Alat pendengaran untuk kehilangan pendengaran kelas 4

Terakhir diubah suai: 17 Disember 2019
Pengarang bahan: Zhanna Shulik

Kehilangan pendengaran adalah kehilangan pendengaran yang berterusan di mana pengertian suara pertuturan dan dunia di sekitar anda terganggu.

Kehilangan pendengaran dikelaskan dari peringkat pertama - paling ringan, hingga keempat, apabila tuli hampir lengkap berlaku.

Tahap kedua dicirikan oleh keadaan keparahan sederhana, dan tahap ketiga - apabila penyakit ini berubah menjadi bentuk yang teruk dan diabaikan.

Pada tahap ketiga, ia mula membicarakan kecacatan untuk orang dewasa, dan kanak-kanak selalu diberikan kecacatan.

Di Rusia, pendengaran dan pendengaran didiagnosis pada 13 juta orang, di mana lebih daripada satu juta adalah kanak-kanak bawah umur. Menurut statistik, daripada seribu bayi yang baru lahir, seseorang dilahirkan dengan patologi pendengaran yang serius. Gangguan pendengaran diperhatikan pada 15% orang Rusia usia pra-persaraan dan persaraan, dan setelah 65 tahun, pada 30% penduduk.

Prostetik untuk kehilangan pendengaran yang mendalam

Tahap perubatan moden memungkinkan untuk berjaya memberikan bantuan kepada kebanyakan pesakit dengan masalah pendengaran yang teruk. Mitos menyebarkan bahawa alat bantu pendengaran hanya mampu membetulkan kehilangan hanya untuk gangguan ringan, sementara untuk gangguan pendalaman mereka sudah tidak berguna. Juga, pesakit dengan pendengaran yang mendalam mengeluh kerana kurang selesa ketika memakai alat ini.

Alat bantu pendengaran sangat penting bagi semua orang yang mempunyai masalah pendengaran, terutama bagi mereka yang mempunyai tahap pendengaran yang ketara. Ini diperlukan untuk orientasi normal di dunia luar, pengiktirafan isyarat bahaya, untuk komunikasi dengan orang yang normal pendengaran dan orang cacat pendengaran yang tidak bercakap isyarat. Tanpa alat pendengaran, mustahil bagi pesakit dengan masalah pendengaran yang mendalam untuk mendapatkan pendidikan, mendapatkan pekerjaan, menerima maklumat lengkap dan menyesuaikan diri dalam masyarakat.

Klasifikasi gangguan pendengaran

Kehilangan pendengaran yang mendalam dapat berkembang secara beransur-ansur seiring bertambahnya usia atau menampakkan diri dengan tajam: disebabkan oleh komplikasi selepas berjangkit atau penyakit lain, trauma atau sebab lain. Bagi majoriti, kehilangan pendengaran berlaku secara perlahan, apabila pesakit tidak segera mengetahui apa yang berlaku kepadanya. Oleh itu, memerlukan masa 7-10 tahun dari munculnya gejala pertama untuk pergi ke doktor. Rujukan lewat secara signifikan mengurangkan peluang rawatan yang berjaya dan kembali ke kehidupan normal.

Kehilangan pendengaran dikelaskan:

  • taip;
  • pada masa manifestasi;
  • penyetempatan - satu sisi atau dua sisi;
  • simetri;
  • kadar perkembangan;
  • kehilangan fungsi.

Pada masa manifestasi, terdapat patologi kongenital yang dapat diperoleh atau timbul. Penyakit ini dapat menampakkan diri secara tiba-tiba - misalnya, setelah cedera atau mengambil ubat, maka disifatkan sebagai tiba-tiba. Sekiranya pendengaran menurun dari masa ke masa, ia diklasifikasikan sebagai gangguan pendengaran progresif. Manifestasi kehilangan pendengaran yang sama di kedua telinga menunjukkan kehilangan pendengaran simetris, manifestasi asimetrik yang berbeza.

Tahap kehilangan pendengaran

Terdapat 4 darjah gangguan pendengaran, yang didiagnosis menggunakan audiogram. Biasanya, seseorang mendengar isyarat bunyi dengan kekuatan 20 hingga 20,000 dB, dan mengenali frekuensi tinggi dan rendah suara. Sekiranya pesakit tidak merasakan isyarat dari 20 dB, maka ini sudah menjadi masalah pendengaran. Tahap gangguan pendengaran adalah sama untuk pendengaran deria dan konduktif. Perbezaannya terletak pada penurunan frekuensi persepsi suara.

Kehilangan pendengaran Gred 3 - kehilangan pendengaran yang teruk. Pesakit mendengar pertuturan hanya pada jarak dekat jika cukup kuat. Dia masih dapat mendengar suara yang kuat, tetapi sudah sangat sukar untuk mengambil bahagian dalam perbualan bersama, untuk bercakap melalui telefon. Kriteria diagnostik:

  • ambang persepsi pendengaran adalah dari 56 hingga 70 dB;
  • pengiktirafan bahasa lisan hanya dekat telinga;
  • bisikan itu tidak dikenali.

4 darjah kehilangan pendengaran - kehilangan pendengaran yang mendalam. Pada tahap ini, mustahil untuk mendengar apa-apa tanpa alat pendengaran. Bahkan jeritan kuat hanya dapat didengar dari jarak dekat. Orang itu tidak mendengar ucapan yang dialamatkan, tidak dapat bercakap di telefon. Hanya suara yang paling kuat yang dirasakan - bunyi pesawat terbang, gemerincing jackhammer atau konsert rock. Kriteria diagnostik:

  • ambang persepsi pendengaran adalah dari 71 hingga 89 dB;
  • pengecaman pertuturan - hanya menjerit dekat telinga;
  • bisikan itu tidak dikenali.

Pekak adalah keadaan di mana terdapat kekurangan pendengaran sepenuhnya atau tidak ada pemahaman tentang bunyi yang dapat didengar. Masalah pendengaran lebih daripada 91 dB.

Ciri-ciri alat bantu pendengaran untuk kehilangan yang mendalam

Kes kehilangan pendengaran yang mendalam adalah alat pendengaran yang paling sukar. Kesukarannya terletak pada kenyataan bahawa pesakit yang berada dalam tahap teruk hanya dapat mendengar suara di mana orang dengan pendengaran normal mengalami kesakitan. Tetapi, ambang kesakitan adalah sama, baik untuk pendengaran dan orang yang kurang pendengaran. Julat pendengaran baki mereka sangat kecil - dari 10 hingga 20 dB. Orang dengan kehilangan pendengaran yang mendalam hanya boleh memperbesar suara yang tenang, dan membiarkan bunyi yang kuat pada tahap normal..

Dalam model alat bantu dengar moden, pemampatan digunakan - kawalan kelantangan automatik. Peranti disesuaikan oleh pakar secara individu, dengan tahap penguat yang mencukupi bagi pengguna untuk memahami ucapan berterusan. Peranti pemampatan secara automatik mengurangkan kelantangan apabila suara yang terlalu kuat muncul. Maksudnya, pengguna tidak perlu sentiasa menyesuaikan kelantangan peranti itu sendiri. Mampatan melakukan ini dengan cepat dan automatik, yang membolehkan anda meningkatkan kekuatan suara tanpa melebihi ambang kesakitan..

Pada masa ini, banyak model yang dihasilkan dihasilkan yang membetulkan hampir semua masalah pendengaran: dari peranti analog tradisional hingga pilihan digital yang inovatif. Ahli audiologi yang kompeten akan membantu anda memilih dan mengkonfigurasi peranti yang tepat untuk setiap pengguna. Selepas program latihan dan penyesuaian seterusnya, pengguna, bahkan mereka yang mempunyai masalah pendengaran yang teruk dan mendalam, dapat mengenali suara dunia sekitarnya, merasakan pertuturan berterusan, menonton TV, mendengar muzik.

Alat pendengaran yang kuat

Mereka digunakan untuk membetulkan pendengaran dengan gangguan pendengaran tahap III-IV. Mereka disyorkan sebagai mudah digunakan dan sangat dipercayai dalam operasi. Ini adalah peranti yang paling berpatutan. Penguat model tidak mempunyai mampatan, tetapi mempunyai tindak balas frekuensi jalur lebar.

Unit ini menghadkan output bunyi yang terlalu kuat menggunakan sistem kliping puncak. Kekuatan suara tidak diselaraskan secara automatik seperti pemampatan, tetapi terhad. Maksudnya, alat bantu pendengaran tidak dapat menguatkan isyarat bunyi lebih daripada sekadar kliping puncak..

Untuk model ini digunakan elemen zink jenis 675. Peranti ini dibuat dengan reka bentuk paling moden, mempunyai badan yang sangat kecil, terkecil di kelasnya. Dilengkapi dengan perlindungan tambahan terhadap kelembapan, tanduk pelindung angin. Bateri digunakan dengan sangat menjimatkan.

