Cara memilih herring yang paling sedap dan berkhasiat

Herring adalah ikan yang luar biasa, kaya dengan vitamin dan mineral, ia mengandungi asid lemak omega-3 yang menyokong kesihatan sistem kardiovaskular kita. Terdapat banyak selenium dalam herring, yang diperlukan untuk kelenjar tiroid kita, vitamin D, yang hari ini hanya orang yang malas tidak membicarakannya (menurut beberapa sumber, vitamin D adalah pencegahan barah terbaik). Untuk semua faedahnya, ikan haring adalah ikan yang murah dan berpatutan untuk semua orang, yang tidak dapat dikatakan mengenai jenis ikan yang lebih elit yang diiklankan untuk mendapatkan Omega-3. Dan ikan hering mempunyai satu kelebihan lagi - ikan ini tidak ditanam secara buatan, di takungan dengan keadaan menjaga yang meragukan dan pemacu pertumbuhan dalam diet. Herring tumbuh sendiri dan membina lemak di perairan sejuk.

Herring sedap dan berkhasiat. Ini adalah makanan pembuka tradisional bagi masyarakat kita, yang sesuai dengan kentang, roti hitam dan bawang. Salah satu salad musim sejuk yang paling disukai disediakan dengan herring masin - "Herring di bawah mantel bulu". Anda akan terkejut, tetapi ikan haring boleh digoreng, dan di banyak negara ikan disediakan dengan cara ini. Herring paling popular di Norway, malah ada percutian untuk menghormati hasil tangkapan ikan yang luar biasa ini..

Untuk mendapatkan hasil maksimal dari ikan, menikmati rasa dan tidak mendapat keracunan makanan, anda perlu mengetahui cara memilih ikan haring..

Herring mempunyai habitat yang luas. Ikan dijumpai di Lembangan Pasifik. Di Lautan Atlantik, di Laut Hitam, terdapat juga ikan hering Caspian, Laut Putih dan Azov. Herring "zalom" Caspian sangat dihargai. Pada asasnya, di kaunter kami, anda dapat mencari Pasifik dan Atlantik, rasanya hampir sama. Ingat, ikan hering terasa lebih enak ketika ditangkap di perairan yang lebih sejuk. Ikan mendapat lemak, ini memberi kesan positif terhadap sifat dan rasanya. Pilih ikan haring laut yang besar dan berlemak, ia pasti menggembirakan rasanya.

Timbangan ikan haring yang baik harus bersinar, sementara bangkai itu sendiri harus elastik, mudah mendapatkan kembali bentuknya setelah menekan dengan jari, dan mempunyai bau amis yang menyenangkan. Bangkai ikan itu sendiri tidak boleh ditutup dengan lendir, ikan haring tidak boleh licin sehingga jatuh dari tangan. Sekiranya ikan mempunyai perut yang lebat, ia tidak tersekat, maka dengan kebarangkalian yang tinggi terdapat kaviar di dalamnya yang boleh anda makan.

Dan anda mungkin pernah mendengar bahawa petunjuk utama kesegaran ikan adalah matanya. Pada ikan segar, mata harus transparan, dalam ikan masin yang masin ringan, mereka mungkin kemerahan, tetapi pada ikan haring yang sangat masin, mereka ditutup dengan filem, mendung. Tetapi kadang-kadang mata yang keruh itu boleh menjadi tanda kerosakan, jadi berhati-hati menilai parameter lain..

Herring boleh dijual segar, beku atau masin. Herring masin ringan akan sedikit berdarah ketika memotong, herring masin yang mencukupi tidak akan mempunyai ini. Tetapi banyak gourmet menganggap herring masin ringan sebagai yang paling sedap. Oleh itu, dalam kes ini, semuanya hanya bergantung pada citarasa anda. Anda juga boleh membeli ikan hering segar, memasukkannya ke dalam peti sejuk selama 3 minggu dan kemudian, setelah pencairan, makan sekurang-kurangnya mentah - ia pasti tidak mengandungi helminths.

Apa yang berbeza :: jenis herring

Herring adalah ikan yang terkenal dalam bentuk masakan yang lengkap, lengkap dari segi nutrisi - dalam masin dan salai (kurang kerap). Herring rasanya enak, tetapi ragam herring berbeza.

Tradisi dan habitat kuliner

Ia digunakan terutamanya di dapur meja sejuk, walaupun ada juga beberapa hidangan panas yang disediakan dari herring masin yang direndam dan jarang dari yang segar, kerana kandungan lemaknya, ia sangat tidak sesuai untuk disimpan.

Semakin baik rasa herring, semakin baik keadaan habitatnya. Oleh itu, ikan hering Atlantik, yang sangat enak rasanya, tumbuh di pesisir Norway, Belanda dan Iceland - di sini keadaan yang paling baik untuk penyuapannya disebabkan oleh arah arus lautan. Populariti, jenis herring ini mempunyai rasa yang menyenangkan, daging lembut, masin yang baik dan aroma herring yang khas..

Sejarah ikan masin masin

Ikan masin masin adalah hidangan tradisional di meja Rusia, walaupun yang pertama mengasin ikan ini adalah Beckel Belanda pada tahun 1385. Dia mencipta kaedah mengasinkan ikan dan menjadi terkenal pertama kali di seluruh Belanda dan kemudian di seluruh Eropah. Untuk menghormatinya, herring Belanda terbaik disebut backling di seluruh Eropah dan berbeza rasanya dari semua jenis acar berikutnya. Kemudian, pada abad ke-17, ikan hering Belanda berhijrah ke Rusia, di mana ia menjadi hidangan kegemaran rakyat Rusia. Cara pengambilan ikan hering Belanda adalah sesuai dengan rasa orang Rusia, jadi kemudian mereka enggan menerima jenis herring lain..

Makan

Herring dimakan mentah, salai, asin dan acar. Ini adalah sumber vitamin A, D dan B12, serta asid lemak tak jenuh ganda. Menurut kajian baru-baru ini, memakan herring dalam makanan mengurangkan risiko terkena penyakit jantung dan vaskular, kerana peningkatan jumlah lipoprotein berkepadatan tinggi di dalam badan. Lemak herring mengurangkan ukuran adiposit (sel lemak), yang dapat membantu mengurangkan risiko diabetes jenis 2. Selain itu, herring mengandungi antioksidan.

Garam masin

Terdapat tiga cara pengasinan ikan hering: dengan garam kering (disebut garam kering), air garam (asin basah), dan menggunakan garam kering dan air garam pada masa yang sama (campuran garam).

1. Biasanya ikan masin dalam tong (hingga 120 l).

2. Ikan berkualiti tinggi, masin penuh mempunyai daging yang kuat dengan rasa yang baik dan warna yang seragam..

3. Arteri besar dan rongga perut mengandungi darah beku.

4. Dengan asin pedas, campuran pemprosesan ikan terdiri dari garam, gula (1-3%) dan pelbagai rempah seperti lada, daun salam, cengkeh, kayu manis, halia, pala, dan lain-lain, yang memberikan produk jadi rasa istimewa. dan rasa.

5. Herring Atlantik memang masin. Asin memberi herring rasa yang sangat menyenangkan dan oleh itu cara utama memprosesnya..

6. Herring Atlantik masin (berlemak dan lebih kurus) boleh digunakan dengan cara yang berbeza: sebagai hidangan mandiri dan sebagai tambahan kepada hidangan lain.

7. Berukuran, ikan hering Atlantik masin besar, sederhana, kecil. Tetapi dari segi kandungan lemak: lemak (dengan kandungan lemak lebih dari 12% dan rendah lemak (lemak kurang dari 12%)).

Menurut peraturan teknikal, herring segar diasinkan dalam bentuk berikut:

  1. Tidak terpalit - keseluruhan;
  2. Gutted - bahagian sirip visera dan dada bersama dengan bahagian perut yang berdekatan dikeluarkan; insang, kaviar atau milt dapat dikekalkan;
  3. Tanpa insang - insang dan bahagian visera dikeluarkan, perut tetap utuh;
  4. Separuh tenggelam - perut diukir pada sirip dada, bahagian dalamnya dapat dikeluarkan sebahagiannya;
  5. Tanpa kepala - kepala dan inti dikeluarkan, kaviar atau susu boleh dibiarkan;
  6. Badan - kepala, sirip ekor, perut bawah, telur atau susu dikeluarkan;
  7. Potongan - ikan dipotong menjadi panjang sekurang-kurangnya 5 cm.

