§ 23. Angiosperma, atau Pembungaan - Penjaga lebah. Gred 5. Buku kerja

75. Isi rajah "Bentuk angiosperma kehidupan".

76. Kaji gambar 81 buku teks dan terangkan tumbuhan mana yang disebut tahunan, dwitahunan dan tahunan. Berikan contoh tanaman seperti itu.

Tumbuhan tahunan merangkumi angiosperma, kitaran hidupnya tidak lebih dari satu tahun. Tanaman seperti itu termasuk gandum, rai, timun, lada, tomato, marigold, kacang polong, dill dan tanaman lain. Hampir semua tahunan adalah herba.

Tumbuhan dwitahunan merangkumi angiosperma dengan kitaran hidup 2 tahun. Ini adalah wortel, bawang, bit, saderi, pucuk pucuk Brussels, pasli dan lain-lain. Biennial juga merupakan ramuan herba..

Angiosperma tahunan merangkumi tumbuh-tumbuhan yang kitaran hidupnya berlangsung dua atau lebih tahun. Semua pokok dan pokok renek bersifat perennial: oak, birch, aspen, eucalyptus, apple, plum, cherry, currant, barberry, dll., Serta beberapa tumbuhan herba: tulip, dahlias, mawar, iris, daffodil dan lain-lain..

77. Huraikan beberapa tumbuhan yang anda ketahui mengikut ciri-ciri yang disarankan dalam jadual. Isi jadual.

Berapa kali dalam hidup wortel berbuah??

Lobak, walaupun anda mungkin tidak tahu, berumur dua tahun. Pada tahun pertama, ia memberikan roset daun dan tanaman akar yang berair, enak dan sihat, dan pada tahun kedua - buah dan biji.

Sayuran akar wortel bukan buah, kerana mustahil untuk menyebarkan tanaman dengan bantuannya. Buah wortel adalah yang terbentuk pada tahun kedua setelah berbunga. Setelah berbunga, payung menghasilkan biji yang sesuai untuk menyemai dan menanam wortel.

Berapa kali wortel berbuah?

Untuk soalan - berapa kali dalam hidup wortel berbuah, jawapannya tidak jelas - satu. Setelah berbunga dan mengumpulkan biji, wortel mati dan tercabut. Ternyata, tanaman ini berbuah sekali selama dua tahun hidupnya. Untuk mendapatkan buah dan bijinya, wortel hanya perlu ditinggalkan di tanah untuk musim sejuk pada tahun kedua. Untuk mengelakkannya daripada membeku, anda perlu menyekatnya.

Untuk menjadikan buah wortel kuat dan sihat, lobak merah boleh disiram dengan susu limau. Ujian boleh dilenyapkan bukan hanya pada musim sejuk. Pada musim bunga dan musim panas, berkat mulsa, wortel tidak perlu sering disiram, sementara tanah akan cukup lembap. Dan satu lagi kelebihan mulsa - melindungi dari perubahan suhu siang dan malam..

Sekitar akhir bulan Julai, payung bunga terbentuk di batang tengah, yang akan berisi biji. Tunggu payung pudar, gelap dan keriting menjadi cam. Sudah tiba masanya untuk mengumpulkan biji. Anda perlu memotong payung bersama batangnya dan meletakkannya di tempat yang berlorek.

Benih itu sendiri adalah bijirin bujur dengan tepi. Rambut dari tepi mesti dikeluarkan, tetapi lebih baik melakukan ini dengan tangan, bukan melalui ayakan logam. Parut akan merosakkan biji. Benih yang telah siap siap disemai. Anda boleh menyemai pada musim luruh yang sama (menyemai musim sejuk), kemudian wortel akan matang pada pertengahan bulan Jun, atau anda boleh meninggalkan biji hingga musim bunga dan menyemai pada bulan Mei.

Lobak. Membongkar rahsia. Berapa kali dalam hidup wortel berbuah??

Penduduk musim panas yang baru sering memerlukan maklumat mengenai tanaman sayur-sayuran. Mereka berminat bukan sahaja pada maklumat umum, tetapi juga pada beberapa ciri wortel yang tumbuh. Contohnya, cara menyemai tanaman akar, cara penyediaan benih dengan betul dan berapa kali dalam hidup wortel berbuah?

Tanaman yang kaya dengan karotena, minyak ester, dan nutrien lain disebut wortel. Ia digunakan secara aktif untuk menyediakan pelbagai hidangan dan sos..

Keperluan

Lobak adalah tanaman yang agak menuntut. Ini benar terutamanya untuk ciri-ciri tanah. Dia lebih suka tanah yang subur dan longgar yang bebas daripada rumpai dan serpihan lain.

Oleh itu, disarankan untuk membuat persediaan terlebih dahulu untuk mendarat. Pakar menasihatkan untuk menggunakan semua jenis baja, pilihannya bergantung pada ciri-ciri tanah. Contohnya, tanah liat memerlukan penambahan gambut atau humus..

Perlu diingat di sini bahawa biji wortel dapat menahan fros dan kekeringan. Pada masa yang sama, kesuburan tanaman yang telah mengalami kesan tersebut dapat menurun..

Benih

Lebih baik menyiapkan biji wortel terlebih dahulu. Terdapat beberapa pilihan persiapan. Salah satunya adalah menggelegak. Inti kaedah ini terdiri daripada meletakkan biji benih ke dalam bekas dengan air suam dan membekalkan oksigen di sana menggunakan alat khas. Ia penting untuk pengudaraan yang baik. Prosesnya berlangsung lebih dari dua puluh jam. Benih kemudian diletakkan di tempat yang sejuk selama beberapa hari. Kaedah ini membolehkan anda mempercepat pertumbuhan wortel..

Selain itu, pelet juga dilakukan. Intinya adalah membuat cengkerang berkhasiat di sekitar biji. Prosedur ini dijalankan dalam masa lima hari. Ini menjadikan penanaman lebih mudah dan mengurangkan kadar penyemaian per unit kawasan..

Sebilangan tukang kebun menambahkan biji ke dalam campuran nutrien. Anda boleh membuat komposisi serupa di taman anda. Contohnya, mencampurkan air suam dan abu kayu.

Berkembang

Menyemai wortel harus dimulakan dengan melonggarkan dan menyuburkan tanah. Terdapat beberapa kaedah berkembang. Yang paling mudah ialah menyemai benih kering. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, katil mesti ditipis secara berkala. Jika tidak, anak benih kecil dan tidak rata akan muncul..

Sebilangan tukang kebun menggunakan campuran pasir dan biji wortel. Dalam kes ini, anda tidak perlu menipis tempat tidur. Dianjurkan untuk menutup kawasan penanaman dengan tanah dan memastikan penyiraman berkualiti tinggi. Setelah matang, tukang kebun akan menerima buah yang besar dan cantik..

Berapa kali dalam hidup wortel berbuah??

Sebilangan besar penduduk yakin bahawa tanaman akar berbuah tidak lebih dari sekali. Adakah kenyataan ini benar? Berapa kali dalam hidup sebiji wortel benar-benar berbuah??

Tanaman ini milik dua tahun, walaupun tanaman itu dapat dituai hanya sekali. Iaitu, setelah tahun pertama setelah disemai, wortel membentuk tanaman akar dan beberapa daun. Hanya pada musim berikutnya anda dapat memperoleh buah dan biji. Untuk memastikan hasil panen yang baik, tanaman akar ditinggalkan di tanah selama musim sejuk. Pada waktu yang sama, mulsa dan dituangkan dengan susu limau. Penuaian boleh bermula pada akhir bulan Julai apabila payung semakin gelap. Adalah sangat penting bagi tukang kebun pemula untuk mengetahui berapa kali dalam hidup wortel berbuah..

Penyimpanan

Tempat terbaik untuk tanaman seperti itu adalah bekas dengan pasir dan kulit bawang. Oleh kerana sifat bakteria, bawang mencegah kerosakan dan kerosakan yang cepat.

Sila tulis pada topik yang sama kacang polong, linden, tulip, wortel, birch dan pinggul mawar, saya meminta anda esok !! Bingkai: Nama tanaman, pokok, semak, atau ramuan, tahunan, tahunan atau dua tahunan, berapa kali dalam hidupnya ia berbuah dan di mana ia tumbuh BANTUAN SANGAT.

Jawapan

Disahkan oleh pakar

PEA - ramuan, tahunan, Rusia, India, Caucasus, Tibet.

LINDEN - pokok, setiap tahun, setiap tahun, Eropah, Asia, Amerika.

TULIP - rumput, setiap tahun, setiap tahun, Rusia, Asia Tengah

CARROT - ramuan, dwitahunan, dwitahunan, Afrika Utara, Eropah, Asia

BIRCH - pokok, setiap tahun, setiap tahun, Asia Afrika Utara, wilayah selatan Rusia

ROSE - pokok renek, abadi, setiap tahun, Eropah

Berapa kali dalam hidup wortel berbuah?

Berapa kali berbuah

Anda tentu sudah lama percaya bahawa wortel berbuah hanya sekali seumur hidup. Tetapi kebanyakan orang berpendapat demikian dan tidak salah. Berapa kali seumur hidup sebiji wortel benar-benar berbuah? Walaupun tanaman akar tercinta ini, yang diberi tempat kehormatan di sebelah kentang di atas meja kami, adalah tanaman berusia dua tahun, ia berbuah sekali seumur hidup. Ini adalah jawapan kepada persoalan yang membimbangkan berapa kali realistik untuk menuai..

Tidak mungkin menyebarkan tanaman dengan bantuan sayur ini. Dan buahnya persis seperti yang muncul pada tahun kedua setelah berbunga. Itulah ketika anda dapat menjangkakan kemunculan benih yang dapat disemai pada masa akan datang di kawasan anda..

Oleh itu, kita telah mengetahui berapa kali tanaman sayur yang indah ini berbuah - pada tahun pertama sejak saat penanaman, ia dapat memberikan roset daun dan tanaman akar, dan pada yang kedua - buah, serta biji.

Setelah tempoh berbunga dan mengumpulkan benih telah berlalu, adalah kebiasaan mencabut budaya. Untuk mencapai penampilan buah-buahan, dan juga biji, sayur harus ditinggalkan di tanah selama musim sejuk. Ia dilenyek sedemikian rupa sehingga tidak mati akibat terkena sejuk. Menyiram repeater dengan susu limau juga telah membuktikan dirinya dengan baik. Sekiranya sungkupan dilakukan berulang kali, juga pada musim bunga dan musim panas, maka tidak perlu kerap disiram. Selain itu, mulsa berkualiti tinggi mempunyai sifat melindungi kilang daripada turun naik suhu secara tiba-tiba..

Masa untuk mengumpulkan biji tiba ketika payung yang muncul pada akhir bulan Jun gelap. Dalam tempoh ini, ia mesti dipotong dan diletakkan di tempat yang sedikit gelap. Dianjurkan untuk menanggalkan rambut dari tepi menggunakan ayakan khas yang terbuat dari logam. Benih akar yang disediakan dengan cara ini dapat disemai di tanah pada musim luruh yang sama semasa anda mengumpulkannya. Pada masa itulah penuaian dapat diharapkan pada pertengahan bulan Jun. Sekiranya anda mahu, anda boleh menangguhkan proses menyemai hingga Mei, iaitu melakukannya pada musim bunga. Sekarang anda tahu pasti berapa kali dalam jangka masa pendek sayur kegemaran anda dapat menghasilkan..

Video "Memilih Ragam Yang Tepat - Bagaimana Melakukannya?"

Dari video, anda akan belajar bagaimana memilih varieti biji yang betul dan apa yang anda perlukan untuk ini..

Lobak. Membongkar rahsia. Berapa kali dalam hidup wortel berbuah??

Lobak. Membongkar rahsia. Berapa kali dalam hidup wortel berbuah??

Lobak. Membongkar rahsia. Berapa kali dalam hidup wortel berbuah??

Penduduk musim panas yang baru sering memerlukan maklumat mengenai tanaman sayur-sayuran. Mereka berminat bukan sahaja pada maklumat umum, tetapi juga pada beberapa ciri wortel yang tumbuh. Contohnya, cara menyemai tanaman akar, cara menyiapkan biji dengan betul dan berapa kali dalam hidup wortel berbuah?

