Mezhnyak: grouse kayu dan grouse hitam dalam satu orang

Saya memutuskan untuk berkongsi kejadian yang menggembirakan dalam perburuan - saya mendapat "mezhnyak" yang sebenar, dan di sini, pada pendapat saya, tidak diperlukan pemeriksaan genetik.

foto: Semina Mikhail

Wilayah Arkhangelsk, dari segi cadangan permainan unggas air dan dataran tinggi, adalah salah satu tempat di mana walaupun pada masa kini anda dapat merancang jalan berburu dengan kerumitan apa pun, kecuali seekor itik dan seekor anjing laut hitam, bertemu satu lawan satu dengan beruang - penguasa taiga.

Dengan kata lain, negeri yang mempunyai kecantikan taiga yang hampir tidak tersentuh.

Inilah kami, Sergei Leonidovich Zhdanov, Anatoly Viktorovich Pshenichny, dan saya, bagaimanapun, tidak pergi ke sana sesering yang kita mahu memburu permainan unggas air atau dataran tinggi.

Kami, seperti kumpulan kolektif yang ada, mempunyai tempat-tempat kegemaran kami yang disurvei, mungkin ada jalan kami sendiri, di mana terdapat tasik dan sungai yang kaya dengan ikan, terdapat pondok taiga, di mana anda selalu boleh bermalam, memanaskan badan, berburu peluru, dan hanya menghabiskan satu atau dua malam di dapur yang dipanaskan dengan baik, memanjakan, seperti yang mereka katakan, pada pelbagai topik, secara semula jadi, mengucapkan roti bakar kepada piala yang berjaya, dan jika anda tidak bernasib baik dengan mangsa, berehatlah, kerana, seperti yang kita fahami, paling banyak perkara utama adalah komunikasi dengan alam semula jadi, proses memburu itu sendiri.

Dan pada 22 Oktober, cuaca yang baik akhirnya terbenam: sedikit es, salji ringan - dan kami merancang perjalanan ke hutan taiga di Pinega, ke kawasan sungai Sotka, Danau Okunevoe.

Seperti biasa, sehari sebelum kami berkumpul untuk mengadakan perjumpaan perencanaan, mengembangkan rute, membuat senarai apa dan kepada siapa, secara umum, proses memburu yang biasa.

Dan di sini kita berada di tempat yang dirancang, pondok taiga disapu dengan bersih, seperti yang diharapkan, ada bekalan kayu bakar kering dan beberapa peruntukan.

Setelah menempuh perjalanan yang panjang, tentu saja semua orang merasa letih, tetapi setiap orang mempunyai tanggungjawab utama mereka sendiri. Seryozha suka mengganggu masalah rumah tangga, memperbaiki pencahayaan, mengedarkan tempat tidur, dia sendiri, tentu saja, di tingkat pertama, meletakkan meja dengan baik, tetapi saya dan Tolya tidak harus terlambat ke meja pemburuan.

Dan kemudian malam berbintang taiga yang tenang berlalu, subuh agak subuh. Serezha memberikan perintah "naik". Teh diminum. "Bersiap-siap untuk kempen," seorang teman memerintahkan lagi. Anda tidak boleh berdebat dengan Seryozha, mungkin anda boleh menghilangkannya dari gelas malam. Setelah mengumpulkan beg galas kembara, Tolya dan saya berangkat ke jalan yang biasa untuk ke plot lama yang ditebang, di mana broods selalu dijumpai.

Setelah berjalan sejauh dua kilometer, mereka menaikkan dua batang kayu pada jarak maksimum, mereka tidak perlu menembak. Kami memutuskan untuk beralih dari tempat pembukaan ke tempat yang biasa, di mana anda masih dapat melihat banyak buah lingonberry, cranberry, dan ini adalah makanan kegemaran untuk permainan dataran tinggi.

Setelah lulus selari sejauh tiga ratus meter, kami mengumpulkan kawanan kepang, kira-kira 20 orang. Di tempat-tempat ini, burung itu tidak takut, oleh karena itu, seluruh keluarga besar bertengger di pohon birch yang sunyi, dan walaupun jaraknya membatasi, kira-kira 60 meter, Tolya dan saya pada waktu yang sama menembak, di sebuah dwi. Hasilnya adalah dua kosach yang dipukul dengan bersih.

Dan apa yang mengejutkan kami apabila kami mendapati bahawa salah satu salib antara jalinan dan capercaillie - paruh hitam kecil, tanpa janggut, warna aneh, ekor bercabang pendek.

Kembali ke pondok, kami menghabiskan sepanjang malam "bergurau" mengenai trofi yang tidak biasa. Serezha juga diberi tahniah di lapangan pada hari ini, dia adalah seorang pemburu yang berpengalaman dan terampil, secara harfiah tiga ratus meter dari tempat penginapannya untuk malam itu, dia menyergap sebuah bukit berpasir di hutan pinus, dan keberuntungan tidak lama datang - dia mengambil capercaillie lama.

Campuran grouse kayu dan grouse hitam

Moderator: RSIMO995

Pengguna yang melayari forum ini: tidak ada pengguna berdaftar dan 1 tetamu

A. S. Malchevsky, Y.B. Pukinsky
"BURUNG DAERAH LENINGRAD
DAN WILAYAH ADJACENT "

Hibrida semulajadi dari grouse

Seperti yang anda ketahui, burung grouse menarik perhatian kerana kemampuannya untuk membentuk kacukan antargenerasi. Walaupun salib rengeng cukup umum, namun salib tersebut tidak sering dijumpai di alam semula jadi. Di Utara-Barat RSFSR, seperti di tempat-tempat lain, mezhnyak (Lyrurus letrix X Tetrao urogallus) adalah yang paling umum - keturunan pengadu hitam dan capercaillie. Mezhnyakov diperhatikan dan diburu terutama di kawasan yang padat penduduk di rantau ini, di mana nisbah jantina berangka di grouse kayu paling sering terganggu kerana penembakan lelaki tua yang terlalu banyak di lek. Diekstrak di wilayah Leningrad. Mezhnyaks yang tersimpan dalam koleksi Universiti Leningrad dan ZIN Akademi Sains USSR sedikit berbeza dengan warna bulu dan bentuk ekornya. Untuk pengetahuan semua, warna bulu ungu khas di dada, tidak mempunyai ciri khas dari pengusir hitam atau capercaillie, adalah khas. Tidak ada "cermin" putih di sayap, atau hampir tidak dapat dilihat. Paruhnya selalu gelap dan kecil, tetapi lebih besar daripada paruh hitam. Pada beberapa burung, ekornya berbentuk kipas, seperti pada capercaillie, pada yang lain bentuknya hampir dengan seekor belenggu hitam, tetapi tidak membentuk "lyre". Kami dapat memerhatikan tingkah laku mezhnyak secara semula jadi pada musim bunga 1957 selama beberapa hari berturut-turut. Dia kerap terbang ke pengawal hitam di kawasan kampung. Kavgolovo bersikap agresif terhadap pengadu hitam yang bocor, mengucapkan "skirkanye" mirip dengan capercaillie, dan secara praktikal tidak membiarkan ayam itu memotong. Setahun kemudian, di kawasan yang sama, tetapi pada arus yang lain, kami memerhatikan dua lagi mezhny, yang berkelakuan serupa. Pada masa yang lain, pada bulan Mei 1978, seorang mezhnyak ditemui di sebuah rungut hitam berhampiran st. Orekhovo (rajah 69).
Di wilayah wilayah Leningrad. kacukan antara grouse hitam dan ptarmigan (Lyrurus tetrix X Lagopus lagopus) juga diambil [Bichner, 1884]. Burung-burung ini mirip pada penampilan umum dengan ptarmigan, walaupun mereka juga mempunyai ciri-ciri yang diwarisi dari penyu hitam. Mereka mempunyai paruh yang lebih besar daripada ptarmigan, dan jari-jari kakinya agak lemah. Pada musim sejuk, hibrida umumnya berwarna putih, tetapi bahagian belakang, bahu dan ekor atas ditutup dengan bulu gelap, dan terdapat kawasan bulu hitam sepenuhnya di dada, leher dan kepala..

Gambar: 69. Mezhnyak - salib antara capercaillie dan pengintip hitam (Tetrao urogallus X Lyrurus tetrix)
pada arus pengabut hitam. Kawasan st. Orekhovo di Karelian Isthmus, Mei 1978.
Foto oleh S. N. Kuznetsov.

Satu persilangan antara penggera hitam dan pengusir hazel (Lyrurus tetrix X Tetrastes bonasia) diketahui sebagai fenomena paling jarang (Gamb. 70). Hanya terdapat beberapa salinan kacukan seperti itu dalam koleksi dunia [Stuwe, 1971]. Dua daripadanya dilombong berhampiran St Petersburg di kawasan kampung. Toksovo pada tahun 1860 oleh VE Andreevsky [Bikhner, 1884]. Pada masa ini, satu salinan ada di ruang pameran Muzium Zoologi Akademi Sains USSR, yang lain ada di Universiti Leningrad. Kedua-dua burung itu jantan, sangat serupa dengan ukuran dan warna bulu. Kedua-duanya diambil dari brood yang sama. Secara umum, mereka serupa dengan grouse hazel lelaki, tetapi lebih besar dan mempunyai leher dan ekor yang memanjang. Rudders luar diperbesar dan dibengkokkan ke luar. Bulu merah, ciri khas hazel grouse, tidak ada dan digantikan dengan warna hitam-coklat. Terdapat corak bersisik hitam dan putih di dada dan gondok. Warna hitam di tekak memiliki penyebaran yang lebih besar daripada warna hazel grouse dan meluas ke pipi dan dahi. Cincin separuh putih yang mengikat tempat kerongkong hitam adalah sama dengan cincin hazel lelaki.

Gambar: 70. Scarecrow salib antara grouse hitam dan grouse hazel (Lyrurus tetrix x Tetrastes bonasia)
- kacukan paling jarang.
Ia dilombong di kawasan kampung. Toksovo pada tahun 1860 oleh V. E. Andreevsky.

