Lapor topik Ayam kelas 3

Ayam adalah unggas yang paling biasa di Rusia. Jumlah mereka 3 kali lebih banyak daripada semua orang di bumi. Selepas betina, haiwan domestik yang paling banyak adalah lembu. Ayam dibiakkan bukan hanya oleh penduduk kampung, tetapi juga oleh penduduk bandar - di dacha mereka. Banyak kisah dongeng, peribahasa dan pepatah telah ditulis mengenai ayam.

Ayam memerlukan banyak perawatan, ayam memberi telur, ayam jantan bangun pada waktu pagi. Ayam tinggal di kampung dengan orang, tetapi bukan di rumah, tetapi di kandang ayam atau di ladang.

Pada mulanya, ayam tidak dibesarkan untuk membawa telur dan daging kepada orang, tetapi untuk pergaduhan. Kegiatan ini sekarang dilarang di kebanyakan negara..

Terdapat banyak keturunan ayam. Sebilangan ayam membawa banyak telur yang enak, ada yang dibesarkan untuk daging kerana lebih besar. Terdapat juga ayam hiasan kerana mereka mempunyai bulu berwarna yang indah. Ada ayam yang tidak berbulu. Terdapat juga pelbagai ayam pergaduhan. Mereka dibesarkan dan disiapkan untuk semua jenis pertandingan di mana ayam saling bertengkar..

Warna ayam tidak luar biasa, berwarna putih atau kemerahan dengan sisir merah. Tetapi secara semula jadi terdapat ayam hitam. Tetapi cockerel adalah lelaki tampan yang sebenarnya, sisirnya lebih cerah dan banyak lagi.
Ekor subur, tengkuk di kaki.

Pada usia lima bulan, ayam mula bertelur. Anak ayam dan ayam jantan adalah ayam kuning. Mereka ditutup dengan hangat. Sepanjang masa mereka memekik dan meringkuk kepada ibu - ayam. Komponen untuk fungsi normal ayam: makanan, pencahayaan, kandang ayam, kawasan berjalan kaki, memastikan standard kebersihan dan pengudaraan.

Pemakanan adalah bahagian yang sangat penting dalam penjagaan ayam. Ayam makan sekurang-kurangnya 2 kali sehari dan banyak. Suhu dan kelembapan di dalam bilik di mana ayam betina berada juga penting untuk merawatnya. Menyediakan pencahayaan yang betul juga penting bagi wanita. Sekurang-kurangnya enam belas jam sehari di kandang ayam mestilah ringan.

Ayam memakan semua jenis makanan, misalnya, tepung, bijirin, dedak, kentang rebus, bijirin, kek dan sayur-sayuran.

Ayam tidak suka udara dan air yang kotor, mereka pilih-pilih. Dan orang yang menggunakan faktor ini menggunakan ayam untuk mengenal pasti masalah dengan alam..

Ayam adalah haiwan peliharaan hebat yang memberi manfaat kepada manusia.

Nombor opsyen 2

Ayam adalah unggas. Ramai kanak-kanak mengenali mereka, kerana ayam sering dijumpai dalam cerita rakyat, misalnya, "Ryaba Chicken".

Ayam banyak digunakan dalam pertanian kerana ia paling produktif. Ayam dipelihara untuk telur, daging, dan bulu dan bulu. Dan ayam jantan juga jam penggera semula jadi. Burung-burung ini tidak memerlukan penjagaan khas: mereka perlu diberi makan, diberi air tawar dan dibersihkan di kandang ayam. Ayam adalah omnivor. Mereka boleh diberi rumput dan cacing dan daun. Ayam juga harus memasak makanan dari bijirin yang berbeza, misalnya, dari millet atau oat..

Terdapat pelbagai jenis ayam. Ada "ayam bertelur" yang bertelur banyak telur besar dan enak. Terdapat ayam "daging": besar dan berat. Terdapat juga baka kerdil. Ayam ini sangat kecil. Ayam hiasan juga boleh dijumpai. Mereka mempunyai warna terang dan kelihatan tidak biasa. Bahkan ada ayam tanpa bulu sama sekali. Pertarungan keturunan juga biasa berlaku, mereka mengambil bahagian dalam pelbagai pertandingan.

Secara luaran, ayam kelihatan seperti ini: bulu putih, kelabu atau coklat, sisir merah, paruh kecil, di bawahnya adalah janggut merah.

Ayam jantan mempunyai warna yang lebih pelbagai, dan ekornya sangat subur dan besar. Sikat dan janggut lebih besar daripada ayam.

Ayam adalah ayam kecil atau ayam jantan. Mereka berwarna kuning, hitam atau merah jambu pucat. Mereka banyak mencicit dan sangat lincah.

Anak ayam biasanya diinkubasi oleh ayam betina. Ia berlaku seperti ini: ayam bertelur, dan kemudian duduk di atasnya selama tiga minggu sehingga anak ayam menetas dari situ. Sekarang penetasan telah diganti dengan inkubator. Ini adalah alat khas untuk membesarkan ayam.

Selain memelihara ayam dan menggunakan produknya, burung ini juga digunakan sebagai instrumen untuk menentukan kemurnian air dan udara. Ayam sensitif terhadap jenis pencemaran ini.

Seekor ayam betina

Topik mesej popular

  • Dokuchaev Vasily Vasilievich

Dokuchaev Vasily Vasilievich - saintis Rusia yang hebat, ahli geografi. Dia tinggal dan mempelajari tanah di Bumi kita. Dia mencipta sains seperti sains tanah. Dokuchaev dilahirkan dalam keluarga besar seorang imam. Dia mempunyai empat saudara perempuan dan dua saudara lelaki.

Tubuh manusia direka sedemikian rupa sehingga anda dan saya tahu bagaimana merasakan sesuatu seperti bau, rasa atau suhu. Semua orang tahu dengan tepat bagaimana bau jeruk, betapa tidak enaknya ubat, warna buku teks geometri anda

Kontrak perkahwinan adalah dokumen yang mengatur hubungan harta dan kewangan suami isteri sesuai dengan Jawatankuasa Negara untuk Persekutuan Rusia, dan juga termasuk pematuhan dengan daftar penuh hak dan kebebasan mereka. Berkuatkuasa hanya selepas perkahwinan.

Seekor ayam betina

Ayam pertama yang muncul di Rusia tsar disebut sederhana atau Rusia. Ayam jantan mempunyai sisir merah yang dikembangkan dengan baik dan anting-anting yang sama di sisi kepala, bulu emas di leher, bulu merah tua atau berkarat-merah, warna belakang yang berapi dengan warna hijau logam dari kepang besar yang berbentuk sabit. Ayam itu mempunyai sisir kecil dan mempunyai bulu partridge sederhana dengan warna kecoklatan dengan corak tidak jelas di bahagian belakang dan corak kemerahan di leher..

Seperti nenek moyang liar mereka, ayam peliharaan hidup di bumi. Mereka menghabiskan sepanjang hari di kaki mereka, yang sesuai dengan struktur anggota badan mereka. Seluruh hidup mereka, kecuali untuk bermalam, dihubungkan dengan permukaan bumi. Kaki yang kuat menyelamatkan anda dari pengejar. Tidak puas dengan makanan yang tersisa di permukaan bumi, ayam merobek tanah dengan kaki yang kuat, mencari makanan yang sesuai untuk diri mereka sendiri - cacing, larva, biji percambahan. Mereka juga membuka lubang renang sendiri untuk menghilangkan serangga yang menjengkelkan. Akhirnya, kaki berfungsi sebagai alat perlindungan: ayam jantan telah menunjuk tunjang tanduk di tarsus mereka, dengan mana mereka saling menyerang semasa pergaduhan.

Ayam bergegas di semak belukar, di celah-celah antara kayu balak yang tersusun - sebentar, di tempat yang sangat terpencil di tanah. Dan hanya untuk malam, ayam terbang hingga ayam: di sana kurang bahaya (sekali lagi, kebiasaan nenek moyang liar).

