Dysbacteriosis

Keadaan di mana keseimbangan mikroorganisma dalam sistem pencernaan terganggu: spesies patogenik berlaku dengan kekurangan bifidobacteria dan lactobacilli. Penyebab dysbiosis boleh menjadi diet, ubat, penyakit pelbagai organ dan sistem badan yang tidak betul, tekanan. Dysbacteriosis dapat menampakkan diri dalam bentuk reaksi alergi, kenaikan berat badan yang perlahan, gangguan saluran gastrousus, sakit perut, mual, dan regurgitasi. Adalah mungkin untuk mempengaruhi dysbiosis dengan berkesan dengan menentukan penyebab sebenar gangguan pada flora usus, dan ketika memilih kaedah untuk pembetulannya, dengan fokus pada keadaan anak dan gambaran klinikal umum.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya dysbiosis dikesan?

Pertama sekali, adalah perlu untuk mengenal pasti punca sebenar gangguan mikroflora usus dan menghilangkannya. Pembetulan disfungsi usus hanya boleh menjadi sebahagian daripada rawatan penyakit yang mendasari. Untuk menormalkan mikroflora usus, doktor menggunakan sediaan yang mengandungi bakteria bermanfaat, dan juga agen yang berfungsi sebagai tempat pembiakan pertumbuhan dan pembiakannya (pra dan probiotik, sinbiotik). Dalam rawatan dysbiosis, sangat tidak diingini menggunakan antibiotik..

Apabila usus bayi dijajah oleh flora, dan bagaimana ia berlaku?

Hampir tidak ada bakteria dalam usus bayi yang baru dilahirkan. Penjajahan usus oleh pelbagai mikroba bermula dengan lactobacilli dari saluran kelahiran ibu dan bifidobakteria. Kemudian mikroba oportunis muncul dari persekitaran dan makanan, jadi penting agar kolostrum masuk ke dalam perut dan usus anak terlebih dahulu. Bermula dari bulan kedua kehidupan anak, anda boleh mengambil analisis untuk dysbiosis untuk menentukan nisbah bakteria yang berlaku. Walau bagaimanapun, proses pembentukan mikroflora usus dapat berlangsung hingga enam bulan, dan selama ini analisis mungkin tidak boleh dipercayai..

Cara mengelakkan dysbiosis sekiranya bayi diberi susu botol?

Sekiranya penyusuan susu ibu tidak mungkin dilakukan, lebih baik memilih formula yang disesuaikan dengan faktor perlindungan. Ini boleh menjadi campuran susu fermentasi dan campuran yang mengandungi bakteria hidup atau prebiotik (bahan yang mempromosikan pembiakan mikroflora usus yang bermanfaat). Semasa memilih campuran, anda mesti berjumpa doktor.

Apa yang menyebabkan dysbiosis pada kanak-kanak?

Pada kanak-kanak di bawah usia satu tahun, manifestasi dysbiosis sering dikaitkan dengan makanan buatan, makanan pelengkap yang terlalu awal atau salah diperkenalkan, penyakit berjangkit yang dipindahkan, mengambil ubat (terutama antibiotik), serta penyakit pada latar belakang gigi dan reaksi alergi terhadap makanan.

Bagaimana dysbiosis dikesan?

Sekiranya anda mengesyaki dysbiosis dan mengenal pasti gejala ciri (perubahan najis, sakit perut, dermatitis, dan lain-lain), doktor mengesyorkan analisis bakteriologi tinja. Kajian mikroflora menggunakan analisis seperti itu menentukan nisbah bakteria yang ada, dapat mendedahkan peningkatan flora patogen: streptokokus dan staphylococci, jamur Candida, Klebsiella, dll. Analisis tidak selalu dapat menunjukkan gambaran objektif mengenai keadaan usus: mikroflora bersifat individu, boleh berubah dan bergantung pada pelbagai faktor. Di samping itu, analisis biasanya tidak mengambil kira mikroflora usus kecil, perubahan yang mempengaruhi keadaan saluran pencernaan. Doktor boleh menetapkan pemeriksaan tambahan (ujian darah umum dan klinikal, analisis air kencing umum, telur cacing, berunding dengan ahli gastroenterologi, gastroskopi).

Adakah dysbiosis adalah penyakit yang berasingan?

Walaupun dalam klasifikasi penyakit antarabangsa, yang diadopsi oleh WHO, tidak ada penyakit "dysbiosis" yang berasingan, keadaan keseimbangan bakteria yang berubah adalah fenomena yang sangat nyata. Hampir selalu, dysbiosis (atau dysbiosis) adalah akibat dari penyakit lain dengan gejala ciri (sakit perut, gangguan najis, alahan makanan, ruam kulit, dll.) Sekiranya penyebab yang menyebabkan dysbiosis tidak dihapuskan, rawatan tidak akan berkesan.
Di Rusia dan negara-negara CIS, dysbiosis sering dianggap sebagai penyakit bebas yang memerlukan rawatan yang terpisah - tetapi, sebagai peraturan, ia hanya melegakan gejala. Sebaliknya, banyak ibu bapa sama sekali tidak memperhatikan diagnosis dysbiosis, memandangkan ia adalah penemuan perubatan domestik. Pendekatan ini juga tidak betul: rawatan kompleks diperlukan, bertujuan untuk menghilangkan penyebab yang menyebabkan dysbiosis, dan pada masa yang sama mengembalikan keseimbangan mikroflora usus anak.

Campuran disyorkan untuk dysbiosis usus dan regurgitasi - nasihat pakar pediatrik

Pendekatan yang betul untuk pemakanan kanak-kanak yang menderita dysbiosis, jangkitan usus, dan menerima antibiotik sangat penting. Dalam kes ini, doktor, sebagai peraturan, menetapkan campuran berasaskan susu fermentasi, yang disebut pra- dan probiotik, yang membantu memulihkan mikroflora usus. Prebiotik mempunyai sifat bifidogenik, iaitu, di bawah pengaruh pemakanan, bilangan dan aktiviti bifidobacteria dan bakteria asid laktik dalam usus kanak-kanak meningkat. Campuran ini mewujudkan keadaan yang baik untuk pembentukan mikroflora usus yang optimum, menyumbang kepada pemulihan najis normal..

Campuran untuk dysbiosis usus

  • Enfamil Lactofree (Mead Johnson, Amerika Syarikat)
  • HIPP 1 dan 2 dengan lactobacilli (Hipp, Austria)
  • Humana3 Plus dengan pisang prebiotik dan vanila (Byk-Gulden, Jerman). Catatan: berlaku dari 12 bulan.
  • Lactofidus (Danon, Perancis). Catatan: berlaku sejak lahir
  • Susu fermentasi NAN 1 (Nestle, Switzerland). Catatan: dari 0 hingga 6 bulan. untuk kanak-kanak yang sihat.
  • Susu fermentasi NAN 2 (Nestle, Switzerland). Catatan: dari 6 hingga 12 bulan. untuk kanak-kanak yang sihat.
  • NAN 1 dengan bifidobakteria (Nestle, Switzerland). Catatan: dari 0 hingga 6 bulan. untuk kanak-kanak yang sihat
  • Nestogen 1 dan 2 dengan prebiotik (Nestle, Switzerland). Catatan: dari 0 hingga 6 bulan. dan dari 6 hingga 12 bulan. untuk kanak-kanak yang sihat
  • Nutrilon EMAS (Nutricia, Belanda). Catatan: dari 0 hingga 6 bulan.
  • Nutrilon-1 Immunofortis (Nutricia, Holland). Catatan: untuk kanak-kanak yang sihat berumur 0 hingga 6 bulan.
  • Nutrilon-2 Immunofortis (Nutricia, Holland). Catatan: untuk kanak-kanak yang sihat berumur 6 hingga 12 bulan.
  • Nutrilon-3 Immunofortis (Nutricia, Holland). Catatan: untuk kanak-kanak yang sihat lebih dari 12 bulan.
  • Nutrilon Comfort 2 dengan Immunofortis (Nutricia, Holland). Catatan: untuk kanak-kanak yang sihat berumur 6 hingga 12 bulan.
  • Bayi Semper 1 dan 2 dengan prebiotik (Semper, Sweden). Catatan: untuk kanak-kanak yang sihat dari 0 hingga 6 bulan. dan dari 6 hingga 12 bulan.
  • Semper Bifidus (Semper, Sweden). Catatan: untuk kanak-kanak yang sihat berusia 0 hingga 12 bulan.
  • Susu fermentasi Agusha 1 dan 2 (Wimm-Bill-Dann, Rusia). Catatan: Berlaku dari usia 0 hingga 5 bulan. dan lebih tua dari 5 bulan.
  • AGUSHA Gold 1 (Wimm-Bill-Dann, Rusia). Catatan: berlaku dari umur 0 hingga 6 bulan.
  • Agusha Kefir (Wimm-Bill-Dann, Rusia)
  • Bifimil (Rusia)
  • Nutrilak BIFI (Nutritek, Rusia). Catatan: berlaku sejak lahir.
  • Nutrilak susu fermentasi (Nutritek, Rusia)
  • Nutrilak 6-12 dengan prebiotik (Nutritek, Rusia). Catatan: berlaku dari 6 hingga 12 bulan.
  • Nutrilak 12 dengan prebiotik (Nutritek, Rusia). Catatan: digunakan selepas 12 bulan. dan lain-lain.

