Bit acar dengan ceri

Beet adalah sayur serba boleh, dari mana anda boleh memasak banyak perkara yang berbeza dan indah. Beet lebih banyak daripada yang anda fikirkan. Ini bukan sahaja borscht dan vinaigrette, tetapi juga kerepek, ais krim dan bit dalam coklat, tetapi semuanya sesuai.

Bit adalah salah satu sayur yang paling indah di dunia. Warnanya merah terang, mirip dengan ruby, pada potongannya, jus manis merah burgundy yang kaya dengan warna semua yang hanya menyentuh dan rasa manis dan aroma sedikit bersahaja - semuanya baik-baik saja. Anda hanya perlu dapat menggunakannya.

Cara memilih bit yang betul

Umbi bit tidak boleh terlalu besar, memanjang dengan kulit nipis dan ekor pendek (akar). Semakin lama akarnya, semakin jauh airnya berasal dari sayur, dan ini bukan petunjuk penanamannya yang sangat baik..

Sekiranya boleh, beli bit dengan sisa daun hijau (dengan kata lain, dengan bahagian atas). Mereka akan mencegah jus bit dari kebocoran ketika memasak sayur-sayuran dan juga dapat digunakan secara aktif untuk memasak, misalnya, pesto, sup dan salad. Kulit ubi hendaklah licin, kering, tanpa bintik-bintik lembut atau gelap.

1. Minuman bit

Bit mentah adalah asas yang baik untuk minuman yang sihat. Untuk membuat jus, anda hanya memerlukan juicer, umbi yang dikupas dan dipotong menjadi 4-6 bahagian.

Jus bit sangat sesuai dicampurkan dengan lobak merah, epal, pir, nanas, halia, timun, oren, raspberry atau jus ceri. Anda boleh membuat koktel dan smoothie berdasarkan jus bit dengan mencampurkannya dengan bayam, pisang, mangga, santan, atau yogurt semula jadi. Pada musim, bahagian atas cincang dapat ditambahkan ke minuman untuk meningkatkan nutrien..

Minuman tenaga merah

2. Bit acar

Sayuran asin dan acar sangat baik sebagai makanan ringan yang tersendiri atau sebagai sebahagian daripada salad sederhana, dan mereka juga mencerahkan banyak hidangan panas dengan baik. Bit acar adalah penyediaan yang indah di mana cuka masam mengimbangi bit manis. Untuk menyiapkannya, anda memerlukan bit, yang anda perlukan untuk membakar keseluruhan, gigitan wain merah, minyak sayuran halus, mustard gandum, madu, garam, biji lada hitam dan thyme - jika, tentu saja, anda ingin memasaknya mengikut resipi kami.

Di mana untuk menambah bit acar? Contohnya, dalam sandwic, sandwich, burger / hamburger, salad dan juga borscht.

Bit bakar yang diperap

3. Bit rebus

Sayuran rebus mempunyai reputasi terlalu membosankan, terlalu biasa, dan terlalu hambar. Beet adalah pengecualian, ini bukan kubis atau wortel. Selepas memasak, ia tidak kehilangan rasa manis dan warnanya. Cara termudah untuk menghidangkannya: potong ke dalam kepingan nipis, gerimis dengan yogurt, krim atau krim masam, gerimis dengan minyak zaitun yang lazat dan musim dengan garam.

Pilihan untuk menggunakan bit rebus: borscht, sup bit, vinaigrette, sup bit dengan keju feta dan lobak, sup bit dengan tahini dan zaatar, sup bit dengan santan. Malah koki terkenal Britain Jamie Oliver tidak melewati bit rebus dan memasak salah satu saladnya yang menakjubkan..

Makarel panggang dengan vinaigrette

5. Bit panggang

Terdapat peraturan umum untuk semua sayur-sayuran: jika anda ingin memperoleh rasa sayur yang lebih kaya dan cerah, bakarlah. Panas menguap (menghilangkan) cecair dari sayur-sayuran, memusatkan aroma dan karamel gula semula jadi yang terdapat dalam bit.

Memanggang bit mudah. Ia mesti dibasuh, disapu kering, dan kemudian. Boleh dibakar dengan atau tanpa kulit, keseluruhan atau dipotong-potong (bergantung pada ukuran ubi). Anda boleh membungkus setiap ubi dalam kerajang untuk dibakar, taburkan dengan minyak zaitun dan musim dengan garam dan lada hitam yang baru digiling.

Ubi bit dengan kacang walnut dan keju kambing

6. Bit panggang

Bit panggang mempunyai semua kebaikan bit panggang ditambah rasa berasap. Sekiranya anda tidak yakin dengan kekuatan api atau kemampuan anda, masak bit dengan kerajang. Untuk melakukan ini, pertama-tama anda perlu memanaskan panggangan hingga api sederhana, kupas dan potong bit dengan kasar, letakkan sayur-sayuran yang sudah siap di atas lembaran foil yang besar. Gerimis dengan minyak sayuran, perasakan dengan garam dan lada hitam yang baru digiling. Tutup dengan kerajang yang masih ada, tutup bit dalam "beg" kedap udara. Bakar selama 20-30 minit, bergantung pada ukuran ubi.

Penggunaan bit panggang: lihat menggunakan bit panggang, sajikan dengan daging panggang atau sebagai hidangan yang berdiri sendiri

Bit panggang dengan sayur-sayuran

7. Bit panggang

Anda boleh memotong bit menjadi kiub, kepingan atau baji, mencelupkannya ke dalam adunan dan menggorengnya, atau tanpa adunan (lihat resipi kerepek di sini). Atau cincang sayur, tepung tepung, lebih baik beras, dengan penambahan garam, lada hitam segar, jintan atau thyme, dan juga minyak mendidih.

Terdapat hidangan Switzerland - rosti. Ia dibuat dari kentang, parut pada parut kasar, dari mana pancake terbentuk dan digoreng dalam minyak. Perkara yang sama boleh dilakukan dengan bit..

Kegunaan Panggang: salah satu pilihan terbaik adalah julienne bit dengan cendawan dan keju biru. Penyediaannya sangat mudah. Potong bit dan cendawan (champignon atau cendawan tiram) menjadi kepingan. Pertama goreng bit hingga lembut, masukkan cendawan dan goreng hingga kekuningan. Tuangkan bahan yang telah disiapkan dengan krim sekurang-kurangnya 20% lemak dan apabila mendidih, masukkan keju biru yang hancur. Masak dengan api sederhana, kacau sekali-sekala. Keju mesti cair. Angkat dari api dan hidangkan bersama nasi, pasta, atau hanya roti.

Bit digoreng dalam kuali

8. Pure bit dan jus

Terdapat banyak sayur-sayuran yang boleh digunakan dalam pencuci mulut selain wortel dan kek lobak merah. Pure bit manis juga merupakan asas yang baik untuk membakar. Dan juga bagaimana ia mewarnai dengan indah bukan sahaja adunan, tetapi juga krim, mousse, soufflé, glaze! Kadang-kadang hanya beberapa tetes puri (atau jus yang baru diperah) cukup untuk warna ruby ​​atau merah jambu terang..

Beetroot dan Coklat Brownie

9. bit kering

Adakah anda menyedari bahawa kita beralih dari kaedah memasak bit yang paling popular hingga yang paling tidak dijangka (untuk banyak).

Bit kering adalah kerepek bit yang tidak digoreng. Sekarang, apabila semua orang ingin menjadi kuat dan sihat, makanan ringan ini adalah pilihan yang bagus untuk makanan ringan di jalan raya, di tempat kerja atau di sekolah. Dan ya, kerepek bit memang sedap. Sebaiknya keringkan kepingan yang sudah dibakar.

Menggunakan bit kering: makan sebagai hidangan anda sendiri, taburkan serbuk serai pada makanan ringan dan salad, hias pinggan

Kerepek Beet Tidak Goreng

10. bit mentah

Tidak semua orang biasa, tetapi bit mentah boleh dimakan. Hanya dia yang semestinya manis dan berair. Potong menjadi kepingan nipis, taburkan dengan campuran biji jintan pedas, kulit lemon, garam dan taburkan dengan minyak zaitun extra virgin. Atau potong dan campurkan dengan saderi dengan ukuran yang sama, dill cincang halus dan fillet oren. Salad cepat dan sihat ini hanya perlu dibumbui dengan vinaigrette dan jus lemon..

