Komposisi kubis putih

Tanaman kubis yang ditanam di kebun kita adalah tanaman keluarga salib, yang memakan daun (kubis putih dan merah, kubis Brussels, kubis Savoy, Jepun dan Peking), perbungaan (brokoli, kembang kol) dan batang (kohlrabi).

Kubis adalah tanaman dwitahunan (tidak termasuk kembang kol). Kubis dibawa ke wilayah Rusia oleh pedagang Yunani, Rom dan Rusia dari Eropah Barat. Kubis adalah tanaman kuno. Lelaki itu tahu dan memakannya, juga menggunakannya sebagai ubat.

KOMPOSISI KIMIA CABBAGE PUTIH

Dari segi komposisi kimia, kubis mengandungi karbohidrat (hingga 3.66%), antaranya adalah glukosa, fruktosa, sukrosa; karotenoid, tiosianat bebas dan glikosida thiocyanogenous glukobrassicin dan neoglucobrassicin, dan progontrin thioglycoside. Tetapi nilai istimewa kubis adalah set vitamin yang sangat pelbagai. Antaranya, asid askorbik, tiamin, riboflavin, pantogenik, folinik, folik dan asid nikotinik dijumpai. Selain itu, biotin (vitamin H), tokoferol, vitamin K dan zat dengan aktiviti P-vitamin juga dijumpai. Kubis kaya dengan garam mineral kalium, natrium, kalsium, magnesium, besi, dan unsur surih telah dijumpai: perak, timah, timah, titanium, molibdenum, nikel, vanadium. Terdapat 16 asid amino bebas yang terdapat di kubis. Kubis juga dicirikan oleh banyak enzim. Komposisi biokimia kubis yang kompleks menjadikannya salah satu produk makanan yang sangat diperlukan, dan juga menjadikannya ubat yang berharga.

Jadual komposisi kimia kubis putih (per 100 g produk).
Vitamin
Vitamin PP0.7 mg
Beta karotena0.02 mg
Vitamin A (RE)3 μg
Vitamin B1 (thiamin)0.03 mg
Vitamin B2 (riboflavin)0.04 mg
Vitamin B5 (asid pantotenik)0.2 mg
Vitamin B6 (piridoksin)0.1 mg
Vitamin B9 (asid folik)10 mcg
Vitamin C45 mg
Vitamin E (TE)0.1 mg
Vitamin PP (Setara Niacin)0.9 mg
Vitamin H (biotin)0.1 μg
Vitamin K (phylloquinone)76 μg
Kolin10,7 mg
Makronutrien
Kalsium48 mg
Magnesium16 mg
Natrium13 mg
Potasium300 mg
Fosforus31 mg
Klorin37 mg
Sulfur37 mg
Unsur surih
Besi0.6 mg
Zink0,4 mg
Iodin3 μg
Tembaga75 mcg
Mangan0.17 mg
Selenium0.3 μg
Fluorin10 mcg
Molibdenum10 mcg
Boron200 mcg
Kobalt3 μg
Aluminium570 mcg
Nikel15 mcg
Nilai pemakanan
Kandungan kalori28 kkal
Protein1.8 g
Lemak0.1 g
Karbohidrat4.7 g
Serat makanan2 g
Air90.4 g
Kanji0.1 g
Abu0.7 g
Asid organik0.3 g
Mono- dan disakarida4.6 g

Lihat komposisi kimia dan nilai pemakanan buah-buahan, sayur-sayuran dan herba:

APLIKASI CABBAGE DALAM UBAT FOLK

Kubis ditanam secara meluas dan digunakan dalam amalan perubatan selama berabad-abad SM dari Mesir, Yunani dan Rom. Digunakan untuk insomnia, sakit kepala, penyakit hati, sendi. Luka dan bisul dirawat dengan jus kubis. Secara umum, kubis dianggap sebagai cara yang meningkatkan daya tahan tubuh terhadap sejumlah penyakit. Terutama kubis mentah disyorkan untuk kanak-kanak. Kecekapan tinggi penyediaan dari jus kubis dalam rawatan ulser gastrik dan duodenum telah terbukti. Jus hendaklah disimpan pada suhu tidak melebihi 2 ° C selama tidak lebih dari satu hari. Ambil 0.5 - 1 gelas 3 kali sehari selama 3 - 4 minggu. Sauerkraut dan jusnya digunakan untuk merawat penyakit kudis. Kubis adalah produk yang berharga dalam pemakanan perubatan untuk penyakit kardiovaskular, penyakit saluran gastrousus. Yang sangat berharga adalah hidangan yang dibuat dengan pucuk pucuk Brussels dan kembang kol. Dari segi kandungan kalori dan vitamin, kubis putih lebih rendah daripada varieti ini. Pucuk Brussels, misalnya, dianggap sebagai makanan pemakanan. Kaldu yang dibuat daripadanya hampir sama dengan ayam. Kubis putih berguna untuk semua orang sebagai sumber vitamin dan bahan lain yang diperlukan untuk tubuh, terutama pada musim sejuk. Ia baik dalam bentuk segar dan fermentasi dan dapat memenuhi keperluan vitamin C setiap hari.
Mereka menggunakan segar dan sauerkraut sebagai alat untuk meningkatkan fungsi sekresi kelenjar saluran pencernaan dan mengatur aktiviti usus. Ia diresepkan untuk penyakit gastrousus, buasir, terutama jika penyakit ini disertai dengan sembelit dan pendarahan. Dalam kes ini, mereka minum air garam hingga dua gelas setiap temu janji..
Kubis digunakan untuk penyakit hati dan sebagai diuretik.
Jus kubis segar dengan gula dianggap sebagai ekspektoran yang baik, emolien untuk bronkitis, ia juga diminum dengan penyakit kuning. Fresh and sauerkraut secara popular dianggap sebagai agen antiscorbutic yang baik. Ia boleh digunakan tanpa dos yang tepat, kerana tidak berbahaya.
Untuk tujuan luaran, ia digunakan dalam rawatan bisul dan luka bakar. Daun kubis yang dicincang dicampur separuh dengan putih telur disapu pada ulser yang tidak sembuh dan kawasan kulit yang terbakar.
Dalam perubatan rakyat domestik, jus kubis yang baru disiapkan separuh dengan air rebus telah berjaya digunakan untuk keradangan mukosa mulut.

BUDAYA PUTIH PUTIH

Jangka masa pemeliharaan percambahan biji benih

Masa penyemaian untuk anak benih

40 - 45 hari sebelum mendarat di tanah terbuka

Tempoh penanaman anak benih di tanah

Varieti masak awal - hingga 20 - 25 Mei, lewat - hingga 30 Mei, pertengahan musim - hingga 5 - 10 Jun

Skema penanaman anak benih di tanah

Kedalaman menanam anak benih

Sehingga 1 helai daun sejati, tanpa tertidur di tunas apikal

Musim yang semakin meningkat pada tahun pertama kehidupan

Varieti pematangan awal - 100 -120 hari, pematangan pertengahan - 130 - 150 hari, lewat - 170 - 180 hari

Tanah mengikut keasidan

Neutral dan sedikit berasid

Tanah terbaik

Semua tanah yang diusahakan dengan baik, kecuali berpasir dan berlubang

Pendahuluan kubis terbaik

Timun, kacang polong, kentang, bawang, tomato, bit, lobak

Penandaan, pembuatan lubang dan penanaman dilakukan pada hari yang sama. Semasa menanam anak benih kubis, 1-2 gumpalan humus, atau kompos, dan satu sudu teh (4 - 5 g) campuran baja atau campuran sayur-sayuran siap ditambahkan ke setiap lubang. Sumur disiram dengan banyak dan, ketika air diserap ke dalam tanah, mereka mulai menanam anak benih. Penjagaan lebih lanjut merangkumi penyiraman secara teratur, melonggarkan tanah, pembajaan, penyiangan dan pengendalian perosak.

FitAudit

FitAudit adalah pembantu pemakanan harian anda.

Maklumat yang benar mengenai makanan akan membantu anda menurunkan berat badan, menambah jisim otot, meningkatkan kesihatan, menjadi orang yang aktif dan ceria..

Anda akan dapati sendiri banyak produk baru, anda akan mengetahui faedah sebenar mereka, anda akan membuang dari diet anda produk-produk yang sebelum ini anda tidak tahu tentang bahaya sebelumnya.

Semua data berdasarkan penyelidikan saintifik yang boleh dipercayai, dapat digunakan oleh amatur dan pakar pemakanan profesional dan atlet.

Kubis putih

Kubis putih adalah salah satu tanaman pertanian tertua yang tumbuh di seluruh dunia di kawasan beriklim sederhana. Ini adalah sekumpulan daun yang ditekan rapat antara satu sama lain, membentuk kepala kubis berbentuk bulat besar di sekitar batang (tangkai). Dimakan, segar dan dimasak.