Kemukakan pertanyaan kepada pakar pediatrik anda. Dalam talian. Adalah percuma.

Campuran regurgitasi (antireflux)

Selalunya, ibu semasa menyusu menghadapi masalah regurgitasi. Dalam beberapa kes, kanak-kanak seperti itu memerlukan campuran khas untuk regurgitasi (antireflux) - campuran dengan polisakarida pemekat. Kumpulan pengganti susu ibu ini juga diperkaya dengan gula getah kacang belalang atau pati penebat makanan. Ini mengurangkan kemungkinan regurgitasi (refluks)..

  • Enfamil AP (Mead Johnson, Amerika Syarikat)
  • Humana 1 Plus (Byk-Gulden, Jerman). Catatan: berlaku dari lahir hingga 6 bulan.
  • Humana AR (Byk-Gulden, Jerman). Catatan: berlaku sejak lahir.
  • Gallia Digest Premium 1 dan 2 (Gallia, Perancis). Catatan: berlaku dari lahir hingga 6 bulan. dan dari 6 hingga 12 bulan.
  • Lemolak (Semper, Sweden). Catatan: berlaku sejak lahir.
  • Nutrilon anti refluks (Nutricia, Holland). Catatan: berlaku sejak lahir.
  • Nutrilon Comfort 1 dan 2 dengan Immunofortis (Nutricia, Holland). Catatan: berlaku dari lahir hingga 6 bulan. dan dari 6 hingga 12 bulan.
  • Nutrilon Omneo 1 dan 2 (Nutricia, Holland). Catatan: berlaku dari lahir hingga 6 bulan. dan dari 6 hingga 12 bulan.
  • Similac Izovok (Abbot Lab, Denmark)
  • Nutrilak AR (Nutritek, Rusia)
  • Frisov 1 dan 2 (Friesland Nutrition, Holland). Catatan: berlaku dari lahir hingga 6 bulan. dan dari 6 hingga 12 bulan.

Persediaan untuk dysbiosis usus pada bayi baru lahir: tinjauan mengenai kaedah dan peraturan kemasukan

Dysbacteriosis adalah bentuk gangguan pencernaan yang biasa, yang boleh dirawat dengan bahan tambahan aktif secara biologi. Segala gangguan pada tubuh bayi menimbulkan kebimbangan kepada ibu bapa dan anak itu sendiri. Bifidumbacterin dengan dysbiosis pada bayi mempunyai kesan positif, menormalkan proses dalaman dan membantu memulihkan mikroflora semula jadi.

Bagaimana dysbiosis menampakkan diri pada kanak-kanak di bawah satu tahun

Pelanggaran komposisi dan bilangan bakteria dalam usus anak tahun pertama kehidupan disebut "dysbiosis pada bayi." Sebelum kelahiran, usus bayi steril. Dari saat melewati saluran kelahiran, penyelesaiannya bermula dan bertahan hingga 2 tahun. Pada bayi baru lahir dengan penyusuan, sehingga 90% daripada semua mikroba adalah bifidobakteria. Simbion lain - lactobacilli, E. coli, candida, proteus - berjumlah kira-kira 400 spesies.

Menjelang hari ke-5, usus besar bayi mempunyai lanskap mikrob yang khas. Proses pembentukan dan penstabilan komuniti mikroba usus bayi baru lahir disebut dysbiosis sementara dan dianggap sebagai fenomena fisiologi normal..

Apa yang dilakukan oleh mikrob di dalam usus?

Penyertaan mikroflora usus dalam kehidupan tubuh anak:

  • penindasan mikroba pyogenik putrefaktif;
  • pemecahan laktosa, sintesis vitamin dan asid amino;
  • mengekalkan sifat penghalang epitel usus - mencegah penyerapan alergen, toksin;
  • pengaktifan dan sokongan imuniti usus dan umum kanak-kanak.

Apabila dysbiosis didiagnosis pada bayi baru lahir, penjajaran daya berubah ke arah peningkatan mikroorganisma patogen. Proses pereputan berlaku berbanding penapaian asid laktik.

Apa yang berlaku pada bayi dengan dysbiosis

Tanda-tanda dysbiosis diperhatikan pada semua bayi yang baru lahir pada minggu pertama kehidupan. Kotoran asli keluar, najis berair, dengan lendir. Pada 2-3 minggu, najis memperoleh struktur homogen, bau susu masam. Dalam keadaan yang tidak menguntungkan, gejala dysbiosis meningkat secara beransur-ansur oleh 1 bulan.

Ibu menyedari bahawa bayi:

  • meludah lebih dari 4 kali sehari;
  • enggan makan, semasa menyusu boleh mengambil payudara, dan kemudian memuntahkannya, meringis dan menangis;
  • kurang tidur, nakal, bimbang;
  • menambah sedikit berat;
  • Sembelit
  • mempunyai perut yang tegang, kembung perut;
  • lesu dari kenaikan suhu;
  • berbau busuk dari mulut kerana pengembangan kandidiasis (sariawan);
  • bimbang kulit gatal dan kemerahan dengan sisik yang mengalir.

Dysbacteriosis pada bayi yang disusui berlaku lebih jarang daripada bayi tiruan. Susu ibu mengandungi pertahanan imun semula jadi yang melindungi kesihatan bayi anda. Dengan dysbiosis pada bayi, warna dan bau najis mula-mula berubah. Warnanya kehijauan, sangat nipis, berair, dan menyinggung perasaan. Gejala dysbiosis sesuai dengan kerangka penyakit gastrousus - muntah, cirit-birit fetid, sakit perut, peningkatan pengeluaran gas.

Kebaikan dan keberkesanan bakteria

Bakteria bermanfaat untuk kanak-kanak dengan dysbiosis - asas untuk penghapusan mikroflora patogen. Ubat probiotik dan spektrum berkala mempunyai manifestasi farmakologi yang berbeza..

Probiotik adalah sekumpulan mikroorganisma yang terlibat dalam mewujudkan mikroflora yang sihat. Penggunaan ubat adalah isu kontroversi. Menentukan jumlah sebenar bakteria yang diperlukan adalah sukar. Bahan biasa termasuk Linex, Bifiform dan Lactobacterin.

Mereka mempunyai kesan yang baik terhadap perkembangan mikroorganisma bermanfaat dalam usus manusia. Komponen struktur ubat tidak diserap oleh dinding usus, tetapi merupakan medium pemakanan bakteria. Ubat yang berkesan:

  • "Duphalac" - kerja ubat ini bertujuan untuk memulihkan mikroflora usus. Sirap meningkatkan pencernaan, memulihkan membran mukus, mengurangkan persekitaran patogen, menormalkan usus dan menghilangkan sembelit. Untuk bayi baru lahir, dos 5 ml sesuai, untuk kanak-kanak di bawah umur 6 tahun - 10 ml, sehingga 12 tahun - 15 ml, untuk usia yang lebih tua - 30 ml sehari;
  • "Goodluck" - ubat dihasilkan dalam bentuk sirap dan mempunyai laktulosa cair. Prebiotik berfungsi 10 jam selepas pengingesan. Mengubati sembelit kanak-kanak adalah selamat. Ikuti pengawasan doktor;
  • "Normaza" adalah julap yang memprovokasi proses pencairan tinja. Laktulosa membantu memulihkan mikroflora usus. Untuk bayi, dosnya adalah 5-7.5 ml dalam 24 jam. Dalam bentuk gangguan akut, jumlah ubat dipilih oleh doktor.

Mengapa keseimbangan mikroflora terganggu?

Penyebab dysbiosis pada bayi terletak pada penyakit saluran gastrousus, penurunan pertahanan badan, dan patologi kongenital. Ketidakseimbangan mikroflora bukanlah penyakit bebas, tetapi refleksi dari proses merosakkan tubuh.

Faktor perubahan keseimbangan biologi pada bayi:

  • pencemaran saluran kelahiran ibu dengan flora patologi;
  • keradangan kelenjar susu ibu semasa menyusui, staphylococcus dalam susu;
  • formula yang dipilih secara tidak betul pada pemberian makanan buatan, pelanggaran kebersihan semasa menyediakan campuran;
  • pengenalan awal makanan pelengkap, menyapih;
  • anomali usus kongenital yang mengganggu penyerapan nutrien;
  • rawatan dengan ubat anti-radang antimikrob, bukan steroid;
  • ekologi yang tidak baik - pencemaran tanah, air, udara;
  • penjagaan bayi yang tidak betul.

Selepas antibiotik, dysbiosis usus berterusan berlaku pada bayi. Flora bermanfaat digantikan oleh patogen. Disbiosis usus dengan latar belakang antibiotik adalah komplikasi berbahaya dari jenis kolitis pseudomembran. Akibat jangka panjang gangguan biocenosis yang dipindahkan pada usia satu tahun - disfungsi awal saluran empedu, gastritis kronik, duodenitis, kolitis, enteritis.

Gejala

Dysbacteriosis menampakkan diri pada bayi dengan cirit-birit, gangguan tidur dan kegelisahan, air mata, kecenderungan untuk dermatitis alergi dan ruam. Gejala-gejala ini pada diri mereka bukanlah alasan untuk membuat diagnosis, tetapi harus memberi amaran kepada ibu bapa..

