Cara pulih dari pembedahan perut

Prospek campur tangan pembedahan menakutkan banyak: operasi dikaitkan dengan risiko nyawa, dan lebih buruk lagi - merasa tidak berdaya, kehilangan kawalan terhadap badan anda sendiri, mempercayai doktor sepanjang tempoh anestesia. Sementara itu, kerja pakar bedah hanyalah permulaan jalan, kerana hasil rawatan separuh bergantung pada organisasi tempoh pemulihan. Doktor menyatakan bahawa kunci kejayaan adalah dalam suasana hati pesakit yang betul, yang bersedia mengusahakan dirinya sendiri dengan kerjasama rapat dengan pakar..

Ciri-ciri pemulihan pasca operasi

Terapi pemulihan mempunyai banyak tujuan. Ini termasuk:

  • pencegahan kemungkinan komplikasi operasi;
  • melegakan kesakitan atau had pergerakan;
  • pecutan pemulihan dan pemulihan psikologi selepas sakit;
  • mengembalikan pesakit ke kehidupan sihat yang aktif.

Pada pandangan pertama, tidak ada yang rumit - nampaknya tubuh manusia itu sendiri dapat pulih dari penyakit serius atau pembedahan traumatik. Ramai pesakit naif percaya bahawa perkara yang paling penting dalam tempoh selepas operasi adalah tidur yang sihat dan pemakanan yang baik, dan selebihnya akan "sembuh dengan sendirinya." Tetapi ini tidak berlaku. Lebih-lebih lagi, rawatan diri dan kecerobohan dalam kaitannya dengan langkah-langkah pemulihan kadang-kadang menafikan usaha doktor, walaupun hasil rawatan awal dinilai baik.

Faktanya adalah bahawa pemulihan pesakit selepas operasi adalah sistem perubatan yang lengkap, yang mana perkembangannya adalah keseluruhan sains, pemulihan. Dunia yang bertamadun telah lama meninggalkan idea untuk memberi pesakit istirahat sepenuhnya dalam waktu yang lama setelah operasi, kerana taktik seperti itu memperburuk keadaan pesakit. Di samping itu, dengan pengenalan operasi invasif minimum ke dalam amalan perubatan, penekanan pemulihan beralih dari penyembuhan kulit di kawasan parut ke pemulihan fungsi badan yang sepenuhnya sudah pada hari kedua atau ketiga setelah campur tangan..

Anda tidak harus memikirkan pemikiran campur tangan itu sendiri semasa persiapan operasi, ini akan menimbulkan kebimbangan dan ketakutan yang tidak perlu. Ahli terapi pemulihan menasihati anda untuk mempertimbangkan terlebih dahulu apa yang akan anda lakukan apabila anda kembali sedar pada hari pertama selepas operasi. Adalah berguna untuk membawa pemain, buku atau komputer tablet dengan filem kegemaran anda ke hospital, yang akan membantu anda mengalihkan perhatian anda dari sensasi yang tidak menyenangkan dan menyesuaikan diri dengan suasana positif..

Terutama penting adalah organisasi yang kompeten dalam tempoh pemulihan selepas pembedahan untuk pesakit tua yang lebih sukar untuk bertoleransi dengan campur tangan pembedahan. Dalam kes mereka, perasaan tidak berdaya dan keterbatasan pergerakan terpaksa sering menjadi depresi yang teruk. Orang di bawah umur kadang-kadang mengalami kesakitan dan ketidakselesaan sehingga yang terakhir, ragu-ragu untuk mengadu kepada pegawai perubatan. Sikap psikologi negatif mengganggu pemulihan dan membawa kepada fakta bahawa pesakit tidak akan pulih sepenuhnya selepas operasi. Oleh itu, tugas saudara-mara adalah memikirkan terlebih dahulu bagaimana masa pemulihan akan berjalan, memilih klinik yang sesuai dan doktor yang bertanggungjawab untuk pemulihan dan kesejahteraan orang tua yang cepat..

Tempoh pemulihan selepas pembedahan

Berapa lama masa untuk pulih dari pembedahan bergantung pada banyak faktor. Yang paling ketara adalah sifat operasi. Jadi, walaupun seseorang yang sihat selepas campur tangan kecil di tulang belakang memerlukan sekurang-kurangnya 3-4 bulan untuk kembali ke kehidupan yang penuh. Dan sekiranya berlaku pembedahan abdomen yang luas, pesakit harus mematuhi diet yang ketat selama beberapa tahun untuk mengelakkan pembentukan lekatan. Perbualan yang berasingan adalah operasi pada sendi, yang sering memerlukan banyak sesi gimnastik fisioterapi dan terapi yang bertujuan untuk mengembalikan fungsi dan pergerakan anggota badan yang hilang. Nah, setelah campur tangan kecemasan untuk strok atau serangan jantung, pesakit kadang-kadang harus pulih selama bertahun-tahun untuk mendapatkan kembali kemampuan untuk berdikari dan bekerja..

Kerumitan operasi bukan satu-satunya kriteria untuk tempoh pemulihan. Doktor memberi perhatian khusus pada usia dan jantina pesakit (wanita cenderung pulih lebih cepat daripada lelaki), kehadiran penyakit bersamaan, tabiat buruk dan tahap kecergasan fizikal sebelum pembedahan. Motivasi seseorang untuk pemulihan juga penting - itulah sebabnya psikologi bekerja di pusat pemulihan yang baik bersama dengan doktor.

Kaedah untuk memulihkan badan selepas pembedahan

Senjata terapi pemulihan merangkumi sejumlah kaedah yang mengagumkan, yang masing-masing mempunyai kekuatan dan kelemahan tersendiri. Sebilangan besar pesakit dalam tempoh selepas operasi disarankan untuk menggunakan gabungan beberapa resep, sekaligus memperbaiki apa yang sebenarnya membawa manfaat kesihatan yang paling besar dalam setiap kes tertentu..