Sekiranya anda menyukai rasa dan tekstur sayur-sayuran mentah pada dasarnya, gunakan bit mentah dalam sup dan tartar. Dalam sup, tambahkan sayur, potong kiub kecil dalam semangkuk sup (anda juga boleh panas), dan masak tartare mengikut resipi ini. Dan pastikan memasak mi sayur daripadanya. Untuk melakukan ini, cukup untuk anda memotong bit dan mengasinkannya dengan cepat dengan cuka wain merah dan garam!

Apakah faedah kesihatan bit? Ia rendah kalori dan tinggi serat. Beet membantu menurunkan tekanan darah dan meningkatkan prestasi otot dan mental anda.

Ulasan jenis bit terbaik untuk tanah terbuka: matang awal, pertengahan matang, lewat

Untuk mendapatkan sayur-sayuran yang berair dan enak, anda perlu melakukan lebih daripada menyiapkan tanah dan mengatur penyiraman. Adalah sangat penting benih mana yang digunakan untuk penanaman. Benih bit gula yang baik diperoleh melalui usaha pembiakan selama bertahun-tahun. Semuanya mempunyai ciri tersendiri..

Pelbagai jenis bit

Para saintis telah mengembangkan pelbagai jenis tanaman sayuran ini. Anda boleh mencari tanaman yang sesuai untuk iklim apa pun. Budaya ini akan menahan kekeringan, fros, hujan, tumbuh di tanah terbuka. Hanya untuk ini, varietas dipilih yang tahan terhadap cuaca buruk..

Ciri-ciri berguna gula bit

Tumbuhan ini mempunyai banyak kualiti yang bermanfaat. Ia membantu menyembuhkan hati, jantung, membersihkan darah. Buahnya diperkaya dengan vitamin A, C, B. Selain itu, mereka mengandungi mangan, zink, besi, mangan, tembaga.

Sayuran ini boleh digunakan untuk:

  1. Peningkatan memori;
  2. Mengurangkan kolesterol;
  3. Pencegahan Barah;
  4. Meningkatkan jumlah zat besi dalam badan.

Pengambilan jus bit setiap hari menyegarkan kulit. Harga ubat penawar ini mampu dimiliki oleh semua orang. Sayuran akar membantu beberapa gadis menjadi langsing..

Varieti bit awal terbaik

bola merah

Bangun lebih awal, mempunyai kualiti makanan. Ditanam pada musim bunga. Pematangan berlaku dalam 90-100 hari. Mereka dikira setelah anak benih tumbuh. Sayuran ini mempunyai bulat dan boleh mencapai jisim 300 gram.

Warna daging: merah gelap. Ada nada kasar yang kemerahan. Rasa: halus dan berair. Menonjolkan ketahanan sejuk, membolehkan anda mendapatkan musim panas dan musim luruh. Ia dapat menahan busuk, dibezakan dengan rasanya yang tiada tandingannya. Boleh disimpan dan digunakan tanpa rawatan haba sebelumnya.

Wodan

Ia tergolong dalam spesies hibrid awal yang menghasilkan tinggi. Pertumbuhan berterusan selama kira-kira 80 hari. Wodan merah gelap mempunyai bentuk bulat halus dengan ekor nipis. Tidak ada cincin cahaya pada buah. Tanaman akar yang ditanam dapat menimbang hingga 500 g, ia memiliki rasa yang berair dan jelas.

Pablo F1

Tumbuhan yang manis dan matang awal ini mempunyai bentuk bulat. Warna pulpa kaya burgundy, ditutup dengan kulit nipis. Tidak ada cincin putih di dalamnya. Berat satu keping adalah kira-kira 200-370 gram. Penuaian bermula dari hari ke-85 hingga ke-95. Pilihan ini sering digunakan dalam penyediaan vinaigrettes. Produk boleh disimpan dalam jangka masa yang lama.

Boltardi

Ia masak sangat awal, tahan suhu rendah dan menghasilkan tuaian yang baik. Buah akarnya mempunyai jus berair yang enak. Potongan dihiasi dengan cincin radial. Beratnya rata-rata 160 gram. Bentuk sayur bulat yang kemas.

Bit dibiarkan disimpan untuk musim sejuk, kerana mereka mampu menahan pelbagai penyakit. Tanaman akar mengekalkan kualitinya selama enam bulan.

Flat Mesir

Ia mempunyai buah-buahan yang sangat besar dengan bubur ungu-burgundy. Jisim mereka boleh mencapai setengah kilo. Bahagian dalamnya dihiasi dengan bulatan kecil yang ringan. Buah-buahan yang berair dan manis menjadikan vinaigrette yang baik..

Budaya ini akan matang dalam tiga bulan. Kerana ketahanan kemarau, flat Mesir disimpan selama -6 bulan..

Bordeaux

Pelbagai tahan sejuk yang diketahui matang pada hari ke-99. Buahnya bersaiz sederhana - mempunyai bentuk bulat. Sayuran menarik dengan rasa manis yang menyenangkan, bubur merah gelap. Bit tidak kehilangan sifatnya daripada beku. Jangka hayatnya panjang, lebih dari 6 bulan. Boleh disemai pada musim luruh. Kilang ini tidak takut dengan perosak dan penyakit.

Detroit

Ia cepat matang dan tahan sejuk. Frost musim bunga tidak mengerikan untuk jenis bit ini. Apabila pertumbuhan aktif bermula, anda perlu banyak menyiram. Pada akar merah, cincin cahaya tidak ada. Berat boleh mencapai 210 gram.

Dalam penampilan, akar yang kemas dan bulat. Sayur-sayuran dikeluarkan sepenuhnya oleh 110 hari. Bit Detroit kebal terhadap penyakit. Dari makan, buah menjadi lebih besar.

Varieti bit pertengahan musim terbaik

Borsch

Ia tumbuh di kawasan dengan tanah yang berbeza. Ia terkenal dengan rasa yang sangat baik dan warna raspberry gelap. Tidak ada keriting putih. Di beberapa tempat, mungkin ada cincin cahaya. Tanaman akar mencapai berat 500 gram, mempunyai kulit yang nipis. Pematangan berlaku dalam 98 hari.

Sekiranya diberi makan dengan baik, petani dapat memperoleh hasil yang baik dari varieti bit borsch. Lebih dari sembilan kilogram boleh ditanam pada satu meter persegi. Menyemai dilakukan pada musim panas atau musim sejuk. Jus sayur, makanan ringan, salad dan hidangan pertama disediakan dari pelbagai ini..

Opolskaya

Ini adalah tanaman hygrophilous pertengahan musim yang mempunyai konfigurasi yang panjang. Buahnya mempunyai bentuk memanjang, kulit nipis. Dengan pertumbuhan, penyiraman yang tepat pada masanya dan banyak diperlukan. Anda perlu menyimpan sayur-sayuran selama lebih kurang 6 bulan. Pada masa yang sama, tidak ada perubahan dalam persembahan dan rasa aromatik.

Patrick

Budaya ini adalah satu-kuman, sehingga kebunnya tidak menipis. Tanaman akar masak pada hari ke-120. Sayur mempunyai keperitan. Teduh berwarna maroon. Saiznya mencapai 200 gram. Potongan itu dibingkai dengan cincin lemah.

Daging dengan struktur halus, tanpa serat.

Don rata

Ia cepat matang pada hari ke-110, setelah pucuk mula muncul. Satu hektar tumbuh 480 sen produk gula. Sebilangan besar mempunyai persembahan. Sebiji mempunyai berat lebih dari 230 gram.

Mulatto

Sayuran akar sfera yang besar dan enak. Beratnya boleh sampai 0.5 kg. Warna pulpa berwarna merah seragam. Buahnya sedap dan lembut. Bit mulatto yang dimasak tetap cerah seperti sebelum memasak. Boleh disimpan sepanjang musim sejuk.

Akar masak dituai pada hari ke-115. 1 kaki persegi m tanah memberikan kira-kira tujuh kilogram hasil panen.

Penerangan mengenai varieti bit akhir yang terbaik

Berikut adalah nama-nama varietas dengan tarikh pendekatan lewat. Ini adalah jenis bit terbaik yang dapat menahan beku pada musim bunga dan musim luruh, serta panas musim panas. Produk disimpan sehingga tanaman baru matang. Selama ini, mereka menurunkan berat badan. Penampilan tetap menarik.

Benteng

Pelbagai pematangan akhir berbentuk sederhana dan berbentuk silinder. Teduh di dalam terang. Dihargai kerana rasa bitnya. Sekiranya disimpan dengan betul, tanaman akar akan tetap berair hingga akhir musim bunga. Sifat luaran dan rasa tetap tidak berubah.