Sebab-sebab kemunculan kacukan intergenerik burung grouse dan keunikan tingkah laku mereka di alam semestinya perlu dikaji khusus. Peran utama, nampaknya, dimiliki oleh grouse hitam, yang, dengan kekurangan lelaki grouse kayu, ptarmigan dan hazel grouse, dapat kawin dengan betina spesies ini. Ini difasilitasi oleh pertindihan habitat, waktu pembiakan yang biasa dan persamaan dalam postur yang diambil oleh burung betina betina sebelum bersalin..

Semyonov Elder
Mesej: 8906 Berdaftar: 18 Jan 2007, 11:22 malam -> Pengalaman: 13 tahun 4 bulan 22 hari Dari: Severodvinsk Telah mengucapkan terima kasih: 495 kali. Telah mengucapkan terima kasih: 811 kali.

[petikan = "MIC"]
Pilihan bahawa ini adalah persilangan antara dua jenis angsa, saya tidak mengecualikan. Oleh itu, sebagai contoh, surat khabar "ROG" menerbitkan gambar dengan salib antara kayu pelikat dan grouse hitam.

Ayah memberitahu saya, dia melihat burung seperti itu, dia terbang ke arus kosachin tetapi tidak berlabuh sendiri, jauh lebih besar daripada warna kosach dan tidak dapat difahami, kacukan pada umumnya.

Semyonov Elder
Mesej: 8906 Berdaftar: 18 Jan 2007, 23:22 -> Pengalaman: 13 tahun 4 bulan 22 hari Dari: Severodvinsk Telah mengucapkan terima kasih: 495 kali. Telah mengucapkan terima kasih: 811 kali.

Pakar kelas 1 Livi
Mesej: 413 Berdaftar: 31 Jan 2009, 20:47 -> Pengalaman: 11 tahun 4 bulan 9 hari Dari: Arkhangelsk Telah mengucapkan terima kasih: 9 kali. Telah diucapkan terima kasih: 60 kali.

  • Laman web

tukang kayu Super-pro
Mesej: 6912 Berdaftar: 05 Nov 2007, 09:02 -> Pengalaman: 12 tahun 7 bulan 5 hari Dari: Wilayah Arkhangelsk. Telah mengucapkan terima kasih: 231 kali. Telah mengucapkan terima kasih: 1366 kali.

  • Laman web
  • ICQ

Semyonov Elder
Mesej: 8906 Berdaftar: 18 Jan 2007, 23:22 -> Pengalaman: 13 tahun 4 bulan 22 hari Dari: Severodvinsk Telah mengucapkan terima kasih: 495 kali. Telah mengucapkan terima kasih: 811 kali.

Kedua-dua grouse kayu dan kosach

Setelah membaca di "ROG" No. 3, 2008 sebuah artikel mengenai piala yang tidak biasa - pengkhianat hitam yang pelik, saya memutuskan untuk berkongsi kejadian lucu dalam perburuan - saya mendapat "mezhnyak" yang sebenarnya, dan di sini, pada pendapat saya, tidak perlu ada pemeriksaan genetik.
Wilayah Arkhangelsk, dari segi cadangan permainan unggas air dan dataran tinggi, adalah salah satu tempat di mana walaupun pada masa kini anda dapat merancang jalan berburu dengan kerumitan apa pun, kecuali seekor itik dan seekor anjing laut hitam, bertemu satu lawan satu dengan beruang - penguasa taiga.
Dengan kata lain, negeri yang mempunyai kecantikan taiga yang hampir tidak tersentuh.
Inilah kami, Zhdanov Sergey Leonidovich, Pshenichny Anatoly Viktorovich dan saya, bagaimanapun, tidak sesering yang kita mahukan, pergi ke sana untuk memburu permainan unggas air atau dataran tinggi.
Kami, seperti kumpulan kolektif yang ada, mempunyai tempat-tempat kegemaran kami yang disurvei, mungkin ada jalan kami sendiri, di mana terdapat tasik dan sungai yang kaya dengan ikan, ada pondok taiga, di mana anda selalu boleh bermalam, memanaskan badan, berburu peluru, dan hanya menghabiskan satu atau dua malam di dapur yang dipanaskan dengan baik, memanjakan, seperti yang mereka katakan, pada pelbagai topik, secara semula jadi, mengucapkan roti bakar kepada piala yang berjaya, dan jika anda tidak bernasib baik dengan mangsa, berehatlah, kerana, seperti yang kita fahami, paling banyak perkara utama adalah komunikasi dengan alam semula jadi, proses memburu itu sendiri.
Dan pada 22 Oktober, cuaca baik akhirnya menetap: sedikit es, salji ringan - dan kami merancang perjalanan ke hutan taiga di Pinega, ke kawasan sungai Sotka, Danau Okunevoe. Seperti biasa, sehari sebelum kami berkumpul untuk mengadakan perjumpaan perencanaan, mengembangkan rute, membuat senarai apa dan kepada siapa, secara umum, proses memburu yang biasa.
Dan di sini kita berada di tempat yang dirancang, pondok taiga disapu dengan bersih, seperti yang diharapkan, ada bekalan kayu bakar kering dan beberapa peruntukan.
Setelah menempuh perjalanan yang panjang, tentu saja semua orang merasa letih, tetapi setiap orang mempunyai tanggungjawab utama mereka sendiri. Seryozha suka mengganggu masalah rumah tangga, memperbaiki pencahayaan, mengedarkan tempat tidur, dia sendiri, tentu saja, di tingkat pertama, meletakkan meja dengan baik, tetapi saya dan Tolya tidak harus terlambat ke meja pemburuan.
Dan kemudian malam berbintang taiga yang tenang berlalu, subuh agak subuh. Serezha memberikan perintah "naik". Teh diminum. "Bersiap-siap untuk kempen," seorang teman memerintahkan lagi. Anda tidak boleh berdebat dengan Seryozha, mungkin anda boleh menghilangkannya dari gelas malam. Setelah mengumpulkan beg galas, Tolya dan saya berjalan di sepanjang jalan biasa ke petak-petak lama, di mana tempat makan selalu dijumpai. Setelah berjalan sejauh dua kilometer, mereka menaikkan dua batang kayu pada jarak maksimum, mereka tidak perlu menembak. Kami memutuskan untuk beralih dari tempat pembukaan ke tempat yang biasa, di mana anda masih dapat melihat banyak buah lingonberry, cranberry, dan ini adalah makanan kegemaran untuk permainan dataran tinggi. Setelah lulus selari sejauh tiga ratus meter, kami mengumpulkan kawanan kepang, kira-kira 20 orang.
Di tempat-tempat ini, burung itu tidak takut, oleh karena itu, seluruh keluarga besar bertengger di pohon birch yang sunyi, dan walaupun jaraknya membatasi, kira-kira 60 meter, Tolya dan saya pada waktu yang sama menembak, di sebuah dwi. Hasilnya adalah dua kosach yang dipukul dengan bersih.
Dan apa yang mengejutkan kami apabila kami mendapati bahawa salah satu salib antara jalinan dan capercaillie - paruh hitam kecil, tanpa janggut, warna aneh, ekor bercabang pendek.
Kembali ke pondok, kami menghabiskan sepanjang malam "bergurau" mengenai trofi yang tidak biasa. Serezha juga diberi tahniah di lapangan pada hari ini, dia adalah seorang pemburu yang berpengalaman dan terampil, secara harfiah tiga ratus meter dari tempat penginapannya untuk malam itu, dia menyergap sebuah bukit berpasir di hutan pinus, dan keberuntungan tidak lama datang - dia mengambil capercaillie lama.
Sebagai pengesahan perburuan yang berjaya, kami menghantar gambar, kami berpendapat bahawa bagi banyak pemburu trofi seperti itu akan menjadi gimik yang hebat, dan mungkin topik perbincangan.
A.I. BOGDANOV,
pemburu berpengalaman
Foto dari arkib editorial

Diterbitkan dalam: "Rossiyskaya Okhotnichya Gazeta" No. 17 (717) dari 23.04.2008

Semyonov Elder
Mesej: 8906 Berdaftar: 18 Jan 2007, 23:22 -> Pengalaman: 13 tahun 4 bulan 22 hari Dari: Severodvinsk Telah mengucapkan terima kasih: 495 kali. Telah mengucapkan terima kasih: 811 kali.

Forum pemburu - tathunter.ru

  • Topik yang tidak dijawab
  • Topik aktif
  • Cari
  • pasukan kami

Mezhnyak adalah kacukan dari grouse hitam dan grouse kayu. Hibrida lain

  • versi cetak

Mezhnyak adalah kacukan dari grouse hitam dan grouse kayu. Hibrid lain

  • Petikan

Dihantar oleh ramon »11 Okt 2013 10:40 malam

Burung jantan menarik minat pemburu, tetapi hanya sedikit orang yang menyedari bahawa mereka mampu membentuk kacukan antargenerasi. Terdapat pendapat pakar burung bahawa mezhnyaks diperhatikan dan diburu terutamanya di kawasan di mana nisbah jantina berangka di capercaillie paling sering terganggu kerana penembakan lelaki tua yang berlebihan pada kebocoran. Oleh itu, Mezhnyak lebih sering menjadi persilangan antara pengecut hitam dan capercaillie, lebih jarang - antara capercaillie dan pengecut. Dalam penampilan, bentuk dan warna ia menempati kedudukan rata-rata antara kedua orang tua, menggabungkan ciri-ciri kedua grouse hitam dan grouse kayu. Kesamaan yang lebih besar dengan salah satu daripada kedua-dua spesies itu bergantung pada spesies mana ibu tersebut..

