Apakah ikan terpantas di dunia

Air Ikan Bawah Air Tuna Memancing Makanan Laut Segar

Agak sukar untuk menjawab soalan "ikan mana yang paling cepat di dunia". Tidak mudah untuk mengukur kelajuan haiwan ini, sama ada ikan liar di lautan terbuka, dekat tepi laut atau bahkan di akuarium. Tetapi dalam artikel ini, anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai spesies ikan terpantas di Bumi..

Perahu layar

Banyak sumber menunjukkan bahawa kapal layar adalah ikan terpantas di lautan. Shark Research Center "ReefQuest" mengkaji kelajuan perahu layar dan menentukan bahawa ia adalah 109 km / jam semasa lompatan.

Kapal layar boleh berukuran hingga 3.5 meter dan beratnya sekitar 100 kg. Ciri-ciri mereka yang paling ketara ialah sirip punggung pertama yang besar (seperti layar) dan rahang atas yang panjang dan tajam. Perahu layar mempunyai punggung kelabu-biru dan badan bawah putih..

Perahu layar mendiami perairan tropika dan sederhana di lautan Atlantik dan Pasifik. Mereka memakan terutamanya ikan kecil dan cephalopod..

Ikan Pedang

Ikan pedang adalah spesies cepat lain, walaupun kepantasannya tidak diketahui. Pengiraan yang diperkirakan telah menentukan bahawa mereka dapat berenang dengan kecepatan sekitar 100 km / jam, dan beberapa sumber menunjukkan bahawa ikan ini mampu kecepatan 130 km / jam.

Ikan pedang mempunyai rahang atas yang sangat memanjang, yang digunakannya untuk mengejutkan mangsa, dan sirip punggung yang tinggi. Bahagian belakang berwarna coklat kecoklatan dan bahagian bawahnya ringan.

Ikan pedang biasa di Lautan Atlantik, Pasifik dan India dan Laut Mediterranean.

Marlin hitam

Video BBC ini menyatakan bahawa marlin hitam adalah ikan terpantas di planet ini. Maklumat ini berdasarkan marlin yang ditangkap di talian. Dia dikatakan dapat menarik garis dari kekili pada kelajuan 36.5 m / s, yang sama dengan 131.4 km / j.

Marlin hitam adalah perkara biasa di Pasifik dan lautan India. Panjang badan maksimumnya ialah 4.65 m, dan beratnya 750 kg..

Wahoo (Acanthocybium solandri) tinggal di perairan tropika dan subtropika di lautan Atlantik, Pasifik dan India, serta di laut Caribbean dan Mediterranean. Bahagian belakang berwarna hijau kebiruan, bahagian sisi dan perutnya ringan. Wahoo tumbuh dengan panjang maksimum sekitar 2,4 m, tetapi lebih kerap sekitar 1,5 m.

Kelajuan maksimum ikan ini adalah sekitar 77 km / j. Perkara ini disahkan oleh saintis yang mengkaji kelajuan wahoo dan hasil yang diperoleh berkisar antara 43 hingga 77 km / jam..

Tuna

Tuna sirip biru dan tuna sirip kuning adalah perenang yang sangat cepat, dan walaupun mereka kelihatan mengelilingi lautan dengan perlahan, ikan ini mampu memacu lebih dari 65 km / jam. Satu kajian dilakukan untuk membandingkan kelajuan tuna wahoo dan yellowfin, sementara yang terakhir melebihi 74 km / j. Kelajuan maksimum tuna sirip biru (semasa melompat) ialah 70 km / j.

Tuna sirip biru boleh mencapai panjang badan lebih dari 3 m. Spesies ini dapat dijumpai di Lautan Atlantik dan juga perairan Laut Mediterranean. Tuna Yellowfin terdapat di perairan tropika dan subtropika di seluruh dunia. Panjang badan maksimum ikan ini ialah 2 m..

Tuna longfin - spesies lain dari genus tuna - mampu mempercepat hingga 65 km / jam. Spesies ini biasa terjadi di Samudera Atlantik dan Pasifik serta Laut Tengah dan biasanya digunakan untuk pengeluaran makanan dalam tin. Panjangnya kira-kira 1.2 m dan beratnya boleh mencapai 40 kg.

Bonito

Bonito, nama generik untuk ikan dari genus Bonito (atau Sardis), yang merangkumi spesies seperti Bonito Atlantik, Australia, Timur dan Chile. Perwakilan genus mampu melompat dengan kelajuan kira-kira 65 km / j. Bonito mempunyai panjang badan kira-kira 1 m.

Ikan terpantas di dunia - senarai, kelajuan, nama, tempat mereka tinggal, foto dan video

Ikan tergolong dalam kumpulan vertebrata akuatik. Kategori haiwan ini dicirikan oleh pernafasan insang pada semua peringkat perkembangan organisma. Ikan hidup di air tawar dan garam. Terdapat lebih daripada 33,000 spesies ikan di dunia. Mereka membentuk rantai makanan dalam sistem ekologi. Apakah ikan terpantas di dunia?

Pasti, soalan ini diajukan sekurang-kurangnya sekali oleh orang yang gemar kehidupan bawah laut. Soalan ini sangat sukar dijawab, kerana tidak mudah mengukur kelajuan ikan, kerana mereka tidak hidup di darat. Tetapi pengiraan tertentu dapat dibuat. Jadi siapa dia ikan terpantas di planet ini?

Kelajuan ikan yang hebat disediakan oleh struktur badan yang diperkemas, yang mempunyai pekali geseran minimum. Selain itu, di kebanyakan spesies ikan, sirip berada dalam keadaan "tersembunyi".

Tempat kelima - tuna

Terdapat dua jenis tuna: biru dan kuning. Walau bagaimanapun, tanpa mengira warna, kedua-dua spesies dapat mencapai kecepatan hingga 70 kilometer per jam. Tidak lama dahulu, para saintis mengadakan pertandingan menarik antara wahoo dan tuna, hasilnya wahoo menang, dan tuna mendapat tempat kedua. Tuna boleh mencapai panjang hingga 3 meter. Juga, tuna mempunyai salah satu jenis daging yang paling berkhasiat dan sihat. Ia dianggap sebagai salah satu sumber fosforus, kalsium dan vitamin D. semula jadi terbaik. Sehingga baru-baru ini, daging tuna tidak dianggap sebagai produk yang dapat dimakan dalam makanan. Hari ini ia adalah makanan istimewa.

Tempat keempat - wahu

Tercepat keempat adalah ikan, yang disebut wahoo. Ikan ini tinggal di perairan lautan Atlantik dan Pasifik. Ciri utama wahoo adalah panjangnya yang mengagumkan. Panjang maksimum ikan, dicatatkan pada tahun 1998, adalah sejauh 2.5 meter. Kelajuan ikan wahoo tidak banyak, tidak sedikit, sebanyak 78 kilometer sejam. Ikan ini tenggelam hingga kedalaman lebih dari 12 meter. Dan tidak, bukan untuk berehat.

Pada kedalaman 12-20 meter, cumi-cumi, tuna dan lain-lain laut, yang disukai wahoo, menyebar. Wahoo memburu dengan sangat mengujakan. Dia dengan cepat mengambil kelajuan dan secara harfiah masuk ke sekolah ikan kecil, yang memakan plankton di permukaan.

Tempat ketiga - marlin hitam

Tempat ketiga dalam ranking ditempati oleh ikan, marlin hitam. Berkat penyelidikan yang dilakukan oleh saintis Tentera Udara, didapati marlin mencapai kelajuan 85 kilometer per jam. Maklumat tersebut berdasarkan pada ikan yang ditangkap di pancing tugas berat. Ikan itu mendapat nama panggilannya dengan alasan. Marlin sangat mirip dengan cerucuk (batang logam dengan hujung runcing).

