Berapa banyak untuk memasak kacang hijau?

Berapa banyak kacang hijau yang dimasak untuk menjadikan hidangan enak dan kacang mengekalkan semua kegunaannya? Bagaimana cara mempersiapkan kacang hijau? Sekiranya saya bercambah dan merendamnya? Hidangan apa yang dimasak dengan mash? Kami akan memahami isu-isu ini.

Berapa banyak untuk memasak kacang hijau? Cara menyediakannya terlebih dahulu?

Berapa lama masa memasak kacang hijau biasanya ditunjukkan oleh pengilang pada bungkusan. Walau bagaimanapun, keseluruhan proses memerlukan masa tiga puluh hingga empat puluh minit, tidak lebih. Sekiranya anda melihat bahawa arahan untuk kacang menunjukkan masa melebihi empat puluh minit, ini menunjukkan bahawa syarat pengumpulan dan penyimpanannya telah dilanggar. Jangan beli produk sedemikian.

Secara tradisinya, kacang hijau dimasak tanpa mengupas, kerana inilah yang memberikan hidangan istimewa kepada hidangan. Tetapi kita cenderung membeli kacang yang dikupas, warnanya lebih ringan daripada lambung. Sekiranya anda merendam kacang hijau sebelum memasak? Soalan ini menjadi topik kontroversi di kalangan pakar masakan. Tentukan sendiri: jika terlalu banyak biji kacang di dalam air, walaupun selama beberapa atau tiga minit, kacang itu akan merayap setelah dimasak, sehingga tidak lagi sesuai untuk salad. Rendam kacang hijau tidak lebih dari satu jam. Berapa banyak kacang hijau untuk dimasak setelah direndam? Cukup setengah jam selepas cecair mendidih.

Sekiranya anda merancang untuk memasak sup dengan melambaikan tangan, maka anda boleh merendamnya sepanjang malam. Ini hanya akan menjadikan rasa hidangan pertama anda lebih baik..

Pada nota! Untuk manfaat maksimum dari kacang hijau, kacang harus dicambah terlebih dahulu. Ini memerlukan biji-bijian tidak lebih dari dua tahun. Kacang hijau ini sedap bila digoreng dengan minyak zaitun..

Sebelum memasak, terutamanya jika anda belum merendam kacang hijau sebelumnya, kacang harus disusun dan dibilas dengan bersih. Tidak disyorkan untuk menyimpan kacang hijau yang dimasak untuk waktu yang lama, kerana ia kehilangan kualiti berguna dan rasanya. Berapa banyak kacang yang dimasak tanpa direndam? Tiga puluh lima - empat puluh minit.

Pada nota! Kacang hijau tidak dianggap sebagai produk diet rendah kalori. Anda perlu lebih berhati-hati dengannya untuk mereka yang terdedah kepada pound tambahan..

Baca juga:

Mash sedap dan sihat! Dan berapa banyak hidangan asli yang boleh anda masak dengannya! Masak dengan senang hati dan selera makan!

Bagaimana dan berapa banyak kacang hijau yang dimasak sehingga dimasak?

Biasanya, maklumat mengenai berapa banyak kacang hijau yang dimasak terdapat pada bungkusan produk. Ngomong-ngomong, anda bahkan boleh menggunakannya untuk menentukan berapa barang berkualiti tinggi dan diproses dengan tepat yang dikeluarkan oleh pengeluar. Rata-rata, kacang hijau memakan masa 30-40 minit untuk memasak, tidak kira di mana dan bagaimana ia akan digunakan. Sekiranya arahan menunjukkan tempoh yang lebih lama, ini menunjukkan usia produk yang lama, pelanggaran syarat pengumpulan atau penyimpanannya. Walaupun komponennya adalah warna hijau yang betul, ia tidak bernilai dibeli.

Ciri-ciri persiapan awal

Dalam versi tradisional, kacang direbus dengan sekam, walaupun mereka tidak mempunyai nilai pemakanan yang istimewa, mereka memberikan tekstur hidangan yang unik. Hari ini, para koki semakin menggunakan kacang hijau yang dikupas, yang warnanya lebih ringan walaupun kering. Suri rumah moden tidak berhenti berdebat mengenai perlunya merendam produk. Di sini, setiap orang mesti memutuskan sendiri, berdasarkan perkara berikut:

  • Biji salad yang direndam dan terlalu panas hanya beberapa minit boleh merayap, merosakkan tekstur makanan. Oleh itu, jika mereka direndam, maka tidak lebih dari satu jam.

Petua: Sekiranya anda ingin memanfaatkan sepenuhnya produk, disarankan untuk menanamnya terlebih dahulu. Benar, untuk manipulasi ini, hanya bijirin muda yang belum berumur 2 tahun yang harus digunakan. Kacang hijau yang ditaburkan malah boleh digoreng dengan minyak sayuran.

  • Kacang hijau, dibuat untuk sup pekat dan kaya, dapat direndam bahkan sepanjang malam. Hasil akhirnya hanya akan menjadi lebih baik..
  • Walaupun kerana sebab tertentu kacang tidak dirancang untuk direndam, ia mesti dibilas dan disusun beberapa kali. Mereka sering mengandungi batu kecil..

