Kehilangan pendengaran bercampur: tahap dan rawatan berkesan - pendapat THT

Kehilangan pendengaran bercampur - kehilangan pendengaran separa atau lengkap. Penyakit ini mengganggu komunikasi normal dan menyebabkan banyak kesukaran dalam kehidupan seharian. Terdapat gangguan pendengaran campuran bukan hanya di kalangan orang tua, tetapi juga di kalangan orang muda. Selalunya, penyakit ini berkembang pada anak yang baru lahir. Dalam perubatan, dua jenis penyakit dipertimbangkan - kehilangan pendengaran secara sepihak dan dua hala. Yang terakhir jarang berlaku, tetapi berlaku.

  • Punca penyakit
  • Gejala penyakit
  • Jenis-jenis kehilangan pendengaran
  • Kehilangan pendengaran campuran unilateral dan dua hala 1, 2, 3 darjah
  • Rawatan kehilangan pendengaran bercampur secara sepihak dan dua hala

Punca penyakit

Kehilangan fungsi pendengaran dapat terjadi setelah mengalami kecederaan otak traumatik, dengan latar belakang pengambilan ubat jangka panjang, setelah menderita penyakit telinga dengan komplikasi berikutnya. Kehilangan pendengaran bercampur dapat muncul sebagai akibat dari pendedahan bunyi dan getaran pada organ pendengaran, dengan adanya hipertensi, aterosklerosis. Pada usia tua, gangguan pendengaran boleh disebabkan oleh bekalan darah ke telinga yang tidak mencukupi.

Kehilangan pendengaran boleh menjadi perlahan, bersama dengan keadaan perubatan progresif yang lain. Sekiranya terdapat plag sulfur atau penyakit Miniere, gangguan pendengaran bercampur berkembang pesat. Seiring dengan ini, penyakit ini sangat sukar bagi seseorang secara emosional dan menyebabkannya sakit teruk..

Kehilangan pendengaran berlaku selepas:

  1. proses keradangan yang dipindahkan di telinga tengah (pembentukan cicatricial, lekatan, dll.);
  2. mabuk badan dengan merkuri, plumbum;
  3. penyakit berjangkit (influenza, campak, sifilis, difteria, dll.).

Kehilangan pendengaran biasanya berlaku di satu pihak. Kehilangan pendengaran dua hala memerlukan rawatan segera di bawah pengawasan doktor.

Gejala penyakit

Bentuk penyakit yang ketara ini menampakkan diri dalam bentuk peningkatan persepsi bunyi di dekat organ pendengaran. Pesakit merasa berdecit, berdering, bersenandung, berdesir dan pergerakan badan yang salah di angkasa. Pada peringkat awal perkembangan gangguan pendengaran, seseorang tidak cukup memahami pertuturan pada tahap bisikan.

Jenis-jenis kehilangan pendengaran

Dalam perubatan, jenis pendengaran berikut dibezakan:

  1. neurosensori;
  2. konduktif;
  3. bercampur.

Campuran, seterusnya dibahagikan kepada:

  • konduktif;
  • neurosensori.

Kehilangan pendengaran sensorineural disebabkan oleh pembunuhan sel-sel rambut (bertanggungjawab untuk mengesan bunyi) di koklea. Keadaan ini menimbulkan pelbagai penyakit yang menyebabkan kekebalan tubuh, penyakit alergi, serta virus dan bakteria. Kehilangan pendengaran sensorineural juga berkembang akibat pengambilan ubat jangka panjang. Malangnya, keadaan ini sukar dirawat..

Bentuk penyakit yang konduktif. Penyakit ini berkembang akibat pemindahan otitis media yang tidak berjaya dalam bentuk akut atau kronik. Kehilangan pendengaran konduktif boleh berlaku ketika cerumen hadir atau ketika membran timpani cedera..

Penyakit ini muncul apabila:

  • kehadiran patologi kongenital,
  • luka malignan dan jinak di saluran telinga,
  • kerosakan dan kerosakan telinga.

Kerosakan pendengaran jenis ini dapat disembuhkan sepenuhnya sekiranya semua cadangan doktor dipatuhi..

Kehilangan pendengaran campuran unilateral dan dua hala 1, 2, 3 darjah

Julat pendengaran normal pada manusia ialah 10-30 dB. Telinga, semasa berfungsi normal, dapat melihat ucapan berbisik pada jarak 2-3 meter.

Dalam amalan perubatan, tahap kehilangan pendengaran berikut dipertimbangkan:

  • 1 darjah kehilangan pendengaran - ringan (seseorang tidak dapat merasakan bunyi pada tahap bisikan pada jarak 1-3 meter);
  • 2 darjah kehilangan pendengaran (dalam persekitaran yang bising, seseorang tidak dapat merasakan komunikasi biasa dan tidak mendengar suara lembut);
  • 3 darjah kehilangan pendengaran (seseorang hanya merasakan pertuturan yang lantang, komunikasi biasa tidak lagi dirasakan olehnya);
  • 4 darjah kehilangan pendengaran - teruk (walaupun suara yang kuat tidak dapat dirasakan oleh seseorang, alat pendengaran diperlukan).

Tahap kehilangan pendengaran

Rawatan kehilangan pendengaran bercampur secara sepihak dan dua hala

Sekiranya anda mendapati bahawa anda mengalami sedikit pendengaran, anda harus berjumpa doktor dengan segera. Doktor akan menentukan kepekaan pendengaran terhadap pelbagai rentang pertuturan. Selanjutnya, ENT akan menggunakan kajian tentang ketajaman pendengaran, dengan menggunakan ucapan lisan, kemudian bisikan. Sekiranya perlu, doktor akan menggunakan garpu penala (alat untuk menentukan tahap kehilangan pendengaran).

Rawatan untuk kehilangan pendengaran bercampur bermula dengan mengenal pasti penyebabnya. Sekiranya doktor mengetahui bahawa fungsi osikel pendengaran terganggu, maka kemungkinan besar terapi pembedahan akan diresepkan - prostetik osikel pendengaran (menggunakan prostesis), tympanoplasty (sanitasi rongga telinga tengah, pemulihan osikel pendengaran), myringoplasty (operasi yang dirancang untuk mengembalikan integriti membran timpani).

Rawatan kehilangan pendengaran darjah 1 dijalankan dengan bantuan fisioterapi, rangsangan elektrik, baroterapi oksigen (penggunaan oksigen di bawah tekanan tinggi).

Rawatan untuk kehilangan pendengaran kelas 2 hanya dirawat seperti yang diarahkan oleh doktor. Doktor menetapkan:

  1. mengambil ubat nootropik yang meningkatkan bekalan darah ke otak dan organ pendengaran - Fezam, Cennarizin, Piracetam;
  2. antihistamin yang mengurangkan tekanan cecair di labirin dan merangsang pergerakan darah di kapilari telinga dalam - "Betagistin", "Betaserc".
  3. akupunktur (refleksologi);
  4. pengoksigenan hiperbarik.

Rawatan kehilangan pendengaran kelas 3 dan 4 memerlukan pemilihan alat pendengaran yang betul yang dapat meningkatkan getaran bunyi.

Dalam rawatan kehilangan pendengaran campuran, bersama dengan rawatan ubat, ubat-ubatan rakyat juga digunakan secara aktif..

Bawang putih disalurkan melalui penekan, 2-3 titisan minyak kamper ditambahkan. Turunda dicelupkan ke dalam produk dan dimasukkan ke telinga. Ini akan mengembalikan fungsi pendengaran..

Dengan penurunan pendengaran, yang disebabkan oleh otitis media, disarankan untuk makan seperempat lemon dicincang dengan kulit setiap hari.

Minyak badam akan membantu meningkatkan pendengaran. Beberapa tetes ditanamkan ke dalam setiap telinga satu demi satu, setiap hari. Kursus berlangsung selama sebulan.

Hilang pendengaran

Kehilangan pendengaran adalah istilah yang merujuk kepada penurunan kemampuan seseorang untuk mendengar suara. Kehilangan pendengaran dapat dinyatakan dalam ketidakmampuan untuk mendengar suara dengan volume yang berbeza: bisikan, ucapan percakapan, perbualan telefon. Kehilangan pendengaran boleh mendadak atau bertambah secara beransur-ansur dari masa ke masa. Kehilangan pendengaran mempengaruhi orang dari semua peringkat umur: bayi, remaja, orang dewasa, orang tua.