Tanaman yang kaya dengan karotena, minyak ester, dan nutrien lain disebut wortel. Ia digunakan secara aktif untuk menyediakan pelbagai hidangan dan sos..

Keperluan

Lobak adalah tanaman yang agak menuntut. Ini benar terutamanya untuk ciri-ciri tanah. Dia lebih suka tanah yang subur dan longgar yang bebas daripada rumpai dan serpihan lain.

Oleh itu, disarankan untuk membuat persediaan terlebih dahulu untuk mendarat. Pakar menasihatkan untuk menggunakan semua jenis baja, pilihannya bergantung pada ciri-ciri tanah. Contohnya, tanah liat memerlukan penambahan gambut atau humus..

Perlu diingat di sini bahawa biji wortel dapat menahan fros dan kekeringan. Pada masa yang sama, kesuburan tanaman yang telah mengalami kesan tersebut dapat menurun..

Benih

Lebih baik menyiapkan biji wortel terlebih dahulu. Terdapat beberapa pilihan persiapan. Salah satunya adalah menggelegak. Inti kaedah ini terdiri daripada meletakkan biji benih ke dalam bekas dengan air suam dan membekalkan oksigen di sana menggunakan alat khas. Ia penting untuk pengudaraan yang baik. Prosesnya berlangsung lebih dari dua puluh jam. Benih kemudian diletakkan di tempat yang sejuk selama beberapa hari. Kaedah ini membolehkan anda mempercepat pertumbuhan wortel..

Selain itu, pelet juga dilakukan. Intinya adalah membuat cengkerang berkhasiat di sekitar biji. Prosedur ini dijalankan dalam masa lima hari. Ini menjadikan penanaman lebih mudah dan mengurangkan kadar penyemaian per unit kawasan..

Sebilangan tukang kebun menambahkan biji ke dalam campuran nutrien. Anda boleh membuat komposisi serupa di taman anda. Contohnya, mencampurkan air suam dan abu kayu.

Berkembang

Menyemai wortel harus dimulakan dengan melonggarkan dan menyuburkan tanah. Terdapat beberapa kaedah berkembang. Yang paling mudah ialah menyemai benih kering. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, katil mesti ditipis secara berkala. Jika tidak, anak benih kecil dan tidak rata akan muncul..

Sebilangan tukang kebun menggunakan campuran pasir dan biji wortel. Dalam kes ini, anda tidak perlu menipis tempat tidur. Dianjurkan untuk menutup kawasan penanaman dengan tanah dan memastikan penyiraman berkualiti tinggi. Setelah matang, tukang kebun akan menerima buah yang besar dan cantik..

Berapa kali dalam hidup wortel berbuah??

Sebilangan besar penduduk yakin bahawa tanaman akar berbuah tidak lebih dari sekali. Adakah kenyataan ini benar? Berapa kali dalam hidup sebiji wortel benar-benar berbuah??

Tanaman ini milik dua tahun, walaupun tanaman itu dapat dituai hanya sekali. Iaitu, setelah tahun pertama setelah disemai, wortel membentuk tanaman akar dan beberapa daun. Hanya pada musim berikutnya anda dapat memperoleh buah dan biji. Untuk memastikan hasil panen yang baik, tanaman akar ditinggalkan di tanah selama musim sejuk. Pada waktu yang sama, mulsa dan dituangkan dengan susu limau. Penuaian boleh bermula pada akhir bulan Julai apabila payung semakin gelap. Adalah sangat penting bagi tukang kebun pemula untuk mengetahui berapa kali dalam hidup wortel berbuah..

Penyimpanan

Tempat terbaik untuk tanaman seperti itu adalah bekas dengan pasir dan kulit bawang. Oleh kerana sifat bakteria, bawang mencegah kerosakan dan kerosakan yang cepat.

5 rahsia lobak merah manis dan besar

Di setiap pondok musim panas, tanaman sayur-sayuran kegemaran dan dituntut seperti wortel. Budaya sihat ini kaya dengan unsur surih dan vitamin, dengan mana anda dapat mengelakkan pelbagai penyakit dan meningkatkan imuniti. Tetapi tidak semua tukang kebun tahu bagaimana menanam wortel di ladang terbuka dengan betul, sehingga tidak hanya manis dan berair, tetapi juga besar.

Mengapa lobak kecil

Terdapat beberapa sebab mengapa tanaman akar tumbuh kecil. Pertama sekali, pencahayaan laman web ini tidak mencukupi. Lobak tidak akan matang besar jika ada sedikit cahaya untuk mereka, kerana mereka suka pencahayaan yang terang. Juga, jangan tanam tanaman kebun yang tinggi di dekatnya, kerana ia dapat menaungi bahagian atas..

Lobak besar yang cantik dipengaruhi oleh penyediaan tanah. Tanah harus longgar, tepu dengan baja. Juga penting bahawa tanah tidak berasid, jika tidak, tidak akan ada penuaian. Penting untuk tidak ada batu hancur, rimpang, batu di dalamnya, yang dapat menyebabkan penurunan, serta kelengkungan buah.

Untuk jenis budaya ini, penting bahawa tempat tidur tidak berada di kawasan dataran rendah yang rawa. Lokasi pokok buah-buahan dan hutan berdekatan mempunyai kesan negatif terhadap pertumbuhan. Juga, penyiraman yang tepat pada masanya dan tepat mempengaruhi ukuran dan kesegaran budaya. Ini sangat penting semasa musim tanam..

Rahsia lobak besar

Budaya tahan terhadap fros, sehingga dapat disemai dengan selamat sebelum musim sejuk atau awal musim bunga. Agar wortel menjadi besar, cadangan kecil harus dipatuhi. Penting untuk mengambil kira keasidan tanah, lokasi tempat tidur (di kawasan yang tidak basah dari pokok, rumput tinggi). Terdapat 5 rahsia untuk membuat wortel besar dan berair:

  1. Petak yang baik untuk disemai.
  2. Menyemai kurma.
  3. Memupuk budaya.
  4. Penipisan tanaman.
  5. Menyiram tanaman sayur-sayuran.

Sekiranya anda berpegang teguh pada mereka, anda boleh mendapatkan hasil panen yang berkualiti tinggi dan berkualiti tinggi..

Petak kebun

Salah satu rahsia tanaman akar besar adalah plot untuk menyemai tanaman. Penting agar tanah bebas dari batu yang merusak buah. Tapak ini mesti digali dengan mendalam, kerana tanaman sayur-sayuran menyukai tanah yang longgar sehingga tanaman akar dapat dengan mudah menerobosnya.

Jenis tanah juga memainkan peranan penting. Untuk wortel, tanah berpasir atau lumpur sesuai. Sekiranya bumi itu tanah liat atau berlumpur, maka anda boleh mencairkannya dengan pasir sungai. Anda boleh membuat katil yang dinaikkan menggunakan lapisan isi atas.

Sekiranya penanaman awal budaya dipilih, lebih baik membuat tempat tidur dalam bentuk rabung sempit, dan bukan tempat tidur rata. Jadi, bumi akan menjadi panas dengan lebih baik.

Penting untuk memerhatikan putaran tanaman tanaman sayur. Anda tidak boleh menanam wortel di tempat yang sama setiap tahun. Ia boleh ditanam di tempat asalnya hanya pada tahun keempat atau kelima. Biji labu, kekacang, kentang, atau tomato adalah pendahulu yang baik untuk wortel. Tumbuhan payung seperti dill atau pasli tidak digalakkan ditanam berdekatan atau menanam wortel di tempat mereka tumbuh.

Menyemai kurma

Tanaman tanaman dapat menahan suhu rendah hingga -2 darjah. Sekiranya kilang itu sudah dibangunkan, maka ia dapat bertahan hingga 4 darjah fros. Oleh itu, tukang kebun membuat tanaman awal sebaik sahaja tanah memanaskan hingga 3-4 darjah Celsius. Walau bagaimanapun, pemanasan terbaik tanah untuk disemai dianggap 10-15 cm lapisan bumi pada suhu 10 darjah Celsius. Kemudian anak benih akan muncul dalam 10-14 hari..

Lobak ditanam dari biji yang memerlukan dua hingga empat bulan untuk matang sepenuhnya. Kadar percambahan bergantung kepada varieti tanaman. Sekiranya anda menanam wortel sejurus selepas fros teruk yang terakhir, maka sebelum bermulanya panas, anda boleh menyemai tanaman tanaman secara berurutan setiap tiga minggu. Ini akan memungkinkan untuk penuaian yang konsisten..

Untuk mendapatkan pucuk pertama, anda perlu menunggu tiga minggu. Untuk mempercepat proses ini, anda dapat menanam benih di sepanjang jurang hingga kedalaman 1,5 cm. Kutikula biji dihancurkan oleh pengaruh air mendidih, yang perlu disiram perlahan. Daripada menyiram dengan air mendidih, anda boleh menggunakan kain goni basah, yang digunakan untuk menutup tanah. Burung burit mesti sentiasa dibasahi.

Memupuk budaya

Lobak tidak bertindak balas dengan baik terhadap penyusuan berlebihan, terutama baja nitrogen. Walau bagaimanapun, tanaman sayur-sayuran memerlukan jumlah kalium yang mencukupi, yang menjadikan sayur-sayuran akarnya berair dan manis. Penting untuk memilih kalium dari baja, tanpa klorin. Rata-rata, pembalut atas dilakukan 3 kali, jika tanahnya buruk, maka boleh dilakukan empat kali.

Penyusuan pertama dilakukan 20-21 hari selepas pucuk pertama. Untuk 10 liter air, 15 g baja urea dan kalium bebas klorin sudah mencukupi. Anda boleh menambah 20 g superfosfat.

Penggunaan kotoran tidak digalakkan, kerana ia memenuhi tanah dengan nitrogen dan menjadikan tanah terlalu lapang. Akibatnya, wortel tumbuh akar lateral, yang mengubah bentuk tanaman akar..

Penyusuan seterusnya dilakukan pada selang waktu 2-3 minggu. Pemberian makan kedua dilakukan dengan baja sayuran universal Kemir, yang merangkumi semua nutrien yang diperlukan. Pemberian makanan ketiga dilakukan dalam tempoh pematangan tanaman akar. Untuk menjadikannya manis dan besar, makan foliar dengan asid borik diperlukan. Ia dilakukan dengan pengiraan 10 liter 2 gram.

Peraturan penipisan sayur

Penting untuk menipis tanaman sayur dengan betul. Anda perlu melakukan ini 3 kali. Penipisan pertama disarankan setelah tiga daun muncul. Pertama sekali, anda perlu melonggarkan lorong, dan kemudian menyiramnya dengan baik. Agar tidak mengganggu sistem akar tunas utama, disarankan untuk melepaskan tunas dengan pinset atau dengan mencubit..

Agar tidak menarik lalat wortel, semua sampah dibawa sejauh mungkin dari kebun. Dan untuk menakutkannya di antara baris, anda boleh menyebarkan anak panah bawang. Tiga minggu kemudian, satu lagi penipisan dilakukan. Jarak antara akar hendaklah 6 cm.Penipisan ketiga boleh dianggap sebagai penuaian pertama. Ia dilakukan tiga minggu selepas yang kedua.

Menyiram lobak merah

Penyiraman memainkan peranan penting dalam pembentukan tanaman akar yang sihat. Penyiraman sangat penting dari penaburan hingga munculnya tunas, serta pada saat pertumbuhan sayuran yang kuat. Sebelum pucuk pertama muncul, lapisan atas tanah mesti sentiasa dibasahi. Penyiraman paling baik dilakukan pada waktu petang. Dianjurkan untuk melakukan mulsa dangkal - hingga 3 cm. Sekiranya penyiraman melimpah, ini akan menyebabkan tanaman akar akan tumbuh besar, tetapi retak dan tidak terasa.

Setelah anak benih tumbuh, anda boleh beralih ke penyiraman setiap 7-8 hari. Dan bagaimana tanaman akar tumbuh - 3 kali seminggu. Mulsa penting selepas setiap penyiraman..

Kesimpulannya

Menanam wortel yang manis, berair dan besar adalah mudah jika anda mengikuti petua dan trik. Pertama sekali, anda perlu memilih laman untuk kebun agar cerah dan tanah yang longgar. Air tanaman tepat pada masanya dan kurangkan.