Kualiti berguna dan kecenderungan berharga yang dimiliki ayam liar telah diperbaiki dalam pelbagai arah semasa peliharaan. Banyak keturunan telah diperoleh, bervariasi dalam penampilan dan tidak sama nilai ekonomi. Pada masa ini, terdapat tiga bidang produktiviti ayam: telur, daging dan telur-daging, atau penggunaan umum.

Ayam keturunan telur mempunyai pengeluaran telur tertinggi, berat badan rendah, perangai yang meriah. Mereka makan dengan baik semasa berjalan, dibezakan oleh kematangan awal yang baik. Remaja mula bertelur pada usia 4 bulan. Manusia menukar ayam yang tidak dapat dikenali: ayam bank memberikan 10-30 telur setahun, baka moden - lebih dari tiga ratus.

Terdapat banyak keturunan ayam di dunia, berbeza dari segi penampilan, warna, ciri pembiakan dan arah penggunaan. Keturunan telur yang berlainan mempunyai warna yang berbeza, misalnya: putih, coklat, hijau, biru, merah (lihat telur Ayam). Pada masa ini, terdapat kira-kira 180 baka ayam dalam standard unggas Eropah. Walau bagaimanapun, secara amnya, terdapat banyak lagi di Bumi..

Dari sudut ekonomi dan sifat produk utama, baka boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan utama: baka telur, baka daging dan telur dan baka daging.

Ayam harus dipilih dengan mata dan hidung - ini adalah nasihat utama tukang masak sepanjang masa dan orang. Sebaik sahaja anda mencium bau daging busuk yang tidak sedap, enggan membeli. Dan pertimbangkan penampilan bangkai dengan teliti - ini hanya mungkin dalam bungkusan yang sepenuhnya telus, jadi jangan perhatikan ayam yang dibungkus dengan beg berwarna. Ayam pedaging yang betul harus mempunyai otot yang berkembang dengan baik, payudara yang bulat tanpa tulang keel yang menonjol, dan daging merah jambu pucat. Pastikan kulit tidak berwarna kelabu, tetapi dengan warna merah jambu berwarna kuning pucat.

Kandungan kalori ayam

Ayam dianggap sebagai salah satu jenis daging pemakanan, kandungan kalori adalah 190 kkal per 100 g produk. 100 g daging ayam rebus mengandungi 137 kkal, dan 100 g daging goreng mengandungi 210 kkal. Kandungan kalori ayam rebus adalah 164 kkal. Sekiranya dimakan secara sederhana, daging ayam tidak akan merosakkan angka tersebut..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
14.715.713.91.7752.7190

Sifat ayam yang berguna

Daging ayam kaya dengan protein, asid linoleat, yang merangsang sistem imun, vitamin A, B1, B2.

Ayam mengandungi vitamin B6, oleh itu ia baik untuk jantung, serta banyak protein dan glutamin, yang merangsang sistem saraf pusat dan menguatkan badan.

Daging ayam juga mengandungi Vitamin Niacin, ubat untuk sel saraf. Vitamin ini menyokong aktiviti jantung, mengawal kolesterol dan mengambil bahagian dalam penghasilan jus gastrik..

Orang sudah lama mengetahui tentang kegunaan daging ayam sejak sekian lama. Di Timur, dan khususnya di Korea, daging ayam telah lama dianggap sebagai produk makanan penyembuh dan ubat yang berkesan untuk pencegahan penyakit pikun. Sesungguhnya, ayam mengandungi lebih sedikit lemak daripada, misalnya, daging lembu atau daging babi, dan mudah diserap oleh badan..

Protein mengandungi karbohidrat, mineral, protein, vitamin B dan asid amino yang tidak dapat disintesis oleh tubuh manusia sendiri. Selain berkhasiat, protein juga mempunyai sifat pelindung.Ia mengandungi lisozim, yang membunuh dan melarutkan mikroorganisma, termasuk yang putrefaktif. Dengan penyimpanan yang berpanjangan, sifat pelindung protein hilang. Dan telur seperti itu menjadi tidak sesuai untuk dimakan oleh manusia..

Telur ayam adalah salah satu produk makanan paling berharga yang patut diketahui oleh seseorang sebanyak mungkin mengenainya. Ia terdiri daripada: protein, kuning telur dan kerang. Komponen ini berguna bersama dan berasingan..

Telur mengandungi 12 vitamin penting. Sebagai contoh, dari segi kandungan vitamin D, telur adalah yang kedua setelah minyak ikan. Mineral seperti fosfor, mangan, magnesium, kobalt dan zat besi memperoleh nisbah optimum dalam telur.

Kuning kaya dengan protein, vitamin, lipid, dan bahan lain. Cengkerang adalah 90% kalsium. Kuning mengandungi lycithin, yang mempunyai kesan positif terhadap metabolisme lemak di dalam badan. Juga, kuning telur diperkaya dengan hampir semua vitamin, termasuk vitamin D. Kekurangan vitamin ini dalam tubuh boleh menyebabkan riket, perubahan sistem saraf, dan kerosakan gigi. Itulah sebabnya mengapa pakar pediatrik menetapkan kuning telur untuk anak kecil beberapa kali seminggu secara wajib..

Sifat ayam yang berbahaya

Ayam mengandungi histamin, jadi alahan adalah mungkin.

Salmonella ditemui di bangkai ayam dari 22 negara anggota EU. Rata-rata, 15.7% daging ayam tercemar, walaupun data juga berbeza-beza. 2 Spesies Salmonella yang terdapat dalam daging di 17 negara bertanggungjawab untuk kebanyakan jangkitan Salmonella pada manusia.

Bakteria dalam daging ayam berbahaya bagi kesihatan manusia jika dagingnya tidak dimasak dengan sempurna atau jika bakteria mencemari makanan lain.

Jangan lupa bahawa kut dirawat dengan klorin, "diberi makan" dengan antibiotik, diisi dengan bahan pengawet dan disuntik dengannya, yang memberi kesan negatif kepada tubuh manusia, menyebabkan sejumlah penyakit, oleh itu, ketika memilih ayam, lebih mengutamakan unggas.

Daging ayam dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai intoleransi protein individu. Juga tidak dianjurkan untuk makan ayam salai atau goreng kerana kandungan kolesterolnya yang tinggi, kerana ini dapat menyebabkan aterosklerosis dan penyumbatan saluran darah..

Video resipi untuk ayam lazat yang dipanggang dengan rempah.

Apa itu ayam dan dari mana asalnya - sejarah asal ayam domestik dan ciri-cirinya

Kerajaan - dalam biologi, tahap klasifikasi spesies biologi, tahap tertinggi di antara yang utama. Terdapat lima kerajaan organisma hidup: Tumbuhan, Cendawan, Archaea, Protista dan Haiwan.

Kelas - salah satu peringkat klasifikasi taksonomi biologi, kategori haiwan atau tumbuhan yang serupa dalam struktur, tingkah laku dan nenek moyang biasa.

Mengapa ayam adalah burung dan haiwan?

Haiwan dalam biologi adalah makhluk yang disatukan oleh sejenis makanan. Semua haiwan dalam satu atau lain cara memakan makanan organisma hidup yang lain dan menerima nutrien secara heterotrofik, iaitu dalam bentuk bahan organik siap. Kerajaan ini meliputi ikan, serangga, burung, arachnid dan krustasea, moluska, cacing dan banyak spesies lain. Binatang adalah mamalia vertebrata yang melahirkan keturunan. Semua haiwan adalah haiwan, tetapi tidak semua haiwan adalah haiwan.

Burung adalah bagian dari kerajaan binatang dan Kerajaan Binatang. Oleh itu, ayam adalah haiwan dan juga burung. Walau bagaimanapun, memanggil ayam sebagai binatang adalah salah..

