Biji wijen - mitos kalsium dan pilihan penggunaan

Bijan biasa atau bijan Oriental adalah tanaman yang bijinya banyak digunakan dalam memasak, dan juga merupakan salah satu tanaman biji minyak kuno. Penanaman wijen di Asia bermula beberapa ribu tahun sebelum era kita.

Wijen dimakan dalam bentuk biji, dan minyak juga dihasilkan dari itu. Lebih daripada 60% bahan mentah bijan yang digunakan digunakan untuk pengeluaran minyak. Minyak wijen banyak digunakan dalam perubatan dan tata rias, serta dimakan..

Dipercayai bahawa biji bijan menyimpan rekod kandungan kalsium. Terdapat beberapa kehalusan dalam hal ini, tidak setiap bijan mengandung banyak kalsium.

Isi kandungan

Biji wijen atau wijen

Orang Yunani memanggil bijan "bijan", dalam bahasa Latin adalah "sesamum" dan dalam bahasa Arab "simsim". "Simsim, buka!" - mantra yang diketahui oleh kami yang membuka pintu masuk gua dari dongeng "Ali Baba dan Empat Puluh Pencuri", yang sebenarnya seharusnya terdengar dalam bahasa Rusia "Sesame, bukalah!".

Dalam bahasa Perancis, misalnya, ia diterjemahkan sebagai "Sesame, ouvre-toi!" Mengapa penterjemah kami tidak menerjemahkan ejaan untuk kami secara lisan? Mungkin kerana mereka tidak memahami mengapa kita bercakap mengenai bijan sama sekali.

Soalannya sungguh menarik. Menurut satu versi, pengarang dongeng ingin menyamakan suara membajak gua dengan seekor ikan kod yang pecah dari kematangan kotak dengan biji bijan. Menurut versi lain, mantra dengan nama wijen muncul secara kebetulan, dan pada mulanya itu adalah mengenai nama dewa dalam bahasa Ibrani.

Bagaimana sebenarnya, kita tidak akan tahu pasti, tetapi kita akan ingat dengan tepat bagaimana bijan diterjemahkan ke dalam bahasa Arab.

Penggunaan biji bijan di negara Arab

Di negara-negara Arab, bijan digunakan untuk sarapan, makan siang dan makan malam, sangat meluas sehingga sukar untuk membayangkan makanan mereka tanpa bijan..

Wijen dimakan terutama dalam bentuk saus yang disebut tahina. Tahina dibuat dari biji wijen tanah dengan penambahan air, jus lemon, minyak zaitun dan rempah.

Di Mesir, misalnya, roti, falafel, sayur-sayuran, udang, ikan, ayam, sayur-sayuran, secara umum, semua yang disajikan di atas meja dicelupkan dalam tahina. Saya tinggal di sana selama beberapa tahun dan saya boleh mengatakan bahawa tidak ada satu makanan yang lengkap tanpa tahini - selalu ada di atas meja.

Setiap orang menyediakan tahina sedikit berbeza, menambahkan jumlah air, minyak zaitun, pelbagai rempah-rempah atau ramuan, tetapi asasnya selalu pasta wijen, yang dijual siap dalam tin, iaitu, mereka sendiri tidak mengisar biji wijen.

Saya cuba membuat tahina di Rusia dari biji wijen mengikut resipi yang saya perhatikan dalam masakan Mesir, tetapi rasanya tidak berfungsi di luar sana..

Rupanya kerana minyaknya berbeza, lemonnya berbeza, dan jisim wijen itu sendiri, ketika anda membuatnya sendiri dari biji, berbeza dengan apa yang mereka jual di bank.

Konon, ia masih membuat sos bijan yang cukup enak. Sangat sedap mencelupkan paprika atau tomato ke dalamnya, dan anda juga boleh membumbui salad dengan mereka dan bukannya mayonis - ternyata lebih sihat dan enak.

Selain tahina dari biji wijen di negara-negara Arab, mereka membuat halva dan kozinaki, dan menaburkannya dengan pastri..

Halva wijen berbeza dengan halva bunga matahari dari segi penampilan dan rasa, dan, seperti halva mana pun, ia bukan untuk semua orang..

Mitos mengenai faedah bijan

Dipercayai bahawa biji bijan lebih baik daripada kebanyakan makanan dalam kalsium dan oleh itu sangat bermanfaat untuk menguatkan tulang. Tetapi di sini anda perlu mengetahui bijan mana yang dimaksudkan.

Biji bijan yang tidak dimurnikan kaya dengan kalsium: 100 gram biji ini mengandungi lebih daripada 1000 mg kalsium.

Biji wijen putih yang paling sering dilihat di pasaran dikupas. Dalam bijan putih halus, kandungan kalsium hanya 60 mg per 100 gram produk..

Sebagai perbandingan, 100 gram badam mengandungi 276 mg kalsium, aprikot kering - 160 mg, kefir - 125 mg, oatmeal - 60 mg.

Iaitu, dalam gelas kefir atau ryazhenka standard akan ada 250 mg kalsium. Untuk mendapatkan jumlah kalsium yang sama dari biji wijen putih, anda perlu makan 416 gram, yang tentu saja tidak dapat diterima, kerana bijan tinggi kalori - 570 kkal per 100 gram. 250 mg kalsium yang sama dapat diperoleh dari 50 gram keju Adyghe biasa.

Tidak disempurnakan adalah biji bijan hitam dan coklat. Anda boleh membelinya di kedai makanan kesihatan..

Oleh itu, jika tujuan anda adalah untuk menambah diet anda dengan kalsium, maka anda harus mengambil biji bijan hitam atau coklat yang tidak disempurnakan..

Berapa banyak kalsium yang ada dalam 1 sudu teh dan 1 sudu biji bijan

Bijan1
sudu teh tahap
5 g
1
sudu teh bertumit
8 g
1
sudu besar
16 g
1
sudu besar
24 g
Biji bijan coklat atau hitam yang belum dikupas50 mg
(4% daripada RDA)
80 mg
(6.5% DV)
160 mg
(13.5% DV)
240 mg
(20% daripada RDA)
Bijan putih yang dikupas3 mg
(0.25% DV)
4.8 mg
(0.4% DV)
9.6 mg
(0.8% daripada RDA)
14.4 mg
(1.2% DV)

* Dengan pengambilan kalsium setiap hari - 1200 mg.

Biji bijan hitam dan coklat - rasa, percambahan

Rasa wijen hitam dan coklat yang tidak dikupas berbeza dengan warna putih, rasanya tidak begitu ringan, tetapi jika menyihatkan, mungkin tidak menjadi masalah lagi.

Terdapat orang yang lebih menyukai bijan hitam daripada bijan putih, jadi anda perlu mencuba dan menentukan sendiri.

Untuk memastikan bahawa biji wijen yang anda beli pasti tidak dikupas, anda boleh menanam bijinya. Hanya sebiji benih yang belum diproses yang dapat memberi tunas hidup.

Ada yang telah melakukan ini dan di beberapa laman web di Internet anda boleh mendapatkan gambar yang mengesahkan bahawa biji bijan hitam dan coklat bercambah dengan baik. By the way, benih bercambah menjadi lebih berguna..

Ciri-ciri bijan putih yang berguna

Walaupun kalsium dalam bijan putih tidak mencukupi, ia pasti mempunyai kelebihan dan khasiat berguna untuk pemakanan kita..

Ini terutamanya protein sayur-sayuran, serta asid lemak omega-6 dan omega-9 yang terdapat dalam minyak bijan..

Asid lemak omega-6 dan omega-9 menguatkan sistem imun, meningkatkan fungsi sistem pembiakan, saraf, endokrin dan kardiovaskular.

Sesame juga mengandungi antioksidan - vitamin E dan lignan, yang menormalkan metabolisme lipid dalam tubuh dan melambatkan penuaan.

Sesame juga mengandungi magnesium, besi, zink, tembaga, mangan, fosfor.

Selain daripada khasiatnya, wijen putih mempunyai rasa piquant khas yang dapat melengkapkan dan mempelbagaikan banyak hidangan..

