Krim masam adalah produk susu yang ditapai atau masih tidak

Halaman utama »Krim masam» Maklumat umum »Krim masam adalah produk susu yang ditapai atau masih belum

Semua orang tahu tentang faedah krim masam, tetapi tidak semua orang akan menjawab dengan yakin sama ada krim masam adalah produk susu yang ditapai atau tidak. Untuk menjelaskan masalah ini, pertama anda perlu memahami proses penghasilannya, serta konsep produk asid laktik..

Ciri umum kelas produk

Produk susu fermentasi adalah sekumpulan produk tenusu yang diperoleh dari pelbagai haiwan (lembu, kambing, kuda, dll.), Ciri utama penyediaannya ialah penapaian di bawah pengaruh bakteria asid laktik khas.

Fermentasi adalah ciri utama teknologi pembuatan semua wakil kelas ini. Dan mungkin sudah berbeza.

  • Fermentasi itu sendiri adalah proses penguraian anoksik unsur organik (terutamanya gula), yang berlaku di bawah pengaruh bakteria atau aktiviti enzimatiknya.
  • Fermentasi adalah sejenis fermentasi susu fermentasi, di mana asid laktik terbentuk pada output, yang mempunyai kesan pengawet.
  • Fermentasi adalah kaedah khas untuk menyediakan produk dengan pengaruh sistem enzimatik yang terdapat dalam bahan mentah itu sendiri atau dalam saprotrof.

Bagaimana krim masam disediakan

Untuk mengetahui sama ada krim masam adalah produk susu yang ditapai atau tidak, anda perlu memikirkan cara menyediakannya. Krim yang diproses pada suhu 90 darjah diperam dengan jenis mikroorganisma susu fermentasi khas, kemudian dibiarkan masak. Adonan krim berlangsung selama beberapa jam pada suhu 17-21 ° C, dan hasilnya, keasidan meningkat menjadi 64-66 ° T (darjah Turner adalah unit pengukuran keasidan).

Pematangan produk ini berlaku pada suhu 4 ° C selama 24 jam. Pada masa ini, "globula lemak" mengeras, pembengkakan protein berlaku, krim masam mendapat rasa dan baunya sendiri. Pada masa ini, rangkaian produk ini telah meningkat dengan pengurangan jumlah lemak dan peningkatan jumlah protein..

Varieti utama

Orang sering mengemukakan soalan: adakah semua jenis krim masam tergolong dalam produk susu yang ditapai? Bagaimanapun, terdapat beberapa kategori, mengikut kandungan lemak. Mereka berkisar antara 10% hingga 59%.

Jelas bahawa semakin tinggi kandungan lemak, semakin tinggi kandungan kalori produk ini. Krim masam mana yang lebih baik, setiap orang memilih untuk dirinya sendiri, selain itu, sifat berguna berbeza bergantung pada kandungan lemak.

Di samping itu, krim masam dibezakan oleh teknologi pembuatan:

  • halus - diperoleh dengan mengeluarkan lapisan permukaan dari susu masam;
  • pemisah - disediakan menggunakan alat khas.

Manfaat dari penggunaan

Oleh kerana krim masam mengandungi sebilangan besar mikroorganisma asid laktik, ia diserap dengan sempurna di saluran gastrousus, meningkatkan selera makan, menormalkan keseimbangan mikroflora dalam usus kecil, dan mengurangkan bilangan bakteria berbahaya.

Sebagai kesimpulan, mesti dikatakan bahawa, tentu saja, krim masam adalah produk susu yang ditapai, dan mempunyai semua ciri-ciri berguna dari jenis produk ini..

Manfaat krim masam untuk kesihatan manusia: kebenaran dan fiksyen

Mengapa krim masam berguna: bongkar komposisi

Walaupun kandungan kalori, krim masam dianggap sebagai produk makanan. Lipid, protein, vitamin, mineral terkandung di dalamnya dalam pekat, tetapi dalam bentuk yang lebih mudah dicerna daripada susu keseluruhan "dari bawah sapi".

Video: Apa yang berlaku jika anda melepaskan produk susu yang ditapai.

Lemak susu

Lemak susu adalah sumber 10 asid lemak tak jenuh dan 10 tepu, asid amino penting dan vitamin larut lemak yang terlibat dalam tindak balas biokimia dalam badan.

Dalam krim masam, lemak ini terdapat dalam keadaan tersebar halus dan mudah dipecah di saluran gastrointestinal, melepaskan nutrien. Bagi kanak-kanak, orang tua, pesakit yang lemah, lebih baik menerima lipid dalam bentuk ini, daripada susu, memuat saluran pencernaan, atau mentega.

Lipid kompleks, yang tepu dengan krim masam, mempunyai kesan antiatherosclerotic. Kolin, lesitin dan fosfatida lain adalah sejenis "pelarut" kolesterol yang menghalangnya daripada menetap di dinding vaskular.

100 g krim masam merangkumi 25% daripada keperluan harian untuk kolin. Fosfolipid ini merangsang otak, meningkatkan ingatan dan prestasi mental. Bagi wanita hamil, produk susu yang diperam disarankan untuk pembentukan sistem saraf bayi yang betul.

Protein whey dan kasein

Protein susu yang terkandung dalam krim fermentasi juga berharga. Mereka seimbang dalam komposisi asid amino dan mengambil bahagian dalam pembinaan serat otot. Lebih banyak protein whey:

  • mempercepat metabolisme;
  • memecahkan tisu adiposa;
  • menormalkan tahap kolesterol;
  • mengurangkan ketahanan insulin;
  • memprovokasi pembebasan serotonin (hormon kegembiraan);
  • menghalang pengeluaran kortisol (hormon tekanan).

Jenis protein susu kedua - kasein - menyediakan pengambilan asid amino yang perlahan dan beransur-ansur ke dalam badan. Dalam susu segar, protein ini terdapat dalam bentuk kalsium kaseinat, yang berat untuk pencernaan, dan semasa penapaian, ia memecah menjadi kasein murni dan kalsium asid laktik yang mudah diasimilasi.

Mineral

Mineral yang paling penting dalam komposisi krim masam - kalsium - terlibat dalam pembentukan tulang, tisu tulang rawan, hematopoiesis, sintesis hormon dan neurotransmitter. Kalsium dari susu lembu hampir tidak diserap, tetapi terikat dan dikeluarkan dari usus bersama dengan lemak. Dalam produk susu yang diperam, termasuk krim masam, mineral tersebut terdapat dalam bentuk laktat.

Kalium dan natrium mengekalkan keseimbangan asid-basa dan elektrolit badan, mencegah kehilangan kalsium, mengambil bahagian dalam pengaliran impuls otot dan saraf dan penyimpanan glikogen.

Fosfor diperlukan untuk seseorang untuk kekuatan tulang dan gigi, sintesis enzim. Unsur ini lebih baik diserap dengan adanya kalsium.

Mineralmg dalam 100 g krim masam 20%
Potasium109
Kalsium86
Natrium35
Fosforus60

Di samping itu, produk ini mengandungi sejumlah kecil besi, mangan, zink, tembaga dan unsur surih lain..

Vitamin

Vitamin berikut terdapat dalam krim masam 20% lemak dalam 100 g produk:

VitaminjumlahFungsi
A (retinol)0.15 mgAntioksidan. Bertanggungjawab untuk pembentukan isyarat visual. Mengambil bahagian dalam sintesis enzim, hormon, tisu penghubung. Bahagian protein imun.
B1 (tiamin)0.03 mgMengatur metabolisme lemak karbohidrat, meningkatkan fungsi sistem saraf pusat, menjaga kesihatan otot jantung.
B2 (riboflavin)0.11 mgMengatur metabolisme, penyerapan zat besi dan tahap hemoglobin. Menormalkan kelenjar tiroid. Bertanggungjawab untuk kesihatan kulit, rambut, kuku.
PP (asid nikotinik)0.10 mgMengurangkan kolesterol, melawan aterosklerosis, membuang toksin, meningkatkan peredaran darah, mengambil bahagian dalam proses metabolik.
C (asid askorbik)0.30 mgAntioksidan, imunomodulator, merangsang sintesis kortikosteroid, serotonin, serat kolagen.

Vitamin B6, B12, D, biotin, asid pantotenat dan lain-lain didapati dalam kepekatan yang lebih rendah dalam krim masam.

Asid organik

Krim masam adalah mustahak dalam diet orang yang mengalami gangguan pencernaan dan anoreksia. Asid organik, termasuk asid laktik, menormalkan fungsi usus dan saluran empedu dengan merangsang peristalsis, meningkatkan selera makan.

Adakah krim masam berguna untuk semua orang

Ternyata krim masam adalah gudang bahan berguna dan mujarab untuk semua orang, muda dan tua? Jangan lupa bahawa produk ini berlemak dan berkalori tinggi.