Kandungan kalori

100 gram kubis putih mengandungi kira-kira 25 kcal.

Komposisi

Komposisi kimia kubis putih dicirikan oleh kandungan protein, karbohidrat, serat, vitamin (B9, C), makro- (kalium, kalsium, magnesium, natrium, fosforus) dan mikroelemen yang tinggi (yodium, kobalt, mangan, tembaga, molibdenum, fluorin).

Cara memasak dan menghidangkan

Sebelum makan, kubis putih harus dicuci dengan teliti di bawah air sejuk yang mengalir, jika perlu, membuang daun luar yang layu. Selepas itu, sayur-sayuran dipotong menjadi dua bahagian yang sama, diikuti dengan mengisar menjadi kepingan yang lebih kecil, ukuran dan bentuknya bergantung pada pilihan anda sendiri dan ciri-ciri penyediaan hidangan tertentu..

Sebagai peraturan, daun kubis putih dimakan segar, digoreng, rebus, dipanggang, acar dan kalengan, baik secara berasingan dan bersama-sama dengan produk makanan lain dalam salad, makanan ringan, daging dan sayur-sayuran pertama dan kedua. Dalam hal ini, seseorang tidak boleh menyebut borscht, di mana kubis putih, bersama dengan bit, adalah salah satu komponen yang tidak dapat dipisahkan.

Cara memilih

Semasa memilih kubis putih, anda harus memperhatikan penampilan, ukuran sayur, dan juga sensasi sentuhan dari menyentuhnya. Pilihan yang paling disukai adalah kepala kubis yang sukar disentuh dengan daun elastik yang padat dan permukaan yang rata dicat dengan warna hijau muda. Dalam kes ini, tunggul juga tidak boleh tebal..

Penyimpanan

Kubis putih harus disimpan di tempat yang sejuk dan berventilasi baik dari sumber kelembapan dan panas, menghilangkan daun luar yang layu pada waktunya. Dalam keadaan seperti itu, sayur-sayuran dapat mengekalkan sifat asalnya selama beberapa bulan..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Kerana komposisi kimia yang kaya dengan vitamin, mineral dan bahan aktif secara biologi, kubis putih mempunyai banyak khasiat yang berguna, yang berjaya digunakan dalam perubatan rakyat dan rasmi. Pengambilan sayur-sayuran ini secara berkala untuk masa yang lama mempunyai kesan merangsang fungsi ginjal, kelenjar adrenal, kelenjar tiroid, dan juga pada proses hematopoiesis. Di samping itu, kubis putih mendorong penyembuhan tisu yang lebih cepat, mempercepat pembuangan toksin dari tubuh, dan menurunkan kadar kolesterol "buruk" dalam darah..

Juga, kita tidak dapat mengetahui sifat bermanfaat jus kubis yang baru diperah. Ia mempunyai kesan antibakteria, anti-radang, hempedu dan diuretik, pencahar dan antitusif pada tubuh manusia, dan juga akan membantu memerangi berat badan berlebihan.

Sekatan penggunaan

Intoleransi individu, pankreatitis, enterokolitis, kecenderungan kekejangan usus dan saluran empedu, peningkatan keasidan jus gastrik.

Kubis putih: faedah dan bahaya, komposisi, kandungan kalori

Manfaat kubis putih telah lama diketahui oleh semua orang, kerana ia tidak dianggap sebagai permaisuri kebun. Dalam sejarah, tanaman akar ini sering disebut. Cantik dan berair, enak bukan hanya segar, tetapi juga diperam, ia digunakan untuk menyediakan sejumlah besar hidangan. Kubis disimpan sepanjang musim sejuk, tanpa kehilangan rasa atau khasiat yang berguna.

Ratu kebun selalu mengambil banyak dari bumi, jadi ia mengandungi banyak vitamin dan mineral. Orang ramai menggunakan kubis secara aktif bukan sahaja untuk makanan, tetapi juga untuk merawat banyak penyakit..

Komposisi kimia dan kandungan kalori

Sayuran itu adalah tanaman dwitahunan dan tergolong dalam keluarga salib, genus Brassica.

Pada tahun pertama, budaya menghasilkan kepala kubis, yang digunakan untuk memasak. Sedangkan untuk yang kedua, dia menembak anak panah dengan bunga kuning kecil. Setelah berbunga, benih terbentuk yang dapat bercambah untuk pembiakan lebih lanjut..

Kepala kubis boleh berbentuk bujur, rata, atau bulat. Mereka terdiri daripada daun sukulen, yang lebih rendah berwarna putih dengan warna krim, dan yang atas dicat dengan warna hijau muda..

Budaya ini merangkumi kepekatan unsur surih dan vitamin yang tinggi yang berguna untuk tubuh manusia, iaitu:

  • kalsium, yang menguatkan gigi dan tulang;
  • kalium, yang diperlukan untuk tubuh manusia untuk aktiviti penuh otot jantung;
  • asid nikotinik, atau PP, bertanggungjawab untuk pembebasan tenaga semasa pemprosesan karbohidrat dan lemak;
  • vitamin K membantu mengaktifkan proses pertumbuhan semula tisu, serta pembekuan darah;
  • Vitamin B (B1, B2, B6) bertanggungjawab untuk kesihatan dan kecantikan rambut, kuku dan kulit, mengatur aktiviti sistem saraf.

Keunikan sayur-sayuran terletak pada kandungan asid askorbik yang tinggi, yang mengekalkan faedahnya walaupun dengan penyimpanan produk yang berpanjangan. Contohnya, setelah penyimpanan selama enam bulan, 100 g kubis mengandungi sekurang-kurangnya 50 mg vitamin C.

Ciri yang menarik ialah semasa memotong kubis, asid askorbik ditukar menjadi bentuk terikat - askorbigen. Semasa berinteraksi dengan persekitaran berasid di perut, ia akan menjadi glukobrassicin dan vitamin C.

Segmen pertama mempunyai sifat positif berikut pada tubuh manusia:

  • mampu menghentikan pertumbuhan papilloma dengan papillomatosis;
  • mempunyai kesan antiestrogenik, yang merupakan profilaksis terhadap barah payudara;
  • menekan dan menghentikan pertumbuhan sel barah yang bergantung pada hormon.

Sebagai tambahan kepada semua perkara di atas, kubis putih mengandungi vitamin U, atau S-methylmethionine, yang mempunyai kesan berikut pada tubuh.

  • bertindak sebagai antidepresan, meningkatkan mood;
  • mengaktifkan proses pertumbuhan semula, menyembuhkan bisul, luka dan luka;
  • mengambil bahagian dalam sintesis vitamin B4;
  • mengenal pasti mikroorganisma patogen dan patogen, mengeluarkannya dari tubuh manusia.

Hari ini, para saintis terus mengkaji secara aktif sifat-sifat bermanfaat kubis putih, biru dan kembang kol untuk mencipta ubat-ubatan yang berkesan untuk AIDS dan barah..

Sayuran mempunyai kandungan kalori yang sangat rendah. 100 g produk segar hanya mengandungi 28 kcal. Kebanyakannya mengandungi karbohidrat - 4,7 g, protein - 1,8 g dan lemak - hanya 0,1 g..

Kebaikan dan keburukan kubis

Manfaat dan bahaya kubis segar untuk tubuh tentu saja tidak sama. Terdapat banyak lagi faedah di dalamnya, tetapi anda juga harus mengetahui kemungkinan bahaya.

Apa sifat perubatan dan manfaat kubis putih yang harus diperhatikan? Kenapa dia terkenal di seluruh dunia?

Untuk wanita dan lelaki

Dengan penggunaan sayur secara berkala, ia memberi kesan yang baik kepada tubuh manusia secara keseluruhan. Kompleks asid amino dan vitamin yang seimbang memberikan hasil berikut:

  • Menguatkan pertahanan badan dengan meningkatkan sistem imun;
  • Secara signifikan mengurangkan kemungkinan mendapat barah. Pada lelaki - kelenjar prostat, dan pada wanita - susu ibu;
  • Menormalkan kepekatan kolesterol dalam darah;
  • Mengaktifkan peredaran darah;
  • Memperkaya komposisi darah, meningkatkan hemoglobin dengan ketara;
  • Mengeluarkan cecair berlebihan dari badan;
  • Menormalkan tahap gula darah pada diabetes jenis 2, mengurangkan keperluan gula-gula;
  • Hancurkan Staphylococcus aureus dan tubercle bacillus;
  • Menyembuhkan mikroflora sistem pencernaan, menghentikan proses pembusukan di usus;
  • Memperbaiki keadaan gusi dan gigi;
  • Membantu orang kehilangan berat badan tambahan.

Manfaat untuk wanita hamil dan semasa menyusui

Wanita hamil, serta mereka yang menyusui remahnya, semestinya memasukkan kubis putih dalam makanan mereka. Satu-satunya masalah dalam kes ini adalah perut kembung. Atas sebab ini, dalam tempoh melahirkan anak, seorang wanita disyorkan untuk menggunakan produk tersebut dalam bentuk fermentasi atau selepas rawatan panas. Manfaat kubis rebus untuk badan juga tidak dapat dinafikan..