Harus diingat bahawa dengan pengenalan makanan pelengkap, perubahan sementara pada tinja anak, lendir hijau, cirit-birit, ruam alergi, dan perubahan frekuensi pergerakan usus adalah mungkin. Gejala ini biasanya tidak memerlukan rawatan dan hilang sendiri. Jika tidak, anda perlu mencari alasannya. Sekiranya anda melihat gejala yang tidak menyenangkan, tunjukkan bayi anda kepada pakar.

Mengenal pasti masalah

Kehadiran gejala gastrointestinal pada bayi yang baru lahir bermakna perlu berunding dengan pakar pediatrik dan gastroenterologi.

Untuk menjelaskan diagnosis, doktor menetapkan:

  • analisis tinja untuk skatologi - menentukan seberapa baik perut, usus, hati berfungsi;
  • analisis biokimia kandungan usus besar - mendedahkan kehadiran enzim fosfatase dan enterokinase dalam tinja. Mereka dijumpai hanya dengan adanya lacto- dan bifidobacteria;
  • pemeriksaan mengikis mukosa rektum - menunjukkan komposisi mikroflora spesies;
  • analisis tinja untuk dysbiosis - diresepkan untuk tempoh intrauterin yang rumit, lampiran lewat pada payudara;
  • ujian nafas - mengesan pertumbuhan mikrob yang berlebihan di usus kecil;
  • pemeriksaan mikrobiologi tinja.

Untuk membuat gambaran yang komprehensif, perincian masa pranatal, penyakit ibu, komplikasi proses kelahiran, anomali genetik saudara dijelaskan.

Analisis penyahkodan

Analisis tinja untuk mikroflora usus membolehkan anda mendapatkan maklumat mengenai kehadiran mikroorganisma tertentu.

Enterobacteriaceae adalah sebahagian daripada flora patogen, mereka boleh menyebabkan banyak penyakit, terutamanya jangkitan usus. Ia termasuk salmonella dan shigella.

E. coli adalah sebahagian daripada mikroflora normal. Bakteria semacam itu menimbulkan sejenis penghalang dalam tubuh yang melindungi terhadap penembusan flora patogen.

Enterobacteriaceae negatif laktosa adalah mikroflora patogen. Jumlah normal mereka tidak lebih dari 5%.

Untuk mengekalkan mikroflora yang sihat, lacto- dan bifidobacteria diperlukan. Dengan penurunan bilangan mereka, kita dapat membincangkan mengenai dysbiosis. Doktor yang hadir bertanggungjawab untuk menyahkod keputusan ujian..

Tahap gangguan mikroflora

Mengikut keparahan manifestasi dysbiosis, terdapat 4 tahap penyimpangan status populasi mikroba usus besar:

  • 1 darjah dysbiosis pada bayi adalah rahsia. Ia dinyatakan dalam penurunan bilangan bakteria asid laktik sebanyak 10% dari norma;
  • dysbiosis tahap 2 pada bayi adalah peralihan kepada pelanggaran serius. Pada peringkat kedua, peratusan bifidobacilli dan lactobacilli menurun dengan pertumbuhan candida, E. coli patogen, proteus, staphylococci secara serentak. Secara klinikal menunjukkan dirinya sebagai najis berair kehijauan dengan bau yang tidak menyenangkan, mual yang jarang berlaku;
  • dysbiosis darjah 3 didiagnosis dengan peningkatan mendadak mikroflora agresif - Staphylococcus aureus, Proteus, hemolytic cocci, patogenic Escherichia. Gangguan peristalsis, penurunan aktiviti enzimatik, gangguan penyerapan adalah manifestasi;
  • Ketidakseimbangan tahap ke-4 dari biocenosis usus dicirikan oleh pergeseran dalam keseimbangan normal. Di antara kumpulan mikroba, bacilli patogen, salmonella, shigella, clostridia jelas mendominasi. Gejala membimbangkan - penurunan berat badan, membran mukus pucat, najis longgar, berbau busuk dengan lendir dan garis-garis berdarah.

Doktor mengatakan bahawa diagnosis ketidakseimbangan usus sukar kerana perbezaan komposisi mikroba sebenar dan apa yang disemai pada media nutrien. Faktanya ialah bakteria yang hidup di dalam usus adalah anaerob, disesuaikan dengan kehidupan tanpa oksigen. Di udara biasa, mereka mati.

Rawatan dan pencegahan dysbiosis

Sekiranya terdapat risiko dysbiosis, disarankan untuk mengambil langkah pencegahan. Untuk tujuan ini, doktor sering menetapkan ubat untuk memulihkan mikroflora - ini sangat penting ketika menggunakan antibiotik..

Juga, langkah pencegahan dikurangkan kepada yang berikut:

  • Lebih awal lampiran bayi ke payudara. Ia mendorong pembentukan pertahanan badan yang kuat dan menjajah usus dengan bakteria bermanfaat..
  • Menyusu. Tetapi jika anak menggunakan tiruan, maka anda tidak boleh putus asa. Anda boleh memilih formula susu yang akan menyediakan keperluan anak untuk semua keperluannya.
  • Pemakanan ibu yang betul dan seimbang.
  • Merawat ibu bapa tentang kesihatan mereka ketika merancang kehamilan dan dalam proses kehamilan.
  • Gaya hidup sihat untuk ibu bapa secara amnya.

Sekiranya anda mengikuti cadangan pakar mengenai rawatan dan pemakanan, biasanya anda dapat menghilangkan dysbiosis dalam sebulan. Sekiranya terdapat penyakit kronik saluran gastrointestinal, ia mungkin memakan masa lebih lama.

Cara memulihkan biocenosis usus

Rawatan dysbiosis pada bayi didasarkan pada analisis komposisi flora usus, cara memberi makan, adanya kelainan perkembangan lain. Ia perlu untuk merawat penyakit yang menyebabkan kematian simbion.

Ejen antimikrobial

Secara paradoks, mungkin untuk menyingkirkan mikroflora patogen pada peringkat 3-4 perkembangan pada kanak-kanak dari 2 bulan dengan bantuan ubat antimikroba. Ubat khas diresepkan - nitrofurans, antibiotik - fluoroquinolones, nitroimidazoles, chloramphenicol.

Nifuroxazide - Suspensi antimikroba 4% digunakan pada bayi dari 2 bulan. Menghancurkan staphylococci, streptococci, salmonella, shigella, klebsiella. Untuk bayi dari 2 hingga 6 bulan, minum 2.5 ml (setengah sudu teh) dua kali sehari selama 6 hari.

Chloramphenicol adalah antibiotik kuat sintetik, yang disetujui dari usia 4 minggu dalam kes-kes gangguan mikrob yang teruk. Dilantik untuk bukti yang menarik.

Probiotik

Setelah membersihkan usus dari mikrob patogen, ia mula dijajah dengan bakteria bermanfaat. Untuk rawatan dysbiosis pada bayi baru lahir, probiotik digunakan - persediaan dengan kultur hidup mikroorganisma simbiotik. Dengan dysbiosis 1-2 darjah, kombinasi probiotik dengan prebiotik sudah cukup.

Primadophilus bifidus untuk kanak-kanak - terdapat dalam serbuk untuk pencairan. Mengandungi lactobacilli, bifidobacteria dan medium nutrien untuk pertumbuhannya. Untuk bayi baru lahir, dari hari pertama hingga satu tahun, larutkan setengah sachet (1.5 g) dalam 10 ml air rebus hangat (susu ibu, campuran). Minum sekali sehari.

Bactisubtil - menormalkan flora usus, tersedia dalam kapsul. Untuk bayi, kapsul probiotik dibuka, kandungannya dilarutkan dalam 10-15 ml air suam. Ambil hingga 3 kapsul pada siang hari. Dysbacteriosis dirawat selama seminggu.

Enterogermina - penggantungan dengan bacilli hidup diambil secara lisan. Bayi dari 3 minggu disyorkan untuk mengambil satu botol 5 ml sehari sebagai penawar penyakit dysbiosis. Untuk penggunaan, koyakkan botol, goncangkan dan lepaskan penutupnya. Larutkan isi botol dalam 10 ml air manis dan minum. Bakteria sangat tahan terhadap antibiotik, bertahan di persekitaran berasid perut.

Baby Flor - mengandungi lactobacilli dan maltodextrin yang memberi mereka makan. Adalah disyorkan untuk merawat dysbiosis pada bayi dari 6 bulan dengan 1-2 sachet sehari. Kandungan sachet dilarutkan dalam 50 ml air masak atau susu suam. Ambil dari satu hingga dua minggu.

Hilak Forte - mengembalikan keseimbangan normal komuniti mikroba usus, menormalkan keasidan saluran pencernaan, mempercepat pertumbuhan semula epitel. Untuk bayi yang baru lahir, cairkan 15 tetes produk dalam 10 ml air masak suam. Beri 3 kali sehari antara penyusuan - ubat tidak sesuai dengan susu.

Prebiotik

Prebiotik adalah karbohidrat kompleks, tempat pembiakan bakteria bermanfaat. Dalam diet anak yang diberi susu ibu atau diberi susu buatan, komponen ini terdapat dalam jumlah yang tidak mencukupi. Oleh itu, terdapat keperluan untuk mendapatkan prebiotik dari sumber tambahan..

