Poppies - bunga matahari, kegembiraan

Lihat, di sana sini, bunga popi merah mekar! - para pelancong ketawa, turun dari bas dan berselerak di seberang padang yang dipenuhi dengan poppies. Musim panas cerah, hangat, murah hati, padang yang penuh dengan bunga popi yang cerah. Pada musim panas yang begitu murah hati saya melakukan perjalanan ke Republik Czech, dan bas kami berhenti di ladang dengan poppies. Terdapat banyak ladang poppy merah di Republik Czech. Poppies pudar dengan cepat. Dan kami betul-betul pada saat bunga popi berbunga.

Kerusuhan warna! Dan perasaan fantasi yang indah - bunga ini sangat mewarnai kehidupan. Sangat menarik. Tidak ada gunanya merobek karangan bunga dari mereka, mereka layu, tetapi mengagumi dan menikmati aroma halus dari popi adalah mungkin! Merah terang. Poppies, sebagai simbol kebahagiaan dan kesejahteraan, keterbukaan dan pengampunan, menggembirakan semua orang dengan ketepuan warna. Saya berjalan melintasi padang, berjalan ke arah kecantikan.

Poppy bukan sahaja melambangkan pemuda yang tidak luntur dan daya tarikan feminin yang abadi, tetapi juga menyenangkan dengan kesederhanaannya. Kelopak bunga apa yang menggigil ini! Bunga poppy terang dengan berkilat, seolah-olah satin, kelopak menarik perhatian saya. Saya berjalan melintasi ladang di mana, di antara kehijauan yang subur, popi berwarna merah dengan luka segar. Pistil dan stamen bunga yang indah kelihatan seperti bulatan suria yang terang, dan kelopak bunga poppy yang indah bagaikan api panas yang menyebar dari matahari itu sendiri, menyihir dengan aroma yang memabukkan.

Kehidupan bunga poppy tidak lama. Sebaik sahaja angin bertiup, kelopak poppy terbang di sekitar. Dan sekarang buah popi sudah kelihatan - kotak, seolah ditutup di atas dengan penutup berukir bulat.

Poppies tumbuh di mana-mana sahaja di Republik Czech. Seluruh ladang yang disemai dengan bunga popi sangat biasa. Keindahan luar biasa! Percutian bunga yang berwarna-warni. Republik Czech adalah pengeluar utama biji poppy di dunia.

Artis menyukai bunga ini kerana kejujurannya: sama ada bidang bunga popi atau masih hidup. Lukisan dengan popi ini dihidupkan dengan cara yang istimewa, seolah-olah meminta maaf atas keindahannya dan memalukan dengan malu.

Bunga berapi ini dikenali bahkan di Rom kuno. Ia digunakan dalam perubatan. Walau bagaimanapun, tanaman ini dihargai bukan hanya kerana keindahannya, tetapi juga untuk sifat perubatannya. Telah diketahui bahawa di Mesir Kuno, poppy ditanam di ladang khas dan "ramuan tidur" disiapkan daripadanya, yang digunakan sebagai penghilang rasa sakit. Dalam manuskrip perubatan kuno, jus poppy disebut sebagai minuman yang membuat seseorang tidur semasa operasi..

Poppy sangat dihormati oleh orang Slav. Mereka membandingkan bunganya dengan fajar dan percaya bahawa biji poppy dapat melindungi dari roh jahat. Walaupun dengan bantuan poppy, orang berusaha melihat masa depan..

Orang Yunani kuno percaya bahawa bunga ini diciptakan oleh dewa tidur, Hypnos. Inilah legenda: "Dewa tidur yang indah dan muda Hypnos diam-diam terbang di atas sayapnya di atas tanah dengan kepala popi di tangannya dan menuangkan pil tidur dari tanduknya. Dia menyentuh lembut mata orang dengan batangnya yang indah, menutup secara perlahan-lahan kelopak matanya dan menjunam mereka ke dalam mimpi manis. dewa Hypnos, baik manusia maupun tuhan, bahkan petir Zeus sendiri tidak dapat menahannya: dan Hypnos menutup matanya yang mengerikan dan membawanya tidur nyenyak. "

Terdapat kepercayaan bahawa poppy selalu tumbuh dengan banyak di medan perang. Dasar utama kepercayaan popular ini, tentu saja, pewarnaan bunga merah berdarah. Tetapi sebenarnya, banyaknya popi di ladang seperti itu dijelaskan oleh fakta bahawa ternakan tidak dirumput di ladang-ladang ini, sehingga poppy matang dan, menghamburkan banyak biji setiap tahun, dari masa ke masa, hampir sepenuhnya meliputi ladang ini dengan bunga merahnya.

Di banyak negara, pil tidur telah ditanam selama ribuan tahun. Dari kapsulnya yang belum matang, candu diperoleh - jus susu pekat yang digunakan untuk pembuatan ubat-ubatan dan ubat-ubatan. Minyak perindustrian dibuat dari biji tanaman ini. Biji popi juga digunakan dalam gula-gula.

Kami berada di lapangan ini untuk masa yang singkat, sekitar 10 - 20 minit, tetapi kami ingat untuk masa yang lama. Kami menaiki bas, melihat sekeliling, dan padang itu cerah - terang, sangat indah. Kemudian bas memandu, dan pelancong semua tertidur. Poppy membuat kita tidur. Lelaki kacak!!

Ladang poppy telah matang: kegembiraan, dan kesedihan.

Poppy (bunga) melaporkan pesanan kelas 3

Berkat nuansa warna yang luar biasa, kombinasi aroma, dunia bunga menjadi sumber inspirasi bagi orang, bahagian penting dalam kehidupan mereka. Tidak ada seorang pun yang tidak akan mengenali salah satu wakil kerajaan bunga - poppy.

Beberapa lusin bunga liar merah dikagumi selama tempoh berbunga, yang berlangsung dari awal Mei hingga Jun. Secara umum, beberapa jenisnya dapat wujud selama beberapa tahun, selebihnya dianggap tahunan. Sebilangan tanaman ini terdapat di kawasan kering. Mereka bertolak ansur dengan padang pasir, hamparan padang rumput, kawasan tanah di mana terdapat sedikit kelembapan. Tumbuhan ini sangat menyukai cahaya, oleh kerana itu menempati ruang terbuka di padang rumput dan ladang. Ia juga terdapat di semanggi dan di sepanjang jalan..

Mac mudah dikenali dengan penampilannya. Ia mencapai ketinggian 80 hingga 90 sentimeter. Tumbuhan ini mempunyai batang lurus, kadang-kadang bercabang, ditutup dengan daun kecil. Beberapa jenis popi dicirikan oleh ketiadaan daun di atasnya. Bilah daun dibahagikan kepada tiga bahagian dengan garis cembung. Satu bunga di hujung batang, biasanya besar. Jumlah kelopak mewakili 4 hingga 7 kelopak. Berwarna, warna merah terang, berapi-api, merah jambu pucat atau kuning. Biji popi biasanya banyak. Mereka berada di dalam kotak berbentuk bola yang padat dan halus. Ini adalah buah popi.

Tempoh kewujudan bunga itu tidak lama. Dua hari kemudian, daun yang gugur dapat dilihat di dekat popi. Ia dicirikan oleh penyebaran pesat di seluruh wilayah. Pembiakan dengan bantuan biji benih berlaku pada musim luruh atau musim sejuk..

Untuk masa yang lama, ada pendapat bahawa poppy adalah pil tidur yang baik. Ini bukan kebetulan. Menggunakan getah susu tanaman, ia digunakan sebagai pil tidur, dan juga untuk menghilangkan rasa sakit. Oleh itu, ia digunakan secara aktif dalam perubatan tradisional dan rasmi. Industri masakan juga tidak ada gunanya. Poppy memiliki tempat dalam bidang kosmetologi, di sektor ternakan sebagai makanan ternakan. Mereka pada awalnya dihiasi dengan plot berhampiran rumah..

