Decapod Skuad (Decapoda)

Kelas krustasea adalah sekumpulan besar arthropoda yang tinggal di hampir semua jenis badan air. Lebih daripada 73 ribu spesies telah dijelaskan. Wakil yang paling terkenal: ketam, udang karang, udang galah, udang, udang galah. Sebahagian dari mereka menjalani gaya hidup tidak bergerak - bebek laut, ada yang tinggal di kutu - darat kayu.

Untuk membongkar struktur krustasea, kami akan melakukan ini dengan lebih terperinci, dengan mengambil kira sebagai wakil khas - udang karang.

Udang karang

Mereka lebih suka perairan segar dengan air bersih dan kandungan oksigen yang tinggi. Pada waktu malam, siang hari sering bersembunyi di liang, di bawah batu besar. Kanser adalah omnivora. Makanannya terdiri dari binatang - moluska, tumbuh-tumbuhan, dia dengan bersemangat memakan mayat yang mati.

    Integumen, sistem muskuloskeletal

Untuk barah (seperti semua arthropoda) segmentasi heteronomik adalah ciri - badan dibahagikan kepada 2 bahagian: cephalothorax dan abdomen. Perut terdiri daripada 6-7 segmen dan telson. Tubuh barah ditutup dengan kutikula chitinous, yang berfungsi sebagai rangka luar. Di bahagian atas, cephalothorax ditutup dengan pelindung punggung (cangkang) - karapas, yang merupakan perisai kitin.

Di hujung kepala badan terdapat produk artikulasi - dua pasang antena - antena (panjang) dan antena (pendek), serta tiga pasang anggota badan masticatory - 2 pasang rahang atas (rahang bawah) dan satu pasang rahang (rahang atas).

Organ bau adalah antena (misai pendek), dan organ sentuhan adalah antena (misai panjang). Dengan bantuan mandibles dan rahang atas, barah itu menghancurkan makanan dan mengisarnya.

Bahagian toraks cephalothorax mempunyai 3 pasang kaki - anggota badan yang berbelah bagi berfungsi menahan dan memindahkan makanan ke mulut, dan 5 pasang kaki berjalan. Sepasang kaki berjalan pertama diubah menjadi penjepit, yang jauh lebih kuat daripada yang lain, adalah organ pertahanan dan serangan, meraih makanan.

Perut terdiri daripada 6-7 segmen, masing-masing mempunyai sepasang kaki yang berlainan. Di sepanjang segmen terakhir (telson), terdapat dua plat yang terbentuk, bersama dengan telson, sirip.

Sistem pencernaan terbahagi kepada tiga bahagian: anterior, tengah dan posterior. Bahagian anterior merangkumi bukaan mulut, dikelilingi oleh rahang kaki, esofagus dan perut yang mengunyah. Bahagian tengah terdiri daripada perut penapis, usus tengah, di mana saluran hati - kelenjar pencernaan - mengalir. Usus tengah masuk ke posterior, berakhir di dubur.

Beri perhatian khusus kepada fakta bahawa barah mempunyai dua bahagian perut: mengunyah dan menyaring. Perut kunyah dimaksudkan untuk mengisar dan mengisar makanan, dilengkapi dengan gigi chitinous. Bahagian kedua perut - penyaringan - bertindak sebagai "ayakan", dari dalam ditutup dengan rambut chitinous kecil yang hanya melewati makanan yang dicincang cukup.

Terdapat organ pernafasan khusus - insang. Insang terletak di bawah pelindung punggung (karapas), ia adalah pertumbuhan rahang kaki dan anggota badan berjalan.

Dengan bantuan insang, oksigen yang dilarutkan dalam air memasuki aliran darah, sampai ke organ dan tisu dalaman. Karbon dioksida, sebaliknya, meninggalkan darah dan bergerak ke persekitaran luaran - ke air.

Seperti semua arthropoda, barah mempunyai sistem peredaran terbuka (lakunar). Lingkaran peredaran darah (dalam pengertian biasa kita) tidak ada, kerana darah dituangkan dari kapal ke ruang seperti celah (rongga), mencuci organ dan tisu dalaman, dan kemudian mengumpul kembali ke dalam saluran.

Jantung barah adalah pentagonal, dikelilingi oleh kantung perikardium - perikardium (peri Yunani dan kardia - jantung). Jantung diserap dengan beberapa retakan - ostia yang mana, ketika jantung mengendur (diastole), darah masuk ke dalamnya. Dengan pengecutan (systole), jantung ostia ditutup, dan darah dari jantung memasuki rangkaian arteri yang meluas dari jantung, mengalir ke rongga dan mencuci organ dan tisu.

Setelah darah memberikan oksigen ke tisu dan organ, darah dihantar ke insang, di mana ia dipenuhi dengan oksigen. Dari insang, darah memasuki perikardium - lingkaran peredaran darah ditutup.

Konsep "darah" tidak betul secara terminologi. Perhatikan bahawa bukan darah yang beredar di sistem peredaran darah, tetapi hemolim kebiruan disebabkan oleh hemosianin yang terkandung di dalamnya, yang termasuk tembaga.

Udang karang mempunyai dua pasang kelenjar hijau, organ perkumuhan yang terletak di kepala badan. Saluran pasangan pertama terbuka di dasar antena panjang, dan saluran pasangan kedua, di pangkal rahang atas (rahang bawah).

Sistem saraf barah terbentuk oleh ganglion supraopharyngeal (otak), cincin saraf periopharyngeal, ganglion subopharyngeal, dan tali saraf perut. Ganglion supraopharyngeal (ganglion) dihubungkan ke ganglion suboesophageal oleh banyak tali saraf, yang bersama-sama membentuk cincin saraf periopharyngeal.

Rantai saraf perut, yang dinamakan kedudukan anatomi - di bahagian perut badan, berlepas dari ganglion suboesophageal. Nod rantai perut sangat dekat satu sama lain sehingga kelihatan seperti satu rantai dan bukannya rantai dua.

Organ indera terletak di hujung kepala badan dan diwakili oleh antena - organ indera kimia, yang bertanggungjawab untuk deria bau, organ antena sentuhan. Organ penglihatan - mata - duduk di tangkai dan boleh berpusing ke arah yang berbeza.