Maltodextrin adalah pati jagung atau beras yang diubahsuai. Sebahagian daripada campuran, bijirin untuk makanan bayi.

Meningkatkan kandungan kelikatan dan kalori formula bayi:

  • Hip antireflux sejak lahir;
  • Anak Istrinsky;
  • Frisolac 1.

Campuran seperti itu baik untuk regurgitasi yang kerap, berat badan yang rendah. Gunakan dengan berhati-hati pada bayi dengan intoleransi protein tumbuhan - penyakit seliak.

Laktulosa - sirap prebiotik menstabilkan flora bermanfaat, menghilangkan sembelit. Menghambat pertumbuhan bakteria patogen. Bayi dari 1.5 bulan dengan sembelit diberi 5 ml sirap pada waktu pagi selepas menyusu.

Terapi simptomatik

Ketidakseimbangan mikroflora usus sering disertai oleh sejumlah gejala yang berkaitan dengan gangguan pencernaan dan penyerapan nutrien yang lemah. Bakteriofag, pro- dan prebiotik dirancang untuk mempengaruhi penyebab dysbiosis, tetapi memerlukan masa untuk mereka berlaku. Untuk meningkatkan kesejahteraan bayi dengan cepat, ubat-ubatan berikut boleh diresepkan:

  1. Dari perut kembung - persediaan berdasarkan simethicone ("Espumisan L", "Sub Simplex"). Bahan organik ini membantu memecahkan gelembung gas yang meregangkan dinding usus dan mengeluarkan udara berlebihan.
  2. Untuk sembelit - sirap laktulosa ("Duphalac"), suppositori rektum dengan gliserin. Ubat ini meningkatkan motilitas usus..
  3. Dari dehidrasi dengan cirit-birit - penyelesaian untuk rehidrasi oral ("Regidron", "Cytroglucosolan"). Mereka mengembalikan keseimbangan air.
  4. Dari pengelupasan, ruam dan kulit kering - kompleks multivitamin, mengisi kekurangan nutrien, dan pelbagai salap dan emulsi, pelembab dan pembasmi kuman.

Sebagai tambahan, sorben ("Batubara Putih", "Smecta", "Enterosgel") semestinya diresepkan untuk dysbiosis. Mereka membuang toksin dan sisa produk bakteria dari badan.

Diet (pemakanan) ibu menyusu

Segala sesuatu yang dimakan oleh ibu muda semestinya memberi kesan kepada anak, termasuk sistem pencernaan. Apa yang harus ada di atas meja wanita itu semasa dia menyusukan bayinya? Berikut adalah senarai contoh produk:

  • bijirin dari bijirin yang berbeza (jika bayi tidak mengalami alahan, maka mereka boleh dimasak dalam susu, dan bukan hanya di dalam air, tetapi gula tidak boleh dimasukkan);
  • yogurt semula jadi, susu panggang fermentasi, kefir dan produk susu fermentasi lain;
  • daging (perlu kerana proteinnya tinggi, tetapi cuba pilih jenis yang tidak mengancam bayi yang baru lahir dengan alahan - contohnya, arnab atau sapi);
  • sayur-sayuran (wortel, zucchini dan lada manis sangat berguna dan selamat);
  • keju (jenis keras);
  • produk dari jabatan untuk pesakit kencing manis;
  • telur puyuh (rebus);
  • beri dan buah-buahan (epal hijau dan anggur baik, begitu juga pisang);
  • teh hijau, dicairkan dengan kompot dan jus air semula jadi.

Ikuti semua cadangan mudah ini, dan supaya anda meningkatkan kemungkinan dysbiosis melewati bayi anda.!

Kesan

Sekiranya tidak ada flora bakteria normal, sukar bagi sistem pencernaan untuk mengasimilasi vitamin, zat besi, kalsium yang terdapat dalam makanan. Oleh itu, anak tidak akan dapat menerima sebilangan besar komponen berharga dari susu semasa memberi makan, yang diperlukan untuk perkembangan sepenuhnya. Dengan dysbiosis, usus terganggu oleh sisa makanan yang tidak dicerna sepenuhnya.

Kerengsaan membawa kepada kembung dan radang usus. Kemudian keadaan ini berubah menjadi penyakit seperti kolitis. Dengan dysbiosis, lebih daripada satu usus besar menderita. Selalunya, flora patogen menyebar lebih tinggi dan menghuni usus kecil. Ia mengalami keradangan. Ini adalah bentuk penyakit yang kompleks di mana pencernaan makanan dan penyerapannya terganggu..

Apa campuran yang harus dipilih untuk kanak-kanak dengan dysbiosis usus

Selamat petang! Bantu saya untuk mengetahui pilihan campuran. Bayi berusia 4 bulan. Di kedai, mata hanya terbeliak. Kami menjalani diet campuran dari hospital bersalin, campuran NAS 1. Kami berada di hospital dengan jangkitan (diagnosis doktor adalah clebsiella pneumonia), setelah keluar tanpa perubahan, anak meludah setelah setiap kali makan seperti sebelumnya (dalam jumlah 10-15% dari campuran). Doktor menasihatkan campuran antireflux, memberikan sedikit dan kembali ke NAS sahaja. Ketika saya bertanya kepada pakar pediatrik daerah bagaimana mengurangkan regurgitasi, dia menghantar kami ke pakar neurologi dan pakar bedah. Doktor telah berlalu, semuanya normal. Adakah otak NSG, semuanya baik-baik saja!

Tolong beritahu saya campuran mana yang lebih baik untuk dipilih untuk pemakanan tahap 2 dan 3 lebih lanjut. Dan adakah anda perlu mematuhi arahan yang jelas mengenai jumlah penyusuan dan jumlah campuran pengeluar pada tin? Mungkin itu hanya pemasaran? Mungkin bayi makan berlebihan? Terima kasih, Anna.

Kirim komen

Hanya ahli kumpulan yang boleh memberi komen.

Zzzyaz

"• DYSBACTERIOSIS BUKAN PENYAKIT;
• dysbiosis tidak mempunyai gejala;
• tidak ada aduan khas untuk dysbiosis;
• tidak ada ubat yang dapat merawat dysbiosis.

Dalam klasifikasi penyakit antarabangsa yang digunakan oleh WHO, perkataan "dysbiosis" tidak ada. Sangat sukar untuk mencarinya (perkataan ini) dalam sastera khas di luar CIS. Di sebilangan besar negara maju, pekerja perubatan tidak mengetahui diagnosis "dysbiosis" dan "analisis tinja untuk dysbiosis" " -

Norma-norma di bank harus dipatuhi agar anak tidak makan berlebihan daripada yang disarankan. Sekiranya anda makan lebih sedikit, ini adalah perkara biasa, kerana tidak semua kanak-kanak dapat menangani jumlah isi yang ditunjukkan pada bungkusan. Makan selera makan.

"Perkara utama: jika kenaikan berat badan adalah normal, maka pastinya tidak ada patologi serius (baik neurologi maupun pembedahan). Sekarang terdapat cadangan khusus. Kanak-kanak itu mempunyai peningkatan aktiviti pusat muntah - ini adalah fakta. Apabila perut melebar (walaupun kecil), muntah berlaku. matematik sekolah rendah, lebih tepat aritmetik.Jadi, masalah nombor 1. Isipadu perut, misalnya, 100 ml. Makan 110, dikeluarkan 50. Berapa banyak yang tinggal? Jawapannya ialah 60 ml. Masalah nombor 2. Makan 80 ml. Dan tidak menarik. 80 - 0 = 80. Maksudnya, masih ada 80 ml yang tersisa. Walaupun anda makan 70 ml, ternyata lebih banyak daripada yang terdapat pada masalah nombor 1. Nasihat utama adalah untuk menyusui. " -

Disbiosis usus pada bayi: jenis, gejala dan terapi

Mungkin, hampir setiap ibu tahu apa tidur malam dengan bayi yang menangis, lawatan ke doktor tanpa henti, percubaan sia-sia untuk mencari dan menghilangkan penyebab kolik, kegelisahan dan gangguan najis pada bayi. Dalam kalangan perubatan, terdapat pendapat yang bertentangan mengenai dysbiosis usus pada kanak-kanak. Ramai doktor, misalnya, percaya bahawa keadaan ini sama sekali tidak perlu dirawat. Tetapi ini tidak memudahkan bayi dan ibu mereka. Kami akan berusaha untuk mengetahui bersama-sama apa itu dysbiosis usus pada bayi, dan mencari cara yang berkesan untuk menangani gejala yang tidak menyenangkan.

Dalam kesusasteraan popular, bersama dengan istilah "dysbiosis", "dysbiosis" sering dijumpai. Ini adalah sinonim, tetapi definisi kedua lebih luas dan merangkumi yang pertama. Oleh itu, dengan membincangkan mengenai dysbiosis usus pada bayi baru lahir, kita akan menggunakan istilah "dysbiosis" kerana paling tepat menggambarkan inti pati fenomena.

Apa itu dysbiosis dan apa penyebabnya?