Salah satu kriteria utama adalah kemasinan

Dari segi kemasinan, produk yang dijual berbeza:

  1. herring Atlantik sedikit masin (kandungan garam 6-10%);
  2. herring Atlantik masin sederhana (garam 10-14%);
  3. herring Atlantik masin (lebih daripada 14% garam).

Mengikut kualiti, herring masin dikelaskan ke dalam kelas I dan II. Cara membezakan?

Herring Atlantic asin dijual dalam tong kedap air (dengan kapasiti 120 liter) dan dalam kotak kayu khas. Di setiap tong dan di setiap kotak terdapat herring dengan ukuran yang sama, dipotong dengan cara yang sama, dari varieti yang sama. Herring diletakkan dalam tong dan kotak dalam barisan yang padat. Dalam tong, herring harus diisi dengan air garam. Mereka berbaring di dalam kotak tanpa air garam.

Herring masin ringan yang dibungkus dalam kotak menjalani pra-rawatan berikut: herring segar dimasukkan ke dalam kolam dengan air garam dan disimpan di sana sehingga kandungan garam di dalamnya mencapai 7-10%. Kemudian diletakkan di dalam kotak kayu yang bersih dan kukuh yang dilapisi dengan perkamen dan dijual (rata-rata 40 kg ikan setiap kotak). Herring semacam itu sangat enak dan sangat berharga untuk dimasak..

Herring masin pedas disediakan dari herring Atlantik segar kelas 1, sejuk atau beku, serta dari sedikit masin (6-9% garam) atau masin sederhana (9-12% garam), herring Atlantik berlemak atau rendah lemak.

Timbangan dikeluarkan dari ikan masin masin, diletakkan dalam tong dalam lapisan bersama dengan rempah dan garam. Untuk pengawetan, yang disiapkan dengan cara yang sama seperti untuk pengasinan pedas, ikan masin masin disusun dalam lapisan dalam tong, juga bersama rempah dan garam. Teratas dengan perapan cuka. Herring acar lebih lembut dan lebih enak daripada herring masin biasa.

Harus diingat bahawa herring kelas dua, jika sedikit masin, mungkin mengandung patogen, kerana perkembangan mereka ditekan hanya pada kepekatan garam 10 hingga 15%. Sekiranya herring tersebut disimpan dalam larutan masam masam, maka ini juga tidak akan menyelamatkan keadaan, kerana kulat dan ragi berjamur tahan terhadap cuka. Oleh itu, lebih baik tidak mengambil ikan seperti itu..

Varieti herring berbeza dalam kaedah dan teknologi pengasinan, yang dapat mengungkapkan aroma penuh ikan yang sihat dan enak ini..

Kami menguji herring dan memilih yang paling sedap!

Ingat bagaimana rupa herring? Seekor ikan gemuk dengan kepala, yang disembelih tepat di surat kabar, tulang dibersihkan, rabung dikeluarkan. Bau itu ada di seluruh apartmen. Mereka merebus kentang dengan seragam mereka, memotong bulu bawang yang tumbuh di ambang tingkap, memotong sepotong roti bulat hitam... Ini adalah makan malam keluarga rata-rata.

Sekarang mesin basuh sedang mencuci pakaian, pembersih vakum robot sedang membersihkan pangsapuri, bahkan ikan hering telah dibersihkan dan dibungkus dengan indah di dalam balang - buka dan makan. Tetapi seberapa sihat dan enaknya ikan hering itu? Mari kita fahami dalam ujian kami.

Mari kita analisis komposisi pengawet ikan.

Terdapat mitos bahawa herring tersebut dirawat dengan kimia untuk membubarkan tulang dan mendapatkan fillet tanpa tulang. Ahli teknologi mendakwa bahawa tulang dilembutkan oleh asid: sitrik, laktik, malik.

Natrium benzoat atau E211 adalah bahan tambahan makanan yang tergolong dalam kumpulan pengawet. Diluluskan untuk digunakan di banyak negara Eropah. Apabila digunakan dalam produk yang mengandung vitamin C, pembentukan benzena karsinogenik dalam kepekatan melebihi tahap maksimum yang dibenarkan adalah mungkin. Maksudnya, jika anda melihat sodium benzoat dan vitamin C di E211, lebih baik tidak membeli produk tersebut. Mempunyai tahap bahaya yang tinggi. Hadir dalam semua sampel yang diuji.

Natrium sitrat E331 - bahaya rendah.
Natrium asetat E262 - bahaya yang sangat rendah.
Potassium sorbate E202 - bahaya yang sangat rendah.
Dextrose adalah gula sederhana yang terbuat dari jagung.
Monosodium glutamat E621 - bahaya rendah.
Glucono Delta Lactone E575 - Bahaya Rendah.

Sebilangan besar herring hanya mengandungi sodium benzoat dan kalium sorbate. Tetapi ikan hering yang menduduki tempat pertama dalam ujian kami ternyata menjadi juara kimia tambahan.

Potongan herring dalam minyak, "Meridian"

Pengilang: JSC PKP "Meridian", Moscow

Bahan: herring Atlantik, minyak bunga matahari halus, garam, dekstrosa, laktosa, pengatur keasidan: natrium sitrat, natrium asetat, sitrik, laktik, asid malik, E575, penambah rasa dan aroma monosodium glutamat, pengawet E211 dan E202.

Banyak kimia, walaupun dengan tahap bahaya yang rendah.

Apabila balang dibuka, tidak ada ikan hering di tengahnya, hanya di tepi. Runtuh dan sedikit pahit, tidak terlalu masin, tanpa rasa.

Harga: 60 rubel / 100 gr
Gred purata: 3.6

Herring Sungusto

Pengilang: LLC "Sozvezdie", Omsk

Bahan-bahan: Pacific herring fillet, minyak sayuran, garam, pengawet (natrium benzoat, kalium sorbat, asid sorbik), penambah rasa dan aroma natrium glutamat, pengatur keasidan (asid asetik, asid askorbik, natrium sitrat, pirofosfat, trifosfat, glukono-delta- lakton), dekstrosa.

Herring yang paling sedap. Potongan besar, berlemak, tegas, garam dan perasa biasa, kandungan lemak yang baik Pada masa yang sama, natrium benzoat dan vitamin C serentak terdapat dalam herring yang paling lazat. Gabungan ini berbahaya bagi kesihatan..

Kami juga mendapati pirofosfat dalam komposisi (E450 mempunyai tahap bahaya rata-rata), triphosfat (E451 mempunyai tahap bahaya rata-rata).

Harga: 79 rubel / 100 gr
Gred purata: 4.6

Herring "Teluk Banyak"

Pengilang: A / LLC "Agama Royal Greenland", wilayah Moscow

Bahan-bahan: herring Atlantik, minyak bunga matahari yang dihilangkan bau, garam, gula, bahan pengawet E211, E 202.

Herring ini mengambil tempat terakhir dalam ujian kami. Penguji menulis: terlalu banyak minyak, herring secara harfiah jenuh dengannya, rasanya anda tidak memakan herring dengan mentega, tetapi mentega dengan ikan haring. Potongannya sangat kecil dan terlalu masin.

Harga: 79 rubel / 100 gr
Gred purata: 2.8

Herring "Matias", "Santa Bremor"

Pengilang: JV "Santa Bremor", Brest

Bahan-bahan: Atlanta herring fillet, minyak bunga matahari, asid sitrik, pengawet: sodium benzoat, kalium sorbate.

Herring ini berada di tempat kelima. Potongan yang sangat lembut, longgar, berantakan, sangat masin, anda dapat merasakan sejenis cuka. Potongan rata-rata, tidak ada tulang sama sekali. Meninggalkan rasa yang tidak menyenangkan.

