Ikan herring. Gaya hidup dan habitat ikan haring

Herring biasanya disebut keluarga herring. Sebagai peraturan, ia tinggal di wilayah utara Pasifik dan lautan Atlantik. Memiliki daging yang sangat berlemak dan enak, sangat diminati di kedai, yang menjadikannya sangat berharga dalam industri perikanan.

Kandungan

  • 1 Rupa dan varieti
  • 2 Taburan dan habitat
  • 3 Diet
  • 4 Pembiakan
  • 5 Menangkap ikan hering
  • 6 Kebaikan dan keburukan
    • 6.1 Sifat berguna
    • 6.2 Sifat berbahaya
  • 7 Video: Menangkap ikan haring
  • 8 Lihat juga
  • 9 Sumber

Rupa dan ragam

Biasanya, jangka masa maksimum herring adalah sehingga 25 tahun. Rata-rata individu mempunyai panjang badan hingga 35 sentimeter: mereka tidak mengaku sebagai ikan terbesar. Walau bagaimanapun, sebilangan individu boleh tumbuh lebih dari 40 sentimeter panjangnya. Hari ini, orang centenarian sangat jarang terdapat di antara ikan ini. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam jumlah besar ikan ini dimusnahkan oleh pemangsa dan perikanan. Tetapi pada 30-an abad XX, sangat mungkin untuk bertemu dengan hati yang panjang.

Secara semula jadi, terdapat banyak jenis ikan ini, bergantung pada habitatnya. Yang paling biasa di antaranya ialah Atlantik dan Pasifik, yang secara praktikalnya tidak berbeza antara satu sama lain. Sehingga baru-baru ini, perwakilan Pasifik dianggap sebagai subspesies Atlantik. Sangat sukar walaupun pakar berpengalaman membezakan 2 jenis herring ini mengikut penampilan mereka. Selalunya ia dibezakan dengan bilangan vertebra: ikan hering Atlantik dari 55 hingga 57 vertebra, dan ikan haring Pasifik mempunyai maksimum 55 vertebra.

Herring adalah ikan sekolah pelagis. Beberapa spesies ikan hering individu lebih suka perairan payau. Dalam ekosistem laut, ikan hering sangat penting. Ia memakan zooplankton. Pada masa yang sama, herring adalah sumber makanan untuk pemangsa lain..

Taburan dan habitat

Kawasan pengedaran herring merangkumi Lautan Atlantik Utara (pantai Eropah dan Amerika Utara), utara ke selatan Greenland dan Finnmarken, ke selatan ke Teluk Biscay. Laut Baltik dengan teluknya (yakni varietas kecil yang disebut herring), Finnmarken dan pantai Murmansk dan Laut Putih (terutama di pantai barat dan selatan). Herring agak berubah-ubah, tetapi persoalan spesies ikan ini tetap kontroversial..

Nampaknya, ikan haring menghabiskan sebahagian dari hidup mereka pada kedalaman yang sangat besar. Memancing lautan untuknya di Eropah bermula setiap tahun berhampiran Kepulauan Scotland, di mana kawasan perairan cetek relatif bermula, dan secara beransur-ansur bergerak lebih jauh ke selatan. Pemijahan berterusan sepanjang tahun dan berlaku di tempat yang berbeza pada masa yang berlainan. Adalah tidak biasa untuk menetapkan dua tempoh utama yang terpisah untuk satu laman web; sebagai contoh, di Laut Baltik, pemijahan berlaku sebelum musim panas dan selepas musim panas, di lautan - sebelum permulaan musim sejuk dan pada akhir musim sejuk. Ikan herring besar pada kedalaman yang lebih besar (hingga 128-213 meter), yang kecil bertelur lebih dekat ke pantai, kadang-kadang pada kedalaman 2 meter dan sering di bahagian laut yang kurang masin. Untuk pemijahan, ikan herring berkumpul di kawanan kolosal, kadang-kadang begitu padat sehingga tekanan dari ikan bawah melonjak bahagian atas keluar dari air. Air menjadi keruh dan bau busuk dibawa jauh. Sebilangan besar telur yang disenyawakan jatuh ke dasar dan menempel pada objek di bawah air atau melekat bersama-sama ke dalam gumpalan. Bilangan telur kira-kira 20,000-40,000. Diameternya di herring Baltik biasanya dari 0,92 hingga 1 mm, di herring lautan dari 1 hingga 1,3 mm. Biasanya memakan masa sekitar 2 minggu sebelum menetas, tetapi pada suhu tinggi, perkembangannya berkurang hingga beberapa hari..

Makanan herring terdiri terutamanya dari krustasea kecil, terutama copepod, tetapi ikan kecil juga terdapat di perutnya. Kajian terbaru menunjukkan bahawa pendekatan ikan hering ke pesisir, di mana keberhasilan memancing pesisir bergantung sepenuhnya, berkait rapat dengan penyaluran air dengan salinitas dan suhu yang tinggi..

Di wilayah negara kita, salah satu spesies yang paling berharga dianggap sebagai "herring kerajaan", atau, seperti yang disebut juga, "punggung hitam". Dia tinggal terutamanya di perairan Laut Kaspia. Dari semua jenis yang tinggal di perairan selatan negara kita, ikan hering Laut Hitam Azov dan varietasnya mempunyai rasa yang sangat baik. Wakil dari varieti Danube dan Kerch tidak kurang berharga. Herring Pasifik sangat penting untuk komersial.

Diet

Makanan pertama yang dimakan oleh ikan hering muda adalah napuli. Kemudian ia mula memakan copepod. Dengan bertambahnya usia, makanan yang semakin banyak mulai memasuki menu, namun, sehingga tahun kedua kehidupan, makanan ini terutama memakan zooplankton. Di masa depan, ketika menambah berat badan dan pertumbuhan, ikan hering tidak lagi dapat tepu sepenuhnya dengan plankton, oleh itu, keutamaannya dalam diet mulai turun. Dalam tempoh ini, krustasea, remaja spesies ikan lain, benthos dan komponen rawak lain menjadi keutamaan dalam dietnya..

Terdapat beberapa perbezaan gastronomi dalam menu pelbagai jenis ikan hering. Semakin tua wakil, semakin besar perbezaan tabiat makan. Sebilangan wakil herring fjord memberi makan secara eksklusif pada plankton sepanjang hidup mereka, akibatnya kadar pertumbuhannya menurun dengan ketara. Tetapi penduduk di Baltik, sebaliknya, pada usia sangat awal mula memakan jenis ikan lain. Oleh itu, mereka berkembang menjadi bahagian yang besar..