Mengisar biji bijan untuk lebih banyak faedah

Biji wijen berbeza dari biji yang boleh dimakan yang lain kerana ia sangat kecil dan agak sukar untuk mengunyah biji tersebut sehingga dapat diserap dengan baik. Oleh itu, disyorkan untuk mengisarnya sebelum digunakan..

Sudah jelas bahawa untuk menaburkan roti yang dipanggang, lebih baik menggunakan biji wijen, dan untuk yang lain, lebih baik digunakan untuk menggilingnya terlebih dahulu..

Lebih baik menyimpan biji wijen di tempat yang sejuk, di dalam bekas kedap udara dan tahan kelembapan. Dan ini terutama berlaku untuk biji bijan..

Dipercayai bahawa mengisar biji bijan lebih baik setiap hidangan, kerana biji wijen tanah menjadi pahit. Saya biasanya berdoa 0.5 kilogram biji bijan pada satu masa, kemudian memasukkannya ke dalam bekas plastik kedap udara dan menggunakannya selama 2-4 minggu. Selama ini, biji bijan tidak pernah terasa pahit dalam diri saya.

Mengisar biji bijan boleh dilakukan dengan mudah dengan pengisar kopi konvensional, ia mengisar lebih cepat daripada kopi. Setelah mengisar biji bijan, penggiling kopi perlu dicuci dengan sabun, kerana biji wijen sangat berminyak.

"Tepung" dari bijan hancur juga berminyak, tidak rapuh.

Cara menggunakan biji bijan - bijirin, pastri, salad

Saya menambah bijan ketika membakar lempeng, terutama sayur, saya menambahkannya ke dalam oatmeal siap dan bijirin serupa.

Berpakaian yang asli dan sihat diperoleh dengan menambahkan biji wijen ke salad sayuran, yang biasanya disajikan dengan mentega atau mayonis..

Susu bijan

Anda juga boleh membuat susu sayuran dari bijan putih, seperti badam atau oatmeal.

Untuk menyediakan susu bijan, rendam biji wijen di dalam air selama beberapa jam pada kadar 1 hingga 5. Kemudian kisar ke dalam pengisar dan perahkan susu melalui saringan.

Sekiranya anda lebih suka susu manis, anda juga boleh menambah beberapa biji kurma sebelum dicincang dalam pengisar..

Ini menghasilkan susu nabati yang kaya dengan protein yang sangat bermanfaat untuk diet vegetarian atau berpuasa..

Manfaat dan bahaya kesihatan dari biji bijan

Sesame (bijan) adalah tanaman Pancake tahunan yang berasal dari Afrika Selatan. Walaupun bijan ditanam secara aktif di Timur Jauh, India dan Asia Tengah. Tanaman ini mempunyai banyak ciri bermanfaat, tetapi ditanam terutamanya untuk minyak..

Sifat bermanfaat bijan diketahui banyak kerana kandungan kalsium yang dicatatkan - 1474 mg. Walau bagaimanapun, faedahnya tidak berakhir di sini, di bawah adalah maklumat mengenai 15 khasiat perubatan biji bijan..

Komposisi bijan

Biji wijen mempunyai rasa yang menyenangkan yang menjadi lebih cerah setelah dipanggang. Semasa rawatan haba, asid fitik terurai, yang mengganggu asimilasi normal produk. Pengkalsian membolehkan tubuh memperoleh zat besi, kalsium, magnesium dan zink secara bebas dari biji bijan.

100 g bijan mengandungi (peratusan nilai harian orang dewasa):

Kandungan kalori - 565 kkal (39.68%).

Protein - 19.4 g (23.66%).

Lemak - 48.7 g (74.92%).

Karbohidrat - 12.2 g (9.53%),

Serat makanan - 5.6 g (28%).

Vitamin E - 2.3 mg (15.3%).

Vitamin B1 - 1,27 mg (84,7%).

Vitamin B6 - 0,79 mg (40,5%).

Vitamin B9 - 97 μg (24.5%).

Vitamin PP - 11.1 mg (55.5%).

Zat besi - 16 mg (88.9%).

Makan 100 g biji bijan membolehkan anda menampung keperluan zat besi setiap hari pada wanita dewasa. Walaupun anda perlu mengambil kira hakikat bahawa elemen ini diserap dari produk tumbuhan tidak lebih dari 25%. Maklumat ini sangat relevan bagi wanita yang menolak daging..

Sesame adalah sumber asid lemak poli dan tak jenuh tunggal.

Ia mengandungi:

Asid sawit. Ia perlu bagi tubuh untuk penghasilan kolagen dan elastin secara normal.

Asid linoleik. Dia mengambil bahagian dalam pembentukan sel-sel otak, sistem genitouriner dan organ penglihatan pada janin.

Asid oleik. Ia membantu menurunkan kadar kolesterol darah.

Asid stearik. Ia mempunyai kesan yang baik pada sel-sel epidermis.

Sebagai tambahan kepada komponen yang disenaraikan, bijan adalah sumber asid lemak tak jenuh ganda, antioksidan dan sebatian bermanfaat lain.

Berapa banyak kalsium dalam bijan?

Wijen mesti dimakan oleh orang yang menderita kekurangan kalsium dalam badan. 100 g biji yang tidak dimurnikan mengandungi 1474 mg. Jumlah ini cukup untuk mengekalkan prestasi semua organ sepanjang hari tanpa mengeluarkan kalsium dari tisu tulang..

Sekiranya biji bijan telah dirawat dengan panas dan dipanaskan hingga 65 ° C, maka kalsium di dalamnya mengalami transformasi. Badan akan menyerapnya 10 kali lebih teruk. Oleh itu, untuk menambah simpanan unsur jejak ini, anda perlu memakan biji mentah..

Apa yang Anda Dapatkan Dengan Hanya 30 Gram Biji Wijen?

Bijan yang tidak dicelup (hitam)

Bijan yang dikupas (putih)

Biji wijen mempunyai komposisi vitamin dan mineral yang kaya, tetapi bijan adalah yang paling berharga di dalamnya. Ligan ini hanya terdapat pada bijan dan biji rami. Pengambilannya ke dalam tubuh membolehkan anda mempercepat metabolisme, meningkatkan kepekatan vitamin E, dan mengurangkan intensiti proses keradangan. Manfaat bijan dari biji bijan tidak dapat dinafikan, oleh itu, bahan tambahan makanan biologi dibuat berdasarkan asasnya..

Sesamol dan sesaminol adalah dua antioksidan langka yang menjadikan minyak bijan menjadi makanan yang sangat stabil. Jangka hayat biji wijen adalah 8 tahun, dan minyak bijan adalah 3 bulan (setelah membuka botol). Pada masa yang sama, tidak ada kehilangan sifat berguna mereka..

15 khasiat biji bijan yang sangat bermanfaat

Sesame adalah produk makanan yang berharga. Berkat penggunaannya yang tetap, seseorang dapat mencapai kesan berikut:

Protein. 100 g biji mengandungi 18 g protein, yang merupakan 32% daripada nilai harian bagi orang dewasa. Dos standard (30 gram) mengandungi 5.5 gram protein.

Untuk memaksimumkan penyerapan protein, pilih biji bijan panggang. Proses mengelupas dan memanggang mengurangkan oksalat dan fitat, sebatian yang mengganggu pencernaan dan penyerapan protein. (1)

Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa bijan rendah lisin - asid amino yang cukup terdapat dalam makanan haiwan. Sekiranya anda tidak makan daging, anda boleh mengatasi kekurangan kacang dan kacang buncis. Sebaliknya, biji wijen mengandung metionin dan sistein, dua asid amino yang tidak disediakan oleh kekacang dalam jumlah yang mencukupi. [2]

Sumber serat yang baik. Hanya 3 sudu sehari (30 gram) menyediakan 3.5 gram serat, yang merupakan 12% daripada DV..

Pencegahan diabetes. Mengonsumsi biji wijen dapat membantu menjaga kadar gula dalam darah agar tidak meningkat, jadi risiko anda menghidap diabetes dikurangkan.