Harga: 83 gosok / 100 gr
Gred purata: 3.0

Herring "Laut Rusia"

Pengilang: JSC "Laut Rusia", wilayah Moscow

Bahan-bahan: fillet herring Atlantik, minyak sayuran, garam, gula, bahan pengawet: natrium benzoat, kalium sorbat.

Pendapat mengenai herring ini sangat dibahagikan. Beberapa penguji memberi lima dan memuji rasa ikan haring, yang lain memperoleh 1 poin, yang mengimbangi ulasan hangat. Mereka menulis tentang ikan hering ini: tulang besar melekat, tidak selesa untuk dimakan, rasanya tidak enak, garam berderit pada gigi, enak, berdaging, potongannya hancur dan tidak tetap bentuknya, ikan haring mempunyai rasa klasik, manis, anda dapat merasakan penambahan gula.

Harga: 71 gosok / 100 gr
Gred purata: 3.2

Tempat pertama Sungusto herring, 4.6 mata, 79 rubel / 100 g
Herring tempat kedua "Meridian", 3.6 mata, 60 rubel / 100 g
Herring tempat ketiga "Laut Rusia", 3.2 mata, 71 rubel / 100 g
Herring tempat ke-4 "Matias" "Santa Bremor", 3 mata, 83 rubel / 100 g
Herring tempat ke-5 "Bay of Plenty", 2.8 mata, 79 rubel / 100 g

Kami mengira kos berdasarkan berat ikan, dan bukan setiap bungkusan.

Herring

Nama "herring" menyembunyikan lebih daripada lima puluh spesies ikan laut (jarang air tawar), diedarkan dari garis lintang sederhana ke kawasan tropika di seluruh dunia.

Penyebutan pertama ikan herring berlaku pada tahun 702 di sejarah monastik di England. Dari abad ke-11 hingga ke-15, nelayan Hanseatic memburunya di pantai Jerman dan Denmark di Laut Baltik, dan ikan haring masin menjadi barang perdagangan penting bagi pedagang Hanseatic. Di Flanders Belanda, pada tahun 80-an abad ke-14, seorang nelayan sederhana dari kampung Bierfleet Willem Jacob Beikelzon mencipta teknologi khas untuk pengasinan ikan haring. Ini adalah dorongan untuk pemulihan ekonomi di Belanda - bukan kerana mereka mengatakan bahawa Amsterdam dibina di atas tulang ikan. Herring Belanda terbaik di semua negara Eropah Barat disebut Beckling (untuk menghormati Beikelzon). Herring datang ke Rusia pada abad ke-15, pada akhir abad ke-16 ia terjual habis dalam tong beribu-ribu, dan sudah pada abad ke-17, ikan haring menjadi salah satu hidangan utama meja rakyat Rusia. Herring yang diimport agak mahal, dan orang miskin sering berpuas hati dengan air garam herring di mana mereka mencelupkan lobak mereka. Tetapi kemudian di Rusia mereka mula memberi garam kepada ikan haring Caspian, Azov dan Kerch, harganya jauh lebih rendah daripada harimau Belanda. Jauh di luar sempadan Rusia, ikan hering itu terkenal, yang ditangkap oleh para biarawan di Biara Solovetsky. Rahsia rasa luar biasa dari herba Solovetsky tetap tidak dapat diselesaikan.

Herring adalah ikan komersial yang berharga, dagingnya mengandungi fosfor, yodium, vitamin A, B1, B2. Semasa memilih, lemak dan saiz herring sangat penting. Oleh itu, kita dapat membahagikan ikan yang kita jual secara bersyarat ke dalam kategori berikut: kandungan lemak rendah dan sederhana (hingga 20%) wujud di Atlantic, Baltic, Sea White, Sea North dan Murmansk herring. Di Laut Pasifik, ikan hering Sakhalin, Okhotsk dan Kamchatka memenuhi kriteria untuk kategori ini. Di lembangan Caspian - Dolginskaya, Volga, Puzanok. Di lembah Azov-Laut Hitam - Dnieper dan Don. Kategori berani merangkumi Kerch dan Danube. Kategori herring berlemak dan besar boleh dikaitkan dengan Caspian terpilih (aka hall), polar dan Iceland. Kandungan lemak yang meningkat terdapat pada ikan Zhupanovskaya dan Olyutorskaya yang ditangkap di wilayah Kamchatka. Pada akhir bulan September, kandungan lemak herring besar ini dapat mencapai 34%. Dari ikan hering kecil yang ditangkap di negara kita, seseorang dapat membezakan sprat dan herring Baltik, kilka Caspian - biasa dan ikan teri, sprat dan ikan teri Laut Azov-Hitam. Herring Atlantik (Latin Clupea harengus) mungkin salah satu jenis ikan komersial yang paling popular dan meluas di dunia. Sebilangan besar sekolah ikan ini berjalan di kedua-dua belah Atlantik. Herring Atlantik tumbuh dengan panjang 45 cm dan berat 500 g. Ia mempunyai daging lembut dan aroma amis yang indah..

Dalam jumlah besar, ikan hering muncul di kaunter dalam bentuk asin, lebih jarang pada salai. Lebih jarang anda boleh mendapatkannya ais krim, dan sebagai pengecualian - segar atau goreng dalam pakej vakum. Sementara itu, herring berlemak yang dimasak secara keseluruhan dalam kuali atau arang lebih enak, terutamanya jika anda memilih pengasam yang sesuai: herring berlemak dengan bau mencolok tetapi tidak mencolok sesuai dengan sos Jepun manis seperti ponzu atau teriyaki. Resipi dengan herring segar yang paling dekat dengan garis lintang kami adalah ikan hering goreng dengan bawang, tomato dan keju. Kadang-kadang ia sedikit merokok sebelum digoreng..

Mereka makan ikan masin asin dan membuat makanan ringan dari itu. Duta herring berbeza, bergantung pada teknologi dan rempah yang ditambahkan - kering, basah, pedas, halus. Mengikut kemasinan, herring dibahagikan kepada tiga kumpulan: sedikit masin - 8-10% garam, masin sederhana - 10-14% dan masin kuat - lebih daripada 14% garam. Herring sangat baik dengan sayur acar dan acar, dill, krim masam, bit, telur rebus dan keju krim.

Tidak kira duta dan habitat, peraturan yang harus dipatuhi ketika memilihnya selalu sama.

Petunjuk kesegaran ikan keseluruhan adalah insang. Pada ikan segar, mereka berwarna merah gelap, berwarna seragam, tanpa bintik-bintik cahaya. Sekiranya, ketika menekan insang herring masin, kebocoran darah muncul, ini bermakna teknologi pengasinan telah dilanggar. Perhatikan timbangan - mereka mesti bebas dari "karat". Karat di permukaan herring berlaku kerana pengoksidaan lemak. Lebih-lebih lagi, ini bukan cacat dangkal: jika berada di luar, maka yakinlah bahawa tisu otot juga menderita. Herring dengan punggung yang tebal akan jauh lebih enak daripada saudara yang langsing. Umur simpan herring dalam tin kaleng hingga 4 bulan, dalam plastik boleh sampai 3 bulan, dalam paket vakum hingga 35 hari.

Dalam bentuk apa pun - ikan masin, segar atau pra-dimasak - herring tidak boleh mengandungi bau pihak ketiga, kecuali bau dan rempah yang digunakan dalam penyediaannya. Penting bahawa tanpa mengira bungkusannya, herring harus disimpan pada suhu 4-6 darjah, jika tidak, jangka hayatnya berkurang.

Ikan hering yang dimasak sepenuhnya dalam sos Asia, dibungkus dalam beg pekat yang kuat, boleh menjadi.

Salad yang paling terkenal dengan herring adalah, tentu saja, "mantel bulu" lama yang baik, salah satu tiang.

Herring: komposisi, sifat, jenis, resipi

Herring itu biasa bagi semua orang yang tidak memakannya, dan siapa dari kita yang tidak memakan salad "herring di bawah mantel bulu". Tetapi ternyata kita tidak tahu banyak tentang dia. Kami akan memberitahu anda mengenai faedah herring, jenisnya, cara membelinya dengan betul dan apa lagi yang boleh disediakan dari artikel ini..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Herring fillet mengandungi nutrien yang cukup banyak. Bagaimana nutrien yang terdapat dalam ikan mempengaruhi tubuh manusia??

