Kaviar hitam: varieti, sifat berguna dan kalori setiap 100 gram

Emas hitam - itulah yang mereka sebut kaviar sturgeon di seluruh dunia. Ia tidak menghairankan, kerana ini adalah salah satu makanan yang paling jarang dan paling mahal yang digunakan oleh manusia..

Nilai pemakanan dan faedah kaviar hitam secara langsung berkaitan dengan jenis ikan. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda secara terperinci mengenai sifat-sifat bermanfaat dari makanan istimewa, komposisinya, serta kandungan kalori.!

Jenis kaviar hitam

Produk ini diperoleh dari beluga, sturgeon, sterlet, stellate sturgeon. Bergantung pada kaedah pemprosesan, kaviar adalah:

- Kasar. Segera setelah memotong tangkapan ikan, telur dibebaskan dari filem dengan menyapu melalui ayakan.

- Bilik tidur. Jisim ditutup dengan garam, dan setelah pengeringan dibersihkan dari cangkang.

- Ternari. Diisi dengan larutan masin. Kemudian dilipat kembali ke ayakan dan diletakkan di tong kayu oak.

- Yastichnaya. Kaviar yang belum masak dalam filem dipotong menjadi jalur. Masin dalam air garam yang sejuk. Selepas penyaliran, cecair dimasukkan ke dalam tin.

Dari segi kos dan kualiti pemakanan, spesies beluga adalah peneraju dalam pasaran. Gourmets membezakannya dengan ciri-ciri rasa kacang, kelabu gelap atau warna keemasan..

Hidangan kecoklatan dari sturgeon kurang dihargai, tetapi ia boleh dibeli oleh orang yang mempunyai pendapatan rata-rata. Kelebihan kaviar sturgeon hitam dalam masin ringan. Untuk menyatakan rasa, larutan garam disediakan kurang pekat.

Produk Sevruga lebih tinggi lemak dan kalori. Pada praktiknya, pilihan terbaik mengikut kategori harga adalah kaviar sterlet..

Makanan analog dari ikan lain boleh dimakan untuk mendapatkan protein. Walau bagaimanapun, faedah halibut roe pewarna hitam lebih kurang bermanfaat. Telur asli halibut betina berwarna telus dan kekuningan. Massa kaviar capelin atau herring popular mempunyai kualiti yang serupa..

Komposisi dan kandungan kalori kaviar hitam

Sebagai sumber tenaga untuk pengembangan embrio, telur mempunyai komposisi yang unik. Nilai pemakanan dan tenaga 100 gram produk:

- protein - melebihi 25.0 g;

- kandungan kalori ialah 280 kcal.

P Khasiat kaviar untuk badan kerana komponen yang masuk. Makanan istimewa ini mengandungi zat-zat berharga bagi manusia:

- 30% protein, yang, tidak seperti protein haiwan, mudah dicerna. Set lengkap asid amino penting, termasuk lesitin, asid folik.

- Tahap asid lemak tak jenuh tinggi. Mereka didapati dalam jumlah yang tidak mencukupi dalam diet kebanyakan orang. Omega-3, 6, 9 dalam kaviar memberikan manfaat kesihatan dengan mencegah barah.

- Vitamin larut lemak A, E, D, penting untuk tulang, mata, dan sistem pembiakan yang sihat. Kompleks Kumpulan B bertanggungjawab untuk fungsi otak dan serat saraf periferal.

- Sejumlah besar mineral - kalsium, magnesium, selenium, yodium, fosforus, zink.

Kehadiran kolesterol membuat orang berfikir tentang faedah dan bahaya kaviar. Walau bagaimanapun, kolesterol dijumpai dalam jumlah kecil. Ia juga dinetralkan oleh lesitin. Dengan kepekatan nutrien, emas hitam melebihi kaviar merah.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Penting! Pakar pemakanan menasihatkan untuk memasukkan makanan istimewa dalam makanan tidak lebih dari 1-2 kali sebulan. Jumlah yang dimakan tidak boleh melebihi 150-200 gram seminggu.

- menguatkan sistem imun dengan ketara;

- merangsang aktiviti otak, meningkatkan ingatan;

- faedah kaviar untuk wanita yang kehilangan darah setiap bulan adalah dalam kandungan sejumlah besar zat besi, yang memulihkan hemoglobin;

- mengurangkan risiko penyakit jantung dengan mengurangkan pembekuan darah di saluran darah;

- kebaikan kaviar hitam dalam onkologi ialah asid lemak tak jenuh poli dan tak jenuh melawan radikal bebas penyebab barah.

Secara berasingan, kami ingin perhatikan bahawa kerana kandungan selenium dalam produk, yang meningkatkan potensi, produk ini adalah afrodisiak untuk lelaki..

Habitat TV

Kami mengira telur dalam balang

Pernahkah anda perhatikan bahawa anda boleh membuat 15 sandwic dari satu tin kaviar, dan dari yang lain, dengan berat yang sama, hanya 10? Adakah balang yang sama mempunyai bilangan telur yang berbeza? Sudah tentu, tidak pernah berlaku bagi mana-mana pembeli untuk menghitung telur. Kami memutuskan untuk melakukannya. Ini adalah kali pertama percubaan sedemikian dijalankan. Kami akan mengira berapa telur dalam dua tin kaviar merah ini. Yang satu dan yang lain mempunyai berat 140 gram. Kedua-dua tin itu mempunyai tulisan "kaviar salmon merah jambu". Secara teori, setiap balang harus mempunyai bilangan telur yang sama. Sama ada benar atau tidak, anda akan mengetahui sekarang. Kirill dan Yaroslav akan membilang telurnya.

Cyril dan Yaroslav. Lulus dari Fakulti Mekanik dan Matematik Universiti Negeri Moscow. Mereka secara mental dapat membahagi 963 dengan 314 dan mengalikan dengan 825. Ketahui bukti teorem Steiner.