Catatan menarik diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition pada tahun 2011. Para saintis yang telah memantau pesakit diabetes mellitus jenis 2 mendapati bahawa mengambil minyak bijan secara lisan dapat meningkatkan keberkesanan terapi glibenclamide (ubat untuk rawatan diabetes). [3]

Selain itu, biji wijen mengandung pinoresinol, sebatian yang mengatur kadar gula dalam darah dengan menghambat tindakan enzim pencernaan maltase. [4]

Pencegahan penyakit jantung dan tekanan darah tinggi. Telah terbukti secara eksperimen bahawa bijan mengandung lignin yang membantu mengatur kolesterol dan tekanan darah. Lignin dan fitosterol mengawal peningkatan kadar kolesterol serum dan hati. Oleh itu, doktor mengesyorkan mengambil biji bijan untuk pesakit yang berisiko tinggi mengalami aterosklerosis. Terima kasih kepada sesamol, gumpalan tidak terbentuk di dalam darah, gumpalan darah tidak terbentuk di dalam saluran. Yang penting ialah asid oleik, yang juga terdapat dalam biji bijan. Ia membantu menurunkan kadar kolesterol jahat dalam darah dan meningkatkan tahap kolesterol baik. Orang yang sering mengonsumsi biji wijen cenderung untuk menghidap iskemia koronari. [5], [6], [7]

Satu kajian dilakukan di mana 38 orang dengan kadar kolesterol darah tinggi diambil. Mereka memakan 40 gram biji bijan setiap hari selama 2 bulan dan mengalami penurunan 10% kolesterol LDL "buruk" dan penurunan trigliserida sebanyak 8% berbanding dengan kumpulan plasebo. [8]

Pencegahan barah. Biji wijen mengandungi zat yang mencegah sel barah membiak di dalam badan. Ini mungkin berlaku berkat magnesium dan sebatian khas yang disebut phytate. Wijen berguna untuk usus, kerana mengurangkan risiko terkena barah kolorektal.

Melindungi DNA dari kesan radikal yang merosakkan. Kesan menguntungkan ini disediakan oleh sesamol, yang terdapat pada shif dan minyak bijan. Selain menghancurkan radikal bebas di dalam badan, sesamol baik untuk limpa..

Menjaga kesihatan tulang. Biji wijen membantu mencegah perkembangan osteoporosis, kerana mengandungi kepekatan kalsium dan zink yang tinggi.

Mengekalkan kerja saluran pencernaan. Biji wijen mengandungi serat makanan yang penting untuk fungsi usus yang normal. Serat membantu membersihkan organ, membuang najis dan sebatian berbahaya daripadanya. Biji wijen dimasukkan ke dalam makanan untuk mencegah sembelit.

Mengurangkan sakit sendi yang disebabkan oleh rheumatoid arthritis. Tembaga yang terdapat dalam biji bijan mempunyai sifat anti-radang dan antioksidan. Ini membolehkan anda mengurangkan intensiti kesakitan dan pembengkakan di kawasan sendi yang terjejas, serta menguatkan tisu tulang dan saluran darah..

Terdapat sebuah kajian di mana orang-orang dengan penyakit ginjal makan campuran 18 gram biji rami dan 6 gram biji wijen dan labu setiap hari selama 3 bulan, tanda-tanda keradangan mereka menurun sebanyak 51-79%. Kajian ini jelas tidak menunjukkan bahawa biji wijen memainkan peranan utama, tetapi beberapa percubaan haiwan yang melibatkan biji wijen menyokong fakta ini. [sembilan]

Satu lagi kajian yang berlangsung selama 2 bulan. Orang dengan arthritis lutut makan 5 sudu besar (40 gram) serbuk biji bijan setiap hari bersama dengan ubat. Mereka mengalami pengurangan sakit lutut sebanyak 63% berbanding pengurangan hanya 22% pada kumpulan ubat sahaja! Di samping itu, kumpulan biji bijan menunjukkan peningkatan yang lebih besar dalam ujian motilitas sederhana dan penurunan yang lebih besar pada beberapa tanda keradangan berbanding dengan kumpulan kawalan [10], [11].

Pencegahan kerosakan pada sistem pernafasan. Benih mengandungi magnesium, yang mengurangkan risiko terkena asma bronkial dan penyakit lain yang berkaitan dengan penyumbatan bronkus.

Menjaga kesihatan mulut. Mengonsumsi biji wijen dan minyak mencegah streptokokus tumbuh di dalam mulut, dan juga membantu memutihkan gigi dan menghilangkan tartar.

Menjaga kesihatan sistem saraf. Biji wijen adalah antioksidan semula jadi yang sangat baik. Magnesium dan kalsium membantu meningkatkan transmisi impuls saraf, tiamin mempunyai kesan sedatif, triptofan meningkatkan pengeluaran serotonin. Berkat penggunaan biji wijen dalam makanan secara berkala, mungkin untuk menormalkan tidur, serta menghilangkan tekanan.

Pencegahan penyakit tiroid. Organ ini memerlukan tembaga, zink, vitamin B6 dan terutama selenium. Kelenjar tiroid anda mengandungi kepekatan selenium tertinggi dari mana-mana organ di dalam badan anda. Mineral ini memainkan peranan penting dalam penghasilan hormon tiroid. Semua bahan ini terdapat dalam biji bijan, termasuk 18% dari nilai selenium harian (lebih banyak lagi: makanan apa yang mengandungi selenium?).

Sumber vitamin B1, B3, B6. Menariknya, bijan yang dikupas mengandungi sedikit lebih banyak vitamin daripada bijan yang tidak dimurnikan. 30 gram biji bijan memenuhi 10-20% daripada keperluan harian tiamin, niasin dan vitamin B6.

Menguatkan sistem ketahanan badan. Biji wijen adalah sumber beberapa nutrien yang penting untuk fungsi sistem kekebalan tubuh, termasuk zink, selenium, tembaga, zat besi, vitamin B6, dan vitamin E. Perlu diingat bahawa walaupun kekurangan zink yang kecil dapat mengganggu fungsi imun! [12]

Khasiat biji bijan untuk wanita

Wijen baik untuk kesihatan wanita. Ia membantu menguatkan kuku dan rambut, mempercepat proses metabolik dalam badan, dan juga mempunyai sifat unik untuk menggantikan hormon seks wanita. Biji wijen mengandungi fitoestrogen, sebatian tumbuhan yang serupa dengan hormon estrogen. Oleh itu, ia berguna untuk wanita semasa menopaus, dan juga untuk pesakit dengan ketidakseimbangan hormon di dalam badan. [13]

Lebih-lebih lagi, sebatian ini dapat menurunkan risiko penyakit tertentu, seperti barah payudara, semasa menopaus. [empat belas]

Penyakit seperti vitiligo paling kerap mempengaruhi seks yang lebih adil. Pada pesakit, kawasan putih depigmentasi muncul pada kulit. Sesame membantu menghentikan proses penghilangan melanin. [15]

Telah diketahui bahawa selepas bermulanya menopaus, perubahan patologi mula berlaku pada tisu tulang. Kalsium dicuci keluar, mengakibatkan osteoporosis. Biji wijen adalah sumber mineral surih ini, dan juga sesamin, yang mempunyai kesan langsung pada osteoblas, merangsang ekspresi gen utama dan enzim utama dalam proses mineralisasi tulang. Oleh itu, ia mesti dimakan oleh semua wanita berumur lebih dari 45 tahun. [enam belas]

Korea Selatan menggunakan ekstrak biji bijan untuk merangsang pendarahan haid.

Khasiat biji bijan untuk lelaki

Sesame tidak boleh diabaikan oleh lelaki yang mementingkan kesihatan sistem pembiakan mereka. Produk ini adalah afrodisiak semula jadi yang membantu meningkatkan libido.

Semakin kerap lelaki memakan biji wijen, semakin rendah risikonya untuk menghidap penyakit jantung. Di samping itu, produk ini membantu otot untuk pulih lebih cepat selepas melakukan aktiviti fizikal..

Manfaat semasa mengandung

Sekiranya seorang wanita hamil sihat, maka dia boleh mengambil biji bijan dari semasa ke semasa. Ia dibenarkan memasukkannya ke dalam diet, bermula dengan trimester kehamilan kedua.

