Perbezaan ikan keli dan burbot

Gabungan ikan patin dan burbot dalam satu lakaran tidak sepenuhnya sah: ikan keli berasal dari urutan ikan mas dari keluarga ikan keli (Siluridae), dan burbot berasal dari urutan seperti ikan kod (Gadiformes) dari keluarga ikan kod (Gadidae) (Gbr. 46). Kami menggabungkannya mengikut beberapa persamaan luaran dan cara hidup yang serupa. Burbot di sungai yang sejuk, sebagaimana adanya, menggantikan ikan keli secara ekologi.

Gambar: 46. ​​Burbot, ikan keli

Keluarga ikan keli, yang termasuk ikan keli (Silurus glanis), sangat berbeza dengan keluarga ikan mas. Tubuh telanjang, memanjang. Sirip punggung yang sangat kecil dengan sinar lembut terletak di hadapan pangkal sirip ventral. Sirip dubur panjang bergabung dengan sirip ekor. Antena sangat panjang: sepasang di rahang atas, dua pasang di bawah. Gigi berus terletak di coulter. Ikan keli hanya terdapat di badan air yang mengalir; ia mengelakkan tasik kecil, walaupun mereka mengalir. Berlaku di lembah Ural dan Volga, di sungai Pechora dan Ob tidak ada.

Mencapai panjang 5 m dan berat 300 kg, raksasa tersebut hidup hingga 100 tahun. Biasanya, ikan keli hidup tidak lebih dari 30 tahun. Di Ural, individu berusia 3-8 tahun ditangkap, panjang rata-rata mereka 50-90 cm, berat hingga 6 kg.

Ikan keli bertelur pada suhu air 18-20 ° di tempat dengan air bersih dan arus yang tenang. Sebelum bertelur, ia mengumpulkan kawanan yang bising, semasa permainan kawin, ia memilih jodoh untuk dirinya sendiri. Betina menggali sarang - lubang di mana telur disimpan, tempoh inkubasi berlangsung 2-3 hari, di mana kedua ibu bapa menjaga telur. Remaja memakan zooplankton, tetapi dengan cepat beralih ke makan serangga akuatik, dan kemudian ikan. Individu dewasa memakan moluska, katak, berbagai ikan - hingga pikes besar, lintah, serangga akuatik, ketika berkembang biak di kolam - sampah dan sampah dari pemotongan ikan. Ia juga memakan unggas air, tikus dan mamalia lain yang terperangkap di dalam air. Ikan keli adalah pemangsa penyergap: ketika seekor ikan mendekat, ia membuka mulutnya dan menariknya dengan air, misai panjang bergerak dalam gerakan seperti cacing, ini akan menarik perhatian ikan.

Ikan keli adalah salah satu ikan air tawar terbesar di fauna kita. Dagingnya sedap, mengandungi banyak lemak. Stok ikan patin dengan cepat menurun, sehingga banyak peternakan kolam mulai membiakkannya. Ikan keli menarik minat petani ikan dengan pertumbuhannya yang cepat dan daya tahan penyakit. Sebagai perbandingan dengan pemangsa lain, ikan keli mempunyai sejumlah kelebihan: ia dapat memberi makan di badan air kecil, mentolerir transplantasi dari kolam ke kolam dengan baik, memiliki berbagai jenis makanan, dan pada musim dingin ia tidak memberi makan bahkan ketika suhu meningkat secara artifisial..

Di ladang kolam, ikan keli ditanam untuk bertelur di kolam dengan kedalaman sekurang-kurangnya 1 m. Pemijahan dipasangkan, kesuburan adalah 9-18 ribu telur per 1 kg berat betina. Masa inkubasi biasa ialah 80-85 jam. Lebih baik menanam larva terlebih dahulu hingga 2-5 g di kolam goreng. 200-1000 goreng per hektar ditanam di kolam pemberian makanan. Bawah umur pada musim luruh beratnya 20-25 g. Ketumpatan stok anak tahun di kolam penyusuan adalah 100-150 ind./ha. Menjelang musim luruh, kanak-kanak berusia dua tahun mencapai berat 900-1100 g; produk ikan sehingga 100 kg / ha. Kaedah kilang untuk persenyawaan dan pengeraman telur ikan keli telah dikembangkan.

Burbot (Lota lota) disebut liverwort, cahaya malam, bunglon, kolam mendayung. Ia adalah satu-satunya ikan kod air tawar. Burbot dapat dikenali dengan segera: ia mempunyai kepala rata yang besar dengan sulur di dagu, badan licin ditutup dengan sisik kecil, sirip kedua panjang di belakang, mencapai hampir ke caudal, sirip dubur memanjang, ekornya dimampatkan secara lateral.

Burbot menyukai air bersih yang sejuk, hilang walaupun dari perairan yang sedikit tercemar. Ia dijumpai di semua lembangan, sungai dan tasik besar (Alabuga, Uvildy, Arakul, Itkul, Sinara, sistem Kasli, Tavatui). Mencapai panjang 1 m dan berat 32 kg. Hasil tangkapan dikuasai oleh individu dengan berat 1-2 kg, di Ob - lebih besar. Dalam Trans-Urals, tiga bentuk dijelaskan: kelabu, besar, berat hingga 12-16 kg; kuning - tinggal di sungai dan tasik; hitam - kecil, sungai, beratnya tidak lebih dari 2 kg.

Burbot matang pada tahun ke-4 kehidupan. Kaviar kecil, kesuburan hingga 5 juta telur, berkembang selama 1,5-2 bulan. Pemijahan pada musim sejuk. Juvana memakan organisma bentik, telur ikan. Burbot dewasa adalah pemangsa, aktif makan pada waktu malam. Keamatan makan juga tinggi pada musim sejuk.

Burbot adalah ikan komersial, terutama ditangkap pada musim sejuk dengan pelbagai perangkap. Ikannya sedap, hati terkenal sebagai produk sedap. Kulit burbots besar digunakan untuk membuat beg, pakaian kalis air, dan pelana pelana. Hasil tangkapan burbot dalam sistem Ob dapat ditingkatkan.

Cara membezakan ikan keli dengan burbot

Kedua ikan besar ini, tinggal di air tawar, kadang-kadang membingungkan nelayan dan pembeli yang tidak berpengalaman, kerana kesamaan luaran mereka. Walaupun mereka tergolong dalam kumpulan yang berbeza. Kedua-duanya mempunyai kumis, badannya besar, warnanya gelap, dan dagingnya putih. Kesamaan luaran disebabkan oleh habitat dan gaya hidup pemangsa yang serupa.

Tetapi terdapat beberapa perbezaan utama yang membantu anda memahami ikan keli atau burbot di hadapan anda:

  • Pada yang pertama, badannya telanjang, antena lebih panjang (terutamanya pasangan atas) dan terdapat lebih banyak lagi. Kepala diratakan, siripnya kecil.
  • Burbot mempunyai antena besar hanya pada rahang bawah (bahkan janggut lebih besar), siripnya lebih besar. Tubuh ditutup dengan timbangan kecil. Kepala lebih memanjang.
  • Perbezaan penduduk ini dari kedalaman dan ukuran maksimum. Yang pertama boleh tumbuh hingga tiga meter dengan berat 200 kilogram. Yang kedua tumbuh hingga satu meter, dengan berat maksimum setengah sen.
  • Terdapat juga perbezaan di mana bahagian ikan patin dan burbot dimaksudkan untuk memasak. Burbot, sebagai spesies ikan kod, dibezakan oleh hati yang enak, yang dianggap oleh banyak orang sebagai makanan istimewa. Daging dibezakan dengan rasa enak dan manisnya. Pada ikan keli, fillet digunakan terutamanya. Terdapat banyak daging dalam ikan ini, tulang kecil, ketiadaan sisik membantu membersihkan.

Semasa membeli ikan sungai, sangat penting bahawa ia segar mungkin dan tidak dibekukan. Selepas pencairan, daging ikan ini menjadi kering, berserat dan kosong rasa. Ini benar terutamanya untuk burbot..

Penggunaan memasak

Burbot mempunyai penggunaan yang lebih luas dalam memasak. Sup ikan yang sangat baik dibuat daripadanya, goreng, salai, dibakar dalam pai, kering, stik buatan dan barbeku. Hati digunakan untuk membuat pate atau dimasak keseluruhan.

Soma lebih kerap digoreng sebagai stik atau dibakar dalam pai, atau daging kukus. "Ikan keli mempunyai daging putih, enak digoreng," kata Huckleberry Finn dalam kisah pengembaraannya. Ikan ini tidak dimakan oleh orang Islam, kerana mereka dilarang memasak dari ikan tanpa timbangan..

Perbezaan jumlah hidangan disebabkan oleh fakta bahawa sehingga baru-baru ini, ikan keli paling sering menggunakan ekor untuk makanan, di mana lebih banyak lemak terkumpul. Selain itu, bahagian badan yang lain mempunyai bau ikan yang lebih kuat. Burbot, selain rasa dan aroma daging yang sangat baik, dibezakan oleh hati, yang dianggap sebagai makanan istimewa. Seorang lelaki memberi makan sup burbot kepada dua jeneral dalam kisah Saltykov-Shchedrin yang terkenal.

Manfaat dari penggunaan

Daging ikan keli mengandungi:

  • Protein dan lemak
  • Vitamin kumpulan A, B, C, PP, E
  • Elemen makro dan mikro (kalsium, natrium, magnesium, kalium, zat besi, yodium, fosfor)
  • Asid Amino Lemak Penting (Kebanyakan Lisin)

Kandungan proteinnya yang tinggi menjadikan ikan ini sebagai alternatif yang baik untuk protein haiwan. Sebilangan kecil tisu penghubung membantu penyerapan mudah. Dengan kandungan lemak tinggi, daging ikan ini tetap rendah kalori. Disarankan untuk digunakan dalam makanan untuk pencegahan penyakit kardiovaskular.

Burbot fillet mempunyai banyak sifat berguna:

  • Vitamin kumpulan A, B, D
  • Unsur surih yang paling penting ialah fosforus, kalsium, kalium, magnesium dan zat besi
  • Asid amino lemak omega-3
  • Hati Burbot mengandungi hingga 65% minyak ikan, sebuah gudang vitamin D

Memakan daging dan hati ikan ini adalah pencegahan penyakit mata, kulit, sistem kardiovaskular yang sangat baik. Juga sangat baik dalam diet pemulihan.

Bermusim pengeluaran dan penggunaan

Ikan keli dituai lebih kerap dari akhir musim panas hingga akhir musim luruh, setelah bertambah berat badan. Pada masa-masa lain dalam setahun, dagingnya lebih keras dan baunya lebih kuat. Burbot, seperti ikan utara, lebih suka kesegaran; lebih baik mendapatkannya pada musim sejuk, apabila lebih banyak lemak. Semakin sejuk airnya, ikan ini lebih sedap. Oleh itu, semasa membeli, perlu diingat - yang pertama lebih baik diambil pada musim panas dan musim luruh, dan yang kedua pada musim sejuk dan musim bunga.

Apakah perbezaan antara ikan keli dan burbot

Pemancing pemula sering mengelirukan burbot dengan ikan keli kerana kemiripan fizikal mereka. Wakil-wakil ini sangat berbeza dengan semua ikan air tawar yang lain, tetapi penampilan, gaya hidup dan kebiasaan mereka serupa. Bagi orang yang berpengalaman, perbezaan antara ikan patin dan burbot adalah jelas. Melihat lebih dekat spesies ini menunjukkan perbezaan yang jelas..

Adakah kerabat ikan keli dan burbot

Dua ikan serupa berasal dari keluarga yang sama sekali berbeza.

Burbot (lota lota) adalah wakil dari perintah kod. Ia tergolong dalam ikan kod. Ini adalah satu-satunya penduduk bawah laut yang tinggal di air tawar..
Ikan keli (silurus glanis) adalah perwakilan air tawar dari pesanan ikan keli dari keluarga ikan keli.

Apa persamaannya

Ikan keli dan burbot adalah pemangsa dan pemulung. Mereka memakan ikan kecil, khususnya, ruffs, gobies, breeder, perch, gudgeon dan roach. Mereka memakan invertebrata bawah, krustasea, larva serangga dekat air. Kedua-duanya suka katak. Jangan menghina bangkai yang mereka dapati di bahagian bawah.

Nota! Ikan keli dewasa sering menyerang unggas air dan tikus yang melintasi badan air.

Kedua-dua penduduk di bawah air jarang ditemui di lajur air, lebih suka tinggal di dasar. Mereka tinggal di lubang yang dalam, kolam, jurang dan parit. Yang pertama memilih dasar berbatu atau tanah liat berpasir yang keras, yang kedua terasa baik di mana-mana, walaupun di tempat berlumpur. Mereka menyukai batang pokok tunggal dan runtuhan yang lebat.

Kedua-dua pemangsa mempunyai badan memanjang berbentuk segi empat dengan kepala bulat, mulut besar, dan sirip dubur panjang yang mencapai ekor. Warna badan dari coklat muda hingga hampir hitam, sangat bergantung pada keadaan di mana individu tertentu tinggal.

Perbezaan utama

Terdapat banyak perbezaan antara spesies:

  • Ikan keli tumbuh dalam kadar yang besar. Panjangnya boleh mencapai 5 meter, dan beratnya hingga 300 kg. Burbot jauh lebih kecil - hingga 120 cm dan berat 20 kg.
  • Burbot mempunyai satu misai di dagu dan sepasang di rahang atas. Raksasa itu mempunyai sepasang misai yang panjang di rahang atas dan dua yang lebih pendek di bahagian bawah.
  • Kepala ikan keli itu besar, bulat, yang kedua diratakan.
  • Sirip punggung ikan keli kecil. "Cod air tawar" mempunyai dua daripadanya: yang pertama pendek, yang kedua panjang, hampir bergabung dengan ekor.

Burbot adalah penghuni yang suka sejuk. Aktiviti utamanya diperhatikan pada bulan-bulan musim sejuk. Ia bermula pada bulan November, ketika pemangsa sedang aktif dengan zhor pra-pemijahan, disertai dengan migrasi ke tempat-tempat pemijahan. Selera ikan yang stabil berterusan sehingga pertengahan April. Kemudian, ketika menghangat, pergerakannya menurun, dia menjadi lesu.

Sebagai rujukan: Burbot bertelur pada suhu air 1-3 darjah.

Ikan keli, sebaliknya, suka air suam. Ia bertelur pada suhu 18-20 darjah. Terbahagi kepada pasangan. Si betina bertelur di sarang yang telah disiapkan, yang kemudian dilindungi oleh pasangan itu dari pencerobohan orang-orang yang suka makan dengan mudah.

Selepas bertelur, ikan mula diberi makan secara aktif. Di lintang sederhana, puncak zhora berlaku pada akhir Mei - awal Jun. Setelah makan, pemangsa beralih ke makanan yang diukur. Mereka memilih untuk berburu terutamanya pada waktu malam, lebih jarang pada waktu siang dalam cuaca mendung. Pada separuh kedua bulan Oktober, ia menjadi lesu dan tidak aktif.

Kedua-dua jenis ini sering digunakan dalam memasak, tetapi mustahil untuk mengatakan pasti ikan mana yang lebih enak. Masing-masing baik dengan caranya sendiri jika dimasak dengan betul. Burbot biasanya digoreng, sup ikan, potongan daging dibuat, dan hati adalah makanan istimewa yang diakui oleh semua koki. Raksasa misai sering dihisap sejuk dan panas, dibakar di dalam ketuhar, dipanggang atau dimasak dengan api terbuka.

Perbezaan gambar ikan keli dan burbot

Perbezaan gambar ikan keli dan burbot

Ikan keli dan burbot

Gabungan ikan patin dan burbot dalam satu lakaran tidak sepenuhnya sah: ikan keli berasal dari urutan ikan mas dari keluarga ikan keli (Siluridae), dan burbot berasal dari urutan seperti ikan kod (Gadiformes) dari keluarga ikan kod (Gadidae) (Gbr. 46). Kami menggabungkannya mengikut beberapa persamaan luaran dan cara hidup yang serupa. Burbot di sungai yang sejuk, sebagaimana adanya, menggantikan ikan keli secara ekologi.

Gambar: 46. ​​Burbot, ikan keli

Keluarga ikan keli, yang termasuk ikan keli (Silurus glanis), sangat berbeza dengan keluarga ikan mas. Tubuh telanjang, memanjang. Sirip punggung yang sangat kecil dengan sinar lembut terletak di hadapan pangkal sirip ventral. Sirip dubur panjang bergabung dengan sirip ekor. Antena sangat panjang: sepasang di rahang atas, dua pasang di bawah. Gigi berus terletak di coulter. Ikan keli hanya terdapat di badan air yang mengalir; ia mengelakkan tasik kecil, walaupun mereka mengalir. Berlaku di lembah Ural dan Volga, di sungai Pechora dan Ob tidak ada.

Mencapai panjang 5 m dan berat 300 kg, raksasa tersebut hidup hingga 100 tahun. Biasanya, ikan keli hidup tidak lebih dari 30 tahun. Di Ural, individu berusia 3-8 tahun ditangkap, panjang rata-rata mereka 50-90 cm, berat hingga 6 kg.

Ikan keli bertelur pada suhu air 18-20 ° di tempat dengan air bersih dan arus yang tenang. Sebelum bertelur, ia mengumpulkan kawanan yang bising, semasa permainan kawin, ia memilih jodoh untuk dirinya sendiri. Betina menggali sarang - lubang di mana telur disimpan, tempoh inkubasi berlangsung 2-3 hari, di mana kedua ibu bapa menjaga telur. Remaja memakan zooplankton, tetapi dengan cepat beralih ke makan serangga akuatik, dan kemudian ikan. Individu dewasa memakan moluska, katak, berbagai ikan - hingga pikes besar, lintah, serangga akuatik, ketika berkembang biak di kolam - sampah dan sampah dari pemotongan ikan. Ia juga memakan unggas air, tikus dan mamalia lain yang terperangkap di dalam air. Ikan keli adalah pemangsa penyergap: ketika seekor ikan mendekat, ia membuka mulutnya dan menariknya dengan air, misai panjang bergerak dalam gerakan seperti cacing, ini akan menarik perhatian ikan.

Ikan keli adalah salah satu ikan air tawar terbesar di fauna kita. Dagingnya sedap, mengandungi banyak lemak. Stok ikan patin dengan cepat menurun, sehingga banyak peternakan kolam mulai membiakkannya. Ikan keli menarik minat petani ikan dengan pertumbuhannya yang cepat dan daya tahan penyakit. Sebagai perbandingan dengan pemangsa lain, ikan keli mempunyai sejumlah kelebihan: ia dapat memberi makan di badan air kecil, mentolerir transplantasi dari kolam ke kolam dengan baik, memiliki berbagai jenis makanan, dan pada musim dingin ia tidak memberi makan bahkan ketika suhu meningkat secara artifisial..

Di ladang kolam, ikan keli ditanam untuk bertelur di kolam dengan kedalaman sekurang-kurangnya 1 m. Pemijahan dipasangkan, kesuburan adalah 9-18 ribu telur per 1 kg berat betina. Masa inkubasi biasa ialah 80-85 jam. Lebih baik menanam larva terlebih dahulu hingga 2-5 g di kolam goreng. 200-1000 goreng per hektar ditanam di kolam pemberian makanan. Bawah umur pada musim luruh beratnya 20-25 g. Ketumpatan stok anak tahun di kolam penyusuan adalah 100-150 ind./ha. Menjelang musim luruh, kanak-kanak berusia dua tahun mencapai berat 900-1100 g; produk ikan sehingga 100 kg / ha. Kaedah kilang untuk persenyawaan dan pengeraman telur ikan keli telah dikembangkan.

Burbot (Lota lota) disebut liverwort, cahaya malam, bunglon, kolam mendayung. Ia adalah satu-satunya ikan kod air tawar. Burbot dapat dikenali dengan segera: ia mempunyai kepala rata yang besar dengan sulur di dagu, badan licin ditutup dengan sisik kecil, sirip kedua panjang di belakang, mencapai hampir ke caudal, sirip dubur memanjang, ekornya dimampatkan secara lateral.

Burbot menyukai air bersih yang sejuk, hilang walaupun dari perairan yang sedikit tercemar. Ia dijumpai di semua lembangan, sungai dan tasik besar (Alabuga, Uvildy, Arakul, Itkul, Sinara, sistem Kasli, Tavatui). Mencapai panjang 1 m dan berat 32 kg. Hasil tangkapan didominasi oleh individu dengan berat 1-2 kg, di Ob - lebih besar. Dalam Trans-Urals, tiga bentuk dijelaskan: kelabu, besar, berat hingga 12-16 kg; kuning - tinggal di sungai dan tasik; hitam - kecil, sungai, beratnya tidak lebih dari 2 kg.

Burbot matang pada tahun ke-4 kehidupan. Kaviar kecil, kesuburan hingga 5 juta telur, berkembang selama 1,5-2 bulan. Pemijahan pada musim sejuk. Juvana memakan organisma bentik, telur ikan. Burbot dewasa adalah pemangsa, aktif makan pada waktu malam. Keamatan makan juga tinggi pada musim sejuk.

Burbot adalah ikan komersial, terutama ditangkap pada musim sejuk dengan pelbagai perangkap. Ikannya sedap, hati terkenal sebagai produk sedap. Kulit burbots besar digunakan untuk membuat beg, pakaian kalis air, dan pelana pelana. Hasil tangkapan burbot dalam sistem Ob dapat ditingkatkan.

Cara membezakan ikan keli dengan burbot

Kedua ikan besar ini, tinggal di air tawar, kadang-kadang membingungkan nelayan dan pembeli yang tidak berpengalaman, kerana kesamaan luaran mereka. Walaupun mereka tergolong dalam kumpulan yang berbeza. Kedua-duanya mempunyai kumis, badannya besar, warnanya gelap, dan dagingnya putih. Kesamaan luaran disebabkan oleh habitat dan gaya hidup pemangsa yang serupa. Tetapi terdapat beberapa perbezaan utama yang membantu anda memahami ikan keli atau burbot di hadapan anda:

  • Pada yang pertama, badannya telanjang, antena lebih panjang (terutamanya pasangan atas) dan terdapat lebih banyak lagi. Kepala diratakan, siripnya kecil.
  • Burbot mempunyai antena besar hanya pada rahang bawah (bahkan janggut lebih besar), siripnya lebih besar. Tubuh ditutup dengan timbangan kecil. Kepala lebih memanjang.
  • Perbezaan penduduk ini dari kedalaman dan ukuran maksimum. Yang pertama boleh tumbuh hingga tiga meter dengan berat 200 kilogram. Yang kedua tumbuh hingga satu meter, dengan berat maksimum setengah sen.
  • Terdapat juga perbezaan di mana bahagian ikan patin dan burbot dimaksudkan untuk memasak. Burbot, sebagai spesies ikan kod, dibezakan oleh hati yang enak, yang dianggap oleh banyak orang sebagai makanan istimewa. Daging dibezakan dengan rasa enak dan manisnya. Pada ikan keli, fillet digunakan terutamanya. Terdapat banyak daging dalam ikan ini, tulang kecil, ketiadaan sisik membantu membersihkan.

Semasa membeli ikan sungai, sangat penting bahawa ia segar mungkin dan tidak dibekukan. Selepas pencairan, daging ikan ini menjadi kering, berserat dan kosong rasa. Ini benar terutamanya untuk burbot..

Penggunaan memasak

Burbot mempunyai penggunaan yang lebih luas dalam memasak. Sup ikan yang sangat baik dibuat daripadanya, goreng, salai, dibakar dalam pai, kering, stik buatan dan barbeku. Hati digunakan untuk membuat pate atau dimasak keseluruhan.

Soma lebih kerap digoreng sebagai stik atau dibakar dalam pai, atau daging kukus. "Ikan keli mempunyai daging putih, enak digoreng," kata Huckleberry Finn dalam kisah pengembaraannya. Ikan ini tidak dimakan oleh orang Islam, kerana mereka dilarang memasak dari ikan tanpa timbangan..

Perbezaan jumlah hidangan disebabkan oleh fakta bahawa sehingga baru-baru ini, ikan keli paling sering menggunakan ekor untuk makanan, di mana lebih banyak lemak terkumpul. Selain itu, bahagian badan yang lain mempunyai bau ikan yang lebih kuat. Burbot, selain rasa dan aroma daging yang sangat baik, dibezakan oleh hati, yang dianggap sebagai makanan istimewa. Seorang lelaki memberi makan sup burbot kepada dua jeneral dalam kisah Saltykov-Shchedrin yang terkenal.

Manfaat dari penggunaan

Daging ikan keli mengandungi:

  • Protein dan lemak
  • Vitamin kumpulan A, B, C, PP, E
  • Elemen makro dan mikro (kalsium, natrium, magnesium, kalium, zat besi, yodium, fosfor)
  • Asid Amino Lemak Penting (Kebanyakan Lisin)

Kandungan proteinnya yang tinggi menjadikan ikan ini sebagai alternatif yang baik untuk protein haiwan. Sebilangan kecil tisu penghubung membantu penyerapan mudah. Dengan kandungan lemak tinggi, daging ikan ini tetap rendah kalori. Disarankan untuk digunakan dalam makanan untuk pencegahan penyakit kardiovaskular.

Burbot fillet mempunyai banyak sifat berguna:

  • Vitamin kumpulan A, B, D
  • Unsur surih yang paling penting ialah fosforus, kalsium, kalium, magnesium dan zat besi
  • Asid amino lemak omega-3
  • Hati Burbot mengandungi hingga 65% minyak ikan, sebuah gudang vitamin D

Memakan daging dan hati ikan ini adalah pencegahan penyakit mata, kulit, sistem kardiovaskular yang sangat baik. Juga sangat baik dalam diet pemulihan.

Bermusim pengeluaran dan penggunaan

Ikan keli dituai lebih kerap dari akhir musim panas hingga akhir musim luruh, setelah bertambah berat badan. Pada masa-masa lain dalam setahun, dagingnya lebih keras dan baunya lebih kuat. Burbot, seperti ikan utara, lebih suka kesegaran; lebih baik mendapatkannya pada musim sejuk, apabila lebih banyak lemak. Semakin sejuk airnya, ikan ini lebih sedap. Oleh itu, semasa membeli, perlu diingat - yang pertama lebih baik diambil pada musim panas dan musim luruh, dan yang kedua pada musim sejuk dan musim bunga.

Tangani untuk menangkap burbot besar. Pengalaman peribadi

Burbot biasa adalah satu-satunya ikan air tawar dalam keluarga ikan kod. Dalam penampilan, ia kelihatan seperti ikan keli muda dan ikan kod pada masa yang sama. Dia mempunyai badan langsing, secara beransur-ansur memanjang, meruncing ke arah ekor di sisi dengan kepala yang rata dan lebar. Tubuh ditutupi lendir sehingga melimpah sehingga kadang-kadang sukar untuk mengesan sisik kecil yang terdapat pada ikan ini. Mulut besar, dengan banyak gigi kecil tetapi kuat. Mata berwarna kuning, agak besar. Warna ikan monkfish boleh disebut asli: punggung kehijauan, bintik-bintik dan garis-garis tidak teratur. Perut burbot berwarna kelabu muda. "Burbot Youth" biasanya berwarna lebih gelap. Lelaki muda biasanya berwarna hitam, tetapi dengan perut ringan. Selama bertahun-tahun, burbot semakin cerah. Ada juga orang dengan warna yang sangat menakjubkan. Sebagai contoh, di Sungai Kleva, saya entah bagaimana menemui boraks berpasir kuning dengan bintik-bintik di badan saya dalam bentuk cincin berwarna coklat dan perut lemon.

Habitat

Habitat burbot yang biasa di sungai adalah pusaran air dengan semak yang tergantung di atas air, tong pantai dengan arus yang perlahan, berhampiran pokok tumbang ke dalam air, batu besar, di selekoh sungai, lubang di tepi tebing yang tersapu. Terdapat banyak bobot di sungai dengan tebing yang ditumbuhi pohon dan semak, di tebing curam dengan dasar yang penuh dengan sampah. Di tempat "kosong", praktikalnya tidak dijumpai. Anda boleh menangkapnya di sini hanya semasa larian pra-pemijahan hulu. Di tasik dan takungan, burbot hidup di tempat pembuangan saluran, dekat reruntuhan, dekat muara sungai yang mengalir. Burbots menempel pada empangan, sluices, bendungan, di lubang yang dalam dari saluran banjir dengan dasar berpasir atau tanah liat.

Cari barang rampasan

Pemangsa nokturnal biasa, burbot menemui mangsanya berkat deria bau, sentuhan dan pendengarannya yang sangat baik..

Penglihatan Burbot lemah, apalagi, matanya sering terkena larva diploma diploma. Ikan putih dan pemangsa pada waktu siang, mencari makanan dengan bantuan penglihatan, sangat menderita dan bahkan mati akibat penyakit ini, tetapi bukan burbot. Mata burbot tidak disesuaikan dengan penglihatan malam, seperti, misalnya, pada ikan laut dalam, oleh itu, diplostomosis tidak menyebabkan banyak kerosakan pada intensiti makan burbot. Pemangsa ini melakukan rondaan di wilayah perburuannya pada waktu malam, "mengendus" mangsa, menyelinap ke atas ikan yang sedang tidur dan tiba-tiba menyerang. Deria penciumannya sangat luar biasa. Kita semua tahu, sebagai contoh, deria bau anjing beribu-ribu kali lebih tajam daripada manusia. Di burbot, dan di banyak ikan lain, lebih enak. Sebagai contoh, didapati bahawa burbot yang sama menangkap bau feniletil alkohol ketika dicairkan satu gram dalam 600 ribu kilometer padu air. Setuju, dengan deria penciuman seperti itu, anda tentu dapat memburu dalam kegelapan sepenuhnya. Untuk lontaran yang lebih tepat, burbot menggunakan deria sentuhan yang tinggi, ia seolah-olah merasakan mangsanya, mencipta, berkat sentuhan dan cita rasa, gambaran tiga dimensi dunia sekitarnya. Organ sentuhan burbot adalah misai dagu, kulit bibir, kepala, perut, sirip ekor dan sirip dada. Sebaik sahaja dia menyentuh sesuatu yang hidup dalam kegelapan, dia membuat tanda tajam ke arah di mana dia merasakan kesan sentuhan. Seringkali, ketika berhadapan dengan ikan beberapa kali lebih besar daripada ukurannya, burbot masih secara naluriah menyerang. Sudah tentu, "serangan menganggur" seperti itu berakhir tanpa darah: ikan yang ketakutan berenang pergi, dan burbot terus mencari mangsa dengan ukuran yang diperlukan.

Terdapat pendapat bahawa burbot hanya memburu di bahagian bawah, tetapi ini tidak sepenuhnya benar: kadang-kadang ia naik di setengah air dan, seperti pike dan hinggap, secara aktif mengejar ikan yang lincah. Walaupun burbot memiliki jalan berburu yang biasa, mereka tidak jauh dari tempat persembunyian mereka. Oleh itu, jika seekor burbot ditangkap di satu tempat pada waktu malam, maka pada waktu pagi akan ada yang lain di keldai ini. Seperti kata pepatah, "tempat suci tidak pernah kosong," dan pertempuran burbot sebenar sedang berlangsung untuk plot yang dikosongkan. Individu yang lebih kuat dan lebih besar mengusir pesaing, dan orang buangan seperti itu cuba segera mengambil tempat kosong. Persaingan untuk wilayah juga khas untuk pemangsa tunggal lain - ikan keli dan pike. Namun, jika pike dan ikan patin bersaing dengan rakan sejawatnya untuk menyerang penyerang, yang jumlahnya tidak banyak di takungan, maka burbots bersaing untuk berteduh untuk tidur siang, di mana pada waktu subuh, anda dapat bersembunyi dari pemangsa dan tidur siang dengan tenang hingga malam.

Persaingan antara pemangsa berlaku bukan hanya dengan rakan mereka, tetapi juga dengan ikan dari spesies lain yang mempunyai taktik berburu yang serupa dan pilihan makanan (contohnya, permusuhan yang biasa terjadi pada pike perch and pike). Burbot juga mempunyai musuh utamanya di antara ikan - ikan keli. Oleh kerana habitat ikan keli dan burbot adalah sama, ada permusuhan yang nyata di antara mereka. Ikan lele aktif pada musim panas, dan burbot saat ini tidur, meringkuk dalam keadaan tidak senang, sehingga ikan keli tidak perlu banyak masalah untuk "memilihnya" dari sana. Dengan penyejukan air, gambar berubah - burbots "recoup" pada ikan keli yang mati rasa.

Pemakanan

Kita semua tahu bahawa burbot adalah pemangsa nokturnal biasa. Juga diketahui bahawa dia pemilih - dia makan semua makhluk hidup, walaupun dia lebih suka ikan. Lebih-lebih lagi, ia menyerang dan menelan burbot mangsa dan cukup besar - jika hanya masuk ke kerongkongnya yang lebar. Semua ini benar, bagaimanapun, diet burbot berubah bergantung pada usia dan musim tahun ini. Larva burbot memakan kotoran alga, mengganti makan untuk memakan larva plankton dan serangga. Burbots dewasa adalah pemangsa aktif yang biasa. Memang, makanan utama burbot adalah ikan, dan burbot, seperti pemangsa lain, adalah kanibalistik. Tetapi dia makan bukan hanya ikan, tetapi juga udang karang dan invertebrata akuatik, iaitu, secara umum, semua yang "bergerak". Pada musim bunga, misalnya, ketika zhor pasca pemijahan masuk, cacing dan katak menjadi asas makanan burbot - banjir musim bunga bermula, air membersihkan katak dan cacing dari tempat perlindungan mereka, dan terdapat banyak makanan di sungai. Lebih-lebih lagi, makanan ini sangat mudah diakses - katak lemas di air sejuk, jadi burbot

tidak sukar untuk mencari mereka. Saya mesti mengatakan bahawa makanan pasca pemijahan burbot pada umumnya sangat aktif, kerana ia perlu menumbuhkan lemak, yang akan dimasukkan ke dalam hati dan akan berfungsi sebagai sumber tenaga semasa hibernasi musim panas..

Semua ikan cod adalah ikan yang suka sejuk, dan burbot tidak terkecuali. Oleh itu, dia mula makan secara aktif pada musim gugur, apabila suhu air turun hingga 10 ° C. Dengan penurunan suhu air yang lebih jauh, intensiti makan burbot hanya meningkat secara berterusan. Pada pertengahan November, burbot memberi makan dengan sangat aktif - tempoh ini adalah tepat di mana puncak makanan pra-kelahirannya jatuh. Pada masa ini, perut burbot penuh dengan ikan kecil, jadi pemancing menggunakan potongan roach, hinggap, ikan mas krian, gudgeon untuk umpan (penting untuk ikan umpan segar, kerana dicairkan tidak dapat dipegang dengan baik pada cangkuk). Zhor aktif berterusan, bergantung pada cuaca, sekitar dekad pertama Disember. Pada awal musim bunga, burbot masih cukup aktif, tetapi ketika air menghangat, ia akan berkurang. Jadi ternyata: seberapa aktif dan rakus burbot dalam air sejuk, sama tidak aktif dan lesu ketika suhu air meningkat di atas 15 ° C. Namun, walaupun pada musim panas, dia kadang-kadang, pada malam yang paling gelap dan biasanya hujan, "hidup" dan memburu, sehingga kemudian, sekurang-kurangnya dengan sesuatu, mengisi perutnya, kembali meringkuk di suatu tempat di bawah rintangan dan tertidur. Pada masa yang sama, mangsa ditelan pada musim panas, kerana semua proses penting dalam tempoh ini sangat perlahan dalam burbot yang dicairkan oleh panas, memerlukan masa yang sangat lama untuk dicerna - kira-kira dua minggu.

Tempoh pemijahan

Pada akhir November, dan kadang-kadang bahkan kemudian, burbots meninggalkan habitat biasa mereka dan bergegas ke hulu sungai besar dan anak sungai mereka dengan dasar kerikil berpasir dan arus sederhana. Dalam tempoh ini, burbots terdapat di tempat yang "tidak biasa". Dengan penyejukan, gigitan melemah dan berhenti dari dekad kedua bulan Disember (pemijahan bermula). Burbot matang dalam 3-4 tahun. Panjang biasa pada usia ini ialah 12 hingga 20 cm (betina biasanya lebih besar). Biasanya bertelur pada waktu malam ketika suhu air 1-3 ° C. Semakin kuat fros, semakin kerap berlaku pemijahan. Untuk pemijahan ke tempat pemijahan, burbots biasanya masuk ke dalam sarang: beberapa lelaki mengikuti satu betina. Dengan pencairan yang berpanjangan, pemijahan dapat bertahan hingga Februari. Jika dilihat dari atas, lelaki burbot dengan produk pembiakan masak kelihatan lebih kenyang daripada wanita. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pemijahan berlaku pada arus, di air dingin, dan untuk persenyawaan yang lebih efektif dari sejumlah besar telur (pada betina besar hingga 1 juta telur), lebih banyak sperma diperlukan daripada semasa pemijahan spesies ikan lain yang bertelur di substrat di air berdiri atau dalam aliran perlahan. Kaviar burbot adalah bathypelagic kecil, iaitu. berbeza dengan telur spesies ikan lain kerana ia tidak melekat pada substrat, tetapi melayang dengan bebas di atas dasar, terbawa arus. Selepas ini, zhor pasca pemijahan bermula, yang dalam aktivitasnya dapat menjadi lebih kuat daripada pra-pemijahan, dan terus berlanjut, secara beransur-ansur melemah, hingga suhu air meningkat hingga 10-13 ° C dan burbot masuk ke hibernasi musim panas. Kadang-kadang pada musim panas, di lubang yang dalam dan di tempat-tempat di mana mata air sejuk keluar, burbots kecil muncul.

Mengapa kita begitu kecil?

Ukuran burbot adalah ikan rata-rata. Salinan rakaman yang diketahui panjangnya kira-kira dua meter dan berat hingga 30 kg. Tetapi burbot besar seperti itu sangat jarang berlaku dan hanya terdapat di hilir sungai Siberia yang besar, di mana keadaan hidup paling baik bagi mereka. Sudah tentu, ukuran burbot di badan air kita tidak begitu memecahkan rekod seperti di utara Rusia (walaupun spesimen tunggal dengan berat hingga 5 kg masih terdapat di tasik dan takungan), tetapi kenyataan ini

ada penjelasan. Pertama, iklim Eropah tidak memberi peluang kepada burbot untuk makan sepanjang tahun dan, dengan itu, menambah berat badan. Lagipun, jika anda melihatnya, maka burbot secara aktif memberi makan hanya sebelum bertelur (kira-kira tiga bulan) dan setelah pemijahan (dua bulan), atau bahkan lebih sedikit, kerana iklim berubah dari tahun ke tahun ke arah peningkatan suhu. Kedua, walaupun kesuburan burbot sangat besar, kadar kelangsungan hidup remaja masih sedikit, kerana telurnya terbawa arus dan menjadi makanan bagi ikan dan invertebrata akuatik yang lain. Dalam tempoh pemijahan burbot, ikan lain - roach, bertengger, ruffs, bream perak, gudgeon - berkumpul di tanah pemijahannya dan memakan sejumlah besar kaviar. Ketiga, burbot lebih suka sungai dan tasik dengan air bersih, dengan sedikit kandungan organik. Cetek, dan oleh itu memanaskan tasik dan sungai yang berlumpur, tidak sesuai dengannya, begitu juga dengan sungai gunung. Untuk kehidupan normal, burbot tidak hanya memerlukan air dingin, tetapi juga air bersih dan mengalir rendah, tetapi, sayangnya, takungan seperti itu semakin berkurang. Air buangan industri, penebangan pokok di sepanjang tebing sungai, penambakan tanah - semua ini memberi kesan negatif terhadap jumlah burbot. Keempat, nelayan membunuh banyak remaja kerana tidak mungkin melelong ikan lelong, kerana ikan ini menelan kail sangat dalam. Oleh itu, untuk mengelakkan kanak-kanak di bawah umur bertembung dengan keldai, perlu meningkatkan ukuran umpan dan cangkuk. Sekiranya anda menangkap dengan cacing, maka hanya pada crawler, yang perlu dipasang pada cangkuk ukuran besar.

Apa yang ingin saya tambahkan: Burbot adalah ikan yang agak tidak biasa dan jarang di takungan kita, jadi walaupun di mana ia berada dan di mana memancing tidak dilarang, tetap dianjurkan untuk tidak menangkap burbot secara beramai-ramai. Dan, setelah menangkap wakil ikan kod kami secara tidak sengaja, anda boleh membiarkannya pergi - supaya burbot tidak hilang di sungai dan tasik kita secara umum.

Burbot

Ahli sejarah masakan Rusia dan nelayan mengenai apa yang boleh dibuat dari satu-satunya ikan air tawar dari keluarga ikan kod

Alexander Sharavyev, Ketua Pengarah Siberian Supply Company LLC:

“Burbot tinggal di sungai utara dan selatan. Kita, yang utara, lebih gemuk dan enak, dan yang selatan lebih kering - mungkin sebab itu umumnya tidak popular. Yang utara ditangkap secara aktif pada bulan Mac dan April, ketika ada bau: burbot memakannya.

Burbot adalah ikan cod, hatinya sama bermanfaatnya dengan ikan kod, tetapi lebih berlemak. Hati ikan kod telah dipromosikan sejak zaman Soviet, dan untuk alasan yang baik - ikan kod selalu ditangkap. Burbot ditangkap sedikit. Pertama, spesies ini tidak banyak. Kedua, disimpan dengan teruk. Dan hati lebih baik menggunakan segar - baik, atau anda perlu mengilat dan mengosongkan atau memelihara. Dan jika anda menyimpannya di dalam peti sejuk dalam jangka masa yang lama, ia akan mula terasa pahit..

Sukar untuk menghantar ikan utara ke Moscow, ini disebabkan oleh fakta bahawa ia mesti dibekukan segera setelah tangkapan, dan tidak semua pasukan nelayan mempunyai akses ke bekas yang disejukkan, di mana ikan dibekukan pada suhu minus dua puluh darjah; secara amnya, pembekuan kejutan terlalu mahal. Dan kerana di Utara kita diyakini bahawa burbot adalah ikan yang murah, maka tidak menguntungkan siapa pun untuk terlibat di dalamnya. Sama ada ikan putih mulia - nelma atau ikan putih: mereka akan memberikan lebih banyak wang dalam pembelian untuk mereka. Dan permintaan burbot juga, sayangnya, kecil, nelayan tidak dapat menjualnya, oleh itu mereka tidak menangkapnya. Lebih tepat lagi, mereka menangkapnya, tetapi untuk saya sendiri: sebagai contoh, saya menggunakannya untuk produk separuh siap - saya menambahkannya ke ikan cincang untuk potongan daging. Secara umum, fillet burbot boleh digoreng dan dibakar dengan cara yang sama seperti ikan sungai mana pun ".

Olga Syutkina, sejarawan masakan Rusia, pengarang bersama buku-buku "Sejarah Masakan Rusia" dan "Sejarah Produk Rusia":

“Burbot jarang digunakan dalam masakan Rusia, tetapi sejarahnya tidak akan lengkap tanpa ikan ini.

Ukha dari burbot disebut dalam "Domostroy", dan ini adalah pertengahan abad XVI. Lelaki, atau menek - itulah yang mereka memanggilnya ketika itu. Pada awal abad ke-19, Vasily Levshin menulis dalam bukunya "Masakan Rusia": "Jika anda dapat memiliki hati burbot, letakkan di atas daging cincang, ini akan memberi kulebyak rasa yang sangat baik." Saya mencubanya: dan sebenarnya, rasanya luar biasa. Hati hampir tidak terasa dalam pengisian, tetapi pai menjadi sangat berair dan beraroma. Levshin juga menulis bahawa burbot masuk ke dalam sup dan sos tanpa lemak, tetapi "hati sangat dihormati".

Mereka dihormati kerana kandungan dan ukuran lemak mereka. Burbot pada dasarnya adalah ikan berlemak, tetapi perasaan bahawa semua lemak tertumpu di hati. Perkara yang sama berlaku untuk hati ikan kod yang lebih biasa, tetapi hati ikan kod lebih padat, dan burbot tidak jelas, mirip pate, lebih aromatik dan, pada pendapat saya, lebih enak. Rasa daging burbot mirip dengan daging ikan keli, walaupun, sebenarnya, burbot adalah ikan cod. Cod lebih kering, tetapi mereka mempunyai konsistensi daging yang serupa dengan burbot: apabila ditekan, ia pecah menjadi kepingan besar.

Untuk semua kelebihannya, burbot adalah tetamu yang jarang ditemui di katering awam. Anda tidak dapat menjumpainya di direktori restoran. Ignatius Radetsky, dalam karya monumentalnya mengenai struktur masakan St Petersburg, mengutip satu resipi - telinga sterlet dengan hati burbot. Lebih-lebih lagi, terdapat banyak hidangan yang dibuat dari smelt, vendace atau roach. Sukar untuk mengatakan mengapa burbot sangat menyusahkan. Saya hanya boleh meneka. Pertama, ia adalah ikan yang sangat bermusim; sebagai contoh, berhampiran St Petersburg ia hanya ditangkap pada bulan Disember. Kedua, sukar untuk menangkapnya - ia bersembunyi di bawah rintangan. Dan burbot juga individu. Iaitu, mereka tidak masuk dalam bungkusan. Pike dan ikan keli juga - tetapi sekurang-kurangnya mereka dibiakkan di takungan buatan. Mereka mengatakan La Marée juga menawarkan beberapa ukuran bobot ukuran dan berat, tetapi saya belum mencubanya..

Saya mesti akui, burbot boleh berbau seperti lumpur. Dan jika cukup untuk membersihkan lendir ikan keli dan gosokkannya dengan garam, maka perkara seperti itu tidak akan berfungsi dengan burbot. Akhirnya, burbots sering dijangkiti helminths, dan hati mesti diperiksa dengan teliti sehingga tidak ada lepuh di atasnya. Mungkin, mereka dijangkiti kerana berbaring di lumpur dan memakan bangkai. Sejujurnya, saya pertama kali mencuba burbot yang baik, dan mereka membawanya dari beberapa sungai di Wilayah Perm.

Dari sudut penggunaan, burbot adalah ikan sungai yang biasa, dan harus ditangani dengan sewajarnya: rebus sup, goreng, bakar. Pada abad ke-19, hati burbot dimasukkan ke dalam sauté dan pate, di lauk dan matlot. Daging berlemak digunakan terutamanya untuk pai..

Saya sangat menggemari pai burbot. Biasanya saya ingin membuat kek untuk banyak tetamu, dan bukan untuk dua atau tiga orang, burbot dalam jumlah besar tidak dapat diperoleh, jadi saya menggunakan pike bertengger: ia ada, dan ia juga menyerap aroma dengan baik dan kelihatan cantik. Saya mengambil adunan, ragi atau pastri puff, meletakkan kepingan kentang rebus di atasnya - di atas - kepingan ikan, kemudian - hati yang dihiris tipis (selepas dibakar tidak akan ada jejaknya), taburkan dengan ramuan, tutup dengan lapisan doh kedua (saya membuat lubang sehingga stim keluar dari). Kepala, ekor dan tulang masuk ke telinga saya.

Daging burbot juga boleh dipanggang atau dijadikan matlot (saya memasak burbot dengan wain merah, sama seperti ikan mas). Dan hati boleh ditambahkan ke pasta ikan, dan masukkan ke dalam lauk. Satu-satunya perkara: hati burbot goreng akan terlalu berlemak - saya menasihati anda untuk membakarnya ".

Kisah hidup ikan burbot dan cara menangkap besar

Burbot adalah satu-satunya ikan dari keluarga ikan kod yang tinggal di perairan segar kami. Dia menikmati kedalaman dan suhu rendah, dan dagingnya sangat dihargai oleh gourmets. Di antara semua spesies ikan kod, burbot adalah satu-satunya ikan yang menghabiskan seluruh hidupnya di perairan segar. Dalam artikel ini kami akan memberitahu anda ciri-ciri jenis ikan ini dan kaedah penangkapan yang berkesan.

Deskripsi umum

Cod (Gadiformes) adalah spesies komersial yang mempunyai kepentingan ekonomi. Satu-satunya wakil air tawar dari keluarga ikan kod yang tinggal di perairan Rusia adalah burbot (Lotalota).

Kawasan penyebarannya adalah Eropah utara dan tengah (di mana ia mencapai pantai selatan Perancis dan bahagian utara Semenanjung Balkan), Asia utara dan Amerika Utara.

Perwakilan spesies ini mempunyai bentuk badan berbentuk silinder. Timbangannya halus. Kesemuanya mempunyai moncong besar dan lebar, selalu bergabung dengan latar belakang dasar berbatu..

Ini adalah jenis berdarah sejuk. Ia tinggal di tasik dalam dengan air yang sangat jernih dan dasar yang keras ditutup dengan batu-batu dari bawah mata air bawah. Pada musim sejuk, dia menjalani gaya hidup aktif, dan dalam cuaca panas jatuh dalam keadaan mati rasa, kerana dia tidak tahan panas dan ringan.

Spesies Lot Lot dari keluarga Lotidae tinggal di sungai dan tasik yang sejuk di Eropah, Asia, Amerika Utara dan Alaska. Ia dapat hidup di perairan segar dan payau dan turun ke kedalaman 700 meter. Ia adalah individu berwarna hijau kehijauan atau coklat yang boleh mencapai panjang 1.5 meter..

Ia mempunyai sisik bawaan yang sangat kecil, antena dagu, sirip dubur panjang, dan dua sirip punggung. Mereka adalah ikan yang berumur panjang, tumbuh lambat, dan di Alaska mereka biasanya tidak mencapai kematangan seksual sehingga berumur 6 atau 7 tahun..

Satu ciri yang membezakan mereka dari ikan air tawar yang lain adalah bahawa mereka bertelur pada pertengahan atau akhir musim sejuk..

Pengelasan spesies tersebut masih menjadi bahan kontroversi dengan beberapa ahli taksonomi. Beberapa sumber mengklasifikasikan spesies di subfamili Lotinae dari keluarga ikan kod Gadidae. Sebagai tambahan, sebilangan pakar ichthyologists meletakkan wakil spesies Siberia dan Amerika Utara di Lotamaculosa.

Sebenarnya, spesies ini adalah satu-satunya ikan kod air tawar di Amerika Utara..

Pertumbuhan dan pembiakan

Burbot adalah spesies yang berumur panjang dan tumbuh lambat. Di Alaska, individu berumur lebih dari 20 tahun tidak biasa. Panjangnya biasanya lima hingga tujuh tahun untuk mencapai 45 cm. Ini juga panjang di mana kebanyakan individu mula-mula bertelur. Mereka membiak setahun sekali, pada akhir musim sejuk (dari Februari hingga Mac).

Mereka berhijrah ke perairan cetek atau aliran pemijahan dangkal. Wanita bergerak ke kawasan pemijahan secara individu, dan lelaki biasanya tiba lebih awal. Pemijahan berlaku pada waktu malam di bawah ais dan telah dilihat digiling bersama untuk membentuk bola yang menggeliat besar semasa pemijahan.

Ikan tidak mengatur sarang untuk pembiakan; mereka hanya bertelur di lajur air, sehingga telur dan susu bebas jatuh ke dasar. Telur sangat kecil (berdiameter sekitar 1 mm) berwarna kuning, kuning atau oren, berbentuk sfera dan bersandar pada substrat.

Purata kesuburan antara 700.000 hingga 800.000 telur, dan betina yang besar dapat menghasilkan lebih dari satu juta telur. Telur biasanya menetas setelah dua hingga empat bulan.

Spesies adalah penterjemah yang tidak memberikan penjagaan ibu bapa. Pelaburan ibu bapanya dicirikan oleh peningkatan tahap aktiviti metabolik dan kadar penggunaan makanan pada musim gugur..

Ini mendorong pertumbuhan dan pematangan gonad pada wanita dan lelaki selama empat bulan sebelum kejadian pemijahan..

Mungkin memerlukan satu hingga dua tahun bagi individu untuk mengisi semula simpanan nutrien mereka setelah setiap pembiakan..

Makanan dan ekologi

Lelaki dan wanita muda makan terutamanya serangga dan invertebrata lain. Pada usia lima atau enam tahun, dia mula makan secara eksklusif makanan yang berasal dari haiwan.

Orang dewasa mungkin kelihatan lesu, tetapi mereka adalah pemangsa yang rakus, makan pada waktu malam. Selepas mereka menangkap mangsa, ia tidak akan pergi..

Mulut besar, rahang kuat dan sebilangan besar gigi serong dalaman menjelaskan keberkesanannya sebagai pemangsa..

Julat dan habitat

Burbot adalah biasa di perairan segar di seluruh Amerika Utara, Eropah dan Asia, dan jangkauannya meluas ke selatan hingga sekitar 40 darjah garis lintang utara. Mereka menempati sungai lut sinar dan glasier terbesar dan banyak tasik di sebahagian besar Alaska. Namun, mereka tidak hadir di tenggara Alaska.

Fakta mengenai spesies ini:

adalah satu-satunya anggota keluarga ikan air tawar (Gadidae) di Amerika Utara.

tidak tinggal di semua badan air di dunia, ia tertumpu di bahagian-bahagian tertentu di planet ini dengan keadaan yang paling baik;

ia mempunyai kualiti makan yang sangat baik dan sering disebut sebagai "lobster orang miskin" di Alaska;

mampu mencapai usia 20 tahun atau lebih.

ia adalah satu-satunya spesies air tawar di Alaska yang bertelur di bawah ais pada musim sejuk.

Semua ciri ini menjadikan spesies itu unik, tidak seperti kebanyakan kerabatnya di bawah air..

Kelakuan

Mereka adalah haiwan pemakan ikan oportunis dengan diet yang bervariasi. Mereka bersembunyi di antara tempat perlindungan yang dapat diakses di habitat mereka seperti batu dan kayu balak yang jatuh, dan menggunakan taktik penyergapan untuk menangkap mangsa.

Mereka krepuskular atau nokturnal dan mencari air cetek untuk memberi makan. Semasa aktiviti rendah, mereka mengumpul di lubang yang dalam. Pada musim sejuk, mereka berhijrah ke hulu dan membentuk gugusan pemijahan..

Pada musim panas, pada malam yang gelap dan hujan, individu meninggalkan tempat perlindungan mereka untuk makan jangka pendek di kawasan sekitarnya. Mereka memberi makan secara intensif pada musim musim sejuk, terutama sebelum bertelur, yang berlangsung dari pertengahan Disember hingga akhir Februari..

Fakta yang menarik adalah bahawa kaviar tidak berdasar, tidak melekat, dan tempoh dari pembuahan hingga penetasan larva berlangsung, bergantung pada suhunya, dari 1.5 hingga 2.5 bulan setelah akhir pemijahan.

Kebiasaan pemangsa ini menjadi misteri bagi mereka yang tidak menangkap burbot, dan kebanyakan pemancing, yang sering tidak menyedari kehadirannya di tasik dan sungai yang mereka kunjungi.

Memancing burbot pada musim sejuk dan awal musim bunga

Burbot aktif dalam air yang lebih dingin, jadi waktu terbaik untuk "memburu" adalah awal musim bunga, ketika alam perlahan-lahan hidup kembali. Ia memberi makan hampir secara eksklusif pada waktu malam. Atas dua sebab ini, dia tidak mempunyai banyak amatur. Kita boleh mengatakan bahawa hanya peminat yang dapat menangkapnya..

Semasa merancang perjalanan memancing, cari kolam dengan dasar yang tidak berlumpur, tetapi juga tidak ditutup dengan kerikil halus. Yang paling baik adalah bahagian bawah dengan pelbagai jenis kerosakan seperti pokok tenggelam, akar atau pokok renek, tiang jambatan, dll. Tempat-tempat seperti itu dipilih oleh ikan baik untuk tempat tinggal dan mencari makanan..

Burbot: ikan apa ini?

Keluarga ikan kod yang luas (lat. Gadidae) merangkumi banyak wakil ichthyofauna laut: kapur, haddock, pollock, pollock, blue whiting. Satu-satunya pengecualian adalah burbot, ikan pemangsa yang hidup secara eksklusif di badan air tawar dan membentuk gen monotipik dengan nama yang sama Lota lota. Beberapa saintis mempersoalkan keunikan ini, selain menonjolkan subspesies ekor halus (Lota lota leptura) dan Amerika Utara (Lota lota maculosa). Tetapi burbot biasa (usang lebih kecil) adalah piala amatir dan profesional yang diinginkan. Untuk memancing yang berjaya, anda perlu mengetahui rupa ikan, habitat, tingkah laku dan pemakanan pilihan..

Penerangan dan ukuran maksimum

Perbezaan ciri antara burbot dan ikan keli dan ikan lain akan memungkinkan pemancing yang tidak berpengalaman untuk mengenal pasti pemangsa secara unik:

  • badan berdaging memanjang dalam bentuk gelendong;
  • sisi bulat dan ekor rata;
  • sirip punggung dan dubur kedua mempunyai panjang separuh badan yang tidak normal;
  • kecil, dengan tepi luar yang licin, sisik (sikloid) di tempat dan lendir yang huru-hara;
  • tiga misai: satu di dagu, dua di rahang atas menonjol ke hadapan;
  • kepala rata dengan mata kecil;
  • mulut besar dengan banyak gigi bulu;
  • sirip pelvis terletak di bawah kerongkong dan dilengkapi dengan sinar filamen yang bertindak sebagai organ sentuhan tambahan.

Ukuran purata pemangsa ialah 60-80 cm (3-6 kg). Burbot terbesar yang ditangkap seberat 25 kg dengan panjang lebih dari 120 cm. Warnanya bergantung pada keadaan hidup, usia, jenis bawah dan tahap ketelusan air. Piawaiannya adalah perut zaitun, sisi coklat gelap, warna sirip hitam keabu-abuan. Seiring bertambahnya usia dan usia, warnanya semakin cerah.

Tempat tinggal burbot

Kawasan penyebarannya secara langsung berkaitan dengan ciri anatomi ikan, yang tidak dapat merasa selesa di dalam air yang terlalu panas dan bertakung. Ternakan terbesar adalah khas untuk badan air sejuk di Hemisfera Utara: lembah Lautan Artik, Siberia, wilayah Utara-Barat dan Timur Laut Rusia. Walaupun begitu, pemangsa menetap jauh ke selatan, tetapi pada masa yang sama ia menjadi lebih kecil. Di sungai yang mengalir ke Laut Hitam dan Laut Kaspia, berat spesimen rata-rata tidak melebihi 0,6-1,0 kg.

Walaupun di tasik utara yang dalam, burbot akan mencari tempat yang lebih sejuk, sering menetap di dekat mata air bawah laut. Sekiranya ini tidak mungkin, lubang, timbunan batu, dan reruntuhan dipilih sebagai habitat kekal. Dalam kes ini, komposisi bahagian bawah tidak penting, ia boleh menjadi pasir, kerikil, tanah liat, dll. Satu-satunya pengecualian adalah kawasan yang sangat lumpur kerana risiko pembentukan kekeruhan padat, di mana pemangsa kurang berorientasi.

Tabiat

Ikan pemangsa adalah secara eksklusif pada waktu malam. Indera (penglihatan, sentuhan, pendengaran, bau) dirancang untuk mencari mangsa dalam kegelapan. Sinar matahari menjengkelkan mata burbot, jadi pada siang hari ia tidak memburu, tetapi bersembunyi di akar pokok, di bawah batu, kayu apung, lubang krustasea dan cuba mengambil posisi dengan kepalanya keluar. Keadaan yang sama diperhatikan ketika air panas dihangatkan, menyebabkan dia mengalami kelesuan, apatis dan kehilangan selera makan. Hanya dalam cuaca sejuk dan mendung, apabila suhu takungan turun di bawah + 15 ° C, pemangsa membuang sementara musim panasnya dan menunjukkan kegembiraan luar biasa, sering menyerang sangkar penangkapan ikan yang dipenuhi.

Satu lagi kebiasaan burbot yang luar biasa adalah minatnya yang tidak terhad dalam pelbagai bunyi. Dengan pendengaran yang luar biasa, ikan yang ingin tahu sering menempuh jarak yang jauh untuk mengenal pasti punca kebisingan..

Apa yang dimakan burbot

Asas pemakanan pemangsa adalah penghuni lapisan bawah takungan. Individu kecil yang belum matang (berumur 1-2 tahun) dengan senang hati memakan cacing, lintah, larva, krustasea kecil, moluska, goreng, ikan dan telur amfibia. Apabila mereka bertambah tua dan bertambah berat badan, burbot makan banyak:

  • ikan kecil, ruffs, hinggap;
  • loaches, smelt, loaches;
  • lampu, katak, krustasea.

Mulut dan tekak yang lebar memungkinkan untuk menelan mangsa seukuran sepertiga panjang badan pemburu tanpa masalah. Oleh kerana struktur gigi bulu, proses ini berlaku tanpa pergerakan tiba-tiba dan tergesa-gesa, dan gigitan burbot yakin, tetapi lancar dan tidak tergesa-gesa. Spesies ini juga membenarkan status pemulung omnivora, terutama di badan air dengan fauna dasar yang buruk. Rasa penciuman yang berkembang membolehkan anda mencium makanan basi selama beberapa kilometer, itulah yang digunakan nelayan berpengalaman ketika meletakkan goreng mati dan umpan berbau kuat lainnya di cangkuk.

Dengan bermulanya musim panas, ikan berhenti memberi makan dan menghabiskan sebahagian besar masa dalam keadaan hibernasi. Hanya pada musim luruh burbot keluar dari tempat perlindungan dan mula aktif makan dari petang hingga subuh, memulihkan kekuatan dan bersiap untuk bertelur.

Ciri pemijahan

Eksklusiviti pemangsa yang suka sejuk secara langsung mempengaruhi masa bertelur. Bergantung pada kawasan dan habitat khusus burbot, pemijahan berlaku dari akhir Disember hingga Februari. Agar telur dapat berkembang dengan betul, suhu air mestilah + 1 ° C. Di lintang utara, keadaan seperti itu diciptakan oleh alam dengan cepat dan bertahan selama beberapa bulan. Di zon sederhana, ini jauh lebih sukar, oleh kerana itu ikan telah mengembangkan kemampuan untuk melakukan parthenogenesis ("pembiakan dara") - pengembangan penuh klac yang tidak dibaja. Kualiti yang luar biasa seperti ini membolehkan wanita berjaya menyelesaikan masalah kelahiran pada hari-hari yang jarang terjadi dengan cepat, tanpa menghabiskan terlalu banyak masa untuk mencari lelaki dewasa secara seksual..

Burbot bertelur di kawasan cetek dengan arus perlahan dan dasar keras: batu, kerang, kerikil, pasir. Untuk ini, ikan membuat migrasi panjang, sering ke tempat mereka dilahirkan. Yang pertama datang ke tanah pemijahan adalah individu besar, yang bertelur dalam kumpulan kecil 15-20 keping. Kemudian, spesimen sederhana juga mula bertelur di kawanan kecil. Yang terakhir tiba adalah pemuda yang dewasa secara seksual (berumur 3-5 tahun), yang tersesat dalam "syarikat" bising 50-100 keping.

Tidak seperti ikan air tawar yang lain, ikan kod mempunyai daya apung yang baik kerana lapisan berminyak, oleh itu sebahagian klac melayang dengan bebas dan dibawa arus ke kawasan takungan dengan keadaan mikroklimat yang berbeza, yang meningkatkan kemungkinan kelangsungan hidup genus.

Semasa pemijahan, pemangsa secara aktif memberi makan, oleh itu, di wilayah dengan populasi yang terbatas, ada larangan sebagian atau lengkap untuk memancing musim sejuk..

Gigitan Burbot

Musim memancing berlangsung dari musim luruh hingga pertengahan musim bunga. Waktu optimum untuk menggigit adalah lewat petang dan awal pagi (hingga jam 5:00). Zhor utama jatuh pada bulan November-Februari. Umpan hidup (ukuran tidak lebih dari 8-15 cm) digunakan sebagai umpan untuk burbot: ikan kecil, suram, ruff. Amalan memancing ikan karp, katak kecil, sekumpulan cacing besar, hati ayam juga berleluasa. Selalunya, pemangsa dapat digoda oleh permainan pemintal atau pengayun yang santai.

Derma pelbagai modifikasi digunakan sebagai kaedah utama memancing. Peralatan batang pendek dengan panduan, kekili inersia, garis 0,5-0,40 mm dan plumbum sederhana, yang tidak hanyut oleh arus, tetapi tidak menghasilkan percikan kuat, telah membuktikan dirinya dengan baik. Lebih baik memasang tali kail di bawah beban sehingga umpan sedekat mungkin ke bawah.

Pada musim sejuk, gelang bawah es (postavushki) digunakan, di mana gelendong dengan tali pancing sentiasa berada di dalam air, yang membolehkan anda mengelakkan pembekuan peralatan.