Laporan No. 2

Poppy adalah salah satu bunga liar yang paling indah. Untuk disentuh, kelopak bunga dari tanaman ini berwarna terry, seperti sutera, dan mempunyai berbagai warna. Terdapat popi dengan warna putih, merah jambu muda, merah dan juga hitam. Di Rusia utara, popi kuning kutub tumbuh, yang dapat bertahan walaupun di bawah ais. Tetapi di pergunungan Himalaya, poppy dengan kelopak biru dan benang sari kuning terang tumbuh. Daun dan batang tanaman ditutup dengan daun kecil.

Poppy adalah ramuan yang tergolong dalam keluarga poppy. Terdapat kira-kira tujuh puluh spesies daripadanya. Bunga-bunga ini adalah tahunan dan abadi. Mereka mula mekar pada bulan Mei. Nah, pada bulan Jun, tempoh berbunga tanaman ini sudah berakhir. Malangnya, kehidupan satu bunga sangat singkat. Ia berbunga hanya dua hingga tiga hari, dan kemudian kelopaknya jatuh. Tetapi sebagai peraturan, tanaman ini menempati wilayah yang luas. Ia tumbuh di ladang, di tepi jalan. Oleh kerana satu bunga memudar, puluhan yang lain membuka kuncupnya di bawah sinar matahari. Setelah kelopak bunga jatuh, kotak mula masak. Di dalamnya terdapat biji poppy kecil. Ini adalah biji.

Bunga-bunga ini sangat bersahaja. Apabila kotak dengan biji matang dan pecah, biji yang tumpah akan berubah menjadi bunga yang indah pada musim bunga berikutnya. Itulah sebabnya jika sekurang-kurangnya satu bunga poppy tumbuh di suatu tempat, tahun depan mungkin sudah ada keseluruhan ladang bunga..

Poppy dianggap sebagai salah satu tumbuhan paling kuno di bumi. Dan sejak zaman kuno, ia telah menjadi simbol tidur. Menurut legenda yang ada, dengan bermulanya malam, ketika dewa mimpi baik Morpheus turun ke bumi, dia selalu memiliki beberapa bunga poppy di tangannya.

Tetapi bunga ini terkenal bukan hanya kerana keindahannya. Sejak zaman kuno yang sama, orang telah belajar menggunakan sifatnya dalam perubatan rakyat. Semua bahagian tanaman ini digunakan di sini. Susu popi mempunyai kesan hipnosis dan analgesik. Serbuk biji digunakan sebagai styptic. Poppy juga telah menemukan aplikasi yang luas dalam bidang perubatan, untuk pengeluaran banyak ubat..

Nah, siapa yang tidak suka burger poppy yang manis dan kaya? Oleh itu, penggunaannya dalam masakan diketahui oleh semua orang. Di samping itu, minyak diperoleh dari biji poppy, yang kemudian digunakan dalam industri makanan. Penghasilan warna makanan semula jadi tidak lengkap tanpa tanaman ini..

Sekarang poppy boleh didapati bukan hanya di alam liar, di suatu tempat di padang rumput. Diperolehi oleh keindahan dan kepelbagaian orang, ia sangat sering digunakan untuk menghiasi katil bunga dan katil bunga di petak peribadi. Tetapi kerana beberapa bahan terlarang adalah bagian dari popi, menanam beberapa spesies, bahkan di tempat tidur bunga, dilarang oleh undang-undang..

Poppy (bunga)

Topik mesej popular

  • Parasit kulat

Kulat parasit muncul terutama pada tanaman untuk menerima bahan berguna daripadanya, sementara tanaman itu sendiri terasa lemah, menjadi tertekan. Parasit adalah masalah besar untuk pertanian.

Mereka mengatakan bahawa di Afrika orang belajar berjalan dengan dua kaki dan berubah menjadi manusia. Benua ini merangkumi 4 jenis zon iklim: zon khatulistiwa, subkuatorial, tropika dan subtropika. Afrika dibasuh oleh 2 lautan

Dengan perkembangan hubungan perdagangan, barang pertukaran barang menjadi penting. Lebih-lebih lagi, di negara yang berbeza, cara pertukaran ini berbeza. Pada abad kesembilan di Rusia, bulu dianggap paling berharga untuk pertukaran. Potongan kain,

Poppy: cara menanam dan merawat tanaman di kawasan lapang

Penerangan mengenai tanaman poppy, cadangan penanaman dan perawatan di plot peribadi, cara pembiakan, kemungkinan penyakit dan perosak ketika tumbuh di kebun, nota, spesies dan varieti yang menarik.

  1. Perhatian, cadangan untuk tumbuh di plot peribadi
  2. Cara membiak
  3. Potensi penyakit dan perosak semasa tumbuh di kebun
  4. Catatan menarik mengenai bunga itu
  5. Penerangan mengenai spesies dan varieti
  6. Video
  7. Gambar

Poppy (Papaver) tergolong dalam genus tumbuhan yang tergolong dalam keluarga Poppy (Papaveraceae). Wilayah penyebarannya jatuh di tanah dengan iklim sederhana dan subtropika, kadang-kadang dijumpai di zon USDA sejuk. Pada waktu yang sama, poppies lebih suka menetap di tempat-tempat dengan tanah gersang, seperti stepa dan semi-padang pasir, serta di padang pasir dan di lereng gunung yang kering dengan substrat berbatu. Sekiranya kita membincangkan jumlah tanaman ini, maka terdapat kira-kira 75 jenis di Rusia dan negara-negara jiran, tetapi kebanyakannya terdapat di wilayah Kaukasia dan Asia Tengah. Menurut beberapa laporan, jumlah spesies sudah mendekati seratus.

Nama keluargaPoppy
Tempoh berkembangKekal, satu tahun atau dua tahun
Bentuk tumbuh-tumbuhanHerba
Kaedah pembiakanBenih dan vegetatif (keratan akar atau hijau) untuk spesies abadi
Tempoh pendaratanMenyemai benih pada musim luruh atau Februari, tetapi selepas stratifikasi mungkin pada pertengahan musim bunga
Peraturan pendaratanJarak antara semak spesies tahunan dibiarkan sekurang-kurangnya 25 cm
PrimingSubur dan longgar dengan sifat saliran yang baik, loamy atau berpasir
Nilai keasidan tanah, pH6.5-7 - neutral atau 5-6 - sedikit berasid
Tahap pencahayaanPencahayaan yang terang, lokasi yang cerah
Parameter kelembapanKelembapan diperlukan, hanya pada musim kemarau yang teruk
Peraturan penjagaan khasPengairan di tanah tidak diingini
Nilai tinggi dan panjang pucuk0,45 m hingga 1,2 m
Perbungaan atau jenis bungaBunga tunggal bersaiz besar, kadang-kadang dalam perbungaan yang panik
Warna bungaPutih, merah jambu, merah, kuning, dan juga ungu, dari nada yang sangat pucat hingga hampir hitam-merah
Tempoh berbungaMei-Julai selama tiga minggu
Masa hiasanMusim panas
Aplikasi dalam reka bentuk landskapPokok bunga, katil bunga, batu dan taman batu, penanaman tunggal
Zon USDA4-8

Menurut para pakar, poppy itu mendapat namanya dalam bahasa Latin berkat istilah dalam bahasa Yunani "povas", yang bermaksud "susu", kerana getah yang berawan dan susu dilepaskan ketika mana-mana bahagian tanaman itu pecah menyerupai sangat. Nah, dalam bahasa Rusia, wakil flora ini mula disebut "poppy" kerana kata pra-Slavia "magh" yang bermaksud "menggiling", kerana bijinya sangat kecil.

Di antara varieti poppy, terdapat spesies tahunan dan dua tahunan, dan spesies yang boleh tumbuh selama bertahun-tahun. Bentuk pertumbuhannya bersifat herba, sementara biasanya mereka dicirikan oleh batang bercabang, tetapi dalam kes yang jarang terjadi, tanaman sama sekali tidak mempunyai batang. Indikator ketinggian secara langsung bergantung pada spesies dan boleh bervariasi dari 45 cm hingga 120 cm. Apabila batangnya pecah, jus dilepaskan, warnanya, secara tidak sengaja, dianggap sebagai warna susu, tetapi sebenarnya, warnanya tidak hanya berwarna keputihan, tetapi juga kuning atau oren. Garis besar plat daun dengan diseksi, sekali, dua kali dan tiga kali. Permukaan daun mungkin telanjang, tetapi selalunya mempunyai lapisan berbulu. Warna daunnya bersifat herba, tetapi kerana rambutnya menjadi kehijauan. Daun disusun mengikut urutan seterusnya, kadang-kadang mereka boleh tumbuh dan bertentangan.