Sebaiknya minum jus kubis segar setiap hari pada waktu perut kosong, digabungkan dengan sejumlah kecil madu. Minuman ini akan menyiapkan tubuh wanita untuk melahirkan anak yang akan datang, mengurangkan kerengsaan dan air mata, dan meningkatkan daya tahan tekanan. Wanita semasa menyusui dinasihatkan untuk makan daun yang dipukul dengan baik sebelum jus pertama muncul. Ini akan membolehkan susu berlebihan hilang dan menghilangkan sensasi pecah di dada..

Untuk kesihatan anak

Pakar yang cekap mengesyorkan memasukkan kubis putih ke dalam makanan pelengkap untuk bayi, bermula dari lima bulan dengan pemberian makanan buatan, dari enam bulan - untuk bayi.

Penggunaan produk secara berkala akan menghalang perkembangan:

  • dysbiosis;
  • stomatitis;
  • riket.

Untuk yang terkecil, disarankan untuk merebus kepala mentah terlebih dahulu, dan kemudian mengisar dengan pengisar ke keadaan puri, menambahkan sedikit susu ibu atau campuran biasa.

Setelah membiasakannya, susu dan campuran boleh dikecualikan. Kubis kubis berkesan menghilangkan racun dan racun dari badan, jadi hidangan ini sangat berguna untuk rawatan, dan juga untuk:

  • dermatitis atopik;
  • alahan makanan;
  • diatesis.

Selepas setahun, anak harus diberi rebusan sayur dan sup dengan penambahan kubis. Dari usia dua tahun - salad dari sayur-sayuran segar dengan penambahan minyak. Ini menormalkan kerja organ saluran gastrousus, memberikan beban yang diperlukan untuk otot masticatory, dan juga menyembuhkan enamel gigi, menyumbang kepada pencegahan karies..

Pada usia tua

Oleh kerana kandungan asid tartonik dalam kubis putih, sayur-sayuran mempunyai kesan meremajakan dan anti-sklerotik. Harap maklum bahawa selepas rawatan haba, asid tartonik terurai.

Pada usia tua, disyorkan untuk makan salad kubis setiap hari dengan penambahan minyak amaranth atau biji anggur. Sekiranya seseorang kehilangan peluang untuk mengunyah sendiri, maka anda harus minum jus bersama dengan minyak. Akibatnya, semangat dan ringan akan muncul, pembuluh darah akan dibersihkan, dan kolesterol dan najis akan normal..

Sauerkraut adalah pencegahan penuaan yang sangat baik. Ia membebaskan tubuh dari radikal bebas dan mendorong penyerapan protein haiwan.

Bahaya dan kontraindikasi

Adalah berbahaya untuk memakan kubis dalam jumlah yang berlebihan, dan makan berlebihan secara umum. Kelebihan kohlrabi dalam badan akan menyebabkan perut kembung, loya, kembung dan sakit. Ini disebabkan oleh tindakan serat dalam jumlah besar. Ini harus diingat oleh orang-orang yang ingin menyingkirkan pound tambahan dengan bantuan kubis. Harus diingat bahawa manfaat dan keburukan kubis biru, serta jenis lain, adalah serupa..

Antara kontraindikasi untuk penggunaan, perkara berikut harus diperhatikan:

  • enterokolitis, pankreatitis;
  • peningkatan peristalsis usus;
  • pendarahan di usus atau perut;
  • memburukkan lagi ulser usus dan perut (anda boleh membuat jus kubis, tetapi anda tidak boleh menggunakannya tanpa terlebih dahulu berjumpa doktor).

Cadangan penggunaan

Untuk pencegahan penyakit virus dan onkologi, serta mengisi badan dengan asid askorbik, disarankan untuk makan sekurang-kurangnya 200 g kubis putih segar setiap hari. Semasa penyediaannya, anda harus:

  • potong;
  • taburkan dengan sedikit garam meja;
  • biarkan sekurang-kurangnya 20 minit;
  • sapu dengan tangan anda dengan teliti;
  • tambah perasa jika dikehendaki (minyak sayuran, madu, jus lemon, dll.).

Sekiranya dikehendaki, anda boleh menambah epal, bit, paprika, wortel, serta herba dan kacang-kacangan ke dalam salad. Ringkasnya, terdapat banyak resipi dan variasi penyediaan salad yang berbeza..

Sekiranya anda kerap makan salad seperti itu untuk sarapan pagi, maka tubuh akan menyingkirkan toksin, masalah dysbiosis dan sembelit akan dapat diselesaikan dengan sendirinya. Tidak digalakkan makan sayur untuk makan malam, agar tidak membebankan perut sebelum tidur.

Produk goreng, rebus dan rebus boleh dimakan setiap hari dalam kuantiti apa pun, tetapi hanya jika tidak terdapat kontraindikasi. Dianjurkan untuk mematuhi peraturan berikut:

  • Rawatan panas mestilah pendek (tidak lebih dari 15 minit);
  • Anda boleh menggunakan minyak bunga matahari yang halus untuk memasak. Ia boleh diganti dengan krim; tidak digalakkan memasak dengan lemak haiwan atau marjerin;
  • Tangkai mesti dibuang, bahagian pahit buah mengandungi semua bahan kimia yang diserap buah dari tanah.

Sauerkraut boleh dimakan tiga kali sehari untuk mencegah gastritis. Sebaiknya lakukan ini setengah jam sebelum makan utama. Jumlah optimum adalah dari 50 hingga 100 g.

Aplikasi pelangsingan

Memandangkan kandungan folik dan niasin yang tinggi dengan kandungan kalori rendah, sayur ini secara aktif digunakan dalam diet rendah karbohidrat, baik secara mandiri dan juga sebagai lauk..

Diet kubis boleh dilakukan seminggu sekali. Makan salad daun segar yang dibumbui dengan jus lemon sepanjang hari. Harap maklum bahawa salad mesti disediakan tanpa garam.

Pada waktu siang, anda boleh makan 100 gram roti hitam atau dua telur lagi. Segelas jus tomato tidak akan menyakitkan pada waktu malam. Diet ini akan membolehkan anda menyingkirkan sehingga dua kilogram pada siang hari..

Untuk tujuan perubatan

Daun kubis digunakan dalam perubatan rakyat untuk merawat:

  • bisul;
  • mastitis;
  • sakit kepala;
  • penyakit sendi.

Untuk melakukan ini, anda perlu melekatkan daun kubis segar ke tempat yang sakit. Adalah disyorkan untuk menukarnya setiap jam. Untuk sakit kepala dan migrain, berguna untuk meletakkan daun ke mata sebentar..

Benih digunakan untuk menyingkirkan parasit, khususnya cacing. Untuk melakukan ini, 5 g biji mesti diseduh dalam termos dan dibiarkan diseduh selama tiga jam. Kemudian tapis dan minum sepanjang hari. Tempoh kursus terapi adalah dua minggu.

Jus kubis adalah ubat spektrum luas. Dianjurkan untuk meminumnya dengan perut kosong setengah jam sebelum sarapan. Dalam bentuknya yang tulen, ia berkesan melarutkan deposit garam di tulang belakang dan sendi, menyembuhkan enamel gigi.

Kubis putih

Kandungan artikel:

Kubis putih adalah penghuni bumi yang sangat kuno. Dalam proses penggalian, ahli arkeologi telah membuktikan bahawa manusia mula mengusahakan dan memakan kubis - kira-kira 5 ribu tahun yang lalu. Sayuran ini dianggap paling penting untuk jumlah penggunaannya..
Di Rusia, kubis disukai, dihormati dan dianggap roti kedua. Mereka memasak makanan dari situ hampir sepanjang tahun.

Dan pada masa kini, kubis adalah sayur yang sangat popular. Ia digunakan sebagai hidangan bebas, ditambahkan sebagai ramuan sup borscht dan kubis, digunakan dalam salad, asin, acar.

Sifat penyembuhan sayur-sayuran banyak digunakan dalam perubatan rakyat dan moden, dalam bidang kosmetologi dan hanya untuk tujuan pencegahan..

Sejarah asal usul kubis putih

Para saintis menunjukkan bahawa sejarah asal kubis putih terbentuk di pesisir Laut Mediterranean. Ia dibentuk oleh mutasi dari mustard liar. Varieti kangkung liar pertama mempunyai dedaunan halus dan bergelombang dengan kepala kubis yang longgar.
Bagi orang kuno, kubis adalah sayuran akar yang biasa digunakan untuk memuaskan rasa lapar mereka..