Penting: tuli bukan sinonim, tetapi tahap pendengaran yang melampau, yang sepenuhnya menghilangkan kemampuan seseorang untuk mendengar suara.

Mekanisme persepsi bunyi

Alam telah memberi seseorang pendengaran - salah satu deria yang dengannya dia mengarahkan dirinya ke dunia di sekelilingnya. Telinga adalah mekanisme yang mengubah getaran udara menjadi sumber maklumat untuk otak. Alat bantu pendengaran manusia terdiri daripada tiga bahagian: telinga luar, tengah dan dalam.

Sumber suara adalah getaran terkecil udara yang memasuki telinga luar. Melalui auricle dan saluran pendengaran, gelombang bunyi menembus ke gendang telinga, filem nipis berterusan yang menyekat saluran pendengaran dan menjadi penghalang antara dunia luar dan bahagian dalam tengkorak. Tukul dilekatkan pada gendang telinga dari dalam - salah satu osikel pendengaran telinga tengah.

Getaran udara menggerakkan gendang telinga, yang menghantar getaran ke tukul. The malleus "menyerang" landasan dengan stapes - dua osikel pendengaran, yang dihubungkan ke koklea - bahagian labirin pendengaran. Di labirin terdapat banyak saluran yang ditutup dari dalam dengan sel rambut khas. Sel-sel mengubah getaran yang diterima dari ossikel menjadi impuls saraf, yang kemudian dihantar melalui saraf pendengaran ke bahagian otak yang sesuai.

Semakin kuat getaran udara, semakin banyak gegendang telinga bergetar, dan, dengan itu, tukul memukul landasan semakin keras.

Jenis-jenis kehilangan pendengaran

Bergantung pada bahagian telinga yang terkena lesi (pengalir suara atau penerimaan suara), gangguan pendengaran terbahagi kepada:

  • konduktif;
  • neurosensori;
  • bercampur.

Kehilangan pendengaran yang konduktif

Bahagian penganalisa suara penganalisa suara (telinga) merangkumi:

  • telinga luar;
  • terusan pendengaran;
  • gegendang telinga;
  • osikel pendengaran.

Kehilangan pendengaran yang konduktif disebabkan oleh keadaan atau penyakit yang menghalang getaran udara dari sampai ke telinga dalam. Ini mungkin:

  • trauma ke saluran telinga, gendang telinga;
  • nanah terkumpul di luar atau di telinga tengah pada gendang telinga;
  • parut pada membran akibat otitis media akut atau kronik;
  • kerosakan pada osikel pendengaran pada otitis media kronik;
  • palam sulfur di saluran telinga;
  • pembentukan tumor di telinga luar atau tengah.

Dalam kebanyakan kes, kehilangan pendengaran konduktif diperoleh, lebih jarang - kongenital (disebabkan oleh sebarang penyakit genetik). Kehilangan pendengaran konduktif kongenital selalu dikaitkan dengan anomali pada struktur telinga tengah dan luar.

Kehilangan pendengaran yang konduktif dapat diterima oleh terapi, dalam kes yang melampau - untuk rawatan pembedahan dengan pemulihan pendengaran separa atau lengkap.

Kehilangan pendengaran sensorineural

Kekalahan bahagian penerima suara dari penganalisis suara adalah penyebab pembentukan kehilangan pendengaran sensorineural: telinga menerima dan melakukan isyarat, tetapi otak tidak mengenali dan tidak mengenali getaran suara, jadi seseorang tidak dapat mendengar dengan baik atau tidak mendengar suara tertentu.

Kehilangan pendengaran sensorineural disebabkan oleh:

  • anomali, perubahan yang menyakitkan di telinga dalam;
  • kerosakan pada saraf pendengaran;
  • lesi kawasan korteks serebrum yang bertanggungjawab untuk analisis dan pemprosesan bunyi.

Menurut statistik, 20% pesakit menderita bentuk pendengaran sensorineural kongenital, dan 80% memperolehnya akibat penyakit. Kehilangan pendengaran kongenital boleh berlaku dalam dua kes:

  • kehadiran gangguan genetik;
  • kemunculan anomali alat bantu dengar pada janin dalam tempoh pranatal.

Dalam kes pertama, gangguan pendengaran berlaku sekiranya kekurangan seperti itu berlaku pada gen ibu bapa, dalam kes kedua - apabila janin terdedah kepada faktor berbahaya: keracunan, penyakit pada ibu.

Kehilangan pendengaran bercampur

Kehilangan pendengaran bercampur adalah kehilangan pendengaran secara tiba-tiba atau secara beransur-ansur kerana kerosakan pada bahagian telinga yang mengalirkan suara dan menerima suara. Sebagai contoh, seseorang yang mengalami pendengaran kongenital mungkin mengalami kehilangan pendengaran yang lebih besar kerana otitis media kronik atau akut, serta pembentukan palam sulfur di saluran pendengaran..

Bergantung pada perjalanan penyakit ini, gangguan pendengaran adalah:

  • tajam;
  • kronik.

Pilihan pertama berkembang dalam 1-6 hari, jika penyakit ini berlangsung lebih dari seminggu, maka gangguan pendengaran disebut bentuk subakut. Kehilangan pendengaran kronik berterusan, kehilangan pendengaran selama beberapa bulan atau tahun, mungkin stabil atau semakin meningkat (semakin teruk).

Terdapat tahap kehilangan pendengaran:

  • 1 darjah - mudah;
  • 2 darjah - sederhana;
  • 3 darjah - diucapkan;
  • 4 darjah - kuat;
  • pekak lengkap.

Suara diukur dalam desibel, format pengukuran antarabangsa yang mencirikan kekuatan gelombang bunyi. Sebagai contoh, bisikan seseorang dari jarak 1 m mempunyai kekuatan suara 20-25 dB, dan sebuah kereta barang yang telah bergerak dengan kelajuan penuh pada jarak tujuh meter mempunyai 90 dB. Dengan kekuatan yang sama, seseorang yang berdiri berhampiran.

Dengan tahap kehilangan pendengaran tahap pertama, pesakit tidak mendengar bisikan, bunyi jam dinding, perbualan yang tidak bersuara tidak jauh dari dirinya - sebarang bunyi yang kekuatannya dalam lingkungan 20-40 dB.

Tahap kedua menunjukkan masalah pendengaran, di mana anda tidak dapat mendengar bisikan atau ucapan biasa dari jarak lebih dari 5 m - tidak ada suara yang didengar dari 40 hingga 54 dB.

Kehilangan pendengaran tahap ketiga diperhatikan pada pesakit yang tidak mendengar percakapan yang kuat, jeritan dari jarak lebih dari 1 meter, iaitu. berbunyi dengan kekuatan 55-70 dB.

Orang yang mengalami pendengaran kelas 4 tidak mendengar bunyi yang sangat kuat dengan kekuatan 71 hingga 90 dB - jeritan kuat di sebelah mereka, melewati kenderaan, dll..

Pekak lengkap menunjukkan ketidakupayaan sepenuhnya untuk mendengar suara.

Punca berlakunya

Penyebab utama kehilangan pendengaran yang diperoleh adalah:

  • umur;
  • bunyi yang kuat;
  • penyakit pendengaran;
  • trauma.

Kehilangan pendengaran kongenital dapat diperoleh:

  • semasa memindahkan gen dari salah seorang ibu bapa;
  • pendedahan kepada faktor negatif pada badan ibu dan janin semasa mengandung.

Dengan bertambahnya usia, semua deria manusia menjadi lemah: penglihatan, bau, pendengaran dan sentuhan. Menjelang ulang tahun ke-50, sehingga 20% orang mengalami masalah pendengaran, pada ulang tahun ke-70 - lebih daripada 30%.

Orang moden dikelilingi oleh sebilangan besar bunyi yang kuat: muzik di fon kepala pemain, di konsert besar dan disko, bunyi peralatan pengeluaran, pengangkutan. Suara yang keras dan keras di dekat seseorang dapat secara kekal menghilangkan kemampuan anda untuk mendengar.

Penyebab gangguan pendengaran selalunya adalah palam sulfurik - pengumpulan lilin telinga di saluran pendengaran luaran, rembesan kelenjar sebum dan rembesan. Earwax adalah agen pelindung di mana telinga dilindungi daripada mikroorganisma berbahaya, hipotermia, dan zarah kulit mati. Sekiranya anda membersihkan telinga dengan kapas, mendorong lilin lebih dalam ke kanal, ia terkumpul dan menyekat sepenuhnya bukaan pendengaran, mengurangkan pendengaran.

