FitAudit

FitAudit adalah pembantu pemakanan harian anda.

Maklumat yang benar mengenai makanan akan membantu anda menurunkan berat badan, menambah jisim otot, meningkatkan kesihatan, menjadi orang yang aktif dan ceria..

Anda akan dapati sendiri banyak produk baru, anda akan mengetahui faedah sebenar mereka, anda akan membuang dari diet anda produk-produk yang sebelum ini anda tidak tahu tentang bahaya sebelumnya.

Semua data berdasarkan penyelidikan saintifik yang boleh dipercayai, dapat digunakan oleh amatur dan pakar pemakanan profesional dan atlet.

Timun

Timun (Cucumis sativus) adalah tahunan herba dari keluarga Labu, yang buahnya berbentuk silinder panjang, berwarna hijau - dari warna hijau muda hingga warna hijau tua. Menurut ciri botani, buah timun adalah buah beri, di dalamnya terdapat pulpa berair dan sejumlah besar biji yang dapat dimakan (kalorizator). Timun telah diusahakan untuk penggunaan manusia selama lebih dari enam ribu tahun, untuk pertama kalinya buah-buahan hijau berair dari timun liar mula ditanam di India, seiring waktu timun berhijrah ke Asia, Eropah dan Mesir, maka prosesi timun yang berjaya menyapu seluruh dunia, kerana hanya mungkin di Antartika menanam timun.

Kandungan kalori timun

Kandungan kalori sebiji timun ialah 15 kcal per 100 gram produk.

Komposisi dan sifat berguna timun

95% komposisi timun adalah air berstruktur, yang sangat bermanfaat bagi tubuh, kerana menyiram buah pinggang dan membuang toksin, garam logam berat dan toksin yang tidak diperlukan. timun juga mengandungi: beta-karoten, vitamin A, B1, B2, C, PP, mineral penting: kalium, magnesium, zink, tembaga dan mangan, zat besi, klorin dan yodium, kromium, fosforus dan natrium, asid folik. Dari segi kandungan serat, timun menempati kedudukan utama di antara tanaman sayur-sayuran; serat makanan membersihkan usus dengan lembut tanpa menimbulkan rasa tidak selesa, meningkatkan motilitas usus dan peristalsis. Pengambilan timun segar secara berkala dalam makanan mempunyai kesan positif terhadap keadaan kelenjar tiroid, mencegah terjadinya plak kolesterol pada dinding saluran darah, adalah pencegahan penyakit kardiovaskular.

Bahaya timun

Timun tidak boleh dibawa oleh orang yang menderita gastritis kronik dan ulser perut, terutama pada peringkat akut, nefritis dan penyakit buah pinggang yang lain. Timun yang dibeli di luar musim boleh menyebabkan keracunan teruk jika mengandungi nitrat yang digunakan untuk pematangan buah dengan cepat.

Timun dan penurunan berat badan

Timun sering menjadi tetamu hari puasa dan diet, rendah kalori dan enak. Diet Timun Mono, Diet Hijau Karbohidrat Rendah, dan Diet Menurunkan Berat Timun hanyalah beberapa contoh bagaimana anda boleh menggunakan makanan lazat untuk kebaikan dan kelangsingan badan anda..

Varieti timun

Timun ditanam oleh hampir semua penduduk musim panas dan tukang kebun, baik di rumah hijau dan di tanah terbuka, dan kadang-kadang di ambang tingkap atau balkoni pangsapuri bandar. Jenis timun masak awal yang popular - Altai awal, Vyaznikovsky, Muromsky, Anggun, Kejayaan Hibrid. Dari jenis pematangan pertengahan, yang paling popular adalah Rodnichok, Dolzhik dan Nerosimy, antara jenis pematangan akhir disenaraikan: Nezhinsky, Donskoy, Dar Altai. Keadaan utama untuk penuaian yang sangat baik adalah tanah yang hangat dan lembap, untuk mengelakkan fros dan menyiram timun dengan air sejuk.

Penggunaan timun dalam kosmetologi

Cara termudah untuk memperbaiki kulit anda atau menghilangkan bengkak dari mata yang letih adalah dengan menggunakan pulpa timun parut atau potongan timun nipis ke kulit anda. Timun menenangkan dan melembapkan kulit dengan sempurna, mengurangkan kedutan dan menghilangkan bengkak, mempunyai sedikit kesan pemutihan dan sifat anti-radang. Losyen untuk membersihkan kulit dibuat berdasarkan jus timun.

Penggunaan timun dalam masakan

Timun dimakan segar, acar dan masin - dalam tong dan tin, setiap suri rumah (dan selalunya pemiliknya) mempunyai resipi sendiri dan ramuan rahsia untuk menyediakan timun untuk kegunaan masa depan. Hampir keseluruhan rangkaian salad musim panas dari sayur-sayuran segar, vinaigrette dan Olivier, okroshka dan hodgepodge tidak dapat dibayangkan tanpa timun. Gulungan luar negara dan vodka Rusia sama baiknya dengan timun. Sangat sedap makan timun segar dengan gula atau madu, ternyata pencuci mulut yang sangat baik, tidak membebankan sosok.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai timun, faedahnya untuk badan, tonton klip video rancangan TV "Mengenai perkara yang paling penting".

20 sayur kaya serat yang perlu anda masukkan dalam diet anda

Serat adalah serat tumbuhan yang penting untuk pencernaan yang betul. Mereka mengandungi kitin, lignin, selulosa, dekstrin, beta-glukan dan oligosakarida.

Serat kurang dicerna, dan ini memungkinkan untuk melewati seluruh sistem pencernaan, menyerap kelembapan dan mempermudah fungsi usus. Serat yang berguna dalam diet mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular - darah tinggi, strok.

Jenis serat

Serat makanan larut dan tidak larut. Kedua-duanya terdapat dalam semua makanan tumbuhan, tetapi dalam jumlah yang berbeza-beza.

Serat larut, apabila bersentuhan dengan cairan di saluran gastrointestinal, membentuk zat seperti gel yang mudah diserap oleh bakteria dalam usus besar. Serat tidak larut menjadikan produk buangan menjadi lembut, jadi makanan mudah bergerak melalui saluran gastrointestinal, tidak mencederakan atau membebankannya.

Kelebihan serat makanan larut:

• Turunkan jumlah kolesterol dan lipoprotein berkepadatan rendah - kolesterol "buruk", yang menyumbat saluran darah;
• Mengekalkan gula darah normal.

Manfaat Serat Makanan Tidak Larut:

• Menormalkan fungsi usus;
• Mencegah sembelit dan gangguan gastrousus;
• Mempercepat pembuangan sisa toksik melalui usus besar;
• Mengawal tahap PH di usus.

Akibat kekurangan serat

• Sembelit - menjadikan proses fisiologi semula jadi menyakitkan dan tidak selesa. Serat makanan membantu mengelakkan perkembangan kesesakan di usus besar;
• Berat badan berlebihan - kekurangan serat makanan menghalang tubuh mengawal selera makan. Serat menormalkan kadar pencernaan dan membuat anda berasa kenyang untuk jangka masa panjang.

Pengambilan serat makanan setiap hari

Serat larut dan tidak larut harus dimakan dalam nisbah 25 dan 75%. Kadar harian dikira bergantung pada jantina dan umur:

• Lelaki di bawah 50 - 38 gram;
• Wanita di bawah 50 tahun - 25 gram;
• Lelaki berumur lebih dari 50 tahun - 30 gram;
• Wanita berumur lebih dari 50 tahun - 21 gram.

Walau bagaimanapun, jangan terlalu banyak menggunakan serat tumbuhan - ini tidak baik untuk badan. Lebihan serat menghilangkan produk buangan dengan lebih cepat, sebab itulah badan tidak menerima nutrien dan unsur surih. Ini membawa kepada masalah berikut:

• gastritis akut;
• Kembung;
• Cirit-birit, sindrom usus yang mudah marah;
• Colicam.

20 sayuran kaya serat

Sekiranya seseorang makan dengan tidak betul atau tidak teratur, mereka tidak mendapat pengambilan serat harian mereka. Untuk meningkatkan jumlah serat yang sihat dalam makanan, perlu memasukkan buah, sayur-sayuran dan bijirin yang kaya dengan komponen berguna ini dalam menu biasa..

1. Artichoke

Artichoke mengandungi lebih banyak serat daripada sayur-sayuran lain. Satu artichoke bersaiz sederhana mengandungi 10.3 gram serat makanan - lebih daripada 40% DV. Selain itu, buahnya kaya dengan kalium, magnesium, kalsium, zink, vitamin kumpulan A, B, PP dan antioksidan.

2. Kisar kacang polong

Kacang polong adalah sumber serat yang sedap dan berpatutan. 100 gram kacang kering mengandungi kira-kira 11 gram serat makanan. Ia juga mengandungi banyak fitonutrien, nutrien bermanfaat yang meneutralkan radikal bebas..

3. Brokoli

Brokoli adalah sejenis kubis yang terkenal dengan sifat anti-tumornya. 100 gram brokoli mengandungi kira-kira 3 gram serat. Ia juga mengandungi indole-3-karbinol, sebatian tumbuhan yang terbukti dapat mengurangkan risiko barah payudara. Brokoli tidak boleh dimasak secara berlebihan untuk memaksimumkan pengambilan serat dan nutrien.

4. Pucuk pucuk Brussels

100 gram pucuk Brussels mengandungi 4.1 gram serat. Ia juga mengandungi vitamin A, C, kalium, kalsium, fosforus dan mangan..

5. Hijau collard

Hijau collard mengandungi 12% dari nilai harian serat, merah - 16%. Kubis Cina menurunkan kadar kolesterol dalam badan.