Oleh kerana rasanya, sayur ini dengan cepat mula menakluki wilayah baru. Yunani, Itali, Mesir adalah negara pertama dari mana penyebaran sayur-sayuran di seluruh dunia bermula. Tidak lama kemudian, ia mula ditanam di negara-negara di Semenanjung Balkan dan di Kaukasus.

Di negara kita, kubis putih jatuh cinta, berakar umbi dan mendapat rumah kedua di muka negara. Tukang kebun telah membuat kemajuan besar dalam menanamnya. Pembiak E. A. Grachev pada tahun 1875 menerima anugerah kehormatan di Vienna pada pameran pertanian.

Pingat itu dipanggil Untuk Kemajuan. Ini kerana kualiti kubis yang diternak oleh penternak tidak ada bandingannya. Kepala kubisnya padat, rasanya tidak ada keluhan, warnanya putih salji dan berdiameter 70 cm.

Penerangan mengenai kubis putih

Kubis putih adalah tanaman dwitahunan. Milik keluarga salib. Tumbuhan ini dibentuk oleh pertumbuhan dedaunan tambahan. Daun disusun dalam roset - besar, berdaging, merata di sepanjang tangkai dalam bentuk kepala kubis.

Pada tahun kedua penanaman, jika anda tidak memotong kepala kubis, anda boleh menyiapkan tanaman untuk berbunga dan mengumpulkan biji anda sendiri. Semasa tempoh berbunga, gugusan bunga putih atau kuning muda muncul di tanaman. Buahnya adalah buah dengan biji bulat 2mm. Panjangnya mencapai hingga 10 cm.

Kubis disebut kaputum dalam bahasa Latin. Diterjemahkan, perkataan ini bermaksud "kepala". Dan sesungguhnya, dengan apa lagi yang boleh anda bandingkan dengan sayur-sayuran berat bulat ini??

Di mana dan bagaimana kubis putih tumbuh

Kubis putih adalah salah satu yang pertama dalam senarai tanaman penting dan selalu dijumpai di kebun sayur dan kebun rumah. Penanam komersil juga senang menanam sayur ini. Tempat di mana kubis putih tumbuh: tanah terbuka dan rumah hijau.

Di atas katil, kubis memakan banyak ruang, menyebarkan daunnya yang luas. Fotofil, suka kawasan yang terang. Kekurangan cahaya dapat dilihat dengan segera. Tumbuhan tumbuh, meregang dan tidak membentuk kepala kubis. Dalam keadaan panas yang melampau, peneduhan diperlukan.

Prasyarat terpenting untuk menanam tanaman berkualiti adalah penyiraman. Tetapi tidak banyak kelembapan. Ia perlu disiram mengikut peraturan.

Kubis suka tanah yang subur, disenyawakan, diberi makan, neutral. Hanya jika semua peraturan ini dipatuhi, hasil musim luruh akan menggembirakan anda dengan banyak dan membawa keuntungan..

Penanaman sayur ini masuk akal kerana hasilnya yang sangat baik, kemudahan pengangkutan yang tinggi, menjaga kualiti dan kebal terhadap keadaan yang tidak menguntungkan..

Varieti kubis putih

Varieti kubis putih untuk penanaman dipilih dengan mengambil kira masa yang diperlukan untuk pematangan.

Masa pematangan setiap spesies setelah dipindahkan ke tanah terbuka:

  • awal (tempoh masak 55-60 hari);
  • sederhana awal (dari 70 hingga 75 hari);
  • pertengahan musim (80 hari);
  • lewat sederhana (110 hari);
  • lewat (6 bulan).

Varieti awal ditanam untuk menikmati sayur-sayuran segar pada musim panas. Mereka sesuai untuk salad atau kursus pertama. Tidak disimpan dalam jangka masa yang lama. Kepala kubis longgar. Berat mencapai hingga 2 kg. Sangat sedap. Dalam kombinasi dengan jenis hijau yang lain, ia melembapkan tubuh dengan vitamin pada awal musim panas.

Penuaian kubis pertengahan musim sesuai untuk dimakan mentah dan kursus pertama. Ia boleh ditapai, tetapi dalam jumlah kecil. Hayat rak sauerkraut pertengahan musim tidak lama.

Varieti yang paling popular adalah Golden Hectare. Kepala kubis bersaiz sederhana yang sangat produktif. Rasanya sangat sedap. Menahan keadaan cuaca yang tidak selesa.

Kubis lewat masak selama 6 bulan. Ia tahan frosts musim bunga dengan sangat menyakitkan. Oleh itu, ia ditanam dengan anak benih yang sudah tumbuh. Tetapi dalam bentuk es sejuk yang dewasa, dia tidak takut. Rasa simpanannya bagus dan tahan terhadap pengangkutan. Mengekalkan kualiti berharga sehingga musim panas mendatang. Tidak dikenakan reput. Kepala kubis menambah berat badan hingga 4-5 kg. Sedap dan berair. Struktur padat, tidak retak.

Pada musim luruh, ketika banyak orang memanaskan kubis, permintaan untuk itu sangat tinggi..

Komposisi kubis putih

Dari zaman kuno hingga sekarang, kubis adalah tanaman sayur-sayuran yang terkenal. Populariti seperti ini timbul kerana rasa sayur-sayuran, adanya unsur mikro dan makro dan vitamin.

Tanpa berlebihan, kubis boleh disebut unik. Keunikannya terletak pada kenyataan bahawa selama 7-8 bulan, dia berjaya mengekalkan vitamin C dalam dirinya..

Sauerkraut dan acarnya juga kaya dengan vitamin C. Sepanjang musim, ia kekal dalam produk sebanyak 70-90%.

Komposisi kubis putih kaya dengan vitamin B (B1, B2, B6), serta A, C, K dan PP. Vitamin U yang terkenal, dinamai kata Latin "ulcus", yang diterjemahkan sebagai "ulser", juga ditemukan di kubis. Para saintis telah membuktikan bahawa ia dapat menyembuhkan penyakit ulser peptik.

Kubis mengandungi asid folik dan karotena.

Asid tartronik yang terdapat di dalam sayur akan menjadi perhatian khusus bagi orang yang ingin menurunkan berat badan. Ini melambatkan penukaran karbohidrat menjadi lemak, sehingga badan tidak menambah berat badan. Kubis mengandungi banyak air, serat dan serat makanan kasar.

Kubis kaya dengan gula (2.6-5.7%), protein (1.1-2.3%), magnesium, mangan, kalium, zat besi, yodium, zink dan garam mineral fosforus.

100 gram kubis putih mengandungi:

  • protein: 1.8 g;
  • lemak: 0.1 g;
  • karbohidrat: 4.7 g;
  • serat makanan: 2 g;
  • asid organik: 0.3 g;
  • air: 90.4 gr;
  • mono- dan disakarida: 4.6 g;
  • kanji: 0.1 g;
  • abu: 0.7 gr.

Vitamin:

  • vitamin PP: 0.7 mg;
  • beta-karoten: 0.02 mg;
  • vitamin A (RE): 3 μg;
  • vitamin B1 (tiamin): 0.03 mg;
  • vitamin B2 (riboflavin): 0.04 mg;
  • vitamin B5 (pantotenik): 0.2 mg;
  • vitamin B6 (piridoksin): 0.1 mg;
  • Vitamin B9 (asid folik): 10 mcg
  • Vitamin C: 45 mg
  • vitamin E (TE): 0.1 mg;
  • vitamin H (biotin): 0.1 μg;
  • vitamin K (phylloquinone): 76 mcg;
  • vitamin PP (setara dengan niasin): 0,9 mg;
  • kolin: 10.7 mg.

Unsur surih:

  • besi: 0.6 mg;
  • zink: 0.4 mg;
  • iodin: 3 mcg;
  • tembaga: 75 mcg;
  • mangan: 0.17 mg;
  • selenium: 0.3 mcg;
  • kromium: 5 mcg;
  • fluorin 10 μg;
  • molibdenum 10 mcg;
  • boron: 200 mcg;
  • kobalt: 3 mcg;
  • aluminium: 570 mcg;
  • nikel: 15 mcg.

Makronutrien:

  • kalsium: 48 mg;
  • magnesium: 16 mg;
  • natrium: 13 mg;
  • kalium: 300 mg;
  • fosforus: 31 mg;
  • klorin: 37 mg;
  • sulfur: 37 mg.

Kelebihan kubis putih

Kubis putih bukan hanya sayur-sayuran, tetapi juga penyembuh yang sangat baik. Sejak zaman kuno, orang telah mengetahui tentang khasiat perubatannya. Bahkan dalam manuskrip kuno, saintis telah menemui banyak resipi untuk merawat penyakit dengan bantuan kubis. Luka bakar yang sembuh, urolithiasis, saluran gastrousus, penyakit mata, sendi dan banyak lagi.

Selalunya, kubis bertindak sebagai agen profilaksis dalam memerangi pelbagai penyakit. Kubis putih juga berguna kerana ia dapat melegakan sindrom mabuk..