Bahagian atas kepala ayam jantan mezhnyak berwarna hitam berkilat atau berbintik-bintik dengan bintik abu-abu dan zigzag tipis pada latar belakang hitam. Paruhnya selalu gelap dan kecil, tetapi lebih besar daripada paruh hitam. Untuk pengetahuan semua, warna bulu ungu khas di dada adalah tipikal, bukan ciri-ciri warna hitam atau capercaillie.
Bahagian atas sayapnya berwarna coklat kehitaman, diselingi dengan warna abu-abu, jalur lebar berwarna putih melintasi bulu ekor urutan kedua, dan di hujung warna yang sama terdapat sempadan.
Ekornya mempunyai potongan cetek, hitam, kadang-kadang mempunyai tepi putih di hujung bulu. Pada beberapa burung, ia berbentuk kipas, seperti capercaillie, yang lain bentuknya hampir dengan seekor belenggu hitam, tetapi tidak membentuk "lyre".
Bulu bahagian bawah badan berwarna hitam, di bahagian depan leher dan di gondok dengan kilau ungu, di sisi dengan mekar kelabu dan kadang-kadang ditutup dengan bintik putih. Bulu paha berwarna putih, bulu metatarsal berwarna abu abu. Mata berwarna coklat gelap, paruhnya berwarna hitam, tanduk. Mezhnyak wanita mempunyai kemiripan yang luar biasa dengan capercaillie atau grouse, tetapi selalu kurang daripada capercaillie dan lebih dari sekadar grouse. Panjang mezhnyak lelaki mencapai 65-75 cm, betina 55-60 cm

Mezhnyaks berdaya maju, tetapi steril. Lagu mezhnyak sekarang sangat berbeza dan sama sekali berbeza dengan arus grouse hitam atau grouse kayu. Ia dijumpai cukup kerap, di mana pelacur kayu dan pelacur hitam dijumpai bersama.

Pertemuan luar biasa dengan mezhnyaks

Telah diketahui bahawa alam tidak menyukai kekosongan. Niche ekologi yang muncul dengan alasan apa pun tidak kekal lama. Teori ini sebahagiannya disahkan oleh penampilan semula jadi burung seperti mezhnyak. Arus Capercaillie secara beransur-ansur hilang kerana penebangan hutan pinus yang sudah masak. Impak antropogenik juga penting, apabila anda dapat menghubungi tempat paling jauh dengan kereta, apatah lagi dengan SUV. Akibatnya, sebilangan kecil burung, yang paling sering adalah capercaillie betina, tetap berada di tempat-tempat bekas arus. Terus tinggal di sini dan mengunjungi arus pada musim bunga, tetapi tidak menemui individu berlainan jantina, wanita itu memulakan pencarian aktif. Dan kadang-kadang ketekunan mereka, atau lebih tepatnya, naluri dasar yang melekat di alam, membawa capercaillies ke arus pengadu, yang pada pagi musim semi dengan tenang dapat didengar dari beberapa kilometer jauhnya. Walaupun ini adalah spesies yang berbeza, mereka masih tergolong dalam urutan seperti ayam, yang bermaksud bahawa mereka mempunyai banyak kesamaan dalam morfologi. Akibatnya, pengecut lelaki hitam dan pasangan capercaillie wanita, selepas itu anak ayam muncul dari klac yang dibaringkan. Ini bukan grouse kayu atau grouse hitam, ini adalah mezhnyaks.

Kerana penyeberangan antara spesifik, keturunan ini tidak mampu melakukan pembiakan lebih jauh, ia steril. Lama kelamaan, ketika mengunjungi pengawal hitam, orang-orang mezhnyaks, sebagai individu yang lebih besar, menempati tempat-tempat terbaik saat ini dan mengejar lelaki hitam yang lebih kecil, menghalangnya daripada berkawan dengan wanita. Dan dari masa ke masa, arus seperti itu dapat menurun dan bahkan merosot. Kami melihat contoh yang serupa pada salah satu arus grouse hitam di wilayah Miory, di mana tiga mezhnyas baru mendorong banyak lelaki hitam ke pinggiran arus, menempati bahagian tengahnya, yang paling penting dari sudut pandangan grouse hitam. Dan selama 5-7 tahun arus menurun dari 25-30 "blackies" sekarang menjadi 10-15. Kami merancang untuk mengunjunginya tahun ini dan mendapatkan jawapan terakhir mengenai pengaruh mezhnyak terhadap keselamatan dan ukuran arus pengabut hitam tertentu..

Imej mezhnyak menggabungkan ciri dua jenis burung.

Jadi, dengan berat grouse kayu 4.5 kg dan grouse hitam 1.2 kg, berat mezhnyak adalah 2.2 kg. Warna utama sudut gelap, hanya hujungnya berwarna putih.

Capercaillie mempunyai bulu yang sama, tetapi di grouse hitam warna dominan dari warna putih dengan hujung bulu kecil hitam pada beberapa orang dewasa.

Janggut yang ada lebih banyak ciri khas dari penyapu kayu.

Paruh mezhnyak berwarna hitam, seperti pengecut hitam, ekornya lurus, hanya sangat pendek, dengan 18 bulu, tetapi bentuknya seperti capercaillie. Hanya yang terakhir mempunyai 17 bulu.

Benar, kadang-kadang pelopor yang melampau mempunyai selekoh seperti lyre, agak kecil. Di sayap, bulu primer dan sekunder berwarna coklat, sama seperti capercaillie. Titik putih di selekoh siku sayap jauh lebih kecil daripada di capercaillie, tetapi terdapat. Keningnya berbentuk capercaillie, sementara lehernya lebih pendek. Inilah jenis kacukan yang diciptakan oleh alam semula jadi, memberinya kehidupan. Ia tidak boleh disebut spesies: semua tanda ini tidak diperbaiki secara genetik dan tidak disebarkan ke generasi berikutnya, kerana burung steril. Tetapi untuk alam semula jadi, mungkin tidak ada yang berlebihan. Mezhnyak boleh berfungsi sebagai makan tengah hari bagi seseorang yang berada dalam rantai makanan dan menghidupkan grouse hitam atau grouse kayu biasa. Tetapi ini memerlukan kajian, dan kerana kekurangan jumlah pemerhatian yang mencukupi, menjadi hampir mustahil.

Tahun ini, pada awal dekad ketiga bulan Mac, pemburu kenalan saya Ivan Okulovich memanggil saya dan mengatakan bahawa di kampung itu, penduduk tempatan telah memerhatikan beberapa burung pelik selama beberapa bulan, dan dia curiga bahawa ia adalah mezhnyak. Dalam beberapa jam saya sudah berdiri di pagar kampung. Mezhnyak duduk di atas gulungan jerami.

Di kebun, ayam diberi makan dengan tenang, diikuti oleh ayam jantan. Hujan lebat yang meletihkan tidak menunjukkan tingkah laku ayam yang segar. Ketika burung-burung tersebar melalui taman berpagar, mezhnyak itu keluar dari jerami dan mula menghampiri ayam yang sedang bersara. Pada suatu ketika, dia menggosok ekor pendeknya dan berusaha merawatnya, mungkin mengandalkan lebih banyak lagi. Tetapi ini jelas tidak menyukai ayam jantan, dan dia, mengangkang kakinya sejajar, menjerit kuat. Ayam itu berlari sendiri, dan mezhnyak mengejarnya.

Tetapi kemudian ayam jantan yang hebat memasuki arena lagi, berkokok, membuat beberapa langkah ke arahnya. Itu sudah cukup. Mezhnyak berhenti dan, seolah-olah tidak ada yang berlaku, mula mencari sebilangan biji-bijian di rumput yang pecah. Ia tidak berfungsi hari ini, ia berfungsi esok.

Seperti kata penduduk kampung Lyubov Yukhnovich, pada waktu malam dia terbang ke arah hutan yang gelap. Tetapi kadang-kadang mezhnyak tetap berada di kampung, terletak di menara air atau cerobong kedai yang terbengkalai. Tetapi pada waktu subuh setiap hari dia berada di sana berhampiran halaman kami, mondar-mandir di sepanjang jalan. Menunggu dengan sabar, kadang-kadang duduk di atas bumbung, pemiliknya melepaskan ayam di luar dan memberi makan mereka.

Sekiranya pada awal penampilannya pada awal Januari, dia hanya memerlukan syarikatnya sendiri, dan juga makanan untuk pulih setelah kecederaan sayap kecil yang diterima di alam, sekarang, pada akhir bulan Mac, pemikirannya sama sekali berbeza: masa permainan kawin akan tiba, musim bunga semasa. Peningkatan tahap testosteron, bersama dengan peningkatan panjang hari dan sinar matahari, oleh kekuatan yang tidak diketahui, menarik burung ke satu tempat - arus. Dan dalam kes ini, mungkin, atas sebab tertentu, tempat di alam ini tidak lagi ada, dan ayam jantan ini tidak menemui apa-apa yang lebih baik daripada terbang ke ayam domestik. Walaupun jauh, tetapi masih saudara-mara.

Hari ini cucu mereka Nastya Yukhnovich datang dari bandar untuk bercuti dengan datuk dan neneknya dan memutuskan untuk merawat ayam belalang hutan.

Dia sangat menyukai semua haiwan yang tinggal di kampung, termasuk waxwings, bullfinches dan burung pipit yang selalu terbang ke sini untuk memberi makan.

Dia mengambil semangkuk gandum dan datang untuk memberi makan di tempat kebun berpagar itu, yang dipilih oleh mezhnyak untuk dirinya sendiri. Sebaik sahaja dia melambaikan tangannya dengan biji-bijian, mezhnyak berlari ke arahnya dengan kecepatan tinggi 3-4 meter, mengemaskan ekornya yang sedikit, menurunkan sayapnya ke tanah, seperti yang mereka lakukan di alam ketika pengecut hitam dan capercaillie pergi, mendesis mengancam.

Apa yang tidak diberikan kepadanya adalah suara - beberapa suara mengi dan itu saja. Nastya menutupi dirinya dengan tangannya, takut dia akan memukulnya dengan paruh atau sayapnya.

Mezhnyak tidak memperhatikan bijirin yang dibuang. Ketika Nastya langsung menghampirinya, mezhnyak, tentu saja, mundur, tetapi tidak menyerah. Dan begitu dia berhenti atau berjongkok untuk mendapatkan keseluruhan bingkai, serangan demonstrasi diulang lagi.

Saya duduk dengan tenang di kerusi berhampiran pagar di taman dan cuba menangkap pemandangan ini. Pada pendekatan saya, mezhnyak melarikan diri, kadang-kadang terbang ke bumbung atau tiang.