Kirill dan Yaroslav membuka tin, mengambil pinset - pengiraan telur telah bermula. Berapakah bilangan telur dalam setiap balang, dan bolehkah pembeli mengetahuinya tanpa menghitungnya secara manual? Anda akan mengetahuinya dalam beberapa minit.

Ahli matematik Kirill dan Yaroslav terus membilang telur. Cyril mempunyai 785 telur, Yaroslav mempunyai 770 telur. Mari kita ingatkan bahawa untuk percubaan itu, kami membeli dua tin kaviar, yang keduanya seberat 140 gram. Menurut andaian kami, telur tersebut mestilah mengandungi sebilangan besar telur yang sama. Sekarang kita mengetahui.

Oleh itu, pengiraan sudah selesai, ahli matematik mengetepikan pinset. Yaroslav mendapat 1120 telur, Kirill - 1674. Mengapa perbezaan itu? Mengapa terdapat satu setengah kali kurang telur dalam satu balang daripada yang lain? Lihat - terdapat banyak jus merah jambu dalam tin Yaroslav di bahagian bawah. Yang disebut ini menyebalkan.

Sergey Glushchenko, teknolog berkualiti pengeluar kaviar

Anda tidak perlu mengira telur untuk mengetahui apakah balang itu menyusu. Hanya goncang balang sebelum membeli, seperti ini.

Sturgeon betina seberat 12 kilogram dapat menghasilkan kira-kira 3.5 kilogram kaviar, masing-masing berisi sekitar 40 ribu telur, tetapi biasanya tidak lebih dari 40 persen daripadanya berubah menjadi goreng

Tahun ini, kira-kira 20 juta ekor ikan sturgeon dirancang untuk dilepaskan ke Laut Kaspia. Lebih-lebih lagi, remaja dilepaskan di tepi pantai, bersama dengan pelepasan tradisional ke Volga untuk pertama kalinya dalam empat tahun. Faktanya ialah Caspian adalah kawasan makan ikan sturgeon, yang bermaksud ia adalah persekitaran yang paling selesa untuk hidup ikan. Pada waktu yang sama, pada musim semi, pekerjaan dimulai di wilayah ini untuk mempelajari peningkatan populasi ikan, atau lebih tepatnya kadar kelangsungan hidup beluga, ikan stellate dan sturgeon Rusia dilepaskan ke habitat semula jadi mereka..

Penilaian indikator kuantitatif dan kualitatif pengeluar semasa kempen pemijahan dilakukan di perusahaan wilayah Astrakhan, termasuk di pangkalan ilmiah dan eksperimen "BIOS". Para saintis mengambil sampel tisu untuk analisis genetik molekul dari sekurang-kurangnya lapan ratus individu. Pada masa akan datang, ini memungkinkan untuk mengenal pasti bukan sahaja ikan itu sendiri, tetapi juga ibu bapa mereka. Inovasi tahun ini adalah hakikat bahawa, untuk menilai kadar kelangsungan hidup, peternakan ikan menaikkan sebilangan goreng dengan ciri-ciri homogen genetik menjadi ukuran yang lebih besar (dari 5 hingga 10 gram). Para saintis berharap ikan ini mempunyai peluang hidup yang lebih baik. Pada tahun-tahun biasa, berat rata-rata goreng yang dilepaskan ke sungai adalah sekitar 3 gram..

Penggantian sturgeon hari ini berlaku terutamanya kerana pembiakan buatan, tetapi perlu dipertimbangkan fakta bahawa semua sturgeon adalah kitaran panjang. Sekiranya sturgeon stellate wanita mencapai usia matang dalam 8-10 tahun, maka untuk beluga sudah 17 atau bahkan 20 tahun. Oleh itu, tidak cukup untuk menerima satu generasi; perlu ia menghasilkan semula. Artinya, jika beluga goreng dilepaskan ke Volga atau Caspian Utara sekarang, kembalinya dapat diharapkan tidak lebih awal dari 17-20 tahun. Benar, dalam keadaan buatan, para saintis telah belajar untuk mengurangkan tempoh "pematangan" ikan sekurang-kurangnya dua kali.

Pekerjaan pembiakan sturgeon buatan telah dilakukan di wilayah Astrakhan selama lebih dari 15 tahun, dan selama bertahun-tahun ini, untuk melindungi ikan berharga, teknologi untuk menghasilkan kaviar dalam kehidupan mereka telah digunakan di sini. Pada mulanya ia adalah bahagian caesar. Sekarang prosedur yang lebih lembut untuk memotong saluran telur. Dalam kes ini, telur diturunkan dari ikan agar tidak mencederakan betina, yang kemudian, untuk berapa jam, berada dalam karantina, dan kemudian kembali ke kawanan itu lagi. Penting juga bahawa sayatan pada saluran telur (filem lut nipis) tidak menyebabkan pendarahan. Luka kecil dan sembuh tidak lama lagi.

ANDA PERLU TAHU

Seorang wanita boleh memberi sehingga 5 "pemerahan" selama 10 tahun kehidupan matang seksual. Saya juga perhatikan bahawa ikan seberat 12 kilogram mampu menghasilkan 3,5 kilogram kaviar, dan dalam setiap kilogram terdapat sekitar 40 ribu telur, tetapi biasanya tidak lebih dari 40 persen daripadanya berubah menjadi goreng. Sebahagian lagi, saya ulangi, dalam berenang percuma, dan sebahagian mengisi stok induk.