Pada zaman Peter Agung, pelaut Rusia selalu mencuba sauerkraut dalam makanan mereka. Ia adalah produk yang berpatutan. Terima kasih kepadanya, serta cranberry dan buah sitrus, pelaut di laut diselamatkan dari penyakit kudis..

Di USSR, di peringkat Jawatankuasa Farmakologi Kementerian Kesihatan (pada tahun 1962), kegunaan jus kubis telah disahkan. Ia digunakan untuk merawat saluran gastrousus.

Air garam kubis berguna untuk mabuk, dysbiosis, sembelit untuk selsema.

Kubis matang digunakan untuk sembelit. Makan dengan air di mana sayur dimasak. Dalam bentuk ini, ia bertindak pada badan sebagai julap..

Infusi biji kubis dan jusnya diambil untuk insomnia.

Sauerkraut adalah produk yang luar biasa. Siapa sangka bahawa ia boleh berguna dalam kosmetologi? Ternyata bahan ini berjaya digunakan oleh pakar kosmetik sebagai topeng muka. Selepas topeng sauerkraut, kulit bersinar dengan kebersihan dan kesegaran, pori-pori terasa menyempit.

Asid nikotinik yang terdapat dalam kubis mempunyai kesan yang baik pada kuku dan rambut manusia. Mereka menjadi kuat, mempunyai penampilan yang cantik dan sihat..

Manfaat kubis putih telah lama diketahui dalam perubatan rakyat, tetapi anda harus selalu ingat bahawa tidak ada yang membatalkan ubat tradisional. Untuk penyakit serius, nasihat pakar selalu diperlukan.

Cara memasak kubis putih

Terdapat banyak cara untuk memasak kubis putih. Sekiranya ada tujuan untuk mengekalkan jumlah vitamin dan mineral yang paling banyak, maka kubis harus diperam, diasinkan atau dipotong menjadi salad dari sayuran segar.

Terdapat banyak resipi salad. Mereka dipotong sebelum disajikan, ini membolehkan anda menyimpan semua nutrien di dalam pinggan. Kubis dalam salad sesuai dengan epal, tomato dan biji jintan. Salad dibumbui dengan sos dan garam sebelum digunakan. Untuk pemeliharaan vitamin dan asid amino yang lebih baik.

Kubis putih adalah sayur serbaguna. Ia boleh direbus, direbus, dibakar. Potongan roti, pai dan gulungan kubis sangat enak. Kursus pertama sayur ini (sup kubis, borsch) juga tidak dapat diganti dalam diet manusia. Oleh kerana kandungan kalori yang rendah, sayur ini sering digunakan dalam pemakanan makanan..

Kubis tahan beku dengan baik, sambil mengekalkan semua kualitinya.

Kandungan kalori kubis putih

Nilai pemakanan sayur-sayuran rendah. Kandungan kalori kubis putih per 100 gram hanya 27 Kcal. Dan ini bermaksud bahawa sayur ini sangat diperlukan sekiranya perlu mengurangkan berat badan dengan memakan makanan rendah kalori..

Bahaya kubis putih

Mempunyai banyak khasiat berguna, kubis tidak selalu, dan tidak semua orang memberi manfaat. Ini berlaku untuk memakannya secara mentah.

Dengan penyakit tertentu saluran pencernaan, sayur ini boleh membahayakan tubuh:

  1. Walaupun semasa diet sayur, anda mesti berhati-hati memasukkan sayur ini ke dalam makanan anda. Dan semestinya dikecualikan sepenuhnya dari menu untuk orang yang mempunyai keasidan jus gastrik yang tinggi, dengan enteritis dan kolik.
  2. Perlu untuk membatasi atau menghilangkan kubis sepenuhnya sekiranya berlaku penyakit tiroid.
  3. Pengambilan sayur-sayuran tidak digalakkan untuk lelaki yang mengalami gangguan seksual.
  4. Sekiranya doktor menetapkan sekatan pengambilan garam, maka disarankan untuk membasuh sauerkraut dengan bersih.

Seperti dalam semua perkara, anda perlu tahu kapan harus berhenti, begitu juga dengan penggunaan kubis. Dan hanya dalam kes ini, ia akan membawa kebaikan, bukan keburukan..

Kubis putih

"Kebiasaan" dan kelaziman kubis putih di kebun kita memberi kesan tidak berguna sayur ini dalam meningkatkan kesihatan. Hanya kepentingan kubis dalam dietologi dan program penurunan berat badan sepertinya tidak dapat dipertikaikan, berkat kandungan kalori rendah dan banyaknya serat..

Sementara itu, zat-zat yang terkandung dalam kubis secara signifikan dapat mengurangkan risiko barah usus, mencegah perkembangan aterosklerosis, menghilangkan kesan pendedahan radiasi dan memberi kesan terapeutik pada sejumlah sistem tubuh lain.

Sifat kubis yang berguna

Kandungan komposisi dan kalori

Bahan asas (mg / 100 g):Kubis mentah segar [5]Sauerkraut [13]Rebus tanpa garam [6]
Air92.1892.5292.57
Karbohidrat5.84.285.51
Serat makanan2.52.91.9
Protein1.280.911.27
Lemak0.10.140.06
Kalori (Kcal)25Sembilan belas23
Mineral
Potasium170170196
Kalsium40tiga puluh48
Fosforus262033
Natrium186618
Magnesium121315
Besi0.471.470.17
Zink0.180.190.2
Vitamin
Vitamin C36.614.737.5
Vitamin PP0.2340.1430.248
Vitamin E0.150.140.14
Vitamin B60.1240.130.112
Vitamin K0.0760.0130.1087
Vitamin B10.0610.0210.038
Vitamin A0.030.0010.02

Dalam bidang perubatan

Kubis putih mengandungi 16 asid amino bebas (antaranya triptofan, lisin, metionin, tirosin, histamin dan lain-lain). Kubis kaya dengan vitamin A, B1, B6, C (askorbigen), P, K, vitamin U anti-ulser; garam kalium dan fosforus; unsur mikro: kobalt, tembaga, zink, magnesium. Ia mengandungi gula, lemak, enzim (laktosa, protease, lipase), zat hormon, fitonutida.

Daun kubis mengandungi serat, yang mencegah perkembangan aterosklerosis dan meningkatkan fungsi saluran gastrointestinal. Dari garam mineral, peranan yang paling penting dimainkan oleh garam kalium, yang mengaktifkan penyingkiran lebihan cecair dari badan, dan garam natrium, yang mempunyai sifat mengikat air. [7]

Kubis mempunyai sifat terapeutiknya yang pelbagai ke kompleks bahan kimia yang terkandung di dalamnya. Kecekapan tinggi penggunaan jus kubis segar dalam rawatan ulser gastrik dan ulser duodenum telah disahkan secara eksperimen dan klinikal. Bahan aktif utama dalam rawatan penyakit ini adalah vitamin U, yang mempunyai sifat antihistamin dan antiserotonin, dan juga meningkatkan metabolisme lipid, tiamin dan kolin dan metabolisme mukosa gastrik, meningkatkan daya tahannya terhadap faktor yang merosakkan dan mengaktifkan proses penyembuhan fokus ulseratif. Selain bisul perut, penggunaan vitamin U juga ditunjukkan untuk enteritis, kolitis, penyakit kulit (eksim, psoriasis, neurodermatitis, vaskulitis alergi dangkal) dan kardiosklerosis. Dalam semua kes ini, terdapat kesan penyembuhan yang baik..

Perlu diperhatikan bahawa kesan langsung dari jus kubis semula jadi segar memberikan hasil yang lebih baik berbanding dengan metil metionin sulfonium klorida (vitamin U), kerana jus tersebut mempunyai sejumlah sifat tambahan: bakterisida, bakteriostatik, fungisida, fungistatik dan fitonutida. Telah terbukti secara eksperimen bahawa jus kubis bertindak sebagai bahan antibakteria walaupun pada mikrobakteria Staphylococcus aureus dan tuberkulosis.

Selain itu, jus kubis segar mempunyai sifat antitusif dan ekspektoran. Ketiadaan asas purin dalam kubis yang hampir lengkap menjadikannya sangat berguna dalam diet mereka yang menderita gout dan cholelithiasis. Jus, salad dan hidangan kubis disyorkan untuk penyakit jantung dan ginjal (sifat diuretik kerana peningkatan kandungan garam kalium), untuk aterosklerosis (kehadiran pektin yang dapat menghilangkan bahan toksik dan kolesterol dari tubuh, serta serat, yang menghilangkan kolesterol dan meningkatkan fungsi motor usus. ).

Ubat tradisional menggunakan jus atau kubis segar untuk merawat insomnia, sakit kepala, penyakit kuning, dan gangguan limpa. Segar dan sauerkraut digunakan untuk meningkatkan selera makan, meningkatkan aktiviti sekresi kelenjar gastrik, mengatur aktiviti usus, mencegah skurvi dan dispepsia kronik, sebagai pencahar diuretik dan ringan.

