IKAN AKUARIUM DAN PENYAKIT MEREKA

Scoliosis adalah penyakit yang meluas pada ikan akuarium yang mengakibatkan kelengkungan tulang belakang.

Mengapa ikan mempunyai scoliosis?

Penyebab penyakit ini adalah berkaitan dengan penternakan ikan, dan makanan yang kekurangan vitamin, dan adanya kecederaan akibat pemindahan goreng yang kerap dari akuarium ke akuarium, dan kekurangan mineral dalam makanan, dan kelaparan oksigen yang berpanjangan, dan kehadiran kekeruhan bakteria, terutama pada musim musim dingin, dan banyak lagi.

Gejala scoliosis pada ikan

Ikan yang sakit kehilangan keharmonian, mereka mempunyai "firasat". Mereka kurus dan kurang diberi makan. Remaja mati dengan cepat (dalam masa dua minggu selepas kelahiran).

Diagnostik dan pencegahan kelengkungan tulang belakang ikan

Diagnosis berdasarkan sejarah dan tanda-tanda klinikal.

Untuk mencegah penyakit ini, pembiakan ikan yang berkaitan tidak boleh dibiarkan, makanan berkualiti tinggi yang diperkaya harus digunakan, jangan menyalahgunakan pemindahan larva dan goreng, tidak mengisi terlalu banyak akuarium, dan menghindari kemungkinan trauma ikan. Sekurang-kurangnya sekali seminggu, perlu mengganti sebahagian air, memantau kekerasannya, terutama semasa pengeraman telur, perkembangan larva dan goreng.

Scoliosis pada ikan

Scoliosis telah diperhatikan dalam memelihara akuarium dengan anak-anak ikan yang diisi dengan ketat dengan kekurangan oksigen yang disebabkan oleh memberi makan ikan dengan makanan kering gabungan, terutama pada musim sejuk, yang sering menyebabkan pembentukan kekeruhan bakteria. Kekerasan air di akuarium seperti itu, biasanya, berkisar antara 6 hingga 12 °, yang tidak termasuk kekurangan garam kalsium dan magnesium.

Kemunculannya sebagian besar difasilitasi oleh sejumlah faktor: pemberian makanan yang seragam dengan makanan pekat dan gabungan kering, kekurangan oksigen, komposisi spesies tumbuh-tumbuhan akuatik, dan juga stok ikan yang dipadatkan. Skoliosis traumatik berlaku dalam kes terpencil.

Tanda-tanda penyakit pada ikan lebih kerap muncul pada usia larva dan menggoreng, lebih jarang pada ikan yang dewasa secara seksual. Kadang-kadang kelengkungan tulang belakang diperhatikan pada wanita viviparous setelah pemijahan fry, yang dapat dijelaskan oleh perubahan mendadak tekanan intra-perut.

Mana-mana bahagian ruang tulang belakang boleh melengkung, kadang-kadang di beberapa tempat, baik secara mendatar dan menegak.

Ikan yang sakit terbantut, walaupun selera makannya tidak berkurang. Hanya larva dan goreng yang mati akibat skoliosis dalam dua minggu pertama selepas kelahiran.

Rawatan dan pencegahan. Rawatan ikan yang sakit belum dikembangkan. Untuk mencegah penyakit ini, pembiakan silang ikan yang berkait rapat tidak boleh dibenarkan. Bermula dari usia dini, perlu membuat dan mempertahankan suhu optimum, rejim hidrokimia dan menyediakan diet lengkap yang diperlukan untuk pengeluar masa depan selama tempoh pertumbuhan mereka. Elakkan terlalu banyak penduduk akuarium dan trauma ikan, terutama pada usia larva dan goreng. Harus ada jumlah tumbuh-tumbuhan akuatik yang mencukupi di akuarium. Tambahkan air yang segar dan menetap ke akuarium sekurang-kurangnya seminggu sekali. Kurangkan kekerasan air hanya pada piawaian yang diperlukan untuk jenis ikan ini semasa tempoh pembiakan, pengeraman telur, kehidupan dan perkembangan larva dan goreng. Ikan scoliosis dilenyapkan.

Skoliosis ikan

Skoliosis ikan atau kelengkungan tulang belakang muncul di larva, goreng, lebih jarang pada ikan yang dewasa secara seksual. Kadang-kadang kelengkungan tulang belakang diperhatikan pada betina viviparous setelah menelurkan goreng, menjelaskan ini dengan perubahan mendadak dalam tekanan intra-perut. Mana-mana bahagian tulang belakang boleh melengkung, kadang-kadang di beberapa tempat, baik secara mendatar dan menegak. Sebagai peraturan, ikan yang sakit terbantut, walaupun selera makannya tidak berkurang. Hanya larva dan goreng mati akibat skoliosis dalam dua minggu pertama selepas kelahiran.

Terdapat pelbagai pendapat mengenai etiologi scoliosis ikan dalam literatur khas. Sebilangan penyelidik percaya bahawa kelengkungan ruang tulang belakang adalah hasil pembiakan dekat (penyeberangan individu yang berkait rapat), yang membawa kepada generasi berikutnya kepada semua jenis kecacatan; yang lain adalah hasil pelanggaran perkembangan normal telur ketika memberi makan pada betina dengan makanan kering pekat dan gabungan, serta akibat kecederaan pada usia dini (larva, goreng); yang lain adalah akibat kekurangan garam mineral dan kelaparan oksigen yang berpanjangan.

Menurut beberapa pemerhatian, skoliosis ikan lebih sering didiagnosis di akuarium penternak yang membiak ikan viviparous, terutama ketika membiak baka guppy baru. Baca lebih lanjut mengenai penyakit guppy. Sebagai hasil kajian menyeluruh mengenai hasil pembiakan pencinta guppy Moscow, ternyata kelengkungan tulang belakang ikan diperhatikan dalam kes-kes yang berkaitan erat dengan pengeluar. Lebih-lebih lagi, peratusan goreng "scoliosis" lebih tinggi di akuarium dengan kekurangan oksigen.

Scoliosis direkodkan dalam memelihara akuarium dengan penanaman ikan remaja yang padat dengan kekurangan oksigen yang disebabkan oleh memberi makan ikan dengan gabungan makanan kering, terutama pada musim sejuk, yang sering menyebabkan pembentukan kekeruhan bakteria. Kekerasan air di akuarium seperti itu berfluktuasi dalam lingkungan 6-12 °, yang menghilangkan kekurangan garam kalsium dan magnesium.

Amatur yang memberi makan ikan dengan makanan hidup, mengelakkan persilangan yang sangat erat dan membiakkan spesies tumbuh-tumbuhan akuatik di akuarium, scoliosis pada ikan diperhatikan dalam kes terpencil.

Berdasarkan pemerhatian yang diperoleh dan data yang diterbitkan, disimpulkan bahawa pembiakan ikan akuarium yang dekat adalah penyebab utama scoliosis. Sejumlah faktor menyumbang kepada kemunculan kecacatan: pemberian makanan yang seragam dengan makanan pekat dan gabungan kering, kekurangan oksigen, komposisi spesies tumbuh-tumbuhan akuatik, dan juga stok ikan yang dipadatkan. Skoliosis traumatik pada ikan berlaku dalam kes terpencil..

Tidak ada kaedah untuk merawat ikan yang sakit. Pesakit ikan dengan skoliosis dibuang. Untuk mencegah penyakit ini, larangan pembiakan silang ikan yang berkaitan tidak dibenarkan. Dari usia dini, mereka membuat dan mengekalkan suhu dan rejim hidrokimia yang selesa dan menyediakan diet lengkap yang diperlukan untuk pengeluar masa depan dalam tempoh pemijahan dan pertumbuhan.