Pembiakan

Seorang wanita Atlantik rata-rata dapat melahirkan hingga 100 ribu telur. Setelah persenyawaan, diperlukan hingga 3 minggu, setelah itu larva mulai menetas, dengan panjang hingga 8 milimeter. Seminggu setelah menetas, larva ini dibawa arus sangat jauh. Dengan permulaan bulan September, larva tumbuh hingga 6 sentimeter dan mula bergerak dalam jumlah besar ke garis pantai. Setelah mencapai panjang badan lebih dari 7 sentimeter, remaja mulai merebak ke Laut Barents.

Mengingat tempoh dan beberapa ciri pemijahan ikan ini, ikan hering Atlantik terbahagi kepada beberapa perlumbaan:

  • Sudah menjadi kebiasaan merujuk ikan Norway dan Iceland ke ikan hering musim bunga. Sepanjang tempoh penyusuan, kawanan besar pergi untuk memberi makan di perairan Laut Barents. Individu ini mencapai kematangan seksual pada usia 8 tahun. Ketika usia ini tercapai, dengan awal musim bunga, ikan itu pergi ke Iceland, Norway dan beberapa pulau berdekatan. Untuk pemijahan, suhu air mestilah melebihi 10 darjah Celsius.
  • Sudah menjadi kebiasaan merujuk ikan Iceland kepada wakil utama individu musim panas. Tidak seperti perwakilan yang dinyatakan di atas, varieti ini sangat subur. Rata-rata individu dapat menelurkan hingga 200 ribu telur, sementara individu yang menghasilkan musim bunga menelurkan hingga 70 ribu telur. Juga, jenis herring ini mencapai kematangan seksual pada usia ke-4 kehidupan. Pemijahan adalah perkara biasa di New England, Scotland dan Greenland selatan.

Memancing ikan haring

Di pantai Baltik, ikan hering ditangkap yang berlayar untuk bertelur. Selalunya ia dijumpai dari akhir bulan Mac hingga Mei, tetapi sering dijumpai juga pada akhir bulan Julai. Pada masa ini, ikan berenang begitu dekat ke pantai sehingga Anda dapat menangkapnya dengan pancing dari tambak dermaga atau pemecah gelombang. Pemancing yang lebih berpengalaman pergi memancing di kapal, tidak dekat dengan pantai - biasanya, di perairan sedalam 3-5 m. Mengenai kemungkinan memancing (pendekatan ikan besar ke pantai, cuaca baik dan keadaan lain), anda boleh belajar dari nelayan, di laman web khusus atau dari media tempatan.

Umpan utama dan sangat berkesan untuk ikan haring adalah umpan tiruan, berkilat dan kecil hingga ukuran 3 cm. Herring adalah ikan sekolah, dan terdapat persaingan besar untuk makanan di sekolah. Oleh kerana itu, teknik berikut digunakan: beberapa gewang dipasang pada batang dan tali perlahan-lahan ditujukan ke sekolah herring. Apabila seekor ikan menangkap umpan dan mula berkedut di cangkuk, ikan haring lain, yang teruja dengan tingkah laku ini, dengan cepat menyerang umpan yang lain. Oleh itu, anda dapat menangkap dan menarik beberapa herring yang baik dengan garis pada satu masa. Batangnya murah dan mudah digunakan: panjang - 3.5 m; fleksibel semasa bermain (yang disebut lembut); jisim ejeksi 40-80 g, bergantung pada kedalaman dan jarak sekolah ikan hering; garis utama dengan diameter 0.30-0.35 mm; sinki seberat 20-70 g dan kekili, jika rod adalah jenis lulus. Semasa memancing ikan haring dekat dengan pantai, Anda dapat menggunakan roda gila yang sangat kuat, seperti tongkat karper, yang memudahkan penangkapan ikan dengan meminimumkan kekusutan rig.

Tackle, yang banyak digunakan untuk memikat ikan haring, disebut oleh pemancing sebagai "pohon Krismas" kerana penyambungan beberapa umpan yang sangat berwarna dan berkilau (seperti hiasan pohon Krismas) di sisi sisi menyerupai dahan pohon Krismas. Jumlah cangkuk dalam satu set ditentukan oleh peraturan yang ditetapkan untuk pemancing. Sehingga 5 cangkuk boleh digunakan hari ini. Untuk menangkap ikan hering, anda tidak perlu memulakan umpan semula jadi dan tidak perlu menggunakan makanan pelengkap.

Manfaat dan keburukan

Ciri-ciri yang bermanfaat

Sukar untuk mencari ikan lain yang boleh mempunyai sebilangan besar sifat berguna seperti ikan haring. Bahkan ada pepatah di Sweden: "Herring ada di meja, doktor di luar." Dan memang begitu. Banyak kajian menunjukkan bahawa herring, kerana kandungan asid lemak omega-3 yang tinggi, sangat bermanfaat untuk jantung dan saluran darah manusia. Di samping itu, secara signifikan meningkatkan jumlah "kolesterol baik" dalam darah (lipoprotein berketumpatan tinggi). Lipoprotein seterusnya mengurangkan risiko aterosklerosis dan penyakit kardiovaskular yang sama berbahaya.

Telah terbukti bahawa lemak herring yang sihat dapat mengurangkan ukuran adiposit (sel lemak), yang mengurangkan kemungkinan terjadinya penyakit berbahaya, termasuk diabetes jenis 2. Perlu disebutkan bahawa ikan ini mengandungi antioksidan aktif. Herring juga merupakan "pemegang rekod" di antara ikan dari segi kandungan vitamin D (100 gram ikan haring mengandungi tiga keperluan vitamin D setiap hari), yang penting untuk pertumbuhan tulang dan fungsi ginjal yang tepat. Vitamin ini sangat penting untuk anak-anak, terutama pada musim sejuk, ketika tubuh mengalami kekurangan cahaya matahari langsung. Antara lain, ia memberi kesan positif pada fungsi otak dan juga meningkatkan penglihatan. Faktanya ialah herring mudah diserap oleh tubuh manusia dan merupakan sumber protein yang ideal untuknya..

Sifat berbahaya

Walaupun terdapat khasiat herring yang bermanfaat, perlu difahami bahawa sebilangan besar dari kita memakannya dengan garam (masin atau sedikit masin). Oleh itu, ia mesti dimakan dengan berhati-hati, kerana diketahui bahawa hanya 1 gram garam yang dapat mengikat hingga 100 mililiter cecair. Sehubungan dengan itu, doktor menasihatkan agar tidak terbawa herring untuk pesakit hipertensi, orang-orang dengan buah pinggang yang berpenyakit dan mereka yang menderita edema dari pelbagai jenis.

