Krim masam

ukr. krim masam, blr. krim masam, bulg. smetana (Mladenov), Slovenia. smẹ́tana, Czech, slvc. smetana "krim, krim masam", Old Polish. iotmiotana, Poland. ietmietana, dail. śmiotana, śniotana (Nich, JP I, 40 et seq.), Kashubian. smjotana, V.-lopak. smjetana, n.-genangan. sḿetana - tanaman "Ulmaria pentaretala".

Pembinaan semula bentuk asal * sъmetana berasal dari bahasa Ukraine. dan Poland lain. borang; dalam bahasa Poland. dail. smiętana, mungkin, secondary sekunder telah berkembang, seperti dalam międzu "antara". Bentuk fonetik bilik lebih sukar. smîntînă, istrorum. smîntîră - sama, smîntîresc "untuk menghilangkan krim", yang dinaikkan ke kemuliaan. * sъmętana; lihat Tiktin 3, 1447; Buchan, JIRSpr. 5, 319; Mi. ЕW 189. Sebagai peraturan, * sьmetana berasal dari bentuk yang berkaitan dengan metat, pedang, sьmětati, Serbo-Horv. menyapu "menembak, membuang" (Brückner, KZ 48, 214 et seq.; Sɫown. 533; РF 5, 40; Rozvadovsky, JP 1, 38 et seq.; Nich, ibid; Zheltov, FZ, 1876, edisi 4, hlm. 40; Trans. II, 336). Yang lain kerana kehadiran bilik. bentuk mengembalikan kegemilangan. bentuk * sъmętana dan mendekatkannya dengan Seni. mѫtѫ, balas dendam "untuk mengganggu" (Mi EW 189; Berneker 2, 44; Trautmann, BSW 181 et seq.). Vokal hidung tidak mempunyai kemuliaan. motivasi yang memuaskan (Trautman, ibid.). Dalam kes ini, seseorang harus menganggap bahawa asalnya. * sъmętana sebagai hasil penyebaran ę dan yang berikut -n- memberikan awal * sъmetana (Berneker, Trautmann). Timur-Rabu-Jerman Schmant "cream" tidak dapat digunakan dalam hal ini, kerana Wed-nzh-German. smant dan abad baru-n. Schmant diwakili di Lorraine, Trier, Luxembourg (Kretschmer, D. Wortg. 400 et seq.; Kluge-Goetze 528) dan, mungkin, ia harus dipisahkan dari orang Slav. kata-kata.

Asal perkataan krim masam

Krim masam. Kata Slavik yang biasa, yang pada awalnya merupakan partisipatif dari masa lalu yang tegang dari kata kerja smetati - "sapu, sapu, kumpulkan." Krim masam secara harfiah bermaksud "yang dikumpulkan dari susu".

Krim masam. Sudah tentu, ini adalah sesuatu yang "dihanyutkan" (lih. "Menyapu tumpukan jerami"), berkumpul bersama, dalam timbunan, dan mungkin dibuang (ingat "krim" kami; tetapi orang Poland memanggil krim "smietanka" ia bermaksud apa yang dikeringkan, krim masam dari susu keseluruhan).

krim masam ukr. krim masam, blr. krim masam, bulg. smetana (Mladenov), Slovenia. smẹ́tana, Czech, slvc. smetana "krim, krim masam", Old Polish. iotmiotana, Bahasa Poland. ietmietana, dail. śmiotana, śniotana (Nich, JP I, 40 et seq.), Kashub. smjotana, V.-lopak. smjetana, n.-genangan. sḿetana - tanaman "Ulmaria pentaretala" Pembinaan semula bentuk asal * sъmetana mengikuti dari Ukraine. dan Poland lain. borang; dalam bahasa Poland. dail. smiętana, mungkin, sekunder ę telah berkembang, seperti di międzu "antara". Bentuk fonetik bilik lebih sukar. smîntînă, istrorum. smîntîră - sama, smîntîresc "untuk menghilangkan krim", yang dinaikkan ke kemuliaan. * sъmętana; lihat Tiktin 3, 1447; Buchan, JIRSpr. 5, 319; Mi. 18W 189. Sebagai peraturan, * sьmetana berasal dari bentuk yang berkaitan dengan metat, pedang, sьmětati, Serbo-Horv. menyapu "menembak, membuang" (Brueckner, KZ 48, 214 et seq.; Sɫown. 533; РF 5, 40; Rozvadovsky, JP 1, 38 et seq.; Nich, ibid; Zheltov, FZ, 1876, edisi 4, hlm. 40; Trans. II, 336). Yang lain kerana kehadiran bilik. bentuk mengembalikan kegemilangan. bentuk * sъmętana dan mendekatkannya dengan Seni. mѫtѫ, balas dendam "untuk mengganggu" (Mi. ЕW 189; Berneker 2, 44; Trautmann, BSW 181 et seq.). Vokal hidung tidak mempunyai kemuliaan. motivasi yang memuaskan (Trautman, ibid.). Dalam kes ini, seseorang harus menganggap bahawa asalnya. * sъmętana sebagai hasil penyebaran ę dan yang berikut -n- memberikan awal * sьmetana (Berneker, Trautmann). Timur-Rabu-Jerman Schmant "krim" tidak dapat menarik perhatian dalam hal ini, kerana Wed-nzh-German. smant dan abad baru-n. Schmant diwakili di Lorraine, Trier, Luxembourg (Kretschmer, D. Wortg. 400 dan seterusnya; Kluge-Götze 528) dan, mungkin, ia harus dipisahkan dari kemuliaan. kata-kata.