6. Labu labu

Labu labu juga kaya dengan serat. 100 gram pulpa mengandungi 12 gram serat tumbuhan. Juga, komposisi kimia labu termasuk zeaxanthin, lutein, karotenoid, yang membantu menjaga kesihatan mata dan meningkatkan ketajaman penglihatan.

7. Kangkung kubis (kangkung)

100 gram kangkung mengandungi kira-kira 4 gram serat makanan sihat yang membantu mencegah gangguan pencernaan. Keil membantu mengurangkan risiko terkena lima jenis barah: tumor payudara, usus besar, ovari, pundi kencing, prostat.

8. Lobak

100 gram lobak masak mengandungi 2.4 gram serat. Serat makanan sayuran akar berjaya mencegah ulser perut, gangguan pencernaan, dan juga menstabilkan kadar glukosa darah. Lobak kaya dengan beta-karoten, yang menguatkan penglihatan dan memperbaiki keadaan kulit.

9. Jagung

Jagung adalah sumber serat tidak larut yang sangat baik, yang berfungsi sebagai sikat usus. Jagung membuat anda merasa kenyang dalam jangka masa yang lama, dengan itu mengelakkan pengambilan kalori berlebihan. 100 gram jagung mengandungi 4 gram serat makanan.

10. Kembang kol

100 gram kembang kol mentah mengandungi 2 gram serat makanan, yang merupakan 8% daripada RDA. Kembang kol kaya akan vitamin C, mangan, antioksidan dan vitamin K, yang bagus untuk melawan keradangan.

11. Bayam

Tumbuhan ini kaya dengan banyak vitamin dan mineral: vitamin A dan C, zat besi, kalsium, antioksidan, fitonutrien. 100 gram bayam mengandungi 1.3 gram serat makanan dan hanya 22 kalori.

12. Selada Romaine (salad Rom, Romano)

Terdapat kira-kira 2 gram serat per 100 gram selada romaine, yang merupakan 8% daripada pengambilan harian yang disyorkan. Daun selada Rom kaya dengan asid lemak tak jenuh ganda kalium dan omega-3 (44% DV).

13. saderi

Saderi adalah gudang serat makanan larut dan tidak larut. Dari segi kandungan serat larut, sayur itu melebihi jagung, timun, selada, tomato dan cendawan. 100 gram saderi mengandungi 2 gram serat makanan sihat. Saderi mengandungi banyak cecair yang memperbaiki keadaan kulit. Tetapi hanya 6 kalori setiap batang sederhana.

14. Daun bit

Sedikit orang memakan daun bit, tetapi sia-sia. Mereka kaya dengan vitamin A, C, folat dan serat makanan. Hijau ini mempunyai rasa yang unik - dalam salad ia sesuai dengan rempah, bawang, lada, minyak zaitun dan bawang putih.

15. Parsnip

Parsnips serupa dengan lobak putih dengan rasa asli. Dalam memasak, ia digunakan sebagai ganti kentang atau wortel. Sayuran akar ini adalah gudang serat larut dan mikronutrien yang menurunkan kadar kolesterol dan gula darah. 100 gram parsnips mengandungi 4.5 gram serat.

16. Kacang hijau

Kacang hijau adalah salah satu dari sedikit kekacang yang dimakan mentah. 100 gram produk mengandungi 5.5 gram serat - ia mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan saluran gastrousus. Kacang hijau terkenal dengan jumlah vitamin K, folat, kalsium, zat besi, kalium, silikon dan antioksidan yang tinggi.

17. Alpukat

Alpukat adalah sumber lemak, vitamin dan mineral yang berharga. Asid lemak tak jenuh tunggal dan tak jenuh ganda mengurangkan risiko penyakit jantung dan aterosklerosis. Kompleks vitamin kaya pulpa alpukat menguatkan kesihatan dan memanjangkan usia muda. Alpukat adalah sumber serat yang hebat. Terdapat 7 gram serat makanan per 100 gram pulpa, yang hampir 30% dari nilai harian..

18. Labu

Labu adalah sayur luar musim yang dapat dinikmati sepanjang tahun. Buah rata-rata mengandungi 2.7 gram serat dan hanya 27 kalori. Labu kaya dengan kalium dan mineral yang menyokong kesihatan jantung dan tulang.

19. Edamame

Edamame adalah kacang soya yang belum masak. 100 gram edamame mengandungi 5 gram serat, 11 gram protein, dan 122 kalori. Sesuai untuk menu vegetarian.

20. Terung

Terung ungu gelap adalah sayuran untuk fungsi otak yang sihat. Nasunin, fitonutrien, anthocyanin yang terdapat dalam terung melindungi membran sel lipid dan neuron otak dari kerosakan. Terung adalah sumber vitamin B, vitamin K, kalium, tembaga, mangan, folat dan serat. 100 gram sayur-sayuran mengandungi 2.5 gram serat makanan.

Semasa makan makanan yang kaya dengan serat, anda harus minum lebih banyak air. Menggabungkan serat tumbuhan dengan banyak minum akan membolehkan sistem pencernaan berfungsi dengan baik.

Disediakan oleh: Alisa Guseva

Sifat timun yang berguna

Walaupun umumnya dianggap sebagai sayur, timun sebenarnya adalah buah.

Ini mengandungi banyak nutrien bermanfaat, serta sebatian tumbuhan dan antioksidan yang dapat membantu menyembuhkan dan bahkan mencegah penyakit tertentu..

Selain itu, timun rendah kalori dan tinggi air serta serat larut, menjadikannya sesuai untuk mengekalkan keseimbangan air dalam badan dan mendorong penurunan berat badan..

Mengapa timun berguna untuk badan

Artikel ini memperincikan sebab utama mengapa memakan timun segar baik untuk kesihatan anda..

1. Timun mengandungi banyak nutrien

Timun mempunyai kalori yang sangat sedikit, tetapi banyak vitamin dan mineral yang sihat..

300 gram timun segar dan tidak dikupas mengandungi yang berikut:

  • Kalori: 45
  • Lemak: 0 gr.
  • Karbohidrat: 11 g.
  • Protein: 2 g.
  • Serat: 2 g.
  • Vitamin C: 14% (dari keperluan tenaga harian)
  • Vitamin K: 62%
  • Magnesium: 10%
  • Kalium: 13%
  • Mangan: 12%

Biasanya, satu porsi makanan mengandungi kira-kira sepertiga timun, jadi satu hidangan dapat menyediakan sekitar sepertiga nutrien di atas..

Timun juga mempunyai kandungan air yang tinggi. Sebenarnya, timun adalah 96% air..

Untuk faedah pemakanan maksimum, anda harus makan timun yang tidak dicincang. Dengan mengupasnya, anda mengurangkan serat, serta vitamin dan mineral tertentu..

Kesimpulan: Timun rendah kalori, tetapi tinggi air dan beberapa vitamin dan mineral penting. Dengan memakan timun dengan kulit, anda akan memberikan nutrien dalam jumlah maksimum.

2. Timun mengandungi antioksidan

Antioksidan adalah molekul yang menghalang pengoksidaan - tindak balas kimia yang membentuk atom yang sangat reaktif dengan elektron tidak berpasangan yang dikenali sebagai radikal bebas.

Penumpukan radikal bebas berbahaya ini boleh menyebabkan beberapa jenis penyakit kronik..

Tekanan oksidatif yang disebabkan oleh radikal bebas boleh menyebabkan barah, penyakit jantung, penyakit paru-paru, dan penyakit autoimun.

Buah-buahan dan sayur-sayuran, termasuk timun, sangat kaya dengan antioksidan bermanfaat yang mengurangkan kemungkinan proses ini terjadi.

Satu kajian mengukur kesan antioksidan pada tubuh manusia. Subjek kajian adalah 30 orang tua yang menggunakan serbuk timun.

Selepas 30 hari, serbuk timun menyebabkan peningkatan aktiviti antioksidan dan peningkatan status antioksidan.

Penting untuk diperhatikan, bagaimanapun, bahawa serbuk timun yang digunakan dalam kajian ini cenderung mengandung lebih banyak antioksidan daripada apa yang anda dapatkan dari diet biasa..

Kajian lain juga melihat sifat antioksidan timun dan mendapati bahawa mengandungi flavonoid dan tanin yang sangat berkesan untuk menyekat kesan berbahaya dari radikal bebas..

Intinya: Timun tinggi antioksidan, termasuk flavonoid dan tanin, yang mencegah penumpukan radikal bebas berbahaya dan dapat menurunkan risiko penyakit kronik..

3. Mereka memastikan badan sentiasa terhidrat

Air sangat penting untuk fungsi tubuh anda, mempengaruhi banyak proses yang berbeza, seperti pengaturan suhu, detoksifikasi dan pengangkutan nutrien.

Pengisian semula cecair yang betul dapat mempengaruhi segalanya dari prestasi fizikal hingga metabolisme..

Walaupun anda memenuhi keperluan cecair anda dengan minum air atau minuman lain, sebilangan orang dapat memperoleh hingga 40% dari jumlah pengambilan air mereka dari makanan..

Buah-buahan dan sayur-sayuran khususnya boleh menjadi sumber air yang baik dalam diet anda..

Satu kajian dilakukan pada 442 kanak-kanak, menilai status penghidratan mereka dan menyimpan rekod pemakanan mereka. Peningkatan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran didapati dapat meningkatkan penghidratan.

Oleh kerana timun adalah sekitar 96% air, mereka secara berkesan meningkatkan penghidratan, membersihkan buah pinggang, dan dapat membantu anda memenuhi keperluan cecair harian anda..

Intinya: Timun adalah sekitar 96% air dan dapat meningkatkan penggantian cecair di dalam badan anda dan membantu memenuhi keperluan cecair harian anda..

4. Mereka dapat menurunkan berat badan

Timun mendorong penurunan berat badan dengan beberapa cara yang berbeza.

Pertama, mereka rendah kalori..