Secara umum, dia menjaga jarak dengan lelaki, tidak bertentangan.

Viktor Yukhnovich meninggalkan rumah dan mula melepaskan ayam dari lumbung ke halaman belakangnya. Di kampung, mereka tidak melakukan ini lebih awal sekarang, kerana takut diserang oleh helang. Ayam-ayam itu tidak sempat makan dengan betul, tetapi mezhnyak ada di sana, melihat dari bumbung, dan kemudian terbang ke hutan lebat.

Bersembunyi di belakang semak dan menunggu ayam mendekat, penting untuk keluar dan, menunjukkan ekornya yang longgar, cuba menarik perhatian.

Sebagian besar, mereka mengabaikan jurang, kadang-kadang mereka melarikan diri ketika dia terlalu dekat. Lagipun, ayam mempunyai ayam jantan mereka sendiri, yang berjaga-jaga memerhatikan wad. Sebaik sahaja mezhnyak menjadi sombong, ayam jantan bergegas untuk melawannya. Walaupun terdapat perbezaan ukuran, mezhnyak tidak mundur, membuat serangan terhadap pemilik kandang ayam. Kaki, taji, sayap, paruh digunakan, bulu terbang ke sisi.

Kemudian semuanya tenang untuk sementara waktu, para duelis pergi ke tempat mereka. Ayam jantan terus memerhatikan ayam-ayam itu dengan teliti. Dari semasa ke semasa, membiarkan dirinya mematuk biji-bijian, dia menyipitkan mata dengan satu mata ke arah mezhnyak. Pada waktu ini, dia melihat sekeliling, secara berkala melebarkan ekor dan sayapnya, seolah-olah berkata: "Kamu dan aku masih akan dihitung hingga pertempuran kalah, tetapi bukan pertempuran.".

Dan kemudian dia mengeluarkan kekecewaan atas kegagalannya pada dua anak ayam tahun lalu begitu mereka muncul di bidang penglihatannya. Burung-burung ini benar-benar takut dengan rakan mereka dan cuba melarikan diri tanpa berusaha melakukan pertempuran tunggal, walaupun mereka sendiri dua kali lebih besar daripadanya..

Terdapat seekor ayam bela tahun lalu di halaman, tetapi mezhnyak mengoyakkan sisirnya dengan kuat, dan pemiliknya menghantar mangsa ke sup. Ya, ini berlaku apabila ukuran tidak penting. Ketegasan, kegembiraan, dahaga untuk kemenangan, burung ini tidak tahan!

Dan ini walaupun pada hakikatnya dari keenam-enam mezhnyak yang saya temui di alam semula jadi, ini adalah yang terkecil, memang sedikit lebih besar daripada pengacau hitam. Masa akan memberitahu bagaimana hubungan antara ayam domestik dan mezhnyats, burung dari alam liar akan berakhir. Saya rasa bahawa selepas akhir musim bunga, hormon akan mengurangkan kesannya, dia akan meninggalkan halaman kampung ini dengan selamat dan terbang untuk tinggal di hutan dan ladang. Saya akan cuba memberitahu para pembaca portal satwa liar mengenai perkara ini dalam bahan berikut..

Foto oleh pengarang (Mac-April 2017)

Kacukan hitam dan kacukan kayu

Huruf beech terakhir "k"

Jawapan kepada soalan "Hibrida grouse hitam dan grouse kayu", 6 huruf:
mezhnyak

Soalan silang kata alternatif untuk perkataan mezhnyak

Burung, salib antara pengadu hitam dan capercaillie

Salib antara pengadu hitam dan capercaillie

Jalur, tepi yang membahagi ladang bijirin. "Hares berbaring di mezhnyak"

Salib antara capercaillie dan pengabut hitam

Definisi perkataan mezhnyak dalam kamus

Wikipedia Definisi perkataan dalam kamus Wikipedia
Mezhnyak (Tetrao medius) adalah kacukan grouse hitam dan grouse kayu. Mezhnyaki berdaya maju dan dapat menghasilkan keturunan. Di antara kacukan itu terdapat lebih banyak lelaki, lebih-lebih lagi, ada yang serupa dengan pengacau kayu, dan ada yang serupa dengan pengadu hitam. Jenis pertama dipercayai hasil penyeberangan.

Ensiklopedia Besar Soviet Arti kata dalam kamus Ensiklopedia Besar Soviet
burung, salib antara capercaillie betina dan pengecut hitam lelaki. Dalam ukuran dan warnanya lebih dekat dengan grouse hitam. Tidak memberi keturunan. Kadang-kadang dijumpai di habitat kedua-dua spesies, tetapi lebih kerap di mana, akibat perburuan yang berlebihan, jumlah pengadu kayu lelaki adalah kuat.

Campuran grouse kayu dan grouse hitam

K U R DI Y E

Grouse kayu, grouse hitam, hazel grouse - burung dataran tinggi Rusia. Penampilannya berbeza, tetapi gaya hidup mereka serupa. Pada musim bunga mereka bercakap, masing-masing dengan caranya sendiri. Arus akan habis - molt jantan (bulu lama diganti dengan yang baru), bersembunyi di tempat terpencil. Dan betina menginkub di lubang di bawah semak dari 4 hingga 15, tetapi biasanya 6 hingga 8. telur. Pada bulan September mereka berkumpul di kawanan kecil: betina dengan betina, ayam jantan dengan ayam jantan. Jadi semua sejuk disimpan dalam kawanan. Pada musim sejuk, makanan ternakan adalah pinus, cemara, jarum cedar, lebih jarang cemara. Nah, cranberry dan beri lain dituai. Mereka bermalam di salji. Dari pokok atau terus dari musim panas mereka jatuh ke salji salji, mengeluarkan sedikit di bawah kerak bumi, bersembunyi dan tidur. Dalam ribut salji dan fros, mereka tidak merangkak keluar dari bawah salji selama berhari-hari. Tidak ada angin dan sepuluh darjah lebih panas daripada di permukaan. Sekiranya, setelah pencairan, embun beku yang teruk dan kerak es menutupi salji di atas burung, kebetulan mereka mati, gagal melepaskan diri. Pemburu tahu bagaimana mengumpulkan burung beku ini.

Dan pada musim bunga - lagi semasa. Di mana grouse hitam bergerak berhampiran grouse kayu, kebetulan kacukan mereka muncul - mezhnyaks. Hibrida lebih menyerupai pengadu kayu, tidak semua orang dapat mengetahui, tetapi mereka terbang ke pengadu hitam untuk terbang. Mezhnyaks lebih kuat dari pengadu hitam dan hidup dengan lebih ceroboh. Namun, suaranya menyerupai capercaillie. Sebelum ini, dianggap bahawa persilangan antara grouse hitam dan grouse kayu, seperti semua kacukan interspesifik, steril. Ternyata tidak: keduanya dengan grouse hitam dan grouse kayu memberikan keturunan. Lebih baik daripada pengisar kayu, mereka berakar di hutan moden Eropah yang tipis. Oleh itu, mereka menetap mereka di tempat yang mereka inginkan untuk membiakkan lagi kekacang kayu.

// Biologi. Ensiklopedia untuk kanak-kanak. / Ch. ed. dan komp. Svetlana Ismailova, edisi ke-2, Disemak semula. dan tambahan - M.: "Avanta +", 1994. - 688 p.: sakit., ms 516

BAB


Genus burung besar keluarga penggerutu. Semasa persembahan lagu semasa, lelaki itu kehilangan pendengaran selama beberapa saat (maka namanya). Panjang 56-85 cm, berat 4-5.5 kg, kadang-kadang hingga 6.5 kg. 2 spesies, di zon hutan Eurasia: grouse kayu (G. yoke-Qallus), diedarkan di hutan USSR dari Vost. Carpathians ke Baikal, grouse batu (G. parvirostris) - dari Baikal ke Kamchatka dan Sakhalin. Poligami. Semasa di tanah dan pokok. Mereka memakan tanah, pada musim sejuk di atas pokok (jarum pinus, cedar pine, jarang cemara, tunas larch, birch, dll.). Kerana penebangan hutan, kawasan G. dikurangkan dengan ketara. Objek memburu. Di rizab Darvinsky dan Berezinsky, G. dibiakkan dalam kurungan. 1 subspesies dalam Senarai Merah IUCN. Secara semula jadi, terdapat kacukan antara grouse kayu dan batu G.; nama popular. spesimen hibrid - mezhnyak.


// Biologi. Kamus ensiklopedik besar. / Ch. ed. M. S. Gilyarov edisi ke-3. - M.: Ensiklopedia Besar Rusia, 1999.-- 864 p.: Sakit, 30 halaman..


Banyak yang telah ditulis mengenai pelacur kayu, dan juga mengenai pengusir hitam. Dan, tentu saja, "lagu" dari pengadu kayu dijelaskan dengan paling terperinci - terkini. Bahkan legenda dilipat (maka nama burung) sehingga capercaillie, ketika mengawan, terbawa-bawa oleh nyanyiannya sehingga dia tidak mendengar apa-apa.
Capercaillie benar-benar menyanyi dengan penuh semangat.
Namun, ia tidak lagi terdengar, burung "warung" bukan semasa nyanyian, tetapi semasa bar terakhir, empat hingga lapan saat sebelum akhir lagu. Mengapa ini berlaku masih belum jelas. Secara umum, penyapu kayu adalah burung yang sangat berhati-hati, hidup, sebagai peraturan, di hutan lebat, disimpan di semak-semak atau di mahkota pohon yang lebat. Ia mencari makanan di tanah dan di pokok-pokok, dalam tempoh bersarang ia bergerak untuk hidup di tanah. Sebenarnya, ini terutama merujuk pada pengadu kayu, kerana hanya dia yang menginkubasi telur (inkubasi berlangsung dua puluh empat hari) dan menetas anak ayam.
Anak ayam menjadi mudah alih, hampir tidak kering, setelah sepuluh hari hidup mereka sudah terbang dengan baik, dan pada akhir musim panas mereka menjadi bebas sepenuhnya. Pada masa ini, penyapu kayu mulai menyimpang ke kawanan kecil (seperti rungut hitam). Tetapi tidak seperti pengecam hitam, yang mempunyai betina dan lelaki dalam kawanan, pengecut kayu dibahagikan dengan ketat kepada syarikat "lelaki" dan "wanita".
Capercaillies bahkan lebih bersifat herbivor daripada anjing hitam, tetapi, seperti mereka, mereka mengubah makanan mereka secara drastik mengikut musim, sering makan kasar, sukar dicerna: jarum, dahan akhir pokok. Oleh itu, di dalam perut pengisar kayu, dan juga pengecam hitam, terdapat banyak kerikil - "batu pasir" yang mengisar makanan. Mereka bahkan menggiling kulit kacang pinus, burung-burung ini sering memakannya di Siberia pada musim sejuk.
Capercaillies kurang banyak dibandingkan dengan penyihir hitam, dan sekarang mereka menjadi jarang. Orang dewasa mati di tangan pemburu haram dan pemburu, jumlah mereka berkurang kerana penebangan hutan yang sesuai untuk hidup mereka. Haiwan muda mati akibat fros yang tidak dijangka, pelbagai pemangsa membunuh pengadu kayu. Dan walaupun anak-anak ayam, bersembunyi, seolah-olah menjadi kebal - mereka disamarkan dengan baik, tidak berbau, dan ibu, seperti pengantin lelaki, rajin mengusir musuh - hanya dua puluh persen dari mereka yang muncul pada musim bunga bertahan hingga musim luruh.