Sauerkraut atau acar daripadanya disarankan untuk diabetes, penyakit hati, kolangiohepatitis; air garam kubis meningkatkan pencernaan, meningkatkan rembesan hempedu, mempunyai kesan pencahar yang lembut pada buasir. Jus kubis dan rebusannya dengan madu digunakan untuk laringitis, bronkitis dan proses keradangan lain pada saluran pernafasan. [8]

Dalam perubatan tradisional

Dengan nama "vitamin U", industri ini menghasilkan bentuk metionin - metil metionin sulfonium klorida yang diaktifkan. Resepkannya dalam 1-2 tablet (0,05 g - 0,1 g) selepas makan selama sebulan atau 40 hari dengan ulser perut dan duodenum, gastritis kronik dan gastralgia.

Perlu diingat bahawa dengan intoleransi individu terhadap vitamin U, mual, muntah dan kemunculan sensasi yang menyakitkan adalah mungkin, yang hilang apabila dos dikurangkan atau setelah ubat dihentikan sepenuhnya. [8]

Dalam perubatan rakyat

  • Untuk kekurangan vitamin, ulser perut dan ulser duodenum, jus kubis mentah dan segar dalam bentuk suam diresepkan, setengah gelas tiga kali sehari selama sebulan. Jus meningkatkan selera makan dan merangsang rembesan jus makanan pada gastritis dengan fungsi sekresi yang berkurang.
  • Jus kubis dengan gula bertindak sebagai agen ekspektoran, antiseptik dan anti-radang.
  • Jus yang dicerna dengan gula digunakan untuk mabuk, dan dalam campuran dengan rebusan biji kubis untuk gangguan tidur.
  • Biji kubis digunakan untuk mengusir parasit dari badan. [7]
  • Untuk penyakit hati, pundi hempedu dan kolangiohepatitis, berikan air garam sauerkraut dalam bentuk suam, setengah gelas tiga kali sehari sebelum makan.
  • Untuk buasir, disertai dengan sembelit dan pendarahan, minum 2 cawan air garam sauerkraut suam pada satu masa. [8]
  • Dengan barah perut, minum jus kubis suam dengan madu, setengah cawan tiga kali sehari, 60 minit sebelum makan. Atau sediakan rebusan biji dan akar kubis: satu sendok makan bahan mentah cincang direbus dalam 200 ml air selama 10 minit, berkeras sekurang-kurangnya satu jam dan diminum sepanjang hari.
  • Untuk selesema, campurkan jus aloe dengan madu dan jus kubis (dalam kadar yang sama). Tuangkan campuran dengan wain kering dan biarkan selama 24 jam. Ambil satu sudu teh sebelum makan.
  • Untuk insomnia, tuangkan 2 sudu biji kubis dengan 200 ml air mendidih. Biarkan hingga dua jam, kemudian tapis dan tambahkan seperempat cawan jus kubis segar ke infus biji. Ambil tiga kali sehari sebelum makan. [sembilan]

Secara luaran:

  • Daun segar disapu pada sakit sendi dengan gout. Daun kubis, direbus dalam susu dan dicampurkan dengan dedak, digunakan sebagai tapal untuk scrofula dan eksim basah. Daun kubis segar yang dicincang digabungkan dengan putih telur disapu pada luka bernanah, luka bakar dan bisul tua. Ketuat dikeluarkan dengan jus mentah, jus yang dicairkan dengan air berkesan untuk berkumur dengan sakit tekak, stomatitis. [7]
  • Untuk sakit di leher, di bahagian belakang kepala, setelah berada di dalam draf, sapukan kompres dari campuran ke tempat sakit: satu sudu besar kubis parut dan tiga sudu lobak.
  • Untuk migrain, pasangkan daun kubis segar ke kepala, betulkan dengan tuala atau tali pinggang.
  • Untuk tumit yang retak, resipi akan membantu: anda perlu mengukus kaki terlebih dahulu dengan mandi soda. Sapukan kubis parut dan lobak lobak merah ke tumit yang rosak. Betulkan kompres dengan polietilena dan kaus kaki hangat, dan biarkan semalaman. Pada waktu pagi, bilas dengan air sejuk dan pelincirkan tumit dengan krim berkhasiat.
  • Untuk tumor luaran, daun kubis dihancurkan dan gruel yang dihasilkan digunakan pada neoplasma. [sembilan]

Dalam perubatan oriental

Avicenna menggunakan kubis untuk pelbagai penyakit. Abu dari tangkai kubis, dia mengaitkan sifat analgesik. Kaldu dan biji kubis, menurut penyembuh legenda, menyelamatkan anda dari mabuk. Dan abu akar kubis - menghancurkan batu ginjal. Dengan sebulat suara dengan penyelidik kuno, Avicenna percaya bahawa komposisi jus kubis dan wain adalah ubat yang baik untuk gigitan ular beracun atau anjing yang gegabah. [sembilan]

Dalam penyelidikan saintifik

Sepasukan saintis Britain yang mewakili kumpulan penyelidikan di Francis Crick Institute (2018), semasa kajian makmal, membuktikan peranan kubis (khususnya, dan tanaman salib pada umumnya) dalam memerangi barah usus. Adakah kubis berfungsi melawan barah? Dalam kajian ini, indole-3-karbinol kimia diasingkan, yang terbentuk semasa proses pencernaan dan pencernaan kubis (seperti anggota keluarga Salib lain). Bahan ini mendorong pertumbuhan semula lapisan dalam usus bawah, merangsang aktiviti sel-sel imun baru yang mengawal keradangan. Teori ini juga ditegaskan oleh Institut Penyelidikan Kanser Britain kepada Dr. T. Key: "Penyelidikan... membuktikan bahawa bukan sahaja serat, tetapi juga bahan khas yang terdapat di kubis dan Salib lain, dapat mengurangkan risiko barah usus dengan ketara".

Kekayaan kubis yang sama hebatnya adalah keupayaan untuk "membuang" pencemaran radiasi dari badan. Bahan kimia kubis - 3,3-diindolylmethane - menghilangkan kesan radiasi. Oleh itu, kata para saintis yang membangunkan projek di Universiti Georgetown. [sepuluh]

Dalam dietetik

Kubis rendah kalori dan tidak mengandungi lemak berbahaya. Selain itu, ia mengandungi asam tartronik, yang mencegah kegemukan: asid ini melambatkan penukaran karbohidrat menjadi lemak. Fakta ini menjadikan sayur-sayuran sangat diperlukan dalam menu orang yang ingin menurunkan berat badan. Tetapi lebih bijak untuk memasukkan kubis dalam makanan anda bagi mereka yang menurunkan berat badan, tentu saja, segar atau acar, kerana asam tartronik hancur semasa rawatan panas.

Walau bagaimanapun, kubis yang diproses secara termal juga dapat menjadi asas diet yang bertujuan untuk menurunkan berat badan dengan cepat dan lembut: ini adalah sup kubis rendah kalori yang terkenal. Teknik diet ini membolehkan anda memasukkan makanan tertentu, yang dijadualkan pada hari itu, tetapi hidangan utama adalah sup kubis. Untuk menyediakan sup pembakar lemak seperti itu, anda memerlukan: 2 bawang besar, 2 lada hijau Bulgaria, dua tomato besar, 250 g cendawan, sekelompok saderi, head sebiji kubis, 3 wortel, garam, lada, bumbu atau rempah apa pun secukupnya. Dalam kuali, goreng bawang dan lada cincang halus dalam sedikit minyak sayuran. Masukkan tomato cincang, cendawan, saderi, kubis, wortel dan reneh selama beberapa minit dengan api kecil. Pindahkan sayur-sayuran ke dalam periuk, tuangkan 12 cawan air, tambahkan garam, rempah dan perasa dan masak dengan api sederhana hingga jisim sayur yang lembut. Anda boleh makan sup kubis ini untuk menurunkan berat badan beberapa kali sehari. [4.11]

Dalam memasak

Untuk kursus pertama yang panas, hampir tidak ada resipi dalam sejarah masakan Rusia yang dapat bersaing dengan sup kubis dan melampaui popularitasnya..

Dalam "Masakan Nasional Bangsa Kita", karya asas seorang saintis terkemuka abad ke-20. Pokhlebkina V.V., pilihan untuk memasak sup kubis dijelaskan: sup kubis kaya (penuh), gabungan, tanpa lemak, daging sederhana, setiap hari, malas (rachmanny), kubis masam, kelabu (anak benih), hijau, jelatang dan burdock.

  • Sup kubis masam dari kubis segar (menurut resipi V.V. Pokhlebkin)

Anda memerlukan: 0.5-0.75 kg brisket daging lembu, jumlah kubis segar yang sama, 6-8 keping epal hijau kecil, 2 bawang, 1/2 lobak, 2 sudu dill cincang, 3 daun bay, 8 biji lada hitam, 100 g krim masam.