Menurut statistik, dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi adalah fenomena yang meluas: ia diperhatikan pada lebih daripada 90% kanak-kanak kecil [1]. Di satu pihak, jumlahnya menakutkan, bukan? Sebaliknya, mereka juga membuat anda berfikir: jika masalahnya sangat biasa, adakah patut membincangkan mengenai patologi?

Terutama bifidobakteria "hidup" dalam usus yang sihat. Tidak begitu banyak, tetapi sama pentingnya adalah lactobacilli. Sebagai tambahan, enterokocci, Escherichia coli dan sejumlah kecil (tidak lebih daripada 1% [2]) flora oportunistik (bakteria, ragi, protozoa) hidup di dalam usus. Keadaan di mana keseimbangan ini terganggu disebut dysbiosis. Pada masa yang sama, terdapat lebih sedikit bifidobacteria dan lactobacilli "baik", dan mikroba oportunis, sebaliknya, mula membiak secara intensif. Sekiranya dysbiosis tidak diperbetulkan, ia tidak hanya boleh menyebabkan gangguan pencernaan yang berfungsi, tetapi juga penyakit radang saluran gastrointestinal, gangguan metabolik, dan penurunan imuniti.

Dysbiosis boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi bayi dan kanak-kanak yang baru lahir pada tahun pertama hidup sangat rentan. Ini dapat dijelaskan oleh ketidakmatangan sistem pelindung dan sebilangan besar faktor yang menyumbang kepada ketidakseimbangan flora usus pada bayi..

Jenis-jenis dysbiosis pada kanak-kanak

Doktor bercakap mengenai dua jenis dysbiosis pada bayi pada tahun pertama kehidupan - sementara dan benar. Apakah perbezaan antara mereka?

"Sementara" bermaksud "sementara". Jelas dari namanya sendiri bahawa tidak ada yang perlu dibimbangkan. Keadaan ini berlaku pada semua bayi yang baru lahir dan tidak memerlukan rawatan. Semasa bayi berkembang di rahim ibu, usus dia steril, tidak ada mikroba yang berguna atau berbahaya di dalamnya. "Acquaintance" dengan mikroorganisma berlaku dalam proses kelahiran. Pada jam dan hari pertama selepas kelahiran, mikrob patogen bersyarat mendominasi flora. Dengan susu ibu, bifidobakteria dan lactobacilli berguna memasuki badan remah. Secara beransur-ansur terdapat semakin banyak dari mereka, mereka mula menguasai. Komposisi mikroflora dinormalisasi sepenuhnya kira-kira seminggu selepas kelahiran..

Tetapi ini adalah keadaan yang ideal ketika kelahiran tepat pada waktunya dan berlalu tanpa komplikasi, bayi dan ibu benar-benar sihat, bayi yang baru lahir segera dilekatkan pada payudara. Pada hakikatnya, malangnya, ini tidak selalu berlaku. Sekiranya faktor luaran mengganggu perkembangan semula jadi kanak-kanak pada minggu pertama atau kemudian, dysbiosis sementara sering berubah menjadi kenyataan. Keadaan ini tidak hilang dengan sendirinya dan memerlukan pembetulan..

Faktor yang menyumbang kepada perkembangan dysbiosis

Penyebab sebenar dysbiosis usus pada kanak-kanak hampir selalu mustahil untuk dijumpai. Biasanya pelbagai faktor berfungsi. Berisiko adalah kanak-kanak yang:

  • dilahirkan sebelum waktunya;
  • menerima makanan buatan (walaupun formula berkualiti tinggi yang diperkaya dengan prebiotik dan probiotik tidak menggantikan susu ibu);
  • dilahirkan akibat pembedahan caesar (bayi seperti itu tidak selalu disapukan pada payudara).

Perkembangan dysbiosis sejati difasilitasi oleh:

  • penyakit berjangkit (termasuk pada ibu);
  • mengambil antibiotik (seperti yang anda ketahui, mereka memusnahkan bukan sahaja mikrob berbahaya, tetapi juga bermanfaat);
  • pemakanan yang tidak mencukupi atau tidak betul, kesilapan dalam pengenalan makanan pelengkap.

Tanda-tanda dysbiosis usus (dysbiosis) pada kanak-kanak

Bagaimana dysbiosis usus ditunjukkan pada kanak-kanak? Ibu dapat meneka bahawa bayi itu mempunyai mikroflora usus yang tidak seimbang dengan ciri khasnya. Gejala yang paling biasa adalah:

  • Cirit-birit. Najisnya cair, berwarna kehijauan, dengan bau yang tidak menyenangkan, kekerapan buang air besar melebihi enam hingga tujuh kali sehari. Kadang kala lendir, busa, serpihan, zarah makanan yang tidak dicerna dapat dijumpai di dalam najis (jika makanan pelengkap telah diperkenalkan). Harus dikatakan bahawa pada minggu pertama kehidupan, ketika komposisi mikroflora usus yang baru terbentuk, najis berwarna kuning kekuningan cair adalah norma. Oleh itu, jangan membunyikan penggera sebaik sahaja keluar dari hospital, jika tidak ada sebab lain yang perlu dikhawatirkan..
  • Sembelit. Pediatrik mengatakan bahawa bayi yang diberi susu botol harus mempunyai pergerakan usus setiap hari. Sekiranya ibu menyusui bayi, kekerapan sekali setiap dua hari dianggap cukup diterima - tetapi hanya jika bayi merasa sihat, tidak menunjukkan tanda-tanda kesakitan dan kegelisahan. Semua yang kurang biasa adalah sembelit. Sekiranya kesukaran dengan kerusi timbul lebih dari sekali atau tidak dua kali, tetapi berlaku secara berkala, anda harus memikirkan tentang dysbiosis sebagai penyebab paling mungkin.
  • Cirit-birit dan sembelit bergantian. Dengan dysbiosis pada bayi, pergerakan usus sering tidak teratur..
  • Peningkatan pengeluaran gas dan sakit perut yang berkaitan. Kolik pada bayi berusia antara satu hingga tiga bulan sangat biasa. Tetapi jika mereka terlalu kuat, mungkin masalahnya adalah dysbiosis. Adalah mungkin untuk mengesyaki ketidakseimbangan mikroflora usus walaupun kolik tidak hilang setelah tiga bulan.
  • Kebimbangan, kurang tidur. Seorang bayi yang menyusu tidak dapat mengatakan bahawa dia sakit perut, tetapi seorang ibu dapat meneka ini dari menangis dan masalah tertidur.
  • Regurgitasi yang kerap dan banyak. Sekiranya selepas memberi makan sebahagian kecil makanan kembali, tidak ada yang perlu dibimbangkan. Regurgitasi pada bayi dianggap sebagai varian norma (untuk mencegah fenomena yang tidak menyenangkan, pakar pediatrik menasihatkan menjaga bayi dalam keadaan tegak selama beberapa minit setelah akhir penyusuan). Dengan dysbiosis, regurgitasi mungkin berlaku selepas setiap makan.
  • Pertambahan berat badan yang kecil. Dengan pemeriksaan dan penimbangan yang kerap, pakar pediatrik dapat menarik perhatian ibu kepada fakta bahawa bayi tidak pulih dengan baik. Sebab-sebab kenaikan berat badan yang perlahan adalah regurgitasi yang kerap dan gangguan penyerapan makanan dalam usus.

Manifestasi dysbiosis bergantung pada seberapa banyak keseimbangan flora usus terganggu. Pada peringkat awal, gejala terhad kepada gangguan usus. Kemudian, apabila terdapat lebih sedikit bakteria bermanfaat dan lebih berbahaya, disfungsi bahagian lain saluran gastrointestinal berlaku. Pada masa akan datang, jika anda tidak mengambil langkah-langkah, masalah kulit (kekeringan, pengelupasan, gatal-gatal), stomatitis, alahan mungkin muncul. Bayi menurunkan berat badan, mula kerap sakit. Semakin cepat dysbiosis dikesan dan pembetulan dimulakan, semakin banyak peluang untuk pemulihan cepat..

Rawatan yang mungkin

Sebelum memulakan rawatan dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi, anda perlu memastikan bahawa bayi benar-benar mempunyai ketidakseimbangan mikroflora. Bagaimana cara menentukan dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi? Untuk melakukan ini, doktor akan menawarkan lulus beberapa ujian:

  • koprogram - kajian makmal tinja, yang memungkinkan untuk menilai fungsi sistem pencernaan, untuk menentukan sama ada terdapat proses keradangan;
  • kultur bakteria najis - analisis yang memungkinkan untuk menentukan berapa banyak mikroorganisma oportunistik melebihi norma.

Kadang kala penyelidikan tambahan dilakukan untuk menjelaskan diagnosis..

Sekiranya, mengikut simptom dan hasil ujian, doktor menentukan dysbiosis, dia akan menetapkan program pembetulan (tidak betul untuk membicarakan rawatan, kerana keadaan ini tidak dianggap sebagai penyakit). Langkah-langkah untuk membetulkan dysbiosis bertujuan untuk menyelesaikan beberapa masalah sekaligus:

  • memusnahkan mikrob patogen, meminimumkan bilangan mikroorganisma oportunistik;
  • untuk mengisi usus dengan bakteria bermanfaat, menjadikan nisbahnya normal;
  • membuang toksin dari badan anak;
  • meningkatkan fungsi motor usus;
  • membantu sistem pencernaan rapuh bayi untuk memecahkan protein, lemak dan karbohidrat;
  • menetapkan pemakanan yang betul dan mencegah perkembangan dysbiosis pada masa akan datang.