Satu mangkuk (104 gram) hanya mengandungi 16 kalori, dan 300 gram timun hanya mengandungi 45 kalori.

Ini bermakna anda boleh makan banyak timun tanpa mendapat kalori tambahan yang menyebabkan kenaikan berat badan..

Timun dapat menambah kesegaran dan rasa pada salad, sandwic dan lauk pauk, dan juga dapat digunakan sebagai pengganti makanan berkalori tinggi.

Selain itu, sejumlah besar air dalam timun juga membantu menurunkan berat badan..

Dalam tinjauan 13 kajian ke atas 3,628 orang, didapati bahawa makan makanan yang tinggi air dan rendah kalori mengakibatkan penurunan berat badan yang ketara..

Kesimpulan: Timun rendah kalori tetapi tinggi air dan boleh digunakan sebagai lauk rendah kalori dengan banyak makanan. Semua ini menyumbang kepada penurunan berat badan..

5. Timun membantu menurunkan kadar kolesterol

Kajian menunjukkan bahawa timun mengandungi zat tertentu yang dapat menurunkan kadar kolesterol darah.

Sebatian ini termasuk fitosterol, atau sterol tumbuhan, yang terdapat dalam banyak jenis buah-buahan dan sayur-sayuran..

Juga didapati bahawa sterol tumbuhan dapat menurunkan kadar kolesterol LDL sebanyak 5-15% pada kebanyakan orang..

Satu kajian dilakukan pada orang yang mengambil suplemen sterol tumbuhan. Sebilangan subjek sihat, sementara yang lain menghidap diabetes. Didapati bahawa tahap kolesterol LDL dikurangkan sebanyak 15% pada peserta yang sihat dan sebanyak 26.8% pada peserta dengan diabetes..

Timun juga mengandungi pektin, sejenis serat larut alami yang dapat menurunkan kolesterol darah.

Kajian haiwan mendapati bahawa pektin yang berasal dari timun memberikan manfaat kesihatan yang signifikan dengan menurunkan kadar kolesterol dan trigliserida secara dramatik..

Kesimpulan: Timun mengandungi fitosterol dan pektin. Penyelidikan menunjukkan bahawa kedua-dua bahan ini dapat membantu menurunkan kadar kolesterol darah..

6. Mereka dapat menurunkan gula darah

Beberapa kajian in vitro (in vitro) dan in vivo (haiwan) mendapati bahawa timun membantu menurunkan gula darah dan mencegah komplikasi diabetes.

Satu kajian pada haiwan melihat kesan pelbagai tumbuhan terhadap kadar gula dalam darah. Timun terbukti berkesan menurunkan dan mengekalkan kadar gula dalam darah..

Dalam kajian lain, tikus dengan diabetes yang disebabkan diberi makanan tambahan yang termasuk ekstrak kulit timun. Kulit timun menghilangkan sebahagian besar perubahan yang disebabkan oleh diabetes dan mengurangkan gula darah.

Di samping itu, kajian in vitro menunjukkan bahawa timun dapat membantu mengurangkan tekanan oksidatif dan mencegah komplikasi diabetes..

Walau bagaimanapun, penyelidikan pada masa ini hanya dilakukan pada haiwan atau tabung uji. Penyelidikan lebih lanjut diperlukan untuk menentukan bagaimana timun boleh mempengaruhi gula darah pada manusia.

Kesimpulan: Kajian tabung uji dan haiwan menunjukkan timun dapat menurunkan gula darah dan mencegah komplikasi yang berkaitan dengan diabetes, walaupun lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk membuat kesimpulan yang pasti..

7. Timun menyumbang kepada pembersihan usus secara berkala

Manfaat lain dari timun adalah bahawa mereka mempromosikan pergerakan usus secara berkala..

Dehidrasi adalah salah satu penyebab utama sembelit, kerana mengganggu keseimbangan air dan menyukarkan najis melalui usus.

Timun mengandungi banyak air dan oleh itu mengekalkan keseimbangan air yang baik di dalam badan. Menyerap sejumlah besar air meningkatkan konsistensi najis, mencegah sembelit dan membantu mengekalkan pergerakan usus secara berkala.

Selain itu, timun mengandungi serat, yang membantu mengatur pergerakan usus..

Secara khusus, pektin, sejenis serat larut yang terdapat dalam timun, dapat meningkatkan frekuensi pergerakan usus..

Dalam satu kajian, 80 peserta mengambil suplemen pektin. Kemudian didapati pektin mempercepat motilitas usus, sekaligus menyediakan tempat pembiakan bakteria bermanfaat, yang menyebabkan pencernaan bertambah baik..

Intinya: Timun tinggi serat dan air, yang membantu mencegah sembelit dan mendorong pergerakan usus yang kerap..

Cara menjadikan timun sebagai sebahagian daripada diet anda

Rasa lembut, renyah dan menyegarkan timun segar atau acar sangat digemari oleh semua orang dan dalam segalanya, dari salad hingga sandwic. Timun juga sering dimakan mentah sebagai makanan ringan rendah kalori atau digabungkan dengan hummus, minyak zaitun, garam, atau salad untuk menjadikannya lebih enak..

Dapatkan sedikit kreatif untuk membuat banyak hidangan timun yang lazat.

Berikut adalah beberapa resipi untuk membantu memasukkan timun dalam makanan anda:

  • Kerepek timun bakar
  • Acar cepat
  • Salad Thai dengan timun
  • Air limau, pudina, timun dan strawberi
  • Timun dan sorbet pudina
  • Timun dengan kambing dan keju panggang
  • Jus timun dengan strawberi

Kesimpulan: Timun boleh dimakan segar atau acar. Makanan ini boleh disajikan sebagai makanan ringan rendah kalori atau sebagai bahan pelengkap dalam pelbagai hidangan.

Hasil

Timun adalah tambahan yang menyegarkan, berkhasiat dan sangat serba boleh untuk diet apa pun..

Mereka bermanfaat untuk tubuh kerana mengandungi sedikit kalori, tetapi banyak vitamin dan mineral penting, serta sejumlah besar air..

Mereka mempunyai banyak manfaat kesihatan, seperti mempromosikan penurunan berat badan, menjaga keseimbangan cairan dalam tubuh, meningkatkan pencernaan dan menurunkan kolesterol dan gula darah..

Apa yang berlaku pada badan semasa anda memakan timun?

Timun adalah salah satu makanan popular yang terdapat di banyak salad dan koktel. Walaupun biasanya dianggap sayur, timun sebenarnya adalah buah (beri).

Apa yang berlaku pada badan semasa anda memakan timun - baca rujukan ONT.

Timun kaya dengan nutrien bermanfaat serta antioksidan yang dapat membantu merawat dan bahkan mencegah penyakit tertentu.

Anda akan mendapat banyak nutrien dan penghidratan

Satu 300 gram timun mentah yang tidak dikupas mengandungi:

Karbohidrat: 11 gram

Serat: 2 gram

Vitamin C: 14% daripada RDI

Vitamin K: 62% daripada RDI

Magnesium: 10% daripada RDI

Kalium: 13% daripada RDI

Mangan: 12% daripada RDI

Ukuran hidangan yang biasa adalah kira-kira satu pertiga daripada timun, jadi memakan jumlah itu akan memberikan sekitar sepertiga nutrien yang disenaraikan di atas..

Di samping itu, timun mengandungi banyak air. Mereka terdiri daripada kira-kira 96% cecair. Makan timun akan memberi tubuh penghidratan yang diperlukan..

Untuk memaksimumkan pengambilan nutrien, timun harus dimakan tanpa dicincang. Tanpa kulit, jumlah serat dan beberapa vitamin dan mineral berkurang.

Timun meningkatkan pencernaan

Timun mengandungi banyak serat, bersama dengan air, ia membantu usus berfungsi dengan lebih baik. Makan timun setiap hari dapat membantu menyelesaikan masalah seperti sembelit, kerana dehidrasi adalah faktor risiko utama untuk sembelit..

Timun membantu anda menurunkan berat badan

Timun adalah salah satu makanan yang dapat membantu menurunkan berat badan. Ia rendah kalori. Satu cawan timun (104 gram) mengandungi hanya 16 kalori, sementara 300 gram timun mengandungi hanya 45 kalori.

Ini bermakna anda boleh makan banyak timun tanpa rasa takut untuk menambah berat badan sambil tetap mendapat kalori yang anda perlukan..

Di samping itu, kandungan air yang tinggi dalam timun menyumbang kepada penurunan berat badan..

Sebagai contoh, dalam satu kajian mengenai topik ini, di mana para pakar menganalisis hasil 13 makalah ilmiah (menggunakan data dari 3628 sukarelawan), terbukti bahawa makan makanan yang tinggi air dan rendah kalori dikaitkan dengan penurunan berat badan yang ketara..

Membantu menurunkan gula dalam darah

Timun terbukti dapat menurunkan kadar gula dalam darah dan mencegah beberapa komplikasi diabetes dalam beberapa kajian haiwan..

Para pakar mendapati dalam beberapa percubaan pada haiwan bahawa timun berkesan menurunkan dan mengawal kadar gula dalam darah, dan memakan kulit timun membantu mencegah diabetes daripada memburuk..

Timun membantu mengurangkan risiko penyakit jantung

Manfaat kesihatan timun adalah mengandungi magnesium, kalium dan vitamin K. Unsur-unsur ini sangat penting untuk berfungsi dengan baik sistem kardiovaskular. Mengambil magnesium dan kalium dapat menurunkan tekanan darah. Pengambilan timun secara berkala menurunkan tahap kolesterol jahat. Di samping itu, vitamin K sangat penting untuk pembekuan darah dan pengaturan kadar kalsium darah..