Komponen rebus mesti digunakan dengan segera. Sekiranya ia berlangsung sekurang-kurangnya beberapa jam, setelah sejuk, nilai pemakanannya akan turun ke tahap minimum, dan ciri rasanya akan terasa.

Cara merebus kacang hijau dalam periuk dengan betul?

Untuk merebus kacang dengan cara tradisional dan termudah, anda perlu melakukan perkara berikut:

  • Kami mengukur segelas produk dan 2.5 gelas air. Tuangkan cecair ke dalam periuk dan didihkan. Masukkan mung yang telah dibasuh dan, jika perlu, direndam ke dalam air mendidih, kacau perlahan dan tunggu sehingga mendidih semula.
  • Kurangkan haba hingga sederhana, masak komponen di bawah penutup. Selepas 20 minit, masukkan garam dan satu sudu minyak sayuran.
  • Masak produk selama 10-15 minit lagi. Selama ini, kacang harus menyerap hampir semua air. Kami menyebarkan jisim dalam saringan untuk menyingkirkan lebihan cecair.
  • Kami menyediakan komponen yang sudah siap dengan ramuan atau menggunakannya seperti yang diharapkan.

Untuk hasil yang optimum, terdapat beberapa cadangan yang perlu diingat. Sekiranya kacang hijau disediakan untuk sup, maka anda perlu memasaknya selama 40 minit tanpa menggunakan garam, maka ia akan menjadi selembut mungkin (garam dimasukkan ke dalam hidangan yang sudah disediakan). Kacang yang dimaksudkan untuk kursus kedua disarankan untuk direbus selama 7-10 minit. Tetapi lebih baik tidak memasak komponen untuk salad sedikit dan biarkan sejuk sepenuhnya, ia akan datang dengan sendirinya dan tidak akan masam.

Adakah mungkin merebus kacang dalam periuk perlahan dengan enak?

Ramai suri rumah ragu-ragu mengenai merebus kacang hijau dalam periuk perlahan. Walaupun demikian, tertakluk kepada beberapa syarat, anda boleh mengharapkan mendapatkan produk tekstur yang diinginkan.

  • Untuk 100 g kacang, ambil 250 ml air. Kami menggabungkan komponen ini dalam mangkuk multicooker. Air tidak perlu didihkan..
  • Memasak komponen pada mod "Quenching" selama 40-45 minit.
  • Kira-kira setengah jam setelah permulaan pemprosesan, penutup alat mesti dibuka, dan jisimnya mesti garam dan diaduk dengan teliti..
  • Setelah pemasa menunjukkan akhir pemprosesan, tidak perlu mengeluarkan produk siap. Sebaiknya ditekankan sekurang-kurangnya 15-20 minit sehingga mencapai kesediaan.

Penggunaan hidangan kacang hijau rebus secara berkala membantu menormalkan proses metabolik. Tahap kolesterol dalam darah menurun, imuniti diperkuat, kerja jantung dan saluran darah bertambah baik. Perhatian khusus harus diberikan kepada komponen ini bagi orang yang kerap melakukan aktiviti fizikal yang serius. Pada masa yang sama, jangan lupa bahawa kandungan kalori produk tidak membenarkannya diklasifikasikan sebagai produk diet. Jangan terlalu banyak menggunakan kacang jika anda cenderung menaikkan berat badan.

Berapa banyak untuk memasak kacang hijau

Secara adil, harus diperhatikan bahawa kacang hijau adalah produk yang baru-baru ini tersedia untuk kita semua. Mash (atau kacang hijau, seperti juga disebut) adalah kacang kecil yang memiliki cengkerang hijau.

Sekiranya anda mengupasnya, ia akan menjadi emas. Pelbagai hidangan disediakan dari kacang cengkerang dan kacang cengkerang. By the way, India dianggap sebagai tempat kelahiran kekacang jenis ini..

Sebaiknya rebus kacang hijau selama 30-40 minit.

Koki berpengalaman menasihati kacang hijau hijau sebelum merendam selama beberapa jam. Sebelum mendidih, kacang hijau mesti dicuci dengan baik, dan kemudian dimasukkan ke dalam air mendidih. Dan sangat penting untuk melihat perkadarannya: untuk 1 gelas kacang hijau, anda memerlukan 2.5 gelas air. Kacang hijau hijau garam 10 minit sebelum akhir memasak.

Produk ini sesuai dengan tomato dan bawang. Sekiranya anda mencampurkan kacang hijau dengan bawang dan tomato yang digoreng dalam minyak sayuran, dan kemudian menambah sedikit biji dill dan lada merah, anda akan mendapat makanan ringan yang sangat menarik.

Sebaiknya rebus kacang hijau selama 30-40 minit.

Walaupun anda belum pernah mendengar produk seperti itu sebelumnya, dan belum memasaknya, sekarang, mengetahui berapa banyak memasak kacang hijau, anda boleh memasak sesuatu yang menarik dan menggembirakan masakan Timur buatan anda.

Cara memasak kacang hijau untuk lauk?

Biji kacang adalah anggota keluarga kekacang tertua, yang secara beransur-ansur mendapat populariti di seluruh dunia, terutama di India, China, Jepun dan Asia Tengah. Penyediaan kacang ini, serta ciri-ciri proses ini, akan dibincangkan dalam bahan yang dibentangkan di bawah..