Untuk mencapai matlamat ini, pakar pediatrik menetapkan kaedah yang berbeza. Sebilangan dari mereka bekerja dalam arah tertentu, sementara yang lain menyelesaikan pelbagai tugas pada masa yang sama. Jadi, bagaimana dysbiosis usus dirawat pada bayi??

  • Bakteriofag menekan pertumbuhan flora patogenik bersyarat. Produk ini mengandungi virus yang mempengaruhi jenis mikroorganisma tertentu. Untuk bakteria "baik", mereka sama sekali tidak berbahaya. Bakteriofag dipilih mengikut preskripsi pakar pediatrik, dengan mengambil kira keputusan ujian, kerana perkara utama adalah dengan tepat menentukan jenis mikroba yang perlu dimusnahkan.
  • Antibiotik diresepkan dalam kes yang luar biasa, hanya dengan dysbiosis yang sangat maju, apabila jangkitan usus muncul. Di sini juga, sangat penting untuk mengetahui jenis patogen untuk bertindak di atasnya..
  • Sorben (Smecta, Enterosgel dan lain-lain) mengikat dan membuang toksin, alergen dari badan, membersihkan usus dengan berkesan dan cepat.
  • Enzim "memunggah" sistem pencernaan. Dengan dysbiosis usus, pankreas berfungsi dalam keadaan sengit. Ejen enzimatik berfungsi, membantu mengatasi pencernaan protein, karbohidrat dan lemak.
  • Cara yang mengatur pergerakan perut dan usus diresepkan untuk memerangi gejala dysbiosis seperti regurgitasi, muntah, sembelit spastik, cirit-birit, kolik. Bergantung pada mana manifestasi ini berlaku, doktor akan memilih ubat yang sesuai.
  • Prebiotik dan probiotik adalah kaedah utama untuk membetulkan dysbiosis pada bayi. Yang pertama adalah bahan asal semula jadi yang membantu "baik" lacto- dan bifidobacteria untuk membiak. Mereka tidak terurai di saluran pencernaan dan berfungsi sebagai sejenis tanah untuk pertumbuhan flora bermanfaat, dan juga memperlambat perkembangan mikroba oportunistik. Beberapa prebiotik diperkaya dengan vitamin.
    Probiotik adalah produk yang mengandungi bakteria hidup dan bermanfaat. Mereka boleh menjadi satu komponen (hanya bifidobakteria atau hanya lactobacilli) dan kompleks. Pediatrik moden lebih suka jenis yang terakhir. Probiotik kompleks membantu menyelesaikan beberapa masalah pada masa yang sama. Mereka tidak hanya menormalkan komposisi mikroflora usus, menghuniinya dengan bakteria bermanfaat, tetapi juga menghalang pertumbuhan mikrob patogen, mengurangkan risiko alergi, memperbaiki pencernaan, dan membantu menguatkan imuniti.

Sebagai tambahan kepada pembetulan ubat, diet seimbang sangat penting dalam rawatan dan pencegahan dysbiosis pada bayi. Tidak kira betapa cekapnya pakar pediatrik, ibu masih terlibat dalam pemakanan anak. Hanya dia yang memutuskan untuk memperkenalkan makanan pelengkap, produk mana yang harus diberikan kepada bayi, dan mana yang lebih baik untuk ditunggu. Untuk mengelakkan dysbiosis, makan berlebihan harus dielakkan, terutama jika bayi diberi susu botol. Untuk kanak-kanak yang mengalami masalah pencernaan, susu formula disarankan, diperkaya dengan bifidobacteria dan lactobacilli, termasuk susu yang ditapai (tetapi ia harus diberikan hanya setelah mendapat persetujuan dengan doktor).

Ubat utama untuk membetulkan ketidakseimbangan mikroflora usus adalah probiotik. Ia biasanya diresepkan oleh pakar pediatrik. Tetapi seorang ibu yang prihatin dan bertanggungjawab tidak mungkin hanya mempercayai seorang pakar: kemungkinan besar, dia akan mengkaji dengan teliti komposisi dan ciri tindakan ubat yang ditetapkan. Dan ini adalah pendekatan yang betul. Kami hanya dapat menambahkan bahawa ketika memilih probiotik kompleks, anda juga harus memperhatikan faktor seperti kemudahan penggunaannya pada bayi pada tahun pertama kehidupan..

  • 1,2 https://med-atlas.ru/vnutrennie-organy/chem-opasen-disbakterioz-kishechnika-dlya-detey-rannego-vozrasta.html

Penyusuan susu ibu dianggap sebagai kaedah terbaik untuk mencegah dysbiosis, tetapi ibu yang menyusu tidak boleh melupakan dietnya sendiri. Penting agar makanan lengkap dan seimbang. Perlu mengehadkan penggunaan buah-buahan dan sayur-sayuran tertentu yang menyebabkan peningkatan pengeluaran gas, serta mengecualikan makanan yang boleh menimbulkan alergi dari diet..

12 campuran terbaik untuk sembelit dan kolik untuk bayi baru lahir

* Ulasan yang terbaik menurut dewan editorial pakarologi.ru. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ketidakselesaan pencernaan, yang biasanya disebut "kolik", diperhatikan pada lebih daripada separuh bayi baru lahir hingga usia 6 bulan. Kadang kala hanya sindrom spastik yang menyakitkan ini. Tetapi selalunya kolik disertai dengan gangguan pencernaan yang tidak menyenangkan - kerap regurgitasi, sembelit.

Sebab keadaan ini mungkin disebabkan oleh ketidakmatangan saluran gastrousus bayi dan gangguan pada mikroflora usus - dysbiosis. Atau mereka diprovokasi oleh keadaan yang lebih serius - alahan atau hipersensitiviti terhadap protein susu lembu. Dalam kes ini, anda tidak boleh melakukannya tanpa berunding dengan pakar pediatrik.

Untuk menyelesaikan masalah tersebut, pakar boleh menetapkan campuran khas, yang terbahagi kepada kategori berikut:

  1. hypoallergenic;
  2. susu yang ditapai;
  3. dengan tindakan antireflux;
  4. prebiotik dan probiotik.

Untuk membantu ibu bapa muda, ulasan ini akan mempertimbangkan campuran terbaik untuk sembelit dan kolik untuk bayi baru lahir dari pengeluar import dan domestik..

Penarafan campuran terbaik untuk sembelit dan kolik untuk bayi baru lahir

Pencalonansebuah tempatNama produkharga
Formula yang diimport terbaik untuk sembelit dan kolik untuk bayi baru lahir1Keselesaan Nutrilon (Nutricia) 1394 ₽
2Friso VOM 1607 ₽
3Keselesaan Similac 1557 ₽
4HIPP Combiotic 1384 ₽
limaKeselesaan Triple Nestle NAN600 ₽
6Nannie 1 dengan prebiotik1 199 ₽
7Bellakt AR209 ₽
8Antikolik Humana556 ₽
sembilanMamako 1 Premium979 ₽
Campuran Rusia terbaik untuk sembelit dan kolik untuk bayi baru lahir1Nutrilak Premium Anti-refluks466 ₽
2Bakul nenek AR740 ₽
3Susu masam Agusha disesuaikan No. 133 ₽

Formula yang diimport terbaik untuk sembelit dan kolik untuk bayi baru lahir

Penyelidikan antarabangsa jangka panjang mengesahkan keselamatan dan nilai pemakanan kebanyakan produk makanan bayi yang diimport.

Keselesaan Nutrilon (Nutricia) 1

Di Belanda, di kilang Nutricia Kaik BV menghasilkan campuran Nutrilon Comfort 1. Produk ini mengandungi: prebiotik, mineral, kompleks vitamin, minyak ikan, asid amino dan bahan berguna lain. Campuran ini direka untuk mencegah sembelit, mengurangkan kolik, menormalkan mikroflora saluran pencernaan..

Campuran Nutrilon Comfort boleh dibeli dalam tin 400 atau 900 g. Set ini termasuk sudu dos. Campuran larut dengan sempurna, tanpa pembentukan ketulan. Kesannya, makanan bayi ternyata sedikit likat. Terdapat kepahitan dalam rasa campuran, jadi tidak semua anak bersedia menggunakannya.

Menurut ulasan mereka yang campuran Nutrilon (Nutricia) Comfort 1 sangat sesuai, produk ini tidak menyebabkan alahan, ia berjaya mengatasi sembelit dan kolik. Tetapi pada masa yang sama, mereka perhatikan bahawa warna najis pada bayi menjadi hijau dan kadang-kadang puting di dalam botol tersumbat dengan campuran tersebut. Tidak semua ibu bapa gembira dengan produk ini - mereka sangat keliru dengan kehadiran sejumlah besar minyak sayuran dalam komposisi, termasuk sawit berstruktur.

Kelebihan

  • komposisi yang teliti untuk memerangi kolik dan sembelit;
  • sudu pengukur yang selesa;
  • tidak menyebabkan reaksi alahan;
  • melonggarkan najis dan melegakan kolik.

keburukan

  • rasa pahit;
  • menjadikan najis berwarna hijau.

