Cara memasak ketam: 3 kehalusan utama

Seperti yang anda ketahui, daging ketam adalah produk makanan yang sangat baik, kaya dengan protein dan mengandungi banyak vitamin dan unsur mikro. Tetapi untuk tidak merosakkan pinggan mangkuk dan menjaga bukan hanya rasa, tetapi juga sifat berguna produk, anda perlu mengetahui beberapa rahsia cara memasak ketam.

Selalunya, anda boleh menemui ketam beku rebus yang dijual, lebih-lebih lagi, sudah dipotong. Phalanges (pertama dan kedua), cakar dijual secara berasingan, tetapi kadang-kadang ada peluang untuk membeli keseluruhan bangkai. Sekiranya anda ingin memasak makanan istimewa seperti, misalnya, kepiting Timur Jauh, ketahui bahawa sangat sukar untuk membelinya beku tetapi tidak direbus. Dalam bentuk mentah mereka, mereka tidak bertolak ansur dengan pembekuan dengan baik. Biasanya individu yang ditangkap direbus segera di kapal atau di pantai dengan air laut masin..

Sekiranya anda tidak dapat menentukan bahagian bangkai mana yang lebih baik untuk dibeli, baca artikel ulasan kami. Dan sekarang anda akhirnya memutuskan dan membeli ketam beku rebus, bagaimana memasaknya - timbul persoalan logik.

Melancarkan pencairan dengan betul adalah separuh pertempuran

Bagaimana memasak ketam raja beku? Pertama sekali, anda perlu mencairkannya. Lebih baik pencairan di dalam peti sejuk: ia akan memakan masa lebih lama (5-10 jam bergantung pada ukurannya), tetapi ia akan mencairkan secara merata. Pada suhu bilik, jika anda meninggalkan kepiting untuk waktu yang lama, terdapat beberapa risiko bahawa bahagian yang paling bersentuhan dengan udara hangat akan mulai merosot..

Petua: anda boleh mendapatkan daging pada waktu petang, memasukkannya ke dalam peti sejuk, dan pada sebelah petang anda boleh memasak ketam, hanya mencairkan.

Sebagai usaha terakhir, anda boleh memasukkannya ke dalam gelombang mikro dalam mod pencairan, tetapi ini adalah pilihan yang menyedihkan, kerana pemanasan yang tidak rata dapat menjadikan daging menjadi sukar. Tidak digalakkan memasak ketam ais krim. Kenapa? Lebih lanjut mengenai perkara di bawah.

Kehalusan memasak daging ketam beku

Bagaimana cara memasak daging ketam jika ia datang dalam bentuk beku rebus? Tugas anda adalah tidak mencerna, kerana dalam hal ini ia akan menjadi getah.

Masukkan air mendidih secukupnya:

  • lada,
  • Daun bay,
  • dill,
  • sebilangan jus lemon jika mahu.

Seterusnya, pindahkan bahan utama ke kuali dengan teliti. Tidak boleh lebih dari tiga minit, ia mesti menggelegar dengan api sederhana - ini penting. Sekiranya anda tidak mencairkan daging sebelum dimasak, mungkin bahagian dalamnya tetap sejuk, tetapi bahagian luarnya sudah mula menjadi sukar..

Apa yang hendak dimasak?

Setelah menyiapkan daging kepiting, atau lebih tepatnya, mendidihnya selama tiga minit dalam air mendidih dengan rempah, anda boleh menggunakannya dalam pelbagai hidangan: potongan daging, salad, goreng, sup pekat, dan sebagainya..

Daging ketam mentah

Ketam, udang karang ekor pendek (Brachyura), substrat invertebrata mengikut urutan krustasea decapod.

Kepala kecil; mata dijuntai. Cephalothorax lebar, lebar pelindung dada adalah dari 2 hingga 20 cm, di kepiting laut dalam Jepun (Macrocheira kaempferi) hingga 60 cm. Sepasang kaki berjalan pertama dilengkapi dengan cakar.

Perut pendek, bengkok di bawah cephalothorax; anggota badan perut pada lelaki (2 pasang) diubah menjadi alat pendua, pada wanita (4 pasang) mereka berfungsi untuk melahirkan telur.