Rambut dan kuku anda akan kelihatan lebih baik

Apabila sistem ketahanan badan berada dalam keadaan teratur, ia dapat dilihat dalam keadaan badan, misalnya, rambut dan kuku. Timun mengandungi vitamin A, B, C, K, mangan, tembaga dan kalium, yang berperanan penting dalam menjaga sistem kekebalan tubuh, yang seterusnya memberi kesan positif pada rambut, kuku dan kulit.

Kurangkan tekanan

Vitamin B1, vitamin B5, dan vitamin B7 yang terdapat dalam timun membantu mengurangkan kegelisahan dan tekanan. Makan timun dapat membantu tubuh melawan kegelisahan dan kemurungan dengan lebih baik.

Timun membantu menyingkirkan toksin dan radikal bebas

Penghapusan toksin semasa makan timun berlaku kerana produk ini mengandungi banyak air. Timun, seperti disebutkan di atas, dianggap sebagai ubat yang sangat baik untuk kekeringan atau keletihan. Satu lagi sifat penting timun adalah penyingkiran toksin..

Selain itu, timun mengandungi antioksidan yang melawan radikal bebas yang berbahaya, mencegah penumpukannya di dalam badan dan dengan itu dapat mengurangkan risiko penyakit kronik..

Kesan sampingan timun

Timun tidak boleh dimakan pada waktu malam. Pakar pemakanan mengesyorkan memakannya selewat-lewatnya 2-3 jam sebelum tidur. Faktanya ialah timun mengandungi banyak air, memberikan rasa kenyang, kerana ini, ada rasa berat di perut, tidur dapat merosakkan. Di samping itu, terdapat risiko bahawa tidur akan terganggu dan tidak lengkap, kerana anda mungkin sering ingin ke tandas..

Timun harus dimakan dengan berhati-hati oleh mereka yang mempunyai perut yang sensitif. Timun mengandungi ramuan yang disebut cucurbitacin, yang memberikan kepahitan kepada makanan, dan juga dapat menyebabkan masalah pencernaan seperti kembung dan kembung..

Anda juga tidak boleh minum air segera setelah makan timun, kerana mereka sendiri mengandungi banyak cecair, dan menambahkan lebih banyak hanya akan mencairkan nutrien yang ada di dalamnya dan mendapat lebih sedikit faedah..

Langgan kami di Yandex.Zen dan Telegram

Kebaikan dan keburukan timun untuk badan

Timun (Cucumis sativus) adalah sayur tahunan herba hijau yang memanjang yang tergolong dalam keluarga Labu. Di wilayah Rusia ia adalah salah satu sayur yang paling biasa dan digemari..

Timun ditanam di hampir setiap kebun sayur dan di pondok musim panas mereka. Mereka digunakan untuk menyiapkan berbagai salad, acar dan kalengan, tetapi manfaat utamanya dirasakan sepenuhnya ketika dimakan segar..

Khasiat timun untuk badan

Telah diketahui bahawa air adalah penyusun utama timun. Bahan ini tidak dapat memberikan manfaat yang luar biasa bagi tubuh. Tetapi rahsia dalam komposisi produk ini ada.

Air yang terkandung dalam timun menyerupai air suling pada sifatnya. Dia mempunyai banyak nutrien. Airnya sangat bersih. Oleh itu, timun dianggap sebagai sayur yang dapat menghilangkan dahaga dengan sempurna, meremajakan badan dan menghilangkan racun..

Kelebihan timun adalah terdapatnya kalium dan silikon. Komponen-komponen ini dapat mengekalkan kilauan dan kesihatan rambut, serta warna kulit.

Orang yang mempunyai penyakit kelenjar tiroid dan sistem vaskular harus memperhatikan fakta bahawa timun mengandungi sebilangan besar sebatian yodium berguna.

Timun kaya dengan asid organik, serat dan vitamin yang diperlukan untuk tubuh. Inilah faedah utama produk. Timun luar lebih kaya secara kimia daripada sayur-sayuran rumah hijau. Kerana kandungan seratnya yang tinggi, timun menormalkan fungsi usus.

Sifat timun yang bermanfaat adalah bahawa mereka mampu:

  • mengatasi bengkak;
  • menormalkan aktiviti jantung;
  • mengurangkan tekanan darah;
  • menyingkirkan tubuh manusia daripada masalah dengan hati, pundi hempedu dan kelenjar prostat;
  • mencegah proses penukaran karbohidrat menjadi lemak;
  • mengganggu pembentukan garam;
  • membantu protein dan lemak untuk diserap.

Timun juga mempunyai sifat bermanfaat berikut:

  • antipiretik;
  • antispasmodik;
  • anti-sklerotik;
  • antineoplastik;
  • julap.

Saya ingin menyebutkan timun pahit secara berasingan. Asas sayur rasanya seperti ini jika tidak mendapat kelembapan yang mencukupi semasa penanaman. Timun ini merangsang rembesan hempedu dengan baik. Oleh itu, ia harus digunakan untuk mencegah proses genangan di hati..

Merebus yang terbuat dari timun berguna untuk pendarahan, jerawat dan keradangan kulit. Timun juga digunakan dalam kosmetologi untuk memutihkan kulit dan mengekalkan keanjalannya. Mereka digunakan secara aktif dalam penyediaan topeng kosmetik. Satu lagi sifat timun yang bermanfaat adalah menghilangkan bengkak dan lingkaran hitam di bawah mata..

Sayuran ini juga berguna kerana ia adalah ubat yang berkesan untuk menghilangkan bintik-bintik usia, jeragat dan ketidaksempurnaan kulit yang lain. Topeng timun membersihkan kulit berminyak dengan sempurna dan melembapkan kulit kering.

Manfaat timun hanya dirasakan apabila sayur-sayuran segar dimakan dan digunakan. Mereka mesti berat dan tegas. Jika tidak, ada kemungkinan bahaya dari mereka. Timun acar dan acar tidak mempunyai khasiat yang bermanfaat.

Kandungan air yang tinggi menjadikan timun sebagai produk makanan yang sihat. Dengan pertolongannya, anda dapat menghilangkan rasa lapar dan mendapatkan jumlah kalori minimum, dan ia juga mengandungi komponen yang sangat penting untuk menurunkan berat badan - asid tartronik, yang membantu mengurangkan lemak badan.

Bahaya timun kepada badan

Walaupun terdapat banyak khasiat timun yang berguna, memakannya dalam jumlah besar boleh membahayakan kesihatan, jika anda menghadapi masalah berikut:

  • batu di buah pinggang;
  • penyakit buah pinggang kronik dan akut;
  • enterokolitis;
  • ulser perut.

Orang dengan keadaan ini tidak boleh menggunakan diet timun untuk menurunkan berat badan. Cara menurunkan berat badan ini dapat memburukkan lagi penyakit..

Timun awal musim bunga juga boleh menyebabkan kemudaratan pada badan. Mereka boleh mengandungi sejumlah besar nitrat..

Sayuran seperti itu mesti dikupas, kerana di bahagian timun inilah komponen yang paling berbahaya..

Timun acar atau acar juga berbahaya bagi kesihatan. Penggunaannya dalam bentuk ini dapat meningkatkan keasidan jus gastrik, dan mengandung banyak garam, yang menyimpan cairan dalam tubuh manusia. Oleh itu, lebih baik menikmati timun segar..

Kontraindikasi

Walaupun kandungan kalori rendah dan sebilangan besar sifat berguna, timun mempunyai beberapa kontraindikasi.

Produk ini tidak digalakkan untuk wanita semasa menyusui. Jarang sekali, mungkin ada intoleransi individu terhadap sayur ini, dalam hal ini, anda harus berhati-hati ketika menggunakannya.

Bagi penghidap penyakit jantung, acar boleh dimakan dalam jumlah kecil. Dalam kes ini, khasiat sayur-sayuran bermanfaat hanya boleh digunakan secara luaran..

Kandungan kalori dan nilai pemakanan timun

Kandungan kalori timun cukup rendah, sehingga mereka dianggap sayur-sayuran kegemaran bagi mereka yang mengikuti diet yang sihat, serta berusaha menurunkan berat badan, jadi diet timun sangat efektif dan memungkinkan Anda menurunkan hingga 7 kg per minggu.

Nilai pemakanan setiap 100 g produk adalah

  • Kandungan kalori - 15 kcal
  • Protein - 0.8 g
  • Lemak - 0.1 g
  • Karbohidrat - 3.0 g

Kandungan vitamin dan unsur mikro dalam timun

Komposisi timun:

  • abu - 0,49
  • kanji - 0.197
  • mono dan disakarida - 4.01
  • air - 94
  • asid organik - 0.86
  • serat makanan - 0.98

Vitamin dan mineral yang terdapat dalam timun

Timun mengandungi sejumlah besar mineral dan vitamin, jadi timun dianggap sebagai salah satu sayuran yang paling lazat dan sihat. Kandungan kalori rendah dan komposisi vitamin dan mineral yang kaya memungkinkan untuk memakan timun dalam jumlah yang tidak terhad.

vitamin yang terdapat dalam timun, mg:

  • kolin - 5.8
  • PP (setara dengan niasin) - 0.23
  • K - 0.02
  • H - 0.0094
  • E - 0.13
  • C - 9
  • B9 - 0.004
  • B6 - 0.039
  • B5 - 0.3
  • B2 - 0.05
  • B1 - 0.02
  • A - 0.001
  • Beta-karotena - 0,06
  • RR (RR) - 0.2

mineral yang terdapat dalam timun, μg:

  • aluminium - 445
  • kobalt - 2.3
  • molibdenum - 0.98
  • fluorin - 15
  • krom - 6
  • selenium - 0.42
  • mangan - 0.18
  • tembaga - 101.2
  • iodin - 2.8
  • zink - 0.325
  • besi - 0.56
  • klorin - 23
  • fosforus - 52
  • kalium - 141
  • natrium - 9.1
  • magnesium - 16.7
  • kalsium - 28

Timun adalah produk yang digunakan secara aktif baik dalam masakan dan kosmetologi. Sayuran harus dimasukkan ke dalam diet jika tidak dikontraindikasikan dan tidak membahayakan kesihatan manusia.