Sediakan sup daging. Apabila daging hampir siap, potong daun kubis menjadi kotak kecil, potong bawang, lobak, tambahkan ke dalam kaldu dan masak selama seperempat jam, kemudian masukkan epal, potong, selepas 5 minit lagi - ramuan dan rempah dan masak sehingga epal direbus... Hidangkan dengan krim masam.

  • Resipi klasik untuk gulungan kubis daging (dari "The Book of Delicious and Healthy Food")

Bahan-bahan: 300 g daging, 800 g kubis putih, setengah gelas beras (ia boleh diganti dengan bijirin lain - mutiara barli, millet), 1 bawang, satu sudu tepung, 2 sudu besar pasta tomat, krim masam dan mentega, segelas air.
Sediakan daging cincang, rebus nasi. Cincang bawang halus, goreng mentega ringan, gabungkan dengan daging cincang dan nasi. Musim dengan garam dan lada. Rebus daun kubis selama 5 minit, biarkan sejuk, isi dengan daging cincang dengan nasi dan bawang, balut setiap daun dengan gulungan. Dalam kuali, sediakan sos dari segelas air, tepung, krim masam dan pes tomato. Didihkan sos, perasakan dengan garam dan lada. Masukkan kubis yang disumbat ke dalam periuk, tuangkan sos, reneh di bawah penutup dengan api kecil selama 40 minit. Hidangkan dengan herba cincang semasa dihidangkan.

Ratusan hidangan asli dan lazat dari pelbagai masakan dunia diciptakan berdasarkan kubis: dari sup kubis diet hingga "kubis milfey" yang indah. Dan salah satu keseronokan gastronomi yang paling sihat, tentu saja, adalah sauerkraut.

  • Cara cepat menumis kubis?

Kacang sauan segera (selama 2 jam): anda memerlukan 2 kg kubis putih, 200 g lobak merah, 100 ml minyak sayuran. Untuk pengasam: 1 l air, 100 g gula, 60 g garam, 120 ml cuka 9%, 3-4 kacang polong, daun salam. Potong kubis. Masukkan wortel parut, gosokkan sedikit dengan tangan anda. Tuangkan minyak sayuran, campurkan. Rebus air dengan garam, gula dan rempah. Angkat dari api dan masukkan cuka. Tuangkan perapan di atas kubis yang telah dicincang hingga ditutup sepenuhnya. Masukkan penindasan dan tahan selama 2 jam.

  • Tumis rangup

Untuk memasak, anda memerlukan: 3 kg kubis putih, 200-250 g wortel, 60 g garam, 25 g gula. Potong kubis. Masukkan wortel parut, garam dan gula, campurkan dengan lembut. Letakkan rapat di dalam bekas dan di bawah tekanan. Simpan pada suhu bilik di bawah tekanan selama 3 hari. Setiap hari, setelah menghilangkan penindasan, menembusi jisim kubis dengan pegangan kayu yang panjang untuk melepaskan diri dari udara yang terkumpul. Simpan kubis siap di dalam peti sejuk.

  • Kubis acar dengan epal

Bahan-bahan: 4 kg kubis putih, 3 kg epal, 250-300 g wortel, 50 g gula, 50 g garam. Untuk air garam: 1 l air, 25 g garam, 20 g madu (air mendidih dan larutkan garam dan madu di dalamnya).

Potong kubis, masukkan wortel parut, garam dan gula, campurkan (sehingga sayur-sayuran membiarkan jusnya ringan). Masukkan epal dan kubis ke dalam bekas dalam beberapa lapisan. Tuangkan dengan air garam suam, tutup dengan daun kubis besar dan letakkan penindasan di atas. Simpan kubis, yang akan siap dalam 2 minggu, di tempat yang sejuk. [12]

Dalam kosmetologi

Dalam formulasi kosmetik berdasarkan kubis putih, jus kubis, air garam, sauerkraut, daun kubis segar keseluruhan atau cincang digunakan.

  • Topeng muka kubis putih (untuk kulit berminyak): Campurkan 2 sudu daun kubis, cincang menjadi gruel, dengan putih telur yang dipukul. Sapukan pada kulit yang dibersihkan. Rendam selama setengah jam, kemudian bilas dengan air suam.
  • Untuk kulit berminyak, disarankan untuk mengelap wajah anda sebelum mencuci dengan kapas yang dicelupkan ke dalam jus sauerkraut. Menggosok dengan losyen yang terbuat dari kubis segar dan jus timun, diambil dalam bahagian yang sama, juga bermanfaat..
  • Topeng kubis untuk kulit kering: sapukan krim kosmetik atau krim berkhasiat pada kulit yang dibersihkan. Rendam serbet kain dalam 100 ml jus kubis segar, dan peras ringan, sapukan pada wajah anda. Semasa serbet kering, lembapkan kain dengan jus. Biarkan permohonan sekurang-kurangnya seperempat jam.
  • Untuk kulit kering, topeng juga berkesan: campurkan gruel dari daun kubis segar dengan kuning telur dan minyak sayuran (semua bahan dalam bahagian yang sama). Sapukan ke muka, bilas selepas 20 minit dengan air suam.
  • Memutihkan topeng kubis: untuk menghilangkan bintik-bintik dan bintik-bintik usia, berguna untuk membersihkan wajah anda dengan jus sauerkraut setiap hari.
  • Topeng muka berkhasiat: campurkan setengah batang ragi dengan madu dan jus kubis segar (ambil satu sudu teh setiap satu), uli komposisi hingga rata, biarkan hingga fermentasi di tempat yang gelap. Apabila jisim meningkat dalam jumlah sebanyak 2-3 kali, sapukan pada kulit wajah yang dibersihkan selama kira-kira setengah jam. Bilas bersih dengan air suam. Topeng yang terbuat dari lapisan sauerkraut yang tebal juga meratakan dan menyuburkan kulit (rendam selama 20 hingga 30 minit, bilas dengan air sejuk).
  • Balsem rambut dengan jus kubis: untuk rambut nipis dengan hujung yang terpisah, campurkan jus dengan bahagian yang sama - kubis segar, lemon dan bayam. Gosokkan komposisi ke rambut dan kulit kepala, rendam selama kira-kira 20 minit dan bilas dengan air suam.
  • Dengan kulit tangan kasar dan kasar, mandi jus sauerkraut berguna. Pada akhir prosedur, griskan tangan anda dengan krim lemak. [4]

Gabungan dengan produk lain

Kubis adalah sayur hijau dan tidak berkanji. Kubis putih sesuai dengan sayur-sayuran dari jenisnya sendiri: timun, paprika, bawang, bawang putih, lobak, wortel, bit, labu muda. Kubis tidak sesuai dengan susu, tetapi ia sangat baik apabila dipasangkan dengan lemak (contohnya mentega): hidangan dari kombinasi seperti itu diserap dengan baik. Kubis itu sendiri adalah lauk yang baik untuk hidangan daging..

Minuman

Air garam disediakan dari kubis, jus yang baru diperah, yang dicampurkan dengan jus lain dan koktel sayur diperolehi.

Jus diperah dari daun cincang kubis segar dan masak. Kemudian tapiskan dan biarkan hingga beberapa jam untuk diperap. Jus yang dijernihkan disaring lagi, dengan berhati-hati, tanpa goncang, dan minum dalam bentuk tulen dan dengan bahan tambahan.

Jus kubis dan bit

Bit meja dibasuh, dikupas, dipotong menjadi beberapa kepingan, dan diperah dengan jus. Jus bit dicampurkan dengan jus sauerkraut (dalam nisbah 3: 2) dan diambil untuk tujuan terapi dan profilaksis. [sembilan]

Ciri-ciri berbahaya kubis dan kontraindikasi

Intoleransi individu terhadap vitamin U yang dikeluarkan dari kubis adalah kontraindikasi terhadap penggunaan ubat berdasarkannya - metil metionin sulfonium klorida.

Oleh kerana kemungkinan peningkatan pembentukan gas, kontraindikasi untuk minum jus kubis pada pesakit dengan diagnosis infark miokard..