Senang menyaksikan marlin, kerana ikan berenang dengan rahang terbuka. Air yang masuk ke mulut terbuka membekalkan insang, dan sebagai akibatnya, seluruh tubuh dengan oksigen. Ada kes-kes ketika marlin tertangkap di kait, tetapi tidak pernah menyerah pada pemancing. Dan semuanya disebabkan oleh otot yang kuat.

Tempat kedua: ikan todak

Tempat kedua alas kami dihuni oleh pemangsa, ikan todak. Berkat perhitungan, dapat diketahui bahawa seekor haiwan laut dapat mencapai kecepatan hingga 100 kilometer per jam. Kelebihan utama haiwan ini adalah rahang atas yang memanjang, berkat ikan yang diburu, menggunakan rahang untuk mengejutkan mangsanya. Rata-rata, berat ikan hingga 500 kilogram.

Tidak seperti banyak spesies ikan lain, ikan todak tidak dapat mengekalkan suhu di atas ambien.

Ikan terpantas di dunia

Ikan perahu layar adalah ikan terpantas di dunia. Dia tinggal di lautan. Beberapa tahun yang lalu, di sebuah pusat penyelidikan ikan yu, para pakar mengkaji kelajuan perahu layar. 109 kilometer sejam, dengan kecepatan ini perahu layar membajak lautan. Walaupun seberatnya, jujur, tidak seberat kecil (hingga 100 kg), ini tidak menghalang perahu layar dari tempat pertama.

Ciri utama ikan adalah kehadiran sirip besar, yang terletak di bahagian belakang. Perahu layar mempunyai cat badan kelabu-biru. Menurut saintis, 109 kilometer sejam bukanlah hadnya. Kemungkinan dalam keadaan yang betul, ikan akan dapat mencapai hingga 150 kilometer per jam. Dari haiwan yang hidup di darat, bahkan seekor cheetah tidak dapat memecut dengan cepat.

Sebilangan besar ikan berenang dengan memukul ekornya dari sisi ke sisi. Dengan penurunan ketumpatan medium, seseorang harus menghabiskan banyak tenaga untuk mengatasi graviti. 5 ikan terpantas: perahu layar, ikan todak, marlin, wahoo dan tuna.

Ikan terpantas di dunia - video menarik

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

10 ikan terpantas di dunia (10 foto + 1 video)

Tarpon

Tarpon tinggal di Lautan Atlantik di beberapa kawasan tropika atau subtropika di dunia. Mereka mempunyai badan yang baik, memungkinkan terpal melayang dengan sangat cepat. Tarpon juga "dilengkapi" dengan sisik keperakan tebal yang menjadikannya sangat berkilau dan menarik bagi nelayan..

Kelajuan maksimum tarpon adalah 50 kilometer sejam.

jerung harimau

Kelajuan hiu harimau yang luar biasa menjadikannya salah satu pemangsa paling berbahaya di dunia. Menurut statistik, hiu harimau adalah yang kedua terbesar seumpamanya, kedua setelah hiu putih. Panjang pemangsa yang mengerikan ini mencapai 5 meter.
Kelajuan maksimum jerung harimau ialah 53 kilometer sejam.

Albula

Albula juga merupakan salah satu ikan terpantas di dunia. Sebahagian besarnya, ikan ini digunakan sebagai tangkapan sukan memancing. Mereka dijumpai di perairan cetek di kawasan tropika dan subtropika.

Kelajuan maksimum Albul - 60 kilometer sejam.

Ikan Pedang

Salah satu ikan yang paling popular dalam sukan memancing. Ikan pedang boleh mencapai ukuran yang luar biasa - panjangnya sekitar 4.5 meter, dan berat - 650 kg.
Kelajuan maksimum ikan todak ialah 65 kilometer sejam.

Jerung biru

Warnanya biru tua, tetapi dengan perut putih. Jerung biru terdapat di kawasan tropika dan beriklim sedang.
Kelajuan maksimum hiu kelabu adalah 69 kilometer sejam.

Tuna sirip biru selatan

Juga salah satu kegemaran dalam sukan memancing. Berdasarkan namanya, anda mungkin menduga bahawa spesies tuna ini hidup di hemisfera selatan. Panjangnya 2.5 m dan berat sekitar 400 kg (tuna sirip biru mempunyai tulang yang sangat besar, yang menjadikannya sangat berat).
Kelajuan maksimum tuna sirip biru ialah 74 kilometer sejam.

Tuna kuning

Secara lahiriah, mereka berbeza dengan saudara kerana dua sirip kuning dan panjang. Oleh kerana saiznya yang kecil, tuna kuning dapat bergerak dengan cepat dan bermanuver di dalam air.
Kelajuan maksimum tuna kuning adalah 75 kilometer sejam

Marlin berjalur

Marlin bergaris adalah salah satu daripada tiga ikan terpantas di dunia. Tempat asal ikan ini adalah Lautan Pasifik. Menariknya, mereka suka berenang dekat dengan permukaan air. Marin berjalur mencapai panjang 4,2 m, dan beratnya 190 kg. Makanan kegemaran raksasa ini adalah ikan sardin. Oleh kerana sukar menangkap mereka, ikan ini termasuk dalam senarai sukan memancing.
Kelajuan maksimum marlin berjalur adalah 77 kilometer sejam.

Ikan tenggiri

Oleh kerana mereka sukar ditangkap, sardin mahal. Mereka juga sangat enak, sebab itulah hidangan ikan tenggiri disajikan di banyak restoran terbaik di dunia..
Kelajuan maksimum ikan tenggiri ialah 80 kilometer sejam.

Perahu layar

Perahu layar adalah ikan terpantas di dunia dan meninggalkan banyak pesaingnya dari segi kepantasan. Dari hujung "hidung" yang tajam ke ekor, panjangnya ialah 3,5 meter, dan berat badan mereka adalah 90 kg.
Kelajuan maksimum perahu layar adalah 112 kilometer sejam. Angka ini serupa dengan cheetah, yang dianggap sebagai haiwan darat terpantas..

Ikan apa yang paling cepat berenang di lautan - 10 paling lincah

Jawapan untuk pertanyaan ikan mana yang paling cepat berenang di lautan menarik bagi banyak orang. Artikel ini akan memberikan gambaran ringkas mengenai ikan yang berenang dengan kecepatan yang luar biasa. Peluang seperti itu diberikan kepada mereka oleh alam untuk lari dari bahaya dan mengejar makanan. Keupayaan untuk berenang dengan cepat adalah cara bertahan hidup di alam liar, kadang-kadang kejam, alam, atau lebih tepatnya, di perairannya.

Untuk mengetahui ikan mana yang paling cepat berenang di lautan, sebagai perbandingan, kami akan membentangkan beberapa ikan terpantas dalam artikel ini secara ringkas..

Marlin berjalur

Ikan mana yang berenang paling cepat di lautan? Tiga yang terpantas termasuk wakil yang habitatnya adalah Lautan Pasifik. Ini adalah marlin berjalur yang suka berenang dekat dengan permukaan air..

Panjangnya ialah 4.2 m dan berat 190 kg. Makanan kegemaran raksasa adalah ikan sardin. Harus diingat bahawa kerana kesulitan hasil tangkapannya, marlin termasuk dalam daftar memancing sukan.

Marlin berjalur berenang dengan kecepatan 77 km / j.