Di Rusia, sebahagian besar sturgeon tinggal di Laut Kaspia, Laut Hitam dan Azov dan dikaitkan dengan Volga dan Don. Walau bagaimanapun, pembinaan empangan pada awal hingga pertengahan abad ke-20 memotong jalan ikan ke tempat bertelur dua ribu kilometer di hulu. Kemudian, untuk mengimbangi kerusakan tersebut, untuk pertama kalinya di Uni Soviet, dan kemudian di Amerika, diputuskan untuk membina kilang-kilang sturgeon, yang terlibat dalam usaha menangkap pengeluar, menginkubasi telur, menjaga larva dan memelihara anak-anak. Ngomong-ngomong, penanaman sturgeon dalam keadaan buatan di negara kita mulai dilakukan seawal tahun 1869.

HARGA CAVIAR HITAM PER 1 KG PADA 2020

Kaviar hitam pada tahun 2020 mula dijual dalam jumlah yang lebih besar. Ini adalah makanan istimewa yang mempunyai banyak zat bermanfaat. Ia dihasilkan hanya di dua negara di dunia: Rusia dan Israel. Tetapi jika di Persekutuan Rusia produk tersebut memasuki pasaran domestik, maka di Israel ia hanya dihasilkan untuk eksport.

Varieti kaviar hitam pada tahun 2020

Produk dibahagikan kepada varieti mengikut ikan dari mana ia diperoleh:

  1. Beluga (milik yang paling mahal dan berharga. Ia jarang dijual, sangat mahal. Oleh kerana keunikan pasaran terbuka, harga 100 g boleh berubah dari 10.000 hingga 20.000 rubel. Harga untuk 1 kg sekilo kaviar hitam pada tahun 2020 dapat mencapai 150,000 rubel telur Beluga adalah ukuran terbesar, tidak berbau, dan rasanya halus dan canggih. Sekarang beluga sangat sedikit, kerana sebilangan besar individu dihancurkan oleh pemburu haram. Untuk menanam ikan dalam akuakultur, ia memerlukan masa 15 tahun. Hanya setelah usia ini mula bertelur).
  2. Sturgeon (yang paling popular, dianggap sangat berharga. Telurnya sedikit lebih kecil daripada telur beluga. Ia mempunyai rasa yang sangat baik, dan harganya jauh lebih berpatutan. Sturgeon di ladang mula bertelur pada usia 7-8 tahun, dan secara semula jadi pada usia 11-13 tahun).
  3. Pajusnaya (telur lebih kecil daripada sturgeon. Rasanya unik. Ia jarang dijual, jadi harganya lebih tinggi daripada sturgeon).
  4. Sterlet (terkecil, rendah rasa dari spesies lain. Kurang menarik, sedikit lebih hambar, tetapi ramai yang menyukainya, mereka membelinya. Ini adalah jenis yang paling murah).

Manfaat

Kaviar dianggap sebagai makanan istimewa. Ia mempunyai banyak unsur berguna, mengandungi semua asid amino, menurunkan tekanan darah, memberi kesan positif pada dermis. Ia merangkumi unsur surih seperti: magnesium, kalium, fosforus, selenium, zink, dan lain-lain.

Ini adalah makanan istimewa yang tidak akan menjadi sebab kepenuhan. Ia meningkatkan bilangan feromon wanita dan lelaki.

Berapa banyak kaviar hitam pada tahun 2020

  • jenis ikan;
  • syarat penahanan;
  • kaedah memperoleh;
  • teknologi pemprosesan;
  • pelbagai;
  • wilayah, bandar jualan.

Dalam klasifikasi berikut, anda dapat mengetahui berapa kos kaviar hitam pada tahun 2020:

Beluga

(satu kilogram berharga 150,000 rubel)

Downhole Beluga Caviar Premium, Ikramart, 125 gram

Kaviar Beluga, RVK "Raskat" LLC, 56.8 gram

Kaviar beluga berbutir, RVK "Raskat" LLC, 113 gram

Kaviar beluga berbutir, RVK "Raskat" LLC, 125 gram

Beluga kaviar, RVK "Raskat" LLC, 250 gram

Menyembelih kaviar beluga, LLC Kaviar Rusia, 50 gram

Sturgeon

(harga per kg berbeza dari 45,000 hingga 50,000 rubel)

Astrakhan penyembelihan kaviar sturgeon Premium, Ikramart, 100 gram

Astrakhan penyembuhan kaviar sturgeon Premium, Ikramart, 125 gram

Astrakhan penyembelihan kaviar sturgeon Premium, Ikramart, 250 gram

Kaviar hitam liar dari sturgeon Rusia, Ossetra liar, 100 gram

Kaviar hitam liar dari sturgeon Rusia, Ossetra liar, 250 gram

Kaviar hitam pemerahan sturgeon Astrakhan, "kaviar Rusia", 250 gram

Pausnaya

(satu kilogram berharga 50,000 rubel)

Kaviar sturgeon penyembelih, ID Gorkunov, 50 gram

Kaviar sturgeon rumah sembelih, ID Gorkunov, 100 gram

Kaviar sturgeon penyembelih, ID Gorkunov, 125 gram

Kaviar sturgeon penyembelih, ID Gorkunov, 250 gram

Menyembelih lubang kaviar sturgeon, ID Gorkunov, 1000 gram

Lulus kaviar sturgeon, LLC "kaviar Rusia", 120 gram

Sturgeon

(harga per kg 40,000 rubel)

Kaviar hitam steril, Belosetr, 100 gram

Kaviar sterlet hitam Classic (Classic), "Volgorechenskrybkhoz", 250 gram

Kaviar sterling hitam downhole, ID Gorkunov, 50 gram

Kaviar steril hitam downhole, ID Gorkunov, 100 gram

Kaviar sterling hitam downhole, ID Gorkunov, 125 gram

Kaviar sterling hitam downhole, ID Gorkunov, 250 gram

Ini adalah harga di mana makanan istimewa dijual di Moscow. Di wilayah utara, kosnya mungkin sedikit lebih mahal, dan di lorong selatan dan tengah lebih murah..