Mereka tinggal di laut, di badan air tawar dan di darat. Semua ketam kecuali air tawar berkembang biak di laut. Perkembangan ketam berlaku dengan metamorfosis; larva zoea muncul dari telur, yang berubah menjadi larva megalopa, dan kemudian menjadi ketam dewasa. Hanya ketam air tawar (keluarga Potamidae) yang tidak mempunyai larva berenang bebas. Ketam yang dikejar mampu mematahkan anggota badan dengan gerakan yang tajam, di tempat yang baru tumbuh.

Ketam memakan terutamanya invertebrata. Banyak ketam boleh dimakan dan dimancing. T. n. Ketam Kamchatka dekat bukan dengan kepiting, tetapi kepiting pertapa. Sebilangan ketam menghancurkan moluska komersial - tiram dan kerang, dan ketam berbulu Cina (Eriocheir sinensis) kadang-kadang, memasuki sungai, menghancurkan empangan di mana ia membuat lubang, dan juga merosakkan jaring ikan.

Lebih daripada 4 ribu spesies ketam diketahui, di Rusia terdapat kira-kira 50 spesies.

Ketam kalori

Daging ketam mempunyai kandungan kalori rendah, kerana 100 g daging tersebut mengandungi 73 kkal. Ketam rebus mengandungi 96 kkal per 100 g, dan nilai tenaga kepiting kalengan adalah 85 kkal per 100 g. 100 g ketam kukus mengandung 97 kkal. Daging ketam mempunyai sejumlah besar protein dan tepu dengan tenaga. Secara sederhana, produk ini tidak menyebabkan kegemukan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
18.30.6-1.879.673

Sifat ketam yang berguna

Daging ketam adalah produk makanan yang berharga secara fisiologi. Ia biasanya dimakan rebus. Ia dihargai kerana rasanya yang tinggi dan kerana ia mengandungi bahan aktif secara biologi. Daging ketam mentah mempunyai konsistensi seperti jeli dan warna kelabu.

Daging ketam mengandungi 80.1-82.5% kelembapan, 0.2-1.4% lipid, 11.6-19.2% protein, 1.2-2.2% abu. Daging ketam mengandungi lebih banyak asid amino penting daripada daging ikan. Ini juga mengandungi sejumlah besar glikogen (dalam ketam raja - hingga 2,4%). Karbohidrat ini memberi daging kepiting rasa manis yang menyenangkan. Daging ketam mengandungi vitamin B. Berbanding dengan produk makanan lain yang berasal dari tumbuhan dan haiwan, daging ketam berbeza dengan kadar magnesium, fosforus, sulfur yang aktif secara biologi. Dari unsur surih, ia mempunyai kandungan tembaga yang tinggi. Atas sebab ini, daging kepiting dicirikan oleh kecacatan seperti perubahan warna biru - pembentukan sebatian tembaga berwarna di bawah tindakan enzim.

Daging yang boleh dimakan terletak di anggota badan dan perut. Anggota badan diperbuat daripada tiub karapas yang disambungkan oleh sendi. Sekumpulan serat otot yang membentuk otot anggota badan terletak pada plat chitinous yang disambungkan ke cengkerang di kawasan sendi. Di bawah tempurung, tubuh kepiting ditutup dengan lapisan merah, yang menjadi dasar pembentukan cangkang baru setelah cangkang ketam, jika tetap berada di laut.

Ketam bukan sahaja makanan, tetapi juga kaya dengan vitamin, asid amino dan unsur surih. Ini adalah iodin, kalsium, zink, asid lemak tak jenuh ganda, antioksidan: taurin dan vitamin E dan C. Ketam juga berguna untuk anemia, penyakit kardiovaskular dan gangguan penglihatan.

Sejumlah produk berkualiti tinggi dapat dihasilkan dari ketam: makanan dalam tin, kaki ketam beku rebus, daging kering. Ketam segar dan sejuk mesti dijual dengan cepat: pada suhu tidak lebih tinggi daripada 12-15 ° C, ketam disimpan tidak lebih dari 15 jam, dan ditutup dengan ais yang dihancurkan halus - 30-36 jam.

Sifat ketam yang berbahaya

Makan daging ketam dengan berhati-hati, kerana ia boleh tercemar dengan bakteria kerana pemakanan khas penduduk laut ini. Dan pengambilan ketam yang dijangkiti secara berlebihan boleh menyebabkan keracunan toksik yang teruk, dan juga dapat menyebabkan hilangnya pendengaran, penglihatan, dan gangguan sistem saraf..