  • Ubat-ubatan. Sokongan farmakologi adalah aspek penting dalam pemulihan yang selesa dari pembedahan. Pesakit diberi ubat penghilang rasa sakit, serta vitamin dan adaptogen - bahan yang meningkatkan daya hidup (ginseng, eleutherococcus, pantocrine dan ubat lain). Selepas beberapa jenis intervensi, ubat khas diresepkan: semasa operasi neurologi, pesakit sering ditunjukkan terapi botox - suntikan toksin botulinum, yang melegakan kekejangan otot, mengurangkan ketegangan di pelbagai bahagian tubuh pesakit.
  • Fisioterapi menunjukkan kesan baik faktor fizikal (haba, air, arus elektrik, dan lain-lain) pada tubuh manusia. Ia diakui sebagai salah satu kaedah rawatan yang paling selamat dalam perubatan moden, tetapi memerlukan pendekatan yang kompeten dan rakaman hasilnya dengan teliti. Pakar berpengalaman dalam terapi laser, elektromostostulasi dan terapi diadynamic sangat diminati sekarang, kerana ia membantu mempercepat penyembuhan luka, melegakan keradangan dan mengurangkan kesakitan setelah menjalani sebarang jenis pembedahan.
  • Refleksologi. Kaedah pemulihan ini melibatkan kesan pada titik aktif biologi pada tubuh manusia dengan menggunakan jarum khas atau "cerut" (mox). Ia disebut sebagai ubat alternatif, tetapi keberkesanan refleksologi telah berulang kali ditegaskan dalam praktik banyak pusat pemulihan..
  • Terapi senaman (latihan fisioterapi) berguna untuk orang yang telah menjalani pembedahan pada tulang dan sendi, dan untuk pesakit yang pulih dari pembedahan jantung atau strok. Sistem senaman teratur yang dibina dengan baik membantu bukan sahaja pada tahap fizikal, tetapi juga secara psikologi: kegembiraan pergerakan kembali kepada orang itu, mood bertambah baik, selera makan meningkat.
  • Mekanoterapi, walaupun terdapat persamaan dengan terapi senaman, merujuk kepada kaedah pemulihan pesakit yang bebas selepas pembedahan. Ia melibatkan penggunaan simulator dan orthosis khas yang memudahkan pergerakan pesakit dan orang kurang upaya yang lemah. Dalam bidang perubatan, kaedah ini semakin popular kerana pengenalan alat dan alat baru yang lebih baik..
  • Terapi Bobath adalah teknik yang bertujuan untuk menghilangkan kekejangan (kekakuan) pada otot. Selalunya diresepkan untuk kanak-kanak dengan cerebral palsy, dan juga untuk orang dewasa yang mengalami kemalangan serebrovaskular akut. Inti terapi Bobath adalah pengaktifan pergerakan dengan merangsang refleks semula jadi pesakit. Dalam kes ini, pengajar, dengan jarinya, bertindak pada titik-titik tertentu di badan wadnya, yang menguatkan kerja sistem saraf semasa kelas.
  • Urut diberikan selepas menjalani banyak pembedahan. Ia sangat berguna untuk orang tua yang menderita penyakit pernafasan yang menghabiskan banyak masa dalam kedudukan mendatar. Sesi urut meningkatkan peredaran darah, meningkatkan imuniti dan dapat menjadi tahap peralihan mempersiapkan pesakit untuk kaedah pemulihan aktif..
  • Terapi diet bukan sahaja memungkinkan anda merumuskan diet yang betul dalam tempoh selepas operasi, tetapi juga berperanan dalam pembentukan tabiat sihat pada pesakit. Kaedah pemulihan ini sangat penting dalam pemulihan pesakit setelah pembedahan bariatrik (rawatan pembedahan obesiti), orang dengan gangguan metabolik, dan pesakit yang lemah. Pusat pemulihan moden sentiasa memastikan bahawa menu untuk setiap pesakit dibuat dengan mengambil kira ciri-ciri peribadinya.
  • Psikoterapi. Seperti yang anda ketahui, perkembangan banyak penyakit dipengaruhi oleh pemikiran dan mood pesakit. Bahkan rawatan perubatan berkualiti tinggi tidak akan dapat mencegah kambuhnya penyakit jika seseorang mempunyai kecenderungan psikologi untuk merasa tidak sihat. Tugas ahli psikologi adalah untuk membantu pesakit menyedari apa yang berkaitan dengan penyakitnya, dan menyesuaikan diri dengan pemulihan. Tidak seperti saudara-mara, ahli psikoterapi akan dapat membuat penilaian objektif terhadap keadaan dan menggunakan kaedah rawatan moden, jika perlu, menetapkan ubat antidepresan dan memantau keadaan orang tersebut setelah pemulihan selesai.
  • Ergoterapi. Akibat penyakit serius yang paling menyakitkan adalah kehilangan keupayaan untuk mengurus diri sendiri. Ergoterapi adalah kompleks langkah-langkah pemulihan yang bertujuan untuk menyesuaikan pesakit dengan kehidupan normal. Pakar yang bekerja dalam bidang ini tahu bagaimana mengembalikan kemahiran pesakit dalam merawat diri mereka sendiri. Bagaimanapun, adalah penting bagi kita masing-masing untuk merasa bebas dari orang lain, sementara orang dekat tidak selalu tahu bagaimana mempersiapkan seseorang dengan betul setelah menjalani pembedahan untuk melakukan tindakan bebas, sering kali memberi perlindungan kepadanya, yang menghalang pemulihan yang betul..

Pemulihan adalah proses yang sukar, tetapi anda tidak boleh menganggapnya sebagai tugas yang mustahil terlebih dahulu. Pakar mengakui bahawa perhatian utama harus diberikan pada bulan pertama dalam tempoh selepas operasi - tindakan yang tepat pada masanya untuk memulihkan pesakit akan membantunya mengembangkan kebiasaan bekerja sendiri, dan kemajuan yang dapat dilihat akan menjadi insentif terbaik untuk pemulihan yang cepat.!

Institusi mana yang boleh dipilih untuk ubat pemulihan?

Selepas kejatuhan USSR, kemahiran dan pencapaian perubatan pemulihan domestik sebahagian besarnya hilang. Baru dalam dekad yang lalu para doktor kembali memperhatikan kepentingan perubatan pemulihan. Pemulihan berkualiti tinggi tidak mungkin dilakukan tanpa bantuan yang berkelayakan daripada pakar; ia serupa dengan ubat-ubatan sendiri, yang jarang berkesan. Oleh itu, persoalan rawatan susulan pesakit selepas pembedahan tidak dapat diabaikan - pilihan syarat untuk pemulihan sama pentingnya dengan pilihan pakar bedah dan hospital.

Hari ini, terdapat tiga format utama untuk menjalani pemulihan:

  • Jabatan pemulihan di institusi perubatan. Beberapa pusat perubatan awam dan swasta mempunyai bilik atau seluruh jabatan untuk pemulihan. Rujukan di sana dapat diperoleh setelah rawatan di hospital di bawah polisi insurans perubatan wajib atau sebagai perkhidmatan berbayar tambahan. Malangnya, format ini biasanya tidak menunjukkan pelbagai kaedah terapi pemulihan dan berfungsi berdasarkan pesakit luar (pesakit datang ke kelas sendiri).
  • Pada penubuhan sanatorium-resort selepas rawatan. Sebagai peraturan, pusat kesihatan seperti itu terletak di pantai atau berdekatan dengan lumpur terapi atau mata air mineral. Ini adalah pilihan yang baik untuk melakukan percutian yang sihat dan memperbaiki keadaan anda dengan penyakit kronik. Walau bagaimanapun, sistem pemulihan pasca operasi tidak selalu teratur dengan baik di sanatorium: bekerja dengan pesakit berjalan lancar, tidak ada pendekatan individu, dan kos perjalanan dan rawatan yang tinggi menyebabkan fakta bahawa banyak pesakit tidak dapat tinggal di resort untuk waktu yang lama.
  • Pusat khas untuk perubatan pemulihan. Kemudahan kesihatan ini biasanya terletak berhampiran bandar, tetapi di kawasan yang bersih dari segi ekologi. Selalunya terdapat semua syarat untuk tinggal lama pesakit, dan kakitangan boleh, jika perlu, merawat pesakit sepanjang masa, jika kerabatnya, atas sebab tertentu, tidak dapat tinggal di pusat sepanjang tempoh pemulihan. Pakar institusi seperti itu dilatih untuk berinteraksi dengan pesakit dari pelbagai peringkat umur yang telah menjalani pembedahan atau penyakit serius. Hari ini, bentuk pemulihan diiktiraf sebagai optimum dan, pada masa yang sama, kosnya tidak melebihi rawatan di sanatorium atau jabatan klinik swasta..

