7 minuman pemanasan - untuk kesihatan dan mood

Dengan bermulanya musim luruh, imuniti semakin lemah, mula mengendap dan hibernasi. Kita sendiri juga "membantunya" dalam hal ini: kita menyediakan lebih banyak makanan berkalori tinggi, mengurangkan pengambilan sayur-sayuran, dan kurang bergerak. Sementara itu, virus tidak tidur dan senang memanfaatkan keadaannya.
Agar tidak jatuh sakit, memanaskan badan secara fizikal dan mental, dalam keadaan sejuk sangatlah perlu untuk menggembirakan diri dengan minuman yang enak dan sihat. Kami telah memilih 7 resipi yang luar biasa untuk memanaskan minuman sehingga musim luruh dan musim sejuk yang bersalji akan melihat anda dari perspektif baru, dan kekebalan anda akan menyegarkan, menguatkan dan menyelamatkan anda dari selesema.

- Sederhana, anda akan menghabiskan tidak lebih dari setengah jam untuk memasak
- Sihat, banyak dari mereka telah dikenali dalam satu bentuk atau yang lain selama berabad-abad, minuman seperti itu disiapkan oleh nenek-nenek kita. Apa yang boleh menjadi cadangan terbaik?
- Dengan harga yang berpatutan, anda akan menemui semua bahan di pasar raya atau pasar mana pun
- Asli, tanpa sirap kimia - hanya beri beku atau kering, buah sitrus segar dan rempah aromatik

Minuman lemon halia

Menyapu jahe dengan lemon adalah salah satu idea terbaik untuk meningkatkan sistem imun anda. Kami telah menulis kisah menarik tentang halia dan faedahnya secara terperinci di sini, tetapi kami akan mengingatkan secara ringkas: ia melawan selesema, meningkatkan fungsi otak, sistem kardiovaskular dan pencernaan, meningkatkan mood dan menahan tekanan. Lemon - salah satu sumber utama vitamin C, antiseptik semula jadi, menyegarkan dan memberi tenaga.

Air 500 ml
Akar halia 30 g
Lemon ½ pc
Sayang secukup rasa

Kupas halia dan potong nipis. Potong lemon menjadi baji. Tuangkan air mendidih di atas halia dan lemon dan biarkan mendidih selama 5-10 minit. Tuangkan ke dalam cawan dan masukkan madu.

Anda boleh menambah kayu manis, cengkeh, kapulaga, adas manis, atau mana-mana rempah kegemaran yang anda suka, bersama dan secara berasingan. Dengan cara ini anda mendapat lebih banyak faedah dan keseronokan dari kombinasi rasa yang tidak dijangka..

Teh Berry

Mereka boleh mendapat gelaran kehormatan minuman untuk kesihatan. Nada, suam, isi dengan vitamin.

Air 500 ml
Teh bunga raya 2 sudu kecil.
Buah beku: blueberry, strawberi, raspberi, currant, ceri - 100 g

Masukkan beri yang telah dicairkan sebelumnya ke dalam teko, tambah bunga raya dan tuangkan air mendidih. Biarkan hingga 10-15 minit.

Anda boleh menggunakan pelbagai jenis beri, tambahkan kepingan oren atau lemon, rempah, madu ke dalam teh anda.

Jus kranberi

Sekiranya pada musim panas minuman buah menyegarkan, maka minuman buah panas yang sejuk adalah cara pertama untuk pemanasan menyebar di dalam gelombang yang menyenangkan. Morse juga bagus kerana anda boleh menyiapkannya terlebih dahulu dan membawanya untuk bekerja dengan termos atau memanaskannya di pejabat dalam ketuhar gelombang mikro.

Air 500 ml
Cranberry dan / atau lingonberry 200 g
Gula secukup rasa

Cairkan buah beri dan tumbuk dengan puri. Tuangkan air mendidih ke dalam periuk, masukkan gula dan didihkan. Matikan api, tutup periuk dengan penutup dan biarkan minuman mendidih selama 20-30 minit. Saring minuman buah melalui penapis.

Minuman rosehip

Rosehip adalah gudang vitamin C. Ia juga kaya dengan vitamin B, ia diperlukan dalam memerangi tekanan dan menjaga sistem saraf kita dalam keadaan stabil..

Air 500 ml
Pinggul mawar kering 1 genggam

Hancurkan buah-buahan dengan pisau, masukkan termos dan tuangkan air mendidih ke atasnya. Biarkan untuk meresap semalaman. Anda boleh minum pada siang hari, dan termos akan memastikan minuman tetap hangat.

Anda boleh menambah hirisan halia ke termos ke pinggul mawar. Pilihan lain adalah meletakkan aprikot kering dan kismis. Terdapat juga kombinasi yang lebih tidak biasa - dengan beri rowan atau hawthorn. Seperti biasa, dorongan kreatif untuk menolong anda, jangan hadkan diri anda!

Minuman buckthorn laut

Buckthorn laut melegakan keadaan keradangan, melindungi daripada virus, meningkatkan tahap hemoglobin, bertindak sebagai antipiretik.

Air 500 ml
Buckthorn laut 400 g
Sayang secukup rasa

Hancurkan beri yang telah dicairkan sebelumnya dalam kentang tumbuk, tuangkan air mendidih dan bakar. Apabila air mendidih lagi, kecilkan api dan masak selama 5 minit. Tuangkan ke dalam cawan dan masukkan madu.

Tidak semua orang merasakan buckthorn laut. Dalam kes ini, tambahkan halia atau lemon ke dalamnya. Dan laut buckthorn adalah pir yang sangat mesra. Potong dan masukkan sebiji buah ke dalam periuk. Kami pasti: pendapat anda mengenai minuman laut buckthorn akan berubah!

Teh Masala

Teh Masala berasal dari India, memiliki sejarah seribu tahun, ia digunakan dalam perubatan Ayurveda. Ia mempunyai rasa yang sedikit tart dan aroma yang sangat ilahi. Ini semua berkat rempah, sebenarnya masala dan diterjemahkan sebagai campuran rempah. Teh Masala adalah campuran teh hitam (hanya ditambahkan pada rempah-rempah pada abad ke-19) dan satu set rempah-rempah: kayu manis, kapulaga, akar halia, cengkeh, adas manis, lada hitam.

Air 300 ml
Susu 200 ml
Pilihan kedua hanya susu 500 ml
Teh Masala - 3 sudu kecil.

Rebus susu atau air dan susu dan masukkan daun teh. Tegaskan selama 7-10 minit di bawah penutup.

Anda boleh membuat campuran masala sendiri, atau membelinya dari kedai. Cuba pilih campuran buatan India: Rempah India mempunyai rasa dan aroma yang lebih cerah.

Pukulan tanpa alkohol

Sebarang pukulan, alkohol atau tidak, berdasarkan buah segar. Mereka meminumnya sejuk dan panas. Kami mempunyai variasi musim sejuk - panas - dan tidak beralkohol, agar tidak menafikan sendiri keseronokan minum punch pada bila-bila masa.

Teh hijau yang diseduh 400 ml
Madu 60 g
Jingga 1 keping
Lemon ½ pc
Lime 1 pc

Potong buah sitrus menjadi baji atau potongan. Tuangkan teh panas ke atas buah, biarkan hingga 10-15. Masukkan madu.

Masukkan 100 ml jus raspberry, currant atau strawberi ke dalam pukulan. Gunakan jus yang tidak dibeli, tetapi dibuat dari beri beku

Bagaimana lagi untuk menguatkan sistem imun pada musim sejuk?

Tubuh dan sistem imun memerlukan tenaga, jadi mereka yang suka mengabaikan makanan pagi disarankan untuk mempertimbangkan semula tabiat mereka..