Lemak,%sepuluh1520tiga puluh
Nilai tenaga, Kcal / 100 g115.4158.9202.8290.8

Dengan berat badan berlebihan, penggunaan krim masam dikurangkan hingga minimum dan terhad kepada 10% kandungan lemak. Sebaiknya jangan menambahkannya ke dalam bijirin, hidangan kentang dan tidak menggabungkannya dengan roti.

Berisiko adalah orang dengan penyakit jantung, darah tinggi, masalah dengan hati dan pundi hempedu, aterosklerosis, dan keasidan tinggi perut. Lemak susu menimbulkan beban serius pada organ yang berpenyakit dan memperburuk gangguan metabolisme lipid.

Produk tenusu sangat sensitif terhadap keadaan penyimpanan. Krim masam "takut" terhadap udara dan suhu yang panas. Mereka memasukkannya ke dalam peti sejuk dalam balang yang tertutup rapat agar tidak disiarkan dan lemak tidak teroksidasi. Dan di rak paling sejuk - pintu tidak sesuai! Sekiranya rejim suhu tidak dipatuhi (tidak lebih tinggi daripada +6 ° C), krim masam merosot dan boleh menyebabkan keracunan teruk.

Selain penyimpanan yang tidak betul, bahaya produk kedai termasuk komposisi "mencurigakan". Mengurangkan kos teknologi dan memanjangkan jangka hayat, susu tidak menggunakan semua jenis bahan tambahan yang tidak sihat.

Krim masam betul dan salah

Hari ini anda akan menjumpai krim masam buatan sendiri yang diperbuat daripada krim berat segar hanya di kampung. Penduduk bandar terpaksa berpuas hati dengan produk industri. Di dairies, krim untuk krim masam diperoleh dengan memisahkan susu lembu, diikuti dengan pasteurisasi (pembasmian kuman) dan normalisasi (menjadikan kandungan lemak ke nilai standard). Dan dalam bahan mentah yang telah siap, penambahan dari streptokokus susu lactococci dan susu termofilik ditambahkan.

Menurut peraturan teknikal, krim masam mempunyai kandungan lemak sekurang-kurangnya 10% dan dihasilkan secara eksklusif dari komponen susu dengan mikroorganisma penapaian. Sebaik-baiknya, ini hanya krim, tetapi penggunaan susu tepung dibenarkan. Kandungan lemak berbeza dari 10 - 15 hingga 40% dengan menormalkan bahan mentah.

Tidak ada bahan tambahan seperti lemak sayuran, pengawet, pemekat dalam krim masam. Sekiranya komposisi mengandungi bahan kimia, soya, pengganti lemak susu, kita bercakap mengenai produk krim masam. Pengilang berkewajiban untuk memberitahu pembeli bahawa ada pengganti di hadapan mereka, tetapi mereka lebih suka menunjukkannya dalam bentuk kecil. Krim masam pengganti disamarkan dengan nama "sayur dan susu", "krim masam", "produk krim masam". Tidak perlu membicarakan faedahnya, kerana tidak ada lemak susu atau protein yang berharga. Tetapi antioksidan, penstabil, pengemulsi dan "E-aditif" lain berlebihan.

Tetapi krim masam biasa tidak selalu mencapai standard. Pengilang suka memandang rendah kandungan lemak dan protein produk, yang dinyatakan pada label.

Cara memilih krim masam yang baik

Penunjuk "terbukti" seperti sudu berdiri tidak sesuai untuk menentukan kualiti krim masam kedai. Dengan bantuan pemekat dan pengemulsi, adalah mungkin untuk membuatnya tebal, tanpa memerhatikan kandungan lemak yang diperlukan. Krim masam makanan semula jadi nipis, dan semakin tinggi kandungan kalori, semakin konsisten.

Pengguna menentukan produk berkualiti dengan penampilan dan sifat organoleptiknya:

  • warna adalah krim ringan, seragam;
  • konsistensi homogen tanpa ketulan dan biji-bijian;
  • permukaannya licin dengan kilauan berkilat;
  • rasa - susu yang diperam biasanya, tanpa rasa asing;
  • ketika dituangkan, ia mengalir keluar dalam jisim likat dengan pembentukan gelongsor dan "gelombang", yang secara beransur-ansur diratakan ke permukaan rata.

Krim masam "Kimia" dipotong-potong, tidak meratakan, tidak bersinar. Rasa terlalu masam atau pahit menunjukkan bahawa produknya rosak, dan rasa ghee menunjukkan penambahan pada susu formula..

Cara memanfaatkan krim masam secara maksimum

Anda tidak boleh berpendapat bahawa krim masam buatan sendiri adalah yang paling enak dan paling sihat: susu negara segar, lapisan tebal krim tebal, penapaian semula jadi. Dalam keadaan pengeluaran besar-besaran, beberapa sifat bermanfaat hilang. Pasteurisasi dan pemanasan berulang memusnahkan vitamin, unsur surih, membunuh mikroflora semula jadi. Kandungan lemak standard dicapai secara buatan, sama seperti bakteria fermentasi yang diperkenalkan. Walau bagaimanapun, ini tidak menjadikan krim masam sebagai sumber nutrien yang kurang berharga. Ia boleh dan harus ditambahkan ke salad, makanan siap pakai, dimakan begitu sahaja dan bahkan digunakan sebagai kosmetik.

Produk apa yang dipanggil susu fermentasi?

Produk susu yang diperam baik untuk kesihatan anda. Ini termasuk semua produk semula jadi dari susu, yang diperoleh dengan asid laktik atau fermentasi campuran: kefir, koumiss, yogurt, krim masam, keju kotej. Ini adalah produk yang memberi manfaat kepada tubuh manusia kerana kerja bakteria asid laktik.

Varieti

Seluruh rangkaian produk susu fermentasi terbahagi kepada dua jenis utama:

  • diperoleh dengan penapaian asid laktik;
  • diperoleh dengan penapaian campuran: asid laktik dan alkohol.

Jenis produk yang paling biasa:

  1. Kefir adalah produk dengan rasa khas, klasik produk susu fermentasi. Ia diperoleh dengan penapaian campuran. Ia berguna untuk diminum pada waktu malam, satu jam sebelum tidur.
  2. Keju kotej. Baik untuk gigi, tulang, penglihatan. Sumber protein haiwan.
  3. Krim masam. Ia tinggi lemak. Ia mempunyai kesan positif terhadap hormon dan potensi.
  4. Susu masam. Memperbaiki saluran pencernaan dan digunakan bukan sahaja dalam masakan, tetapi juga dalam bidang kosmetologi. Membantu dengan mabuk badan.
  5. Yogurt. Meningkatkan imuniti dan pertahanan badan.
  6. Ryazhenka. Dihasilkan dari susu dan krim masam melalui proses penapaian campuran.

Perhatian! Setiap produk di atas mempunyai jangka hayat yang terhad.

Komposisi

Kelebihan produk susu yang ditapai adalah kerana komposisi uniknya. Makanan sedemikian mengandungi bahan aktif secara biologi:

  • sebilangan besar asid amino, dari mana sintesis protein yang diperlukan untuk tubuh berlaku;
  • lemak, asid lemak;
  • bakteria atau ragi asid laktik - menormalkan fungsi usus, mewujudkan mikroflora yang sihat;
  • karbohidrat;
  • kolesterol;
  • banyak vitamin (kumpulan B, A, D);
  • hampir semua elemen mikro dan makro, bergantung pada jenis produk.

Berkat komposisi ini, makanan susu yang ditapai membawa manfaat nyata bagi kesihatan manusia..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Makanan yang dimaksudkan mempunyai beberapa sifat bermanfaat yang menjadikan makanan seperti itu sangat diperlukan dalam diet yang sihat:

  • lebih baik dicerna daripada susu biasa;
  • nada dan mempunyai kesan diuretik sedikit;
  • mengoptimumkan metabolisme;
  • menormalkan pencernaan;
  • menyembuhkan usus dan, sebagai hasilnya, menguatkan sistem ketahanan badan.

Perhatian! Petunjuk penggunaan produk susu fermentasi adalah penyakit hati, sembelit, dysbiosis, anemia, hipertensi, kolitis dan gastritis. Susu masam dengan kandungan lemak minimum termasuk dalam diet penurunan berat badan.

Terdapat bahaya tertentu dalam produk yang diperoleh melalui penapaian:

  • sebahagian daripadanya tidak boleh dimakan dengan keasidan perut yang meningkat;
  • diet dengan kandungan lemak tinggi dapat memprovokasi aterosklerosis, proses kegemukan;
  • beberapa jenis susu masam boleh menyebabkan reaksi alergi.