Setiap mata terdiri daripada sebilangan besar aspek - kawasan poligonal, di dalam udang karang nampak agak kabur, jadi ketika mencari makanan mereka lebih bergantung pada organ bau dan sentuhan.

Kanser adalah haiwan dioecious, dimorfisme seksual (perbezaan luaran antara lelaki dan wanita) ada, tetapi lemah dinyatakan. Persenyawaan pada udang karang adalah dalaman: penyatuan sperma dan telur berlaku di saluran kemaluan wanita. Terdapat kelenjar seks lelaki berpasangan - testis, dan ovari wanita.

Betina lebih besar daripada lelaki, mempunyai perut yang lebih lebar. Sepasang kaki perut pertama pada wanita tidak hadir (berkurang).

Semasa kopulasi, air mani tidak disuntik terus ke saluran pembiakan wanita oleh lelaki. Lelaki menangkap (benar-benar menyerang) wanita, membalikkannya dan meletakkan spermatophore, pengumpulan sperma sakular, di perut wanita.

Setelah kira-kira 2-3 minggu, betina menelurkan 20-200 telur, sementara dia melarutkan membran spermatofor, akibatnya, telur bergabung dengan spermatozoa. Betina membawa telur yang disenyawakan di perut.

Kepentingan krustasea

Banyak krustasea digunakan oleh manusia untuk makanan: ketam, udang galah. Krustasea kecil - siklop, daphnia - berfungsi sebagai makanan bagi banyak haiwan, seperti hidra, ikan. Udang karang disebut "pesanan takungan": mereka memakan sisa-sisa haiwan mati, menjaga takungan bersih dan mencegah penyebaran pembusukan dan pencemaran.

Kayu yang hidup di darat mengitar semula tanaman yang mati dan reput, memperkaya tanah dan meningkatkan kesuburannya. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa kutu kayu tidak merendahkan tanaman hidup - mereka memakan akar, daun dan batang, sehingga merosakkan tanaman pertanian.

Di antara krustasea terdapat parasit, di mana kutu kayu, yang memakan lidah, sangat terkenal. Sekali dalam mulut ikan, krustasea ini menempel pada akar lidah, menyebabkannya mati (atrofi) dan kemudian secara fungsinya mengganti lidah dengan dirinya sendiri! Semasa ikan makan, kutu kayu juga memakan mangsa yang dimakan oleh ikan..

© Bellevich Yuri Sergeevich 2018-2020

Artikel ini ditulis oleh Yuri Sergeevich Bellevich dan merupakan harta inteleknya. Menyalin, menyebarkan (termasuk dengan menyalin ke laman web dan sumber lain di Internet) atau penggunaan maklumat dan objek lain tanpa persetujuan terlebih dahulu dari pemegang hak cipta dihukum oleh undang-undang. Untuk mendapatkan bahan artikel dan kebenaran menggunakannya, sila rujuk Bellevich Yuri.

Topik Kerja Penyelidikan: Berapa banyak mata yang menghidap barah? Volgograd, 2015

Institusi pendidikan perbandaran

"Gymnasium No. 2 dinamakan pahlawan Uni Soviet daerah Krasnoarmeisky di Volgograd"

Topik: Berapa banyak mata yang menghidap barah?

Selesai: pelajar 3 "dalam" kelas

Bahagian teori Saya akan berfikir sendiri Saya akan meminta nasihat orang lain Saya akan mencari maklumat di Internet global yang akan saya cari dalam buku

2. Bahagian praktikal

2.1. Kerja saya yang berpengalaman

Disember lalu, saya dan ibu bapa membeli udang karang di pasar. Terdapat banyak dari mereka di akuarium besar. Udang karang bergerak ke sana begitu menarik. Mereka naik di atas satu sama lain, seseorang naik ke depan, seseorang mundur. Menjadi sangat menarik bagi saya bagaimana udang karang melihat di mana mereka mendaki. Adakah mereka melihat semuanya dengan dua mata.

Sudah tentu, saya melihat udang karang di sungai pada musim panas. Kemudian saya juga tertarik dengan bagaimana udang karang melihat semuanya. Bagaimanapun, tidak jarang air di takungan menjadi tidak jelas, bagaimana mereka menavigasi dalam kegelapan. Mungkin barah tidak mempunyai 2 mata..

Di rumah, saya memutuskan untuk melihat udang karang. Saya berpendapat bahawa apabila saya menyelesaikan penyelidikan, akan menarik bagi banyak kanak-kanak untuk mengetahui hasil pemerhatian saya. Mungkin salah seorang rakan saya akan berminat dengan topik ini dan menjalankan penyelidikan mereka sendiri..

Tujuan dan objektif kajian

Objektif: Mengetahui berapa banyak barah mata yang...

1. Cari maklumat mengenai kehidupan udang karang dari buku dan dari Internet global

2. Menjalankan pengawasan barah

3. Ketahui di mana mata barah berada, bagaimana ia menavigasi di bawah air

Katakan mata barah berada di kepala.

Katakan barah mempunyai 2 mata...

Mungkin, di dalam air yang bermasalah, dia sama sekali tidak melihat dan dipandu oleh pancaindera yang lain

TANYA ORANG LAIN

PERGI KE INTERNET

LIHAT DALAM BUKU

Malangnya, saya tidak dapat memberitahu banyak mengenai udang karang. Pada mulanya saya fikir mereka mempunyai 2 mata, seperti kebanyakan organisma hidup..

Kemunculan barah memungkinkan saya melihat 2 mata yang berada di kepalanya. Menurut saya, barah di bawah air bukan sahaja menggunakan mata, tetapi juga sentuhan dan daya tarikan organ lain, seperti antena.

Sekarang saya mungkin perlu bercakap dengan orang dewasa.

Saya akan bertanya kepada orang lain

Saya memutuskan untuk memanggil ayah untuk mendapatkan pertolongan. Saya rasa dia boleh memberitahu saya tentang barah.

Ayah memberitahu saya bahawa udang karang boleh bergerak walaupun di perairan yang bermasalah dan pada waktu malam. Dia mencadangkan agar saya memerhatikan udang karang dengan lebih dekat, mencari maklumat dalam buku dan di Internet. Saya rasa saya perlu mematuhi nasihat ini. Saya benar-benar ingin mengetahui keseluruhan kebenaran mengenai jumlah mata barah. Semasa memeriksa barah, 2 mata dapat dilihat di kepalanya. Adakah semudah itu, dan penyelidikan saya akan berakhir sebelum ia dimulakan.