100 gram herring masin sedikit mengandungi kira-kira 6.3 gram garam, dan herring masin Pasifik mengandungi 14.8 gram. Ketepuan badan yang berlebihan dengan garam menyebabkan pengekalan cecair, jadi jantung harus bekerja dengan peningkatan beban hanya untuk membuang air dan garam yang berlebihan.

Herring

Herring adalah genus ikan dari keluarga herring (lat.Clupeidae). Badan mampatan lateral dengan pinggir perut bergerigi. Timbangan sederhana atau besar, jarang kecil. Rahang atas tidak menonjol melebihi bahagian bawah. Mulut sederhana. Gigi, jika ada, vestigial dan jatuh. Sirip anadromous panjangnya sederhana dan mempunyai sinar kurang dari 80. Sirip punggung di atas pelvis. Sirip ekor dibelah dua. Genus ini merangkumi lebih daripada 60 spesies yang tersebar di laut yang sederhana dan panas, dan sebahagiannya di zon sejuk. Sebilangan spesies adalah laut semata-mata dan tidak pernah memasuki perairan segar, yang lain tergolong dalam ikan anadrom dan memasuki sungai untuk bertelur. Herring memakan pelbagai haiwan kecil, terutama krustasea kecil.

Sebaiknya simpan herring (masin dan acar) di tempat yang gelap dan sejuk. Di bawah pengaruh cahaya, udara dan kelembapan, lemak herring memperoleh rasa tengik - mengoksidakan.

Sifat herring yang berguna

Herring lebih mudah diserap oleh tubuh dan merupakan sumber protein yang sangat baik; ia juga mengandungi sejumlah besar fosfor, yodium, kalsium, kalium, natrium, magnesium, zink, fluorida. Hanya 100 g ikan yang mengandungi hingga separuh keperluan protein harian. Ikan berlemak seperti salmon atau herring memberikan sekurang-kurangnya 2 kali lebih banyak kalori daripada ikan putih.

Tidak seperti lemak haiwan tepu, lemak tak jenuh dari ikan dianggap paling sihat. Menurut saintis, ia adalah asid lemak keluarga Omega-3 yang terkandung dalam ikan yang membantu mencegah penyakit kardiovaskular, mengurangkan risiko pembekuan darah di saluran darah, dan juga membantu meningkatkan aliran darah di kapilari. Ikan laut sangat berguna untuk ibu mengandung.

Herring masak siap mengandungi hingga 25% lemak, sekitar 20% protein, vitamin B12, PP, A dan D. Protein herring mengandungi asid amino penting.

Terdapat bukti bahawa makan herring dapat mengurangkan beberapa gejala psoriasis dan meningkatkan fungsi penglihatan dan otak. Ikan laut mengandungi kompleks vitamin, khususnya vitamin D. Minyak ikan 5 kali lebih berkesan daripada minyak sayuran, ia menurunkan kolesterol darah. Lemak yang terdapat di hati ikan kaya dengan vitamin A dan D. Tisu otot ikan mengandungi vitamin B, yang membantu tubuh menyerap protein..

Kajian menunjukkan bahawa herring meningkatkan kandungan dalam tubuh yang disebut "kolesterol baik" - lipoprotein berketumpatan tinggi, yang, tidak seperti "kolesterol jahat", secara signifikan mengurangkan risiko aterosklerosis dan penyakit kardiovaskular..

Sebagai tambahan, Lindqvist mendapati bahawa lemak herring mengurangkan ukuran sel lemak - adiposit, yang dapat mengurangkan risiko diabetes jenis 2. Herring juga mengurangi kandungan produk pengoksidaan dalam plasma darah, yaitu mengandung antioksidan.

Baru-baru ini, terdapat banyak laporan yang menyatakan bahawa memakan ikan berminyak (salmon, makarel, herring, sardin, dan cod) melindungi dari asma. Ini disebabkan oleh tindakan asid lemak omega-3 anti-radang dan magnesium. Orang yang mempunyai kadar magnesium rendah terbukti paling mudah terkena serangan asma.

Kekurangan lemak omega-3 sering dikaitkan dengan penyakit seperti barah, rheumatoid arthritis, aterosklerosis, sistem imun yang lemah, dll..

Ciri berbahaya herring

Anda perlu menggunakan herring dengan berhati-hati, kerana produk ini masin. Satu gram garam meja mampu mengikat hingga 100 mililiter air. Oleh itu, anda tidak boleh terbawa herring untuk orang yang mempunyai tekanan darah tinggi, edema, penyakit buah pinggang..

Oleh itu, herring muda yang sedikit masin mengandungi 6.3 gram garam, dan herring masin mengandungi 14.8 gram setiap 100 g produk. Apabila tisu dan saluran darah tepu dengan garam meja, lebihan air muncul di dalam badan, yang menyebabkan kelebihan semua organ. Jantung mula bekerja dengan tekanan yang lebih besar, dan ginjal secara intensif membuang lebihan air dan garam. Oleh itu, anda tidak boleh menyalahgunakan herring secara berkala walaupun untuk orang yang sihat..

Ramai orang suka ikan hering masin ringan, tetapi tidak semua orang tahu cara memasaknya. Ahli masakan terkenal Natalya Kim akan memberitahu anda bagaimana membuat hidangan ini secepat dan enak mungkin.

Ikan tertua di dunia berumur 112 tahun

Pernahkah anda terfikir berapa lama ikan hidup? Berdasarkan fakta bahawa kebanyakan mereka harus tinggal di sebelah pemangsa berbahaya dalam keadaan yang sangat tidak menyenangkan, seseorang akan berfikir bahawa mereka hidup tidak lebih dari dua atau tiga tahun. Bagaimanapun, ini jauh dari kes ini - baru-baru ini, seekor ikan berusia 112 tahun ditemui di perairan negara Amerika Selatan Dakota. Menurut para saintis, dia dilahirkan pada tahun 1907, ketika kapal perang Titanic belum memulai perjalanannya yang tragis, dan tidak ada yang menduga permulaan Perang Dunia Pertama yang akan segera terjadi..

Ikan yang dijumpai tergolong dalam spesies kerbau dengan mulut besar (Ictiobus cyprinellus). Jangka hayat purata perwakilan spesies ini adalah sekitar 26 tahun. Individu yang dijumpai itu hidup empat kali lebih lama daripada kebanyakan kerabatnya dan berat badannya bertambah 22 kilogram sepanjang hayatnya, yang sangat mengagumkan bagi ikan spesies ini. Walau bagaimanapun, ini jauh dari berat rekod - dalam sejarah terdapat kes ketika orang menangkap individu seberat 30 kilogram.

Berapa banyak ikan yang hidup?