Makan lebih banyak sayur-sayuran

Jumlah mereka dalam diet pada musim luruh dan musim sejuk harus ditingkatkan. Ngomong-ngomong, sayur-sayuran beku, yang dituai pada puncak kematangan dan segera mengalami pembekuan kejutan, mengandung lebih banyak vitamin daripada segar, tetapi tidak bermusim. Sering terkoyak, mereka juga memerlukan masa yang lama untuk menyimpan rak - dan ya, selama ini mereka kehilangan harta benda yang berguna. Kaedah yang bagus untuk memasukkan lebih banyak sayur-sayuran di menu anda ialah membuat smoothie dengannya..

Smoothie bit dengan kapulaga dan halia

- Beet dalam kiub "Steamed" Bonduelle 1 tin (300 g)
- Jus epal aprikot 1 l
- Air rebus atau mineral - 100 ml
- Hiris halia tanah.
- kapulaga tanah ½ sdt.

Masukkan semua bahan ke dalam pengisar dan pukul hingga sebati. Smoothie versi musim panas lihat di sini.

Masukkan bawang dan bawang putih

Mereka adalah pejuang aktif melawan bakteria.

Hidangan musim dengan ramuan herba

Ia mengandungi klorofil, yang merangsang sistem imun. Dan pasli juga kaya dengan zink, yang penting untuk imuniti seperti vitamin C.

Masukkan makanan yang kaya dengan asid lemak omega-3

Ramai orang tahu bahawa Omega-3 diperlukan untuk sistem kardiovaskular dan untuk meningkatkan prestasi otak. Tetapi ia mempunyai fungsi lain - untuk mengaktifkan leukosit, yang seterusnya membentuk sel imun..

10 minuman panas untuk mereka yang bosan dengan teh dan kopi biasa

Tidak diperlukan kemahiran masakan khas untuk menyediakan minuman panas. Malah seorang pemula dapat mengatasi ini. Ada resipi ringkas, ada yang lebih rumit, dan dua lagi minuman datang kepada kami dari buku.

Minuman panas biasa

1. Teh sitrus merah

Minuman manis dan masam dengan aroma sitrus yang cerah. Menggantikan teh biasa dengan baik.

Bahan-bahan

  • 2 sudu teh bunga raya;
  • 1-2 hirisan lemon;
  • 1-2 keping oren;
  • 1-2 bumbu limau gedang;
  • 500 ml air;
  • madu atau gula secukup rasa.

Bagaimana hendak masak

Kupas kepingan lemon, oren dan limau gedang dari kulit dan filem. Letakkan bunga raya dan buah ke dalam periuk. Air pra-rebus, tuangkan ke atas buah-buahan dan teh.

Sekiranya anda ingin menambah gula, masukkan dengan buah dan teh, kacau. Masukkan api kecil. Didihkan, angkat dari api, tutup. Biarkan hingga 2-3 minit. Tuangkan ke dalam cawan dan hidangkan. Sekiranya menambah madu, masukkan ke dalam cawan sebelum dihidangkan.

Catatan: jangan rebus kelopak bunga raya terlalu lama - mereka akan berubah menjadi kelabu. Dan lebih baik jangan memasukkan madu ke dalam teh mendidih, tetapi menambahkannya ke dalam minuman yang disejukkan. Jadi ia akan mengekalkan rasa dan faedahnya..

2. Teh beri

Teh masam, sangat aromatik dan sihat, sangat sesuai untuk pencuci mulut.

Bahan-bahan

  • 2 sudu besar blueberry
  • 2 sudu besar blueberry
  • 2 sudu strawberi
  • 2 sudu strawberi;
  • 500 ml air;
  • madu atau gula secukup rasa.

Bagaimana hendak masak

Hancurkan beri dalam cawan atau mortar. Pindahkan campuran ini ke cerek. Masukkan gula. Tuangkan air mendidih ke atas beri parut, kacau. Letakkan penutup di cerek. Dianjurkan untuk membungkusnya dengan tuala atau meletakkan wanita teh di atasnya. Teh ini harus disuntik sekurang-kurangnya 10 minit. Masukkan madu sebelum dihidangkan.

Catatan: Anda boleh menggunakan beri segar, beku atau kering. Sekiranya anda menggunakan buah kering, anda perlu mengambil dua sudu teh, bukan satu sudu setiap buah. Anda juga boleh menambah daun kering dari semak beri ke teh ini - ia akan lebih enak.

3. Teh buckthorn laut

Item yang mesti ada dalam menu musim luruh-musim sejuk adalah teh buckthorn laut aromatik. Dia terkenal dengan sifat penyembuhan yang hampir, tetapi menurut saya dia sangat sedap.

Bahan-bahan

  • 100 g laut buckthorn;
  • 1 sudu teh halia parut
  • kulit kayu manis;
  • anis bintang;
  • 500 ml air;
  • madu atau gula secukup rasa.

Bagaimana hendak masak

Dalam periuk, tumbuk buckthorn laut dengan garpu, masukkan halia, kacau. Masukkan gula dan kacau lagi. Tutup dengan air dan bakar. Apabila teh mendidih, angkat dari api, masukkan rempah ke dalam periuk dan tutup. Teh disuntik sekurang-kurangnya 7 minit. Masukkan madu sebelum dihidangkan.

4. Minum kulit epal

Minuman ini sangat mirip dengan kaldu. Ia sangat berguna untuk pai, kek keju dan pastri apa pun.

Bahan-bahan

  • 3 sudu besar kulit epal kering atau epal kering
  • ½ batang kayu manis;
  • 500 ml air;
  • madu atau gula secukup rasa.

Bagaimana hendak masak

Masukkan kulit epal kering dan kayu manis dalam periuk, tutup dengan air sejuk, api, tutup. Tanpa mengeluarkan penutup, masak teh hingga mendidih, angkat dari kompor dan biarkan mendidih selama 15 minit. Balutkan periuk dalam kain atau tutup dengan wanita teh. Anda boleh menambah gula dan madu sebelum dihidangkan.

Minuman panas asli

5. Susu disebat dengan sirap

Minuman ini disajikan di banyak restoran, kedai kopi dan kedai pastri, tetapi harganya agak mahal. Kami menenangkan curmudgeon dalaman dan menyediakan susu dan sirap sendiri.

Bahan-bahan

  • segelas susu;
  • beberapa tetes sirap (lavender, kopi, coklat, karamel, buah).

Bagaimana hendak masak

Tuang susu ke dalam periuk dan panaskan perlahan. Minuman mesti panas, tetapi susu tidak perlu direbus. Apabila panas, angkat dari api. Sekiranya ada pengocok, tuangkan susu ke dalamnya dan masukkan sirap. Kemudian pukul dan perlahan-lahan tuangkan ke dalam gelas untuk mengelakkan busa jatuh.

Susu boleh disebat dengan pengadun atau dituangkan ke dalam balang dan dikocok dengan kuat. Buih harus padat dan mengandungi gelembung kecil.

Catatan: Lavender dan sirap lain terdapat di pasar raya. Sekiranya anda tidak mahu membeli, anda boleh memasaknya sendiri. Campurkan segelas air, segelas gula dan 2 sudu besar lavender kering, masak sebentar, kemudian tapis..

6. Wain minuman keras tanpa alkohol

Ramai orang suka minuman keras, tetapi tidak semua orang dapat menikmati minuman keras. Kami menyelesaikan masalahnya dan menyediakan wain murni tanpa alkohol panas dan aromatik.

Bahan-bahan

  • Jus ceri 1 liter;
  • 3 sudu besar sirap beri;
  • 3 sudu madu;
  • 3-4 keping oren;
  • 3-4 baji lemon;
  • kulit kayu manis;
  • 3 tunas anyaman;
  • anis bintang.