Kali pertama anda melihat barah, anda boleh merasa takut dengan penampilannya yang menakutkan. Rantai seperti seorang ksatria, di karapas yang kuat, dalam pose yang mengancam dengan penjepit yang terentang, dengan banyak anggota badan - berjalan, berenang, mulut (total 19 pasang), dengan mata hitam pada tangkai. Dia pertama kali mengintai, dan kemudian memukul dengan ekornya, yang akan mengetuknya kembali. Ini memberi alasan untuk mengatakan bahawa udang karang bergerak ke belakang..

Cephalothorax barah terdiri daripada dua bahagian: depan (kepala) dan belakang (dada), tidak bergerak bersama. Bahagian kepala mempunyai tulang belakang yang tajam di depan. Mata yang bergerak duduk di sisi duri dalam keadaan tertekan, dan di depan terdapat dua pasang antena yang nipis dan sangat mudah alih: ada yang pendek, yang lain panjang. Ini adalah organ sentuhan dan bau.

Mata barah, dengan bantuan otot, bergerak ke depan dan kemudian bersembunyi. Dari atas, mereka ditutup dengan proses styloid frontal yang membentuk hujung anterior cephalothorax shell.

Di hujung kepala udang karang, di sisi tulang belakang yang menonjol ke depan, terdapat sepasang mata yang duduk di batang yang bergerak. Kedudukan mata ini membolehkan barah mengarahkan pandangannya ke arah yang berlainan tanpa memusingkan badan: pergerakan batang mata mengimbangi ketiadaan barah pada leher. Organ penglihatan dalam barah mempunyai struktur yang sangat kompleks dan terdiri daripada banyak mata kecil yang berdekatan antara satu sama lain - aspek. Mata udang karang adalah jenis mozek, dan agak rumit - terdiri daripada sebilangan besar "mata" yang terpisah yang merasakan cahaya.

Struktur mata berwajah

Selain penglihatan, untuk barah, dengan gaya hidupnya pada waktu malam, deria sentuhan dan bau sangat penting. Oleh kerana badan udang karang berpakaian dengan cengkerang yang kuat, deria bau dan sentuhan hanya terbatas pada bahagian tertentu sahaja - pada rambut sensitif khas yang terletak di dua pasang depan kepala tambahan - pada antena pendek dan panjang.

Pengawasan barah saya bermula di pasaran.

Pada pandangan pertama, udang karang kelihatan sangat menakutkan. Dan sejujurnya, saya malah takut mengambilnya di tangan saya. Di rumah, saya melepaskan udang karang ke dalam baldi. Mereka naik ke semua arah, saling mendaki. Saya memutuskan bahawa hanya melihat udang karang yang anda tidak akan belajar banyak, jadi mengatasi ketakutan saya, saya mula mengeluarkannya dari baldi dan memeriksanya dengan teliti.

Saya mula menganggap barah. Dalam barah, saya melihat bahagian tubuh berikut: ekor, perut, yang bersambung dengan kepala, kaki dan penjepit.

Setelah memerhatikannya, saya menyedari bahawa dengan bantuan ekornya dia bergerak ke belakang. Ia mempunyai banyak kaki kecil di ekornya. Sepuluh kaki lebih besar daripada yang ada di ekor, dan dua penjepit memanjang dari perut. Nah, di kepala saya, selain antena, saya melihat dua mata.

Semasa saya melihat udang karang, mereka menjadi seperti keluarga saya. Oleh itu, ketika penyelidikan saya berakhir, saya memutuskan untuk melepaskan udang karang ke habitat mereka..

Semoga udang karang hidup lama.

Penyelidikan saya telah berakhir. Saya belajar banyak maklumat mengenai barah dari buku dan Internet global..

Saya sangat berminat menonton udang karang.

Semasa penyelidikan, saya belajar bagaimana barah dapat merangkak ke belakang. Sekarang saya dapat mengatakan bahawa barah mempunyai 2 organ penglihatan, yang terdiri dari banyak mata. Struktur mata seperti itu diperlukan agar barah dapat hidup, kerana ditutup dengan cangkang. Secara semula jadi, semuanya difikirkan dengan terperinci terkecil.

Semasa mengusahakan tema saya, saya menggunakan buku-buku berikut:

"Kehidupan di air tawar", "Mereka mesti hidup",, "Dunia bawah laut" ensiklopedia lengkap "Tradisi" ensiklopedia Rusia "Arthropoda, krustasea",

5zaklepok. ru ucheba-legko. ru ukrinfo. ru manorama. ru narod. ru

Ciri umum kelas krustasea

Krustasea adalah haiwan akuatik. Nenek moyang mereka kebanyakannya mendiami takungan air tawar.

Dalam proses evolusi, beberapa spesies krustasea beralih ke gaya hidup darat. Tetapi sehingga hari ini, wakil-wakil haiwan ini terdapat di mana-mana di pelbagai lembangan air..

Ciri umum krustasea kelas

Pelbagai sistem memperuntukkan pemisahan krustasea menjadi jenis atau tugas yang berasingan kepada kelas Crustacea subtipe invertebrata. Kanser adalah jenis arthropoda, invertebrata.

Pada masa ini, lebih daripada 73 ribu spesies individu telah dikaji dan dijelaskan. Senarai fosil mengandungi lebih daripada 5 ribu spesies. Krustasea dibezakan dengan pelbagai bentuk dan ukuran luaran, cara hidup.

Ciri yang serupa:

  1. Bernafas melalui insang.
  2. Kawasan kepala dan toraks digabungkan menjadi cephalothorax.
  3. Dua pasang antena digunakan untuk sentuhan, keseimbangan dan bau. Anggota badan mulut diwakili oleh 3 pasang antena, mengambil dan memotong makanan.
  4. Setiap segmen toraks individu mempunyai 1 pasang kaki.
  5. Udang karang yang lebih tinggi mempunyai anggota badan berenang khas di perutnya..
  6. Semua udang karang mempunyai molting secara berkala..
  7. Kebanyakan dioecious.

