Keju feta buatan sendiri - kandungan kalori dan nilai pemakanan

Keju adalah keju yang dibuat dalam air garam susu, paling sering dari susu pasteur yang terdiri daripada kerbau, kambing, lembu, domba, baik dalam monokultur dan digabungkan dalam bahagian yang berbeza. Kalsium klorida dan fermentasi yang mengandungi bakteria asid laktik dan streptokokus dilarutkan dalam susu. Di negara-negara Eropah, bahan mentah yang paling mudah didapati untuk pengeluaran keju feta adalah susu lembu..

Diperlukan dari beberapa hari hingga 2 bulan untuk membuat keju feta - keju feta siap pakai dengan tempoh penuaan yang berbeza berbeza dari segi rasa, ketumpatan dan struktur.

Untuk pembuatan keju feta buatan sendiri, pepsin (dijual di farmasi dengan pelbagai nama perubatan) (kalori) paling sering digunakan sebagai rennet. Tetapi para penikmat memilih keju feta yang dibuat dengan penambahan perut kambing atau anak kecil yang parut..

Kandungan kalori keju bryndza dari susu lembu

Kandungan kalori keju bryndza dari susu lembu adalah 260 kkal per 100 gram produk.

Komposisi dan sifat berguna keju bryndza dari susu lembu

Seperti kebanyakan produk tenusu, keju feta sangat menarik kerana komposisi vitamin vitamin PP, C, B1, A, B2, D, E dan beta-karoten. Keju tepu dengan mineral zat besi, sulfur, fosforus, kalium dan magnesium, yang sangat penting untuk kesihatan manusia. Kandungan kalsium yang tinggi menjadikan keju feta sebagai nutrien yang sangat diperlukan untuk mencegah osteoporosis, melindungi tulang dan enamel gigi.

Penggunaan keju feta (dari susu lembu) dalam memasak

Brynza adalah komponen tidak terpisahkan dari masakan kebangsaan Bulgaria, Romawi, Moldova, Ukraine, Rusia (calorizator). Keju yang serupa sangat popular di kalangan orang Balkan dan Yunani sebagai makanan ringan yang mencukupi dan sebagai perasa rasa dalam banyak hidangan..

Keju: kebaikan dan keburukan, komposisi keju, berapa kalori dalam 100 gram, adakah mungkin dimakan sambil menurunkan berat badan

Keju dianggap sebagai hidangan tradisional masakan Moldovan, Bulgaria, Yunani, Romania, Balkan. Produk ini disajikan dengan hidangan panas, lauk pauk, salad sayur-sayuran dan juga disajikan dengan gula-gula untuk pencuci mulut.

Makanan ringan masin telah memenangi sejumlah besar peminat di seluruh dunia, termasuk di antara orang-orang yang memantau kesihatan dan kesihatan diri mereka dengan teliti..

Artikel itu mendedahkan kebaikan dan keburukan keju feta untuk tubuh dan menjawab persoalan sama ada kemungkinan memasukkan keju putih dalam makanan anda semasa diet.

  1. Keju Bryndza: komposisi
  2. Keju: kandungan kalori setiap 100 gram
  3. Adakah mungkin makan keju ketika menurunkan berat badan?
  4. Keju: memberi manfaat dan keburukan
  5. Kesimpulannya

Keju Bryndza: komposisi

Produk ini disediakan menggunakan teknologi khas. Rennet disuntik ke dalam susu yang dipasteurisasi, selepas itu jisim pulih di atas meja yang ditekan, dan kemudian matang dalam air garam selama tiga hingga empat hari.

Produk siap berwarna putih tulen atau sedikit kuning air. Sumber protein haiwan yang berharga, keju putih meningkatkan proses pencernaan dan menyokong penurunan berat badan secara semula jadi.

Keju dikurniakan komposisi unsur surih dan bakteria bermanfaat:

  • vitamin kumpulan A, B, C, D;
  • mineral: kalsium, besi, fosforus, magnesium;
  • asid organik;
  • kolesterol.

Pasar raya menawarkan banyak pilihan jenis keju untuk setiap selera, baik dari petani tempatan dan dari pengeluar asing, berbeza dalam komposisi dan kemasinan.

Pencinta makanan semula jadi boleh membuat susu keju di rumah. Produk acar dimakan mentah, memelihara semua nutrien untuk tubuh.

Keju: kalori setiap 100 gram

Kandungan kalori sekeping seratus gram rata-rata tidak lebih daripada 240 kcal. Nilai tenaga bahan bergantung terutamanya pada komposisi produk.

Jadual No. 1 Nilai pemakanan pelbagai jenis (per 100 g)

NamaKandungan kalori purata (kcal)
Dari susu domba290
Dari susu kambing243
Orang Serbia208
Bahasa Bulgaria222
Rumah282
Dari susu lembu186

Produk paling diet dianggap dibuat dari susu lembu - 180-200 kcal. Pilihan ini sangat sesuai dengan makanan diet apa pun. Paling gemuk adalah keju domba.

Nisbah BJU ditunjukkan seperti berikut:

  • protein - 6-18%;
  • lemak - 22-24%;
  • karbohidrat - 0%.

Di rak kedai, anda juga boleh membeli versi acar tanpa lemak.

Adakah mungkin makan keju ketika menurunkan berat badan?

Kandungan lemak dan garam yang tinggi tidak membenarkan keju jenis ini diklasifikasikan sebagai produk diet. Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan keju feta dengan betul dan dalam jumlah yang terhad, ia dapat mempelbagaikan diet orang yang menurunkan berat badan secara kualitatif. Setiap hari, tidak lebih daripada 25 g dibenarkan. Waktu terbaik untuk penggunaan adalah separuh pertama hari ini..

Amat berguna ialah penambahan kiub air garam ke dalam salad, sup, sandwic selama hari protein dan dalam tempoh "pengeringan". Bagi mereka yang aktif dalam sukan, lebih baik memilih produk berdasarkan susu domba atau kambing.