Penggunaan produk susu yang ditapai

Selain penggunaan langsung, terdapat banyak resipi yang menggunakan probiotik semula jadi dengan bakteria hidup:

  • penyediaan kek keju dan penkek;
  • kaserol;
  • sup sejuk (contohnya, okroshka);
  • pengasam;
  • banyak pencuci mulut;
  • sos dan minuman.

Dalam diet setiap orang yang mementingkan kesihatan, harus ada makanan dengan bakteria hidup yang diperlukan untuk normalisasi fungsi usus.

Krim masam

Produk susu masam, yang telah lama menjadi tradisi di banyak wilayah di negara kita. Krim masam mendapat namanya dari kaedah asal untuk menghasilkan krim masam di rumah. Setelah lapisan atas susu yang disatukan digabungkan, lapisan kedua di bawah krim dikumpulkan (disapu) dengan penyapu atau sudu. Ini adalah krim masam - produk yang sangat berkhasiat dan enak yang telah menyerap banyak bahan susu yang berguna. Krim masam kadangkala berbeza dengan sifat pemakanan, nilai biologi dan sifat pemakanan. Krim masam segar dengan kandungan lemak 10% memenuhi syarat pemakanan makanan lebih daripada yang lain, keasidan yang pada skala Turner tidak melebihi 90 °.

Krim masam juga boleh dibuat di rumah. Untuk melakukan ini, tambahkan ragi khas ke krim pada suhu bilik. Anda juga boleh menggunakan yogurt atau krim masam sebagai permulaan jika ia berkualiti. Selepas krim menjadi masam, ia harus dikeluarkan dalam keadaan sejuk dan dibiarkan pada suhu 5-8 ° C (tanpa kacau) selama 24-48 jam. Selama ini, krim masam akan menjadi pekat, "masak", hampir tidak akan mengalir dari sudu, dan memperoleh rasa "krim masam" yang khas. Krim masam biasa mengandungi 30% lemak, 2.9% protein dan 2.9% karbohidrat.

Krim masam dari kelas tertinggi mempunyai rasa tanpa rasa dan bau asing, agak pekat, homogen, tanpa biji-bijian lemak dan protein, berkilat. Untuk krim masam kelas satu, rasa masam yang sedikit lebih sedikit, rasa makanan yang sangat lemah dibenarkan. Konsistensinya mungkin kurang tebal daripada krim masam premium.

Mengikut standard kualiti negeri (GOST), hanya krim dan masam yang mesti ada di dalam produk. Barulah perkataan "krim masam" boleh ditulis pada bungkusan. Tetapi jika pengemulsi dan penstabil ditambahkan ke dalam balang, maka ini bukan lagi krim masam, tetapi hanya produk tenusu. Ia juga boleh menjadi susu sayuran (jika lemak haiwan digantikan oleh sayur) atau lemak (jika lemak dan protein diganti sepenuhnya). Biasanya pada label seperti ini terdapat sebilangan huruf yang sesuai dengan nama "krim masam". Mengapa pengganti diperlukan? Sebabnya mudah: mereka mengurangkan kos pengeluaran dengan ketara.

Apabila memilih krim masam, selain tanda, anda harus memperhatikan jangka hayat dan jangka hayat produk. Krim masam semula jadi dalam bungkusan tertutup boleh disimpan selama 5-7 hari pada suhu dari +2 hingga +6 darjah, dan dalam yang tidak ditutup (contohnya, dalam cawan plastik dengan penutup) - 72 jam. Dan bahan yang kurang semula jadi dalam produk, semakin lama jangka hayatnya (2-4 minggu) dan semakin tinggi suhu penyimpanan (dari +2 hingga +20 ° C).

Cara membezakan krim masam dari produk krim masam?

Untuk menjalankan eksperimen, saya membeli dua jenis krim masam rendah lemak dari sebuah kedai. Oleh kerana krim masam ini tidak boleh setebal krim klasik, secara teorinya, untuk meningkatkan konsistensi, pengeluar dapat menambahkan penstabil padanya, misalnya pati yang sama.

Tetapi tidak begitu sukar untuk membawa pengeluar ke air bersih. Cukup untuk menambahkan setetes yodium ke sejumlah kecil krim masam. Sekiranya ia nyata, ia akan menjadi sedikit kuning. Dan jika mengandungi suplemen herba, ia akan menjadi biru. Krim masam saya ternyata nyata.

Untuk percubaan kedua, saya mengambil dua gelas air panas dan menyebarkan sesudu krim masam ke dalamnya. Yang pertama larut sepenuhnya, memberikan air warna putih yang seragam. Ini bermaksud ia berkualiti tinggi. Dan krim masam di gelas kedua melengkung sedikit, iaitu, ternyata tidak sepenuhnya segar. Krim masam berkualiti rendah mungkin mempunyai sedimen.

Sifat krim masam yang berguna

Krim masam semula jadi adalah produk susu fermentasi yang terbuat dari krim pasteur yang diperam dengan masam yang dipilih khas.

Nilai biologi krim masam disebabkan oleh adanya protein susu bermutu tinggi yang mengandungi asid amino penting, lemak dan gula susu yang mudah dicerna, serta fakta bahawa dalam proses pematangan dan penapaian, zat terbentuk yang jauh lebih baik diserap oleh tubuh manusia daripada produk tenusu. Krim masam mengandungi vitamin berharga: A, E, B2, B12, C, PP, serta kalsium, fosforus dan zat besi, yang diperlukan untuk tubuh yang tumbuh.

Berkat penapaian asid laktik, krim masam berubah menjadi produk tindakan probiotik: mikroorganisma yang terkandung di dalamnya membantu melawan flora usus yang membusuk, membesar dan membiak bakteria bermanfaat.

Kerana kandungan lemaknya yang tinggi, krim masam adalah produk yang sangat berkhasiat. Oleh itu, ia digunakan secara meluas untuk memberi makan pesakit yang kekurangan zat makanan dan anemia yang menderita selera makan dan pencernaan yang buruk..

Krim masam memberi kekuatan pada otot, merangsang aktiviti mental: ia boleh digunakan untuk selaran matahari sebagai agen penyembuhan. Sebaiknya makan krim masam pada waktu pagi. Dari 10 hingga 14 jam: pada waktu petang, penggunaannya boleh menyebabkan penyakit hati memburuk.

Tetapi krim masam, yang direka untuk jangka hayat yang panjang - lebih dari 10 hari, kehilangan semua khasiatnya yang berguna. Sebagai tambahan kepada pasteurisasi, pengawet ditambahkan untuk memanjangkan jangka hayat. Lebih baik tidak menggunakan krim masam dengan jangka hayat yang lama dalam makanan bayi. Krim masam rendah lemak (lebih baik daripada 10%), sebagai pembalut sup, salad dan sos, boleh ditawarkan kepada kanak-kanak berumur 1.5 tahun.

Ciri-ciri berbahaya dari krim masam

Oleh kerana keasidan yang tinggi, ia tidak digalakkan untuk ulser perut dan usus, untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi.

Oleh kerana kandungan lemak dan pengawet yang tinggi dalam krim masam kedai, doktor tidak mengesyorkan untuk memberikannya kepada kanak-kanak di bawah umur 1.5 tahun.

Anda tidak boleh menyalahgunakan krim masam untuk kegemukan kerana kandungan kalori yang tinggi. Juga, pengambilan krim masam yang berlebihan dapat membahayakan orang yang menderita penyakit pundi hempedu dan hati, serta darah tinggi dan penyakit sistem kardiovaskular, kerana kandungan kolesterolnya tinggi.

Salah satu video paling popular di web mengenai cara membuat krim masam di rumah.

Krim masam

Krim masam adalah produk susu fermentasi yang diperoleh melalui susu fermentasi dari sourdough dan krim. Ia mendapat namanya dari produksi asal di rumah. Pertama, susu yang telah diselesaikan (lapisan atas) dicurahkan, dan kemudian lapisan di bawah krim disapu (dikumpulkan) dengan sudu atau pukul. Inilah krim masam - produk yang sangat berkhasiat..

Jenis krim masam

Krim masam boleh dibahagikan mengikut pelbagai kriteria, misalnya, mengikut kaedah pengeluaran:

  • Jenis krim masam
  • Komposisi krim masam dan sifat berguna
  • Cara memilih
  • Kami memeriksa kualiti produk
  • Kadar penggunaan
  • Penggunaan memasak
  • Gunakan dalam perubatan dan kosmetologi rakyat
  • Sifat diet
  • Cara membuat krim masam di rumah?
  • Kontraindikasi
  • halus - ini adalah lapisan atas yang dikeluarkan dari susu masam;
  • pemisah - untuk pembuatannya, alat khas digunakan yang membolehkan susu biasa dibahagikan kepada susu skim dan krim; krim kemudian disejukkan, dipasteurisasi, masam ditambahkan kepada mereka dan selepas beberapa saat krim masam siap.