Kelebihan penting rawatan di pusat khusus swasta adalah ketiadaan antrian dan pendekatan individu terhadap pesakit. Oleh kerana masa adalah faktor penentu keberkesanan pemulihan, wang yang dilaburkan pada pesakit akan terbayar dengan cepat pulih dan mengurangkan keperluan untuk membeli ubat-ubatan yang mahal pada masa akan datang. Contoh pusat pemulihan yang baik adalah Three Sisters Medical Hotel, yang terletak 30 km dari Jalan Lingkaran Moscow, di sebuah hutan pinus. Tahap perkhidmatan di sini memenuhi standard Eropah: pesakit tinggal di bilik yang luas dan selesa, makan di restoran dan berpeluang bergerak bebas di sekitar institusi (peralatan khas untuk pesakit kurang upaya disediakan di sini). Three Sisters adalah pasukan profesional doktor pemulihan yang mengembangkan program untuk setiap pelanggan, dengan mengambil kira keadaan dan tujuan kesihatannya. Ciri pusat ini adalah kos pemulihan yang tetap: pesakit dan saudara-mara mereka tidak perlu membayar lebih banyak untuk setiap analisis, manipulasi diagnostik atau pemakanan. Maklumat terperinci mengenai pendekatan moden untuk pemulihan boleh didapati di laman web Three Sisters Center.

* Lesen Kementerian Kesihatan Wilayah Moscow No. LO-50-01-011140, dikeluarkan oleh LLC RC Three Sisters pada 02 Ogos 2019.

Mengapa kelemahan selepas operasi, anda belajar berjalan lagi?

Selepas pembedahan dengan anestesia umum, seperti setelah membuang apendiks atau menjahit ulser perut yang berlubang.

Selalunya, orang yang menjalani pembedahan, setelah operasi, merasa lemah, sukar bagi mereka untuk keluar dari tempat tidur hospital, sukar bagi mereka untuk berjalan, dan ini bukan hanya setelah pembedahan membuang apendiks, tetapi juga setelah melahirkan, setelah operasi mata.

Saya menjalani tiga operasi, dan setelah masing-masing saya merasa lemah, sangat sukar untuk berjalan dan bangun dari tempat tidur. Rasanya seperti anda jatuh ke jurang di suatu tempat, semuanya melayang di depan mata anda, anda, seolah-olah anda melihat dunia melalui beberapa lensa atau kaca berganda, anda mungkin berfikir bahawa anda berada di dimensi lain atau terus tidur.

Semasa operasi, orang tersebut tidak bergerak, dan setelah operasi dilakukan dan disadarkan, doktor memaksa pesakit untuk bangun dari tidur dan mengambil beberapa langkah.

Selepas anestesia, tubuh manusia kembali normal, dan sensasi setelah langkah-langkah yang diambil seolah-olah untuk pertama kalinya dalam hidup saya mereka berada di atas kaki mereka, sebabnya ialah kerja pam otot-vena dimatikan, aliran darah vena melambat.

Kelemahan selepas pembedahan apa yang perlu dilakukan

secara keseluruhan, dan belum 10 hari selepas operasi, anda mahu melompat seperti kambing. Ini kemungkinan besar adalah mabuk dari anestesia. Cukup gambaran biasa. Nah, hemoglobin, seperti yang disarankan untuk diperiksa.

anda hanya perlu berbaring

Apa yang ada dalam teh ini? Mungkin mereka bertindak seperti itu?

warna ginseng sekiranya kehilangan kekuatan, untuk nada

semua sama, sebulan diperlukan untuk segalanya, tidak sia-sia bahawa cuti sakit untuk kes-kes sukar memberi segera 36 hari.

asap ayam, rebus selama 2-3 jam, saring kaldu melalui durshlag, tetapi jangan saringnya sejuk, masukkan banyak dill segar dan minum kaldu dan daging ayam, makan di sana semua unsur dan vitamin dan anda akan sihat, ubat lama yang terbukti, selalu membangkitkan orang selepas operasi. )

Sekarang terdapat begitu banyak antibiotik dan hormon dalam daging sehingga tidak diketahui mana yang lebih berbahaya atau bermanfaat

Tidak lagi sakit, tetapi... Bagaimana pulih dari penyakit?

Sudah tentu, penting untuk menyembuhkan pesakit, sangat penting. Tetapi lebih penting lagi untuk "meletakkannya di atas kakinya" - untuk memulihkan. Pemulihan dalam bahasa Latin adalah pengembalian kemampuan. Keupayaan untuk bergerak, bercakap, bekerja... Maksudnya, kembali ke kehidupan normal.

Penjagaan lebih penting daripada pembedahan

Tuan rumah jangka panjang "Kelab Pelancong", Kolonel Perkhidmatan Perubatan, Calon Sains Perubatan Yuri Alexandrovich Senkevich pernah mengatakan bahawa operasi boleh dilakukan dalam apa jua keadaan - di Kutub, dalam perjalanan... tetapi meninggalkan pesakit selepas operasi jauh lebih sukar dan penting. Dan dia harus dipercayai, kerana dia mengambil bahagian sebagai doktor dalam ekspedisi Antartika dan Kutub Utara, melakukan perjalanan dengan Thor Heyerdahl dengan kapal papirus "Ra", "Ra-2" dan "Tigris", mendaki Everest.

Dalam bahasa Rusia ada kata kuno "untuk keluar" dan ini bermaksud persoalan pemulihan pesakit. "Keluar" - menanamkan keinginan untuk hidup, memberi perawatan dan membuat diri anda mengambil tindakan untuk pulih.

Pemulihan untuk semua orang dan semua orang

Pemulihan sangat diperlukan setelah penyakit atau kecederaan. Perubatan moden percaya bahawa mana-mana pesakit - dengan penyakit kronik atau dengan penyakit akut - memerlukan bantuan untuk kembali ke kehidupan normal..

Untuk keluar dari penyakit dengan lebih cepat dan cekap, proses pemulihan yang betul diperlukan..