Berapa banyak pasang kaki yang ada pada krustasea? Ini berbeza untuk wakil individu. Bilangan anggota badan bergantung pada jumlah segmen badan. Ketam mempunyai 19 pasang anggota badan, udang karang - 10.

Ukuran udang karang berkisar antara 1 mm hingga 1,5 - 2 m. Yang terbesar tinggal di perairan Jepun di Lautan Pasifik. Berat ketam Jepun gergasi mencapai 40 kg. Panjang badan kira-kira 80 cm. Udang karang laut ini hidup pada kedalaman 200 m.

Struktur luaran udang karang

Kanser sungai adalah krustasea yang biasa. Habitat - air tawar. Panjang badan biasanya tidak melebihi 20 cm. Tubuh mempunyai pembahagian segmen.

Struktur dan ciri luaran disajikan secara ringkas dalam jadual.

Bahagian badanFungsi
Antena panjangPerhatikan sensasi sentuhan
Antena pendekUntuk bau
MataFungsi visual
CephalothoraxTermasuk 8 segmen dengan bilangan pasangan anggota badan yang sama. Rahang terdiri daripada 3 pasang dan diperlukan untuk menangkap makanan dan menghantarnya ke dalam mulut. Cakar - 1 pasang anggota badan yang melakukan fungsi pertahanan dan serangan. Kaki berjalan 4 pasang digunakan untuk pergerakan. Ruang cawangan penting untuk bernafas.
PerutBerenang (5 pasang anggota badan kecil).
Sirip ekorBerenang.

Struktur dalaman udang karang

Struktur dalaman terdiri daripada sistem sokongan kehidupan utama:

  • peredaran darah,
  • pencernaan,
  • sistem otot,
  • pernafasan,
  • perkumuhan,
  • gementar,
  • organ deria,
  • seksual.

Sistem peredaran darah

Fungsi darah dilakukan oleh hemolymph - cecair yang tidak mempunyai warna. Pergerakan cecair dilakukan dengan bantuan jantung, yang terletak di kawasan toraks badan di bawah pelindung pelindung khas.

Peredaran darah tidak ditutup. Melalui hemolymph, tubuh tepu dengan mineral dan molekul oksigen. Karbon dioksida dikeluarkan melalui insang. Gelembung oksigen dari air memasuki hemolymph melalui insang.

Otot

Otot merangkumi kumpulan otot individu yang bertanggungjawab untuk bahagian badan. Hujung otot dilekatkan pada dinding pelbagai segmen. Tisu otot - dilancarkan.

Sistem penghadaman

Sistem pencernaan udang karang khas untuk semua arthropoda. Ia berbentuk tubular dan terdiri daripada rongga mulut, faring, esofagus, perut, usus.

Makanan disapu dengan piring chitinous di bahagian pertama perut. Prosesnya disebut kunyah. Pada yang kedua, dengan bantuan pinggan mungil, makanan disaring dan diangkut ke usus.

Makanan dicerna dan diserap oleh kelenjar pencernaan. Produk buangan keluar melalui dubur, yang terletak di kawasan sirip.

Udang karang memakan makanan tumbuhan dan haiwan.

Sistem pernafasan

Sistem pernafasan terdiri daripada insang berpasangan. Dalam bentuknya, mereka serupa dengan daun dan benang. Insang terletak di cephalothorax di rongga khas yang dilindungi oleh pelindung punggung.

Pertumbuhan insang melekat pada pangkal kaki dan rahang berjalan. Oksigen masuk dengan aliran air dari belakang. Perisai punggung dapat melindungi insang daripada mengering di luar persekitaran akuatik untuk waktu yang lama.

Sistem perkumuhan

Organ perkumuhan adalah kelenjar hijau, yang terdiri daripada dua bahagian:

  • Pundi kencing,
  • kelenjar.

Organ terletak di segmen kepala. Melalui saluran khas melalui liang perkumuhan di bahagian bawah antena, produk sisa dari pundi kencing dikeluarkan dari badan.

Sistem saraf

Sistem saraf serupa dengan sistem saraf cacing tanah. Tetapi perkembangan pengumpulan sel saraf supraopharyngeal dan subpharyngeal lebih tinggi.

Ujung saraf nod supraopharyngeal diarahkan ke organ penglihatan dan antena, dan nod subpharyngeal ke arah mulut. Sel saraf di perut dikaitkan dengan organ dalaman dan anggota badan.

Organ rasa

Antena panjang adalah organ taktil dan penciuman. Organ yang bertanggungjawab untuk keseimbangan dan pendengaran terletak di bahagian bawah antena pendek.

Organ penglihatan diwakili oleh mata cembung dari struktur yang kompleks. Batangnya memberikan mobiliti mata dan peningkatan penglihatan. Keseluruhan gambar terdiri daripada gambar yang tersebar yang dilihat oleh beberapa mata. Skema seperti itu disebut mozek.

Pembiakan dan pengembangan

Secara lahiriah, udang karang betina dan jantan mempunyai beberapa perbezaan. Pada lelaki, cephalothorax lebih lebar daripada perut. Sistem pembiakan wanita terdiri daripada ovari dan sepasang oviducts. Persenyawaan pada wanita berlaku dengan memasukkan cecair mani lelaki ke alat kelamin.

Pada awal musim bunga, betina bertelur. Mereka melekat pada kaki perut di mana mereka berkembang. Individu muda muncul pada hari-hari musim panas pertama dan tinggal di perut wanita selama beberapa hari. Selepas 12 hari, udang karang muda mula hidup bebas..

Kitaran hidup krustasea

Krustasea mempunyai jangka hayat yang panjang. Kepelbagaian kitaran pengembangan udang karang ditunjukkan oleh bentuk sederhana dan tidak langsung. Kitaran hidup yang kompleks merangkumi peringkat larva.

Bentuk pembangunan tidak langsung terdapat pada wakil-wakil krustasea berikut:

  • copepod - siklop, diaptomus, dll..,
  • cladocerans - daphnia,
  • udang karang lebih tinggi - udang galah, udang galah.

Sistem endokrin mempunyai kesan langsung pada kitaran hidup krustasea. Dengan bantuan hormon khas, akil baligh, molting, dan pembentukan orang dewasa dari larva diatur.