Timun

Ini adalah saudara dekat labu, tembikai dan tembikai, milik keluarga labu. Nama saintifiknya "cucumis sativus" diterjemahkan dari bahasa Latin sebagai "timun menyemai". Menurut maklumat dari buku rujukan botani, buah tanaman ini dianggap sebagai buah beri. Benar, dengan peringatan - beri palsu. Dari segi ciri kuliner dan gustatory, timun masih dianggap sebagai tanaman sayur-sayuran, yang, dengan cara ini, menduduki tempat ke-4 di dunia dari segi jumlah penanaman di antara sayur-sayuran [1].

Sifat timun yang berguna

Kandungan komposisi dan kalori

Bahan asas (mg / 100 g):Segar dengan kulit [10]Segar tanpa kulit [11]Acar [12]
Air95.2396.7394.08
Protein0.650.590.33
Lemak0.110.160.20
Karbohidrat3.632.162.26
Gula1.671.381.06
Serat makanan0.50.71,2
Kalori (Kcal)15sepuluhsebelas
Mineral
Potasium14713623
Fosforus2421empat belas
Kalsiumenam belasempat belas-
Magnesium13124
Natrium221208
Besi0.280.220.40
Zink0.200.170.02
Vitamin
Vitamin C2.83.21
Vitamin PP0.0980.037-
Vitamin B60.0400.0510.009
Vitamin B20.0330.0250.010
Vitamin E0.0300.030.09
Vitamin B10.0270.031-
Vitamin K0.0160.0070.047
Vitamin B90.0070.0140.001
Vitamin A0.0050.0040.01

Berdasarkan jadual di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa makan timun bersama-sama dengan kulitnya sangat berguna, yang mengandungi banyak bahan berguna. Namun, timun yang dikupas dan acar mengekalkan beberapa khasiat yang berguna. Benar, harus diingat bahawa dalam bentuk asin atau acar, kadar natrium di dalamnya meningkat dengan mendadak, yang boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan orang yang menderita gagal ginjal. Pada masa yang sama, bahagian vitamin menurun, tahap kalium, magnesium, zink dan kalsium menurun. Dan terlalu banyak garam boleh menyebabkan pemusnahan enamel gigi, pengekalan cecair di dalam badan dan gangguan saluran pencernaan..

Penyembuhan sifat

Timun lebih rendah daripada banyak sayur-sayuran dalam kandungan vitamin, kerana hampir keseluruhannya terdiri dari air. Walau bagaimanapun, air timun kaya dengan garam mineral dan bahan aktif secara biologi. Sebagai contoh, dalam buah timun terdapat enzim yang menyumbang kepada penyerapan protein dan vitamin B, serta mengekalkan reaksi darah yang normal. Terlebih lagi, timun mengandungi enzim yang serupa dengan insulin, menjadikannya pokok penting dalam diet pesakit diabetes..

Selain itu, air timun membantu membersihkan badan dengan melarutkan toksin. Maksudnya, timun tidak boleh digunakan sebagai makanan mandiri, tetapi memainkan peranan penting dalam penyerapan makanan lain, seperti daging. Oleh kerana kandungan kalori yang rendah, timun disarankan untuk orang yang mudah mengalami kegemukan.

Walaupun dalam jumlah kecil, timun mengandungi fosforus, kalium, kalsium, sulfur, magnesium, sodium, zat besi, zink dan yodium (dalam bentuk yang mudah dicerna). Oleh kerana itu, mereka mempunyai sifat koleretik dan diuretik, membantu meningkatkan aktiviti sistem kardiovaskular, dan disyorkan untuk orang yang menderita penyakit tiroid. Di samping itu, sekumpulan unsur jejak seperti ini membantu memperbaiki keadaan kuku, rambut, gigi manusia dan mengurangkan keasidan jus gastrik. Ngomong-ngomong, serat dalam timun mempunyai kesan terbaik pada proses pencernaan. Kesan pencahar ringan membantu melegakan sembelit..

Bagi vitamin, timun boleh membanggakan kehadiran karotena, tiamin, riboflavin, folat, dll. Yang terakhir ini secara aktif terlibat dalam pengaturan tingkat homosistein, asam amino yang terbentuk di dalam tubuh semasa metabolisme, dan meningkatkan risiko kerusakan vaskular aterosklerotik dan pembentukan trombus.

Komponen timun lain yang berguna ialah fitosterol (fitosterol) - alkohol steroid yang tidak larut dalam air. Pada dasarnya, kita bercakap mengenai kolesterol kembar berasaskan tumbuhan. Kelebihannya adalah bahawa ia selamat untuk manusia dan tidak memprovokasi perkembangan aterosklerosis. Sekali di dalam badan, fitosterol menghalang sehingga 10% penyerapan kolesterol dan sebaliknya memasuki aliran darah tanpa menyebabkan bahaya kepada tubuh.

Penggunaan perubatan

Dalam perubatan tradisional, timun, walaupun terdapat unsur dan khasiat yang berguna, tidak digunakan dan tidak dianggap sebagai tanaman farmakopia. Walaupun begitu, buah-buahan hijau telah digunakan secara aktif dan berjaya dalam perubatan dan kosmetologi rakyat sejak sekian lama..

Pertama, penggunaan timun yang paling popular adalah luaran. Sekiranya anda mengalami luka bakar, lecet atau luka ringan, disarankan untuk memasang timun yang dipotong ke kawasan yang rosak atau melincirkan kawasan ini dengan jus timun segar. Ini menjamin kesan antimikroba yang kuat (walaupun berlaku suppuration). Kedua, pelbagai decoctions, infus disediakan berdasarkan timun, dan kompres dibuat daripadanya. Selain itu, bukan sahaja buah dan jus itu sendiri, tetapi juga bunga, daun dan bulu mata tanaman (biasanya dalam bentuk kering) dimasukkan ke dalam sirkulasi..

Decoctions dan infusions

Merebus timun segar dapat membantu menghilangkan edema kerana penyakit jantung atau vena varikos. Untuk melakukan ini, potong halus 100 g timun yang dibasuh, tuangkan 200 ml air mendidih di atasnya dan masak dengan api kecil selama 5 minit. Setengah gelas kaldu ini mesti diminum sebelum makan tiga kali sehari selama 7-10 hari.

Sekiranya penyakit kuning, disyorkan untuk mengisar 50 g timun masak dan 20 g daun kering dari tanaman yang sama. Tuangkan jisim ini dengan 500 ml air dan masak dalam mandi air selama 20 minit. Kemudian tapis kuah yang dihasilkan dan ambil 4 kali sehari selama 14 hari.

Untuk malaria dan demam, merebus bunga timun dianggap sebagai kaedah yang berkesan. 1 sudu bunga kering harus dituangkan lebih dari 250 ml air panas dan dimasak dengan api kecil selama 10 minit. Kemudian saring kain tipis dan bahagikan bahagian menjadi tiga bahagian yang sama, yang harus diambil tiga kali sehari selama 10 hari.

Penyembuh tradisional percaya bahawa timun berguna untuk buasir. Untuk meringankan keadaan pesakit, disarankan untuk menuangkan buah-buahan hijau dengan sedikit air masin dan biarkan di dalam peti sejuk. Selama 14 hari, minum air garam ini satu gelas antara waktu makan (3 kali sehari). Untuk menghilangkan pendarahan rahim, disarankan untuk menuangkan 70 g tangkai timun kering dengan 500 ml air dan masak di dalam air mandi selama 20 minit. Biarkan kuahnya mendidih selama 2 jam, kemudian tapis. Minum setengah gelas 3 kali sehari selama 5 hari.

Akhirnya, timun timun dianggap sebagai kaedah yang berkesan untuk memerangi ulser trofik. Untuk menyiapkannya, kisar 100 g biji timun (dari buah masak) dalam pengisar dan tuangkan dengan segelas air. Masukkan campuran dalam gelap selama 10 hari, kocok secara berkala. Terikan sebelum digunakan. Kemudian lembapkan kain kasa dan sapukan pada ulser selama 30 minit. Biji timun juga membantu menghilangkan rasa sakit ketika membuang air kecil. Tuangkan satu sudu biji tanah dengan 600 ml air dan bersikeras dalam termos selama 2 jam. Minum warna ini, tambahkan madu secukupnya, tiga kali sehari selama seminggu.

Jus timun dianggap sebagai agen pembersih yang membantu melarutkan bahan toksik dalam badan. Juga, penyembuh tradisional menyatakan bahawa ia berkesan terhadap batu ginjal kecil dan kristal asid urik. Di samping itu, ia dipercayai dapat menghilangkan dahaga dengan baik, memberi kesan positif pada sistem saraf dan menguatkan ingatan..

Jus timun mempunyai sifat diuretik dan pencahar. Untuk tujuan tersebut, anda perlu mengambil 3 sudu 3 kali sehari. Campuran jus timun dengan jus wortel disarankan untuk digunakan untuk penyakit reumatik. Dan bersama dengan madu, jus timun digunakan untuk melegakan batuk dan sakit perut. Untuk 100 ml jus, biasanya ambil satu sudu madu. Anda perlu minum ubat seperti itu satu sudu tiga kali sehari..

Dalam perubatan oriental

Mengikut kesan yang terdapat pada tubuh, setelah masuk ke dalam, ubat oriental menggolongkan timun sebagai makanan sejuk. Makanan dengan sifat sejuk mempunyai kesan antipiretik, membersihkan badan dan melambatkan metabolisme tenaga. Di Timur, produk juga dibahagikan mengikut warna, masing-masing dikaitkan dengan organ tertentu. Sayuran hijau berinteraksi secara aktif dengan hati, melegakannya. Selain itu, timun dipercayai dapat melegakan tekanan fizikal dan mental dan mencegah sakit kepala..