Keuntungan produk

Untuk memulakan, mari kita lihat beberapa sifat penting kacang ini. Senarai mereka ditunjukkan di bawah.

  • Kacang hijau mengandungi banyak serat. Kerana ini, kerja saluran gastrointestinal bertambah baik..
  • Ia juga mengandungi jumlah kalori yang mencukupi, yang menyebabkan ketepuan badan lebih lama. Oleh itu, kelaparan datang kemudian.
  • Produk ini juga boleh digunakan untuk diet. Sebagai contoh, sebagai pilihan - masak kacang hijau untuk lauk.
  • Ia membantu dalam rawatan pelbagai penyakit selesema. Ini kerana ia adalah antiseptik.
  • Boleh membantu melegakan menopaus.
  • Oleh kerana komposisi mereka, dengan penggunaan biasa, kacang sedikit dapat meredakan perkembangan tumor.
  • Juga bagus untuk mereka yang mematuhi sekatan penggunaan produk daging.

Mari kita lihat beberapa cara memasak kacang ini..

Cara memasak kacang hijau?

Sebagai permulaan, anda harus membongkar kaedah standard penyediaan produk. Sebenarnya, kami akan mempertimbangkan secara terperinci algoritma penyediaan dan memasak.

  • Pertama sekali, anda perlu mengukur ramuannya secara berkadar. Untuk melakukan ini, sediakan segelas kacang dan dua setengah gelas air yang sama..
  • Tuangkan cecair ke dalam periuk yang terpisah dan biarkan mendidih..
  • Sebelum merebus kacang hijau, mesti dibilas. Ini boleh dilakukan semasa air mendidih..
  • Setelah jurang ini tercapai, anda mesti mencurahkan kacang ke dalam periuk dengan teliti dan kacau dengan lembut..
  • Lakukan tindakan sehingga kandungannya mendidih lagi.
  • Sejurus selepas ini, anda perlu menukar api menjadi sederhana dan tutup kuali dengan penutup. Berapa banyak untuk memasak kacang hijau? Pertama, anda perlu membiarkannya masak selama 20 minit..
  • Sebaik sahaja masa yang ditentukan telah berlalu, tambahkan garam dan sesudu minyak sayuran ke dalam pinggan.
  • Selepas itu, terus memasak isi selama 15 minit tambahan sehingga hampir semua air diserap..
  • Sekarang anda perlu melipat kacang ke dalam saringan dan mengalirkan semua cecair yang berlebihan.
  • Produk siap digunakan.

Cara memasak kacang hijau untuk lauk?

Sebagai permulaan, ada baiknya membuat resipi termudah yang dapat dikuasai oleh orang yang jauh dari memasak. Sebenarnya, ini adalah cara biasa yang sama untuk menyediakan bijirin dengan sayur-sayuran. Sebenarnya untuk lauk. Sebelum memasak kacang hijau, anda perlu menyediakan semua produk. Antaranya:

  • 200 gram kacang itu sendiri;
  • sebiji tomato;
  • satu kepala bawang;
  • cengkih bawang putih;
  • garam, lada hitam dan merah.

Membuat kacang mengikut resipi

Bahan yang paling penting mesti diproses terlebih dahulu. Untuk melakukan ini, ikuti langkah berikut:

  • bilas kacang di bawah paip dan biarkan merendam dalam air sejuk selama setengah jam;
  • tuangkan air ke dalam periuk dan biarkan hingga mendidih;
  • sebaik sahaja mendidih, pindahkan kacang dengan hati-hati ke dalamnya dan biarkan masak selama dua puluh minit;
  • pada masa ini, kupas bawang, bilas dan potong halus;
  • basuh dan potong tomato;
  • panaskan minyak bunga matahari di dalam kuali, dan sebaik sahaja mencapai suhu yang diperlukan, masukkan sayur-sayuran, bawang putih yang dihancurkan dan rempah di sana;
  • masak semua bahan sehingga bawang menjadi lembut dan keemasan;
  • sebaik sahaja keadaan yang diperlukan tercapai, anda boleh mematikan panas;
  • selama ini, 20 minit mendidih kacang seharusnya sudah berlalu, mereka perlu diasinkan dan dibiarkan masak dengan api kecil selama 15 minit tambahan;
  • sebaik sahaja hampir semua air diserap, buang ke dalam saringan dan buang air yang berlebihan;
  • kemudian di dalam mangkuk yang terpisah, satukan penggorengan yang telah dibuat sebelumnya bersama kacang dan gaul rata sehingga semua bahan sebati.

Pertimbangkan pilihan lain bagaimana dan berapa banyak memasak kacang hijau tanpa merendam.

Kacang masak dalam periuk perlahan

Dalam kes ini, anda memerlukan satu set bahan standard. Dan sekali lagi, seperti dalam resipi pertama, anda perlu mengukur nisbah yang diinginkan. Ambil 100 gram kacang dan 250 mililiter air. Sekarang anda perlu melakukan perkara berikut:

  • Tuangkan cecair yang telah disediakan ke dalam mangkuk multicooker dan, bersama dengannya, kacang. Tetapkan mod "Pemadaman" dan tetapkan pemasa selama 45 minit.
  • Setelah setengah jam dari keseluruhan masa memasak telah berlalu, buka penutup mangkuk dan tambahkan garam di sana. Kemudian campurkan isi dengan baik.
  • Tutup penutup dan terus memasak sehingga pemasa tamat.
  • Sebaik sahaja ini berlaku, jangan buka penutupnya dan biarkan isinya meresap selama 20 minit lagi sehingga cairan tersejat sepenuhnya..
  • Selepas itu, kacang boleh dijadikan lauk atau ditambahkan ke mana-mana pinggan..