Dengan sebarang penyakit, tubuh menghabiskan banyak kekuatan dan tenaga untuk melawan. Selepas pemulihan, anda tidak memerlukan lebih sedikit, malah lebih banyak lagi. Sekarang ini, kerosakan berlaku: kelemahan, kelemahan, mengantuk, terlalu banyak bekerja walaupun dengan sedikit beban, dan kadang-kadang sikap tidak peduli. Lagipun, badan "berehat" dan mendapat kekuatan selepas perjuangan.

Doktor mendapati bahawa imuniti dipulihkan dalam 2 minggu - dalam keadaan yang baik. Sekiranya keadaan seperti itu tidak ada, pemulihan ditangguhkan, atau kekambuhan berlaku..

Kelemahan dapat menampakkan dirinya sebagai fizikal - keletihan yang cepat, ketidakupayaan untuk pulih walaupun selepas tidur dan sebagai psikologi (lebih berbahaya) - sistem saraf menderita, tidak ada minat dalam hidup, pesakit berusaha untuk kesunyian, semua komunikasi menghilangkan kekuatan, rasa tidak senang dan kemurungan datang. Orang itu tidak dapat melakukan aktiviti mental, tidak dapat menumpukan perhatian, terganggu dan tidak perhatian.

Selalunya tidak ada selera makan selepas sakit. Pening dengan pergerakan apa pun menimbulkan keinginan untuk berehat.

Perkara yang paling penting dalam pemulihan pesakit adalah tidak menunggu penyakit itu sembuh sepenuhnya. Perlu pulih seawal mungkin. Hampir sejurus selepas strok, serangan jantung, pembedahan, kecederaan, jangkitan...

Setelah berehat di tempat tidur dengan aktiviti fizikal yang terhad, yang berlangsung lebih dari seminggu, tubuh manusia mula merosot. Distrofi otot bermula, metabolisme menurun, kerja jantung dan saluran darah merosot, sistem pernafasan menderita, berpeluh terganggu. Tubuh disusun dengan sangat rasional: segala sesuatu yang tidak digunakan oleh seseorang dianggap tidak perlu baginya dan dimatikan dari bidang aktiviti penting - sepenuhnya atrofi. Tubuh menjimatkan tenaga, tidak termasuk organ yang "tidak perlu" dari kepentingannya. Sekiranya seseorang yang mengalami strok tidak berjaya melancarkan tangannya - tangannya akan "kering", dia tidak akan memuatkan otak - otak akan melemah. Oleh itu, tugas pemulihan yang paling penting adalah memelihara segala yang ada di dalam badan..

Sebelum ini, pesakit selepas serangan jantung ditugaskan untuk berehat selama tiga bulan untuk melindungi jantung. Tetapi hasilnya menyedihkan - pesakit tidak dapat diangkat dengan usaha apa pun.

Semasa Perang Patriotik Besar, dan juga semasa Perang Dunia Pertama, ada kes-kes ketika para penggurun pergi ke hospital, yang diduga disebabkan oleh penyakit. Beberapa minggu berehat di tempat tidur - dan mereka benar-benar jatuh sakit. Sebagai diagnosis bersamaan, distrofi muncul.

Oleh itu, sekarang doktor, dengan dinamik positif, memaksa orang yang sakit berjalan, menjaga diri mereka sendiri, dan melakukan latihan fisioterapi. Supaya badan tidak menerima penyakit ini sebagai norma dan tidak "tersekat" sepenuhnya. Rehat tempat tidur yang berpanjangan, ketidakstabilan berpanjangan mengancam penyakit barah, gangguan jantung dan saluran darah, radang paru-paru (dari mana pesakit terbaring sering mati), trombosis urat dalam.

Sekiranya berlaku kecederaan, pemulihan sepenuhnya boleh dilakukan tanpa mengira usia dan jantina pesakit... Trauma bukanlah penyakit. Malah patah tulang pinggul bukanlah ayat. Mereka tidak mati kerana patah tulang. Dan kerana atrofi otot, organ, sistem. Sekiranya anda melakukannya mengikut keperluan - "dari dan ke", hingga akhir tanpa "kerosakan dan kemarahan", bahkan orang tua benar-benar sembuh dan dipulihkan.

Rehabilitasi harus dimulakan seawal mungkin untuk mengelakkan komplikasi. Otot terdedah kepada distrofi. Walaupun seseorang hanya duduk atau berbaring tanpa pergerakan, jisim ototnya berkurang, sel-selnya mati. Dan jika anda menambahkan penyakit ini, kadar kehilangan jisim otot meningkat dengan ketara. Adalah perlu untuk memikirkan pemulihan dari hari pertama penyakit. Terutama pada orang tua, dan kadang-kadang pada pesakit pertengahan umur. Metabolisme mereka diperlahankan, dan risiko distrofi yang tidak dapat dipulihkan menjadi sangat tinggi.

Cadangan umum

Adalah mustahak, tidak kira seberapa parah penyakit seseorang, untuk tidak memikirkan keadaannya - tidak "berpegang pada masalah." Bersikap baik. Tanpa mood untuk pulih, tanpa emosi positif, mustahil untuk "berdiri". Bagaimanapun, semua orang tahu bahawa luka pemenang akan sembuh lebih cepat.

Proses pemulihan boleh memakan masa yang lama. Semuanya bergantung pada keparahan penyakit, diagnosis, pesakit sendiri.

Anda harus selalu ingat bahawa tidur yang betul secara praktikal adalah ubat mujarab. Dalam mimpi, seseorang pulih lebih cepat. Oleh itu, anda perlu berehat lebih kerap, tidur - pada bila-bila masa sepanjang hari. Tidak rumit - "di sini saya tidur dan tidur." Rehat adalah mustahak.

Sekiranya suhu tidak meningkat, ini tidak bermakna orang itu sihat sepenuhnya..

Apa-apa rawatan bermula dengan motivasi kehendak pesakit, kekuatannya. Tendangan yang baik sering membantu lebih banyak daripada ubat jangka panjang. Oleh itu, sejumlah besar sokongan psikologi jatuh pada orang yang disayangi. Dan sering mengawal pelaksanaan preskripsi doktor yang betul.

Perkara yang paling penting pada peringkat pertama adalah dengan berhenti menonton TV, membaca buku (otak pada tahap pertama pemulihan cepat bosan dengan aktiviti mental), untuk meminimumkan komunikasi dengan komputer, tablet. Selalunya, saudara-mara, agar pesakit tidak "mendapatkan", "memakainya" untuk berkomunikasi dengan media. Dan ini tidak menyumbang kepada pemulihan.

Seorang pesakit boleh menghabiskan tidak lebih dari dua jam sehari di hadapan TV, komputer atau tablet. Bertahan lebih lama akan mengganggu pemulihan anda dan kadangkala membalikkan proses penyembuhan..

Selalunya, mereka yang tidak mempunyai siapa-siapa untuk dijaga, tetapi mempunyai haiwan peliharaan, pulih lebih cepat. Mereka yang mempunyai penjaga, saudara yang penyayang, pemulihan sering ditangguhkan.