Alat Bantu Dengar Tugas Berat

Alat bantu dengar analog adalah antara perkembangan terkini. Ini bukan peranti yang dapat diprogram, iaitu, ia dikonfigurasi tanpa komputer. Digunakan untuk membetulkan pesakit dengan masalah pendengaran yang sangat tinggi. Mereka digunakan walaupun dengan diagnosis "tuli", ketika hanya beberapa titik pendengaran yang tersisa direkam pada audiogram.

Kelebihan mereka adalah peralatan dengan pemampatan, yang memberikan suara selesa yang lebih lembut untuk ucapan dan juga suara yang kuat. Dilengkapi dengan sistem kliping puncak yang melindungi telinga. Maksudnya, sangat kuat, peranti ini dilengkapi sistem perlindungan telinga ganda dari bunyi yang terlalu kuat.

Elemen mekanikal peranti dibuat dalam reka bentuk yang menekan maklum balas (bersiul). Telefon peranti (gegelung) mempunyai kepekaan yang tinggi, yang menyumbang kepada pendengaran yang lebih baik ketika berkomunikasi di telefon. Peranti ini dikuasakan oleh bateri udara zink 675. Mereka mempunyai penggunaan tenaga terendah di kelasnya, yang membolehkan peranti beroperasi untuk waktu yang lama tanpa mengubah bekalan kuasa.

Alat pendengaran untuk kanak-kanak dilengkapi dengan kunci petak bateri dan lubang telinga khas. Peranti ini mempunyai input audio untuk sambungan ke TV, radio dan peranti luaran lain menggunakan kabel khas dan "kasut audio".

Alat bantu pendengaran yang boleh diprogramkan

Peranti ini dibezakan dengan kemudahan penyediaan dan kualiti suara yang sangat baik. Pengaturcaraan dengan ketat mengikut audiogram pengguna dilakukan dengan menggunakan komputer peribadi, antara muka dan program khas. Ini menyumbang kepada penyesuaian peranti yang lebih tepat untuk ciri-ciri individu pesakit tertentu, sambil mengambil kira: parameter pendengarannya, keadaan kerja dan aktiviti kebisingan, hobi kegemaran.

Untuk ini, alat bantu pendengaran mempunyai tiga program pemasangan bebas yang digunakan untuk situasi yang berbeza dalam kehidupan. Anda boleh mengatur satu program untuk persepsi ucapan penutur dengan senyap sepenuhnya, yang lain - dalam persekitaran kebisingan yang meningkat (di jalan, sekolah, produksi, dll.), Yang ketiga - untuk mendengar muzik atau program televisyen.

Pengguna itu sendiri, dengan menekan butang, dapat dengan mudah menukar tetapan yang dapat diprogram untuk persepsi suara yang optimum, bergantung pada lokasi dia saat ini. Di samping itu, peranti ini juga mempunyai program persediaan untuk perbualan yang selesa di telefon..

Peranti dilengkapi dengan pemampatan yang lebih maju: sistem kawalan suara automatik mempunyai mekanisme transmisi suara yang serupa dengan fungsi gegendang telinga dan telinga tengah. Ini memastikan keselesaan bercakap yang berterusan. Keupayaan untuk memprogram sebilangan besar parameter yang berbeza memungkinkan untuk berjaya menggunakan alat untuk orang dengan pendengaran yang mendalam dan kehilangan pendengaran sempadan dengan tuli sepenuhnya. Peranti telah membuktikan diri mereka dengan baik dalam prostetik kanak-kanak.

Berjalan dengan 675 bateri, mempunyai kunci bateri dan tanduk bayi.

Alat bantu dengar dua saluran yang hebat dan boleh diprogramkan

Mereka digunakan dalam kes-kes yang sangat sukar. Contohnya, jika pengguna mendengar bunyi frekuensi rendah lebih baik daripada bunyi frekuensi tinggi. Oleh itu, mereka menguatkan suara dengan frekuensi rendah ke tahap yang lebih rendah, dan bunyi frekuensi tinggi, ke tahap yang jauh lebih besar. Bateri terpakai 13, dilengkapi dengan semua aksesori bayi yang diperlukan.

Cara mendapatkan pampasan untuk alat bantu pendengaran anda

Pengalaman peribadi seorang ibu kanak-kanak cacat pendengaran

Saya tidak mendengar sejak lahir dan anak perempuan saya mewarisi kehilangan pendengaran.

Dalam keluarga saya, tidak ada yang mengalami masalah pendengaran, tetapi ibu bapa saya adalah pembawa gen tuli, jadi saya dilahirkan dengan kehilangan pendengaran yang ketara. Pada usia dua tahun saya didiagnosis dengan "kehilangan pendengaran neurosensori darjah 4, sempadan dengan pekak".

Apa itu pendengaran

Terdapat lima darjah kehilangan pendengaran: ringan, sederhana, sederhana, mendalam, dan pekak..

Dengan gangguan pendengaran yang ringan, seseorang tidak mendengar bisikan dari jarak jauh, tetapi mendengar ucapan lisan yang normal. Dengan rata-rata - dia melihat pertuturan lisan tidak lebih dari 3 meter dari sumber suara, tetapi dalam lingkungan yang bising sukar baginya untuk mengeluarkan ucapan. Dengan pendengaran sederhana, seseorang memahami perbualan yang kuat pada jarak tidak lebih dari 1 meter, tanpa alat pendengaran, ucapan biasa tidak dapat dibuat.

Dengan kehilangan pendengaran yang mendalam - seperti pendengaran - anda hanya dapat memahami ucapan yang sangat kuat di telinga. Ramai orang dengan gangguan pendengaran kelas 4 dianggap calon implantasi koklea, yang merupakan implantasi alat elektronik ke telinga dalam. Peranti ini menukar bunyi menjadi impuls elektrik dan menghantarnya ke pusat pendengaran otak..

Saya membayar alat dengar dan alat dengar khas untuk anak perempuan saya. Dari jumlah tersebut, 72,070 RUR telah dikembalikan kepada saya

Sejarah alat bantu pendengaran saya

Saya didiagnosis pada tahun 1992. Pada masa itu, kebanyakan orang Rusia mengalami keadaan kewangan yang sukar, dan keluarga saya tidak terkecuali. Kemudian kanak-kanak itu kelihatan hampir pekak, alat pendengaran mahal diperlukan. Harganya seperti lima gaji ibu saya.

Seluruh keluarga mengumpulkan wang: semua orang sedikit demi sedikit. Oleh itu, kami membeli peranti analog pertama, yang memberi perkhidmatan kepada saya sehingga 6 tahun dan memberi saya permulaan dalam dunia suara.

Alat bantu dengar mesti diubah setiap empat tahun - dan setiap kali keadaan berulang: pengumpulan dana keluarga, tekanan. Tetapi saya melihat bahawa ibu bapa rakan saya yang mengalami masalah pendengaran, dengan siapa saya bercakap di sekolah khas, mendapat alat bantu pendengaran percuma dari negeri ini atau pampasan untuk peranti yang dibeli..

Ketika saya bercakap dengan ibu bapa mengenai pengalaman rakan-rakan, mereka menolak: “Ini adalah Moscow! Dan kami tinggal di Korolyov, tidak ada yang berfungsi untuk kami. " Ibu bapa dapat difahami. Pengalaman sukar pada tahun sembilan puluhan, pembaharuan berterusan dalam sistem penjagaan kesihatan, ketakutan terhadap birokrasi dan akhir yang buruk - semua ini menakutkan mereka walaupun berusaha mendapatkan pampasan untuk alat pendengaran saya.

Ini berterusan sehingga saya meningkat usia. Kemudian saya mengetahui undang-undang dan belajar bagaimana menerima pampasan untuk peranti tersebut.

Ini adalah alat kedua saya, saya memakainya di sekolah rendah. Saya memberikan yang pertama kepada nenek buyut saya, yang pada usia 85 tahun mulai mendengar dengan teruk

Kisah anak perempuan

Pada tahun 2017, anak perempuan saya dilahirkan. Pemeriksaan audiologi di hospital menunjukkan bahawa dia juga mengalami masalah pendengaran. Pemeriksaan ini dilakukan pada semua bayi yang baru lahir - ia dipanggil Otoacoustic Emission, atau OAE untuk jangka pendek..

Sekiranya pemeriksaan menunjukkan bahawa bayi mempunyai masalah pendengaran, kanak-kanak tersebut dirujuk untuk kaedah ujian elektrofisiologi - pendaftaran potensi pendengaran latensi pendek, ABR. Ujian semacam itu dilakukan dalam mimpi: sensor khas terpaku pada telinga anak, yang merakam getaran di saluran pendengaran sebagai tindak balas terhadap rangsangan suara - atau ketiadaan getaran ini.

Pada usia 4 bulan, kami memeriksa pendengaran kami dengan kaedah ini, dan juga lulus ujian genetik. Ternyata kehilangan pendengaran diwarisi dan anak saya mengalami kehilangan pendengaran tahap ketiga.