Renova

Jenis bit silinder yang menghasilkan tinggi. Ia mempunyai kulit nipis berwarna merah jambu gelap. Bahagian dalam berwarna ungu kemerahan. Sayuran tidak berbau dan sedap. Beratnya kira-kira 390 gram. Varieti bit silinder tahan sejuk dan tidak bersahaja.

Silinder

Budaya ini tahan panas dan tahan sejuk. Rimpang secara luaran serupa dengan silinder. Pematangan akar merah bermula pada hari ke-101 dan berlangsung sehingga hari ke-120. produk masak bersaiz kecil. Sekiranya dijaga dengan baik, ia akan bertambah hingga 0,7 kg, 32 cm.

Buahnya sedap, berair, tidak berbau. Silinder mempunyai permukaan yang tipis, walaupun ini, ia mengekalkan kualitinya selama hampir satu tahun. Budaya mampu menahan faktor negatif.

Satu pucuk

Sekiranya dijaga dengan betul, akan ada hasil yang tinggi. Kitaran pengembangan adalah 130 hari. Sekiranya anda meletakkan budaya di bilik bawah tanah yang sejuk, maka ia akan mengekalkan kualitinya selama 6 bulan. Berat satu keping lebih daripada 500 gram.

Di luar, akarnya ditutup dengan kulit merah nipis. Pandangannya bulat rata. Anak benih ditanam dalam bentuk kaset. Tahan penyakit.

Ruby merah

Digunakan dalam pemprosesan. Kitaran pematangan 100/120 hari. Beratnya boleh mencapai 240 g. Rubi mempunyai tepi bulat. Boleh dikimpal dalam masa yang singkat. Inilah keanehannya..

Bolivar

Penternak Belanda telah membiakkan pelbagai ini. Kitaran tumbuh-tumbuhan adalah 95/115 hari. Berat - 230 gram. Pandangannya bulat. Bahagian dalam berwarna merah pekat. Budaya ini tahan sejuk, tumbuh di musim kemarau dan lembap.

Pilihan varieti untuk wilayah Moscow

Sebelum menanam sayur-sayuran, anda mesti menentukan rantau ini terlebih dahulu. Kemudian mereka memilih gred. Untuk Rusia tengah, penternak telah menyediakan jenis awal seperti:

  • "Slav";
  • "Bola merah";
  • "Pushkinskaya rata";
  • "Mulatto";
  • Bordeaux-237;
  • "Flat Gribovskaya";
  • "Wodan";
  • Boltardiran;
  • "Detroit".

Dalam maksimum tiga bulan, buah akan matang.

Gerhana

Budaya ini mempunyai pulpa ungu kemerahan dengan aroma berair yang halus. Untuk wilayah Moscow, pilihan tanaman pertengahan musim yang sangat baik dengan badan silinder yang memanjang. Hujung sayur tumpul, bulat, sedikit melengkung.

Ataman

Akar silinder ini dianggap sederhana lewat. Dia tidak takut dengan fros. Pembentukan sayur berakhir selepas 133 hari. Berat -300 gram. Sayuran akar burgundy dengan rasa halus dan berair dapat bertahan lama.

Varieti yang sesuai untuk Ural

Kawasan ini sesuai untuk tumbuh:

  • "Valenta";
  • "Satu-tumbuh";
  • "Bikoresa";
  • Betina;
  • "Bon";
  • "Bulat merah gelap";
  • "Flat Gribovskaya";
  • dan lain lain.

Untuk Ural, anda harus memilih tawaran istimewa dari penternak.

Bikores

Berbeza dengan produktiviti dan kematangan rata-rata. Di samping itu, sayur-sayuran burgundy bulat dengan pulpa berair yang enak berat maksimum 350 g. Penanaman setiap 1 m keluasan m akan memberikan lebih daripada enam kilogram hasil panen.

Valenta

Budaya satu tumbuh dengan akar bulat bujur ini berhenti tumbuh setelah 3 bulan. selepas pucuk muncul. Rintangan sejuk, kekebalan dari penyakit. Kemanisan, warna burgundy gelap.

Bon-Bon F1

Tumbuhan ini dikenali dengan kulitnya yang bulat dan nipis. Menyemai bermula pada bulan April-Julai. Musim tumbuh adalah 120 hari. F1 tumbuh di iklim sejuk dengan perubahan suhu yang tajam. Sekiranya ditanam dengan betul, akan ada keturunan yang besar..

Varieti yang sesuai untuk Siberia

Semasa menganalisis varieti yang lebih disesuaikan, perlu dipertimbangkan:

  • "Mashenka";
  • "Satu-tumbuh";
  • "Flat Siberia";
  • "Ais Merah";
  • "Silinder";
  • "Tahan sejuk";
  • "Musim Sejuk";
  • "Tidak dapat dibandingkan";
  • "Bordeaux";
  • "Pablo".

Flat Siberia

Produk gelap dengan warna ungu kemerahan. Buahnya rata, berat maksimum ialah 400 gram. Ciri khas - ketahanan sejuk, ketahanan terhadap penyakit. Selepas seratus hari, anda boleh mengumpulkan.

Ais merah

Juga, seperti tanaman sebelumnya, ini adalah pilihan yang bagus untuk Siberia. Tanaman akar matang untuk jangka masa minimum. Sekiranya anda menanam benih seluas 1 sq. m tanah, maka anda dapat memperoleh kira-kira lima kilogram tanaman akar.

Mashenka

Budaya ini mempunyai kematangan sederhana dan hasil tinggi, dengan rona merah tua yang banyak. Boleh dikenali dengan struktur licin silindernya. Petani menerima 9 kg / 1 persegi. m tanah. Ketahanan penyakit tanaman menyumbang untuk memperoleh jisim satu spesimen hingga 600 gram.

Nasihat! Sekiranya anda menanam varieti bit gula terbaik dengan anak benih, anda dapat meningkatkan hasilnya..

Cara menanam bit lazat?

Untuk meningkatkan rasa dan warna buah, penjagaan mesti diambil. Untuk mengelakkan kepahitan, tidak berbaloi menggunakan baja organik untuk tanah terbuka semasa penanaman. Tidak boleh ditanam di tempat teduh. Ini akan menyebabkan hilangnya rasa dan rasa manis..

Kesimpulannya

Tukang kebun akan dapat menggembirakan setiap orang di sekelilingnya dengan pencapaiannya jika dia mengambil kira peraturan untuk menanam tanaman dan memilih varieti yang tepat. Ulasan profesional dan amatur mengandungi banyak maklumat berguna.

Benih Beetroot Red Cherry Medium 100-110 d. env. 200-250 gr. (Biji GL)

Pesan melalui telefon

  • +38 (050) 699-12-64
  • +38 (066) 827-50-68
  • +38 (066) 827-50-68
  • +38 (067) 771-68-61
  • +38 (068) 347-43-44
  • +38 (097) 058-95-54
  • +38 (093) 348-47-82
  • +38 (063) 238-93-97

Penting

Tiada jumlah pesanan minimum!
Tetapi bayaran pendahuluan diperlukan:

  • untuk pesanan sehingga UAH 200;
  • untuk barang yang dibuat untuk pesanan - bayaran pendahuluan 100%;
  • hadiah dalam setiap pesanan.

Kaedah penghantaran

Setiap hari:

  • Mel Baru
  • Ukrposhta
  • Autolux

Dengan nilai pesanan melebihi 2 500 UAH dan berat hingga 500 gram - penghantaran adalah percuma (mulai 15.12.2018)

Potongan harga

Semasa memesan untuk 3,000 UAH - 3% diskaun, 5,000 UAH - 5% diskaun, 10,000 - 10% diskaun

Potongan harga tidak terkumpul!

Penghantaran

Ukrposhta:

  • tunai semasa penghantaran - dari 35 UAH (setiap bungkusan) + 8 UAH dan 1% daripada jumlah untuk wang tunai semasa penghantaran
  • bayaran pendahuluan - 35 UAH

Mel baru:

  • pembayaran tunai - dari 40 UAH + pemindahan wang 20 UAH + 2%
  • pembayaran awal - dari 40 UAH

Autolux:

  • tunai semasa penghantaran - dari 35 UAH + untuk pembayaran tunai 15 UAH + 2% daripada kos bungkusan
  • pembayaran awal - dari 35 UAH

Terima hadiah dengan membuat pesanan dalam talian

Setiap pelanggan yang membuat pesanan secara dalam talian (dengan mendaftar di kedai dan membuat pembelian melalui bakul) menerima sebagai hadiah majalah, bungkusan benih dan kalendar (dimasukkan ke dalam pesanan dari September hingga Januari).