Kemasukan dalam kerja rumah dan kerja di rumah harus dimulakan secara bertahap. Tetapi secara berkala menambah beban.

Pergerakan adalah kehidupan. Tidak peduli betapa menyakitkannya untuk bergerak, sukar atau hanya keengganan dari kelemahan - anda perlu melangkah sendiri. Badan mesti menerima beban, pada mulanya minimum. Dalam keadaan apa pun seseorang, dia mesti bergerak. Seorang pesakit yang berbaring boleh melakukan putaran bulat dengan tangan dan kakinya. Mengepalkan dan melepaskan penumbuk dan jari kaki. Dan dengan itu menyokong sistem kardiovaskular, membekalkan darah ke bahagian badan dan organ.

Mula berjalan - dari 15 minit, dua kali sehari. Secara beransur-ansur meningkatkan masa berjalan menjadi 30 minit dan jumlah berjalan kaki. Perkara yang paling penting adalah tidak membuat anda sangat letih. Dan ventilasi bilik lebih kerap.

Sekiranya tidak makan secara paksa, selera makan akan kembali setelah beberapa ketika. Sebaiknya makan dalam bahagian kecil setiap 2 jam. Tetapi disarankan minum lebih kerap. Dengan banyak minum racun dan toksin dikeluarkan dari badan. Lebih baik minum minuman buah, kompot, air biasa, rebusan rosehip. Beberapa saat kemudian, masukkan teh dengan lemon, jus ke dalam diet (tetapi bukan dari beg, bukan yang dibeli - anda mesti membuat jus sendiri).

Setiap penyakit mempunyai penyakit sendiri

Selepas strok dan serangan jantung, pemulihan bermula dengan rawatan intensif. Doktor yang menghadiri memilih kaedah rawatan dan pemulihan, berdasarkan ciri-ciri penyakit dan pesakit. Pada hari ke-10, pesakit biasanya dipindahkan ke wad umum dan diberi terapi fizikal, fisioterapi, dan psikologi dihubungkan.

Belum ada kaedah umum untuk mangsa strok dan serangan jantung, tetapi dengan penyakit seperti itu, bantuan psikoterapi yang baik sangat diperlukan. Karyanya paling penting dalam proses penyembuhan. Oleh kerana pesakit yang mengalami strok atau serangan jantung yang teruk mungkin menolak rawatan, dia tidak mahu hidup. Dia tidak dapat menjalani kehidupan seperti dulu!

Hanya psikoterapis yang baik sering dapat membuat seseorang ingin hidup dan pulih. Harus diingat bahawa lelaki memerlukan perhatian lebih daripada wanita. Seks yang lebih lemah, terutama generasi yang lebih tua, terbiasa menghadapi kesukaran hampir secara bebas.

Wanita mempunyai tanggungjawab yang lebih besar terhadap orang yang mereka sayangi, mereka cenderung merasakan rasa tanggungjawab, terutama kepada anak-anak. Ini boleh dan harus digunakan sebagai motivasi untuk pemulihan. Tetapi memberi perhatian kepada pesakit lebih sedikit daripada yang diperlukan tidak akan membantu rasa kewajipan yang semula jadi..

Dan "perlu" tidak selalu sama seperti saudara-mara dan rakan-rakan yang "dihimpit" oleh penyakit yang boleh diberikan.

Sekiranya berlaku kecederaan, tidak mungkin hanya mempengaruhi satu struktur badan, lesi meluas ke semua tisu penghubung: otot, ligamen, tendon, saraf... Distrofi otot, kerosakan pada saluran saraf, pencucian kalsium, pemulihan kompleks sering diperlukan. Oleh itu, urut, refleksologi, latihan fisioterapi diperlukan, mereka mencegah perkembangan proses patologi. Jalur saraf tumbuh semula dengan perlahan, sokongan tisu otot membantu mengembalikan mobiliti pesakit sepenuhnya.

Selepas kecederaan, prosedur air, lumpur, mandi diperkenalkan. Kadang-kadang disyorkan mandi tidak panas. Tetapi tidak pernah ada sauna! Selepas prosedur air, sangat mustahak untuk menggosok kawasan yang cedera dengan penyediaan yang mengandungi alkohol untuk menghilangkan genangan darah dan limfa. Kadang-kadang untuk tujuan yang sama disyorkan kompres dengan madu dan garam, yang dicampurkan dalam bahagian yang sama. Dan semestinya latihan fisioterapi.

Suatu ketika, melompat dari bumbung, Grisha Kotovsky, orang kuat masa depan Empayar Rusia, terbaring di tempat tidur. Ayahnya bekerja sebagai pengurus dan tidak dapat selalu bersama anaknya, ibunya meninggal lebih awal. Doktor meramalkan kelumpuhan lengkap kanak-kanak itu seumur hidupnya, yang, menurut mereka, seharusnya tidak lama.

Menurut rancangan yang dikembangkan oleh bapanya, Grigory berlatih memerah dan melepaskan bola. Kemudian, setelah melatih lengannya, dia mulai mengangkat kakinya dengan tali, dan anggota badan bawah mula bergerak sendiri. Betapa hebat dan hebatnya dia dewasa, sejarah menunjukkan. Tetapi jika ayah dan anak menyerah, akan ada satu lagi orang kurang upaya di negara ini..

Sekiranya anda harus pulih dari keradangan osteochondrosis, terapi fizikal diperlukan untuk membuat korset otot di sekitar tulang belakang dan mengekalkannya pada masa akan datang. Aktiviti fizikal yang berat tidak termasuk. Terutama bekerja menggali, membersihkan: beban di kawasan lumbar dilarang. Penetapan mandatori tulang belakang dengan pembalut atau tali pinggang. Sebaiknya berenang, berjalan kaki, urut.

Mengenai barah, perkara yang paling perlu adalah memaksa, memotivasi pesakit untuk pulih.

Dalam proses keradangan, jika suhu tidak melebihi 38 darjah dan tubuh mentolerirnya secara normal, lebih baik bergerak. Oleh kerana pernafasan memerlukan pergerakan, proses metabolik berlaku semasa bernafas. Anda boleh melakukan sedikit latihan. Angkat tangan ke atas dan ke bawah. Latihan "primitif" seperti itu mengurangkan kesesakan pada bronkus, paru-paru, melegakan serangan batuk, memberi peluang kepada paru-paru untuk bekerja.

Sekiranya selesema, penyakit berjangkit, virus, yang paling penting adalah rehat, penambahan badan dengan vitamin dan unsur mikro yang dihabiskan untuk memerangi penyakit ini. Dan pemulihan latar belakang emosi adalah wajib. Apatis sering diperhatikan selepas sakit. Oleh itu, emosi positif sangat penting.!

Pastikan anda memulakan hari dengan senaman yang boleh dilaksanakan. Urutan akan menegangkan otot yang lemah. Cuma jangan terlalu banyak bekerja. Jika tidak, kelemahan akan mengatasi keinginan untuk pulih..