Elakkan terlalu ramai dan trauma ikan, terutama pada usia larva dan goreng. Harus ada jumlah tumbuh-tumbuhan akuatik yang mencukupi di akuarium. Tambahkan air segar dan menetap ke akuarium sekurang-kurangnya seminggu sekali. Kurangkan kekerasan air hanya pada piawaian yang diperlukan untuk jenis ikan ini semasa pembiakan, pengeraman telur, kehidupan dan perkembangan larva dan goreng.

Kelengkungan tulang belakang pada ikan.

Kelengkungan tulang belakang pada ikan.

Dihantar oleh delll »27 Mac 2013 12:50 pagi

Salam, saya akan mulakan dengan kenyataan bahawa beberapa hari yang lalu saya melihat kelengkungan tulang belakang di salah satu ikan, tetapi seperti yang saya fahami itu adalah tahap awal, sekarang kelengkungan menjadi lebih ketara, ikan itu makan tetapi berenang dengan susah payah dan ekornya mulai tergantung ke dasar, dan ikan sekarang dua dari yang kedua, saya fikir tahap awal, saya mempunyai sepuluh dengan gejala seperti itu, dua dan yang terbesar. Mungkin seseorang menyimpan ikan seperti itu atau menghadapi masalah seperti itu. Berikut adalah gambar ikan yang saya ambil di telefon bimbit untuk kualiti, maaf.

Kelengkungan tulang belakang pada ikan.

  • Petikan

Dihantar oleh pakcik Vova »27 Mar 2013, 06:45

Kelengkungan tulang belakang pada ikan boleh disebabkan oleh salah satu daripada beberapa faktor:
1. kecederaan pada usia dini;

2. kepadatan akuarium;

3. kekurangan oksigen;

4. perkawinan jangka panjang yang berkait rapat;

5. makan berlebihan dengan makanan yang monoton pada usia dini.

Berikut adalah nota mengenai topik ini..

Apa yang menggembirakan saya adalah bahawa scoliosis pada ikan bukanlah penyakit berjangkit, tetapi menyedihkan bahawa ia berlaku pada tahap larva yang timbul dari telur atau pembentukan goreng. Punca penyakit ini tidak diketahui sepenuhnya, dan hanya dapat disangka. Kemungkinan besar, menurut pemerhatian banyak orang lama, scoliosis berlaku dengan memberi makan ikan induk yang lemah dan tidak pelbagai. Dalam kes ini, kaviar tidak terbentuk dengan betul, ia tidak terkumpul di dalam badan ikan dan terdapat banyak unsur mikro dan makro yang berguna, garam mineral, dan sebagainya di kaviar..

Oleh kerana organisme dalam fry lemah dan berkembang pesat, ia memerlukan banyak keperluan untuk kombinasi keadaan: ketiadaan patogen di dalam air, mengekalkan tahap kekerasan, keasidan, suhu yang diperlukan dalam jarak yang sangat sempit, ketepuan tinggi air akuarium dengan oksigen. Di sini timbul dugaan, jika anda tidak tahan dengan penunjuk air di akuarium inkubasi, maka ini boleh mempengaruhi pembentukan tulang belakang pada ikan.

Anda tidak dapat mengabaikan kesalahan dalam pembiakan: dalam satu atau dua tahun setelah membeli kawanan ikan bertelur dan beberapa berjaya menelurkan dengan kedatangan generasi baru, kawanan saudara terdekat terbentuk di akuarium, mereka dipanggil saudara dan saudari oleh orang. Dalam semua ikan viviparous, hubungan kekeluargaan yang erat dapat timbul sejak generasi ketiga, ini hanya lebih dari enam bulan. Selain itu, anda tidak akan dapat menentukan kapan membiakkan ekor pedang: betina mana yang akan mempunyai keturunan dari jantan mana, jika anda menyimpan ikan di akuarium spesies umum.

Keadaan menjaga yang buruk dapat disebut sebagai penyebab awal timbulnya skoliosis pada ikan, terutama pada tahap pembentukan telur, kerana tidak mengumpulkan unsur-unsur yang diperlukan untuk perkembangan embrio. Ini termasuk bacaan keasidan dan kekerasan air yang tinggi, yang mana ikan ini atau ikan tidak disesuaikan. Contohnya, warna merah neon hidup di air lembut dan berasid, tetapi jika anda cuba menyimpannya di dalam air keras, yang mengandungi lebih banyak garam dan alkali. Atau air lembut atau air berasid boleh memberi kesan negatif pada akara. Oleh itu, semasa membeli ikan, periksa keperluan persekitarannya..

Saya juga menasihati anda untuk menjaga goreng dan larva di akuarium yang luas, kerana kesesakan memberi kesan buruk terhadap perkembangan organisma muda, bahan berbahaya cepat terkumpul di dalam air, yang juga tidak memberi kesan negatif pada perkembangan tulang belakang dan tulang lain dalam ikan, keseimbangan oksigen terganggu. Saya tidak menasihati anda untuk sering menangkap goreng dan memindahkannya dari akuarium ke akuarium, kerana pada peringkat ini mereka mungkin mempunyai kelengkungan tulang belakang kerana kecederaan.

Selalunya, scoliosis pada ikan berlaku pada bulan pertama kehidupan, ketika mereka berada pada usia goreng atau larva. Skoliosis pada ikan dewasa dan ikan kuat hanya boleh berlaku disebabkan oleh penyakit atau kecederaan, misalnya, membuang telur, membuang ikan dalam ikan viviparous kerana perubahan tekanan intra-perut yang tajam.

Ikan akuarium yang sakit dengan skoliosis segera menangkap mata - mereka mempunyai ruang tulang belakang yang melengkung yang nyata dan tidak wajar ke arah yang berbeza, dalam satu ikan dapat dilihat beberapa kali.

Nasib baik, penyakit ini tidak menimbulkan ancaman kepada akuarium anda dan semua penduduknya, satu-satunya perkara yang boleh membuat anda kecewa ialah bukan ikan yang cantik akan berenang di dalamnya.

Tidak ada cara untuk menyembuhkan skoliosis, anda hanya dapat menyingkirkan ikan seperti itu. Kematian akibat kelengkungan tulang belakang pada ikan hanya dapat terjadi pada usia yang sangat awal: satu atau dua minggu selepas munculnya goreng.

Bagaimana cara mengelakkan penyakit ini pada ikan? Tidak tepat untuk menjawab soalan ini, dan juga menyenaraikan semua penyebab sebenar penyakit ini. Kemungkinan besar anda memerlukan:
mewujudkan keadaan optimum di akuarium
jaga ikan dengan keperluan habitat yang sama di akuarium yang sama
pantau parameter air pada tahap pemijahan, penampilan larva dan goreng
makanan sederhana dan pelbagai
tetapkan mod pengudaraan air yang optimum

Penentuan penyakit pada guppies dengan tanda dan rawatan luaran

Orang sering mempunyai ikan sebagai haiwan peliharaan. Kandungan akuarium, yang menyerupai dasar laut, memberi kesan santai dan menenangkan orang itu. Guppy menjadi penghuni takungan rumah yang kerap. Ikan yang menarik masih popular di hobi akuarium. Tetapi haiwan peliharaan kecil ini memerlukan penjagaan yang sewajarnya. Pemula harus mengetahui lebih lanjut mengenai penyakit guppy dan rawatannya supaya ikan dapat hidup bersama mereka dalam jangka masa yang lama..