Kenalan untuk membuat pesanan di zon ATO

Kami menerima pesanan untuk benih sayuran dari zon ATO

Telefon: 066 061 04 03

E-mel: [email protected]

  • Penerangan

Penerangan Ceri Merah Beet:

Pelbagai hasil musim pertengahan (100 - 110 hari) tahan kemarau. Membentuk sayur-sayuran akar bulat yang cantik seberat 200 - 250 g, warna ceri gelap, dengan kulit licin dan daun roset kecil, h = 30 - 35 cm. Bubur berwarna sangat kuat, tanpa dibahagikan kepada zon anulus.

Biji bit Ceri merah boleh terdapat dalam dua jenis bungkusan:

  • pembungkusan asal (dari pengeluar)
  • Pembungkusan Benih Pasaraya.

Perhatian! Pengilang berhak mengubah reka bentuk pembungkusan, warna dan ketersediaan rawatan benih.

Cara memilih pelbagai bit terbaik dengan hasil tinggi dan kerumitan minimum di tempat tidur?

Manusia telah menanam bit selama lebih dari dua ribu tahun. Tanaman akar dibezakan oleh ketekunan dalam perawatan dan "keplastikan" tertentu, kerana ia secara konsisten menghasilkan hasil panen baik di daerah dengan iklim yang hangat dan di "zon pertanian berisiko". Di samping itu, bit sangat sihat. Penternak telah mengembangkan banyak jenis yang berbeza dari segi pematangan, penampilan dan rasa tanaman akar. Masing-masing dari mereka tidak kekurangan kelebihan dan kekurangan tertentu. Sebaiknya tukang kebun membiasakan diri dengan mereka terlebih dahulu dan memilih jenis yang paling sesuai untuknya..

Cara memilih varieti bit untuk kawasan tertentu

Iklim di rantau ini adalah perkara pertama yang perlu dipertimbangkan ketika memilih pelbagai atau kacukan bit. Pemilihan tidak berhenti, varietas yang disesuaikan khas untuk Ural, Siberia, dan wilayah lain dengan iklim benua yang tajam yang tidak begitu sesuai untuk berkebun telah lama muncul. Mereka yang tinggal di wilayah subtropika selatan lebih bernasib baik. Apabila memilih, mereka hanya dapat dipandu oleh rasa, hasil, menjaga kualiti, adanya kekebalan terhadap penyakit tertentu.

Memilih varietas bit yang paling sesuai bukan untuk tukang kebun yang baru.

Di Rusia tengah, anda juga boleh menanam hampir semua bit. Musim panas cukup panas di sana, iklimnya sederhana. Bukan hanya jenis awal yang mempunyai masa untuk matang, tetapi juga yang matang (akarnya terbentuk pada bulan September atau bahkan pada bulan Oktober). Musim sejuk di sini paling kerap tidak berbeza dalam keparahan, oleh itu musim luruh juga mungkin dilakukan. Benih bit ditanam pada akhir musim gugur, dan mereka tumbuh pada awal musim bunga..

Antara jenis pematangan awal di kalangan tukang kebun yang tinggal di bahagian Eropah di Rusia, Pablo dan Bordeaux adalah yang paling popular. Silinder yang diuji masa juga tidak akan hilang. Bagi mereka yang suka bit manis, Regala sesuai. Dari varietas dengan tempoh pematangan rata-rata, ulasan positif selalu diberikan kepada flat Mesir dan Podzimnyaya, varietas One-sprout akhir dinilai dengan kualiti menjaga.

Di Wilayah Krasnodar, Wilayah Stavropol, Wilayah Laut Hitam dan Crimea, varieti yang dibezakan dengan hasil tinggi paling kerap ditanam. Iklim hangat yang sederhana membolehkan anda mencapai petunjuk yang dinyatakan. Tukang kebun juga dipandu oleh rasa. Di sini jenis yang paling popular adalah flat Nosovskaya, flat Gribovskaya, Mulatka.

Musim panas di Ural dicirikan oleh cuaca yang tidak dapat diramalkan. Selalunya keluar cukup sejuk. Oleh itu, lebih baik memainkannya dengan selamat dan menanam varieti awal, misalnya, Darkie, flat Mesir. Mereka masak pada bulan Julai-Ogos, tetapi akarnya cukup besar. Dari varieti tempoh pematangan pertengahan dan akhir, hanya jenis tahan sejuk yang sesuai untuk penanaman di Ural, yang tidak akan rosak oleh frosts awal yang sangat mungkin. Yang terbaik di antaranya ialah Slavyanka, Barynya, Detroit.

Di Siberia dan Timur Jauh, bit tahan sejuk juga ditanam. Musim panas lebih pendek dan agak sejuk di sana. Terdapat varieti yang disesuaikan khas untuk wilayah ini. Contohnya, bola Siberia rata, Utara. Dengan perawatan yang tepat, mereka tidak kalah dalam hasil dan rasa dengan varietas lain. Ciri khasnya adalah kualiti penjagaan yang sangat baik.

Pilihan varieti bit yang tepat adalah kunci untuk penuaian yang banyak

Varieti gelap tanpa cincin cahaya

Betapa baiknya bit untuk kesihatan bergantung pada intensitas warnanya. Warna ungu burgundy atau ungu gelap disebabkan oleh adanya kepekatan antosianin yang tinggi. Bahan ini adalah antioksidan semula jadi. Juga terbukti secara saintifik kemampuan mereka untuk menguatkan dinding saluran darah dan kehadiran sifat antiseptik. Oleh itu, varieti dan kacukan sangat dihargai, di pulpa yang tidak ada cincin berwarna merah jambu atau keputihan..

Satu pucuk

Varieti ini dibiakkan di USSR. Disarankan untuk penanaman di bahagian Eropah di Rusia, termasuk wilayah utara.

Bit satu tumbuh lebih sedikit daripada jenis lain yang memerlukan penyelaman dan penipisan anak benih

Varieti ini dianggap sebagai pematangan awal, tetapi tempoh pematangan tanaman akar boleh menjadi 80 atau 130 hari. Ia bergantung pada iklim di kawasan tersebut. Ciri khas One-sprout adalah buah satu atau dua biji. Jenis bit lain paling kerap memberikan 4-6 pucuk dari setiap biji. Oleh kerana itu, maka perlu melakukan penyelaman atau penipisan, yang tidak disukai oleh budaya.

Tanaman akar bulat atau sedikit rata. Berat berbeza dari 300 g hingga 600 g. Rasanya tidak buruk, tetapi tidak luar biasa. Pelbagai ini sesuai untuk penyimpanan jangka panjang.

Flat Mesir

Pelbagai yang telah diuji oleh lebih daripada satu generasi tukang kebun dan masih bertahan dalam persaingan dari produk pembiakan baru. Memberi hasil yang tinggi secara konsisten di Ural, Siberia Timur, Timur Jauh.

Dari segi pematangan, ia tergolong dalam kategori medium lewat. Penuaian matang dalam 94-120 hari. Varieti ini dihargai kerana kualiti penjagaan yang sangat baik. Sekiranya anda mewujudkan keadaan penyimpanan yang optimum atau dekat untuk tanaman akar, 88-90% penuaian akan berlangsung hingga Mac tahun depan, tanpa kehilangan kesediaan, rasa segar dan rasa.

Bit rata Mesir menonjol kerana kualiti penjagaan yang sangat baik

Tanaman akar terasa rata (ini tercermin dalam namanya), berukuran berbeza (300-500 g). Ngomong-ngomong, bentuk ini sering dianggap kelebihan oleh tukang kebun - senang memotong tanaman akar, mereka boleh dilipat dengan lebih padat ke dalam periuk semasa memasak dan ke dalam kotak simpanan. Buburnya cukup berair dan menyenangkan rasanya: manis, konsistensi homogen. Hasilnya tidak buruk, tetapi bukan rekod (5–8 kg / m²).

Antara kelebihan variasi yang tidak diragukan adalah ketahanan terhadap kemarau. Sebagai keburukan, percambahan biji yang lemah (pada tahap 50%) sering diperhatikan. Tetapi ini sangat bergantung pada pengeluarnya..