Ciri-ciri biasa yang biasa berlaku pada semua ayam

Tanda-tanda berikut diperhatikan:

  • saiz kecil;
  • pengeluaran telur;
  • perbezaan jantina antara lelaki dan wanita - ayam jantan lebih besar, mempunyai taji dan ekor besar;
  • ketidakupayaan untuk terbang panjang dan tinggi.

Bagaimana dan kapan ayam menjadi unggas

Diandaikan bahawa nenek moyang ayam domestik moden adalah ayam sikat liar di tebing hutan. Ahli genetik juga membuktikan bahawa spesies ayam hutan yang lain juga turut serta dalam pembiakan burung. Kemungkinan besar, mereka pada mulanya menjinakkan ayam liar dan kemudian menyeberangnya dengan hutan kelabu.

Proses peliharaan dimulakan di Asia, kerana di sanalah burung nenek moyang awalnya berada. Tarikh sebenar pelupusan tidak diketahui. Jenazah ayam peliharaan dari milenium ke-2 SM ditemui oleh ahli arkeologi di Hindustan. Penemuan orang Cina jauh lebih tua - mereka berusia sekitar 8-9 ribu tahun. Di Mesir kuno, gambar burung muncul di pertengahan milenium kedua SM. Kemungkinan besar, pusat-pusat domestikasi dibentuk secara selari.

Penampilan di Rusia

Kemungkinan besar, ayam sampai ke Rusia dengan cara yang berbeza, yang memungkinkan untuk membentuk pelbagai keturunan. Dari Asia, burung itu melalui Siberia dan Parsi, dari Mesir - melalui Laut Hitam, dari Balkan - melalui Romania.

Di Rusia, burung itu adalah elemen penting dari ritual dan tradisi, gambar mereka dicetak pada duit syiling. Penternakan ayam agak spontan. Terutama dihargai adalah burung yang dapat menahan sejuk dan terbang pada musim sejuk. Ladang petani menyimpan sejumlah besar ayam, banyak telur dan daging dieksport.

Maklumat umum mengenai ayam

Ayam domestik (Latin Gallus gallus, kadang-kadang - Gallus gallus domesticus atau Gallus domesticus; jantan - ayam jantan, anak ayam - ayam) adalah jenis unggas yang paling banyak dan meluas. Tidak terbang. Sepanjang sejarah pemeliharaan manusia yang panjang, sebilangan besar baka ayam telah dibiakkan. Ayam adalah antara unggas yang paling berguna dan luar biasa dari segi produktiviti mereka. Mereka dibiakkan untuk daging dan telur, dan juga bulu dan bulu..

Asal dan sejarah domestikasi

Ayam domestik dipercayai berasal dari ayam liar (Gallus gallus) yang terdapat di Asia. Sebagai tambahan kepada ayam hutan atau ayam merah, genus ayam sabung (Gallus) merangkumi tiga spesies lagi: ayam hutan kelabu (Gallus sonnerati), ayam hutan Ceylon (Gallus lafayettei) dan ayam hutan hijau (Gallus varius). Wakil liar genus mendiami wilayah India, Indochina, selatan China, Indonesia dan Filipina.

Bukti awal, yang juga diandalkan oleh Charles Darwin dalam tulisannya, menunjukkan peliharaan ayam di wilayah India sekitar tahun 2000 SM. e. Kemudian penyelidik berpendapat bahawa ini mungkin berlaku sekitar 3200 SM. e. dan bahkan lebih awal di wilayah lain di Asia. Pada masa ini, banyak fakta telah terkumpul yang membuktikan sejarah pelupusan ayam yang lebih kuno - 6000-8000 tahun SM. e. - di Asia Tenggara dan China. Kajian DNA mitokondria menunjukkan bahawa nenek moyang ayam moden dijinakkan sekitar 3.500 SM. e. di rantau Asia. Sebagai tambahan, analisis DNA mitokondria menunjukkan adanya tiga kumpulan haplogroup yang berkaitan di antara burung peliharaan: haplogroup E (sebahagian besar ayam domestik yang biasa di dunia), haplogroup D (biasa di Lautan Pasifik) dan haplogroup B (di Asia Tenggara).

Pada abad XIV. SM e. ayam sampai ke Mesir Purba. Mereka muncul sedikit lebih awal di Timur Tengah. Mereka datang ke Yunani pada awal era kuno, dan dari sana mereka menyebar ke seluruh Eropah. Di Athena, Diogenes of Sinope memetik seekor ayam sebagai tindak balas kepada pernyataan Plato bahawa manusia itu digigit tanpa bulu. Injil menyebutkan pembiakan ayam di Yudea pada masa Pontius Pilate (Yesus Kristus meramalkan kepada Petrus bahawa dia akan menyangkal tiga kali sebelum ayam berkokok - Matius 26:34)

Keturunan

Terdapat banyak keturunan ayam di dunia, berbeza dari segi penampilan, warna, ciri pembiakan dan arah penggunaan. Keturunan telur yang berlainan mempunyai warna yang berbeza, misalnya: putih, coklat, hijau, biru, merah (lihat telur Ayam). Pada masa ini, terdapat kira-kira 180 baka ayam dalam standard unggas Eropah. Walau bagaimanapun, secara amnya, terdapat banyak lagi di Bumi..

Dari sudut ekonomi dan sifat produk utama, baka boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan utama:

- pada ayam yang berbeza dalam pengeluaran telur (baka telur),

- untuk kegunaan umum (baka daging dan telur) dan

- terutamanya ayam daging (baka daging, termasuk ayam pedaging).

Keturunan dari arah ini mempunyai ciri perlembagaan dan luaran. Ayam telur bersaiz kecil, cepat tumbuh, masak lebih awal. Ayam keturunan daging dan telur lebih besar, dengan otot yang berkembang dengan baik, kurang matang awal. Sebagai tambahan, keturunan yang pernah dibezakan sebelumnya, luar biasa kerana daya tahan, kemampuan menetas dan tinggi dan berat badan.

Keturunan telur yang terkenal termasuk:

- Sepanyol (Inggeris Sepanyol)

- Itali (Italiener Jerman), atau Leghorn (Leghorn Inggeris)

- Hamburg (Bahasa Inggeris Hamburg, atau Hamburgh)

- Topi merah

Pada waktu peternakan unggas besar diatur (1920-an - 1930-an), baka burung dikelaskan. Sebagai contoh, MF Ivanov mencadangkan klasifikasi baka burung utama, dengan mengambil kira ciri geografi [8].

Sebilangan besar baka ayam yang lebih tua, kecuali Leghorn, telah kehilangan kaitannya dengan pengeluaran telur berskala besar hari ini. Di ladang swasta kecil, ini dan beberapa baka bukan inkubasi lain memerlukan ruang berjalan kaki yang besar dan pemanasan musim sejuk yang baik. Sebilangan besar daripada mereka menyapu setahun selama 10 bulan. Bilangan telur tahunan yang ditanam oleh mereka mencapai hingga 250 atau lebih; kebanyakan telur yang diletak adalah pada musim bunga dan musim panas.

Dalam industri unggas industri, termasuk industri daging dan pengeluaran telur, baka hibrida dan salib ayam digunakan. Pada masa yang sama, tugas utama pembiakan ayam dengan ayam adalah pembiakan garis telur dan daging khusus, mengujinya untuk keserasian dan menyeberang untuk mendapatkan lapisan hibrida dan ayam pedaging.

Penampilan

Berat ayam dari 1.5 hingga 5 kg bergantung pada baka. Lebih-lebih lagi, lelaki biasanya lebih berat daripada wanita: perbezaan berat badan boleh mencapai 1 kg. Di samping itu, terdapat baka kerdil - dari 500 g hingga 1.2 kg.