Parut pada membran timpani, yang terbentuk setelah otitis media, merosakkan keanjalannya: membran memancarkan getaran udara dengan kecekapan yang kurang, yang juga mempengaruhi kualiti pendengaran.

Gejala

Gejala utama kehilangan pendengaran adalah kehilangan pendengaran. Ini dinyatakan:

  • dalam pengakuan ucapan yang sukar bagi pembicara;
  • dalam soalan dan permintaan yang kerap untuk mengulangi apa yang dikatakan;
  • dalam keinginan untuk meningkatkan kelantangan TV atau pemain suara;
  • dalam peningkatan suara secara tidak sengaja semasa perbualan;
  • cepat letih ketika cuba memfokuskan pada suara tertentu.

Tanda-tanda kehilangan pendengaran pada kanak-kanak kecil yang masih tidak dapat bercakap:

  • keupayaan untuk mendengar bunyi tertentu sambil mengabaikan yang lain;
  • kekurangan reaksi terhadap bunyi yang kuat (kanak-kanak tidak beralih ke sumbernya sebelum usia 4 bulan);
  • kekurangan pertuturan pada usia 1 tahun;
  • kekurangan reaksi terhadap nama yang disebutkan, kanak-kanak itu memperhatikan pembicara hanya melalui hubungan visual;

Diagnostik kehilangan pendengaran

Untuk membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan, doktor perlu mengetahui:

  • penyebab gangguan pendengaran;
  • tahap kehilangan pendengaran;
  • dinamika perkembangan gangguan pendengaran.

Kehilangan pendengaran dapat dikesan pada pemeriksaan awal dengan kaedah audiometri: pakar menentukan tahap gangguan pendengaran dengan mengucapkan kata-kata dengan berbisik dan meminta mereka mengulanginya selepas dia. Senarai penyakit yang dihidapi oleh pesakit sedang diperjelas - ini akan membantu menentukan penyebab penyakit ini.

Untuk mengetahui sifat kehilangan pendengaran (konduktif atau sensorineural), pakar otolaringologi menggunakan otoskop - alat optik untuk mengkaji permukaan dalaman saluran pendengaran. Parut dan lubang pada gegendang telinga menunjukkan bahawa gangguan pendengaran disebabkan oleh kerosakan pada bahagian pemancar suara alat analisis suara.

Peranti khas - audiometer - membolehkan kajian yang bertujuan untuk mengkaji udara dan tulang konduksi alat pendengaran. Sekiranya hanya pengaliran udara terganggu - proses patologi hanya mempengaruhi bahagian konduktif telinga, jika terdapat penyimpangan pada konduksi tulang - kehilangan pendengaran dikaitkan dengan lesi di kedua-dua bahagian penganalisis pendengaran.

Bantuan daripada pakar

Sekiranya gangguan pendengaran ringan dikesan, diperlukan bantuan audiologis: dia akan melakukan kajian audiometrik, memeriksa saluran telinga, dan memberi rawatan tambahan.

Sekiranya gangguan pendengaran berlaku disebabkan oleh penyakit saraf pendengaran atau kerosakan fungsi bahagian korteks serebrum, pesakit akan dirujuk ke pakar otoneurologi: dia akan mengumpulkan data yang diperlukan untuk penyelidikan lebih lanjut, menyusun rancangan rawatan.

Rawatan kehilangan pendengaran

Kaedah rawatan dipilih berdasarkan bahagian telinga yang menghalang seseorang daripada mendengar - konduktif atau neurosensori.

Palam sulfur di saluran luaran dikeluarkan tanpa pembedahan - doktor mengaburkannya dengan larutan pembasmi kuman, setelah sebelumnya melembutkan belerang. Kerosakan pada membran timpani - parut, pecah - dirawat dengan myringoplasty. Dalam prosedur pembedahan ini, penutup kulit dimasukkan di bawah gendang telinga untuk menutup air mata di membran.

Tulang pendengaran yang hancur dan rosak di telinga tengah digantikan dengan prostesis - operasi ini disebut tympanoplasty. Semasa campur tangan, doktor membersihkan rongga telinga tengah, menghilangkan tulang yang rosak, memasukkan prostesis yang mengembalikan kekonduksian suara.

Kehilangan pendengaran sensorineural adalah yang paling sukar untuk dirawat. Sel rambut yang rosak di saluran labirin tidak dapat dipulihkan, namun, untuk menghentikan proses patologi, pelbagai ubat, prosedur fisioterapeutik, terapi oksigen (ruang tekanan) - rawatan dengan udara dengan peningkatan kandungan oksigen dapat diresepkan.

Memulihkan pendengaran sepenuhnya sekiranya berlaku kerosakan pada organ telinga dalam, saraf pendengaran dan bahagian korteks serebrum menggunakan alat bantu pendengaran - memasang alat pendengaran luaran yang menangkap dan menghantar getaran udara ke alat khas.

Pencegahan kehilangan pendengaran

Untuk mengelakkan kehilangan pendengaran, panduan berikut harus dipatuhi:

  • segera memohon pemeriksaan sekiranya terdapat gejala pertama pendengaran;
  • menyembuhkan selesema sepenuhnya, jangkitan virus pernafasan akut, jangkitan pernafasan akut, penyakit organ ENT (otitis media, sinusitis);
  • elakkan tempat dengan tahap kebisingan tinggi, patuhi syarat keselamatan industri;
  • jangan tingkatkan suara dalam peranti yang mengeluarkan suara, terutamanya semasa menggunakan fon kepala;
  • elakkan penyakit berjangkit semasa mengandung.

Tahap kehilangan pendengaran dan ciri-cirinya

Artikel berguna dan maklumat terkini dari pakar pendengaran Audionik

Kehilangan pendengaran dapat berkembang dengan perlahan atau menjelma dengan tajam setelah kecederaan, jangkitan, atau penyakit lain. Pada kebanyakan pesakit, kehilangan pendengaran berlaku secara beransur-ansur, sehingga waktu rata-rata dari gejala pertama hingga lawatan ke doktor adalah 8-9 tahun. Malangnya, diagnosis lewat kehilangan pendengaran mengurangkan kemungkinan pemulihan berjaya dan kembali ke kehidupan normal..

Menggambarkan satu atau satu tahap kehilangan pendengaran, para pakar berbicara bukan sahaja mengenai hasil kajian instrumental, tetapi juga mengenai tahap batasan seseorang, kemungkinan mendapat kecacatan.

Klasifikasi gangguan pendengaran

Klasifikasi kehilangan pendengaran berdasarkan prinsip berikut:

  • sejenis;
  • masa permulaan;
  • simetri;
  • perkembangan;
  • penyetempatan (satu sisi, dua sisi);
  • kehilangan fungsi.

Mengikut jenis lesi, gangguan pendengaran konduktif, sensorineural atau campuran dibezakan. Dengan konduktif, penurunan berlaku akibat patologi gelombang suara (malformasi organ, trauma, keradangan atau jangkitan pada telinga luar, tengah). Kehilangan pendengaran sensorineural berlaku dengan patologi telinga dalam, saraf atau korteks serebrum. Antara sebabnya ialah kelainan kromosom, jangkitan, alkoholisme ibu semasa mengandung, trauma, tumor, proses autoimun, perubahan berkaitan usia. Jenis campuran merangkumi kedua-dua lesi.

Pada masa berlakunya, kes patologi kongenital dan yang diperoleh dibezakan.

Gejala boleh muncul secara akut (misalnya, setelah mengambil ubat), dalam hal ini kehilangan pendengaran disebut secara tiba-tiba. Sekiranya keadaan bertambah buruk dari masa ke masa, pendengaran progresif didiagnosis.

Sekiranya perubahan berlaku secara serentak di kedua telinga, mereka bercakap mengenai kehilangan pendengaran simetris, jika tidak - kehilangan pendengaran asimetris..

Ahli audiologi membezakan 4 darjah gangguan pendengaran:

  • 1 darjah - mudah;
  • 2 darjah - sederhana;
  • Gred 3 - teruk;
  • 4 darjah - dalam.

Kriteria diagnostik adalah data audiogram, tahap pengaruh terhadap fungsi normal. Orang yang sihat dapat merasakan bunyi dengan intensiti 20 hingga 20,000 dB dan mengenali isyarat frekuensi rendah dan tinggi. Kehilangan pendengaran dikatakan apabila pesakit berhenti untuk melihat isyarat, yang intensitasnya berada dalam lingkungan 20 dB. Tahap kehilangan pendengaran sensorineural mempunyai ciri asas yang sama seperti kehilangan pendengaran konduktif. Perbezaannya terletak pada pengurangan pemahaman untuk bunyi frekuensi yang berbeza.