Penggunaan biji wijen yang berlebihan semasa mengandung boleh menyebabkan peningkatan nada rahim, kerana mempengaruhi hormon seks. [17]

Ia berguna bagi wanita hamil untuk memakan biji wijen, kerana dapat mencapai kesan berikut:

Tenangkan sistem saraf. Segala kegembiraan bagi wanita dalam kedudukannya adalah kontraindikasi..

Menguatkan gigi dan tulang ibu mengandung.

Membantu dalam pembentukan kerangka kanak-kanak.

Pembentukkan susu ibu dengan kalsium.

Menguatkan sistem imun.

Bagaimana cara mengambil biji bijan? Bagaimana dan berapa banyak untuk dimakan?

Bijan yang tidak diproses mengandungi asid fitik. Ia membawa kepada pelepasan kalsium dan zat besi dari badan. Untuk mengeluarkan asid fitik dari biji, biji mesti dicambah, direndam, dipanggang, atau diperam..

Untuk menghilangkan biji wijen dari asid fitik, ia mesti disimpan di dalam air sekurang-kurangnya 10 jam..

Anda boleh memusnahkan asid fitik dengan cara berikut:

Rendam di dalam air. Benih direndam pada waktu petang, air disiram pada waktu pagi, bijan dibasuh dan dikeringkan..

Rendam dalam air dengan sedikit cuka atau jus lemon. Dengan kaedah pemprosesan ini, 2 jam sudah cukup untuk menghilangkan asid fitik..

Memanaskan biji. Agar tidak menghancurkan bahan bermanfaat yang terkandung dalam biji wijen, anda perlu memprosesnya tidak lebih dari 2 minit. Kacau secara berterusan semasa kalsinasi. Jangan masukkan minyak atau cecair lain ke dalam loyang.

Satu kajian juga mendapati bahawa percambahan mengurangkan kepekatan phytate dan oxalate sebanyak 50% pada biji bijan..

Benih yang diproses boleh dimakan tanpa rasa takut membahayakan kesihatan. Benih ditambahkan ke salad dengan sayur-sayuran dan buah-buahan, smoothie, roti bakar dan sup. Tahini dibuat dari biji bijan, pasta ini menjadi pes utama untuk membuat sos hummus atau kacang. [18]

Cara makan biji bijan untuk penyerapan kalsium?

Agar kalsium dari biji wijen diserap dengan baik oleh badan, syarat-syarat berikut mesti diperhatikan:

Tubuh akan menyerap kalsium hanya jika orang itu tidak mengalami kekurangan vitamin D. Makanan mengandungi sedikit dari itu. Oleh itu, dalam cuaca cerah yang cerah, anda perlu pergi ke luar sekerap mungkin, sehingga sinar matahari dapat menyerang kulit. Atau, ambil vitamin D dalam bentuk cair pada 500-2000 IU sehari (dos harian selamat adalah 5000 IU atau lebih).

Kalsium diserap dengan baik jika seseorang memakan makanan yang kaya dengan fosforus. Terdapat banyak di dalamnya ikan, makanan laut, keju kotej dan herba. Oleh itu, anda boleh menggabungkan biji bijan dengan hidangan ini..

Tubuh tidak akan menerima kalsium dengan baik sekiranya keasidan jus gastrik meningkat atau menurun. Oleh itu, untuk penyerapannya yang normal, perlu memantau kesihatan sistem pencernaan..

Kalsium secara aktif dikeluarkan dari badan jika seseorang mengalami senaman fizikal yang berat. Mereka tidak boleh dibuang, mereka harus bersikap sederhana..

Kalsium dapat dikeluarkan dari tubuh dengan makanan seperti: garam, bayam, kacang merah. Kopi dan minuman berkarbonat menyumbang kepada kehilangan unsur jejak berharga ini. Oleh itu, dengan kekurangan kalsium, mereka mesti ditinggalkan..

Video: cara makan bijan sehingga kalsium diserap! 4 peraturan mudah!

Berapa biji bijan yang boleh anda makan setiap hari?

Sekiranya seseorang tidak mengalami masalah kesihatan, dia boleh makan 3 sudu biji (kira-kira 30 g) sehari. Ini akan membolehkan anda mendapat manfaat maksimum dari produk dan tidak membahayakan kesihatan anda. Dalam biji wijen, kandungan "protein / lemak / karbohidrat" dinyatakan dalam nisbah "14% / 78% / 9%".

Terdapat 35 jenis biji bijan. Benih berbeza warna dan boleh berwarna kuning, coklat, putih, merah dan hitam..

Bergantung pada pelbagai bijan, rasanya akan berbeza:

Biji hitam mempunyai aroma yang ketara, rasa pahit dan tidak memerlukan pembersihan awal.

Biji wijen putih tidak mempunyai bau yang kuat. Benih ini perlu dibersihkan sebelum makan..

Biji hitam adalah sumber zat besi dan sering digunakan untuk tujuan perubatan. Produk sedemikian ditunjukkan untuk dimakan oleh orang yang menderita anemia..

Biji putih dimasukkan ke dalam menu untuk memerangi sembelit.

Biji hitam membantu meningkatkan rasa pencuci mulut dan salad yang enak.

Biji wijen putih dimasukkan ke dalam roti bakar.

Video: apa yang akan berlaku sekiranya anda makan bijan setiap hari?

Keistimewaan Minyak wijen yang unik

Minyak wijen diperoleh dari biji panggang dan tidak dipanggang. Sekiranya produk asli tidak dirawat dengan panas, minyak akan mempunyai warna yang kaya dan aroma yang ketara..

Minyak digunakan sebagai produk makanan, ia digunakan untuk tujuan kosmetik dan perubatan.

Khasiat minyak untuk tubuh manusia:

Meningkatkan kadar pertumbuhan semula tisu. Untuk mencapai ini, minyak diambil secara dalaman dan digunakan sebagai ubat luaran..

Melawan penyakit kulit. Minyak itu digunakan untuk merawat patologi serius, misalnya, untuk menghilangkan psoriasis.

Pencegahan sembelit. Mengambil minyak bijan dapat membantu anda mengatasi halangan usus.

Perlindungan terhadap sinaran ultraviolet pada kulit. Menyapukan minyak bijan ke kulit dan rambut mengelakkan kerosakan strukturnya oleh sinar berbahaya. Minyak wijen mempunyai SPF 4.

Produk ini mendorong pertumbuhan rambut yang dipercepat apabila disapu pada kulit kepala. Gunakan minyak untuk memperbaiki rambut yang rosak dan lemah.

Menghilangkan kelemumur. Untuk melakukan ini, anda perlu menggosok minyak ke kulit kepala setiap petang, dan pada waktu pagi basuh dengan air. Untuk mengatasi masalah tersebut, diperlukan 30 hari.

Singkirkan tumit yang retak dan tangan kering. Untuk melakukan ini, minyak mesti digunakan terus ke kawasan yang bermasalah..

Memperbaiki keadaan kulit, rambut dan kuku.

Gunakan minyak bijan untuk urut. Penggunaannya memungkinkan anda melegakan kekejangan otot, meremajakan dermis, dan mempercepat pertumbuhan semula tisu. Untuk memanfaatkan sepenuhnya produk, ia mesti diambil secara dalaman..

Aplikasi bijan

Sesame digunakan dalam pelbagai bidang: dalam bidang kosmetologi, memasak dan perubatan. Untuk mendapatkan hasil yang terbaik dari produk, ia mesti dimasukkan dalam diet secara berkala. Ini akan membantu mengekalkan kadar kolesterol normal, melawan arthritis, dan mengawal gula darah. Sekiranya anda memakan roti wijen dari semasa ke semasa, tidak akan ada kesannya.

Biji wijen boleh ditambahkan ke dalam hidangan seperti:

Apa itu bijan dan bagaimana ia digunakan: sifat bermanfaat dan bahaya, kandungan kalsium

Biji wijen mempunyai banyak khasiat yang berguna, mereka dianggap sebagai komponen yang indah dan menyenangkan dalam banyak hidangan. Mereka meningkatkan rasa makanan, memperkaya dengan vitamin, asid lemak, minyak pati. Orang Mesir kuno menghormati mereka sebagai simbol umur panjang dan keabadian..