Guppies adalah penghuni akuarium rumah yang kerap

Rachiocampsis

Keadaan perumahan yang tidak betul boleh menyebabkan pelbagai penyakit pada haiwan peliharaan akuatik. Kadang-kadang sukar untuk mengenal pasti punca sebenar penyakit tertentu.

Scoliosis sering diperhatikan pada guppies. Masalah ini muncul kerana beberapa sebab:

    Tulang belakang melengkung ke bawah. Ini disebabkan oleh makan berlebihan, yang memberi tekanan pada bahagian belakang. Ikan yang sakit dikurangkan dalam bahagian makanan. Sekiranya dia berada di akuarium biasa, berhati-hati bahawa dia tidak mengambil makanan dari penduduk lain..

Kelengkungan tulang belakang berlaku bukan sahaja pada ikan dewasa, tetapi juga pada goreng

  • Tulang belakang membongkok ke sisi. Scoliosis boleh berlaku bukan hanya pada orang dewasa, tetapi juga pada goreng. Kelengkungan tulang belakang berlaku disebabkan oleh populasi ikan yang berlebihan di tangki atau kekerasan air yang meningkat. Pada goreng, ia boleh melengkung akibat kerosakan selepas kelahiran..
  • Agar bonggol tidak terbentuk di punggung guppy, perlu memantau diet ikan, yang mesti termasuk makanan dan vitamin hidup. Lebih-lebih lagi, tidak boleh makan berlebihan. Banyak alga ditanam untuk bayi di dalam bekas, yang menyumbang kepada aktiviti fizikal mereka..

    Sekiranya anda menyukai video - kongsi dengan rakan anda:

    Penyakit sirip

    Guppies terkenal dengan siripnya yang terang dan mewah. Bahagian tubuh ini sangat sensitif terhadap iklim mikro di dalam takungan buatan dan sering terkena pelbagai penyakit. Bahkan sedikit perubahan pada sirip boleh menjadi tanda penyakit:

      Kudis merah. Disebabkan oleh tetrachimens parasit uniselular. Ia dicirikan oleh bintik-bintik merah merah atau garis-garis yang muncul di sirip dan ekor, dan seterusnya membelah anggota badan. Pada tanda pertama kudis merah pada guppies, rawatan bermula dengan fakta bahawa ikan itu disimpan dari kerabatnya di dalam bekas lain. Dengan menggunakan pisau yang dibasmi kuman, potong bahagian yang rosak. Guppies kemudian dimasukkan ke dalam larutan masin..

    Kudis merah dicirikan oleh bintik-bintik merah terang di ekor

  • Pemampatan sirip. Ia berlaku kerana jumlah nutrien yang tidak mencukupi di dalam badan. Selalunya diperhatikan pada individu muda. Dalam penyakit ini, sirip melekat atau meratakan secara mendatar. Ikan yang terkena harus mempelbagaikan makanan dengan menambahkan makanan hidup. Setiap hari, garam meja ditambahkan ke dalam air dalam kadar 1 g seliter. Cecair di dalam akuarium perlu dikemas kini setiap hari sebanyak 30-40% daripada jumlah keseluruhan..
  • Sirip terbelah. Biasanya masalahnya adalah dengan ekor. Ia terbahagi kepada dua atau lebih bahagian jika tubuh ikan kekurangan vitamin D. Untuk setiap liter air di dalam tangki tambahkan 1 ml yodium. Sirip boleh dibelah dua dan bertengkar dengan guppies dengan jenis ikan lain. Jiran yang dipilih dengan tidak betul harus ditempatkan semula di akuarium yang berbeza.

    Sirip reput berkembang kerana munculnya bakteria

  • Sirip membusuk. Penyakit berbahaya berkembang kerana pelanggaran syarat penahanan dan jangkitan dengan bakteria. Ia biasanya dilihat pada guppies lelaki. Titik mendung muncul di sirip, yang berubah menjadi luka yang mengeluarkan nanah. Sekiranya anda tidak mula merawat guppy, ikan akan mati. Individu yang dijangkiti dirawat dengan ubat antibakteria dan antibiotik. Hasil positif diperhatikan setelah menggunakan mandi garam, di mana ikan harus disimpan selama 10-15 minit. Di akuarium umum, pembasmian kuman dilakukan: tanah dan elemen hiasan direbus, dan alga dicuci di bawah air yang mengalir.
  • Sekiranya anda menyukai video - kongsi dengan rakan anda:

    Ekor ikan boleh kelihatan buruk. Perubahan seperti itu berlaku disebabkan oleh perubahan air yang jarang terjadi di takungan, sebilangan besar penduduk di bawah air atau bertengkar dengan jiran yang agresif. Supaya sirip tidak lagi merosot, bahagian yang rosak dipotong dengan hati-hati dengan pisau tajam. Sekiranya wadah baru yang lebih besar tidak mempengaruhi tingkah laku haiwan peliharaan dengan cara apa pun, maka spesies yang berlainan harus ditempatkan semula di akuarium yang berbeza..

    Masalah pembiakan

    Beberapa aquarists membiakkan ikan mereka untuk memperkaya takungan buatan dengan penghuni yang berwarna-warni. Tetapi beberapa masalah kadang-kadang menghalangnya..

    Gupsi betina boleh menderita kemandulan, yang boleh menjadi penyakit kongenital atau hasil pencahayaan yang terang dan berpanjangan di dalam tangki. Sebab kedua lebih senang ditangani. Kemandulan wanita ditentukan oleh intensiti warnanya, yang telah berkurang kerana keadaan yang tidak betul. Anda dapat mengembalikan kecerahan ke warna jika mengurangkan jam siang kepada ikan menjadi 11-12 jam dan mengurangkan daya lampu.

    Gupsi betina boleh mengalami kemandulan

    Sebilangan individu menunjukkan hermafrodisme. Secara luaran, sukar untuk didiagnosis. Kelainan ini dicirikan oleh fakta bahawa betina membentuk organ pembiakan lelaki, sementara ikan dapat membuahi diri. Lelaki kelahiran Hermaphrodite steril.

    Penyakit yang tidak dapat disembuhkan

    Malangnya, ada penyakit yang boleh menyebabkan kematian ikan. Mycobacteriosis dan plistophorosis pada guppies tidak dapat disembuhkan. Ikan dapat memanjangkan jangka hayatnya untuk sementara waktu, tetapi pada masa yang sama anda harus berdamai dengan keberangkatan awal mereka..

    Guppies mempunyai penyakit yang tidak dapat disembuhkan.

    Mycobacteriosis juga disebut tuberkulosis ikan. Ia berbahaya bagi semua penduduk di bawah air. Perkembangan penyakit berjangkit difasilitasi oleh mikobakteria, yang menjangkiti organ dalaman guppy. Individu dengan tuberkulosis ikan dicirikan oleh kelesuan, kurang selera makan dan perut yang cepat menurun. Mata guppy menjadi membonjol dan hitam, dan rabung membengkok. Ikan yang terkena sedikit dapat diatasi dengan bantuan ubat-ubatan, tetapi tidak mungkin untuk memulihkan organ dalaman yang terkena dan badan yang keletihan.

    Kadang-kadang haiwan peliharaan akuatik terjejas oleh plistophorosis. Penyakit yang jarang berlaku diwarisi. Malah akuarium yang berpengalaman belum dapat memberikan maklumat yang tepat mengenai penyebab kejadiannya. Sekiranya terdapat plistoforosis, ikan berenang dalam kedudukan tegak. Selera makannya berkurang, warnanya semakin pudar dan aktiviti fizikalnya menurun. Ikan yang sakit tidak dapat disembuhkan.