Sudah tentu, poppy sangat berharga kerana bunga dan buahnya. Tunas yang terbuka antara bulan Mei dan Julai menghasilkan bunga besar. Pembungaan memakan masa hingga tiga minggu. Tunas, sebagai peraturan, dimahkotakan secara tunggal oleh batang bunga yang memanjang, tetapi jika spesies itu tanpa batang, tunas dilekatkan pada becak tanpa bracts. Hanya dalam beberapa spesies, pembentukan perbungaan panik berlaku..

Warna kelopak dapat sangat beragam, ini termasuk putih dan merah jambu, merah dan kuning, serta ungu, yang berubah dari nada ungu yang sangat pucat hingga nada hampir hitam dan merah. Terdapat spesies di mana bunga boleh mempunyai warna putih salji atau kuning terang. Sebilangan besar benang sari dapat dilihat pada bunga, yang memiliki filamen tipis atau mereka dicirikan di bahagian atas oleh pengembangan dalam bentuk klub.

Serangga biasanya mengepung bunga poppy, tetapi pendebungaan diri juga mungkin. Buah popi adalah kotak yang diisi dengan sebilangan besar biji kecil. Bentuknya berbentuk silinder yang dipendekkan, tetapi seringkali berbentuk clavate, lonjong atau obovate, kadang-kadang bentuknya seperti bola. Kapsul biasanya sessile atau tiba-tiba meruncing di pangkal menjadi tangkai yang dipendekkan. Di dalamnya terdapat banyak pinggan, di mana benih terletak. Benih berwarna kelabu-hitam ketika masak. Secara semula jadi, apabila kapsul matang sepenuhnya, ia pecah dengan tajam dan bahan biji dikeluarkan dari jarak jauh. Apabila kotak terbuka, biji-bijian dicurahkan oleh angin, seperti garam dari pengocok garam. Percambahan biji poppy kekal tinggi selama 3-4 tahun.

Poppy adalah tanaman pemilih dan tidak sukar untuk menanamnya di kawasan kebun walaupun untuk penanam yang tidak berpengalaman. Pada masa yang sama, terdapat banyak pilihan untuk cara menghias katil bunga dan katil bunga lain dengan bunga yang terang..

Penjagaan poppy, cadangan untuk tumbuh di plot peribadi

  1. Tempat untuk mendarat. Untuk menikmati pembungaan semak popi yang cepat dan subur, disarankan menanamnya di tempat tidur bunga, diterangi sepenuhnya oleh sinar matahari. Ini juga akan menyumbang kepada pematangan buah boll yang besar. Oleh kerana di alam semula jadi, poppy tumbuh di tanah kering, anda tidak boleh menanamnya di tanah yang terlalu basah atau di mana terdapat air bawah tanah.
  2. Tidak akan menjadi masalah untuk mengambil tanah untuk popi, kerana akan senang dengan substrat kebun apa pun, hanya yang terakhir mempunyai kelonggaran dan saliran yang tinggi, dan kaya dengan nutrien. Untuk melakukan ini, kompos (tepung tulang) dan pasir sungai dapat ditambahkan ke dalam tanah. Keasidan tanah lebih baik daripada normal dengan pH 6.5-7 atau pH sedikit berasid 5-6. Loam atau batu pasir didapati paling berkesan.
  3. Menyemai popi. Biasanya, menyemai benih adalah salah satu cara utama untuk mendapatkan tanaman berbunga seperti itu. Bahan benih diletakkan langsung ke dalam tanah, sementara waktu menyemai harus sebelum musim sejuk, sehingga segera setelah tanah mencair pada musim bunga, tunas muda muncul. Sekiranya menyemai dilakukan dalam varieti tahunan, maka disarankan untuk menggulung hingga 25 cm di antara mereka, untuk popi perennial lebih baik melakukan lebih banyak. Apabila benih dibeli di kedai khusus, mereka siap untuk disemai, tetapi biji yang dikumpulkan sendiri memerlukan rawatan pra-menyemai - stratifikasi, apabila benih disimpan dalam keadaan sejuk (pada suhu 0-5 darjah panas) untuk waktu yang lama (sebulan atau lebih). Rak bawah peti sejuk boleh menjadi tempat seperti itu. Selepas itu, penyemaian dapat dilakukan pada musim bunga. Tetapi jika stratifikasi itu semula jadi, maka benih disemai di kawasan dengan musim sejuk ringan pada akhir musim gugur atau Februari. Kemudian benih dibekukan di dalam tanah. Benih poppy yang tidak mengalami stratifikasi bercambah dengan sangat buruk; perkembangan anak benih yang diperoleh dari mereka juga ketinggalan. Untuk menjadikan penanaman lebih mudah, biji boleh dicampurkan dengan pasir halus dalam nisbah 1:10. Tanah dilonggarkan hingga kedalaman sekurang-kurangnya 3 cm dan benih yang dihasilkan diedarkan ke permukaannya. Selepas itu, tanaman ditaburkan dengan ringan di atas tanah. Anda tidak boleh menyemai biji poppy secara berturut-turut, kerana secara praktiknya mereka tidak akan tinggal di lokasi di mana ia ditempatkan. Setelah menyemai, penyiraman dilakukan dan di masa depan disarankan untuk menjaga tanah dalam keadaan cukup lembap. Hampir 8-10 hari selepas musim bunga disemai, tunas poppy pertama akan muncul dan anda perlu menipisnya. Ini perlu supaya setiap tanaman mempunyai ruang yang cukup untuk tumbuh dan menerima nutrien sepenuhnya. Jarak antara anak benih harus sekurang-kurangnya 15-20 cm. Dalam hal ini, berbunga diharapkan 3–3.5 bulan setelah penaburan dilakukan dan proses ini berlangsung selama 4–6 minggu.
  4. Penyiraman juga tidak menjadi masalah dalam penanaman popi, kerana dapat mentolerir kekeringan dengan baik. Hanya jika tempoh panas seperti itu, tanpa curah hujan ditangguhkan, maka tanah harus dibasahi.
  5. Baja untuk popi umumnya tidak digunakan, kerana secara semula jadi mereka tumbuh di tanah yang agak miskin. Namun, jika anda ingin mendapatkan bunga yang subur, maka perlu mencampurkan tanah ketika menggali pada musim luruh dengan baja organik atau mineral. Mereka boleh menjadi kompos (humus) atau kompleks mineral lengkap, misalnya, Fertika atau Kemira-Universal.
  6. Cadangan am untuk penjagaan. Diperlukan, seperti halnya menanam tanaman hortikultura, untuk melonggarkan tanah setelah hujan dan menyingkirkan rumpai. Agar tidak sering melakukan tindakan sedemikian, anda harus menutup substrat di sekitar semak poppy. Spesies perennial tidak memerlukan tempat perlindungan untuk musim sejuk..
  7. Koleksi biji poppy. Mereka mula mengumpulkan kotak popi apabila semua daun tanaman sudah layu dan menjadi kuning. Kemudian warna kotak berubah menjadi coklat, yang bermaksud bahawa ia benar-benar kering. Sekiranya anda melihatnya, maka lubang kecil dapat dilihat dengan jelas di antara penutup dan selebihnya. Pada masa yang sama, biji memiliki warna abu-abu gelap, yang dapat mencapai hampir hitam.
  8. Penjagaan poppy pasca berbunga. Apabila spesies tahunan ditanam, tanaman seperti itu mesti dikeluarkan pada musim gugur. Sekiranya dikehendaki, anda dapat meningkatkan jangka waktu berbunga, maka disarankan untuk membuang kotak buah setelah ia baru mula terbentuk. Sekiranya testis tidak dikeluarkan, maka pada musim semi banyak tunas akan muncul di tempat ini, yang diperoleh dengan pembibitan sendiri. Dengan kedatangan musim luruh, perlu membersihkan tempat penanaman poppy dari sisa-sisa semak, tanah digali. Apabila menanam spesies poppy abadi, setelah berbunga selesai, hiasan tanaman jatuh, dan seluruh bahagiannya di atas tanah harus dipotong. Batang dipotong ke permukaan tanah. Biasanya poppy perennial tidak dilindungi, tetapi jika musim sejuk boleh bersalji dan sejuk, maka semak-semak ditutup dengan dedaunan kering atau ditutup dengan dahan cemara.
  9. Penggunaan poppy dalam reka bentuk landskap. Oleh kerana mekarnya yang rimbun, semak bunga seperti itu dapat terlihat bagus baik dalam bentuk penanaman tunggal dan di tempat tidur bunga klasik, mereka juga cantik di batuan. Pada masa yang sama, anda boleh merancang taman dan model semula jadi dengan aliran, katil bunga dalam gaya pedesaan dan Skandinavia. Bunga jagung dan rami hiasan, loceng dan anyelir halus, serta lupin dan bunga bakung akan menjadi tetangga yang baik untuk biji poppy. Anda juga boleh menggunakan bunga taman yang lebih cerah - peonies, iris, daylilies dan bunga bakung.