Metabolisme yang berkurangan menjadikan kerja badan terhambat. Sekiranya jangkitan itu virus, pemulihan mungkin agak tertunda - virus mempengaruhi otak, proses fungsi neuron menjadi perlahan. Kelemahan berterusan untuk jangka masa yang lebih lama. Semasa pemulihan, tubuh memberikan semua kekuatan dan perhatiannya kepada sel, saraf, organ yang rosak.

Selepas selesema, perlu memulihkan keadaan psikologi, lebih sukar untuk dirawat daripada keadaan fizikal. Adalah sukar, tetapi mungkin, untuk menyesuaikan tubuh dengan emosi positif. Dalam jumlah yang sedikit, TV berguna. Filem kanak-kanak, kartun, komedi akan memberi kesan positif.

Perkara utama dalam tempoh pemulihan adalah mencegah komplikasi, berlakunya penyakit psikiatri. Sekiranya tanda-tanda keletihan, kehilangan kekuatan tidak hilang dalam 2 minggu selepas pemulihan, anda harus berjumpa doktor.

Lelaki itu terselamat kerana dia ketawa

Doktor India Madan Katari telah mengembangkan sistem terapi ketawa. Pesakit dengan sindrom pasca trauma, gangguan tekanan, masalah psikologi selepas sakit ditawarkan... ketawa. Dialah yang membolehkan anda menerjemahkan sikap tidak peduli menjadi pencerobohan, dan pencerobohan menjadi emosi positif. Tawa yang dibuat secara buatan berubah menjadi tawa dari lubuk hatinya... dan orang itu pulih sepenuhnya, endorfin memasuki aliran darah dan sembuh. Sistem imun mula berfungsi.

Saya adalah apa yang saya makan! Dan bukan sahaja

Semasa dan selepas pemulihan, perlu memasukkan dalam makanan lebih banyak produk buah-buahan, sayur-sayuran, dedak, bijirin, susu dan fermentasi. Buah kering, madu, epal hijau, buah sitrus, kacang sangat membantu mengembalikan kekuatan. Sudah tentu, anda harus berhenti merokok, asin, goreng, makanan berlemak, gula-gula dan gula-gula..

Dan juga kekebalan tubuh dan sistem saraf akan dipulihkan dengan sempurna oleh aromaterapi - bau minyak pati kayu putih, oren, lemon, pudina, balsem lemon, chamomile.

Sumber: Altai Ekaterina, wartawan

Pemulihan selepas pembedahan

Kes kematian yang tidak masuk akal selepas pembedahan. Kesalahan itu sama sekali bukan kesalahan perubatan, tetapi pelanggaran oleh wanita itu sendiri atas cadangan doktor setelah keluar. Nampaknya tahap utama perawatan ada di belakang, jahitan tidak berdarah, tidak ada hematoma, dewan doktor menyetujui permintaan keluarga untuk membawa pesakit pulang dan memberikan perawatan yang sewajarnya di dindingnya sendiri..

N berusia 57 tahun diarahkan: selepas hemikolektomi, anda perlu bangun dan duduk sedikit, memakai stoking mampatan, dan mengembangkan otot. Onkologi usus besar ada di belakang, tumor telah dikeluarkan, sekarang yang tinggal hanyalah hidup dan bergembira!

Tetapi saudara-mara yang prihatin berusaha sedaya mungkin untuk melindungi wanita itu dari segala beban dan memutuskan untuk memberikannya ketenangan dan kebal. Semasa wanita itu tidak bangun dari tempat tidur selama 10 hari dan tidak duduk, merawat otot, percaya bahawa dia pulih selepas pembedahan.

Sepuluh hari kemudian, pesakit akhirnya berusaha untuk bangun, mengambil beberapa langkah, dan kemudian dengan serta-merta merasakan penurunan tekanan darah dan pingsan. Wanita itu dibawa ke rawatan intensif, di mana dia meninggal secara tiba-tiba. Autopsi menunjukkan - tromboemboli arteri pulmonari, penyumbatan saluran darah dan pecahnya.

Bagaimana ini berlaku? Gumpalan darah yang terbentuk dalam jangka masa panjang gaya hidup yang tidak bergerak membuat diri mereka merasa dengan cara yang sangat mengerikan.

Doktor memberi amaran bagaimana bersikap, tetapi adakah itu dijelaskan dengan jelas? Adakah doktor yakin bahawa keluarga dan pesakit sendiri memahami sepenuhnya bahaya ketidakpatuhan terhadap cadangan tersebut? Sesungguhnya, ada pendapat di kalangan masyarakat bahawa selepas operasi, seseorang harus berada dalam posisi mendatar selama mungkin dan mengambil makanan yang kaya dengan vitamin sekerap mungkin. "Kelaparan, kedinginan dan kedamaian" yang dihargai dilupakan.

Segala-galanya adalah semata-mata individu, dan perlu mematuhi dengan tegas cadangan doktor mengenai tempoh selepas operasi, ingat tentang kemungkinan akibatnya, dan lebih baik mengambil memo dengan terperinci "Harus dan Jangan Lakukan" dan membuat salinan untuk saudara-mara.

INTERVENSI OPERASI. LANGKAH-LANGKAH

Apabila bersetuju dengan bantuan pembedahan, pesakit harus sedar bahawa ia dibina bukan hanya dari penciptaan akses operasi ke organ, manipulasi langsung di dalamnya dan menutup luka dengan jahitan, tetapi juga termasuk persiapan untuk operasi dan pemulihan berikutnya - pemulihan.

Peringkat persediaan

Persiapan untuk menjalani pembedahan tidak kurang pentingnya daripada campur tangan itu sendiri, kerana pada masa inilah risiko komplikasi dapat dicegah. Semasa menjalankan operasi kecemasan, perlu dalam waktu sesingkat mungkin untuk melakukan semua manipulasi yang diperlukan yang menyumbang kepada persiapan awal pesakit untuk kes yang akan datang. Sekiranya operasi dirancang, maka pesakit mempunyai cukup waktu untuk melengkapkan semua preskripsi doktor dan menjalankan prosedur diagnostik yang diperlukan untuk mengesahkan penyebab penyakit. Juga pada tahap ini adalah perlu untuk mengenal pasti penyakit bersamaan, jika ada..

Pada ketika ini, pesakit tidak hanya harus lulus semua ujian yang diperlukan, melakukan elektrokardiogram dan fluorografi, tetapi juga mempersiapkan mental untuk acara yang akan datang. Doktor, bercakap dengan baik dengan pesakit, menenangkannya dan menyesuaikan diri dengan mood yang diinginkan.

Pada tahap ini, perhatian khusus harus diberikan kepada orang tua, kerana mereka mempunyai proses penyembuhan tisu yang lebih lama, penurunan kadar metabolisme dan tidak semua ubat akan diambil oleh tubuh tanpa penolakan. Dengan bertambahnya usia, semakin sukar untuk menjalani operasi, kerana semua proses fisiologi diperlahankan dan seolah-olah dalam tidur separuh.