Perlombongan

Terdapat 2 cara untuk mendapatkan makanan istimewa:

  • penyembelihan (ikan disembelih. Kemudian kaviar dibawa keluar, diayak melalui skrin, di mana ia dibersihkan dari filem. Setelah dicuci dan dihantar ke pengasinan. Bangkai diproses, dicincang menjadi stik. Jenis produk ini lebih mahal);
  • memerah susu (telur diambil dari tempat makan. Perut individu diukir, telur dibiarkan mengalir ke dalam bekas. Kemudian ikan dikembalikan ke takungan. Selepas 2-3 tahun ia akan dapat melahirkan. Produk susu lebih murah, kerana boleh diambil beberapa kali).

Harga untuk 1 kg kaviar hitam pada tahun 2020

Harga mungkin berbeza di pelbagai kawasan dan sumber Internet. Sebagai contoh:

  1. Tanpa cukai 1 kg berharga 100,000 rubel.
  2. Dari ladang, akuakultur yang terletak di Siberia dan Rusia tengah, 1 kg berharga dari 35,000 hingga 50,000 rubel.
  3. Di Astrakhan, 1 kilogram berharga dari 25,000 hingga 30,000 rubel.
  4. Kaviar Albino beluga berharga $ 34,500 (sangat jarang dijual. Produk tidak mempunyai pigmen).

Rawatan

Terdapat kaedah pemprosesan yang berbeza:

  • bijirin (telur dengan ukuran yang sama dikumpulkan. Ini memerlukan bahan mentah berkualiti tinggi. Makanan ringan jenis ini sangat mahal. Ia diasinkan dengan bahan pengawet, jika perlu, dipasteurisasi. Produknya keluar kuat, sangat enak dan sihat);
  • dipasteurisasi (menjalani rawatan haba. Kos sedikit lebih sedikit daripada butiran, tetapi tetap segar lebih lama)
  • ditekan (telur diletakkan dalam larutan garam panas. Rawatan haba digunakan. Kemudian telur diletakkan di bawah penekan dan kelembapan berlebihan dikeluarkan).

Varieti

Pembahagian ke dalam varieti berlaku bergantung pada kaedah pemprosesan, rasa:

  1. "Standard" (paling berpatutan. Ini adalah produk yang dipasteurisasi, bebas dari bau ikan. Lebih baik membelinya untuk kanak-kanak, kerana setelah diproses khas ia menjadi selamat).
  2. "Premium" (produk berkualiti tinggi, dipasteurisasi. Ia diperoleh dari ikan yang lebih tua).
  3. "Klasik" (pengawet tambahan untuk pemeliharaan).
  4. "Premier" (duta besar digunakan. Sturgeon kaviar digunakan dari 10 hingga 15 tahun).
  5. "Imperial" (kaviar diperoleh dari sturgeon berusia lebih dari 15 tahun. Variasi paling mahal. Mempunyai rasa istimewa: berminyak, tebal, kaya, dengan kepahitan yang sedikit ketara).

Beli dengan harga diskaun

Kaviar sangat sihat dan diet sehingga walaupun dengan anggaran keluarga yang kecil, ia bernilai membeli dan memakannya. Makanan istimewa meningkatkan kesihatan, membebaskan badan dari berat badan berlebihan, memberi tenaga, dan meningkatkan daya tahan tubuh. Lebih baik makan sedikit daripada kerap demam, berjumpa doktor dan membelanjakan jumlah yang sama untuk ubat-ubatan. Omong-omong, produk ini juga boleh dibeli dengan potongan harga:

  • terus dari pengilang (penjimatan akan 30%);
  • dengan diskaun dan promosi bermusim, percutian yang dianjurkan oleh pengedar produk (penjimatan juga boleh berjumlah sekitar 30%);
  • jika pembelian dibuat dalam jumlah besar, secara pukal (penjimatan dapat 10-15% dari kos asal. Pengiraan semula adalah per kilogram).

Apa lagi yang mempengaruhi harga

Kos makanannya tinggi. Pemerolehannya ke meja perayaan menambah status keluarga, syarikat, sekiranya acara korporat diadakan. Sebelum ini, harga sebiji balang lebih rendah kerana tidak ada perbelanjaan untuk menjaga ikan. Itu diambil dari sumber semula jadi, dieksport dalam ribuan tan. Sturgeon dan spesies ikan lain hampir hilang. Oleh itu, larangan pengambilan kaviar hitam diperkenalkan di Rusia..

Tetapi masyarakat moden telah mencipta akuakultur, di mana ikan ditanam secara buatan. Kos di ladang telah meningkat, jadi harga produk moden telah meningkat. Hari ini hanya ladang swasta yang menghasilkan kaviar. Walau bagaimanapun, kualiti produk sangat baik..

Kaviar di angkasa

Pada 6 Disember, sebuah papan kargo dengan makanan dihantar ke angkasawan di ISS. Di antara mereka tidak ada kaviar, yang sebelumnya dikirim kepada mereka setiap tahun untuk Tahun Baru. Saya secara peribadi memutuskan untuk memperbaiki ketidakadilan ini, dan mengumpulkan kaviar hitam sebagai hadiah untuk para angkasawan. Kemudian kaviar akan dihantar ke Roscosmos, dari mana ia akan dihantar ke ISS dari [...]

15% diskaun untuk semua!

Diskaun 15% untuk semua jenis kaviar, makanan istimewa dan aksesori tanpa kecuali! Hanya pada 22 Mei! Dari 00:00 hingga 00:00! Sepanjang hari untuk menjadi bukan 100, tetapi 115% lebih bahagia! Mengambil peluang ini! Hubungi atau pesan terus dari laman web! Esok kita akan mempunyai hari yang panas, tetapi kita gembira mengenainya!

Diskaun 20% kepada rakan!