Cara membiakkan poppy?

Oleh kerana terdapat varieti tahunan dan tahunan, untuk pertama kaedah pembiakan benih akan menjadi yang terbaik, yang kedua, selain ini, sesuai untuk kaedah vegetatif - penanaman akar dan keratan hijau.

  • Pembiakan biji popi. Pada masa yang sama, penyemaian dilakukan terus ke tanah terbuka dan menunjukkan percambahan yang sangat baik. Tetapi juga diperhatikan bahawa jika anda menanam bibit popi, maka tidak akan dapat memindahkan pemindahannya. Untuk spesies poppy abadi, adalah mungkin untuk menanam anak benih, apabila benih disemai pada akhir musim sejuk di kotak anak benih yang dipenuhi dengan tanah berpasir gambut. Dalam kes ini, pemindahan ke tempat tidur bunga hanya dilakukan apabila sepasang pelat daun sejati terungkap pada anak benih. Spesies tahunan membiak dengan baik dengan pembibitan sendiri.
  • Penyebaran poppy dengan keratan. Pada akhir musim panas atau awal musim bunga, spesies poppy abadi tumbuh tunas lateral (roset anak perempuan), yang digunakan sebagai keratan untuk pembiakan selanjutnya. Soket sedemikian dipisahkan dengan teliti pada musim bunga atau musim panas dan ditanam di atas katil anak pokok (sekolah). Selepas beberapa minggu, pucuk akar terbentuk di keratan, tetapi anak benih masih perlu ditanam sekurang-kurangnya 1-2 tahun. Sekiranya kita membicarakan pelbagai jenis poppy oriental (Papaver orientale), maka disarankan untuk segera menanam keratannya di tempat tetap, kerana tanaman ini sangat tidak bertoleransi terhadap pemindahan berikutnya.

Kemungkinan penyakit dan perosak poppy semasa tumbuh di kebun

Walaupun tanaman ini dibezakan oleh kesahihannya, dengan pelanggaran sistematik terhadap peraturan teknologi pertanian, kebetulan ia dipengaruhi oleh penyakit berikut:

  1. Cendawan atau abu serbuk, timbul dari jamur dan muncul di dedaunan dengan mekar menyerupai jaring laba-laba atau larutan kapur yang tumpah, yang akan hilang setelah beberapa lama, dan akan digantikan oleh biji-bijian dengan warna hitam dan coklat terbaik. Penyakit ini memberi kesan negatif terhadap penurunan hasil popi. Semasa pemeriksaan, jika gejala seperti ini dikesan, rawatan segera dengan persediaan racun kulat adalah disyorkan. Contohnya, oksigen klorida tembaga (40 g bahan dicairkan dalam baldi 10 liter dengan air) atau larutan soda (selama 10 liter 30-50 g). Anda boleh menggunakan Fundazol fungisida atau ubat-ubatan rakyat dalam bentuk infus berdasarkan bawang putih atau mustard.
  2. Cendawan Downy (cendawan downy). Kulat juga menjadi penyebabnya. Dalam kes ini, dedaunan ditutup dengan tanda warna merah-coklat, kemudian cacat, batang dan peduncle sangat bengkok. Seiring berjalannya waktu, lapisan tinta kelabu dapat dilihat pada batang dan bahagian bawah daun, yang merupakan spora jamur. Penyakit ini menenggelamkan anak benih poppy, dan jika spesimen dewasa terjejas, maka bola kecil terbentuk, sedikit diisi dengan biji. Kaedah berurusan sama dengan abu.
  3. Fusarium layu lagi mempunyai etiologi kulat. Kelihatan baik kerana tanda bulat yang hangat pada batang dan bilah daun. Tumbuhan kering, buah kapsul tetap tidak masak dan kecil, permukaannya cacat, ditutup dengan keriput, dan menjadi coklat. Tidak ada perawatan, semua tanaman yang terjejas mesti dibuang, dan tanah di mana mereka tumbuh dibasmi kuman. Untuk ini, tanah disiram dengan larutan kulat..
  4. Alternaria dicirikan oleh penampilan lapisan warna zaitun yang kelihatan pada dedaunan dan poppy bolls. Penyakit ini berasal dari kulat, tetapi rawatan dengan ubat seperti cecair Bordeaux dan Fundazole dapat digunakan untuk melawan penyakit ini.

Untuk mengelakkan penanaman poppy daripada terkena penyakit kulat, disarankan untuk memerhatikan perubahan buah. Maksudnya, ketika tiga tahun mesti berlalu di kawasan itu sebelum poppy, setelah penanaman terakhir dari tanaman yang sama. Apabila musim luruh tiba, anda perlu memusnahkan semua sisa tanaman dengan berhati-hati, dan melonggarkan tanah hingga kedalaman sama dengan bayonet sekop.

Daripada perosak yang menimbulkan masalah ketika menanam poppy, terdapat:

  1. Weevil (poppy lurker), disajikan dalam bentuk bug yang membahayakan akar popi. Larva akan merosakkan dedaunan. Untuk mengatasi pra-penaburan, disarankan untuk menambahkan 10% butiran penyediaan Buzudin atau 7% Klorofos ke substrat. Apabila mereka terlibat dalam penanaman varieti poppy abadi, persiapan ini tertanam di substrat di antara semak. Sebaik sahaja pucuk poppy kelihatan, penyemburan dengan dedaunan Chlorophos dilakukan 2-3 kali dengan rehat 10 hari.
  2. Aphids adalah pepijat hijau atau hitam kecil yang menyedut jus berkhasiat dari daun. Sebaiknya semburkan dengan racun serangga, misalnya, Aktara dan Aktellik.
  3. Mungkin kumbang dan thrips, yang juga saya dapat mengatasi racun serangga seperti Fitoverm.

Catatan menarik mengenai bunga poppy

Sejak zaman kuno, ia telah diusahakan oleh manusia sebagai budaya hiasan. Tetapi benihnya digunakan oleh gula-gula, perasa atau menghias pastri. Juga, bahan biji digunakan untuk pengeluaran minyak teknikal daripadanya, yang berlaku untuk pembuatan marjerin..

Poppy soporific (Papaver somniferum) atau, seperti juga disebut, opium poppy, secara aktif dibiakkan oleh orang kerana mungkin mendapatkan jus susu dari kotak buahnya yang belum masak. Bahan yang dihasilkan kemudian digunakan untuk penyediaan manual untuk menghasilkan candu, yang digunakan tidak hanya sebagai obat, tetapi juga untuk ubat-ubatan perubatan yang sesuai untuk menghilangkan rasa sakit atau sebagai pil tidur, yang merupakan morfin dan kodin..

Tanaman poppy dan penanamannya sudah sangat umum sejak Zaman Pertengahan di negara-negara Asia Kecil. Ini kerana umat Islam dilarang meminum arak dan minuman beralkohol, dan merokok candu berfungsi sebagai pengganti. Hari ini, opium meluas dan ditanam tidak hanya di negara-negara Asia Kecil, tetapi juga di China dan India, serta Afghanistan. Alasan bahawa merokok poppy, misalnya, di China telah menjadi fenomena massa, adalah kerana pada tahun ke-20 abad XIX mereka berusaha untuk mencegah import dadah ke negara ini, tetapi semasa perang "candu" dengan Britain selepas kehilangannya, penghantarannya dipulihkan.