Jangka hayat ikan bergantung kepada spesies dan habitatnya. Adalah agak logik bahawa ikan akuarium kecil dapat hidup cukup lama berkat persekitaran yang selamat - yang utama ialah pemilik membersihkan air tepat pada waktunya dan jangan lupa memberi makan kepada mereka. Ikan yang hidup di alam liar selalu mempertaruhkan nyawa mereka, kerana mereka boleh menjadi mangsa pemangsa dan nelayan.

Jangka hayat ikan:

  • Pike - 7 tahun;
  • Salmon - 15 tahun;
  • Ikan tenggiri - 20 tahun;
  • Carp - 20 tahun;
  • Perch - 23 tahun;
  • Sturgeon - 100 tahun.

Untuk masa yang lama, dipercayai bahawa ikan yang paling lama hidup adalah pikes. Khususnya, pengarang beberapa buku mendakwa bahawa pada tahun 1794, berhampiran Moscow, nelayan menangkap tombak, hingga insang di mana cincin dengan tulisan "Tsar Boris Fedorovich ditanam" tersangkut. Telah diketahui bahawa Boris Godunov memerintah dari tahun 1598 hingga 1605, iaitu, pike berusia sekitar 200 tahun. Sudah tentu, kerana kekurangan bukti, kisah ini hanyalah legenda..

Ikan yang berumur panjang

Fakta bahawa kerbau dengan mulut besar dapat hidup lebih dari 100 tahun, para ahli biologi telah meneka sejak sekian lama. Untuk mengesahkan ini, dari tahun 2011 hingga 2018, mereka secara berkala menangkap ikan ini dan menentukan tarikh lahirnya. Zaman ditentukan oleh apa yang disebut otolith - formasi batu pada badan ikan, yang memperoleh lapisan baru pada selang waktu yang tetap. Dengan menghitung jumlahnya, anda dapat menentukan usia banyak ikan dan krustasea..

Ikan berusia 112 tahun ini telah bertahan dalam dua perang

Secara keseluruhan, saintis telah menangkap dan mengkaji sekitar 386 ekor ikan. Mereka terkejut kerana kebanyakan kerbau mulut besar berusia lebih dari 80 tahun, dan terdapat sangat sedikit anak-anak muda di antara mereka. Para penyelidik dengan cepat menemui alasan rendahnya jumlah ikan muda dengan mengkaji sejarah kota Pelican Rapids, Minnesota, di perairan yang ditangkap ikan tersebut..

Mengapa ikan tidak membiak?

Ternyata pada akhir tahun 1930-an, sebuah empangan telah dibina di kota itu, yang menghalang jalan masuk ikan ke tempat pembiakan mereka. Pada akhirnya, ternyata tidak ada ikan baru yang dilahirkan di sekitar kota, dan individu yang dilahirkan semasa perang hampir selalu tinggal di perairan. Mereka berjaya bertahan kerana sukar dimakan dan hanya dapat ditangkap untuk kepentingan sukan. Nampaknya, sukan memancing tidak begitu maju di Minnesota..

Memancing ikan mas di Amerika Syarikat - mengapa mereka tidak disukai?

Dengan semua ini, kerbau dengan mulut besar sangat bermanfaat bagi sungai tempatan. Faktanya ialah mereka secara aktif memusnahkan ikan mas, yang dibawa ke Amerika Syarikat pada tahun 1970-an dari Kazakh Lake Balkhash. Ikan asing ke perairan Amerika bertambah banyak dan mula memakan ikan tempatan - beberapa spesies sudah hampir pupus. Dan carps itu sendiri tidak menarik bagi orang Amerika - jika di Rusia mereka senang menangkap dan memakannya, maka di Amerika Syarikat mereka tidak disukai kerana banyak biji.

Seperti yang anda lihat, bahkan makhluk seperti ikan yang tidak kelihatan masih dapat mengejutkan kita. Ikan lain yang menakjubkan adalah thalasoma berkepala biru, betina boleh berubah menjadi jantan dalam waktu yang sangat singkat. Mereka memerlukan masa sekitar 10 hari untuk mengubah penampilan dan watak mereka sepenuhnya. Tetapi yang paling menarik ialah mereka menukar jantina dengan alasan - ada alasan yang sangat baik untuk ini..

Sekiranya anda berminat dengan berita sains dan teknologi, langgan saluran kami di Yandex.Zen. Di sana anda akan menemui bahan-bahan yang belum diterbitkan di laman web ini!

Pada akhir Mei 2020, di TPP-3 di Norilsk, disebabkan oleh dasar yayasan di bawah tangki dengan bahan bakar diesel, hampir semua isinya bocor ke darat dan ke sungai Ambarnaya dan Daldykan. 15 ribu tan produk minyak berakhir di sungai dan takungan terdekat, dan 5 ribu tan lagi - masuk ke dalam tanah. Ia sampai pada titik bahawa pada 3 Jun di [...]

Pada tahun 2016, saintis Amerika mendapati bahawa terdapat satu trilion spesies makhluk hidup di planet kita yang menghuni darat, air dan udara. Semuanya kelihatan berbeza: badan mereka ditutup dengan rambut, sisik, kulit dan jenis alat lain. Banyak haiwan menggunakan penampilannya untuk penyamaran, dengan hidupan air menjadi kaedah yang paling tidak biasa. Anda mungkin sekurang-kurangnya sekali [...]

Semua orang tahu bahawa anda tidak boleh berenang di mana jerung dijumpai. Bahaya pemangsa ini diketahui oleh semua orang, walaupun dalam banyak hal malah dibesar-besarkan oleh pawagam dan cerita rakyat. Hanya tidak semua spesies berbahaya seperti yang difikirkan oleh orang lain, dan ada juga yang menjadi pemangsa hanya dengan syarat. Namun, ada ikan lain. Contohnya, piranha, semuanya lebih mudah dengan mereka. Mereka berbahaya dan [...]

Kehidupan ikan: jangka hayat

Berapa tahun ikan hidup.

Jangka hayat ikan berbeza. Ada yang hidup selama beberapa bulan, yang lain bertahun-tahun.

Ringkasnya, kehidupan cynolebias ikan kecil yang tinggal di Amerika Selatan. Ikan ini hidup di perairan yang dipenuhi air hanya pada musim hujan. Sebelum bermulanya kekeringan, ikan bertelur di kelodak. Tidak lama kemudian takungan kering. Ikan mati, dan telur tetap berada di kelodak kering selama beberapa bulan. Apabila takungan lagi dipenuhi dengan air hujan, larva menetas dari telur. Dalam dua hingga tiga bulan, mereka menjadi dewasa dan bertelur..

Ikan teri yang bersinar, ikan pelagik laut dalam, hidup kurang dari setahun. Gobus bulat, ikan komersial Laut Hitam dan Laut Kaspia, telah hidup selama dua, dua setengah tahun.