Anda membuat pembelian kaviar yang lazat dengan harga 5,000 rubel. Dapatkan diskaun 20% untuk rakan. Berkongsi dengan rakan. Seorang rakan menggunakan potongan harga. Rakan itu gembira. Anda mendapat diskaun 10% lagi. Anda menggunakan. Adakah awak gembira.

Berapa banyak kaviar hitam sebenar?

Berapa banyak kaviar hitam sebenar

Kaviar hitam, atau kaviar ikan dari keluarga sturgeon, adalah produk yang sangat berguna untuk tubuh manusia. Sturgeon kaviar mengandungi asid amino, kalium, magnesium, vitamin, dan berapa banyak! 1 kg kaviar hitam bukan sahaja merupakan gudang faedah, tetapi juga makanan istimewa yang sangat enak, wajar dianggap sebagai produk premium. Anda boleh membelinya sekarang di mana-mana pasar raya besar. Tetapi bagaimana tidak mengalami palsu?

Pekerja bawah tanah yang mahir telah belajar memalsukan produk mahal ini, mencampurkan bahan-bahan yang murah dan berpatutan, bersembunyi di sebalik jenama dan pembungkusan yang tidak asing lagi di mata pembeli. Bagaimana anda boleh mendapatkan kaviar hitam sebenar? Cara termudah dalam kes ini adalah yang paling betul. Cari pembekal yang membiakkan sturgeon sendiri dan mengeluarkan kaviar. "Sinemoretso" adalah ladang sturgeon di mana anda boleh datang dan tidak hanya mengetahui semua perkara di tempat - berapa gram kaviar hitam, bagaimana membezakan kaviar hitam sebenar dari yang palsu, tetapi juga melihat ikan puan yang hidup dengan mata anda sendiri dan bahkan mendapatkan nasihat berharga mengenai penyediaannya.

Berapakah 50 gram kaviar hitam

50 gram kaviar hitam adalah balang yang sangat kecil yang sesuai untuk syarikat kecil dan akan tersebar dengan cepat. Apabila ditanya berapa harganya 50 gram kaviar hitam, seseorang dapat menjawab bahawa harganya, bergantung pada jenis ikan, boleh berkisar antara 3 hingga 5 ribu dan lebih. Sekiranya anda membeli kaviar "susu", itu bermakna kaviar itu diekstrak dari ikan tanpa menyembelihnya. Oleh itu, ikan tetap hidup dan mengekalkan keupayaannya untuk menghasilkan telur pada masa akan datang. Kaviar seperti itu akan lebih murah daripada kaviar penyembelihan. Lubang bawah dianggap lebih berharga dari segi rasa dan faedahnya dan harganya lebih tinggi.

Berapakah gram kaviar hitam

Kita boleh mengatakan bahawa sebiji gram kaviar hitam di kedai Moscow berkisar antara 80 hingga 300 rubel, bergantung pada ikan, kaedah mendapatkan kaviar.

Sekiranya kita mempertimbangkan kawasan lain untuk dibeli, maka paling murah membeli kaviar hitam di wilayah di mana ia dihasilkan - di wilayah Astrakhan, di selatan Rusia, di sini 1 kg kaviar hitam dapat dibeli dengan harga kurang dari 30 ribu rubel. Di lorong tengah, harga kaviar hampir dua kali ganda - hingga 50 ribu rubel untuk 1 kg kaviar hitam.

Produk istimewa ini tidak boleh murah, kerana pada mulanya mempunyai ciri dan kesulitan tersendiri, ini adalah perniagaan yang mahal, tetapi jika petani mendekati masalah pembiakan dengan bertanggungjawab, maka kualiti kaviar akan sangat dekat dengan kaviar, yang sebelumnya dapat ditangkap di laut terbuka, dan dari tidak akan ada akhir pembeli.

Kaviar hitam

Kaviar hitam dituai terutama pada musim bunga, ketika ikan dari keluarga sturgeon (sturgeon, beluga, sturgeon stellate, sterlet, dll.) Dari laut Caspian dan Azov pergi ke sungai untuk membuang telur, dan sebahagiannya pada musim gugur, ketika ikan kembali ke sungai untuk berehat.

Menurut Grimm, jumlah telur dalam ikan mencapai 1 / 9-1 / 6 dari beratnya. Kaviar Beluga dianggap sebagai kaviar terbaik, sebagai kasar, oleh itu selalu disediakan secara berasingan, sementara varieti lain - sturgeon, sevruga dan duri hampir selalu dicampur bersama.

Pada masa ini, organisasi Greenpeace sedang melakukan kampanye untuk mempromosikan penolakan untuk memakan kaviar hitam, pengambilan kaviar hitam dilarang oleh undang-undang Rusia. Ini disebabkan oleh keadaan mengerikan dari segi jumlah ikan sturgeon. Banyak spesies hampir pupus.

Kandungan kalori kaviar hitam

Kandungan kalori kaviar hitam adalah 235 kcal per 100 g. Ia mengandungi peningkatan jumlah protein dan lemak, oleh itu ia adalah produk yang cukup berkhasiat. 100 g kaviar sturgeon berbutir - 203 kcal. Makan kaviar dalam jumlah besar boleh menyebabkan pound tambahan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
24.51846.547.5203 - 235

Ciri-ciri berguna kaviar hitam

Kaviar adalah salah satu makanan yang paling berkhasiat. Kaviar ikan sturgeon dan ikan salmon mengandungi sekitar 30% protein bernilai tinggi, yang jarang terdapat pada protein haiwan, dan 10-13% lemak mudah dicerna. Kaviar kaya dengan lesitin (dari 1,0 hingga 43%), vitamin A dan D yang larut dalam lemak, vitamin E dan kumpulan B. Daripada mineral dalam kaviar, kalsium, kalium, natrium, magnesium, fosfor, serta zat besi, mangan, yodium terdapat dalam jumlah yang banyak, silikon, zink. Lemak kaviar dicirikan oleh bilangan yodium yang lebih tinggi daripada lemak daging ikan yang sama.