Komponen aktif mereka mempromosikan pertumbuhan tisu dan sel, meningkatkan keanjalan otot. Untuk aktiviti sederhana hingga rendah, pakar pemakanan mengesyorkan memasukkan versi bahan mentah tanpa lemak.

Sekiranya terdapat sekatan pada komponen garam dan masin, keju feta harus dikecualikan dari diet..

Keju: memberi manfaat dan keburukan

Produk tenusu mempunyai banyak kualiti yang bermanfaat:

  • memperbaiki kerja saluran gastrousus;
  • menormalkan proses metabolik;
  • membuang toksin dan bahan berbahaya dari usus;
  • mempunyai kesan positif terhadap fungsi pembiakan;
  • memperbaiki keadaan rambut dan kulit, gigi;
  • membantu menguatkan tulang, mencegah perkembangan riket, osteoporosis, arthrosis.

Pasti disarankan untuk memasukkan bahan mentah dalam diet wanita hamil dan kanak-kanak, bermula dari 2.5 tahun.

Walaupun sebilangan besar sifat positif, tidak semua orang dapat makan keju feta. Oleh itu, dengan intoleransi laktosa, produk tersebut boleh menyebabkan bahaya serius..

Adalah mustahak untuk menolak keju, orang dengan penyakit tertentu:

  • masalah buah pinggang kronik;
  • penyakit hati, pundi hempedu;
  • dengan gangguan sistem saraf pusat.

Walaupun tanpa petunjuk perubatan, anda tidak boleh terlalu banyak menggunakan jenis lemak dengan kandungan garam yang tinggi..

Kesimpulannya

Makanan ringan sihat yang dapat digabungkan dengan bijirin sarapan pagi, dimakan dengan roti gandum atau dedak sebagai makanan ringan, atau dimakan untuk makanan ringan petang sebagai sebahagian dari salad ringan.

Pendekatan yang betul terhadap produk membolehkan anda mendapatkan unsur surih yang diperlukan dan pada masa yang sama tidak menyebabkan bahaya pada angka tersebut.

Brynza

Keju adalah keju air garam, yang dibuat bukan hanya dari susu lembu, tetapi juga dapat dibuat dari susu kambing, domba, kerbau, dan kadang-kadang dari campuran susu jenis ini. Keju feta dijual setelah 20 hari direndam dalam air garam, kadang-kadang walaupun setelah 60 hari. Menurut label, kita tidak akan dapat menentukan, secara prinsip, berapa hari keju feta direndam dalam air garam. Tetapi jika keju feta lebih tajam dan lebih masin, maka, karenanya, direndam dalam air garam selama 60 hari atau lebih.

Tidak seperti kebanyakan keju, permukaan keju feta tidak mempunyai kerak. Sekiranya keju sedikit kering di tepinya, ini bermakna sudah lama di kaunter, dan berjaya kehilangan sebahagian nutriennya. Keju feta sebenar tidak mempunyai corak khas "berlubang" yang terdapat pada kebanyakan keju. Terdapat sangat sedikit kekosongan dalam keju feta berkualiti tinggi, dan juga bentuk yang tidak teratur.

Sebilangan besar lemak dalam bahan kering (ditunjukkan pada bungkusan) - adalah petunjuk kegunaan dan rasa, sekurang-kurangnya 40%. Dan keju feta paling sedap dan sihat dengan kandungan lemak 50%.

Tempat kelahiran keju feta adalah Timur Arab. Masa kelahiran adalah tujuh ribu tahun yang lalu. Penemu adalah saudagar Arab Kanan. Dalam perjalanan yang panjang, Kanan mengambil susu yang dicurahkan ke dalam kulit anggur dari perut biri-biri. Setelah berjalan sejauh beberapa kilometer, dia memutuskan untuk mengambil makanan ringan, membuka kulit anggur, dan cairan mendung mengalir keluar dan gumpalan lebat putih jatuh. Pedagang mencubanya dan berpuas hati. Jadi ada perjumpaan seorang lelaki dengan keju.

Orang Bulgaria menyediakannya dengan cara yang istimewa: taburkan keju dengan lada merah, tambahkan sedikit mentega, kemudian bungkus dengan ketat dalam kertas perkamen dan bakar di dalam ketuhar. Keju feta yang disediakan dengan cara ini mempunyai rasa yang sangat halus dan berair serta aroma yang menyenangkan..

Sebaiknya simpan keju feta dalam air garam "asli". Contohnya, anda membeli sebuah tin dengan enam ratus gram keju feta, dan untuk salad anda memerlukan dua ratus gram. Pindahkan keju feta yang tinggal dengan berhati-hati ke balang kaca atau bekas plastik dan tuangkan semua air garam di atasnya. Letakkan penutup di atas pinggan dan sejukkan. Gunakan dalam masa dua hingga tiga minggu. Sekiranya tidak ada air garam, bungkus keju feta dengan ketat dalam kerajang atau filem.

Kandungan kalori keju feta

Keju mengandungi kira-kira 260 kkal dan sekitar 18 g protein, yang merupakan petunjuk yang sangat baik jika anda perlu mendapatkan jisim otot atau hanya mengisi badan dengan tenaga. Hanya 100 g produk akan memberi anda kalsium sepanjang hari..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
22.219.20,4lima52260

Ciri-ciri berguna keju feta

Keju mengandungi 288 kalori, hingga 15g protein dan hingga 26g lemak, serta kalsium, natrium, fosforus, Vitamin B1, B2, dan C.

Keju dan keju domba disyorkan untuk dimakan hanya setelah sebulan disimpan..

Bryndza sangat berguna untuk kesihatan kulit dan badan secara keseluruhan. Pengambilan keju feta secara berkala akan membantu mengekalkan keremajaan, kehalusan, kelembutan dan keanjalan kulit.

Kerana kandungan kalsium yang tinggi, didapati dalam bentuk yang mudah dicerna, keju feta berguna untuk memelihara gigi dan sistem rangka. Keju juga akan memudahkan proses pencernaan, dan menekan perkembangan bakteria putrefaktif di dalam usus.