Cara memasak kacang hijau

Sup, bijirin, hummus dan falafel

  • Idea
  • Produk

Teh matcha

Mengapa semua orang tergila-gila dengan serbuk hijau.

  • Idea
  • Replika

Pesto

Beberapa perkataan mengenai salah satu sos Itali utama

  • Resipi bermusim

Salad ringan

Resipi: dengan udang, cendawan, keju feta, kubis dan alpukat

  • Pengarang

Kacang hijau adalah kekacang yang berasal dari Asia, kacang kacang hijau kecil. Di Asia, selama berabad-abad, sup tebal dan bijirin aromatik yang kuat dengan rempah telah dimasak darinya. Dalam banyak cara, pendaftaran kacang hijau di dalam piring ini disebabkan oleh kemampuannya untuk terlalu banyak mendidih, yang mewujudkan medan untuk kita bereksperimen. Dan bagus juga untuk menanamnya dan menambah lada renyah segar yang segar ke semua jenis salad dan hidangan lain..

Kami bertanya kepada beberapa koki mengenai hubungan mereka dengan mash, mempelajari resipi tradisional sup dal India, mashkichirik bubur Uzbekistan dan sup mashhurd, dan resipi hummus yang tidak konvensional.

Oleh Bulat Ibragimov (Artel Bistro, Kazan), Vladimir Chistyakov (Buro TSUM, Moscow), Gaire Lal Prasad (Bar Mantra, St. Petersburg) dan Shamsiddin Kamalov (Chaikhona No. 1 dari Timur Lansky, Moscow).

Gaire Lal Prasad, koki, Mantra Bar, St. Petersburg:

“Saya suka membuat sup kacang hijau, yang merupakan hidangan tradisional India. Kacang hijau dalam sup ini bertanggungjawab untuk komponen protein. Ia cukup sederhana. Bilas kacang hijau dengan air dan masukkan ke dalam air mendidih - ambil satu liter air untuk 100 gram kacang hijau. Apabila ia menjadi lembut, dan ini akan berlaku dalam kira-kira 45 minit, anda perlu menambahkan 10 mililiter minyak - bunga matahari, zaitun atau minyak lain ke dalamnya, dan pembalut seperti itu. Goreng 40 gram bawang dalam sedikit minyak sayuran. Apabila berwarna keemasan, tambahkan 10 gram jintan, 5 gram kunyit dan 30 gram halia segar parut ke dalamnya - saya suka lebih tajam. Saya juga menambah 10 gram lada hitam, tetapi jika anda tidak suka panas, anda boleh menambahkan lebih sedikit halia dan lada. Pada ketika ini, anda perlu menambah sedikit garam.

Apabila semua perasa dicampur dan berubah warna, saya menambah 100 gram tomato cincang halus. Dan setelah tomato benar-benar lembut, saya menambah kuah ke kacang hijau, campurkan semuanya dan biarkan dengan api kecil selama 10 minit lagi. Mungkin saya menambah sedikit garam. Sederhana itu.

Kadang-kadang saya menambah kacang hijau yang tumbuh ke dal. Untuk melakukan ini, kacang hijau harus direndam selama 6 jam di dalam air pada suhu bilik, kemudian toskan airnya dan masukkan kacang hijau basah di tempat yang hangat. Sehingga tumbuh, ia perlu sentiasa dilembapkan..

Terdapat juga kichari hidangan India sederhana - nasi dengan mash. Anda perlu mengambil 50 gram kacang hijau, bilas, tuangkan ke dalam air mendidih - kira-kira 800 mililiter - dan masak selama 45 minit. Kemudian masukkan 350 gram beras, set rempah yang sama dengan dala, dan masak sehingga nasi lembut. Nasi lebih baik diambil bukan India, tetapi biji bulat, misalnya, Krasnodar.

Dan inilah petua lain - jika anda mahu kacang hijau dimasak lebih cepat, bukan dalam 45 minit, tetapi dalam setengah jam, kemudian rendam selama 6 jam sebelum memasak. ".

Shamsiddin Kamalov, koki jenama restoran "Chaikhona No. 1 Timur Lanskoy":

"Terdapat dua hidangan nasional dengan mash di Uzbekistan: bubur mashkichirik dan sup mashhurda.