Klasifikasi masalah pendengaran lemah berkaitan dengan definisi kecacatan, kerana alasan untuk memberi faedah adalah:

  • ketidakupayaan untuk mengimbangi kehilangan pendengaran menggunakan pembedahan atau kaedah teknikal;
  • kehilangan kesesuaian profesional dengan perkembangan penyakit ini;
  • menerima pendidikan di institusi pendidikan khusus (untuk tempoh pengajian).

Semasa menilai tahap kecacatan, pakar dibimbing oleh petunjuk telinga yang mendengar dengan lebih baik dan sering "melegakan" kecacatan ketika menguasai bahasa isyarat atau kemahiran membaca bibir. Mereka menjelaskan tahap kehilangan pendengaran yang memenuhi syarat untuk mendapatkan faedah kurang upaya. Oleh itu, dengan gangguan teruk atau teruk, seseorang boleh memberi 2 atau 3 kumpulan kecacatan. Kumpulan 1 hanya diberikan kepada orang yang mempunyai penyakit serius yang lain.

Kehilangan pendengaran ringan (kehilangan pendengaran gred 1)

Pesakit dengan masalah pendengaran ini tidak tergesa-gesa untuk berjumpa doktor. Mereka berhenti memperhatikan suara latar yang tenang: burung, bunyi jam, tetesan air memukul. Orang merasa tidak selesa untuk mengenali ucapan berbisik atau mengalami kesukaran bercakap di bilik yang bising. Menurut tinjauan, kriteria diagnostik untuk ijazah ini adalah:

  • ambang persepsi - dari 26 hingga 40 dB;
  • persepsi ucapan bertutur - dari 6 hingga 3 m;
  • persepsi ucapan berbisik - dari 2 m atau kurang.

Ijazah ini selalunya tidak mengganggu menangani tugas pengeluaran, masalah rumah tangga..

Kehilangan pendengaran sederhana hingga ringan (kehilangan pendengaran gred 2)

Kerosakan sederhana menunjukkan kepada pesakit dengan gangguan pendengaran bahawa dia menghadapi masalah tertentu dengan persepsi maklumat yang baik. Dia mungkin tidak mendengar telefon berdering, bunyi peralatan pejabat. Di rumah atau di tempat kerja, orang seperti itu akan sering bertanya kepada pembicara lagi. Dan jika seseorang berpaling kepadanya di bilik yang bising, maka pesakit yang mengalami gangguan pendengaran tidak akan dapat mendengar ucapan.

Ijazah sederhana didiagnosis dengan hasil penyelidikan berikut:

  • ambang persepsi - dari 41 hingga 55 dB;
  • persepsi pertuturan berbahasa - dari 3 m atau kurang;
  • persepsi ucapan berbisik - dekat auricle.

Kehilangan pendengaran yang teruk (kehilangan pendengaran kelas 3)

Ia tidak akan berfungsi untuk menyembunyikan tahap pendengaran yang teruk dari diri sendiri atau orang lain. Seseorang yang mengalami gangguan pendengaran hanya dapat mendengar ucapan yang dialamatkan dari jarak dekat, jika pembicara mengucapkan kata-kata dengan jelas dan kuat. Dia melihat bunyi yang biasa di bandar besar - jeritan, hon kereta, bunyi industri. Tetapi perbualan kolektif dalam mesyuarat, perbualan di telefon sudah menimbulkan kesukaran.

Kehilangan pendengaran yang teruk boleh menjadi asas untuk pendaftaran kumpulan kurang upaya ke-3. Ia dicirikan oleh parameter berikut:

  • ambang persepsi - dari 56 hingga 70 dB;
  • persepsi pertuturan bertutur - tepat di sebelah auricle;
  • persepsi ucapan berbisik adalah mustahil.

Kehilangan pendengaran mendalam (kehilangan pendengaran kelas 4)

Dengan tahap gangguan ini, komunikasi tanpa alat pendengaran adalah mustahil. Seseorang hanya mendengar tangisan dari jarak dekat, tidak dapat bercakap di telefon. Tanpa penguat, ia hanya dapat mendengar bunyi paling kuat dari persekitaran luaran, misalnya, bunyi kapal terbang, jackhammer, konsert muzik rock.

  • ambang persepsi - dari 71 hingga 89 dB;
  • persepsi pertuturan berbahasa - menjerit dengan telinga;
  • persepsi ucapan berbisik adalah mustahil.

Pekak

Pekak dipahami sebagai kekurangan pendengaran sepenuhnya, atau penurunan yang ketara di mana seseorang tidak memahami ucapan yang dialamatkan, dan ambang persepsi melebihi 91 dB. Pekak mutlak jarang berlaku. Lebih kerap, pesakit seperti itu mempertahankan persepsi bunyi yang diucapkan di dekat auricle, tetapi dia tidak dapat mengeluarkan kata-kata dari mereka. Ciri inilah yang memungkinkan untuk membezakan kehilangan pendengaran kelas 4 dari kelainan pendengaran, walaupun audiologis mengakui bahawa batas seperti itu sangat bersyarat.

Pekak sebelum kanak-kanak dapat bercakap membawa kepada orang yang pekak.

Jadual Ringkasan Kehilangan Pendengaran

Ringkasan tahap gangguan pendengaran ditunjukkan dalam jadual.

Kadar penguranganAmbang pendengaran pada frekuensi standard (dalam dB)Pada jarak berapa orang dapat memahami bahasa lisanPada jarak berapa seseorang dapat melihat bisikan
Lelaki sihat0-25Lebih daripada 10 m6 m
126-406 hingga 3 mDari 2 m - ke auricle
241-553 m dan kurangDekat telinga
356-70Dengan lantang di sebelah auriclePersepsi tidak mungkin
471-90Hanya jeritan kuat di sebelah auriclePersepsi tidak mungkin
pekakLebih 90Persepsi tidak mungkinPersepsi tidak mungkin

Olesya V.Pravnikova

Pemenang diploma MSPU dalam bidang khas "Surdoacoustic". Pakar pendengaran "Audionik" sejak 2016

Hilang pendengaran

Konsultasi ENT dengan potongan 20%!

Diseksa dengan sinusitis kronik? Adakah anda mengalami hidung berair yang berterusan? Adakah anda sudah kehilangan harapan untuk bernafas dengan bebas? Proses keradangan di sekitar.

Potongan harga untuk rakan dari rangkaian sosial!

Promosi ini adalah untuk rakan-rakan kami di Facebook, Twitter, VKontakte, YouTube dan Instagram! Sekiranya anda adalah rakan atau pelanggan halaman klinik.

Penduduk daerah kecil "Savelovsky", "Begovoy", "Lapangan terbang", "Khoroshevsky"

Bulan ini, penduduk daerah "Savelovsky", "Begovoy", "Lapangan terbang", "Khoroshevsky".

Pendapat kedua

Tidak pasti adakah diagnosis anda betul? Jauh dengan keraguan! Datang ke MedicCity dan berunding secara percuma.

Balashova Yulia Vyacheslavovna

Varnel, Olga Leonidovna

Kategori kelayakan tertinggi

Kapustina Anna Alexandrovna

Ponomareva Larisa Viktorovna

Kategori kelayakan tertinggi

Dmitry Pyshny

Kategori kelayakan tertinggi, calon sains perubatan

Ramazanova Gunay Alniyaz-kyzy

Calon Sains Perubatan

"Kehilangan pendengaran sensorineural"

"Kehilangan pendengaran sensorineural I"

"Kehilangan pendengaran Sensorineural II (dengan Plasmapheresis)"

Audiometer-impedance meter Pengembara Audio А 222

Membolehkan anda melakukan kajian fungsi auditori seluas-luasnya: audiometri ambang nada, timpanometri, pendaftaran refleks akustik, ujian fungsi tabung pendengaran, audiometri pertuturan, ujian ambang dan suprathreshold, dll..