Bagaimana hendak masak

Tuangkan jus dan sirap ke dalam periuk, masukkan api kecil. Minuman itu tidak boleh mendidih. Semasa sedang memanaskan, tambahkan rempah. Masukkan baji buah. Akan lebih baik jika anda mengupasnya dari filem luar sehingga hanya bubur yang masuk ke dalam anggur yang direnungkan. Panaskan minuman rempah. Apabila panas dan wangi, angkat dari dapur. Masukkan madu ke dalam wain mull sebelum dihidangkan.

Minuman panas fiksyen

Minuman panas sesuai dengan malam yang menyenangkan dengan buku. Lebih sejuk lagi jika minuman itu nampaknya keluar dari halaman fantasi atau dongeng kegemaran anda.

7. Bir berkrim dari Harry Potter

Terdapat banyak resipi untuk bir mentega. Versi sahih semestinya merangkumi ale dan mentega. Terus terang, saya membayangkan bir mentega sama sekali tidak memabukkan, tetapi manis, kaya dan sedikit memabukkan. Oleh kerana "Harry Potter" adalah novel oleh penulis Inggeris, bir mentega harus disediakan dalam tradisi masakan Inggeris, tetapi kami akan melakukan sebaliknya..

Bahan-bahan

  • 1 liter susu;
  • 500 g ais krim vanila;
  • 5 sudu besar sos karamel;
  • 75 g rum gelap.

Bagaimana hendak masak

Panaskan susu dalam periuk, tetapi jangan rebus. Angkat dari api, masukkan ais krim ke dalam susu panas dan kacau. Apabila ais krim cair, letakkan periuk di atas api yang sangat rendah dan kacau perlahan. Apabila campuran sedikit panas, tuangkan ke dalam pengisar, tambahkan sos karamel dan rum. Pukul sehingga buih pekat kecil muncul. Pindahkan ke cawan berdinding tebal. Anda boleh menghias dengan kerepek karamel atau coklat.

Catatan: Sos karamel boleh diganti dengan susu pekat rebus. Sekiranya anda tidak mempunyai pengisar, kocok semuanya. Sebaiknya jangan menggunakan susu rendah lemak atau ais krim berkualiti rendah. Campuran makanan ini cenderung stratifikasi apabila dipanaskan..

8. Grog dari Game of Thrones

Cersei jelas tidak menghirup teh dari gelas.

Bahan-bahan

  • 50 ml wain;
  • 70 ml rum gelap;
  • 50 ml air;
  • 2 sudu teh gula atau madu;
  • pala di hujung pisau.

Bagaimana hendak masak

Tuangkan air dan gula ke dalam periuk. Masukkan api kecil, panaskan. Apabila gula larut, tuangkan rum dan anggur ke dalam periuk, kacau. Masukkan pala, angkat dari api, dan tuangkan ke dalam gelas besar.

Minuman panas coklat

9. Coklat panas putih dengan labu

Alternatif untuk labu latte yang membosankan.

Bahan-bahan

  • ½ liter susu;
  • 200 g puri labu;
  • 100 g coklat putih;
  • 1 sudu teh gula vanila
  • kayu manis tanah di hujung pisau;
  • halia tanah di hujung pisau;
  • pala di hujung pisau.

Bagaimana hendak masak

Satukan susu, puri labu, dan rempah dalam periuk berdinding tebal. Masukkan api kecil, tetapi jangan biarkan mendidih. Apabila campuran panas, angkat loyang dari api. Pecahkan coklat putih menjadi kepingan dan masukkan susu. Kacau sehingga coklat larut.

Catatan: Pure labu sangat mudah dibuat: bakar kepingan labu di dalam ketuhar dan pukul dalam pengisar. Minuman siap boleh dihiasi dengan sos coklat atau karamel. Minuman panas ini boleh dibumbui dengan secubit garam yang ditambahkan ke dalam cawan.

10. Coklat panas pedas

Nampaknya minuman paling mewah dan kompleks dalam senarai ini..

Bahan-bahan

  • 300 ml susu;
  • 100 g coklat gelap;
  • 1 sudu teh gula vanila
  • kulit kayu manis;
  • cili;
  • 1 sudu besar brendi;
  • gula secukup rasa.

Bagaimana hendak masak

Cairkan coklat ke dalam mandian air. Panaskan susu dalam periuk berasingan (tidak mendidih), masukkan gula, kayu manis, cili. Sekiranya anda suka hidangan yang sangat pedas, hancurkan cili dan potong ke dalam periuk, jangan lupa bijinya. Panaskan susu rempah. Keluarkan dari kompor dan tuangkan melalui ayak ke dalam semangkuk coklat. Masukkan cognac dan gula secukup rasa. Kacau, simpan selama 10-15 minit dalam tab mandi air. Hidangkan dalam cawan kecil.

Melancong dengan gaya: minuman panas dari seluruh dunia

Melihat keunikan alam di luar tingkap, anda ingin membungkus diri dengan selimut lembut dan menikmati secawan teh aromatik. Atau mungkin sesuatu yang lebih asli. Mari ketahui jenis minuman panas yang diminum di pelbagai tempat di dunia, dan pakai yang paling menarik.

Teh licik

Mari kita mulakan dengan tradisi asli - teh Rusia dengan madu dan vodka. Untuk rasa, tambahkan beberapa rempah pemanasan ke dalamnya. Masukkan teko 2 sudu besar. l. daun teh hitam, 2-3 biji lada hitam, secubit kayu manis, halia dan pala. Tuang dalam 500 ml air mendidih dengan 1 sudu besar. l. vodka dan bersikeras 15 minit. Tuangkan minuman siap ke dalam cawan, tambahkan madu secukup rasa dan sepotong lemon. Ngomong-ngomong, teh ini bagus untuk selsema..

Kelemahan seorang bangsawan

Penduduk Foggy Albion tidak keberatan untuk menghangatkan teh susu dengan rum. Didihkan 500 ml susu lemak sederhana hingga mendidih dan tuangkan 3 sudu kecil. teh hitam yang longgar di dalam periuk. Tutup campuran dengan penutup, biarkan selama 5 minit, kemudian teliti melalui ayak halus. Tuangkan rum ringan secukup rasa ke dalam teh siap dan isi cawan. Kord terakhir akan menjadi hiasan dalam bentuk topi krim disebat, disapu sedikit dengan kayu manis.

Kopi tanpa sentimen

Jiran-jiran Inggeris lebih suka kopi Ireland daripada teh. Pertama, sediakan 170 ml espresso atau kopi hitam pekat tanpa gula. Pukul 50 ml krim dengan kuat hingga gebu. Kami membakar kaca tinggi dengan dinding tebal dengan air mendidih. Tuang 40 ml wiski ke bahagian bawah, dan kemudian kopi panas dalam aliran nipis. Kacau 2 sudu kecil di dalamnya. gula tebu dan atasnya dengan krim disebat. Koktel ini akan menghangatkan anda dari sip pertama.

Pohon kebahagiaan

Minuman yang popular di Mexico dan Amerika Selatan adalah lapacho yang dibuat dari kulit pokok dengan nama yang sama. Setelah mendidih dengan teliti, ia dikeringkan, dihancurkan dan teh disediakan. Untuk 1-2 sudu besar ini. l. "Daun teh" dituangkan dengan satu liter air, direbus selama 10 minit dan bersikeras selama 15 minit lagi. Pada akhirnya, masih tinggal untuk menegangkan kuahnya. Dengan rasa manis dengan kepahitan ringan dan nota vanila halus, minuman ini tidak memerlukan bahan tambahan. Walaupun tidak dilarang memasaknya berdasarkan susu.