Komposisi dan ciri bijan

Sesame adalah tanaman selatan berminyak dari keluarga Pedaliev yang tumbuh di iklim tropika. Buat pertama kalinya mereka mengetahui mengenai tanaman di Afrika Selatan. Varieti tanaman India ditanam di wilayah utara Afrika, Asia..

Sesame (nama lain untuk wijen) dapat mencapai ketinggian hingga 1.5 m, sementara akarnya memanjang ke dalam tanah hingga kedalaman 1 meter. Batangnya tebal, bercabang. Daun tumbuh hingga 30 cm.

Pada awal bulan Jun, tanaman itu mekar, pada akhir bulan Ogos mungkin sudah dapat mengumpulkan buah-buahan yang sudah masak. Bunganya besar dengan warna pastel, terang. Selalunya diwakili oleh warna merah jambu, putih, ungu.

Buahnya adalah sekotak dua injap dengan biji di dalamnya. Ukuran biji kira-kira 5 mm. Warna biji bergantung pada ragamnya, selalunya berwarna putih, kuning muda. Tetapi secara semula jadi anda boleh menemui biji-bijian:

  • merah;
  • coklat;
  • hitam;
  • naungan kuning terang.

Pada skala industri, hanya 2 jenis bijan yang digunakan - hitam dan putih yang tidak disempurnakan:

  1. Hitam - tidak dikupas, mempunyai rasa dan aroma yang lebih kuat. Atas dasar bijan hitam, ubat biasanya dibuat.
  2. Sifat rasa dari bijan ringan lembut, nota kacang menang. Varieti ini lebih kerap digunakan dalam masakan..

Kini tanaman ini ditanam terutamanya di wilayah:

  • Transcaucasia di Rusia;
  • Asia Tengah;
  • Timur Jauh;
  • India.

Kami mengesyorkan menonton cerita mengenai tanaman, kesukaran penuaian industri:

Benih tanaman mengandungi bahan berguna:

  • serat makanan;
  • serat;
  • vitamin kumpulan B, A, PP, E;
  • mineral, unsur makro dan mikro;
  • sesamin, yang membantu menurunkan berat badan dan menurunkan kolesterol;
  • lemak, asid organik;
  • phytin.

Biji wijen kaya dengan kalsium dan zat besi, yang sangat bermanfaat untuk tulang dan sendi. Terdapat 975 mg kalsium per 100 g produk, yang lebih banyak daripada produk tenusu (keju dan keju kotej). Zat besi dalam bijan adalah 14.55 mg.

Benih sama sekali tidak mengandungi gluten, oleh itu ia dibenarkan untuk digunakan oleh orang yang tidak bertoleransi gluten.

Indeks glisemik tumbuhan adalah 35 unit daripada 100. Ini menunjukkan kesan produk pada gula darah dan kadar penyerapan.

Nilai pemakanan, biji bijan BJU setiap 100 gram:

  • 565 kkal;
  • 19.4 g protein;
  • 48.7 g lemak;
  • 12.2 g karbohidrat.

Benih, karena keanehan cangkang, tidak dicerna di saluran pencernaan dan keluar secara keseluruhan. Sekiranya anda mengisar, bijan akan dicerna..

Tonton program mengenai perasa yang sihat:

Khasiat bijan berguna untuk tubuh manusia

Sesame mempunyai kesan anti-radang yang kuat, mencegah perkembangan onkologi. Kesan bijirin terhadap kesihatan adalah dari aspek berikut:

  1. Kandungan kalsium yang tinggi dalam biji membantu mengekalkan kekuatan tulang.
  2. Asid lemak mengatur metabolisme lipid, mempercepat metabolisme, membantu pencernaan dan menurunkan berat badan.
  3. Vitamin kumpulan A, E mempunyai kesan positif pada kulit dan rambut - mereka meremajakan, melambatkan penuaan, meratakan seluruh badan.
  4. Serat dan serat makanan mengumpulkan racun dan racun dan membuangnya. Memperbaiki saluran pencernaan. Benih dianggap sebagai langkah pencegahan terhadap penyakit perut dan usus..
  5. Thiamine mempunyai kesan yang baik terhadap kerja jantung, menguatkan dinding saluran darah. Memperbaiki sistem saraf, menstabilkan latar belakang emosi dan meningkatkan kualiti tidur.
  6. Fitin meningkatkan fungsi pelindung, adalah agen profilaksis terhadap selsema dan selesema..
  7. Sesame mempunyai kesan positif terhadap latar belakang hormon, mempunyai kesan pencegahan terhadap penyakit sistem genitouriner.
  8. Kesan antiseptik biji-bijian menghalang pembentukan karies, menjadikan nafas segar. Unsur surih merawat gusi berdarah.
  9. Benih mempunyai kesan positif pada fungsi hati dan ginjal, dan membantu melegakan gejala mabuk.

Untuk para wanita

Bagi wanita, kelebihan bijan adalah menormalkan kesihatan sistem pembiakan dan alat kelamin:

  • biji membuat tempoh yang menyakitkan lebih mudah;
  • melegakan gejala klimaks;
  • membantu menghilangkan mastopati dalam bentuk losyen berdasarkan biji bijan.

Sesame akan mengatur sistem humoral dan saraf. Meringankan perubahan mood yang berterusan, menstabilkan latar belakang emosi.

Untuk lelaki

Sifat tumbuhan mempunyai kesan positif terhadap kesihatan lelaki:

  1. Phytosterols menjadikan biji menjadi afrodisiak semula jadi, cara untuk meningkatkan potensi.
  2. Pengambilan biji benih secara berkala akan menguatkan otot jantung, meningkatkan peredaran darah, yang akan bermanfaat semasa melakukan aktiviti fizikal.
  3. Kandungan protein yang tinggi akan membolehkan anda membina otot dalam masa yang singkat.

Untuk kanak kanak

Vitamin dan mineral dalam komposisi biji wijen menyumbang kepada pertumbuhan dan pembentukan kerangka, tisu otot yang cepat. Biji bijan boleh dimasukkan ke dalam diet dari 3-4 tahun.

Sangat berguna bagi anak-anak untuk menggunakan biji wijen dalam bentuk minyak yang sejuk. Ia adalah agen antibakteria yang baik dengan kesan pemanasan..

Telah terbukti secara saintifik bahawa kanak-kanak yang dietnya termasuk biji wijen berkembang dengan cepat secara intelektual, sakit lebih jarang, lebih seimbang dari segi emosi berbanding rakan sebaya yang tidak memakan biji-bijian..

Untuk warga emas

Benih akan sangat berguna untuk orang berusia lebih dari 50 tahun, tetapi dalam dos yang dikurangkan. Pencernaan makanan pada usia tua bertambah buruk, metabolisme perlahan, masing-masing, bijan kurang dicerna pada usia tua.

Makan biji secara sederhana:

  • akan mempunyai kesan pencegahan terhadap osteoporosis;
  • melambatkan proses penuaan;
  • akan menghentikan perkembangan sel barah;
  • menjaga minda dan ingatan yang jelas, sihat.

Kalsium yang berlebihan dalam biji-bijian akan membantu menguatkan sistem muskuloskeletal, akan memberi kesan pencegahan terhadap penyakit sistem muskuloskeletal. Unsur-unsur lain dalam komposisi biji wijen akan memberi kesan penguat, tonik pada tubuh..

Lihat program Elena Malysheva mengenai faedah biji:

Kontraindikasi untuk digunakan

Sesame dianggap sebagai makanan tambahan dengan risiko kesan sampingan yang minimum, menjadikan alergi biji jarang terjadi. Tetapi penggunaan biji bijan harus diminimumkan atau dikecualikan sepenuhnya dari diet:

  • dengan trombosis;
  • pembekuan darah tinggi;
  • pasir atau kecenderungan untuk membentuk batu di sistem kencing, buah pinggang;
  • dengan peningkatan keasidan perut, gastritis dan ulser peptik pada peringkat akut;
  • intoleransi individu.