Saya mesti mengatakan bahawa kaviar bukanlah ubat. Oleh itu, kami hanya mengesyorkannya sebagai tonik pencegahan dan umum. Yodium organik, fosforus dan kalsium yang terkandung dalam kaviar, serta sejumlah besar asid lemak tak jenuh ganda yang sangat berguna Omega-3 dan Omega-6 dalam proteinnya, membantu meningkatkan aktiviti otak, meningkatkan imuniti, dan mengurangkan kemungkinan penyakit kardiovaskular, kerana mengurangkan risiko trombosis dan meningkatkan peredaran darah di saluran darah kecil. Makan kaviar juga mengurangkan risiko jenis barah tertentu dan bermanfaat untuk penglihatan. Kaviar hitam disyorkan untuk makanan dengan kekurangan zat besi di dalam badan..

Kaviar dalam diet wanita hamil harus hadir sebagai produk protein yang mudah dicerna dan sumber semua jenis mineral dan vitamin yang diperlukan untuk ibu dan bayi yang belum lahir. Zat besi membantu meningkatkan hemoglobin, magnesium mencegah kekejangan otot betis, asid folik diperlukan untuk pengembangan semua organ dan tisu dan pembentukan darah. Tetapi anda tidak boleh menyalahgunakannya, tk. kaviar mengandungi garam. Sekiranya seorang wanita hamil cenderung mengalami edema, tekanan darah tinggi, protein muncul dalam air kencing, maka lebih baik mengeluarkan kaviar dari diet anda.

Kaviar tidak boleh dilakukan tanpa bahan pengawet! Memang betul. Tidak seperti stok makanan lain dalam tin, kaviar tidak mengalami pensterilan. Terlalu lembut, ia berubah menjadi bubur apabila dipanaskan. Satu-satunya cara untuk mengekalkan kaviar adalah dengan menambahkan bahan pengawet dan mengosongkannya. Adalah mungkin untuk membuat kaviar tanpa bahan pengawet, tetapi hanya akan disimpan selama 4 bulan, yang bermaksud bahawa ia tidak akan "tahan" dari ikan bertelur hingga Tahun Baru. Penambahan bahan pengawet membolehkan kaviar disimpan selama 12 bulan dan dibeli sepanjang tahun. Pengawet dalam kaviar bukan kehendak pengeluar, tetapi keperluan yang disebabkan oleh ciri-ciri produk.

Dengan semua ketakutan dan ketakutan pengguna, anda perlu menilai keadaan dengan tenang: kata "pengawet" tidak begitu menakutkan seperti bahan khusus yang ada di belakangnya. Garam dapur biasa dalam kaviar bertindak bukan sahaja sebagai agen perasa, tetapi juga sebagai pengawet. Anda juga boleh meracuni diri anda dengan garam: dos 30-45 g menyebabkan keracunan akut. Untuk memelihara kaviar, campuran dua pengawet digunakan: asid sorbik E200 dan urotropin E239. Kedua-duanya diluluskan untuk digunakan, kehadiran keduanya dalam kaviar dalam jumlah tertentu diperuntukkan dalam GOST 18173-2004 "Kaviar salmon kalengan".

Kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan katalog lengkap pengawet dan bahan tambahan makanan kami, serta senarai yang paling berbahaya..

Sifat berbahaya kaviar hitam

Tetapi masih harus diingat bahawa pengawet boleh menyebabkan alergi, sakit kepala, penyakit saluran gastrousus, memprovokasi terjadinya tumor ganas dan memberi kesan negatif terhadap sistem imun..

Untuk beberapa penyakit, seperti penyakit ginjal, urolithiasis, darah tinggi, penyakit jantung koronari, makanan yang mengandungi garam tidak termasuk dalam diet pesakit. Kandungan garam dalam kaviar adalah sebab utama mengapa pesakit harus mengehadkan atau mengecualikan penggunaannya dalam makanan..

Tidak digalakkan untuk kanak-kanak di bawah umur 3 tahun untuk makan kaviar. mereka belum sepenuhnya membentuk kerja saluran gastrousus.

Video tersebut akan memberitahu anda bagaimana membezakan kaviar hitam berkualiti tinggi dari perburuan liar, serta bahaya yang mengintai kaviar buruk.

Berapakah bilangan telur dalam 100 gram kaviar hitam

Kaviar adalah produk yang berharga dari segi rasa dan kualiti pemakanannya. Kaviar terbahagi kepada beberapa jenis yang paling popular..

Kandungan kalori kaviar

Kandungan kalori kaviar rata-rata 123 kcal per 100 gram produk.

Jenis dan komposisi kaviar

Kaviar hitam - kaviar ikan sturgeon - sterlet, beluga, sturgeon stellate, sturgeon. Kaviar hitam yang kasar dan ditekan adalah kaviar yang paling enak dan berharga dalam komposisi kimianya. Ia mengandungi sejumlah besar protein semula jadi, asid lemak, vitamin D, A, vitamin B, lesitin. Semakin besar dan ringan telur, semakin mahal kaviar hitam.

Kaviar merah - kaviar ikan salmon - chum salmon, chinook salmon, sockeye salmon, pink salmon, coho salmon. Ia berlaku hanya berbutir (calorizator). Tidak seperti kaviar hitam, semakin kecil bijirin, kaviar merah lebih berharga.

Kaviar merah jambu - kaviar ikan putih, vendace, pollock. Ia hanya boleh menjadi kasar.