Sihir teh

Di Amerika Latin, teh mate popular di kalangan masyarakat. Untuk penyediaannya, anda pasti memerlukan calabash - cawan seperti tong yang diperbuat daripada kayu, serta bombilla - tiub logam dengan penapis. Masukkan 5-6 sudu kecil ke dalam calabash. teh mate, rendam dengan bombilla dan isi dengan air panas sehingga menutupi daun teh. Sebaik sahaja membengkak, tambahkan air panas ke pinggiran. Selepas beberapa minit, anda dapat menikmati rasa yang tidak biasa.

Kesungguhan berapi

Warisan teh Afrika adalah rooibos dari daun semak tempatan. Kadang-kadang, selain daun, ia merangkumi serpihan ranting dan jarum. Pertama, tuangkan teko dengan air mendidih, kemudian masukkan 5-6 sudu besar. l. rooibos dan tuangkan 600 ml air panas dengan suhu tidak melebihi 90 ° C. Sekarang kita meletakkan cerek di atas air mandi dan reneh sekurang-kurangnya 15 minit. Rooibos baik dengan sendirinya, tetapi sedikit madu atau halia tidak akan menyakitkan.

Pudina yang melecur

Teh pudina dengan kayu manis sangat popular di Maghribi. Parut kulit lemon, potong pulpa berair ke dalam kepingan dan letakkan campuran ini dalam teko. Kami juga meletakkan 3 sudu kecil di sini. teh hitam, batang kayu manis, 3-4 cengkeh cengkeh, sepotong akar halia, dan pada akhirnya - b sekumpulan pudina. Tuangkan pelbagai jenis ini dengan 600 ml air mendidih selama 10 minit dan, setelah menyaring, tuangkan ke dalam cawan. Sebaiknya pemanis teh dengan madu atau gula tebu..

Kaleidoskop rempah

Semasa menyebut mengenai India, teh masala terlintas di fikiran. Satukan dalam mortar 4-5 kotak kering kapulaga, 5-6 biji lada, kayu manis dan ½ sdt. halia tanah. Kacau menjadi jisim homogen, campurkan dengan 2 sudu besar. l. teh hitam, tuangkan 500 ml air dan masak selama satu minit. Kemudian tuangkan 200 ml susu, tambah gula secukup rasa dan rebus selama satu minit lagi. Kami menapis teh dan menuangkannya ke dalam gelas. Masala wangi akan memberikan bunga api aroma dan rasa.

Bola yang sedap

Taiwan yang cerah menyambut tetamu dengan tee gelembung ubi kayu. Ini adalah analog pati yang diekstrak dari akar pokok ubi kayu. Kami akan menyeduh 400 ml teh hitam terlebih dahulu dan mencairkannya dengan 100 ml susu panas. Larutkan 60 g sirap maple dalam 500 ml air mendidih. Tuang 150 g biji ubi kayu dan masak hingga lembut. Pada akhir, tambahkan ½ sdt. ekstrak vanila. Kami meletakkan bola tapioka dalam gelas tinggi, menuangkan teh dengan susu dan merawat saudara-mara.

Kebijaksanaan timur

Akhirnya, mari kita mencuba cha - minuman yang berasal dari Tibet. Didihkan 200 ml susu dengan lemak 6% mendidih, tambah 1 sudu kecil. teh pu-erh dan kacau rata. Tuangkan dalam 100 ml air, didihkan lagi. Kami meletakkan 1 sudu besar. l. mentega cair dan, kacau perlahan, larut sepenuhnya. Akhir sekali, tuangkan 1 sudu kecil. garam dan tapiskan dengan betul. Rasa minumannya sangat spesifik, tetapi para peminatnya mendakwa bahawa ia dikurniakan faedah yang tidak terhad..

Kami harap anda dapat mempelajari beberapa idea menarik dari perjalanan kuliner kami yang pasti anda akan kongsikan kepada keluarga anda. Tentunya koleksi anda mengandungi resipi menarik untuk minuman panas. Jangan lupa kongsikannya dalam komen..

Minuman beralkohol panas

Apabila sejuk, lembap, lembap di luar, sudah tiba masanya untuk minuman panas yang disediakan berdasarkan alkohol. Mereka mampu memanaskan badan, melindungi dari selsema. Lagipun, wain, pukulan, grog, gam, sbiten memang sedap. Sebagai tambahan kepada resipi, anda harus memberi perhatian khusus pada hidangan untuk menyajikan minuman panas: agar tidak membakar diri. Jangan cuba menggunakan cermin mata tanpa pemegang. Ambil gelas yang terbuat dari gelas tebal, batang, atau cawan sederhana.

Grog aromatik dengan buckthorn laut, madu dan kayu manis akan memberikan kehangatan dalam cuaca sejuk dan hangat,.

Tidak suka buckthorn laut? Buat pukulan epal atau pir.

Wain mulled sesuai untuk Malam Tahun Baru jika anda memutuskan untuk menghabiskannya di luar rumah..

Versi mulled wain ini sedikit seperti sangria dan punch, tetapi mengandungi.

Tiada berkelah yang lengkap tanpa minuman. Anda hanya boleh membelinya, atau memasak lebih baik.

Kami menawarkan untuk meminum versi tanpa alkohol - "kinder punch" -.

Segelas wain putih sejuk - apa yang lebih baik pada hari musim panas? Adakah itu menyegarkan.

Komposisi pukulan ini menyerupai anggur yang direnung. Tetapi ada perbezaan besar antara mereka: caj tenaga.

Pukulan anggun dengan warna merah jambu berkilau dan beri. Tidak "mabuk" sama sekali, tetapi menyegarkan dan menyegarkan..

Sekiranya mungkin untuk mencirikan kehidupan kebanyakan orang pada bulan Disember, ini akan menjadi kata.

Wain mulled mempunyai tiga kualiti positif. Pertama, sedap. Kedua, ia menjadikan anda panas dalam kesejukan.

Merokok adalah trend terkini hari ini. Mereka merokok semuanya: ayam, ikan, daging, sayur-sayuran. kami.

Apa yang lebih baik untuk minum wain panas di syarikat??

Buah pir yang harum dan wangi, dengan nota wain dan rempah-rempah, diselimuti dengan kaya.

Anggur mulled adalah, adalah dan akan menjadi pilihan yang baik untuk minuman pemanasan untuk musim sejuk. Dan jika resepinya.

Resipi dari menu bar musim sejuk dari bar burger kerajinan Lucky Luciano.

Resipi dari menu bar musim sejuk dari bar burger kerajinan Lucky Luciano.

Bahan-bahan yang ada dan diketahui oleh semua orang profesional menjadi minuman hebat yang.

Hari ini wain yang digoreng cukup popular di banyak negara di dunia. Walaupun secara tradisional.

Sudah tentu ini adalah perkataan baru dalam masakan - dalam erti kata yang paling tepat. kami.

Bintang bartender Ricky Liu yang terbang dari Hong Kong selama beberapa hari terutama untuk majalah tersebut.

Minuman panas - resipi

Kopi keju

Kopi keju yang luar biasa ini, menurut penulis resipi, dapat dinikmati di rumah kopi Lviv, yang semestinya terkenal dengan keramahan dan pelbagai jenis pastri. Berkrim, kaya, canggih, ia akan menawan anda dengan aromanya dan menyelimuti anda dengan jejak misteri. Jangan lepaskan diri anda dari kegembiraan sihir, berikan saat-saat kebahagiaan dengan menyediakan minuman kopi elegan ini! Terima kasih atas resipi graNATKA.

Teh buah yang diperam

Oh, gadis-gadis, sekarang saya akan memberitahu anda bagaimana membuat pelbagai teh (brew). baik, sangat sedap dan sihat. Anak perempuan bongsu saya sangat gemar dengan beg teh buah. Tetapi ketika saya mula membuat teh saya sendiri, semula jadi, wangi dan sangat enak, semua orang lupa tentang beg teh. Dengan cara ini, saya menuai daun Ivan-tea, ceri, epal, pir, raspberry, dll..