Untuk hamil dan menyusu

Derivatif wijen harus digunakan terutamanya dengan berhati-hati untuk wanita hamil. Dalam kuantiti yang banyak, biji bijan meningkatkan kekerapan kontraksi rahim, yang boleh menyebabkan kelahiran pramatang.

Bagi wanita hamil, hanya penambahan sebilangan kecil biji benih pada makanan yang dibenarkan untuk jangka masa 3 bulan.

Benih dengan HS akan lebih berguna:

  • meningkatkan pengeluaran susu;
  • meningkatkan rasanya, tepu dengan bahan berguna;
  • akan meningkatkan kandungan lemak, menjadikan susu lebih memuaskan.

Sesame akan mengembalikan kekuatan dan sumber dalaman ibu dalam tempoh selepas bersalin, meningkatkan kesihatan bayi, menguatkan sistem perkembangan organ dalaman.

Aplikasi bijan

Benih mempunyai rasa yang menyenangkan dan ciri-ciri berharga lain.

Dalam memasak, bijan digunakan sebagai biji-bijian dan sebagai minyak. Dalam kedua-dua kes, produk memberikan rasa hidangan yang sedap, memperkaya makanan dengan unsur surih, vitamin.

Sifat-sifat bermanfaat tumbuhan juga digunakan secara aktif:

  • dalam preskripsi untuk rawatan penyakit tertentu;
  • kosmetik untuk penjagaan kulit dan rambut;
  • resipi untuk membersihkan badan, menurunkan berat badan.

Dalam masakan dan kehidupan seharian

Biji wijen terkenal di kalangan pakar masakan di seluruh dunia. Benihnya paling banyak dijumpai dalam masakan Arab. Di timur, bijan adalah bahan yang biasa:

  • di tahini;
  • hidangan cili padi;
  • kuki bijan;
  • hummus;
  • halva bijan, baklava.

Di Eropah, bijan juga tidak melepaskan popularitinya. Benih sering ditaburkan pada roti panggang segar, salad, dan ditambahkan ke dalam sos. Mereka menghias pinggan, menggunakannya untuk mendapatkan rasa yang lebih halus..

Sebilangan sumber menyarankan untuk menggoreng biji wijen sebelum menambahkannya ke dalam pinggan, tetapi untuk menyediakan bukan sahaja hidangan yang enak, tetapi juga makanan yang sihat, lebih baik menggunakan biji mentah atau rendam di dalam air selama beberapa jam sebelum digunakan. Oleh itu, mereka akan mengekalkan sifat berharga mereka dan tidak akan kehilangan selera..

Petua untuk resipi susu berasaskan tumbuhan:

Dalam perubatan rakyat

Untuk tujuan profilaksis dan perubatan, biji boleh digunakan dalam beberapa cara:

  • bijirin penuh direndam dalam air;
  • Minyak bijan;
  • kek tanah dalam penggiling kopi.

Untuk penyediaan ubat-ubatan, disarankan untuk menggiling biji-bijian dengan penggiling kopi, kemudian menambahkan bahan tambahan yang bertujuan untuk merawat penyakit tertentu. Berdasarkan campuran tersebut, decoctions, pasta dibuat, diambil dalam bentuk asalnya.

  1. Untuk menurunkan kadar kolesterol dan tekanan darah normal, disarankan mengambil minyak bijan 3 kali sehari sebelum makan..
  2. Pes bijan berasaskan madu akan membantu menguatkan saluran darah, memperbaiki peredaran darah. Untuk melakukan ini, gunakan bahan dalam perkadaran yang sama, ambil 1 sudu besar sebulan.
  3. Pes wijen akan membantu menghilangkan sembelit. Campurkan 2 sudu teh biji dengan 1 sudu madu, ambil produk dan minum segelas air.
  4. Untuk masalah dengan sistem saraf, makan 1 sudu kecil sehari. biji bijan dengan madu.
  5. Untuk keradangan kelenjar susu, gunakan losyen dengan minyak sayuran dan biji bijan.
  6. Kefir dengan biji bijan akan membantu merawat gout. Untuk melakukan ini, campurkan 1 sudu besar biji-bijian dengan segelas kefir. Minum 1 gelas sehari dalam bahagian.
  7. Merebus 2 sudu biji setiap 0.5 liter air akan membolehkan anda menghilangkan buasir. Rebus selama lima minit, biarkan selama beberapa jam. Ambil bahagian sepanjang hari.
  8. Untuk patah tulang, susu bijan akan membantu. Untuk menyediakannya, tuangkan 100 g biji-bijian yang telah direndam dan dihancurkan dengan satu liter air yang ditapis. Gaul hingga sebati, biarkan hingga 5-6 jam. Terikan, minum 1 gelas sehari.
  9. Dengan arthrosis sendi lutut dan osteoporosis, pasta madu akan membantu. Gunakan 1 sudu besar kismis, dedak gandum, biji bijan. Masukkan bahan ke dalam balang madu 300 gram, ambil 1 sudu sehari.

Untuk memaksimumkan faedah biji wijen, rendam selama 5-6 jam di dalam air sejuk. Merendam biji bijan sebelum makan akan meningkatkan penyerapan kalsium yang terkandung dalam biji-bijian. Untuk pengukuhan badan secara umum, tambahkan biji-bijian pada makanan atau minum satu sudu teh setiap hari.

Untuk menonton video mengenai bagaimana biji mempunyai kesan positif terhadap kesihatan:

Dalam kosmetologi

Minyak wijen digunakan dalam bidang kosmetologi. Ia ditambah dalam pembuatan produk penjagaan kulit dan rambut:

  1. Topeng dengan minyak bijan membersihkan kulit, melegakan keradangan, mempunyai kesan meremajakan, menembusi lapisan epidermis yang dalam.
  2. Balsem dan syampu dengan minyak dalam komposisi menguatkan rambut, menjadikannya berkilau dan lebat, merawat kelemumur.

Dalam industri kecantikan, biji utuh digunakan untuk menurunkan berat badan. Oleh kerana kesan menyerapnya, serat di dalam benih membuang toksin dan bahan berbahaya dari badan. Benih mempercepat metabolisme, pemecahan lemak.

Untuk menurunkan berat badan, anda harus menambahkan biji ke makanan. Mereka digandingkan dengan buah-buahan atau sayur-sayuran. Ikuti diet yang betul dan sederhana, jangan lupa dos bijan yang dibenarkan, kesannya tidak lama akan datang.

Tonton video mengenai bagaimana biji dapat membantu anda meremajakan:

Pemilihan dan penyimpanan biji bijan

Kualiti biji wijen tidak hanya bergantung pada rasa, tetapi juga manfaat kesihatan. Biji manja terasa pahit dan tidak ada nilai untuk badan.

Benih mesti dicari di bahagian khas kedai. Mereka tidak boleh mengalami kerosakan, bintik-bintik gelap, warna dan ukurannya berbeza.

Di rumah, tuangkan biji bijan ke dalam balang kaca, tutup penutup dengan rapat. Simpan di tempat yang gelap dan sejuk tidak lebih dari enam bulan.

Penanaman budaya

Tanaman ini tumbuh secara aktif di wilayah selatan negara kita, jadi mungkin menanam benih wijen di pondok musim panas anda jika keadaan cuaca memungkinkan.

Tanaman ini tidak bertolak ansur dengan suhu yang melampau, agak aneh dengan tanah. Ia mestilah tanah yang subur dan kering dengan kelembapan sederhana.

Biarkan biji merendam selama sehari sebelum menanam. Kemudian tanam benih dalam baris lebar pada jarak hingga 70 cm hingga kedalaman 3 cm. Sebaiknya pupuk tanah sebelum menyemai, pastikan menyiramnya dengan baik.

Sekiranya anda tidak pasti benih akan tumbuh di kawasan anda, gunakan benih wijen yang sudah dibeli atau tanam terlebih dahulu di ambang tingkap.

Sesame adalah makanan tambahan yang sihat dan enak. Biji wijen membantu menjadikan hidangan lebih menarik dan enak, merawat penyakit tertentu, dan memperbaiki penampilannya. Potensi bahaya dari biji dapat diminimumkan ketika digunakan dengan benar, yang menjadikan perasa sumber vitamin dan mineral yang berharga.