    Sekiranya anda menyukai video - kongsi dengan rakan anda:

    Sekiranya guppy menunjukkan simptom mycobacteriosis atau plistophorosis, ia mesti segera dikeluarkan dari individu yang sihat. Akuarium, tanah dan hiasan mesti dibasmi kuman, dan tanaman mesti dibilas dengan teliti.

    Penyakit bakteria

    Penduduk takungan buatan sering dijangkiti oleh pelbagai bakteria dan parasit uniselular, kerana pemiliknya tidak selalu mematuhi syarat untuk penyelenggaraan yang betul. Makanan jenis ini juga mempengaruhi kesihatan ikan..

    Penyakit ikan biasa:

      Ascites (jatuh). Jangkitan usus boleh disebabkan oleh jangkitan virus atau perubahan di persekitaran air. Guppies boleh menjadi gatal akibat makan berlebihan, diet monoton, atau membersihkan akuarium sekali-sekala. Dengan asites pada haiwan peliharaan, perut membengkak, sisiknya membuncit dan jatuh, dan mata menjadi cembung. Ikan menjadi kurang aktif dan sering bersembunyi di bahagian bawah tangki. Individu yang terkena dirawat dengan agen antibakteria. Anda perlu menukar air dalam tangki secara berkala dan mencairkan makanan ikan dengan produk yang berbeza..

    Dropsy pada guppies dirawat dengan antibiotik dan pemakanan yang betul

  • Hexamitosis (spironculosis). Guppies boleh dijangkiti parasit flagellate. Mereka tinggal di usus dan pundi hempedu, di mana mereka membentuk sista. Individu yang sakit mula menurunkan berat badan dan bersembunyi dari jiran. Siripnya hancur, dubur bengkak dan kemerahan, dan najis keluar dengan lendir. Sekiranya anda memulakan penyakit ini, maka luka dan bisul akan muncul di badan. Pada gejala pertama, air di dalam tangki dipanaskan hingga 34-36 darjah. Sekiranya tidak ada hasil positif, maka perlu untuk merawat ikan dengan ubat veterinar..
  • Ichthyophthiriosis. Ejen penyebab penyakit berjangkit adalah ciliates ciliates Ichthyophthirvus multifiliis. Ichthyophthyroidism, yang berbahaya bagi semua haiwan peliharaan di bawah air, dicirikan oleh ruam putih halus dan gatal-gatal yang teruk. Individu yang sakit gatal dengan kawasan yang terkena batu dan butiran lain di akuarium. Lama kelamaan, bisul muncul di badan mereka. Anda boleh menyingkirkan ichthyophthyriosis dengan larutan garam. Dari produk perubatan, ikan dirawat dengan biomycin dan trypoflavin.

    Ichthyophthyroidism dicirikan oleh bintik-bintik putih

  • Kolumnariosis. Penyakit ini disebabkan oleh bakteria berbentuk batang Flexibacter columnaris. Parasit muncul kerana terlalu banyak penduduk akuarium, pelanggaran pembersihan air, tanah dan elemen hiasan. Pada ikan dengan penyakit ini, sirip melekat, dan aktiviti motor menurun. Batang, insang dan sirip ditutup dengan bintik-bintik berlendir berwarna kelabu yang bertambah besar. Luka mungkin muncul. Guppies dirawat dengan agen antibakteria dan antibiotik.
  • Trichodiniosis. Di dalam tubuh ikan yang terkena penyakit ini, trichodinides bersifat parasit. Mereka muncul kerana pemakanan ikan yang tidak betul, ketidakseimbangan keseimbangan air alkali atau pengudaraan yang lemah. Seluruh badan guppy ditutup dengan bintik-bintik lendir kelabu. Individu yang sakit diperhatikan: gatal-gatal, kehilangan kecerahan warna, kurang selera makan dan keletihan. Penyembuhan ikan dapat dilakukan dengan bantuan sediaan yang mengandungi oksalat hijau malachite. Di akuarium, perlu menormalkan petunjuk persekitaran air. Juga, untuk haiwan peliharaan akuatik, anda harus mengubah diet..
  • Sekiranya anda menyukai video - kongsi dengan rakan anda:

    Melihat tanda-tanda luaran penyakit ini, rawatan guppy bermula dengan fakta bahawa individu yang terkena disimpan dalam bekas yang berasingan. Pada peringkat awal, ikan selalu dapat kembali normal. Oleh itu, haiwan peliharaan akuarium mesti dipantau setiap hari untuk mengetahui gejala pertama pada waktunya..

    Mematuhi standard kebersihan

    Apabila akuarium dihuni oleh beberapa ikan atau kawanan utuh, disarankan agar individu yang berpenyakit dikeluarkan dari yang sihat agar tidak menjangkiti mereka. Tidak ada kaedah universal untuk merawat semua penyakit, tetapi ada langkah-langkah yang dapat diambil sebagai pertolongan cemas. Sesiapa yang telah memutuskan untuk mendapatkan haiwan peliharaan akuarium harus mengetahuinya..

    Sebaiknya pisahkan ikan yang sakit secara berasingan.

    Tindakan yang perlu diambil semasa merawat guppies yang sakit:

    • Bagi individu yang sakit, takungan yang terpisah dipilih, di mana lebih senang memprosesnya dengan ubat-ubatan.
    • Sebuah balang atau bekas lain dengan isipadu 2 liter sesuai digunakan sebagai jigger. Isi takungan dengan air yang diambil dari akuarium bersama dan campurkan dengan segar.
    • Cecair itu mesti diperbaharui setiap hari. Dalam kes ini, anda boleh melakukan tanpa alat pengudaraan..
    • Ikan yang sakit dirawat dalam larutan masin. 1 g garam digunakan setiap liter air. Beberapa titisan yodium juga ditambah. Dengan memperbaharui cecair di dalam tangki, kepekatan bahan yang diperlukan harus diperbaharui.
    • Ikan yang sakit harus diberi makanan hidup, kerana lebih berkhasiat. Makanan sedemikian akan membantu haiwan kesayangan anda pulih lebih cepat..
    • Oleh kerana terdapat sedikit air di jig, makanan yang separuh dimakan mesti dibuang segera agar cecair tidak tercemar..

    Langkah-langkah ini akan mencegah penyebaran jangkitan di akuarium umum, serta membantu mengatasi masalah kecil. Sekiranya terdapat penyakit yang teruk, ikan perlu dirawat dengan ubat khas yang boleh didapati di farmasi veterinar.

    Guppy disukai oleh aquarists kerana penampilannya yang cantik dan kemudahan penyelenggaraannya. Sekiranya ada keinginan untuk mengisi takungan buatan dengan ikan yang terang, harus diingat bahawa mereka juga rentan terhadap penyakit.

    Sekiranya penduduk baru memasuki takungan, anda perlu memastikan kesihatan mereka. Semasa membeli haiwan peliharaan, anda perlu memeriksanya dengan teliti: guppy tidak boleh jatuh, nipis atau warnanya pudar. Sekiranya ikan berenang di tepi atau berada di satu tempat, ikan itu tidak boleh dibeli. Sirip yang dimampatkan atau luntur, bintik-bintik atipikal, dan kecacatan lain menunjukkan penyakit hidupan air.
    Tetapi tidak selalu penampilan yang baik bermakna ikan itu sihat sepenuhnya. Terdapat penyakit seperti itu yang muncul secara luaran hanya setelah beberapa lama. Untuk melindungi diri anda dari akibat yang menyedihkan, guppy harus dibeli hanya di kedai yang dipercayai di mana ia disimpan dalam keadaan baik..