Dan juga perlu diingat bahawa orang yang mempunyai kebijaksanaan yang cerdas di pelipisnya ditandai dengan peningkatan kepekaan emosi, kerengsaan, kebencian, yang harus diperhatikan oleh doktor yang sensitif dan melakukan perbincangan yang diperlukan, memperhatikan keluhan dan memperlihatkan sikap rendah diri terhadap pertanyaan berulang.

Campur tangan pembedahan secara langsung

Pada masa ini, semuanya bergantung pada profesionalisme doktor, pengalaman dan kemahirannya. Kursus operasi merangkumi tiga peringkat:

  1. pembentukan akses ke organ dan pendedahannya;
  2. penerimaan operasi langsung;
  3. keluar dari organ, iaitu selesainya manipulasi.

Pakar bedah tahu betapa pentingnya membentuk akses penuh ke organ sebelum membuat sayatan, agar tidak mencederakan organ, kapal atau cabang serat saraf yang berdekatan. Untuk melakukan ini, mereka berusaha memberi pesakit posisi badan yang istimewa, yang seaman mungkin bagi pesakit itu sendiri dan untuk doktor, tanpa menyekat pergerakannya..

Sebagai contoh, untuk operasi pada organ leher, roller khas diletakkan di bawah kepala seseorang, dengan itu memberikan kedudukan kepala yang condong. Untuk campur tangan di perineum, kaki pesakit dinaikkan dan dipasang dalam posisi tegak, dan untuk pembedahan pada buah pinggang atau ruang retroperitoneal, pesakit ditawarkan untuk berbaring di sisinya, meletakkan roller di bawah punggung bawah.

Proses persediaan ini sangat penting sehingga dalam beberapa operasi memerlukan lebih lama daripada intervensi itu sendiri, ia bergantung pada seberapa baik doktor akan melihat bidang operasi dan seberapa pendek jalan ke organ yang terjejas. Penting juga untuk diingat bahawa parut, yang kemudiannya akan berada di lokasi sayatan, tidak boleh menghalang pergerakan sekiranya operasi pada anggota badan atau sendi dan, jika mungkin, kurang dapat dilihat, oleh itu, kedudukan pesakit yang betul semasa operasi, boleh dikatakan, menentukan separuh kejayaan.

Selanjutnya, perlu disebutkan mengenai anestesia - tempatan atau umum, bergantung pada jenis operasi dan mengikut keputusan doktor. Dengan bantuan anestesia, bukan sahaja pesakit dibius, tetapi juga keadaan dibuat untuk pakar bedah untuk manipulasi berkualiti tinggi.

Peringkat seterusnya adalah penerimaan operasi secara langsung. Perlu dijelaskan bahawa tidak semua intervensi pembedahan bertujuan membuang organ atau sebahagiannya; terdapat juga sejumlah manipulasi pemulihan. Contohnya, prostetik, pembedahan pintasan, pembedahan plastik, dll..

Terlepas dari jenis operasi, di sini dan sekarang, pada masa ini, doktor harus mengesahkan atau menolak diagnosis dengan melihat sendiri struktur tisu organ, dengan melihat keadaannya, dan mengambil kira penemuan yang tidak dijangka.

Peringkat akhir

Peringkat terakhir merangkumi meninggalkan organ, memastikan integriti, menghubungkan tisu antara satu sama lain dengan cara yang sesuai menggunakan bahan jahitan. Semua perkara di atas akan membantu mempercepat penyembuhan luka. Tetapi juga harus diperhatikan bahawa sebelum menjahit, pakar bedah memeriksa apakah pendarahan telah berhenti sepenuhnya. Sekiranya ragu-ragu, doktor menetapkan saluran kawalan, dan juga meminta perawat untuk memeriksa jumlah alat pembedahan, serbet, bola.

Memandangkan perjalanan operasi, kerumitan, jenisnya, doktor memilih salah satu kaedah untuk menyelesaikan prosedur. Ini mungkin:

  • penutupan luka akhir;
  • jahitan separa menggunakan tampon;
  • menjahit lapisan demi lapisan dengan pengenalan saliran;
  • menjahit dengan mengambil kira campur tangan berulang pada luka;
  • tidak menjahit sama sekali, iaitu meninggalkan luka terbuka.

Pilihan penyelesaian operasi secara langsung mempengaruhi hasil tempoh selepas operasi, sebab itulah pakar bedah memperlakukan jalan keluar dari campur tangan dengan berhati-hati.

REHABILITASI POSTOPERATIF

Harus diingat bahawa walaupun prestasi profesional yang paling tepat dan benar oleh doktor tidak menjamin hasil operasi yang baik kerana alasan sederhana bahawa tempoh pemulihan pada tahap ini baru bermula..

Apa-apa, walaupun yang paling tidak penting, gangguan pada rongga organ atau tisu adalah trauma serius bagi seluruh organisma, dan anda perlu bersiap untuk apa yang tidak akan "seperti sebelumnya". Banyak bergantung pada pelaksanaan langkah-langkah pemulihan, pemakanan yang betul, dan pemulihan..

Malangnya, kebanyakan pesakit secara salah percaya bahawa pemulihan adalah tahap yang tidak penting, kerana semua yang terburuk sudah selesai..

Tetapi adakah begitu?

Kenyataannya adalah bahawa selepas operasi, tubuh manusia begitu lemah sehingga tidak dapat pulih pada kadar yang sama..

Perhatian khusus diberikan kepada merawat pesakit selepas pembedahan pada tulang belakang atau sendi. Sikap tidak sopan terhadap cadangan doktor dapat tercermin dalam akibat buruk bagi pasien itu sendiri, membatasi pergerakannya, atau bahkan sepenuhnya melepaskannya kesempatan untuk menjalani gaya hidup aktif.

Rehat pasca operasi yang berlebihan, yang diyakini oleh beberapa orang hanya akan memperbaiki keadaan dan menyumbang kepada pemulihan dan penguatan badan, sebenarnya boleh menyebabkan

  • kepada atrofi otot, kehilangan fungsi mereka,
  • luka tekanan,
  • berlakunya radang paru-paru akibat genangan dahak di saluran pernafasan.

Tetapi ini hanya satu sisi duit syiling, dan ada yang lain - akibat psikologi. Bagi orang yang bertenaga dengan kedudukan hidup yang aktif, sangat sukar untuk tiba-tiba terbaring di tempat tidur, tanpa kemampuan untuk melayan diri sendiri.

Itulah sebabnya penting bukan sahaja untuk menghilangkan rasa sakit, tetapi juga untuk memulihkan kekuatan fizikal dan mental, untuk memberi iman bahawa semuanya akan baik-baik saja dan selamat..

PEMULIHAN POSTOPERATIF. APABILA DAN CARA MEMULAKAN?