Produk ini juga boleh dibahagikan dengan peratusan lemak: 10%, 15%, 20%, 25%, 30%, 35%, 40%. Dan semakin tinggi lemak, semakin banyak kalori.

Komposisi krim masam dan sifat berguna

Krim masam semula jadi dibuat dari krim masam khas dan dipasteurisasi. Dalam proses penapaian dan pematangan produk ini, adalah mungkin untuk memperoleh zat yang dapat diasimilasi oleh tubuh lebih baik daripada susu biasa. Krim masam mengandungi protein susu penuh, lemak mudah dicerna, asid amino yang diperlukan untuk tubuh, gula susu. Ia mengandungi banyak vitamin (A, C, kumpulan B, E, PP) dan unsur surih (besi, fosforus, kalsium, dll.).

Proses penapaian asid laktik memberikan kesan probiotik, kerana mikroorganisma yang ada di dalamnya menyumbang kepada pertumbuhan mikroflora usus yang bermanfaat dan perkembangannya, mempengaruhi bakteria yang memprovokasi pembusukan.

Bagi orang yang mempunyai masalah pencernaan dan kurang selera makan, krim masam adalah pilihan yang baik kerana sangat berkhasiat dan tinggi lemak. Digunakan dalam pemakanan khas untuk anemia dan penipisan badan.

Penggunaan produk ini memberi kesan yang sangat baik pada prestasi otot dan mental. Anda perlu memakannya pada separuh pertama hari ini, kerana pengambilan pada waktu siang menyumbang kepada beban hati yang berlebihan dan, jika terdapat patologi organ ini, ia boleh menyebabkan pemburukan.

Komposisi 100 gram krim masam rendah lemak dapat dilihat di atas meja.

Jadual 1 "Komposisi krim masam"
KomposisiKandungan dalam 100 g
Air78.1 g
Abu0.7 g
Karbohidrat7.1 g
Protein3.5 g
Lemak10.6 g
Vitamin
Retinol (vitamin A)88 mcg
Alpha Tocopherol (Vitamin E)0.3 mg
Thiamin (vitamin B1)0.04 mg
Riboflavin (vitamin B2)0.12 mg
Niacin (vitamin B3 / PP)0.07 mg
Pyridoxine (vitamin B6)0.02 mg
Cyanocobalamin (vitamin B12)0.42 μg
Calciferol (Vitamin D)0.2 μg
Kolin (vitamin B4)19.2 mg
Asid folik (vitamin B9)11 μg
Asid askorbik (vitamin C)0.9 mg
Phylloquinone (vitamin K)0.5 μg
Mineral
Natrium71 mg
Kalsium141 mg
Fosforus71 mg
Potasium212 mg
Magnesium10 mg
Besi0.07 mg
Selenium3.1 μg
Zink0.5 mg
Tembaga16 μg

Cara memilih

Krim masam berkualiti tinggi tidak boleh mengandungi rasa dan bau asing, biji-bijian lemak dan protein. Penampilannya harus berkilat, konsistensinya seragam dan ketumpatan yang mencukupi. Produk Kelas I mungkin mempunyai konsistensi yang lebih nipis, rasa makanan ringan dan rasa sedikit masam mungkin.

Krim masam yang dibuat sesuai dengan GOST boleh mengandungi hanya krim dan ragi khas. Sekiranya tidak ada bahan tambahan, pengilang hanya mempunyai hak untuk menulis "krim masam" pada bungkusan. Sekiranya produk mengandungi bahan tambahan seperti pengemulsi dan penstabil, anda akan dapat melihat nama "krim masam" atau "krim masam". Nama sedemikian menunjukkan bahawa bungkusan itu mengandungi produk tenusu.

Bukti kualiti krim masam adalah suhu penyimpanan dan jangka hayatnya. Semakin banyak bahan tambahan dalam produk yang tidak mempunyai persamaan dengan krim masam (penstabil, protein sayuran, dan lain-lain), semakin tinggi suhu penyimpanannya (hingga + 20 ° C) dan semakin lama jangka hayatnya (14-30 hari ). Krim masam semula jadi segar dalam bekas kedap udara selama 5-7 hari dan dalam bungkusan yang tidak ditutup tetapi ditutup - hingga 72 jam. Pada masa yang sama, suhu penyimpanan ialah +2 - + 6 ° С.

Kami memeriksa kualiti produk

Bagaimana anda dapat mengetahui apa yang ada dalam bungkusan - krim masam atau krim masam? Ini tidak sukar dilakukan. Beberapa kaedah boleh digunakan untuk ini..

  1. Tambahkan setetes yodium ke sesudu krim masam. Produk sebenar, tanpa bahan tambahan herba, tidak akan berubah warna, boleh menjadi lebih kuning. Dengan adanya komponen pihak ketiga, misalnya pati, yang ditambahkan untuk memberikan konsistensi yang lebih tebal, warnanya akan menjadi biru.
  2. Sapukan krim masam pada sekeping gelas dalam lapisan yang nipis, tunggu sehingga ia kering. Produk ini berkualiti tinggi jika lapisan genap terbentuk, yang tidak dapat dikatakan jika terdapat garis-garis.
  3. Masukkan sesudu krim masam ke segelas air panas, kacau. Sekiranya berkualiti tinggi, maka ia akan larut sepenuhnya, jika tidak, ia akan melengkung dan endapan akan jatuh ke dasar.

Kadar penggunaan

Berapa banyak krim masam yang harus dan boleh dimakan untuk mendapat manfaatnya? Norma biologi yang wajar dianggap seberat 6.5 kilogram per tahun. Berdasarkan ini, adalah mungkin untuk menentukan kadar penggunaan purata setiap hari - ini adalah kira-kira 20 gram. Tetapi jumlah ini dapat dianggap perkiraan, kerana banyak faktor mempengaruhi petunjuk yang lebih tepat: diet seimbang, penggunaan tenaga sebenar tubuh, berat badan, usia, jantina dan lain-lain. Oleh itu, kadar penggunaan setiap produk mesti dikira secara individu..

Sudah tentu, wanita memerlukan krim masam lebih sedikit daripada lelaki, yang pekerjaannya dikaitkan dengan beban tinggi. Krim masam tinggi lemak harus kurang dimakan berbanding dengan produk rendah lemak. Setiap orang harus menentukan kadarnya masing-masing.

Penggunaan memasak

Krim masam digunakan dalam memasak sebagai sebahagian daripada pelbagai hidangan dan sebagai makanan yang berasingan. Ramai orang suka makan krim masam dengan keju kotej. Juga, produk susu fermentasi ini dapat digunakan dengan buah-buahan, selai, madu, sayur-sayuran, yang ditambahkan pada kursus kedua dan pertama, berdasarkan asasnya untuk menyediakan gravies, mousses, sos, perasa, pelbagai pastri, pencuci mulut yang lazat.

Sekiranya anda perlu mencambuk krim masam, tambahkan putih telur mentah ke dalamnya - dan krim sejuk yang indah sudah siap.

Dalam semua salad musim bunga, anda tidak boleh memasukkan mayonis, tetapi krim masam. Semasa membakar sebarang hidangan di dalam ketuhar, ambil krim masam - makanan seperti itu akan lebih sihat..

Terdapat banyak resipi untuk krim masam, jadi kami hanya akan menyenaraikan beberapa daripadanya. Produk ini ditambah ke borscht, hodgepodge, acar, sup, okroshka. Ladu, penkek, penkek, kek keju, ladu, gulungan kubis dimakan dengannya. Ikan, daging, sayur-sayuran dibakar dan direbus dengan krim masam, puding dan kaserol disiapkan, ditambahkan ke dalam adunan. Hidangan yang sangat lazat dan sederhana - kentang rebus muda dengan krim masam dan dill segar.

Segelas krim masam dengan gula akan melegakan kemurungan dan kemurungan, membantu menghilangkan kesan tekanan. Oleh itu, jika anda gugup dan terlalu banyak bekerja, cubalah ubat ini, dan hasilnya akan melebihi semua jangkaan. Gula boleh diganti dengan madu jika mahu.

Gabungan krim masam dengan gula-gula, kacang, susu tidak digalakkan.

Gunakan dalam perubatan dan kosmetologi rakyat

Krim masam banyak digunakan dalam perubatan rakyat. Memakannya dengan wortel mentah dapat meningkatkan penglihatan dan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap pelbagai jangkitan. Produk susu fermentasi ini adalah alat yang sangat baik untuk meningkatkan dan mengekalkan potensi pada lelaki..

Krim masam berlemak akan membantu mengatasi selaran matahari - ia akan melegakan kemerahan, pembakaran, dan menenangkan kulit. Sekiranya terdapat sedikit luka bakar, jika belum ada lepuh pada kulit, segera sapukan campuran ini dengan banyak: 2 sudu besar. campurkan sudu krim masam dengan 1 sudu minyak bunga matahari dan kuning telur. Sapukan pembalut kain kasa di atas, yang perlu diganti sekali sehari.