Pada tahun 2004, Rusia mengadopsi keputusan yang melarang penanaman opium opium dan varieti lain yang tergolong dalam genus Papaver, yang mengandungi bahan narkotik. Oleh itu, kod jenayah bahkan mempunyai artikel 231.

Sekiranya kita bercakap mengenai kegunaan poppy, maka untuk waktu yang lama benih poppy diberikan kepada anak-anak yang menderita gangguan tidur. Pada waktu yang sama, dari tahun 768 hingga 814, yang ditandai dengan pemerintahan Charlemagne, para petani Eropah dituduh memberikan sekitar 26 liter biji poppy sebagai pajak. Semuanya akan baik-baik saja dan bahaya bahan biji tidak diketahui sejak lama, dan hanya pada abad ke-16 seorang doktor, dan saintis-botani sambilan - Jacob Theodorus (1522-1590) tidak menerbitkan karya "Jus Benih Poppy". Penerbitan ini tidak hanya menceritakan tentang faedah menggunakan poppy, tetapi juga kerosakan yang berlaku ketika menggunakannya..

Minyak yang diperoleh dari biji poppy dianggap sebagai salah satu bahan yang paling berharga, dan bukan tanpa alasan bahawa ia digunakan dalam pembuatan produk pewarna dan kosmetik. Penyembuh tradisional pada zaman dahulu menggunakan merebus akar poppy untuk melegakan gejala sciatica (radang saraf sciatic) dan gejala migrain. Sekiranya anda membuat rebusan biji poppy, maka ubat seperti itu akan membantu mewujudkan pencernaan..

Kontraindikasi untuk penggunaan sebarang persediaan berdasarkan bahagian poppy adalah:

  • kanak-kanak di bawah dua tahun;
  • pesakit yang minum alkohol dalam jumlah besar;
  • cholelithiasis;
  • kekurangan oksigen dalam badan (hipoksia atau anoksemia);
  • emfisema paru-paru;
  • asma bronkial;
  • sembelit kronik;
  • pernafasan tertindas.

Penerangan mengenai spesies dan jenis poppy

Opium poppy (Papaver somniferun) atau Opium poppy, Sleeping poppy. Tumbuhan herba tahunan terdapat secara semula jadi di Mediterranean. Batangnya tumbuh lurus dan dicirikan oleh percabangan yang lemah. Warna mereka berwarna kelabu kehijauan, ada lapisan berlilin. Plat daun di zon akar mempunyai garis besar bujur, yang tumbuh di batang dalam bentuk elips, sementara di bahagian atas warnanya berwarna hijau kebiruan, dan bentuknya segitiga, kebetulan ada keriting.

Kegandaan dan warna bunga dalam spesies boleh sangat berbeza. Diameter bunga adalah 15 cm, sementara ketinggian batang mencapai 0,9-1 m. Warna kelopak termasuk ungu dan merah, ungu, merah jambu dan merah. Kedai bunga sering memilih untuk menanam bentuk peony, kerana bunga ini berbeza dengan kemegahan dan saiz yang lebih besar. Pembungaan memakan masa hampir sebulan, sementara bunga mekar pada waktu pagi dan pada waktu petang kelopaknya sudah jatuh.

Terdapat sebilangan besar varietas, tetapi yang paling banyak digunakan adalah:

  1. Awan hitam adalah tahunan dengan pucuk lurus dan tinggi, tingginya sekitar 1 m. Warna batang berwarna kebiruan-kehijauan. Tunas memijak pada batang pokok yang memanjang. Kelopak bunga boleh mengambil warna ungu gelap hingga rona hampir hitam. Bentuk bunga peony, sedangkan diameter di bukaan adalah 10 cm. Proses berbunga berlaku pada bulan Julai-Ogos dan membentang selama sebulan. Disifatkan oleh ketahanan terhadap sejuk.
  2. Awan salmon juga tahunan dengan dedaunan kehijauan kebiruan. Batangnya tumbuh lurus, mencapai ketinggian 1 m. Struktur bunga terry, bukaannya mencapai diameter 10 cm. Warna kelopak berwarna oren-merah. Tunas mulai terbuka pada pertengahan musim panas, berbunga diperpanjang selama 30 hari.
  3. Bendera Denmark. Ketinggian batang tidak melebihi 0,75 m. Warna kelopak adalah alasan untuk nama tertentu. Terdapat salib keputihan di latar belakang kelopak merah darah. Bahagian tepi kelopak dihiasi dengan pubertas yang dibatasi. Setelah bunga didebunga, bola hiasan yang penuh dengan biji matang.

Poppy pembibitan sendiri (Papaver rhoeas). Ramuan tahunan, batangnya berukuran hingga 30-60 cm, tetapi angka ini untuk beberapa spesimen berukuran 0,8 m. Pucuk yang tumbuh secara menegak ke atas dicirikan oleh garis besar yang bercabang dan menyebar. Ukuran daun di zon akar besar, bentuknya dibahagikan dengan tepi bergerigi. Plat daun pada batang mengambil bentuk tripartit dengan lobus yang terbahagi dalam bentuk bulu. Dedaunan dan batangnya ditutup dengan kemaluan berbulu yang keras.

Struktur warna berkisar dari sederhana, separa dua hingga dua kali ganda. Semasa membuka, diameter bunga dapat bervariasi dalam jarak 5-7 cm. Warna kelopak termasuk nada merah jambu, merah, salmon, putih salji atau merah-putih (sempadan warna yang bertentangan). Mungkin juga terdapat titik gelap di dasar kelopak..

Kawasan pertumbuhan asli jatuh di tanah di wilayah barat dan tengah Eropah, serta zon tengah Rusia. Sebilangan besar varietas dikenali hari ini:

  1. Silk Moire (Silk Moire) menyenangkan mata dengan bunga semi-ganda. Bahagian tengah kelopak adalah teduhan halus, tetapi tepi nada yang lebih tepu. Ketinggian batangnya sama dengan 0.8 cm.
  2. Shirley (Shirley) diwakili oleh bentuk taman, ketinggian pucuknya 0,75 m. Bunga-bunga itu garis besar yang sangat berkesan, warna cahaya, benang sari di tengahnya berwarna keputihan.

Holostem poppy (Papaver nudicaule) boleh didapati dengan nama Saffron poppy (Papaver croceum). Ia dilambangkan oleh tanaman herba abadi yang digunakan dalam penanaman sebagai bunga tahunan. Habitat asli berada di Mongolia dan Altai, Asia Tengah dan timur Siberia. Batangnya boleh tumbuh setinggi 0.3 m. Daun pada batang di kawasan sebelah tanah mempunyai warna kelabu atau kehijauan. Bentuk mereka berbulu. Permukaan ditutup dengan rambut atau telanjang. Apabila dibuka sepenuhnya, diameter bunga 2,5-5 cm. Tunas dimahkotai dengan pedikel kuat mencapai 15-20 cm. Kelopak ditandai dengan warna keputihan, kuning atau oren. Mekar dari Mei hingga pertengahan musim luruh.

Mereka dicirikan oleh jenis di mana tunas dapat mekar hingga akhir musim gugur. Antaranya ialah:

  • Popskayl adalah tumbuhan yang sangat spektakuler, tingginya tidak melebihi 0,25 cm. Peduncles tahan lama dan mudah menahan hembusan angin. Mereka dimahkotai dengan bunga berwarna terang, berdiameter hingga 10 cm.
  • Kardinal (Cardinal) dapat meregangkan pucuk hingga ketinggian 0,4 m, kelopak bunga menggembirakan mata dengan warna merah yang indah. Diameter bunga adalah 6 cm.
  • Ketinggian Sulfureum (Sulfureum) tidak melebihi 0.3 m. Diameter bunga tidak lebih dari 6 cm. Kelopak dengan warna kuning-lemon yang indah.