// Buku Alam: Kisah / Pengarang Y.Dmitriev, N. Pozharitskaya, A. Vladimirov, V.Porudominskiy. Penutup. B. Dolnikov, V. Lapovok, M. Sergeeva. - M.: Det menyala, 1990.-- 399s: Sakit. (Siri Perpustakaan).

R Y B H I K


Burung keluarga pengadu. Panjang hingga 37 cm, berat 330-80 g. Bahagian bawah tarsus dan jari telanjang. Diagihkan di zon sederhana Eurasia; di USSR - di zon hutan dari Carpathians ke Sakhalin (tidak hadir di Caucasus dan Kamchatka). Tinggal tidak bergerak, hanya membuat perayauan makanan pendek. Menetap R. dep. berpasangan di hutan lembu, konifer dan campuran yang lembap, terutama di sepanjang lembah sungai. Ramuan herba; pada musim sejuk ia memakan catkins birch, alder, dll. Burung permainan yang berharga

// Biologi. Kamus ensiklopedik besar / Ch. ed. M.S. Gilyarov. - Edisi ke-3 - M.: Ensiklopedia Rusia yang hebat, 1999. - 864 p.: Ill., 30 halaman. warna kelodak.

Grouse


Terdapat sembilan telur, tetapi seekornya dihancurkan oleh ular berbisa tua yang menjumpai sarang seminggu sebelum ayam muncul. Selebihnya bernasib baik, mereka selamat. Anda tidak akan pernah tahu apa yang berlaku pada cengkeraman hazel selama tiga minggu yang terletak di lubang yang dilapisi rumput dan daun, enam hingga sepuluh telur coklat muda yang beraneka ragam, di suatu tempat berhampiran tebing pokok, di hummock, di hutan konifer yang rawa?
Kadang-kadang sepasang ayam hutan tidak mempunyai kekuatan untuk menolak cengkeraman mereka dari musang lapar, musang kecil tetapi kejam, anjing rakun, badger bergelombang, atau dari ular berbisa yang sama. Cengkeraman gigi anjing binasa, perompak hitam-gagak merosakkan sarang.
Undang-undang alam bukan jenaka. Ketakutan dan cinta memerintah dunia. Rasa takut diketahui oleh anak ayam sebelum kelahiran. Mereka memahami tangisan ibu yang cemas itu lama sebelum mereka dibebaskan dari telur. Mereka mengenali suaranya yang tenang dan berhati-hati ketika dia kembali ke sarang setelah tidak lama. Atas panggilannya, mereka dengan tekun keluar dari tahanan, dengan keras kepala memecahkan cangkang telur dari dalam. Mereka belajar tentang cinta kemudian, sekarang di bawah sinar matahari, ketika mereka melihat ibu mereka, seperti ibu kita, satu-satunya, lembut dan sembrono berbakti kepada anak-anaknya..
Beberapa jam kemudian, setelah dikeringkan dan dihangatkan di bawah sayap hazel grouse, ayam-ayam itu berlari cepat, mengepung bola-bola coklat kemerahan di rumput hutan, dengan rajin meniru orang tua mereka, masih dengan canggung mematuk laba-laba, nyamuk dan midge.
Sebulan kemudian, pada awal bulan Julai, mereka tidak dapat dikenali. Tumbuh dewasa, dengan bulu anak-anak yang berwarna-warni, gelisah dan penasaran, seperti semua kanak-kanak di dunia yang sudah tahu bagaimana terbang, pengawal muda itu dengan pantas menangkap serangga, kumbang daun, kumbang tanah, penunggang kuda, pucuk rumput hutan muda, memetik buah beri awal. Pada bahaya sedikit pun, anak-anak ayam itu bersembunyi di tanah atau di dahan pokok.
Pada bulan September, pengantin muda hazel berubah menjadi bulu, hampir tidak dapat dibezakan dari bulu burung dewasa. Mereka tidak lagi memerlukan penjagaan ibu bapa, tetapi masih dengan senang hati menjawab panggilan ibu mereka..
Kemudian, pada pertengahan musim luruh, tiga orang menjawab siulan yang memikat, dia dan dua saudaranya. Rimbunan hutan, ditumbuhi pohon cemara tebal di tepinya, tetap sunyi. Di suatu tempat di sini, si ibu baru saja menjawab, kini terdiam ketika mereka muncul. Dia biasanya tidak bersembunyi. Dia adalah yang paling berhati-hati, terbang tidak langsung ke suara, tetapi sedikit ke samping. Memeluk batang pohon Krismas yang gelap, hazel grouse, bergabung sepenuhnya dengan pokok, menunggu, tidak dapat dibezakan di dahan lebat.
Bahkan sebelum salji pertama, pengusir hazel muda menemui sepasang - ayam betina berbintik-bintik, yang baru-baru ini terbang ke perumahan musim sejuk di hutan alder sungai yang lembap dari penebangan yang terlalu banyak. Mereka tidak berpisah, setelah tinggal bersama hingga pertengahan musim sejuk, tetapi pada bulan Januari, rakan itu meninggal dunia.
Sehari sebelum berlaku pencairan, dan pada waktu malam ia membeku. Salji ditutup dengan perisai keras dari kerak bumi, yang membawa maut kepada pengabut hazel. Sekiranya mereka bermalam di salji pada waktu ini, keesokan harinya mereka tidak akan keluar dari matahari. Akan menjadi tempat tidur salji yang hangat dan kuburan sejuk untuk burung.
Mereka tidak berani tidur di salji, duduk di malam yang tinggi di atas tanah, saling berkerumun, bergabung sepenuhnya pada senja awal musim sejuk dengan batang dan dahan gelap dari cemara berlumut yang melindungi mereka.
Jarum gigi penyamun berdada kuning, kucing marten, jatuh kepadanya tepat di bawah bahagian belakang kepala. Selang beberapa saat kemudian. Kematian satu nyawa memberi kesinambungan kepada kehidupan yang lain, seperti hukum hutan liar yang tidak berubah.
Musim sejuk yang hangat dan bersalji berakhir dengan teruk, berlanjutan oleh cuaca buruk Februari, badai salji dan pencairan yang lebat. Pada pelepasan di kerak yang kendur, tunggul basah dan menghitam terkena. Pokok-pokok sunyi sepi disusun dengan manik-manik kelembapan yang menetap di dahan. Hanya pokok-pokok Krismas yang berkumpul di kawanan hijau di pinggir hutan, dengan tenang membeku di sekitar paya kranberi yang diliputi salji, dan menonjol dengan kehijauan segar yang segar, mengingatkan musim bunga yang akan datang. Ia menjadi lapar di hutan. Belukar rapuh viburnum dan abu gunung yang halus tidak lagi terbakar dengan rubi beri beku, yang dikerat oleh burung pada pertengahan musim sejuk. Tandan yang masih hidup, yang cukup dipetik, dihitam dan layu, hanya menambah anak yatim ke hutan kusam yang terkulai di bawah langit hujan kelabu. Cranberry dan lingonberry, masih diliputi salji, tidak tersedia untuk semua orang pada masa ini sepanjang tahun. Cara paling mudah untuk mendapatkan buah beri adalah dengan lebam lumut besar, di mana terdapat kurang salji dan beri lebih tebal. Grouse tahu mengenai perkara ini. Pada musim musim dingin yang paling dalam, ketika beri rowan turun dan pinggul mawar jatuh, dia memakan birch dan hutan alder, mengisi gondoknya dengan anting-anting dan tunas pada waktu malam. Sekarang, lebih dekat dengan musim bunga, dia semakin kerap terbang ke pinggir paya, berpesta di beri yang terlalu sejuk di bawah salji.
Menjelang akhir musim sejuk, kurang dari separuh kekal di tempat kelahirannya. Terdapat cukup ruang untuk mereka. Sejak kebelakangan ini, orang-orang, tanpa bertugas, menuangkan racun di hutan. Oleh itu mereka melawan perosak pokok. Sama ada jumlah kumbang dan kupu-kupu yang mereka tidak suka telah menurun sukar untuk dikatakan, tetapi haiwan hutan pasti menderita. Antara lain, pengadu hazel juga terbunuh. Mereka yang tidak diracun dengan racun dibunuh oleh pemburu. Tetapi lama-kelamaan, ada yang tidak kena dengan orang. Di hutan lama, dipotong oleh lubang dengan hutan lebat dan birch yang lebat, bukan sahaja keladi hazel menjadi lebih bebas. Pada akhir musim sejuk mereka mempunyai jiran yang berbahaya - goshawk wanita muda. Kejiranan ini tidak lama lagi menjadi kematian kedua saudaranya..
Dengan tambalan pertama yang dicairkan pada awal musim bunga, sebuah keluarga pengecut yang agak kurus berpindah dari hutan alder yang diliputi salji ke hutan konifer. Masa cinta semakin hampir.
Hazel grouse tidak mengetahui sebab-sebab yang menjadi perhatiannya, tetapi setiap hari dia merasakannya semakin bertambah. Hutan, yang telah tenang, tidak bersuara sejak akhir Januari, kini dihidupkan kembali dengan kristal lagu-lagu biru, peluit dan treler Hazel dan gulungan drum gelisah burung pelatuk beraneka ragam.
Dia sekarang menanggapi suara kerabatnya dengan tidak sabar, dengan tantangan. Ia terbang dengan suara bising, tanpa bersembunyi, dalam dorongan penuh semangat. Sikap tidak bertoleransi dengan kehadiran Cockerel yang lain menyelimuti seluruh makhluknya. Dia mempertahankan wilayahnya dan siap untuk melawan siapa saja yang menceroboh haknya untuk beranak..
Biasanya pengantin muda hazel mencari teman wanita pada musim luruh pertama kehidupan mereka, setelah lama tidak berpisah dengan mereka. Kekasihnya meninggal, dia sedang mencari yang baru. Pengantin baru muncul dalam hidupnya hanya pada awal April, ketika, setelah akhirnya menangani salji di ladang, musim semi melangkah sebagai perempuan simpanan penuh di bawah kanopi hutan. Peninggalan abu-abu yang ditakdirkan dari bekas salji salji itu bersembunyi di dalam ketakutan matahari di pepohonan cemara yang tebal. Di pinggir dan lereng, di sepanjang rerumput rumput abu-abu dan rumput yang basah, benih rumput mulai tumbuh bersama. Pada suhu yang hangat, bunga kuning bawang angsa terbuka ke bawah sinar matahari. Setelah mengguncang salji tahun lalu, topi berangan dengan jahitan keriting menetas dari tanah, pancake cendawan aleuria bersinar dengan bintik-bintik darah merah.