  1. Herring mengandungi sejumlah besar lipoprotein berkepadatan tinggi, yang mengurangkan risiko aterosklerosis dan penyakit kardiovaskular lain yang merupakan akibat dari aterosklerosis. DIA, pada gilirannya, membawa kepada komplikasi yang luar biasa seperti strok dan serangan jantung. HDL menyumbang kepada fungsi normal sistem peredaran darah dan saraf, mempengaruhi kemampuan mental otak dan penglihatan, sebagai tahap "buruk".
  2. Semasa makan ikan hering, jumlah adiposit menurun, yang mengurangkan risiko terkena diabetes jenis II.
  3. Fosforus yang terkandung di sini mendorong penyerapan kalsium dalam badan, dan ini membantu menguatkan tisu tulang.
  4. Kekurangan yodium diisi semula, yang memberi kesan negatif terhadap fungsi kelenjar tiroid dan penghasilan hormon yang diperlukan untuk fungsi normal otot jantung, menormalkan tahap kolesterol dalam badan, berat badan, keadaan kulit, untuk penglihatan normal dan kitaran ovari pada wanita.

Atlantik

Salah satu daripada tiga jenis ikan hering laut (selain Pasifik, terdapat juga ikan haring Araucan, yang terdapat di lepas pantai Chile). Herring dari Norway dan Iceland tergolong dalam kumpulan Atlantik. Juga, ikan hering Atlantik ditambang oleh Denmark, Kanada dan Rusia. Kumpulan ini dibezakan dengan daging yang cukup ringan, tidak terlalu besar (panjang purata - 25 cm, berat 500 g).

"Herring Atlantik baik bukan hanya dalam pengasinan - ikan segar akan menghasilkan banyak hidangan lazat dan sihat," kata Maxim Karpenko, pengasas syarikat Moby Dick dan perunding festival Fish Week. Sebagai contoh, mereka membuat rebusan dengan sayur-sayuran daripadanya, memanggangnya di dalam ketuhar di bawah sos mayonis atau mustard, rebus dalam sos tomato ".

Herring Baltik adalah subkelompok dalam keluarga Atlantik yang besar. Dan ia merangkumi beberapa herring yang berbeza. Yang paling terkenal adalah ikan hering Baltik, yang tinggal di Laut Baltik dan di teluk air tawarnya (Curonian, Kaliningrad). Panjang ikan haring mencapai 20 cm.Hubungan hering lain dari Baltik ialah sprat. Dari situlah pukulan Baltik dibuat.

Varieti

Di atas, kami hanya menyebut secara ringkas bahawa ikan hering boleh berbeza, tetapi sebenarnya spesiesnya sangat banyak, dan perbezaannya sangat ketara - kebanyakan orang tidak memahaminya hanya kerana mereka tidak pernah mempunyai akses ke semua kepelbagaian ini. Mari cuba sekurang-kurangnya sebentar untuk mempertimbangkan jenis yang paling terkenal dari produk yang begitu popular ini..

Jadi, di bahagian Eropah di Rusia, yang dapat diramalkan, yang paling biasa adalah ikan hering Atlantik - ikan yang agak kecil, biasanya panjangnya hingga 25 cm dan berat hingga setengah kilogram, dengan ciri khas daging ringan. Walau bagaimanapun, ini bukan spesies, tetapi sekumpulan spesies, yang belum dianggap terbaik oleh semua pakar. Benar, tidak semuanya dilambangkan dengan betul di negara kita - ikan haring Norway yang terkenal, misalnya, menjadi fenomena yang jarang berlaku di negara kita, tetapi varieti Baltik jauh lebih popular..

Herring utama dianggap sebagai herring Baltik setengah sungai, yang dapat hidup walaupun di teluk air tawar dan dibezakan dengan ukurannya yang sederhana hingga 20 cm, serta sprat yang lebih kecil, dari mana makanan dalam tin yang popular dibuat - sprats.

Herring Pasifik, anda dapat menebaknya, juga bukan satu spesies, tetapi sekelompok varietas. Sekiranya kita membicarakannya secara umum, maka ia dicirikan oleh kandungan yodium yang lebih tinggi, yang dapat berguna untuk kumpulan orang tertentu, mereka juga biasanya mempunyai sedikit tulang belakang. Sebagai peraturan, daging baka Pasifik juga lebih berlemak, yang menjadikannya lebih enak, dan anda bahkan dapat membezakannya dengan warnanya - agak gelap. Variasi Olyutor yang disebut, yang tinggal di Laut Bering dan selat dengan nama yang sama, memiliki reputasi yang baik - ia juga dihargai dalam banyak hal kerana ukurannya yang besar, kerana satu ikan dapat berat hingga satu kilogram. Herring Timur Jauh dianggap lebih biasa, tetapi tidak begitu terkenal..

Spesies Caspian dan Laut Hitam sering digabungkan menjadi satu kumpulan, pada masa yang sama termasuk spesies air tawar dari sungai yang mengalir ke dalamnya. Oleh kerana ukuran takungan ini agak kecil dan jarak yang dekat dengan pengguna massa, ikan seperti ini pada masa ini jarang berlaku, oleh itu biasanya hanya boleh mencubanya di pantai yang sesuai - ia tidak dibawa ke pedalaman.

Oleh itu, spesies Kerch dijumpai terutamanya di Laut Azov, tetapi terperangkap di selat dengan nama yang sama, yang menghubungkannya dengan Laut Hitam. Ukuran ikan semacam itu agak lebih besar daripada rata-rata - panjangnya mencapai 25-30 cm. Baka ini sangat dihargai kerana kandungan lemaknya yang sangat tinggi (pada 22%), yang memberikan kelembutan istimewa kepada daging, dan juga rasa daging yang manis dengan warna merah jambu yang khas. Ikan Don mempunyai ciri yang serupa.

Herring Danube lebih sukar untuk dirasakan - dari pusat peranginan tradisional, ia biasanya hanya terdapat di Odessa. Ini adalah salah satu daripada beberapa spesies air tawar sepenuhnya dalam tinjauan kami yang mempunyai rasa yang luar biasa dan tahap lemak yang baik. Ia biasanya dituai dalam bentuk masin ringan, musim penangkapan utama adalah separuh pertama musim bunga, dan musim penjualan, masing-masing, adalah pertengahan dan kedua musim yang sama..

Herring Caspian mempunyai banyak nama lain, misalnya, zalom atau Astrakhan. Untuk masa yang lama, spesies ini di Rusia dianggap sebagai produk komersial yang paling berharga di antara semua herring, terutama kerana ia dapat ditangkap bukan hanya di laut terbuka, tetapi juga di sungai-sungai yang mengalir ke dalamnya, itulah sebabnya, misalnya, varieti Volga dan Ural secara keliru dibezakan. Produk semacam itu dihargai bukan hanya kerana kandungan lemaknya yang baik dan rasanya yang menyenangkan, tetapi juga untuk ukurannya - rata-rata ikan dapat mencapai panjang setengah meter dan berat hingga dua kilogram. Pakar perhatikan bahawa ikan hering semacam itu sesuai untuk kaedah yang berbeza - ada baiknya memberi garam (tetapi tidak lebih dari 3-4 hari) dan menggorengnya, tetapi semua kelebihannya menyebabkan fakta bahawa hari ini menjadi sangat jarang dan tangkapannya sangat terhad..

Antara lain, terdapat beberapa jenis ikan lain, yang secara tradisional disebut ikan hering, tetapi sebenarnya tidak. Sebagai contoh, Iwashi yang terkenal, yang tangkapan pemangsa terpaksa berhenti memancing selama hampir seperempat abad, sama sekali bukan ikan haring, tetapi sardin Timur Jauh. Di wilayah Ob, ikan herba Sosva juga terkenal, yang bahkan bukan milik Herring - sebenarnya, ia berasal dari Salmonid yang tidak kurang berharga, dan disebut dengan betul "tugun".