Pada ayam, dimorfisme seksual diucapkan. Lelaki berbeza dengan betina terutamanya pada bulu yang terang, yang menonjol terutama pada ekor dan leher yang panjang dan lebat. Pada ayam jantan, pertumbuhan tulang - spurs terbentuk di bahagian bawah metatarsus. Ayam dan ayam jantan mempunyai janggut dan sisir yang berbeza di kepala mereka. Mereka adalah organ termoregulasi dan membolehkan aliran darah dialihkan ke kulit. Dalam kebanyakan kes, sisir ayam jantan lebih besar daripada ayam. Membezakan rabung: berbentuk daun (dengan beberapa gigi), berbentuk mawar, berbentuk polong dan bentuk lain. Anak ayam mempunyai sisir dan janggut berwarna daging yang kurang jelas. Tagihannya sedikit melengkung. Warna paruh dan metatarsus di kebanyakan baka adalah sama: kuning, putih-merah jambu, hitam, dll. Warna bulu bervariasi.

Kandungan dan tingkah laku

Sebilangan besar ayam puas dengan sedikit ruang dan ruang berjalan. Tidak terlalu sensitif terhadap keadaan cuaca yang tidak baik, mereka kebanyakannya musim sejuk dengan baik di gudang dan gudang sederhana. Dalam keadaan ternakan unggas industri, ayam dipelihara di rumah unggas (di lantai atau di kandang).

Di antara ayam, kes kanibalisme mungkin terjadi jika burung yang ingin tahu mula mencucuk luka individu lain yang berpanjangan, juga dalam keadaan tertekan kerana kesesakan di kandang ayam dan kekurangan protein, metionin dan unsur jejak tertentu (khususnya sulfur) dalam diet. Dalam pengeluaran perindustrian, untuk mencegah kejadian seperti itu (kanibalisme, mematuk) dan untuk meningkatkan penggunaan makanan, kaedah pemangkasan paruh (⅔ bahagian atas dan и separuh bawah) digunakan. Proses ini (debicking) menyakitkan bagi ayam, kerana paruhnya ditusuk dengan ujung saraf yang tipis.

Seekor ayam peliharaan mempunyai selusin isyarat bunyi. Isyarat penggera membezakan dengan jelas antara musuh udara dan darat. Isyarat penggera dari yang pertama adalah tangisan berterusan yang dikeluarkan, dan isyarat penggera dari yang kedua adalah laungan pecahan [9].

Anak ayam, yang berada di dalam telur, beberapa hari sebelum menetas memulakan komunikasi yang baik dengan ayam betina, menggunakan sekitar selusin isyarat untuk ini, misalnya:

Izinkan saya pergi - bunyi yang tajam, yang mengingatkan pada suara ayam yang baru menetas, jika diambil di tangan anda.

Isyarat kesenangan - suara kicauan bernada tinggi yang mana anak ayam dari telur bertindak balas terhadap batuk ayam yang menenangkan atau pada isyaratnya berkaitan dengan penampilan makanan.

Isyarat bersarang adalah bunyi mencari dan membimbangkan yang dikeluarkan dari telur, yang menyatakan keinginan anak ayam untuk bersarang di bawah sayap ibu. Ayam bertindak balas terhadapnya dengan tersentak atau bergerak, yang menenangkan.

Penggera - keperitan tinggi, tindak balas telur terhadap amaran ayam untuk musuh.

Ayam boleh rajin menetas telur itik atau angsa.

Seekor ayam betina

Artikel serupa

Burung nuri Ara

Nama Latin:Gallus gallus domestus
Nama Inggeris:Ayam
Kerajaan:Haiwan
Jenis:Chordates
Kelas:Burung
Detasmen:Ayam
Keluarga:Pheasant
Genus:Ayam hutan
Panjang badan:Untuk dinyatakan
Panjang sayap:24 sm
Bahagian sayap:83 sm
Berat:1500-5000 g
  • 1 Penerangan mengenai ayam
  • 2 Asal dan domestikasi
  • 3 Pengelasan ayam
  • 4 baka ayam yang popular
    • 4.1 Biru Andalusia
    • 4.2 Ayam Hamburg
    • 4.3 Bahasa Itali, atau Leghorn
    • 4.4 Ayam bertutup merah
    • 4.5 Minorca
  • 5 Menjaga ayam
  • 6 Pemakanan dan makan
  • 7 Pembiakan
  • 8 Membesarkan ayam
  • 9 Fakta menarik

Penerangan mengenai ayam

Berat rata-rata seekor ayam berada dalam jarak yang luas: 1.5-5 kg ​​dan sangat bergantung pada spesiesnya. Jadi, sebagai contoh, terdapat ayam yang sangat kecil dengan berat 0.5-1 kg. Walau apa pun, lelaki selalu mempunyai berat lebih banyak daripada wanita dan kadang-kadang ketara - sebanyak 1 kg atau lebih.

Warna bulu ayam sangat berbeza, dan dimorfisme seksual yang ketara adalah biasa bagi semua keturunan. Ayam jantan selalu kelihatan lebih cerah dan mempunyai ekor panjang yang subur, serta tunjang pada kaki - ciri khas tulang bertulang.

Di kepala ayam, ayam jantan dan ayam, sisir dan janggut menonjol. Ini bukan hanya hiasan, tetapi organ termoregulasi, dengan mana burung menyebarkan aliran darah ke seluruh tubuh. Sisir terdapat dalam pelbagai bentuk - bergerigi, seperti pod, dalam ayam jantan, saiznya lebih besar.

Asal dan domestikasi

Ayam liar biasa di Asia (India, China, Indonesia, Filipina). Sebagai tambahan kepada ayam bank, spesies yang berkaitan hidup di sana: kelabu, Ceylon dan ayam hutan hijau.

Para saintis berbeza secara signifikan mengenai kapan ayam menjadi sebahagian daripada kehidupan pertanian manusia. Angka dari 6000-8000 SM diberi nama. e. hingga tahun 2000 SM e. Tetapi proses ini bermula di Asia, dari mana ayam "berhijrah" ke Timur Tengah.

Gambar seekor ayam telah dijumpai di makam Firaun Tutankhamun. Sisa ayam juga dijumpai di Mesir. Dan pada zaman kuno, ayam merebak dari Yunani Kuno dan ke benua Eropah..

Pengelasan ayam

Standard unggas Eropah pada masa ini merangkumi kira-kira 180 baka ayam. Dan ini jauh dari had. Spesies yang berbeza berbeza dari segi penampilan, peraturan pembiakan dan penggunaannya dalam kegiatan ekonomi manusia.

Prinsip yang terakhir membolehkan ayam dikelaskan menjadi:

  • baka telur (berbuah telur);
  • keturunan daging dan telur (biasa);
  • baka daging (ayam pedaging).

Mereka semua berbeza antara satu sama lain. Jadi, ayam telur kecil, mencapai usia matang lebih awal dan tumbuh dengan cepat. Daging, telur dan daging, sebaliknya, tumbuh dengan perlahan, sistem otot mereka berkembang dengan lebih baik.

Baka ayam yang popular

Biru Andalusia

Spesies ini dibiakkan di Andalusia. Merujuk kepada pembiakan telur dan memberikan hingga 160 telur setiap tahun.

Burung ini mempunyai kepala dan badan yang panjang, dahi cembung, ekor yang panjang dan berkembang dengan baik. Kepala berwarna merah, mata coklat-merah, cuping telinga putih. Orang dewasa berwarna biru dengan punggung dan pinggang gelap, lebih jarang berwarna hitam atau putih. Kaki dan paruhnya berwarna kelabu-biru. Jambul berbentuk daun yang berkembang dengan baik berdiri tepat di sebelah ayam jantan dan digantung di satu sisi dengan ayam.

Ayam Hamburg

Kepala kecil burung dihiasi dengan sisir besar berbentuk merah jambu di ayam jantan dan yang kecil di ayam, yang mengetuk ke arah mahkota.

Tubuh anggun, fusiform dengan dada cembung dan punggung lurus. Warna bulu sangat pelbagai - dari seragam hitam dan putih hingga kombinasi hitam dengan percikan emas atau perak dan putih. Burung mempunyai paruh pendek dan gelap. Gumpalan telinga berwarna putih.