KRIM MASAM. Obsterslav. Yang pertama menderita. dan terakhir masa. g. R. dari kata kerja untuk menyapu "untuk menyapu, berkumpul di timbunan." Lihat melemparkan. Secara harfiah, krim masam - "dikumpulkan, skim" (susu).

9 fakta menarik mengenai krim masam

  1. Krim masam - mempunyai asal-usul Slavia primordial dan akarnya kembali ke zaman Kievan Rus. Ini tidak menghairankan: krim masam adalah sos yang sesuai untuk borscht, ladu, lempeng kentang..
  2. Pada masa itu, susu masam digunakan untuk mendapatkan krim masam. Produk yang baru diperoleh pertama kali dipertahankan, kemudian krimnya dibasahi dan dibiarkan untuk waktu yang singkat agar produk tersebut dapat berasid.
  3. Kata "krim masam" berasal dari "sapu" Slavia kuno, yang bermaksud proses memasak: krim itu "disapu" dari susu. Nah, hari ini semudah mengupas pir untuk membuat krim masam yang lazat, beli saja starter krim masam.
  4. Di negara lain, mereka belajar tentang krim masam tradisional hanya pada akhir abad ke-19, ketika penghijrahan pertama orang Rusia mula terjadi. Sehingga masa itu, baik di Eropah maupun di Amerika tidak mempunyai idea mengenai produk seperti krim masam..
  5. Krim masam telah menjadi yang paling popular di Britain dan Finland, dan namanya sama sekali tidak berubah dan terdengar seperti "smetana" atau "krim Rusia".
  6. Sehingga kini, proses pembuatan produk telah mengalami beberapa perubahan dan dihasilkan dengan memisahkan susu. Selepas itu, bakteria bermanfaat ditambahkan ke produk susu yang ditapai dan penapaian berlaku.
  7. Krim masam mempunyai kandungan lemak yang berbeza, rata-rata bervariasi dalam kisaran 10-58%, sebagai peraturan, produk industri dihasilkan dengan nilai 15-40%. Walau bagaimanapun, sebilangan pengeluar membiarkan diri mereka menetapkan kandungan lemak krim masam: dua puluh satu persen atau lapan belas peratus, yang tidak dapat diatur oleh sistem harga negeri dan, dengan itu, membolehkan pengeluar menentukan harga mereka.
  8. Untuk mengelakkan pengumpulan kolesterol dalam badan, lebih baik menolak minyak di sandwic dan menggunakan krim masam. Ia tidak akan menjadi lebih buruk, malah lebih enak.
  9. Pilih krim masam dengan bijak, perhatikan pengeluar yang boleh dipercayai, kerana pelanggaran norma memproses produk tidak meninggalkan apa-apa yang berguna di dalamnya. Untuk tujuan ini, jangan malas untuk mengkaji penilaian dan ujian pakar. Lebih baik lagi, buat krim masam di rumah menggunakan budaya pemula kami!

krim masam

Kamus etimologi sekolah bahasa Rusia. Asal perkataan. - M.: Bustard. N. M. Shansky, T. A. Bobrova. 2004.

  • puting beliung
  • berani

Lihat apa "krim masam" dalam kamus lain:

Krim masam - krim masam, banyak lagi tidak, isteri. Krim masam atau lapisan atas susu masam tebal. Sup kubis dengan krim masam. Keluarkan mentega daripada krim masam. Kentang dalam krim masam. "Seperti mawar, pemerah pipi, tetapi putih, seperti krim masam." Pushkin. Kamus penjelasan Ushakov. D.N. Ushakov. 1935...... Kamus Penjelasan Ushakov

krim masam - Produk susu fermentasi yang dihasilkan oleh penapaian krim dinormalisasi dengan kultur murni streptokokus asid laktik. [GOST 17164 71] krim masam Produk susu fermentasi nasional yang dihasilkan oleh fermentasi krim dengan kultur lactococci murni... Panduan penterjemah teknikal

Krim masam - disediakan dengan penapaian krim pasteur dengan kultur murni bakteria asid laktik; mengandungi sekurang-kurangnya 30% lemak. Krim masam berkualiti, tanpa mengira jenisnya, semestinya mempunyai ciri bau dan rasa yang menyenangkan dari produk susu yang ditapai,...... Ensiklopedia Ringkas Rumah Tangga

SMETANA - (Smetana) Bedrich (1824 84), komposer Czech, konduktor, pemain piano. Dia melakukan lawatan sebagai pemain piano, dari 1853 sebagai simfoni, dari tahun 1866 sebagai konduktor opera (hingga tahun 1874, ketika dia kehilangan pendengaran sepenuhnya). Pencipta Opera Nasional Czech: Sejarah...... Ensiklopedia Kontemporari

SMETANA adalah produk susu fermentasi yang dihasilkan dari krim dengan penapaian dengan kultur bakteria asid laktik tulen. Mengandungi protein (kira-kira 2.5%), lemak (20-40%), karbohidrat (2.3 2.5%), asid laktik (0.7 0.9%). Nilai tenaga 100 g krim 1.3 MJ (kira-kira...... Kamus Ensiklopedik Besar

SWEET - SWEET, s, isteri. Produk tenusu krim masam. Sup kubis dengan krim masam. | pelengkap krim masam, oh, oh. Kamus Huraian Ozhegov. S.I. Ozhegov, N.Yu. Shvedova. 1949 1992... Kamus Penjelasan Ozhegov

krim masam - kata nama, bilangan sinonim: 4 • produk tenusu (23) • produk (75) • krim masam (1) •… Kamus sinonim

