Sos Kabul Pedas.

Soy Kabul (sos Kabul yang sedap) berasal dari ibu kota Kabul Afghanistan. Resipi untuk sos panas Afghanistan dipinjam oleh Inggeris, dan kemudian oleh koki Rusia.

Ejaan dan penyataan terakhir dari saus ini dalam pengucapan asalnya - Soya-kabul ada dalam "Buku tentang makanan yang enak dan sihat", yang diterbitkan oleh Komisariat Rakyat untuk Industri Makanan. 1939 H.
Kamus Dahl, "kedelai" di Rusia disebut "perasa pedas, kuah untuk hidangan", iaitu kuah pedas, dan bukan kicap atau kicap, seperti yang mungkin disangka. Oleh itu, kacang soya cendawan, kacang soya ikan bilis, kacang soya ikan dan kacang soya kabul terdapat dalam buku masakan lama - sos pedas pedas.

Chef Lucien Olivier menambahkan sos ini ke dalam resipi asli pembuka selera terkenalnya.

Kedelai "Kabul" - digunakan untuk menambah rempah dan rasa manis ke dalam hidangan ".

Resipi sos Kabul:

Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan rebus hingga sayur lembut. Masukkan air mendidih dari semasa ke semasa. Kemudian gosokkan keseluruhan jisim melalui ayak halus, rebus lagi sehingga cecair sirap diperolehi. Tuangkan sos ke dalam botol kaca, yang diikat dan diikat dengan benang. Letakkan botol di dalam periuk yang dalam, lekatkan dengan jerami, isi dengan air sejuk sehingga leher tidak ditutup dengan air. Panaskan air di atas dapur dan rebus selama 15 minit, kemudian angkat botol dan sejukkan. Isi corks dengan resin botol. Simpan di tempat yang sejuk.

Wikipedia kacang soya

Soya Kabul berasal dari ibukota Kabul Afghanistan. Resipi untuk sos panas Afghanistan dipinjam oleh Inggeris, dan kemudian oleh koki Rusia. Dan menurut kamus Dahl - SOYA f. Bahasa Inggeris perasa pedas, sos untuk hidangan. Sos itu digunakan dalam resipi salad Lucien Olivier pada tahun 1897.

  • Bawang - 1 keping.
  • Lobak - 1 pc.
  • Lada manis (merah) - 1 keping.
  • Lada cayenne kering kering - secubit atau secukup rasa
  • Pes tomato - 50 gr (5 sudu kecil)
  • Cengkih kering - 7 biji.
  • Allspice (Bahasa Inggeris) - 7 keping.
  • Kaldu daging yang kuat - 200 ml (direbus dari 1 liter)
  • Cuka 9% - 1 sudu besar.

Masak kuah dari daging dan tulang (saya mempunyai ayam). Tuangkan produk dengan 1 liter air dan rebus kuahnya hingga 200 gr.

Cincang wortel, bawang dan lada halus.

Masukkan sayur ke dalam periuk kecil, masukkan rempah.

Tuangkan sayur-sayuran dengan kaldu masin dan masak tanpa penutup sehingga separuh masak. (Sayur-sayuran diperlukan segar, tetapi saya sudah masak rebus dari resipi lain)

Kemudian masukkan pes tomato, rebus semuanya sehingga sayur-sayuran lembut, tambah lebih banyak kuah atau air mendidih jika perlu.

Gosokkan jisim sayur melalui ayak atau pukul dengan pengisar, setelah mengeluarkan semua rempah. Didihkan lagi dan tuangkan cuka, campurkan dan hidangkan dengan hidangan daging dan ikan, salad Olivier.

Sos Soya-Kabul pedas

Kupas, potong sayur dan masukkan sup daging.

Rebus hingga sayur benar-benar lembut, tambah air mendidih dari semasa ke semasa.

Kemudian gosokkan campuran tersebut melalui ayak halus, rebus lagi sehingga cecair sirap diperolehi. Cecair itu kemudian dituangkan ke dalam balang kaca, yang diikat dan diikat dengan benang..

Kemudian teruskan ke pensterilan, iaitu balang sos dimasukkan ke dalam periuk dalam, ditutup dengan jerami sebelumnya, dituangkan ke dalam panci air sejuk sehingga leher balang tidak ditutup dengan air, panaskan kuali di atas kompor dan rebus selama seperempat jam, selepas itu balang dikeluarkan dan, setelah disejukkan, gabus dituangkan dengan resin botol.

Simpan di tempat yang sejuk.

200 bahagian kaldu,
150 bahagian tomato tumbuk atau tomato segar,
50 bahagian lobak yang dihiris,
25 bahagian bawang,
10 bahagian lada cili merah,
0.5 bahagian lada Inggeris keseluruhan,
0.5 bahagian cengkih keseluruhan,
200 bahagian cuka (6%).

Dalam beberapa resipi yang lebih tua, ramuan disebut sebagai kabul kedelai, yang lain sebagai saus kabul. Memang, "kedelai", yang dinilai oleh Dahl, di Rusia disebut "perasa pedas, kuah untuk hidangan", itu adalah kuah pedas, dan sama sekali tidak kedelai, atau kicap, seperti yang orang sangka. Oleh itu - "soya cendawan", "soya ikan bilis", "soya ikan" dan "soya kabul" yang terdapat dalam buku masakan lama - sos pedas pedas. Untuk ini ditambahkan lada panas (atau esen lada), kaldu dan cuka.

Hasilnya mestilah sos yang menyerupai mustard secara konsisten. Dalam kedua kes tersebut, jelas dari konteksnya bahwa hal itu digunakan untuk menambahkan rasa pedih dan gurih pada piring atau sos. (kegilaan)

"713 rahsia teknologi pembuatan"
perkongsian "Rusia" SKIT, Pusat, 1992.
Pengarang - disusun oleh V.A.Korolev.

Sementara itu, satu lagi resipi lama "Soya-kabul" (sejenis mustard cair) dijumpai di Internet:

Apa itu kacang soya?