Seekor ikan teri Laut Hitam telah hidup selama lebih kurang tiga tahun. Ia dikenali sebagai ikan komersial pada abad ke-3 SM. Semasa penggalian di Crimea, mereka masih menemui bobot dari jaring yang ditangkap ikan teri, dan tong di mana ia diasinkan. Hamsa sangat berharga di Yunani kuno dan Rom.

Salmon Timur Jauh - salmon chum, salmon merah jambu - mati pada usia 5-7 tahun. Cod, herring dan bass laut hidup hingga 25-30 tahun. Ikan mas (roach, chub, bream) hidup dalam jangka masa yang agak lama (8-15).

Jangka hayat jerung tidak banyak dikaji. Nampaknya ikan besar seperti itu tahan lama. Sebenarnya, usia mereka, nampaknya, tidak lebih dari 25-30 tahun.

Ikan mas hidup di dalam akuarium berumur sehingga 30-35 tahun.

Belut hidup selama 37 tahun dengan pakar ichthyologist Jerman, dan di sebuah bandar kecil di Sweden, belut berusia satu abad masih tinggal di perigi. Dia ditanam di sumur sebagai belatung pada tahun 1859.

Tetapi belut sekian lama hidup hanya dalam kurungan. Dalam keadaan semula jadi, jangka hayatnya tidak lebih dari 25 tahun..

Ikan mas tahan lama. Diyakini bahawa dia hidup selama 100 atau bahkan 200 tahun. Tetapi sekarang pakar ichthyologists mempunyai data yang lebih tepat dan mendakwa bahawa usia ikan mas berumur 40-45 tahun..

Sturgeon hidup selama kira-kira 50 tahun, ikan keli hidup hingga 40 tahun.

Banyak yang tidak dipercayai telah ditulis mengenai umur panjang pike.

Pengarang beberapa buku mendakwa bahawa di dekat Moscow pada tahun 1794, ketika membersihkan kolam Tsaritsyn, mereka menangkap tombak dengan cincin emas di penutup insang. Cincin itu diduga terukir dengan tulisan: "Tsar Boris Fyodorovich menanamnya." Boris Godunov memerintah dari tahun 1598 hingga 1605, yang bermaksud bahawa pike seharusnya berusia sekitar 200 tahun. Tetapi kerana tidak ada bukti yang bertahan, para saintis menganggap fakta ini meragukan..

Terdapat legenda mengenai kejutan Kaisar Frederick II Barbarossa. Dia juga dibunyikan dan, seperti yang ditunjukkan pada cincin, dilancarkan pada tahun 1230 ke tasik berhampiran Gayborne, atau dekat Kaiserlautern. Pike ini ditangkap pada tahun 1497, iaitu setelah 267 tahun. Imejnya dipelihara hingga baru-baru ini di istana Lautern, dan kerangka dan cincin - di Mannheim.

Para saintis telah tertarik dengan pike. Mereka membaca tulisan di gelanggang; tertera: "Saya adalah ikan yang sama yang ditanam Frederick II di kolam ini dengan tangannya sendiri pada 5 Oktober 1230". Kajian bahan arkib menunjukkan bahawa maharaja berada di Itali pada masa itu dan tidak dapat menanam pike di kolam. Kemudian, vertebra di kerangka dikira. Terdapat terlalu banyak daripadanya; menjadi jelas bahawa mereka boleh tergolong dalam pike yang sama. Jadi palsu dipasang.

Pada masa ini, ahli ichthyologists percaya bahawa had umur pike adalah 100 tahun..

Selain pike, beluga mencapai abad. Ini adalah ikan yang paling tahan lama.

V.Sabunaev, "Ithyyology menghiburkan"

Hall, Olyutor atau ikan hering Baltik. Panduan Spesies Herring

Herring adalah keluarga besar ikan. Di wilayah Eropah di Rusia, ikan hering Atlantik paling sering dikonsumsi, tetapi kita semua pernah mendengar tentang ikan haring Pasifik atau Caspian. Sementara itu, Atlantik jauh dari kumpulan yang paling menarik dan enak. Kami memberitahu anda jenis herring yang terdapat di rak di negara kita.

Atlantik

Salah satu daripada tiga jenis ikan hering laut (selain Pasifik, terdapat juga ikan haring Araucan, yang terdapat di lepas pantai Chile). Herring dari Norway dan Iceland tergolong dalam kumpulan Atlantik. Juga, ikan hering Atlantik ditambang oleh Denmark, Kanada dan Rusia. Kumpulan ini dibezakan dengan daging yang cukup ringan, tidak terlalu besar (panjang purata - 25 cm, berat 500 g).

Herring Baltik adalah subkelompok dalam keluarga Atlantik yang besar. Dan ia merangkumi beberapa herring yang berbeza. Yang paling terkenal adalah ikan hering Baltik, yang tinggal di Laut Baltik dan di teluk air tawarnya (Curonian, Kaliningrad). Panjang ikan haring mencapai 20 cm.Hubungan hering lain dari Baltik ialah sprat. Dari situlah pukulan Baltik dibuat.

Pasifik

Juga sekumpulan besar herring. Yang mana herring Okhotsk terkenal. Dan juga ada selebriti - Olyutorskaya herring. Secara umum, kumpulan Pasifik berbeza dengan herring lain dalam kandungan yodium yang tinggi. Perbezaan fisiologi juga ada - herring ini mempunyai lebih sedikit vertebra.

Olyutorskaya herring adalah subspesies dari Tikhookenskaya herring, ia hidup di Selat Olyutorsky, di bahagian barat Laut Bering. "Ikan ini berukuran lebih besar daripada spesies ikan hering biasa lainnya, sering mencapai atau melebihi 1 kg. - kata Maxim Karpenko, - Padat, berdaging, berlemak, sangat sihat dan, tentu saja, enak. Herring Olyutorsk boleh diasinkan, diasinkan, digoreng, dan dijadikan potongan daging. Ia sesuai dengan sayur acar ".

Herring Caspian-Laut Hitam

Kumpulan herring lain tinggal di Laut Kaspia dan Laut Hitam, dan sungai-sungai yang berdekatan dengannya. Malangnya, herring ini jarang berlaku pada masa ini. Dan selalunya mereka tidak dijual di wilayah tengah Rusia. Anda boleh mencubanya hanya di kawasan memancing.

Herring Danube. Ia tumbuh di perairan segar Danube. Ia ditangkap pada musim bunga, pada bulan Mac-April. Anda perlu mencuba herring Danube di Odessa, pada musim bunga anda akan melihat banyak penjual dengan deretan Danube masin perak. Danube herring dihargai kerana rasanya yang sangat lembut dan halus, berlemak dan berair.