Boltardi

Pelbagai bit Belanda. Varieti ini diakui oleh negara sebagai sesuai untuk penanaman di wilayah Tengah. Tetapi pengalaman penanaman menunjukkan bahawa ia memberikan hasil yang baik di seluruh wilayah Eropah di Rusia. Pelbagai awal, namun sangat baik untuk penyimpanan jangka panjang.

Boltardi adalah bit awal, tetapi ia sangat baik

Sayur-sayuran hampir bulat, tidak terlalu besar (160-370 g). Varieti ini dihargai oleh pekebun kerana kestabilan buah, sedikit bergantung pada kelainan cuaca, kebolehlihatan dan satu dimensi tanaman akar. Kelebihan yang tidak diragukan lagi adalah adanya kekebalan "bawaan" terhadap bunga. Sebagai keburukan, hasilnya tidak terlalu tinggi kerana ukuran bit (2.7-3.1 kg / m²).

Libero

Pelbagai jenis bit dari Belanda. Disarankan oleh negara untuk penanaman di wilayah Tengah, dan tidak hanya untuk tukang kebun amatur, tetapi juga untuk petani profesional.

Bit Libero diminati bukan hanya oleh tukang kebun amatur, tetapi juga oleh petani profesional

Ragam dari kategori pertengahan awal. Tanaman akarnya berwarna merah tua, ciri "gabus" di pangkalnya hampir tidak ada, kulitnya halus. Berat purata satu bit ialah 125-225 g. Varieti Libero jarang mengalami penembakan.

Antara kelebihan yang tidak diragukan dari varietas ini adalah penanaman tanaman akar yang banyak, kesediaan dan rasa yang baik. Anda juga dapat memperhatikan kualiti dan hasil yang tinggi..

Bohemia

Pencapaian penternak Rusia yang agak baru. Ragamnya dibezakan dengan rasa yang sangat baik. Kawasan yang paling sesuai untuk penanamannya ialah Volgo-Vyatka.

Bohemia bit terutamanya dihargai untuk rasa yang sangat baik, tetapi mereka tidak kehilangan kelebihan lain.

Bohemia adalah bit pertengahan musim. Tanaman akar diratakan, dengan gabus yang jelas di dasar. Buburnya maroon. Sebiji bit seberat 210–350 g. Varietas ini mempunyai daya tahan yang baik terhadap semua penyakit kulat yang biasa dihidapi, ia disimpan dengan baik tanpa kehilangan rasa dan daya tarikan visual..

Bordeaux 237

Pelbagai "lama dihormati", daya saingnya telah diuji mengikut masa. Ia masih salah satu yang paling popular.

Varieti adalah dari kategori awal, akarnya terbentuk hanya dalam 85-95 hari. Lebih-lebih lagi, tempoh ini sedikit bergantung pada cuaca. Sayurannya bulat. Berat bervariasi dari 250 g hingga 500 g. Mereka mencapai diameter sekitar 15 cm. Tanaman akar keluar dari tanah kira-kira separuh, ini normal.

Bordeaux 237 bit tidak kehilangan popularitinya selama lebih dari 70 tahun

Kelebihan bit Bordeaux 237 adalah rasa yang sangat baik, yang tidak hilang semasa penyimpanan, dan jangka hayat yang baik. Tempoh pematangan tanaman akar yang pendek membolehkannya ditanam beberapa kali dengan selang waktu 8-15 hari, sehingga memanjangkan masa berbuah. Varieti ini tahan panas dan sejuk, dan tidak mudah terdedah kepada suhu yang melampau. Produktiviti pada tahap 7-8 kg / m².

Video: rupa bentuk bit Bordeaux

Detroit

Walaupun namanya, bit ini berasal dari Itali. Daftar negeri disarankan untuk ditanam di wilayah Tengah. Tetapi pengalaman tukang kebun menunjukkan bahawa varieti ini sangat sesuai untuk Timur Jauh..

Bit Detroit kelihatan sangat rapi

Detroit dicirikan oleh masa pematangan sederhana. Dari saat kemunculan, kira-kira 110 hari berlalu. Sayuran akar kelihatan sangat rapi - hampir bulat, dengan akar pendek dan kulit licin. Buburnya monofonik, burgundy. Berat purata satu bit - 110-215 g. Kandungan gula - 12.3-14.2%.

Varietas ini dihargai untuk kestabilan buah, daya tarikan penampilan tanaman akar. Bit ini sesuai untuk pengetinan dan penyimpanan jangka panjang. Juga, Detroit dicirikan oleh ketahanan sejuk yang baik, menjaga kualiti dan adanya kekebalan terhadap berbunga.

Video: Detroit bit

Larka

Pelbagai jenis Belanda yang popular di seluruh dunia. Ia diakui sebagai sesuai untuk penanaman di wilayah Tengah dan Ural oleh Daftar Negara Rusia. Larka adalah bit pertengahan musim, tetapi pada masa yang sama ia sesuai untuk penyimpanan jangka panjang. Pelbagai jenis pemprosesan yang baik, itulah sebabnya permintaan ini bukan sahaja oleh tukang kebun amatur, tetapi juga oleh petani.

Bit larka sangat diminati bukan hanya di Rusia, tetapi di seluruh dunia

Sayuran akar bersaiz sederhana (140-310 g), daging merah yang hampir bulat dan kaya. Corking lemah. Peratusan "perkahwinan" bukan komoditi sangat rendah - 6%.

Di antara kelebihan varietas, terdapat hasil yang tinggi secara konsisten, daya tarikan satu dimensi dan luaran tanaman akar, kualiti penjagaan yang baik. Larka tahan berbunga, penuaian secara mekanik adalah mungkin. Pencetus menyatakan bahawa varietas ini mempunyai kemampuan yang lebih tinggi untuk mengeluarkan garam logam berat dan produk separuh masa bahan radioaktif dari badan..

Sekatan wilayah belum ditetapkan oleh Daftar Penanaman Negara Rusia. Sesuai untuk penggunaan segar dan pengetinan. Kualiti menjaga yang sangat baik juga merupakan ciri..

Tidak ada kelemahan yang jelas terdapat pada bit Bona

Beet dari kategori pertengahan musim. Tanaman akar hampir bulat, dengan pulpa yang sangat berair, lembut dan manis (kandungan gula - 12%). Suberisasi tidak signifikan. Mereka satu dimensi (berat - 250-280 g), rasanya sangat enak.

Hasil purata - 5.5-6.8 kg / m². Kelebihan pelbagai - persembahan dan keseragaman tanaman akar, kesesuaian untuk penyimpanan jangka panjang.

Renova

Pelbagai bit akhir sederhana. Tanaman ini masak 100-110 hari selepas percambahan. Renova sesuai untuk penyimpanan, keberlangsungan dan faedah jangka panjang, buahnya tidak akan hilang selama 6-7 bulan.

Bit Renova hampir tidak mempunyai bau khas, yang banyak tidak disukai

Akar silinder, berdiameter hingga 5 cm. Tidak ada aroma khas yang tidak disukai semua orang. Berat purata satu bit ialah 180–350 g. Hasil keseluruhan ialah 7–9 kg / m².

Silinder

Pencapaian penternak dua puluh tahun yang lalu. Ragamnya diakui sesuai untuk penanaman di semua wilayah. Popular di kalangan tukang kebun amatur dan petani.

Silinder adalah jenis bit masak sederhana. Dari saat kemunculan hingga penuaian, diperlukan sekitar 120 hari. Paling sesuai untuk pengetinan dan penyimpanan jangka panjang.

Sebaik sahaja ia muncul, bit Silinder segera mendapat populariti yang luar biasa di kalangan tukang kebun domestik.

Tanaman akar, seperti namanya, berbentuk silinder. Diameter rata-rata adalah 4-7 cm, panjangnya 12-16 cm.Beratnya bervariasi dari 250 g hingga 600 g dan bergantung pada keadaan tumbuh. Rasanya sangat sedap. Kelebihan lain - hasil tinggi (8-10 kg / m²), peratusan penolakan tanaman akar yang rendah. Bentuk bit yang terdapat dalam varieti memungkinkan penanaman yang lebih padat. Kelemahan yang ketara adalah kepekaan terhadap suhu rendah. Sekiranya anak benih jatuh di bawah musim bunga beku, bunga besar mungkin..

Video: penerangan mengenai Silinder pelbagai bit

Kardial F1

Pencapaian terkini oleh penternak Perancis. Adalah disyorkan untuk menanam hibrida di bahagian Eropah di Rusia..