Ciri-ciri berbahaya dari keju feta

Keju dikontraindikasikan untuk orang dengan penyakit buah pinggang, saluran empedu, hati, perut dan pankreas. Ini disebabkan oleh jumlah garam yang tinggi dalam produk. Saliniti dapat dikurangkan dengan rawatan panas; untuk ini, cukup untuk menahan keju dalam air mendidih selama beberapa minit atau rendam dalam air biasa selama beberapa waktu. Setelah diproses, produk tenusu ini dapat dimakan walaupun oleh mereka yang menderita penyakit di atas..

Praktikalnya tidak mengandungi kalium, tetapi pada masa yang sama tahap kandungan natriumnya cukup tinggi, sebab itulah keju feta dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai masalah dengan organ peredaran darah dan sistem saraf..

Juga tidak digalakkan untuk orang yang mengalami intoleransi laktosa.

Video ini meneliti sifat bermanfaat keju feta dan nilainya dalam diet orang yang sihat. Doktor berkongsi pendapat mereka mengenai produk tersebut.

Keju: kandungan kalori, BZHU, faedah dan bahaya kepada tubuh

Bryndza adalah sejenis produk susu yang ditapai dengan rasa masin yang pelik. Milik kategori keju acar. Dalam pengeluaran, bahan utama adalah susu lembu, kambing atau domba. Ia boleh digunakan sebagai hidangan bebas. Keju dihargai bukan hanya kerana rasanya yang luar biasa, tetapi juga kerana khasiatnya yang bermanfaat untuk tubuh manusia. Adalah disyorkan untuk memasukkan produk ini dalam diet harian untuk orang-orang dari semua peringkat umur, tetapi terutama untuk kanak-kanak dan orang tua.

Kisah Berat Badan BINTANG!

Irina Pegova mengejutkan semua orang dengan resipi penurunan berat badan: "Saya menurunkan 27 kg dan terus menurunkan berat badan, saya baru meminumnya untuk malam." Baca lebih lanjut >>

  • 1. Penerangan Produk
  • 2. Cara memilih keju yang berkualiti
  • 3. Sifat berguna
  • 4. Resipi buatan sendiri
  • 5. Aplikasi dalam masakan
    • 5.1. Salad ayam dengan alpukat masak
    • 5.2. Dengan keju kotej dan keju feta
    • 5.3. Salad laut
    • 5.4. salad Greek

    Keju dibuat menggunakan teknologi khas: pematangan berlaku di air garam khas. Atas sebab ini, produk ini mempunyai struktur yang sedikit berair tetapi padat, bau dan rasa masam. Di luar, keju ini berwarna putih dan tanpa kerak; penyisipan butiran kelabu kelihatan pada potongan.

    Hari ini, kedai menawarkan pelbagai jenis keju yang serupa. Ini terutama dibekalkan oleh pengeluar tempatan, serta dari Moldova dan Bulgaria. Tetapi anda boleh memasak produk sedemikian di rumah..

    Tidak seperti produk keju yang lain, keju feta dikurniakan komposisi biokimia yang lebih seimbang. Ia kurang lemak, tetapi lebih banyak protein. Kandungan kalsium yang kaya diperhatikan: hanya 100 gram produk yang membolehkan anda mengisi keperluan harian. Pengambilan keju seperti itu secara berkala melindungi daripada perkembangan osteoporosis, gangguan tulang dan karies. Oleh kerana keju feta dimakan mentah, semua vitamin dan mineral memasuki badan tidak berubah.

    Kandungan kalori rata-rata bahagian 100 gram adalah kira-kira 245 kkal, tetapi kurang - bergantung kepada kandungan lemak dari bahan utama. Pada susu domba, kandungan lemak produk adalah 270-290 kkal, dalam susu lembu - 150-220 kkal. Nilai tenaga ditentukan oleh pengedaran BJU: protein - 7-17%, lemak -23-25%, tanpa karbohidrat. Menurut komposisi ini, produk ditunjukkan untuk dimasukkan dalam diet penurunan berat badan..

    Dijual, keju air garam dihantar tidak lebih awal dari 20 hari rendaman awal, yang boleh diperpanjang hingga 60 hari atau lebih. Pengangkutan memerlukan lebih banyak masa. Oleh itu, sukar untuk mencari tarikh pembuatan dan jangka hayat produk yang tepat pada label. Atas sebab ini, semasa membeli, anda harus fokus pada kriteria kualiti lain:

    • Bryndza tidak mempunyai kerak. Sekiranya lapisan permukaan kering diperhatikan, maka jangka hayatnya telah habis. Semakin lama produk menunggu pembeli, mikroorganisma yang kurang bermanfaat tetap ada di dalamnya..
    • Bahagian dalam dipadatkan, tanpa lubang. Kehadiran beberapa kekosongan konfigurasi sewenang-wenangnya boleh diterima. Sekiranya terdapat banyak daripadanya, maka teknologi pengeluaran dilanggar atau tarikh pelaksanaannya telah tamat.
    • Keju dianggap lebih sihat dengan kandungan lemak 40% dan lebih tinggi.

    Simpan produk ini dengan betul di dalam peti sejuk, lebih baik di dalam bekas kaca. Untuk mengelakkan pembentukan busuk, letakkan beberapa gula halus di bawah bahagian bawah.

    Vitamin kumpulan B, A dan C sangat berharga untuk menguatkan imuniti dan elemen makro dan mikro lain yang terdapat dalam produk tenusu.

    Keju adalah sumber protein dan lemak yang tidak tergantikan. Ia dianggap sebagai pemegang rekod untuk kandungan fosforus dan kalsium. Yang terakhir, pada gilirannya, berfungsi sebagai pencegahan: riket, osteoporosis, arthritis, arthrosis dan mempunyai kesan yang baik pada gigi. Cukup dengan makan 80 gram produk setiap hari untuk memenuhi tubuh dengan semua yang diperlukan. Wanita yang kerap makan keju diperhatikan kelihatan lebih segar dan muda.