Kelajuan ikan layar

Para saintis mengukur kelajuan ikan layar ketika memburu sekolah ikan, kelajuan perahu layar sekitar 109 km / jam atau 68 batu per jam. Ianya sangat cepat untuk ikan.

Sekiranya kita membuat ikan ini berenang 200 meter di kolam renang, ia akan melakukannya dalam 10 saat. Sebagai perbandingan - juara renang Olimpik Michael Phelps, berenang 200 meter gaya bebas dalam 1.42 minit.

Ikan terpantas di lautan

Perahu layar adalah ikan terpantas di dunia. Panjang - 3.5 meter, berat - 90 kg.

Kelajuannya serupa dengan cheetah, yang dianggap sebagai haiwan terpantas di bumi. Perahu layar mempunyai kelajuan maksimum 112 kilometer sejam..

Ikan ini mempunyai nama ini kerana sirip punggungnya yang luar biasa, serupa dengan layar. Ia tinggal di laut dan lautan tropika dan tropis. Anda juga dapat bertemu ikan ini di perairan Laut Hitam, di mana ia berasal dari Lautan Hindi melalui Terusan Suez, Laut Mediterranean dan Dardanelles.

Perahu layar adalah pemangsa ikan industri. Ia ditangkap dengan kaedah longline bersama ikan todak dan tuna..

Sistem muskuloskeletal


Sirip ikan dan evolusi
Agar ikan dapat berenang, mereka telah membentuk sistem muskuloskeletal yang baru berbanding dengan mixin dan lampreys yang lebih kuno. Pertama, sirip muncul di dalam ikan. Sepasang dada, perut. Dan masing-masing satu sirip ventral, punggung dan ekor. Mereka "terikat" pada otot, kontraksi yang menyebabkan sirip berubah kedudukan, menghasilkan pergerakan. Akibatnya, haiwan itu dapat bergerak dalam satah mendatar, membalikkan badan.

Ikan Pedang

Kelajuan maksimum ikan todak (hinggap) ialah 109 km / j. Ini adalah nilai yang dicatatkan. Tetapi ada juga pengukuran tidak rasmi. Nilainya 130 km per jam, yang lebih tinggi daripada perahu layar. Beratnya kira-kira 500 kg dan panjangnya hingga 5 meter.

Ciri pembezaan utama ikan todak besar adalah bahawa bukannya rahang atas, ia mempunyai proses panjang (rostrum), serupa dengan bentuk pedang. Panjangnya adalah 2/3 dari keseluruhan panjang badan. Sebahagian besarnya, pedang ini sesuai untuk diburu - ia mematahkan sekumpulan ikan.

Ikan pedang terdapat di perairan tropika dan subtropika. Kelajuan tinggi dicapai kerana struktur badan. Peranan penting dalam hal ini dimainkan oleh rostrum, yang mengurangkan seretan..

Bentuk badan, integumen luaran


Bentuk badan ikan
Bentuk badan ikan adalah penyesuaian lain terhadap pergerakan yang padat, berbanding dengan udara, jisim air. Mayat haiwan, kecuali spesies dasar laut dan dalam, berbentuk gelendong, ramping, yang menghasilkan ketahanan minimum terhadap alam sekitar. Di samping itu, jangan lupa tentang timbangan, yang meningkatkan luncuran, mengurangkan penggunaan tenaga haiwan semasa berenang..

Zander

Pemangsa keluarga hinggap yang menyergap ikan lain. Aktif pada bila-bila masa sepanjang hari, dapat memburu walaupun dalam keadaan kurang cahaya. Panjang badannya boleh mencapai 1 m, dan berat badannya sering melebihi 10 kg. Keistimewaan ikan yang tersendiri adalah adanya anjing yang besar. Pewarnaan badan biasanya berwarna hijau gelap, dengan garis melintang berwarna coklat keabu-abuan di sisi. Pada usia muda, pike hinggap hidup di kawanan, pada orang dewasa - ia lebih suka kesunyian.

Carps sangat lucu. Mereka mempunyai dua antena di dekat mulut, yang memudahkan untuk membezakannya dari ikan lain. Satu-satunya pengecualian adalah ikan keli, tetapi ikan lele mempunyai kepala yang lebih rata.


Ikan mas suka makan pelbagai krustasea dan moluska, walaupun pada umumnya mereka tidak aneh dalam makanan, yang mana beberapa pemancing membandingkannya dengan babi. Ikan mas boleh hidup lebih dari 50 tahun, dengan jisim mencapai 35 kg.

Bagaimana ikan tahu di mana hendak berenang

Sebenarnya, persoalan ini masih menggangu para saintis. Walaupun menggunakan teknologi yang paling moden, saintis penyelidikan belum dapat mengkaji sepenuhnya tingkah laku ikan. Banyak penjelasan hanya berdasarkan andaian, namun beberapa pertanyaan telah dijawab..

Bagaimana ikan menavigasi air?

Ada pendapat bahawa sama sekali tidak penting bagi ikan tempat tinggal, makan, pembiakan dan rehat. Sebenarnya, ini tidak berlaku. Seluruh kawasan takungan terbahagi kepada wilayah di mana spesies ikan tertentu tinggal dan di mana spesies lain tidak dapat berenang. Sudah tentu, beberapa spesies dapat hidup bersama di wilayah yang sama, tetapi mereka tidak akan membiarkan yang lain memasuki wilayah mereka. Ikan ingat batas "harta benda" mereka dengan bantuan penglihatan dan bau.

Sebagai contoh, tumbuh-tumbuhan yang berbeza tumbuh di bahagian takungan yang berlainan, kerana dipandu oleh mereka, ikan tahu ke mana harus pergi. Batu-batu, peralihan dasar silty ke yang berpasir, dan sebagainya juga boleh berfungsi sebagai mercu tanda. Selain itu, pada kedalaman yang berbeza, air mengandungi jumlah oksigen yang berlarutan di dalamnya, ikan sangat sensitif terhadap perubahan dalam air, oleh itu, ikan tersebut menerima maklumat tentang di mana takungan saat ini.

Terdapat tempat-tempat tertentu di mana ikan bermalam atau menghabiskan musim sejuk (ini lebih banyak berlaku untuk ikan sungai dan tasik). Para penyelidik membuktikan bahawa ikan yang berenang sepanjang hari mencari makanan selalu kembali ke tempat yang sama untuk malam itu..

Adakah ikan dapat dilihat dengan baik?

Sebilangan besar ikan dapat melihat dengan baik pada jarak 1-2 meter. Ada yang mempunyai penglihatan yang sangat tajam, terutama yang pemangsa. Ikan yang tinggal di sungai berlumpur atau air tasik mempunyai penglihatan yang buruk. Ini adalah bream, crucian carp, tench. Tetapi ikan hiu melihat dengan baik, tetapi sama sekali tidak membezakan warna.

Adakah ikan selalu tinggal di tempat mereka dilahirkan?

Ikan salmon sangat menarik. Setelah menetas dari telur dan tumbuh, perjalanan yang hebat bermula. Selalunya, salmon bertelur di sungai air tawar, ikan yang telah mencapai usia matang meninggalkannya dan pergi ke laut terbuka. Lebih-lebih lagi, ikan ini berenang dengan cepat, dan dapat menempuh jarak 100 kilometer sehari. Ketika musim kawin bermula dan waktu bertelur (ketika ikan siap bertelur), salmon pasti akan kembali ke tempat ia dilahirkan.

Mengapa ikan itu kembali tidak diketahui oleh sesiapa pun. Pada masa ini, ikan dipandu terutamanya oleh komposisi, suhu dan bau air. Bau air takungan asli sangat diingati oleh ikan, dan dapat mengingat bau ini hampir sepanjang hayatnya.