    Sekiranya anda menyukai video - kongsi dengan rakan anda:

    Skoliosis

    Scoliosis adalah penyakit yang agak meluas dalam ternakan ikan akuarium, yang dicirikan oleh kelengkungan ruang tulang belakang.

    Etiologi. Terdapat perbezaan pendapat mengenai etiologi scoliosis dalam literatur khas. Sebilangan penyelidik percaya bahawa kelengkungan ruang tulang belakang adalah hasil pembiakan dekat, yang membawa kepada generasi berikutnya kepada semua jenis kecacatan, sementara yang lain adalah hasil pelanggaran perkembangan normal telur ketika memberi makan betina dengan makanan kering pekat dan gabungan, serta pelbagai jenis kecederaan pada tahap awal perkembangan (larva, goreng) ), yang ketiga adalah akibat kekurangan garam mineral dan kelaparan oksigen yang berpanjangan. Semua pendapat di atas mungkin sahih. Dalam kes yang jarang berlaku, scoliosis trauma diperhatikan pada ikan.

    Gejala Gejala penyakit pada ikan lebih sering ditunjukkan pada peringkat larva dan goreng, lebih jarang pada ikan yang dewasa secara seksual. Kadang-kadang kelengkungan tulang belakang diperhatikan pada betina spesies ikan viviparous setelah pemijahan goreng, yang dapat dijelaskan oleh perubahan mendadak dalam tekanan intra-perut. Mana-mana bahagian tulang belakang boleh melengkung, kadang-kadang di beberapa tempat, baik secara mendatar dan menegak. Sebagai peraturan, ikan yang sakit terbantut, walaupun selera makannya tidak berkurang. Hanya larva dan goreng yang mati akibat skoliosis dalam dua minggu pertama kehidupan.

    Rawatan dan pencegahan. Rawatan ikan yang sakit belum dikembangkan. Untuk mencegah penyakit, penternakan ikan yang berkait rapat harus dielakkan. Bermula dari usia dini, perlu membuat dan mengekalkan suhu dan rejim hidrokimia yang optimum, untuk menyediakan diet lengkap yang diperlukan untuk pengeluar masa depan selama tempoh pertumbuhan mereka. Elakkan terlalu banyak akuarium dan trauma ikan, terutama pada usia larva dan goreng. Harus ada jumlah tumbuh-tumbuhan akuatik yang mencukupi di akuarium. Tambahkan air segar dan menetap ke akuarium sekurang-kurangnya seminggu sekali. Kekerasan air hanya dapat diturunkan ke nilai yang diperlukan untuk spesies ikan tertentu selama masa pembiakan, inkubasi telur, pertumbuhan dan perkembangan larva dan goreng. Ikan scoliosis bebas biasanya disapu.

    Penyakit ikan guppy yang paling biasa

    Guppies adalah ikan viviparous bersaiz sederhana yang telah mendapat populariti di kalangan pemula dan akuarium berpengalaman kerana kesahihan dan kemudahan pemeliharaannya. Tetapi, ikan yang tidak memerlukan ini boleh jatuh sakit. Penyakit guppy mirip dengan ikan akuarium lain dan disebabkan oleh penjagaan dan pemberian makanan yang tidak betul, gangguan genetik, parasit dan agen berjangkit.

    Penyakit biasa dan rawatannya

    Guppies mempunyai imuniti yang baik dan dapat bertahan walaupun dalam keadaan persekitaran yang tidak sesuai. Namun, jika terdapat perubahan mendadak dalam parameter air, atau jika agen berjangkit atau parasit memasuki akuarium, ikan tersebut mungkin jatuh sakit. Untuk mengelakkan kematian haiwan peliharaan, ahli aquarist harus mengetahui tanda-tanda luaran dan rawatan penyakit guppy dan mengambil langkah tepat pada masanya untuk menghilangkan penyakit tersebut..

    Sirip membusuk

    Penyakit ini disebabkan oleh bakteria genera Vibrio, Pseudomonas dan Aeromonas, yang memasuki akuarium dengan ikan yang sakit atau makanan yang tercemar. Perkembangan penyakit ini memprovokasi pemeliharaan ikan di dalam air kotor.

    Sirip busuk pada guppies ditunjukkan oleh pelanggaran integriti sirip dan kemunculan sempadan biru pucat di tepinya. Siripnya kelihatan kusut dan ditutup dengan bisul putih. Sekiranya tidak dirawat, tubuh ikan terjejas dan kematian berlaku..

    Terdapat beberapa rawatan untuk reput sirip:

    1. Mandi garam. Penyelesaian disediakan dalam bekas yang berasingan (3 sdt garam garam per 5 liter air) dan direndam di dalamnya selama 10-15 minit ikan sakit. Dekorasi akuarium dirawat dengan penyelesaian yang sama..
    2. Larutan hidrogen peroksida. Untuk 100 liter air, ambil 25 ml produk. Penyelesaiannya ditambahkan ke akuarium setiap hari selama 10-14 hari..
    3. Penyelesaian biseptol-480. 1/8 tablet dilarutkan dalam 5 l air dalam jig dengan pengudaraan dan ikan yang sakit diletakkan di sana sehingga pulih sepenuhnya. Penyelesaiannya diubah setiap hari.
    4. Penyelesaian biomycin. Tambahkan 1.5 g produk ke akuarium setiap 100 l air setiap minggu selama 3 minggu.
    5. Penyelesaian Streptocide. 1.5 g produk dilarutkan dalam 10 l air dalam jig dengan suhu air 28 ° C. Ikan yang sakit dimasukkan ke dalam larutan selama 30 minit, setelah itu mereka dikembalikan ke akuarium am.
    6. Penyelesaian Levomycetin. Satu tablet diaduk dalam 20 liter air dan setiap 3 hari 30% isi padu akuarium diganti dengan larutan yang disediakan.

    Ichthyophthyriosis (semolina)

    Penyakit ini disebabkan oleh ciliates genus Ichthyophthirius, yang memasuki akuarium dengan makanan, tanah atau air dan terpaku pada timbangan ikan. Timbangan ikan yang sakit dikacau, ditutup dengan tubercles putih kecil dalam bentuk semolina; sirip dilekatkan bersama dan ditekan ke badan. Ikan berkelakuan gelisah, makan dengan teruk, gatal pada hiasan dan tanaman.

    Sekiranya guppies dengan titik putih terdapat di akuarium, rawatan harus dimulakan dengan segera. Penyakit ini berkembang dengan cepat dan boleh menyebabkan kematian ikan. Terdapat beberapa ubat yang digunakan untuk merawat ichthyophthyriosis:

    1. Garam. 1 sudu besar digunakan pada 10 liter air setiap hari selama 14 hari, secara beransur-ansur meningkatkan suhu hingga 32 ° C.
    2. Hidrogen peroksida. Larutan hidrogen peroksida 3% dimasukkan ke dalam akuarium pada dos 1 ml per 10 l.
    3. Persediaan siap pakai terhadap ichthyophthyriosis. Dihasilkan oleh Sera, Tetra, JBL, dll. Sebelum menggunakannya, anda mesti mempelajari arahannya.

    Skoliosis

    Scoliosis adalah penyakit kongenital dan timbul akibat pembiakan dan kelainan genetik yang berkait rapat semasa perkembangan janin. Ikan yang sakit mempunyai tulang belakang yang melengkung, tumbuh dengan teruk, dan mungkin sukar berjalan.