Ketika anak perempuan saya berusia enam bulan, kami memutuskan untuk membeli alat bantu pendengarannya, dan kemudian mendapat pampasan untuk mereka - dan kami berjaya. Inilah yang perlu dilakukan untuk mendapatkan pampasan untuk alat bantu pendengaran anda.

Anak perempuan saya dan alat pendengaran pertamanya

Cara mendapat masalah pendengaran

Hanya orang kurang upaya yang boleh menerima pampasan untuk alat bantu pendengaran. Hanya orang yang mengalami gangguan pendengaran tahap ketiga atau keempat yang mengalami masalah pendengaran. Bukti kecacatan hanya boleh menjadi sijil yang dikeluarkan oleh pemeriksaan perubatan dan sosial - ITU.

Untuk mendapatkan pemeriksaan perubatan dan sosial, anda perlu mendapatkan kesimpulan doktor poliklinik di mana anda diperhatikan. Mereka juga akan mengeluarkan arahan - borang dalam bentuk N-088 / y.

Pemeriksaan perubatan dan sosial dilakukan di biro ITU di tempat kediaman orang itu atau di rumah, jika kesihatan tidak membenarkan anda sampai di sana sendiri. Alamat pejabat boleh didapati dari doktor poliklinik tempatan atau dari dana insurans sosial..

ITU memberikan kecacatan dan mengembangkan program pemulihan atau tempat tinggal individu - IPRA.

Program ini menentukan kaedah teknikal yang diperlukan untuk pemulihan dan penyatuan ke dalam masyarakat. Sebagai contoh, orang yang cacat penglihatan bergantung pada paparan braille, mesin yang "menulis semula" teks digital dalam braille. Bagi orang yang mengalami gangguan muskuloskeletal - tongkat berjalan kaki, kerusi roda. Orang cacat pendengaran - alat bantu pendengaran. Anda boleh mendapatkan kembali wang anda untuk semua produk pemulihan yang dibeli sendiri.

Untuk memformalkan kecacatan pendengaran anak perempuan kami, kami menerima pendapat doktor - ahli terapi, THT dan audiologis. Dalam kes kami, kesimpulan ahli audiologi sangat menentukan: dia menentukan tahap kehilangan pendengaran dan mengesyorkan alat bantu pendengaran.

Dengan kesimpulan doktor dan borang N-088 / y yang lengkap, kami beralih kepada biro ITU untuk mendapatkan komisen. Di sana, anak perempuan tersebut mendapat cacat pendengaran dari kelompok ketiga, dan dalam program pemulihan mereka menunjukkan bahawa dia berhak mendapat alat bantu dengar dan alat pendengaran individu. Earbud melakukan dua perkara: mereka memegang alat pendengaran ke telinga anda dan menggunakan tiub fleksibel untuk menyalurkan suara terus ke saluran telinga anda. Pada tahun 2018, kit seperti itu berharga 72.200 rubel.

Alat bantu pendengaran digital BTE Widex Dream D-FA 220. Foto: Pusat Pendengaran BandarPelindung telinga yang disesuaikan. Foto: Penjagaan Kesihatan Pendengaran

Untuk orang dewasa dengan masalah pendengaran, pilihan tambahan ditawarkan: perkhidmatan jurubahasa bahasa isyarat, rujukan ke pusat pekerjaan, papan tanda "orang kurang upaya", rawatan spa, perjalanan percuma dengan pengangkutan awam.

Saya menolak rawatan sanatorium-resort, kerana ini saya menerima pembayaran tunai bulanan - 1713 rubel. Saya tidak menolak yang lain: Saya menggunakan perjalanan percuma dengan pengangkutan awam, tanda jalan "kurang upaya" untuk tempat letak kenderaan percuma. Saya belum menggunakan khidmat jurubahasa bahasa isyarat, tetapi saya sangat menginginkannya - ia akan berguna pada perjumpaan besar di tempat kerja.

Membeli alat pendengaran

Terdapat dua pilihan untuk membeli alat bantu pendengaran: datang ke dana insurans sosial serantau dan tuliskan permohonan pengeluaran alat pendengaran secara percuma, atau beli sendiri alat bantu pendengaran, dan kemudian serahkan dokumen tersebut kepada MFC atau FSS serantau dan terima pampasan.

Untuk mendapatkan alat pemulihan secara percuma, anda perlu menyerahkan dokumen berikut ke dana insurans sosial:

  1. Permohonan penyediaan kaedah teknikal.
  2. Pasport.
  3. Program pemulihan individu untuk orang kurang upaya (IPR).
  4. SNILS.

Permohonan akan dipertimbangkan dalam masa 15 hari. Sekiranya permohonan itu dijawab secara afirmatif dan anak itu didaftarkan di Moscow, maka dia dan ibu bapanya akan dijemput ke Pusat Audiologi Perundingan dan Diagnostik Kanak-kanak di Institut Penyelidikan Otorhinolaryngology. L. I. Sverzhevsky untuk berunding dengan guru pekak. Sekiranya orang dewasa atau kanak-kanak didaftarkan di bandar lain, mereka akan diberi rujukan ke pusat audiologi wilayah.

Guru pekak akan menilai hasil pemeriksaan audiologis, menentukan ciri perkembangan pertuturan anak dan menulis preskripsi yang menunjukkan bilangan alat pendengaran dan modelnya. Dengan preskripsi ini, anda perlu datang ke suruhanjaya perubatan di pusat audiologi yang sama - ini adalah langkah terakhir untuk mendapatkan alat bantu pendengaran.

Sekiranya Muscovite dewasa memutuskan untuk mendapatkan alat bantu pendengaran percuma, dia menjalani prosedur serupa di Cawangan No. 1 N.N. L. I. Sverzhevsky.

Sekiranya komisen perubatan berpuas hati dengan segalanya, maka anda boleh mendapatkan alat bantu pendengaran. Tetapi ia tidak akan dikeluarkan dengan segera - anda perlu menunggu dari 30 hari hingga setahun jika model yang diperlukan tidak tersedia. Kami tidak mahu melalui komisen tambahan dan menunggu, jadi kami membeli alat bantu pendengaran sendiri setelah pemeriksaan perubatan dan sosial.

Kami pergi ke pusat pendengaran "Audiostar" untuk peranti. Kami memilih model Widex Dream D-FA 220 dengan harga 70,200 rubel, dan membuat penutup telinga individu di sana dengan harga 2,000 rubel..

Untuk mengeluarkan pampasan kemudian, kami mengambil dari kedai daftar tunai dan resit penjualan, salinan sijil pematuhan produk.

Cara mendapatkan pampasan

Pampasan alat bantu dengar disediakan oleh Dana Insurans Sosial. Ukurannya bergantung pada ciri-ciri alat bantu dengar: kuasa, jumlah saluran dan program, dan juga pada wilayah tempat tinggal warganegara. Ini berfungsi dengan cara pemulihan: sebagai contoh, 340 R diganti tebu di wilayah Nizhny Novgorod, di Republik Tatarstan - 286 R.

Tetapi jika seorang penduduk Nizhny Novgorod membeli sebatang tebu dengan harga 500 R, dia hanya mendapat ganti rugi 340 R, dan jika untuk 200 R, maka dia akan menerima 200 R, tidak lebih.

Semua alat bantu pendengaran dikategorikan mengikut tahap kehilangan pendengaran. Terdapat peranti berkuasa sederhana, kuat dan super berkuasa - sejumlah pampasan dikira untuk setiap kategori. Tetapi peranti, walaupun dalam kategori yang sama, tidak serupa: julat frekuensi, bilangan program mendengar, dan frekuensi penguatan berbeza. Ciri-ciri ini juga menentukan jumlah pampasan..

Jumlah pampasan berubah setiap tahun: jika untuk peranti saya yang dibeli di Moscow pada tahun 2018, saya dapat 50,000 R, maka pada tahun 2019 - hanya 30,000 R, dan ciri-cirinya tetap sama.

Anda boleh mengetahui berapa banyak pampasan di laman web dana insurans sosial di bahagian "Harga untuk kaedah pemulihan teknikal di bawah kontrak pejabat daerah." Terdapat jadual Excel dengan jumlah pampasan maksimum untuk produk tertentu. Harga ini bertepatan dengan kos peranti, yang boleh didapati secara percuma.

Alat pendengaran kami sesuai dengan ciri-ciri pada baris pertama - mereka mengimbangi 28 596.30 rubel jika peranti itu dibeli dari November 2018 hingga November 2019. Tahun lalu jumlahnya lebih tinggi - kami dapat 35,100 rubel setiap peranti

Saya menasihati anda untuk mengetahui jumlah pampasan sebelum membeli, agar tidak membayar lebih dan mendapat jumlah maksimum. Sekiranya peranti tersebut ternyata lebih mahal daripada analog yang dikeluarkan secara percuma, orang kurang upaya tidak akan mendapat ganti rugi untuk perbezaan harga. Sekiranya peranti lebih murah - ganti jumlah yang sebenarnya dibelanjakan.