    Adalah disyorkan untuk memasukkan keju feta semula jadi dalam diet biasa: kanak-kanak dari 2 tahun, orang tua, wanita hamil dan menyusui.

    Sifat keju yang berguna:

    • mencegah perkembangan proses putrefaktif dalam usus;
    • meningkatkan pencernaan;
    • mempercepat metabolisme;
    • mencegah penuaan awal;
    • mempunyai kesan positif pada kulit dan rambut;
    • berfungsi sebagai pencegahan karies;
    • memusnahkan bakteria patogen dan membersihkan badan toksin;
    • menyokong fungsi pembiakan dalam keadaan sihat.

    Keju adalah makanan sihat yang dapat menstabilkan berat badan. Kerana jumlah kalori yang rendah, ini ditunjukkan untuk dimasukkan dalam pelbagai diet untuk menurunkan berat badan. Oleh kerana nilai pemakanan yang tinggi, produk seperti itu jenuh untuk masa yang lama.

    Penggunaan keju feta semasa kehamilan membantu janin untuk berkembang dengan baik dan menepati badan ibu dengan vitamin dan unsur mikro. Berkat kalsium, dapat mengekalkan tulang yang sihat. Bagi atlet, suplemen protein dan vitamin seperti itu membantu meningkatkan daya hidup dan merangsang pertumbuhan otot..

    Sebaiknya makan keju feta pada separuh pertama hari supaya semua unsur berguna mempunyai masa untuk diserap sepenuhnya. Kerana peningkatan kandungan lemak, orang yang menurunkan berat badan harus menahan diri dari makan malam dengan memasukkan keju tersebut. Sangat sesuai untuk sarapan atau makan tengah hari. Tidak digabungkan dengan ikan dan daging, lebih baik dengan sayur-sayuran dan ramuan segar.

    Memasak keju feta Serbia di rumah tidak sukar, tetapi memerlukan banyak masa. Anda memerlukan produk berikut:

    • 2.5 liter atau lebih susu pasteur (lembu, domba, kambing);
    • rennet (pepsin) - di hujung sudu pencuci mulut.

    Lebihan pepsin memberikan rasa dan bau keju yang sudah siap. Anda boleh membeli serbuk ini di farmasi. Dianjurkan untuk mengambil susu buatan sendiri, maka rasanya lebih enak.

    1. 1. Susu dipanaskan hingga suhu tidak melebihi 45 ° C dan dimatikan.
    2. 2. Tuang dengan teliti aliran pepsin yang dicairkan dalam air suam. Biarkan hingga sejuk selama 10-15 minit.
    3. 3. Setelah menyejukkan badan, mulailah pemukulan intensif sehingga konsistensi homogen dan tebal diperoleh. Gunakan pengadun atau pukul untuk ini. Sekiranya jisimnya tidak cukup tebal, tambahkan lebih banyak rennet.
    4. 4. Proses mengubah jisim menjadi keju mengambil masa lebih kurang 30 minit.
    5. 5. Konsistensi yang dihasilkan dilemparkan ke dalam saringan, ditutup dengan beberapa lapisan kain kasa. Dibentuk dengan tangan menjadi bentuk tertentu dan dibiarkan dalam keadaan ini selama 2 jam. Masa ini diperlukan untuk penyaliran cecair maksimum. Dari 3 liter, kira-kira 500 gram keju feta diperolehi.
    6. 6. Kemudian bola keju direndam dalam larutan masin yang disediakan dalam nisbah: 1 liter air hingga 2 sudu teh garam meja. Tempoh pematangan penuh - 24 jam dalam gelap dan sejuk. Anda harus memusingkan keju secara berkala dengan spatula kayu supaya pengasinan berlaku sama rata.

    Whey yang dikeringkan boleh digunakan untuk membuat pancake dan pancake, atau diminum dengan kemas. Ini akan memberi manfaat kepada tubuh kerana mengandungi banyak vitamin dan mineral. Penggunaan whey setiap hari membersihkan dari racun dan toksin, meningkatkan kesejahteraan keseluruhan.

    Keju siap disimpan secara eksklusif dalam air garam, tetapi disarankan untuk memakannya sepanjang hari. Dibolehkan ditutup dengan kerajang dan dimasukkan ke dalam peti sejuk, maka jangka hayat dilanjutkan hingga 3 hari. Makan sebagai makanan ringan bebas atau buat sandwic, isi pai dan makanan pembakar pencuci mulut.

    Keju cukup serba boleh dari segi masakan. Anda boleh menambahkannya ke mana-mana hidangan: salad, sup, hidangan panas, makanan ringan, sos, pasta. Keju boleh digunakan sebagai pengganti keju keras yang sering digunakan dalam memasak. Sekiranya anda tidak menyukai kemasinan yang kuat, potong kiub dan celupkan ke dalam air mendidih selama 4-5 minit. Selalunya, salad dibuat dengan keju seperti itu..

    Keju buatan sendiri

    Setiap 100 gram:
    Nilai kalori: 63.05 kcal.
    Protein: 3.12 g.
    Lemak: 3.51 g.
    Karbohidrat: 4.74 g.

    Bahan-bahan

    • 3 liter susu
    • 3 sudu besar cuka 9%
    • 1 sudu garam

    Resipi keju buatan sendiri

    • Masukkan susu ke api. Apabila mendidih, masukkan cuka dan garam. Semasa kacau, teruskan api selama dua minit lagi. Susu mesti melengkung.
    • Kami memadam dari api. Ambil colander, tutup dengan dua lapisan kain tipis dan toskan isi kuali ke kain cheesecloth. Cecair mengalir melalui colander, dan jisim putih yang menyerupai keju kotej harus tetap berada di kasa..
    • Kami mengikat kain kasa dengan simpul. Kami meletakkan kuali kosong di bawah saringan, dan meletakkan beberapa jenis beban di atas bungkusan, misalnya, sebotol air atau seberat. Air berlebihan terus mengalir, dan kandungan bundel mengeras dan setelah dua jam kelihatan seperti keju feta buatan sendiri.