Mesej bunga poppy

Jawapan

  • Komen
  • Pelanggaran bendera

Jawapan

Poppy - Herba keluarga Poppy

Terdapat herba tahunan dan tahunan. Batangnya dikembangkan, tetapi spesies tanpa batang juga dijumpai. Tumbuhan mengeluarkan getah susu putih atau oren.

Daun - berkilau dua kali atau tiga kali dibedah, berbulu - berbulu.

Bunganya biasanya tunggal, besar, merah atau kuning, pada batang yang panjang. Stamens biasanya klavate, melebar atau nipis, banyak filamen. Anther linear ke bulat, kadang-kadang dengan pelengkap kapit pada pengikat. Ovari karpet, di antaranya terdapat 3 hingga 25 batang.

Bunga biasanya diserbuki oleh serangga, walaupun beberapa spesies diserbuki sendiri..

Buah - kapsul silinder pendek, klavat, ovoid terbalik, bujur atau sfera, sessile, unilocular; plasenta dalam bentuk plat nipis; dari atas ditutup dengan cakera cembung, piramidal, rata, yang sinarnya anti-plasenta, biasanya dihubungkan oleh selaput kulit atau membran ke dalam cakera homogen. Kotak terbuka dengan liang di bawah cakera.

Benih berbentuk selular - mesh, kecil, tanpa tambahan. Apabila benih matang, kapsul pecah dengan tajam dan biji akan tersebar jauh. Juga, penyebaran jarak jauh dikaitkan dengan fakta bahawa ketika menggali, kapsul tidak lagi ditutup dan biji terus tumpah dan angin membawa biji ringan ini dalam jarak yang agak jauh, jadi ketika bercambah nampaknya mereka disemai dengan sengaja.

Poppy terdapat di kawasan subtropis, sederhana, dan kadang-kadang lebih sejuk.

Sebilangan besar popi tumbuh di tempat di mana terdapat sedikit kelembapan - separa gurun, stepa, lereng berbatu kering, padang pasir, dll..

Poppy: gambaran bunga dan ciri penanaman

Poppy, dengan lat. "Papaver" adalah tumbuhan herba dari keluarga Poppy (Papaveraceae). Terdapat lebih daripada 50 spesies budaya tanaman ini. Tanah air poppy - Eropah Tengah dan Selatan, Asia, dan juga Australia.

Secara semula jadi, anda boleh menemui poppy di subtropik atau zon iklim sederhana. Tumbuh di padang rumput, padang pasir, separa gurun dan tempat kering yang lain.

Penerangan mengenai tanaman

Bahkan pada zaman kuno, sifat perubatan candu yang diperoleh dari biji popi yang belum matang telah dikaji. Umat ​​Islam di Anatolia dilarang meminum alkohol pada Zaman Pertengahan. Oleh itu, mereka malah menghisap candu, yang kemudian memainkan peranan dalam mempopularkan candu di Asia Kecil..

Pada masa ini, poppy diusahakan terutamanya di China, Afghanistan, Anatolia, Asia Tengah.

Poppy ditanam untuk menghias halaman belakang atau kebun, dan juga untuk penyediaan ubat-ubatan. Banyak jenis tanaman ini mengandungi bahan yang digunakan untuk membuat ubat dan bahan psikotropik, oleh itu penanaman popi dilarang di sejumlah negara..

Khususnya, bahan semacam itu adalah candu, yang diperoleh dari jus susu poppy yang sedang tidur. Ia diusahakan secara besar-besaran oleh syarikat untuk menghasilkan bahan mentah dari mana ubat kemudian dibuat (pil tidur dan analgesik).

Ciri

Poppy adalah rimpang, tumbuhan herba. Terdapat varieti satu tahun, dua tahun, dan abadi. Sistem akar inti terkubur di dalam tanah. Pucuk kuat, panjang, puber atau halus.

Buah popi, berbentuk kotak, dengan biji di dalamnya, yang terhindar dari tumpah keluar oleh "penutup" rata atau menonjol yang menutup kapsul tanaman. Sebaik sahaja poppy cukup matang - penutup pelindung pada kotak tanaman pecah, dan benih tersebar di sekitar dengan diameter yang baik.

Benih boleh menjadi produktif selama kira-kira tiga hingga empat tahun. Plat daun boleh menjadi keseluruhan atau dibedah, bergantian atau saling bertentangan. Mereka mempunyai vili yang lembut. Bunganya mempunyai sebilangan besar benang sari, terletak pada batang yang memanjang yang kuat.

Biasanya bunga poppy adalah tunggal, tetapi ada jenis dengan beberapa bunga, yang berkaitan dengan perbungaan dalam bentuk panicles. Kelopak bunga besar, berwarna merah muda, merah jambu, putih salji, ungu atau lemon.

Berkembang

Poppy tahunan tumbuh dengan baik semasa menyemai benih di tanah terbuka, jadi jarang ditanam sebagai anak benih (selain itu, anak benih popi tidak dapat digunakan secara aktif dan mudah mati semasa pemindahan). Walau bagaimanapun, bunga poppy abadi sering ditanam menggunakan anak benih. Untuk melakukan ini, ketika sepasang daun pertama muncul di pucuk tanaman, mereka dipindahkan ke tanah terbuka.

Semasa menanam biji popi, anda perlu mengambil kira sama ada ia dibeli di kedai khusus (termasuk di Internet) atau mengumpulkan diri anda dari tanaman yang sudah masak di kebun anda. Dalam kes pertama, benih tidak memerlukan persiapan untuk menanam, tetapi pada kedua mereka memerlukan. Benih yang dikumpulkan sendiri harus dibahagikan.

Benih yang dikumpulkan dari poppy tumbuh di kawasan dengan musim sejuk yang agak hangat harus disemai di tanah pada musim gugur atau akhir musim sejuk. Dalam kes ini, benih harus dibiarkan menyesuaikan diri dengan keadaan tanah yang sejuk, sehingga pada masa depan popi ini dapat bertahan dengan mudah pada musim sejuk..

Benih yang ditanam pada akhir musim bunga harus disejukkan (di bahagian simpanan sayur) selama kira-kira dua bulan. Dengan mengelakkan proses stratifikasi, anda menghadapi risiko pengembangan tanaman yang lambat dan penampilan anak benih yang terlambat..

Semasa menanam tanaman poppy di kebun, ingatlah bahawa semua jenis dan varietasnya tumbuh dengan baik di kawasan yang cukup terang di laman web anda. Bagi tanah, hampir setiap jenis popi mempunyai ciri-ciri tersendiri..

Jadi, varietas yang terbiasa tumbuh di sebatian organik yang buruk, tanah yang kering, tidak memerlukan persiapan pra-penanaman. Jika tidak, bunga mesti dipindahkan ke tanah yang diperkaya dengan nutrien (humus biasa atau makanan tulang sesuai).

Untuk mempermudahkan penanaman benih, lebih baik mencampurkannya dengan pasir cepat (dalam nisbah 1/10). Sebelum menanam, langkah pertama adalah melonggarkan tanah sedalam 25-35 mm. Seterusnya, dengan hati-hati menyebarkan biji ke seluruh permukaan dan taburkan di atasnya dengan lapisan tanah yang kecil.

Tidak semestinya menanam popi secara berturut-turut, kerana ia masih tidak dapat tetap di tempatnya semasa proses percambahan dan akan berubah. Tanah di mana penanaman dilakukan harus berusaha melembabkan secara sistematik sedikit, mengelakkan kekeringan berlebihan..

Sebaik sahaja pucuk pertama terlihat, mereka harus segera menipis, menjaga jarak sekitar 20 cm di antara mereka.Jika benih ditanam pada musim bunga, anak benih akan muncul setelah 7-10 hari. Pembungaan akan bermula di suatu tempat dalam 3-4 bulan selepas menyemai dan akan berlangsung 30-45 hari.

Poppy selepas berbunga

Poppy tahunan yang telah mekar mesti dikeluarkan dari tanah dan dihancurkan. Sekiranya anda ingin memanjangkan masa berbunga, kemudian proseskan boll yang tumbuh secara berkala. Sekiranya ini tidak dilakukan, maka pembenihan diri akan muncul pada musim depan. Pada musim luruh, cubalah membuang sisa tanaman secara sistematik, dan menggali tanah di tempat mereka.