Selepas pembelian, kami menyerahkan dokumen untuk pampasan ke dana insurans sosial:

  1. Pasport saya (kerana anak perempuan saya di bawah umur).
  2. Surat beranak anak perempuan.
  3. Program pemulihan, sijil ITU, audiogram anak perempuan, dan juga kesimpulan ahli audiologi.
  4. Anak perempuan SNILS.
  5. Terimaan tunai dan penjualan, sijil pematuhan alat bantu pendengaran.
  6. maklumat akaun bank.

Kami tidak tahu apa ciri alat bantu pendengaran, jadi kami memuat turun dan mencetak semua yang kami dapati di laman web pengeluar. Tetapi kemudian kami mendapat panggilan dari dana jaminan sosial dan meminta versi ciri yang berbeza.

Kami membeli alat bantu pendengaran pada bulan Jun 2018 dan menyerahkan dokumen pada musim gugur. Menurut piawaian 2018, jumlah pampasan hampir meliputi harga belian - kami mengembalikan 70,070 RUR untuk alat pendengaran dan 2000 RUR untuk earbud. Wang itu datang pada akhir Februari 2019.

Alat pendengaran untuk kehilangan pendengaran kelas 4

Bolehkah pekak dirawat dengan alat bantu pendengaran Gred 4? Tidak mustahil untuk memulihkan sepenuhnya fungsi pendengaran. Tetapi sangat mungkin untuk mengembalikan gambar suara, seperti sebelum penyakit ini. Perkara utama adalah memilih dan mengkonfigurasi peranti dengan betul sehingga dapat membantu, tetapi tidak mengalihkan perhatian dari aktiviti seharian..

Di mana untuk membeli alat bantu pendengaran untuk kehilangan pendengaran kelas 4?

Di Rusia, peranti untuk kehilangan pendengaran mendalam dilabel "super kuat" atau "super kuat". Pengilang Eropah menambah nama "UP" - "ultra-power" - atau SP - "super-power".

Tidak ada alat dengan sebutan seperti itu di klinik atau farmasi perbandaran. Mereka hanya boleh dibeli di pusat pendengaran. Kami memesan peranti sedemikian terus dari pengeluar, jadi di sini anda akan dapati barang kemas Eropah yang hebat dengan harga yang paling berpatutan. Dengan kami, anda membayar untuk peranti yang tidak lebih daripada Jerman atau Denmark.

Alat pendengaran untuk kanak-kanak kelas 4 - mana yang lebih baik?

Dengan kehilangan pendengaran yang teruk pada kanak-kanak, alat digital dengan penalaan yang optimum adalah optimum, yang secara minimum memutarbelitkan suara yang dipancarkan. Isyarat diproses melalui beberapa saluran, dan anak mendengar serta rakan sebaya. Pada masa yang sama, peranti ini mengekalkan kekuatan suara yang semula jadi dan tidak mengalihkan perhatian pengguna.

Bagi pelajar sekolah, peranti dengan penyesuaian automatik sesuai - mereka sendiri akan memilih fungsi yang diinginkan bergantung pada persekitaran. Di jalan, mereka akan meredam suara, semasa pelajaran mereka akan menyoroti ucapan guru, di rehat mereka akan mengenali suara yang datang dari arah yang berbeza.

Mana-mana peranti ini boleh diambil dan dibeli di Kedai "Saya Dengarkan!" Semua peranti dijual dengan sijil pematuhan dan arahan dalam bahasa Rusia. Ia adalah simbol keaslian. Peranti boleh diperbaiki secara percuma atau diganti dengan jaminan - peraturan ini berlaku untuk semua peranti kami selama 12 bulan.

Untuk menjelaskan harga semasa bagi peranti selama 3-4 darjah kehilangan pendengaran, hubungi +7 (495) 120-00-59.

Alat pendengaran untuk kehilangan pendengaran kelas 4

Kehilangan pendengaran sensorineural gred 3 atau 4 adalah gangguan teruk yang sukar dibetulkan. Seseorang dengan pendengaran gred 4 atau 3 sebenarnya cacat. Dia sukar menyesuaikan diri dalam masyarakat, dia tidak dapat melakukan kebanyakan jenis pekerjaan.

Untuk meningkatkan kualiti hidup seseorang dengan pendengaran yang teruk dan sederhana, alat pendengaran digunakan. Alat bantu pendengaran mengimbangi sebahagiannya untuk kehilangan pendengaran dan membantu pesakit untuk mendengar apa yang berlaku di sekitar.

Gejala dan Punca Kehilangan Pendengaran Gred 4

Pelbagai tanda mungkin menunjukkan bahawa seseorang mengalami tahap pendengaran tahap ketiga atau keempat. Antaranya:

  • pesakit sama sekali tidak mendengar suara berbisik dan tenang;
  • kefahaman pertuturan dirasakan oleh seseorang pada jarak tidak lebih dari 1 meter;
  • pesakit tidak mendengar panggilan telefon dan bunyi kenderaan bergerak.

Kehilangan pendengaran kelas 3-4 didiagnosis jika, setelah pemeriksaan, pesakit mempunyai ambang kehilangan pendengaran 70-90 dB. Orang yang mengalami masalah pendengaran kelas 4 tidak dapat berkomunikasi secara normal dan selalu terdedah kepada bahaya di jalan. Itulah sebabnya pembetulan penyakit harus segera dimulakan. Ingatlah bahawa tahap pendengaran tahap IV seterusnya adalah pekak dengan sisa pendengaran.

Apakah sebab-sebab gangguan pendengaran kelas 3 dan lebih tinggi? Terdapat beberapa di antaranya:

  • gangguan intrauterin dalam perkembangan janin semasa kehamilan;
  • perubahan berkaitan dengan usia yang tidak dapat dipulihkan;
  • trauma ke telinga tengah, dalam dan luar, kecederaan otak traumatik;
  • pelbagai neoplasma berkembang di otak;
  • alasan profesional;
  • memindahkan penyakit virus dan berjangkit.

Dalam beberapa kes, pendengaran menurun tajam, jadi langkah-langkah harus diambil untuk memperbaikinya dengan segera. Selalunya, campur tangan pembedahan membantu dalam keadaan seperti itu..

Alat pendengaran bagi orang yang mempunyai masalah pendengaran yang tinggi

Alat pendengaran tugas berat paling kerap disyorkan untuk orang yang mempunyai tahap pendengaran yang tinggi. Pemilihan alat bantu pendengaran adalah faktor utama pembetulan kehilangan pendengaran dan sangat individual. Alat pendengaran hampir selalu menjadi satu-satunya jalan keluar yang betul untuk mengatasi masalah pendengaran kelas 3 atau lebih tinggi..

Penggunaan peranti dari pelbagai konfigurasi dan jenama dilakukan pada usia berapa pun. Pemilihan alat dilakukan setelah mendiagnosis pendengaran pesakit. Seseorang yang mengalami masalah pendengaran ditunjukkan memakai satu atau dua alat bantu pendengaran - semuanya bergantung pada ciri penyakitnya.

Lawati pusat pendengaran Melfon. Pakar kami akan memilih alat pembetulan pendengaran, yang menumpukan pada keperluan individu anda, serta menyesuaikan produk dengan betul dan mengajar anda cara menggunakan peranti dan persepsi pertuturan dan suara dengan bantuannya..

Anda boleh memilih alat bantu pendengaran di Moscow dalam katalog kami.

Alat bantu dengar tugas berat untuk kehilangan pendengaran kelas 4

Bantuan dalam mengumpulkan dan menyediakan dokumen
untuk menerima pampasan wang

Pusat kami dilengkapi dan dilengkapi dengan teknologi terkini
untuk diagnostik pendengaran, pemilihan dan penyesuaian alat bantu dengar. Ini mematuhi semua piawaian, seperti yang dibuktikan oleh lesen perubatan kami.

Sekarang untuk membeli alat bantu pendengaran
tidak perlu pergi ke suatu tempat. Hubungi sahaja! Ketahui lebih lanjut

Pemeriksaan pendengaran untuk semua pengunjung di mana-mana
dari pusat jagaan pendengaran kami

Syarat yang baik untuk pembelian alat pendengaran
secara kredit dan ansuranKetahui lebih lanjut

Di pusat alat pendengaran di m.Alekseevskaya
anda boleh memasang alat pendengaran dan perumahan atau penutup telinga dibuat dalam 1 jam!

Terdapat promosi berterusan di pusat kami
untuk pembelian alat bantu dengarCara mendapatkan diskaun

Anda boleh mengembalikan alat bantu pendengaran lama anda dan mendapat potongan 500 rubel untuk yang baru.

Ujian pendengaran percuma untuk kanak-kanak
tanpa mengira pembelian alat bantu dengarKetahui lebih lanjut

Harga istimewa untuk alat pendengaran yang popular hanya pada musim panas! Juga, setiap pembeli alat bantu dengar Widex menerima hadiah dari syarikat - satu set bateri tambahan percuma.