    Lihat juga:

    www.yournutrinition.ru © 2016 - 2020

    Semua maklumat di laman web mengenai diet, mengira kandungan BJU dan kalori, pilihan makanan, dan lain-lain adalah maklumat..
    Adalah disyorkan untuk berjumpa dengan pakar (doktor) sebelum digunakan..

    Keju Bryndza, kandungan kalori dan sifat pemakanan

    Keju keju - ini adalah nama keju air garam, yang boleh disediakan bukan sahaja dari susu lembu, tetapi juga dari jenisnya yang lain - kambing, domba, susu kerbau, dan kadang-kadang dari campuran beberapa jenis susu. Penjualan keju tersebut berlaku setelah 20 hari merendam air garam, mungkin selepas 60 hari. Keju ini mempunyai aroma ringan dan rasa berkrim yang menyenangkan..

    Untuk rasa dan kualiti berguna, produk ini sangat dihargai dan sering terdapat di meja kami. Dan mungkin itulah sebabnya mengapa ramai yang berminat dengan soalan seperti - apa penggunaan keju feta dan berapa kalori kandungan keju. Dan bukan hanya gourmet yang berminat dengan kandungan kalori keju ini, tetapi juga orang-orang yang mementingkan kesihatan dan sosok mereka..

    Ciri-ciri diet keju feta:

    Keju ini berbeza dengan kebanyakan keju kerana tidak ada kerak "keju" di permukaannya. Sekiranya keju kering sedikit di tepinya, ini bermakna sudah lama di kaunter, dan, kemungkinan besar, sudah kehilangan beberapa sifat berguna. Keju ini tidak mempunyai corak "berlubang" khas untuk kebanyakan jenis keju..

    Sekiranya keju berkualiti tinggi, maka akan ada sedikit kekosongan di dalamnya, dan keju yang ada mempunyai bentuk yang tidak teratur.

    Tetapi kami hanya bercakap mengenai rasa yang dimiliki oleh keju feta.

    Sebilangan besar lemak dalam bahan kering (ditulis dalam bungkusan) - berfungsi sebagai petunjuk kegunaan dan rasa produk. Tidak boleh kurang dari 40%. Dan keju yang paling berguna dan lazat dipanggil dengan kandungan lemak 50%.

    Produk susu fermentasi masin, yang, tentu saja, termasuk keju feta, adalah bahagian penting dari masakan masyarakat Kaukasus. Keju ini mengandungi sejumlah besar lemak, protein, serta mineral - kalsium dan fosforus.

    Pertama sekali, manfaat keju feta ditentukan oleh sejumlah besar fosforus dan kalsium yang terkandung di dalamnya, oleh itu ia boleh disyorkan untuk rawatan penyakit, serta kerosakan pada sistem rangka (riket, osteoporosis, patah tulang), untuk wanita hamil dan wanita dalam tempoh menyusui. Kompleks terapi keju ini, yang terdiri daripada asid amino, bakteria asid laktik dan vitamin B, sesuai untuk patologi sistem saraf, hati, dan juga untuk orang tua.

    Keju mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit, kuku dan rambut kerana kandungan proteinnya yang tinggi. Untuk alasan yang sama, ia boleh digunakan sebagai alternatif yang sangat baik untuk orang yang bebas daging. Sekiranya penggunaan produk ini secara berterusan, anda akan menjadikan diri anda awet muda, baldu, kehalusan dan keanjalan kulit..

    Berbanding dengan keju keras lain, komposisi keju feta jauh lebih seimbang untuk kebaikan tubuh manusia: mengandungi kurang lemak dan lebih banyak protein. Ciri penyembuhan keju feta banyak berkaitan dengan kalsium yang mudah diasimulasikan di dalamnya: keperluan harian badan untuk itu disediakan hanya dengan 100 gram produk. Nuansa lain, berkat keju feta yang sangat berguna: tidak perlu rawatan haba semasa penyediaannya, dan oleh itu semua vitamin (C, E, A, B1, B2) dan mineral (kalsium, kalium, garam fluorin) dipelihara.

    Bryndza adalah salah satu produk yang memecahkan rekod kandungan fosforus dan kalsium. Ini mengandungi banyak yang terakhir sehingga hanya 100 gram produk yang sepenuhnya memberi tubuh manusia pengambilan unsur jejak berguna ini setiap hari..

    Keju, mungkin, adalah yang paling berguna dari semua keju, selain itu juga sangat enak, omong-omong, ada beberapa jenis produk ini, misalnya, ada keju masin, manis atau netral. Setiap pelanggan boleh memilih jenis keju yang paling disukainya. Walaupun terdapat semua kelebihan keju feta, anda masih tidak perlu menggunakannya berlebihan, tidak mungkin badan anda menyukainya dan boleh menyebabkan masalah tertentu..

    Kontraindikasi keju feta yang ada dikaitkan tepat dengan peningkatan kandungan garam di dalamnya. Tidak diinginkan untuk menggunakannya secara kronik yang menderita penyakit sistem kardiovaskular dan kencing, serta dengan keasidan perut yang terganggu. Salinitas keju feta dapat dikurangkan dengan membakarnya dengan air mendidih atau menyimpannya dalam air sejuk sebelum digunakan..

    Keju, seperti keju yang lain, tidak sesuai dengan daging, ikan, unggas, kekacang, minyak sayuran, gula, gula-gula, buah-buahan manis.