Setelah berbunga, bunga abadi kehilangan penampilannya yang luar biasa dan oleh itu ia mesti dipendekkan dengan memotong bahagian yang tidak diperlukan. Tumbuhan seperti itu dapat dengan mudah bertahan pada musim sejuk yang rata-rata, tetapi jika embun beku sangat kuat, dan akan ada sedikit salji, maka lebih baik menutupi semak popi dengan dedaunan kering.

Penjagaan popi

Menjaga tanaman tidak begitu sukar. Pertama, ia mesti disiram hanya apabila terdapat kekeringan yang teruk untuk waktu yang sangat lama. Kedua, permukaan tanah di sebelah tanaman yang disiram harus dilonggarkan dan rumpai dikeluarkan..

Lebih baik taburkan kawasan atas tanah pucuk anda dengan mulsa, yang akan meminimumkan perawatan poppy. Untuk memberi makan bunga, ini adalah pilihan, tetapi cukup berguna untuknya..

Perosak dan penyakit poppy

Poppy tidak sering sakit, tetapi dengan penjagaan yang buruk dan keadaan persekitaran yang berbahaya, ia boleh terkena kulat (cendawan tepung), fusarium, peronosporosis atau alternaria. Oleh itu, cendawan tepung menampakkan dirinya, memukul daun semak popi, di mana bentuk bunga putih.

Beberapa saat kemudian, plak itu hilang, tetapi meninggalkan tempatnya badan-badan jamur, yang kelihatan seperti bintik-bintik kemerahan atau hitam kecil.

Cendawan tepung sangat berbahaya bagi popi dan mempunyai kesan buruk terhadap pertumbuhan dan pembungaannya. Sekiranya anda menemui tanda-tanda penyakit ini pada semak poppy, ia mesti segera dirawat dengan larutan soda, dalam perkadaran berikut: 40 gram soda per 10 liter air.

Anda juga boleh menggunakan HOM: kira-kira 40 gram bahan per baldi air. Anda juga boleh menyemburkan popi dengan infusi bawang putih, larutan mustard atau racun kulat (Medex).

Fusarium boleh menjadi penyakit poppy lain. Dalam kes ini, di semak yang dijangkiti, bahagian atas pucuk dan plat daun ditutup dengan bintik kehitaman. Belukar mengering, kapsul berhenti berkembang, memutarbelitkan dan berubah menjadi coklat.

Fusarium merosakkan sistem vaskular poppy, yang mengalir ke seluruh badan tumbuhan. Sayangnya, tanaman yang terjejas tidak dapat disembuhkan dan popi yang terkena mesti dikeluarkan dari tanah dan dimusnahkan, dan kawasan berhampiran semak harus dirawat dengan larutan antijamur (cecair Bordeaux, dll.).

Poppy kadang-kadang dijangkiti penyakit lain - Alternaria, yang juga merupakan kulat. Dalam kes ini, bintik-bintik warna hijau kekuningan akan muncul di atas bolls dan plat daun. Poppy yang terkena harus disembur dengan racun kulat.

Sekiranya semak poppy anda diserang peronosporosis, atau disebut cendawan berbulu, maka anda akan melihat perkara berikut: tunas dan tangkai bunga poppy akan berpusing, piring daun akan ditutup dengan bintik-bintik kecoklatan, akan berubah bentuk dan runtuh.

Seterusnya, di sebelah kiri daun, mekar kelabu-ungu akan muncul - ini adalah spora dari jamur peronospora. Ia mempunyai kesan buruk terutamanya pada anak benih. Hasilnya, biji popi menghasilkan biji yang jauh lebih sedikit daripada biji semak yang sihat. Anda perlu melawan penyakit ini dengan cara yang sama seperti cendawan tepung..

Untuk mencegah perkembangan penyakit kulat pada poppy, tidak boleh ditanam (selama kira-kira tiga tahun) di tempat yang sama di mana ia tumbuh lebih awal. Di samping itu, pada musim gugur di kebun atau plot peribadi di mana poppy tumbuh, anda perlu secara berkala mengeluarkan sisa-sisa tanaman bunga, yang perlu dihancurkan.

Dalam tempoh yang sama, lebih baik menggali dan melonggarkan tanah di tapak bekas popi dengan kedalaman sekitar 15-20 cm.

Mengenai serangga yang mengganggu poppy, seseorang dapat menonjolkan kumbang. Perosak ini merosakkan akar tanaman, dan larva suka memakan daun popi. Untuk pencegahan, dalam hal ini, sebelum menanam benih, butiran tujuh persen klorofos harus ditambahkan ke tanah (anda juga dapat menggunakan sepuluh persen basudin).

Perlu diingat bahawa jika anda mempunyai poppy abadi, maka bahan ini harus ditambahkan ke tanah hanya di antara tanaman. Sebagai tambahan, anak benih poppy, sebaik sahaja muncul, perlu disembur dengan larutan klorofos (2-3 kali) dengan selang satu setengah minggu.

Juga, poppy dapat melihat kutu daun, untuk memerangi yang mana anda dapat menyemburkan semak dengan rebusan abu atau air sabun (Antitlin dan Aktellik juga sesuai).

Jenis dan ragam

Poppy sering ditanam sebagai tahunan, tetapi kadang-kadang berbunga untuk jangka masa yang lebih lama (hingga dua hingga lima tahun). Mereka gemar menggunakan poppy dalam reka bentuk lanskap kerana bunganya yang cantik, besar, ekspresif dan berwarna-warni. Jenis poppy berikut adalah yang paling digemari oleh tukang kebun:

Dalam artikel lain kami menerangkan: Enegolovnik.

  • Poppy kosong.

Dalam bahasa lat. dipanggil "Papaver nudicaule". Kekal ini sering ditanam di kebun sebagai tanaman abadi. Spesies ini berasal dari Mongolia, Altai, Asia Tengah dan Siberia Timur. Belukar mencapai ketinggian 30-35 sentimeter. Plat daun yang terletak di bahagian akarnya berbulu, mempunyai warna kehijauan atau kehijauan muda.

Permukaan daunnya licin atau licin. Bunga tumbuh di atas becak yang kuat (panjang 16-22 cm) dan mencapai diameter 25-50 mm. Bunga itu dicat putih salji, kekuningan atau pic. Pembungaan berlaku dari Mei hingga Oktober. Keseluruhan badan bunga mempunyai racun dalam komposisinya, jadi anda harus berhati-hati dengannya. Varieti spesies ini mula mekar pada akhir musim bunga dan berakhir pada minggu-minggu musim luruh yang lalu. Yang paling popular adalah:

  • "Popscile". Berbagai ini bersaiz kecil, lebih-lebih lagi, sangat elegan dan cantik. Tingginya hanya 20-25 cm. Batang bunga tahan angin yang kuat. Bunga ini berdiameter sekitar 9-12 cm.
  • "Kardinal". Varietas tumbuh tinggi hingga 35-40 sentimeter. Bunga ini berdiameter sekitar 6 cm, mempunyai warna garnet yang kaya.
  • Sulfureum. Belukar setinggi 25-35 sentimeter. Bunga safron berdiameter kira-kira 6 cm.
  • "Atlas". Pertumbuhan varieti kira-kira 18-22 cm. Bunga adalah 50 mm. berdiameter mempunyai warna keputihan atau lemon.
  • Roseum. Belukar tumbuh hingga 40-45 cm, mempunyai bunga berwarna merah jambu sendiri, berdiameter sekitar 6 cm
  • Biji popi

Dari lat. Papaver rhoeas. Tanah air dari pelbagai jenis poppy ini adalah Eropah Barat dan Tengah, serta Anatolia, Mediterranean dan beberapa wilayah tengah Persekutuan Rusia. Ini mempunyai pucuk tegak tegak yang tersebar di kawasan yang baik di sekitarnya. Ketinggian semak boleh mencapai 30-60 cm.