Bulavintsev V.
calon sains biologi

// J. "Naturalis Muda", 2000 №1, hlm.8-11

Grouse kayu dan grouse hitam dihitung di Wilayah Altai

Untuk menentukan jumlah permainan dataran tinggi di wilayah cadangan alam semula jadi negara di Wilayah Altai, ranger dan pakar KGBU "Altaypriroda" dari 1 April hingga 15 Mei telah melakukan langkah-langkah untuk bancian musim bunga mengenai jumlah pengecutan kayu dan pengadu hitam.

Pemburu secara langsung memperakaat di lapangan. Mereka memerhatikan burung, pergi ke arus pada waktu pagi dan petang, sepanjang musim kawin, ketika penyerang hitam dan capercaillie berkumpul dalam kumpulan besar. Seperti yang dikatakan oleh pemburu, kawin bermula "apabila daun birch menjadi ukuran satu sen." Penguji membantu menentukan pendekatan tempoh pembiakan di rumah hitam, dan "merancang" adalah jejak kaki pertama di salji pada akhir musim sejuk, ketika lelaki dewasa berjalan, melebarkan sayapnya, dan menariknya melalui salji, meninggalkan alur khas.

"Alamat" semasa diketahui oleh setiap pemburu, lokasi mereka, sebagai peraturan, tidak berubah dari tahun ke tahun. Berdekatan dengan burung, pemburu mendengar dengan penuh perhatian, menghitung dan menulis. Dengan mengepakkan sayapnya, dia menentukan jumlah burung yang tiba. Jejaki lelaki dewasa dengan "menyanyi" - menarik perhatian seorang wanita, mereka mengeluarkan suara yang spesifik: suara berdebar, berderak dan mendesis, bergetar dan menggeliat. Pemburu juga mengira "diam", betina dan ayam jantan muda. Di samping itu, untuk gambaran lengkap, dia juga mengenal pasti "tokovik" tunggal, melacak pergerakan mereka menggunakan navigator.

Tahun ini, musim kawin untuk burung darat berlalu lebih awal dari biasanya - kerana musim panas pada bulan April, oleh itu, pada pertengahan Mei, data mengenai jumlah rungut di kawasan cadangan telah dikumpulkan dan diproses. Setelah memeriksa semua perhitungan, para pakar menyimpulkan: di kawasan cadangan, jumlah populasi capercaillie stabil, dan populasi penyerang hitam meningkat 40% berbanding tahun lalu. Hari ini, 223 grouse kayu dan 722 grouse hitam tinggal di kawasan simpanan wilayah. Secara keseluruhan, selain wilayah ini, 18065 rumah kayu dan 228 651 pengantin hitam tinggal di wilayah ini, - lapor Jabatan Perhutanan Wilayah Altai.

rujukan

Capercaillie adalah burung terbesar keluarga penggerutu di negara kita, ia menetap di hutan konifer, berhampiran paya, kadang-kadang di hutan campuran. Grouse hitam lebih suka kebun birch dan hutan campuran yang dikuasai oleh aspen dan birch. Tidak seperti grouse hitam, grouse kayu tidak hanya memakan makanan tumbuhan, tetapi juga serangga. Selain ramuan, beri, daun dan tunas pokok, makanan mereka mengandungi kumbang, belalang.

Semasa frosts teruk, grouse hitam terletak di salji, membentuk ruang bersarang di sana. Tidur pengabai hitam di bawah salji sangat sensitif, dan ketika pemangsa menghampiri, pengadu itu cepat-cepat terbang keluar dari bawah salji dan memanjat pokok. Grouse hitam terbang, tidak seperti grouse kayu, sangat baik.

Burung darat mula berkawan dengan bermulanya musim bunga dan awal musim kawin. Lelaki berbondong-bondong ke luncur dan padang rumput, yang tidak berubah dari tahun ke tahun. Pada arus, lelaki grouse kayu dan grouse hitam menarik perhatian wanita dengan menyanyi. Pertama, lelaki dewasa menyanyi, kemudian orang muda. Selepas itu, bagi setiap wanita, terutama jika ada sedikit dari mereka, pergaduhan serius berlaku.

Kadang-kadang capercaillie wanita atau grouse hitam juga dapat merasakan kekurangan "tuan-tuan". Dalam hal ini, capercaillie betina terpaksa terbang ke grouse hitam, dan betina ke capercaillie, kawin dengan perwakilan spesies yang berkaitan. Sebagai hasil daripada hubungan ini, lahirlah campuran grouse hitam dan capercaillie - mezhnyak. Mezhnyak dapat menyerupai capercaillie dan grouse hitam, bergantung pada siapa wanita itu. Sekiranya terdapat pelacur kayu wanita, maka mezhnyak itu kelihatan seperti penyapu kayu. Mezhnyaks hidup dengan cara yang sama seperti pengkhianat lain, hanya mereka yang tidak dapat melahirkan anak. Sama seperti persilangan antara kelinci dan kelinci putih, kelinci manset tidak mempunyai kemampuan untuk membiak. Tetapi walaupun ini, mezhnyaks masih terbang ke arus, berjuang dan cuba mengganggu kawin.

Capercaillie Hunter (Filem)

Filem yang sangat baik oleh Sergei Gerasimov dari kitaran (Paradise tidak hilang)
Pemburuan gambar adalah perniagaan yang sangat rumit dan sukar, kadang-kadang lebih mudah untuk menarik pencetus senjata daripada mengambil gambar hidupan liar yang sangat baik, tetapi tembakan yang diperoleh pada "perburuan" ini bernilai masa dan usaha.

Tempat di mana arus capercaillie ini berada, Igor Savchenko cuba merahsiakan para pemburu. Dia mengetahui tentang dia tiga tahun yang lalu dan sejak itu mengunjunginya setiap musim bunga. Ini berbeza dari banyak arus grouse kayu oleh ciri yang tidak dijangka. Biasanya penyapu kayu terletak di hutan pinus, di mana penyapu kayu memakan jarum sepanjang tahun, tetapi tidak ada satu pun pokok pinus di sini, mengapa pengadu kayu memilih tempat yang tidak sesuai untuk arus? Mungkin hutan pinus atau gugur pernah tumbuh di sini, dan ingatan genetik membuat burung masih berkumpul di sini.?

Salah satu jenis pemburuan selalu popular di Rusia. Ini adalah pemburuan capercaillie. Dalam kes ini, hasil tangkapannya adalah penting, kerana penyapu kayu adalah burung besar. Dagingnya sangat dihormati di hari raya. Bahkan daging grouse kayu yang dimasak dengan betul dianggap sebagai makanan istimewa. Ini adalah burung dari keluarga pegar. Dan proses memburu tidak begitu mudah dan spesifik. Sesiapa yang pernah melakukan perburuan seperti ini pasti ingin mengulangi pengalaman ini.

Memburu musim bunga untuk penyapu kayu adalah salah satu yang paling diingini oleh mana-mana pemburu. Setiap pemburu sebenar bermimpi mendapatkan trofi lelaki tampan relik. Tetapi banyak orang pergi ke grouse kayu musim bunga hanya untuk mendengarkan gerombolan kayu dan mengagumi perkelahian grouse kayu musim bunga. Arus nyamuk musim bunga biasanya berterusan dan lokasinya kadang-kadang tersembunyi walaupun dari rakan terdekat. Adalah sukar untuk mendapatkan rusa kayu yang baik di luar Rusia, dan dalam kurungan burung itu tidak membiak.

Capercaillie adalah burung besar dari keluarga pegar, urutan ayam. Burung ini berhutang dengan namanya "capercaillie" dengan keunikan lelaki yang terkenal selama musim kawin untuk kehilangan kepekaan dan kewaspadaan, yang sering digunakan pemburu.
Nama Latin: Tetrao urogallus

Capercaillie adalah salah satu burung terbesar yang tinggal di wilayah benua Eurasia. Beratnya mencapai 6 kg, panjang badan 90 cm, dan lebar sayap 1.4 meter, yang, walaupun lebih rendah daripada ukuran kondor California, juga sangat mengagumkan. Grouse kayu padat, kepalanya cukup besar berbanding ukuran badan, kaki berbulu hingga ke jari kaki.
Seperti kebanyakan burung lain, capercaillie betina jauh lebih sederhana daripada warna jantan. Nada bulu roma biasanya berwarna kecoklatan-merah, dengan bintik-bintik kecil kelabu, hitam dan merah, tersebar di seluruh permukaan badan..