Cara hidup

Dari semua jenis krustasea, hanya kutu kayu yang lebih suka hidup di darat daripada hidup di air. Jenis krustasea yang berbeza dicirikan oleh gaya hidup individu.

Udang, krustasea primitif dan kaki insang telah memberikan keberadaannya pada arus, yang membawa mereka ke arah yang berbeza. Seperti biji laut tidak menetap, tidak pernah meninggalkan air.

Kutu karp dan krustasea parasit lain hidup dan memakan tubuh tuan rumah. Beberapa udang karang menjalani gaya hidup yang hampir tidak bergerak, menempel pada batu, kerang, ikan paus dan jerung.

Kepentingan praktikal krustasea

Pelbagai jenis udang karang berfungsi sebagai makanan untuk haiwan dan ikan laut dan air tawar. Makanan untuk larva dan ikan adalah daphnia dan siklop, diaptomus dan wakil lain dari krustasea bawah.

Jenis udang karang tertentu dalam proses pencernaan membantu menyaring dan membersihkan air di sekitarnya..

Wakil besar krustasea tergolong dalam haiwan permainan. Contohnya, lobster dan langoustin secara aktif dimakan oleh manusia. Mereka mempunyai banyak sifat bermanfaat - mereka meningkatkan peredaran darah, membantu menurunkan tekanan darah, menguatkan dinding saluran darah, dan membantu memulihkan fungsi sistem saraf..

Walau bagaimanapun, tidak ada perbezaan antara lobster dan lobster. Ini adalah satu krustasea yang sama, yang disebut lobster di Perancis, dan dalam bahasa Inggeris - lobster.

Beberapa krustasea parasit membahayakan haiwan di sekitarnya. Carp louse adalah parasit kulit ikan mas, larva Cyclops dan Cyclops adalah tuan rumah cacing pita perantaraan.

Peranan krustasea dalam ekosistem planet ini tinggi. Banyak spesies udang karang jarang dan terancam. Foto dengan nama haiwan ini terdapat dalam Buku Merah.

Udang karang

Udang karang sungai adalah wakil khas krustasea yang lebih tinggi. Mereka tinggal di badan air tawar bersih, aktif pada waktu malam, pada siang hari mereka bersembunyi di bawah air di lubang, di bawah rongga, dan lain-lain. Sebilangan besar makanan mereka adalah makanan tumbuhan, tetapi mereka juga memakan moluska, cacing, haiwan kecil lain, serta bangkai dari haiwan yang lebih besar. Oleh itu, udang karang adalah omnivora..

Panjang badan boleh mencapai 15-20 cm.

Badan udang karang terdiri daripada cephalothorax dan perut. Kepala dan dada menyatu, dari sisi punggung kelihatan jahitan pelekap khas.

Udang karang mempunyai lima pasang kaki berjalan. Dari jumlah tersebut, pasangan pertama diubah menjadi penjepit, yang dengannya haiwan itu bertahan dan menyerang, dan tidak ikut berjalan. Dengan empat pasangan yang lain, barah berjalan di bahagian bawah. Namun, selain berjalan kaki, ada yang lain yang telah diubah menjadi pelbagai "alat" yang melakukan fungsi yang berbeza. Ini adalah dua pasang antena (antena dan antena), tiga pasang rahang (satu bahagian atas dan dua bawah), tiga pasang kaki (memberi makan makanan ke mulut). Pada bahagian perut, terdapat sepasang kaki kecil yang berbelah bagi. Pada betina, telur dengan krustasea berkembang disimpan di atasnya. Pada bahagian terakhir perut, anggota badan diubah menjadi sirip ekor. Udang karang yang ketakutan dengan cepat berenang ke belakang, menyapu sirip di bawahnya dengan gerakan tajam.

Tubuh udang karang ditutup dengan cangkang kitin, diresapi dengan kalsium karbonat untuk kekuatan yang lebih besar. Ia menjalankan fungsi kerangka - melindungi organ dalaman, merupakan sokongan dan titik penyambungan bagi otot-otot yang bertali.

Penutup kitin yang kuat mengganggu pertumbuhan, sehingga haiwan itu secara berkala mencair (sekitar dua kali setahun, krustasea muda lebih kerap mencair). Dalam kes ini, cengkerang lama terkelupas dari badan dan dibuang, dan yang baru dihasilkan tidak akan mengeras untuk beberapa lama. Dalam tempoh ini, udang karang tumbuh.

Perut udang karang terdiri daripada dua bahagian. Yang pertama adalah mengunyah, di mana makanan digosok dengan gigi chitinous, yang kedua adalah bahagian penyaringan, di mana zarah makanan yang lebih kecil disaring ke usus tengah, dan yang besar kembali ke bahagian pertama. Saluran hati terbuka ke usus tengah, yang mengeluarkan makanan yang mencerna makanan. Nutrien yang dihasilkan diserap oleh usus dan hati. Serpihan yang tidak dicerna masuk ke dalam hindgut dan dikeluarkan melalui dubur yang terletak di hujung perut.

Pernafasan dilakukan oleh insang, yang merupakan pertumbuhan anggota badan dan terletak di sisi bawah cephalothorax yang kuat. Insang mempunyai rangkaian saluran darah kecil yang berkembang dengan baik, yang menyumbang kepada pertukaran gas yang lebih cekap.

Sistem peredaran udang karang, seperti semua arthropoda, buka. Di bahagian punggung terdapat jantung sakular, yang menyedut hemolimf dari rongga badan dan mendorongnya ke banyak arteri multidarah, dari mana darah sekali lagi dituangkan ke dalam lacunas (rongga sempit) badan. Mengalir melalui lacunae, hemolymph memberikan oksigen dan nutrien ke sel-sel tubuh, setelah itu mengumpul di bahagian perut, melewati insang, di mana ia kembali tepu dengan oksigen, dan kemudian memasuki jantung.

Sistem perkumuhan udang karang diwakili oleh sepasang kelenjar hijau yang disebut, salurannya terbuka berhampiran pangkalan antena panjang. Di dalamnya, produk pembusukan ditapis dari darah. Kelenjar hijau adalah metanephridia yang diubah suai. Kantung setiap kelenjar adalah residu coelom.

Sistem saraf udang karang merangkumi ganglia supraopharyngeal dan subopharyngeal, di mana cincin periopharyngeal terbentuk, dan rantai saraf perut, dari nod yang sarafnya berlepas.