Teh halia

Halia baik untuk ingatan, membantu dengan gangguan pencernaan, lebam, sciatica, batuk, menyembuhkan hati, sistem pembiakan, perut, usus, menipis darah (kerana otak lebih baik dibekalkan dengan oksigen), melegakan sakit kepala, membuang toksin dari badan. Teh halia baik untuk selsema.

Teh Masala

. atau sejambak ilahi dalam satu cawan. Sukar untuk menggambarkan dengan kata-kata sesuatu yang sangat luar biasa, luar biasa dan luar biasa. Kata-kata dapat menggambarkan rasa hanya dengan perbandingan, tetapi dengan apa anda dapat membandingkan rasa dan aroma yang sangat menakjubkan? Saya akan mengulangi diri saya sekali lagi dan, mungkin, saya akan betul - resipi memasak Veda tidak perlu dijelaskan, tetapi masak dan nikmati! Saya tidak menghantar resipi saya di sini selama enam bulan, jadi saya memutuskan untuk kembali kepada anda dengan sesuatu yang sangat menakjubkan - teh masala, yang akan memberi anda keseronokan yang tidak dapat dilupakan.!

Coklat panas dari filem "Chocolate"

Dan kemudian angin utara bertiup. Ingat? Saya menonton filem ini berkali-kali, dan saya selalu ingin mencuba semua yang disiapkan oleh Juliette Binoche. Saya menjumpai resipi ini dari tukang masak Yunani, Stellos Parlyaros, dia menyebutnya begitu "dari filem" Chocolate ". Resipi itu tidak lama berlaku..

Kopi "Borgia"

Manjakan diri anda pada hujung minggu dengan minuman hebat yang akan meningkatkan mood anda dan memberi anda daya tarikan sepanjang hari!

Teh bunga raya

Beberapa hari yang lalu saya tiba dari Mesir (percutian selama dua minggu berlalu seperti dua hari), dan membawa dari situ resipi pembuatan teh bunga raya yang betul, ia diberitahu kepada saya oleh orang asli Kaherah. Teh ini bukan sahaja menghilangkan dahaga pada hari yang panas, tetapi juga mempunyai khasiat yang sangat berguna, yang akan saya ceritakan dalam resipi, masuk, belajar banyak.

Teh panas

Saya jamin, ini adalah resipi yang sangat tepat pada masanya! Dan jika anda mempunyai kesabaran untuk menontonnya hingga akhir, anda akan faham mengapa

Kopi putih "Lux" untuk diri sendiri

Tentunya bukan kopi, tentu saja, kalori mulienne. dan sebagainya dan seterusnya. Tetapi sangat menjijikkan sehingga saya (bukan wanita "manis" - teh dan kopi sepanjang hidup saya tanpa gula, untuk pencuci mulut - keju, jika gula-gula - kemudian satu atau dua.) Dan kemudian jatuh. Di luar perkataan! Oleh itu, saya menjumpai resipi ini sejak lama di Internet, tidak berani melaksanakannya, pertama, kerana terjemahan Google yang mengerikan (saya tidak dapat memahami sesuatu), dan kedua, kerana soalan yang menyeksa saya: mengapa? Tetapi ada sesuatu yang mengganggu saya - mungkin, ada kekuatan yang lebih tinggi di suatu tempat di atas sana, menunjukkan jalan... Jadi, saya membuat keputusan, memasaknya, untuk jatuh - betapa sedap!

Cappuccino

Saya menjumpai resipi ini di Internet dari pakar masakan Seraphim yang sangat baik. Saya sudah lama ingin mendedahkannya, dan semua tangan tidak sampai. Sekarang masanya telah tiba, dan saya sangat gembira. Saya sangat ingin tukang masak tahu tentang minuman yang sangat lazat dan ringkas. Dan yang paling penting, saya tidak ragu bahawa ramai yang akan terkejut dengan teknologi memasak.

Coklat panas dengan halva

Minuman ilahi ini dengan rasa yang kaya, warna coklat baldu dan aroma halva semulajadi akan menggembirakan anda pada musim sejuk.

Kopi Caribbean

Kafe Caribe. Ia kelihatan seperti kopi, tetapi baunya. Rumah anda akan dipenuhi dengan aroma yang luar biasa!

Latte "

Latte adalah salah satu minuman kegemaran saya. Anda mesti mengakui bahawa kadang-kadang anda benar-benar ingin minum latte panas, tetapi anda tidak selalu mendapat peluang untuk pergi ke kedai kopi. Saya tidak mempunyai pembuat kopi di rumah dan tidak dirancang dalam masa terdekat, tetapi saya mempunyai pengisar. Saya memutuskan untuk mencuba membuat latte di rumah menggunakan kaedah saya sendiri! ternyata kali pertama - sama seperti di kafe! semua perkadaran diperhatikan mengikut peraturan untuk menyediakan minuman ini)) semuanya sangat mudah, tetapi saya fikir, tiba-tiba seseorang akan berguna!

Kopi Oriental

Apa itu kopi oriental? Ini chic, emas, lilin. Ini adalah api, semangat. Ini adalah kepahitan, kepintaran, rempah. Dan juga, ini adalah sofa yang selesa dengan banyak bantal dan. menggembirakan.

Cappuccino coklat buatan sendiri

Saya sangat suka kopi dalam beg pada satu masa: Cappuccino, Amaretto, dan lain-lain :))) Oleh itu, saya menetapkan matlamat untuk belajar bagaimana membuat kopi seperti itu sendiri dan menjimatkan modal keluarga :))) ! Dan kebetulan))) Dan untuk kali kedua saya memasaknya, ternyata banyak serbuk. Saya cinta. Ini pastinya bukan Cappuccino sebenar dengan buih susu di atasnya, tetapi masih sedap! Lagipun, ini adalah versi yang dijinakkan!))) Lihat, mungkin anda akan menyukai resepinya. :)))

Dari wain Jerman hingga masala India. 14 minuman panas paling popular di dunia dinamakan

Antara minuman panas yang paling lazat di dunia ialah anggur yang direnung

Medway Leisure Travel telah menyusun senarai minuman panas dan resipi yang paling sedap dan paling dicari di dunia.

Api Morado, Bolivia

Untuk menyediakan lapan hidangan minuman gurih ini, anda memerlukan 2 kepala jagung ungu, 3,5 liter air, 2 batang kayu manis, 2 ulas, jus dari seperempat nanas dan kulit jeruk.

Atole, Mexico

Untuk mendapatkan tiga hingga empat porsi atol, campurkan dan panaskan setengah cawan tepung jagung, 1.2 liter air, 1 sudu kecil. kayu manis, 1 sudu kecil. vanila dan 2 sudu kecil. pylonillo (gula perang tidak halus).

Canelazo, Colombia

Menurut resipi, minuman manis ini terdiri daripada 710 ml air, 160 g cahaya dan 160 g gula perang gelap, 120 ml jus oren, 115 ml vodka aguardiente, jus satu kapur, 4-6 batang kayu manis, 1 sudu kecil. cengkih dan secubit garam. Bahan-bahan ini akan membuat empat hidangan Canelazo..

White Gleg, Sweden

Untuk 10 hidangan Gleg, anda memerlukan 1.5 liter putih kering dan 475 ml wain mawar kering, 240 ml vodka, 2 sudu besar. l. buah pelaga, 2 sudu kecil gula vanila, 340 g gula biasa, kulit jeruk cincang, halia, kayu manis, cengkeh, badam dan kismis.