Friso VOM 1

Formula Belanda Friso VOM 1 direka khas untuk bayi baru lahir yang menderita regurgitasi, sembelit dan kolik. Produk ini mengandungi vitamin, mineral, asid lemak khas, 5 nukleotida asas, prebiotik, glob karob. Komponen terakhir mengandungi serat makanan semula jadi yang halus, kerana sembelit dapat dihilangkan, kolik dikurangkan.

Friso VOM 1 dijual dalam tin 400 g dengan sudu pengukur disertakan. Adalah disyorkan untuk mencairkan serbuk dalam air rebus yang disejukkan hingga 75 ° C. Ibu bapa tanpa termo-pod harus bijak untuk mendapatkan suhu yang tepat. Campuran larut dengan cukup bermasalah, meninggalkan gumpalan. Konsistensi produk siap menyerupai krim berat, jadi puting "aliran sederhana" diperlukan agar bayi dapat mengeluarkan jisim dari botol. Campurannya sedap, sedap.

Walaupun terdapat kesukaran dalam pembiakan, ulasan Friso VOM 1 kebanyakannya bagus. Kanak-kanak mudah menggunakan campuran ini. Hasil dari pengambilan produk ini tidak lama lagi. Usus semakin cepat sembuh. Bayi yang baru lahir mengalami kolik teruk, dia mula ke tandas beberapa kali sehari tanpa menjerit. Regurgitasi, walaupun ia berlaku, adalah minimum..

Kelebihan

  • komposisi pelbagai komponen yang bernas;
  • campuran yang lazat;
  • cepat melegakan sembelit dan kolik;
  • mengurangkan bilangan regurgitasi dengan ketara;
  • ditoleransi dengan baik oleh kanak-kanak.

keburukan

  • kesukaran memasak.

Keselesaan Similac 1

Campuran Sepanyol Similac Comfort 1 mengandungi protein hidrolisis separa, oligosakarida 2'-FL, B. lactis bifidobacteria, prebiotik FOS. Tidak mengandungi minyak sawit. Produk ini sangat baik untuk bayi dengan gangguan pencernaan yang berfungsi sejak lahir. Menurut penyelidikan, setelah makan selama 1 hari, gejala kolik dikurangkan sebanyak 20%.

Similac Comfort 1 dijual dalam tin 375 g. Serbuknya mempunyai bau yang agak spesifik (mengingatkan pada makanan anjing) dan rasa, tetapi walaupun demikian, banyak kanak-kanak bersedia menggunakan campuran ini. Set ini merangkumi sudu pengukur, tetapi banyak orang tidak menyukainya kerana ukurannya yang besar. Serbuk larut dengan cukup baik, tetapi boleh membentuk gumpalan jika dicampur dengan buruk.

Dalam ulasan tersebut, ibu bapa menyatakan bahawa berkat Similac Comfort 1, dapat mengatasi masalah pergerakan usus yang tidak teratur. Pada kanak-kanak, keparahan kegelisahan dan pembentukan gas menurun, frekuensi regurgitasi setelah makan menurun. Sebilangan ibu juga menyedari bahawa bayi mereka dengan campuran ini mula bertambah dengan baik. Produk ini tidak menyebabkan reaksi alahan dan sangat baik untuk bayi yang baru lahir terdedah kepada atopi.

Kelebihan

  • kekurangan minyak sawit dalam komposisi;
  • berkesan menghilangkan kolik;
  • menyelesaikan masalah pergerakan usus yang tidak teratur;
  • tidak menyebabkan alahan.

keburukan

  • bau dan rasa tertentu;
  • sudu pengukur yang tidak selesa.

HIPP Combiotic 1

Campuran HIPP Combiotic 1 Jerman mengandungi serat makanan prebiotik (galactooligosaccharides GOS), probiotik, ARA / DHA (asid lemak), nukleotida, susu organik. Produk ini sesuai untuk makanan buatan atau campuran. Campuran ini mendorong pencernaan yang selesa dan memenuhi keperluan pemakanan tubuh bayi.

HIPP Combiotic 1 dijual dalam tin 350/800 g. Sudu pengukur disertakan, tetapi biasanya pada mulanya dicelupkan dalam serbuk, yang tidak disukai oleh banyak ibu bapa. Balang besar mempunyai sisi khas untuk membuang lebihan campuran semasa pengeluaran. Serbuk longgar, berbau seperti susu tepung. Produk larut dengan agak baik, tetapi berbuih banyak apabila digoncang.

Menurut ulasan, HIPP Combiotic 1 mudah digunakan oleh bayi baru lahir. Makanan ini tidak menyebabkan reaksi alahan pada bayi. Sembelit hilang dengannya, tetapi najis menjadi hijau. Kolik pada latar belakang penggunaan HIPP Combiotic 1 kelihatan sangat jarang dan bilangan regurgitasi dikurangkan. Bayi pada campuran ini tumbuh dan menambah berat badan mengikut norma.

Kelebihan

  • serat makanan prebiotik dalam komposisi;
  • larut dengan baik;
  • rasa dan aroma yang menyenangkan;
  • menghilangkan sembelit dan kolik.

keburukan

  • buih ketika digoncang.

Keselesaan Triple Nestle NAN

Campuran Jerman NAN Triple Comfort mengandungi kompleks protein hidrolisis separa, lactobacilli, prebiotics, DHA dan ARA (asid lemak khas), vitamin dan mineral. Produk dihasilkan tanpa menggunakan GMO, perisa, warna atau bahan pengawet. Keselesaan Triple NAN secara berkesan menghilangkan sebarang gangguan fungsi pada saluran pencernaan pada bayi.

Campuran NAN Triple Comfort tersedia dalam tin 400 g. Set ini termasuk sudu pengukur. Terdapat pelek logam di dinding dalam tin, di mana ia mesti disimpan pada masa akan datang. Campurannya hancur, kekuningan. Ia larut dengan sangat baik, tanpa ketulan. Rasanya seperti krim. Bayi yang baru lahir biasanya menggunakannya dengan mudah..

Menurut maklum balas ibu bapa, menjadi jelas bahawa NAN Triple Comfort adalah ubat yang sangat berkesan dalam memerangi kolik dan sembelit. Campurannya memuaskan dan senang digunakan. Bayi yang baru lahir merasa seronok dengannya - mereka tidur nyenyak, makan dengan berselera dan ceria ketika terjaga. Produk dengan sempurna meningkatkan pencernaan pada bayi, dan tidak menyebabkan alahan.

Kelebihan

  • lactobacilli dan probiotik dalam komposisi;
  • rasa yang menyenangkan;
  • bank mudah;
  • berkesan menghilangkan kolik dan sembelit;
  • tidak menyebabkan reaksi alahan.

keburukan

  • tidak selalu senang didapati di jual.

Nannie 1 dengan prebiotik

Serbuk susu Nannie 1 yang diadaptasi dengan prebiotik berasaskan susu kambing dari New Zealand mengandungi nukleotida, fosfolipid, asid lemak Omega-3 dan Omega-6, kompleks prebiotik tumbuhan Orafti Synergy 1, vitamin dan mineral. Produk ini bagus untuk kanak-kanak kecil yang mengalami sembelit, kolik atau regurgitasi yang kerap..

Nanny 1 with Prebiotics boleh didapati dalam tin 400/800 g dengan sudu disertakan. Campuran cair dengan sangat baik tanpa penggumpalan. Apabila diterokai ia mempunyai warna berkrim. Kanak-kanak minum produk ini dengan rela hati. Campurannya adalah lemak dan memberikan ketepuan untuk jangka masa yang lebih lama. Makanan bayi ini bagus untuk bayi baru lahir yang terdedah kepada reaksi alergi dan atopi.

Ulasan Nanny 1 dengan prebiotik kebanyakannya positif. Ibu bapa memperhatikan bahawa berkat produk ini, bayi mereka mengalami najis yang normal, kolik hilang, dan regurgitasi jarang berlaku. Kelebihan besar bagi banyak orang adalah bahawa tidak ada minyak sawit dalam komposisi, dan campuran itu sendiri mempunyai aroma dan rasa yang menyenangkan. Nannie 1 dengan prebiotik juga berjaya menguruskan alahan yang sudah ada.

Kelebihan

  • berdasarkan susu kambing;
  • tiada minyak sawit;
  • sedap dan berbau harum;
  • melegakan sembelit dan kolik;
  • membantu melawan alahan.

keburukan

  • tidak dijual di semua farmasi atau kedai.

Bellakt AR

Campuran anti-refluks Belarus Bellakt AR disyorkan untuk memberi makan anak-anak dengan keperluan diet khas. Ia mengandungi sakarida semula jadi - gusi kacang belalang, serta semua elemen yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan: mineral, vitamin, prebiotik, nukleotida, asid lemak. Produk ini mengambil kira semua keperluan badan bayi yang berkaitan dengan usia.

Bellakt AR dijual dalam kotak 400 g. Ia adalah serbuk putih biasa, sama dengan susu kering. Apabila dicairkan, produk ini cukup tebal, homogen, tanpa ketulan. Campuran mempunyai aroma dan rasa yang menyenangkan. Ia tidak menimbulkan masalah semasa memberi makan anak. Setelah dibuka disyorkan untuk menggunakannya dalam 4 minggu..