Organ rasa diwakili oleh sepasang mata berwajah yang terletak pada batang yang bergerak, organ sentuhan dan bau yang terletak di antena, organ keseimbangan yang terletak di dasar antena.

Udang karang sungai adalah haiwan dioecious. Dimorfisme seksual ada, betina sedikit berbeza dari lelaki, perutnya lebih lebar dan 4, dan tidak 5 (seperti pada lelaki) sepasang kaki yang berlainan warna terletak di atasnya. Pembajaan adalah dalaman. Betina bertelur (telur) pada musim gugur atau awal musim sejuk. Mereka tetap melekat pada kaki perutnya. Menjelang musim panas, krustasea kecil menetas dari mereka, yang tinggal di bawah perut wanita selama beberapa waktu. Oleh itu, pengembangan udang karang adalah langsung.

Berapa banyak barah mata

Bagaimana mata krustasea berfungsi?

Mata krustasea kompleks - berwajah. Setiap mata tersebut terdiri dari banyak mata kecil - aspek (di udang karang terdapat lebih dari 3 ribu), jarak dekat dan terpisah satu sama lain hanya dengan lapisan tipis pigmen hitam. Mata terdiri daripada kutikula lutsinar yang meliputi kerucut kristal (dari empat sel lutsinar), di mana terdapat 8 sel sensitif cahaya, dari mana ujung saraf berangkat, menimbulkan saraf optik. Mata terletak pada bahagian luar kepala - batangnya.

Semua mengenai udang karang: gaya hidup, memancing dan pembiakannya

Kerabat lobster kecil ini adalah wakil dari dunia kuno, sejak mereka muncul pada zaman Jurassic. Dari namanya menjadi jelas bahawa mereka mendiami sungai dan sungai. Mereka juga terdapat di tasik, sungai, kolam, muara dan bahkan paya..

Penampilan

Udang karang adalah udang karang tertinggi, susunan decapod, yang telah menyatukan udang karang yang sangat teratur, serta kepiting dan udang. Dalam semua wakil urutan ini, batang tubuh terdiri daripada segmen bilangan tetap: terdapat 4 segmen kepala, 8 segmen toraks dan 6 segmen perut..

Sekiranya anda melihat barahnya, maka anda dapat dengan mudah melihat bahawa tubuhnya terdiri daripada dua bahagian: cephalothorax (yang merupakan bahagian kepala dan bahagian toraks yang bersatu, jahitannya jelas kelihatan dari belakang) dan perut bersendi yang berakhir dengan ekor lebar. Cephalothorax tersembunyi di bawah cangkang keras yang terbuat dari kitin, polisakarida, dan di samping itu ditutup dengan kalsium karbonat, yang meningkatkan kekuatannya.

Cengkerang adalah kerangka krustasea. Ia melakukan fungsi perlindungan, organ dalaman barah tersembunyi di bawahnya, dan otot-otot arthropod melekat padanya. Di kepalanya terdapat dua pasang antena atau antena, ditutup dengan bulu dan panjangnya sangat panjang, oleh itu, nama "antena" lebih sesuai untuk organ ini. Mereka melakukan fungsi bau dan sentuhan, sehingga udang karang tidak dapat melaluinya. Di samping itu, pada asasnya terdapat organ keseimbangan. Sepasang antena kedua lebih rendah dari yang pertama, dan hanya diperlukan untuk sentuhan.

Terdapat tulang belakang yang tajam di depan cephalothorax; mata hitam yang menonjol terletak di sisinya dalam keadaan tertekan. Mereka terletak di batang yang bergerak panjang, sehingga barah dapat mengubahnya ke semua arah. Ini membantu haiwan untuk melihat dengan baik ruang di sekelilingnya. Mata mempunyai struktur segi yang kompleks, yaitu, terdiri dari sebilangan besar mata kecil (hingga 3 ribu).

Cakar melekat di dada - ini adalah anggota badan depan. Bersama mereka, dia membela diri dari musuh, menangkap dan menahan mangsa, dan dia juga membiarkan mereka masuk semasa persenyawaan wanita untuk menahannya dan membalikkannya ke belakang. Dari ini menjadi jelas bahawa percintaan dalam hubungan interseksual asing dengan barah..

Haiwan itu menggunakan empat pasang kaki yang panjang dan berjalan untuk pergerakan. Di samping itu, ia mempunyai kaki kecil yang terletak di permukaan dalaman perut dan dipanggil perut. Mereka memainkan peranan penting dalam membantu barah bernafas. Bersama mereka, wakil arthropoda menggerakkan air tepu dengan oksigen ke insang. Mereka ditutup dengan cangkang tipis dan terletak di bawah cephalothorax, yang terakhir membuat rongga untuk mereka.

Kanser mesti terus bekerja dengan kaki dan mengepam air tawar melalui rongga. Wanita kanser masih mempunyai sepasang kaki bifurcatur miniatur, di mana dia menyimpan telur dengan mengembangkan krustasea.

Pasangan anggota badan terakhir adalah kaki ekor lamela. Bersama dengan telson yang menebal (ini adalah ruas perut yang terakhir), mereka memainkan peranan penting dalam berenang, yang mana barah ini memiliki kemampuan untuk membuat "kaki" ke belakang dengan cepat. Dengan ketakutan, barah itu langsung meninggalkan tempat bahaya, membuat pergerakan menegak tajam dengan ekornya, menggerakkannya di bawahnya sendiri.

Struktur yang sama kompleks dalam arthropod mempunyai rongga mulut. Dia mempunyai 3 pasang rahang. Masing-masing mempunyai tugas tertentu - satu mengisar makanan, dua yang lain berfungsi sebagai stesen penyortiran. Mereka menyusun zarah makanan dan memasukkannya ke dalam mulut..

Dimorfisme seksual, iaitu perbezaan anatomi antara betina dan lelaki dari spesies biologi yang sama, terdapat pada arthropoda ini, walaupun tidak dinyatakan dengan jelas.

Perempuan dan lelaki - yang berada di hadapan kita?