Tuna kuning

Dijumpai di lintang beriklim tropika dan sederhana di lautan dunia. Ikan terbesar mencapai panjang 239 cm, dengan berat 200 kg. Tidak seperti rakan sejawatnya, ia tidak melakukan migrasi untuk mencari tempat yang hangat. Lebih suka melekat di permukaan dan tidak menyelam lebih dalam daripada 100 m.

Ia dapat bergerak dengan kecepatan hingga 75 km / jam, tetapi ini tidak menghalangnya menjadi ikan komersial yang berharga. Daging tuna seperti itu biasanya digunakan untuk pengetinan..

Menarik: spesimen ikan terbesar berenang dengan ikan lumba-lumba dan juga ikan hiu paus.

Tarpon Atlantik

Berkat badan yang diperkemas, ikan meluncur dengan mudah di perairan Lautan Atlantik dengan kelajuan 50 km / j. Individu terbesar mencapai panjang 250 cm dan berat hingga 160 kg. Ikan itu hidup dalam tempoh 55 tahun. Kerana sisiknya yang besar dan berkilat, ia menarik nelayan dan pada masa yang sama adalah mangsa yang diinginkan.

Menarik: Tarpon sangat kuat dan kuat dan mampu melompat keluar dari ketinggian hingga 3 meter.

Rudd

Dengan sirip merahnya, sangat mudah mengenali kemerahan - ikan sungai dengan mata oren dengan titik merah di bahagian atas. Rudd tidak terkenal dengan ukurannya - panjang badannya hanya mencapai 36 cm, dan beratnya 2 kg.

Namun, anda harus bekerja keras untuk menangkap spesimen yang begitu besar. Lagipun, ikan itu agak licik. Sangat mudah untuk membingungkannya dengan kecoak..

Mikizha

Nama yang lebih dikenali untuk ikan ini adalah pelangi. Milik keluarga salmon. Tanah airnya adalah Amerika Utara, tetapi telah berakar di banyak negara di dunia tanpa masalah. Mykiss terdapat di perairan sejuk dan bersih, sering ditanam untuk keperluan industri. Warna badan ikan berwarna kehijauan di bahagian belakang dan kelabu-putih di bahagian perut. Panjang badan individu yang tinggal di takungan semula jadi mencapai 50 cm, berat hingga 1.6 kg. Trout tumbuh di kolam dan memakan makanan buatan boleh memakan hingga 8 kg. Di persekitaran semula jadi mereka, mykiss memburu ikan lain, anak ayam, tikus, katak, serangga dan moluska.

Burbot

Satu-satunya wakil keluarga cod hanya tinggal di air tawar. Panjang badannya mencapai 1.2 m, berat badannya mencapai 18 kg. Pewarnaan individu yang tinggal di badan air yang berbeza boleh sangat berbeza, varian yang paling umum adalah latar belakang coklat gelap atau kelabu-hitam, dengan bintik-bintik cahaya yang besar di sisi dan sirip yang tidak berpasangan. Sirip dan perut berpasangan biasanya pucat. Burbot memakan ikan kecil, invertebrata, katak, udang karang dan moluska, dan tidak merendahkan binatang yang membusuk. Ditemui di sungai-sungai yang mengalir ke Lautan Artik.

Makna lain

Dalam buku impian, anda boleh mendapatkan tafsiran lain mengapa anda bermimpi berenang di dalam air bersama ikan. Penglihatan semacam itu mungkin bermaksud bahawa masa yang sukar akan segera berakhir, dan kehidupan akan berubah menjadi lebih baik. Sekiranya wakil-wakil fauna akuatik agresif dan menyerang pemimpi, maka mimpi mempersonakan orang-orang yang iri hati yang terluka di persekitaran yang terdekat. Sekolah ikan kecil menunjukkan kekecewaan kecil.

Dalam beberapa buku impian, plot ditafsirkan bergantung pada jenis kelamin orang yang tidur:

  1. Sekiranya seorang lelaki mengimpikan plot dengan ikan, penglihatan malam akan menunjukkan kejayaannya dalam perniagaan atau pendidikan. Tetapi dia dapat mencapai apa yang dia mahukan hanya dengan ketekunan..
  2. Bagi seorang wanita, impian meramalkan kehamilan awal.
  3. Sekiranya seorang wanita muda memimpikan ikan dengan warna-warna cerah, maka mimpi itu menjanjikan perkenalannya dengan seorang lelaki yang menyenangkan dengan siapa dia akan menjalin hubungan romantis. Namun, wanita muda itu perlu berhati-hati, kerana seorang pemuda dapat menggunakannya dan kemudian berhenti..
  4. Bagi wanita yang matang, penglihatan bermaksud percintaan yang memusingkan dengan orang asing..

Dalam mimpi, berenang di laut dengan ikan dan menangkapnya dianggap sebagai tanda penting: pada hakikatnya, orang yang tidur harus mengatasi banyak kesukaran untuk mencapai keharmonian dan kebahagiaan.

Berenang di air jernih di antara ikan dan melihat orang lemas di dasar takungan menjanjikan kegagalan dan kekecewaan. Berenang dengan hidupan laut di Dolphinarium menggambarkan kejayaan dalam pekerjaan baru.

Sekiranya, ketika mandi, si tidur menyaksikan kemalangan, maka pada hakikatnya dia harus berhati-hati dengan pasangan semasa, kerana dia dapat menjaga hubungan cinta untuk keuntungan pribadi.

Sekiranya seseorang bermimpi bagaimana dia berenang di laut atau perairan lain dengan ikan, maka dia tidak boleh mengharapkan perubahan serius dalam kehidupan nyata. Biasanya bermimpi dengan plot seperti itu memberi amaran akan kejadian yang akan datang, yang mana ia harus dipersiapkan..

Ciri-ciri penampilan ikan

Setelah bangun, orang dengan cepat melupakan perincian plot impian, tetapi mereka harus dihafal untuk mentafsirkan mimpi dengan betul..

Semasa menafsirkan tidur, seseorang perlu ingat ikan yang berenang di sebelahnya:

  1. Pemandangan eksotik dengan warna terang menjanjikan pertemuan dengan sekumpulan orang yang menarik.
  2. Warna riang ikan bermaksud berkenalan dengan keperibadian yang luar biasa. Orang ini dapat mempengaruhi pendapat atau keputusan pemimpi dalam beberapa perkara dan mengubah pandangan hidupnya..
  3. Ikan keli yang diimpikan melambangkan kelambatan tidur. Dia perlu menjadi lebih aktif untuk meningkatkan produktiviti..
  4. Kehadiran karpet perak dalam mimpi memberi amaran akan kesepakatan berisiko yang harus ditinggalkan.
  5. Ikan mas bermaksud bahawa sebenarnya impian pemimpi atau impian lama akan menjadi kenyataan..
  6. Tukang kayu Crucian dan bertengger bermimpi pesta yang bising dan menyenangkan dengan rakan-rakan.
  7. Stingrays mewakili ketegangan. Orang yang tidur mesti bercuti untuk berehat dan berehat dengan baik..
  8. Piranhas bermaksud bahawa seseorang berada dalam bahaya. Dia tidak boleh menonjol dari orang ramai, jika tidak, dia tidak akan dapat mengelakkan masalah..
  9. Ikan terbang menjanjikan nasib baik dalam beberapa bidang kehidupan..
  10. Individu beracun memberi amaran kepada si tidur mengenai tingkah lakunya yang sembrono, yang akan membahayakannya. Dalam persekitaran terdekat, seseorang mungkin muncul yang ingin memperdaya pemimpi dan menggunakannya untuk keuntungan peribadi..
  11. Pisces black bermaksud bahawa tidur akan menderita kerana penyelesaian tergesa-gesa untuk keadaan itu. Dia perlu memikirkan dengan teliti segala sesuatu untuk mengelakkan akibat negatif..
  12. Kehidupan laut yang besar meramalkan perjalanan ke bandar atau negara lain. Sekiranya dalam mimpi si penidur tidak mengalami emosi apa pun, perjalanannya akan menggembirakan. Spesimen yang besar dan menimbulkan ketakutan bermaksud perjalanan mungkin tidak sesenang yang anda mahukan..