Krim masam - Artikel ini adalah mengenai produk tenusu; maksud lain: Krim masam (disambiguasi). Borscht dengan krim masam Krim masam (praslav. Sъmętana dari sъmětati untuk membuang, buang)... Wikipedia

Smetana B. - (Smetana) Bedrich (2 III 1824, Litomyšl 12 V 1884, Prague) Czech. komposer, konduktor, pemain piano, pemuzik masyarakat. aktivis. Dia belajar biola dengan ayahnya, pembuat bir, pencinta muzik. Sejak berusia 5 tahun, dia mengambil bahagian dalam pembuatan muzik rumah, bermain... Ensiklopedia muzik

Krim masam - I Smetana Bedřich (2.3.1824, Litomyšl, 12.5.1884, Prague), komposer Czech, konduktor, pemain piano, tokoh masyarakat muzik. Belajar di Prague dengan I. Proksch. Sudah di zaman kanak-kanak, S. berkenalan dengan idea-idea "penyedar" (lihat. Awakers). Dengan...... Ensiklopedia Soviet Hebat

Krim masam - Susu, apabila berdiri selama beberapa hari di dalam bilik yang sejuk atau, dalam waktu yang lebih pendek, di tempat yang hangat, tertakluk kepada masam, terbahagi kepada dua lapisan yang lebih jelas atau lebih jelas: krim masam atas dan bawah, kaya dengan kasein... Brockhaus dan I.A. Efron

Mengenai asal usul dan penggunaan kata "fanaberia", tentang etimologi perkataan "krim masam", dan juga mengenai ungkapan stabil "keajaiban dalam ayak"

Mengenai asal usul dan penggunaan kata "fanaberia", mengenai etimologi perkataan "krim masam" (adalah kata nama yang dihubungkan dengan kata kerja "sapu"), dan juga mengenai ungkapan stabil "keajaiban dalam ayakan".

M. KOROLEVA - Keajaiban di ayak, dan tidak lebih dari itu! Apabila anda mengatakannya, anda akan segera membayangkan saringan yang penuh dengan keajaiban. Gambar hebat!

O. SEVERKAYA - Dongeng, dongeng, tetapi tidak dapat difahami. Mengapa penapis dipilih untuk keajaiban??

M. KOROLEVA - Soalan ini dari siri yang sama dengan krim masam, yang disapu dari suatu tempat.

O. SEVERSKAYA - Sementara itu, isu ini juga berhak wujud. Semuanya teratur. Dan kita akan mulakan hari ini, mungkin, dengan fanaberisme.

M. KOROLEVA - Ada kata-kata yang sangat disayangkan untuk hilang dan dilupakan. Maksudnya, setiap perkataan yang hilang itu sangat disayangkan, tetapi beberapa... ada yang sangat kasihan! Sama ada kerana mereka mempunyai semacam rahmat, ketepatan dan kehalusan yang unik, atau kerana tidak ada penggantian yang cukup untuk mereka. Salah satu perkataan ini adalah fanaberia..

O. SEVERKAYA - Tidak mungkin ia sering digunakan oleh pelajar sekolah atau pelajar masa kini. Mengapa, tidak mungkin banyak daripada mereka pernah mendengar perkataan sedemikian.

M. KOROLEVA - Apa, dia tidak pernah meminta maaf?

O. SEVERSKAYA - Tidak, apa itu! Fikirkanlah, anda telah kehilangan segalanya: pekerjaan, wang, rasa hormat. Tetapi dia tidak meminta maaf! Dan ini disebabkan oleh beberapa fanatiknya yang bodoh!

M. KOROLEVA - Sudah tentu, kita boleh menggantikan perkataan fanaberia dengan kesombongan. Atau sombong, sombong. Tetapi fanaberia jauh lebih terang, anda lihat! Dan lebih tepat lagi: bagaimanapun, fanatik adalah kesombongan dan kesombongan UNTUK SESUATU.

O. SEVERKAYA - Sayangnya, dalam Kamus Penjelasan moden yang diedit oleh Ahli Akademik Shvedova, di sebelah perkataan fanaberia, selain label bahasa sehari-hari, ada yang lain: ketinggalan zaman. Ini bermaksud bahawa perkataan itu benar-benar hilang secara beransur-ansur dari kehidupan seharian. Nah, sehingga jejaknya hilang menjadi sejarah, mari kita ingat dari mana asalnya.

M. KOROLEVA - Nampaknya kehidupan kata fanaberia dalam bahasa Rusia agak singkat: apa satu setengah abad untuk bahasa! Sementara itu, kamus pertama yang menandainya bermula pada pertengahan dan akhir abad ke-19. Ahli bahasa menganggap bahawa kita mendapat kata fanaberia dari Poland (fanaberia Polandia), dan mereka, pada gilirannya, dari bahasa Yiddish (bahasa orang Yahudi Eropah, yang juga disebut Ibrani-Jerman): faine "kurus, anggun" dan berje "man".

O. SEVERKAYA - Betul: seorang yang kurus, anggun, sensitif, sensitif... secara amnya, seorang yang sombong! By the way, dalam Kamus Etimologi Max Vasmer, kita dapati perkataan fanaber (bangga). Terdapat juga analog kata Rusia fanaberiya dalam bahasa Belarus: hvanaberiya.