  • Mengenai syarikat
  • Potongan harga
  • Perkhidmatan
  • Katalog
  • Harga
  • Kenalan
  • Widex Dream D30-9
    19,920 rubel
  • Widex Dream D100-9
    29 600 rubel
  • Widex Dream D220-FA
    39 480 rubel
  • Signia Motion 13 3 Nx
    84,000 rubel
  • Widex Unik U-440-CIC di telinga
    dari 140,000 rubel
  • Widex Clear440 C4-9
    80,000 rubel
  • Widex Dream D440-FA
    112,000 rubel
  • Signia Motion 13 5 Nx
    120,000 rubel
  • A&M XTM-4
    18 400 rubel
  • Widex Unik U-440-PA
    136,000 rubel
  • Widex Super440 VS-P
    100,000 rubel
  • Hati-hati dengan harga yang rendah
    pada alat bantu pendengaran
››
  • Hati-hati dengan harga yang rendah

Saya mengalami masalah pendengaran. Alat bantu dengar mana yang boleh dipilih, sila beritahu saya?

Jawapan pakar:

Helo! Dalam kes anda, anda memerlukan alat bantu pendengaran yang kuat dan ultra kuat. Itu sahaja yang dapat dikatakan, hanya mengetahui tahap kehilangan pendengaran. Model peranti tertentu dipilih bukan hanya berdasarkan pada tahap kehilangan pendengaran, tetapi juga bentuk audiogram, serta data tinjauan lain, usia dan sebab-sebab kehilangan pendengaran, gaya hidup, keinginan mengenai penampilan peranti, kemampuan kewangan dan faktor lain.

Kami mengesyorkan agar anda mendaftar ke salah satu pusat kami untuk diagnostik dan alat yang sesuai. Rundingan dan diagnostik di pusat kami adalah percuma. Pra-pendaftaran melalui telefon (495) 660-94-10

Cara memilih alat bantu pendengaran yang betul?

Artikel berguna dan maklumat terkini dari pakar pendengaran Audionik

Memilih alat bantu dengar adalah tugas yang sukar, terutama bagi seseorang yang sama sekali tidak menyedari siapa yang melakukannya untuk pertama kalinya. Lebih mudah bagi pengguna yang berpengalaman untuk menyelesaikan masalah ini - dia sudah mengetahui kebaikan dan keburukan model yang telah dia gunakan sejak sekian lama, dan dapat memilih sama ada alat yang serupa atau lebih unggul dalam parameter teknikal. Tetapi jika anda berhadapan dengan ini untuk pertama kalinya, kemungkinan besar anda akan takut dengan pelbagai model, jenis peranti dan fungsi. Pernahkah anda mencuba memilih kereta tanpa mengetahui apa itu roda kemudi? Seseorang yang pertama kali melihat katalog alat bantu dengar mendapati dirinya berada dalam keadaan yang hampir sama. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda tentang parameter utama yang perlu diperhatikan ketika memilih alat bantu pendengaran..

Cara memilih alat bantu pendengaran yang betul?

Pertama, mari kita lihat pelbagai peranti. Alat bantu pendengaran dibahagikan kepada dua jenis mengikut prinsip operasi: analog dan digital, dan menjadi tiga jenis - mengikut jenis pemakaian: belakang-telinga, dalam-telinga dan dalam-telinga. Mari lihat apa maksudnya.

Apa itu alat bantu pendengaran??

Alat bantu dengar analog

Alat bantu dengar analog atau "penguat bunyi" berfungsi dengan cara yang mudah: mikrofon mengambil suara, penerima menguatkannya dan menghantarnya ke telinga si pemakai. Maksudnya, peranti ini menguatkan semua suara yang dapat diambilnya. Selalunya, alat seperti itu tidak dapat memenuhi fungsi utama alat bantu pendengaran - untuk meningkatkan kefahaman pertuturan. Hari ini, jenis peranti ini dianggap usang, sebab itulah harganya turun, dan pelbagai kedai TV menjual "penguat bunyi" untuk wang harganya. Pakar mengesyorkan agar anda berhati-hati dengan cadangan seperti itu: selain fakta bahawa alat bantu dengar analog adalah pembantu alat bantu pendengaran yang tidak berkesan, pasaran juga penuh dengan palsu.

Alat pendengaran digital

Alat bantu dengar digital berbeza dengan alat bantu dengar analog dengan cara yang sama seperti TV plasma moden yang berbeza dengan tiub vakum hitam dan putih. Ini adalah komputer mini yang mampu melakukan puluhan ribu operasi sesaat - sebelum menjangkau pengguna, ia menjalani pemprosesan digital pelbagai peringkat. Suara masuk ke mikrofon, kemudian disalurkan ke penguat, di mana semua keajaiban pemprosesan berlaku: komputer memilih dengan tepat suara yang tidak dapat didengar oleh pengguna, membersihkan suara dari bunyi yang luar biasa dan mengubahnya menjadi isyarat digital untuk menghantarnya ke penerima dan kemudian ke telinga kepada pengguna. Oleh itu, seseorang hanya menerima suara yang dia perlukan dalam bentuk yang paling selesa..

Model proses pendengaran yang berlainan terdengar berbeza, bergantung pada konfigurasi, ciri yang ada dan jumlah saluran. Bilangan saluran adalah petunjuk yang menentukan jumlah operasi yang dapat dilakukan oleh peranti anda pada masa yang sama: misalnya, memperkuatkan suara dan meredam bunyi angin, sambil menjaga suara sekitar pada kelantangan normal.

Peranti digital dapat meredam bunyi yang kuat dan meningkatkan suara yang tenang. Kehadiran mikrofon arah menentukan sama ada peranti dapat mengambil suara dari depan dan belakang, atau hanya dari satu sisi.

Alat pendengaran digital moden adalah peranti pintar, mereka dapat mengingat situasi akustik di mana pengguna berada dan beralih secara automatik di antara mereka: hidupkan penekanan bunyi angin di luar dan matikan di rumah di hadapan TV, membebaskan saluran untuk program tontonan TV khas. Peranti juga dapat diselaraskan dengan telefon pintar, yang membuka fungsi tambahan untuk mengendalikan peranti dan kemungkinan baru untuk digunakan, misalnya, sebagai alat dengar bluetooth.

Oleh itu, kami telah mengetahui bagaimana alat pendengaran digital berbeza dengan alat bantu analog, kini tiba masanya untuk mengetahui jenis alat pendengaran yang dipakai.?

Memakai jenis alat pendengaran

Anda harus bergantung pada profesional penjagaan pendengaran anda untuk membantu anda memilih peranti yang paling sesuai dengan keperluan anda. Tetapi ingat satu perkara yang sangat penting: ketika memilih jenis memakai alat, kualiti pendengaran harus didahulukan, dan hanya selepas itu - ciri estetik..

Alat pendengaran di belakang telinga. Tubuh alat sedemikian dipasang di belakang telinga, dan tiub silikon diarahkan ke saluran telinga, diakhiri dengan penutup telinga. Alat bantu dengar di belakang telinga kuat, senang dikendalikan dan sesuai untuk orang yang mengalami masalah pendengaran yang paling teruk.

Alat bantu dengar di telinga diletakkan di saluran telinga dan aurikel. Peranti seperti ini kurang dapat dilihat oleh orang lain, tetapi mempunyai daya dan fungsi yang terhad - badan peranti ini sangat kecil untuk menampung banyak elemen.

Alat bantu dengar dalam telinga adalah alat yang paling tidak dapat dilihat yang sepenuhnya tersembunyi di dalam saluran telinga dan sama sekali tidak dapat dilihat oleh orang lain. Badan peranti sedemikian bahkan lebih kecil daripada ITE, oleh itu, ia dapat menjalankan lebih sedikit fungsi..

Sarung peranti dalam-telinga dan telinga dibuat dari kesan telinga anda secara individu menggunakan teknologi percetakan 3D. Tubuh belakang telinga siap digunakan dengan segera, tetapi para pakar mengesyorkan penutup telinga yang dibuat khas agar sesuai dengan telinga anda.

Apa lagi yang perlu anda ketahui untuk memilih alat bantu dengar mana yang terbaik untuk dibeli?

Oleh itu, kami telah memutuskan prinsip operasi alat bantu dengar dan jenis pemakaiannya, tetapi itu bukan semua. Kami juga perlu mengetahui kekuatan peranti yang diperlukan untuk mengimbangi kehilangan pendengaran anda, kerana setiap orang mempunyai proses ini dengan cara yang berbeza. Walau bagaimanapun, kehilangan pendengaran mempunyai tahap yang sama bagi semua orang.

I darjah kehilangan pendengaran - sedikit pendengaran hingga 40 dB. Dengan kehilangan seperti itu, seseorang mempunyai masalah dengan pertuturan atau bisikan yang sunyi, serta dengan persepsi suara di persekitaran yang bising dan ketika bercakap dengan beberapa pembicara pada masa yang sama. Peranti berkuasa rendah sesuai untuk pembetulan.