Kanser wanita jauh lebih kecil daripada lelaki, ia lebih kecil dan anggun berbeza dengan lelaki. Perkara yang sama dapat dikatakan mengenai ukuran cakarnya - ukurannya lebih sederhana. Perutnya terasa lebih lebar daripada bahagian pertama badan - cephalothorax, sedangkan pada lelaki lebih sempit daripada bahagian badannya. Dan juga ciri khasnya adalah keadaan dua pasang kaki perut. Pada separuh kanser wanita, mereka kurang berkembang, pada lelaki mereka berkembang dengan baik.

Warna mereka bergantung pada habitat, komposisi air. Dengan warna, udang karang bergabung dengan dasar takungan, dan "larut" di antara batu dan reruntuhan. Oleh itu, mereka biasanya berwarna coklat, coklat dengan warna kehijauan atau kebiruan..

Mereka tumbuh panjang hingga 6-30 cm. Tetapi berapa lama mereka hidup, masih belum ada jawapan tepat untuk soalan ini. Pakar tidak dapat menentukan jangka hayat mereka. Ada yang percaya bahawa udang karang hidup sehingga 10 tahun, yang lain memberi mereka jangka hayat yang lebih lama, bercakap tentang 20 tahun kehidupan..

Kawasan

Sebilangan udang karang lebih suka air tawar, yang lain memerlukan air payau. Sebilangan besar krustasea ini tinggal di perairan jernih. Oleh itu, jika udang karang dijumpai di sebuah takungan, maka kita dapat dengan aman menganggap bahawa semuanya sesuai dengan keadaan ekologi di tempat ini. Tetapi spesies dengan jari yang sempit, yang kurang cermat daripada yang berkaitan dengan pencemaran, kadang-kadang menghuni perairan yang tidak berkualiti, yang menyesatkan manusia.

Kanser memerlukan kepekatan oksigen yang mencukupi dalam air dan kapur. Dengan kebuluran oksigen, mereka mati, dan dengan kekurangan kapur, pertumbuhan mereka menjadi perlahan. Mereka lebih suka bahagian bawah tidak lengang atau dengan sedikit kandungan..

Suhu air mempengaruhi aktiviti kehidupan mereka, ini dapat difahami - semakin panas air, oksigen yang kurang larut dapat menahannya, oleh itu, kepekatan gas menurun.

Mereka menetap pada kedalaman 1.5–3 meter, dekat garis pantai, di mana mereka menggali lubang untuk diri mereka sendiri. Udang karang dari spesies yang sama biasanya tinggal di takungan, tetapi pengecualian jarang terjadi apabila wakil spesies yang berlainan hidup bersama di tasik.

Terdapat 4 jenis udang karang:

    Spesies yang terancam punah adalah udang karang dengan lemak, populasinya sangat sedikit sehingga hari ini ia berada di ambang kepupusan. Mereka tinggal di kawasan bersebelahan dengan laut Hitam, Caspian dan Azov di air bersih dan payau. Tidak tahan dengan kenaikan suhu air yang mendadak. Tidak boleh naik melebihi 22-26 ° C. Panjangnya tumbuh hingga 10 cm.Badannya berwarna hijau kecoklatan. Cakar tumpul, sedikit bercabang.

Ciri khas udang karang dengan cakar tebal adalah takik tajam pada bahagian cakar yang tetap, yang dibatasi oleh tubercles berbentuk kerucut. Tidak mendiami kawasan yang tercemar.

  • Spesies dengan jari lebar terdapat di banyak badan air bersih dan bersih di bahagian Eropah di negara ini. Mereka boleh ditemui di mana-mana badan air yang mengalir di mana air memanaskan hingga 22 ° C pada bulan-bulan musim panas. Panjangnya, wakil ini, coklat zaitun atau coklat dengan warna kebiruan, tumbuh hingga 20 cm. Cakarnya pendek dan lebar. Ia tidak dapat dijumpai di takungan dengan air kotor. Baru-baru ini, jumlah penduduknya semakin menurun, ia dilindungi.
  • Udang karang dengan jari yang sempit terasa enak di air tawar dan payau, tinggal di Laut Hitam dan Laut Kaspia, sungai yang mengalir perlahan, takungan rendah. Panjang tubuhnya mencapai 16-18 cm, dan spesimen tiga puluh sentimeter ditangkap. Carapace chitinous berwarna coklat - dari cahaya hingga gelap. Cakarnya sangat memanjang - sempit dan panjang. Ia lebih tahan terhadap pencemaran, sehingga dapat menjajah badan air yang tercemar.
  • Kanser isyarat Amerika telah merebak ke banyak perairan di Eropah, menggantikan spesies lain. Ia diperkenalkan ke negara-negara Eropah setelah penurunan populasi spesies udang karang tempatan kerana "wabak udang karang". Sekiranya kita bercakap tentang Rusia, maka penampilannya hanya didaftarkan di wilayah Kaliningrad..
  • Kelas Krustasea: struktur dan sistem organ, pembiakan krustasea dan kepentingannya dalam alam semula jadi

    Kelas Crustacea merangkumi sekitar 25 ribu spesies haiwan yang hidup terutamanya di laut dan perairan segar. Wakil khas kelas ini adalah udang karang.

    Struktur luaran

    Tubuh barah mempunyai penutup kitin yang keras, di bawahnya adalah lapisan sel epitelium. Pada krustasea, kepala dan dada biasanya menyatu ke cephalothorax. Ciri ciri krustasea adalah transformasi segmen batang anterior menjadi kepala.

    Setiap segmen, kecuali yang terakhir, biasanya mempunyai sepasang anggota badan. Kerana pelbagai fungsi, bentuk anggota badan krustasea sangat pelbagai. Bahagian hujung bahagian kepala biasanya kehilangan fungsi motor, menjadi salah satu bahagian alat mulut atau masuk ke organ indera.

    Di bahagian depan cephalothorax terdapat 5 pasang anggota badan, beberapa di antaranya telah berubah menjadi antena panjang dan pendek yang berfungsi sebagai organ sentuhan, pendengaran, bau, keseimbangan, atau rasa kimia, sementara yang lain digunakan untuk memotong makanan dan mengunyahnya. Terdapat sepasang kaki di setiap segmen dada. 3 pasang depan diubah menjadi rahang kaki, yang mengambil bahagian dalam penangkapan, pengekalan zarah makanan dan pemindahannya ke bukaan mulut. 5 pasang kaki dada yang lain digunakan untuk merangkak (lokomotor, alias kaki berjalan).