Pembelian dan penyediaan garam

Herring adalah bahagian penting dari meja perayaan. Selalunya, dalam proses memasak, suri rumah menggunakan ikan masin. Atas dasar itu, mereka membuat herring di bawah mantel bulu, roti gulung, vinaigrette, tar-tar, forshmak, makanan ringan, zrazy, kaserol. Di samping itu, ikan disajikan dengan potongan kecil di bawah minyak bunga matahari aromatik, dengan bawang, sering ke kentang rebus di kulitnya. Rasa setiap hidangan yang disediakan akan sangat bergantung pada ramuan utama, herring yang dipilih di kedai. Apa yang akan menjadi, anda tidak pernah meramalkan: selalunya ikan masin, mereka tidak dijual kesegaran pertama, mereka merosakkan dengan rempah-rempah kerana nisbah air garam yang salah.

Untuk mengelakkan kejadian ini, masukan ikan haring itu sendiri, pilih rempah ratus yang sesuai untuk citarasa anda sendiri.

Pertama sekali, anda perlu membeli atau menangkap ikan segar. Kelembutan dan rasa hidangan siap bergantung pada kualiti herring terpilih untuk acar. Oleh kerana ekologi yang semakin merosot, disarankan untuk mengutamakan jenis Pasifik atau Atlantik dan bukannya ikan laut, yang mungkin mengandungi racun, logam berat.

  1. Bangkai herring tidak boleh sangat berkerut dan dimampatkan, dan permukaan kulit harus utuh, licin, tanpa bintik-bintik.
  2. Warna ikan berkualiti adalah perak. Warna timbangan kekuningan menunjukkan pelanggaran syarat penyimpanan dan "usia tua" ikan hering. Anda tidak boleh makan produk seperti itu..
  3. Sirip, penutup insang ikan segar ditekan rapat ke badan, mata - cembung, tidak ditutup.

Jangan beli ikan hering yang dipenggal, kerana penjual yang sering tidak bertanggungjawab cuba menyembunyikan produk berkualiti rendah, sehingga pembeli tidak dapat menentukan kesegarannya. Pada ikan yang baik, insang mempunyai ciri warna merah gelap, tanpa cahaya tunggal.

Semasa memilih ikan masin, perhatikan bahawa mata merah menunjukkan bahawa ia tidak terlalu masin.... Kemunculan kebocoran darah ketika menekan insang menunjukkan pelanggaran teknologi pengasinan

Kemunculan kebocoran darah ketika menekan insang menunjukkan pelanggaran teknologi pengasinan.

  1. Perut yang tebal menunjukkan kaviar atau susu ada di herring.
  2. Ikan itu tidak boleh mengeluarkan bau asing, kecuali ikannya sendiri.

Untuk pengasinan herring segar, mesti dicairkan terlebih dahulu. Ini mesti dilakukan tanpa kehilangan kualiti, struktur dan rasa yang bermanfaat. Jangan tergesa-gesa dan mempercepat pencairan ikan (masukkan air panas, microwave), kerana anda akan merosakkannya. Lumurkan herring dengan betul di dalam peti sejuk pada suhu +5 darjah pada siang hari.

Sebelum memulakan penyediaan air garam, keluarkan insang dengan hati-hati dari ikan dengan gunting dan pisau. Kemudian bilas bangkai di bawah air yang sejuk. Ini akan menghilangkan rasa pahit dari produk siap. Ikan boleh diasinkan secara utuh atau di usus. Dalam kes pertama, ia akan mengambil garam, rempah dan rasa yang tepat ke seluruh permukaan, dan rasanya akan betul, pada yang kedua, ia akan dimasak lebih cepat. Sekiranya kaviar atau susu dijumpai, ia diasinkan bersama-sama dengan bangkai.

Tempoh proses pengasinan bergantung pada ukuran ikan, pilihan individu, dan keinginan untuk mendapatkan ikan haring yang kuat atau sedikit masin. Seluruh bangkai boleh berada dalam larutan pedas di tempat yang sejuk sehingga 7 hari.

Untuk pengambilan garam cepat, selain membuang insang, potong kepala, keluarkan filem (dalaman, luar) dari bangkai, keluarkan isi perut dan usus, basuh di bawah air sejuk, potong atau bentuk daging, letakkan di dalam larutan. Dalam versi ini, ikan haring akan siap dalam 3 - 5 jam, namun rasa asli dapat diubah..

Apa yang perlu dimasak dari herring

Dmitry Zotov, koki jenama Krylyshko atau restoran Legka, Zotman Pizza Pie, Haggis dan beberapa yang lain:

"Herring sangat baik dengan tangkai saderi dan epal hijau. Anda boleh melakukan ini: mengisar kuning telur rebus, mengambil ikan haring, saderi, sedikit mentega, epal hijau, memotong semua ini, campurkan dengan kuning telur dan masukkan ke dalam bahagian telur rebus - dan taburkan dengan serbuk roti hitam di atas.

Anda juga boleh mengasinkan ikan haring. Ambil satu sudu besar kicap, 50 gram madu, 100 ml minyak bunga matahari yang tidak dimurnikan, 20 gram cuka balsamic dan dua gram ketumbar tanah. Campurkan semua ini, masukkan dua fillet herring ke dalam pengasam, biarkan selama dua jam - dan kemudian sajikan dengan bit rebus atau panggang ".

Igor Grishechkin, koki restoran Cococo (St. Petersburg):

“Sudah menjadi kebiasaan menggabungkan ikan haring dengan roti dan kentang. Tetapi saya sering mengulangi kombinasi klasik dalam tekstur lain, ini mengubah kesan hidangan..

Sebagai contoh, sekarang kita ada di menu seperti makanan pembuka dengan ikan haring: telur rebus, krim keju cottage, pesto dill, herring dipotong-potong besar, roti a la Borodino, meringue hitam di atas - dan tunas borage menerobosnya. Set produk sudah biasa, tetapi teksturnya sangat berbeza: sesuatu yang berair, sesuatu yang renyah, sesuatu yang kering. Saya rasa gambar itu juga penting. Ini satu perkara apabila anda mempunyai roti yang dipotong kasar dan ikan haring serta beberapa cincin bawang di atasnya - dan lain-lain apabila semua ini dibuat daripada tiga belas ramuan di sebuah restoran. Rasa jelas dan biasa.

Kami juga mempunyai topik yang menarik - sup vinaigrette: hiasan sayur-sayuran masin yang terpisah, periuk berasingan dengan sup dan secara berasingan - tiga roti kecil yang hangat, dimasukkan melalui beg pastri dengan mentega herring yang terbuat dari herring dan mentega.

Dan setelah kami membuat anti-sushi: makanan ringan untuk satu gigitan dari ikan masin yang berbeza. Ideanya adalah: di Timur mereka makan nasi dan ikan segar, tetapi kita mempunyai roti dan ikan, asin atau asap. Oleh itu, saya membuat lapan makanan ringan mini di papan sushi kayu: bukannya beras, kami menggunakan serbuk roti - dan kami membungkus bit dan herring di dalamnya dan membuangnya semuanya dalam dill. Ini adalah gulungan, dan sushi seperti ini: sepotong roti, mentega di atasnya, kaviar merah, ikan haring, hati ikan kod dengan telur rebus ".

Alexander Popov, koki restoran Volna:

"Secara umum, ikan haring baik dalam bentuk semula jadi, tetapi jika anda ingin membuat makanan ringan, ikan ini sangat baik dengan sebiji epal. Anda perlu memotong herring menjadi kiub kecil, dan memotong epal menjadi kiub kecil yang sama, mencampurkannya, musim dengan minyak bunga matahari, tambahkan dill dan pasli. Herring juga berkawan baik dengan timun segar: anda boleh membuat kanape, meletakkan herring, timun dan dill di atasnya.

Hidangkan herring dengan baik pada potongan kentang goreng. Sebelumnya di Rusia, sebelum munculnya kentang di negara kita, mereka makan lobak rebus dan kukus. Dan saya rasa jika anda menambah lobak rebus dan sepotong ikan hering, anda boleh mendapatkan rasa menarik yang baru.