Saya menjumpai salah satu resipi Olivier yang menyebut "soya" ini.
Ia mengatakan, "tambahkan lada cayenne atau kacang soya dengan kacang.".
Apa jenis kedelai yang masih belum jelas, tetapi ada pengganti, dan seseorang dapat membayangkan jenis binatang apa itu.
Ngomong-ngomong, semasa cuti Tahun Baru yang panjang, saya membuat kajian mengenai topik "Olivier", yang akan saya kongsikan dengan izin pihak pentadbiran pada hari yang lain.
dengan penuh hormat,
Pakcik

"Kedelai", menurut Dahl, di Rusia disebut "perasa pedas, saus untuk hidangan." Lebih-lebih lagi, perasa pedas seperti itu sering disebut "kicap" atau "saus kabul".
"Oleh kerana profesor tinggal di sini bersama isterinya, hidup tidak dapat dilupakan. Saya tidur pada waktu yang salah, makan kabuli yang berbeza ketika sarapan dan makan malam, minum wain. Semuanya tidak sihat! Sebelum tidak ada waktu senggang, saya dan Sonya bekerja - pujian saya, dan sekarang Sonya sendiri bekerja, dan saya tidur, makan, minum. Tidak sedap! "...
Ini adalah pengesahan dari "Paman Vanya" Chekhov.
Inilah caranya untuk memasak sos seperti itu sendiri:
SAJA KABUL SPICY
Ambil: 200 bahagian kaldu, 150 bahagian tomato puri, 50 bahagian wortel cincang, 25 bahagian bawang, 10 bahagian paprika merah, 0.5 bahagian lada Inggeris keseluruhan, 0.5 bahagian cengkih keseluruhan, 200 bahagian cuka (6% ).
Rebus hingga sayur benar-benar lembut, tambah air mendidih dari semasa ke semasa. Kemudian disapu melalui ayakan halus, rebus lagi sehingga cecair sirap diperoleh. Cecair itu kemudian dituangkan ke dalam balang kaca, yang diikat dan diikat dengan benang. Kemudian teruskan ke pensterilan, iaitu balang sos dimasukkan ke dalam periuk dalam, ditutup dengan jerami sebelumnya, dituangkan ke dalam panci air sejuk sehingga leher balang tidak ditutup dengan air, panaskan kuali di atas kompor dan rebus selama seperempat jam, selepas itu balang dikeluarkan dan, setelah disejukkan, gabus dituangkan dengan resin botol... Simpan di tempat yang sejuk.

Perlu diingat bahawa banyak sos siap pakai jenis ini dibawa ke St Petersburg pada abad ke-19. Anda boleh memetik karya "Almanac of Gastronomes" (buku 3), yang disusun oleh I.M. Radetzky, bekas pelayan kepala istana Yang Mulia Duke Maximilian-Leuchtenberg:
“Kacang kedelai, atau luar negeri, dibawa dari London dengan nama: Imperial, Queen Victoria, Regent, Prince of Welsh, Nanoleon, Ko-Rolevsky, Wellington, Okonel, dari jahe Jamaika, Valmouth, India, saus sendiri, Musheron, John-bul, Sos Radis, Mogul, sos ikan, Kabul, Brighton, Worshestersky, sos bulatan atas, Hong Kong, Lager, sos ikan teri, Karatsh, Kanser, Simpanan, Ratafia, Garvey, sos penyu, sos cendawan untuk bivstex, sos untuk pate; harganya hampir sama, iaitu dari 60 k hingga 1 p. sebotol "

Soybean Kabul tidak begitu sederhana. Dalam beberapa resipi yang lebih tua, ramuan disebut sebagai kabul kedelai, yang lain sebagai saus kabul. Memang, "kedelai", yang dinilai oleh Dahl, di Rusia disebut "perasa pedas, kuah untuk hidangan", itu adalah kuah pedas, dan sama sekali tidak kedelai, atau kicap, seperti yang mungkin disangka. Oleh itu - "soya cendawan", "soya ikan bilis", "soya ikan" dan "soya kabul" yang terdapat dalam buku masakan lama - sos pedas pedas. Untuk ini ditambahkan lada panas (atau esen lada), kaldu dan cuka. Hasilnya mestilah sos yang menyerupai mustard secara konsisten. Dalam kedua kes tersebut, jelas dari konteksnya bahwa hal itu digunakan untuk menambahkan rasa pedih dan kepedasan pada piring atau sos..

Sebagai tambahan kepada resipi terkenal yang diberikan oleh Ivan, terdapat resipi ini:

Sos dibuat dari tepung, kaldu (atau air) yang ditumis dalam mentega, lobak parut, krim dan garam. Bahan-bahan: tepung 20 g; mentega 10 g; kuah 50 g; lobak 20 g; krim 20 g; garam.

Versi lain.
• Farsi-Kabuli adalah dialek Afghanistan dari bahasa Parsi. Ibu kota Afghanistan, Kabul, telah lama menjadi "kota Kabuli" - berbahasa Parsi. Mungkin sejenis sos Afghanistan pedas (iaitu Kabul?) Dipinjam oleh Inggeris, dan kemudian oleh tukang masak Rusia. Salah satu karangan Bahasa Inggeris mengenai masakan Afghanistan ialah Sambosa Goushti... Pastri goreng yang diisi dengan daging lembu, kacang ayam dan rempah, disajikan dengan sos Kabul.
• Ada pendapat lain bahawa kacang soya kabul adalah kacang soya yang dimasak tanpa garam, disapu melalui ayakan; oleh itu ia adalah puri dari kacang soya berkualiti tinggi, yang dibekalkan pada waktu itu dari England.
• Kabuli - kacang polong India besar, dari mana sos panas dibuat. Makan malam princely di restoran India boleh dimulakan dengan segelas Mango Shake. Minuman yang sangat menyenangkan (campuran pulpa mangga dan susu). Saya rasa dia sangat baik dalam cuaca panas. Sebagai makanan ringan, misalnya, kacang sejuk "Kabuli Chana Chaat" dalam sos tomato pekat dan pedas dengan bau jahe yang jelas.
"Bhat dan Hirdaya berjalan di antara khemah para pedagang. Mereka menyaksikan ketika di barisan hijau penduduk bandar tawar-menawar dengan pemilik bakul yang penuh dengan nasi, raga, semua jenis tanaman hijau. Pemilik membeli lada merah, supari, kacang kabuli besar, daun sirih hijau gelap. Tebu dijual dari troli. Dari batangnya yang berwarna hijau pekat, jus berbuih putih segera ditekan - makanan istimewa orang miskin "...
• Dalam karya salah satu institusi penyelidikan Soviet untuk kajian kacang soya, anda dapat menemui perkara berikut:
Pengembangan lebih lanjut mengenai penyelidikan pembuatan tepung kedelai disajikan dalam karya makmal penyelidikan untuk pemprosesan kacang kedelai, yang diterbitkan pada tahun 1940... Karya mengenai komposisi kimia tepung kedelai, kaedah penyahbauan, kaedah dan teknologi untuk menyediakan biji-bijian sebelum penggilingan disajikan. Di samping itu, penyusunan resipi untuk sos gourmet soya seperti Soya-Kabul dan Soya-Vostok telah disajikan...
Resipi dari buku karya P. Aleksandrova "Seni Kulinari" karya S.-Petersburg, 1899 juga tersedia untuk orang ramai..
KABUL SOY
Produk penting dan perkadarannya untuk 5 orang. Grouse - 3 pcs., Leher udang karang - 15 pcs., Kentang - 5 pcs., Lanspeku - 1 timbunan, timun - 5 pcs., Capores, zaitun, gherkins - hanya 1/8 lb., Provence - 1/2 botol, minyak, truffle - 3 pcs.
Peraturan memasak. Potong fillet gandum hazel goreng yang digoreng ke dalam selimut dan campurkan dengan selimut kentang rebus yang tidak dimasak (lebih baik memotong kentang menjadi takik dalam bentuk tambalan) dan kepingan timun segar, tambahkan caper dan zaitun dan tuangkan sejumlah besar sos Provencal, dengan penambahan soya. Setelah sejuk, pindahkan ke vas kristal dan angkat dengan indah dengan ekor udang karang, daun selada, irisan truffle dan lanspeck cincang. Hidangkan dengan sangat sejuk. Timun segar boleh diganti dengan gherkin besar. Daripada hazel grouse, anda boleh mengambil daging sapi muda, partridge dan ayam, tetapi makanan ringan Olivier sebenarnya dibuat dari hazel grouse..

Beberapa petikan dari klasik:

Suatu hari saya menekannya ke dada saya yang mengerang, dan kami berangkat ke Kabul selama seminggu dan berbaring di sana di atas kerikil merah jambu bulat di pantai yang sempit

Vladimir Nabokov. "Pernah di Aleppo".

Sejak profesor tinggal di sini bersama isterinya, kehidupan telah putus. Saya tidur pada waktu yang salah, ketika sarapan dan makan tengah hari saya makan kabuli yang berbeza, saya minum arak. semua ini tidak sihat! Sebelumnya, tidak ada masa lapang, saya dan Sonya bekerja - pujian saya, tetapi sekarang Sonya sendiri bekerja, dan saya tidur, makan, minum. Tidak baik!

A.P. Chekhov "Paman Vanya"

Alfonsi, seorang pemuda yang menjaga dirinya kuat dengan memakan kabul sepanjang masa.

A.P. Chekhov "Buku Catatan"

Mengeluarkan bibir bawahnya, Swithin memberi petunjuk terakhir: "Adolph, hanya sedikit kabul, ketika kamu mengambil ham"...

... Ketika perselisihan pelana domba besar berakhir, mereka mulai ke ham Tewkesbury, dibumbui dengan sedikit kabul. Swithin meraba-raba hidangan ini sejak sekian lama sehingga dia menjamu makan malam dengan tenang. Untuk menyerahkan diri kepada ham, dia malah mengganggu perbualan.

D. Galsworthy "The Forsyte Saga: Pemiliknya"

Mungkin seseorang mempunyai lebih banyak versi.

Ingin tahu tetapi kontroversi. Dan bagaimana anda menginginkan petikan dari novel Weiner bersaudara "The Era of Mercy", yang mengandungi surat kepada editor salah satu surat khabar yang teliti pada tahun-tahun pertama pasca perang:

PERLU VINEGAR - AMBIL "KABUL"!

Pesanan pelik terdapat di kedai runcit No. 3 (prospek Staropetrovsky). Sekiranya pengguna memerlukan cuka, ia hanya boleh dibeli dalam satu set dengan saus kabul. Vitamin pasta dijual dengan jumlah jem buah dan sayur yang sama (dijelaskan). Bagi protes pengguna, pengurus kedai menjawab: "Kami mempunyai prosedur seperti itu. Jika anda tidak menyukainya, jangan ambil!"

Menjual cuka dengan sos Worcester sekarang! Itu akan sembuh.

Pada masa yang sama saya akan memetik penulis St Petersburg kegemaran saya Dmitry Gorchev:

"Sebilangan orang secara khusus mencipta salad-salad sehingga senang bagi seorang harey yang mabuk untuk berbaring di dalamnya, tetapi pada kenyataannya, tidak ada yang jatuh dalam salad-salad, bukan untuk tujuan ini ia diletakkan di atas meja, tetapi untuk rebus di dalamnya puntung rokok. Tidak ada tempat yang lebih baik untuk memasak puntung rokok daripada salad-salad, semua orang tahu bahawa ".

Satu dari banyak wajah. Mengenai soya kabul, atau apa yang hilang begitu banyak oleh Olivier...

Olivier... Bosan? Bosan dengan itu? Penat?

Bersabarlah tuan-tuan. Untuk tradisi setiap masa tetap menjadi tradisi. Jadi Olivier.

"Potong fillet gandum hazel goreng ke dalam selimut dan campurkan dengan selimut kentang rebus dan hirisan timun segar, masukkan kapur dan zaitun, tuangkan banyak sos Provencal, dan kemudian masukkan kabul kedelai"...

Dan di sinilah kisah serangkaian gangguan saraf pada tukang masak dan tukang masak, pakar kuliner dan genius gastronomi bermula... Apa khabar, kacang soya? Di mana saya boleh menemui anda? Cara mencipta semula rasa asli raja salad?

Perlu diperhatikan bahawa resipi asal Mr Olivier telah sampai kepada kita dalam dua edisi yang berbeza: di salah satunya komponen salad misterius disebut "Soya Kabul", yang lain - "Sauce Kabul". Menurut kamus kakek Dahl, "kedelai" di Rusia disebut "perasa pedas, kuah untuk hidangan", iaitu kuah pedas, dan bukan kicap atau kicap sama sekali, seperti yang disangka. Oleh itu "kacang soya cendawan", "kacang soya ikan teri", "kacang soya ikan" dan "kacang soya kabul" terdapat dalam buku masakan lama - sos pedas pedas.

“Lada panas + cuka + kaldu… Konsistensi mustard. Ini digunakan untuk menambahkan rempah dan rasa ke dalam hidangan. " Nampaknya lebih sederhana daripada lobak kukus... Tapi tidak... Seorang koki tidak sempat membanggakan resipi yang telah dia dapatkan untuk Soi Kabul, ketika yang lain, dengan gosok menggosok tangannya, meletakkan resipi lain... di hadapannya. Makan, seperti yang mereka katakan, pada kesihatan...

Menurut resipi kedua, kedelai Kabul tidak lain adalah tepung yang ditumis dalam mentega dengan penambahan kaldu, lobak parut, krim dan garam (tepung 20 g, mentega 10 g, kaldu 50 g, lobak 20 g, krim 20 g, garam).

Lama kelamaan, dalam proses penyediaan salad Olivier secara besar-besaran, menjadi jelas: berapa banyak koki, begitu banyak resipi dan kisah kemunculan Soi Kabul.

Jadi: Soya Kabul berasal dari ibu kota Afghanistan, Kabul. Resipi untuk sos panas Afghanistan dipinjam oleh Inggeris, dan kemudian oleh koki Rusia. Sebuah karangan bahasa Inggeris mengenai masakan Afghanistan menyebutkan Sambosa Goushti... pastri goreng yang diisi dengan daging lembu, kacang polong dan rempah, disajikan dengan sos Kabul.

Terdapat juga versi yang menyinggung secara primitif dan tidak menarik. “Kedelai Kabul,” kata pakar lain, “kacang kedelai dimasak dan disapu melalui ayakan” (ada masa ketika kacang soya dibekalkan ke Rusia dari Inggeris). Sehingga hari ini, seorang pelancong yang datang ke India dapat merasakan hidangan "Kabuli Chana Chat" - kacang polong India (kacang) besar dalam saus tomat pedas dengan rasa halia yang jelas.

"Pesanan pelik ada di kedai runcit No. 3 di Staropetrovsky proezd. Sekiranya pelanggan mahukan cuka, ia hanya boleh dibeli dengan sos Kabul. Petikan surat khabar seperti itu diberikan dalam salah satu novel mereka oleh saudara Arkady dan Georgy Vayner.

Jadi apa yang anda Kabul? Mengetahui tentang John Galsworthy yang tidak dapat dilupakan, yang Swithin biasa membumbui ham Tewkesbury dengan sedikit minuman keras; mengenali Vladimir Nabokov, berusaha mencari kerikil bulat merah jambu di pantai Kabul; tahu pahlawan dongeng India, "memilih kabuli di pasar"; kenal Olivier, yang mengubah salad biasa menjadi keajaiban, misteri, tradisi gastronomi...

Namun, adakah ia bernilai membingungkan? Mungkin, mereka, hazel grouse? Mungkin Kabul tidak diperlukan?

"Saya makan kabuli, saya minum anggur... Tidak sihat," tulis Antosha Chekhonte pada satu ketika..

"Kabul adalah pes vitamin..." - Saudara Weiner berdebat dengan Antosha.
"Memang, ia adalah makanan tambahan vitamin," Anton Pavlovich bersetuju. Bukan untuk apa-apa bahawa "... pahlawan muda yang merupakan huruf kecil mempertahankan kekuatannya dengan selalu makan kabul".

Ini bermaksud... Pencarian diteruskan. Dan sekali lagi, setelah membuat persiapan Olivier, semakin banyak koki yang akan menyusuri jalan-jalan di Kabul Nabokov, merasakan kabuli Chekhov dan cuba mengetahui dengan tepat bahan-bahan apa yang termasuk dalam "Kabul Sos".

Wikipedia kacang soya

Sebilangan besar artikel mengenai resipi salad Olivier klasik (hidangan pembuka selera) melayari Internet hanyalah sekumpulan spekulasi. Bahkan yang paling banyak di antaranya bersalah kerana kesalahan fakta: pada masa penerbitan buku pertama, Alexandrova tidak berumur 25 tahun, tetapi berusia 24 tahun, setelah revolusi sekurang-kurangnya empat bukunya diterbitkan. Perkara utama adalah bahawa tidak ada yang malu dengan idea bahawa resipi untuk salad terkenal, yang benar-benar disiapkan oleh semua dan pelbagai (misalnya, Ignatiev dalam "Makanan Kami" menyebutkan bahawa di sekolah kuliner Odessa pada peperiksaan akhir yang dia hadiri, mereka mempersiapkan, antara lain, Olivier ternyata, menurutnya, sangat baik), dengan banyak buku masakan pada masa itu (walaupun jika hampir semuanya adalah koleksi resipi buta huruf), buku itu dapat dicetak hanya dalam dua, dan untuk pertama kalinya - dalam buku Alexandrova, yang pada masa kematian Olivier berusia 11 tahun bertahun-tahun, iaitu, resipi yang paling dia dapat tahu dari tangan kedua.

Entah bagaimana untuk mendapatkan sesuatu dari awal (tetapi tidak mendakwa sebagai penerbitan resipi pertama).

Majalah "Makanan kami" No. 5 untuk tahun 1894, tajuk "Soalan dan Jawapan".
(Untuk yang belum tahu: majalah "Makanan kami" diterbitkan pada tahun 1891-1896, editor MA Ignatiev, ia menerbitkan artikel, termasuk Ignatiev sendiri, Zeest, Astafiev, dll., Dan dari tahun 1894 - dan Alexandrova).

Dan jawapannya dalam No. 6 31 Mac 1894.

Tambahan kecil bagi jawapan telah disiarkan dalam # 10 untuk tahun yang sama.

Soy kabul - komponen resipi salad klasik yang tidak dapat dielakkan - juga menimbulkan banyak kontroversi..

Dalam majalah "Makanan kami" No. 24 untuk tahun 1894, jawaban atas pertanyaan No. 328 diterbitkan: "Bagaimana cendawan dan cendawan lain" Soya dan Kabul "disiapkan?"

Books.google.com membolehkan anda melangkah lebih jauh..

Dalam Ahli Kimia dan Ahli Ubat: setiap minggu untuk farmasi: Jilid 29 tahun 1886:
"Cabul Sauce," juga "Mogul Sauce," dan perkataan lain, pada label; untuk sos. Oleh Crosse & Blackwell, Soho Square, WC 54951, 55318.

Jadi, nampaknya, mereka yang menafsirkan "soya" dalam definisi Dahl betul: "SOYA f. Bahasa Inggeris perasa pedas, sos untuk hidangan. "

Sayangnya, permintaan sembarangan kepada The J.M. Syarikat Smucker, yang kini memiliki jenama Crosse & Blackwell, secara tidak masuk akal menjawab robot korporat ("kami tidak dapat membekalkan produk Crosse & Blackwell ® ke kawasan di luar Amerika Utara"), dan resipi "Mogul Sauce" yang terdapat di majalah teknologi Amerika kali - masih memerlukan terlalu banyak andaian untuk dikaitkan secara langsung dengan salad Olivier.

Oleh itu, tema resipi klasik "Olivier" masih menunggu penjelajahnya yang ingin tahu.

kabul

Kamus Sejarah Gallicism Rusia. - M.: Dewan Penerbitan Kamus ETS http://www.ets.ru/pg/r/dict/gall_dict.htm. Nikolai Ivanovich Epishkin [email protected] 2010.

  • Kabul
  • kabul-soya

Lihat apa "kabul" dalam kamus lain:

kabul-soy - caboul. Sama seperti Kabul. Pada musim panas, dapur di sini tidak begitu panas bagi saya, tetapi terdapat turbot segar; tanya dengan segala cara au naturel dan untuk itu kabul kedelai, dan kemudian segelas chablis. B. Patah Markevich. // РВ 1881 11 28... Kamus Sejarah Galikisme Rusia

kabul - a, m., KABUL I, m. caboul. 1. Sos pedas yang diperbuat daripada kacang soya dan pelbagai rempah untuk makanan perasa. ALS 1. Mithridates digunakan untuk membumbui makanan dengan semua jenis racun dan bukannya kabul dan kacang soya dan sangat sihat. Hertz. Rengekan dan meditasi. Dengan rasa jijik, dia meletakkan...... Kamus Sejarah Galikisme Rusia

Olivier (salad) - Istilah ini mempunyai makna lain, lihat Olivier. Salad Olivier Salad Olivier adalah salad yang popular di negara-negara bekas USSR, yang dianggap perayaan dan tradisional... Wikipedia

Remolad Sauce - Dish Type: Category: Products: Cooking Recipe: Dalam kategori terkini (Nettle Sauce): | | | |... Ensiklopedia resipi masakan

Kuban - (f.) - sungai di Utara. Kaukasus, Yunani. Ώ / Γπανις (Strabo 11, 494 ff.), Cuphis (Geographer of Ravenna 4, 1), Arm. KuрΏi (Moses Khorensky), rujuk Bahasa Yunani Κούφης (Kedren), Κῶφις (Nicephorus), Κωφήν (Menander), Arab. Kūbā, karach. KΏoban (Prele, KSz 10, 119). Menurut... Kamus Etimologi Bahasa Rusia oleh Max Vasmer

ITZAMNA - Itzamnga ("rumah iguana"), dalam mitologi Maya, salah satu dewa utama. Pada mulanya, pada era pra-Olmec, dewa ini diwakili dalam bentuk caiman atau caimani, satelit dan hipostasis dari "dewi dengan jalinan" (lihat mitologi Indian Amerika Tengah),...... Ensiklopedia mitologi

Piala UEFA 2008-2009 - Piala UEFA 2008/09 Data kejohanan Tarikh: 17 Julai 2008 20 Mei 2009 Bilangan pasukan... Wikipedia

Jibi Fall - Jibi Fall Maklumat umum Nama penuh Baye Jibi Fall Nickname <<<прозвище>>>... Wikipedia

Jibi Fall - Jibi Fall Maklumat umum Nama penuh Baye Jibi Fall Nickname <<<прозвище>>>... Wikipedia

Jibi Fall - Maklumat Umum Nama Penuh Baye Jibi Fall Nickname <<<прозвище>>>... Wikipedia

Ekor kacang soya dan udang karang: bagaimana kami mencari ramuan untuk salad Olivier sebenar di Kaliningrad

Responden menganggap salad Olivier sebagai hidangan perayaan utama di Rusia

"> Rusia menganggap simbol yang menyatukan negara bersama dengan" Perang dan Damai "," Ironi Nasib "dan lagu kebangsaan. Nampaknya, merujuk kepada mangkuk Olivier Tahun Baru, dalam pelukan yang mana sebahagian besar penonton TV Rusia menghabiskan yang pertama, atau bahkan yang kedua pada bulan Januari. selada dijelaskan oleh banyak faktor. Di sini dan keghairahan lama untuk kata-kata asing yang indah, dan khasiat hidangan, dan sekumpulan ramuan - langka dan begitu lama di zaman Soviet. Jar mayonis Provencal dan kacang hijau dari jenama Hungaria "Globus" yang tersembunyi untuk percutian terlintas di fikiran..

Anda mungkin pernah mendengar bahawa resipi yang sebenarnya telah hilang oleh suri rumah Soviet dan dimodenkan agar sesuai dengan pelbagai produk yang tersedia untuk mereka. Pada malam Tahun Baru, staf editorial "Klops" memutuskan untuk berusaha mencari komponen yang sangat rahsia dari simbol negara di Kaliningrad.

Lanspeek dan keajaiban lain

Internet memberikan beberapa resipi untuk salad itu, yang diciptakan oleh Muscovite asal Perancis Lucien (menurut sumber lain - Nicolas) Olivier untuk restorannya "Hermitage". Gilyarovsky menulis: "Ia dianggap chic istimewa ketika makan malam disiapkan oleh koki Perancis Olivier, yang kemudian terkenal dengan 'salad Olivier' yang diciptakan olehnya, tanpanya makan siang bukan untuk makan siang dan rahsia yang tidak dibuka. bukan itu".

Adakah resipi itu rahsia adalah persoalan besar. Pada tahun 1899, ia diterbitkan dalam bukunya oleh Pelageya Aleksandrova-Ignatieva, yang mengajar memasak di Persatuan Patriotik Wanita Imperial. Pilihan # 1 ini kelihatan seperti ini:

"Produk yang diperlukan dan bahagiannya untuk satu orang. Grouse - ½ pcs. Kentang - 2 pcs. Timun - 1 pc. Salad - 3-4 daun. Provencal - 1½ sudu besar. L. Leher udang karang - 3 pcs. Lanspeak - ¼ cawan. Kaportsa - 1 sudu kecil Zaitun - 3-5 pcs.

Potong fillet gorengan hazel goreng ke dalam selimut dan campurkan dengan selimut kentang rebus, bukan serpihan kentang dan potongan timun segar, tambahkan kaport dan zaitun dan tuangkan banyak sos Provencal dengan soya-kabul. Setelah sejuk, pindahkan ke vas kristal, angkat dengan ekor udang karang, daun selada dan lanspik cincang. Hidangkan dengan sangat sejuk. Timun segar boleh diganti dengan gherkin besar. Daripada hazel grouse, anda boleh mengambil daging sapi muda, partridge dan ayam, tetapi makanan ringan Olivier yang sebenarnya dibuat dari hazel grouse tanpa gagal ".

Selimut (dari blanc Perancis - tulen, putih) - kepingan makanan segi empat tepat. Sekarang istilah ini digunakan dalam gula-gula, ini adalah bagaimana pinggan doh dipanggil..

Lanspeek - daging tebal atau kaldu ayam, asas untuk daging jeli.

Kaportsa (capers) - tunas acar tumbuhan dengan nama yang sama.

Nombor opsyen 2. Di Internet, terdapat resipi untuk contoh awal 1900-an:

"Dua belalang hazel, lidah sapi, kaviar ditekan seperempat pon, selada segar setengah paun, 25 udang karang rebus, setengah kaleng acar, setengah kaleng cabul kacang kedelai, dua timun segar, seperempat paun caper, lima telur rebus.".

Pikuli adalah sayur acar kecil. Nama itu berasal dari perkataan Inggeris acar - "salt, acar". Orang Inggeris belajar cara menyediakan makanan ringan ini di India, di mana mereka pada mulanya menyiapkan sayur-sayuran, kacang, tembikai, pucuk pakis, bunga nasturtium dengan cara ini: semua ini dibumbui dengan lada panas.

Dan ada juga pilihan nombor 3 - resipi dari "Buku mengenai makanan yang enak dan sihat" edisi 1939. Di sini hidangannya sudah disebut "Game Salad":

"Untuk satu grouse hazel (rebus atau goreng) - 300 g kentang rebus, 75 g gherkins atau acar, 75 g salad hijau, 2 telur, ½ cawan sos mayonis, ½ sudu besar kedelai-kabul, 1 sudu cuka, ¼ sendok teh sudu gula tepung, garam secukup rasa ".

Gherkins yang tidak tahu adalah timun acar kecil.

Mari mulakan masakan

Pilihan kedua nampaknya paling mencabar: mahal dan kaya - segala yang kami sukai. Satu balang 50 gram kaviar ditekan hitam ditawarkan di Internet dengan harga 2500 rubel, 100 gram kaviar Astrakhan - 6990 rubel. Menurut tukang masak restoran Langendorf Pavel Gulak, anda boleh menjumpai makanan istimewa di Kaliningrad, tetapi anda tidak boleh memasukkannya ke Olivier.

"Anda tidak akan merasakan rasa kaviar. Kemungkinan besar, pada masa lalu ia digunakan sebagai hiasan," kata tukang masak.

Versi pertama salad terkenal kelihatan paling seimbang. Benar, kami tidak berjaya menyelesaikan teka-teki soya-kabul (atau saus-kabul). Menurut Pavel Gulak, nama ini menyembunyikan kuah pedas, seperti mustard.

"Setahu saya, ini adalah sos berasaskan kekacang pedas, resepnya berasal dari Afghanistan. Kacang itu digiling, ditambah dengan lada cayenne dan diencerkan dengan kaldu yang kuat," kata Pavel.

Menurut tukang masak itu, kombinasi leher hazel dan leher udang karang cukup harmoni dari sudut masakan. Benar, tidak mungkin mendapat burung yang enak, yang dagingnya mempunyai bau resin khas, di Kaliningrad.

Tetapi udang karang cukup berpatutan di sini: di salah satu restoran yang mengkhususkan makanan laut dan sungai, satu paun arthropoda bersaiz sederhana ini berharga 1249 kg. Adakah ia mahal? Kemudian udang karang akan dibawa kepada anda dengan kapal terbang dari "sungai Yiberia Siberia yang hebat" (seperti dalam pengumuman) dengan harga 1100 rubel / kg.

Resipi dari koki restoran "Langendorf" Pavel Gulak

"Untuk Olivier saya, saya memanggang ayam dalam kerajang, dan sayur-sayuran - kentang dan wortel (omong-omong, untuk vinaigrette juga). Daripada kacang hijau kalengan, saya menggunakan kacang polong beku (mereka mesti dibakar dengan air mendidih), dan bukannya leher udang karang, saya mengambil udang" bir "kecil. adalah lebih baik membeli sendiri tanpa kupas dan membersihkannya sendiri.

Saya hanya menggunakan dill untuk ramuan mereka. Saya menambah timun segar dan acar. Saya menasihati anda untuk memilih gherkin - mereka tidak terlalu masam dan tidak memberikan banyak jus.

Sama ada meletakkan bawang dalam salad adalah masalah rasa, dan jika demikian, lebih baik memilih merah, tidak terlalu pahit, walaupun sedikit manis.

Saya menggayakan seperti ini: Saya mencampurkan mayonis (saya suka Helmann) dengan krim masam, menambah mustard Dijon dan setetes sos Kaliningrad "Shashlychny".

Dan apakah Tahun Baru Rusia tanpa kaviar merah? Membuat "ceri di atas kek": masukkan salad ke dalam pinggan perayaan yang indah, hias dengan serpihan roti putih nipis dan kaviar merah Kamchatka yang baik. Selera makan - dan Selamat Tahun Baru! "

adjedan

Perbendaharaan-scho

Pani maє trokhi chas yang nathnennya.

"Dua belalang hazel, lidah sapi, kaviar ditekan seperempat pon, salad segar setengah paun, 25 udang karang rebus, setengah kaleng acar, setengah kaleng cabul kacang kedelai, dua timun segar, seperempat paun caper, 5 telur rebus.

Untuk sosnya, mayonis Provencal harus dimasak dalam cuka Perancis dengan 2 telur dan 1 paun minyak zaitun. "

Dan satu lagi soalan: hazel grouse adalah burung atau bahagian kaki sapi, yang lembut dan mengenai yang Blok tulis:

"Makan nanas, kunyah grouse."

Maklumat mengenai majalah ini

  • Kos meletakkan 40 token
  • Modal sosial44
  • Berkawan dengan
  • Tempoh 24 jam
  • Taruhan minimum 40 token
  • Lihat semua tawaran Promo
  • 1
  • Balas
  • Benang
  • Balas
  • Ibu bapa
  • Benang

Grouse adalah bunga dari keluarga lily)))

Saya secara peribadi memutuskan untuk memasak sesuatu yang serupa dengan yang asli - hanya sebagai pengganti hazel - daging kalkun, bukannya udang karang rebus - udang, bukannya acar dan caper - zaitun, kaviar, tentu saja ada ikan salmon, dan bukannya kacang soya - kabul (soya adalah jenis kekacang yang sama ) kacang rebus putih. Ternyata, orang makan dan bergembira. Cuma ketika Crimea masih menjadi milik anda..

Disunting pada 2016-01-08 07:27 pm (UTC)

Mengenai soya kabul

Oh (!) Livie... Adakah membosankan? Bosan dengan itu? Penat?

Bersabarlah tuan-tuan. Untuk tradisi setiap masa tetap menjadi tradisi. Jadi Olivier.

"Potong fillet grouse hazel goreng ke dalam selimut dan campurkan dengan selimut ubi kentang rebus dan hirisan timun segar, tambahkan kaport dan zaitun, tuangkan banyak sos Provencal, dan kemudian masukkan kedelai - kabul"...

Dan di sinilah kisah serangkaian gangguan saraf pada tukang masak dan tukang masak, pakar kuliner dan genius gastronomi bermula... Apa khabar, kacang soya? Di mana saya boleh menemui anda? Cara mencipta semula rasa asli raja salad?

Perlu diperhatikan bahawa resipi asal Pak Olivier telah disampaikan kepada kita dalam dua edisi yang berbeza: di salah satunya komponen salad misterius disebut "Soya Kabul", dalam "Saus Kabul" yang lain. Sekiranya anda percaya kamus kakek Dahl, "soya" di Rusia disebut "perasa pedas, kuah untuk hidangan", itu adalah kuah pedas, dan sama sekali tidak kedelai, atau kicap, seperti yang mungkin disangka. Oleh itu, "kacang soya cendawan", "kacang soya ikan teri", "kacang soya ikan" dan "kacang soya kabul" yang terdapat dalam buku masakan lama adalah sos pedas pedas.

"Lada panas + cuka + kaldu.... Konsistensi mustard. Digunakan untuk menambah rempah dan rasa ke dalam hidangan. "

... Nampaknya lebih mudah daripada lobak kukus... Tapi tidak... Seorang tukang masak tidak sempat membanggakan resipi yang dia perolehi dari Soi Kabul, ketika yang lain, sambil menggosok-gosok tangannya, meletakkan resipi yang lain... di hadapannya. Makan, seperti yang mereka katakan, pada kesihatan...

Sekiranya anda mempercayai resipi kedua, soya Kabul tidak lain adalah tepung yang ditumis dalam mentega dengan penambahan kaldu, lobak parut, krim dan garam (tepung 20 g; mentega 10 g; kaldu 50 g; lobak 20 g; krim 20 g; garam.)

Lama kelamaan, dalam proses penyediaan salad Olivier secara besar-besaran, ternyata: berapa banyak koki, begitu banyak resipi dan kisah kemunculan Kedelai.

Jadi: Soya Kabul berasal dari ibu kota Afghanistan, Kabul. Resipi untuk sos panas Afghanistan dipinjam oleh Inggeris, dan kemudian oleh koki Rusia.

Sebuah karangan bahasa Inggeris mengenai masakan Afghanistan menyebutkan Sambosa Goushti... pastri goreng yang diisi dengan daging lembu, kacang polong dan rempah, disajikan dengan sos Kabul.

Terdapat juga versi yang menyinggung secara primitif dan tidak menarik. "Kedelai Kabul," kata pakar lain, "kacang kedelai dimasak dan disapu melalui ayakan" (Ada masa ketika kacang soya dibekalkan ke Rusia dari England).

Sehingga hari ini, seorang pelancong yang datang ke India dapat merasakan hidangan "Kabuli Chana Chat" - kacang polong India (kacang) besar dalam saus tomat pedas dengan aroma halia yang jelas.

"Pesanan pelik ada di kedai runcit No. 3 di Staropetrovsky proezd. Sekiranya pelanggan memerlukan cuka, ia hanya boleh dibeli dengan sos Kabul.

Petikan surat khabar seperti itu diberikan dalam salah satu novel mereka oleh saudara Arkady dan Georgy Vayner.

Jadi apa yang anda - Kabul? Mengetahui tentang John Galsworthy yang tidak dapat dilupakan, yang Swithinnya berpengalaman ham Tewkesbury dengan "kabul kecil", Vladimir Nabokov tahu, berusaha untuk mencari batu kerikil bulat di pantai Kabul, mengetahui pahlawan-pahlawan dongeng India "memilih kabuli di pasar" mengenali Olivier, yang mengubah salad biasa menjadi keajaiban gastronomi, suatu keajaiban tradisi...

Namun, adakah ia bernilai membingungkan? Mungkin mereka - pengacau hazel? Mungkin Kabul tidak diperlukan?

"Saya makan kabuli, saya minum anggur... Tidak sihat," tulis Antosha Chekhonte. "

"Kabul adalah pes vitamin..." - Saudara Weiner berdebat dengan Antosha.
Memang, vitamin, setuju Anton Pavlovich. Bukan untuk apa-apa bahawa "... pahlawan muda yang merupakan huruf kecil mempertahankan kekuatannya dengan selalu makan kabul".

Ini bermaksud... Pencarian diteruskan. Dan sekali lagi, setelah membuat persiapan Olivier, semakin banyak koki yang akan menyusuri jalan-jalan di Nabokov Kabul, merasakan kabuli Chekhov, dan cuba mengetahui dengan tepat bahan-bahan apa yang termasuk dalam "Saus Kabul" yang sebenarnya.

12 Disember 2007, 8:00
Pengarang: Julia Bekicheva

Dan dari sini, nampaknya, Yulia Bekicheva mengambil semuanya:

Diterbitkan: 08 Januari 2005 14:27 | IP Dilog
Brina yang dihormati!

Saya menjumpai salah satu resipi Olivier yang menyebut "soya" ini.
Ia mengatakan, "tambahkan lada cayenne atau kacang soya dengan kacang.".
Apa jenis kedelai yang masih belum jelas, tetapi ada pengganti, dan seseorang dapat membayangkan jenis binatang apa itu.
Ngomong-ngomong, semasa cuti Tahun Baru yang panjang, saya membuat kajian mengenai topik "Olivier", yang akan saya kongsikan dengan izin pihak pentadbiran pada hari yang lain.
dengan penuh hormat,
PakcikDiterbitkan: 08 Januari 2005 18:00 | IP Dilog"Kedelai", menurut Dahl, di Rusia disebut "perasa pedas, saus untuk hidangan." Lebih-lebih lagi, perasa pedas seperti itu sering disebut "kicap" atau "saus kabul".
"Oleh kerana profesor tinggal di sini bersama isterinya, hidup tidak dapat dilupakan. Saya tidur pada waktu yang salah, makan kabuli yang berbeza ketika sarapan dan makan malam, minum wain. Semuanya tidak sihat! Sebelum tidak ada waktu senggang, saya dan Sonya bekerja - pujian saya, dan sekarang Sonya sendiri bekerja, dan saya tidur, makan, minum. Tidak sedap! "...
Ini adalah pengesahan dari "Paman Vanya" Chekhov.
Inilah caranya untuk memasak sos seperti itu sendiri:
SAJA KABUL SPICY
Ambil: 200 bahagian kaldu, 150 bahagian tomato puri, 50 bahagian wortel cincang, 25 bahagian bawang, 10 bahagian paprika merah, 0.5 bahagian lada Inggeris keseluruhan, 0.5 bahagian cengkih keseluruhan, 200 bahagian cuka (6% ).
Rebus hingga sayur benar-benar lembut, tambah air mendidih dari semasa ke semasa. Kemudian disapu melalui ayakan halus, rebus lagi sehingga cecair sirap diperoleh. Cecair itu kemudian dituangkan ke dalam balang kaca, yang diikat dan diikat dengan benang. Kemudian teruskan ke pensterilan, iaitu balang sos dimasukkan ke dalam periuk dalam, ditutup dengan jerami sebelumnya, dituangkan ke dalam panci air sejuk sehingga leher balang tidak ditutup dengan air, panaskan kuali di atas kompor dan rebus selama seperempat jam, selepas itu balang dikeluarkan dan, setelah disejukkan, gabus dituangkan dengan resin botol... Simpan di tempat yang sejuk.

Perlu diingat bahawa banyak sos siap pakai jenis ini dibawa ke St Petersburg pada abad ke-19. Anda boleh memetik karya "Almanac of Gastronomes" (buku 3), yang disusun oleh I.M. Radetzky, bekas pelayan kepala istana Yang Mulia Duke Maximilian-Leuchtenberg:
“Kacang kedelai, atau luar negeri, dibawa dari London dengan nama: Imperial, Queen Victoria, Regent, Prince of Welsh, Nanoleon, Ko-Rolevsky, Wellington, Okonel, dari jahe Jamaika, Valmouth, India, saus sendiri, Musheron, John-bul, Sos Radis, Mogul, sos ikan, Kabul, Brighton, Worshestersky, sos bulatan atas, Hong Kong, Lager, sos ikan teri, Karatsh, Kanser, Simpanan, Ratafia, Garvey, sos penyu, sos cendawan untuk bivstex, sos untuk pate; harganya hampir sama, iaitu dari 60 k hingga 1 p. sebotol "

Diterbitkan: 09 Januari 2005 15:09 | IP DilogSoybean Kabul tidak begitu sederhana. Dalam beberapa resipi yang lebih tua, ramuan disebut sebagai kabul kedelai, yang lain sebagai saus kabul. Memang, "kedelai", yang dinilai oleh Dahl, di Rusia disebut "perasa pedas, kuah untuk hidangan", itu adalah kuah pedas, dan sama sekali tidak kedelai, atau kicap, seperti yang mungkin disangka. Oleh itu - "soya cendawan", "soya ikan bilis", "soya ikan" dan "soya kabul" yang terdapat dalam buku masakan lama - sos pedas pedas. Untuk ini ditambahkan lada panas (atau esen lada), kaldu dan cuka. Hasilnya mestilah sos yang menyerupai mustard secara konsisten. Dalam kedua kes tersebut, jelas dari konteksnya bahwa hal itu digunakan untuk menambahkan rasa pedih dan kepedasan pada piring atau sos..

Sebagai tambahan kepada resipi terkenal yang diberikan oleh Ivan, terdapat resipi ini:

Sos dibuat dari tepung, kaldu (atau air) yang ditumis dalam mentega, lobak parut, krim dan garam. Bahan-bahan: tepung 20 g; mentega 10 g; kuah 50 g; lobak 20 g; krim 20 g; garam.

Versi lain.
• Farsi-Kabuli adalah dialek Afghanistan dari bahasa Parsi. Ibu kota Afghanistan, Kabul, telah lama menjadi "kota Kabuli" - berbahasa Parsi. Mungkin sejenis sos Afghanistan pedas (iaitu Kabul?) Dipinjam oleh Inggeris, dan kemudian oleh tukang masak Rusia. Salah satu karangan Bahasa Inggeris mengenai masakan Afghanistan ialah Sambosa Goushti... Pastri goreng yang diisi dengan daging lembu, kacang ayam dan rempah, disajikan dengan sos Kabul.
• Ada pendapat lain bahawa kacang soya kabul adalah kacang soya yang dimasak tanpa garam, disapu melalui ayakan; oleh itu ia adalah puri dari kacang soya berkualiti tinggi, yang dibekalkan pada waktu itu dari England.
• Kabuli - kacang polong India besar, dari mana sos panas dibuat. Makan malam princely di restoran India boleh dimulakan dengan segelas Mango Shake. Minuman yang sangat menyenangkan (campuran pulpa mangga dan susu). Saya rasa dia sangat baik dalam cuaca panas. Sebagai makanan ringan, misalnya, kacang sejuk "Kabuli Chana Chaat" dalam sos tomato pekat dan pedas dengan bau jahe yang jelas.
"Bhat dan Hirdaya berjalan di antara khemah para pedagang. Mereka menyaksikan ketika di barisan hijau penduduk bandar tawar-menawar dengan pemilik bakul yang penuh dengan nasi, raga, semua jenis tanaman hijau. Pemilik membeli lada merah, supari, kacang kabuli besar, daun sirih hijau gelap. Tebu dijual dari troli. Dari batangnya yang berwarna hijau pekat, jus berbuih putih segera ditekan - makanan istimewa orang miskin "...
• Dalam karya salah satu institusi penyelidikan Soviet untuk kajian kacang soya, anda dapat menemui perkara berikut:
Pengembangan lebih lanjut mengenai penyelidikan pembuatan tepung kedelai disajikan dalam karya makmal penyelidikan untuk pemprosesan kacang kedelai, yang diterbitkan pada tahun 1940... Karya mengenai komposisi kimia tepung kedelai, kaedah penyahbauan, kaedah dan teknologi untuk menyediakan biji-bijian sebelum penggilingan disajikan. Di samping itu, penyusunan resipi untuk sos gourmet soya seperti Soya-Kabul dan Soya-Vostok telah disajikan...
Resipi dari buku karya P. Aleksandrova "Seni Kulinari" karya S.-Petersburg, 1899 juga tersedia untuk orang ramai..
KABUL SOY
Produk penting dan perkadarannya untuk 5 orang. Grouse - 3 pcs., Leher udang karang - 15 pcs., Kentang - 5 pcs., Lanspeku - 1 timbunan, timun - 5 pcs., Capores, zaitun, gherkins - hanya 1/8 lb., Provence - 1/2 botol, minyak, truffle - 3 pcs.
Peraturan memasak. Potong fillet gandum hazel goreng yang digoreng ke dalam selimut dan campurkan dengan selimut kentang rebus yang tidak dimasak (lebih baik memotong kentang menjadi takik dalam bentuk tambalan) dan kepingan timun segar, tambahkan caper dan zaitun dan tuangkan sejumlah besar sos Provencal, dengan penambahan soya. Setelah sejuk, pindahkan ke vas kristal dan angkat dengan indah dengan ekor udang karang, daun selada, irisan truffle dan lanspeck cincang. Hidangkan dengan sangat sejuk. Timun segar boleh diganti dengan gherkin besar. Daripada hazel grouse, anda boleh mengambil daging sapi muda, partridge dan ayam, tetapi makanan ringan Olivier sebenarnya dibuat dari hazel grouse..

Beberapa petikan dari klasik:

Suatu hari saya menekannya ke dada saya yang mengerang, dan kami berangkat ke Kabul selama seminggu dan berbaring di sana di atas kerikil merah jambu bulat di pantai yang sempit

Vladimir Nabokov. "Pernah di Aleppo".

Sejak profesor tinggal di sini bersama isterinya, kehidupan telah putus. Saya tidur pada waktu yang salah, ketika sarapan dan makan tengah hari saya makan kabuli yang berbeza, saya minum arak. semua ini tidak sihat! Sebelumnya, tidak ada masa lapang, saya dan Sonya bekerja - pujian saya, tetapi sekarang Sonya sendiri bekerja, dan saya tidur, makan, minum. Tidak baik!

A.P. Chekhov "Paman Vanya"

Alfonsi, seorang pemuda yang menjaga dirinya kuat dengan memakan kabul sepanjang masa.

A.P. Chekhov "Buku Catatan"

Mengeluarkan bibir bawahnya, Swithin memberi petunjuk terakhir: "Adolph, hanya sedikit kabul, ketika kamu mengambil ham"...

... Ketika perselisihan pelana domba besar berakhir, mereka mulai ke ham Tewkesbury, dibumbui dengan sedikit kabul. Swithin meraba-raba hidangan ini sejak sekian lama sehingga dia menjamu makan malam dengan tenang. Untuk menyerahkan diri kepada ham, dia malah mengganggu perbualan.

D. Galsworthy "The Forsyte Saga: Pemiliknya"

Mungkin seseorang mempunyai lebih banyak versi.Diterbitkan: 28 April 2005 16:57 | IP DilogYa, ada versi! (melompat ke atas dan menarik tangannya)
Ini adalah sos Worcestershire, yang sebelumnya tidak disebut, dan dibawa ke Rusia dari London! Ahli industri kami Abrikosov et al. Mencuba mencipta sos yang serupa, tetapi yang biasa salah!Diterbitkan: 28 April 2005 18:03 | IP DilogIngin tahu tetapi kontroversi. Dan bagaimana anda menginginkan petikan dari novel Weiner bersaudara "The Era of Mercy", yang mengandungi surat kepada editor salah satu surat khabar yang teliti pada tahun-tahun pertama pasca perang:

PERLU VINEGAR - AMBIL "KABUL"!

Pesanan pelik terdapat di kedai runcit No. 3 (prospek Staropetrovsky). Sekiranya pengguna memerlukan cuka, ia hanya boleh dibeli dalam satu set dengan saus kabul. Vitamin pasta dijual dengan jumlah jem buah dan sayur yang sama (dijelaskan). Bagi protes pengguna, pengurus kedai menjawab: "Kami mempunyai prosedur seperti itu. Jika anda tidak menyukainya, jangan ambil!"