Berenang di kolam dengan ikan besar menjanjikan promosi. Sekiranya dalam mimpi sebuah takungan buatan ada di rumah orang yang sedang tidur, maka pada hakikatnya dia dapat meneruskan perniagaan baru dengan selamat.

Tuna sirip biru selatan

Mereka tinggal di perairan beriklim sedang di lautan hemisfera selatan, selama bertelur mereka berpindah ke daerah subtropika. Mereka lebih suka tinggal di perairan permukaan, tetapi kadang-kadang mereka tidak merendahkan kedalaman hingga 2743 m.

Individu terbesar mencapai panjang 2.45 m dan berat 260 kg. Ikan itu mampu melaju hingga 74 km / j.

Menarik: daging ikan dianggap sebagai makanan istimewa dan digunakan dalam penyediaan sushi dan sashimi. Sumber protein yang kaya dan banyak vitamin dan mineral penting.

Roach

Roach adalah ikan air tawar yang lain. Hanya mata merah darah yang berbeza dari kemerahannya. Namun, ia lebih kecil jika dibandingkan dengan rudd. Dia suka tanah liat dan tanah liat. Ikan besar hidup di perairan jernih dan dalam, sementara perwakilannya yang lebih kecil sering dijumpai di semak pantai, di lili air teratai, tetapi bahkan yang terkecil cuba melekat di air dalam.

Bercakap mengenai tumbuh-tumbuhan sungai, seseorang tidak boleh gagal menyebut tanaman seperti buluh, teratai, duckweed. Tentunya, setiap orang dalam hidupnya telah melihat daun buluh yang panjang dan sempit dan telinga tebal berwarna coklat tidak asing bagi semua orang. Namun, sebenarnya tanaman ini disebut cattail, walaupun banyak yang mengetahuinya secara eksklusif sebagai buluh..

Bunga kuning pucat kecil di tangkai tebal dan daun lebar adalah teratai atau kapsul telur. Bunga yang lebih besar berwarna putih, merah atau merah jambu juga disebut sebagai teratai, tetapi selalunya ia disebut teratai atau teratai.

Daun kecil berwarna hijau terang di atas air - duckweed. Ini adalah tanaman tahunan kecil yang terapung di permukaan air dan berfungsi sebagai makanan yang sangat baik bukan hanya untuk penduduk sungai, tetapi juga untuk ternakan - babi, angsa, itik, ayam. Mereka mengatakan bahawa duckweed mekar. Walau bagaimanapun, ini adalah kejadian yang agak jarang berlaku. Mereka mengatakan bahawa jika anda melihat duckweed mekar, itu bernasib baik.

jerung harimau

Pemangsa laut yang ganas adalah bahaya bukan hanya untuk hidupan laut, tetapi juga bagi manusia. Mereka tinggal bukan hanya di perairan laut yang terbuka, tetapi juga berhampiran pantai. Shark lebih suka iklim tropika dan subtropika dan oleh itu adalah yang paling biasa di sekitar pulau-pulau di Lautan Pasifik tengah.

Terutama pada waktu malam, pemangsa memanjakan diri dengan diet yang bervariasi: ikan, mamalia laut, ular laut, penyu dan burung.

Hiu harimau dianggap sebagai ikan hiu terbesar di dunia dan panjangnya mencapai 4-5 m, dengan jisim hingga 635 kg. Ikan terbesar yang masuk dalam Guinness Book of Records adalah seekor betina hamil, panjangnya 5,5 m dan berat 1524 kg.

Kolose seperti itu mempunyai deria penciuman dan dapat mengesan mangsa walaupun di perairan yang bermasalah. Dan dengan kelajuan 53 km / jam, mangsa biasanya tidak mempunyai peluang untuk bertahan hidup..

Menarik: walaupun ikan hiu berbahaya bagi manusia, ia tetap menjadi objek penangkapan ikan yang disasarkan. Sirip, kulit dan hati sangat berharga.

Snetok

Ikan sekolah kecil, berbau timun segar. Ini adalah bentuk lacustrine dari peleburan Eropah. Panjangnya tidak lebih dari 18 cm, berat - hingga 8 g. Tubuhnya yang memanjang ditutup dengan sisik besar yang boleh jatuh. Terdapat gigi yang kuat di dalam mulut. Sisi smelt berwarna keperakan, punggung biasanya gelap dengan warna kelabu-hijau, perutnya ringan. Diet berdasarkan krustasea kecil.

Varian yang diketahui

Untuk masa yang lama, para penyelidik percaya bahawa lumba-lumba adalah juara. Pada mamalia ini, tubuh disesuaikan dengan sempurna untuk bergerak dengan cepat dan bermanuver. Kulit lumba-lumba yang halus dilumurkan dengan rembesan berminyak, sirip punggung berbentuk seperti sabit.

Menonjolkan latar belakang banyak dan barakuda. Ikan bersirip sinar ini, seberat lima puluh kilogram, mampu memecut hingga 60 km / jam hanya dalam beberapa saat. Ikan terbang juga menarik - ketika meninggalkan air, mereka dengan cepat menukar 30 km / jam menjadi 65 penuh.

Walau bagaimanapun, walaupun mempunyai kualiti yang luar biasa, rekod kelajuan tetap ada di perwakilan air yang lain..

Jerung biru

Ia memiliki habitat yang luas dan tersebar baik di lautan dan di zon pesisir perairan subtropika, tropika dan hangat. Lebih suka kekal dalam.

Kerana keindahan dan kepantasannya hingga 69 km / jam, ikan itu adalah mangsa yang diinginkan untuk memancing sukan..

Menarik: vitamin dibuat dari lemak hati hiu biru. Sirip membuat sup.

Ikan emas

Ikan keluarga ikan mas, panjangnya hingga 36 cm.Berat badan biasanya tidak melebihi 1.5 kg. Warna di sisi dan perut berwarna keemasan atau kekuningan-tembaga, di bahagian belakang berwarna gelap, kehijauan-coklat. Carp crucian adalah spesies yang suka makan. Ia tinggal di kawasan dengan tumbuh-tumbuhan yang berlimpah dan dasar berlumpur, berusaha untuk tidak berenang ke kawasan terbuka. Ia memakan cacing, moluska, larva serangga dan tanaman. Mampu menahan perairan payau, juga tahan terhadap kekurangan oksigen dan perubahan suhu air.

Ikan tenggiri

Memancing ikan, lebih suka iklim hangat di landasan benua, berhampiran pantai. Ikan pemangsa ini, untuk memburu ikan kecil, mengembangkan kecepatan hingga 80 km / jam. Panjang rata-rata individu ialah 30 cm, dengan berat hingga 300 g, tetapi boleh mencapai 70 cm dengan berat 2.8 kg.

Menarik: daging ikan mengandungi sejumlah besar merkuri dan oleh itu tidak digalakkan untuk digunakan oleh anak kecil dan wanita hamil.