Koko, Itali

Koko Itali yang ideal menggabungkan 30 g coklat gelap, 360 ml susu, 1 sudu kecil. gula, 0,5 sudu kecil. vanillin, secubit garam dan 2.5 sudu kecil. tepung jagung.

Wain mulled, Jerman

Wain mulled, yang popular semasa cuti Krismas, harus disediakan dari 750 ml wain merah kering, lemon, kayu manis, cengkeh, 3 sudu besar. l. gula dan sedikit halia atau kapulaga.

Masala, India

Teh India aromatik tradisional disediakan seperti berikut: 240 ml air harus dicampurkan dengan 60 ml susu, sesudu teh hitam longgar, madu, halia segar cincang, adas manis, kapulaga dan kayu manis.

Matcha, Jepun

Teh hijau matcha dituangkan ke dalam 180 ml susu dan satu sudu gula ditambahkan.

Sahlab, Mesir

Minuman pencuci mulut oriental ini boleh disediakan seperti berikut: 2 sudu besar serbuk sahlab putih dicampurkan dengan 2 sudu besar air mawar, pistachio cincang, satu liter susu dan secubit kayu manis.

Sbiten, Rusia

Untuk menyediakan sbitnya, anda perlu mengambil 2.4 liter air atau anggur merah, 120 ml madu, seperempat sendok pala, halia, cengkeh, 450 g jem currant, kayu manis, daun pudina dan cabai kering.

Sicak Sarap, Turki

Minuman panas ini terdiri daripada 1 biji epal, 2 oren, buah ara dan aprikot kering, kayu manis, cengkih dan gula pasir..

Teh, UK

Dengan minuman ini, semuanya sangat mudah: tuangkan air ke atas beg teh. Susu dan gula - tambah secukup rasa.

Votlcino, Australia

Votlcino dibuat dari biji wattleseed Australia, menambahkan air, susu rebus dan gula.

Caribou, Quebec, Kanada

Bagi penduduk Quebec, Caribou adalah minuman kegemaran mereka semasa berjalan-jalan dan pesta yang bising. Anda boleh menyediakannya seperti ini: campurkan 85 ml vodka dengan 85 ml brendi, 355 ml sherry Kanada dan 355 ml pelabuhan Kanada..

Ikuti berita paling menarik dari bahagian HB STYLE di Facebook dan Vkontakte

Koktel alkohol panas terbaik: nama dan resipi

Sekiranya tidak ada musim sejuk... Kami tidak hanya akan mengetahui pakaian sejuk dan musim sejuk, tetapi kami tidak akan pernah mencuba penemuan terindah yang muncul di utara Eropah. Di negara-negara salji di Dunia Lama, mereka pertama kali memikirkan pemanasan alkohol, dan bahkan menambahkan campuran rempah-rempah, buah-buahan dan madu ke dalamnya untuk mendapatkan minuman yang membangkitkan api dalam darah, memberi kekuatan dan menguatkan semangat. Senjata rahsia ini membantu dalam memerangi pasukan musim sejuk: sejuk, kusam dan putus asa.

Setiap negara yang tahu bagaimana musim sejuk sebenarnya telah mencipta resipi khas untuk minuman beralkohol panas. Rusia juga mempunyai resipi asli, tetapi kami akan memberitahu anda sedikit masa kemudian..

Koktel alkohol panas Finland akan menghangatkan anda dengan sempurna dalam cuaca sejuk dan sejuk, ia mempunyai kekuatan yang tinggi. Komposisi ini merangkumi produk berikut:

  • vodka - 50 ml;
  • kacang almond yang dikupas dan dicincang - ¼ cawan;
  • cengkih - 45 biji.;
  • sebilangan kulit jeruk;
  • wain merah - satu botol;
  • kismis - sepertiga gelas;
  • gula - 0,5 sudu besar.;
  • kayu manis - 1 sudu kecil.

Semua bahan, kecuali vodka, dimasukkan ke dalam periuk besar, dipanaskan dengan api kecil, tidak didihkan. Pada akhirnya, vodka dituangkan.

"Kejutan"

Untuk membuat koktel beralkohol panas ini, anda memerlukan bahan berikut:

  • sebotol wain kuat;
  • rempah-rempah (kayu manis, sedikit rempah dan cengkih);
  • 100 gram coklat;
  • 200 mililiter susu.

Anggur dicurahkan ke dalam periuk bersama dengan rempah. Komposisi didihkan, direbus dengan api minimum hingga sepertiga isi padu. Rempah itu dikeluarkan dengan teliti. Susu dididihkan, coklat disapu ke dalamnya. Campuran yang dihasilkan disebat, anggur ditambahkan ke dalamnya. Minuman dihidangkan segera dalam gelas tebal.

Grog / Finland / Sweden

Grog (atau wain panas) adalah minuman kegemaran pelayar. Ia adalah makanan Krismas tradisional di Sweden dan Finland. Terdapat dua jenis grog: bukan alkohol dan, dengan itu, dengan penambahan alkohol. Kedua-dua minuman disajikan dengan rempah - semakin kaya warna dan rasanya, semakin baik. Selalunya, tambahkan kapulaga, kayu manis, kismis dan badam, dan kadang-kadang bunga cengkih dan pudina. Grog manis dan pekat sehingga kadangkala anda harus memakannya dengan sudu..

"Balikkan" pada rum kelapa

Minuman ini boleh disediakan di mesin kopi dengan cappuccinatore. Untuknya anda memerlukan:

  • empat telur;
  • 30 gram madu cair;
  • tiga gelas susu;
  • sedikit kayu manis tanah;
  • rum kelapa seperti "Malibu" - 4 sudu besar. l.;
  • secubit pala.

Susu didihkan dan segera dikeluarkan dari panas. Kuning dipisahkan dari protein, madu ditambahkan ke bahagian pertama, selepas itu campuran disebat. Pukul putih secara berasingan. Susu dengan rum ditambahkan ke kuning telur, komposisi dipukul lagi dengan baik. Protein ditambahkan dalam tiga tahap, pada setiap tahap dengan perlahan-lahan kacau campuran dengan spatula dan hujung silikon. Minuman siap dicurahkan ke dalam gelas berdinding tebal, dibumbui dengan rempah di atas.

Sari epal

Berikut adalah resipi untuk koktel alkohol panas berdasarkan wain ringan. Sari dituangkan ke dalam bekas besar bersama dengan madu dan rempah. Campuran dipanaskan selama 10 minit, tetapi tidak direbus. Hanya inti yang dikeluarkan dari epal. Buahnya dipotong, direbus ringan terus di dalam sari.

  • madu cair - 50 g;
  • cengkih - 6 biji.;
  • satu epal;
  • anise bintang - 1 pc.;
  • sari epal - satu liter;
  • sepasang kayu manis.

Masala / India

Ini juga teh, tetapi dengan rempah yang banyak. Salah satu minuman kegemaran di Asia dan di India khususnya. Masala adalah campuran letupan teh hitam, susu panas, air dan rempah. Seperti yang terakhir, kapulaga, cengkeh, kayu manis, halia parut, lada sesuai. Selain itu, teh ini mempunyai aroma yang luar biasa yang diberikan oleh pala, vanila, anise. Minuman musim sejuk India boleh membanggakan sejumlah rempah yang luar biasa..

"Krambambuli"

Minuman unik ini mempunyai akar Lithuania-Belarus, ditambah, ia mengandungi rempah India. Untuk memasak, anda memerlukan bahan berikut:

  • liter vodka;
  • 400 mililiter air;
  • dua sudu teh kayu manis;
  • setengah pala;
  • 40 gram madu;
  • 4 ulas;
  • beberapa kacang polong.