    Keju untuk menurunkan berat badan:

    Keju diterima dengan jayanya sebagai salah satu komponen penting dalam diet. Dan ini tidak menghairankan, kerana proteinnya sangat tinggi, yang biasanya menjadi asas diet diet yang berkesan. Lebih-lebih lagi, diet khusus telah dikembangkan untuk produk ini. Benar, sukar untuk memanggil selang tiga hari sebagai diet, sebaliknya, itu adalah hari puasa yang berpanjangan. Menu sangat mudah:

    • sarapan pagi terdiri daripada: sekeping roti rai dengan sekeping keju feta;
    • makan tengah hari merangkumi: salad sayur-sayuran (tomato + timun + kubis) + 100 g keju feta;
    • untuk snek petang, hadkan segelas kefir;
    • sediakan 100 g keju feta untuk makan malam.

    Seperti yang disebutkan di atas, anda perlu makan dengan cara ini tidak lebih dari tiga hari. Pada waktu yang sama, seperti yang dapat dinilai, diet tidak berbeza dengan tepu, oleh itu sangat disarankan untuk menyertainya dengan pengambilan kompleks multivitamin. Dalam tempoh ini, anda boleh mendapatkan saluran paip yang cukup ketara - 2 kg. Ingat pentingnya cecair semasa diet anda agar tetap terhidrat.

    Sebaiknya berjumpa dengan pakar pemakanan sebelum memulakan diet ini..

    Nah, berapakah kandungan kalori keju ini? Dari susu lembu seperti ini:

    Kandungan kalori keju feta ialah 260 kkal per seratus gram.

    Protein, lemak dan karbohidrat (BZHU) dalam gr. setiap 100 gram:

    By the way, ia harus dikatakan secara berasingan mengenai keju susu domba. Kandungan kalori keju feta dari susu domba akan sedikit lebih tinggi - 298 kkal.

    Keju ini, bagaimanapun, sangat berharga untuk kesihatan tulang dan gigi manusia. Dalam ini, keju feta meninggalkan susu dan keju kotej. Lebih-lebih lagi, kalsium dalam komposisinya diserap sepenuhnya oleh badan kita, berbeza dengan produk tenusu lain. Hanya 100 gram keju feta memberikan seseorang kalsium yang dia perlukan sepanjang hari..

    Berkat kandungan kalsium yang kaya (dan mudah dicerna), keju ini adalah produk yang berharga bagi mereka yang mengalami kekurangan unsur ini. Selain itu, ia menormalkan proses pencernaan, menghalang perkembangan mikroorganisma putrefaktif di usus..

    Dan apakah kandungan kalori keju ini, yang disediakan dengan cara yang berbeza? Tetapi yang ini:

    Jadual kalori keju feta, setiap 100 gram produk:

    ProdukKalori, dalam kcal
    kandungan kalori keju susu kambing298.0
    bryndza kalori dari susu kambing243.0
    kandungan kalori bryndza Serbia208.0
    kandungan kalori keju Bulgaria222.0
    kandungan kalori keju feta buatan sendiri290.0

    Nilai pemakanan keju ini, disediakan dengan cara yang berbeza, adalah seperti berikut:

    Jadual nilai pemakanan keju feta, setiap 100 gram produk:

    ProdukProtein, gr.Lemak, gr.Karbohidrat, gr.
    - dari susu kambing14.625.50.0
    - dari susu kambing17.020.00.0
    - Serbia12.015.52.6
    - Bulgaria18.118.00.7
    - rumah19.022.04.4

    Resipi? Resepi!

    Bolehkah keju ini dibuat di rumah? Boleh! Inilah salah satu resipi:

    Keju di rumah:

    Resipi 1:

    • Susu - 1 l.
    • Krim masam - 200 g.
    • Telur - 3 keping
    • Garam - 1-2 sudu besar

    Susu direbus tanpa mengeluarkannya dari api, garam ditambah - bergantung pada berapa banyak yang anda suka keju masin. Telur dengan krim masam dipukul secara berasingan, dan semua ini dituangkan ke dalam susu mendidih. Kacau campuran sepanjang masa dengan pukul sehingga tidak hangus. Rebus campuran sehingga mendidih lagi (kira-kira 5 minit) dan masak selama 5 minit lagi. Ini akan dilihat bagaimana keju berpisah dari whey.

    Masukkan kain lap yang dilipat dalam 4 lapisan ke dalam ayak atau colander. Kami menapis produk kami, tunggu sehingga whey mengering (kira-kira 3 jam). Serum juga boleh digunakan selepas itu. Keju dalam kain kasa yang sama diletakkan di bawah penekan. Untuk ini, keju boleh dibentangkan di atas pinggan atau papan pemotong, dan ditekan di atasnya dengan papan lain, dan di atasnya meletakkan periuk atau balang air (kira-kira satu liter). Anda boleh meletakkan keju di bawah penekan semalam dan menikmati hasilnya pada waktu pagi. Hanya tanpa fanatik, kerana kandungan kalori keju feta cukup tinggi.

    Resipi 2:

    1 liter susu, 3 sudu besar. l. krim masam, 2 sudu besar. l. jus lemon, 1 sudu kecil. garam, 200 ml air rebus.

    Masukkan susu ke atas api yang tinggi, masukkan krim masam ke dalamnya dan kacau. Sebaik sahaja proses curdling bermula, tambahkan jus lemon, kacau dan tahan api selama satu minit lagi untuk memisahkan whey sepenuhnya. Buangkan campuran ke atas ayak yang ditutup dengan kain kasa dan biarkan whey mengalir. Balut keju dengan kain kasa dan masukkan ke bawah selama 1 jam.Potong keju menjadi kepingan kecil dan masukkan ke dalam air garam. Untuk menyediakan air garam dalam air, larutkan garam dan pindahkan keju ke dalamnya. Rendam keju feta dalam air garam sekurang-kurangnya 30 minit, simpan juga dalam air garam.

    Kongsi artikel dengan rakan anda di rangkaian sosial!

    Lebih banyak mengenai topik yang sama:

    1. Spartak menulis,

    Saya tidak pernah menyangka bahawa anda boleh membuat keju feta sendiri di rumah, lebih-lebih lagi! Perlu mencuba.