Menurut ulasan, Bellakt AR dengan sempurna menghilangkan bayi baru lahir dari sembelit. Najis muncul lebih kerap pada bayi. Ia lembut tetapi tidak berair. Bilangan kolik dikurangkan dengan ketara. Walaupun Bellakt AR mengandungi protein susu lembu, ia jarang menimbulkan reaksi alergi. Campuran ini menjadikan kehidupan lebih mudah bagi bayi yang baru lahir dan ibu bapa mereka..

Kelebihan

  • gusi kacang belalang;
  • rasa dan aroma yang menyenangkan;
  • berkesan menghilangkan sembelit dan kolik;
  • tidak menyebabkan alahan.

keburukan

  • sukar didapati dijual.

Antikolik Humana

Campuran Antikolik Humana Jerman mengandungi gabungan lemak susu yang unik dan dipatenkan yang tinggi kandungan β-palmitat (55%), yang menghalang pembentukan sabun kalsium di dalam usus bayi, yang membantu mencegah sembelit. Formula khas ini sesuai untuk terapi pencegahan dan pemakanan kolik usus pada bayi baru lahir..

Humana Anticolic dijual dalam 300 g karton. Campurannya adalah serbuk putih halus dengan rasa susu. Cairkan dalam air rebusan yang disejukkan hingga 70 ° C. Apabila dicairkan, Humana Anticolic menyerupai susu, tetapi mempunyai bau yang tidak menyenangkan yang serupa dengan ikan dalam tin. Lebih-lebih lagi, kebanyakan kanak-kanak dengan senang hati memakannya..

Dalam ulasan tersebut, ibu bapa menyatakan bahawa Humana Anticolic sangat melegakan kolik dan sembelit. Kerusi menjadi biasa, bayi yang baru lahir tidak berubah-ubah. Ramai orang juga suka bahawa kandungan laktosa formula ini adalah 18-20 kali lebih rendah daripada formula susu standard. Akibatnya, Humana Anticolic lebih mudah dicerna dan diserap..

Kelebihan

  • komposisi ubat yang bernas;
  • pengurangan kandungan laktosa;
  • diperbuat daripada susu segar (bukan serbuk);
  • menghilangkan sembelit dan kolik.

keburukan

  • kemungkinan intoleransi individu.

Mamako 1 Premium

Campuran Sepanyol Mamako 1 Premium dibuat berdasarkan susu kambing. Ia mudah diserap oleh badan bayi yang baru lahir seperti susu ibu. Produk ini tidak mengandungi minyak sawit, minyak canola, gluten atau kanji. Dan prebiotik + probiotik B. Lactis mengembalikan keseimbangan mikroflora, membantu pencernaan bayi dan perkembangan kekebalannya.

Mamako 1 Premium dijual dalam tin 400/800 g. Set ini termasuk sudu pengukur yang mudah digunakan, dan terdapat juga penonjolan khas di pinggir untuk menghilangkan campuran berlebihan. Produk larut dengan sangat mudah dan membentuk makanan bayi cair yang homogen tanpa ketulan. Mamako 1 Premium mempunyai rasa dan aroma yang menyenangkan. Bayi yang baru lahir dengan mudah menggunakannya.

Menurut ulasan, Mamako 1 Premium telah membantu banyak bayi untuk memperbaiki pencernaan. Makanan bayi ini telah menjadi anugerah bagi bayi yang baru lahir yang mempunyai intoleransi terhadap susu lembu. Gabungan unik bahan aktif dan ketiadaan minyak sawit dalam campuran ini secara signifikan mengurangkan kekerapan kolik dan regurgitasi, menghilangkan sembelit dan meningkatkan pencernaan pada bayi.

Kelebihan

  • tidak berdasarkan susu kambing;
  • tidak mengandungi minyak sawit atau rapeseed;
  • sedap dan berbau harum;
  • menjadikan najis lembut;
  • melegakan kolik;
  • tidak menyebabkan alahan.

keburukan

  • kategori harga.

Campuran Rusia terbaik untuk sembelit dan kolik untuk bayi baru lahir

Pengilang makanan bayi Rusia juga berpendapat bahawa susu ibu lebih disukai untuk anak kecil. Tetapi penyusuan susu ibu tidak mungkin dilakukan, oleh itu mereka menghasilkan makanan bayi berkualiti tinggi untuk membantu bayi yang baru lahir menghadapi masalah pencernaan..

Nutrilak Premium Anti-refluks

Serbuk susu Nutrilak Premium Antireflux mengandungi gusi kacang belalang semulajadi, yang mengatur fungsi saluran gastrointestinal, memulihkan mikroflora usus, dan mendorong pergerakan usus secara berkala. Juga, produk ini mengandungi lemak susu semula jadi, asid lemak Omega-3, nukleotida. Adunannya bersih dari minyak sawit dan kanola.

Nutrilak Premium Anti-Reflux dijual dalam 350 g karton. Campurannya serupa dengan susu tepung berkrim. Ia bercerai dengan baik tanpa pembentukan gumpalan, tetapi ternyata cukup tebal, jadi anda perlu memilih puting yang sesuai untuk botol. Kanak-kanak menyukai rasanya dan mereka dengan senang hati memakannya. Setelah membuka bungkusan, campuran kering disimpan tidak lebih dari 3 minggu..

Menurut ulasan, Nutrilak Premium Antireflux sangat baik untuk sembelit, kolik dan regurgitasi yang kerap. Setelah hari pertama penggunaan, bayi yang baru lahir mendapat najis yang lebih baik, dia tidak berubah-ubah terhadap latar belakang kolik dan kesejahteraan umumnya bertambah baik. Tetapi tidak semua ibu bapa boleh bersetuju dengan ini, kerana sebilangan anak menghidap diatesis dengan penggunaan Nutrilak Premium Antireflux yang berpanjangan.

Kelebihan

  • gusi kacang belalang;
  • menyenangkan rasa;
  • seperti kanak-kanak;
  • melegakan sembelit dan kolik.

keburukan

  • di sesetengahnya menyebabkan diatesis.

Bakul nenek AR

Campuran susu tepung Babushkino bakul Antireflux BIO mengandungi serat makanan semula jadi (gusi kacang belalang), yang menormalkan aktiviti usus, melegakan bayi dari sembelit. Tahap protein yang dipilih dengan teliti tidak memberikan tekanan yang tidak perlu pada buah pinggang dan memenuhi semua keperluan anak. Komposisi ini juga mengandungi asid lemak tak jenuh ganda, nukleotida dan selenium.

Bakul Granny Antireflux BIO boleh didapati dalam tin 400 g. Ia kelihatan seperti makanan bayi kering biasa. Mempunyai bau yang menyenangkan. Campuran larut tanpa masalah. Ternyata susu pekat tanpa ketulan. Campuran ini tidak diberikan secara tetap, tetapi digunakan sebagai ukuran paksa. Bayi yang baru lahir mudah menggunakannya, tetapi puting yang betul mesti dipakai di botol untuk memudahkan bayi mendapatkan makanan..

Ulasan mengenai campuran bakul Babushkino AR kebanyakannya bagus. Tetapi ibu bapa mengeluh bahawa ia tidak selalu mudah untuk dijumpai semasa dijual. Tidak ada orang yang mempunyai aduan mengenai keberkesanan makanan bayi ini. Setelah 1-3 hari menggunakan campuran ini pada bayi baru lahir, sembelit hilang - mereka benar-benar mengosongkan usus sehingga 3 kali sehari dengan tenang. Juga, ibu bapa perhatikan bahawa kolik hampir hilang sepenuhnya pada bayi..

Kelebihan

  • komposisi yang dipilih dengan teliti dan seimbang;
  • mudah bercerai;
  • rasa yang menyenangkan;
  • cepat menormalkan pencernaan.

keburukan

  • tidak selalu senang didapati di jual.

Susu masam Agusha disesuaikan No. 1

Campuran cecair susu fermentasi Agusha yang disesuaikan No. 1 disarankan untuk memberi makan bayi sejak lahir hingga 6 bulan dengan makanan buatan dan campuran. Ia didasarkan pada protein hidrolisis separa, yang diperkaya dengan kultur probiotik, L-carnitine dan nukleotida. Produk ini tidak mengandungi bahan pengawet.

Susu fermentasi yang disesuaikan dengan Agusha dijual dalam tetrapack 200 ml. Tidak perlu membiak - ia sudah siap digunakan. Dia mempunyai jangka hayat 14 hari. Ia mesti disimpan di dalam peti sejuk, jadi mesti dipanaskan sebelum memberi makan bayi. Rasa campuran tidak begitu menyenangkan - masam.

Dalam ulasan campuran cecair Agusha, ibu bapa menyatakan bahawa tidak semua bayi yang baru lahir dengan senang hati menggunakannya. Tetapi kesannya berkembang dalam masa 2-3 jam. Sekiranya sebelum itu bayi mengalami sembelit, maka setelah Agusha dia bebas membuang usus tanpa menangis. Terhadap latar belakang penggunaan campuran cecair seperti itu, kolik juga dihilangkan pada kanak-kanak dan mereka kurang mengeluarkannya. Produk ini tidak menyebabkan ruam alergi.