Di Ayurveda India, timun juga dihargai kerana kualiti penyejukannya. Walaupun di kawasan tropika, sayur ini dapat mengekalkan suhu 20 darjah lebih rendah daripada di persekitaran. Bahkan pada zaman dahulu, timun digunakan untuk mengubati penglihatan dan diabetes yang buruk. Dengan bantuannya, tekanan diturunkan, dan mereka juga lolos setelah digigit oleh kalajengking. Kini di India, minyak dibuat dari timun, yang mempunyai pelbagai aplikasi. Ia merawat sembelit dan penyakit sistem kencing, ulser duodenum dan rematik, disfungsi ereksi dan jangkitan faraj. Ia juga dipercayai berkesan melawan kelemumur, selaran matahari, dan lingkaran hitam di bawah mata. [13].

Dalam penyelidikan saintifik

Timun sangat popular di seluruh dunia dan tumbuh dalam pelbagai keadaan iklim, jadi tidak menghairankan bahawa ia menjadi objek penyelidikan saintifik. Pada asasnya, saintis meningkatkan kaedah penanaman (syarat dan skema) yang ada, menanam, menuai dan menyimpan timun. Pembiak membiakkan jenis baru yang lebih tahan penyakit.

Oleh itu, ternyata asal bentuk ibu dan bapa mereka mempengaruhi hasil dan kualiti timun hibrida. Untuk penuaian terbaik, disarankan untuk melibatkan diri dalam bentuk proses pembiakan dari kumpulan ekologi-geografi Asia [14].

Bagi penyimpanan timun rumah hijau, perkembangan kulat patogen sering diperhatikan dalam keadaan yang tidak baik. Para saintis mendapati bahawa kenaikan dan penurunan suhu, dari norma yang dianggap 12-14 ° C, menyebabkan peningkatan jangkitan timun semasa penyimpanan. Faktor penting juga kaedah pembungkusan dan komposisi gas atmosfera [15].

Para saintis telah mencapai kejayaan dalam penyelidikan saintifik dan teknikal. Sekarang untuk menanam timun tidak perlu menggunakan tanah, kaedah alternatif telah muncul - pemasangan tanaman hidroponik pelbagai peringkat, yang membolehkan anda menanam sayur berdasarkan larutan nutrien. Sekarang bentuk timun baru sedang dikembangkan, lebih disesuaikan untuk peralatan baru [16]. Baru-baru ini, robot dua tangan pertama dilancarkan, yang menjalankan fungsi memetik timun secara automatik [17].

Akhirnya, baru-baru ini, timun muncul bukan hanya dalam penyelidikan pertanian, tetapi juga dalam penyelidikan perubatan, kerana para saintis sampai pada kesimpulan bahawa glikosida cucurbitacin yang terkandung dalam sayur-sayuran mempunyai kemampuan untuk menekan aktiviti penting sel-sel barah [18].

Dalam dietetik

Memandangkan timun hampir keseluruhannya air, ia dianggap sebagai produk makanan. Nilai utamanya adalah kandungan kalori rendah, tetapi pada masa yang sama ia juga memperlambat proses penukaran karbohidrat menjadi lemak dan membantu penyerapan protein. Perlu diperhatikan adanya unsur mineral dan vitamin yang berguna, yang mempunyai kesan positif terhadap fungsi ginjal, hati, jantung, membantu menguatkan saluran darah.

Sebilangan pakar pemakanan mengesyorkan agar orang yang ingin menurunkan berat badan atau membersihkan badan dari toksin mengesyorkan untuk mengatur pemunggahan timun pada musim panas. Ini harus dilakukan tidak lebih dari sekali seminggu dan pada hari ini, aktiviti fizikal harus dikurangkan sebanyak mungkin. Anda perlu makan kira-kira 2 kg timun segar setiap hari. Namun, anda perlu berhati-hati dengan timun acar atau acar. Penggunaannya yang berlebihan menyebabkan pengambilan garam dalam jumlah berlebihan.

Dalam memasak

Timun digunakan secara aktif dalam memasak, menambahkannya ke salad, sup, pelbagai makanan ringan dan sos. Mereka juga masin, kalengan dan acar. Untuk memilih timun yang sesuai dengan tujuan anda, anda harus sedar bahawa penternak membahagikannya mengikut kemeja - permukaan timun. Terdapat 3 jenis kemeja utama: Slavic - dengan duri yang jarang di permukaan (pengasam menembus ke dalam dengan perlahan, yang menjadikan sayur itu elastik dan renyah), Jerman - dengan duri jarak yang padat (air garam masuk ke dalam dengan cepat) dan Asia - dengan permukaan yang halus dan kulit tebal - bagus untuk salad).

Semasa menambahkan timun ke salad, suri rumah sering berhadapan dengan fakta bahawa sayur itu pahit. Kepahitan semacam itu disebabkan oleh glikosida cucurbitacin, yang muncul di dalam timun setelah keadaan tertekan (kekurangan air, terlalu banyak cahaya matahari, suhu terlalu tinggi). Timun pahit tidak mendatangkan bahaya kepada tubuh, sebaliknya - dipercayai bahawa cucurbitacin terlibat dalam menekan fungsi sel barah. Tetapi untuk mengelakkan daripada membeli sayur-sayuran pahit, anda tidak perlu mengambil timun yang terlalu tebal dengan kulit tebal dan tepi hijau gelap..

Menariknya, sebagai ganti timun dalam memasak, anda boleh menggunakan ramuan timun borage (misalnya, pada musim ketika tidak ada timun segar). Ramuan ini sangat berkhasiat dan mengandungi vitamin. Rasanya seperti timun dengan bawang.

Gabungan dengan produk lain

Timun sesuai dengan hampir semua makanan kecuali tomato. Sekali di dalam badan, tomato membentuk persekitaran berasid di sekitarnya, dan timun - yang beralkali. Akibatnya, kombinasi ini membawa kepada pembentukan garam, yang mempengaruhi fungsi buah pinggang secara negatif. Juga, asid askorbik, yang terkandung dalam tomato, tidak diserap kerana enzim timun ascorbinase, akibatnya tubuh tidak menerima vitamin C. Tetapi sangat berguna untuk memakan timun dengan daging, kerana ia mendorong penyerapan protein.

Minuman

Jus timun mempunyai banyak khasiat yang berguna, jadi disarankan meminumnya dalam bentuk tulen. Namun, kerana kesannya yang menyegarkan, timun sering ditambahkan pada pelbagai minuman musim panas. Contohnya, koktel limau dan tembikai (200 g pulpa semangka, 1/2 kapur, 1/2 timun, sekumpulan pudina dan air) atau smoothie bayam dan saderi (giling dalam pengisar: 100 g bayam, 1 epal hijau, 1 timun, 1 tangkai saderi, 1 keping halia, 2 sudu besar jus lemon). Air timun juga popular (1 timun, 1 tandan pudina, setengah lemon, 1 liter air).

Dalam kosmetologi

Timun dianggap sebagai produk kosmetik yang baik yang mempunyai kesan menyegarkan dan meremajakan pada kulit. Terima kasih kepada fitosterol, kelembapan dipertahankan dan ada sedikit kesan mengangkat. Dan garam alkali memberikan nutrisi pada kulit dan mempunyai kesan pemutihan, menghilangkan plak.

Sekarang terdapat banyak pilihan topeng, losyen, tonik, gel berdasarkan timun, tetapi pada musim panas anda boleh menyediakan produk kosmetik di rumah..

Untuk menyegarkan kulit setelah terlalu banyak bekerja, kurang tidur atau stres, anda perlu mengambil 1 timun dan 1 protein ayam. Anda harus memarut timun pada parutan halus dan mengambil 2 sudu besar. gruel, menggabungkannya dengan putih telur disebat. Kemudian sapukan topeng pada wajah selama 15 minit dan bilas dengan air. Dan untuk kulit di sekitar mata, disyorkan untuk mencampurkan 2 sudu besar. timun parut dengan pasli cincang.

Untuk mencapai kesan meremajakan, anda mesti mencampurkan 1 sudu besar. timun parut dengan 1 sudu kecil. tanah liat putih. Topeng yang dibuat dari 1 sudu besar memberikan kesan pelembab. timun parut, 1 sudu kecil. pudina cincang dan 1 sudu kecil. selasih cincang.

Ciri-ciri berbahaya timun dan kontraindikasi

Timun adalah produk makanan, tetapi kadang-kadang boleh membahayakan tubuh. Dianjurkan untuk menolak penggunaannya dalam kes seperti ini:

  • pemburukan ulser perut;
  • gastritis akut dan kronik dan enterokolitis;
  • nefritis akut dan kronik dan pielonefritis, serta hepatitis dan kolesistitis (anda harus mengelakkan makan acar);
  • memberi makan bayi (boleh menyebabkan sakit perut dan kolik pada bayi).

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya timun dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial dengan pautan ke halaman kami:

Fakta menarik

Salah satu negara pertama di mana timun dijinakkan dan mula dimakan adalah China. Ada legenda yang mengatakan bahawa orang Cina yang memperkenalkan Turki kepada sayur ini. Sebagai tambahan kepada hadiah lain, mereka mengirim beberapa buah eksotik - timun - kepada Sultan Magomed II Turki. Sultan menyukai sayur-sayuran yang luar biasa, dan dia meminta tujuh pengawal istana terbaik untuk menjaganya. Namun, sebiji timun hilang, dan semua pengawal menafikan terlibat dalam pencurian tersebut. Kemudian sultan yang marah itu memutuskan untuk melakukan pencarian, memberikan perintah untuk merobek semua ketujuh.