Ikan yang sangat berhati-hati dari keluarga ikan mas, tinggal di kawasan yang mempunyai banyak tumbuh-tumbuhan. Dietnya berdasarkan larva serangga, moluska, cacing dan alga. Panjang badan spesimen terbesar mencapai 82 cm, berat - 6 kg. Latar belakang utama ikan ikan berwarna kelabu-coklat, sirip di sepanjang pinggirnya hampir hitam. Juvana berwarna keperakan.

Ikan omnivora yang hidup baik di sungai segar, tasik dan kolam, dan di teluk laut dengan air payau. Milik keluarga Carp. Wakil spesies terbesar tumbuh hingga 90 cm, beratnya mencapai 7-8 kg. Ukuran purata orang dewasa adalah: panjang badan - kira-kira setengah meter, berat - hingga 2.8-3 kg. Idea berwarna biru-hitam di bahagian belakang dan keputihan di sisi, perut berwarna keperakan, kilauan logam muncul pada musim bunga.

Saingan pemegang rekod

Bersama dengan ikan todak yang lincah, mereka juga memeriksa penduduk lain dari kedalaman. Ini adalah Perahu layar, wakil ikan bersirip sinar. Ia juga mendapat namanya kerana penampilannya. Di bahagian belakang haiwan terdapat sirip besar yang memanjang dari belakang kepala. Oleh kerana saiznya dan beberapa ciri bentuknya, ia kelihatan seperti layar..

Pemangsa ini dapat mengejar mangsanya dengan kecepatan sekitar 100 km / jam, dan beberapa kajian menunjukkan angka yang lebih tinggi - sekitar 109.

Semasa memecut, perahu layar mengeluarkan siripnya yang besar dan membukanya dengan tajam apabila perlu dipusingkan. Sebilangan saintis percaya bahawa bilangan yang diketahui jauh dari had perahu layar, dan sejauh ini belum ada yang dapat melihat ikan ini pada saat kelajuan tertinggi..

Ikan pemangsa dari keluarga pike, biasa di sungai air tawar, sungai, tasik, takungan Eurasia dan Amerika Utara. Ia lebih suka tinggal di belukar tumbuhan akuatik, di mana ia menunggu tanpa bergerak untuk mangsa yang berpotensi. Pike mempunyai badan yang memanjang dan kepala yang agak besar dengan mulut yang lebar. Warnanya bergantung pada habitat dan berkisar dari kelabu-hijau hingga abu-abu-kekuningan atau kelabu-coklat, dengan punggung yang lebih gelap dan bintik-bintik zaitun yang besar membentuk garis melintang di sisi. Panjang purata ialah 40-55 cm, berat purata ialah 1-8 kg. Panjang maksimum hingga 150 cm, berat - hingga 35 kg.

Ikan terpantas di dunia

Terdapat lebih daripada 33,000 spesies ikan di dunia. Dan apakah ikan terpantas di dunia?

Soalan ini sangat sukar dijawab, kerana tidak mudah mengukur kelajuan ikan, kerana mereka tidak hidup di darat. Tetapi pengiraan tertentu dapat dibuat. Jadi siapa dia ikan terpantas di planet ini?

Tempat kelima - tuna

Terdapat dua jenis tuna: biru dan kuning. Walau bagaimanapun, tanpa mengira warna, kedua-dua spesies dapat mencapai kecepatan hingga 70 kilometer per jam. Tidak lama dahulu, para saintis mengadakan pertandingan menarik antara wahoo dan tuna, hasilnya wahoo menang, dan tuna mendapat tempat kedua. Tuna boleh mencapai panjang hingga 3 meter. Juga, tuna mempunyai salah satu jenis daging yang paling berkhasiat dan sihat. Ia dianggap sebagai salah satu sumber fosforus, kalsium dan vitamin D. semula jadi terbaik. Sehingga baru-baru ini, daging tuna tidak dianggap sebagai produk yang dapat dimakan dalam makanan. Hari ini ia adalah makanan istimewa.

Tempat keempat - wahu

Tercepat keempat adalah ikan, yang disebut wahoo. Ikan ini tinggal di perairan lautan Atlantik dan Pasifik. Ciri utama wahoo adalah panjangnya yang mengagumkan. Panjang maksimum ikan, dicatatkan pada tahun 1998, adalah sejauh 2.5 meter. Kelajuan ikan wahoo tidak banyak, tidak sedikit, sebanyak 78 kilometer sejam. Ikan ini tenggelam hingga kedalaman lebih dari 12 meter. Dan tidak, bukan untuk berehat.

Tempat ketiga - marlin hitam

Tempat ketiga dalam ranking ditempati oleh ikan, marlin hitam. Berkat penyelidikan yang dilakukan oleh saintis Tentera Udara, didapati marlin mencapai kelajuan 85 kilometer per jam. Maklumat tersebut berdasarkan pada ikan yang ditangkap di pancing tugas berat. Ikan itu mendapat nama panggilannya dengan alasan. Marlin sangat mirip dengan cerucuk (batang logam dengan hujung runcing). Senang menyaksikan marlin, kerana ikan berenang dengan rahang terbuka. Air yang masuk ke mulut terbuka membekalkan insang, dan sebagai akibatnya, seluruh tubuh dengan oksigen. Ada kes-kes ketika marlin tertangkap di kait, tetapi tidak pernah menyerah pada pemancing. Dan semuanya disebabkan oleh otot yang kuat.

Tempat kedua: ikan todak

Tempat kedua alas kami dihuni oleh pemangsa, ikan todak. Berkat perhitungan, dapat diketahui bahawa seekor haiwan laut dapat mencapai kecepatan hingga 100 kilometer per jam. Kelebihan utama haiwan ini adalah rahang atas yang memanjang, berkat ikan yang diburu, menggunakan rahang untuk mengejutkan mangsanya. Rata-rata, ikan mempunyai berat hingga 500 kilogram. Tidak seperti banyak spesies ikan lain, ikan todak tidak dapat mengekalkan suhu di atas ambien.

Ikan terpantas di dunia

Ikan perahu layar adalah ikan terpantas di dunia. Dia tinggal di lautan. Beberapa tahun yang lalu, di sebuah pusat penyelidikan ikan yu, para pakar mengkaji kelajuan perahu layar. 109 kilometer sejam, dengan kecepatan ini perahu layar membajak lautan. Dan walaupun beratnya, terus terang, tidak kecil (hingga 100 kg), ini tidak menghalang perahu layar dari tempat pertama. Ciri utama ikan adalah kehadiran sirip besar, yang terletak di bahagian belakang.

Perahu layar mempunyai cat badan kelabu-biru. Menurut saintis, 109 kilometer sejam bukanlah hadnya. Kemungkinan dalam keadaan yang betul, ikan akan dapat mencapai hingga 150 kilometer per jam. Dari haiwan yang hidup di darat, bahkan seekor cheetah tidak dapat memecut dengan cepat.

Ikan terpantas di dunia

Haiwan darat terpantas di bumi adalah cheetah, yang mampu melakukan kelajuan melebihi 100 km / jam. Tetapi sebilangan penduduk laut tidak mempunyai kepantasan pergerakan dan ketangkasan..

Ikan terpantas di dunia dipersembahkan untuk perhatian pembaca - 10 teratas.

10. Tarpon Atlantik Kelajuan hingga 50 km / j

Tarpon Atlantik membuka sepuluh ikan terpantas di dunia, yang mampu mempercepat hingga 50 km / jam di dalam air. Tarpon mempunyai penampilan yang pelik dan sedikit menyerupai ikan haring besar. Dalam mencari makanan, tarpon dapat menempuh jarak yang jauh dalam seminggu. Ia memakan pelbagai moluska, krustasea, goreng spesies ikan lain yang lebih suka habitat yang lebih kecil dan berjalan lebih dekat ke permukaan air.