Pertama, saya memberitahu anda cara memasak bubur kacang hijau. Tuang 100 mililiter minyak sayuran ke dalam kuali dan goreng 300-500 gram daging, potong 3 sentimeter kiub, di dalamnya. Anda boleh mengambil daging - daging domba, daging lembu, daging babi. Apabila daging mempunyai kerak keemasan, garam dan tambahkan 200 gram bawang. Ia boleh dipotong mengikut keinginan anda. Apabila bawang digoreng, tuangkan 2.5 liter air ke dalam kuali dan didihkan. Ambil segelas kacang hijau, bilas, urutkan sehingga tidak ada kerikil, dan tuangkan ke dalam kuali. Masak sehingga kacang hijau mula pecah - akan memakan masa satu setengah jam. Pada masa ini, kuahnya sudah cukup tebal. Kemudian tuangkan segelas nasi ke dalam kuali dan mula mengacau bubur. Ini akan memakan masa lebih kurang 20 minit, bubur menjadi pekat. Masukkan garam jika perlu. Apabila anda melihat bahawa semuanya sudah siap atau dikurangkan dan nasi telah menjadi lembut, matikan api, tutup kuali dengan penutup dan biarkan di atas dapur selama 10 minit lagi. Oleh kerana tidak ada rempah yang ditambahkan ke mashkichirik, rasanya akan menjadi sangat merata.

Sementara itu, bubur di atas tungku, sediakan kentang goreng. Potong bawang menjadi setengah cincin, taburkan dengan tepung (lepaskan lebihan) dan goreng dalam sejumlah besar minyak bunga matahari: untuk dua bawang - 200 mililiter minyak. Semasa menggoreng, anda perlu garamnya. Apabila bertukar menjadi keemasan, pindahkan bawang ke mangkuk dan tutup dengan minyak yang sama di dalamnya digoreng. Mashkichirik disajikan seperti ini: mereka meletakkan bubur di atas pinggan, dan di atasnya - bawang berminyak ini, yang akan menambahkan rasa masam pada hidangan. Anda juga boleh meletakkan kentang rebus yang dicincang halus di sebelahnya agar lebih memuaskan.

Sekarang mengenai sup mashhurd, ia disediakan sama. Goreng 700-800 gram daging, seperti domba, dalam minyak sayuran, garam dan tambahkan 200 gram bawang. Kemudian tuangkan air ke dalam periuk, tetapi tidak 2.5 liter, tetapi semua 5, sehingga periuk penuh. Masukkan setengah gelas kacang hijau ke dalam air rebusan. Apabila dia sudah siap, buang setengah gelas beras kepadanya. Masak lebih kurang 20 minit. Sup ini dihidangkan bukan dengan bawang goreng, seperti bubur, tetapi dengan yogurt, ayran, tan atau katyk. Mereka juga menambah ramuan: kemangi, bawang hijau dan ketumbar. Jangan ganti kehijauan ".

Bulat Ibragimov, ketua Artel Bistro, Kazan:

"Anda dapat membuat hummus yang indah dari kacang hijau. Rendam selama 6 jam, kemudian masak hingga lembut, akan memakan masa kira-kira setengah jam. Kemudian ambil kacang hijau yang sudah siap, misalnya, satu kilogram. Campurkan dengan satu sendok makan tahini, dua ulas bawang putih, jus setengah lemon (sedikit lagi jika anda suka masam), garam, lada, jintan dan ketumbar. Dan tekan semua ini dalam pengisar. Semua. Ia tidak akan menjadi hummus klasik, ia akan mempunyai rasa yang berbeza dan tekstur yang sedikit berbeza, tetapi masih sangat enak..

Anda juga boleh membuat sup yang sangat sederhana dengan mash. Masak kaldu domba yang kuat, masukkan bawang, wortel (lebih disukai kuning, supaya kuahnya tidak manis), lada bel dan kacang hijau yang sudah direbus atau sudah direndam dengan kuat. Masha tidak perlu meletakkan banyak, jika tidak, dia akan membayangi semua komponen sup lain yang lebih rapuh. Sebagai contoh, untuk 5 liter kaldu, 150 gram kacang hijau kering akan mencukupi. Buang ketumbar ke dalam sup yang sudah siap, akan sangat sesuai di sana.

Atau cuba buat falafel dari kacang hijau. Rendam 500 gram kacang hijau selama 6 jam. Kemudian perahkan melalui penggiling daging dengan 100 gram bawang, 20 gram bawang putih, tangkai pasli dan ketumbar - secukup rasa. Masukkan ke dalamnya (lagi secukup rasa) jintan, jus lemon, lada, garam dan 10 gram serbuk penaik. Campurkan semua ini dengan teliti, gulung bebola, ratakan sedikit dan goreng dalam minyak sayuran, misalnya minyak biji rami atau biji kapas ".

Vladimir Chistyakov, koki restoran Buro TSUM:

"Saya mempunyai resipi dengan mash, yang saya masak secara berkala di rumah. Pertama, saya merendam 200 gram kacang hijau selama 3-4 jam - jika anda merendamnya dalam jangka masa yang lama, seperti kacang, ia akan menjadi sangat lembut dan mula runtuh. Selepas merendam, kacang hijau mesti dicuci. Kemudian saya memotong tiga atau empat ulas bawang putih dengan halus, potong kepala bawang besar - tidak kira sama ada putih atau merah. Saya panaskan minyak zaitun dalam kuali, goreng bawang, bawang putih dan tiga atau empat paprika sederhana - saya juga memotongnya menjadi kiub dan bangkai sehingga aroma super sedap muncul. Saya menambah garam, lada, paprika manis salai, secubit jintan, sedikit jus lemon dan 5-10 gram mentega di sana.