Mungkin itulah sebabnya pepatah "Menjaga timun dengan kapak" muncul dalam bahasa Turki. Benar, sekarang kata-kata seperti itu biasanya ditujukan kepada orang yang melakukan kebodohan. Dalam bahasa Inggeris dan Rusia, peribahasa mengenai timun mempunyai makna yang positif. Oleh itu, orang Inggeris mengatakan "sehebat timun", yang secara harfiah diterjemahkan sebagai "tenang seperti timun" dan bermaksud ketenangan mutlak. Di Rusia, anda sering dapat mendengar ungkapan "menjadi seperti timun", yang bermaksud ceria dan kelihatan baik. Dan orang Brazil menggunakan perkataan "chuchuzinho" (port. Chayote atau timun Mexico) untuk menarik perhatian orang yang tersayang.

By the way, mengenai cinta. Pada tahun 2011, sebuah siri TV bernama Cucumber Love difilemkan di Rusia, yang menceritakan tentang kehidupan di kampung kecil Gorelkovo, yang terkenal dengan ladang timunnya. Sebagai tambahan, pada tahun 1985 di Kesatuan Soviet, berdasarkan kisah Galina Lebedeva, kartun "Cucumber Horse" diciptakan. Sayuran renyah hijau juga memainkan peranan dalam plot cerita dalam cerita "Timun" oleh penulis prosa kanak-kanak Nikolai Nosov. Penulis Vladimir Klimenko (kisah "Timun Gila") dan Vsevolod Ivanov (kisah "Timun Nizhyn") juga membahas topik timun..

Sayuran hijau ini tidak dipedulikan oleh pelukis hebat. "Timun" yang masih hidup oleh Kondrat Maksimov dan Mikhail Makhalov (1), serta lukisan "Masih Hidup dengan Sayuran" karya Ivan Khrutsky menjadi terkenal. Lebih-lebih lagi, para seniman Abad Pertengahan mula menggambarkan timun di kanvas mereka. Oleh itu, orang Sepanyol Luis Mendeles melukis hidup tenang "Timun, tomato dan pinggan". Dan Giuseppe Arcimboldo dari Itali menggunakan timun untuk menggambarkan hidung watak dalam lukisan "Summer" (2).

Dan Carlo Crivelli membezakan dirinya dengan menuliskan timun dalam subjek lukisannya yang beragama Kristian. Sehingga kini, para saintis tidak bersetuju dengan simbolisme timun pada siri lukisan oleh Crivelli "Madonna and Child" (3) dan "Annunciation". Kerana pada mereka timun sering terletak di sebelah epal, kadang-kadang ditafsirkan secara analogi sebagai simbol godaan dan dosa asal. Walaupun sebilangan penyelidik percaya bahawa timun, sebaliknya, melambangkan Kebangkitan dan daya hidup.

Nampaknya, penduduk moden di pulau Fiji juga mempercayai daya hidup yang diberikan oleh timun. Mereka bukan sahaja mengonsumsi timun, tetapi juga menyiapkan bekalannya sekiranya terjadi kegagalan tanaman atau bencana alam. Sebagai peraturan, sayur-sayuran dibungkus dengan daun pisang dan dikuburkan di dalam tanah. Selain itu, ukuran stok timun dapat menolong seorang lelaki untuk berkahwin, kerana ibu bapa anak perempuan biasanya lebih rela mengahwini anak perempuan mereka dengan "taipan timun".

Ngomong-ngomong, di Fiji, dan juga di Asia, bukan saja timun terkenal dalam bentuk di mana kita biasa melihatnya, tetapi juga yang disebut timun laut. Sebenarnya, kita bercakap mengenai holothurians - invertebrata seperti echinoderms. Spesies yang dimakan dalam makanan biasanya secara kolektif disebut sebagai "trepangs". Makanan laut oriental ini dianggap makanan yang sangat sihat dan sering ditangkap secara haram dan dijual di pasar gelap. [8] Di sana, harga untuk 1 kg timun laut boleh mencecah $ 500.

Benar, sayur-sayuran hijau tradisional kami juga mengalahkan rekod mereka. Di UK, dua pesara secara mandiri menanam buah panjang 1.2 m di atas katil mereka [9]. Namun, timun terpanjang dianggap sebagai sayur yang dimasak di salah satu rumah hijau di Hungary. Rekod 1.83 m dimasukkan ke dalam Guinness Book of Records.

Anda dapat melihat foto timun besar dan produk lain dalam artikel foto kami Produk pemecah rekod.

Di bahagian yang berlainan di dunia, orang mengabadikan timun dengan mendirikan monumen kepadanya. Contohnya, terdapat monumen seperti itu di Poznan, Poland. Juga di Nizhyn Ukraine terdapat monumen timun bukan wanita, dan di Belarus Shklov terdapat timun gangsa "Napoleon". Sayuran ini dihormati di Austria - di Salzburg terdapat keseluruhan pemasangan "Timun". Penghormatan juga dihormati di Rusia, kerana selain monumen, di Lukhovitsy dekat Moscow ada seluruh muzium yang didedikasikan untuk timun.

Tetapi di London, timun dihormati secara besar-besaran. Tidak ada monumen di sini, tetapi pada tahun 2004 sebuah bangunan bertingkat 30 St Mary Ax muncul, yang disebut oleh Inggeris sendiri sebagai "The Gherkin" (timun Inggeris) kerana kemiripan luarannya dan pencahayaan kehijauan. Menariknya, sebenarnya, para pencipta diilhamkan oleh kerucut pinus untuk membuat projek seni bina ini..

Sejarah

Timun dianggap salah satu wakil tanaman sayur-sayuran tertua, yang muncul empat ribu tahun yang lalu. Walaupun terdapat anggapan berani bahawa timun berusia lebih dari 6 ribu tahun. Tidak ada maklumat yang jelas mengenai tanah sayuran ini, tetapi, kemungkinan besar, ini adalah kawasan tropika dan subtropika di India Kuno dan China. Boleh dikatakan dengan jelas bahawa pada mulanya timun tumbuh liar. Hanya pada milenium kedua SM. orang India kuno menjinakkannya dan secara beransur-ansur memasukkannya ke dalam makanan mereka [1].

Berkat peningkatan penanaman dan hubungan perdagangan yang terjalin, timun dari India dan China berangkat untuk menakluki dunia. Ini adalah bagaimana dia sampai ke Mesir, Yunani Kuno, dan kemudian ke Empayar Rom. Ada sebab untuk mempercayai bahawa dari nama Yunani sayur hijau ini "ἄγουρος" (kembali ke "ἄωρος" - belum matang) bahawa perkataan "timun" berasal. By the way, nama Inggeris "timun" berasal dari perkataan Perancis "concombre", yang, pada gilirannya, dipinjam dari bahasa Latin ("cucumis") [2].

Fakta bahawa pada zaman kuno timun merupakan bahagian penting dalam diet orang dibuktikan dengan gambarnya di lukisan dinding di kuil-kuil Yunani dan Mesir. Di samping itu, faedah kesihatan sayur renyah ini dijelaskan oleh Aristotle dan Hippocrates. Di Rom kuno, timun dimakan oleh golongan elit dan kelas bawah. Dan maharaja Tiberius memerintahkan untuk memberikannya satu timun setiap hari sepanjang tahun. Kemudian mereka mula menanam timun dalam kotak di roda agar dapat menggerakkannya setelah cahaya matahari. Adalah dipercayai bahawa pada masa yang sama, resipi asin pertama muncul..

Dari Empayar Rom, timun menyebar ke seluruh Eropah (di Perancis - dari abad ke-9, di England - dari abad ke-14). Pada abad ke-15, berkat Columbus, timun sampai ke pesisir Dunia Baru, di mana ia juga mendapat populariti dengan cepat di kalangan penduduk tempatan. Walau bagaimanapun, pada awal abad XVII. di Amerika, terdapat maklumat bahawa memakan sayur-sayuran mentah dan buah-buahan berbahaya bagi kesihatan, sehingga timun kehilangan kedudukannya untuk sementara waktu dan menerima nama panggilan "cowcumber" (timun Inggeris untuk memberi makan lembu). Hanya sekitar seratus tahun kemudian, sayur hijau kembali ke meja orang Amerika [3].

Tidak diketahui secara pasti kapan dan bagaimana timun sampai ke Rusia. Terdapat teori bahawa sayur ini datang kepada kami dari Eropah setelah pembaptisan Rus. Walaupun beberapa sarjana percaya bahawa pedagang kami membeli timun di Asia Timur pada abad ke-9. Bagaimanapun, salah satu sebutan pertama mengenai sayur-sayuran ini bermula pada separuh pertama abad ke-16. (nota pengembara Jerman Elschläger). Pada waktu yang sama, Peter I mengeluarkan keputusan mengenai penanaman tanaman ini di kebun kerajaan. Ketika itulah rumah hijau pertama mula muncul..

Cara memilih

Pada musim panas, lebih baik membeli timun pada waktu pagi, sebelum mereka kehilangan kesegaran, terbaring di bawah sinar matahari. Sekiranya timun sudah layu sedikit, maka anda boleh "menghidupkan kembali" dengan membiarkannya dalam air sejuk selama 2-3 jam. By the way, rendaman dalam air sejuk (kira-kira 30 minit) membantu menghilangkan nitrat. Untuk meningkatkan kesannya, masukkan timun ke dalam piring yang lutsinar dan biarkan di tempat yang terang (sinar matahari mempercepat penghapusan bahan berbahaya).