    Kaki depan juga digunakan untuk meraih makanan, membela dan menyerang, sehingga mereka mempunyai penjepit. Pada ketam pertapa, kepiting dan spesies lain yang berkait rapat, cakar hanya terbentuk pada sepasang kaki depan yang berjalan, pada banyak spesies udang - pada dua pasang anggota badan depan, dan pada udang galah, udang karang dan lain-lain - pada tiga pasang depan, tetapi pada pasangan pertama penjepit dengan ketara lebih besar daripada yang lain. Dengan bantuan kaki berjalan, barah bergerak di sepanjang bahagian bawah dengan kepalanya ke depan, dan melayang ke depan dengan hujung ekornya.

    Sistem saraf dan deria

    Deria berkembang dengan baik. Mata terdiri daripada dua jenis: satu mata sederhana dalam larva, yang tidak ada pada orang dewasa udang karang yang lebih tinggi, dan sepasang mata yang kompleks pada udang karang yang lebih tinggi. Mata gabungan berbeza dari yang sederhana kerana mata terdiri daripada mata yang terpisah, strukturnya serupa dan terdiri daripada kornea, lensa, sel pigmen, retina, dan lain-lain. Dipercayai bahawa setiap mata hanya melihat sebahagian dari objek (penglihatan mosaik).

    Organ sentuhan pada barah adalah antena panjang. Cephalothorax mempunyai banyak pelengkap seperti bulu, yang nampaknya menjalankan fungsi organ-organ deria dan sentuhan kimia. Organ keseimbangan dan pendengaran terletak di dasar antena pendek. Organ keseimbangan mempunyai bentuk fossa atau kantung dengan bulu sensitif, yang ditekan oleh butiran pasir.

    Sistem saraf krustasea

    Seperti annelid, sistem saraf krustasea ditunjukkan oleh cincin saraf periopharyngeal dan tali saraf perut dengan ganglion berpasangan di setiap segmen. Dari ganglion supraopharyngeal, saraf menuju ke mata dan antena, dari ganglion suboesophageal ke organ mulut dan dari rantai saraf perut ke semua anggota badan dan organ dalaman.

    Sistem pencernaan dan perkumuhan

    Udang karang memakan mangsa hidup dan mati. Sistem pencernaan mereka bermula dengan pembukaan mulut, dikelilingi oleh anggota badan yang diubah (rahang atas terbentuk dari sepasang kaki pertama, yang bawah dari kedua dan ketiga, dan rahang kaki dari keempat atau keenam). Dengan cakarnya, barah itu merebak, merobek mangsa dan membawa kepingannya ke mulut. Selanjutnya, melalui faring dan esofagus, makanan memasuki perut, yang terdiri daripada dua bahagian: mengunyah dan menyaring.

    Di dinding dalaman bahagian mengunyah yang lebih besar, gigi chitinous terletak, kerana makanan mudah digosok. Di bahagian penapisan perut terdapat pinggan dengan rambut. Melaluinya, makanan yang dihancurkan ditapis dan memasuki usus. Di sini makanan dicerna di bawah pengaruh rembesan kelenjar pencernaan (hati). Pencernaan dan penyerapan makanan boleh berlaku pada pertumbuhan hati. Selain itu, hati mempunyai sel fagosit yang menangkap zarah makanan kecil yang dicerna secara intraselular. Usus berakhir dengan bukaan dubur yang terletak di lobus tengah sirip ekor.

    Pada musim bunga dan musim panas, batu putih (batu pasir) yang terdiri daripada kapur sering dijumpai di perut udang karang. Cadangannya digunakan untuk merendam kulit lembut barah setelah mencair.

    Sistem perkumuhan pada kanser diwakili oleh sepasang kelenjar hijau yang terletak di kawasan kepala. Saluran perkumuhan terbuka dengan lubang di dasar antena panjang.

    Sistem peredaran darah dan pernafasan

    Kelas Crustacea mempunyai sistem peredaran terbuka. Di bahagian punggung badan terdapat jantung pentagonal. Dari jantung, darah mengalir ke rongga badan, membekalkan organ dengan oksigen dan nutrien, kemudian melalui saluran masuk ke insang dan diperkaya dengan oksigen kembali ke jantung.

    Sistem peredaran krustasea

    Krustasea bernafas dengan insang. Mereka juga dijumpai di krustasea darat - kutu kayu yang tinggal di bilik bawah tanah, di bawah batu dan di tempat-tempat lain yang lembap dan berlorek..

    Pembiakan krustasea

    Sebilangan besar krustasea dioecious. Kelenjar seks pada kedua-dua jantina berpasangan, terletak di rongga dada. Udang karang betina berbeza dengan jantan; perutnya lebih lebar daripada cephalothorax, dan lelaki mempunyai.

    Betina bertelur di kaki perut pada akhir musim sejuk. Krustasea menetas pada awal musim panas. Dari 10 hingga 12 hari mereka berada di bawah perut ibu, dan kemudian mula menjalani gaya hidup bebas. Oleh kerana betina bertelur sebilangan kecil telur, perawatan untuk keturunan menyumbang kepada pemeliharaan spesies. Kelas krustasea dibahagikan kepada 5 subkelas: cephalocarids, maxillopods, branchiopods, barnacles dan crayfish yang lebih tinggi.

    Kepentingan dalam alam semula jadi

    Di antara krustasea kecil, yang paling terkenal adalah milik daphnia dan siklop, yang biasanya tinggal di lajur air dan merupakan sebahagian daripada plankton. Mereka memainkan peranan penting dalam siklus zat di alam, menjadi bahagian penting dalam diet banyak ikan dan cetacea. Cyclops, bersama dengan krustasea lain, adalah tuan rumah antara sejumlah cacing parasit (cacing pita luas, dll.).

    Krustasea yang lebih tinggi adalah penduduk laut dan perairan segar. Hanya spesies tertentu dari kelas ini yang hidup di darat (kutu kayu, dll.).

    Udang karang, ketam, udang, udang galah dan lain-lain dijadikan makanan oleh manusia. Di samping itu, banyak udang karang adalah kepentingan kebersihan, kerana mereka membebaskan takungan dari mayat haiwan..