II darjah kehilangan pendengaran - kehilangan pendengaran ringan hingga sederhana - dari 40 hingga 55 dB. Seseorang mula memahami pertuturan dengan lemah walaupun dalam persekitaran yang sunyi, masalah besar timbul dengan memahami pertuturan dengan suara latar. Mesin berkuasa sederhana akan berfungsi..

III darjah kehilangan pendengaran - kehilangan pendengaran purata - dari 55 hingga 70 dB. Ucapan berbisik tidak dapat dirasakan, dan ucapan yang diucapkan hanya didengar dari jarak dekat (hingga 3 m), hanya suara keras yang dapat didengar dengan baik: jeritan, isyarat kereta. Peranti berkuasa sederhana dan tinggi sesuai untuk pembetulan..

IV tahap kehilangan pendengaran - kehilangan pendengaran yang mendalam - dari 71 hingga 90 dB. Seseorang mendengar ucapan hanya jika pembicara tidak lebih dari satu meter darinya, tetapi dia tidak memahami semua perkataannya. Tidak mendengar suara yang kuat. Peranti berkuasa tinggi atau tugas berat diperlukan.

Tahap kehilangan pendengaran yang tepat hanya dapat ditentukan oleh pakar dengan pengetahuan khusus menggunakan peralatan audiometrik khusus. Pakar akan menjalankan diagnostik dan, berdasarkan hasilnya, akan membantu anda memilih peranti dengan kekuatan yang diperlukan. Juga, dengan menggunakan audiogram - hasil pemeriksaan, pakar akan dapat menyesuaikan alat bantu pendengaran digital.

Satu atau dua alat bantu pendengaran?

Sekiranya seseorang mengalami gangguan pendengaran di kedua telinga, adakah satu alat pendengaran mencukupi? Pakar mengesyorkan agar kedua-dua telinga dipasang untuk keselesaan maksimum dalam mendengar suara. Namun, ada kalanya anda boleh mendapatkannya dengan satu peranti. Pastikan anda berunding dengan pakar sebelum membuat keputusan pembelian.

Alat pendengaran mana yang dianggap terbaik?

Hari ini, terdapat sebilangan besar pengeluar alat bantu dengar digital di dunia. Jadi alat pendengaran mana yang terbaik? Menurut ulasan pengguna dan pendapat pakar pendengaran "Audionics", alat bantu pendengaran terbaik dihasilkan oleh syarikat berikut:

Alat Bantu Dengar Widex, Denmark. Syarikat ini telah membuat alat untuk orang yang mempunyai masalah pendengaran selama bertahun-tahun. Bentuk ergonomik, reka bentuk yang bergaya dan kualiti suara yang tinggi adalah ciri khas alat bantu dengar pengeluar ini. Syarikat ini juga memfokuskan kepada keperluan pengguna untuk estetika dan perkembangan terkini dalam industri..

Alat Bantu Dengar Signia (Siemens), Jerman. Jenama Siemens adalah yang tertua di pasaran alat bantu pendengaran. Hari ini adalah sebuah syarikat yang berkembang secara dinamik yang memberi perhatian besar kepada keselesaan pengguna dalam komunikasi. Juga, pengeluar telah melakukan tugas yang besar dalam menyelesaikan masalah tinnitus - tinnitus..

Alat Bantu Dengar Phonak, Switzerland. Syarikat ini mencipta peranti yang boleh dipercayai yang membolehkan pengguna merasa selesa dalam keadaan akustik apa pun. Syarikat ini sangat bergantung pada prostetik binaural (dengan dua alat bantu pendengaran).

Mengapa penting untuk memilih alat bantu dengar jenama terkenal? Pertama, ia adalah jaminan kualiti. Semua pengeluar ini memberi jaminan untuk produk mereka. Tempoh jaminan 2 tahun.

Pemilihan dan penyesuaian alat bantu dengar oleh pakar pendengaran "Audionica"

Kami telah berurusan dengan alat bantu pendengaran selama lebih dari 10 tahun, dan selama ini pakar kami memperoleh pengalaman yang luar biasa. Hari ini kita dengan bangganya dapat menyatakan bahawa kita dapat menyelesaikan hampir semua masalah pendengaran..

Perkhidmatan pemilihan dan penyesuaian alat bantu dengar digital di "Audionics" disediakan secara percuma. Anda juga boleh mendapatkan ujian pendengaran secara percuma dan mendapatkan nasihat pakar. Sangat penting bagi kami bahawa anda mengetahui segala-galanya mengenai pendengaran anda..

Semasa bekerja, kami telah membantu lebih daripada 15,000 orang mendengar dunia. Kami bukan sahaja membantu memilih dan menyesuaikan alat bantu dengar, tetapi juga menemani klien kami sepanjang masa menggunakan peranti, dan ini juga percuma. Kami memikul tanggungjawab yang besar dan melakukan semua yang bergantung kepada kami agar anda merasa selesa di setiap peringkat alat pendengaran..

Sekiranya anda mempunyai masalah dengan peranti, anda selalu boleh menghubungi kami dan tidak mencari pusat servis. Pakar kami akan berusaha menyelesaikan masalah di tempat atau menyerahkan peranti kepada jurutera untuk diagnostik dan pembaikan yang mendalam.

Pendengaran anda adalah perhatian kami.

Olesya V.Pravnikova

Pemenang diploma MSPU dalam bidang khas "Surdoacoustic". Pakar pendengaran "Audionik" sejak 2016

Alat pendengaran selama 3-4 darjah kehilangan pendengaran

20.09.2016
Helo! Saya mengalami masalah pendengaran yang mendalam. Alat pendengaran mana yang harus anda pilih untuk kehilangan pendengaran kelas 3-4??
- Alexei

Darjah 3 dan 4 kehilangan pendengaran (gangguan pendengaran) menunjukkan tahap pendengaran yang sangat lemah, oleh itu, dengan ciri pendengaran seperti itu, perlu memilih alat bantu pendengaran dari pelbagai model yang kuat dan sangat kuat. Sebagai contoh, banyak pilihan peranti seperti ini ditunjukkan dalam rangkaian peranti Phonak Quest.

Pemilihan model tertentu dilakukan mengikut preskripsi pakar audiologi setelah mendengar diagnosis.

- Paukova Marina Vladimirovna
Otorhinolaryngolog-audiologist, calon sains perubatan

Pada tahap kehilangan pendengaran, anda memerlukan alat bantu pendengaran??

Penerangan:

Orang cacat pendengaran dapat berkomunikasi dengan orang lain.

Pada tahap kehilangan pendengaran, anda memerlukan alat bantu pendengaran??

Pada 1, 2, 1-2 darjah kehilangan pendengaran, alat bantu pendengaran TERBATAS. Kenapa? Terdapat legenda dalam perubatan rasmi bahawa alat bantu dengar meningkatkan pendengaran! Saya seorang doktor dan telah mengusahakan kaedah pemulihan selama lebih dari 10 tahun. Asas kursus metodologi penyembuhan diri. selama ini, saya tidak pernah melihat alat bantu dengar memperbaiki atau memulihkan pendengaran bagi seseorang. Orang datang dengan diagnosis yang berbeza - kehilangan pendengaran sensorineural (kehilangan pendengaran sensorineural) 1,2,3,4 darjah, neuritis saraf pendengaran, kehilangan pendengaran ketika menggunakan antibiotik ototoksik, tekanan, barotrauma, trauma akustik, kehilangan pendengaran di industri berbahaya, kehilangan pendengaran pada orang tua umur.

Alat bantu pendengaran tidak dapat meningkatkan pendengaran bagi SESIAPA! Ini benar berlaku 1-2 darjah.

Biasanya bercerita - pada suhu 1-2 darjah, mereka memakai alat pendengaran sepanjang masa, dan setelah setengah tahun seseorang menanggalkan alat tersebut dan menyedari bahawa dia sudah mula mendengarnya dengan teruk. Kenapa? 1-2 darjah, darjah mudah dan seseorang dapat berkomunikasi jika pembicara berdekatan. Telinga melatih, mendengar, cuba mendengar - bekerja. Apabila seseorang memakai alat pendengaran, apa yang berlaku, telinga berhenti berfungsi - untuk melatih, alat pendengaran mendengar di belakang mereka. Dan apa yang tidak melatih, kemudian kehilangan fungsinya. Ia berlaku bahawa pendengaran turun.

Pada temujanji doktor, mereka memberitahu anda - mereka memberitahu bahawa pendengaran tidak dapat dipulihkan dan anda memerlukan alat bantu pendengaran yang lebih kuat lagi. Semakin kuat alat pendengaran, semakin kurang telinga yang mendengar, kerana telinga sama sekali tidak digunakan. Mengapa telinga mesti mendengar - alat pendengaran mendengarnya. Dan kita pergi 1-2 - darjah menjadi 3 darjah dan alat pendengaran yang kuat dan harus diteruskan.