Kaviar kuning (kecil) - kaviar pike, pike perch, roach, mullet, ram. Yang ada hanya yastik. Ia diasinkan dengan garam kering atau dalam air garam dalam yastiki, kemudian dikeringkan (kalori). Hanya kaviar pike yang boleh mengganggu, iaitu ia dibebaskan dari yastiks. Kaviar longgar kurang berharga daripada kaviar hitam atau merah, tetapi ia juga mempunyai banyak khasiat. Dan dengan penyediaan yang mahir, hidangan dengan kaviar seperti itu akan menjadi sangat enak..

Terdapat kaviar jenis lain - siput. Kaviar siput yang sangat jarang dan mahal.

Nah, kaviar tiruan - tiruan pelbagai jenis kaviar.

Sifat kaviar yang berguna

Dianjurkan untuk menggunakan kaviar untuk meningkatkan imuniti, sebagai langkah pencegahan untuk mencegah penyakit kardiovaskular. Kaviar membantu dalam fungsi otak, meningkatkan penglihatan. Menormalkan tahap kolesterol darah, mencegah pembekuan darah.

Kontraindikasi untuk digunakan

Tidak digalakkan makan kaviar untuk kanak-kanak di bawah tiga tahun, orang yang tidak bertoleransi terhadap produk, yang mempunyai reaksi alergi terhadap makanan laut.

Kaviar hitam di Rusia

Suatu ketika dahulu, kaviar hitam tersedia untuk semua warga Soviet tanpa kecuali. Di kedai, boleh didapati di kaunter yang sama dengan sosej dan keju. Ada hari-hari di mana lebih sukar untuk membeli sosej daripada kaviar hitam, yang sangat mahal pada zaman kita. Kaviar hitam digunakan sebagai makanan ringan dan sangat sering dimakan dengan sudu, tanpa mencipta sandwic mentega. Hari ini semuanya telah berubah, dan harga makanan istimewa ini telah meningkat, dan tidak di setiap bandar anda boleh membeli kaviar di kedai..

Kaviar hitam di USSR dan di Rusia

Di Kesatuan Soviet, kaviar hitam adalah makanan ringan, dan dianggap sebagai produk sembrono. Kemudian makanan istimewa ini dapat setanding dengan spat dalam tomato dan makanan dalam tin yang lain. Sandwic dengan kaviar hitam boleh dibeli dalam pelbagai bufet di teater dan sarkas. Sepanjang sejarah, Kesatuan Soviet menjadi monopoli dalam bidang pengeluaran kaviar hitam. Pada dasarnya, penangkapan kaviar hitam dilakukan di Laut Kaspia, di hulu sungai Volga dan Ural yang lebih rendah. Hingga hari ini, di seluruh dunia, kaviar hitam dianggap sebagai simbol Kesatuan Soviet..

Sehingga tahun 80-an abad kedua puluh, USSR membekalkan hingga dua ribu tan kaviar sturgeon, sementara jumlah ini hingga 90% dari pasaran dunia. Selepas kejatuhan Kesatuan Soviet, sesiapa sahaja dapat memburu ikan sturgeon. Akibatnya, hanya dalam lima belas tahun, populasi sturgeon telah menurun 38 kali..

Hari ini, menurut statistik dari agensi penguatkuasaan undang-undang Persekutuan Rusia, pasaran kaviar hitam Rusia adalah 90% perburuan haram. Hanya 30 tan setahun di Persekutuan Rusia memasuki pasaran secara sah, dan jumlah kaviar yang dihasilkan di Persekutuan Rusia adalah 180 tan. Ini adalah jumlah perburuan haram.

Sangat menarik bahawa jika kita mengambil masa yang lebih awal dalam sejarah Rusia, maka kaviar tidak dianggap sebagai barang mewah atau makanan istimewa. Kaviar telah menjadi produk makanan untuk nelayan dan pemburu sejak abad ke-9, tetapi beberapa abad kemudian, kaviar hitam disajikan ke meja kerajaan. Di bawah Tsar Ivan, kaviar hitam yang dahsyat yang direbus dalam susu popi atau cuka ada di atas meja tsar. Nelayan istana membekalkan hingga 1.500 sturgeon ke halaman dalam setahun. Kemudian, dengan keputusan Peter the Great, sebuah syarikat ikan ditubuhkan di Astrakhan untuk menangkap ikan sturgeon dan kaviar hitam.

Apa jenis ikan yang memberi kaviar hitam?

Kaviar hitam diperoleh dari tiga ikan sturgeon: beluga, sturgeon dan stellate sturgeon. Yang paling berharga dan terbesar adalah kaviar hitam beluga - kelabu-keemasan dan besar. Kaviar hitam yang lebih kecil - sturgeon. Yang paling kecil dan paling hitam - kaviar sevruga.

Mengapa kaviar hitam begitu mahal?

Hasil tangkapan kaviar hitam yang aktif dan tidak terkawal menyebabkan kepupusan ikan sturgeon. Dua daripada dua puluh tujuh spesies ikan ini kemungkinan akan pupus tidak lama lagi. Selain manusia, sturgeon tidak mempunyai musuh semula jadi. Sebagai tambahan kepada tangkapan ikan sturgeon yang besar dan tidak terkawal, bendungan di Volga dan pencemaran Laut Kaspia mempengaruhi penurunan populasi ikan ini..

Penurunan populasi ikan sturgeon, serta langkah-langkah pembatasan untuk memancing ikan sturgeon di Caspian telah mempengaruhi harga makanan istimewa ini. Hari ini, hanya kaviar hitam yang ditanam di ladang ikan yang dibenarkan untuk dijual. Dan berkembangnya sturgeon adalah pekerjaan yang sangat mahal dan sukar. Keuntungan pertama mula datang kepada pemilik ladang ikan hanya setelah sepuluh hingga lima belas tahun. Inilah berapa tahun ikan sturgeon perlu mencapai usia pembiakan. Secara keseluruhan, ikan ini hidup sehingga 100 tahun..