"Herring Caspian, juga dikenal sebagai zalom, adalah herring komersial yang paling berharga," kata Maksim Karpenko. - Tinggal di Laut Kaspia, bertelur di sungai Volga dan Ural. Herring berlemak dan sangat besar, panjangnya hingga 52 cm dan berat 2 kg. Ia terkenal dengan rasa istimewa dan daging lembut, sangat sesuai untuk pengasinan dan menggoreng. Pada masa yang sama, adalah mustahak untuk tidak membesar-besarkan ikan - pendedahan berlebihan selama lebih dari 3-4 hari mengancam akan merosakkan rasa. Balai telah lama menjadi ikan langka, dan populasi ikan hering ini semakin menurun, tangkapannya terbatas ".

Bukan herring

Ikan keperakan kecil - Sosvinskaya herring - boleh didapati di rak. Tetapi ini adalah ikan tarik dari keluarga salmon, yang ditangkap di anak sungai Ob - Sosva. Selalunya ia diasinkan dalam air garam pedas, seperti sprat.

masterok

Trowel.zhzh.rf

Mahu tahu semuanya

Tanya Minat. Saya terjumpa sebuah artikel yang mengatakan bahawa ikan seseorang hidup selama 30 tahun. Pada mulanya saya berfikir, wow! Dan kemudian saya berfikir lagi dan teringat bahawa ikan saya di akuarium tidak hidup begitu sedikit kerana, pada dasarnya, mereka hidup begitu sedikit. Pisces, mereka sebenarnya boleh hidup diam bagaimana !

Jangka hayat ikan berbeza. Ada yang hidup selama beberapa bulan, yang lain bertahun-tahun.

Ringkasnya, kehidupan cynolebias ikan kecil yang tinggal di Amerika Selatan. Ikan ini hidup di perairan yang dipenuhi air hanya pada musim hujan. Sebelum bermulanya kekeringan, ikan bertelur di kelodak. Tidak lama kemudian takungan kering. Ikan mati, dan telur tetap berada di kelodak kering selama beberapa bulan. Apabila takungan lagi dipenuhi dengan air hujan, larva menetas dari telur. Dalam dua hingga tiga bulan, mereka menjadi dewasa dan bertelur..

Ikan teri yang bersinar, ikan pelagik laut dalam, hidup kurang dari setahun. Gobus bulat, ikan komersial Laut Hitam dan Laut Kaspia, telah hidup selama dua, dua setengah tahun.

Seekor ikan teri Laut Hitam telah hidup selama lebih kurang tiga tahun. Ia dikenali sebagai ikan komersial pada abad ke-3 SM. Semasa penggalian di Crimea, mereka masih menemui bobot dari jaring yang ditangkap ikan teri, dan tong di mana ia diasinkan. Hamsa sangat berharga di Yunani kuno dan Rom.

Salmon Timur Jauh - salmon chum, salmon merah jambu - mati pada usia 5-7 tahun. Cod, herring dan bass laut hidup hingga 25-30 tahun. Ikan mas (roach, chub, bream) hidup dalam jangka masa yang agak lama (8-15).

Jangka hayat jerung tidak banyak dikaji. Nampaknya ikan besar seperti itu tahan lama. Sebenarnya, usia mereka, nampaknya, tidak lebih dari 25-30 tahun.

Ikan mas hidup di dalam akuarium berumur sehingga 30-35 tahun.

Belut hidup selama 37 tahun dengan pakar ichthyologist Jerman, dan di sebuah bandar kecil di Sweden, belut berusia satu abad masih tinggal di perigi. Dia ditanam di sumur sebagai belatung pada tahun 1859.

Tetapi belut sekian lama hidup hanya dalam kurungan. Dalam keadaan semula jadi, jangka hayatnya tidak lebih dari 25 tahun..

Ikan mas tahan lama. Diyakini bahawa dia hidup selama 100 atau bahkan 200 tahun. Tetapi sekarang pakar ichthyologists mempunyai data yang lebih tepat dan mendakwa bahawa usia ikan mas berumur 40-45 tahun..

Sturgeon hidup selama kira-kira 50 tahun, ikan keli hidup hingga 40 tahun.

Banyak yang tidak dipercayai telah ditulis mengenai umur panjang pike.

Pengarang beberapa buku mendakwa bahawa di dekat Moscow pada tahun 1794, ketika membersihkan kolam Tsaritsyn, mereka menangkap tombak dengan cincin emas di penutup insang. Cincin itu diduga terukir dengan tulisan: "Tsar Boris Fyodorovich menanamnya." Boris Godunov memerintah dari tahun 1598 hingga 1605, yang bermaksud bahawa pike seharusnya berusia sekitar 200 tahun. Tetapi kerana tidak ada bukti yang bertahan, para saintis menganggap fakta ini meragukan..

Terdapat legenda mengenai kejutan Kaisar Frederick II Barbarossa. Dia juga dibunyikan dan, seperti yang ditunjukkan pada cincin, dilancarkan pada tahun 1230 ke tasik berhampiran Gayborne, atau dekat Kaiserlautern. Pike ini ditangkap pada tahun 1497, iaitu setelah 267 tahun. Imejnya dipelihara hingga baru-baru ini di istana Lautern, dan kerangka dan cincin - di Mannheim.

Para saintis telah tertarik dengan pike. Mereka membaca tulisan di gelanggang; tertera: "Saya adalah ikan yang sama yang ditanam Frederick II di kolam ini dengan tangannya sendiri pada 5 Oktober 1230". Kajian bahan arkib menunjukkan bahawa maharaja berada di Itali pada masa itu dan tidak dapat menanam pike di kolam. Kemudian, vertebra di kerangka dikira. Terdapat terlalu banyak daripadanya; menjadi jelas bahawa mereka boleh tergolong dalam pike yang sama. Jadi palsu dipasang.

Pada masa ini, ahli ichthyologists percaya bahawa had umur pike adalah 100 tahun..

Selain pike, beluga mencapai abad. Ini adalah ikan yang paling tahan lama.

[sumber]
sumber
V.Sabunaev, "Ithyyology menghiburkan"

Saya cadangkan untuk melihat pautan berapa harga per meter untuk kabel VVG 2x6, dan juga untuk rujukan bagaimana kabel kpseng a frls diuraikan dan apakah diameter yang anda perlukan ada dalam pelbagai

Herring Atlantik dan Pasifik: penerangan spesies dengan foto

Herring Atlantik dan jenisnya yang lain benar dimasukkan ke dalam menu masakan kebangsaan di banyak negara. Banyak hidangan yang disediakan dari jenis ikan ini - kadang-kadang sangat eksotik, seperti orang Sweden yang terkenal kerana aromanya yang menakjubkan atau forshmak Yahudi, yang telah beralih dari meja yang buruk ke restoran gourmet terkenal. Dan ikan herring juga dicatat dalam sejarah, sastera, peribahasa, dan bahkan mempunyai percutian sendiri: Hari Herring disambut di Belanda dan Kaliningrad, dan di Finland festival diadakan untuk menghormatinya.