Dua gelas vodka dicampurkan dengan 400 mililiter air, pala dengan kayu manis dituangkan ke dalam bekas yang sama, semuanya dicampurkan. Campuran didihkan dan dimasak selama 10 minit. Kemudian masukkan baki bahan dan biarkan merendam di bawah penutup selama 15 minit. Kemudian "Krambambuli" ditapis dan dihidangkan ke meja dalam gelas kecil.

Teh pudina hijau / Maghribi

Bahasa Inggeris. Minum teh hijau

Minuman pemanasan ini adalah sebahagian daripada budaya Maghribi. Mereka meminumnya dan bukannya air pada siang hari. Di Maghribi, dia memulakan dan mengakhiri hari bersamanya. Ia disediakan dengan menyeduh daun pudina segar dengan teh hijau dan gula. Teh pudina hijau diperoleh dengan rasa yang tidak biasa kerana pembuatan bir berulang.

Minuman coklat panas

Resipi rum memerlukan ramuan berikut:

  • coklat parut - 20 g;
  • koko panas - 125 ml;
  • rum - 25 ml;
  • krim.

Produk ini disediakan secara sederhana. Koko dan rum dicampurkan dalam gelas, ditaburkan dengan coklat parut (hitam) di atasnya dan dihiasi dengan indah dengan krim.

Seterusnya, pertimbangkan resipi koktel alkohol panas dengan brendi. Minuman itu mengandungi:

  • coklat gelap - 50 g;
  • gula tepung - 20 g;
  • susu - 225 ml;
  • kopi kuat panas - satu cawan;
  • brendi - 100 ml;
  • kulit oren dan kayu manis.

Dalam periuk dengan bahagian bawah tebal, campuran coklat, serbuk, kayu manis dipanaskan. Komposisi didihkan, terus dikacau. Bekas dikeluarkan dari kompor, brendi dan kopi ditambahkan ke dalamnya. Kayu manis dikeluarkan, produk siap disajikan dalam gelas tahan suhu tinggi, dihiasi dengan warna oren.

Gin panas dan gin dengan mentega

Versi pertama koktel alkohol panas merangkumi komponen berikut:

  • gula - 1 sudu kecil;
  • air mendidih - 50 ml;
  • kulit kayu manis;
  • jus lemon - 20 ml;
  • gin - 50 ml.

Gin dengan jus lemon ditambahkan terus ke dalam air mendidih, kayu manis ditambahkan dan direbus selama lima minit. Masukkan gula dan kacau campuran hingga larut sepenuhnya. Minuman panas dicurahkan ke dalam cawan.

Untuk menyediakan gin dengan mentega, tuangkan rum dengan air ke dalam bekas kecil, tambahkan gula dan biarkan komposisi mendidih. Bahan-bahan yang tinggal ditambahkan, dicampurkan. Apabila mentega sudah cair, produk tersebut boleh dicurahkan ke dalam gelas.

  • kulit kayu manis;
  • 60 mililiter air;
  • satu sudu teh mentega;
  • secubit vanila dan pala;
  • beberapa sudu teh gula;
  • 50 mililiter rum gelap.

Chicha Morada / Bolivia

Bahasa Inggeris. Chicha morada

Ini adalah salah satu minuman paling popular di Bolivia. Bukan hanya pada musim sejuk, tetapi pada waktu lain. Ia dibuat dari nanas dan jagung ungu dengan penambahan rempah aroma kayu manis, cengkeh dan kulit lemon. Kadang-kadang saya menambah epal dan quince ke minuman. Semua bersama dimasak dengan api kecil hingga lembut. Kemudian disaring dan di hujungnya rempah-rempah ditambahkan secukupnya. Morada ternyata berperasaan dan tebal. Ia biasanya disajikan untuk sarapan. Kadang-kadang, bukannya jagung ungu, mereka boleh memasak dari jagung biasa - dalam kes ini, susu ditambah bukan air.

Koktel alkohol panas berdasarkan kopi dan teh

Grog pada mulanya dianggap sebagai koktail kegemaran kedua pelaut panas dan wanita canggih. Terdapat beberapa cara untuk menyediakannya. Mengikut resipi ini, grog disediakan seperti berikut. Kopi panas dituangkan ke dalam cawan porselin yang besar. Cognac, rum, sirap gula juga ditambahkan di sana, semuanya dicampur dengan sudu kayu. Hanya tinggal menumpahkan makanan istimewa dan menyajikannya dengan potongan limau nipis atau lemon.

  • 0,5 liter kopi panas yang kuat;
  • 100 mililiter brendi;
  • 0.5 liter rum;
  • 50 ml sirap gula.

Untuk Simple Grog (koktel alkohol panas dengan teh), anda memerlukan:

  • air mendidih - 0,6 l;
  • daun teh kering - 2 sudu besar. l.;
  • gula - 5 sudu besar. l.;
  • cengkih - 3 biji.;
  • rum - 500 ml;
  • hitam dan allspice - 3 biji kacang polong;
  • secubit pala dan kayu manis;
  • anise bintang - 3 biji.

Pertama, teh dibancuh, kemudian gula ditambah dan dikacau. Seterusnya, tuangkan rum dan taburkan dengan rempah. Masukkan bekas dengan campuran ke atas api, tetapi jangan sampai mendidih. Biarkan hingga kira-kira 15 minit, kemudian tuangkan ke dalam cawan, minum hingga panas.

Glögg

Tempat mereka memasak: di Sweden, Norway, Finland, Estonia, Denmark dan Iceland.

Pangkalan: anggur dan buah beri.

Dalam teknologi memasak, glögg sangat mirip dengan wain mulled, dengan satu perbezaan yang ketara: dipanaskan dua kali, membiarkannya diseduh selama lebih dari satu hari antara pemanasan, sementara wain mull selalu diminum dengan segera.

Resipi glögg mengandungi ramuan berikut: halia, kismis, badam, kayu manis, cengkih, dan lemon. Roti halia biasanya disajikan bersama minuman. Dan kerana dengan pemanasan berganda dan dalam jeda di antara mereka, alkohol dari glog menguap, menjadi kebiasaan untuk menambahkan sirap dari gula dan minuman beralkohol yang kuat ke dalamnya, biasanya vodka atau rum.

Blazer Biru dan Jalur Hitam

Minuman ini termasuk dalam kategori koktel alkohol panas terbaik. Blue Blazer memerlukan komponen berikut:

  • Wiski Scotch - 60 ml;
  • air - 60 ml;
  • kulit lemon;
  • jus lemon - 20 ml;
  • madu telus - 20 ml.

Semua produk dicampurkan dalam periuk, selepas itu diletakkan di atas dapur dan dipanaskan sehingga madu larut sepenuhnya. Setelah pemanasan komposisi yang baik, ia dibakar dan dituangkan dengan cepat ke dalam gelas atau cawan, pinggirnya dihiasi dengan sehelai kulit limau.

Koktel alkohol panas, namanya menarik (Jalur Hitam), merangkumi komponen berikut:

  • rum gelap - 40 ml;
  • air mendidih - 75 ml;
  • molase - 1 sudu kecil.

Hanya dengan air rebus, larutkan molase, tambahkan campuran ke segelas rum, hias dengan sepotong lemon.

Salep / Turki

Lawatan. Salep atau Sahlep

Salep adalah salah satu minuman paling sedap! Dia dipuja di Mesir dan Iran. Namun, rakan senegara kita paling kerap mencuba salep di Turki, di suatu tempat di jalan-jalan di Istanbul. Ia dibuat dari mentol anggrek cincang yang dicampurkan dengan susu rebus dan gula. Saya juga menambah pati untuk menebal dan hiaskan dengan kayu manis.