Sandwic herring boleh dimakan dengan teh manis, memang sedap. Anda juga boleh mencapai kombinasi masin dan manis ini dengan membuat pengasam manis untuk ikan hering: ambil wain atau cuka sari apel (atau cuka 9% biasa, hanya jika kelihatan kuat, cairkan dengan sedikit air), panaskan, tambah sedikit gula, masukkan biji ketumbar dan masukkan ikan ke dalam pengasam selama beberapa jam.

Dan yang terbaik ialah mencincang herring, tuangkan dengan minyak sayuran, masukkan bawang, hijau atau bawang, dill, biarkan, dapatkan rasa - dan kemudian makan ".

Alexander Volkov-Medvedev:

"Forshmak panas dapat dibuat dari ikan haring, di mana daging babi, daging sapi, domba, ikan haring dan bawang segar dicampur. Semua ini dicincang menjadi kepingan besar, dan kemudian digoreng dalam ghee hingga coklat keemasan. Kemudian dihidupkan melalui penggiling daging, dituangkan dengan daging atau kaldu ayam sehingga bubur hampir tidak ditutup, letakkan dengan api kecil dan dimasak selama dua jam. Tambah bahagian baru kaldu secara berkala. Selepas dua jam, kami mendapat sesuatu yang menyerupai daging cincang goreng. Forshmak ini boleh dihidangkan dengan sebarang akar bakar - kentang, ubi jalar, akar saderi.

Ia juga sesuai dengan kanape herring. Goreng kepingan roti sehingga ada kerak di bahagian luar, tetapi di dalamnya tetap lembut, kemudian letakkan hirisan bawang dan epal nipis di atasnya, kemudian krim madu - dan sepotong ikan haring. Gabungan krim manis dan herring sangat sesuai ".

Diet

Makanan pertama yang dimakan oleh ikan hering muda adalah napuli. Kemudian ia mula memakan copepod. Dengan bertambahnya usia, makanan yang semakin banyak mulai memasuki menu, namun, sehingga tahun kedua kehidupan, makanan ini terutama memakan zooplankton. Di masa depan, ketika menambah berat badan dan pertumbuhan, ikan hering tidak lagi dapat tepu sepenuhnya dengan plankton, oleh itu, keutamaannya dalam diet mulai turun. Dalam tempoh ini, krustasea, remaja spesies ikan lain, benthos dan komponen rawak lain menjadi keutamaan dalam dietnya..

Terdapat beberapa perbezaan gastronomi dalam menu pelbagai jenis ikan hering. Semakin tua wakil, semakin besar perbezaan tabiat makan. Sebilangan wakil herring fjord memberi makan secara eksklusif pada plankton sepanjang hidup mereka, akibatnya kadar pertumbuhannya menurun dengan ketara. Tetapi penduduk di Baltik, sebaliknya, pada usia sangat awal mula memakan jenis ikan lain. Oleh itu, mereka berkembang menjadi bahagian yang besar..

Memancing ikan haring

Di pantai Baltik, ikan hering ditangkap yang berlayar untuk bertelur. Selalunya ia dijumpai dari akhir bulan Mac hingga Mei, tetapi sering dijumpai juga pada akhir bulan Julai. Pada masa ini, ikan berenang begitu dekat ke pantai sehingga Anda dapat menangkapnya dengan pancing dari tambak dermaga atau pemecah gelombang. Pemancing yang lebih berpengalaman pergi memancing di kapal, tidak dekat dengan pantai - biasanya, di perairan sedalam 3-5 m. Mengenai kemungkinan memancing (pendekatan ikan besar ke pantai, cuaca baik dan keadaan lain), anda boleh belajar dari nelayan, di laman web khusus atau dari media tempatan.

Umpan utama dan sangat berkesan untuk ikan haring adalah umpan tiruan, berkilat dan kecil hingga ukuran 3 cm. Herring adalah ikan sekolah, dan terdapat persaingan besar untuk makanan di sekolah. Oleh kerana itu, teknik berikut digunakan: beberapa gewang dipasang pada batang dan tali perlahan-lahan ditujukan ke sekolah herring. Apabila seekor ikan menangkap umpan dan mula berkedut di cangkuk, ikan haring lain, yang teruja dengan tingkah laku ini, dengan cepat menyerang umpan yang lain. Oleh itu, anda dapat menangkap dan menarik beberapa herring yang baik dengan garis pada satu masa. Batangnya murah dan mudah digunakan: panjang - 3.5 m; fleksibel semasa bermain (yang disebut lembut); jisim ejeksi 40-80 g, bergantung pada kedalaman dan jarak sekolah ikan hering; garis utama dengan diameter 0.30-0.35 mm; sinki seberat 20-70 g dan kekili, jika rod adalah jenis lulus. Semasa memancing ikan haring dekat dengan pantai, Anda dapat menggunakan roda gila yang sangat kuat, seperti tongkat karper, yang memudahkan penangkapan ikan dengan meminimumkan kekusutan rig.

Tackle, yang banyak digunakan untuk memikat ikan haring, disebut oleh pemancing sebagai "pohon Krismas" kerana penyambungan beberapa umpan yang sangat berwarna dan berkilau (seperti hiasan pohon Krismas) di sisi sisi menyerupai dahan pohon Krismas. Jumlah cangkuk dalam satu set ditentukan oleh peraturan yang ditetapkan untuk pemancing. Sehingga 5 cangkuk boleh digunakan hari ini. Untuk menangkap ikan hering, anda tidak perlu memulakan umpan semula jadi dan tidak perlu menggunakan makanan pelengkap.

Kaviar herring

Selalunya, ketika membeli ikan, kita dapati susu atau kaviar di bangkai, yang tidak kurang bermanfaat untuk kesihatan daripada pinggang. Walau bagaimanapun, berapa nilai produk dan apa yang harus dilakukan dengannya, tidak semua ibu rumah tangga tahu.

Orang Jepun mengetahui secara langsung mengenai sifat bermanfaat kaviar herring. Para penikmat makanan laut yang benar-benar bersedia membayar wang yang besar untuknya, sementara suri rumah Eropah mengeluarkannya dari bangkai di tong sampah, meremehkan keunikan produk ini.

Heravi kaviar adalah sebilangan besar telur ikan betina, ia adalah gudang nutrien. Ia mengandungi: fosfor, besi, kalium, magnesium, selenium, zink, vitamin A, B, E, D, lesitin, kolesterol "baik", asid.

Kesan pada tubuh manusia:

  • meningkatkan hemoglobin dalam darah kerana pengeluaran eritrosit baru;
  • mengambil bahagian dalam pembentukan sel kulit baru;
  • mengawal tekanan darah;
  • memulihkan kawasan kulit yang terjejas, mencegah penuaan;
  • menenangkan dan menyegarkan dermis, menghilangkan bintik-bintik usia, melicinkan kedutan;
  • menyuburkan kelenjar tiroid;
  • menguatkan sistem imun;
  • meningkatkan fungsi otak.

Kaviar herring dapat digunakan sebagai produk bebas dan dengan hiasan kentang dan sayur-sayuran, sebagai pangkalan untuk membuat sandwic. Kerana kesan penyembuhan pada kulit, ia digunakan dalam tata rias wajah sebagai bahagian topeng untuk memperbaiki keadaan kulit remaja yang pudar dan bermasalah.

Nilai tenaga kaviar herring - 222 kalori setiap 100 gram produk.

Kontraindikasi untuk digunakan: gangguan hati, ginjal, gastritis dengan keasidan tinggi, ulser perut, hipertensi. Dalam kes ini, pengambilan produk yang sedikit masin dapat memperburuk perjalanan penyakit..

Sardin timur jauh

Iwashi, atau sardin Timur Jauh, adalah ikan komersial berharga dari keluarga ikan hering. Ia tergolong dalam genus sardinops dan serupa dengan sardin California dan Amerika Selatan. Tubuh ikan sangat memanjang. Perutnya berwarna perak terang, dan bahagian belakangnya sangat gelap dan mempunyai warna biru. Peralihan antara kedua warna ditunjukkan oleh jalur biru tipis dengan bintik-bintik hitam di sepanjangnya..