Beet Cardial F1 sangat baik dalam sebarang hidangan

Hibrid masak sederhana. Tanaman akar hampir sama dengan bola. Suberisasi adalah sederhana. Berat berbeza dari 210 g hingga 350 g. Kandungan gula - 10.3-12.6%. Peratusan produk bukan komersial - 3-12%.

Kestrel F1

Hibrid Perancis, disyorkan di Rusia untuk penanaman di wilayah Volga, di Caucasus dan di wilayah North-West. Sesuai untuk simpanan jangka panjang. Tanaman masak dalam kira-kira 120 hari. Hibrid tergolong dalam kategori pertengahan musim..

Beetroot Kestrel F1 bertoleransi terhadap pemindahan dan penyelaman

Tanaman akar hampir bulat, gabus di pangkalnya cukup sederhana. Sebiji bit mempunyai berat 205-375 g. Kandungan gula relatif rendah - 5,7-10%. Kadar perkahwinan berada dalam lingkungan normal - 4-16%. Kelebihan variasi yang tidak diragukan adalah kekebalannya yang tinggi. Beet jarang menghidap penyakit khas budaya. Dia juga, tidak seperti majoriti varietas lain, bertoleransi memilih dan memindahkan tanpa banyak tekanan untuk dirinya sendiri.

Darah lembu

Satu lagi pencapaian penternak Rusia baru-baru ini. Temujanji itu universal. Juga, bit ini dicirikan oleh kualiti pemeliharaan yang baik. Ragam dari kategori pertengahan musim.

Darah Beetroot Bovine adalah sayuran akar sejagat

Tanaman akar bulat. Corking di pangkalannya sederhana. Berat satu bit berbeza dari 145 g hingga 240 g. Rasanya indah. Kandungan gula rendah - 8-10.5%.

Varietas ini dinilai kerana hasilnya yang tinggi secara konsisten, kesesuaian untuk penyimpanan jangka panjang, ketahanan fros yang baik, dan ketahanan terhadap berbunga. Tanaman akar masak dalam 110-120 hari.

Video: gambaran keseluruhan varieti bit tanpa cincin ringan

Bit dengan tempoh pematangan yang berbeza

Salah satu kriteria utama yang dipandu oleh tukang kebun ketika memilih adalah tempoh pematangan bit.

Bit awal

Varieti awal, apabila ditanam pada awal April, hasilnya sudah ada pada bulan Julai, dan beberapa bahkan pada akhir bulan Jun. Mereka tidak berbeza dalam menjaga kualiti, dan rasa mereka tidak dapat disebut hebat. Sayuran akar lebih kecil daripada varieti lain, beratnya bervariasi dari 200 g hingga 500 g. Bit seperti itu sangat sesuai untuk salad dan jus..

Modana

Kawasan yang disyorkan untuk menanam bit ini adalah Kaukasus Utara. Produktiviti - 5-7 kg / m².

Bit modan dicirikan oleh peratusan tanaman akar yang sangat tinggi untuk dipasarkan

Akarnya diratakan, gabus cukup sederhana, seperti cincin di pulpa. Berat satu bit adalah 250-370 g. Rasanya tidak buruk, buburnya berair dan lembut. Kandungan gula purata - 8.1%.

The vinaigrette

Salah satu perkara baru dalam pemilihan Rusia. Kawasan pilihan untuk penanaman - Wilayah tengah dan Volga.

Beet Vinaigrette adalah salah satu pencapaian penternak Rusia baru-baru ini

Tanaman akar berbentuk hampir dengan bola. Hampir tidak ada suberisasi. Berat purata satu bit ialah 180-240 g. Kandungan gula cukup tinggi - 11,5-12%.

bola merah

Salah satu jenis bit terawal. Tanaman boleh dituai seawal dua bulan setelah percambahan. Ia dihargai kerana hasilnya yang baik, tahan terhadap panas dan kekeringan. Jarang terkena mekar.

Beets Red ball adalah salah satu yang pertama menuai

Tanaman akar berbentuk bulat, dengan kulit merah tua dan pulpa, tanpa cincin. Berat purata - 300-500 g. Pulpa sangat berair, lembut, sesuai untuk penggunaan segar.

Nochowski

Beet berasal dari Poland. Ia memasuki Daftar Negeri Persekutuan Rusia dua puluh tahun yang lalu. Dianjurkan untuk menanamnya di wilayah Volga dan Laut Hitam. Kesesuaian pelbagai untuk penyediaan jus dan makanan bayi sangat diperhatikan..

Bit Nochovski sangat sesuai untuk menyediakan makanan bayi

Pengambilan tanaman akar bulat cukup jelas. Berat satu bit adalah 150-375 g. Ragamnya tidak mengalami berbunga. Hasil purata - 2.5-4.5 kg / m². Disimpan untuk bit awal cukup baik.

Bolivar

Kepelbagaian Belanda, kawasan penanaman pilihan - Kaukasus Utara. Walaupun sudah matang, ia disyorkan untuk penyimpanan jangka panjang..

Bit bolivar mempunyai ketahanan fros yang baik

Tanaman akar menyerupai bola dalam bentuk, berat rata-rata 230-380 g. Pulpa tidak kehilangan warna setelah perlakuan panas. Varieti ini dihargai kerana tahan terhadap cuaca sejuk dan hasil yang baik..

Tindakan

Pelbagai dari Belanda. Tidak ada sekatan pada wilayah yang sedang berkembang. Bertolak ansur dengan kemarau.

Beet aksi di Rusia dapat ditanam hampir di mana-mana sahaja, kecuali kawasan yang mempunyai iklim arktik dan subarktik

Tanaman akar hampir bulat, gabus tidak penting. Berat satu bit - 240-350 g. Kandungan gula - 11%.

Bit pertengahan musim

Bit masak sederhana biasanya ditanam pada dekad pertama bulan Mei. Hasil panen dituai pada akhir bulan Ogos atau September. Ia masak dalam masa 100-110 hari. Sebilangan besar jenis ini dihargai mengikut citarasa mereka. Tanaman akar agak besar - 350-550 g. Purata jangka hayat adalah 5-7 bulan. Tujuan varieti tersebut adalah, secara umum, universal..

Borscht Don

Ini dimasukkan dalam Daftar Negeri baru-baru ini, pada tahun 2017. Penanamannya disarankan di Kaukasus Utara..

Beetroot borscht Dona sangat sesuai untuk membuat sup yang sesuai

Tanaman akar sfera, suberisasi sederhana. Berat purata - 195-335 g. Daging berwarna merah jambu, dengan cincin cahaya yang jelas kelihatan. Kandungan gula agak tinggi - 10.3–11.1%. Peratusan tanaman akar bukan komersial adalah minimum - 3-7%.

Kelezatan

Pelbagai ini sesuai untuk pengetinan, simpanan yang baik. Tanaman akar dengan bentuk yang betul, bulat. Berat rata-rata bit adalah 230-515 g. Ini banyak ditentukan oleh keadaan tumbuh. Buburnya sangat lembut dan berair. Berbeza dengan peningkatan kandungan gula.

Produktiviti bit Delicacy sangat bergantung pada teknologi pertanian dan iklim di kawasan yang sedang berkembang

Bit ini hampir tidak pernah mengalami reput. Tetapi dia sangat menuntut ketika menyiram. Hasilnya sangat bergantung pada teknologi pertanian, adalah 3-8 kg / m².

Tidak dapat dibandingkan А463

Dalam Daftar Negeri sejak 1943. Dianjurkan untuk menanamnya di wilayah Tengah dan di Ural. Nama varietas ini dibenarkan sepenuhnya oleh ciri-cirinya, yang jarang berlaku. Ini benar-benar salah satu jenis bit terbaik - diuji oleh beberapa generasi tukang kebun.

Beet Incomparable A463 sesuai dengan namanya, yang jarang berlaku

Tanaman akar diratakan dengan kuat. Pulpa sangat lembut. Berat purata tanaman akar ialah -150-400 g.

Varietasnya tidak pernah dipengaruhi oleh cercosporosis, mempunyai daya tahan yang baik untuk berbunga dan berpunca. Ia tahan cuaca sejuk dengan baik, boleh disimpan hingga musim bunga berikutnya. Satu-satunya kelemahan adalah bahawa ia tidak bertolak ansur dengan tanah berat.

Tahan sejuk 19

Pencapaian penternak Belarus. Di Rusia (dari sudut pandang Daftar Negara) ia dapat ditanam di mana-mana kecuali wilayah Volga.