Kemudian saya masukkan kacang hijau dan reneh dengan api kecil selama 30-40 minit. Dalam prosesnya, anda perlu menambah cecair, saya biasanya mengambil kaldu sayur, walaupun air lain, walaupun air biasa, akan dilakukan - anda memerlukan 200-300 mililiter. Penting untuk menjaga keseimbangan: jika air tidak mencukupi, ia akan berubah menjadi berminyak dan kacang hijau hanya akan dididihkan dalam minyak, sehingga air diemulsi dengan minyak, dan keluarnya kuah pekat yang baik. Pada akhirnya, saya memotong seketul ketumbar halus, kira-kira 100 gram, sedikit bawang hijau dan, sebelum mengeluarkan sayur dari dapur, tambahkan sayur-sayuran ke dalamnya, campurkan, perasakan dan tambahkan lebih banyak garam dan gula, jika perlu. Semua ini mesti dibiarkan berleluasa tanpa api selama 10 minit lagi, dan anda akan mendapat topik yang sangat lazat, seperti rebusan. Ia boleh disajikan sebagai hidangan berasingan atau sebagai lauk untuk daging lembut: pipi daging sapi rebus atau ayam goreng. Ngomong-ngomong, sebelum membuang sayur-sayuran, anda boleh menambahkan tauge kacang hijau.

Saya tidak mempercayai tumbuk yang tumbuh dari kedai, nampaknya lebih mudah untuk melakukannya sendiri. Lebih-lebih lagi, kekacang bercambah dengan mudah, dalam beberapa hari. Ambil pinggan, letakkan kain tipis di atasnya, di atas kacang hijau yang dicuci. Tutup semuanya dengan serbet dan airnya. Sebaiknya tutup kacang hijau dengan kerajang, membuat lubang di dalamnya - ini akan menimbulkan kesan rumah hijau. Sekali sehari, anda perlu menukar serbet dan memeriksa kacang hijau: kekacang sangat cepat mula diperam dan dibentuk. Dan ulangi keseluruhan prosedur ini dengan menukar serbet sehingga tumbuh-tumbuhan muncul.

Sayuran kacang hijau digabungkan dengan alpukat baik dari segi warna dan tekstur. Saya akan membuat salad seperti ini: untuk 50 gram pucuk, saya akan menambah beberapa perbungaan brokoli dan kembang kol, dicincang atau dipotong menjadi kepingan nipis. Bagi mereka - 30-40 gram sayur-sayuran: bayam mini, sorrel, dan mungkin salad Frize untuk kemegahan. Terdapat juga sepertiga dari zucchini rata-rata, ia boleh dipotong menjadi bulat. Saya cadangkan mengisi semua ini dengan minyak bunga matahari yang harum, jus seperempat lemon, dan gosokkan sedikit lemon di sana. Ia akan menjadi perkara yang menyenangkan dan menarik dengan rasa zaman kanak-kanak ".

Bagaimana dan berapa banyak memasak kacang hijau untuk membuatnya lembut

Kacang akan keluar enak dalam periuk dan periuk perlahan.

Mash, atau kacang hijau, adalah kekacang kecil berwarna hijau. Rasanya seperti kacang dan mempunyai rasa kacang ringan..

Cara menyediakan kacang hijau

Pertama, pergi ke kacang hijau, membersihkannya dari serpihan. Kemudian bilas di bawah air yang mengalir atau dalam mangkuk. Keluarkan kacang yang jauh lebih gelap daripada yang lain - ia tidak masak dan tidak akan lembut apabila dimasak.

Tidak perlu merendam kacang hijau. Tetapi ada yang mengisinya dengan air selama beberapa jam atau semalaman, kerana dipercayai bahawa kekacang yang direndam lebih mudah diserap oleh badan..

Berapa banyak air yang perlu diambil

Semasa proses mendidih, kacang menyerap cecair dan meningkat dalam jumlah kira-kira tiga kali. Oleh itu, mereka harus ditutup sepenuhnya dengan air: ambil 3 gelas cecair untuk 1 cawan kacang hijau. Walaupun lebih banyak yang mungkin, hanya lebihan yang perlu dikeringkan setelah dimasak.

Berapa banyak untuk memasak kacang hijau

Mash dimasak selama 30-40 minit. Fokus pada keadaan biji-bijian. Keluarkan sebilangan kacang, sejukkan sedikit dan perasakan atau hancurkan - semestinya lembut.

Sekiranya anda mencerna mereka, mereka akan merayap. Ini tentu saja boleh dimakan, mereka kelihatan jelek..

Anda perlu memberi garam pada kacang hijau pada akhir memasak. Sekiranya dilakukan lebih awal, ia akan memakan masa lebih lama untuk memasak..

Cara memasak kacang hijau dalam periuk

Rebus air dalam periuk dan masukkan kacang hijau. Tunggu sehingga mendidih lagi. Kemudian buat api sedikit di bawah purata - cecair harus mendidih sedikit. Masak selama 30-40 minit atau sehingga masak. Beberapa minit sebelum akhir proses, garam secukup rasa.

Cara memasak kacang hijau dalam periuk perlahan

Masukkan kacang ke dalam mangkuk multicooker dan tutup dengan air panas. Masak kacang hijau dalam mod Braised, Buckwheat atau Pilaf selama 40 minit. Masukkan garam secukup rasa beberapa minit sebelum akhir proses..