Penuaian tepat pada masanya juga akan menghasilkan wortel yang berair dan enak. Sebagai contoh, jika menyemai dilakukan pada musim bunga atau awal musim panas, maka penting untuk menuai sebelum bermulanya panas yang melampau. Jika tidak, akarnya akan berserat.

Ulasan

Dari pengalaman peribadi, saya boleh mengatakan bahawa wortel akan lebih enak setelah beku. Saya menanam tanaman itu pada akhir musim. Setelah beku, akarnya tepu dengan gula, kebun mesti disenyawakan dengan dedaunan, dan setelah pembekuan kedua, dedaunan mesti dikeluarkan. Saya telah melakukan ini selama tiga tahun, wortelnya besar dan manis.

Saya berpakaian top empat kali dalam satu musim, kerana di dacha saya tidak mempunyai tanah yang sangat baik. Saya menggunakan asid borik dalam perkadaran yang sama seperti pembalut top sebelumnya: 2 gram per baldi air. Kemudian saya mendapat tanaman akar yang besar, yang tidak hanya halus, tetapi juga berair.

Lobak yang tumbuh

Genus wortel telah wujud selama beberapa ribu tahun. Afghanistan dianggap sebagai tanah air bersejarah, dari mana tanaman akarnya tersebar luas di seluruh dunia, berkat teknologi penanaman pertanian yang agak sederhana.

Lobak adalah sayuran sihat yang digunakan dalam pemakanan perubatan dan pemakanan. Ia mempunyai kesan yang baik pada saluran pencernaan, meningkatkan pencernaan, serat tumbuhan adalah sikat semula jadi untuk usus, dan kandungan vitamin dan unsur surih membantu menyembuhkan pelbagai penyakit.

Ini adalah tanaman dwitahunan, sementara wortel berbuah sekali seumur hidup, dan berapa banyak penuaian yang akan diperoleh bergantung pada perawatannya. Pada tahun kedua, semak tumbuh dari mana benih dapat dikumpulkan. Ini adalah cara semula jadi untuk lobak merah membiak..

Menyemai dan menjaga di kawasan lapang

Menanam wortel adalah proses yang mudah, tetapi mempunyai nuansa tersendiri..

Cara menanam rahsia wortel di luar rumah:

  1. Pada awal musim, anda perlu memutuskan jenisnya. Seperti dalam banyak budaya, varietas dibahagikan kepada:
  • Awal. Sesuai untuk penggunaan segar, buahnya berair dan manis. Tempoh pematangan adalah 3 bulan. Permulaan penanaman adalah akhir bulan April, jika suhu di atas sifar stabil ditetapkan pada waktu malam. Lobak awal tidak sesuai untuk pengangkutan dan penyimpanan;
  • Rata-rata. Lobak ini sangat sesuai untuk simpanan jangka panjang. Tempoh pematangan - 4 bulan. Kerja penanaman bermula pada dekad kedua bulan Mei;
  • Lewat. Kelebihan varieti ini adalah keselamatan tinggi semasa pengangkutan dan persembahan yang baik. Selalunya, lobak ini ditanam untuk dijual. Tempoh pematangan lebih dari 4 bulan. Waktu menyemai optimum adalah dekad terakhir bulan Mei.

Lobak luaran

Apabila memilih pelbagai, perlu dipertimbangkan keadaan cuaca dan kawasan penanaman. Sekiranya keadaan cuaca tidak optimum, maka masa penanaman dapat ditangguhkan 1-2 minggu, kerana wortel takut akan embun beku dan tidak mungkin tumbuh pada tarikh penaburan biasa. Di pinggir bandar Moscow dan wilayah tengah, anda boleh menanam varieti mengikut tempoh matang, tetapi untuk Siberia dan wilayah utara lebih baik memberi keutamaan kepada varieti sederhana dan lewat (varietas yang paling popular dan produktif adalah Dayana dan Ratu Musim Gugur).

  1. Langkah penting seterusnya adalah penyediaan benih. Di antara bijinya selalunya tidak sesuai untuk disemai. Mereka ditentukan terlebih dahulu dengan meletakkan biji dalam larutan masin selama 3 minit. Biji terapung mesti dikeluarkan, selebihnya mesti dibilas dengan air biasa dan diletakkan di dalam tisu yang direndam dalam pengaktif pertumbuhan selama sehari. Sebelum menyemai, benih mesti dikeringkan dengan baik..

Pada nota. Terdapat sedikit muslihat semasa menyiapkan biji: anda dapat mempercepat proses percambahan dengan menguburkan biji, dibungkus dengan kain, ke dalam tanah hingga kedalaman 20-30 cm hingga 10 hari. Setelah menggali biji, perlu dikeringkan sedikit sehingga menjadi rapuh..

  1. Hasil langsung bergantung pada pilihan laman web. Pertama sekali, tapak penanaman mesti ditukar setiap tahun, jika tidak, tanaman itu jatuh sakit. Prekursor yang baik untuk wortel adalah kentang, biji-bijian dan kekacang, bawang putih dan bawang, tomato dan timun. Tetapi menyemai wortel selepas payung hijau tidak berbaloi. Anda perlu menjaga kawasan sekitar - bawang atau bawang putih di katil bersebelahan akan membantu melindungi tanaman dari lalat wortel. Kawasan di mana wortel tumbuh mesti diterangi dengan baik. Lobak menyukai cahaya matahari atau sedikit cahaya pada siang hari. Budaya ini bertolak ansur dengan sinar terik yang lebih baik daripada gelap..

Menyiapkan tanah untuk menanam wortel

Setelah memilih laman web, penting untuk mengikuti teknologi penyediaan tanah:

  • Anda hanya dapat menuai hasil yang baik di tanah yang longgar. Oleh itu, bergantung pada kualiti tanah, kaedah penyediaannya dipilih. Lebih baik menyiapkan tanah berat pada musim gugur. Untuk melakukan ini, tempat tidur dilonggarkan dan 2-3 kg habuk papan disalut. Pada masa yang sama, anda boleh menambah kotoran busuk (penggunaan 6 kg / m2);

Penting untuk mengetahui! Kotoran segar tidak sesuai untuk menyuburkan wortel, kerana ia mempengaruhi perkembangan bahagian hijau tanaman, sehingga kehilangan akar tanaman rasa dan juiciness. Tanah yang lebih ringan tidak memerlukan persiapan awal, anda boleh melonggarkan tanah dengan segera sebelum menanam.

  • Pembajaan adalah langkah penting yang bergantung kepada kualiti tanaman masa depan. Abu kayu (penggunaan - 0,5 kg / m2) meningkatkan kekayaan rasa wortel dan meningkatkan keasidan tanah. Berpakaian teratas dengan kalium dan fosfor akan meningkatkan saiz buahnya. Baja nitrogen tidak baik untuk wortel kerana ia menyebabkan dedaunan tumbuh, menjadikan buahnya tidak enak;
  • Setelah menyiapkan tanah, anda boleh mula menandakan tempat tidur. Alur membujur dibuat pada jarak 20 cm antara satu sama lain, sedalam 2-3 cm.
  1. Menyemai benih dilakukan pada hari yang hangat dan tanpa angin, sebelum makan tengah hari. Terdapat beberapa kaedah penanaman yang popular:
  • Yang paling biasa adalah ketika mereka mengambil secubit biji dan tertidur di alur. Kelemahan kaedah ini jelas - pembahagian biji yang tidak rata. Selalunya, benih disemai dengan cara ini tanpa penyediaan awal, sehingga ia bercambah untuk waktu yang lama;
  • Mencampurkan biji-bijian dengan teh atau pasir butiran halus. Untuk setengah liter pasir atau teh, anda perlu mengambil 2 sudu besar. l. biji, gaul hingga sebati sehingga bijinya sebati dalam campuran. Sebarkan campuran secara merata ke atas alur. Pilihan ini lebih disukai, kerana benih terletak pada jarak yang betul antara satu sama lain, dan tidak perlu melakukan penipisan;
  • Kaedah pita. Tali pinggang benih tersedia di kedai berkebun. Tetapi anda boleh menyediakan sendiri pita pendaratan di rumah. Untuk melakukan ini, potong kertas nipis menjadi jalur panjang selebar 5 mm, lapisi dengan pasta dan letakkan benih dengan selang 3 cm. Pita harus diletakkan di alur dan ditaburkan dengan tanah. Penyediaan wortel yang sesuai ketika menanam dengan cara ini dijamin;
  • Lapisan pelet adalah cara moden. Setiap biji diletakkan dalam kapsul hidrogel yang diperkaya dengan unsur surih. Dragees sedemikian dicat dengan warna yang berbeza, mereka dibentangkan satu per satu di alur setiap 2-3 cm dan ditutup dengan tanah.

Penting! Setelah menyemai dengan cara apa pun, alur mesti ditutup dengan tanah dan disiram dengan teliti agar benih tidak mencuci ke permukaan.

  1. Penipisan. Kira-kira 1/3 biji tidak bercambah setelah disemai. Pemilihan kaedah penyemaian boleh menyebabkan penyebaran bahan penanaman yang tidak rata. Oleh itu, setelah munculnya pucuk, penyingkiran anak benih di kawasan yang menebal sangat diperlukan. Pucuk, setinggi 3 cm, dipetik satu demi satu, meratakan baris, menjaga jarak antara tanaman kira-kira 3 cm. Apabila bahagian atas besar terbentuk, anda boleh menghilangkan kelebihannya lagi, meningkatkan jurang hingga 5 cm supaya akar tidak saling mengganggu.
  2. Penjagaan yang betul membolehkan anda menanam wortel seluas mungkin dan lebih sihat, dan juga mengelakkan jangkitan dengan penyakit:
  • Penyiraman diperlukan sepanjang tempoh pertumbuhan, bermula dari hari penaburan. Tanah harus dibasahi hingga kedalaman 20-30 cm 2 kali seminggu. Air membolehkan buah tumbuh dan menjadi berair. Penyiraman dapat dihentikan 14 hari sebelum penuaian, kerana wortel sudah mencapai puncaknya, dan kelembapan berlebihan dapat memprovokasi busuk;
  • Pembajaan kompleks adalah tahap yang diperlukan dalam pembentukan tanaman akar. Makanan pertama jatuh pada hari penaburan. Selepas 2 bulan, prosedur diulang dengan komposisi yang sama: abu, potash dan komponen fosforus, nitrophoska dilarutkan dalam air;
  • Melonggarkan adalah bahagian penting dalam perawatan, kerana ia mempengaruhi pembentukan tanaman akar. Di tanah yang padat dan lebat, wortel menjadi lebih kecil dan membengkok, akibatnya ia tidak kelihatan estetik. Dalam kombinasi dengan penyingkiran rumpai dan sungkupan, anda dapat memperoleh tanaman yang sangat baik untuk dipasarkan. Selama musim, cukup untuk melonggarkan tanah sebanyak 3 kali, dengan hati-hati di sepanjang lorong, agar tidak mencederakan wortel;
  • Lobak jarang jatuh sakit dan terkena perosak, oleh itu, rawatan kimia tidak diperlukan untuk tujuan pencegahan. Selalunya, tanaman terganggu oleh lalat wortel. Tetapi ini muncul ketika penanaman agroteknologi tidak diikuti - di tempat tidur yang ditumbuhi rumput liar, barisan yang tidak menipis pada waktunya, atau dengan penyiraman yang berlebihan. Pencegahan terhadap perosak ini adalah kepatuhan langkah demi langkah terhadap peraturan penjagaan.
  1. Penuaian bermula pada akhir bulan September, tetapi juga di kemudian hari. Walau bagaimanapun, jika suhu turun menjadi +8 ˚С ke bawah, anda boleh kehilangan sebahagian tanaman, kerana tidak sesuai untuk penyimpanan. Cuaca kering dan cerah adalah pilihan terbaik untuk membersihkan. Wortel ditarik keluar dari tanah dengan hati-hati, memegang bahagian atasnya di pangkalan, dibentangkan untuk kering di kawasan yang cerah selama beberapa jam, setelah mengguncang gumpalan bumi. Kemudian bahagian atasnya perlu dirobek atau dipotong. Caisson, pantri atau bilik bawah tanah sesuai untuk simpanan. Suhu penyimpanan tidak lebih tinggi daripada 7 ˚С, kelembapan udara harus tinggi. Kotak simpanan diisi dengan campuran pasir dan habuk papan yang sedikit lembap dan wortel direndam di dalamnya..