Diagnosis awal akan menyelamatkan anda dari pekak

"Doktor I", program TV, TVC (September 2018)

"MediaMetrics", stesen radio, program "Penerimaan dalam talian" (Ogos 2018)

"MediaMetrik", stesen radio, program "Alat Perubatan" (Februari 2018)

"Mood", program TV, saluran TVC (April 2015)

"NTV di pagi hari", program TV (Mac 2011)

  • Audiometri

Siapa di antara kita yang tidak mengalami perasaan bingung dan tidak berdaya ketika, untuk sebab tertentu, tidak dapat mendengar kata-kata orang yang berbicara? Kehilangan pendengaran adalah kerosakan serius bagi kehidupan yang penuh, kerana sebahagian besar maklumat mengenai dunia di sekitar kita dapat melalui telinga kita. Orang yang sihat dapat mengenali lebih dari 400,000 bunyi yang berbeza. Kehilangan pendengaran mengurangkan kualiti kehidupan seseorang dan menyukarkan komunikasi pertuturannya.

Di Rusia hari ini terdapat kira-kira 13 juta orang dengan masalah pendengaran. 14% penduduk dunia yang berusia lebih dari 30 tahun mula mengalami masalah ini. Selepas 60 tahun, 30% populasi dewasa dunia mengalami masalah pendengaran.

Audiometri di Mediccity

Mencuci saluran telinga

Diagnostik kehilangan pendengaran di Mediccity

Gejala kehilangan pendengaran

Gejala utama kehilangan pendengaran adalah:

  • kehilangan pendengaran yang ketara;
  • bunyi dan deringan di telinga dengan intensiti yang berbeza-beza;
  • perasaan tersumbat di telinga;
  • pening dan kehilangan keseimbangan.

Tanda-tanda kehilangan pendengaran

Tanda-tanda berikut mungkin menunjukkan bahawa anda mengalami pendengaran:

  • menjadi perlu untuk memerhatikan bibir pembesar suara;
  • kesukaran mula berkomunikasi dengan orang dan memahami ucapan mereka di tempat awam;
  • anda mesti terus bertanya kepada pembicara lagi;
  • Saya mahu meningkatkan jumlah radio dan TV;
  • terdapat ketakutan untuk bercakap di telefon kerana pendengaran yang lemah.

Tahap kehilangan pendengaran

Kehilangan pendengaran adalah kehilangan pendengaran. Terdapat 3 darjah kehilangan pendengaran:

  • kehilangan pendengaran ringan (ambang pendengaran meningkat ke tahap 40 desibel, pertuturan berbeza pada jarak 4-6 meter);
  • kehilangan pendengaran sederhana (ambang pendengaran dari 41 hingga 50 desibel, seseorang dapat melihat pertuturan lisan pada jarak 1 hingga 4 meter);
  • kehilangan pendengaran yang teruk (ambang pendengaran hingga 70 desibel, bahasa lisan dapat ditangkap dari jarak 1 meter).

Jenis-jenis kehilangan pendengaran

Jenis gangguan pendengaran berikut dapat dibezakan: konduktif, sensorineural (sensorineural), campuran dan genetik (turun temurun).

Kehilangan pendengaran Sensorineural (sensorineural)

Kehilangan pendengaran Sensorineural (sensorineural) dicirikan oleh kerosakan pada organ penerima suara, kematian sel rambut, yang mengubah suara menjadi impuls neuroelektrik.

Gejala utama kehilangan pendengaran sensorineural adalah kehilangan pendengaran. Selalunya timbul setelah menderita ARVI, tekanan psikoemosi, mabuk. Satu telinga boleh terkena, atau kedua-duanya pada masa yang sama. Gejala yang sangat biasa dalam penyakit ini adalah bunyi di telinga: ia boleh berupa frekuensi tinggi (berdering, berdesing, "berdengung", "mendesis"), dan frekuensi rendah. Fenomena seperti itu memerlukan rawatan perubatan segera. Seorang doktor yang mengesyaki kehilangan pendengaran sensorineural perlu melakukan ujian penalaan garpu. Untuk mengesahkan diagnosis dan menentukan tahap kehilangan pendengaran dengan tepat, kajian perkakasan dilakukan - audiometri ambang nada. Sekiranya tidak ada rawatan dan pencegahan, penyakit ini berlanjutan dan menyebabkan pekak lengkap..

Bentuk klinikal kehilangan pendengaran sensorineural (sensorineural)

Kehilangan pendengaran secara tiba-tiba

Kehilangan pendengaran secara tiba-tiba dapat menghasilkan gejala kehilangan pendengaran konduktif, sensorineural, dan campuran, bergantung pada penyebabnya. Sekiranya pendengaran menurun akibat terdedah kepada bunyi bising, pada mulanya seseorang kehilangan kemampuan untuk mendengar bunyi frekuensi tertentu (kira-kira 4000 Hz), dan kemudian menjadi semakin buruk dan membezakan bunyi semua frekuensi.

Seseorang tiba-tiba boleh kehilangan pendengaran dalam beberapa jam, atau beberapa minit. Sebagai peraturan, jangkitan adalah "disalahkan" untuk kehilangan pendengaran. Pesakit dengan gangguan ini membandingkan sensasinya dengan wayar telefon yang patah: kesunyian secara tiba-tiba. Sebagai peraturan, penyakit bentuk ini adalah sepihak. Keperluan mendesak untuk berjumpa doktor. Dengan pertolongan pada hari-hari pertama penyakit ini, pendengaran dapat dipulihkan dalam lebih daripada 90% kes..

Kehilangan pendengaran akut

Seminggu telah berlalu sejak lelaki itu kehilangan pendengaran. Kebarangkalian pendengaran pada tahap ini adalah 70-90%. Sekiranya gambaran klinikal berterusan selama 1-3 bulan, maka kita boleh bercakap mengenai kehilangan pendengaran subakut.

Dengan kehilangan pendengaran subakut, seseorang merasakan kesesakan di telinga, yang menjadi berterusan. Terhadap latar belakang bunyi di telinga, pesakit mula merasakan bahawa dia mula mendengar semakin teruk dan teruk. Sudah tentu, masa untuk pemulihan pendengaran sudah sedikit hilang, tetapi anda masih perlu berjumpa doktor. Jika tidak, kehilangan pendengaran boleh berkembang menjadi bentuk kronik..

Kehilangan pendengaran kronik

Tempoh penyakit ini lebih dari 3 bulan. Ini dicirikan oleh kenyataan bahawa walaupun dengan kehilangan pendengaran yang ada, kehilangan pendengaran yang lebih lanjut berlaku, disertai dengan bunyi di telinga. Tempoh gangguan pendengaran boleh bergantian dengan selang pengurangan yang kecil. Kemungkinan pemulihan pendengaran sepenuhnya pada tahap ini sangat rendah. Walau bagaimanapun, kursus terapi vaskular yang menyokong dapat mencegah kehilangan pendengaran selanjutnya..

Terdapat juga kehilangan pendengaran pikun (presbycusis). Kehilangan pendengaran Senile dicirikan oleh deringan di telinga dan ketidakupayaan untuk memahami pertuturan (mis..

Diagnostik kehilangan pendengaran di Mediccity

Diagnostik kehilangan pendengaran di Mediccity

Diagnostik kehilangan pendengaran di Mediccity

Kehilangan pendengaran yang konduktif

Dengan pekak konduktif, kerosakan pada telinga tengah atau gegendang telinga akibat kecederaan atau jangkitan mekanikal.

Kehilangan pendengaran konduktif adalah gangguan pendengaran yang berkaitan dengan persepsi bunyi yang buruk yang disebabkan oleh disfungsi pengaliran bunyi dari telinga luar dan gendang telinga ke dan dari telinga tengah ke telinga dalam.
Itulah sebabnya gangguan pendengaran jenis ini disebut konduktif - dari perkataan Latin "to conduct".

Dengan gangguan pendengaran konduktif, getaran suara tidak sampai ke organ penerima utama seseorang - rambut epitel yang terletak di telinga dalam organ Corti, yang menghantar isyarat ke saraf pendengaran.

Kehilangan pendengaran konduktif dicirikan oleh penurunan kepekaan dalam persepsi bunyi, tetapi tidak ada perubahan dalam perbezaannya. Cukup untuk menambah kelantangan - dan pesakit yang mengalami masalah pendengaran ini akan mendengar secara normal. Biasanya orang yang mengalami gangguan pendengaran konduktif bercakap dengan suara rendah dan mempunyai kemampuan normal untuk mendengar suara, tetapi mendengarnya lebih teruk ketika mengunyah.

Punca kehilangan pendengaran jenis konduktif

Penyebab kehilangan pendengaran konduktif boleh sangat berbeza..