Di pinggan mana anda paling kerap menggunakan biji bijan? Tinggalkan maklum balas anda di bawah, kongsi maklumat di rangkaian sosial.

Susu bijan adalah sumber kalsium yang terbaik

Biji wijen, dalam istilah sederhana, adalah biji kecil yang mempunyai rasa halus dan sedikit ciri khas dalam pinggan. Sesame juga disebut "bijan".

Anehnya bahawa pada zaman kuno bijan dianggap sebagai salah satu komponen untuk ramuan keabadian legenda, dan di negara-negara timur bijan masih dimakan dalam jumlah yang luar biasa, menambahkannya ke hampir semua makanan dan hidangan.

Saya hanya mahu berseru - eureka! Ternyata kekurangan kalsium dapat diatasi bukan dengan susu dan keju keras, tetapi dengan biji SESAME..

Terbaik, untuk naturopath dan vegetarian, pencegahan osteoporosis.

Lebih-lebih lagi, benih seperti itu dapat diubah menjadi pencuci mulut, misalnya, menjadi tahini (bijan). Halva wijen adalah sumber zink, mangan, tembaga, kalsium, magnesium, zat besi, fosfor, vitamin B1, C, F, E., baik mempengaruhi kardiovaskular, sistem pernafasan, sistem muskuloskeletal, membantu mencegah barah usus, osteoporosis, migrain.

Dan saya juga bertemu lebih dari sekali, di Internet, bahawa minyak bijan harus diminum oleh mereka yang mempunyai hernia intervertebral. Hanya setengah gelas pada waktu perut kosong dan setiap hari, anda boleh mengisi semula semua sel dengan kalsium pada tulang belakang anda yang berpenyakit. Cubalah, itu tidak akan merugikan, tetapi hanya bermanfaat.

Biji wijen - 1/2 cawan (atau 6 sudu bulat)
Kurma * - 4 biji (secukup rasa) atau madu 1-2 sudu besar, air - 2 gelas

Rendam biji bijan di dalam air selama 3-4 jam. Keluarkan biji dari kurma. Pertama, pukul semua bahan dalam pengisar dengan sedikit air, kemudian masukkan air yang tinggal dan pukul selama 3-5 minit lagi (bergantung pada kekuatan pengisar anda). Saring (peras) melalui kain tipis, ayakan atau beg khas untuk susu kacang.

Daripada kurma, anda boleh menambah 1-2 sudu madu.

Kandungan kalsium (miligram setiap 100 gram produk):

Poppy - 1460
Sesame - 783
Jelatang - 713
Halva - 670
Badam 252
Hazelnut 226
Susu atau produk susu yang ditapai - 120
Yogurt biasa - 200
Yogurt Buah - 136
Keju keras (Cheddar, Edam, dll.) - 750
Keju Swiss - 850
Keju lembut - 260
Makan berlebihan: natrium (garam, soda) menyebabkan pencairan kalsium; tupai (tetapi tidak cukup juga!); kafein - air minuman, kompot, jus, pinggul mawar dan minuman tanpa kafein yang lebih baik.
Sedap dan sihat! Terutama susu ini akan menarik bagi mereka yang telah menyedari kegunaan dan keperluan kalsium untuk kesihatan..
Kek yang tinggal selepas diperah, susu boleh dicampurkan dengan 1 sudu madu dan dimakan, ia juga cukup sedap.

Biji wijen: komposisi, faedah dan khasiat biji wijen, penggunaan biji wijen

Pada tahun 1500 SM, bijan bukan hanya diketahui oleh orang Mesir, tetapi juga digunakan sebagai ubat..

Nama yang betul untuk ramuan tropika ini yang menghasilkan biji yang sihat dan enak adalah Sesamum indicum (bijan). Buah wijen masak dibuka dengan klik kuat pada sentuhan sedikit pun. Nampaknya, ungkapan Ali Baba yang terkenal "Sesame, bukalah!" mempunyai kaitan dengan kekayaan yang tersembunyi di dalam bijan.

Komposisi biji wijen

Biji wijen baik untuk seluruh badan.

Sesame mengandungi 25% protein yang diperlukan untuk pembaikan dan pertumbuhan tisu.

Zink, kalsium, tembaga, besi, fosfor, magnesium dan kalium, vitamin A, E dan kumpulan B, yang terkandung dalam biji wijen, diperlukan dalam banyak proses metabolik tubuh.

Benih hampir semua tanaman mengandungi zat yang digunakan sebagai sumber pertumbuhan pada fasa pertama kehidupan tanaman muda..

Biji wijen mengandung banyak minyak lemak - sekitar 50-60%, dengan sesamin (kloroform) dan sesamoline, yang diubah menjadi sesamol dan sesaminol - antioksidan fenolik selama proses penyulingan. Oleh itu, minyak yang diperoleh dari biji bijan setara dengan minyak sayuran lain, jika anda tidak mengambil kira fakta bahawa terdapat sedikit vitamin E di dalamnya, dan sama sekali tidak ada vitamin A dalam minyak bijan.

Khasiat dan khasiat biji bijan

Rawatan biji wijen

Dengan selsema. Panaskan minyak bijan dalam air mandi hingga suhu 36-38 darjah C. Sebelum tidur, gosokkan minyak ke kulit dada pesakit, kemudian panaskan dada dan letakkan dia di tempat tidur. Pengambilan minyak bijan juga membantu - 0,5-1 sudu besar. sudu 1-3 kali sehari. Sekiranya ubat itu diambil hanya sekali sehari, maka disarankan untuk melakukannya pada waktu pagi..

Dengan sakit perut. Larutkan 1 sudu teh madu lebah dalam 150-200 ml air sejuk rebus. Kisar biji bijan, ambil 1-2 sudu besar jisim yang telah disediakan dan juga kacau dalam larutan madu. Beri minuman kecil untuk diminum sehingga cirit-birit berhenti.

Dengan gastritis dan kolitis ulseratif. Sekiranya diambil secara lisan dalam 0,5-1 sudu besar. sesudu minyak bijan 1-3 kali pada siang hari.

Untuk sembelit, minyak bijan digunakan. Pesakit mengambil 0.5-1 sudu besar sehari. sudu minyak.

Dengan sembelit kronik yang teruk, dosnya dapat dua kali ganda.

Untuk menguatkan gigi dan gusi. Ambil sebiji minyak wijen, jalankan dari sisi ke sisi selama 2-3 minit, kemudian tumiskan. Kemudian urut lembut gusi anda dengan jari telunjuk. Lakukan prosedur setiap hari. Ini adalah langkah pencegahan dan penyembuhan yang sangat baik untuk penyakit periodontal, karies dan pelbagai jangkitan pada rongga mulut..

Masalah wanita. Goreng sebilangan biji bijan di atas api kecil, kemudian masukkan ke dalam mortar dan kisar hingga menjadi serbuk. Kacau massa yang dihancurkan dalam minyak sayuran dan sapukan ke tempat keradangan payudara dengan mastitis.

Apabila kerengsaan kulit berlaku. Perah jus dari daun aloe dan buah anggur. Campurkan jus dalam jumlah yang sama. Kemudian campurkan satu bahagian campuran yang telah disediakan dengan satu bahagian minyak bijan. Ia digunakan secara luaran untuk melumasi kulit gatal dengan dermatitis, dan juga digunakan secara dalaman dalam 1 sudu besar. sudu 2-3 kali sehari.

Ejen anti-penuaan. Campurkan 1 sudu besar. biji bijan, 1 sudu kecil. halia tanah, 1 sudu kecil. gula serbuk. Ambil 1 sudu kecil. campuran sekali sehari.

Manfaat utama biji wijen adalah kandungan vitamin E yang tinggi, yang mempunyai kesan meremajakan, dan kalsium.

Keperluan kalsium harian dapat dipenuhi dengan 100 gram biji bijan.

Zink dan fosforus terlibat dalam pembinaan tisu tulang, jadi kehadiran mereka dalam komposisi biji wijen merujuk kepada kategori agen yang menyumbang kepada pencegahan osteoporosis.