9. Kelajuan hiu harimau hingga 53 km / j

Hiu harimau adalah salah satu hidupan laut yang paling berbahaya dan terpantas dengan kelajuan maksimum 53 km / j. Ia juga merupakan salah satu jerung moden terbesar dengan panjang badan hingga 5 meter. Pemangsa yang aktif dan perenang yang sangat baik, hiu harimau biasanya perlahan-lahan melakukan rondaan di wilayah ini, melakukan pergerakan halus, tetapi menjadi cepat dan tangkas ketika mereka mencium makanan. Ketika menyerang atau melarikan diri, mereka dapat dengan cepat mengembangkan kecepatan tinggi. Jerung harimau ditemui berhampiran pantai, terutamanya di perairan tropika dan subtropika di seluruh dunia.

8. Kelajuan Albula hingga 60 km / j

Albula menduduki tempat kelapan dalam senarai ikan terpantas di dunia dengan kelajuan maksimum 60 km / j. Ia adalah ikan pemangsa yang terdapat di perairan tropika dan laut subtropika. Ukuran individu yang besar boleh mencapai panjang 1 meter, dan berat hingga 9 kilogram. Sebahagian besar hidupan laut digunakan sebagai tangkapan sukan memancing.

7. Kelajuan Pedang hingga 65 km / j

Ikan pedang mampu bergerak di dalam air dengan kecepatan 65 km / jam, yang menjadikannya salah satu ikan terpantas di dunia. Ini mendapat namanya dari rahang atas yang sangat memanjang dan rata, yang memiliki bentuk pedang yang diasah dan panjangnya sepertiga dari keseluruhan ikan. Sirip pelvis ikan todak tidak ada, dan ekornya memiliki bentuk sabit, segera menunjukkan kualiti kelajuan pemiliknya. Untuk dimensi hidupan laut, panjangnya dapat mencapai 4,55 m dan berat 650 kg. Ikan pedang terdapat di perairan tropis dan subtropika di semua lautan, ia jarang dijumpai di Laut Hitam dan Laut Azov, di mana ia hanya muncul pada musim panas. Ikan ini terutama dipancing untuk pelarian panjang, dan trofi memancing sukan yang berharga - trolling. Serangan ke atas manusia tidak dicatat hingga Mei 2015, ketika di Hawaii, seekor ikan todak menyerang kapten kapal nelayan, Rancie Llaines, yang memarahinya. Pedang menusuk dada dan lelaki itu mati.

6. Kelajuan Hiu Biru hingga 69 km / j

Hiu biru adalah salah satu pemangsa laut terpantas dengan kelajuan maksimum 69 km / j. Ikan pemangsa besar dijumpai jauh dari pantai, di bentangan lautan, dan di persisiran pantai. Tetapi lebih lazim melihat ikan-ikan ini di laut terbuka, sebagai bagian dari konvoi kapal dan kapal laut, oleh itu hiu biru dianggap sebagai ikan pelagis. Mungkin ini adalah salah satu spesies yang paling banyak terdapat di antara ikan hiu di Lautan Dunia, bersama dengan pemangsa yang biasa seperti ikan hering dan ikan salmon..

5. Tuna sirip biru kelajuan hingga 74 km / j

Tuna sirip biru selatan dengan kecepatan berenang 74 km / jam adalah ikan terpantas kelima di dunia. Tuna sirip biru Pasifik sentiasa bergerak. Apabila berhenti, mereka sukar bernafas, kerana penutup insang terbuka sesuai dengan pergerakan sisi badan ke kiri dan kanan. Air melalui mulut terbuka ke rongga insang hanya pada pergerakan. Mereka sekolah ikan pelagis membuat migrasi panjang. Kadang-kadang mereka membentuk kawanan dengan tuna ukuran yang serupa dari spesies lain - berkaki panjang, berkaki kuning, bermata besar, bergaris, dan lain-lain. Makanannya bervariasi dan bergantung pada pakan makanan di kawasan makan. Ia didasarkan pada persekolahan ikan pelagik yang tinggal di dekat permukaan air..

4. Kecepatan tuna Yellowfin sehingga 75 km / j

Tuna Yellowfin adalah salah satu ikan terpantas di dunia dengan kelajuan pergerakan 75 km / j. Pemangsa laut dibezakan pertama sekali dengan ukurannya yang besar, ia mampu mencapai dua setengah meter dan berat 200 kilogram. Dia menerima nama panggilannya untuk warna yang sesuai, tubuhnya dicat dengan warna kelabu-biru, dan garis longitudinal kuning-putih melewati belakang. Terdapat 20 garis seperti itu. Sirip dubur tuna jenis ini juga berwarna kuning terang. Terdapat juga jalur suria yang panjang di sisi, tetapi pada beberapa individu, ia tidak ada. Tuna Yellowfin hidup terutamanya di kawanan, ia memakan sotong, ikan kecil dan pelbagai krustasea.

3. Kelajuan marlin berjalur hingga 77 km / j

Marlin berjalur membuka tiga ikan tercepat di dunia dengan kelajuan hingga 77 km / jam di air. Ia mendapat namanya kerana jalur badan melintang yang jelas. Ianya sangat jarang berlaku di zon khatulistiwa, melakukan migrasi yang ketara, di mana ikan ini bergerak ke garis lintang yang lebih tinggi pada musim panas dan kembali ke kawasan perairan hangat pada musim sejuk. Pemangsa memakan terutamanya sotong, ikan dan krustasea..

2. ikan tenggiri Berkelajuan hingga 80 km / j

Ikan tenggiri berada di kedudukan kedua dalam ranking ikan terpantas di dunia. Haiwan laut mampu mengembangkan kecepatan berenang yang luar biasa, yaitu 80 km / jam. Kelajuan tinggi memainkan peranan yang sangat penting untuk ikan kembung, kerana dia adalah pemangsa dan ini membantunya untuk mengatasi mangsanya dalam waktu yang singkat. Ikan sekolah inilah yang bergerak di lorong air membentuk sekolah. Mendiami perairan hangat di rak benua, selalunya dekat dengan pantai. Membiak pada musim panas. Ia memakan plankton dan ikan kecil, kadang-kadang invertebrata bentik.

1. Kelajuan Perahu Layar melebihi 100 km / j

Perahu layar adalah ikan terpantas di dunia, mampu melaju lebih dari 100 km / jam. Semasa satu siri ujian yang dilakukan di salah satu kem memancing, perahu layar berenang sejauh 91 m dalam 3 saat, yang bersamaan dengan kecepatan 109 km / jam. Tidak seperti mayoritas ikan bertulang, ikan layar dan spesies yang berkaitan dari keluarga ikan layar dan ikan todak dengan berkesan menggunakan pergolakan, iaitu, air mengalir di seluruh badan bukan di lapisan, seperti dalam pergerakan lamina, tetapi membentuk pusingan cepat yang membantu mereka mengurangkan ketahanan air. Lekapan rahang atas dan bawah yang menonjol jauh memungkinkan pergolakan pada kelajuan yang lebih rendah. Ketika berlayar dengan pantas, layar dilipat ke bawah dan ditarik ke dalam lubang khas di bahagian belakang. Sirip pelvis dubur dan panjang juga tersembunyi. Semasa putaran tajam pada kelajuan tinggi, siripnya naik tajam. Kadang-kadang kapal layar melayang perlahan-lahan di dekat permukaan air dengan layar yang dilanjutkan sepenuhnya di atas air..