Lelaki berwarna lebih kaya. Kepala, leher, belakang dan ekornya berwarna hitam kebiruan, dadanya berwarna hitam dengan kilauan logam berwarna hijau, sayapnya berwarna coklat. Perut boleh ringan dengan bintik-bintik hitam, atau sebaliknya, bahagian bawahnya selalu putih. Di kerongkong ada "janggut" yang dibentuk oleh bulu panjang, paruhnya berwarna kuning muda, agak curam melengkung di hujungnya.

Ia hanya memakan makanan tumbuhan dan serangga. Rumput, bunga, beri, daun pokok, kumbang, belalang dan serangga lain berlaku dalam diet musim panas mereka...
Capercaillie tidak sering menggunakan sayapnya sebagaimana mestinya - jarang terbang. Dan jika ia terbang ke suatu tempat, maka, sebagai peraturan, ia tidak akan naik lebih tinggi daripada pohon.

Untuk pengecutan kayu, arus mungkin merupakan aktiviti paling menarik dalam hidup mereka. Mereka boleh kawin pada bila-bila masa sepanjang tahun, tetapi musim kawin bermula hanya pada musim bunga. Pada musim bunga, pengadu kayu jantan berbondong-bondong ke lereng atau padang rumput, yang tidak berubah dari tahun ke tahun dan menjadikannya sebagai ikan yang dipanggil sekarang. Pada arus, pengadu kayu menarik wanita dengan menyanyi, lelaki saling bertengkar, cari tahu siapa yang paling kuat dari mereka. "Melodi" lelaki yang bocor hampir selalu sama: pertama, penyengat kayu membuat klik, dan kemudian bunyi yang agak mirip dengan desis. Pada masa yang sama, dia melebarkan sayapnya sedikit, mengemaskan ekornya dan meregangkan lehernya. Selepas beberapa ketika, wanita tiba di arus. Bagi setiap wanita, terutama jika ada sedikit dari mereka, pergaduhan serius berlaku, di mana yang lemah bahkan boleh mati akibat luka.

Grouse kayu mula mengalir pada awal pagi, beberapa jam sebelum subuh. Tetapi beberapa lelaki sangat menantikan acara ini sehingga mereka akan terbang ke kuliah sehari sebelum ia bermula..

Tetapi capercaillie wanita juga dapat merasakan kekurangan "cavaliers" akibat perburuan, penyakit, dll. Kemudian wanita dipaksa terbang ke pengantin lelaki ke pengantin lelaki dan berkawan dengannya. Hasil daripada hubungan ini, lahirlah campuran grouse hitam dan grouse kayu - mezhnyak. Mezhnyaks boleh serupa dengan grouse kayu dan grouse hitam. Itu semua bergantung pada siapa wanita itu. Sekiranya wanita itu adalah penyapu kayu, maka mezhnyak itu kelihatan seperti penyapu kayu. Mezhnyaks hidup dengan cara yang sama seperti pengkhianat yang lain, hanya mereka yang tidak dapat melahirkan anak kerana percampuran darah. Sama seperti persilangan antara kelinci dan kelinci putih, kelinci manset tidak mempunyai kemampuan untuk membiak. Tetapi walaupun ini, para mezhnyaks masih terbang ke arus, tetapi hanya untuk bertarung, dan juga dengan segala cara yang mungkin untuk mengelakkan berlakunya pasangan. Oleh itu, dari satu segi, mezhnyak adalah haiwan yang berbahaya..

Sekiranya kawin berjaya, maka betina mula membina sarang untuk dirinya sendiri. Biasanya sarang penyapu kayu terletak berhampiran tapak semasa (1-1.5 km). Sarang adalah lubang kecil yang dilapisi ranting, rumput, lumut, dan bulu. Sarang disamarkan dengan baik dan terlindung dari hujan. Selepas beberapa ketika, dari 6 hingga 12 telur warna kuning-merah dengan bintik-bintik gelap kecil muncul di sarang, yang diletak betina dalam beberapa hari. Penetasan telur berlangsung dari 3 hingga 4 minggu.

Laki-laki tidak mengambil bahagian dalam pengeraman anak ayam, kerana mereka akan menyusu. Pada masa ini mereka takut akan segalanya dan bersembunyi di tempat terpencil yang paling gelap di hutan..
Anak ayam penyapu kayu menetas berkembang dengan cepat. Wanita itu membawa mereka ke tempat yang selamat sebaik sahaja mereka dilahirkan. Sekiranya hari-hari pertama kehidupan mereka berada di sebelah ibu mereka, melarikan diri dari hujan dan sejuk di bawah sayapnya, maka setelah beberapa hari mereka sudah dapat menyamar dengan baik di rumput. Mereka akan bersembunyi sehingga tidak setiap anjing pemburu dapat mengesannya..

Si ibu melindungi keturunannya dengan gagah berani, dan sering memperdayakan peminat untuk berpesta dengan anak-anak ayam (anak ayam, rubah, dll.), Berpura-pura terluka. Sementara dia mengalihkan perhatian pada dirinya sendiri, anak-anak ayam akan mempunyai waktu untuk bersembunyi. Tetapi di sebalik semua usaha ibu, sebilangan pengecam kayu kecil masih mati sebelum mereka jatuh. Mereka menjadi mangsa pemangsa atau penyakit.

Capercaillie dan fakta menarik tentangnya (11 foto + 1 video)

Pertama, sedikit biologi:

Capercaillie (lat.Tetrao urogallus) adalah burung besar dari keluarga pegar, urutan ayam.
Anggota keluarga terbesar dan salah satu ayam terbesar. Panjang lelaki dewasa ialah 60-115 cm, beratnya dari 2,7 hingga 6,5 ​​kg, betina dewasa masing-masing 50-60 cm dan 1,7-2,3 kg. Lebar sayapnya 87-125 cm. Jantan dibezakan dengan ekor bulat yang agak panjang, paruh keputihan melengkung yang kuat mirip dengan paruh burung mangsa, bulu memanjang (janggut) di bawah paruh. Dari kejauhan nampaknya gelap secara monoton, dekat dengannya berwarna abu-abu gelap dengan corak bergaris kecil, kepala dan ekor berwarna hitam, sayapnya berwarna kecoklatan, di dada adalah bib berkilat logam hijau gelap. Perut dan sisi badan pada kebanyakan burung berwarna gelap (terdapat garis-garis putih di sisi), di gundukan kayu di selatan Ural dan Siberia Barat (subspesies T. u. Uralensis), perut dan sisi, sebaliknya, berwarna putih dengan garis-garis gelap. Terdapat bintik putih besar di dasar sayap, tepi sempit putih berada di penutup ekor atas, dan bulu ekor juga mempunyai hujung putih. Akhirnya, corak marmar keputihan terdapat di bahagian tengah bulu ekor. Kening merah sangat lebar.

Capercaillie (kopalukha) berbintik-bintik, garis melintang lebih lebar dan lebih kasar daripada yang digeruni, bulu mempunyai tepi yang lebih putih dan lebat, bibik merah monofonik dikembangkan di dada (dalam kes yang jarang berlaku, ia tidak ada). Paruh betina berwarna gelap, agak kecil, ekornya bulat, tanpa lekukan.

Capercaillies bersifat poligami, lelaki mula berbaris pada bulan Mac, di salji. Tapak lekang kekal sering terdapat di hutan yang jarang di pinggir paya. Mereka berjalan di atas pokok atau di tanah, di salji, arus dengan kepadatan lelaki yang tinggi, pergaduhan di antara mereka jarang berlaku sekarang, arus dianggap baik jika selusin burung "menyanyi" di atasnya. Seperti pengadu hitam, pengadu kayu berduyun-duyun ke arus pada waktu petang, memulakan arus pada waktu senja pagi. Arus kekal, berterusan dari tahun ke tahun, biasanya di hutan pinus sphagnum di rawa yang dibesarkan, di kawasan hutan pinus tua atau pertengahan, sering di suboria. Lebih kurang berdiri yang lebih nipis lebih disukai. Grouse kayu saat ini membuka ekornya seperti kipas, menurunkan sayapnya, merentangkan lehernya dan membengkokkan "janggutnya". Semasa bersuara, capercaillie membiarkan paruhnya tetap terbuka, memusingkan kepalanya, dan sering berjalan perlahan di sepanjang dahan atau di tanah. Menjelang lewat pagi (dalam kes-kes yang jarang berlaku pada waktu tengah hari dan kemudian) burung berhenti terbang dan terbang untuk memberi makan. Arus berhenti beberapa ketika selepas munculnya dedaunan, di lorong tengah - pada pertengahan Mei.

Menjaga sarang dan keturunan terletak sepenuhnya pada betina. Selepas mengawan, betina terbang ke sarang mereka. Beberapa betina dalam beberapa kes boleh bersarang pada jarak 40-50 m antara satu sama lain. Betina menyusun sarang lebih kerap di dekat tempat arus (tidak lebih dari 300-450 m), biasanya di kawasan hutan yang jarang, di tepi penebangan atau penebangan yang terlalu banyak, di tanah di pangkal batang pohon, di antara tumbuh-tumbuhan muda pinus atau cemara, di belukar heather, rosemary liar, blueberry atau blueberry, kadang-kadang di bawah angin ribut.
Biasanya, betina memilih tempat di bawah penutup dahan pinus atau cemara yang jatuh atau tergantung di bawah timbunan angin, tetapi kadang-kadang cukup terbuka. Dalam kes ini, betina menggali kemurungan di tanah atau sampah di hutan dan menyusunnya dengan jarum yang jatuh, ranting kecil, daun kering, dan bulunya. Kedalaman dulang 8 cm (3-13 cm), diameter 21-29 cm.
Dalam klac penuh terdapat 5-10 (biasanya 6-9) telur, kadang-kadang hingga 12 (di wilayah Eropah, cengkeraman 15, 16 dan 18 telur diperhatikan, nampaknya diletakkan oleh lebih dari satu betina). Cengkerang itu kusam, putih kekuningan atau kuning oker, sering dengan warna kemerahan atau kecoklatan, ditutup dengan padat, halus, dalam beberapa kes, tempat yang lebih jarang dan lebih besar, coklat kemerahan.