Itali, atau Leghorn

Ayam telur yang berasal dari Itali. Tubuh burung itu memanjang, mengingatkan segitiga, yang mengetuk ke arah ekor. Kepalanya kecil dengan puncak berbentuk daun, tegak di ayam jantan dan berpusing pada betina. Gumpalan telinga berwarna putih, kaki tinggi dan paruh berwarna kuning.

Bulu dicat dengan warna coklat keabu-abuan dengan surai kuning keemasan yang terang, hujung sayap dan ekor hitam, payudara krem. Ayam jantan berbeza dengan ayam betina di kepala, belakang dan pinggang berwarna coklat kemerahan. Ekor hitam mereka yang cantik mengeluarkan kilauan hijau.

Ayam bertutup merah

Baka ini bersaiz kecil, kerana tergolong dalam ayam bertelur. Tubuh memanjang dengan bulu chestnut yang lebat dengan garis-garis hitam. Kepala kecil dengan sisir berbentuk merah jambu besar, yang sedikit lebih kecil pada ayam daripada ayam jantan. Gumpalan telinga gelap. Paruhnya ringan, pendek, melengkung di hujungnya. Ekornya tinggi, lebat, dengan bulu hitam.

Minorca

Ia tergolong dalam baka telur dan dibiakkan di Sepanyol, di pulau Minorca, dari mana ia mendapat namanya. Tubuh memanjang masuk ke kepala yang elegan dengan puncak berbentuk daun, yang digantung pada ayam, dan di ayam jantan itu tetap lurus.

Warna bulu berwarna hitam dengan kilauan kehijauan. Kaki dan paruhnya juga berwarna hitam pekat. Gumpalan berwarna putih, mata berwarna kecoklatan.

Menjaga ayam

Ayam, seperti ayam, baik untuk kesahihannya. Mereka tidak memerlukan banyak ruang untuk hidup dan berjalan. Rumah unggas disusun dari gudang atau gudang biasa dengan ketinggian siling hingga 2 m, dan kawasan seluas 1 m² untuk 5 ekor ayam. Burung juga boleh mengalami musim sejuk dalam keadaan yang sama di rumah ternakannya..

Kandang ayam terletak di tempat tinggi, meninggalkan halaman di sekitarnya untuk berjalan kaki burung, dipagari dengan pagar atau pagar kayu.

Suhu optimum untuk ayam adalah hingga 25 ° С, pada musim sejuk - tidak lebih rendah daripada 15 ° С. Burung memerlukan pengudaraan yang baik (sekurang-kurangnya kehadiran ventilasi) dan pencahayaan.

Lantai di rumah ayam ditutupi dengan tempat tidur jerami kering, jerami, daun kering, habuk papan. Ia perlu untuk memantau kebersihan dan kekeringannya..

Kandang ayam dilengkapi dengan tiang bertingkat pada ketinggian kira-kira 1 m dari lantai. Sebiji ayam memerlukan kira-kira 20 cm hinggap.

Di tempat gelap di kandang ayam, 1 sarang untuk 5-6 ekor ayam disusun dari kotak kayu. Mereka meletakkan jerami, jerami, serutan di sarang.

Pengumpan - kotak sempit panjang yang terbuat dari besi dan kayu - ditetapkan pada kadar 10-15 cm untuk satu burung sehingga tidak ada pertarungan di sekitarnya. Bekas 5-6 liter sesuai untuk peminum.

Pengumpan dan peminum selalu dibersihkan dan dibasmi kuman.

Pemakanan dan makan

Ayam, seperti burung omnivora, memakan makanan apa pun: serangga, cacing, ramuan, daun, biji. Mereka sering makan, tetapi sedikit demi sedikit, kerana mereka mempunyai perut yang kecil.

Di tempat pembiakan di rumah, ayam diberi makan terutamanya dengan bijirin (millet, barli, gandum, soba). Purata jumlah biji-bijian per burung adalah sekitar 80 g. Pada musim panas, burung diberi makan sekali sehari. Pada masa yang sama, baka sederhana dan kecil memerlukan lebih banyak makanan. Makanan ini sesuai untuk burung sepanjang tahun..

Pada musim sejuk, ketika ayam tidak dapat menemukan cacing dan serangga semasa berjalan, makanan haiwan (daging, kumbang) ditambahkan ke dalam makanan mereka, dan biji-bijian diberi makan dua kali sehari.

Tambahan yang diperlukan untuk diet ayam adalah batu kapur kecil dan pasir. Ini mempengaruhi pencernaan mereka dan memberi burung bahan untuk kulit telur..

Pembiakan

Satu ayam jantan dalam kawanan harus mempunyai 8 hingga 12 ekor ayam. Sudah 6 bulan, betina dapat bertelur, dan kemampuan ini berterusan hingga 10 tahun. Manakala ayam jantan hanya digunakan selama 2-3 tahun.

Seperti perwakilan baka yang ditanam, ayam mempunyai naluri inkubasi yang kurang berkembang. Oleh itu, inkubator diperlukan untuk telur, di mana anak muda menetas dalam masa 21 hari..

Telur ayam boleh dimakan tanpa ayam jantan.

Membesarkan ayam

Ayam yang menetas ditinggalkan bersama ayam di dalam bilik suam selama 7 hari pertama. Selanjutnya, dalam cuaca panas, mereka dibawa ke halaman.

Untuk memberi makan haiwan muda, makanan berkhasiat digunakan: telur rebus dan cincang halus, millet, soba, bubur nasi.

Dalam tempoh dari penetasan hingga usia 3 bulan, hanya makanan ringan yang diberikan. Selepas itu, dan hingga 6 bulan, mereka mula berpindah secara beransur-ansur ke biji-bijian kering dan kukus. Pada usia enam bulan, ayam sudah dianggap sebagai burung dewasa yang dapat diberi makan dengan makanan bijirin kasar.

Seekor ayam betina

Betina (ayam) dan jantan (ayam jantan) mempunyai perbezaan penampilan yang ketara. Ayam jantan menonjol dengan bulu berwarna cerah dan berwarna-warni, bulu ekornya yang subur, dan tunjang pada kaki mereka (pertumbuhan tulang di kaki). Sikat dan janggut terdapat pada burung dari kedua-dua jantina, tetapi kelihatan lebih kecil pada ayam. Bentuk sikat mungkin berbeza-beza bergantung pada baka ayam. Terdapat rabung seperti daun (dengan pinggir bergelombang yang tidak rata), rabung seperti merah jambu, rabung pod, dan juga rabung seperti kacang, seperti kacang, berbentuk cawan, seperti tanduk. Sikat itu penting untuk ayam - ia adalah organ termoregulasi. Paruh ayam lurus, dengan hujung yang sedikit melengkung. Paruh dan metatarsus kebanyakan baka berwarna kuning, lebih jarang putih-merah jambu, hitam, dll..

Dari segi berat badan, demorphisme seksual di kalangan ayam tidak dapat dibezakan. Sebagai peraturan, ayam jantan lebih berat 1-2 kg daripada ayam..

Memandangkan banyak keturunan, berat ayam boleh turun naik dengan ketara - wakil spesies terkecil - ayam kerdil - beratnya dari 500 gram hingga satu kilogram, ayam terbesar mencapai berat 5 kg. dan lebih tinggi.

Ayam dijinakkan oleh manusia untuk waktu yang sangat lama, dan penternak telah membiakkan banyak baka yang berbeza (sekitar 180), berbeza dengan warna bulu dan beberapa ciri luaran lain.

Bergantung pada tujuan rumah tangga, ayam domestik boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

Telur - Burung dibesarkan untuk menghasilkan telur. Wakil keturunan biasanya kecil, sangat mudah bergerak, rangka ringan, bulu tebal. Di antara perwakilan baka ini, malah ada ayam seberat 1, 3-1, 5 kg. Pembiakan burung tersebut disebabkan oleh fakta bahawa semakin kecil berat burung, semakin sedikit kebutuhannya untuk makan, oleh itu, biaya telur lebih murah. Ayam telur dapat mula bertelur seawal usia empat bulan. Wakil keturunan ayam telur: Putih Rusia, Oryol, Sepanyol, Krasnoshapochnaya, Andalusia, Minorca, Itali atau Leghorn. Rata-rata pengeluaran telur tahunan ayam keturunan membiakkan 220-250 telur.