Ikan terpantas di dunia

Untuk terbang dengan cepat di udara, anda perlu mempunyai sayap yang kuat dan dapat menggunakan arus udara. Dan untuk mengembangkan kelajuan tinggi di dalam air, anda perlu memiliki bentuk dan kekuatan yang ramping untuk "menerobos" daya tahan air. Prostozoo akan menceritakan tentang ikan berenang terpantas di dunia.

Ikan ikan layar

Perahu layar terkenal dengan kepantasannya yang luar biasa dan sirip punggung seperti layar yang menakjubkan. Perahu layar hidup di laut dan lautan tropika dan subtropika, anda juga dapat menemuinya di perairan Laut Hitam, di mana ia berasal dari Lautan Hindi, melewati Terusan Suez, Laut Mediterania, Dardanelles.

Perahu layar mencapai 3.5 m dan berat sekitar 100 kg, mampu mempercepat hingga 110 km / jam, yang terbukti semasa ujian di negeri Florida di AS.

Perahu layar adalah pemangsa, ia memakan ikan sardin, ikan teri, ikan kembung, ikan kembung, pelbagai krustasea dan sefalopoda. Ikan ini merupakan ikan industri dan dipancing dengan memancing dengan ikan tuna dan ikan todak..

Selain itu, memancing perahu layar telah lama menjadi sukan kegemaran banyak nelayan, yang, untuk mencuba nasib, bersedia melakukan perjalanan ke seluruh dunia ke Australia atau New Zealand, Cuba atau Seychelles. Ngomong-ngomong, di Cuba, Havana, untuk mengingat spesimen rekod ikan layar yang ditangkap sendiri oleh Ernest Hemingway, kejuaraan nelayan amatur diadakan setiap tahun.

Sumber gambar: http://s46.radikal.ru/

Marlin

Marlins adalah saudara terdekat kapal layar. Mereka tidak mempunyai sirip punggung yang begitu besar, tetapi praktikalnya tidak kalah dengan kelajuan dan ukurannya.

Sebilangan spesimen (marlin Atlantik biru, marlin hitam) mencapai panjang 5 m atau lebih, beratnya hingga 800 kg, dan mereka dapat mencapai kecepatan hingga 85 km / jam, dan di dalamnya mereka dibantu oleh struktur badan khas - bentuk memanjang, moncong berbentuk tombak, panjang sirip punggung keras.

Walaupun hidangan ikan ini dianggap makanan istimewa dan disajikan secara eksklusif di restoran paling mewah dan mahal, banyak pemancing dan nelayan sukan melepaskan ikan ke laut, setelah sebelumnya menimbang dan mendaftarkan berat spesimen yang ditangkap dan difoto dengannya sebagai kenang-kenangan..

Sangat menarik bahawa pahlawan cerita "The Old Man and the Sea" oleh Hemingway memburu marlin, di samping itu, marlin digambarkan bukan di tangan Seychelles dan Bahama.

Sumber gambar: http://www.gofishing.co.uk/

Ikan kembung

Hanya sedikit yang akan melepaskan sebatang ikan tenggiri yang dihisap, tetapi tidak banyak yang tahu bahawa menangkapnya tidak begitu mudah..

Ikan tenggiri adalah ikan sekolah, dan ditangkap dengan sempurna dengan jaring. Tetapi jika dia merasakan bahaya, maka mengejarnya di atas kapal cukup sulit - dalam beberapa minit ikan tenggiri berkembang dengan kecepatan hingga 75-80 km / jam.

Ikan tenggiri dijumpai terutamanya di laut yang hangat (Hitam, Marmara, Mediterranean), semasa migrasi musim panas ia dijumpai di laut utara (Putih, Baltik, Utara, Barent). Ikan tenggiri terutama memakan ikan kecil dan zooplankton.

Ikan tenggiri adalah ikan komersil yang berharga, dalam kebanyakan kes ia datang ke meja kami dengan asap atau asin, tetapi sangat sesuai untuk memasak dan menggoreng, walaupun menjadi agak kering. Daging ikan tenggiri sangat sihat, mengandungi sekitar 16% lemak dan banyak vitamin B12, sedangkan dagingnya lembut, lembut dan tanpa tulang kecil.

Sumber gambar: http://img.21food.com/

Tuna sirip biru Atlantik

Tuna sirip biru Atlantik adalah spesies yang berada di ambang kepupusan. Menurut saintis, hari ini jumlahnya tidak melebihi 6-7% dari yang asli dan sebab utama adalah penggunaan tuna untuk membuat sushi, yang menjadi semakin terkenal di dunia setiap tahun. Daging tuna mempunyai warna merah yang luar biasa yang tidak kehilangan kecerahannya walaupun dipanggang.

Tuna tinggal di utara khatulistiwa, ia dapat ditemui di perairan hangat Lautan Hindi dan Teluk Mexico, dan di lepas pantai Greenland dan di Laut Barents.

Ukuran tuna sirip biru Atlantik sama seperti kelajuan yang dapat dikembangkan - dengan panjang lebih dari 4 meter dan berat lebih dari 500 kg, ia dapat mengatasi 70 km / j.

Saintis percaya bahawa salah satu sebab kelajuan ini adalah peningkatan suhu badan ikan, yang selalu beberapa darjah lebih tinggi daripada air di sekitarnya. Tuna memakan pelbagai krustasea, ikan kecil dan cephalopod.

Tuna terbesar yang ditangkap oleh seorang nelayan amatur seberat 335 kg, yang dicatatkan dalam Guinness Book of Records. Sebagai tambahan, tuna sirip biru Atlantik menjadi ikan termahal pada tahun 2013, dengan hampir $ 2 juta dibayar untuk spesimen 222 kg pada lelongan di Jepun..

Sumber gambar: http://img263.imageshack.us/

Tuna kuning

Tuna Yellowfin agak lebih rendah daripada "relatif", tuna bluefin Atlantik, dalam banyak cara:

  • saiz - 2-2.5 m;
  • berat - sehingga 200 kg;
  • kelajuan di dalam air - sehingga 70 km / j.

Ia mendapat namanya dari sirip punggung dan dubur berwarna kuning terang, serta garis membujur putih dan kuning yang melintasi badan kelabu. Ia dijumpai di lintang tropika dan sederhana di lautan Atlantik, Pasifik dan India. Ia memakan ikan kecil, krustasea, sotong. Sering dijumpai dalam kumpulan yang sama dengan tuna lain yang berukuran, serta lumba-lumba, lumba-lumba dan juga ikan hiu paus.

Seperti tuna sirip biru, sirip kuning dianggap sebagai ikan komersial, tetapi paling sering digunakan untuk membuat makanan dalam tin..

Sumber foto: http://farm5.staticflickr.com/

Diterbitkan di laman web: 18.07.2013

Tuna biasa

PanjangBeratMaks. kepantasanterasa
2 m250 kg70 km / j63 km / j

Tuna biasa adalah wakil besar keluarga ikan tenggiri. Panjangnya hingga 4.6 meter, dan beratnya sekitar 684 kg. Ikan itu hidup di perairan tropika dan subtropika sederhana di Atlantik. Ikan menyesuaikan diri dengan julat suhu yang besar, dari 5 hingga 30 darjah. Tuna memakan cephalopoda dan ikan pelagik kecil.

Selama 40 tahun kebelakangan ini, ikan komersial menurun sebanyak 73%. Pemeliharaan tuna diperhatikan sepanjang tahun. Di lintang sejuk, ia berlaku secara eksklusif dalam cuaca panas. Pada satu masa, individu yang besar memberikan hingga 10 juta telur. Selepas beberapa hari, goreng menetas, dengan cepat menambah berat badan. Rata-rata, tuna hidup 35 tahun.