Sebagai contoh, ia sering disebabkan oleh palam sulfur di telinga luar. Malangnya, pesakit sering mencuba menyingkirkan plag itu sendiri, dan sering kali aktiviti amatur menyebabkan kecederaan serius dan radang, dengan pendengaran yang tidak dapat dipulihkan..

Sementara itu, pakar otorhinolaryngologi yang berpengalaman di klinik MedicCity dapat menghilangkan kesesakan belerang dan kehilangan pendengaran yang disebabkan olehnya dalam beberapa minit dan tanpa sensasi yang tidak menyenangkan.

Satu lagi penyebab kehilangan pendengaran konduktif adalah otitis externa, keradangan di telinga luar, yang sering disertai dengan supurasi..

Pada masa yang sama, percubaan untuk merawat otitis media sendiri dengan bantuan losyen dan ubat-ubatan yang dipilih secara sewenang-wenangnya dapat memperburuk keadaan secara serius dan merumitkan persepsi pendengaran secara dramatik, dan untuk waktu yang lama atau bahkan selamanya.

Selain itu, kehilangan pendengaran konduktif boleh disebabkan oleh keadaan berikut yang berkaitan dengan gendang telinga:

  • berlubang atau kerosakan pada membran timpani (mungkin disertai dengan sakit dan pendarahan yang menusuk);
  • timpanosklerosis atau sklerosis membran timpani adalah proses patologi keradangan dan penurunan tisu membran, disertai dengan pembentukan jisim purulen;
  • anomali anatomi ubah bentuk membran timpani.

Keadaan membran ini boleh disebabkan oleh trauma, pendedahan terma, penyakit virus berjangkit, dll..

Juga, penurunan tekanan secara tiba-tiba di gendang telinga boleh menyebabkan kehilangan pendengaran konduktif secara tiba-tiba, misalnya, ketika berada di bawah air atau di lombong atau ketika berlepas di kapal terbang..
Di telinga tengah, kesan otitis media akut dan kronik - keradangan telinga tengah, serta otitis media eksudatif dapat bertindak sebagai penyekat getaran suara.

Akhirnya, pada tahap telinga dalam, kehilangan pendengaran konduktif boleh disebabkan oleh otosklerosis teruk dan penyumbatan anatomi..

Kehilangan pendengaran bercampur

Kerosakan pendengaran bercampur (menggabungkan kehilangan pendengaran konduktif dan sensorineural) dicirikan oleh kerosakan pada telinga dalam, tengah, luar. Tujuh daripada sepuluh kes disebabkan oleh masalah pendengaran jenis ini..

Hanya pakar otorhinolaryngologi yang dapat menentukan jenis ini atau jenis pendengaran dan menetapkan rawatan yang mencukupi..

Kehilangan pendengaran genetik

Kehilangan pendengaran genetik tidak selalu dapat dilihat pada saat kelahiran, namun, tindak balas yang lemah terhadap suara biasanya dijumpai pada hari ke-2 atau ke-3 kehidupan anak. Semasa kanak-kanak membesar, kehilangan pendengaran mempengaruhi perkembangan pertuturan.

Diagnostik dan rawatan kehilangan pendengaran

Di jabatan otorhinolaryngology klinik multidisiplin "MedikCity" anda akan membuat diagnosis dengan cepat dan tepat menggunakan prosedur diagnostik khas dan peralatan kelas pertama dari pengeluar terkemuka di dunia.

Kajian khas - audiometri - bertujuan untuk menentukan tahap kehilangan pendengaran. Kajian ini juga menilai keberkesanan rawatan untuk kehilangan pendengaran. Juga, ujian garpu penalaan, pengukuran impedansi dilakukan.

Cara mengelakkan dan bagaimana merawat masalah pendengaran?

Permulaan kehilangan pendengaran disertai dengan persepsi bunyi yang kabur. Ketidakselesaan jenis ini menampakkan dirinya sebagai kekurangan pendengaran sepenuhnya atau separa, bergantung kepada tahap perkembangan penyakit ini. Pada tanda-tanda pertama penyakit ini, anda perlu mengetahui cara merawat masalah pendengaran dan pakar mana yang perlu anda hubungi.

Apa itu pendengaran?

Kehilangan pendengaran sepenuhnya atau separa dan ketidakupayaan untuk berkomunikasi dengan orang lain disebut kehilangan pendengaran. Jenis kecacatan ini berlaku melanggar bahagian otak yang bertanggungjawab terhadap persepsi isyarat bunyi.

Kehilangan pendengaran sepenuhnya atau separa dan ketidakupayaan untuk berkomunikasi dengan orang lain disebut kehilangan pendengaran. Jenis kecacatan ini berlaku melanggar bahagian otak yang bertanggungjawab terhadap persepsi isyarat bunyi.

Penyebab yang paling biasa yang menyebabkan kehilangan pendengaran adalah proses keradangan di kawasan organ pendengaran. Pelbagai penyakit juga boleh menyebabkan kehilangan pendengaran, dengan komplikasi di mana pekak muncul..

Kehilangan pendengaran dapat berkembang secara beransur-ansur, sementara seseorang tidak merasakan kecacatan seperti penyakit dan tidak menggunakan kaedah rawatan yang diperlukan. Sekiranya gejala penyakit diabaikan, kehilangan pendengaran dapat berkembang dengan cepat dan menyebabkan kehilangan pendengaran sepenuhnya..

Sebab-sebab penampilan

Kehilangan pendengaran boleh berlaku kerana sebab berikut:

  • Pemindahan penyakit virus, yang dalam bentuk kompleks dapat memberi kesan negatif kepada organ pendengaran dan mengurangkan tahap persepsi bunyi. Penyakit yang boleh mempengaruhi fungsi organ pendengaran termasuk:
    • demam scarlet;
    • campak;
    • selesema;
    • beguk;
    • Jangkitan HIV.
  • Penyakit organ telinga:
    • otitis;
    • pembentukan keradangan di telinga tengah;
    • otosklerosis;
    • penyakit autoimun.
  • Trauma telinga. Selalunya, tahap pendengaran dipengaruhi oleh kerosakan mekanikal, misalnya, ketika membersihkan telinga atau terkena, yang menyebabkan pelanggaran integriti gendang telinga atau menyumbang kepada proses keradangan di telinga tengah.
  • Rawatan jangka panjang dengan antibiotik, yang mempunyai sebilangan besar gejala sampingan dan memberi kesan negatif kepada organ pendengaran dan penglihatan.
  • Bunyi yang berpanjangan. Bip keras atau tekanan bunyi yang berterusan mengganggu pendengaran dan boleh menyebabkan kehilangan pendengaran.
  • Perubahan berkaitan dengan usia. Pada usia tua, sebahagian besar penduduk mengalami pendengaran separa pendengaran.
  • Trauma tengkorak.
  • Patologi kongenital organ telinga.
  • Sebab-sebab yang menyebabkan kehilangan pendengaran boleh menjadi kebersihan yang buruk dan kemasukan benda asing ke dalam saluran telinga, yang merosakkan organ dan mengakibatkan kerosakan..

Gejala

Penyakit ini boleh berlaku dengan gejala berikut:

  • persepsi bunyi yang tidak lengkap;
  • bunyi di telinga;
  • kerap menyoal semasa perbualan;
  • semasa bercakap, seseorang meningkatkan kelantangan suaranya secara tidak sedar;
  • kekurangan reaksi dalam perbualan dengan pembicara;
  • kurang tumpuan pada beberapa titik perbualan;
  • kekurangan perhatian terhadap bunyi yang kuat (isyarat kereta, pembesar suara, dll.).

Jenis kerosakan

Bergantung pada tahap kerosakan pada organ pendengaran, jenis kehilangan pendengaran berikut dibezakan:

  1. Jenis konduktif - berlaku akibat kerosakan pada telinga luar oleh pelbagai penyakit berjangkit, yang menyebabkan proses keradangan dan secara beransur-ansur dapat merosakkan telinga tengah. Salah satu sebab umum yang menimbulkan masalah pendengaran adalah palam sulfur dan tahap otitis media yang maju, kerosakan mekanikal. Kerosakan pendengaran jenis ini dapat diatasi dengan ubat-ubatan..
  2. Jenis sensorineural - berlaku apabila koklea rosak, yang bertanggungjawab terhadap persepsi getaran bunyi. Akibatnya, saraf pendengaran tidak menyebarkan impuls ke otak dan orang itu kehilangan pendengaran sebahagian atau sepenuhnya. Penyebab pendengaran yang paling biasa adalah tinggal berpanjangan di tempat yang bising dan pelbagai penyakit, yang apabila rumit mempengaruhi organ yang bertanggungjawab terhadap persepsi bunyi. Untuk rawatan kaedah ini, ubat dan pembedahan digunakan..
  3. Paparan bercampur - menggabungkan ciri dua jenis pertama. Jenis penyakit ini menyebabkan hilangnya pendengaran sepenuhnya dan tidak boleh dirawat. Orang yang mengalami masalah pendengaran jenis ini terpaksa menggunakan alat khas.
  4. Penampilan genetik ditunjukkan oleh kekurangan pendengaran sepenuhnya pada anak yang baru lahir..