Ukuran ikan biasanya tidak melebihi 20-30 sentimeter. Lebih-lebih lagi, beratnya hanya 100-150 gram. Dia mempunyai ekor yang tipis dengan takik yang mendalam di tengahnya. Pada akhirnya, ia dicat dengan warna gelap, hampir hitam..

Sardin menyukai kehangatan dan kekal di lapisan atas air. Ia dipasang di sekolah-sekolah besar, panjangnya boleh mencapai 40 meter. Ikan ini hidup di bahagian barat Lautan Pasifik dan dijumpai di pinggir Timur Jauh dari Rusia, Jepun dan Korea. Semasa musim panas boleh sampai ke Kamchatka dan hujung utara Sakhalin. Sardin tidak bertolak ansur dengan penurunan suhu yang mendadak. Tekanan sejuk tiba-tiba 5-6 darjah boleh menyebabkan kematian ikan secara besar-besaran.

Sardin Timur Jauh dibahagikan kepada dua subtipe, yang berbeza di tempat dan tempoh pemijahan. Subjenis selatan muncul berhampiran pulau Kyushu di Jepun, berlayar ke sana pada bulan Disember-Januari. Sardin utara mula bertelur pada bulan Mac, berenang ke pantai Semenanjung Korea.

Peraturan asin

Mungkin ini adalah resipi yang paling biasa. Ikan herring masin adalah penambahan yang sesuai untuk lauk kentang. Anda boleh garam keseluruhan ikan, atau potong, atau hanya potong mudah bersama tulang belakang dan tulang rusuk. Satu-satunya syarat adalah penyingkiran Mereka boleh membuat acar pahit.

Untuk meminum satu kilogram ikan hering, anda memerlukan 2.5 sudu besar. l. garam. Tidak digalakkan menggunakan garam "tambahan", baik untuk ikan hering, atau ikan lain. Tetapi laut besar sangat sesuai. Anda boleh menggunakan garam dan garam yang kering.

Sekiranya anda suka rempah, tambahkan 5 biji lada, beberapa daun bay sederhana, 3 ulas ke dalam air garam.

Bilas herring, masukkan ke dalam mangkuk, taburkan dengan garam di semua sisi. Biarkan selama sehari jika anda mahu sedikit masin. Sekiranya anda merancang untuk menggunakan air garam, tambahkan 600 ml air dan setengah sudu garam. Ada yang mengesyorkan menambah 1 sudu kecil. gula, tetapi ini adalah pilihan. Gula akan menjadikan daging lebih lembut, tetapi anda tidak perlu takut dengan rasa manis, tidak akan.

Potensi bahaya

Memandangkan kebanyakan orang lebih suka mengonsumsi herring dalam bentuk yang sedikit masin, penting untuk tidak berlebihan dalam beberapa bahagian. Ingat, 1 gram garam meja mengikat hingga 100 mililiter air, menyebabkan dehidrasi.

Terutama pada musim panas, apabila, disebabkan oleh panas, seseorang secara intensif kehilangan kelembapan dengan peluh. 100 gram herring masin Pasifik mengandungi 14.8 gram garam, dan sedikit masin 6.3 gram. Untuk mengembalikan keseimbangan garam-air dalam badan setelah memakan produk tersebut, anda perlu minum sekurang-kurangnya 1 liter air. Ketepuan badan yang berlebihan dengan garam meningkatkan beban pada jantung, menyebabkan pengekalan cecair.

Selain itu, bahaya pada ikan dikaitkan dengan kemampuannya untuk mengeluarkan asam amino tyramine, yang terbentuk semasa proses pembusukan tisu produk yang mengandungi protein. Bahan ini menurunkan kadar serotonin, meningkatkan tekanan darah dan mencetuskan migrain. Oleh itu, bagi orang yang mengalami gangguan fungsi ginjal, menderita edema pelbagai etiologi dan pesakit hipertensi, doktor mengesyorkan agar tidak terbawa dengan produk ini..

Sekiranya bisul, enterokolitis, gastritis dengan keasidan tinggi, ikan dibenarkan makan tidak lebih dari 100 gram sehari dalam bentuk rebus atau direndam dalam susu, teh yang kuat (untuk mengurangkan kandungan garam di dalamnya dan, sebagai akibatnya, mengurangkan kesan merengsa pada membran mukus perut dan usus).

Kehadiran tyramine menjadikan herring berbahaya bagi orang yang mengambil inhibitor monoamine oxidase (MAO). Menggabungkan asid amino dengan ubat boleh menyebabkan pendarahan intrakranial.

Sifat herring yang bermanfaat dan berbahaya secara langsung bergantung pada ekologi di dunia: semua makanan laut mengumpulkan sebatian toksik dari persekitaran semasa kitaran hidup. Biphenyls dan dioksin memusnahkan sistem endokrin, mengurangkan libido, menyebabkan endometriosis pada wanita, menekan imuniti, dan menyebabkan kemandulan. Kepekatan sebatian toksik bergantung pada ukuran dan usia ikan. Untuk mengelakkan keracunan badan, para pakar mengesyorkan memakan ikan hering, yang panjangnya tidak melebihi 17 sentimeter (tanpa sekatan). Semasa mengambil ikan besar harus dikurangkan menjadi dua kali seminggu.

Adakah mungkin makan ikan hering untuk wanita hamil, ibu yang menyusui dan anak-anak?

Doktor tidak melarang larangan penggunaan ikan untuk kategori orang ini. Walau bagaimanapun, semasa menyusu, awasi reaksi bayi terhadap susu setelah mengambil herring. Ingat, ikan apa pun adalah alergen yang kuat, jadi anda perlu menggunakannya dalam jumlah yang munasabah sekiranya tidak ada kontraindikasi.

Aplikasi memasak

  • Aplikasi memasak
  • Komposisi kimia
  • Kaviar herring
  • Susu herring
  • Kelebihan herring
  • Potensi bahaya
  • Pembelian dan penyediaan garam
  • Resipi masin

Herring memperoleh rasa setelah diproses. Kaedah yang paling popular adalah masin yang lemah, semasa ikan matang. Akibatnya, daging melembutkan, membentuk apa yang disebut "herring bouquet".

Ikan berlemak ringan, salai dan acar banyak digunakan sebagai produk makanan ringan. Pada masa yang sama, terdapat ikan hering beku yang dijual, bertujuan untuk membuat makanan dalam tin atau menggoreng. Di negara-negara yang berbeza, forshmak disiapkan daripadanya, dimasukkan ke dalam salad ("Shuba"), pai, diisi dengan telur dan disajikan sebagai lauk untuk kacang, kentang, rebusan sayur.

Untuk memperkaya rasanya, ikan haring dibumbui dengan minyak sayuran, cuka sari apel, jus lemon, dan bawang (daun bawang, hijau, bawang) ditambah.

Setelah hasil tangkapan, ikan cepat merosot, oleh itu, memerlukan pemprosesan segera: pembekuan, pengasinan, pengawetan atau penggorengan.

Menariknya, jika seseorang menginginkan herring, tubuhnya tidak mempunyai "lemak yang betul". Untuk mengisi kekurangan asid lemak tak jenuh ganda, memperkaya diet dengan makanan yang mengandungi omega-3,6,9: minyak sayuran, alpukat, kacang, itik, salmon, ikan tenggiri.

Herring Atlantik

Ikan dari keluarga ikan hering ini mempunyai banyak nama. Dia dipanggil Murmansk, orang Norwegia, lautan, multivertebral dan, akhirnya, Atlantik. Dia tinggal di wilayah utara Lautan Atlantik, berenang di Laut Baltik, Teluk Bothnia, Putih, Barents dan Labrador dan laut lain.

Ia diwarnakan dengan punggung hijau tua atau kebiruan. Dalam ukuran, ikan mencapai rata-rata 25 sentimeter, beberapa individu tumbuh hingga 40-45 sentimeter. Beratnya maksimum 1 kilogram. Ia menerima nama "multivertebral" kerana sebilangan besar rabung vertebra (55-60 keping), yang membezakannya dari saudara lain. Dia mempunyai gigi palatine yang berkembang dengan baik, dan rahang bawahnya didorong ke depan.