Cara menanam anak benih lobak merah

Kelebihan utama kaedah penyemaian adalah kemampuan menuai sebulan lebih awal daripada dengan kaedah tradisional. Menanam anak benih di rumah hijau membolehkan penuaian awal sangat cepat. Untuk penanaman, anda perlu menyediakan bekas kecil dengan sel dari 2 hingga 5 cm (bungkusan dari telur, kue atau gula-gula). Tanah basah (universal dapat digunakan) dibentangkan dalam bekas, beberapa biji diletakkan di dalamnya di satu tempat, tanpa memperdalam. Kemudian anak benih ditutup dengan polietilena dan diletakkan di tempat yang gelap untuk percambahan. Selepas 10-14 hari, filem itu dapat dikeluarkan, pada masa itu sekurang-kurangnya 1 daun seharusnya muncul dari tanah. Sekiranya keadaan cuaca mengizinkan, bekas penanaman benih dapat dibawa keluar ke kebun. Apabila 3 helaian sebenar muncul, anda boleh mendarat. Untuk melakukan ini, anda perlu memilih tempat untuk taman. Artikel itu telah menyebut di mana lebih baik menanam wortel di tempat teduh atau di bawah sinar matahari. Teduhan memberi kesan negatif terhadap ukuran tanaman akar, mereka menjadi lebih kecil. Tetapi terik matahari tidak memberi kesan pada wortel. Seterusnya, anda perlu menyiapkan alur pendaratan, sedalam 15 cm, dan meletakkan lapisan humus. Anak benih, bersama-sama dengan tanah, mesti dikeluarkan dengan teliti dari sel (anda boleh terlebih dahulu menyiramnya dengan banyak) dan meletakkannya di alur, jurang antara tanaman adalah 6 cm. Untuk wortel tumbuh lurus dan rata, sepertiga akar mesti dicubit semasa menanam. Penjagaan selanjutnya serupa dengan menanam wortel dari biji, kecuali penipisan, kerana anak benih segera ditanam pada jarak optimum.

Menanam anak pokok wortel

Rahsia utama menanam wortel:

  1. Membeli benih segar tidak lebih dari 2 tahun memastikan percambahan maksimum;
  2. Taburkan habuk papan di barisan setelah menyemai membolehkan anda tidak melupakannya;
  3. Tanah yang longgar adalah kunci penuaian yang baik. Tempat tidur mesti dibersihkan sebanyak mungkin dari batu, benda asing, gumpalan besar tanah mesti diuli. Dalam kes ini, bilangan buah bengkok akan menurun dengan ketara;
  4. Tempat tidur kebun boleh dibuat tinggi, kerana wortel seperti cahaya terang dan tidak menyukai tanah rendah;
  5. Selepas 4 tahun, anda boleh menanam semula lobak merah di tempat tidur yang digunakan sebelumnya;
  6. Tumbuhan akan tumbuh lebih cepat jika benih disemai sebelum musim hujan.

Petua untuk meningkatkan kesihatan lobak merah

Ia berlaku bahawa wortel tidak tumbuh dengan baik. Sebabnya mungkin penyemaian benih dangkal tanpa masuk ke dalam tanah, atau tanah kering. Susunan biji dangkal menyebabkan pengeringan mereka. Agar benih membengkak, mereka perlu ditaburkan dengan lapisan tanah setebal 2-3 cm.

Meliputi katil dengan kerajang

Sekiranya tanah cenderung kering, maka menutupi tempat tidur dengan filem atau bahan penutup akan membantu mengekalkan kelembapan. Sekiranya ini sukar dilakukan, maka anda boleh bekerja dengan biji. Sebelum menyemai, mereka mesti direndam dalam air selama 6 jam, dan selama itu mereka akan dipenuhi dengan kelembapan, yang cukup untuk percambahan. Sebelum menyemai, biji mesti dikeringkan..

Ia juga berlaku bahawa benih tidak dapat menembus tanah. Ini berlaku apabila terdapat kandungan tanah liat yang tinggi di dalam tanah atau setelah hujan yang berpanjangan, ketika bumi dipadatkan. Dalam kes-kes ini, melonggarkan dan membersihkan tanah dengan habuk papan membantu. Tanah semakin ringan.

Lobak kecil adalah tanda pasti ketiadaan prosedur penipisan, atau kualiti yang buruk.

Lobak kecil adalah tanda pasti ketiadaan prosedur penipisan, atau kualiti yang buruk

Sebab mengapa lobak merah berkerut dan terangsang:

  • Sekiranya wortel pecah, kemungkinan besar kesalahan dilakukan dalam menjaga kelembapan tanah pada tahap yang sama. Selalu perlu untuk memastikan bahawa lapisan bumi setebal 30 cm dibasahi;
  • Lobak bertanduk adalah pertumbuhan akar lateral setelah kerosakan pada akar utama. Adalah mungkin untuk merosakkan akar dengan pelonggaran yang agresif atau penipisan yang ceroboh;
  • Lobak bengkok tumbuh di tanah lebat, kerana sukar bagi mereka tumbuh menjadi lapisan dalam. Masalah ini dapat diatasi dengan sungkupan. Mulsa mencerahkan tanah dan menjadikannya lebih lembut.

Juruteknik pertanian yang berpengalaman dan tukang kebun baru dapat menanam wortel. Bagaimana cara mendapatkan hasil panen wortel di luar rumah? Banyak perhatian harus diberikan kepada penyediaan dan perawatan tanah, maka akarnya akan kuat dan rata. Selebihnya, lobak merah adalah penghuni negara yang bersahaja. Ia mudah menahan fros dan panas, tahan terhadap penyakit, dan mampu menangkis serangga berbahaya. Lobak berbuah 1 kali, dan berapa banyak faedahnya!

Video

7 rahsia tumbuh wortel di luar rumah

Salah satu sayur yang paling diminati di atas meja kami adalah lobak merah. Setelah menanamnya pada musim bunga di kebun kami, kami menjangkakan hasil panen yang baik dan kaya pada musim luruh. Betapa kecewa kita ketika kita menggali akar yang pecah dan pecah. Sebab apa? Ternyata wortel yang tumbuh memerlukan pematuhan terhadap peraturan tertentu..

Mengapa lobak merah berguna?

Semua orang suka lobak merah. Ia baik direbus dalam sup, salad dan mentah. Komponen utama dan paling berguna sayur akar adalah karotenoid. Mereka memberikan sayur-sayuran warna oren yang indah. Tetapi kelebihan mereka yang paling penting adalah antioksidan, zat yang membantu menghilangkan radikal bebas dan racun dari tubuh kita, melindungi sel-sel tubuh dari degenerasi malignan. Dari segi jumlah karotenoid, wortel berada di kedudukan kedua setelah lada bel.

Beta-karoten (provitamin A) mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit dan penglihatan. Ini adalah vitamin larut lemak, jadi lebih baik diserap jika digabungkan dengan lemak. Untuk memanfaatkan sayur-sayuran dengan sebaik-baiknya, lebih baik musim salad dengan wortel mentah dengan minyak sayuran atau krim masam. Salad seperti itu akan memberi lebih banyak faedah kepada tubuh. Dan tumis wortel untuk sup dalam jumlah sedikit lemak.

Lobak mengandungi banyak vitamin B, vitamin E, K, D, C, asid pantotenat, flavonoid, antosianidin, lemak, minyak pati. Gula dalam buah mengandungi cukup banyak, dari 3 hingga 15%, yang memberikan rasa manis. Lobak mengandungi banyak kalium, kalsium, zat besi, mangan, yodium, magnesium, fosforus dan unsur surih lain..

Ajar anak anda mengunyah wortel mentah. Anak-anak akan mendapat bukan sahaja banyak vitamin dan mineral, tetapi juga menguatkan gusi dan giginya.

Cara menanam tuaian wortel yang indah dan kaya?

Semasa menanam wortel, perhatikan sejumlah faktor yang mempengaruhi tanaman berkualiti secara negatif. Ramai, terutama tukang kebun pemula, tidak tahu apa yang harus dilakukan. Untuk penuaian yang baik, beberapa peraturan mesti dipatuhi..

  1. Penyiraman secara berkala. Sangat penting untuk menyiram dengan betul, terutama selepas musim kemarau. Air wortel anda secara berkala untuk mengelakkan pengeringan tanah. Dengan penyiraman yang tidak teratur, ketika setelah musim kemarau Anda membanjiri tanah dengan air atau ketika hujan berpanjangan, akarnya mulai retak.

Kelembapan berlebihan, dan walaupun dengan tanaman yang terlalu nipis, meningkatkan pertumbuhan buah. Tetapi pada masa yang sama, buah menjadi kasar, kehilangan kesesuaian untuk dimakan oleh manusia. Dengan kekurangan kelembapan, wortel kehilangan jusnya..

    1. Menyemai di tempat yang gelap. Lobak suka tempat terbuka dan cerah. Penanaman yang semakin gelap menyebabkan penurunan kandungan gula dan jisim sayur.
  1. Tanah terbaik adalah loam ringan dan loam berpasir. Apabila tumbuh di tanah berasid, wortel kehilangan kemanisannya dan tumbuh hodoh. Lobak tidak suka tanah masin dan berasid. Di tanah yang padat dan tanah liat, wortel tidak dapat tumbuh secara normal, mereka memperoleh bentuk yang tidak seimbang dan rasa yang tidak menyenangkan.
  2. Tidak suka baja segar, tanaman akar tumbuh kekok, jelek. Tidak masuk akal untuk meninggalkan wortel tersebut untuk disimpan sehingga musim bunga..
  3. Baja. Sekiranya anda membaja wortel, ketahuilah bahawa mereka tidak suka baja mineral. Lebih baik menggunakan urea dan bahan organik (humus, abu kayu, ekstrak rumput potong).
  4. Penipisan diperlukan untuk pembentukan tanaman akar yang kuat dan cantik. Benih nipis dengan berhati-hati, jika tidak, anda boleh merosakkan akar anak benih yang berdekatan, yang akan menyebabkan percabangan dan ubah bentuknya. Penipisan pertama dilakukan pada fasa tiga daun sejati. Tipis pada siang hari, lebih baik dalam cuaca cerah, supaya lalat bawang tidak menjangkiti wortel. Pada waktu petang, penipisan tidak digalakkan, lalat bawang terbang di sekitar kebun pada masa ini. Penipisan kedua dilakukan 20-25 hari selepas yang pertama, pucuk dibiarkan pada jarak 2 cm, yang ketiga dilakukan pada jarak 6 cm dari satu tanaman ke tanaman yang lain. Agar tidak terganggu dengan penipisan, saya membeli biji-bijian. Semasa menanam, anda boleh segera mengembangkannya pada jarak yang diinginkan antara satu sama lain, maka anda tidak perlu menghadapi penipisan.
  1. Pembuangan rumpai. Rumpai adalah momok kebun kita. Pelbagai racun rumpai kini tersedia secara komersial untuk kawalan rumpai. Tetapi saya tidak akan mengesyorkan menggunakannya di kebun. Lebih baik membuang rumpai dengan tangan. Anda boleh menggunakan kaedah rakyat dengan menyemburkan dana dengan botol semburan sebelum menanam benih..

Berapa kali dalam hidup wortel berbuah?

Berapa kali berbuah

Anda tentu sudah lama percaya bahawa wortel berbuah hanya sekali seumur hidup. Tetapi kebanyakan orang berpendapat demikian dan tidak salah. Berapa kali seumur hidup sebiji wortel benar-benar berbuah? Walaupun tanaman akar tercinta ini, yang diberi tempat kehormatan di sebelah kentang di atas meja kami, adalah tanaman berusia dua tahun, ia berbuah sekali seumur hidup. Ini adalah jawapan kepada persoalan yang membimbangkan berapa kali realistik untuk menuai..

Tidak mungkin menyebarkan tanaman dengan bantuan sayur ini. Dan buahnya persis seperti yang muncul pada tahun kedua setelah berbunga. Itulah ketika anda dapat menjangkakan kemunculan benih yang dapat disemai pada masa akan datang di kawasan anda..

Oleh itu, kita telah mengetahui berapa kali tanaman sayur yang indah ini berbuah - pada tahun pertama sejak saat penanaman, ia dapat memberikan roset daun dan tanaman akar, dan pada yang kedua - buah, serta biji.