    Pada ikan dewasa, scoliosis terjadi ketika makan berlebihan, kekurangan vitamin dan mineral dalam makanan. Dalam kes ini, perlu mengurangkan bahagian, mempelbagaikan diet dan memperkenalkan makanan langsung ke dalamnya..

    Pada goreng, tulang belakang sering bengkok kerana akuarium yang sesak dan sesak. Dalam kes ini, perlu menanam ikan di tangki yang lebih luas..

    Dropsy (asites)

    Sebab-sebab terjadinya demam adalah:

    • makan berlebihan;
    • memberi makan makanan kering dalam jumlah besar;
    • memberi makan makanan berkualiti rendah;
    • menjaga ikan di dalam air kotor.

    Pada ikan yang sakit, perut membengkak kerana pengumpulan cecair di dalamnya. Timbangan dikacau, eksofthalmos diperhatikan. Guppy cuba bersembunyi dan berada di bahagian bawah sepanjang masa..

    Untuk tujuan rawatan, perubahan air yang kerap dilakukan dan garam meja ditambahkan (1 sudu per 10 liter). Ikan tidak diberi makan selama beberapa hari. Diet disesuaikan. Tingkatkan pengudaraan di akuarium.

    Plistoforosis

    Plistophora adalah penyakit yang disebabkan oleh tanaman spora Pleistophora hyphissobrykonis, yang dapat memasuki akuarium dengan makanan, tanah, tumbuhan atau ikan yang dijangkiti. Plistoporosis pada guppies ditunjukkan oleh kerosakan otot dan kemunculan bisul pada badan. Ikan yang sakit menjadi lesu, kehilangan selera makan, menurunkan berat badan, berenang tegak. Penyakit ini tidak bertindak balas terhadap rawatan. Ikan yang sakit dimusnahkan, tanah dan hiasan disterilkan dengan mendidih dan akuarium dimulakan semula.

    Batuk kering

    Tuberkulosis disebabkan oleh mycobacterium Mycobacterium piscum, yang mempengaruhi organ dalaman ikan. Pada guppies yang sakit, mata menjadi hitam dan warnanya pudar. Mata hitam adalah tanda khas dari tuberkulosis. Ikan menjadi lesu, berhenti makan, menurunkan berat badan, bersembunyi di bahagian bawah, dalam beberapa kes, tulang belakang mereka bengkok.

    Tuberkulosis dianggap sebagai penyakit yang tidak dapat disembuhkan, terutama jika mata ikan berwarna hitam. Walau bagaimanapun, pada peringkat awal, penyakit ini kadang-kadang bertindak balas terhadap terapi. Ikan yang sakit diletakkan di dalam bekas yang berasingan. Kanamycin (30-50 mg per 1 liter) ditambahkan ke dalam air setiap hari selama 10-14 hari. Perubahan air dilakukan setiap hari. Kaedah rawatan lain adalah dengan isoniazid (1 tablet per 60 liter). Kursus rawatan adalah 3 hari, diulang 2-3 kali dengan selang 2 hari. Setelah ikan berpenyakit disimpan, akuarium, tanah dan hiasan dibasmi kuman, diikuti dengan menghidupkan semula.

    Kudis merah

    Penyakit ini disebabkan oleh ciliates genus Tetrahymena, yang mempengaruhi sirip ikan. Ekor ikan yang sakit terkelupas, lapisan merah kelihatan di tepi sirip.

    Sekiranya terdapat gejala kudis merah, bahagian sirip yang terkena dipotong dengan pisau. Dalam bekas yang berasingan, sediakan larutan garam (1 g natrium klorida per 1 liter air) dan tanam ikan yang sakit di dalamnya. Rawatan dijalankan dalam kombinasi dengan terapi dengan chloramphenicol (1 tablet per 30 L) atau furazolidone (0,5 tablet per 10 L). Kursus rawatan adalah 5 hari.

    Trichodiniosis

    Penyakit ini disebabkan oleh ciliates dari genus Trichodina. Pengudaraan yang lemah, pemberian makanan yang tidak mencukupi dan parameter air yang terganggu menyumbang kepada jangkitan. Tubuh dan sirip ikan yang sakit ditutup dengan lapisan berlendir kelabu. Guppy makan dengan teruk, menurunkan berat badan, menggaru pemandangan. Dalam kes lanjut, insang terjejas dan ikan mati..

    Rawatan terdiri daripada air masin (1 sudu garam meja per 10 liter), menaikkan suhu hingga 34 ° C dengan peningkatan pengudaraan serentak. 5 ml biru metilena atau malachite hijau ditambahkan pada isi padu 10 liter. Dietnya disesuaikan, parameter air kembali normal.

    Kolumnariosis

    Penyakit ini disebabkan oleh bakteria Flexibacter columnaris. Menyimpan ikan di dalam air kotor menyumbang kepada jangkitan. Guppies yang sakit menjadi lesu, berenang tersentak, berbaring di bahagian bawah, menurunkan berat badan. Timbangan mereka mengacak-acak, sirip dilekatkan bersama, badan ditutup dengan lapisan lendir berwarna kelabu. Dalam kes lanjut, bisul berkembang.

    Ikan sakit dirawat dengan bicillin-5 (1/3 botol per 100 l air), chloramphenicol (250 mg per 10 l), kanamycin (1 g per 25 l) atau metilena biru (5 ml per 10 l).

    Tetrachimenosis

    Tetrahymenosis, atau penyakit guppy, disebabkan oleh ciliates genus Tetrahymena, yang memasuki tubuh ikan melalui insang. Pada guppies yang sakit, insang menonjol, kulit menjadi ditutup dengan mekar dalam bentuk serpihan lendir. Pada bahagian badan yang terkena, sisik mengacau dan jatuh. Kerana kekurangan oksigen, ikan guppy berenang di permukaan akuarium. Pada peringkat kemudian penyakit ini, perut guppies yang sakit meningkat dalam jumlah.

    Ikan yang sakit dipindahkan ke bekas yang berasingan dengan pengudaraan yang kuat, diisi dengan larutan garam (1 g natrium klorida per 1 liter air). Larutan biseptol (1 tablet per 50 l air) atau furazolidone (0,5 tablet per 10 l) ditambahkan ke dalam air. Untuk sisa ikan, furazolidone ditambahkan ke dalam makanan untuk tujuan profilaksis..

    Kemerahan insang

    Insang merah pada guppies menunjukkan keracunan nitrit. Pengumpulan nitrit yang berlebihan dalam air diperhatikan sekiranya tidak ada penyaringan, pembersihan tanah yang tidak teratur dan jumlah penduduk yang berlebihan. Ikan dengan insang kemerah-merahan dimasukkan ke dalam bekas dengan air bersih dan bersih. Di akuarium umum, 25% isipadu diubah setiap hari selama 5 hari. Anda boleh menambah garam meja pada kadar 1 sudu kecil. untuk 1 liter isi padu.

    Costiosis

    Ejen penyebab penyakit ini adalah flagellate Ichthyobodo necatrix. Ikan yang sakit menjadi lesu. Kawasan di sekitar mata dan sepanjang tulang belakang ditutup dengan lapisan putih kebiruan. Insang menonjol, keputihan. Untuk rawatan, mandi garam digunakan (1 sdt garam meja per 1 liter air) dengan kalium permanganat (sehingga larutannya sedikit merah jambu), di mana ikan diletakkan selama 10-15 minit.