Dan berapa banyak orang seperti itu dalam kumpulan - banyak! Dan ketakutan - bagaimana saya akan terus hidup? Bagaimana jika pendengaran saya hilang, bagaimana saya akan hidup? Dan ini memburukkan lagi pendengaran, iaitu seseorang sentiasa hidup dalam keadaan tertekan. Seperti yang anda ketahui, tekanan tidak menambahkan kesihatan kepada sesiapa pun. Dalam keadaan tertekan, sistem vaskular berada dalam keadaan kekejangan, dan saluran yang membekalkan darah ke organ pendengaran juga berada dalam keadaan kekejangan dan, oleh itu, bekalan darah ke organ pendengaran terganggu dan ini menyumbang kepada kehilangan pendengaran lebih banyak lagi.

Dalam kumpulan pemulihan pendengaran saya - jika orang datang dengan gangguan pendengaran 1-2 darjah dengan satu alat pendengaran. Semasa kursus, seseorang menanggalkan alat bantu pendengarannya dan melakukan latihan di rumah untuk mendapatkan hasil yang stabil dan semuanya adalah PERCUMA!

Selalunya orang yang mengalami gangguan pendengaran kelas 1 atau 2 memakai dua alat bantu pendengaran. Untuk apa? Untuk akhirnya menyebarkan khabar angin itu? Sekiranya seseorang hadir dengan 2 alat bantu pendengaran, maka kami mengeluarkannya selama 2 hari, alat pendengaran kedua selepas 2 bulan sekali lagi adalah PERCUMA!

Dengan 3 darjah kehilangan pendengaran, alat pendengaran diperlukan, tetapi anda tidak perlu memakainya sepanjang masa - di perjumpaan penting, di tempat kerja, di rumah, berjalan tanpa alat pendengaran dan bercakap dengan jarak dekat, yang membolehkan pendengaran anda hidup tanpa alat pendengaran dan berlatih. Dalam perjalanan kami akan mengeluarkan alat bantu pendengaran dan seseorang boleh bercakap tanpa alat pendengaran pada jarak 2 meter. Di rumah - latihan dalam skema individu dan kelas 3 masuk ke kelas 2. Alat pendengaran dapat dikeluarkan sepenuhnya dalam masa 3-4 bulan.

Dengan 4 darjah kehilangan pendengaran, alat pendengaran diperlukan kerana tanpa alat bantu pendengaran mereka tidak dapat berkomunikasi dengan orang lain. Mereka membaca maklumat dari bibir dan wajah dengan baik, intuisi berkembang dengan baik, yang bersama-sama membolehkan mereka berkomunikasi dengan orang lain. Mereka mempunyai masalah lain - mereka tidak terlalu bergaul, mereka tidak bersedia melakukan hubungan, penyendiri. Sekiranya alat pendengaran tidak hancur (kecederaan, operasi), telinga harus mendengar! Dan kenyataan bahawa ubat rasmi dengan tegas menegaskan bahawa saraf pendengaran atrofi dan sel-sel saraf tidak dipulihkan tidak benar..

Baca karya N.P. Bekhtereva, di mana dia menulis bahawa sel-sel saraf dipulihkan! Natalya Petrovna Bekhtereva Ahli neurofisiologi Soviet dan Rusia, doktor sains perubatan, profesor. Pengarah Saintifik Institut Otak Manusia Akademi Sains Rusia.

Cara memilih alat bantu pendengaran?

Sebab yang paling biasa untuk pembetulan pendengaran adalah pelbagai bentuk gangguan pendengaran, di mana tidak hanya kecerdasan pertuturan dikurangkan, tetapi bunyi telinga juga terganggu. Biasanya, hanya alat bantu pendengaran sahaja yang dapat meredakan gejala ini. Demi keadilan, kami perhatikan bahawa pilihan alat bantu dengar adalah tugas yang diselesaikan oleh pesakit dan doktor, kerana hanya seorang doktor yang dapat mengesyorkan alat ini atau alat itu, yang akan mempertimbangkan parameter berikut:

  • tahap kehilangan pendengaran dan bentuk lengkung audiometrik;
  • usia pesakit;
  • kehadiran penyakit yang mempengaruhi prognosis berkaitan dengan fungsi pendengaran dan penggunaan ubat-ubatan tertentu secara sistematik, kesan sampingannya;
  • ciri anatomi telinga;
  • kelas peranti dan kosnya;
  • ciri gaya hidup dan tahap aktiviti pengguna CA masa depan.

Piawaian "emas" global hari ini adalah prostetik binaural, iaitu. memakai dua alat bantu pendengaran untuk kehilangan pendengaran dua hala. Sekiranya pesakit disarankan untuk menggunakan hanya satu alat, pilihan telinga yang tepat yang akan disetelnya sangat penting..

Peranti BTE dan ITE

Menurut kaedah pemakaian, CA terbahagi kepada dua jenis. Model BTE lebih biasa dan mempunyai beberapa kelebihan.

Badan alat sedemikian diletakkan di belakang telinga dan dipasang dengan sisipan, yang dimasukkan ke dalam saluran pendengaran luaran. Ini adalah alat yang paling dipercayai untuk mengimbangi kehilangan pendengaran pada kanak-kanak dan pesakit tua yang mempunyai kemahiran motor halus. Mereka boleh, dengan sekatan tertentu, disyorkan untuk pesakit dengan penyakit radang kronik telinga tengah..

Model belakang telinga boleh didapati dalam kapasiti berbeza - rendah, sederhana, kuat dan sangat berkuasa. Berkat ini, mungkin untuk mengatasi kehilangan pendengaran dari kedalaman apa pun - dari darjah I (minimum) hingga IV (dalam), bersempadan dengan pekak. Peranti ini memiliki kontrol volume dan tombol untuk memilih program mendengar tambahan, yang memungkinkan pasien untuk menyesuaikan suara perangkat dengan lingkungan akustik yang berubah. Kelebihan lain - bateri selalunya lebih besar digunakan, yang membolehkan anda menukar bateri lebih jarang.

BTE juga menyertakan peranti miniatur dengan panduan suara tipis dan penutup telinga terbuka..

Mereka ditujukan untuk pesakit yang didiagnosis dengan gangguan pendengaran ringan / sederhana dan dipelihara pada frekuensi rendah. Earbud terbuka membolehkan sebilangan suara mengalir tidak berubah, yang memastikan suara yang paling semula jadi dan selesa. Di samping itu, sisipan ini membolehkan anda mengekalkan pengudaraan di saluran telinga..

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, jenis peranti belakang telinga lain muncul - peranti dengan penerima yang diletakkan di saluran telinga (disebut sebagai RIC atau RITE).

Terima kasih kepada reka bentuk ini - telefon berada di dalam, dan casing di belakang telinga dan mereka disambungkan oleh konduktor suara paling tipis CA mempunyai ukuran minimum.

Peranti dalam telinga dan telinga

Mereka dibuat secara individu mengikut kesan dari telinga pesakit. Korespondensi penuh anatomi badan peranti dengan bentuk kanal pendengaran luaran memberikan keselesaan maksimum kepada penggunanya. Teknologi pemodelan maju dan percetakan 3D memungkinkan pengeluaran badan CA dengan ketepatan perhiasan.

Yang paling popular adalah dua varian peranti - CIC "sepenuhnya-di-kanal" dan IIC yang paling moden "tidak kelihatan-di-kanal".

Dimensi alat pendengaran sedemikian memungkinkan untuk membuatnya hampir tidak dapat dilihat oleh orang lain, tetapi anda perlu memahami bahawa penggunaannya tidak digalakkan untuk semua orang:

  • Alat bantu dengar CIC dan IIC dapat mengimbangi kehilangan pendengaran ringan (gred I) hingga sederhana (gred II);
  • alat bantu pendengaran ini memerlukan penyelenggaraan yang teliti - penggantian penapis sulfur secara berkala dan memantau keadaan saluran telinga;
  • tidak digalakkan menggunakannya semasa proses keradangan kronik di telinga luar dan tengah;
  • alat sedemikian tidak digalakkan untuk kanak-kanak dan remaja kerana pertumbuhan yang cepat dan perubahan dalam jumlah dan bentuk saluran pendengaran luaran, dan juga tidak digunakan pada orang tua dengan pergerakan tangan yang lemah dan penglihatan yang rendah.

Peranti ini beroperasi pada bateri terkecil, dan jangka hayatnya sekitar seminggu. Kekurangan kes tidak termasuk adanya kawalan kelantangan dan tombol suis program. Untuk mengubah parameter operasi, anda boleh menggunakan alat kawalan jauh atau aksesori wayarles yang lain.

Perhatikan bahawa alat kawalan jauh tidak disediakan dalam peranti IIC - untuk mengurangkan ukurannya, mereka tidak mempunyai modul ini.

Kuasa mesin

Mungkin kriteria yang paling penting dalam memilih alat bantu pendengaran ialah kekuatan alat yang sesuai dengan tahap kehilangan pendengaran. Pesakit menjalani audiometri tanpa gagal, pemeriksaan ini membolehkan anda menentukan pada frekuensi apa dan sejauh mana pendengaran dikurangkan.