Setelah tempoh berbunga dan mengumpulkan benih telah berlalu, adalah kebiasaan mencabut budaya. Untuk mencapai penampilan buah-buahan, dan juga biji, sayur harus ditinggalkan di tanah selama musim sejuk. Ia dilenyek sedemikian rupa sehingga tidak mati akibat terkena sejuk. Menyiram repeater dengan susu limau juga telah membuktikan dirinya dengan baik. Sekiranya sungkupan dilakukan berulang kali, juga pada musim bunga dan musim panas, maka tidak perlu kerap disiram. Selain itu, mulsa berkualiti tinggi mempunyai sifat melindungi kilang daripada turun naik suhu secara tiba-tiba..

Masa untuk mengumpulkan biji tiba ketika payung yang muncul pada akhir bulan Jun gelap. Dalam tempoh ini, ia mesti dipotong dan diletakkan di tempat yang sedikit gelap. Dianjurkan untuk menanggalkan rambut dari tepi menggunakan ayakan khas yang terbuat dari logam. Benih akar yang disediakan dengan cara ini dapat disemai di tanah pada musim luruh yang sama semasa anda mengumpulkannya. Pada masa itulah penuaian dapat diharapkan pada pertengahan bulan Jun. Sekiranya anda mahu, anda boleh menangguhkan proses menyemai hingga Mei, iaitu melakukannya pada musim bunga. Sekarang anda tahu pasti berapa kali dalam jangka masa pendek sayur kegemaran anda dapat menghasilkan..

Video "Memilih Ragam Yang Tepat - Bagaimana Melakukannya?"

Dari video, anda akan belajar bagaimana memilih varieti biji yang betul dan apa yang anda perlukan untuk ini..

Berapa kali dalam hidup wortel berbuah?

Tempat menanam lobak merah

Permatang untuk menyemai wortel musim bunga harus disediakan pada musim gugur. Tanaman akar ini tidak mempunyai banyak syarat, tetapi perlu diperhatikan semuanya, kerana tempat yang salah akan menyebabkan penurunan hasil dan rasa wortel..

Lobak adalah salah satu sayur-sayuran yang harus berada di bawah sinar matahari langsung sepanjang hari. Oleh itu, tempat yang paling terang di laman web ini harus diperuntukkan di bawah rabung. Di samping itu, ia lebih suka tanah netral yang longgar, dan di tanah yang berat atau berasid ia ditutup dengan "janggut" dan cacat.

Lobak tidak boleh ditanam di satu tempat selama 2 tahun berturut-turut. Lebih-lebih lagi, tidak digalakkan untuk menanamnya selepas pasli, dill, saderi dan parsnips. Tetapi timun, tomato, kentang, bawang, bawang putih atau kubis akan menjadi pendahulu yang sangat baik untuk tanaman ini..

Setelah membuat keputusan di lokasi penanaman, anda perlu menjaga kualiti tanah untuk wortel. Ini dilakukan pada bulan September dan terdiri daripada beberapa peringkat:

  • penyingkiran rumpai dan serpihan tumbuhan dari penanaman sebelumnya;
  • menggali rabung;
  • pengenalan serbuk penaik organik (gambut, pasir, humus);
  • penyahtoksidan tanah, jika perlu, menggunakan tepung dolomit, kapur terhidrat (fluff) atau abu.

Lobak tidak bertolak ansur dengan kotoran segar, menjadi pahit daripadanya, dengan kulit tebal dan meningkat terutamanya bahagian atas, dan bukan tanaman akar.

Secara tradisinya, menyemai berlaku pada musim bunga, dan ini dapat difahami - tanah telah berehat sepanjang musim sejuk, kenaikan siang hari, suhu rata-rata harian meningkat, yang bermaksud ada lebih banyak peluang untuk menanam wortel. Walau bagaimanapun, terdapat juga penaburan musim luruh, yang membolehkan anda menuai 2-3 minggu lebih awal..

Menanam pada musim bunga

Dipasang. bahawa tanaman terasa paling baik pada suhu 18-20 darjah, kultur juga bertolak ansur dengan fros kecil, tetapi mati akibat fros. Oleh itu, semasa memilih masa untuk menyemai, anda perlu memberi tumpuan kepada keadaan iklim di rantau ini..

  1. Di wilayah Moscow, seperti di sejumlah wilayah tengah Rusia, lebih baik menanam wortel pada dua puluhan bulan April, tidak lebih awal.
  2. Di Ural dan di wilayah Utara-Barat, wortel disemai setelah cuti Mei, jika tidak, fros yang kembali akan merosakkan semua kerja.
  3. Di Siberia, tanaman disemai pada akhir bulan Mei. Sekiranya varietas bertoleransi dengan sejuk, ia dapat dilakukan lebih awal, tetapi tidak banyak.

Keadaan yang paling santai adalah untuk tukang kebun di Selatan Rusia dan sebahagian besar Ukraine. Jadi, di Wilayah Krasnodar, wortel disemai di tanah terbuka pada awal April, dan pada beberapa tahun pada akhir bulan Mac. Perkara utama ialah tanah memanaskan hingga 7 ° С.

Menanam pada musim luruh

Wortel yang ditaburkan pada musim gugur tumbuh lebih baik, tumbuh lebih cepat, dan oleh itu penuaian dapat diperoleh 10-15 hari lebih awal, dan tanaman akarnya akan lebih besar. Walau bagaimanapun, cuaca pada musim luruh tidak dapat diramalkan, di beberapa kawasan mungkin embun beku pada akhir bulan September, oleh itu sukar untuk menyebutkan tarikh sebenar penaburan.

Dipercayai bahawa pilihan terbaik adalah apabila suhu udara mendekati sifar dan hari-hari hangat berakhir. Dalam kes ini, anak benih akan muncul hanya pada musim bunga, yang bermaksud bahawa bahagian atasnya tidak akan membeku. Lebih baik jika anda dapat meneka cuaca dan menyemai wortel seminggu sebelum bermulanya frosts sebenar.

Memilih benih yang baik

Lobak memerlukan tanah subur yang ringan dan longgar yang baik untuk kelembapan dan udara. Keasidan tanah tidak boleh melebihi 7.

Kesuburan meningkat dengan memperkenalkan humus. Tetapi memerlukan masa untuk memberikan semua nutrien ke tanah. 1.5-2 tahun setelah memperkenalkan humus, tanah diperkaya dengan nutrien dan menjadi sesuai untuk menanam tanaman sayur-sayuran yang memerlukan sejumlah besar unsur mikro. Sekiranya tanaman kebun ditanam di lokasi setiap tahun, humus dibawa masuk setiap tahun.

Untuk mendapatkan hasil panen wortel yang baik, mereka ditanam di kawasan yang terang. Walaupun sedikit teduhan dari pokok di laman web ini akan mengurangkan Hasil. Sayuran ditanam di tempat bawang putih atau bawang, tomato, kubis, timun atau kentang ditanam pada tahun sebelumnya.

Tanaman lain, terutama bit, adalah prekursor buruk untuk wortel. Mereka sama ada terkena penyakit yang sama dengan sayur ini, atau mereka memerlukan unsur jejak yang sama dengan wortel. Prekursor sayur-sayuran yang paling tidak diingini adalah saderi, parsnips, pasli, atau dill..

Lobak ditanam dengan biji

Tanaman akar dibiakkan oleh biji. Mereka dituai dari tanaman pada usia 2 tahun. Ia menghasilkan perbungaan berbentuk payung. Perbungaan kaya dengan minyak pati yang menghalang kelembapan dari mencapai embrio, yang menyukarkan proses percambahan.

Benih direndam terlebih dahulu. Ini membantu membuang yang berkualiti rendah, yang naik ke permukaan air setelah 9-10 jam. Selepas waktu ini, benih dikeluarkan dari air dan diletakkan di atas kain kapas lembap, disimpan pada suhu 21-24 ° C selama 2-4 hari. Kemudian bahan penanaman dikeringkan secara semula jadi.

Sekiranya biji tidak direndam, pucuk pertama akan muncul sekurang-kurangnya sebulan. Sekiranya keadaan ini dipenuhi, benih akan menetas setelah 10-12 hari..

Varieti awal

Wanita. Pelbagai hasil tinggi yang dapat dituai sepenuhnya setelah tiga bulan. Tanaman akar dibezakan dengan bentuk silinder memanjang hingga 20 cm, berwarna merah terang. Tidak retak. Peningkatan kandungan karotena.

Menyeronokkan F1. Hibrid dari Siberia. Hasil panen dapat dituai sepenuhnya setelah tiga bulan. Ia tumbuh hingga 20 cm dan berat sekitar 200 gram. Buburnya mempunyai rasa manis dan berair.

Nantes 4. Tuai dalam 80 hari. Warna oren, hingga 14 cm dan berat 160 g. Bentuknya berbentuk silinder. Mengandungi banyak karotena berguna. Sesuai untuk semua zon iklim.

Jari gula. Memasak dalam masa 65 hari. Warna oren, panjangnya 12 cm. Rasa manis. Mengandungi sejumlah besar karotena.

Varieti sederhana

Losinoostrovskaya. Bentuknya berbentuk silinder. Tempoh pematangan tidak melebihi 100 hari. Lobak halus dan sangat berair. Tumbuh dengan buruk di tanah liat dan pasir. Memerlukan penyiraman sistematik yang banyak. Pelbagai yang baik untuk simpanan jangka panjang.

Boltex. Varieti wortel hasil tinggi yang matang sepenuhnya dalam 120 hari. Warna oren terang, panjang 19 cm, kulit halus.

Vitamin 6. Bentuk silinder. Warna jingga. Dibentuk sepenuhnya dalam 100 hari. Hingga 19 cm. Sesuai untuk simpanan musim sejuk.

Varieti lewat

Gergasi merah. Varieti ini dikembangkan oleh penternak dari Jerman. Ia tumbuh dalam 110 hari. Dalam bentuk kon. Mereka tumbuh 24 cm dan 100 gram. Pulpa berwarna merah. Disimpan lama.

Permaisuri Musim Luruh. Memasak dalam empat bulan. Lobak berair 22 cm. Tanaman akar disarankan untuk disemai pada musim sejuk..

Karlena. Ia terbentuk dalam masa 130 hari. Varieti ini menyukai tanah yang longgar dan subur dan penyiraman yang banyak.

Apabila memilih pelbagai wortel, perlu mempertimbangkan zon iklim di mana ia akan ditanam, keadaan tanah, tempoh pematangan. Serta bentuk, ukuran dan kapasiti penyimpanan. Setelah memutuskan, anda boleh memilih lokasi yang sesuai dan menyiapkan tanah.

Semasa memilih tempat, anda perlu memberi perhatian kepada tiga perkara:

  1. lokasi laman web;
  2. kualiti tanah;
  3. budaya yang pernah tumbuh di tempat ini.

Lobak menyukai tempat yang cerah tanpa naungan. Tempat menyemai masa depan mesti berada di bawah terik matahari sepanjang hari, jika tidak, pembentukan tanaman akar akan menjadi perlahan.

Lebih suka tanah yang ringan dan longgar. Tetapi tidak masam. Di tanah berasid, ia tumbuh dengan buruk dan tidak mendapat kemanisan. Pasir dan habuk papan lama akan membantu memperbaiki tanah, dan kapur, abu kayu dan kapur akan membantu mengurangkan keasidan. Tanaman sayur ini selektif untuk pendahulunya..

Lebih baik menyiapkan tanah untuk disemai pada musim gugur. Perlu menggali dengan sekop bayonet sepanjang satu setengah. Sekiranya digali dangkal, wortel akan tumbuh menjadi lapisan keras dan menyimpang. Oleh itu, bukannya tanaman akar panjang, spesimen jelek akan berubah.

Baja digunakan sebelum menggali ke dalam tanah. Kotoran terlalu masak diletakkan pada setengah baldi per meter persegi. Serbuk gergaji ditambahkan ke tanah berat pada kadar 2 - 3 liter per meter. Lobak tumbuh dengan baik jika anda menambah baja dengan fosfat dan kalium; abu kayu, pasir. Mereka menggali semuanya dan pergi. Pada musim bunga, mereka menggali semuanya kembali, meratakan dan menyemai benih.

Tanah sudah siap, sekarang anda boleh mendekati pemilihan dan penyediaan benih.

Memilih benih yang baik

Kadar percambahan standard biji wortel adalah sekitar 70%, tetapi jika anda memilih biji yang salah, nilai ini akan lebih rendah.