Sup kacang hijau

Pernah saya bercakap mengenai Mashhurda. Ini adalah chowder kacang super-goreng "goreng" - sejenis kekacang yang sedikit menyerupai lentil. Kami melakukannya dengan kerap dan hasilnya sesuai untuk semua orang, tetapi kadang-kadang anda mahukan pelbagai)).

Secara umum, kami mengambil kacang hijau, satu set bahan "sup" standard dan memutuskan untuk memasaknya mengikut prinsip mengisi sup. Ternyata cerah, kaya dan sangat sedap.

  • Daging lembu, 800 gr.
  • Mash, 250 gr.
  • Kentang, 200 gr.
  • Bawang
  • Lobak
  • Daun bay
  • Allspice dan lada hitam
  • Bawang putih
  • Pes tomato, 1.5 sudu besar l.
  • Garam
  • Minyak sayuran

Anda boleh mengambil daging lembu, tetapi cengkaman atau leher lebih baik. Isi daging dengan 2.5 liter air sejuk, letakkan di atas api, didihkan, angkat busa, tambahkan apa-apa (lihat di bawah) dan masak dengan api terkecil selama satu setengah jam.

Kami mencuci tumbuk dan rendam dalam air suam.

Kami membersihkan dan mengisar sayur-sayuran. Kentang dadu, bawang halus, menjaga perapian (untuk memasukkan kaldu lebih lanjut), tiga lobak merah pada parut kasar, separuh dipotong menjadi kiub. Cairkan pes tomato dengan sedikit air mendidih, potong bawang putih hingga halus.

Lada menusuk serbet (jepit atau tukul untuk memukul daging).

Panaskan sedikit minyak sayuran dalam kuali dan goreng bawang dan wortel selama 4-5 minit.

Kami memasukkan pes tomato, bawang putih, menambah sedikit kuah dari periuk dan didihkan dengan api kecil di bawah penutup selama lima belas hingga dua puluh minit.

Selepas satu setengah jam memasak kuahnya, masukkan rempah-rempah, potongan bawang, batang wortel, garam dan masak bersama selama setengah jam.

Faktanya ialah sayur-sayuran memberikan aroma dan rasa mereka pada kuahnya hanya selama tiga puluh minit pertama. Kemudian mereka berubah menjadi "span" dan menyerap semuanya kembali, yang, anda lihat, sama sekali tidak kita perlukan. Anda boleh meletakkannya pada awal dan mengeluarkannya setelah tiga puluh minit, tetapi pada akhirnya lebih senang dari segi pengoptimuman proses.

Saring kuah yang sudah siap, ketepikan daging, buang semua sampah, masukkan kacang hijau dengan kentang dan masak hingga masak selama kira-kira 25-30 minit.

Sepanjang perjalanan, potong daging lebih kecil dan kembali ke kuali.

Kami memasukkan wortel dan bawang goreng, mencubanya dengan garam, mematikan api, biarkan selama lima belas minit dan disajikan dengan ramuan segar (ketumbar sangat baik dalam kes ini).

Berapa banyak untuk memasak kacang hijau

Masak tumbuk di atas dapur selama 30 minit

Masak tumbuk dalam periuk perlahan selama 40-45 minit

Berapa lama masa yang diperlukan untuk memasak?

Produk yang menarik! Bijirin ini banyak digunakan dalam masakan negara seperti Jepun, Korea, Asia Tengah dan Tenggara. Waktu memasak hanya bergantung pada teknik yang dipilih untuk memasak.

Mash, khasiat dan kalori

Nilai tenaga produk ini cukup tinggi, 300-315 kcal. Oleh itu, anda tidak boleh menyebutnya diet. Kacang hijau banyak digunakan untuk diet yang sihat dan seimbang. Ia sangat berguna untuk orang yang menghadapi aktiviti fizikal yang berat setiap hari..

Komposisi kimia kacang hijau serupa dengan daging. Berkat ini, budaya digunakan sebagai ramuan dalam hidangan vegetarian. Produk ini mengandungi vitamin dari pelbagai kumpulan (A, E, C, PP), banyak mineral (kalsium, magnesium, fosforus, zat besi, natrium) dan sejumlah besar protein yang mudah dicerna. Kacang hijau tumbuh lebih berguna dan digunakan sebagai makanan tambahan dalam rawatan banyak penyakit sistem vaskular manusia.

Dengan penggunaan kacang hijau secara teratur, seseorang dapat yakin akan manfaatnya. Ia membantu menurunkan kadar gula dan kolesterol dalam darah, dan mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem kardiovaskular dan imun. Terdapat juga kelemahan untuk produk ini. Mung adalah tumbuhan dari keluarga kekacang dan salah satu jenis kacang polong, oleh itu ia boleh mempengaruhi fungsi saluran gastrointestinal. Penggunaan produk yang berlebihan menyebabkan kembung dan akibat yang tidak menyenangkan yang lain.

Cara memasak kacang hijau?

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah menyusun bijirin. Oleh kerana seringkali mengandungi serpihan dan kerikil tumbuhan, prosedur ini wajib dilakukan. Kemudian kami bilas kacang hijau dengan air sejuk, anda boleh merendamnya selama 10-15 minit.