M. KOROLEVA - Bagi Kamus Dahl, sudah tentu ada tempat di dalamnya untuk kata-kata yang tidak masuk akal. Kesombongan, kesombongan, kesombongan - itulah yang, menurut Dal, fanaberia. "Fanaberia bodoh ini selalu mengangkat hidungnya!" - Dahl memberi contoh. Dan dia menambah dua perkataan lagi ke kotak perbendaharaan kata kami, yang, sayangnya, telah dilupakan sepenuhnya: fanaberist dan fanaberist. Siapa mereka, anda bertanya? Oh, anda mungkin tahu ini: ini adalah orang yang bangga dengan keluarga dan pangkat mereka.

O. SEVERKAYA - Secara umum, kita hanya dapat mengulanginya: sangat disayangkan bahawa kata-kata ini tidak lagi digunakan. Selain fanaberisme yang masih "hidup", fanaber, dan fanaberist, dan fanaberist boleh menjadi sangat berguna bagi kita. Kita pasti dapat mengetahui apa yang hendak disebut dengan kata-kata ini. Atau lebih tepatnya, siapa...

(BAGAIMANA BETUL)

M. KOROLEVA - Sekarang dari mana asalnya krim masam? Dan adakah ia dihanyutkan? Tidak, tidakkah anda berfikir bahawa kita akan mempersoalkan kualiti dan rasa produk yang luar biasa seperti krim masam. Soalan kami (atau lebih tepatnya, pertanyaan yang ditujukan kepada kami) berbeza: adakah kata krim masam dihubungkan dengan kata kerja menyapu, dan jika demikian, bagaimana?

O. SEVERKAYA - Jadi, krim masam adalah produk tenusu yang terbuat dari krim masam, kerana kamusnya menentukannya. Atau, dengan kata lain, produk tenusu dengan kandungan lemak tinggi, yang diperoleh dari lapisan atas susu masam curdled. Tidak perlu dinyatakan betapa masamnya krim masam di Rusia!

M. KOROLEVA - Tidak, tidak, bukan sahaja di Rusia. Hampir seluruh Eropah Timur boleh disebut sejenis "kerajaan krim masam": Ukraine, Belarus, Lithuania, Latvia, Estonia, negara-negara bekas Yugoslavia... Walaupun di Finland, produk kegemaran kami dipanggil smetana! Perkataan yang sama, smetana, cukup lucu, digunakan dalam bahasa Inggeris bersama dengan krim masam tradisional..

O. SEVERKAYA - Nah, sekarang kita sampai pada perkara utama: apa yang ada dari apa yang dihanyutkan? Sudah tentu, sekarang, dalam pengeluaran industri, susu pertama kali dipisahkan, iaitu dibahagikan kepada krim dan susu skim, maka krim yang dihasilkan dipasteurisasi, diperam, disejukkan, dibiarkan masak... dan inilah krim masam yang didambakan!

M. KOROLEVA - Seperti yang anda lihat, tidak ada "menyapu". Tetapi ada masanya tidak ada yang pernah mendengar tentang pemisah! Dan kemudian mereka mendapat krim masam kami dengan mudah: mereka mengeluarkan susu masam, menyapu lapisan yang sudah di atas dan menyimpannya di tempat yang sejuk. O. SEVERKAYA - Segera menjadi jelas mengapa krim masam terdapat di Kamus Dahl secara langsung dalam artikel dengan kata-kata "menyapu, menyapu, menyapu" (iaitu, membuang, membuang). Seperti yang diandaikan oleh ahli bahasa, kata smetana sudah ada dalam bahasa Slavic yang umum - dan ia berasal hanya dari kata kerja sъ-metati (untuk menjatuhkan, untuk membuang).

M. KOROLEVA - Jadi ini adalah kes yang senang bagi ahli bahasa dan untuk anda dan saya, apabila semuanya kelihatan sederhana dan jelas. Krim masam - dari menyapu. Mereka yang berniaga krim masam, pada zaman Dahl disebut krim masam dan krim masam, dan pencinta krim masam - krim masam dan krim masam.

O. SEVERSKAYA - Namun, cinta krim masam secara amnya adalah perbualan yang terpisah. Mereka bahkan menulis puisi tentangnya. Nikolai Zabolotsky, misalnya, sangat menyayanginya sehingga dia juga memanggil pemisah seolah-olah itu adalah benda hidup: "Pemisah, dewa Chukhonsky / Menjinakkan kuda tungganganmu / minyak raja Rose! / Biarkan aku mencintaimu / Beri aku dua balang krim / Beri aku setengah baldi krim masam, / Kepada Saya menyanyi dekat willow / Hingga pagi! ".

M. KOROLEVA - Inilah yang menjadikan suka krim masam!

O. SEVERKAYA - Ya, krim masam adalah keajaiban. Tetapi anda pasti tidak dapat mengekalkan keputusannya!

M. KOROLEVA - Ambil ayak. Balikkan di tangan anda, perhatikan lebih dekat. Sekarang beritahu saya: adakah anda melihat keajaiban di sana? Tidak? Ini bermaksud bahawa semuanya baik-baik saja dengan anda dan kami.

O. SEVERSKAYA - Tetapi dari mana datangnya ungkapan ini, keajaiban di ayakan? Mengapa, jika seseorang memberitahu kami tentang sesuatu yang luar biasa, luar biasa, mencolok dalam keunikannya, lidahnya berbunyi sebagai tindak balas: - Apa yang anda? Nah, keajaiban di ayak!