    Kesimpulannya

    Penyakit ikan guppy tidak biasa, tetapi akuarium harus memantau keadaan haiwan peliharaan dengan teliti dan mengenal pasti gejala awal penyakit pada waktunya. Dari satu ikan yang berpenyakit, seluruh akuarium dapat dijangkiti dan mati, oleh itu, jika anda mengesyaki penyakit, anda harus mengasingkan sumber jangkitan dan segera mula melakukan tindakan perubatan.

    Sekiranya anda menyukai artikel atau mempunyai sesuatu untuk ditambahkan, tinggalkan komen anda.

    Penyakit guppy

    Guppies adalah salah satu ikan akuarium yang paling popular. Mereka dikenali ramai kerana kekebalan yang kuat dan kemudahan pemeliharaan. Tetapi penjagaan yang tidak betul boleh merosakkan kesihatan ikan apa pun. Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui penyakit guppy untuk mengenal pasti tanda-tanda mereka pada waktunya, menghilangkan semua sebab dan meneruskan rawatan yang berkesan..

    Gejala biasa

    Setiap penyakit mempunyai ciri khasnya di mana ia dapat dikenal pasti. Tetapi selain ini, terdapat gejala umum yang menunjukkan masalah kesihatan pada guppies:

    • Apatis atau, sebaliknya, hiperaktif;
    • Kehilangan selera makan atau makan berlebihan;
    • Perubahan warna timbangan atau sirip;
    • Kembung;
    • Kerak yang mengelupas;
    • Kemerosotan dalam penyelarasan;
    • Pencerobohan secara tiba-tiba;
    • Kemunculan lebam di badan;
    • Penurunan berat badan secara dramatik;
    • Mengubah tahap tempat tinggal (guppy berenang di permukaan, walaupun mereka tidak pernah melakukan ini sebelumnya, atau sebaliknya).

    Mengalami sekurang-kurangnya salah satu daripada gejala ini adalah tanda bahawa ikan mengalami masalah kesihatan. Oleh itu, setelah pengesanannya, perlu memerhatikan haiwan tersebut dengan teliti agar dapat membuat diagnosis dan melakukan rawatan selanjutnya..

    Penyakit sirip

    Penyakit sirip mempengaruhi koordinasi dan aktiviti ikan. Bahagian-bahagian tubuh haiwan ini paling kerap terjejas kerana sensitif terhadap keadaan persekitaran..

    • Pemampatan sirip. Gejala utama penyakit ini ialah sirip ditekan rapat ke badan ikan. Kedua-dua sirip ekor dan sirip dada terjejas. Patologi disebabkan oleh pemakanan yang buruk, perubahan air yang jarang berlaku, dan pertumbuhan aktif ikan. Untuk rawatan, perlu memeriksa diet ikan dan melakukan mandi kesihatan dengan garam meja pada kadar 1 gram per liter air.
    • Sirip terbelah. Dalam kes ini, sirip (paling sering caudal) terkoyak ke beberapa bahagian. Sebab perpecahan adalah kekurangan vitamin D dalam diet guppy, ketidakpatuhan terhadap syarat menjaga ikan, atau cedera (luka pada hiasan akuarium atau bertengkar dengan ikan lain). Untuk rawatan, anda perlu mandi dengan yodium pada kadar 1 tetes setiap 5 liter air.
    • Ekor berbulu. Selalunya timbul dari pertengkaran dengan ikan lain. Tetapi penampilan sirip ekor yang tidak wajar juga dapat dipengaruhi oleh penduduk yang berlebihan dan perubahan air yang jarang terjadi di dalamnya. Untuk rawatan, anda perlu menentukan sebab yang tepat dan menghapusnya. Seterusnya, tepi ekor yang bergerigi dapat dipotong dengan hati-hati dengan pisau tajam. Semasa prosedur, anda perlu meletakkan bulu kapas lembut yang direndam di dalam air dari akuarium di insang binatang.
    1. Sirip membusuk. Salah satu penyakit yang paling biasa dan berbahaya. Ciri-cirinya adalah:
    • Kemunculan ulser pada badan atau sirip ikan;
    • Perut perut;
    • Perubahan warna sirip menjadi biru pucat;
    • Pelepasan nanah dari luka;
    • Kemunculan garis-garis merah pada badan yang tidak pernah muncul dalam warna ikan.

    Sirip sirip ikan disebabkan oleh air kotor, di mana bakteria - patogen mula membiak. Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya satu gejala, rawatan harus dimulakan dengan segera. Jika tidak, penyakit ini akan memusnahkan siripnya sepenuhnya, dan kemudian merebak ke badan ikan, yang akan membawa maut..

    Terdapat beberapa pilihan rawatan untuk reput sirip:

    • Menjalankan mandi dengan garam meja - 25 gram per 5 liter air.
    • Penyelesaian "Levomycetin" - 5 tablet per 100 liter air. Untuk menyediakan penyelesaian, anda perlu menghancurkan ubat menjadi serbuk, tambahkan ke sebotol air dan campurkan dengan baik di sana sebelum melakukan rawatan di akuarium. Terapi harus diteruskan sehingga guppy pulih sepenuhnya..
    • Mandi Streptocide. Anda perlu menambahkan 15 gram ubat ke akuarium 100 liter dan menjalankan rawatan setiap dua hari sehingga pulih sepenuhnya.
    • Tablet biseptol - 480 (1 keping setiap 10 liter).
    1. Kudis merah. Tanda penyakit ini adalah kemunculan kembang merah di sirip (sering di ekor). Lama-kelamaan, penyakit ini berkembang dan "memakan" ekornya hidup. Ini berlaku akibat aktiviti bakteria parasit - ciliates, di mana ikan boleh dijangkiti dari makanan atau tanah yang tidak berkualiti.

    Untuk menghilangkan kudis merah dengan berkesan, anda memerlukan:

    1. Keluarkan kawasan mati di mana sempadan merah muncul dengan pisau.
    2. Menjalankan mandi terapi menggunakan garam meja (5 gram per 5 liter), larutan kloramfenikol (1 tablet per 20 liter) atau furazolidone (1 tablet per 30 liter).

    Masalah belakang

    Kelengkungan tulang belakang adalah perkara biasa pada guppies. Patologi ini boleh diperolehi atau kongenital. Dalam kes pertama, anda boleh melawannya, pada yang kedua, anda tidak boleh..

    Terdapat dua jenis kelengkungan tulang belakang:

    • Kelengkungan ke bawah;
    • Kelengkungan ke sisi.

    Sekiranya tulang belakang membungkuk secara tiba-tiba, bukan sejak lahir, maka pemakanan ikan harus disesuaikan dan diberi lebih sedikit makanan..

    Terdapat beberapa sebab untuk kelengkungan tulang belakang yang diperoleh:

    • Lebihan akuarium;
    • Jangkitan dengan penyakit berjangkit;
    • Kekerasan air meningkat.

    Sekiranya guppy tidak menunjukkan tanda-tanda jangkitan lain dengan penyakit berbahaya, maka jumlah ikan di akuarium harus dikaji semula atau kekerasan air harus diperbaiki. Jika tidak, haiwan yang sakit perlu dikuarantin sebentar di dalam bekas yang berasingan dan diawasi dengan teliti..

    Kelengkungan kongenital tulang belakang

    Scoliosis, yang sudah muncul dalam goreng, tidak sembuh. Individu dengan penyakit ini sering kali lebih lemah daripada saudara dan saudari mereka dan lebih mudah terkena pelbagai jangkitan..

    Sebab kelahiran fry dengan masalah punggung adalah pengudaraan takungan yang tidak mencukupi di mana wanita hamil berada dan dietnya yang tidak seimbang, yang mengandungi sedikit protein..