Plat daun pada batang terbahagi kepada tiga lobus, dan di dekat akarnya besar, bersirip dan bergerigi. Permukaan daun dan pucuk ditutupi dengan villi yang keras. Bunga boleh berganda atau biasa, berdiameter sekitar 6 cm. Warna bunga berwarna merah jambu, bata ringan, rubi atau keputihan yang kaya, dengan tepi gelap di sekitar tepinya.

Juga, di bahagian tengah bunga, kelopak mungkin mempunyai bintik coklat gelap. Spesies ini telah diusahakan sejak akhir abad ke-16. Banyak jenis varieti ini diusahakan oleh tukang kebun. Varieti yang paling terkenal:

  • "Shirley". Ketinggian varieti mencapai 72-77 sentimeter. Bunga itu mempunyai warna keputihan dan benang pucat.
  • "Sutera moire". Ia mempunyai bunga separuh berganda. Kelopak di sepanjang sempadan mempunyai warna merah tua yang kaya dengan warna tengah yang halus.
  • Pil tidur poppy.

Dari bahasa Latin "Papaver somniferum". Varieti ini tumbuh di Yunani, Tunisia, Itali dan negara-negara berdekatan. Pucuk tegak, sedikit bercabang, tumbuh setinggi satu meter, mempunyai warna biru-kehijauan dan mekar berminyak.

Plat daun memanjang dekat akar, dan bujur pada batang. Di bahagian atas semak, daunnya berwarna hijau, mirip dengan segitiga. Bunga spesies ini adalah tunggal dengan diameter 90-100 mm., Mempunyai warna merah jambu, ungu, putih, ungu atau merah.

Kadang-kadang terdapat bunga dengan bintik-bintik hitam-coklat atau keputihan di pangkal bunga di kelopak. Tidur poppy mekar selama kira-kira 20-30 hari. Dikembangkan dari akhir abad ke-16. Varieti kegemaran spesies ini di kalangan tukang kebun adalah seperti berikut:

  • Bendera Denmark. Ketinggian semak matang kira-kira 72-80 sentimeter. Varietas itu diterjemahkan sebagai "bendera Denmark", untuk menghormati warna kelopaknya yang tidak biasa: ia memiliki kelopak merah, dan dari pusat bunga itu muncul kawasan putih yang kelihatan seperti salib. Namun, walaupun tanpa bunga, varieti ini sangat indah, kerana apabila pudar, anda dapat melihat kotak yang anggun.
  • "Keluarga Riang". Kotak benih varieti ini mempunyai bentuk yang luar biasa, mengingatkan ayam betina yang dikelilingi oleh ayam, itulah sebabnya varietas itu mendapat namanya. "Keluarga" sering digunakan untuk membentuk sejambak musim sejuk.

Varieti poppy tidur, mirip dengan peonies, tidak kurang simpati. Sebahagian daripada mereka:

  • "Awan putih". Varietas ini mempunyai bunga putih salji yang sangat besar yang tumbuh di peduncle kuat setinggi satu meter.
  • "Awan kuning". Mempunyai perbungaan besar, terang dan keemasan.
  • "Awan hitam". Pelbagai ini dibezakan dengan warna kelopak ungu gelap..
  • "Zartrosa". Ketinggian semak pelbagai ini mencapai 70-90 cm. Bunga berwarna merah jambu pucat dengan diameter 90-100 mm. Mempunyai bintik putih di bahagian tengah bunga pada kelopak.
  • "Schneeball". Belukar tumbuh hingga 80 cm. Bunga-bungaan varietasnya berganda, putih, dan berdiameter 10-12 sentimeter. Kelopak di dalam bunga memiliki tepi curam.
  • "Zwerg rosenpot". Varietas tumbuh hingga ketinggian 40-60 sentimeter. Bunga berwarna merah jambu berganda, berdiameter sekitar 9-11 sentimeter. Kelopaknya berbentuk elips dan mempunyai bintik pucat kecil di tengahnya. Tepi kelopak di dalam perbungaan kelihatan seperti pinggiran.
  • Poppy Oriental.

Dari lat. Papaver orientale. Poppy ini berasal dari Obkhazia, Ossetia, Caucasus, Turki (bahagian timur dan utara). Ia mempunyai pucuk yang kuat, tebal dan jahat, tingginya 80-100 sentimeter. Plat daun berhampiran akar tumbuh hingga 30-35 cm panjang.

Daun batang tanaman lebih kecil. Bunganya tunggal, berdiameter 17-19 cm. Warna kelopak bunga berwarna merah tua, dan di dasar kelopak terdapat bintik-bintik kecil rona coklat gelap. Spesies ini mekar selama beberapa minggu..

Mempunyai debunga ungu gelap yang lebah tidak memintas. Spesies ini mula ditanam pada awal abad ke-18. Yang paling disukai oleh tukang kebun adalah jenis berikut:

  • Ratu cantik. Belukar tumbuh hingga ketinggian 85-95 cm. Bunga-bunga itu sutera, menyerupai piring dalam bentuknya.
  • "Hitam dan putih". Pucuk pelbagai tumbuh tinggi 75-80 cm. Bunga-bunga dicat di bawah naungan bersalju dengan setitik warna gelap di dasar kelopak.
  • "Bulan biru". Ia memiliki warna kelopak yang sangat luar biasa: biru kaya, tidak seperti kebanyakan spesies dan jenis yang mempunyai warna merah bunga. Belukar tumbuh hingga 95-110 cm.
  • "Cedric Morris". Belukar mencapai ketinggian 0,8 m. Bunganya berwarna ungu, lebar dengan bintik gelap di dasar kelopak.
  • Rosenpokal. Pelbagai ini dibezakan dengan pelbagai warna warna merah jambu. Belukar mencapai ketinggian 80 sentimeter hingga satu meter. Sangat tahan fros.
  • "Allegro". Pertumbuhan semak tumbuh hingga 40 cm. Permulaan berbunga jatuh pada tahun yang sama dengan menyemai.
  • "Pizzikato". Pelbagai jenis yang sangat kecil, dengan bunga besar, keputihan atau merah tua.
  • Cemerlang. Bunganya besar, berwarna ruby ​​dengan gelap di tengahnya. Panjang peduncles mencapai 85-95 cm. Cintai matahari, tidak takut fros.

Sifat popi

Beratus-ratus tahun yang lalu, hingga zaman kuno, banyak saintis dan penyembuh mempelajari sifat-sifat popi. Biji popi opium digunakan untuk menyiapkan pil tidur atau penyelesaian penghilang rasa sakit. Pada abad ke-8, poppy sangat dihargai di negara-negara Eropah dan para penguasa pada waktu itu bahkan memperkenalkan pajak khusus, yang mana para petani harus membawa sekitar 25 kilogram biji bunga ini.

Candu, yang diperoleh dari biji poppy, digunakan untuk mengobati pelbagai penyakit, keadaan tidak sihat, termasuk insomnia. Pada masa itu, kesan berbahaya dari zat yang terdapat dalam biji poppy belum dipelajari. Ia tidak sampai abad ke-16 bahawa ahli botani dan doktor Jakob Müller menerbitkan karyanya "Poppy Seed Juice", yang menjelaskan sifat positif dan negatif dan berbahaya dari poppy..

Poppy (iaitu minyak biji poppy) kini digunakan dalam pengeluaran kosmetik dan cat. Dalam perubatan rakyat, biji poppy biru digunakan untuk membuat penekan batuk yang menghilangkan kahak dari paru-paru..

Mereka membuat decoctions analgesik, ubat-ubatan yang melegakan proses keradangan, merawat penyakit hati dan perut. Kaldu poppy melegakan sakit kepala dan migrain, merawat buasir, membantu mengaktifkan pencernaan, merawat cirit-birit, proses keradangan sistem genitouriner.

Walau bagaimanapun, perlu dipertimbangkan sifat berbahaya poppy dan kontraindikasi terhadap penggunaan produknya..

Poppy dan zat yang berasal daripadanya, infus dan produk lain tidak boleh dimakan oleh orang tua, kanak-kanak di bawah 2 tahun, dan juga penggemar alkohol (kerana ini dapat meningkatkan kesan negatif alkohol pada tubuh dan menyebabkan keracunan yang teruk).

Poppy dan turunannya juga dikontraindikasikan untuk penghidap asma, penyakit kronik..