Di mana ia tinggal di Rusia

Di manakah herring tinggal di Rusia? Ia dilombong di laut:

  • Okhotsk;
  • Barent;
  • Utara;
  • Orang Norway;
  • Putih;
  • Azov;
  • Caspian;
  • Hitam.

Sering kali, ikan hering laut memakan di lautan, dan bertelur di sungai (subspesies Laut Hitam-Caspian, dalam tempoh pemijahan, pergi ke air tawar Don, Volga, Ural). Ia disebut ikan yang berubah-ubah - ia berpindah di sekolah besar, berubah dari satu habitat ke habitat yang lain.

Apa yang dimakan oleh herring?

Pada masa yang berbeza dalam hidupnya, dietnya berubah. Remaja memakan nauplii (larva) krustasea. Tumbuh dewasa, ia beralih ke copepod dan lebih memilih plankton pada usia dua tahun. Menambah tinggi badan dan berat badan, ia tidak lagi tepu dengan plankton, dan dietnya menjadi semakin beragam: ia memakan bentos, goreng dan juvana ikan lain, krill, larva siput, krustasea kecil.

Yang Makan Herring

Manusia, dan selama berabad-abad! Dan musuh semula jadi herring di habitatnya adalah semua ikan dan mamalia laut yang melebihi ukurannya: dari ikan paus hingga ikan kod.

Fakta. Sehingga abad ke-16, ikan hering dianggap makanan orang miskin dan bhikkhu yang terlibat dalam pertapaan. Orang kaya tidak akan pernah menyangka memakannya - sungguh pahit. Orang yang menduga membuang insang dan menghilangkan kepahitan itu dianugerahkan sebuah tugu. Ini adalah nelayan sederhana dari kampung Belanda Bierflint. Namanya Willem Jakob Bolkersoon. Dia tidak tahu bahawa dia telah menjadi "bapa" revolusi gastronomi! Sudah pada abad XX, penulis Amerika Joseph Heller menulis sebuah buku mengenai peranan herring dalam sejarah umat manusia - dia percaya bahawa ia menyumbang kepada pembangunan dan kemakmuran ekonomi Belanda.

Pembiakan dan jangka hayat

Seekor herring betina mampu melahirkan hingga ratusan ribu telur. Rata-rata, diperlukan sekitar tiga minggu setelah persenyawaan, dan larva menetas dari telur. Tidak lama selepas "kelahiran", ikan hering masa depan telah mengubah persekitaran tempat tinggal mereka: larva terbawa arus jauh dari ibu. Mereka yang berjaya bertahan dan tumbuh dari serpihan lapan milimeter hingga 5-6 cm, bergerak dalam jumlah besar ke garis pantai, di mana mereka menggemukkan dan membesar. Larva tujuh sentimeter juga mengubah tempat kediamannya dari satu ke yang lain - pada mulanya dengan kehendak arus, kemudian, menjadi dewasa, bersama dengan kawanannya yang besar.

Herring hidup rata-rata 6-10 tahun (kecuali jika menjadi mangsa ikan dan mamalia lain yang memburu di dalam air).

Pemangsa atau tidak

Dalam terminologi saintifik, herring tidak termasuk dalam urutan mamalia karnivor (Carnivora). Tetapi dalam ucapan biasa, semua karnivor dan mereka yang memburu haiwan lain untuk makanan disebut pemangsa. Herring memakan goreng dan anak-anak ikan yang lebih kecil, sehingga ia dapat disebut pemangsa secara bersyarat.

Kaedah perlombongan

Ini adalah ikan dengan nilai komersial yang paling serius. Dia berjalan dengan kawanan besar, dan seluruh armada nelayan pergi memancing: kapal kecil, sederhana dan besar. "Anak kecil" hanya menangkap, memunggah hasil tangkapan ke pangkalan dan kilang terapung, kapal bersaiz sederhana kedua-duanya diserahkan dan diproses, dan pukat tangkap tugas berat ditangkap, diproses di tempat dan segera dibekukan. Mereka ditangkap sepanjang tahun, penerbangan berlangsung dari 2-3 hari hingga 1 bulan atau lebih. Lokasi jamb ditentukan dengan menggunakan echo sounder. Pemancing mendakwa bahawa sekolah ikan ini menyerupai batu dan terumbu di bawah air: tidak ada ikan lain yang berjalan di sekolah besar seperti itu..

  • menggunakan dua jenis seine - ring dan purse seine;
  • pukat pelagik;
  • jaring dengan memancing drifter.

Semua kaedah membolehkan anda "menangkap" sejumlah besar ikan sekaligus - dalam 3 minit anda dapat mengeluarkan 100 tan, tetapi penangkap cuba menangkap tidak lebih dari 60-70 tan pada satu masa, sehingga ikan lembut tidak berubah bentuk dengan beratnya sendiri.

Jenis herring dengan nama

Terdapat lebih daripada 50 spesies ikan ini di dunia. Herring Pasifik dan herring Atlantik adalah dua spesies herring yang sangat serupa. Sebelumnya, yang pertama disebut subspesies kedua, mereka serupa dalam keterangan dan dalam foto. Pakar membezakannya dengan bilangan vertebra (yang pertama tidak lebih dari 55, yang kedua mempunyai 55-57) dan sisik keel di perut (yang kedua lebih baik dikembangkan).

Jenis ikan hering Atlantik yang terdapat di perairan kita:

  • Baltik (juga dipanggil Baltic herring);
  • Atlantik-Skandinavia;
  • Sprat Baltik (lebih kecil daripada ikan hering laut, tetapi tergolong dalam keluarga ikan hering).

Kumpulan Caspian-Laut Hitam sangat menarik perhatian:

  • Kessler (nama lain - blackback, zalom, royal) - dari satu keterangan dan foto ikan ini, jelas mengapa hari ini spesies herring yang terancam punah dan disenaraikan dalam Buku Merah: panjangnya mencapai 52 cm dan berat sekitar 2 kg. Berlemak dan lazat;
  • Danube;
  • Kerch.
  • Herring Araucanian dijumpai di pesisir Chile - juga merupakan objek memancing.

Timur Jauh

Tiga populasi laut besar ikan hering Pasifik terdapat di sini:

  • Okhotsk;
  • Olyutorskaya (aka Korfo-Karagin);
  • Gizhiginsko-Kamchatka.