Akibatnya, tukang kebun akan kecewa dengan "bintik botak" di tempat tidur. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, patuhi cadangan berikut:

  1. Jangan mengejar eksotik, lebih mengutamakan varieti zon. Anda dapat melihatnya dalam Daftar Pencapaian Pembiakan Negeri. Pelbagai jenis yang diiklankan, paling sering, tidak dimaksudkan untuk penanaman dalam keadaan iklim anda, dan oleh itu mereka tidak bercambah dengan baik dan sering jatuh sakit.
  2. Beli biji dalam pembungkusan berjenama dari pengeluar terkenal. Banyak ulasan baik mengenai syarikat "Gavrish", "Aelita", "Sortsemovosch".
  3. Lihat tarikh luputnya, wortel mengekalkan percambahan normal selama 2 tahun. Sebilangan penjual akan berusaha menjual biji yang telah habis tempoh.
  4. Beri keutamaan kepada biji pellet yang disiapkan untuk disemai dan mempunyai perlindungan penyakit. Walaupun biji biasa dapat tumbuh dengan baik.
  5. Semasa memilih varieti, perhatikan masa pematangan. Lobak awal, seperti varieti Nantes, tidak disimpan dengan baik, dan oleh itu ditanam untuk makanan semasa musim. Untuk makan pada musim sejuk, lebih baik mengambil Losinoostrovskaya yang sudah matang atau Red Giant, yang disimpan dengan sempurna sehingga musim menuai berikutnya.

Lobak boleh terdiri dari pelbagai bentuk, ada 10 jenis keseluruhan. Oleh itu, selalu ada banyak pilihan, di satu kawasan anda boleh menanam tanaman akar dari bentuk berbentuk kerucut dan silinder.

Oleh kerana kesihatan anak bergantung pada pembentukannya di dalam rahim, begitu juga dengan penyediaan tempat tidur dan benih kebun untuk penuaian wortel anda. Mereka mula menyiapkan tanah pada musim gugur, dan bijinya paling sering disiapkan pada musim sejuk. apabila ada lebih banyak masa lapang dan harga benih tidak begitu tinggi.

Membuat katil

Lobak adalah antara tanaman yang lebih menyukai cahaya matahari dan kehangatan yang banyak. Oleh itu, tempat tidur kebun untuk tanaman akar ini harus diterangi sebanyak mungkin, tidak boleh dilakukan di bawah naungan pokok.

Semasa menyiapkan kebun, perhatikan syarat-syarat berikut:

  1. Tindak balas tanah adalah neutral atau lebih dekat dengan neutral. Di tanah berasid, wortel tidak tumbuh dengan baik, jadi abu kayu atau kapur mesti ditambah. Beralkali tidak menyerap nutrien.
  2. Tanah di kebun harus longgar; untuk meringankannya, anda boleh menambah pasir atau habuk papan.
  3. Tidak disyorkan untuk menyemai wortel setelah bit, dill atau pasli - ia akan tumbuh dengan buruk.

Sebelum menggali, humus diperkenalkan pada kadar 5 kg per meter persegi. Kemudian katil digali, kedalamannya adalah bayonet dan setengah penyodok. Sekiranya anda menggali cetek, lobak merah juga akan tumbuh, tetapi pada masa yang sama ia akan membengkok, dan oleh itu tidak akan dijual. Penggalian pertama pada musim gugur, yang kedua - pada awal musim bunga, sebaik sahaja salji mencair dan tanah menjadi panas. Sebelum menggali musim bunga, jika tanahnya berat, pasir dapat tersebar untuk memperbaiki teksturnya.

Benih memasak

Sekiranya anda membeli biji biasa, belum siap, anda perlu bersedia bahawa kira-kira them daripadanya akan tumbuh. Juga tidak perlu menunggu pucuk cepat, pada suhu yang baik daun pertama akan muncul pada akhir minggu kedua, dan dalam cuaca sejuk pada minggu ketiga atau keempat. Masalah seperti itu hanya dijelaskan - minyak pati yang terkandung di dalam biji mencegah cengkerang dari cepat terbuka. oleh itu, lebih baik menyediakan bahan benih terlebih dahulu.

Terdapat skema Soviet yang baik untuk menyediakan benih:

  1. 3 minggu sebelum menyemai, benih harus dimasukkan ke dalam bekas dan diisi dengan air per 100 g / 100 ml. Tutup dengan kain kasa atau goni dan masukkan ke dalam bilik yang suam.
  2. Kacau biji beberapa kali sehari.
  3. Sebaik sahaja tanda-tanda mematuk muncul, buang biji di dalam peti sejuk, di mana ia disimpan sehingga disemai..

Stratifikasi seperti itu meningkatkan percambahan, memperkuat tanaman muda, menjadikannya berdaya saing dalam pengendalian rumpai.

Dari video, anda akan belajar bagaimana memilih varieti biji yang betul dan apa yang anda perlukan untuk ini..

Sebelum menanam wortel di tempat tidur yang dipilih, mereka dilonggarkan hingga kedalaman 15-20 cm. Dengan skema penaburan standard, benih disemai di alur yang dibuat dengan kelenjar. Lebarnya hendaklah 4-5 cm, dan kedalamannya tidak boleh melebihi 2 cm. Penanaman yang tersekat melambatkan proses penanaman tanaman sayur. Lebar optimum antara katil adalah 20 cm.

Teknologi penanaman adalah mudah. Benih disebarkan pada jarak 2 cm antara satu sama lain di alur yang disiapkan. Tanah di dalam alur dibasahi secara awal. Menyulitkan proses penanaman adalah bahawa bijinya kecil.

Penduduk musim panas mempunyai rahsia dan muslihat untuk mempermudah proses menyemai benih..

  • Untuk mengelakkan penebalan penebalan, 1 sudu besar. l. biji dicampur dengan 1 sudu besar. pasir bersih. Komposisi ini cukup untuk menanam 3 sq. petak m.
  • Agar tidak membuka tempat tidur untuk menjangkakan tunas pertama tanaman akar, biji wortel dicampur dengan biji selada atau lobak. Tanaman ini tumbuh lebih awal. Selepas penampilan mereka, mereka mula menyapu kawasan di antara tempat tidur.
  • Menyemai juga disederhanakan dengan merekatkan biji ke jalur kertas tisu. Sebagai pelekat, pasta yang terbuat dari tepung gandum dan pati kentang digunakan..
  • Untuk mengelakkan penipisan dengan pes, gamkan 1 biji akar dan 1 butiran baja, letakkan di atas kertas kecil.

Lobak tumbuh lebih cepat jika ditutup dengan tanah yang longgar. Gambut yang dicampur dengan pasir atau tanah digunakan sebagai lapisan atas. Lapisan bawah rabung harus padat. Mereka disiram setelah pucuk pertama muncul. Untuk menjadikan kelembapan menguap lebih perlahan, mulsa dengan gambut.

Varieti pertengahan musim dan akhir paling baik ditanam di rabung setinggi 22-25 cm dan selebar 15-18 cm. Kaedah penyediaan tanah ini sukar dilakukan, tetapi ini membolehkan anda meningkatkan hasil tanaman. Tanaman akar juga ditanam secara hidroponik. Budaya ini menghasilkan buah dengan baik, tidak ketinggalan dalam pertumbuhan, tetapi memberikan buah-buahan yang kecil dan pendek.

Varieti lewat

Biji wortel tumbuh lama, hingga tiga minggu. Kulit biji disirami minyak pati. Mereka menghalang kelembapan masuk ke dalam. Pertama, biji mesti disusun. Ini dilakukan dengan air garam. Bahan benih dibuang ke dalam air masin, dicampurkan. Mereka yang terapung dibuang, dan yang boleh ditanam dapat ditanam.

Empat cara berkesan untuk memastikan percambahan cepat:

  1. Merendam biji dalam biostimulan ("Epin", "Fitolife") selama 20 jam.
  2. Rawatan air mendidih. Benih harus diletakkan di dalam kain dan disimpan di dalam air panas selama 20 minit. Kemudian di dalam air sejuk.
  3. Menguburkan biji di tanah. Bahan benih dikebumikan selama 10 hari. Ketika mereka mendapatkannya, sudah ada tunas pada biji. Mereka boleh ditanam.
  4. Rendam. Biji wortel dibungkus dengan kain basah atau bulu kapas selama sehari.

Untuk meningkatkan ketahanan beku biji, mereka mengeras. Untuk melakukan ini, biji yang direndam, tetapi belum tumbuh dibuang di dalam peti sejuk, di rak sayur dan disimpan selama seminggu. Pengerasan juga dapat dilakukan dengan suhu bergantian.

Benih yang dibeli dari tangan, ditanam secara bebas dan pengeluar yang tidak diketahui memerlukan persiapan. Benih pengeluar besar dan terkenal biasanya siap ditanam, mereka dirawat dengan racun serangga dan racun kulat.

Biji butiran yang diproses secara industri siap sepenuhnya untuk disemai dan tidak memerlukan persiapan awal. Sebilangan biji dijual pada pita. Ini memudahkan penanaman dan membolehkan anda tidak menipis wortel pada masa akan datang..

Pengilang juga menawarkan biji dalam bentuk pil. Benih lobak kecil disalut dengan unsur surih dan baja. Benih seperti itu mudah ditanam dan mereka segera menerima semua bahan yang diperlukan untuk pertumbuhan. Dari sudut pandangan ini, pembelian benih dari pengeluar besar akan mengurangkan masa yang dihabiskan untuk penyediaan dan memberikan kadar percambahan yang lebih tinggi..

Sebelum menanam benih, perlu menilai kandungan kelembapan tanah. Sekiranya kering, anda perlu melembapkannya. Di kebun, alur dibuat 15 cm antara satu sama lain dan sedalam 2 cm.

Terdapat beberapa cara untuk menanam:

  1. Benih kecil tersebar dengan tangan di sepanjang alur.
  2. Tanam benih yang direndam dan tumbuh dengan lebih tepat.
  3. Biji Dragee.
  4. Dari picagari. Jeli dimasak dari tepung, nutrien ditambahkan di sana, disejukkan, biji diletakkan dalam komposisi. Dengan menggunakan picagari, taburkan secara merata ke alur.
  5. Benih pada helai kertas. Kaedah ini akan mengelakkan penipisan lebih lanjut.

Penyediaan benih

Untuk menanam wortel yang baik, anda perlu memilih masa menyemai yang betul. Tanaman akar ini tahan fros. Agar ia tumbuh dengan baik, ia mesti mempunyai waktu siang yang panjang (12-14 jam)..

Varieti yang berbeza ditanam pada masa yang berlainan. Di samping itu, keadaan iklim di kawasan yang berbeza berbeza dengan ketara. Di pinggir bandar dan wilayah Leningrad, misalnya, iklimnya berbeza, oleh itu, ketika memilih waktu penanaman, mereka dipandu oleh keadaan cuaca:

  • Hibrida pematangan awal disemai di tanah terbuka, setelah lapisan atasnya dipanaskan dengan baik. Semasa menentukan skala tempat tidur, perhatikan bahawa ia mempunyai tempoh penyimpanan yang pendek..
  • Hibrida pertengahan dan akhir musim ditanam setelah suhu udara meningkat di atas 15 ° C, dan tanah telah memanaskan di bayonet sekop. Sekiranya disemai terlalu awal, ia tidak akan disimpan dengan baik. Setelah suhu udara meningkat hingga 18 ° C-20 ° C, tanah menjadi kering secara berlebihan. Ini memberi kesan negatif kepada percambahan biji benih..

Jenis tanah juga mempengaruhi masa penanaman. Semasa menanam tanaman akar di tanah ringan, penanaman dilakukan sepanjang bulan Mei. Di tanah sederhana, menyemai benih dilakukan selewat-lewatnya pada dekad ke-2 Mei. Semasa memilih tarikh penanaman, pelajari kalendar penanaman wortel setiap hari.

Semasa menanam tanaman di rumah hijau atau rumah hijau, tarikh penanaman lebih awal. Tidak boleh menanam wortel di rumah di balkoni atau ambang tingkap. Tanaman akar memerlukan kawasan yang luas.