Anggur bijih monastik

Untuk menyediakan koktel alkohol panas ini (resipi dengan gambar di bawah) anda memerlukan:

  • satu liter wain kering;
  • empat sudu madu;
  • kulit kayu manis;
  • lemon dan oren;
  • 10 payung anyaman;
  • buah pelaga dan pala (masing-masing mencubit).

Anggur dituangkan ke dalam periuk, masukkan dengan api kecil. Buah sitrus yang dicuci dipotong menjadi kepingan tanpa mengupas. Semua komponen dihantar ke dalam bekas, campuran didihkan dan dikeluarkan dari dapur. Beri minuman selama beberapa jam untuk dibancuh. Anggur mulled dituangkan ke dalam cawan atau gelas berdinding tebal, rempah-rempah dan bahan tambahan buah harus disertakan dalam setiap bahagian.

Pukulan tanpa alkohol

"Cranberry dan Elderberry"

Di mana: "Solyanka" Bahan-bahan: cranberry, fruktosa, sirap elderberry, minuman buah buatan sendiri, limau Harga: 290 rubel

Ia mulai turun salji... Jalan-jalan menjadi sejuk dan ditutup dengan salji... Sekarang satu-satunya tempat di mana saya dapat menarik teman wanita saya untuk bersosial adalah tempat di mana minuman pemanasan yang lazat disajikan. Tetapi untuk tidak membazirkan anggaran perjalanan ke pelbagai institusi, saya dapati cara yang lebih baik, iaitu menyediakan minuman pemanasan (alkohol dan bukan alkohol) ini di rumah, yang saya nasihatkan kepada anda. Dan bagaimana melakukannya, rahsia memasak, saya sedia berkongsi sekarang!

Jadi inilah senarai 10 minuman ringan dan resipi pemanasan musim sejuk terbaik untuk membuatnya..

Sedikit sejarah

Beli sebilangan besar epal bergula, jeruk nipis dan lemon dari pasar raya. Kupas epal dan biji, potong dan letakkan di dalam periuk. Potong tangerin di seberang, masukkan ke dalam periuk dengan epal; lakukan perkara yang sama dengan lemon (pastikan benih tetap berada di luar). Taburkan epal dengan 1 sudu gula, secubit kayu manis dan jumlah cengkih yang sama.

Letakkan periuk di atas api sederhana. Masak, kacau sekali-sekala, sehingga epal mula lembut. Angkat dari api dan tumbuk dengan kentang tumbuk. Masukkan segelas wiski dan, jika mahu, beberapa sudu besar sari apel. Panaskan sedikit lagi tanpa mendidih, tuangkan ke dalam gelas dan hidangkan. Hati-hati - ia menyerang otak sama sekali tidak dapat diramalkan.

"Bulu domba" dan "Bumpo"

Untuk koktel pertama, anda memerlukan produk berikut:

  • gula - 1 sudu besar. l.;
  • epal bakar - 6 biji.;
  • halia parut - 0,5 sudu kecil;
  • pala cincang - 0,5 sudu kecil;
  • panas ale - satu liter.

Epal panggang dikeluarkan dari inti, diproses menjadi puri. Ale, gula, halia dicampurkan dalam jag. Buah ditambahkan dan campuran didihkan. Keluarkan minuman dari dapur, tuangkan ke dalam cawan, taburkan dengan pala di atasnya.

Koktel Bampo dibuat dari komponen berikut:

  • rum emas - 50 ml;
  • gula - satu sudu teh;
  • air panas - 50 ml;
  • jus limau nipis - 25 ml.

Air mendidih dan rum dituangkan ke dalam cawan, gula ditambahkan, diaduk hingga larut sepenuhnya. Tuangkan jus limau nipis, tuangkan ke dalam cawan, minum panas.

Atole / Mexico

Minuman tradisional Mexico disajikan pada Krismas. Ia disediakan dari jagung tumbuk dengan penambahan gula, air, kayu manis, vanila. Kemudian masukkan buah dan coklat seperti yang dikehendaki. Minumannya ternyata pekat, seperti bubur asli. Di Mexico, ia dimakan untuk sarapan dalam cuaca sejuk dan diminum pada hari Krismas..

Pukulan lemon

  • satu liter sari apel;
  • dua payung anyaman;
  • sepasang daun salam;
  • satu sudu madu;
  • 200 ml jus oren (diperah segar).

Masukkan periuk di atas api kecil, tuangkan sari ke dalamnya dan didihkan. Masukkan lavrushka, jus oren, cengkih. Cecair itu direbus selama 10 minit, kemudian dikeluarkan dari dapur. Masukkan madu segera, tapis, tuangkan ke dalam gelas, hias dengan kepingan oren, nikmati rasa dan aroma yang menyenangkan.

Minuman telur

Koktel alkohol panas jenis ini boleh disediakan dalam beberapa cara. Sebilangan besar dari mereka adalah "format" yang sejuk. Walau bagaimanapun, ada satu pilihan panas. Ia dipanggil "Egnog". Resipi mengandungi komponen berikut:

  • 6 biji telur ayam;
  • 200 gram gula;
  • 0.2 liter bourbon;
  • 3 gelas susu;
  • 100 mililiter rum;
  • satu sudu pala cincang.

Putih dan kuning dipisahkan, bahagian kedua disebat dengan 0.5 cawan gula menggunakan pengadun atau pukul. Prosesnya berterusan sehingga jisim mula berubah menjadi putih. Terus kacau, tuangkan minuman beralkohol secara beransur-ansur. Gula yang tinggal disebat dengan protein, dan dalam mangkuk yang terpisah, prosedur serupa dilakukan dengan krim. Pertama, protein perlahan-lahan ditambahkan ke campuran pertama, kemudian krim. Campurkan semuanya dengan baik, tuangkan susu, taburkan dengan pala.

Resipi paling mudah untuk koktel tersebut ialah mencampurkan satu kuning telur parut dengan 20 mililiter sirap vanila dan 50 ml brendi atau wiski. Untuk komposisi ini tambahkan 160 ml susu panas dengan kacau berterusan. Koktel disajikan dalam gelas dengan sudu.

Ciri-ciri:

Minuman berdasarkan alkohol yang dipanaskan menelusuri sejarahnya sejak zaman Rom Purba. Apicius, seorang pakar masakan yang terkenal pada masa itu, mencipta "anggur yang menyala-nyala", yang dikenali hari ini sebagai wain mulled.
Tetapi di kalangan pelaut Inggeris, grog, minuman berasaskan rum, mendapat populariti. Ia mempunyai kesan pemanasan dan diselamatkan dari angin laut yang menusuk.

Sudah tentu, sejak itu, resipi minuman beralkohol panas telah berubah dengan ketara. Walau bagaimanapun, proses dan prinsip penyediaannya tetap sama..

Perlu diperhatikan bahawa koktel alkohol panas mempunyai kualiti yang lebih positif daripada yang sejuk:

  • mereka mempunyai kesan pemanasan dan anti-radang;
  • semasa proses pemanasan, alkohol menguap, yang secara signifikan mengurangkan kesan negatif alkohol pada badan;
  • ramuan herba yang termasuk dalam komposisi, serta beri, buah-buahan dan madu mempunyai kesan yang baik pada tubuh, dan rempah-rempah mempunyai kesan positif pada peredaran darah.

Namun, seseorang tidak boleh gagal untuk mencatat aspek negatif. Pertama, alkohol berkualiti rendah yang dipanaskan boleh menyebabkan keracunan makanan yang teruk. Kedua, pengambilan minuman beralkohol panas dengan kerap menyebabkan ketagihan dan boleh menyebabkan alkoholisme. Sehubungan itu, doktor mengesyorkan minum alkohol panas dalam kes yang jarang berlaku..

Penting! Dianjurkan untuk minum minuman panas dengan sangat berhati-hati bagi penghidap penyakit kardiovaskular..