M. KOROLEVA - Kami mengatakan ini sebelum kami mempunyai masa untuk memikirkan makna. Keajaiban dapat difahami. Mereka mengatakan keajaiban di ayakan - dan segera jelas: kita bercakap tentang sesuatu yang sukar dipercayai. Tetapi mengapa mereka membuat keputusan? Mengapa tidak dalam beg pakaian, bukan di beg, tidak di rak, tidak di almari, akhirnya?

O. SEVERKAYA - Jangan ragu, ada penjelasannya. Sudah tentu, seperti yang sering berlaku, pada tahap andaian dan versi, tetapi masih. Yang pertama adalah kita mendapat "serpihan" pepatah humor yang pernah terkenal: "Keajaiban ada di ayak: ada banyak lubang, tetapi tidak ada tempat untuk melompat keluar." Bahagian kedua peribahasa sepatutnya dilupakan, tetapi yang pertama tetap ada.

M. KOROLEVA - Secara umum, saya mesti mengatakan, ayakan adalah subjek penting dalam kehidupan petani, sehingga tidak hanya peribahasa yang terbentuk di sekitarnya, tetapi kisah dongeng juga diciptakan: "Keajaiban - burung pipit putih, keajaiban - ada penaburan di ayak: ada banyak lubang, tetapi tidak ada tempat untuk melompat; keajaiban yang luar biasa, keajaiban yang indah, lembu hitam dan susu putih. Tetapi semua ini adalah keajaiban setiap hari "- inilah contoh dari Vladimir Dal.

Artinya, versi "peribahasa" asal ungkapan keajaiban di ayakan cukup patut diperhatikan. Tetapi ada satu lagi yang berkaitan dengan upacara mencari rezeki..

O. SEVERSKAYA - Menurut Kamus Frasa Rusia, terdapat jenis peramal khas - coke-mania, atau peramal pada saringan. Di Eropah abad pertengahan, Arab dan Asia Tengah, itu digunakan untuk mendedahkan pencuri. Penjual itu memegang saringan dengan satu jari, digantung pada benang sehingga perlahan-lahan berpusing. Sebuah lekukan dibuat di tepi saringan, dan nama-nama suspek, yang ditulis di atas kepingan kertas yang terpisah, diletakkan dalam lingkaran. Siapa namanya akan menunjukkan, berhenti, kedudukan saringan, dia adalah pencuri!

M. KOROLEVA - Mereka mengatakan bahawa di Rusia kaedah khurafat takhayul ini sangat meluas, walaupun sangat berbeza dengan kaedah "klasik". Pada abad 16-18, di dataran pasar Moscow dan kota-kota lain, seseorang dapat melihat peramal yang menuangkan biji lentil, kacang atau kacang polong ke dalam saringan. Menggoncang ayak, mereka meramalkan masa depan dengan lokasi benih.

O. SEVERSKAYA - Jelas bahawa peramal seperti itu menulis kisah yang paling luar biasa dan hebat untuk mendapatkan wang. Di sini anda akan menjumpai kekayaan yang tidak dijangka, dan perkahwinan yang bahagia, dan taplak meja yang dipasang sendiri... Secara umum, keajaiban ada di saringan!

M. KOROLEVA - Saya tidak tahu mengenai anda, tetapi saya lebih suka versi kedua. Dan yang paling penting, setiap orang kini dapat menebak keajaiban untuk diri mereka sendiri dalam saringan. Tiba-tiba menjadi kenyataan?

O. SEVERSKAYA - Bagaimanapun, kami adalah Marina Koroleva, Olga Severskaya dan jurutera bunyi ………. - kami berharap ini.

Etimologi perkataan krim masam

krim masam - ukr. krim masam, blr. krim masam, bulg. krim masam (Mladenov), Slovenia. smetana, Czech., slvts. smetana "krim, krim masam", Old Polish. smiotana, Poland. smietana, dail. smiotana, sniotana (Nitsch, JP I, 40 et seq.), Kashubian. smjotana, V.-lopak. smjetana, n.-genangan. smetana - tanaman "Ulmaria pentaretala". Pembinaan semula bentuk asal * sъmetana berasal dari bahasa Ukraine. dan Poland lain. borang; dalam bahasa Poland. dail. smietana, mungkin, mengembangkan e sekunder, seperti di miedzu "antara". Bentuk fonetik bilik lebih sukar. smintina, istrorum. smintira - smintiresc yang sama "untuk menghilangkan krim", yang ditinggikan ke kemuliaan. * sъmetana; lihat Tiktin 3, 1447; Buchan, JIRSpr. 5, 319; Mi. 18W 189. Sebagai peraturan, * sьmetana dihasilkan dari bentuk yang berkaitan dengan balingan, pedang, sьmetati, Serbo-Horv. smetati "to remove, dump" (Brueckner, KZ 48, 214 et seq.; Disown. 533; PF 5, 40; Rozvadovsky, JP 1, 38 et seq.; Nich, ibid; Zheltov, FZ, 1876, edisi 4, hlm. 40; Trans. II, 336). Yang lain kerana kehadiran bilik. bentuk mengembalikan kegemilangan. bentuk * sъmetana dan mendekatkannya dengan Seni. mt, membalas dendam "mengganggu" (Mi. ЕW 189; Bernecker 2, 44; Trautmann, BSW 181 et seq.). Vokal hidung tidak mempunyai kemuliaan. motivasi yang memuaskan (Trautman, ibid.). Dalam kes ini, seseorang harus menganggap bahawa asalnya. * sъmetana sebagai hasil penyebaran e dan yang berikut -n- memberikan awal * sьmetana (Berneker, Trautmann). Timur-Rabu-Jerman Schmant "cream" tidak dapat digunakan dalam hal ini, kerana Wed-nzh-German. smant dan abad baru-n. Schmant diwakili di Lorraine, Trier, Luxembourg (Kretschmer, D. Wortg. 400 dan seterusnya; Kluge-Goetze 528) dan, mungkin, ia harus dipisahkan dari orang Slav. kata-kata.