Kumpulan kedua adalah ayam, pemeliharaannya memungkinkan untuk menerima daging dan telur. Produktiviti gabungan ini, yang diperoleh hasil pemilihan daging dan telur ayam, dapat meningkatkan keuntungan memelihara burung secara signifikan. Bagi perwakilan baka daging dan telur, pengeluaran telur cukup tinggi. Mereka tidak memerlukan ruang yang besar untuk kandungannya, mereka mempunyai watak yang tenang. Purata pengeluaran telur tahunan baka daging adalah 110-200 telur.

Kumpulan ketiga adalah ayam yang dibesarkan untuk daging. Saiznya lebih besar daripada ayam telur, tahan lasak dan berair. Mereka mempunyai kaki yang pendek, bulu yang longgar, dan bingkai yang kuat. Ayam tidak terlalu aktif, tetapi kemampuan untuk menginkubasi berkembang dengan baik (berbeza dengan ayam telur, yang tidak disesuaikan dengan cengkaman inkubasi). Wakil keturunan: Ayam daging Cornish (Cornish) - ayam pedaging ditanam dari bawah. Dan juga: langshan, foverol, dorking, cochinchins, brama, dll..

Baka hiasan dan pertempuran kadang-kadang dipilih sebagai kumpulan yang terpisah, kerana mereka tidak mempunyai tujuan pertanian. Mereka dihargai dengan tepat untuk penampilan, watak dan daya tarikan mereka. Walau bagaimanapun, beberapa wakil dari baka ini juga mempunyai kualiti produktif yang baik (misalnya, brobanter, bantam Jepun).

Ayam peliharaan berasal dari ayam betina (Gallus gallu). Burung-burung ini biasa di Asia, hari ini mereka dapat dijumpai di Burma, India, Indonesia (Jawa, Sumatera). Dika Banking ayam memakan makanan campuran (baik tumbuhan dan haiwan). Menghabiskan sebahagian besar masa di tanah, bersembunyi di tumbuh-tumbuhan, tetapi boleh terbang. Jisim burung dewasa kira-kira satu kilogram. Kaki tinggi, badan dipegang tegak.

Klac biasanya terdiri daripada 5-15 biji telur. Charles Darwin percaya bahawa ayam belanda adalah nenek moyang ayam domestik. Mereka pertama kali dijinakkan di Asia Timur lebih dari 5000 tahun yang lalu. Sejarah domestikasi yang panjang ini dibuktikan oleh banyak faktor. Sebagai contoh, anda boleh mencari rujukan ayam dalam catatan Mesir, di samping itu, ayam terdapat di penggalian kubur. Di Iran, patung-patung kecil dalam bentuk ayam, yang diciptakan pada milenium kedua SM, telah dijumpai. Dalam budaya Slavia, ayam juga dihormati dan sering gambar mereka dikaitkan dengan api (ayam jantan berfungsi sebagai simbol api). Rumah dan bangunan lain sering dihiasi dengan gambar ayam dan ayam jantan..

Ayam dan ayam jantan memainkan peranan penting dalam kehidupan petani. Mereka menjalankan fungsi mengira masa. Dipercayai bahawa ayam jantan mula menyanyi pada pukul 1 pagi - ini adalah panggilan pertama, yang kedua pada pukul 2 pagi, dan "burung gagak" ketiga didengar pada pukul 4 pagi. Pada tangisan ketiga ini, para petani bangun untuk bekerja. Mereka pergi tidur, seperti yang mereka katakan, dengan ayam. Kami bangun dengan ayam jantan. Ayam menentukan irama kehidupan.

Di Rusia, hingga abad kedua puluh, pembiakan ayam tidak mempunyai kepentingan ekonomi yang luas, dan tidak meluas. Hanya telur ayam segar yang diperoleh pada musim sejuk yang mempunyai nilai tertentu. Oleh itu, baka yang dapat bertelur pada musim sejuk sangat popular, sementara burung harus bersahaja, kerana mereka sering disimpan di bilik kecil yang ketat - hanya kandang ayam seperti itu yang dapat dipanaskan dengan baik. Pada musim bunga, ayam kehilangan nilai dan disembelih untuk daging. Tetapi dari masa ke masa, peranan ayam dalam pertanian dan pengedarannya semakin meningkat. Mereka mula membiak ayam (atau yang disebut keturunan meja) ayam. Ini termasuk burung yang dapat mengumpulkan sejumlah besar tisu daging di dada - daging (putih) inilah yang paling dihargai. Sebagai hasil dari pemilihan daging ayam, mungkin untuk mendapatkan kerangka khusus di bagian dada, yang memungkinkan peningkatan hasil daging putih dari satu burung. Sudah berusia beberapa bulan, ayam daging beratnya lebih dari 2.5 kg. Kos burung cukup tinggi. Ayam dorking, gudan dan cravker dianggap sebagai keturunan daging. Keturunan ayam ini tidak disesuaikan dengan baik untuk pemeliharaan biasa, mereka memerlukan syarat khas, biasanya agak mahal. Mereka tidak bertolak ansur dengan suhu rendah - burung muda bahkan mati. Inilah yang menyebabkan perlunya memperbaiki baka. Ayam daging mula menyeberang dengan spesies yang lebih tahan lasak.

Baka ayam Plymouthrock, Orpington, Wyandot, Langshan banyak berlaku di kalangan isi rumah persendirian. Menjaga mereka tidak memerlukan banyak usaha, namun mereka dapat disesuaikan dengan lingkungan apa pun, termasuk ruang terbatas. Mereka dapat menetas dan membiak, dan dibezakan oleh kesihatan yang baik dan kekuatan umum. Sepanjang musim panas, ayam merumput sendiri, memakan padang rumput. Pada musim sejuk, makanan mereka terdiri daripada dedak dan sisa bijirin yang lain. Sebahagian daripada ini, ayam jarang beratnya lebih dari satu setengah hingga dua kilogram, daging mereka tidak mempunyai rasa yang tinggi. Pengeluaran telur juga rendah - hingga 80 telur setiap tahun. Pembiakan ayam lebih lanjut di Rusia bertujuan untuk meningkatkan keturunan, dan setelah beberapa saat, berat ayam rata-rata sudah mencapai lebih dari dua kilogram.

Untuk memastikan kehidupan normal, ayam tidak memerlukan banyak ruang. Selalunya, burung disimpan di kandang ayam atau kandang. Walaupun ayam pada amnya tidak menderita selesema, adalah optimum bagi mereka untuk memberi perlindungan dari fros pada musim sejuk..

Memelihara ayam adalah aktiviti yang menguntungkan. Untuk ayam pedaging, hanya kira-kira dua kilogram makanan kompaun berkualiti yang diperlukan untuk menambah 1 kg. daging. Dalam 2 bulan pertama, berat hidup ayam broiler meningkat 30-40 kali! Keturunan telur ayam mampu menghasilkan 240 biji telur setiap tahun atau membesarkan lebih dari 120 ekor ayam.
Secara semula jadi, ayam tidak percaya dan takut. Mereka peka terhadap perubahan dalam keadaan penahanan, yang langsung mempengaruhi produktiviti mereka. Ayam memerlukan rejimen. Perubahannya, serta bunyi dan suara tajam yang luar biasa dapat mempengaruhi sistem tubuh secara negatif.

Semasa memelihara beberapa ekor ayam, harus diingat bahawa burung mungkin saling bersikap agresif. Mereka mempunyai hubungan hierarki yang jelas dalam lingkungan mereka. Ayam yang paling besar biasanya adalah pemimpin - mereka yang mendapat manfaat daripada memberi makan..
Malah kes kanibalisme tidak jarang berlaku pada keluarga ayam. Untuk mengelakkannya, semasa pembiakan industri, paruh dipotong burung (dua pertiga paruh atas dan sepertiga paruh bawah).