Sesuai dengan klasifikasi antarabangsa, 4 darjah kehilangan pendengaran dibezakan:

Gred 1 - kehilangan pendengaran dalam lingkungan 26-40 dB. Alat pendengaran dengan kuasa rendah, telinga terbuka, tiub nipis atau saluran dalam disyorkan.

Gred 2 - kehilangan pendengaran dalam lingkungan 41-55 dB. Peranti kuasa sederhana, saluran dalam atau belakang telinga disyorkan.

Gred 3 - kehilangan pendengaran dalam julat 56-70 dB. Peranti yang hebat digunakan - model klasik di belakang telinga atau dengan penerima di saluran.

Gred 4 - kehilangan pendengaran dalam lingkungan 71-90 dB. Lebih daripada 91 dB dianggap pekak. Dengan kerugian seperti itu, perlu menggunakan SA yang sangat berkuasa dan sangat berkuasa.

Tahap kehilangan pendengaranAmbang pendengaran purata, dBPersepsi pertuturan lisan dan lantang, mPersepsi ucapan berbisik, m
125-406-32-dekat telinga
241-553-dekat telingatidak dekat telinga
356-70pertuturan kuat dekat telingatidak
471-90menjerit dekat telingatidak
Pekak> 91tidaktidak

Semua pengeluar mempunyai model yang dirancang untuk mengimbangi pelbagai tahap gangguan pendengaran, dari ringan hingga teruk. Teknologi moden memungkinkan untuk menghasilkan alat yang sangat kecil yang dapat mengimbangi kehilangan pendengaran yang mendalam. Oleh itu, pesakit dengan pendengaran yang ketara dapat memilih sendiri model alat yang memenuhi sebarang keperluan estetik..

Nuansa teknikal

Menurut kaedah penyesuaian, alat pendengaran dibahagikan kepada yang dapat diprogram (foto di sebelah kiri) dan perapi (foto di sebelah kanan).

Pemangkas menggunakan kaedah yang lebih primitif untuk menyesuaikan suara alat dengan keperluan pesakit. Ia dilakukan dengan memutar pemangkas dengan pemutar skru, yang mencapai keseimbangan frekuensi rendah dan tinggi..

CA yang dapat diprogram disambungkan ke komputer dengan kaedah berwayar atau tanpa wayar, di mana tetapan peranti diubah dalam program khas. Peranti sedemikian membolehkan anda memperoleh suara yang paling selesa dalam situasi dengan persekitaran akustik yang berbeza. Ini adalah HA yang dapat diprogramkan yang disarankan untuk digunakan pada anak-anak dan orang dewasa, kerana peranti ini secara bebas dapat mengubah parameter kerja mereka dalam persekitaran akustik yang berubah.

Dengan kaedah memproses bunyi, CA analog (foto di sebelah kiri) dan digital (foto di sebelah kanan) dibezakan.

Peranti analog adalah peranti termudah yang menguatkan semua bunyi secara sama rata. Mereka tidak dilengkapi dengan penekanan bunyi dan pengucapan ucapan. Lebih kurang pesakit memerlukan pertolongan mereka, tetapi bagi orang yang biasa dengan jenis pemprosesan bunyi seperti ini, alat pendengaran tersedia dengan kawalan kelantangan automatik dan kawalan timbre suara. Alat bantu dengar analog menarik kerana harganya yang rendah, mudah digunakan, dan serba boleh dalam keadaan di mana pesakit tidak dapat berjumpa doktor. Peranti ini lebih berkesan untuk pesakit dengan gangguan pendengaran konduktif..

Pemprosesan digital aliran audio membolehkan:

  • sesuaikan tetapan seakurat mungkin dengan keadaan pendengaran setiap individu;
  • alat pendengaran secara automatik dapat mengubah tetapan apabila persekitaran akustik berubah;
  • sistem penekanan maklum balas akustik menjadikan pemakaian alat pendengaran selesa walaupun bagi pesakit yang mengalami kehilangan berat;
  • peranti berfungsi dengan sistem pengekstrakan pertuturan dan penekanan bunyi, sistem pengarahan mikrofon, yang membolehkan anda tidak mengorbankan kualiti kefahaman pertuturan dalam keadaan bising;
  • sistem penyegerakan binaural alat bantu pendengaran sangat meningkatkan keselesaan suara kerana peningkatan otopik, iaitu. penyetempatan ruang sumber isyarat bunyi;
  • gunakan pelbagai peranti dengan komunikasi tanpa wayar untuk kemudahan berkomunikasi di telefon, menonton TV, untuk bekerja dengan komputer.

Teknologi pemprosesan bunyi digital telah memperluas keupayaan alat pendengaran untuk memperbaiki penyakit yang kompleks seperti kehilangan pendengaran sensorineural. Dengan bentuk pendengaran seperti ini, kadang-kadang tidak cukup untuk memperkuatkan suaranya, iaitu dengan membuatnya lebih kuat. Ini tidak akan membawa kepada peningkatan dalam pengertian pertuturan, oleh itu kegunaan mutlak menggunakan penguat suara..

Peranti ini (amplifier) ​​tidak dimaksudkan untuk memperbaiki gangguan pendengaran, tetapi merupakan alat rumah tangga yang meningkatkan jumlah suara, yang diperlukan dalam beberapa keadaan. Itu ditujukan untuk pengguna dengan persepsi suara yang normal dan tidak dapat digunakan untuk pembetulan. Lebih-lebih lagi, penggunaan jangka panjang mereka memberi kesan negatif terhadap keadaan fungsi pendengaran! Tidak seperti alat bantu pendengaran, penguat mempunyai sistem penguat suara yang sangat primitif dan tidak mempunyai alat untuk menyesuaikan diri, kecuali untuk kawalan kelantangan..

Klasifikasi alat bantu pendengaran

Mana-mana jenama alat pendengaran utama akan memasarkan beberapa kelas peranti. Sebagai peraturan, ini adalah:

  • tahap asas;
  • Kelas ekonomi;
  • belanjawan;
  • keselesaan;
  • Kelas perniagaan;
  • kelas premium.

Pembahagian ini agak sewenang-wenangnya. Perbezaan antara peranti dibentuk oleh sistem penekanan bunyi dan pengekstrakan aliran suara, jumlah saluran / jalur penalaan yang digunakan, dan sistem penekanan maklum balas audio. Kehadiran dan kemajuan sistem ini menentukan keselesaan akustik pesakit dan tahap kecekapan peranti..

Jangan lupa bahawa kos alat bantu dengar secara langsung bergantung kepada fungsi, kualiti dan pengeluar..

Mari kita ringkaskan

Dengan mempertimbangkan faktor-faktor yang disebutkan di atas, proses memilih alat bantu pendengaran bergantung pada kesesuaian penggunaan model tertentu. Adalah perlu untuk mempertimbangkan bukan sahaja kriteria utama - kekuatan peranti, tetapi juga yang memerlukan pembetulan pendengaran.

Sekiranya orang ini menjalani gaya hidup aktif (gambar di bawah), sering berada dalam persekitaran yang sukar didengar, berkomunikasi dengan pelbagai orang, ada baiknya mengesyorkan agar dia memakai dua alat bantu pendengaran sekiranya berlaku pendengaran dua hala. Ini membolehkan anda meningkatkan kebolehfahaman pertuturan secara signifikan (mengikut statistik, indikator meningkat hingga 40%), membolehkan anda mengekalkan penyetempatan ototopik-spasial sumber suara, dan memberi keyakinan kepada seseorang dalam situasi akustik apa pun. Sekiranya tahap kehilangan pendengaran tidak teruk, alat saluran dalam boleh digunakan, yang menjadikannya tidak dapat dilihat oleh orang lain.

Apabila pesakit tua beralih kepada doktor, yang lingkaran sosialnya tidak terlalu luas, kemudahan penggunaan alat ini, kebolehpercayaan peranti ini dan harga yang berpatutan muncul. Dalam kes sedemikian, penggunaan alat bantu dengar klasik BTE adalah disyorkan..

Kanak-kanak adalah kumpulan pesakit yang berasingan. Tidak ada alat khas untuk kanak-kanak, tetapi tentu saja terdapat perbezaan dalam aplikasi. Untuk pembetulan pendengaran pada kanak-kanak, hanya alat yang boleh diprogramkan digital dengan formula pemasangan pediatrik dan penutup telinga individu yang digunakan. Hanya casing belakang telinga yang digunakan.

Audiometri objektif (ASSR) mesti dilakukan agar sesuai dengan alat bantu dengar pada bayi atau kanak-kanak prasekolah. Pemeriksaan ini dijalankan dalam keadaan tidur fisiologi dan menentukan ambang pendengaran yang mana alat-alatnya akan ditala. Anak-anak usia sekolah sudah boleh menggunakan bukan sahaja peranti BTE klasik, tetapi juga peranti dengan penerima di saluran (RITE, RIC).

Pengarang artikel: Buraya Ekaterina Yurievna (doktor akustik pekak dengan pendidikan perubatan yang lebih tinggi, pengalaman perubatan lebih dari 20 tahun).