    Komposisi dan kandungan kalori Keju

    Rasa masin khas keju feta menjadikan sebilangan besar penganutnya. Yang lain tidak begitu faham dengan ciri masakan produk ini. Tetapi berguna bagi semua orang untuk mengetahui komposisi kimianya, nilai pemakanannya, sifat berguna dan berbahaya..

    Ciri-ciri:

    Keju tergolong dalam kumpulan keju acar. Ia dilakukan oleh:

    • dari susu lembu;
    • dari susu kambing;
    • dari susu kambing.

    Kematangan akhir keju dicapai dalam air garam khas. Ini memberikan tekstur yang sedikit berair, tetapi tidak menghilangkan kepadatannya. Bau dan rasa produk mengandungi nota masam yang berbeza. Cangkang luar berwarna putih bersih dan tidak mempunyai kerak. Sekiranya anda memotong keju, anda dapat melihat kemasukan dalam bentuk biji-bijian kelabu..

    Ciri pemakanan keju dan komposisi kimianya

    Keju dibezakan oleh keseimbangan menarik dari pelbagai bahan. Menurut petunjuk ini, ia jauh melewati keju lain. Jadi, dalam formula BJU, ia mempunyai sedikit lemak dan lebih banyak protein. Yang penting, ketiadaan rawatan haba membolehkan anda mengekalkan kepekatan vitamin dan mineral setinggi mungkin. Contohnya, 100 gram keju masin dapat membantu memenuhi keperluan kalsium harian anda..

    Kandungan kalori rata-rata setiap 100 gram keju feta ialah 245 kcal. Tetapi jumlah kalori yang tepat ditentukan oleh jenis komponen utama. Jadi, jika susu domba diambil untuk membuat keju, nilai tenaga akan menjadi 270-290 kkal. Keju yang diperbuat daripada susu lembu mempunyai kalori yang lebih sedikit (hanya 150-220 kkal). Kepekatan protein berkisar antara 7 hingga 17, dan lemak menyumbang 23-25%. Karbohidrat sama sekali tidak ada.

    Keju mengandungi sejumlah besar vitamin C, B, A. Ia melebihi keju lain dalam kepekatan kalsium dan fosforus. Ini mengelakkan osteoporosis, riket atau artritis dan menguatkan gigi..

    Bahagian harian keju feta yang disyorkan ialah 80 g, yang cukup untuk memenuhi keperluan tubuh untuk semua komponen berharga.

    Faedah dan potensi risiko

    Produk rumah semula jadi, seperti produk kilang berkualiti tinggi, doktor menasihatkan untuk makan secara sistematik:

    • orang lebih tua;
    • perempuan mengandung;
    • kanak-kanak dari 2 tahun;
    • ibu menyusu.

    Keju feta memastikan perkembangan embrio sepenuhnya semasa kehamilan. Juga, keju ini meningkatkan nada badan dan meningkatkan penambahan otot. Oleh itu, ia mesti dimakan oleh atlet dan mereka yang memulihkan kesihatan setelah penyakit serius. Indeks glisemik keju masin adalah sifar, yang membolehkan anda menggunakannya dengan selamat dalam diabetes (kecuali jika terdapat kontraindikasi lain). Sebaiknya gunakan keju feta hingga 12 jam, maka komponen berguna akan diasimilasi sepenuhnya.

    Ciri pemakanan keju feta membolehkan kita mengesyorkannya untuk menurunkan berat badan. Ia sangat berguna untuk mempercepat metabolisme dan membuang toksin dari badan. Nilai pemakanan yang sangat baik membolehkan anda menghilangkan rasa lapar obsesif yang menghantui semua orang dalam diet..

    Walau bagaimanapun, keju air garam mengandungi sejumlah besar lemak, jadi orang yang menurunkan berat badan harus menghindari memakannya ketika makan malam. Gabungan dengan produk daging dan ikan juga tidak digalakkan. Tetapi gabungan keju feta dengan makanan tumbuhan dinilai positif oleh doktor..

    Dengan berhati-hati, anda boleh menggunakan keju seperti itu untuk gangguan hati dan pundi hempedu, untuk gangguan sistem saraf. Ia tidak digalakkan untuk kanak-kanak kecil di bawah dua tahun. Bahaya adalah sejumlah besar garam, yang menimbulkan beban yang besar pada buah pinggang. Anda juga tidak boleh makan keju feta jika anda tidak toleran terhadap laktosa..

    Tidak boleh makan keju feta, yang telah kehilangan bentuk elastiknya atau sudah mulai runtuh. Warna produk biasa berwarna putih atau kuning sederhana. Nada kuning terang menunjukkan bahawa tarikh luput telah berlalu.

    Untuk khasiat keju feta yang bermanfaat, lihat video di bawah..

    Keju - faedah, kalori dan bahaya

    Keju adalah salah satu produk yang diperbuat daripada susu. Biasanya berwarna putih, mirip dengan keju, mempunyai rasa dan bau susu masam. Ini telah dimakan oleh manusia sejak zaman kuno, dan dia juga telah mengetahui kelebihan keju feta untuk hampir semua usia dalam jangka masa yang lama. Rawatan perubatan menggambarkan bahawa ia mempunyai kesan yang baik terhadap pencernaan, menguatkan tulang dan gigi, dan mencegah keguguran rambut..

    Menurut legenda, keju feta pertama kali ditemui secara tidak sengaja oleh saudagar Arab Kanan, tiga milenium SM. Penyediaannya dijelaskan oleh Homer di Odyssey. Berkat pertukaran budaya, keju feta merambah ke Eropah. Sejak sekian lama di Kievan Rus, ia adalah satu-satunya keju dan produk yang terkenal; dalam catatan tersebut disebutkan bahawa penghormatan dari orang Rusia kadang-kadang diambil dengan keju. Nama brynze yang sekarang dikenali diberikan oleh Getae, yang tinggal di antara Danube dan Balkan. Hari ini keju adalah salah satu produk utama dalam sejumlah masakan kebangsaan Eropah Timur.