Pilihan wortel di kaunter kedai moden boleh mengelirukan tukang kebun pemula. Agar tidak panik dan mengumpulkan selusin beg terang secara rawak, anda perlu memahami mengapa anda menanam wortel. Varieti yang berbeza sesuai untuk tujuan yang berbeza.

Untuk penjualan banyak dan penggunaan segar pada musim panas: Bureau, Vesta F1, Victoria F1, Concerto F1, Laguna F1, Lydia F1, Mars, Napoli F1, Nelly F1, Orange Muscat, Buchkovaya, Royal Chanson, Royal Chantenay, Yaroslavna.

Untuk salad: Bolero F1, Napoli F1, Red Cor, Chantenay 5.

Untuk pemprosesan: Boltex F1, Veronica F1, Vita Longa, Dolianka, Cardinal, Beauty China, Autumn Queen, Crown F1, Kuroda F1, Malika, Improved Nantes, Natalia F1, Princess F1, Romance F1, Samson, Forto, Holiday F1.

Untuk simpanan musim sejuk: Anastasia F1, Gribovchanin F1, Canada F1, Cascade F1, Queen of Autumn, Moscow Winter, Nantes, Romance F1, Typhoon, Flacque, Flaccoro, Chantenay 2461, Elegance F1.

Varieti sejagat: Angara, Major F1, Red Giant.

Apa itu wortel - semua mengenai varieti dan penggunaannya dalam memasak

Pengelasan jenis lobak merah bergantung kepada tujuannya.

Benih memasak

Menyemai biji wortel agak sukar, mereka kecil dan sukar untuk mengekalkan selang waktu yang diperlukan. Anda harus taburkannya dengan jalur nipis, dan kemudian kurus, tetapi dalam kes ini terdapat lebihan biji dan kos buruh lebih tinggi. Pertimbangkan bagaimana wortel disemai di tanah terbuka.

  1. Benih bercambah disebarkan dengan teliti di sepanjang alur yang disiapkan.
  2. Di muka, biji wortel dilekatkan pada pasta pada helai kertas tandas atau surat khabar, menjaga jarak yang diperlukan.
  3. Masak agar-agar dari tepung gandum, sejukkan, masukkan biji lobak merah dan peras melalui picagari ke dalam alur.

Setiap kaedah mempunyai penyokong dan penentangnya. Melekatkan biji pada helai kertas dengan pinset panjang dan suram, anda tidak dapat menyiapkan biji, tetapi proses menyemai memerlukan beberapa minit. Bekerja dengan jarum suntik cepat, anda boleh menambahkan nutrien ke dalam jeli, tetapi anda masih perlu menipiskan wortel. Oleh itu, setiap penanam memilih kaedah untuk dirinya sendiri. Selepas akhir penaburan, alur ditaburkan dengan tanah dan dipadatkan sedikit dengan papan khas.

Penjagaan lobak merah

Untuk penuaian yang baik, penjagaan berikut diperlukan:

  • penyiraman biasa;
  • melonggarkan;
  • penyiangan tepat pada masanya;
  • penipisan;
  • memberi makan.

Dijalankan setelah menanam benih. Ianya sangat penting. Kekurangan kelembapan mempengaruhi rasa. Lobak menjadi pahit dalam rasa. Dan ia mula melepaskan akar sampingan yang mencari kelembapan, yang mempengaruhi penampilan. Disiram 7 hari sekali, dengan mengambil kira pemendakan. Mulakan pada 3 liter per meter, meningkat menjadi 20 liter semasa anda membesar.

Melonggarkan

Luangkan antara barisan. Penyiangan dilakukan semasa rumpai tumbuh. Prosedur ini boleh digabungkan dengan pemadatan. Penipisan dilakukan dua kali. Bilakah daun akan muncul dan bila wortel akan terbentuk. Sebaik-baiknya, jaraknya hendaklah 15 cm. Setelah daun muncul, tanaman perlu diberi makan. Anda boleh menggunakan 15 gram urea. per meter. Ia bertindak balas dengan baik terhadap baja dengan fosforus dan kalium.

Sekiranya semua cadangan telah dipatuhi, penuaiannya akan disukai dengan wortel besar. Dan di sini perlu difikirkan bagaimana cara menyimpannya.

Lobak dituai paling baik dalam cuaca kering. Gali dengan sekop. Jangan memotong bahagian atasnya, tetapi buka penutupnya. Ia tidak akan membahayakan janin. Simpan di bilik bawah tanah pada suhu 5 darjah.

Lobak boleh dilipat ke dalam beg dengan lubang, kotak habuk papan dan pasir. Habuk papan lebih disukai. Sekiranya bilik bawah tanah tidak cukup lembap, habuk papan boleh dibasahi dengan air. Lobak lebih suka kelembapan tinggi.

Memilih benih yang betul dan menanamnya bahkan tidak separuh daripada pekerjaan. Produktiviti tidak hanya bergantung pada ciri-ciri varietas, tetapi juga pada langkah-langkah agroteknik. Dalam kes lobak merah, terdapat beberapa di antaranya..

Peraturan penyiraman

Seseorang menasihatkan agar tidak segera menyiram wortel, tetapi lebih baik jangan malas dan tidak terlepas acara ini. Sehingga muncul, tanah mesti tetap lembap, kemudian dapat disiram seminggu sekali. Sekiranya cuaca kering dan panas - lebih kerap.

Sebaik sahaja bahagian atasnya besar, isipadu air meningkat menjadi 20 liter per meter persegi. Dalam kes ini, perkara utama adalah tidak berlebihan, jika tidak, tanaman akar akan mula retak dan kemudian membusuk. Di samping itu, kelembapan tinggi menarik beberapa perosak..

Lobak bertindak balas dengan baik terhadap pelbagai pembalut, oleh itu, penggunaan pertama baja mineral dapat dilakukan dengan pengembangan 2-3 daun penuh. Biasanya penipisan pertama dilakukan pada peringkat ini..

Untuk penyusuan pertama, anda boleh menggunakan resipi berikut:

  • ammonium nitrat - 25 g;
  • garam kalium - 30 g;
  • superfosfat - 30 g.

Semua dibiakkan dalam 10 liter air dan tempat tidur disiram dengan kadar 1 liter per meter persegi tempat tidur. Sebaiknya tuangkan pakaian atas ke akarnya.Pakaian top kedua dilakukan setelah 20 hari, dan setelah 20 hari lagi, pembalut atas ketiga dilakukan, tetapi tanpa ammonium nitrat. Ia adalah sumber nitrogen. dan bahan ini memaksa tumbuhan mengarahkan semua daya ke pembentukan puncak, sementara akarnya tetap praktikal tanpa pemakanan dan oleh itu hampir tidak tumbuh. Oleh itu, 1.5 bulan selepas penyusuan pertama, mereka tidak mencurahkan humus..

Selepas kemunculan daun, apabila barisan sudah jelas kelihatan, anda boleh mulai melonggarkan secara berkala - wortel suka mengakses oksigen. Agar tidak merosakkan tanaman, prosedur sebaiknya dilakukan setelah hujan atau menyiram dari tin penyiraman..

Bermula dari penampilan 2-3 daun, penipisan dilakukan, ini adalah kerja yang paling memakan masa. Tumbuhan dalam baris dikeluarkan sehingga selang antara 3-4 cm. Selepas 2-3 minggu, penipisan kedua dilakukan, meninggalkan jarak antara semak 4-5 cm. Sekiranya ini tidak dilakukan, wortel akan kecil, jelek dan akan kehilangan seleranya.

Agar tidak merosakkan kebun, anda perlu mematuhi peraturan berikut:

  • penipisan dan penyiangan hanya selepas hujan atau menyiram;
  • tarik lebihan tanaman ke atas, tanpa berayun, jika tidak, akar lateral akan mula terbentuk di selebihnya;
  • waktu terbaik untuk bekerja adalah pada waktu petang ketika kebanyakan perosak tidak aktif.

Jangan lupa padatkan tanah sedikit setelah menipis, dan isi celah yang terbentuk setelah membuang tanaman dengan tanah lembap. Sekiranya anda melihat bahawa beberapa tanaman akar keluar dari tanah - tidak dilarang membuat penanaman, seperti pada kentang.

Tidak cukup menanam wortel di ladang terbuka, anda juga perlu menyelamatkannya. Sebilangan tukang kebun cuba menuai lebih awal, sebaik sahaja bahagian atasnya mulai layu. Ini salah - akarnya terus terisi dan jika mereka tidak dibenarkan melakukan ini, anda boleh kehilangan kilogram.

Sekiranya pada bulan Ogos-September cuaca tidak stabil, hujan bergantian dengan kekeringan, maka wortel bahkan digali dengan puncak. Fluktuasi kelembapan tanah menyebabkan keretakan tanaman akar dan ia disimpan jauh lebih teruk. Lobak juga dituai dengan bahagian atas sekiranya penuaian lewat. Sekiranya terdapat banyak, tanaman akar yang digali diletakkan di piramid dengan bahagian atasnya keluar. Diameter piramid di tanah kira-kira dua meter, tingginya kira-kira satu setengah meter. Jadi wortel disimpan selama 2 minggu, kemudian dibuang untuk penyimpanan musim sejuk..

Yang paling merosakkan untuk anak benih wortel adalah persekitaran rumpai dan kerak yang terbentuk di tanah. Kedua-duanya, dan yang lain, boleh merosakkan tanaman anda sebelum daun wortel pertama muncul di atas tanah. Untuk mengelakkan ini, air dan longgar tempat tidur jika anda melihatnya ditumbuhi rumput atau keras. Ngomong-ngomong, anda sering perlu melonggarkan wortel, kerana tanaman akar yang cantik hanya dapat diperoleh di tanah yang ringan.

Menyiram

Tanpa penyiraman, wortel menjadi lesu dan pahit, dan ia secara negatif berkaitan dengan kelembapan bawah berterusan dan kekeringan berkala. Namun, dia juga tidak akan senang dengan penampilan "rawa" - budaya ini lebih suka kestabilan dan kesederhanaan.

Supaya wortel anda tidak kering tepat di kebun dan tidak retak dari kelembapan yang banyak, jadikan peraturan untuk menyiramnya setiap 5-7 hari hingga kedalaman yang sesuai dengan panjang tanaman akar. Walaupun wortel masih muda dan nipis, cukup merendam tanah 5-7 cm, tetapi wortel dewasa perlu disiram sehingga 30 cm dari permukaan tanah dibasahi.

Memupuk lobak merah

Agar wortel tumbuh besar, jarak antara tanaman akar mesti selalu dipantau, mencegah penanaman menebal. Penipisan wortel pertama dilakukan pada fasa penampilan sepasang daun sejati pertama, meninggalkan 3 cm di antara pucuk.

Bersihkan lobak merah sebelum menipis

Agar tidak merosakkan tanaman akar yang tersisa semasa penipisan, ia mesti dilakukan setelah menyiram banyak dan melonggarkan bumi.

Kali kedua wortel ditipis, apabila tumbuh 2 pasang daun penuh. Kemudian jarak antara tanaman adalah sekitar 6 cm..

Sangat mudah untuk mengesan lobak merah

Merawat wortel melibatkan melonggarkan tanah, menipis anak benih, menanam, menyiangi dan menyiram tapak, menggunakan baja.

Merumput tanah

Dengan penandaan penanaman yang dilakukan dengan baik, mereka mula menyiangi kawasan itu sebelum tunas pertama muncul. Semua rumpai dikeluarkan oleh akar. Semasa menanam wortel di ladang, satu atau racun herba lain digunakan untuk mengawal rumpai. Menurut arahan, bahan kimia tidak memberi kesan negatif terhadap tanaman kebun, tetapi tidak diinginkan untuk menggunakannya di rumah negara atau kawasan kecil berhampiran rumah..

Melonggarkan tanah

Melonggarkan tanah dilakukan pada hari kedua setelah menyiram. Tidak boleh timbul kerak di permukaan tempat tidur. Sekiranya kerak tanah muncul, tanah sedikit dibasahi sebelum melonggarkan. Sekiranya kerak muncul sebelum pucuk pertama muncul, pelonggaran dilakukan secara dangkal sehingga tidak merosakkan bahan penanaman dan tidak mengangkatnya ke permukaan tanah.