Kata-kata yang berjiran

ukr. krim masam, blr. krim masam, bulg. krim masam (Mladenov), Slovenia. smetana, Czech., slvts. smetana "krim, krim masam", Old Polish. smiotana, Poland. smietana, dail. smiotana, sniotana (Nitsch, JP I, 40 et seq.), Kashubian. smjotana, V.-lopak. smjetana, n.-genangan. smetana - tanaman "Ulmaria pentaretala". Pembinaan semula bentuk asal * sъmetana berasal dari bahasa Ukraine. dan Poland lain. borang; dalam bahasa Poland. dail. smietana, mungkin, mengembangkan e sekunder, seperti di miedzu "antara". Bentuk fonetik bilik lebih sukar. smintina, istrorum. smintira - sama, smintiresc "untuk menghilangkan krim", yang dinaikkan ke kemuliaan. * sъmetana; lihat Tiktin 3, 1447; Buchan, JIRSpr. 5, 319; Mi. 18W 189. Sebagai peraturan, * sьmetana dihasilkan dari bentuk yang berkaitan dengan balingan, pedang, sьmetati, Serbo Horv. smetati "to remove, dump" (Brueckner, KZ 48, 214 et seq.; Disown. 533; PF 5, 40; Rozvadovsky, JP 1, 38 et seq.; Nich, ibid; Zheltov, FZ, 1876, edisi 4, hlm. 40; Trans. II, 336). Yang lain kerana kehadiran bilik. bentuk mengembalikan kegemilangan. bentuk * sъmetana dan mendekatkannya dengan Seni. mt, balas dendam "mengganggu" (Mi. ЕW 189; Bernecker 2, 44; Trautmann, BSW 181 et seq.). Vokal hidung tidak mempunyai kemuliaan. motivasi yang memuaskan (Trautman, ibid.). Dalam kes ini, seseorang harus menganggap bahawa asalnya. * sъmetana sebagai hasil penyebaran e dan yang berikut -n- memberikan awal * sьmetana (Berneker, Trautmann). Timur-Rabu-Jerman Schmant "cream" tidak dapat digunakan dalam hal ini, kerana Wed-nzh-German. smant dan abad baru-n. Schmant diwakili di Lorraine, Trier, Luxembourg (Kretschmer, D. Wortg. 400 dan seterusnya; Kluge-Goetze 528) dan, mungkin, ia harus dipisahkan dari orang Slav. kata-kata.

Kamus Etimologi Krylov

Kata Slavik yang biasa, yang pada awalnya merupakan partisipatif dari masa lalu yang tegang dari kata kerja smetati - "sapu, sapu, kumpulkan." Krim masam secara harfiah bermaksud "yang dikumpulkan dari susu".

Lihat maksud krim masam dalam kamus lain

Krim masam J. - 1. Produk tenusu yang diperoleh daripada krim dengan penapaian.
Kamus penerangan Efremova

Krim masam - krim masam, pl. tidak, baik. Krim masam atau lapisan atas susu masam tebal. Sup kubis dengan krim masam. Keluarkan mentega daripada krim masam. Kentang dalam krim masam. memerah seperti bunga ros dan putih seperti krim masam. Pushkin.
Kamus Huraian Ushakov

Krim masam - s; g. Lapisan susu fermentasi yang tebal dan berlemak. Kislaya s. Lemak c. Sup kubis dengan krim masam. Buat krim dengan krim masam. Pancake dengan krim masam. Cendawan dalam krim masam. Putih seperti. (oh sangat.
Kamus penerangan Kuznetsov

Krim masam adalah produk susu fermentasi yang dihasilkan dari krim dengan menapis kultur murni bakteria asid laktik. Mengandungi protein (kira-kira 2.5%), lemak (20-40%), karbohidrat (2.3-2.5%), susu.
Kamus ensiklopedik besar

Krim masam - krim masam krim masam
Nama keluarga saya Smetanin saya ingin mengetahui asal usulnya.
Nama keluarga seperti nama anda berasal dari nama samaran atau nama bukan gereja.
Kamus nama keluarga Rusia

Krim masam Bedrich - (2 III 1824, Litomyšl - 12 V 1884, Prague)
Kamus Muzik

Smetana B. - (Smetana) Bedrich (2 III 1824, Litomyšl - 12 V 1884, Prague) - Czech. komposer, konduktor, pemain piano, masyarakat muzik. aktivis. Dia belajar biola dengan ayahnya, pembuat bir, pencinta muzik. Dari umur 5 tahun.
Ensiklopedia muzik

SWEET - SWEET, -y, baik. Produk tenusu krim masam. Sup kubis dengan krim masam. " samb. || krim masam, th, th.
Kamus Huraian Ozhegov

Maksud perkataan "sour cream"

MANIS, -y, baik. Lapisan susu fermentasi yang tebal dan berlemak. Pancake dengan krim masam. Cendawan dalam krim masam.