Dengan bantuan peralatan khas, pekerja ladang ikan menentukan kehadiran kaviar dalam satu atau lain ikan, dan kemudian mengekstraknya dengan salah satu daripada tiga kaedah: "memerah susu", "bahagian caesar", atau menyembelih.

Berapa banyak kaviar hitam?

Hari ini, ramai yang tertanya-tanya berapa kos kaviar hitam untuk 1 kg, 500 gram, 100 gram dan 50 gram. Penghasilan kaviar hitam yang sah di Rusia hanya diwakili oleh sepuluh ladang akuakultur: RTF "Diana", "Beluga", JSC "Sashno", syarikat sturgeon Vologda, "Raskat", ladang ikan Karmanovsky, dan lain-lain. Harga untuk kaviar hitam boleh didapati di laman web "kaviar Rusia" di rumah". Ini adalah kaviar hitam sah yang dijual kepada pelanggan runcit dan korporat.

Harga kaviar hitam untuk 1 kg

Harga untuk kaviar hitam untuk 50 gram: dari 1890 rubel. hingga 3600 r.

Harga untuk kaviar hitam per 100 gram: dari 3650 rubel. hingga 7500 r.

Oleh itu, harga kaviar hitam untuk 1 kg boleh berubah dari 36.500 rubel sekilogram hingga 75.000 rubel sekilogram dan lebih banyak lagi. Semuanya bergantung pada kualiti kaviar itu sendiri, tetapi boleh berbeza.

Di mana untuk membeli kaviar?

Kaviar hitam dijual secara runcit di kedai rantai besar seperti OKEY, Metro dan Auchan. Sekiranya tidak ada kedai rantai besar di bandar anda, anda boleh memesan kaviar di kedai dalam talian Rumah Kaviar Rusia atau Gold Caspian. Benar, anda masih perlu membayar sejumlah wang untuk penghantaran.

Berapakah bilangan telur dalam 100 gram kaviar hitam

Dengan ini saya mengesahkan bahawa saya telah membaca dan bersetuju dengan syarat-syarat Polisi berkenaan dengan pemprosesan data peribadi. Dengan ini saya memberikan kebenaran kepada LLC "Russian Caviar House" untuk memberi maklumat mengenai barang dan perkhidmatannya, untuk menyimpulkan dan melaksanakan perjanjian jual beli untuk diproses - mengumpulkan, merekod, mengatur, mengumpulkan, menyimpan, menjelaskan (kemas kini, perubahan), ekstrak, penggunaan, pemindahan (termasuk mempercayakan pemprosesan kepada orang lain), menganonimkan nama, menyekat, menghapus, memusnahkan - data peribadi saya: nama belakang, nama depan, jantina, nombor rumah dan / atau telefon bimbit, alamat e-mel, serta data mengenai minat berdasarkan analisis carian saya permintaan dan lawatan ke laman web Internet. Saya juga memberi kebenaran kepada Russian Caviar House LLC untuk memberi maklumat mengenai barang dan perkhidmatan untuk menghantar iklan dan maklumat mengenai barang dan perkhidmatan Russian Caviar House LLC dan rakan-rakannya ke alamat e-mel dan / atau nombor telefon bimbit yang ditentukan oleh saya. Persetujuan boleh ditarik balik oleh saya pada bila-bila masa dengan menghantar notis bertulis ke [email protected]

Untuk maklumat lebih lanjut, lihat bahagian Tawaran dan Dasar Pemprosesan Data Peribadi.

Sila baca Tawaran Kontrak dan Dasar Privasi kami untuk maklumat yang lebih terperinci

  • Moscow
  • St Petersburg
  • Lain-lain (bandar lain).

Anda telah memilih wilayah - sahkan lokasi anda.

  • Moscow
  • St Petersburg
  • Lain-lain (bandar lain).

Anda telah memilih wilayah - sahkan lokasi anda.

Black Sturgeon Caviar, VRH Terpilih, 100 g

Cepat
penghantaran
Dibuat oleh
di Rusia
Produk
disahkan

VRH Selected adalah 100 gram rasa yang sempurna. Kaviar terpilih akan menggembirakan gourmet yang paling arif, jadi jangan ragu untuk membelinya untuk hadiah atau untuk sebarang kesempatan.

Sebaiknya makan makanan istimewa dalam bentuknya yang tulen - letakkan dengan sudu ibu mutiara terus di lidah.

Kaviar terpilih diperoleh daripada orang dewasa terpilih yang berumur lebih dari 15 tahun. Biji-bijiannya lembut dan besar, mempunyai warna abu-abu pucat, rasa mulia yang kaya dan aroma yang hampir tidak kelihatan. Produk ini eksklusif dan agak mahal, tetapi kami memberi jaminan - sangat berbaloi. Untuk semua pengeluaran kaviar, kaviar terpilih tidak lebih dari 8%, dan ini sudah banyak disebut.

  1. 100% sah dan memenuhi standard kualiti dan rasa yang ketat. Mempunyai semua sijil yang diperlukan.
  2. Ia adalah Malossol klasik. Kaviar segar disusun secara ketat dengan tangan, setelah itu diproses dengan garam khas dan dibentangkan dalam balang steril "dengan bukit" (kemasukan udara semasa penggulungan tidak termasuk).
  3. Semula jadi - makanan istimewa yang diperoleh daripada sturgeon yang tumbuh di persekitaran semula jadi. Ladang Volgorechenskoye menangkap ikan di Volga dan anak sungai Shacha, Keshka.

Kesucian baka dijamin!

"Selekted": dipilih

Telur terpilih diperoleh dari ikan dewasa terpilih. Aroma biji-bijian kurang dinyatakan, tetapi rasanya kaya, mulia. Berikut adalah produk yang jarang berlaku - ia menyumbang kurang dari 10% daripada jumlah pengeluaran. Pilihan pembungkusan - balang kaca atau logam, label biru.