Menipis katil

Merawat wortel yang ditanam melibatkan penipisan tempat tidur. Penipisan pertama dilakukan setelah 3-4 daun muncul pada tanaman, dengan syarat jarak di antara mereka kurang dari 6 cm. Bahkan pada jarak 5 cm, tanaman akar tidak dapat tumbuh normal. Lebih baik menerobosnya selepas hujan. Sekiranya masa untuk penipisan telah tiba, dan tidak ada hujan, tanah disiram terlebih dahulu.

Untuk menerobos budaya dan tidak membahayakannya, tanaman muda ditarik keluar dengan gerakan ke atas, dan tidak ke sisi. Tumbuhan yang dituai dibuang dari kebun: mereka menarik serangga berbahaya dengan bau. Lobak menipis pada waktu petang, setelah akhir prosedur, kebun disiram.

Selam

Pemungutan melibatkan tanaman semula. Adalah tidak diinginkan untuk menyelam wortel: ia mula bercabang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa menarik akar pusat terputus..

Hilling

Menggerakkan tanaman sayur-sayuran melibatkan penambahan tanah ke dasar kebun setelah bahagian tanaman akar yang tidak signifikan muncul di atas tanah. Di bawah pengaruh cahaya matahari, bahagian yang muncul di atas tanah berubah menjadi hijau, daging kornet mulai menonjol. Bahan ini memberikan kepahitan sayur semasa penyimpanan jangka panjang..

Lobak ditaburkan pada hari yang mendung atau lebih dekat dengan matahari terbenam. Sekiranya anda melakukan prosedur dalam cuaca cerah, anda boleh menarik wortel terbang ke tempat tidur. Untuk tertidur bahagian tanaman akar yang muncul di atas tanah, gunakan tanah ringan.

Anda tidak boleh menanam wortel yang baik tanpa penyiraman yang betul. Ia tidak menahan kelembapan dan kekeringan yang berlebihan. Yang paling penting, tanaman akar memerlukan penyiraman dalam tempoh pertumbuhan aktif. Sekiranya cuaca cerah dan hangat, tempat tidur disiram tidak lebih dari 2 hari sekali..

Menyiram wortel muda dilakukan pada kadar 4 liter per 1 sq. Pada akhir fasa pertumbuhan aktif, jumlah penyiraman dikurangkan menjadi seminggu sekali. Untuk 1 kaki persegi katil m mengambil 8-9 liter air. Sekiranya cuaca kering, jumlah penyiraman akan meningkat.

Pembajaan

Sekiranya tanaman sayur-sayuran ditanam di tanah yang subur, baja digunakan dua kali dalam satu musim. Hanya hibrida yang masak lambat diberi makan tiga kali. Sebilangan besar tanaman sayur-sayuran memerlukan kalium. Dia merasa kurang memerlukan fosforus dan nitrogen. Nitrogen yang berlebihan menyebabkan kelemahan sistem akar.

Lobak tidak selalu boleh dicapai dengan tangan

Penyakit dan perosak lobak merah

Tumbuhan ini terdedah kepada penyakit berikut:

  1. Reput kering. Kulat. Terdapat bintik-bintik abu-abu di daun wortel, keseluruhan tanaman akar terjejas. Tanaman boleh reput.
  2. Reput kelabu. Menyebabkan kerosakan basah.
  3. Reput putih. Juga kulat. Semua yang ada di taman memukau. Ia disebarkan oleh miselium. Boleh masuk ke tanah dengan baja.
  4. Bakteriosis Sebabnya ialah bakteria. Pertama, daun berubah menjadi kuning, kemudian akarnya sendiri, ulser terbentuk. Kilang itu mula berbau busuk.
  5. Cendawan serbuk. Ia menampakkan dirinya sebagai bunga putih pada tumbuh-tumbuhan. Tapak lesi sukar, ia pecah.
  6. Cercosporosis. Disebabkan oleh kulat. Bintik-bintik coklat dapat dilihat pada daun. Secara beransur-ansur mereka tumbuh dan membusuk.

Untuk mencegah penyakit, penting untuk mematuhi peraturan berikut:

  • biji mesti dibasmi kuman dalam larutan kalium permanganat yang lemah;
  • menjalankan rawatan tanah dan tanaman dengan produk biologi, pada bulan Jun seluruh kebun harus dirawat dengan imunosit;
  • membaja.

Selain penyakit, ada perosak yang menyukai tanaman akar ini:

  • lalat lobak merah;
  • kepak lobak merah;
  • rama-rama wortel;
  • nematod hempedu;
  • beruang;
  • cacing wayar;
  • slug telanjang;
  • sudu musim sejuk.

Lobak adalah tanaman yang popular. Jarang sekali hidangan itu tidak ada. Ia kaya dengan karotena dan vitamin lain. Karoten menguatkan ingatan dan baik untuk penglihatan. Ia rendah kalori dan tinggi khasiatnya. Dengan menanam tanaman ini di kebun, anda boleh mendapatkan produk makanan yang lazat. Ia memerlukan sedikit usaha dan penuaian akan menggembirakan anda.

Tidak cukup untuk mengetahui cara menanam wortel. Penting untuk dapat menghidupkan semula tempat tidur dan menyingkirkan serangga, jangkitan dan virus berbahaya. Lobak paling rentan terhadap busuk putih dan kelabu, bakteriosis, penyakit terasa, dan fomosis. Daripada perosak, tanaman sayur-sayuran diserang oleh hogweed hogweed, lalat wortel dan aphid hawthorn.

  • Reput putih muncul kerana nitrogen berlebihan di dalam tanah. Adalah mungkin untuk menyelamatkan tanaman dengan memperkenalkan persediaan yang mengandungi tembaga.
  • Acuan kelabu adalah penyakit kulat. Racun serangga digunakan untuk merawat wortel. Sebagai langkah pencegahan, pembasmian tanah dilakukan. Belukar yang terkena kelihatan lemah, bahagian atas layu walaupun dengan kelembapan yang mencukupi.
  • Bacteriosis, atau reput bakteria basah, adalah penyakit berjangkit. Tumbuhan yang terjejas dikeluarkan dari kebun, dan baja fosforus-kalium digunakan di bawah tanaman akar yang lain. Tumbuhan yang terjejas dibakar. Sekiranya anda menguburkannya, jangkitan akan menembusi tanah. Pencegahan bakteriosis adalah melonggarkan tanah tepat pada masanya dan mematuhi peraturan penggiliran tanaman di kebun. Untuk mengelakkan penyakit daripada mempengaruhi wortel yang besar dan bahkan semasa penyimpanan, hasil panen dikeringkan di bawah sinar matahari setelah menuai.
  • Rhizoctonia, atau penyakit yang dirasakan, adalah penyakit kulat. Sebagai usaha memerangi penyakit ini, penanaman disembur dengan larutan yang mengandungi mancozeb atau oxychloride tembaga. Sebagai langkah pencegahan, peraturan penggiliran tanaman dipatuhi dan tanah dibasmi kuman secara berkala..
  • Phomosis adalah salah satu penyakit kulat yang paling berbahaya. Tumbuhan yang terjejas dikeluarkan dari kebun, selebihnya dirawat dengan agen antijamur. Sebagai profilaksis penyakit ini, tanaman dituai tepat pada waktunya dan disimpan pada suhu tidak melebihi 10 ° C. Suhu penyimpanan optimum ialah 2 ° C. Pada suhu yang lebih rendah, tanaman akar membeku, dan pada suhu yang lebih tinggi, tanaman menjadi lembap. Lobak lambat kehilangan selera. Setelah menuai, bahagian atas wortel dikeluarkan dari laman web.
  • Untuk melindungi wortel dari perosak, bunga dengan bau yang menyengat ditanam di dekat tempat tidur: marigold, geranium, dan lain-lain, - mereka membuang rumpai tepat pada waktunya dan tidak menanam sayur-sayuran berdekatan yang terkena hama yang sama. Tar membantu melawan lobak merah.

Untuk mengurangkan risiko penyakit, bahan penanaman yang berkualiti tinggi digunakan. Benih berkualiti rendah sering tumbuh lemah dan ringan wortel, yang semasa pengembangan sering harus dirawat dengan bahan kimia..

Untuk penyakit dan perosak wortel, anda boleh menulis panduan berasingan - terdapat begitu banyak. Tanaman akar boleh memakan tahi lalat dan hamster, bahagian atas sering terkena lalat, pelbagai kulat dan bakteria juga berjaga-jaga. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan, anda mungkin tidak akan melihat hasil panen sama sekali.

Selalunya, wortel dipengaruhi oleh penyakit berikut:

  • Reput kering. Kelihatan bintik-bintik coklat pada daun.
  • Bakteriosis Daun pertama berubah menjadi kuning, kemudian luka dengan bau yang tidak menyenangkan terbentuk di akar.
  • Cendawan serbuk. Mekar putih muncul di daun.

Untuk profilaksis, benih harus dirawat dengan larutan antibiotik, dan tempat tidurnya sendiri harus ditumpahkan dengan imunositosis pada bulan Jun.

Berbagai serangga juga membahayakan tanaman, di antaranya yang paling agresif adalah lalat wortel, wort daun dan beruang kutu, beruang, cacing kutu dan siput telanjang. Kaedah dan kaedah rakyat yang sesuai mesti digunakan untuk menentangnya..

Selalunya, lobak rosak oleh lalat wortel, yang tertarik dengan puncak aromatik budaya ini. Pencegahan pencerobohan adalah penanaman yang betul, penanaman yang tidak menebal, tidak ada genangan kelembapan di dalam tanah. Sekiranya ini tidak membantu, dan daun wortel mula melengkung, yang merupakan tanda pertama munculnya perosak, anda perlu merawat penanaman dengan Inta-Vir atau Actellik mengikut arahan.

Daripada penyakit wortel, pelbagai jenis reput adalah yang paling biasa: phomosis, sclerotinosis, alternaria, botrytosis dan bacteriosis. Pencegahan penyakit ini adalah memerhatikan penggiliran tanaman dengan hati-hati dan pembersihan sisa tanaman dari rabung, tetapi rawatan untuk setiap penyakit adalah berbeza.

Penyakit berbahaya dan perosak wortel

Lobak cerah yang cerah mempunyai begitu banyak musuh! Hanya kagumi.

Kesimpulannya

Menanam wortel di luar memang mencabar tetapi menyeronokkan. Banyak perhatian perlu diberikan untuk melonggarkan, menipis dan menyiram. Kita tidak boleh melupakan pemakaian top, namun tidak digalakkan memperkenalkan kotoran segar.

Di kawasan yang mempunyai keadaan sukar, misalnya, dengan permukaan air bawah tanah yang tinggi, anda boleh bereksperimen - menanam wortel di tempat tidur tinggi, di dalam beg atau di tong. Perkara utama adalah tidak mengongkong kerumitan, menuai tepat pada waktunya dan menyelamatkan wortel sehingga tahun depan.

Lobak, dengan produktiviti tinggi, adalah tanaman yang menguntungkan. Ia baik untuk kesihatan anda. Contohnya, jus lobak merah menetes ke hidung dengan hidung berair. Tidak semestinya mustahil untuk menanam buah-buahan. Alasan untuk ini adalah pengenalan baja yang mengandung klorin, deasidifikasi tanah sebelum disemai, kehadiran bahan organik di dalam tanah, kelembapan berlebihan, pelanggaran proses penipisan, kelebihan nitrogen.

Tidak perlu memperoleh peralatan khas untuk menanam wortel besar dan mendapatkan hasil panen yang baik. Perkara utama adalah mengambil langkah agroteknik tepat pada masanya. Ini dibantu oleh peta teknologi, di mana lebih mudah untuk menandakan waktu penyiraman, tarikh pembajaan, dll..

Apa yang perlu dilakukan selepas menyemai wortel - Rahsia menyemai wortel. di tanah terbuka Menyemai wortel

Bagaimana Menanam Lobak Luaran yang Baik? Nasihat pakar

TANAH DAN MENJAGA # UNTUK KAROT # DALAM BUKA TERBUKA

Sekiranya benih ditanam pada hari yang berbeza, lebih baik menandatangani tempat tidur. Pada hari penanaman, lebih mudah menelusuri usia tanaman. Maklumat ini penting semasa mengenakan pakaian dalam dan menentukan tarikh penuaian..

Tidak kira sama ada lobak beku atau beku. Hidangan yang sama disediakan dari wortel beku seperti yang segar. Tetapi menjaga kadar di bawah pengaruh fros merosot, jadi mereka menggunakannya di tempat pertama.