    Komposisi dan kandungan kalori keju feta

    Berbanding dengan keju keras lain, komposisi keju feta jauh lebih seimbang untuk kebaikan tubuh manusia: mengandungi kurang lemak dan lebih banyak protein. Ciri penyembuhan keju feta banyak berkaitan dengan kalsium yang mudah diasimulasikan di dalamnya: keperluan harian badan untuk itu disediakan hanya dengan 100 gram produk. Nuansa lain, berkat keju feta yang sangat berguna: tidak perlu rawatan haba semasa penyediaannya, dan oleh itu semua vitamin (C, E, A, B1, B2) dan mineral (kalsium, kalium, garam fluorin) dipelihara.

    Kandungan kalori rata-rata keju feta hanya 260 kkal, yang menjadikannya produk makanan. Terdapat varieti keju feta dengan kandungan kalori kurang dari 160 kcal..

    Ciri-ciri berguna keju feta

    Agar keju feta benar-benar menjadi produk yang memajukan kesihatan, dan bukan sebaliknya, pertama sekali, perlu memperhatikan kualiti keju feta yang dibeli:

    • Ia mesti mempunyai bentuk elastik. Sekiranya keju perlahan-lahan merayap atau hancur, teknologi pengeluaran dilanggar. Tepi kering keju feta adalah bukti penyimpanan jangka panjangnya sebelum dijual, yang bermaksud bahawa beberapa sifat penyembuhannya telah hilang.
    • Warnanya mestilah putih atau kuning muda. Sekiranya keju feta dengan bintik kering kuning cerah adalah produk basi.
    • Struktur keju yang dipotong lemah berpori, dengan beberapa lompang tidak teratur.
    • Perhatian! Pengawet sering ditambahkan ke keju feta yang dijual melalui rantai runcit untuk meningkatkan jangka hayat.

    Anda perlu menyimpan keju feta hanya di dalam peti sejuk, dibungkus rapat dengan pelekat atau kerajang, dan keluarkan dalam masa yang singkat. Tempoh purata penyimpanannya adalah 5-7 hari. (Pilihan yang paling sesuai adalah apabila keju feta disimpan dalam air garamnya sendiri: 2-3 minggu.) Selepas habis, keju feta kehilangan rasanya dan - yang paling penting - sifat berguna.

    Manfaat keju feta ditentukan terutamanya oleh peningkatan kandungan kalsium dan fosforus di dalamnya, oleh itu disyorkan untuk penyakit dan kecederaan sistem rangka (osteoporosis, riket, patah tulang), dan juga untuk wanita hamil. Kompleks terapi keju feta dari bakteria asid laktik, asid amino dan vitamin B ditunjukkan untuk penyakit hati dan sistem saraf, pada usia tua. Kesan positif penggunaan keju feta pada keadaan kulit diperhatikan. Produk rendah kalori, yang pada masa yang sama mengandungi protein haiwan, merupakan cadangan yang sangat baik untuk semua orang yang telah melepaskan produk daging..

    Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa pendapat yang meluas mengenai normalisasi mikroflora usus ketika memakan keju feta adalah salah, kerana tidak mengandungi bakteria hidup. Ini ditentukan dengan merendamnya semasa memasak dalam air masin untuk mematikan bakteria..

    Keburukan keju feta

    Kontraindikasi keju feta yang ada dikaitkan tepat dengan peningkatan kandungan garam di dalamnya. Tidak diinginkan untuk menggunakannya secara kronik yang menderita penyakit sistem kardiovaskular dan kencing, serta dengan keasidan perut yang terganggu. Salinitas keju feta dapat dikurangkan dengan membakarnya dengan air mendidih atau menyimpannya dalam air sejuk sebelum digunakan..

    Keju, seperti keju yang lain, tidak sesuai dengan daging, ikan, unggas, kekacang, minyak sayuran, gula, gula-gula, buah-buahan manis.

    Keju biri-biri

    Keju feta domba adalah keju masin susu masam yang lembut yang diperbuat daripada susu domba. Ia dicirikan oleh rasa masin dan pedas (jika menambah rempah), kekencangan, keliangan sedikit, warna putih.

    Ciri-ciri berguna keju kambing

    Bryndza dari susu domba mengandungi mineral semula jadi (fluorin, kalsium, kalium), vitamin (kumpulan B, C, A, E), yang menerangkan pelbagai khasiat berguna:

    • mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan gigi;
    • mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan sistem rangka;
    • melancarkan pencernaan;
    • membantu menekan bakteria putrefaktif dalam usus;
    • menggalakkan penurunan berat badan.

    Sifat dan kekurangan yang berbahaya

    Sebagai tambahan kepada sifat berguna, keju feta susu domba mempunyai beberapa kekurangan. Tidak disyorkan untuk digunakan untuk intoleransi laktosa individu, serta untuk penyakit tertentu:

    • sistem peredaran darah;
    • sistem saraf;
    • Saluran gastrousus;
    • hati dan buah pinggang.

    Nilai pemakanan

    Nama penunjukKandungan nutrien setiap 100 gram produk
    Kandungan kalori, kcal260
    Protein, g21.1
    Lemak, g18.8
    Karbohidrat, g0.3
    Beta-karotena, mg0.07
    Vitamin A, μg192
    Vitamin B1 (tiamin), mg0.05
    Vitamin B2 (riboflavin), mg0.15
    Vitamin C, mg1
    Vitamin D, μg0.61
    Vitamin E (TE), mg0.4
    Vitamin PP (setara dengan niasin), mg3.7
    Besi, mg0.9
    Kalium, mg115
    Kalsium, mg780
    Magnesium, mg35
    Natrium, mg1200
    Sulfur, mg211
    Fosforus, mg525

    Maklumat pemakanan produk disajikan untuk tujuan maklumat sahaja, kandungan kalori dan nilai pemakanan sebenar produk mungkin berbeza bergantung pada pengeluar dan pembekal (30% satu cara atau yang lain). Sila ambil kira ini semasa membuat diet..