Tahap kerosakan pada organ pendengaran ditentukan semasa pemeriksaan; patologi yang dapat dikesan tepat pada masanya disetujui untuk rawatan lebih cepat daripada bentuk yang diabaikan. Tahap kehilangan pendengaran juga mungkin berbeza, bergantung pada tempoh permulaan penyakit: tiba-tiba pekak, akut dan kronik.

Tahap kehilangan pendengaran

Pelanggaran persepsi isyarat bunyi oleh seseorang boleh dibahagikan kepada beberapa darjah, bergantung kepada perkembangan gangguan pendengaran:

  • darjah pertama - persepsi bunyi dalam julat hingga 40 dB;
  • darjah kedua - julatnya berbeza dari 41 hingga 55 dB;
  • darjah ketiga - persepsi pertuturan berkisar antara 56 hingga 71 dB;
  • darjah keempat - persepsi bunyi dari 71 hingga 90 dB.

Sekiranya seseorang tidak membezakan bunyi dalam jarak lebih dari 90 dB, ini bermakna kekurangan persepsi bunyi sepenuhnya.

Kehilangan pendengaran kanak-kanak

Kehilangan pendengaran pada kanak-kanak boleh berlaku kerana sebab berikut:

  • sifat keturunan - boleh muncul sebagai akibat penyakit autoimun, yang dipantulkan secara negatif pada organ dan mengurangkan fungsinya;
  • penyebab patologi kehilangan pendengaran kongenital - berlaku akibat gangguan perkembangan janin semasa kehamilan. Juga, tabiat buruk dan gaya hidup wanita yang tidak betul semasa mengandung boleh mempengaruhi kemampuan pendengaran anak;
  • Kelahiran pramatang boleh menyebabkan sebahagian kehilangan kemampuan bayi untuk mendengar suara. Ini disebabkan oleh kekurangan perkembangan organ pendengaran sepenuhnya;
  • penjagaan yang tidak betul dan kekurangan kebersihan yang diperlukan untuk rongga telinga;
  • kerosakan mekanikal pada membran timpani;
  • jangkitan telinga, yang, dengan komplikasi, boleh menyebabkan gangguan pendengaran.

Selalunya, gejala pertama gangguan fungsi pendengaran muncul pada tahun pertama kehidupan kanak-kanak. Pada masa akan datang, gejala mungkin membosankan, dan penyakit ini berlanjutan dalam bentuk kronik dan praktikalnya tidak dapat disembuhkan.

Bagi kanak-kanak usia sekolah dan prasekolah, kajian khas mengenai audiometri dan diagnostik garpu penalaan harus dilakukan, yang dilakukan dengan cara yang menyenangkan oleh pakar.

Kehilangan pendengaran dan kecacatan

Bagi orang yang mempunyai kemampuan pendengaran yang berkurang dan penyakit ini tidak dapat disembuhkan, alat pendengaran digunakan, orang tersebut mengalami kecacatan bergantung pada tahap kehilangan pendengaran.

Dengan kehilangan pendengaran, tahap kecacatan ketiga diberikan, sementara orang itu mesti mengalami gangguan pendengaran tahap keempat di kedua telinga. Pemeriksaan itu mengambil kira tahap penggantian persepsi semula jadi gelombang bunyi dengan alat khas. Sekiranya pesakit, menggunakan alat bantu dengar, mempunyai kualiti pendengaran yang memuaskan, kecacatan tidak diformalkan untuknya.

Bagi kanak-kanak, kecacatan diformalkan sekiranya pesakit mengalami tahap 3 dan 4 perkembangan penyakit yang menyerang kedua-dua telinga.

Kaedah diagnostik

Untuk mengenal pasti tahap kehilangan pendengaran dan menetapkan jenis rawatan yang diperlukan, pelbagai kaedah diagnostik digunakan.

Kaedah utama merangkumi:

  • menjalankan pemeriksaan vestibular dan mengenal pasti tahap persepsi bunyi oleh seseorang;
  • ujian darah untuk mengesan penyakit radang dan berjangkit;
  • diagnostik osikel pendengaran untuk kerosakan;
  • audiometri pertuturan - digunakan untuk mengenal pasti tahap kerosakan harta benda pendengaran;
  • tomografi - digunakan untuk menentukan kehadiran tumor di organ pendengaran;
  • dopplerografi bunyi - digunakan untuk mengenal pasti patologi pada saluran darah, yang mungkin menjadi penyebab kehilangan pendengaran.

Dalam beberapa kes, tindakan tambahan dapat digunakan untuk mendiagnosis tabung pendengaran, seperti memeriksa membran timpani menggunakan tekanan, diagnostik tisu otot intra-aural.

Rawatan

Resep rawatan akan bergantung pada hasil ujian dan tahap perkembangan gangguan pendengaran, dan ciri-ciri individu pesakit juga sangat penting. Pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, rawatan ubat digunakan. Kes yang lebih kompleks memerlukan pembedahan.

Sekiranya pelanggaran tahap pendengaran berlaku akibat pembentukan kesesakan belerang, pembilasan saluran telinga ditetapkan. Jenis terapi ini mesti dijalankan beberapa kali di institusi perubatan. Untuk mengelakkan kerosakan pada gendang telinga.

Terapi ubat

Penggunaan terapi ubat membolehkan anda menghilangkan keradangan dan penyakit berjangkit yang mengurangkan pendengaran. Tindakan ubat ini bertujuan untuk meningkatkan peredaran darah dalam saluran pendengaran dan memulihkan kawasan yang rosak.

Terapi ubat melibatkan penggunaan kumpulan ubat berikut:

  1. Antibiotik.
  2. Nootropik.
  3. Kompleks vitamin.

Ubat boleh dalam pelbagai bentuk:

  • Pil:
    • Akustik - meningkatkan peredaran darah di saluran telinga, dan mengurangkan keradangan. Menormalkan ketajaman pendengaran dan mencegah perkembangan penyakit selanjutnya;
    • Cerebrolysin - menormalkan peredaran darah dan meningkatkan kepekaan persepsi isyarat bunyi oleh gendang telinga;
    • Nilogrin - membantu memulihkan kawasan yang rosak dan mencegah terjadinya bengkak di saluran pendengaran;
    • Trental - meningkatkan metabolisme telinga dalam dan memulihkan pendengaran;
    • Tanakan - merujuk kepada ubat nootropik yang meningkatkan kepekaan koklea telinga terhadap getaran bunyi;
    • Vaxol - digunakan untuk menghilangkan kesesakan di saluran telinga dan menghilangkan jangkitan.
  • Turun:
    • Otipax - bentuk cecair cepat meresap ke rongga telinga dan menghilangkan proses keradangan;
    • Otinum - adalah ubat anti-radang, menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan dan mempunyai kesan antibakteria;
    • Tsifran adalah agen antimikroba, menembusi rongga telinga, mengurangkan keradangan dan mengaktifkan sifat semula jadi organ.

Antibiotik dipilih bergantung pada jenis penyakit yang memprovokasi penurunan tahap pendengaran. Tempoh penggunaan antibiotik boleh dipilih secara individu untuk setiap pesakit, tetapi tidak boleh melebihi jangka masa lebih dari 14 hari.

Juga, persediaan vitamin paling kerap diresepkan, yang memenuhi kawasan telinga yang rosak dengan unsur surih dan mineral yang diperlukan..

Fisioterapi

Penggunaan prosedur fisioterapi membolehkan anda meningkatkan kesan ubat dan memulihkan pendengaran pada peringkat 1 dan 2 penyakit ini. Hasil fisioterapi juga bergantung pada ciri-ciri individu badan dan keteraturan rawatan..

Kaedah fisioterapi berikut digunakan untuk merawat masalah pendengaran:

  • kompres lumpur;
  • memampatkan dengan parafin;
  • elektrofoterapi;
  • mekanoterapi;
  • akupunktur;
  • kesan pada kawasan masalah dengan arus elektrik langsung dan bergantian;
  • pengudaraan saluran telinga.