Banyak orang tertarik dengan pertanyaan tersebut, kapan tepatnya langkah pemulihan dimulakan? Penting untuk difahami bahawa dalam kes ini, masa bekerja dengan pesakit dan setiap hari yang hilang boleh menyebabkan komplikasi. Anda harus menggunakan kaedah untuk menjadikan diri anda kembali sihat seawal mungkin, pertama di bawah pengawasan doktor, dan kemudian di rumah. Akhir pemulihan boleh dianggap pencapaian hasil yang baik, disahkan oleh pengesahan doktor yang hadir.

Terdapat dua peringkat pemulihan selepas operasi:

  1. imobilisasi
  2. pasca imobilisasi.

Yang pertama bermula pada akhir pembedahan dan berlangsung sehingga bahan jahitan atau plaster dikeluarkan. Sudah tentu, jangka masa ini mempunyai batasan individu, tetapi sebagai peraturan, tidak melebihi dua minggu..

Apa yang perlu dilakukan oleh pesakit hari ini?

Pertama, lakukan latihan pernafasan untuk mengelakkan kesesakan paru-paru dan radang paru-paru..

Kedua, melakukan latihan terapi dan profilaksis yang mendorong pengecutan otot licin dengan peningkatan beban seterusnya.

Sebagai peraturan, beberapa hari selepas operasi, pesakit diresepkan fisioterapi: pendedahan kepada arus elektrik, ultrasound, dan lain-lain, bergantung pada petunjuk doktor. Langkah-langkah ini menyumbang kepada penyembuhan yang cepat dari tepi luka, penyerapan semula jahitan, penghapusan hematoma, pemulihan fungsi organ.

Tahap pemulihan kedua - pasca-imobilisasi, merangkumi dua proses: rawatan pesakit dalam dan pesakit luar, dan bermula pada saat pembuangan jahitan atau bahan plaster dan berlangsung dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Sekarang anda perlu bergerak lebih banyak, nada otot, mengurangkan kesakitan.

Di hospital, pesakit ditawarkan aktiviti berikut:

  • fisioterapi (rawatan ultrasound, elektroforesis),
  • urut,
  • fisioterapi,
  • gimnastik di dalam wad,
  • bersenam dengan peralatan khas atau di kolam renang, jika ada.

Semasa menjalani rawatan pesakit luar, pesakit harus dengan segala cara dapat menyokong hasil yang dicapai di hospital, jika tidak, kesan dari prosedur yang dilakukan akan hilang dengan cepat.

Adalah perlu untuk meneruskan terapi fizikal, mengunjungi sanatorium dan dispensari, dua kali setahun untuk berjumpa doktor untuk pengawasan perubatan.

CADANGAN PEMULIHAN PESAKIT bergantung kepada jenis pembedahan

  1. Pembedahan jantung

Operasi ini merupakan pencapaian besar perubatan moden, tetapi juga sukar dalam tempoh pemulihan selanjutnya. Sekiranya anda mengabaikan langkah-langkah pemulihan, maka anda boleh kembali menggunakan jadual operasi. Juga, pesakit ini perlu mengetahui bahawa penglihatan mereka mungkin merosot disebabkan oleh edema koroid. Ada juga kemungkinan kerengsaan atau kemurungan berlaku akibat tekanan darah tinggi..

Selepas pembedahan jantung, pesakit diberi diet lembut, senaman jangka pendek di bawah pengawasan doktor, gimnastik, kolam renang (enam bulan selepas campur tangan), mandi terapeutik, senaman simulator, fisioterapi, urut, aktiviti psikologi, tinggal di sanatorium atau pusat pemulihan..

  1. Pembedahan sendi

Bagi orang yang telah menjalani pembedahan sendi, penting untuk melakukan latihan fisioterapi, melakukan senaman yang membantu mengekalkan nada otot, mengembangkan anggota badan, juga memperhatikan sistem pernafasan dan mencegah komplikasi, memantau sistem kardiovaskular, dan meningkatkan aliran darah di bahagian periferal badan. Matlamat utama pada peringkat ini adalah untuk menguatkan sistem otot, memulihkan pergerakan menggunakan simulator, refleksologi, urut dan mengikuti cadangan doktor setelah keluar dari hospital, secara berkala berusaha untuk menghidupkan badan.

  1. Pembedahan Leher Paha

Campur tangan pembedahan ini dibezakan secara berasingan, kerana ini adalah yang paling sukar, tetapi bagaimanapun, tempoh pemulihan agak singkat. Mula-mula pesakit memberi tumpuan kepada latihan untuk menguatkan otot-otot di sekitar sendi, yang akan menyokongnya, membantu mengembalikan pergerakan, dan mencegah pembekuan darah..

Kemudian doktor mengajar pergerakan baru, bagaimana membongkok, duduk, berdiri sekarang, supaya tidak menyakitkan pinggul dan tidak menyakitkan. Perhatian khusus diberikan kepada latihan di kolam, karena di lingkungan air beban di badan berkurang dan Anda tidak dapat bergerak sekeras udara.

Pesakit yang telah menjalani pembedahan di leher pinggul harus berhati-hati dengan masa pemulihan dan tidak mengakhirinya lebih awal daripada jadual, dalam hal ini menimbulkan bahaya besar, kerana otot yang lemah, tidak terbiasa dengan kemahiran pergerakan lain, semakin lemah, ada risiko jatuh, kecederaan dan rawatan semula.

  1. Campur tangan pembedahan pada organ perut

Selepas operasi perut yang disebut, pesakit harus melakukan latihan pernafasan untuk mengelakkan kesesakan di paru-paru, kerana pesakit ini terpaksa berada dalam posisi mendatar dan pasif untuk waktu yang lama. Senaman gimnastik ditetapkan dalam mod lembut, dalam keadaan terlentang. Dan setelah penyembuhan jahitan disarankan untuk melakukan latihan fisioterapi dalam keadaan duduk atau berdiri..

Untuk pemulihan awal, fisioterapi disyorkan: elektroforesis, terapi magnet dan terapi laser, serta diet, memakai seluar dalam yang menyokong, pembalut untuk memulihkan nada otot.

KESIMPULAN

Berdasarkan perkara di atas, adalah penting untuk memahami bahawa campur tangan pembedahan itu sendiri, yang dilakukan pada tahap profesional yang tinggi, belum menjadi jaminan hasil rawatan yang berjaya. Untuk mencapai hasil yang baik semasa prosedur pembedahan, persiapan yang teliti diperlukan untuk mengurangkan risiko komplikasi, serta program pemulihan seterusnya yang bertujuan untuk menguatkan otot dan menyumbang kepada penguatan tubuh yang paling cepat.

Adalah suatu kesalahan untuk mempercayai bahawa penyelesaian operasi tersebut bertepatan dengan saat penghapusan jahitan. Betapa pentingnya, berada di rumah, untuk tidak mengabaikan nasihat dan cadangan pakar, untuk memberi perhatian kepada kesihatan anda, untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya dan memastikan keadaan terkawal.