Untuk mengelakkan pembengkakan, tidak digalakkan mengambil jus kubis dengan keasidan perut yang meningkat. [8]

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya kubis putih dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial dengan pautan ke halaman kami:

Fakta menarik

  • Sebelumnya, ketika menanam kubis, orang biasa berkata: “Jangan pergelangan kaki, tetapi perut; jangan kosong, tebal; jangan merah, sedap; jangan tua, muda; jangan kecil, jadilah hebat. " Ia sepatutnya menanam benih kubis pada 18 Mei (menurut gaya moden), di Arina Rassadnitsa (Kubis), dan untuk menuai, memotong dan menuai kubis pada 25 September - di Sergey Kapustnik. Kalendar astrologi untuk tukang kebun mengesyorkan menuai kubis pada siang hari, pada bulan yang semakin meningkat.
  • Apakah rahsia sup kubis yang terkenal? Petani Rusia menyediakan sup kubis yang disebut "harian": kubis rebus, kemudian membekukannya, dan kemudian direbus lagi. Teknologi ini memungkinkan untuk memperoleh "semangat ilmiah" yang istimewa dan spesifik, yang ditanam di kedai-kedai Rusia sebagai sifat yang sangat diperlukan. Rasa khas sup kubis harian sangat baik, tetapi terdapat sedikit bahan berguna dalam hidangan seperti itu. [12]
  • Setiap tahun, perayaan dan perayaan yang dikhaskan untuk penuaian kubis dan pertandingan kuliner dalam memasak hidangan kubis diadakan di berbagai belahan dunia. Berikut adalah beberapa daripadanya: Kupusiyada (Serbia, Futog); Sauerkraut, festival sauerkraut (Jerman); Filderkrautfest (Jerman, Leinfelden-Echterdingen); festival kubis (Perancis, Saint-Saens); festival sauerkraut (Switzerland, Mühleturnen).
  • Lukisan hidup masih banyak memerlukan sayur seperti kubis. Artis dengan era dan trend yang berbeza memasukkannya ke dalam hasil ciptaan buah dan sayur-sayuran mereka: dari JSBek (Still Life with Cabbage and Guinea Pig) dan B. Strozzi (Still Life with Zucchini and Grapes in a Basket, Cabbage, Lemon and Flowers in the Vase) ") Kepada V. Van Gogh (" Masih Hidup dengan Kubis dan Kasut Kayu ").

Penerangan botani

Ini adalah tanaman sayur-sayuran yang hampir penting (bersama dengan kentang), meluas kerana ketersediaannya, rasa universal dan nilai perindustrian yang tidak dapat dinafikan..

Kubis putih diklasifikasikan oleh ahli botani sebagai pelbagai spesies Kubis, dari keluarga Kubis (Cruciferous). Nama generik Latin untuk kubis ialah Brassica.

asal nama

Sejarah

Di Eropah, kubis mula ditanam kira-kira 3 ribu tahun yang lalu (pendahuluan botani kubis putih moden adalah spesies dengan daun tebal dan berdaging yang dapat menahan sejumlah besar kelembapan). Di Mesir, sayur ini tidak diusahakan hingga dinasti Ptolemaic berkuasa. Dalam teks "bapa botani" Theophrastus menyebutkan kubis, yang memungkinkan kita menyimpulkan bahawa orang Yunani mengetahuinya sekurang-kurangnya seawal abad ke-4 SM. e. Dalam risalah Cato "Pertanian" (abad ke-2 SM), kubis telah disebut secara langsung.

Di Rom, kubis digunakan dalam masakan, perubatan dan menjadi salah satu tanaman sayuran yang paling popular. Dalam tulisannya, Pliny the Elder menerangkan 7 jenis kubis yang dikenali pada masa itu. Kubis bulat yang kita tahu mula-mula ditanam di England pada abad ke-14..

Kubis berhijrah dari Eropah ke Amerika, India, Jepun. Dalam sejarah pelayaran selama berabad-abad yang lalu, sayur ini memainkan peranan penting, kerana ia adalah sejenis kubis yang menjadi hampir satu-satunya sumber vitamin C, yang simpanannya di kapal dapat mencegah penyakit kudis. [2]

Varieti

Pencapaian dalam pembiakan memberi para tukang kebun dan tukang kebun banyak pilihan varieti dan kacukan kubis putih. Sudah menjadi kebiasaan untuk membagi varietas menjadi pematangan awal, pematangan pertengahan dan pematangan akhir (kadang-kadang varieti matang awal ditentukan dalam kategori yang berasingan). Kubis awal baik untuk salad, berair dan lembut, tetapi tidak sesuai untuk penyimpanan jangka panjang. Varieti sederhana dan lewat disimpan dengan sempurna untuk waktu yang lama, ia digunakan untuk membuat sauerkraut, kubis yang direndam.

Dengan menanam jenis pematangan awal, anda dapat memperoleh dua penuaian setiap tahun. Jenis kubis awal yang popular - "Zolotoy hectar", "Malakhit", "Zarya", medium - "Dobrovolskaya", "Kupchikha", akhir - "Geneva", "Amager". Terdapat juga pilihan varietas untuk kondisi iklim tertentu: pembagian ke dalam varietas daerah yang disebut, penanamannya memberikan hasil tertinggi di wilayah tertentu.

Beberapa jenis kubis menjadi benar-benar legendaris dan turun dalam sejarah penanaman sayur dunia, seperti, misalnya, jenis Saint-Saens yang terkenal, beberapa spesimen yang beratnya mencapai 20 kg, dan panjang daun terbesar - hingga 100 cm. Kubis Saint-Saens sangat diminati dalam bahasa Perancis pasaran hingga abad ke-19. Lebih jauh lagi, popularitasnya mulai menurun dan sejak tahun 1999 varietas tersebut dimasukkan ke dalam Katalog tanaman kebun di Perancis, di mana ia diberi status khusus dari varietas kuno yang "disarankan untuk tukang kebun amatur". [3]

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Pada tahun pertama penanaman, kubis menghasilkan kepala kubis yang padat, dikumpulkan dari daun berdaging dan berair. Pada tahun berikutnya, tanaman membentuk batang dengan bunga dikumpulkan dalam sikat. Buah-buahan adalah buah yang memanjang (hingga 10 cm), biji berwarna coklat gelap. Kubis tergolong dalam tanaman yang suka kelembapan dan termofilik (panas di atas 25 ° C mempunyai kesan buruk pada sayur-sayuran - kepala kubis sering merosot dan diserang oleh perosak). Penyiraman yang banyak diperlukan sepanjang hampir musim tanam. Menyiapkan tanah untuk penanaman dilakukan dalam dua peringkat: yang pertama (hingga kedalaman 0,25 m) dan yang kedua (musim semi, hingga kedalaman 0,2 m) membajak tempat tidur. Pembalut atas juga dilakukan secara berperingkat: pertama kali tanah disenyawakan dengan komposisi mineral dua minggu setelah menanam anak benih. Hasil kubis yang lebih tinggi dapat dicapai jika yang disebut "pendahulunya" di laman web ini adalah lobak meja atau kentang awal.

Cara mengatasi perosak kubis?

Salah satu kaedah yang paling mesra alam adalah memproses anak benih dengan infusi sorrel kuda. Tuangkan tiga baldi sorrel cincang dengan air di tong taman dan tutup dengan kerajang. Selepas 10 hari, kumpulkan buburan yang terbentuk lebih dekat ke permukaan air dalam baldi yang berasingan. Semburkan tempat tidur dengan kubis dengan penyapu kayu cacing yang sudah siap. Kaedah ini melindungi kubis dengan pasti dari rama-rama kubis. [1.9]

Pemilihan dan penyimpanan

Yang dipilih dengan betul akan menjadi garpu (kepala) yang tidak hancur, dengan daun segar yang utuh dan bersih, kuat dan lebat berwarna putih atau hijau muda.

Kubis segar boleh disimpan lama di bilik bawah tanah atau di dalam peti sejuk. Menyimpan sayur di bawah sinar matahari terbuka harus dielakkan, kerana daunnya menjadi hijau dalam hal ini. Kubis cepat merosot di peti. Daun manja mesti diperhatikan dan dikeluarkan tepat pada masanya. Di luar peti sejuk, setiap kepala kubis harus disimpan secara berasingan dari yang lain, dibungkus dengan kertas tebal. [4.9]

  1. Buku panduan perolehan tanaman ubat / DS Ivashin, ZF Katina, IZ Rybachuk et al. - edisi ke-6, Isp. dan tambah. - К.: Panen, 1989.-- 288 hlm: kelodak.
  2. Sejarah kubis, sumber
  3. Kubis, sumber
  4. Produk penyembuhan. Makanan adalah ubat, ubat adalah makanan. Komposisi. A.D. Milskaya, - Kh.: Phoenix, 1998.-- 479 s.
  5. Kubis, mentah, sumber
  6. Kubis, dimasak, direbus, disalirkan, tanpa garam, sumber
  7. Ubat Karkhut V.V. di sekitar kita. - К.: Health, 1993.-- 232 p..
  8. Tumbuhan perubatan: buku rujukan ensiklopedik / ed. A.M. Grodzinsky. - Kiev: Olymp, 1992.-- 544 p.: Sakit.
  9. Dubrovin I. Segala-galanya mengenai kubis biasa. - 2009 - 163 s.
  10. Bagaimana kubis sederhana dapat menghentikan barah, sumber
  11. Diet sup kubis, sumber
  12. Ensiklopedia perubatan tradisional yang hebat. - M.: "ANS Publishing House", 2005. - 1120 p.: Sakit.
  13. Sauerkraut, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!