Pada musim panas, ikan haring berada dekat dengan permukaan, tidak lebih dalam dari 200-300 meter, pada musim sejuk tenggelam lebih rendah ke lajur air. Ia mewakili salah satu spesies yang paling biasa dari keluarga ikan hering, dan ikan laut pada umumnya. Herring Atlantik menyimpan kawanan besar dan memakan terutama krustasea, misalnya, amphipod dan calanoid. Kadang-kadang dia makan ikan kecil dan juga rakan-rakannya.

Kerana kandungan pelbagai vitamin dan lemak tak jenuh ganda, ikan hering ini sangat dihargai dalam memasak dan sering menjadi ikan. Sebagai peraturan, ikan tidak diproses secara termal dan dimakan mentah, asin, asap atau acar. Walau bagaimanapun, terdapat juga lebih banyak resipi eksotik di mana ia digoreng, dibakar dan bahkan direbus..

Komposisi kimia

Keluarga herring mempunyai kira-kira 190 spesies. Sebagai ikan, ikan hering cukup biasa di lautan dunia. Yang paling meluas adalah Pasifik, Atlantik, Laut Putih, Norway, Caspian, Azov, dan lain-lain. Semakin dekat ikan haring hidup ke laut sejuk, semakin berharga.

Nilai herring sebagai ikan terletak pada adanya asid lemak penting tak jenuh ganda di dalamnya. Ia adalah antioksidan yang kuat. Asid lemak ini tidak dihasilkan dalam tubuh manusia; ia hanya datang dengan makanan. Semakin cepat herring, semakin banyak asid lemak yang dikandungnya. Dan kandungan lemaknya mencapai 20-30%, bergantung pada jenis herring. Yang paling berlemak adalah ikan hering Pasifik dan Norway. Selain itu, herring mengandungi hingga 20% protein yang mudah dicerna, serta jumlah vitamin A, E, D, kumpulan B (B1, B2, B12) dan unsur surih: zat besi, fosforus, kalsium, kalium, natrium, magnesium, zink, kobalt. Dan juga tinggi selenium, antioksidan yang kuat.

Herring adalah produk yang rendah kalori. 100 gram herring goreng mengandungi 180 kcal, herring masin - 261 kkal, salai - 218 kkal.

Ciri umum keluarga

Keluarga herring merangkumi saiz sederhana dan kecil. Mereka memakan tumbuhan akuatik dan mikroorganisma, terutama dalam komposisi plankton, dan juga ikan kecil. Selalunya, ikan hering disatukan dalam banyak kawanan beratus-ratus bahkan ribuan individu. Jadi, mereka memberi perlindungan kepada mereka dari pemangsa, kerana dalam satu kumpulan kemungkinan dimakan sangat berkurang..

Seperti spesies ikan keluarga ikan mas, ikan haring tidak mempunyai sirip adiposa. Mereka mempunyai badan bujur yang dimampatkan dari sisi, dicat dengan warna kelabu dan kebiruan. Ekor ikan biasanya terdiri dari dua bahagian yang serupa, di antaranya terdapat takik yang dalam. Hanya ada satu sirip di bahagian belakang; garis sisi tidak ada atau pendek. Tidak ada sisik di kepala ikan haring, dan pada beberapa spesies tidak terdapat pada badan.

Kaedah memancing

Memancing ikan haring amat sangat menggembirakan dan melulu, kerana ikan berjalan di kawanan, dan setelah berhenti, anda dapat bertahan dengan hasil tangkapan yang sangat baik. Herring ditangkap dengan cara yang paling popular dan berpatutan - berputar. Anda boleh memancing baik dari perahu maupun dari pantai, tetapi harus diperhatikan bahawa jika anda memancing dari pantai, maka jorannya harus lebih lama, dan jika dari perahu - sebaliknya. Walau apa pun, batang pemintal mestilah kuat (gentian karbon, gentian kaca).

Kekili boleh digunakan baik inersia (terbuat dari bahan keluli tahan lama) dan bebas inersia dengan gulungan yang dapat diganti dan geseran yang boleh disesuaikan. Pancing dipancing kuat, monofilamen, dengan diameter 0,35 - 0,4. Semua jenis pemintal digunakan sebagai umpan (sudu, sudu, pemintal)

Semasa memancing ikan haring, penting untuk mencari sekolah ikan, untuk ini anda boleh menggunakan alat gema. Ikan terutamanya terletak di lapisan atas air atau dalam ketebalan

Susu herring

Susu adalah air mani ikan jantan, nilai utamanya adalah adanya protein haiwan yang mudah dicerna dalam komposisi mereka. Apabila dewasa, mereka mempunyai warna putih susu dan sangat berguna untuk manusia: mengandungi asid lemak penting (omega-3), asid amino (glisin), magnesium, natrium, zat besi, vitamin A, E, C, PP, B1, B2, B12.

Selain untuk mengisi kekurangan nutrien dalam tubuh, mereka memperpanjang masa asimilasi ubat ke dalam darah, mempunyai kesan anti-radang, merangsang fungsi pelindung untuk melawan patogen, dan meningkatkan penyembuhan luka..

Kandungan kalori susu herring adalah 100 kalori setiap 100 gram produk. Oleh kerana mudah dicerna dan nilai pemakanan yang tinggi, mereka ditunjukkan untuk orang sembuh setelah sakit dan untuk atlet. Kanak-kanak di bawah umur 5 tahun harus mengehadkan pengambilan produk.

Ingat, susu dan ikan hering, seperti ikan itu sendiri, boleh mencetuskan perkembangan alahan makanan. Oleh itu, mereka dibenarkan dimakan secara sederhana (hingga 250 gram sehari).

Berapa kos ikan herring (harga purata setiap 1 kg.)?

Wilayah Moscow dan Moscow.
102 RUR.

Ikan adalah ikan haring, dan di kalangan masyarakat, ikan haring mungkin merupakan ikan yang paling popular di pesta Rusia. Mana-mana suri rumah akan segera memberitahu anda beberapa hidangan yang lazat dan bersamaan dengan ikan haring. Penduduk utara Finland juga tidak suka makan ikan hering. Bagaimanapun, di negara ini sejak zaman kuno, industri perikanan dianggap sebagai mesin utama ekonomi..

Cinta Finland untuk ikan haring sangat hebat sehingga setiap tahun para pencinta ikan herring menganjurkan acara berskala besar di ibu kota Helsinki. Baltic Herring Festival telah diadakan setiap tahun sejak abad ke-18. Ini adalah konvensyen antarabangsa pengedar, pengeluar dan pencinta herring.

Ikan herring tergolong dalam keluarga Herring, yang terutama menghuni Lautan Atlantik dan Pasifik. Sebagai tambahan kepada ikan hering, keluarga ikan hering termasuk ikan seperti Sprat, Sprats, Sardin. Terdapat beberapa jenis ikan herring utama - ikan hering Atlantik, Timur, Chile. Ikan herring terutama hidup di perairan laut, tetapi kebiasaannya ikan herring juga dapat ditangkap di air tawar.

Jenis ikan hering dan rasa dagingnya bergantung secara langsung. Beberapa jenis herring dianggap kurang lemak dan lebih bertulang. Dalam kes ini, kandungan kalori ikan herring yang rendah membolehkan anda menggunakannya sebagai produk makanan diet. Herring dengan daging berlemak juga dijumpai, lebih sering merokok, dan tidak kalengan, asin atau acar.

Jenis herring khas diketahui, yang dituai di wilayah Astrakhan, Persekutuan Rusia. Kandungan kalori ikan hering Zalom (ikan berdaging besar) mencapai 246 Kcal per 100 gram produk. Contoh klasik bagaimana ikan boleh menjadi makanan diet dan kalori tinggi. Benar, jika anda tidak menyalahgunakan, maka ikan herring, bahkan jenis berlemak, tidak akan menyebabkan bahaya yang besar pada tubuh atau badan anda.