Masak di atas dapur. Kami mengambil periuk, tuangkan air ke dalamnya dengan nisbah 2.5 cawan cecair hingga 1 cawan bijirin. Didihkan. Semasa mendidih, masukkan kacang hijau, sambil kacau. Setelah mendidih lagi, kecilkan api dan masak selama 30 minit.

15 minit sebelum akhir proses memasak, masukkan garam secukup rasa dan kacau. Sebaik sahaja masa memasak telah berlalu, tutup kuali dengan tuala dan biarkan selama 10-15 minit.

Masak dalam periuk perlahan. Tuangkan air ke dalam mangkuk (untuk 100 gram kacang hijau 250 gram cecair). Kami meletakkan bekas di dalam multicooker. Kami tertidur bijirin yang sudah siap. Kami memilih program "Stew", masa memasak adalah 45 minit. 15 minit sebelum akhir memasak, masukkan garam dan campurkan. Pada akhir program, biarkan dalam multicooker selama 10-20 minit.

Berapa banyak dan bagaimana memasak kacang hijau?

Kacang hijau tidak begitu biasa dalam resipi masakan kami dan lebih popular di Asia, jadi banyak suri rumah sering tidak tahu bagaimana memasak kacang hijau dan adakah perlu untuk merendamnya, jadi dalam artikel ini kita akan berusaha mengetahui berapa lama dan bagaimana memasak kacang hijau dalam periuk sehingga dimasak.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk memasak kacang hijau?

Waktu memasak kacang hijau bergantung pada kaedah memasak yang dipilih dan rata-rata adalah selama beberapa minit:

  • Berapa banyak kacang hijau untuk dimasak dalam periuk? Dalam periuk, kacang hijau mesti direbus rata-rata 30-35 minit sehingga dimasak (atau 40 minit dalam sup).
  • Berapa banyak kacang hijau untuk dimasak dalam periuk perlahan? Rata-rata, dalam multicooker, kacang hijau mesti dimasak selama 40-45 minit dalam mod "Stew" (10 minit sebelum akhir memasak, ia diasinkan, dan setelah dimasak dibiarkan untuk membuat minuman selama 10-15 minit dalam multicooker tertutup).

Catatan: semasa memasak kacang hijau dalam periuk dan multicooker, anda mesti mematuhi bahagian air dan bijirin berikut: 1 cawan kacang hijau setiap 2.5 cawan air.

Setelah mengetahui berapa minit kacang hijau direbus, kami akan mempertimbangkan lebih jauh bagaimana memasaknya dengan betul dalam periuk di atas dapur sehingga ternyata enak.

Cara memasak kacang hijau dalam periuk?

  • Bahan-bahan: kacang hijau - 1 cawan, air - 2,5 cawan, garam - 0,5 sdt, minyak bunga matahari - 1 sudu besar.
  • Jumlah masa memasak: 35 minit, masa penyediaan: 5 minit, masa memasak: 30 minit.
  • Kalori: 105 kalori (setiap 100 gram produk).
  • Masakan: Eropah. Jenis hidangan: lauk. Hidangan: 2.

Cara yang paling biasa untuk menyediakan kacang hijau adalah dengan merebus dalam periuk. Mari pertimbangkan langkah demi langkah cara memasak kacang hijau:

  • Pertama sekali, kita mulakan dengan menyiapkan kacang hijau untuk memasak, iaitu, kita mengukur jumlah bijirin yang diperlukan berdasarkan perkadaran: 1 cawan kacang hijau hingga 2,5 cawan air, setelah itu kita bilas dengan teliti dalam air sejuk.
  • Tuangkan air sejuk ke dalam periuk dan didihkan dengan api yang tinggi, kemudian masukkan mung yang telah dibasuh ke dalamnya dan setelah mendidih air lagi, kurangkan api (air tidak boleh terlalu mendidih) dan masak kacang hijau selama 30-35 minit sehingga masak.
  • 10-15 minit sebelum akhir memasak, tambahkan garam (setengah sudu teh) dan 1 sudu minyak bunga matahari ke dalam air.
  • Pada akhir memasak, pindahkan kacang hijau dari kuali ke dalam saringan sehingga air mengalir dari itu.
  • Mash dimasak, sekarang anda boleh menggunakannya untuk memasak hidangan dan salad lain.

Nota: salah satu soalan yang paling popular mengenai memasak kacang hijau adalah - adakah anda perlu merendam kacang hijau sebelum memasak? Jawapan untuk soalan ini cukup mudah - tidak perlu, kerana kacang hijau merebus dengan baik semasa memasak dan tanpa merendam..

Sebagai kesimpulan dari artikel itu, dapat diketahui bahawa mengetahui cara memasak kacang hijau di rumah dengan betul, anda dapat dengan cepat menyediakan bijirin yang tidak biasa ini untuk hidangan kegemaran anda, walaupun akan enak dan tidak direbus. Kami memberikan maklum balas dan petua berguna kami tentang bagaimana dan berapa banyak memasak kacang hijau sehingga lembut dalam komen pada artikel tersebut dan membagikannya di rangkaian sosial jika ia berguna untuk anda.

Ketua penyunting laman web ini. Chef, ahli teknologi, pengembara. Saya suka memasak, membaca artikel menarik tentang memasak dan pemakanan yang betul, belajar perkara baru dan berkongsi perkara yang paling menarik dengan orang lain. Gembira melihat anda di halaman laman web InfoEda.