Sumber (versi bercetak): Kamus bahasa Rusia: Dalam 4 jilid / RAS, Institut linguistik. penyelidikan; Ed. A.P. Evgenieva. - Edisi ke-4, Dihapus. - M.: Rus. lang.; Poligraf, 1999; (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

  • Krim masam (s'mętana dari s'mětati - untuk membuang, membuang) adalah produk susu fermentasi yang diperoleh dari krim dan masam. Kandungan lemak berbeza dari 10 hingga 58%.

Krim masam adalah krim fermentasi laktik. Produk tradisional masakan Perancis dan Slavia. Pada zaman moden ini, kemudahan memperoleh menyebabkan penyebaran krim masam meluas di negara lain. Produk ini digunakan bukan sahaja dalam bidang gastronomi, tetapi juga kosmetik rumah.

SMETA'NA, s, pl. tidak, baik. Krim masam atau lapisan atas susu masam tebal. Sup kubis dengan krim masam. Keluarkan mentega daripada krim masam. Kentang dalam krim masam. Seperti bunga mawar, pemerah pipi, dan putih, seperti krim masam. Pushkin.

Sumber: "Kamus Penjelasan Bahasa Rusia" yang diedit oleh D. N. Ushakov (1935-1940); (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

krim masam

1. produk susu fermentasi yang diperoleh (dihasilkan) dari krim dengan penapaian; lapisan susu fermentasi tebal dan berlemak ◆ Borsch dengan unggas yang diberi makan, yang paling indah, dibumbui dengan babi babi dan diputihkan dengan krim masam - sedap! GF Kvitka-Osnovyanenko, "Pan Khalyavsky", 1839 ◆ Kemudian bayangkan okroshka atau sup kubis hijau dengan krim masam, dan lain-lain, dll. AP Chekhov, "Dari peringatan seorang idealis", 1885– 1886 (petikan dari RNC) ◆ Nenek akan meletakkan kerutan dengan susu di dalam pantri dan menunggu krim masam meresap, kemudian keluarkan lapisan krim masam dengan sudu di dalam periuk yang terpisah, mengumpulkannya cukup banyak, turunkan mentega dari krim masam, kukus dadih dari dadih di dalam oven. Victor Astafiev, "The Last Bow", 1968-1991 (petikan dari RNC) ◆ Tidak ada yang lebih enak daripada cendawan susu hitam masin dengan krim masam. Alexander Ilichevsky, "Koster" // "Oktober", 2008 (petikan dari RNC) cream Krim masam adalah produk susu fermentasi yang dihasilkan oleh penapaian krim dengan atau tanpa produk tenusu menggunakan mikroorganisma fermentasi - lactococci atau campuran lactococci dan termophilic streptokokus asid laktik. "Ragam susu yang diperam" // "Sains dan Kehidupan", 2009 (petikan dari RNC)

Etimologi perkataan krim masam

krim masam - ukr. krim masam, blr. krim masam, bulg. krim masam (Mladenov), Slovenia. smetana, Czech., slvts. smetana "krim, krim masam", Old Polish. smiotana, Poland. smietana, dail. smiotana, sniotana (Nitsch, JP I, 40 et seq.), Kashubian. smjotana, V.-lopak. smjetana, n.-genangan. smetana - tanaman "Ulmaria pentaretala". Pembinaan semula bentuk asal * sъmetana berasal dari bahasa Ukraine. dan Poland lain. borang; dalam bahasa Poland. dail. smietana, mungkin, mengembangkan e sekunder, seperti di miedzu "antara". Bentuk fonetik bilik lebih sukar. smintina, istrorum. smintira - smintiresc yang sama "untuk menghilangkan krim", yang ditinggikan ke kemuliaan. * sъmetana; lihat Tiktin 3, 1447; Buchan, JIRSpr. 5, 319; Mi. 18W 189. Sebagai peraturan, * sьmetana dihasilkan dari bentuk yang berkaitan dengan balingan, pedang, sьmetati, Serbo-Horv. smetati "to remove, dump" (Brueckner, KZ 48, 214 et seq.; Disown. 533; PF 5, 40; Rozvadovsky, JP 1, 38 et seq.; Nich, ibid; Zheltov, FZ, 1876, edisi 4, hlm. 40; Trans. II, 336). Yang lain kerana kehadiran bilik. bentuk mengembalikan kegemilangan. bentuk * sъmetana dan mendekatkannya dengan Seni. mt, membalas dendam "mengganggu" (Mi. ЕW 189; Bernecker 2, 44; Trautmann, BSW 181 et seq.). Vokal hidung tidak mempunyai kemuliaan. motivasi yang memuaskan (Trautman, ibid.). Dalam kes ini, seseorang harus menganggap bahawa asalnya. * sъmetana sebagai hasil penyebaran e dan yang berikut -n- memberikan awal * sьmetana (Berneker, Trautmann). Timur-Rabu-Jerman Schmant "cream" tidak dapat digunakan dalam hal ini, kerana Wed-nzh-German. smant dan abad baru-n. Schmant diwakili di Lorraine, Trier, Luxembourg (Kretschmer, D. Wortg. 400 dan seterusnya; Kluge-Goetze 528) dan, mungkin, ia harus dipisahkan dari orang Slav. kata-kata.