Beet tahan sejuk 19 dibezakan oleh imuniti yang baik, tetapi mereka masih tidak mempunyai perlindungan mutlak terhadap penyakit

Tanaman akar agak kecil (145-220 g), bulat rata. Buburnya sangat berair, lembut, mempunyai rasa yang sangat baik. Tetapi hasilnya tidak terlalu tinggi - 3.3–4.2 kg / m². Kekebalan terhadap penyakit khas budaya adalah baik, tetapi tidak mutlak.

Podzimnyaya A 474

Varieti ini dibiakkan di USSR pada tahun 50-an abad kedua puluh. Ia dihargai kerana menjaga kualiti, kesesuaian untuk menyemai sebelum musim sejuk, ketahanan mutlak untuk berbunga dan baik - terhadap penyakit biasa yang lain.

Bit musim sejuk A474 sesuai untuk penanaman musim luruh

Tanaman akar bulat. Berat purata - 210-250 g. Mereka sesuai untuk pemprosesan dan pengetinan.

Globe F1

Sebagai tambahan kepada rasa yang sangat baik, hibrida dicirikan oleh kandungan gula yang tinggi dan peningkatan keupayaan untuk menghilangkan radionuklida dari badan. Juga dihargai kerana kualiti penjagaan yang baik dan hasil yang tinggi secara konsisten..

Beet Globus F1 disyorkan untuk keracunan badan dengan produk separuh masa bahan zat radioaktif

Tanaman akar mempunyai bentuk sfera yang betul, kulitnya nipis. Pulpa sangat lembut. Berat purata satu bit - 255-490 g.

Valenta

Ia ditanam terutamanya di wilayah Barat Laut. Beet kebanyakannya berbiji tunggal, yang menghilangkan keperluan untuk menipis penanaman dan menyelam anak benih.

Bit Valent mempunyai daun yang agak luar biasa.

Tanaman akar lemah corky. Berat sayuran rata-rata 170-330 g. Rasanya enak, kandungan gula tinggi (13-14.1%).

Bit lewat

Varieti masak akhir ditanam di tanah pada 20 Mei. Tanaman akar masak pada akhir September atau Oktober. Musim tumbuh ialah 120–135 hari. Mereka adalah yang terbesar (400-600 g), rasa yang luar biasa. Varieti semacam itu juga dihargai untuk menjaga kualiti, jangka hayat normal bagi mereka adalah 7-9 bulan. Selalunya ia dirancang hanya untuk ini. Bagus dalam pemuliharaan.

Benteng

Varieti pelbagai guna, dibiakkan di Republik Czech. Memerlukan pencahayaan yang mencukupi dan penyiraman biasa. Ciri khas adalah sebilangan kecil daun di roset.

Bit Citadela mempunyai roset daun yang agak jarang

Akar silinder, panjangnya mencapai 20-25 cm. Rata-rata, bit mempunyai berat 360-500 g. Rasanya sangat baik, begitu juga kebolehlihatannya..

Awan merah F1

Hibrid dari Belanda. Ia telah disenaraikan dalam Daftar Negeri Rusia selama lebih dari 20 tahun. Tidak digalakkan menanamnya di sebelah timur Ural.

Bit F1 awan merah - pencapaian salah satu firma pertanian paling terkenal di dunia

Tanaman akar sedikit rata, kecil untuk bit akhir (160-215 g). Pulpa tanpa cincin ringan. Rasa yang sangat baik, hasil - 4,5–5 kg / m². Hibrida tidak menderita kornea, tetapi sering menderita cercospora.

Bikores

Pelbagai serba boleh dari Belanda. Di Rusia, tidak ada sekatan di wilayah yang sedang berkembang. Ia dapat menahan panas dan kekeringan dengan baik, tahan terhadap berbunga.

Bit basik tidak terjejas terutamanya oleh panas dan kemarau

Tanaman akar adalah bulat, sedikit gabus. Beet seberat 160-320 g. Rasanya sangat sedap. Kandungan gula tinggi - 11-18%.

Frona

Varietas ini dibiakkan di Denmark, tidak jauh berbeza dengan Silinder Belanda yang dijelaskan di atas. Berat akar - 250-600 g, diameter - 4-7 cm. Sesuai untuk penyimpanan jangka panjang, baik untuk pengetinan.

Bit Frona - praktikalnya adalah silinder "klon"

Matron Zedek

Pelbagai jenis yang disarankan untuk ditanam di wilayah Volga dan Timur Jauh. Ia dihargai kerana rasa dan kemampuannya yang baik untuk menahan tanah yang basah.

Beetroot Matrona Sedek membawa tanaman walaupun di tanah yang dipenuhi air

Akarnya rata, merah-burgundy. Corking diucapkan dengan sederhana. Berat satu bit ialah 160-300 g.

Varieti terbaik untuk simpanan

Menjaga kualiti tidak wujud dalam semua jenis bit. Penuaian yang banyak bukanlah jaminan penyimpanan jangka panjangnya. Varietas lambat biasanya disimpan dengan baik, tetapi ada pengecualian..

Nosovskaya rata

Ragam dari kategori pertengahan awal. Akarnya diratakan. Buburnya sangat berair. Berat purata sayur adalah 205-560 g. Ini bergantung pada cuaca pada musim bunga dan musim panas..

Berat tanaman akar bit Nosovskaya sangat bergantung pada bagaimana musim panas dari segi cuaca

Varietas ini dapat menahan kekeringan dengan baik, tidak mengalami berbunga. Produktiviti - 4-10 kg / m².

Roket F1

Hibrid pertengahan musim Belanda. Sebaiknya tanam bit ini di bahagian Eropah di Rusia dan di Siberia Barat. Dihargai kerana ketahanannya terhadap berbunga dan kekeringan, penuaian secara mekanis adalah mungkin.

Bit roket F1 tahan terhadap berbunga, mengalami sedikit kekeringan

Akar bersaiz sederhana (220 g), dalam bentuk silinder. Corking lemah. Peratusan tanaman akar yang rosak sangat rendah - 1–7%. Produktiviti - 5-7 kg / m². Kandungan gula pada tahap 11.7%.

Puan Rougette F1

Hibrida pematangan awal, namun tetap baik. Bit ini disarankan untuk tumbuh di wilayah Volga.

Beets Madame Rougette F1 adalah yang terbaik apabila ditanam di wilayah Volga

Tanaman akar hampir bulat, gabus rata-rata. Berat satu bit ialah 130-250 g. Kandungan gula tidak terlalu tinggi - 10.3%. Varieti ini tahan berbunga, secara umum, ia dicirikan oleh kekebalan yang baik. Hasilnya ialah 3.5-8.5 kg / m².

Crosby

Pelbagai dari kategori pertengahan musim. Mempunyai ketahanan terhadap berbunga dan kekebalan yang baik secara amnya. Hasilnya sangat bergantung pada penjagaan penanaman dan cuaca pada musim panas (3,5-8,5 kg / m²).

Hasil bit Crosby sangat bergantung pada penjagaan penanaman

Sayuran akar rata-klaret merah seberat 500-600 g. Buburnya sangat berair dan lembut.

Kelembutan

Pelbagai dari kategori pertengahan musim. Tidak ada sekatan pada kawasan yang tumbuh.

Kelembutan Beetroot tidak mempunyai sekatan pada kawasan yang sedang berkembang

Tanaman akar memanjang, walaupun dalam bentuk biasa, gabus lemah. Berat purata bit adalah 160-310 g. Kandungan gula agak rendah - 7.6-9.7%.

Gipsi

Pelbagainya adalah masak sederhana. Ia menampakkan diri dengan cara terbaik di wilayah Volga-Vyatka.

Bit Tsyganochka disyorkan untuk tumbuh di wilayah Volga-Vyatka

Suberisasi adalah sederhana. Berat akar - 230-370 g. Kandungan gula pada tahap 10.5%.

Bit paling manis

Kandungan gula tinggi dari tanaman akar bermaksud kesesuaiannya untuk diproses. Bit seperti itu juga segar dan bagus untuk membuat jus. Anda juga boleh memasukkannya ke dalam diet anak-anak..

Keajaiban biasa

Pelbagai dari kategori pertengahan musim. Rasa bit ini sangat seimbang, pulpa lembut. Tanaman akar bulat atau sedikit rata, berat rata-rata 300-450 g. Kandungan gula - 16.5-17.8%.