Timun yang dibeli mestilah tegas, tanpa kerosakan yang kelihatan dan bintik-bintik kuning. Semasa membeli timun di luar musim, anda harus memperhatikan kilauan yang tidak wajar. Sayuran yang diimport sering ditutup dengan lapisan parafin nipis semasa pengangkutan untuk pemeliharaan yang lebih baik. Dalam kes ini, potong kulitnya sebelum memakan sayur. Dan jika tidak ada benih sama sekali, maka lebih baik membuang timun seperti itu, kerana adanya sejumlah besar bahan berbahaya di dalamnya..

Secara umum, pilihan timun bergantung pada tujuan anda. Hampir semua timun boleh digunakan untuk salad, tetapi dibiakkan khas buah-buahan halus dengan kulit tebal, kira-kira 13 cm, dianggap paling sesuai. Mereka mempunyai aroma yang kaya. Anda boleh mengambil timun dengan duri putih.

Timun acar terbaik diperoleh dari buah-buahan sepanjang 9-12 cm dengan duri gelap (mereka mudah dikeluarkan dengan mencuci, yang membolehkan air garam mentimun secara intensif). Untuk pengawetan, disarankan untuk mengambil timun dengan ukuran hingga 9 cm (gherkin buah pendek) berwarna hijau gelap dengan hujung cahaya atau garis-garis cahaya di sisi. Buah-buahan dengan duri gelap juga sesuai..

Cara menyimpan

Untuk menyimpan timun segar, mereka biasanya boleh tinggal di dalam peti sejuk selama kira-kira 3-5 hari. Penting untuk memberi mereka udara dan tidak menyimpannya di sebelah buah-buahan dan sayur-sayuran yang masak. Untuk meningkatkan jangka hayat menjadi 10 hari, mereka dimasukkan ke dalam beg plastik, ditutup dengan kain kasa basah di atasnya dan dikirim ke peti sejuk. Timun boleh disimpan di dalam peti sejuk selama kira-kira dua minggu, dibungkus dengan tuala kertas dan diletakkan di dalam beg yang tidak ditutup [7]. Agar sayur-sayuran tetap segar selama 3-4 minggu, mereka dicelupkan dengan ekor ke dalam air sejuk 1-2 cm dan dimasukkan ke dalam peti sejuk. Air di dalam tangki mesti ditukar setiap hari..

Varieti

Walaupun mentimun memerlukan satu set syarat tertentu untuk pematangan normal, berkat usaha penternak, mereka sekarang ditanam di zon iklim yang berbeza dan di tanah dengan komposisi yang berbeza. Perkara utama adalah memilih pelbagai yang tepat..

Bergantung pada masa pematangan, timun dibahagikan kepada pematangan awal, masak hingga 45 hari (cupid, artis, Hector, Masha), pematangan pertengahan, pematangan hingga 50 hari (pesaing, bukan wanita, meja, ibu mertua), dan pematangan lewat, pematangan lebih dari 50 hari (phoenix, Aquarius, Alice). Terdapat juga pembahagian jenis timun dengan tujuan: untuk penggunaan segar, untuk pengawetan atau pengawetan dan sejagat, sesuai untuk kedua-dua tujuan.

Menariknya, sayur hijau bujur yang kita ketahui mempunyai banyak saudara eksotik yang dianggap jenisnya. Sebagai contoh, timun Afrika Kiwano mempunyai kulit hijau kuning, runcing dan berair, agak mengingatkan timun tradisional kita. Telur naga dicirikan oleh kehalusan dan warna kulit yang ringan, bentuk bulat dan rasa manis. Dan timun dari varieti Hmong Merah menjadi merah apabila masak, dan rasanya seperti tembikai.

Timun yang dipanggil Gak atau Spring Bitter mempunyai kulit berwarna oren-merah dan daging merah lembut. Ia mengandungi sejumlah besar antioksidan, yang menjadikannya sangat berguna, namun ia tidak bertolak ansur dengan pengangkutan dengan baik, sehingga hanya dapat dijumpai di kawasan yang tumbuh [4]. Terdapat juga timun liar hiasan, yang juga dikenali sebagai landak. Pagar dan pagar diikat dengan mereka, dan buahnya ditutup dengan jarum. Keanehan timun ini adalah bahawa pada masa pematangan, kulit buah meregangkan sebanyak mungkin dan pecah. Pada masa yang sama, biji dan sedikit lendir keluar dari dua lubang kecil di bawah tekanan..

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Timun adalah tanaman seperti liana dengan batang menjalar yang dapat mencapai panjang dua atau lebih meter. Pucuk sisi dan antena memanjang dari batang utama, dengan bantuan tanaman dapat dipasang pada penyokong, mengambil posisi tegak. Berkat ini, timun dapat ditanam di teralis (biasanya kaedah ini digunakan di rumah hijau dan di balkoni), walaupun jika tempat di kebun / kebun memungkinkan, maka batangnya dibiarkan merayap di sepanjang tanah. Panjang dan tahap percabangan bergantung pada pelbagai [5].

Semasa berbunga, bunga kuning jantan (dengan benang sari) dan betina (dengan putik) terbentuk di tanaman. Bunga betina dibezakan oleh fakta bahawa di bawahnya terdapat ovari dan mereka terletak secara tunggal atau 2-3 keping pada pucuk lateral, sementara bunga jantan (bunga tandus) membentuk perbungaan 5-7 keping terutama pada batang utama. Pembajaan berlaku terutamanya semasa pembukaan bunga (1-2 hari). Serbuk sari dibawa oleh lebah dan serangga lain, yang tertarik dengan warna kuning terang dan kehadiran nektar.

Sekiranya cuaca sejuk atau penanaman rumah hijau, proses pendebungaan menjadi lebih rumit - ia dilakukan secara manual, oleh itu penternak mula membiakkan kacukan. Mereka diperoleh dengan pendebungaan buatan bunga dari pelbagai jenis. Dalam namanya, hibrida semestinya mempunyai simbol khas - F (filli - anak Itali) dan nombor yang menunjukkan nombor generasi. Lebih-lebih lagi, pada zaman kita, timun telah muncul yang sama sekali tidak memerlukan pendebungaan - parthenocarpic, dan juga pendebungaan sendiri - di bunga mereka terdapat benang sari dan putik [6].

Timun biasanya dituai apabila buahnya belum matang secara biologi, oleh itu ia dipanggil zelen. Hanya timun dari mana bahan benih diambil untuk penanaman atau pembiakan diberikan untuk matang dan memperoleh warna kuning-coklat..

Penanaman timun boleh dilakukan baik sebagai anak pokok dan biji. Anak benih biasanya memberikan hasil panen lebih awal, tetapi memerlukan perhatian lebih. Setelah menanam di tempat tidur, tanaman muda perlu dibungkus sekiranya suhu turun. Secara umum, timun adalah tanaman yang suka panas, kelembapan dan cahaya yang tidak bertolak ansur dengan draf (perhatikan bagi mereka yang menanam sayur di rumah di ambang tingkap). Dianjurkan menanam timun pada jarak sekurang-kurangnya 20 cm antara satu sama lain hingga kedalaman 2-2,5 cm pada dekad kedua atau ketiga Mei (pada suhu 18 hingga 25 ° C).

Di antara perosak utama timun, hama labah-labah menonjol, yang menetap di bahagian bawah daun dan memakan getahnya, yang menyebabkan munculnya titik-titik putih pada daun, dan kemudian, terjalin dengan jaring laba-laba, mereka kering. Juga, timun takut dengan aphidon tembikai, yang hidup di semua bahagian tanaman dan menyedut jusnya. Selepas itu, daun mula berubah menjadi kuning dan mati. Nyamuk timun juga berbahaya, yang larva tembus dengan kepala hitam menembusi batang dan akar tumbuhan yang lemah, setelah itu mati.

Bahan kimia biasanya digunakan untuk mengawal perosak. Walau bagaimanapun, untuk mengelakkan serangga berbahaya memasuki tanaman, anda perlu melakukan penyiangan secara berkala, membuang rumpai..

  1. Sejarah timun, sumber
  2. Etimologi perkataan Timun, sumber
  3. Sejarah ringkas timun, sumber
  4. Gak timun, sumber
  5. Timun Knyazeva T.P. Seperti biasa dengan penuaian yang hebat. - M.: Eksmo, 2012.-- 128 p..
  6. Varieti timun parthenocarpic, sumber
  7. Cara menyimpan timun untuk jangka hayat yang lebih lama, sumber
  8. Timun laut dan pasar gelap, sumber
  9. Timun gergasi menghancurkan rekod dunia, sumber
  10. Pangkalan Data Nutrien Nasional, sumber
  11. Pangkalan Data Nutrien Nasional, sumber
  12. Pangkalan Data Nutrien Nasional, sumber
  13. Minyak timun, sumber
  14. Vaschenko A.P., Pavlov D.A. Produktiviti dan kualiti buah hibrida timun bergantung pada asal usul bentuk bapa // Pencapaian sains dan teknologi kompleks pertanian industri. - M.: OOO "Pejabat editorial jurnal" Pencapaian Sains dan Teknologi Kompleks Industri Industri ", 2009. - P. 23-25, sumber
  15. Magomedov R.K. Penyakit timun rumah hijau semasa penyimpanan // penyimpanan // Perlindungan tanaman dan karantina. - M.: Organisasi bukan untung yang berautonomi "Pejabat editorial jurnal" Perlindungan dan Karantina Tumbuhan ", 2013. - P. 23-24, sumber
  16. Balashova I.T., Kozar E.G., Pinchuk E.V., Sirota S.M., Teknologi masa depan dalam penanaman sayur-sayuran rumah hijau: hidroponik berkulit sempit pelbagai peringkat // Buletin Sains Agraria. - Oryol: Universiti Agraria Negeri Oryol dinamakan N.V. Parakhina, 2017.-- S. 71-74, sumber
  17. Robot ringan menuai timun, sumber
  18. Sembilan alasan yang disokong oleh sains untuk makan timun setiap hari, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!