Di selatan perairan Timur Jauh, terdapat:

  • de Kastrina;
  • Peter the Great Bay;
  • Sakhalin-Hokkaida.

Sebelumnya, terdapat lebih banyak dari mereka, dan ini adalah populasi yang diketahui oleh semua orang, hari ini, kerana bilangannya yang sedikit, mereka hanya diketahui di wilayah ini.

Fakta. Tidak ada ikan samudera yang serupa dengan ikan haring, tetapi secara keliru dikaitkan dengannya.

  • Ia:
  • Pereslavskaya yang tinggal di Tasik Pleshcheyevo - pasar Eropah, tergolong dalam ikan putih;
  • sosvinskaya (tinggal di Ob) - juga serupa, tetapi ini adalah tugun, saudara salmon.

Tetapi Iwashi yang terkenal (terutama di USSR) termasuk ikan hering, tetapi dalam istilah saintifik ia disebut sardin Timur Jauh.

Komposisi kimia dan kandungan kalori

Herring mempunyai komposisi vitamin dan mineral yang kaya. Kelebihan utamanya ialah mengandungi protein berkualiti tinggi dan asid lemak tak jenuh ganda Omega-3. Protein mudah diserap dan diperlukan untuk pembinaan sel-sel dalam tubuh manusia (terutama untuk membina tisu otot), dan asid Omega-3 sama sekali tidak disintesis oleh tubuh manusia, tetapi diperlukan untuk perkembangan penuh.

Fakta. Sebelum ini, kanak-kanak yang kurang berkembang diberi minyak ikan - ini membantu menepu badan dengan asid Omega-3. Hari ini mereka diakui sangat diperlukan dan sangat penting untuk perkembangan otak manusia, sistem saraf dan mata..

100 gram herring mengandungi sebahagian daripada keperluan harian vitamin dan mineral yang bermanfaat. Ia:

  • 15% - B6 dan riboflavin;
  • 46% - D;
  • 186% —B12.
  • Herring juga mengandungi B2, B6, B9, B12, E, PP.

Kandungan mineral per 100 g (dalam mg):

  • K - 310;
  • P - 280;
  • Na - 100;
  • C27H46O (kolesterol) - 90;
  • Ca - 60;
  • Saya - 40.

Herring juga mengandungi sejumlah kecil zat besi, sulfur, klorin dan selenium..

Kandungan kalori rata-rata per 100 g (lebih kurang bergantung pada jenis ikan dan keadaannya pada masa penangkapan) - 240 kcal. Isipadu ini mengandungi 72.3 mg air, 17.7 g protein, 19.5 g lemak dan 0 karbohidrat.

Fakta. Kaviar herring tidak kurang berguna: kaya dengan vitamin A dan D. Yang pertama mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit dan rambut kita, yang kedua penting untuk tulang dan imuniti yang kuat. Kaviar juga mengandungi mineral berguna - mengandungi fosforus, kalium, kalsium, yodium, dan zat besi, seperti herring itu sendiri. Dalam masakan negara-negara Eropah, kaviar berlubang dalam pengasam atau minyak disajikan, sementara di Jepun, yastik (tidak bebas dari filem) dihargai. Yastiki tidak dibuang, tetapi direndam dalam perapan kuah dashi dan kicap. Kaviar herring umumnya bernilai Jepun, menggunakannya untuk sushi nigiri dan hidangan kebangsaan lain. Kaviar ikan lain disebut "sakana no tamago" (terjemahan harfiah sederhana: "telur ikan") - tetapi hanya ikan haring yang memperoleh namanya sendiri: "kazunoko" ("tidak habis-habisnya").

Ciri-ciri yang bermanfaat

Kerana rasanya yang sangat baik, herring telah mendapat tempat yang terhormat dalam buku masakan dari banyak negara di seluruh dunia. Dan komposisi protein-vitamin-mineralnya yang mewah menjadikannya hidangan berharga dari meja yang sihat dan sihat. Orang Sweden mempunyai pepatah: "Herring di atas meja adalah seorang doktor di samping." Makan herring membantu:

  • pencegahan penyakit kardiovaskular;
  • mengekalkan tahap imuniti dan hemoglobin yang tinggi;
  • fungsi otak dan sistem saraf yang berkesan;
  • pengukuhan tisu rangka;
  • meningkatkan kualiti tisu penghubung.

Herring adalah salah satu ikan yang paling selamat untuk kesihatan. Walaupun jangka hayatnya ketara, ia tidak hidup dalam keadaan ideal, kerana terletak di bahagian bawah rantai makanan dengan penduduk perairan yang lebih besar. Dia tidak mempunyai waktu untuk menumpuk di badannya bahan toksik yang terkandung di dalam air, alga, plankton - merkuri, logam berat.

Kualiti herring (di sini petunjuknya adalah kesegaran dan bahagian daging masing-masing) boleh sesuai dengan tahap pertama atau kedua.

Herring kelas pertama - segar, berair, tegas, tanpa kerosakan pada kulit dan sisik. Ikan kelas dua boleh jadi tua - lemak di dalamnya berjaya mengoksidakan, dan kerana mereka baunya masam. Permukaan kulit ikan hering itu kusam, dengan kecenderungan menguning, sedikit rosak, dagingnya kering dan sukar.

Penting! Herring masin kelas kedua mungkin mengandungi bakteria patogen - hanya kepekatan garam yang kuat (10-15%) yang menghalangnya berkembang. Perapan (larutan asam garam dengan penambahan cuka) tidak menjamin ketiadaan mikroorganisma berbahaya: ragi dan acuan kebal terhadap kesannya. Tidak digalakkan membeli ikan seperti itu. Terdapat satu tanda ikan hering "usang secara moral" (terdapat dalam fiksyen) - "kekasaran", kekuningan kulit yang kuat dan sebahagiannya bersisik. Pernah di keluarga Yahudi yang miskin, suri rumah, untuk membuat ikan seperti itu sesuai untuk membuat forshmak, direndam selama berjam-jam dalam daun teh. Hari ini ini tidak perlu - banyak pengeluar menawarkan ikan segar dan masin berkualiti tinggi.

Kesimpulannya

Hidangan dari herring kelas pertama, padat dan berair akan menjadi hiasan meja ikan anda, jika anda tidak membataskan diri anda dengan semua resipi terkenal, cukup potong dengan mentega dan bawang atau bungkus dalam "bulu bulu". Gourmet sejati tidak boleh menjadi seperti heroin kisah Teffi "Femme Fatale" yang berpikiran dekat dan lucu, yang menyamakan memakan ikan yang luar biasa ini dengan kesat. Cari resipi dari pelbagai masakan di dunia: Sweden, Norway, Belanda, Yahudi, Korea - dan ikan haring akan berkilau dengan rasa baru!