    Masalah pembiakan

    1. Kemandulan. Wanita yang sakit pudar, kehilangan warna. Kerana tidak dapat menghasilkan keturunan, mereka menjadi apatis dan mudah marah semasa tempoh pemijahan. Sebab-sebab mengapa ikan tidak membiak adalah penyakit genetik kongenital atau pelanggaran berat terhadap norma-norma pemeliharaan guppy (melebihi jumlah jam waktu siang, peningkatan atau penurunan keasidan air, kekerasan tinggi). Kemandulan tidak diubati.
    2. Hermatoprodisme. Dengan penyakit ini, selain hormon wanita, wanita juga mengembangkan sebahagian daripada hormon lelaki. Kadang-kadang persenyawaan diri berlaku, mengakibatkan keturunan yang tidak subur. Punca penyakit dan kaedah rawatannya belum diketahui..

    Penyakit khusus untuk guppy sahaja

    Walaupun kekebalan ikan ini kuat, ada penyakit tertentu yang hanya menyerang guppies.

    1. Tetrachimenosis. Penyakit berjangkit ini disebabkan oleh bakteria khas - tetrachimens, yang tergolong dalam ciliates ciliates. Patogen memakan tisu organisma multisel. Akibatnya, mereka menjangkiti insang dan sirip guppy..

    Gejala berikut adalah ciri tetrachimenosis:

    • Kemusnahan ekor;
    • Kerosakan insang;
    • Kemunculan lapisan putih pada sisik, yang kemudiannya bergulung dan hilang;
    • Perubahan tingkah laku guppy: ikan berenang di dekat permukaan dan menangkap udara dengan keras melalui mulutnya;
    • Kembung dari bakteria memasuki rongga badan.

    Rawatan sebaiknya dilakukan dalam bekas yang berasingan, kerana hanya guppies yang terkena penyakit ini. Ini bermaksud bahawa ikan lain tidak akan mendapat manfaat daripada menggunakan ubat yang tidak perlu. Untuk terapi, larutan biseptol digunakan (serbuk satu tablet per 50 liter air) atau furazolidone (1 gram ubat per 90 liter air).

    1. Multifiliis (penyakit ichthyophthirius atau guppy). Gejala penyakit adalah:
    • Gatal-gatal;
    • Kemunculan ruam putih pada badan, jumlahnya meningkat setiap hari, mempengaruhi insang dan sirip;
    • Apatis;
    • Keengganan untuk makan;
    • Kecenderungan ikan berada terutama di lapisan bawah air, tidak melayang ke atas;
    • Kesukaran bernafas (pada peringkat akhir penyakit);
    • Angkat skala, ruffling.

    Untuk rawatan ichthyophthirius, mandi hanya digunakan dengan larutan formalin segar. Penggunaan ubat yang telah disediakan sebelumnya boleh membawa maut kepada guppies..

    Penyakit yang tidak dapat disembuhkan

    Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu gejala penyakit berikut dikesan, ikan harus segera dimasukkan ke dalam akuarium yang terpisah, dan di tangki utama, tanaman, dinding dan hiasan harus dibasmi kuman..

    1. Mycobacteriosis (batuk kering untuk ikan). Ia menampakkan diri sebagai sikap tidak peduli, penurunan berat badan secara tiba-tiba, perut lekukan dan punggung membulat. Individu yang sakit redup, bersembunyi di bahagian bawah dan bersembunyi dari cahaya matahari. Timbangan menjadi tidak terawat, ekornya tergantung.

    Penting untuk diingat bahawa mycobacteriosis menular, dan oleh itu ikan yang disyaki mesti segera diasingkan dari yang lain.

    1. Plistoforosis. Ia adalah kelainan genetik yang sangat jarang diwarisi..

    Dengan plistoforosis, ikan mula berenang secara menegak, menjadi pucat ketika berusaha untuk mengambil kedudukan badannya yang normal, dan melakukan pergerakan spasmodik. Individu yang sakit enggan makan, menjadi apatis. Perut jatuh.

    Penyakit lain yang biasa terdapat pada banyak spesies ikan

    Penyakit berikut boleh menjangkiti bukan sahaja guppies, tetapi kebanyakan ikan di akuarium..

    1. Hexamitosis (spironculosis atau penyakit lubang). Gejala utama penyakit ini adalah kemunculan luka dan alur pada badan ikan, serupa dengan kawah. Dalam kes ini, dubur haiwan membengkak dan berubah menjadi merah, siripnya musnah.

    Hexamitosis disebabkan oleh parasit usus yang hidup di rongga ikan. Ia dilepaskan ke dalam air bersama dengan sampah dan oleh itu dapat menjangkiti sebilangan besar penduduk akuarium..

    Rawatan hexamitosis disyorkan seperti berikut:

    1. Letakkan ikan yang dijangkiti di akuarium yang terpisah untuk kuarantin.
    2. Naikkan suhu di takungan ini kepada 33 - 35 ° С.
    3. Lakukan mandi menggunakan metronidazole (300 mg per 40 liter air).

    Seekor ikan yang pernah mengalami hexamitosis mengembangkan kekebalan terhadap penyakit dan tidak lagi dijangkiti.

    1. Ichthyophthiriosis (semolina). Gejala semolina yang khas adalah kemunculan pada seluruh tubuh ikan sebilangan besar titik putih, yang menyebabkan gatal pada ikan. Pada peringkat lanjut penyakit ini, ruam ini merosot menjadi luka dan bisul..

    Penyebab ichthyophthyriosis adalah bakteria - parasit yang hidup di tanah atau makanan berkualiti rendah.

    Untuk rawatan semolina pada guppies, anda perlu menggunakan:

    • Mandi garam di akuarium bersama (10 gram per liter air);
    • Trypaflavin;
    • Biomisin.

    Kursus rawatan rata-rata adalah 14 hari. Tetapi terapi dapat dihentikan lebih awal jika semua titik putih telah hilang dari badan ikan..

    1. Kolumnariosis. Berlaku sebagai akibat dari pengenalan jangkitan bakteria ke dalam akuarium dengan ikan baru.

    Pada individu yang sakit, plak kelabu muncul di badan (serta di sekitar mulut); pada peringkat lanjut, ia berkembang menjadi bisul. Sirip guppy dihancurkan oleh bakteria.

    Semasa rawatan, anda perlu menukar 30% air di akuarium setiap 3 hari dan mandi menggunakan chloramphenicol atau kanamycin.

    Pencegahan

    Hampir semua penyakit guppy adalah hasil pelanggaran norma pemeliharaan ikan. Agar haiwan kekal sihat dalam jangka masa yang panjang, beberapa peraturan mudah tetapi penting harus dipatuhi:

    • Beli makanan ikan hanya di kedai khas, dan jangan membawanya sendiri dari takungan semula jadi;
    • Sekiranya ikan yang sakit dikenal pasti, segera letakkan di akuarium yang berasingan, dan di takungan utama, nyah hapus hiasan dan dindingnya;
    • Jangan memberi makan penduduk yang berlebihan;
    • Pilih kejiranan dengan bijak, tidak termasuk kes permusuhan;
    • Kekalkan parameter air yang diperlukan;
    • Jangan terlalu banyak mengisi akuarium.

    Walaupun guppy mempunyai imuniti yang kuat, penting untuk mengawasi kesihatannya dengan teliti. Lagipun, ikan ini rentan terhadap penyakit tertentu yang sukar untuk diubati. Tetapi perhatian dan kasih sayang pemilik dapat melindungi ikan dari sebarang penyakit..