Jumlah serat yang tinggi dalam biji wijen mencegah penyakit sistem pencernaan dengan mempromosikan fungsi usus yang tetap.

Lemak tak tepu yang sihat menurunkan kolesterol darah.

Biji wijen, seperti minyak yang berasal daripadanya, adalah antioksidan yang kuat dan membantu tubuh melawan sel barah.

Bergantung pada jenis tanaman, biji bijan boleh berwarna kuning, coklat, hitam atau kemerahan. Biji yang lebih gelap dianggap lebih beraroma..

Biji wijen merosot dengan cepat - ini disebabkan kandungan minyaknya yang tinggi.

Minyak bijan itu sendiri disimpan dalam jangka masa yang lama..

Minyak yang diperoleh dari biji wijen membersihkan seluruh tubuh dengan sempurna dan menghilangkan produk metabolik yang berbahaya daripadanya.

Kontraindikasi terhadap penggunaan biji bijan

Satu-satunya batasan adalah bahawa biji wijen tidak boleh disalahgunakan oleh orang dengan vena varikos, dan dengan peningkatan pembekuan darah.

Baik biji bijan dan minyak bijan tidak mempunyai kontraindikasi. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakan biji wijen, anda harus memeriksa sama ada terdapat intoleransi individu terhadap produk ini..

Biji wijen dan penurunan berat badan

Sesame mempunyai kesan pencahar ringan dan keupayaan untuk melembapkan usus.

Walau bagaimanapun, kandungan kalori biji wijen berkulit adalah 582 kilokalori, yang cukup banyak. Oleh itu, anda perlu menggunakannya dalam jumlah kecil. Dan gunakan kalori yang kurang tinggi sebagai julap.

Penggunaan bijan secara perubatan

Biji wijen dapat meneutralkan racun, sehingga diambil untuk tujuan kesihatan dan pemurnian. Untuk ini, benih digiling menjadi serbuk pada kadar 20 gram biji pada satu masa. Serbuk wijen diambil secara lisan tiga kali sehari dengan air sebelum makan.

Minyak wijen untuk tujuan antitoksik harus diambil dalam jumlah 25-30 gram sehari.

Untuk sakit perut, kisar 1-2 sudu kecil. biji bijan dan kacau dalam larutan madu (1 sudu teh madu dalam segelas air rebus sejuk). Minum sehingga keadaan bertambah baik dalam bahagian kecil.

Dengan keradangan kelenjar susu dengan mastitis, anda perlu menggunakan biji bijan bubuk, dicampur dengan minyak sayuran, ke bintik-bintik sakit.

Untuk buasir, tuangkan 2 sudu besar biji bijan cincang dengan setengah liter air mendidih, rebus selama kira-kira lima minit dengan api kecil dan tekankan kuahnya sehingga sejuk. Anda boleh meminumnya dalam jumlah yang tidak terhad, dan juga bilas kawasan yang terkena dengannya setiap hari. Dianjurkan semasa prosedur perubatan untuk minum 1 sudu minyak bijan pada waktu perut kosong pada waktu pagi (paling teruk, minyak bunga matahari juga berlaku).

Untuk kesakitan neuralgik pada anggota badan dan punggung bawah, serbuk biji bijan harus diambil. Benih mesti digoreng terlebih dahulu dalam kuali sehingga bau khas muncul, dan kemudian digiling menjadi serbuk. Ambil sekali sehari tidak lebih dari satu sendok makan bersama dengan jumlah madu yang sama, basuh dengan air rebus, sedikit suam dengan secubit akar halia yang dilarutkan di dalamnya.

Dan jika biji bijan bercambah - ia hebat! Biji wijen yang ditaburkan menyimpan rekod kandungan kalsium: kira-kira 1500 mg per 100 g. Lebih banyak daripada keju! Ini bermaksud bahawa anak benih ini menguatkan tulang, kuku, dan memulihkan enamel gigi. Selain itu, ia berguna untuk artritis dan osteochondrosis..

Kami mencuci biji dengan air sejuk, tuangkan lapisan nipis ke dalam mangkuk dengan bahagian bawah rata, tutup dengan kain kasa di atas dan isi dengan air pada suhu bilik tepat di atas permukaan biji. Kami meletakkannya di tempat yang gelap dan hangat dan memastikan kain kasa tetap lembap. Selepas 1-3 hari anda boleh makan. Hanya bilas tauge yang sudah siap dengan air sejuk untuk menghilangkan bau yang menyakitkan. Norma harian - 50-100 g.

Di samping itu, bijan adalah sumber utama kapur dalam tubuh manusia. Diyakini bahawa penggunaan sekurang-kurangnya sepuluh gram bijan setiap hari akan mengatasi kekurangan kapur, yang sangat kecil dalam jus, baik dalam sayur-sayuran dan buah-buahan. Ngomong-ngomong, jika anda mengunyah biji wijen sedikit, anda dapat menghilangkan rasa lapar..

Biji wijen mempunyai sifat tidak menyebarkan sinaran ultraviolet, yang secara aktif digunakan oleh industri kosmetik. Sesame dijumpai pada selaran matahari dan selepas krim matahari. Sesame membantu melawan kerengsaan kulit, luka dan selaran matahari.

Ubat rasmi secara meluas menggunakan minyak bijan yang diperah dari biji sebagai asas penyediaan sediaan larut lemak untuk suntikan, serta dalam pembuatan salap, tambalan dan emulsi minyak..

Topeng muka minyak bijan membantu mengurangkan kemerahan, mengetatkan pori-pori, dan memberikan warna kulit yang menyenangkan.

Untuk rambut berwarna atau rosak, topeng minyak bijan akan memberikan kilauan, kelembutan, dan menguatkannya.

Penggunaan biji bijan dalam memasak

Biji wijen digunakan untuk menambahkan rasa dan tekstur pada makanan panggang dan kuah salad. Biji wijen terdapat dalam rempah Asia dan Timur.

Rasa kacang dari biji bertambah hebat setelah digoreng tanpa minyak, dengan kacau berterusan, selama 1-2 minit.

Sesame juga digunakan untuk penghasilan pes tahini dan halva.

Di Jepun dan China, adalah kebiasaan untuk menaburkan biji wijen di piring sayur dan salad..

Biji wijen digabungkan dengan beras, daging lembu, dengan serbuk roti untuk menggoreng ikan atau ayam.

Dan di Korea, perasa utama adalah Garam Sesame - campuran biji wijen dan garam panggang.

Tetapi tujuan utama wijen dalam memasak adalah untuk mendapatkan minyak bijan, kerana ia adalah salah satu biji minyak yang tertua dan paling penting..

Membuat kefir bijan

Rendam satu gelas biji bijan semalaman. Pada waktu pagi tambahkan satu setengah cawan air ke dalamnya dan campurkan dalam pengadun sehingga anda mendapat konsistensi krim berat. Terikan melalui kain tipis ke dalam balang dan letakkan di tempat yang hangat (+ 25-30 ° C). Tutup balang dengan kain kasa. Selepas kira-kira 10-12 jam, kefir akan siap dimakan, dan akan lebih berasid lebih lama di tempat yang hangat. Boleh ditambah untuk perasa jus lemon, vanila atau madu.

Penyediaan susu bijan

Sebahagian untuk empat orang.

Rendam satu gelas biji bijan dalam dua gelas air semalaman.

Pada waktu pagi, tambahkan 3 biji kurma atau 1 sudu madu pada mereka. Anda boleh menambah seperempat sudu teh garam (tetapi tidak diperlukan). Campurkan segalanya dengan baik dalam pengadun, dan tapis dengan kain lap.

Lilia Yurkanis
untuk majalah wanita InFlora.ru

Berikut adalah resipi buatan sendiri untuk tahini halva. Dasar.

Hanya ambil biji bijan (mentah), kisar dalam pengisar atau pemproses makanan hingga sebati, dan tambahkan madu secukup rasa..

Nisbahnya kira-kira 1.5: 1 (madu kurang). Seterusnya - ke dalam peti sejuk. Segala-galanya, halva yang paling berguna sudah siap.

Resepi Kesihatan Teh Bawang

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik