Eucalyptus

Pokok kayu putih benar-benar menakjubkan. Kira-kira seratus spesies tergolong dalam genus, yang paling terkenal adalah: pelangi, besar, agung, kerajaan. Sebilangan pokok tumbuh dengan kadar yang besar.

Tanah kelahiran pokok kayu putih adalah Australia dan pulau-pulau yang berdekatan dengannya. Tumbuhan ini dibawa ke Eropah oleh orang Perancis pada pertengahan abad ke-19. Pokok itu sepatutnya menghiasi kebun. Pelbagai kerdil juga dibiakkan, terutama untuk rumah hijau. Sejak itu, gergasi hijau ini, pam semula jadi dan pejuang kuman mula merebak ke seluruh dunia..

Pokok yang tidak tahu malu

Eucalyptus mendapat nama panggilan lucu ini kerana keunikannya. Tidak banyak pokok yang diketahui dapat membebaskan diri dari kulit kayu sendiri..

Batang telanjang pernah menyerang penulis Rusia V. Soloukhin ketika dia sedang bercuti di Kaukasus. Dia kemudian menulis bahawa kayu putih adalah pokok yang dapat "meremajakan selamanya". Ngomong-ngomong, pohon satah (pokok satwa) mempunyai ciri yang serupa..

Orang sering bergurau memanggil pokok tanpa kulit kayu telanjang atau "tidak tahu malu".

Kerak luar mula runtuh pada bulan Mac. Pada masa itu, musim luruh sedang berlangsung di Belahan Bumi Selatan. Batang dan dahan berubah menjadi kelabu, kuning, kehijauan, kebiruan.

Penerangan mengenai kayu putih

Pokok tertinggi yang terdapat di Australia, dan beberapa yang terbesar di dunia, mempunyai batang yang tinggi dan kuat. Tetapi jika pengembara, yang melihat mahkota yang rimbun, memutuskan untuk bersembunyi di kanopi dari terik matahari, dia tidak akan berjaya - kayu putih hampir tidak memberi bayangan. Ini disebabkan oleh susunan khas daun yang menghadap matahari dengan tepi.

Ukuran daun bergantung pada usia. Bentuk piringnya utuh, kelenjar antar sel mengandungi minyak pati. Daun dewasa berbentuk pisau pembedah dengan hujung runcing. Di pohon muda, mereka dicat dengan warna keperakan dan lebih bulat..

Bunga putih tumbuh di dahan. Mereka biseksual, berkumpul dalam perbungaan berbentuk payung, tetapi mereka dapat tumbuh sendiri. Ovari dan sepal tumbuh bersama, kelopak menjadi ligna, membentuk buah. Ia adalah kotak dengan penutup yang mengandungi biji kecil.

Eucalyptus genus

Pokok genus ini tergolong dalam keluarga myrtle. Mereka menyumbang sekitar 90% dari semua penanaman semula jadi di Australia pada abad yang lalu. Saintis moden mengira kira-kira 700 spesies, yang disatukan dalam genus Eucalyptus. Banyak spesies endemik di Australia.

Pokok kayu putih telah berakar di luar tanah air bersejarahnya. Selama lebih kurang satu abad, ia berjaya ditanam di lintang sederhana dan tropika. Eucalyptus merebak ke seluruh Eurasia, Afrika dan Amerika.

Eucalyptus berbentuk batang, badam, abu dan bola berkembang di Mediterania, Amerika Syarikat, Brazil, China, Timur Tengah.

Bunga tumbuhan mempunyai aroma yang halus, tetapi sangat menarik untuk lebah. Semua jenis kayu putih sangat berharga kerana minyak patinya. Mereka banyak digunakan dalam perubatan rakyat dan rasmi, minyak wangi, kosmetologi, farmakologi. Daun pokok yang menakjubkan juga mempunyai sifat penyembuhan..

Mekar

Eucalyptus mekar pada tahun keempat atau kelima kehidupan. Ini bukan untuk mengatakan bahawa bunga mempunyai keindahan yang luar biasa, tetapi mereka sangat luar biasa..

Pertama, kotak bulat yang kaku dengan bahagian bawah di hujung tumbuh pada pedikel yang berasingan. Kotak itu tumbuh, bertambah besar, mengeras. Kemudian bahagian bawah jatuh, dan rumbai yang subur mula mengintip keluar dari kotak. Tidak lama kemudian, seluruh bunga, yang terdiri dari benang sari filamen, menjadi terang.

Jenis pokok kayu putih yang berlainan mempunyai bunga dalam pelbagai warna. Mereka boleh berwarna putih, kuning, merah jambu, dan merah terang. Bunga mempunyai aroma ringan yang menyenangkan.

Raksasa Eucalyptus

Pokok-pokok ini tumbuh dengan cepat. Terdapat spesimen yang sangat besar, dan sebilangan raksasa itu baru berusia sepuluh tahun..

Sebilangan orang berpendapat bahawa pokok kayu putih adalah pokok tertinggi di dunia, tetapi ini tidak benar sepenuhnya. Persaingan dengan sequoia tidak bergantung kepada wakil flora ini. Walau bagaimanapun, beberapa jenis kayu putih adalah antara tiga raksasa utama planet ini..

Beberapa fakta menarik akan membantu mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai tanaman ini:

  • tahun-tahun pertama kehidupan adalah tempoh pertumbuhan paling pesat;
  • kayu putih tumbuh hingga lima meter dalam setahun;
  • di Tasmania, kayu putih tertinggi di dunia tumbuh - ketinggian pokok adalah 92 m;
  • ketinggian purata pokok dewasa ialah 40-50 m;
  • terdapat pokok yang diubahsuai secara genetik yang tumbuh lebih cepat daripada biasa.

Khasiat kayu putih

Sebatang pokok pada usia dua puluh tahun setanding dengan bangunan 15 tingkat. Pokok kayu putih siap untuk kegunaan industri pada usia 25-30 tahun. Lebih banyak kayu diperoleh dari pokok muda daripada cemara atau cemara yang berusia seabad.

Kayu kayu putih setanding dengan kualiti dengan walnut hitam. Ia tidak membusuk untuk waktu yang lama, tidak merendam dalam air (dan cepat tenggelam), dan bahan aktif yang terkandung dengan bau ekspresif menakutkan serangga yang membosankan kayu.

Kayu digunakan di mana ketahanan, kekuatan dan kualiti diperlukan. Tumpukan kayu putih dapat bertahan selama beberapa dekad walaupun di dalam air.

Aspek hiasan juga penting. Kayu kayu putih mempunyai struktur yang menarik dan warna yang tidak biasa. Warna seperti kuning, zaitun, lemon berlaku, yang menjadikan bahan ini menarik untuk pengeluaran bahan penamat dan perabot.

Arang batu juga berharga kerana mempunyai ciri-ciri yang sangat baik, memberikan banyak haba dan tidak merokok.

Teknologi moden

Para saintis berjaya menjadikan tanaman yang menakjubkan ini lebih berharga dengan menggunakan teknik pemilihan dan genetik..

Spesimen yang diubah tumbuh 40% lebih cepat daripada yang biasa. Mereka bertahan walaupun dalam pendaratan yang gelap. Dari pokok seperti itu, anda dapat memperoleh kira-kira satu setengah kali lebih banyak kayu, minyak pati, arang batu.

Pakar percaya bahawa penyebaran tanaman seperti itu dapat menyelesaikan banyak masalah industri..

Gunakan dalam reka bentuk landskap

Eucalyptus adalah pokok dengan penampilan yang ekspresif. Ia tidak menumpahkan dedaunan dan menyenangkan dengan kehijauan yang berair sepanjang tahun. Pakar dalam reka bentuk landskap telah lama belajar menahan pertumbuhan "wad" yang terlalu tinggi dengan pemangkasan, mendapatkan pokok padat yang indah dengan mahkota yang terbentuk dengan baik.

Arkitek landskap mengetahui banyak lagi ciri berharga dari kayu putih yang menjadikan pokok ini sangat menarik bagi mereka..

Eucalyptus juga sesuai untuk menstabilkan tanah di lereng curam dan tebing badan air. Menanam pokok ini membantu mengelakkan hakisan. Tumbuhan ini menyukai tanah tanah berpasir lembap dengan pH neutral atau sedikit berasid..

Penghuni utama kebun kayu putih

Salah satu simbol Australia adalah haiwan koala yang comel. Ia hanya tinggal di mana pokok kayu putih tumbuh. Koala mempunyai struktur saluran pencernaan yang unik, sehingga mereka dapat memakan daun kayu putih. Dan ini, saya mesti katakan, tidak begitu mudah. Sesungguhnya, selain sejumlah besar nutrien, daun juga mengandungi banyak asid hidrosianat..

Haiwan ini menghabiskan hampir sepanjang hidupnya di pokok..

Minyak pati

Semakin tua pokok, semakin banyak nutrien di dalam daun, yang dikumpulkan pada musim panas dan musim luruh - pada masa ini, peratusan minyak paling tinggi. Dan di antara semua spesies, yang paling berharga adalah bola (bola) kayu putih. Anda boleh mengekstrak bukan sahaja daun segar, tetapi juga daun kering.

Minyak kayu putih adalah cecair likat berwarna kuning, tidak berwarna atau kehijauan dengan bau yang dapat dikenali. Terdapat banyak ruang untuk aplikasinya..

Wap minyak menyegarkan dan membersihkan udara, mengisinya dengan aroma yang menyenangkan, mengusir serangga.

Minyak kayu putih penting adalah bahagian ubat gigi dan ubat mujarab, produk kosmetik, sabun, produk penjagaan rambut.

Aplikasi ubat alternatif

Sejak zaman kuno, cabang kayu putih, yang merupakan gudang fitonutida, telah digantung di dinding dan tingkap di hospital Australia. Bahan yang dibebaskan mempunyai kesan yang baik: menenangkan, mempunyai kesan antiseptik..

Dalam perubatan rakyat, tincture daun digunakan sebagai ekspektoran, anti-radang dan disinfektan. Luka yang meradang dibasuh dengan merebus 15% daun pokok ini.

Eucalyptus dalam farmakologi moden

Sains moden tidak mempertikaikan pencapaian penyembuh tradisional mengenai penggunaan kayu putih. Penyelidik telah memperluas pelbagai aplikasi. Daun kayu putih banyak digunakan oleh pengeluar ubat pada masa kini..

Eucalyptol, yang merupakan sebahagian dari minyak, dihargai untuk sifat antiseptik dan ekspektorannya. Ia digunakan dalam penghasilan ubat-ubatan untuk mengatasi selsema, selesema, jangkitan pernafasan akut. Campuran minyak kayu putih dan pokok teh adalah ubat kuat untuk selesema. Komponen ini juga termasuk dalam komposisi produk penjagaan mulut.

Laporan pokok kayu putih

Gelaran salah satu pokok tertinggi di dunia adalah milik kayu putih. Ia dapat bersaing dengan cedar Lebanon dan sequoia. Jenis spesiesnya yang paling pelbagai terdapat di Australia..

Ciri-ciri:

Eucalyptus tumbuh dengan sangat cepat. Ia disesuaikan dengan perubahan suhu yang melampau dan tanah berbatu. Dia berjaya mencapai ketinggian sekitar dua atau tiga meter sudah pada tahun-tahun pertama hidupnya. Juga, pokok ini terkenal kerana dapat menebang kulitnya sendiri. Di pokok yang memanjang, kulit kayu tergantung di bahagian koyak kerana batangnya tumbuh dengan cepat dan tidak mempunyai masa untuk ditutup dengan kulit kayu pada waktunya.

Pada kayu putih muda, ubi mulai terbentuk di akar, tumbuh dengan pokok, dan seiring bertambahnya usia mereka ditutup dengan kulit kayu.

Sudah diketahui umum bahawa kayu putih adalah tanaman malar hijau, tetapi ketika musim kemarau mulai tumbuh, pokok itu mulai menumpahkan daunnya.

Selalu cahaya di hutan kayu putih, dan ini disebabkan oleh fakta bahawa daun pokok selalu berputar selari dengan cahaya sinar matahari. Pokok ini tumbuh dengan cepat, tetapi tidak berkembang dengan cepat. Hanya selepas satu atau dua tahun kemudian muncul bunga tunas bunga merah. Pematangan buah-buahan, yang boleh dimakan oleh burung beo, juga berlangsung selama satu tahun lagi. Setelah matang, buah-buahan masih digantung di pohon selama beberapa tahun, sehingga buahnya terbuka di dalam tong. Juga diketahui bahawa haiwan marsupial herbivor, koala, dengan rela memakan daun kayu putih..

Eucalyptus adalah tanaman berharga dengan pelbagai kelebihan, kerana memiliki kayu yang kuat dari mana cerucuk dibuat untuk pengikat ketika membina pondasi bangunan, dan cabang dikitar semula untuk dibuat kertas. Daunnya mengandungi minyak pati yang banyak digunakan dalam farmakologi dan minyak wangi. Eucalyptus tumbuh di semua negara subtropika dan tropika. Juga, pokok ini tumbuh di wilayah Rusia, khususnya, di Caucasus dan pantai Laut Hitam, tetapi semasa cuaca sejuk sering mati.

Pertimbangkan beberapa fakta menarik:

Bunga Eucalyptus menghasilkan nektar yang banyak yang disuap serangga, burung, posum dan kelawar secara aktif. Juga diketahui bahawa bunga tidak memiliki kelopak, mereka ditutup sepenuhnya dengan benang sari..

Kayu pokok ini keras, tidak mudah reput, dan oleh itu, ia adalah bahan yang sangat berharga..
Daun pokok dijadikan rempah.

Eucalyptus membantu manusia menyingkirkan banyak penyakit berbahaya. Daun kering mengekalkan minyak pati yang paling berharga yang terdapat di dalamnya..

Merebus daun membantu seseorang mengatasi banyak penyakit. Sebagai contoh, ia digunakan dalam kes berikut: untuk sakit usus, gastritis, penyakit pernafasan, selsema, selesema, asma bronkial.

Pokok kayu putih

Topik mesej popular

  • Jatuh bebas

Bebas jatuh adalah fenomena ketika badan bergerak dan hanya satu daya yang bertindak ke atasnya dan ini adalah graviti. Di planet kita, kejatuhan seperti itu hanya akan berlaku. Bagaimanapun, apabila sesuatu jatuh di atmosfer, masih akan ada tentangan

Kekayaan perubatan lintah telah diketahui oleh manusia selama beberapa milenium, menggunakannya untuk pertumpahan darah, dipercayai bahawa mereka dapat sembuh dari banyak penyakit. Penggunaan lintah semasa dalam perubatan alternatif

Ini adalah sukan ajaib. Apabila anda memerhatikan betapa mudahnya atlet meluncur di atas es, trik apa yang mereka lakukan, nampaknya mudah dan senang. Tetapi ini adalah kerja harian yang sukar. Atlet memberikan semua masa dan kekuatan mereka untuk latihan.,

Eucalyptus

Eucalyptus merujuk kepada pokok-pokok dengan pelbagai ketinggian (hingga 90-100 meter) yang tidak menumpahkan atau menumpahkan kulitnya. Bunga pokok seperti itu agak kecil, kira-kira 7-8 mm di kepala atau payung sederhana, jarang tunggal. Buah kayu putih adalah kapsul berkayu yang terbuka dengan injap, yang tumbuh bersama kelopak dengan tiub. Australia dianggap tanah airnya, kemudian dibawa ke Transcaucasia untuk mengalirkan paya - tempat pembiakan nyamuk malaria. Eucalyptus diusahakan di pantai Laut Hitam Caucasus.

Daun yang dikumpulkan sepanjang musim panas dianggap sebagai bahan mentah pokok pokok. Tetapi daun yang dikumpulkan pada musim luruh dianggap kaya dengan minyak pati berguna dan berkualiti. Bau daun kayu putih kuat, aromatik, mereka juga mempunyai rasa pedas-pahit.

Daun kering mengandungi minyak pati 1.5-3%, yang merupakan prinsip aktif utama kayu putih. Ia dikuasai oleh cineole (sekitar 80%). Setelah memperoleh minyak berguna dengan penyulingan dengan wap air, ia akan diperbaiki. Proses ini menghilangkan aldehid dan komponen lain yang mempunyai bau yang merengsakan membran mukus..

Cara memilih

Proses menuai bahan mentah untuk keperluan isi rumah dan farmakologi disarankan untuk digabungkan dengan pemangkasan kayu putih hiasan. Lebih baik tidak mematahkan dahan, tetapi memetik daunnya. Bahagian terestrial tanaman, termasuk daun muda dengan warna hijau muda, dianggap berguna. Anda juga boleh memotong dahan dan memetik semua daun. Dianjurkan untuk mengadakan acara seperti itu pada musim sejuk, lebih tepatnya, dari awal November hingga akhir musim sejuk. Walaupun daun dapat dituai sepanjang tahun mengikut keperluan.

Cara menyimpan

Daun kering sepenuhnya disimpan di dalam balang tertutup, jauh dari cahaya. Oleh itu, ia boleh disimpan selama 2-3 tahun. Perlu diingat bahawa kerana minyak pati adalah komponen penting dalam daun kayu putih, mereka mesti dikeringkan pada suhu tidak melebihi + 40ºC, agar tidak kehilangan sifat dan aroma yang berharga.

Dalam memasak

Eucalyptus mendapati penggunaannya sebagai komponen minuman tonik. Untuk menyiapkannya, anda memerlukan satu sudu teh madu, 50 ml kayu putih dan air putih. Minuman ini juga dapat membantu menguatkan sistem imun dan cepat sembuh setelah sakit..

Selain itu, daun tanaman digunakan dalam masakan sebagai perasa. Dia sangat popular dengan orang Asia.

Hampir semua jenis kayu putih menghasilkan getah merah yang terbakar yang dikenali sebagai "pawagam Australia".

Kandungan kalori

Kandungan kalori kayu putih hanya 1 kkal per 100 gram daun.

Ciri berguna kayu putih

Komposisi dan kehadiran nutrien

Daun kayu putih mengandungi hingga 2% minyak, sejumlah besar unsur mikro dan makro (kalsium, magnesium, kalium, besi, tembaga, mangan, kobalt, nikel, silikon, boron, dll.).

Minyak ini mengandungi sekitar 80% cineole, serta eucalyptol, resin, pinene, tanin, keton, aldehid, sebatian terpene, alkohol dan sebatian karbonil. Dalam minyak pati, bahan aktif utama adalah eucalyptol, yang bertindak seperti cineole, zat yang terdapat di banyak tumbuhan penyembuhan (rosemary, laurel, sage).

Selain minyak, daunnya mengandungi kepahitan perubatan dan fitonutida - bahan yang mempunyai kesan buruk terhadap pelbagai mikrob dan bakteria patogen. Dari segi kandungan fitonutida, tanaman ini menjadi juara di antara pokok-pokok lebat lain dan tumbuhan herba yang mengandungi minyak pati. Bahkan sumber antibiotik yang terkenal sebagai laurel mulia lebih rendah darinya..

Sifat berguna dan perubatan

Eucalyptus dianggap sebagai ubat yang sangat diperlukan untuk menyingkirkan mikroorganisma patogen seperti staphylococci, streptococci dan disentery bacillus. Daun menghentikan penyebaran Trichomonas, mempengaruhi saluran kemaluan, dan mycobacterium tuberculosis.

Di samping itu, tanaman ini sangat diperlukan untuk disyaki demam berkaitan dengan malaria. Bukan kebetulan bahawa serangga penghisap darah tidak menyukai bau kayu putih. Dan kemasukan daun berfungsi sebagai ubat yang menghilangkan kemerahan dan melegakan gatal yang disebabkan oleh gigitan serangga..

Dalam perubatan, rebusan, infusi, tincture alkohol dan minyak kayu putih paling kerap digunakan..

Merebus Eucalyptus digunakan untuk gastritis dengan keasidan yang rendah, untuk semua jenis kesakitan pada usus. Untuk melakukan ini, anda perlu menyediakan komposisi dua sudu daun dan segelas air mendidih, yang mesti dituangkan ke dalam periuk, ditutup dengan penutup dan dimasukkan ke dalam tab mandi air selama setengah jam. Selepas itu, anda perlu membiarkan komposisi sejuk selama 10 minit, kemudian perlahan-lahan tapis dengan saringan, dan peras yang dihasilkan. Komposisi yang dihasilkan mesti dibawa ke 200 ml dengan air rebus. Biarkan sejuk tidak lebih dari 48 jam. Minum rebusan seperti itu disarankan hangat untuk ¼ gelas selepas makan tiga kali sehari. Ubat ini dapat melegakan keradangan dengan sempurna dan merupakan antiseptik yang sangat baik. Juga disarankan untuk menggunakannya untuk menghirup atau membilas, menambahkan satu sendok makan komposisi ke segelas air.

Anda boleh menyediakan kaldu seperti ini: daun cincang (1-1,5 sudu setiap satu gelas air) dituangkan dengan air mendidih, rebus selama 3 minit pada suhu mendidih, diselesaikan selama beberapa minit dan ditapis. Goncangkan kuahnya sebelum digunakan..

Untuk mendapatkan infus daun, tuangkan 2 sudu teh dengan satu gelas air mengalir, didihkan dan biarkan api selama 1-2 minit, kemudian sejuk pada suhu bilik dan gunakan untuk membilas mulut dan tekak, untuk penyedutan (satu sendok teh infusi dalam segelas air suam ). Terima kasih kepada sifat pembasmi kuman dan bakteria, komposisi seperti itu juga membantu penyakit gastrousus akut. Anda juga boleh menyediakan infus dengan cara ini: tuangkan 10 gram daun cincang dengan satu gelas air mendidih dan reneh di dalamnya selama satu jam. Dianjurkan untuk menyiapkan infus selama 2 hari..

Untuk mendapatkan tincture alkohol alkohol, satu sudu daun kering mesti dituangkan dengan 100 ml alkohol 70%, bersikeras di tempat yang gelap selama kira-kira dua minggu, disaring. Ia digunakan untuk penyedutan - 15-20 tetes per segelas air. Di dalam, tincture diresepkan 15-20 tetes tiga kali sehari selepas makan utama - sebagai agen antiseptik dan anti-radang yang baik untuk penyakit radang saluran pernafasan atas dan rongga mulut.

Tingtur ini mempunyai kesan anti-radang, antiseptik kuat, ekspektoran, analgesik. Ini digunakan untuk berbagai batuk, penyakit pernafasan, malaria, serta usus akut, penyakit gastrik, selesema, selsema. Juga, tingtur digunakan untuk losyen untuk erysipelas, ulser purulen dan penyakit pustular pada kulit, untuk membersihkan ulser dan hakisan serviks. Anda perlu mencairkan satu sudu teh tincture dalam segelas air rebus yang dipanaskan. Tingtur juga digunakan untuk menggosok neuralgia, radiculitis, sakit rematik.

Minyak kayu putih paling sering digunakan untuk carbuncles, osteomielitis, phlegmon. Di samping itu, minyak ini diresepkan secara luaran sebagai penghilang rasa sakit untuk rematik, neuralgia, radiculitis, lumbago, dan digunakan sebagai agen berkesan yang menghalau nyamuk, semut, nyamuk dan serangga lain..

Untuk menghilangkan luka, bisul yang sudah lama tidak sembuh, dan kahak, mereka juga menyediakan ubat seperti itu: campurkan segelas air mendidih dengan tiga puluh gram daun hancur kering, bakar selama 30 minit, kacau secara berkala. Kemudian biarkan sejuk dan melalui saringan. Gunakan alat seperti losyen. Juga, untuk mencuci, gunakan campuran satu sendok teh tincture dan segelas air suam rebus.

Untuk luka bakar darjah pertama dan kedua, campuran satu sendok makan daun kayu putih dengan segelas air mendidih digunakan dalam bentuk losyen, yang dipanaskan selama kira-kira setengah jam dalam mandi air, dan kemudian disejukkan, disaring melalui kain tipis dan diperah.

Selain itu, kayu putih membantu dalam rawatan selesema, bronkitis katarrhal atau putrefaktif, trakeitis, penyakit pernafasan, laringitis, dan abses paru-paru. Anda boleh menambah sesudu kayu putih ke segelas air mendidih dan biarkan selama beberapa jam, setelah membungkusnya dengan kain. Kemudian anda perlu memasukkan komposisi melalui saringan dan minum satu sudu tiga kali sehari. Anda juga boleh menggunakan produk yang dihasilkan untuk membilas. Sekiranya terdapat sakit tekak atau jangkitan saluran pernafasan atas - resepnya berbeza: anda perlu mencurahkan dua sudu daun dengan satu liter air, letakkan di atas dapur dan menghirup-hembuskan wap yang keluar dari kuali. Pada masa yang sama, anda perlu berpakaian hangat sehingga semua panas masuk ke dalam. Anda juga boleh mencurahkan 2 sudu daun kayu putih kering dengan segelas air mendidih, panaskan selama 5-8 minit di dalam tab mandi air, saring kain lap tipis dan gunakan hingga beberapa kali sehari untuk membilas.

Dengan faringitis kronik, anda boleh mengambil kira-kira 15 ml tincture daun kayu putih dalam alkohol, 20 ml infusi daun teh (setengah sudu dalam segelas air) dan 2/3 sudu teh madu. Semua campurkan dan tuangkan 0.5 liter air mendidih dalam termos. Berkeras selama 25-30 minit. Selepas itu, komposisi digoncang dan diberikan kepada pesakit dengan pipet, 6-7 tetes di setiap lubang hidung hingga 4 kali sehari. Kursus anggaran - 4-6 hari.

Eucalyptus juga akan membantu mengatasi rhinitis kronik. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil 500 mililiter air masin suam, tambahkan satu sendok teh tincture kayu putih dan bilas hidung dengan komposisi, yang mana, membongkok - 45 darjah - dengan hidung anda, anda perlu menyerap larutan itu, dan kemudian lepaskan dengan mulut anda. Setelah menggunakan keseluruhan komposisi, sangat mustahak untuk meniup hidung - setiap lubang hidung secara berasingan. Prosedur ini dijalankan dua kali sehari (pada waktu pagi dan petang). Penghidap asma bronkial atau penyakit pernafasan akut boleh menggunakan resipi ini dalam satu sudu hingga empat kali sehari. Anda juga boleh melakukan penyedutan, untuk ini anda perlu menuangkan 20 gram daun kering yang dihancurkan dengan segelas air, didihkan dan tahan selama 15 minit, dan kemudian melalui ayak. Juga, untuk bronkitis dan asma, infus disediakan pada kadar satu sendok teh daun kayu putih kering cincang untuk satu gelas air mendidih, mengambil sepertiga gelas sehari selepas makan utama.

Di samping itu, untuk sinusitis kronik, koleksi untuk penyedutan disediakan dari satu sendok teh daun kayu putih dan dua sudu daun pisang dan jelatang yang menyengat. Koleksi dituangkan dengan segelas air rebus, disuntik selama satu jam, disaring dan digunakan dalam seperempat gelas untuk satu prosedur. Ia dilakukan dua kali sehari selama 3-5 minit, 10-11 prosedur disyorkan untuk kursus. Penyedutan boleh dilakukan dengan menggunakan pad pemanasan konvensional. Satu sudu teh daun kayu putih, ibu dan ibu tiri dan motherwort dituangkan ke dalam periuk logam, dituangkan dengan setengah liter air mendidih, ditutup dan bersikeras selama kira-kira 20 minit, dan kemudian disaring dengan teliti. Setengah gelas kaldu diambil secara lisan: mereka minum 2 sudu suam tiga kali sehari. Campuran selebihnya dipanaskan, dituangkan ke dalam pad pemanasan untuk sepersepuluh dari isipadu dan bernafas dalam wap, meletakkan pad pemanasan ke hidung atau mulut. Juga, untuk sinusitis kronik, sinusitis dan radang sinus yang lain, disarankan mencampurkan satu sudu teh tincture kayu putih, madu dan teh. Komposisi sedemikian ditanamkan dalam 2-3 tetes kira-kira 3-5 kali sehari. Adalah berguna untuk melengkapkan rawatan ini dengan mandi kaki, menjalankan prosedur setiap hari sebelum tidur selama 5-8 minit. Selepas mandi, anda perlu mengelap kaki anda dengan kering dan memakai stoking wol yang hangat.

Untuk mengatasi penyakit urogenital dan penyakit buah pinggang, tincture eucalyptus 2-3 kali sehari, 15-20 tetes, membantu. Eucalyptus digunakan dalam ginekologi untuk douching dan keputihan. Untuk pembasuhan, 30 gram kayu putih dituangkan dengan satu liter air mendidih dan bersikeras selama kira-kira setengah jam dalam mandi air, sejuk, toskan. Sekiranya berlaku hakisan dan ulser pada serviks, suatu warna dari tanaman ini sangat diperlukan. Untuk melakukan ini, tambahkan satu sudu teh tincture ke segelas air rebus yang hangat..

Dalam amalan mata, terutama dalam rawatan blepharitis, infus dan rebusan daun digunakan.

Bahan mentah perubatan kayu putih menunjukkan sifat bermanfaat dalam pelbagai persediaan herba. Mereka paling biasa dalam rawatan semua jenis penyakit pernafasan..

Sebagai contoh, anda boleh mencampurkan dua sudu daun kayu putih, bunga sage dan calendula, satu sendok makan akar elecampane dan licorice, bunga linden dan rosemary paya, 4-4.5 sudu bunga chamomile dan biarkan selama kira-kira 45 minit dalam bahagian 2 sudu besar kumpulkan air mendidih dalam gelas, simpan sebelumnya selama kira-kira 12-15 minit di tempat mandi air. Komposisi ini digunakan untuk membilas saluran udara hingga 3-4 kali sehari..

Campuran fitto semacam itu tidak kurang popular: anda perlu mengambil satu sudu daun kayu putih, pudina, pisang, sage perubatan dan coltsfoot, bunga calendula, wort St. John, akar elecampane, buah anise dan kuncup pinus.

Gunakan dalam kosmetologi

Eucalyptus juga digunakan dalam kosmetologi. Jadi, pada waktu pagi, anda boleh mengelap wajah anda dengan kepingan ais yang disediakan dari rebusan daun (anda boleh menggunakan tincture farmasi yang dicairkan di dalam air dan - 1 sudu per segelas air). Lebih baik jangan keringkan dengan tuala setelah prosedur sedemikian, tetapi tunggu sehingga wajah mengering. Sekiranya anda menggunakan alat ini secara berterusan, maka kulit akan menjadi lebih anjal, segar, dan warnanya akan bertambah baik. Ia juga merupakan pencegahan pustula dan keradangan yang sangat baik, dan kesan pemutihan juga diperhatikan..

Untuk mengairi luka, mandi dan losyen, larutan dibuat dari setengah liter rebusan daun, disiapkan dalam nisbah satu hingga sepuluh, dan madu larut di dalamnya (2 sudu besar. L.).

Sifat berbahaya dari kayu putih

Biasanya, kesan negatif pada badan dari kayu putih dan produk yang mengandunginya tidak diperhatikan - tentu saja, dengan syarat arahannya dipatuhi. Tetapi kemungkinan kesan sampingan, seperti reaksi alahan, penolakan peribadi atau terlalu sensitif terhadap ubat, tidak dapat dikesampingkan..

Oleh itu, sebelum menggunakan kayu putih atau produk yang mengandunginya, anda perlu memerhatikan reaksi terhadapnya dan tidak adanya intoleransi atau kepekaan.

Eucalyptus juga tidak digalakkan untuk penggunaan oral pada kerosakan hati atau buah pinggang yang teruk. Terdapat juga kontraindikasi untuk penyedutan - bagi pesakit dengan batuk rejan dan kekejangan saluran pernafasan.

Bagi ibu mengandung, penggunaan minyak pati, termasuk kayu putih, hanya dibenarkan setelah berunding dengan doktor, dan dalam apa jua keadaan, aplikasi harus berhati-hati. Penggunaan oral tidak digalakkan untuk kanak-kanak di bawah umur 2 tahun..

Minyak kayu putih dikontraindikasikan untuk epilepsi dan tekanan darah tinggi. Tidak digalakkan menggunakan minyak semasa kemoterapi.

Dari video yang dicadangkan, anda akan belajar bagaimana menanam kayu putih di rumah.

Fakta menarik: 12 fakta mengenai kayu putih

Pokok kayu putih adalah pokok malar hijau yang boleh tumbuh setinggi 100 m. Mereka juga dipanggil pokok gusi kerana hakikat bahawa gusi sering terbentuk di batang pokok..

Apa lagi yang kita ketahui mengenai kayu putih? Kami telah mengumpulkan 12 fakta khas untuk anda.

1) Sebilangan besar spesies kayu putih tumbuh di hutan Australia dan New Zealand; beberapa spesies dijumpai di Indonesia, New Guinea, dan Filipina. Di Hemisfera Utara, hanya kayu putih pelangi yang tumbuh liar. Terdapat lebih daripada 700 spesies pokok ini di dunia..

2) Dalam kehidupan masyarakat pribumi Australia, kebun kayu putih memainkan peranan yang sangat penting: kayu mereka digunakan untuk pembinaan, kelembapan diekstraksi dari akar jika tidak ada air, dan penyakit dirawat dengan daun. Itulah sebabnya mengapa kayu putih juga disebut "pohon kehidupan".

3) Pokok kayu putih dibawa dari habitat asalnya ke negara-negara lain di dunia kerana ia tumbuh dengan cepat dan dapat mengalirkan tanah basah. Itulah sebabnya hari ini kayu putih dapat dijumpai di negara-negara Eropah, Amerika dan Afrika..

4) Walaupun pokok kayu putih dianggap sebagai tumbuhan beriklim tropis dan subtropis, beberapa spesies yang tumbuh di kawasan pergunungan tinggi dapat menahan embun beku hingga -24 ° С.

5) Pohon kayu putih pelangi yang tumbuh di Guinea dan pulau-pulau berdekatan boleh mencapai ketinggian 75 m dengan diameter batang lebih dari 2 m. Tetapi keunikannya adalah kulit kayu: dalam proses pematangan, ia memperoleh warna oren, burgundy, biru dan bahkan ungu.

6) Eucalyptus adalah salah satu pokok yang paling cepat tumbuh di dunia. Pada akhir tahun pertama, pohon ini mencapai ketinggian 1,5-2 m, hingga 3 tahun - 6-8 m, dan 10 tahun - sudah 25-30 m.

7) Daun pelbagai jenis pohon kayu putih mempunyai bentuk dan ukurannya yang tersendiri, tetapi selalu dipusingkan dengan pinggirnya ke arah matahari: dengan itu, pohon kayu putih melindungi diri dari penyejatan kelembapan. Di Australia, kayu putih juga berfungsi sebagai kompas: daun pokok terletak di sepanjang meridian, tepinya dipusingkan ke utara dan selatan, dan pesawat berada di sebelah timur dan barat..

8) Kerana kandungan minyak pati yang tinggi, yang terkenal dengan sifat antiseptiknya, pokok kayu putih mempunyai kesan positif walaupun pada lebah. Telah diperhatikan bahawa lebah penyerbuk eucalyptus tidak jatuh sakit, dan madu yang diperoleh mempunyai sifat penyembuhan..

9) Kayu kayu putih juga mempunyai sifat unik: sangat keras dan tidak reput.

10) Kertas dibuat dari kulit kayu putih.

11) Minyak kayu putih digunakan sebagai racun serangga.

12) Pokok kayu putih mempunyai kemampuan unik untuk bertahan dari kebakaran hutan. Rahsia kayu putih adalah bahawa jauh di dalam pokok dan akarnya adalah tunas yang tidak aktif. Mereka bercambah hanya di bawah pengaruh hormon, pengeluarannya disebabkan oleh panas (api). Secara amnya, kayu putih boleh hidup selama lebih dari 250 tahun..

Eucalyptus: penerangan, penjagaan dan aplikasi pokok

Eucalyptus adalah tumbuhan yang paling menarik dan tidak biasa di seluruh flora dunia. Di samping itu, ia adalah spesies yang paling eksotik. Dulu dianggap bahawa kayu putih tumbuh di garis lintang selatan, di garis lintang khatulistiwa, di Australia. Tetapi sekarang mereka tumbuh di iklim Hemisfera Utara yang hangat..

Sebagai contoh, kayu putih muncul di arboretum Batumi pada akhir abad ke-19, ia dibawa oleh A.N. Krasnov dari Australia. Perlu setengah abad untuk memperkenalkan kayu putih ke dalam budaya pantai Laut Hitam. Sekarang banyak jenis kayu putih telah dibiakkan yang dapat ditanam di dalam rumah..

Ia tidak memerlukan banyak usaha, tetapi akan menggembirakan anda dengan hasilnya. Untuk melakukan ini, benih disemai dalam pasu dengan substrat yang longgar dengan cara yang dangkal tanpa memperdalamnya, tutup periuk dengan kaca atau filem. Apabila beberapa daun muncul di anak benih, mereka dipindahkan dengan teliti ke bekas yang terpisah.

Air banyak selepas penanaman, jangan menyiram sama sekali selama 4 hari. Maka perlu untuk memastikan bahawa benjolan tanah cukup lembap sepanjang masa. Pokok kayu putih, bahkan di dalam rumah, suka tumbuh di bawah sinar matahari yang terik..

Oleh itu, tingkap selatan akan menjadi tempat yang baik untuk mereka. Anda perlu menanam semula tanaman setiap musim bunga kerana pertumbuhannya yang pesat..

Penerangan mengenai tanaman

Semua pokok kayu putih adalah milik keluarga myrtle. Mereka dijumpai oleh pokok raksasa dan pokok renek kecil. Ini adalah daun malar berdaun kaku, yang kadang-kadang bercakap dengan bergetah atau tidak tahu malu. Tumbuhan tersebut mendapat nama samaran kerana kemampuannya untuk membersihkan kulit kayu dan ditutup dengan kemasukan yang menarik di kulit kayu..

Eucolyptus nama Latin diberikan kepadanya kerana bunganya hampir tidak kelihatan, disembunyikan oleh sepal, "bersembunyi". Terdapat lebih daripada lima ratus spesies tanaman kayu putih dan sebilangan besar subspesies hibrid.

Tumbuhan tertinggi yang terdapat di Tasmania. Eucalyptus, ketinggian pencakar langit besar, 101 meter. Tetapi ahli botani mempunyai keterangan lisan mengenai tanaman yang berada lebih dari 150 meter. Habitat utama raksasa ini masih Australia dan New Zealand..

Di sana, raksasa myrtle ini merangkumi sebahagian besar penanaman, hampir 90%. Tetapi kerana terdapat hampir seratus spesies tanaman myrtle ini, banyak daripadanya tumbuh di wilayah banyak negara Eropah..

Namun, pokok kayu putih lebih suka tempat dengan iklim yang lembap dan hangat, di mana sebahagian besar tanaman dari kumpulan spesies ini tumbuh. Mereka tumbuh dengan baik di tanah yang sedikit berasid dan neutral, tetapi mereka mudah menyesuaikan diri dengan kehidupan di tanah jenis lain, hingga batu pasir.

Mengatasi walaupun dengan tanah yang berlubang jangka pendek. Eucalyptus tumbuh di kawasan pergunungan bahkan disesuaikan dengan fros, tetapi jangka pendek. Mereka tidak tahan beku yang kuat dan panjang dan sering kali membeku..

Pertumbuhan kayu putih

Rata-rata, pokok kayu putih tumbuh hingga ketinggian 50 meter, yang bukan merupakan had bagi mereka. Perbezaan utama spesies tumbuhan ini adalah pada struktur kulit pokok. Kenyataannya adalah bahawa ia terdiri daripada beberapa jenis dan berubah berkali-kali sepanjang hayat tanaman. Ini hanya jatuh dalam potongan, menampakkan lapisan yang lebih dalam.

Harta ini memberikan nama kepada banyak subspesies. Eucalyptus adalah: bersisik, halus, besi, bergelombang dan pudina. Gusi sering dijumpai di kulit kayu. Batang tanaman ini bukan sahaja rata dan lurus, tetapi juga bengkok dan melengkung..

Cabang dalam pelbagai spesies membentuk mahkota yang sama sekali berbeza bentuknya. Ia boleh berbentuk bulat, piramidal, atau pinggul. Sistem akar, seperti pada prinsipnya di semua myrtles, berkembang dengan baik, sehingga pohon kayu putih tidak takut akan panas dan kekeringan..

Tetapi tidak ada naungan khas di bawah pokok-pokok ini. Dan semua kerana daun rata mereka yang berlawanan biasanya berada dalam bidang yang sama dengan dahan, seolah-olah menjadi kesinambungannya. Daun itu sendiri boleh berbentuk sabit atau menyerupai lancet. Julat warna dedaunan kayu putih dapat berkisar dari hijau lembut hingga kelabu.

Ciri-ciri kayu putih

Eucalyptus adalah satu-satunya sumber makanan untuk koala, beruang marsupial yang hanya terdapat di belukar kayu putih. Dan semua ini terlepas dari kenyataan bahawa daun kayu putih segar mengandungi banyak bahan toksik, khususnya asid hidrokianik. Minyak pati diperoleh dari dedaun kayu putih.

Eucalyptus yang bersembunyi diberi nama untuk berbunga, yang berlaku pada masa yang berlainan pada spesies yang berlainan. Tempoh ini boleh berkisar antara 2 hingga 10 tahun. Bunga boleh terdiri daripada palet warna yang berbeza, dari putih hingga merah terang.

Pendebungaan silang dari pelbagai jenis kayu putih menyebabkan kelahiran sejumlah besar hibrida, yang tidak terkira banyaknya. Biji kayu putih sangat kecil. Mereka adalah kotak dengan pelbagai bentuk yang diisi dengan biji yang lebih kecil.

Ciri utama dan kayu putih yang paling ketara ialah kadar pertumbuhannya. Dalam tiga tahun pertama, tanaman ini dapat mencapai ketinggian sepuluh meter, tahun-tahun berikutnya pertumbuhannya hanya bertambah.

Dalam kes ini, ketebalan batang untuk masa yang lama kekal dalam diameter 30 sentimeter. Setelah mencapai usia dua puluh tahun, batangnya mulai bertambah tebal. Ia boleh mencapai satu meter.

Satu lagi sifat unik kayu putih adalah daya hidupnya yang luar biasa. Walaupun habis, batangnya dapat tumbuh kulit kayu dan ranting dalam jangka masa yang agak singkat. Keupayaan untuk memulihkan ini berlaku bukan hanya untuk kesan kebakaran, tetapi juga untuk kerosakan mekanikal pada kilang..

Kerana pertumbuhan pesat, kesederhanaan dan hiasannya, pokok kayu putih telah lama disukai oleh penjual bunga. Terutama spesies dengan dedaunan kecil dan berbulu, seperti sineria dan populos.

Selalunya, kedai bunga menggunakannya untuk membuat karangan bunga dan komposisi bunga, menghias hiasan perkahwinan. Keupayaan untuk tumbuh dengan cepat membolehkan kayu putih ditanam dari biji dan keratan. Selain itu, keratan dapat segera ditanam di tanah, dan benih sudah tumbuh pada hari kelima setelah disemai di rumah hijau.

Pokok kayu putih sering ditanam di tanah lembap kerana sistem akarnya yang kuat bertindak seperti pam air, menghisap semua kelembapan berlebihan dari tanah. Selain itu, sistem akar tanaman ini dapat mencegah pelapukan tanah dan tanah runtuh di lereng curam..

Penggunaan minyak pati kayu putih dalam perubatan

Minyak pati dari pokok kayu putih globular banyak digunakan dalam perubatan untuk rawatan penyakit sendi, radiculitis, neuralgia dan penyakit sistem pernafasan. Minyak kayu putih membantu melawan gigitan serangga. Infus daun kayu putih digunakan dalam rawatan penyakit kulit.

Mereka menggunakan bukan sahaja suntikan, tetapi juga sapu kayu putih di dalam tab mandi. Wap tumbuhan dikeluarkan dengan baik pada suhu dan kelembapan yang tinggi, sehingga secara serentak bertindak sebagai penyedutan, dan urutan bertepuk pada badan merangsang peredaran darah di dalam badan.

Eucalyptus lebih berharga dari kayu. Kekuatannya sebanding dengan kayu oak, walaupun kerumitan pembuatannya. Kayu kayu putih sangat retak semasa pengeringan, jadi proses ini memerlukan waktu yang sangat lama. Tetapi keindahan dan tekstur bahan itu sendiri bernilai setiap usaha..

Kami menasihati anda untuk membaca mengenai buluh.

Warna semula jadi kayu kayu putih boleh berkisar dari putih hingga burgundy. Bahan binaan kayu putih praktikalnya mudah terkena cetakan dan perosak, yang menjadikannya sangat menarik untuk digunakan..

Walaupun terdapat banyak tinjauan positif dalam pembinaan, bahan binaan ini agak murah, dan sifatnya tidak kalah dengan pokok oak yang lebih mahal.

Pokok kayu putih

Terdapat sebilangan besar pokok yang tumbuh di seluruh planet ini, tetapi di antara mereka hanya ada satu pokok yang benar-benar mengagumkan - kayu putih. Eucalyptus mempunyai ukuran yang luar biasa dan digunakan secara aktif di banyak industri. Pokok ini mempunyai seratus jenis, yang menjadikannya lebih menarik dan tidak biasa. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda segala-galanya mengenai kayu putih: jenis apa yang ada, tempat tumbuh, dan juga berkongsi sedikit rahsia yang akan membantu anda menanam pokok kayu putih tepat di rumah..

Penerangan botani

Sehingga beberapa ketika, atau lebih tepatnya hingga tahun 1788, pokok itu tidak mempunyai nama rasmi. Nama Latin saintifik yang dicadangkan oleh ahli botani dari Perancis.

Eucalyptus (dari bahasa Yunani "untuk menyembunyikan yang baik di bawah daun") adalah semak malar hijau milik keluarga Myrtle. Tingginya boleh mencapai 100 m. Pokok ini hidup - 300-500 tahun.

Walaupun pokok itu mempunyai mahkota yang sangat besar, pokok itu tidak mempunyai bayang-bayang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semua daun selalu terletak di sebelah matahari - ini adalah ciri utama struktur kayu putih.

Batang, kulit kayu dan mahkota

Penampilan dan ketebalan kulit kayu bergantung pada jenis kayu putih. Di beberapa perwakilan, ia sangat tebal dan halus, sebaliknya, pada yang lain, ia berserat. Sudah menjadi kebiasaan untuk membagi kulit kayu menjadi beberapa subspesies: kerak dilipat, pudina, kerak besi, kerak halus, kerak bersisik, kerak berserat. Penampilan kulit kayu dapat dinilai berdasarkan nama subkumpulan.

Mahkota kayu putih juga dapat memiliki bentuk yang berbeda. Peruntukkan bentuk ovoid, piramidal, sfera dan lain-lain.

Batang pokok itu sendiri boleh lurus atau sedikit melengkung, tetapi sebilangan besar dahan selalu meninggalkannya.

Daun

Bahagian pokok inilah yang mempunyai nilai tertentu. Seperti yang telah disebutkan, daun selalu tumbuh dengan hujungnya ke arah matahari dan mempunyai bentuk yang memanjang. Warna kayu putih, atau lebih tepatnya daunnya, berwarna hijau, jarang berwarna kelabu.

Bagi sebilangan dari mereka, fasa pembangunan berubah dengan sangat cepat, sementara yang lain, mereka bertahan selama bertahun-tahun. Perbezaan utama antara daun muda dan dewasa hanya pada bentuk dan ukurannya. Bau kayu putih berasal tepat dari daun, mereka mempunyai aroma yang menyenangkan.

Ini adalah daun kayu putih yang paling berharga, kerana sebilangan besar ubat dihasilkan berdasarkannya. Selain itu, daun dalam bentuk tulennya juga digunakan secara aktif untuk merawat penyakit..

Bunga dan buah-buahan

Hanya sedikit orang yang tahu, tetapi tanaman kayu putih bukan hanya tanaman yang gugur, bunga dan buah-buahan juga tumbuh di atasnya.

Bunga kayu putih menyerupai payung terbuka kecil dan disajikan dalam pelbagai warna (kuning, putih, merah, merah jambu). Bunga-bunga pokok ini boleh didapati di kedai-kedai bunga. Pembungaan bermula pada usia 2 hingga 10 tahun dan berlaku pada akhir musim bunga - awal musim panas.

Buahnya adalah kotak, pematangannya berlangsung tepat satu tahun. Terdapat benih di dalamnya, tetapi walaupun setelah proses pematangan selesai, kira-kira 80% daripadanya masih belum berkembang dan tidak mendapat faedah. Tetapi benih yang berkembang dengan baik mengekalkan percambahannya selama 10 tahun, dan yang paling "ulet" bahkan 40 tahun.

Sistem akar

Sangat mudah difahami dari ketinggian pokok yang luar biasa bahawa sistem akarnya berkembang dengan baik. Akarnya kuat dan bercabang, menembusi jauh ke dalam tanah.

Jenis-jenis kayu putih

Seperti yang telah disebutkan, terdapat lebih dari seratus spesies kayu di alam semula jadi. Hampir mustahil untuk menyenaraikan masing-masing. Oleh itu, kami hanya memilih jenis kayu putih yang paling popular dan menarik dan menganalisis ciri utamanya. Hasilnya boleh didapati dalam jadual.

Jenis pokok kayu putih, tempat pertumbuhan dan ciri
NamaNama saintifikTempat pengedaranSpesifikasi
CemerlangEucalyptus nitensAustralia Tenggara, CrimeaSalah satu spesies yang dapat tumbuh hingga 90 m. Kulitnya sangat halus dan berkilat, berkat kulit kayu itu, kayu putih mendapat namanya. Kayu sering digunakan dalam pembinaan untuk hiasan dalaman
Eucalyptus kelabuEucalyptus caesiaAustraliaPelbagai ini tidak biasa. Selalunya ia tumbuh di habitatnya atau di periuk rumah. Di rumah, tingginya mencapai 10 m, di alam liar, kayu putih tumbuh dengan ukuran penuh
Eucalyptus perak atau abuEucalyptus cinereaAustralia, pantai Laut Hitam Caucasus, Sochi, BatumiRata-rata pertumbuhan pokok dewasa adalah 10-12 m. Makanannya berwarna kemerahan, dan daunnya berwarna kebiruan. Oleh kerana kemunculannya, pokok itu sangat popular dan ditanam di banyak kebun.
Sama tinggiEucalyptus fastigataAustralia Tenggara, di tanah yang longgar dan sejukVarieti ini tumbuh hingga 60 m, tumbuh dengan baik pada suhu rendah. Buahnya berbentuk pir
Eucalyptus Hanna AzuraEucalyptus gunnii 'Azura'Tasmania, Crimea, pantai Laut Hitam di CaucasusMampu menahan suhu serendah -20. Dedaunan secara aktif digunakan bukan hanya untuk pengambilan minyak, tetapi juga untuk memberi makan ternakan. Ketinggian pokok maksimum - 30 m.
PerinaEucalyptus perrinianaDataran rendah Tasmania selatanPokoknya pendek. Dalam keadaan buruk tumbuh hanya 2 m, dalam keadaan baik - hingga 9 m. Daunnya mempunyai bentuk yang sangat menarik, sepertinya digantung di dahan. Ia sangat sering digunakan untuk hiasan, kerana ukurannya kecil
DalrympleEucalyptus dalrympleanaAustralia TimurPerbezaan utama adalah ketahanan fros yang tinggi.

Berkembang dengan pantas di tanah yang baik.

Mencapai ketinggian 45 m, dan lilitan batang adalah 1.5 - 2.5 m

Sebar

Tempat kelahiran pokok ini adalah Australia dan semua pulau yang berdekatan dengannya. Di sana anda masih dapat menemui salah satu varietasnya, dan terdapat lebih dari 500 spesies daripadanya. Di Australia, tanaman ubat ini membentuk hutan dan tumbuh dengan baik di hutan dan dataran rendah, dan di jalan-jalan biasa, plot swasta.

Kini kayu putih telah lama melarikan diri dari wilayah Australia dan berkembang di sebilangan negara lain: India, Perancis, Afrika, Portugal, Yunani, China, Israel, Rusia dan sebagainya. Tetapi ada satu perbezaan kecil, di negara-negara di atas, hanya analog yang berukuran kecil yang tumbuh. Faktanya adalah bahawa untuk pertumbuhan pesat, pokok memerlukan kelembapan yang meningkat..

Bagi Rusia, kayu putih tumbuh di sini dengan sangat perlahan, dan beberapa spesies tidak berakar sama sekali dan mati. Tempat terbaik untuk menanam pokok ini ialah Sochi.

Menanam dan meninggalkan

Perlu segera diperhatikan bahawa yang terbaik adalah menanam kayu putih bukan di ladang terbuka, tetapi di dalam periuk. Oleh itu, anda dapat memberikan kelembapan yang diperlukan, yang bermaksud ia akan berkembang dengan betul. Di ladang terbuka, tanaman ini jarang berakar di Rusia. Sekiranya keadaan tidak sesuai dengan pokok, maka ia akan berhenti dalam perkembangannya. Pertimbangkan prosedur menanam dan merawat pokok dengan lebih terperinci.

Mendarat

Tempat yang paling optimum untuk menanam kayu putih adalah tempat yang cerah, ambang tingkap yang terletak di sebelah cerah sangat sesuai.

Eucalyptus ditanam menggunakan biji yang masak dalam kapsul selama satu tahun. Tetapi tidak semua benih akhirnya akan bercambah, lebih daripada 80% akan tinggal di dalam tanah. Anda dapat mengetahui berapa banyak pokok yang akan muncul hanya setelah biji memberi tunas pertama.

  • saliran diletakkan di bahagian bawah periuk tanah liat, yang ditutup dari atas dengan tanah dengan humus dan, kadang-kadang, pasir;
  • biji pokok mesti ditanam di tanah lembap. Suhu udara di dalam bilik di mana kayu putih terletak sekitar 18 darjah. Tidak perlu menyiram biji untuk minggu pertama.
  • Pucuk pertama harus mula muncul dalam seminggu. Pada tahap ini, sangat penting untuk sentiasa mengudarakan bilik dan memberikan cahaya siang yang baik kepada tumbuh-tumbuhan. Jika tidak, mereka boleh segera membusuk atau membentuk;
  • apabila pucuk bercambah sedikit (2-3 cm) dan daun pertama muncul di atasnya, pucuk boleh ditanam secara terpisah di dalam pasu kecil (diameter 10 cm). Ini mesti dilakukan dengan sangat berhati-hati agar tidak merosakkan akar yang belum kuat..

Pada waktu hangat sepanjang hari, periuk boleh dibawa keluar ke jalan.

Agar pendaratan berjaya, anda perlu mengetahui beberapa peraturan:

  1. Tidak semua jenis sesuai untuk penanaman seperti itu. Hunni atau kayu putih limau adalah pilihan terbaik. Mereka tumbuh menjadi kecil dan berakar di rumah..
  2. Walaupun pokok ini adalah fotofil, sinar matahari yang terang boleh merosakkan pucuk muda. Adalah perlu untuk melindungi periuk dengan berhati-hati dari sinar matahari yang cerah..
  3. Lebih baik menanam tanaman segera setelah benih dikumpulkan, atau lebih tepatnya (dari Februari hingga awal bulan Jun). Tempoh ini optimum, kerana bijinya sendiri masih segar, dan matahari masih belum cukup terang..

Penjagaan lengkap kayu putih terdiri daripada beberapa prosedur, yang pentingnya sama pentingnya:

  • Menyiram. Jangan tuangkan atau sebaliknya keringkan tanah. Menyiram kayu putih pada musim panas perlu dilakukan secara sederhana: jika tanaman berada di sebelah cerah, maka setiap dua hari sekali, jika di kawasan teduh, maka 3 hari sekali. Pada musim luruh dan musim sejuk, kekerapan penyiraman harus dikurangkan menjadi 1 kali seminggu, atau lebih. Dalam kes ini, semuanya bergantung bukan pada angka, tetapi pada keadaan tanah..
  • Keadaan suhu. Pematuhan terhadap rejim suhu penting bukan hanya pada tahap pertama pertumbuhan kayu putih, tetapi juga semasa pertumbuhan aktifnya. Suhu yang selesa untuk kayu - 18 darjah pada musim sejuk dan 13 darjah pada musim panas.
  • Berpakaian atas. Biasanya, kayu putih tidak memerlukan makanan, tetapi ini boleh dilakukan dua bulan sekali. Untuk melakukan ini, gunakan suplemen vitamin dan mineral konvensional..
  • Pemangkasan. Pemangkasan kayu putih tidak perlu dipangkas selama beberapa tahun pertama pertumbuhan (2-5). Kemudian, disyorkan untuk memangkas pokok yang tumbuh dengan cepat 2 kali setahun, tetapi tidak lebih.

Pembiakan

Kaedah penyebaran utama untuk kayu putih pasti melalui biji. Biji pokok kecil dan masak dalam kotak khas. Pembiakan kayu putih dari biji menjamin hasilnya. Sekiranya anda menyaring sekurang-kurangnya 10 biji, 8 daripadanya, dengan penjagaan yang betul, pasti akan tumbuh.

Cara lain untuk menyebarkan tanaman adalah dengan keratan. Untuk melakukan ini, potong ranting kecil dari pucuk muda dan masukkan ke dalam semangkuk air. Setelah pucuk memberikan akar, ia dapat ditanam di tanah. Kaedah ini tidak boleh dipercayai dan kebarangkalian pengembangan berterusan pemotongan adalah 50%.

Penyakit dan perosak

Seperti tanaman lain, kayu putih sering diserang oleh pelbagai perosak dan virus, yang menyebabkan munculnya penyakit dan ubah bentuk pokok kayu putih. Sudah tentu, jika anda menanam kayu putih di rumah, kemungkinan masalah seperti itu kecil, tetapi masih ada.

Perlu diingat bahawa ahli botani secara sistematik mencari jenis kerosakan baru pada kayu putih liar dan mengembangkan cara baru untuk melawan penyakit..

Senarai perosak paling berbahaya termasuk:

  1. Ophelimus maskelli Ashmead. Serangga yang sangat kecil, berukuran hampir 1 mm. Mereka mula aktif membiak pada musim bunga. Didapati bahawa perosak ini boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan manusia. Tanda-tanda utama penyakit pada pokok: lapisan bawah kulit dan batang yang terjejas, kemunculan galls di seluruh kayu putih. Gaul secara beransur-ansur melemahkan tanaman, yang mengakibatkan kematiannya. Cara utama pertempuran adalah pemasangan perangkap gam khas, rawatan dengan sebatian kimia.
  2. Leptocybe invasa Fisher & LaSalle. Juga disebut sebagai hama yang sangat kecil dengan ukuran kecil yang sama. Serangga ini bertelur pada saat tunas pertama mula terbuka. Satu perosak dalam hidupnya (120 hari) menghasilkan beberapa generasi.

Tanda-tanda: penampilan bola pada helaian, mereka dapat bergabung sepenuhnya, yang menyebabkan ubah bentuk helaian sepenuhnya. Gaul terletak tepat di bahagian atas pokok, dan oleh itu sangat sukar untuk menyingkirkannya..

Kaedah pengawalannya tidak berbeza dengan yang di atas, bagaimanapun, hampir mustahil untuk memerangi perosak seperti itu (kerana hakikat bahawa ketinggian beberapa pokok dapat mencapai 90 m).

Makna dan penerapan

Eucalyptus bukan sahaja kuat tetapi juga sangat bermanfaat. Pelbagai bahagiannya digunakan dalam semua jenis cabang kehidupan:

  • minyak pati diperoleh dari daun kayu putih. Perlu diingat bahawa semakin tua pokok, semakin baik minyaknya. Mengumpulkan minyak diperlukan pada musim panas atau musim luruh. Untuk pengeluaran, tidak perlu hanya menggunakan daun segar; daun kering juga bagus. Wap minyak Eucalyptus membersihkan dan menyegarkan udara, mendorong pemulihan yang cepat dan menguatkan sistem imun. Minyak itu boleh ditambah ke syampu, kosmetik, ubat gigi;
  • kayu putih sering digunakan dalam perubatan alternatif. Ramai penyembuh percaya bahawa dahan pokok ini dan aroma mereka tidak hanya boleh memberi kesan menenangkan, tetapi juga mempunyai sifat antiseptik. Ranting semacam itu sangat sesuai sebagai hiasan rumah yang indah dan berguna;
  • dalam farmakologi moden, anda boleh menemui sebilangan besar ubat-ubatan, termasuk eucalyptus. Sebagai peraturan, ubat ini bertujuan untuk merawat selesema atau organ pernafasan. Minyak kayu putih itu sendiri juga digunakan untuk merawat sakit tekak dan masalah hidung;
  • bunga kayu putih, seperti yang disebutkan sebelumnya, digunakan ketika menghias karangan bunga;
  • kayu kayu putih juga tidak boleh diketepikan. Pokok ini mencapai kematangannya pada usia 25 tahun dan hanya pada usia ini kayu menjadi sesuai untuk bekerja dengannya. Bahan memotong dan membengkok dengan baik. Kelebihan utama kayu adalah bahawa ia tidak diserang oleh perosak dan tahan terhadap pembentukan acuan.

Gunakan dalam reka bentuk landskap

Walaupun banyak pakar mengesyorkan menanam kayu putih di rumah, beberapa tukang kebun dan pereka landskap masih menanamnya di tanah terbuka dan dalam keadaan tidak sesuai..

Untuk tujuan ini, kayu putih hiasan khas mungkin sesuai, dibuat khusus untuk membuat gambar yang indah di taman. Sebagai peraturan, spesies kerdil tidak banyak digunakan untuk ini..

Kesimpulannya, harus dikatakan, walaupun pokok itu sangat pilih-pilih dan anda tidak dapat menanamnya tanpa persiapan di kawasan terbuka di Rusia, ia mempunyai sebilangan besar khasiat berguna, hampir tidak memengaruhi penyakit dan hanya sesuai dengan bahagian dalaman mana pun. Mempunyai banyak kelebihan tidak diragukan lagi bermaksud bahawa bukan sahaja mungkin, tetapi juga diperlukan untuk menanam kayu putih di rumah.!