Krim masam adalah antidepresan yang sangat baik, ia akan membantu meningkatkan mood.

Mengonsumsi krim masam secara berkala dapat meningkatkan ingatan dengan ketara. Hanya dalam 100 gr dia. terdapat 25% dari nilai harian kolin - bahan yang merangsang otak, meningkatkan kemampuan intelektual, mempertajam ingatan. Choline mempunyai kesan yang baik terhadap perkembangan otak janin, jadi produk ini sangat berguna untuk wanita hamil.

Wanita yang mengambil krim masam setiap hari mengalami menopaus kemudian. Ini kerana ia mengandungi tembaga, yang terlibat dalam penghasilan hormon seks wanita..

Kerana kandungan lemaknya, produk ini membantu mengasimilasi vitamin larut lemak yang masuk ke dalam badan.

Sejak zaman kuno, krim masam telah digunakan sebagai produk kosmetik yang dapat melembapkan kulit dengan nutrien yang berguna, menenangkannya, pori-pori sempit, kedutan halus dan memutihkan. Ia adalah sebahagian daripada banyak krim dan topeng muka untuk semua jenis kulit. Menggunakan krim masam semasa mandi akan menjadikan badan lebih lembut dan lembut..

Asid laktik yang terkandung dalam produk membantu mengekalkan kelembapan, menjadikan kulit tegap dan anjal. Di samping itu, ia mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan rambut..

Krim masam tidak menutup liang pori, sehingga kulit dapat bernafas. Asid yang terkandung di dalamnya merosakkan ikatan protein antara sel mati, yang mengelupas dan membiarkan sel muda membebaskan diri.

Sifat diet

Krim masam adalah produk makanan yang meningkatkan pencernaan. Pakar pemakanan menyatakan kesannya yang baik terhadap aktiviti rembesan gastrik. Produk susu yang diperam ini boleh digunakan untuk ulser perut dan kolitis.

Pembersihan usus

Boleh digunakan untuk membersihkan usus. Untuk melakukan ini, bukannya sarapan, anda perlu mengambil 100 gram krim masam dari 1 dess. satu sudu tepung. Pada minggu kedua pembersihan, jumlah tepung meningkat menjadi dua sudu, dan pada minggu ketiga, menjadi tiga. Anda mesti minum sekurang-kurangnya 2 liter air setiap hari. Selama ini, akan terjadi pembersihan usus yang lembut, tanpa mengganggu mikroflora, dari lendir, parasit dan batu najis.

Diet krim masam

Banyak pakar pemakanan terkenal di dunia mengesyorkan diet krim masam untuk menurunkan berat badan. Selain penurunan berat badan, ia membantu menormalkan metabolisme, membuang lebihan cairan dari badan, dan meningkatkan aktiviti sistem pencernaan. Mereka mematuhi diet sedemikian selama 2-3 hari, di mana pada siang hari anda perlu mengonsumsi 400 gram. krim masam 20-30% lemak. Anda perlu mengambil makanan selepas 3 jam dalam 5 kali makan. Lebih sedap dimakan dengan sudu kopi kecil - rasa kenyang akan datang lebih cepat dengan cara ini. Di antara waktu makan, anda perlu minum infus rosehip, tidak lebih dari 2 gelas sehari. Dengan diet ini, anda boleh menurunkan berat badan sekitar 3 kilogram. Selepas menjalani diet sedemikian, anda perlu cuti sebulan. Sudah tentu, tidak meninggalkan krim masam sepenuhnya, tetapi kembali ke diet biasa..

Jangan lupa bahawa terdapat kontraindikasi untuk diet seperti itu - tidak diingini bagi orang yang mempunyai masalah kesihatan yang serius dan atlet profesional. Akan memberi manfaat kepada orang yang sakit, kerana ia membantu meningkatkan tahap hormon dan membantu pemulihan dengan cepat setelah penyakit.

Cara membuat krim masam di rumah?

Sekiranya anda tidak yakin dengan kualiti krim masam di kedai, anda boleh menyediakannya sendiri di rumah. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil susu lembu semula jadi. Tunggu sehingga masam atau segera gunakan masam, yang sudah boleh disediakan krim masam (lebih baik tebal) atau susu curd dalam jumlah yang sedikit. Semua kandungan mesti dimasukkan ke dalam periuk dan disimpan sehingga krim yang terbentuk di permukaan menjadi krim masam buatan sendiri. Dengan cara ini anda tidak dapat memperoleh produk dalam jumlah banyak, tetapi ini akan mencukupi untuk keperluan rumah tangga yang kecil..

Untuk mendapatkan krim masam yang baik, anda perlu mempertimbangkan cadangan berikut:

  • anda boleh memasak krim masam lebih cepat jika anda memanaskan krim, tetapi ia akan menjadi lebih masam;
  • untuk mempercepat proses, jangan kacau krim, jadi kualiti krim masam tidak akan lebih baik daripada kedai.

Kontraindikasi

Krim masam adalah produk yang agak berlemak. Ia mengandungi kolesterol, jadi produk ini tidak boleh disalahgunakan oleh pesakit dengan penyakit sistem kardiovaskular, diabetes mellitus dan mereka yang ingin menurunkan berat badan.

Dengan penggunaan produk susu fermentasi yang berlebihan dan sistematik ini, metabolisme lemak dapat terganggu, akibatnya beban pada pundi hempedu dan hati meningkat. Risiko meningkat jika anda selalu makan krim masam dengan roti, kentang dan bijirin.

Krim masam adalah produk yang sihat, enak dan serba boleh yang membolehkan anda mempelbagaikan rasa borscht, sup dan hidangan panas; ia digunakan untuk menyediakan pelbagai pencuci mulut. Krim masam adalah pengganti mayonis yang sangat baik, dengan penggunaan sederhana ia tidak akan merosakkan angka. Makan makanan Slavia kuno ini dan sentiasa sihat!

Produk susu fermentasi yang sangat kami gemari

Produk susu fermentasi muncul jauh sebelum era kita di negara-negara Asia. Pastoralists nomad pernah merasakan susu masam dan menyedari bahawa ia cukup sedap. Manfaat produk susu yang ditapai menjadi diketahui sedikit masa kemudian, kerana Avicenna dan doktor lain pada masa lalu membicarakannya berulang kali. Penyelidikan oleh saintis moden mengesahkan bahawa semua jenis produk susu fermentasi meningkatkan pencernaan, menambah simpanan kalsium dalam badan dan memanjangkan umur. Keburukan produk susu yang ditapai belum dapat diketahui, kecuali untuk kes intoleransi khas terhadap protein susu.

Apa yang tergolong dalam produk susu yang ditapai

Produk apa yang boleh dikelaskan sebagai susu fermentasi? Sekiranya produk tersebut diperoleh dengan penapaian susu keseluruhan atau turunannya, maka produk tersebut mungkin disebabkan oleh susu masam. Produk susu fermentasi disediakan dengan penapaian susu, krim atau whey menggunakan ragi atau bakteria asid laktik. Kadang-kadang sebelum penapaian, susu direbus atau dipasteurisasi untuk pembasmian kuman..

Senarai produk susu yang ditapai merangkumi dua jenis produk. Keju kotej, susu panggang, yogurt, yogurt, krim masam dan acidophilus diperoleh sebagai hasil penapaian asid laktik. Kumis, kefir dan ayran adalah minuman fermentasi campuran. Kadang-kadang susu masam diperkaya dengan probiotik - misalnya, bifidobakteria ditambahkan ke kefir, dan bifidoc diperoleh. Terdapat juga produk susu fermentasi serantau - ayran, katyk, kaymak, tarak, kurt dan suzma. Mereka disediakan mengikut resipi khas. Penyimpanan produk susu yang diperam mempunyai peraturan umum - hanya boleh disimpan di dalam peti sejuk pada suhu 2-6 ° C. Kehangatan meningkatkan keasidan mereka, yang tidak begitu baik untuk rasa dan tekstur..

Varenet untuk menguatkan imuniti

Produk susu fermentasi ini, menurut teknologi memasak, menyerupai susu panggang yang ditapai, tetapi masih sedikit berbeza dengannya. Varenet direbus dalam oven atau ketuhar pada suhu yang lebih tinggi, dan diperam bukan sahaja dengan krim masam, tetapi juga krim. Dalam masakan Ural dan Siberia, susu panggang disebut varenet, dibumbui secara eksklusif dengan krim..

Varenet dan susu bakar yang diperam sama berguna - ia meningkatkan imuniti dan meningkatkan pencernaan makanan. Di samping itu, varenet menguatkan jantung dan tisu otot, melegakan pankreatitis kronik dan mencegah perkembangan osteoporosis..