Ayam adalah omnivor. Ciri inilah yang memungkinkan untuk memasukkan berbagai makanan, bahkan sampah dapur, dalam makanan burung. Walau bagaimanapun, ayam mampu membezakan rasa makanan - dan ini harus dipertimbangkan semasa menyediakan makanan. Makanan utama untuk ayam yang dipelihara di rumah adalah makanan kompaun, yang terdiri daripada pelbagai jenis tanaman bijirin. Pada musim panas, burung biasanya merumput di rumput, makan sayur, dan menangkap cacing dan larva serangga. Makanan sebegini juga baik untuk ayam dan mempunyai kesan positif terhadap pengeluaran telur mereka..

Kerikil kecil (seperti kerikil) harus dimasukkan dalam diet ayam. Keperluan ini ditentukan oleh struktur perut burung: terdiri daripada dua bahagian - otot dan kelenjar. Untuk fungsi normal sistem pencernaan, ayam memerlukan bahan tambahan makanan yang sukar dalam bentuk kerikil.

Untuk ayam yang sibuk mengeram telur, vitamin dan mineral adalah penting. Biasanya, makanan tambahan vitamin sudah termasuk dalam makanan moden. Cukup untuk memberi makan ayam betina dua kali sehari pada musim sejuk dan sekali pada musim panas. Dalam pembiakan ayam industri, makanan mereka terdiri dari pelbagai bijirin dengan campuran kek, ragi, tanaman akar, ubi, vitamin dan mineral.

Satu ayam jantan biasanya merangkumi 10-15 ekor ayam. Musim pembiakan bermula sekitar pertengahan musim sejuk. Sudah pada bulan Januari, ayam mulai bertelur dan menjelang musim bunga, dengan bermulanya panas, ia melakukannya dengan lebih aktif. Bulan dari April hingga Jun adalah yang paling produktif, selepas itu pengeluaran telur merosot. Dari bulan Julai hingga Ogos, ayam mulai mencair dan mereka berhenti bertelur. Produktiviti mereka disambung semula setelah dicairkan..

Pengeluaran telur berterusan pada ayam selama kira-kira sepuluh tahun, tetapi ayam sangat aktif bertelur pada tahun-tahun pertama setelah matang. Itulah sebabnya, di ladang besar, ayam diganti dengan individu muda dalam satu atau dua tahun. Ayam jantan tinggal di ladang selama 2-3 tahun. Dalam keadaan rumah tangga, ayam mampu bertelur tanpa ayam jantan. Tetapi naluri inkubasi pada baka ayam moden kurang berkembang, dan inkubator digunakan untuk membiakkan keturunan.
Dalam keadaan semula jadi, ayam menginkubasi 10-20 telur. Bilangan telur yang diinkubasi bergantung pada jumlah ayam. Tempoh pengeraman berlangsung 21 hari.

Seekor ayam betina

Ayam adalah salah satu jenis unggas yang paling popular dan biasa. Kepunyaan keluarga burung, genus ayam sikat. Ayam jantan dipanggil ayam jantan, anak ayam dipanggil ayam. Ayam hutan perbankan dianggap sebagai nenek moyang ayam domestik. Selama berabad-abad peliharaan, orang dapat membiakkan banyak keturunan yang berbeza..

Penerangan mengenai ayam

Bergantung pada keturunan, ayam mempunyai berat yang berbeza, kira-kira 0,8 - 5 kg, dan juga berbeza dalam warna bulu, warna telur, ukuran dan beberapa ciri luaran (ciri baka hiasan). Roosters biasanya lebih besar daripada betina, dengan bulu yang lebih cerah dan ekor yang lebih panjang. Seiring bertambahnya usia, taji terbentuk di kaki ayam jantan - pertumbuhan tulang. Ayam dan ayam jantan mempunyai janggut dan sisir, yang bertindak sebagai thermoregulator dan memastikan aliran darah normal ke kulit. Sikat ayam jantan jauh lebih besar daripada ayam, hampir tidak dapat dilihat pada ayam. Bentuk sikat dapat berbentuk daun dengan gigi di sepanjang pinggir, berbentuk polong, dan lain-lain. Walaupun ayam mempunyai sayap, mereka tidak dapat terbang jauh dan tinggi.

Pengelasan ayam, jenis ayam

Kira-kira 200 keturunan ayam domestik secara rasmi didaftarkan, tetapi sebenarnya ada lebih banyak lagi. Mengikut orientasi ekonomi, jenis ayam berikut dibezakan:

  • Ayam telur (pengeluaran telur tinggi);
  • Ayam daging (baka besar arah daging);
  • Ayam daging;
  • Memerangi ayam (dicipta untuk ayam jantan);
  • Ayam hiasan (mempunyai bulu khas);
  • Ayam vokal (nyanyian ayam ini dihargai).
kembali ke kandungan ↑

Pengeraman ayam

Ayam domestik mencapai kematangan seksual selama 6 bulan, namun tidak semua betina mampu membiakkan ayam secara bebas. Cengkerang telur dalam ayam bermula pada bulan Januari dan berlangsung hingga akhir musim luruh (tempoh molting). Ayam duduk untuk menetas telur setelah bertelur 20-50 telur. Tempoh pengeraman telur adalah 21 hari, tetapi kerana ciri iklim, ayam mungkin muncul pada hari 20 - 23.

Untuk menguji kemampuan ayam betina untuk membiak, petani menggunakan "pelapik" - telur tiruan. Setelah ayam duduk di atas telur simulasi dan tidak meninggalkan sarang selama 1 hingga 2 hari, anda boleh meletakkan telur sebenar di bawahnya. Jumlah telur dalam kopling bergantung pada ukuran burung itu sendiri, biasanya 11 - 15 keping.

Sarang ayam harus terpisah untuk setiap burung agar tidak diganggu oleh ayam, binatang dan manusia lain. Semasa pengeraman, ayam bangun dari telur beberapa kali untuk dimakan. Ayam induk takut meninggalkan sarangnya untuk waktu yang lama, jadi mangkuk makanan dan air minuman harus disimpan dekat dengan tempat pembenihan. Mereka diberi makanan khas, diperkaya dengan unsur surih dan vitamin. Ayam induk menjaga anak-anak ayam sehingga masa dia meneruskan pengeluaran telur.

Pembiakan ayam adalah perkara biasa di kebanyakan negara di dunia. Baka ayam yang berlainan dipelihara di ladang unggas dan halaman belakang untuk mendapatkan bulu, telur, daging.

Ayam liar

Wakil liar spesies burung ini tinggal hanya di India, Filipina, Indonesia, China Selatan dan Indochina. Ini adalah 3 jenis ayam betina: hutan kelabu, hutan hijau dan ayam hutan Ceylon.

Cara memberi makan ayam?

Di ladang pertanian dan anak perusahaan, ayam diberi makan tanaman bijirin: gandum, gandum, soba, barli, dll. Hijau dan makanan asal haiwan ditambahkan ke makanan bijirin. Untuk mengekalkan pencernaan yang normal, burung harus diberi pasir dan tambahan kapur atau kapur. Apabila tersedia secara percuma untuk ayam, mereka secara bebas memakan rumput, serangga, menggali cacing dan larva dari tanah.

Memelihara ayam pada musim sejuk. Cara memberi makan ayam betina?

Pada musim sejuk, ayam memerlukan pencahayaan yang baik. Pastikan ayam bersih dan suam. Ayam diberi makan pada musim sejuk dengan makanan gabungan dan bijirin. Memetik telur dan kerang pucat pada ayam menunjukkan kekurangan vitamin dalam makanan unggas. Untuk tujuan pencegahan, selepas musim sejuk, bilik ini dibasmi kuman..