Beetroot Ordinary Miracle mempunyai rasa yang sangat seimbang

Bravo

Varieti pertengahan musim yang popular dibiakkan khas untuk penanaman di Siberia Barat dan Timur Jauh. Varietasnya jarang menderita cercosporosis, tetapi untuk beberapa sebab, kutu bit sangat menyukainya.

Bit bravo lebih cenderung menderita serangan kutu bit daripada jenis lain.

Akarnya hampir bulat. Buburnya tegap, tetapi lembut dan berair. Beratnya bervariasi dari 200 g hingga 780 g. Rasa sangat baik, kandungan gula sangat tinggi (15.8-17.9%). Tahap penolakan tanaman akar tidak lebih dari 2-8%. Produktiviti - 6,5-9 kg / m².

Kozak

Varieti awal, bagaimanapun, ia juga sesuai untuk penyimpanan jangka panjang. Dianjurkan untuk menanamnya di wilayah Tengah. Kelebihannya termasuk ketahanan terhadap cercospora dan berbunga.

Bit kozak tahan terhadap cercosporosis, tidak mengalami berbunga

Tanaman akar memanjang, gabus cukup jelas. Berat bit adalah 180-290 g, kandungan gula - 15.7%. Hasilnya tidak buruk - kira-kira 7 kg / m².

Mulatto

Kawasan yang paling sesuai untuk tumbuh adalah wilayah Volga, wilayah Laut Hitam dan Timur Jauh. Varieti ini banyak digunakan dalam memasak, tetapi juga sesuai untuk penyimpanan jangka panjang. Mulatto adalah bit akhir sederhana. Penuaian 125-130 hari selepas percambahan biji benih.

Beetroot Mulatka - pelbagai jenis pertengahan lewat yang popular

Akarnya hampir bulat. Tidak ada suberisasi sama sekali atau sangat lemah. Berat purata - 160-360 g. Kandungan gula sangat tinggi - 14.2-14.6%. Kadar perkahwinan bergantung pada penjagaan adalah 2-18%. Varieti ini dihargai kerana menjaga kualiti dan kemudahan pengangkutan, dan bukan hanya oleh tukang kebun amatur, tetapi juga oleh petani. Ia juga tidak terlalu rentan terhadap perubahan suhu secara tiba-tiba..

Video: seperti rupa bit mulatto

Ataman

Pelbagainya berasal dari Jerman. Tidak ada sekatan pada wilayah yang sedang berkembang. Tahan terhadap bunga. Ia bertolak ansur dengan penurunan suhu dengan baik, tetapi tidak menyukai kelembapan tinggi di udara dan tanah.

Beet Ataman cukup tahan sejuk, tetapi sensitif terhadap pengairan

Sayur-sayuran akar dalam bentuk silinder, dengan kulit halus. Berat berat kira-kira 280 g. Kandungan gula - 14.8-17.7%.

Video: jenis bit paling manis

Jenis bit terbaik

Bit meja terbaik dibezakan oleh rasa seimbang mereka. Ia sesuai untuk penggunaan segar.

Persaingan

Pelbagai pematangan sederhana. Ia dihargai kerana hasilnya yang tinggi dan rasa yang sangat baik. Akar merah gelap kecil dengan diameter hanya 4-6 cm dan berat 200-300 g. Pulpa sangat berair dan lembut. Kepelbagaian sangat menuntut ketika menyiram. Hasil purata - 4.5-7 kg / m².

Untuk mendapatkan hasil panen yang banyak, bit saingan mesti disiram dengan betul

Andromeda F1

Gred awal. Disarankan oleh daftar negeri untuk penanaman di wilayah Laut Hitam. Hibrida adalah satu-tumbuh. Tanaman akar berbentuk silinder, berdiameter hingga 6.5 cm, sangat besar - lebih daripada 680 g. Buburnya sangat berair, memasak dengan mudah dan cepat, tidak kehilangan warna semasa rawatan haba. Sebagai kelemahan variasi, kerentanan terhadap penyakit diperhatikan - pemakan akar, cendawan tepung, cercosporosis, semua jenis busuk. Juga spesies ini sensitif terhadap sejuk. Ciri khasnya ialah ketidakupayaan untuk mengumpulkan nitrat.

Beetroot Andromeda F1 tidak boleh mempunyai imuniti yang baik

Kedri

Varieti masak sederhana yang sangat berjaya menggabungkan rasa sayuran akar yang sangat baik dengan umur panjang dan imuniti yang tinggi. Tanaman akar berbentuk silinder, mencapai jisim 320 g. Hampir dua pertiga bit keluar dari tanah, ini normal. Produktiviti - kira-kira 7 kg / m².

Tanaman akar bit Kedri keluar dari tanah hampir dua pertiga

Opolski

Pencapaian penternak Poland. Pelbagai pertengahan musim. Di Rusia, disarankan untuk penanaman di wilayah Laut Hitam dan wilayah Tengah. Tanaman akar memanjang, beratnya bervariasi dari 160 g hingga 440 g. Mereka setengah direndam di dalam tanah. Varietasnya tidak menderita fomosis, tetapi dapat dijangkiti cercospora. Produktiviti - 2.5-5 kg ​​/ m².

Bahaya terbesar pada bit Opolski ditunjukkan oleh cercosporosis

Wanita berkulit hitam

Kawasan pertumbuhan yang disyorkan adalah wilayah Volga dan Timur Jauh. Pelbagainya adalah masak sederhana. Tanaman akar dalam bentuk bola, gabus lemah. Kandungan gula pada tahap 9.7%, tetapi ini tidak mempengaruhi rasa yang sangat baik..

Bit hitam tidak terlalu manis, tetapi tidak mempengaruhi rasanya

Varieti makanan

Bit makanan ditanam untuk menyediakan ternakan untuk musim sejuk. Bukan sahaja sayur-sayuran itu sendiri masuk ke dalam makanan, tetapi juga bahagian atasnya. Hasil tertinggi dijumpai dalam varietas dengan akar berbentuk silinder, kerucut atau beg. Dan yang paling manis daripadanya berwarna merah jambu, putih dan kuning.

Yang paling popular adalah:

  • Merah jambu separa gula. Gred lewat sederhana. Dalam Daftar Negeri sejak tahun 1985. Tanaman akar berbentuk kerucut, kulitnya putih, berubah menjadi merah jambu lebih dekat ke pangkal. Pulpa berwarna putih salji. Varieti ini dihargai untuk menjaga kualiti dan kekebalan yang sangat baik..
  • Marshal. Pelbagai jenis Denmark. Disarankan oleh Daftar Negara untuk penanaman di wilayah Laut Hitam, wilayah Volga, di Kaukasus Utara. Tanaman akar berbentuk silinder, hijau pucat, bahagiannya menonjol ke permukaan dengan warna kemerahan. Berat rata-rata bit adalah 765 g. Sangat jarang menderita pemakan akar, penyakit kuning dan virus mosaik.
  • Poli Tsentaur. Bit lewat sederhana berasal dari Poland. Ia telah disenaraikan dalam Daftar Negeri Rusia selama 20 tahun. Dianjurkan untuk menanamnya di wilayah Laut Hitam. Tanaman akar bujur, putih, kehijauan di permukaan. Daripada penyakit yang biasa terjadi pada budaya ini, penyakit ini sering kali berbunga, selebihnya tidak mudah dijangkiti.
  • Eckendorf kuning. Dalam Daftar Negeri sejak 1943. Tanaman akar berwarna kekuningan, kehijauan-hijau di permukaan. Mereka menonjol hampir dua pertiga di atas tanah. Daun roset sangat kuat. Ia dihargai kerana ketahanan sejuk dan kualiti yang tinggi.
  • Harapan. Pencapaian penternak Rusia hampir 20 tahun yang lalu. Disyorkan untuk berkembang di bahagian Eropah di Rusia dan Timur Jauh. Tanaman akar memanjang, merah kusam. Pulpa berwarna putih salji. Ia dihargai kerana hasilnya yang tinggi. Rawan kerosakan akibat cendawan dan cercosporosis.

Galeri foto: varieti umum bit makanan di Rusia

Menanam bit di kebun anda tidak begitu sukar. Malah tukang kebun pemula dapat melakukan ini. Sering kali, memilih pelbagai adalah lebih sukar. Sangat sukar untuk tidak menjadi keliru di antara pelbagai jenis yang ada yang dibiakkan oleh penternak. Faktor penentu ketika memilih adalah iklim di rantau ini. Dan hanya dengan itu seseorang dapat memperoleh rasa, menjaga kualiti, produktiviti, ketahanan terhadap penyakit, dan kriteria lain.