Varenet buatan sendiri boleh disimpan selama lima hari di dalam peti sejuk, tetapi varenet kedai tidak merosakkan lebih lama. Biasanya jangka hayat ditunjukkan pada bungkusan..

Cuba buat parfait varenza - pencuci mulut yang hebat untuk mereka yang menonton diet mereka. Dalam pengisar, pukul 100 g pisang dengan 1 sudu besar. l. madu dan segelas varenet. Apabila isipadu meningkat, masukkan jisim ke dalam tin dan masukkan ke dalam peti sejuk selama 3 jam. Hiaskan parfait dengan raspberi segar, tambahkan sedikit granola dan sajikan sebagai pencuci mulut diet.

Ryazhenka: kelembutan berkrim

Susu bakar yang diperam dibuat dari susu panggang, yang diperam dengan kultur bacillus Bulgaria atau streptokokus asid laktat termofilik. Proses penapaian berlangsung dari 3 hingga 6 jam, setelah itu produk memperoleh warna krem ​​krem ​​dan rasa yang menyenangkan. Susu bakar yang diperam adalah serupa dengan susu yang dibakar, tetapi ia diserap dengan lebih baik. Produk ini dicipta oleh orang Ukraine, mencampurkan susu dengan krim, yang kemudian direbus di dalam ketuhar dan diperam dengan krim masam. Oleh itu nama ryazhenka muncul - dari perkataan "benang", iaitu goreng. Sebaiknya meminumnya untuk masalah pencernaan, penyakit hati dan buah pinggang..

Susu bakar yang diperam boleh digunakan untuk menguli doh roti, pai, penkek, penkek dan biskut. Ini membuat pencuci mulut buah-buahan, krim dan koktel yang lazat, dan juga digunakan untuk menggayakan salad dan sup. Susu panggang buatan sendiri yang tebal dan berlemak dimakan dengan sudu seperti ais krim. Susu bakar yang diperam boleh bertahan di dalam peti sejuk selama beberapa hari, tetapi sebaik sahaja whey muncul di permukaannya, lebih baik tidak menggunakan produk untuk makanan.

Dan jenis keju apa yang diperoleh dari ryazhenka! Campurkan 0.5 liter susu panggang, kefir dan krim masam dengan kandungan lemak maksimum dan beku campuran ini selama 12 jam. Letakkan bongkah ais susu dalam kain yang ketat dan gantung selama 8 jam. Apabila whey dikeringkan, anda akan mendapat kira-kira 600 g keju krim yang lazat.

Acidophilus dan Narine - probiotik semula jadi

Acidophilus diperoleh dengan menapai susu pasteur dengan acidophilus bacillus, yang menghalang mikroflora patogen. Proses penapaian berlangsung sehingga 12 jam. Produk ini sedikit mirip dengan yogurt dan kefir, tetapi mempunyai konsistensi yang lebih tebal, rasa dan aroma khas, yang mana ia dikenali. Penggunaan acidophilus adalah bahawa ia mengembalikan rembesan jus gastrik, meningkatkan metabolisme dan mengurangkan selera makan, dan orang yang mempunyai keasidan tinggi perut dapat merasakan bahaya dari penggunaannya, jadi jangan menyalahgunakan acidophilus dan meminumnya dalam liter.

Narine, produk susu fermentasi dengan sifat probiotik, berfungsi sebagai fermentasi untuk acidophilus. Ia juga dipanggil susu asidofilik..

Apa lagi kegunaan acidophilus? Ia kaya dengan vitamin, mineral, sebatian organik dan protein. Minuman ini disyorkan untuk orang dari semua peringkat umur, bermula dengan penyusuan susu ibu, untuk pencegahan gangguan mikroflora usus. Acidophilus siap disimpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari tiga hari, dan disyorkan untuk menggunakannya bersama roti, buah kering, muesli dan bijirin, dalam kes yang melampau - minum secara berasingan antara waktu makan.

Pada acidophilus, anda mendapat okroshka musim panas yang lazat - dengan lobak, timun, kentang, keju Adyghe, herba, lemon dan rempah. Jangan lupa mencairkan acidophilus dengan air mineral - ia akan menjadi lebih enak!

Matsoni untuk kesihatan dan umur panjang

Salah satu produk susu fermentasi yang paling berguna dari masakan Kaukasia adalah yogurt. Ia disediakan dari lembu, domba, kambing, susu kerbau atau campurannya. Susu diperam dengan bacillus Bulgaria atau streptokokus asid laktik, di rumah anda boleh mengambil krim masam atau yogurt. Diterjemahkan dari bahasa Armenia matsun bermaksud "susu masam".

Kelebihan produk susu fermentasi seperti yogurt tidak diragukan lagi, kerana ini adalah makanan utama centenarian Caucasian, dan tidak perlu membicarakan bahaya, bagaimanapun, dengan bisul perut, pankreatitis, hepatitis dan batu ginjal, anda tidak boleh minum yogurt terlalu banyak.

Minuman susu fermentasi Kaukasia membuang toksin dari badan, memperbaiki keadaan kulit, rambut dan kuku, menurunkan kadar kolesterol darah dan menguatkan saluran darah.

Apa yang dimakan matsoni dalam masakan Armenia dan Georgia? Salad dan hidangan utama dibumbui, sos dan doh untuk khachapuri disediakan berdasarkannya, dan digabungkan dengan bawang putih dan ramuan, ia digunakan sebagai pes untuk sandwic. Atas dasar matsoni, dovga disediakan - sup susu yang ditapai dengan bijirin dan telur. Sekiranya yogurt dicampurkan dengan air mata air sejuk, anda akan mendapat produk susu fermentasi yang disebut tan, yang dapat memuaskan dahaga anda..

Pengasam ikan yang sangat baik disediakan pada yogurt. Untuk melakukan ini, campurkan 0,5 liter minuman susu yang ditapai, sekumpulan dill dan pasli yang dicincang halus, tambahkan 1 sudu kecil. biji jintan giling dan secubit kapulaga, garam dan lada secukupnya dengan lada putih.

Katyk: kelembutan dan ketajaman dalam satu rasa

Katyk adalah minuman susu fermentasi Turki, yang disediakan di Bulgaria dan Asia Tengah. Perkataan ini mempunyai terjemahan aneh dari Old Uigur - "cuka makanan", walaupun katyk mempunyai rasa berkrim yang ringan. Susu lembu atau kambing direbus dan disejat sekitar sepertiga, kemudian diperam dengan kultur bakteria khas selama 9 jam. Kadang-kadang minuman ini diwarnai dengan jus ceri atau bit. Dalam dua hingga tiga hari selepas penyediaan, katyk mempunyai rasa ringan dan boleh dimakan bersama buah-buahan dan buah beri. Kemudian menjadi lebih pedas dan masam dan lebih baik menggunakannya untuk membuat sup dan salad. Chalop - Sup Turki dengan ramuan dan kurt - Keju Turki sangat lazat. Sekiranya katyk dicairkan dengan air, susu atau kumis, menambah garam dan rempah, anda mendapat ayran.

Seperti produk susu dan fermentasi lain, katyk sangat bermanfaat untuk kesihatan. Ia meningkatkan pencernaan makanan, membantu menyerap kalsium dengan lebih aktif dan menguatkan tulang, terutamanya jika anda menggunakan katyk dalam bentuk katykli khurda - sup beras dengan susu masam. Ia dibancuh dengan sederhana. Masukkan ke dalam periuk 500 g domba, sayur cincang (1 kentang, 2 tomato, 2 wortel, 2 bawang, 1 lobak), 300 g beras yang dicuci, 1 sudu kecil. jintan, 0.5 sudu kecil. lada merah dan secubit garam. Tuangkan air ke atas makanan dan masak selama 40 minit. Apabila sup telah sejuk, tuangkan 750 ml katyk ke dalamnya dan masukkan herba segar ke dalamnya, seperti ketumbar atau bawang hijau.

Kualiti produk susu yang ditapai bergantung kepada bahan mentah, jadi cubalah membeli produk yang berasal dari semula jadi tanpa penambahan bahan tiruan dan bahan pengawet. Minum susu panggang, varenet, kefir, yogurt atau acidophilus setiap hari untuk memastikan perut anda berfungsi seperti jam!

Produk susu

Krim, susu panggang yang ditapai, kefir, mentega, yogurt, krim masam, keju kotej - semua ini dibuat daripada susu!

Krim, susu panggang yang ditapai, kefir, mentega, yogurt, krim masam, keju cottage, koumiss, yogurt, katyk, varenets, keju - semua ini dibuat dari susu. Sebaliknya, dari susu yang berbeza - kambing, sapi, kerbau, kuda betina, unta, domba.