Tempoh bersarang dilanjutkan: cengkaman segar dapat dijumpai dari April hingga akhir Mei. Telur diletakkan pada selang waktu 30-48 jam. Pengeraman bermula setelah telur terakhir diletakkan dan berlangsung selama 26-29 hari. Hanya ada satu brood per tahun. Betina meninggalkan sarang untuk memberi makan 2-3 kali pada siang hari selama 10-20 minit. Betina duduk di sarang dengan sangat erat dan membiarkan orang itu hampir dekat, bergantung sepenuhnya pada kesempurnaan warna penyamarannya. Sekiranya dalam tempoh bersarang ia terganggu beberapa kali, maka ia boleh membuang klac.

Penetasan anak ayam berlangsung 2–4 hari. Anak ayam menetas dengan baik, seberat 33-35 g, ditutup dengan kuning-coklat bervariasi ke bawah dan kering, meninggalkan sarang dan mengikuti ibu mereka. Capercaillies sensitif terhadap sejuk dan kelembapan. Oleh itu, dengan hujan lebat dan berpanjangan, mereka sering mati. Grouse kayu aktif hanya setelah embun mereda, ketika mereka bergerak ke "payudara" mereka di antara rawa. Wanita itu sangat melekat pada mereka. Pada pertemuan yang tidak disangka-sangka dengan seseorang, capercaillie mengepakkan sayapnya dengan kuat dan, secara acak bergerak di sepanjang tanah, mengambil anak darinya, yang langsung, "kacang polong" tersebar ke semua arah. Anak-anak ayam bersarang di tanah, bergabung dengan latar belakang sampah hutan atau bersembunyi di rumput atau di antara akar, mereka bersembunyi walaupun keadaan di sekitarnya membongkar mereka. Pada usia 2-3 hari, mereka tidak berbau dan tidak dapat dikesan oleh anjing dan, mungkin, oleh binatang..
Capercaillie memimpin anak-anak ayam di tempat-tempat terpencil yang jarang dikunjungi, namun mengikuti padang rumput yang cerah, ladang beri, kawasan hutan yang jarang. Sudah pada hari ke-8-10, penyapu kayu dapat terbang dalam jarak dekat, dan setelah dua minggu mereka terbang dengan baik. Walau bagaimanapun, banyak anak ayam, dengan pelbagai alasan, tidak boleh hidup sehingga usia 2.5 bulan..

Broods berterusan sehingga akhir musim luruh, perpecahannya berlaku secara beransur-ansur. Kematangan seksual berlaku pada usia satu tahun, namun hanya sebahagian lelaki pada usia 2 tahun yang mengambil bahagian pada masa sekarang. Lelaki cenderung menjauhkan diri dari wanita. Sebilangan lelaki hidup di alam semula jadi sehingga 13 tahun, dalam kurungan - sehingga 18 tahun atau lebih. Sepanjang jangkauannya, grouse kayu adalah burung kecil (kecuali beberapa wilayah di Utara Eropah dan Siberia), perburuannya terbatas. Kerana keindahan pemburuan semasa dan kualiti trofi yang tinggi, capercaillie dianggap sebagai permainan dataran tinggi yang paling berprestij..

Fakta menarik:

- Burung ini berhutang dengan namanya "capercaillie" dengan keunikan lelaki yang terkenal selama musim kawin untuk kehilangan kepekaan dan kewaspadaan, yang sering digunakan pemburu.
- Populasi pengadu kayu biasa dianggarkan berjumlah 2 juta burung, 95% daripadanya tinggal di Rusia.
- Kawasan ini meliputi zon taiga di Eurasia dari pinggiran paling barat dan di sebelah timur hingga sekitar 120 ° E. Perbatasan utara umumnya bertepatan dengan sempadan utara taiga yang berterusan.
- Tidak ada pemangsa yang mempengaruhi jumlah penyerang kayu secara signifikan. Burung dewasa mengalami kerosakan kecil hanya dari pemangsa besar: marten dan sable, rubah, serigala, serigala, burung hantu elang, helang emas dan helang ekor putih. Burung muda, terutama pada usia 2-3 bulan, menjadi mangsa jumlah pemangsa yang jauh lebih banyak, di antaranya goshawk, sarich, marten, sable dan ermine berada di tempat pertama. Di sejumlah tempat di Eropah barat, karena peningkatan tajam dalam jumlah babi hutan di tempat berburu, jumlah pengabut kayu mulai berkurang secara dramatis - babi hutan mulai memusnahkan sejumlah besar cengkeraman.
- Seperti grouse hitam, grouse kayu kadang-kadang mempunyai arus musim luruh, tetapi biasanya ia perlahan.
- Capercaillies dari subspesies yang berlainan mempunyai ciri vokalnya sendiri. Contohnya, burung Eropah Barat, ketika bermain-main, mengeluarkan suara yang merupakan ciri gabus yang terbang keluar dari botol. Individu Ural mengeluarkan isyarat bunyi klasik (mengklik dua kali, meningkatkan intensiti lagu dan mendesis).

- kedua-dua jantina mempunyai kaki berselaput, yang dapat melindungi pada musim sejuk. Mereka mempunyai deretan cakar tanduk kecil dan memanjang yang memberikan kesan kasut salji. Ini membawa nama keluarga Jerman "Rauhfußhühner", yang secara harfiah diterjemahkan menjadi "ayam berkaki kasar." "Tongkat" yang disebut ini menjadikan jalan yang jelas di salji. Jantina burung mudah dibezakan dengan ukuran trek.
- Terdapat kira-kira 16 subspesies grouse kayu, yang berbeza antara satu sama lain dalam variasi warna yang tidak signifikan.
- Baik di alam liar dan di penangkaran, penyapu kayu dapat memberikan keturunan yang sama dengan pengabut hitam, yang disebut "mezhnyak". Mezhnyaks boleh serupa dengan grouse kayu dan grouse hitam. Itu semua bergantung pada siapa wanita itu.
- Pada musim sejuk, penyapu kayu tinggal di kawanan dan terutama berkumpul di dahan pokok. Namun, dalam cuaca sejuk, burung dapat bersembunyi di salji, melompat ke dalamnya dari pokok. Di salji, penyapu kayu kemudian membuat ruang bersarang, di mana mereka terus-menerus, terbang hanya untuk memberi makan..

- Capercaillie juga memakan makanan cabang kasar, tersedia untuknya berkat paruhnya yang kuat, ujungnya serupa dengan gunting, lebih tepatnya, pemangkas taman. Capercaillie secara harfiah "memotong" tunas, dan ia lebih baik pada musim sejuk, apabila dahan dan jarum menjadi rapuh.
- Tanda-tanda gairah seksual pada burung kadang-kadang terlihat pada akhir Februari, seperti yang dibuktikan oleh "nabrods" - jejak kaki di salji yang ditinggalkan capercaillie berjalan dan menyentuh permukaan dengan sayapnya. Pada mulanya mereka muncul di tempat yang berbeza, kemudian hanya di tempat yang dipilih untuk arus. Tetapi "nabrods" hanyalah pendorong untuk memotong.
- Dalam tempoh ketika wanita sibuk membesarkan anak muda, laki-laki menjauhkan diri, naik ke dalam belukar, di mana mereka mencair. Molt jantan sangat sengit pada separuh pertama bulan Julai. Mereka dengan enggan naik ke sayap, dan pada pertengahan bulan Julai mereka benar-benar kehilangan kemampuan untuk terbang..
- Terutama penting untuk memilih tempat kediaman adalah kehadiran 2-3 buah semut berdekatan. Burung yang megah dan bangga ini menggunakan semut bukan sahaja untuk makanan, tetapi juga secara berkala untuk memusnahkan parasit yang menjengkelkan.
- Untuk meningkatkan pencernaan, pengadu kayu menelan gastrolit - batu kecil yang berperanan sebagai batu batu. Dari gizzard, makanan masuk ke perut kelenjar, di mana ia benar-benar dicerna. Berat keseluruhannya ialah 30 gram.
- Di rumah kayu, dengan bermulanya musim bunga, kening mereka membengkak dan menjadi merah sebentar..
- Semasa penerbangan, burung mengepakkan sayap lebih kerap daripada menyedut udara. Mereka tidak tercekik pada masa ini hanya kerana beg udara melekat pada paru-paru, di antaranya terdapat sebanyak lima keping.

- Kembali pada pertengahan abad ke-19, kajian pertama diterbitkan mengenai pemeliharaan rantai kayu dalam kurungan. Haiwan peliharaan A. Khvatov menetas dari telur yang dikumpulkannya di hutan. Burung-burung itu tinggal di lumbung, mereka jinak sepenuhnya. Pada musim bunga, jantan mula kawin, dan capercaillies bertelur dan memelihara anak ayam.
- Spesies yang berkait rapat dengan genus yang sama, capercaillie batu, tinggal di Siberia. Tidak seperti saudara-mara, dia lebih kecil dan tidak berhenti walaupun ketika kawin dan dia bernyanyi berbeza daripada capercaillie lain.

- Capercaillie bukan hanya burung, tetapi juga kadal tanpa kaki dari keluarga spindle (Anguidae).

- Dalam heraldry, capercaillie adalah burung yang secara kiasan melambangkan kebebasan, serta nafas hidup. Capercaillie menjangkakan kedatangan hari baru - "ada masa yang sesuai untuk setiap perniagaan." Ditemui di wilayah wilayah Rusia dan Eropah. Simbol tersebut mendapat pengedaran yang tidak signifikan dalam bahasa umum Eropah
- "Capercaillie", alias "gantung", "gantung" - dalam istilah pegawai penyiasatan jenayah, jenayah, kebarangkalian yang sangat kecil.
- Akhirnya, Capercaillie diisytiharkan sebagai burung 2020 di Belarus