Kata-kata yang berjiran

ukr. krim masam, blr. krim masam, bulg. krim masam (Mladenov), Slovenia. smetana, Czech., slvts. smetana "krim, krim masam", Old Polish. smiotana, Poland. smietana, dail. smiotana, sniotana (Nitsch, JP I, 40 et seq.), Kashubian. smjotana, V.-lopak. smjetana, n.-genangan. smetana - tanaman "Ulmaria pentaretala". Pembinaan semula bentuk asal * sъmetana berasal dari bahasa Ukraine. dan Poland lain. borang; dalam bahasa Poland. dail. smietana, mungkin, mengembangkan e sekunder, seperti di miedzu "antara". Bentuk fonetik bilik lebih sukar. smintina, istrorum. smintira - smintiresc yang sama "untuk menghilangkan krim", yang ditinggikan ke kemuliaan. * sъmetana; lihat Tiktin 3, 1447; Buchan, JIRSpr. 5, 319; Mi. 18W 189. Sebagai peraturan, * sьmetana dihasilkan dari bentuk yang berkaitan dengan balingan, pedang, sьmetati, Serbo Horv. smetati "to remove, dump" (Brueckner, KZ 48, 214 et seq.; Disown. 533; PF 5, 40; Rozvadovsky, JP 1, 38 et seq.; Nich, ibid; Zheltov, FZ, 1876, edisi 4, hlm. 40; Trans. II, 336). Yang lain kerana kehadiran bilik. bentuk mengembalikan kegemilangan. bentuk * sъmetana dan mendekatkannya dengan Seni. mt, membalas dendam "mengganggu" (Mi. ЕW 189; Bernecker 2, 44; Trautmann, BSW 181 et seq.). Vokal hidung tidak mempunyai kemuliaan. motivasi yang memuaskan (Trautman, ibid.). Dalam kes ini, seseorang harus menganggap bahawa asalnya. * sъmetana sebagai hasil penyebaran e dan yang berikut -n- memberikan awal * sьmetana (Berneker, Trautmann). Timur-Rabu-Jerman Schmant "cream" tidak dapat digunakan dalam hal ini, kerana Wed-nzh-German. smant dan abad baru-n. Schmant diwakili di Lorraine, Trier, Luxembourg (Kretschmer, D. Wortg. 400 dan seterusnya; Kluge-Goetze 528) dan, mungkin, ia harus dipisahkan dari orang Slav. kata-kata.

Krim masam dan sapu

Dari mana asalnya krim masam? Dan adakah dia dihanyutkan?

Jangan berfikir bahawa saya akan mempersoalkan kualiti dan rasa produk yang luar biasa seperti krim masam. Soalan saya (lebih tepatnya, pertanyaan yang ditujukan kepada saya) berbeza: adakah kata "krim masam" berkaitan dengan kata kerja "sapu", dan jika demikian, bagaimana?

Mari kita bincangkan perkara ini.

Jadi, krim masam adalah produk tenusu yang terbuat dari krim masam, kerana kamusnya menentukannya. Atau, dengan kata lain, produk tenusu dengan kandungan lemak tinggi, yang diperoleh dari lapisan atas susu masam curdled. Tidak perlu dikatakan, betapa hebatnya krim masam di Rusia! Namun, mengapa hanya di Rusia? Hampir seluruh Eropah Timur dapat disebut sejenis "kerajaan krim masam": Ukraine, Belarus, Lithuania, Latvia, Estonia, negara-negara bekas Yugoslavia. Malah di Finland, produk kegemaran kami dipanggil smetana! Perkataan yang sama, smetana, cukup lucu, digunakan dalam bahasa Inggeris bersama dengan krim masam tradisional..

Nah, sekarang kita sampai pada perkara utama: apa yang dihanyutkan dari apa? Sudah tentu, sekarang, dalam pengeluaran industri, susu pertama kali dipisahkan, iaitu dibahagikan kepada krim dan susu skim, kemudian krim yang dihasilkan dipasteurisasi, ditapai, disejukkan, dibiarkan matang. dan inilah dia, krim masam yang diidamkan! Seperti yang anda lihat, tidak ada "menyapu"..

Tetapi ada masanya tidak ada yang pernah mendengar tentang pemisah! Dan kemudian mereka mendapat krim masam kami dengan mudah: mereka mengeluarkan susu masam, menyapu lapisan yang sudah di atas dan menyimpannya di tempat yang sejuk. Bukan kebetulan bahawa di Dahl's Dictionary krim masam terdapat secara langsung dalam artikel dengan kata-kata "menyapu, menyapu, menyapu" (iaitu, membuang, membuang). Seperti yang diandaikan oleh ahli bahasa, kata smetana sudah ada dalam bahasa Slavic yang umum - dan ia berasal hanya dari kata kerja sъmetati (untuk menjatuhkan, untuk membuang).

Oleh itu, ini adalah kes yang senang bagi para ahli bahasa dan untuk anda dan saya apabila semuanya kelihatan mudah dan difahami. Krim masam - dari menyapu. Mereka yang memperdagangkan krim masam, pada zaman Dahl, dipanggil krim masam dan krim masam, dan pencinta krim masam - krim masam dan krim masam. Walau bagaimanapun, cinta krim masam secara amnya adalah perbualan yang terpisah. Mereka bahkan menulis puisi tentangnya. Sebagai contoh, Nikolai Zabolotsky sangat menyayanginya sehingga dia juga memanggil pemisah seolah-olah itu adalah benda hidup: "Pemisah, dewa Chukhonsky / Menjinakkan kuda tungganganmu / minyak raja Pink! / Biarkan aku mencintaimu / Beri aku dua balang krim / Beri aku setengah baldi krim masam, / Kepada Saya menyanyi dekat willow / Hingga pagi! ".