Pada mulanya, pemprosesan susu menjadi produk tenusu dilakukan terutamanya untuk meningkatkan jangka hayatnya. Beginilah munculnya krim masam dan mentega, keju dan keju kotej. Teknologi untuk mendapatkan produk ini sangat pelbagai dan berubah-ubah: misalnya, menggunakan teknologi yang sama sekali berbeza, mentega biasa dan mentega Vologda, keju lembut seperti keju feta dan keju keras seperti parmesan, keju krim dan keju yang diproses, varenet dan susu panggang, yogurt dan katyk dihasilkan..

Produk susu fermentasi dibezakan dari sekumpulan produk tenusu yang besar - produk susu yang dihasilkan dengan penapaian susu dengan pelbagai bakteria. Oleh itu, yogurt diperam dengan bacillus Bulgaria, acidophilus - dengan acidophilus bacillus, keju rennet - dengan rennet yang dikeluarkan dari perut anak lembu, dan penyediaan yogurt buatan sendiri dan keju kotej dapat dilakukan berkat kerja lactococcus asid laktik, yang selalu dijumpai dalam susu masam spontan.

Produk susu fermentasi yang disebutkan di atas adalah produk penapaian asid laktik, iaitu apabila bakteria memecah gula susu untuk membentuk asid laktik, di bawah pengaruh kasein susu yang membeku (jatuh dalam bentuk serpihan). Anda boleh memanaskan bukan sahaja susu seperti itu, tetapi juga susu panggang (anda mendapat varenet) atau krim (anda mendapat krim masam).

Jenis produk susu fermentasi lain adalah produk asid laktik campuran dan penapaian alkohol. Dalam produk fermentasi campuran, bersama dengan asid laktik, alkohol, karbon dioksida, asid mudah terbentuk terbentuk dari gula susu, yang juga meningkatkan daya pencernaan produk. Contohnya, kumis, shubat dan kefir. Peratusan alkohol dalam produk sedemikian boleh sangat kecil, jadi agak sukar untuk mengaitkannya dengan minuman beralkohol..

Krim, mentega, susu dadih, susu pekat dibuat tanpa penapaian..

Beberapa penganut diet sihat (vegan) mengecualikan semua makanan muda dari makanan mereka..

Mari tambah bahawa produk tenusu tidak dikenali dalam semua masakan; wakil beberapa orang (semua orang India AS, orang Asia Tenggara, kebanyakan orang Cina, orang Eskimo, orang Afrika Hitam, penduduk asli Australia, dan lain-lain) sama sekali tidak menggunakan susu dan produk tenusu - dan mengalami intoleransi laktosa (walaupun mereka menderita ini?).

Berikut adalah beberapa produk tenusu:

  • ayran, aka tan - minuman susu fermentasi asid laktik berganda dan penapaian alkohol, yang telah diminum di Asia Tengah selama lebih dari seribu tahun; Ayran dibuat dari susu lembu atau kambing, air, garam, ragi dan kemangi. Ternyata sejenis kefir masin cair; Minuman ini dipanggil tan oleh orang Armenia, yang menyediakannya tanpa selasih;
  • acidophilus adalah minuman susu fermentasi yang sangat berguna, resipi yang (hampir dengan yogurt dan yogurt semula jadi) dikembangkan oleh ahli teknologi Soviet; untuk menyediakan acidophilus, anda memerlukan acidophilus bacillus - bakteria yang sangat berguna yang tidak dimusnahkan walaupun dengan tindakan jus gastrik; Sekali masuk ke usus manusia, bacillus memindahkan mikrob berbahaya dari sana dan menekan proses pembusukan;
  • varenets - minuman susu fermentasi lama yang berasal dari Siberia; ia disediakan dari susu panggang, seperti susu panggang yang ditapai, tetapi mereka melakukannya dengan cara yang berbeza - susu akan habis di dalam ketuhar sehingga menguap sepertiga atau lebih, sementara busa berkrim dicelupkan ke bahagian bawah dari semasa ke semasa; kemudian masam, seperti krim masam, ditambahkan ke jisim kemerahan yang menebal; di Rusia, varenet biasanya disajikan dengan teh;
  • yogurt adalah produk susu fermentasi yang indah, tetapi hanya jika ia adalah semula jadi (sayangnya, Tuhan tahu apa yang sering dijual dengan nama "yogurt"); yoghurt ditapai berkat bakteria khas - "tongkat Bulgaria"; peminta maaf utama Rusia untuk yogurt sebagai produk ubat adalah, seperti yang anda tahu, Ivan Mechnikov yang hebat;
  • kaymak adalah analog krim masam, yang diciptakan, mungkin, di Balkan, tetapi lebih meluas - ia dikenali di Asia Tengah, dan di Azerbaijan, dan di tempat lain; krim dikeluarkan dari susu untuk beberapa waktu dan dimasukkan ke dalam lapisan di dalam pinggan tanah, selepas itu disimpan suam selama beberapa hari; jisim berkrim lembut yang luar biasa diperoleh, yang dimakan seperti krim masam, ditambahkan ke dalam adunan, digunakan sebagai keju lembut; di Balkan, kaymak sering masin; di Tatarstan dan Bashkiria, sebagai peraturan, krim masam biasa disebut kaymak;
  • katyk, dia gatykh - minuman susu fermentasi dari orang-orang Turki; untuk memasaknya, susu rebus diperam dengan krim masam dan diletakkan di tempat yang hangat selama 8-10 jam; pada masa berikutnya katyk dibuat menggunakan katyk fermentasi sebelumnya (dan semakin tua kulat susu fermentasi, katyk baru semakin kuat dan padat); di Tatarstan dan Bashkiria, katyk sering disediakan dari susu panggang dan dengan bit atau ceri (bit direbus atau dipanggang dalam kulit, kemudian dikupas dan dipotong menjadi jalur; dengan ceri lebih mudah - mereka hanya mengeluarkan tulang dan menguli pulpa dengan menghancurkan; jisim yang dihasilkan dimasukkan ke dalam panas, lebih banyak susu tanpa perisa: kira-kira separuh daripada bit kecil atau 2-3 ceri digunakan untuk satu liter); Saya mesti mengatakan bahawa katyk mempunyai banyak persamaan dengan yogurt Transcaucasian, dengan yogurt Rusia dan susu panggang yang diperam, dan dalam beberapa kes, agak sukar untuk menarik sempadan yang jelas antara produk ini (misalnya, gaterbi Azerbaijan sangat mirip dengan matsun Armenia dan yoghurt Georgia, katy Tatar yang terbuat dari susu panggang susu bakar yang ditapai);
  • kefir adalah minuman susu fermentasi fermentasi berganda (asid laktik dan alkoholik), yang diperam dengan bantuan apa yang disebut "jamur kefir" (ragi ini adalah simbiosis banyak mikroorganisma, streptokokus dan tongkat asam laktat, bakteria asid asetik dan ragi); kefir mempunyai kesan yang baik terhadap mikroflora usus: hanya beberapa gelas minuman ini sehari mencegah perkembangan jangkitan usus dan dengan cepat mengatasi dysbiosis yang disebabkan, misalnya, oleh antibiotik; kefir berasal dari lereng utara rabung Kaukasia;
  • krim segar - produk susu yang ditapai sangat biasa di Perancis dan Belgium, sangat serupa dengan krim masam pekat; untuk penyediaan krim segar, budaya bakteria laktik diperkenalkan ke dalam krim biasa tanpa lemak yang dipasteurisasi, akibatnya, setelah 12 jam (atau lebih) pada suhu bilik, mereka memperoleh penebalan dan ringan, rasa pedas yang hampir tidak dapat dilihat, tetapi tidak masam; tidak seperti krim masam, krim segar mengalahkan dengan baik dan tidak melengkung walaupun pada suhu tinggi, oleh itu ia digunakan secara meluas dalam pelbagai sos, kek, mous dan juga sup;
  • kumis - minuman yang diperbuat daripada susu mare yang berwarna kebiruan; menurut sejarawan Yunani kuno, Herodotus, susu kuda betina, disebat di dalam tong kayu, juga diminum oleh orang Scythians; kumis dicintai oleh Kazakh, Kyrgyz, Bashkirs, Kalmyks, dan bukan hanya kerana orang-orang ini baru-baru ini menjalani kehidupan nomad, dan kewujudan nomad stepa tidak mungkin tanpa kuda; kumis sangat berguna: ia mempunyai kesan yang sangat baik pada metabolisme, membantu pencernaan, memulihkan kekuatan;
  • kurt, juga dikenal sebagai khurut dan kort, adalah produk susu fermentasi keras yang biasa di kalangan orang-orang Turki dan Kaukasia, dalam satu segi, analog keju; kurt dibuat, misalnya, dari suzma, yang digiling dengan garam hingga halus, dan kemudian digulung menjadi bebola kecil, yang ditutup dengan kain dan dikeringkan di bawah sinar matahari selama 3-4 hari; sejenis kurt juga dibuat dengan mengeringkan keju lembut (contohnya, keju Adyghe);
  • matsoni, juga dikenali sebagai matsun, adalah produk susu fermentasi yang telah lama dimasak di Armenia (matsun) dan Georgia (matsuni); susu kambing, kerbau, lembu atau biri-biri boleh menjadi asas untuk yogurt; masam ditambahkan ke dalam susu yang hampir tidak menyejuk setelah mendidih (paling sering ia adalah yogurt dari masam sebelumnya, dan untuk pertama kalinya anda boleh menggunakan krim masam) dan masukkan ke tempat yang hangat selama kira-kira 6-8 jam; minuman masam pekat diperoleh, yang bukan hanya diminum, tetapi juga ditambahkan ke dalam adunan untuk khachapuri, hidangan daging panas dan sayur-sayuran dituangkan ke dalamnya; selalunya yogurt dituai untuk kegunaan masa depan - dikeringkan, mengubahnya menjadi serbuk kering, yang disimpan untuk waktu yang sangat lama; yogurt kering boleh digunakan sebagai fermentasi atau, dicairkan dengan air, sekali lagi membuat minuman dari itu;
  • buttermilk - krim skim yang diperoleh dengan mengunyah mentega; dalam memasak, susu dadih digunakan dengan cara yang sama seperti krim, dan sebagai tambahan, produk susu fermentasi dan keju diet dibuat daripadanya; Oleh kerana susu mentega rendah lemak, sangat digemari oleh pemakanan;
  • yogurt adalah produk susu fermentasi tradisional Rusia; masam ditambahkan ke dalam susu rebus yang sejuk (ia boleh menjadi roti hitam, sesudu krim masam, kefir atau yogurt dari hari sebelumnya) dan masukkan ke tempat yang hangat selama 10-12 jam; transformasi susu menjadi susu curd mungkin tanpa penambahan fermentasi khas kerana kerja lactococcus asid laktik, yang selalu dijumpai dalam susu masam spontan; minuman ini baik hanya untuk sehari, kemudian merosakkan; susu curdled tidak berasid seperti produk susu masam yang lain;
  • susu panggang yang ditapai - yogurt jenis khas yang diperbuat daripada campuran susu dan krim; susu bakar yang ditapai berasal dari Ukraine: di sana ia dibuat dalam "glechiks" - periuk tanah liat khas; susu dan krim dididihkan pada suhu tinggi, tanpa mendidih, sehingga mengambil warna susu panggang yang indah; kemudian mereka menumisnya: di rumah - hanya meletakkan sedikit krim masam di dalamnya, dan di kilang mereka menggunakan bakteria streptokokus untuk ini;
  • susu pekat, yang terbuat dari susu pasteur (paling kerap - susu lembu): kelembapan disejat, gula ditambahkan, dan jisim berkhasiat tebal diperoleh; setelah makan sebiji tin, anda tidak dapat merasa lapar sepanjang hari; susu pekat rebus tidak kurang enak - warna coklat keemasan yang pekat;
  • krim muncul di permukaan susu segar dalam beberapa jam selepas memerah susu; untuk sekian lama lapisan tebal dan berminyak ini dikeluarkan atau dituangkan (begini, munculnya perkataan "krim") dari permukaan susu dan mentega tersingkir; Kami biasa menambahkan krim susu ke kopi, sangat diperlukan dalam penyediaan sos, sup tumbuk, krim lezat, koktel, ais krim buatan sendiri; krim dengan kadar lemak yang berlainan dihasilkan di Rusia - 10-, 20- dan 35-persen;
  • mentega - produk yang disediakan ("dirobohkan") dari krim, krim masam atau susu, tetapi mentega dianggap yang terbaik; di negara kita ia dibuat dari zaman kuno, itu bukan produk termurah, namun masakan Rusia tidak dapat dilakukan tanpanya; pada abad ke-19, mentega Vologda menjadi terkenal di seluruh dunia (bagaimanapun, kemudian disebut "Paris" atau "Petersburg") dengan rasa kacang yang menyenangkan - ia dibuat dari krim, hampir mendidih; ghee dibuat dari mentega dengan mendidih, yang disimpan lebih lama;
  • krim masam - produk susu fermentasi tebal yang terbuat dari krim fermentasi, yang dikenali di bahagian timur Eropah dengan pelbagai nama (di Hungary - teifel, di Jerman - schmand, di Tatarstan - kaymak); nama Rusia dijelaskan oleh fakta bahawa krim yang muncul dikeluarkan dari permukaan susu ("disapu"); sekarang krim masam disediakan mengikut standard negeri dari krim 32% lemak; bergantung pada teknologi, produk dengan konsistensi yang berbeza diperoleh - dari 10 hingga 40% lemak;
  • Suzma biasa berlaku di negara-negara Turki; ia dibuat dari katyk, yang diasinkan, dituangkan ke dalam beg kapas atau kain kasa, digantung hingga kering dan kering - selama kira-kira sehari; mereka makan suzma begitu sahaja atau mengisi sup dengannya; di samping itu, selepas beberapa hari ia boleh dicairkan dan berubah menjadi sejenis krim masam atau susu, atau, sebaliknya, anda boleh mengeluarkan mentega dari itu atau membuat keju kotej dengan memanaskan di dalam tab mandi air;
  • whey adalah produk sampingan dari pengeluaran keju atau keju kotej; apabila susu masam dipanaskan, ia pecah menjadi gumpalan putih (sama ada keju kotej atau keju - ia bergantung pada masam) dan cecair kuning-hijau kusam, yang disebut whey;
  • keju adalah nama umum untuk beratus-ratus dan ribuan produk yang berbeza; keju keras dan lembut; air garam dan acuan; rennet dan susu yang ditapai; muda dan matang; Keju kotej Rusia dan ricotta Itali, sebenarnya, juga keju;
  • tarak - sejenis minuman susu fermentasi fermentasi berganda (asid laktik dan alkohol), yang meluas di Mongolia, Buryatia, Tuva dan Altai; ciri utama lipas adalah bahawa ia disediakan dari campuran pelbagai jenis susu (biri-biri, lembu, kambing, unta, yak), yang dipanaskan tanpa mendidih, kemudian didinginkan, tambahkan tepung masam dari lipas lama dan biarkan selama beberapa jam dalam bekas tertutup rapat ;
  • keju kotej adalah satu-satunya jenis keju tradisional Rusia; pada zaman pra-Petrine, keju kotej disebut perkataan "keju", tetapi sekarang ungkapan "keju buatan sendiri" diketahui (sebagai peraturan, keju buatan sendiri industri sedikit lebih rapuh dan kering daripada keju kotej); untuk pengeluaran keju kotej, susu menjadi masam dengan sendirinya, kerana bakteria yang terdapat di udara, atau masam (yogurt) ditambahkan ke dalamnya, setelah itu sedikit dipanaskan; sebagai hasilnya, susu itu dipecah menjadi dadih putih dan whey; di Rusia, mereka bahkan mencipta resipi untuk keju kering: keju kotej siap dikeringkan di dalam ketuhar, ditekan, diletakkan dengan ketat di dalam periuk tanah liat dan dituangkan di atasnya dengan mentega cair (produk seperti itu dapat disimpan di bilik bawah tanah selama berbulan-bulan);
  • shubat - minuman fermentasi berganda (asid laktik dan alkohol) dari susu unta masam, yang telah lama disiapkan oleh penternak lembu nomaden Kazakhstan; dalam batang badan (beg kulit) mereka meletakkan ragi, tuangkan susu unta segar dan biarkan selama sehari, dan gaul sebelum dihidangkan; minuman tebal masin diperoleh - lebih gemuk daripada kumis (8% lemak).

Bukankah produk tenusu (walaupun mereka sering berpura-pura):

  • marjerin, yang terdiri daripada lemak sayur-sayuran, tenusu dan haiwan (dan sangat kerap tanpa susu sama sekali), serta pewarna dan perasa; supaya marjerin tidak berbeza dalam penampilannya dari mentega biasa, pewarna kuning ditambahkan kepadanya; marjerin terutamanya digunakan untuk menggoreng dan membakar; marjerin boleh menjadi keras dan lembut;
  • merebak - penyebaran marjerin lembut dari minyak sayuran, menggantikan mentega; sebagai peraturan, kelapa sawit, minyak kelapa, serta minyak kedelai dan bunga matahari terhidrogenasi digunakan untuk mempersiapkan penyebaran;
  • keju tahu soya yang diperbuat daripada susu soya - produk tradisional di Jepun, China, Korea, Vietnam, Thailand.

Membeli sebungkus keju kotej di kedai, kami bergantung sepenuhnya pada kejujuran.