Ayam - simbol

Walaupun terdapat banyak peribahasa dan pepatah, di mana ayam itu dikaitkan dengan burung yang bodoh dan buta, ia adalah simbol banyak negara dan bandar. Di antara pelbagai spesies burung yang digambarkan pada duit syiling, ayam mengambil tempat pertama - duit syiling dari 16 negara dihiasi dengan gambarnya. Ayam jantan itu terkenal seawal 575 SM, seperti yang dibuktikan oleh gambarnya pada amphora kuno yang terdapat di Corinthia.

Ayam bertelur. Gaya hidup dan ciri menjaga ayam berbaring

Sukar untuk membayangkan rumah tangga moden tanpa membesarkan ayam. Relatif memilih untuk memelihara dan menjaga ayam, mereka adalah sumber telur berkhasiat dan daging yang enak.

Setiap petani atau penternak tahu bahawa ayam memintas haiwan peliharaan lain dalam jumlah protein yang dihasilkan setiap tahun. Pada masa ini, pembiakan ayam terbahagi kepada 3 bidang utama:

  • Membiakkan ayam untuk telur
  • Membiakkan ayam untuk daging
  • Arah bercampur

Walaupun terdapat makanan daging ayam, telur tentu saja menjadi makanan utama ayam. Seumur hidup, seekor ayam mampu bertelur hingga 700 telur dengan jangka hayat rata-rata ayam bertelur selama 3 tahun.

Ciri-ciri dan pemeliharaan ayam betina

Ketika membiakkan ayam betina, perhatian yang cukup harus diberikan ke kamar tempat ayam betina akan tinggal. Selalunya, ayam terletak di gudang umum untuk haiwan, tetapi ruang yang terpisah untuk kandang ayam akan menjadi penyelesaian yang lebih rasional..

Di rumah, dan juga di peternakan, ayam terasa hebat di bilik yang luas dan terang dan dipanaskan. Cukup cahaya matahari harus masuk ke kandang ayam, dan pencahayaan buatan harus disusun untuk memperpanjang waktu siang jika perlu..

Lantai di dalam bilik mestilah kering, tidak konkrit; habuk papan kering sesuai untuk tempat tidur. Untuk sarang, tempat yang tenang dengan sekumpulan jerami sesuai untuk ayam betina, maka ayam akan mengaturnya sendiri.

Memelihara ayam menganggap kawasan berjalan di musim panas di mana ayam akan dilindungi dari burung mangsa, rubah, musang dan ancaman lain. Untuk melakukan ini, kawasan berjalan kaki harus dipagari dengan jaring atau teralis, termasuk dari atas, atau letakkan kawasan ini di bawah pokok.

Memandangkan ayam suka menggali tanah, anda tidak boleh membiarkan ayam masuk ke kebun sayur, rumah hijau dan kawasan panas..

Pada masa ini, ratusan baka ayam telah dibiakkan. Ayam bertelur bertelur sepanjang tahun, oleh itu, ketika memilih baka untuk pembiakan di rumah, anda harus memperhatikan iklim yang ada di wilayah tempat pembiakan berlaku..

Baka yang paling popular sekarang ini ialah Leghorn, Orlov, White Leghorn, Loman Brown dan lain-lain. Pengeluaran telur ayam ini melebihi 200 telur setiap tahun, dan yang terakhir melebihi 300 telur.

Sifat dan gaya hidup ayam peliharaan

Sepanjang hidup, gaya hidup ayam betina tidak berbeza dengan ketara. Burung paling aktif pada tahun pertama kehidupan. Diet yang betul, waktu siang yang seimbang, penjagaan yang tepat pada masanya - semua ini adalah kunci untuk pemeliharaan ayam peliharaan yang sihat..

Pada musim panas, ayam peliharaan domestik merasa selesa di luar dan di kandang ayam atau gudang biasa, di mana ayam jantan dibina untuk mereka bermalam.

Pada musim sejuk, ayam betina harus berada di luar rumah sekiranya suhu udara mengizinkan. Melebihkan badan secara berlebihan boleh menyebabkan penurunan imuniti, selsema dan, dalam kes yang paling teruk, kematian. Gaya hidup burung pada musim sejuk agak berbeza dengan tingkah laku musim panas..

Dalam keadaan sejuk yang sangat tinggi, disarankan untuk mengatur pemanasan kandang ayam, kerana perubahan suhu secara tiba-tiba memberi kesan buruk kepada jumlah telur yang dapat dilahirkan ayam. Untuk melakukan ini, anda boleh memasang penyejuk minyak di kandang ayam dan menghidupkannya dengan kuasa minimum. Dengan cuaca sejuk yang berpanjangan, anda harus memikirkan pemanasan yang lebih serius, misalnya dapur.

Perlu diperhatikan bahawa gaya hidup dan tingkah laku ayam menunjukkan kesihatan umum ayam. Ayam yang sihat aktif, mencari makanan sepanjang hari, dan boleh berbaring setiap hari pada tahun pertama kehidupan.

Tingkah laku pasif burung adalah panggilan penggera pertama yang memerlukan pemeriksaan kesihatan ayam. Di antara tanda-tanda pertama penyakit burung, seseorang dapat mengetahui kelemahan umum, kurang selera makan, mata separuh tertutup, dll..

Pengasingan burung yang sakit tepat pada waktunya dapat mencegah jangkitan individu lain, serta membeli masa untuk rawatan yang dijangkiti.

Makan ayam

Memakan ayam untuk ayam betina adalah yang menentukan kualiti hidup ayam peliharaan, daging yang diperoleh pada akhirnya, dan yang paling penting, kualiti telur yang diperoleh. Pemakanan ayam harus seimbang, dengan kandungan vitamin dan mineral yang mencukupi.

Perlu diingat bahawa tidak ada makanan yang sama sekali tidak sesuai untuk memberi makan ayam. Termasuk roti hitam dan rusuk daripadanya, yang menyebabkan peningkatan keasidan perut, pastri manis dengan alasan yang sama, makanan berlemak seperti sosej, kaldu lemak, dan lain-lain, susu dan keju yang tidak dicerna di dalam badan ayam betina dan boleh menyebabkan dysbiosis.

Elakkan memberikan roti berketam ayam dan barang-barang bakar yang telah dimanjakan, kentang hijau dan hijau. Semua ini menyebabkan keracunan dan akibat yang tidak diingini..

Pada musim panas, ayam peliharaan domestik dapat mencari makanan segar dengan sendiri semasa berjalan di kawasan terbuka, termasuk rumput hijau, yang kekurangan mereka pada musim sejuk. Pada musim sejuk, perlu memberi ayam betina jumlah vitamin yang mencukupi yang dapat menggantikan makanan musim panas yang segar..

Pembiakan dan jangka hayat

Ayam bertelur biasa berfungsi sebagai pengeluar telur, tetapi bukan keturunan. Keturunan dari ayam betina bertelur di rumah dapat diperoleh hanya dengan menggunakan inkubator khas.

Pembiakan ayam dalam inkubator secara konvensional dibahagikan kepada 3 peringkat. Suhu terbaik untuk yang pertama ialah 38 ° C pada kelembapan 58-60%. Untuk peringkat seterusnya, suhu ideal ialah 37.6 ° С pada kelembapan 55%, dan untuk suhu terakhir - kelembapan 37-38 ° С dan 70%.

Harap maklum bahawa inkubator mesti sentiasa berventilasi dengan baik. Udara segar diperlukan agar embrio dapat tumbuh dengan baik. Kandungan oksigen optimum ialah 21%, karbon dioksida di udara - tidak lebih daripada 0.12%.

Sekali satu jam, dulang telur mesti dipusingkan 45 ° agar embrio tidak melekat pada satu permukaan cangkang. Anak ayam itu dikembangkan sepenuhnya dalam masa kira-kira 3 minggu.

Malangnya, tidak setiap anak ayam yang sesuai untuk pembiakan selanjutnya menguntungkan. Anak ayam dengan perut bulat, tali pusat tertutup dan bahagian bawah adalah dalam kategori pertama, yang dianggap terbaik untuk pembiakan.