Tempoh prosedur dan perjalanan rawatan ditetapkan secara individu untuk setiap pesakit, tetapi sekurang-kurangnya 10 prosedur harus digunakan untuk hasil yang dapat dilihat. Dalam beberapa kes, dibenarkan menggunakan beberapa prosedur rawatan bersamaan dengan terapi ubat..

Gimnastik telinga

Penggunaan latihan khas dapat meningkatkan pendengaran pada peringkat awal perkembangan penyakit ini. Selalunya, latihan khas untuk telinga diresepkan dalam terapi kompleks dengan kaedah rawatan lain..

Melakukan latihan khas dapat mencapai hasil berikut:

  • normalisasi peredaran darah di organ telinga;
  • kesan urut pada gendang telinga;
  • pemulihan fungsi saraf pendengaran.

Latihan boleh terdiri daripada jenis berikut:

  1. Gosokkan telinga dengan pembalut jari selama 10 minit.
  2. Tutup telinga anda dengan telapak tangan sehingga jari anda berada di bahagian belakang kepala anda. Ketuk jari anda di bahagian belakang kepala anda selama 2 minit, kemudian berehat selama satu minit dan ulangi latihan.
  3. Tutup telinga dengan tangan anda, dan lakukan penyingkiran telapak tangan dengan teliti dari telinga selama beberapa saat, kemudian kembalikan telapak tangan ke kedudukan semula. Latihan mesti diulang 10-1 5 kali.
  4. Masukkan jari telunjuk ke saluran telinga dan tarik keluar dengan tajam. Bersenam selama 2 minit.
  5. Gunakan jari telunjuk untuk berputar di saluran telinga selama beberapa minit.
  6. Urut cuping telinga dengan gerakan ringan di hujung jari.

Anda perlu memulakan latihan dengan menggosok aurikel, waktu yang paling optimum untuk gimnastik adalah waktu pagi setelah bangun.

Jenis dan ciri latihan harus ditentukan oleh pakar; rawatan diri dapat memperburuk perjalanan penyakit ini.

Operasi

Ia digunakan untuk kes-kes apabila kaedah rawatan lain tidak membawa hasil yang diperlukan, operasi ditetapkan. Juga, operasi ini digunakan dengan perkembangan penyakit yang cepat atau jika tidak ada lawatan tepat waktu ke doktor..

Jenis intervensi:

  1. Sekiranya penyakit itu berlanjutan tanpa kerosakan pada saraf telinga, prostetik diresepkan. Prosedur jenis ini melibatkan penggantian kawasan yang rosak dengan prostesis sintetik khas..
  2. Dalam beberapa kes, implan koklea dapat digunakan, kesan kaedah ini dicapai melalui penyisipan subkutan alat bantu pendengaran kecil khas yang meningkatkan jangkauan getaran suara.
  3. Sekiranya terdapat kerosakan pada saraf, pesakit perlu menggunakan alat khas yang akan menangkap gelombang bunyi. Jenis peranti ini disesuaikan dan dipilih secara individu untuk setiap pesakit dan membolehkan anda berkomunikasi secara bebas dengan orang lain.

Kaedah rawatan tradisional

Kaedah rawatan alternatif boleh digunakan untuk merawat diagnosis kehilangan pendengaran. Tindakan resipi seperti itu dapat mengurangkan proses keradangan dan memperbaiki peredaran darah..

Resipi berikut paling kerap digunakan:

  1. Propolis. Campurkan tincture alkohol propolis dengan minyak vaseline (anda dapat zaitun) dengan perbandingan (1: 4). Lembapkan kapas dengan produk yang dihasilkan dan masukkan ke saluran telinga. Rawatan berlangsung selama satu hari, selepas itu rehat dilakukan selama dua hari. Perlu dilakukan 10 prosedur.
  2. Bawang putih. Potong cengkih bawang putih dan tambahkan setengah sudu teh minyak kapur barus. Dalam komposisi yang dihasilkan, lembapkan kapas dan masukkan ke saluran telinga. Simpan tampon sehingga muncul gejala yang tidak menyenangkan. Prosedur ini dilakukan sekali ketukan selama 10-14 hari..
  3. Bit rebus. Anda perlu memerah jus dari bit rebus dan menanam 2 tetes setiap hari di setiap telinga. Tempoh rawatan sehingga 10 hari.
  4. 10 daun salam mesti dihancurkan dan diisi dengan segelas minyak sayuran. Berkeras selama 5 hari. Saring minyak dan gosok, wiski dan telinga setiap hari sebelum tidur.
  5. Kalina. Viburnum beri mesti dibasuh dalam air suam dan diperah jusnya. Campurkan dalam bahagian yang sama dengan madu. Sapukan komposisi yang dihasilkan pada kapas dan masukkan ke saluran telinga selama beberapa jam. Menjalankan rawatan setiap dua hari, jangka masa rawatan adalah sehingga 15 hari.
  6. Misai emas. Daun tanaman mesti dihancurkan dan dilipat ke dalam balang kaca ke tengahnya. Tuangkan vodka ke atas tanaman dan biarkan di tempat yang gelap selama 7 hari. Minum satu sudu teh setiap hari. Tempoh rawatan sehingga 20 hari.
  7. Mentega. Hanya minyak buatan sendiri yang boleh digunakan. Mentega cair mesti dimasukkan ke dalam setiap telinga, 2 tetes. Prosedur dijalankan setiap beberapa hari, jangka masa rawatan adalah hingga 10 hari.

Kaedah rawatan alternatif dapat menghilangkan gangguan pendengaran hanya pada peringkat awal manifestasi. Sebelum mula menggunakan kaedah alternatif, disarankan untuk melakukan ujian kepekaan individu terhadap komponen teknik.

Komplikasi

Rawatan tepat pada masanya dapat mengurangkan gejala yang tidak menyenangkan dan menyekat proses keradangan di saluran telinga.

Sekiranya tidak dirawat, penyakit ini dapat berkembang dan menyumbang kepada jenis komplikasi berikut:

  • kehilangan pendengaran lengkap;
  • perkembangan bentuk penyakit yang kompleks dan pembentukan kekotoran purulen di saluran telinga;
  • penurunan kualiti hidup seseorang yang tidak dapat berkomunikasi sepenuhnya dengan orang lain;
  • kelewatan perkembangan anak;
  • kemunculan gejala kesakitan di telinga dan kerosakan pada organ lain yang berdekatan.

Bentuk penyakit yang kompleks, boleh menyebabkan kecacatan seseorang dan mengurangkan kemampuannya bekerja.

Pencegahan

Untuk mengelakkan masalah pendengaran, ikuti petua berikut:

  • merawat penyakit organ ENT tepat pada masanya;
  • jangan gunakan objek yang mudah pecah untuk membersihkan telinga;
  • mengelakkan objek asing memasuki rongga telinga;
  • semasa mengunjungi kolam renang, anda mesti menggunakan penutup pelindung khas;
  • selepas mandi, keluarkan sisa air dari auricles dengan tuala lembut;
  • elakkan tabiat buruk;
  • elakkan cat dan bahan kimia ke telinga;
  • elakkan kecederaan kepala;
  • jangan mendengar muzik yang kuat untuk masa yang lama;
  • mengurangkan tempoh penggunaan fon kepala;
  • pada gejala pertama penyakit ini, lawati doktor.
  • jangan gunakan ubat sendiri, yang boleh memperburuk perjalanan pendengaran dan menyebabkan komplikasi.
  • bagi orang yang bekerja di tempat yang mempunyai kebisingan tinggi, perlu menjalani pemeriksaan berkala untuk mengesan penyakit ini tepat pada masanya.

Ulasan

Maklum balas mengenai rawatan gangguan pendengaran:

Kesimpulannya

Manifestasi kehilangan pendengaran adalah jenis penyakit serius yang memerlukan rawatan profesional segera. Perhatian khusus harus diberikan kepada anak-anak pada tahun pertama kehidupan. Pada kanak-kanak pada usia ini, sukar untuk mengenal pasti gejala penyakit, oleh itu diperlukan pemantauan berterusan.

Rawatan tepat pada masanya dapat mencegah penyakit dan memulihkan fungsi organ pendengaran.

Pada peringkat lanjut penyakit ini, perlu menggunakan alat bantu pendengaran khas yang memulihkan pendengaran, tetapi dapat menyebabkan ketidakselesaan ketika memakai dan digunakan pada siang hari.