Juga, daging ketam dikontraindikasikan untuk orang yang alah kepada makanan laut..

Daging ketam: jenis, harga, kaitan dengan batang ketam

Fillet hidupan laut kaya dengan asid amino, protein dan unsur mikro yang berguna untuk tubuh, menyenangkan rasa dan mudah dicerna. Penduduk wilayah pesisir hanya dapat iri kerana mereka berpeluang makan makanan laut yang sebenarnya, dan bukan pengganti, yang merupakan daging kepiting yang penuh dengan vakum. Mengapa "makanan laut" ini begitu popular, adakah mungkin memakannya, ada baiknya kita memikirkannya.

Penampilan

Produk yang dijual dengan nama dagang daging kepiting tidak ada kaitan dengan krustasea laut. Kepingan bujur yang ditawarkan di kedai menyerupai tongkat kepiting, di mana tidak ada daging ketam.

Sesiapa yang telah memakan ketam semula jadi sekurang-kurangnya sekali akan merasakan penggantiannya:

  1. Daging ketam semula jadi kelihatan tegas, putih atau merah jambu, tanpa warna merah atau oren, daging menyerupai fillet ikan.
  2. Hanya phalanges sendiri, cakar dan karapas menjadi oren atau merah setelah rawatan panas, sementara dagingnya tetap putih atau sedikit merah jambu.
  3. Potongan-potongan merah-oren di dalam bungkusan dengan krustasea yang dicat tidak lebih dari tiruan (seperti yang dinyatakan dalam label produk), mereka kelihatan seperti tongkat kepiting biasa tanpa produk semula jadi.

Daging ketam sebenar hanya terdapat dalam bentuk kalengan atau langsung dalam krustasea hidup atau baru dimasak. Sama seperti udang karang, disyorkan untuk memasaknya - rebus atau bakar - hanya segar (individu dibuang ke dalam air masin mendidih atau ke dalam ketuhar yang dipanaskan hidup).

Di dalam badan krustasea mentah, mati, toksin berbahaya dihasilkan yang boleh membahayakan manusia, jadi daging tersebut dijual dengan kaedah "kejutan beku" yang sudah dimasak atau dibekukan.

Daging ketam semulajadi kira-kira 10 kali lebih mahal daripada tiruan. Atas sebab ini, produk pengganti menjadi sangat berpatutan dan popular. Sebagai perbandingan:

  • tiruan ketam dari syarikat Columbus dalam pakej 200 g ditawarkan pada harga 35-45 rubel. sebungkus (150 rubel setiap 1 kg);
  • penjepit ketam Kamchatka (bersama-sama dengan cangkang chitinous) - 500 r. untuk 1 kg;
  • phalanxes LAVA king crab - 2800 gosok. untuk 1 kg;
  • bahu beku anggota kepiting ROSA (makanan istimewa yang paling sedap dan sihat) - 2000 r. setiap 1 kg.

Sebilangan pengguna yakin bahawa tongkat kepiting VICI mengandungi daging kepiting semula jadi, sekurang-kurangnya pada label produk ditunjukkan dalam komposisi. Dan harga yang cukup besar - 209 rubel untuk sebungkus 250 gram - meyakinkan bahawa komposisi itu mengandungi daging krustasea laut semula jadi. Walau bagaimanapun, kajian terbaru oleh Roskontrol menunjukkan bahawa maklumat mengenai komposisi yang ditunjukkan dalam pelabelan produk VICI tidak benar-benar sesuai dengan kenyataan. Analisis kimia menunjukkan bahawa dalam komposisi tongkat dan dalam "daging" krustasea dari syarikat yang sama, terdapat penambah rasa monosodium glutamat, walaupun tidak termasuk di antara bahan-bahannya. Untuk komponen lain, petunjuk sebenar dan yang ditunjukkan dalam penandaan juga berbeza. Contohnya, tahap lemak yang ditentukan terlalu tinggi, dan jumlah kanji terlalu rendah..

Satu perkara tidak dapat dipertikaikan - produk ketam semula jadi tidak semestinya murah..

Apa rasanya

Daging krustasea yang enak kelihatan seperti jisim protein yang digoreng dan samar-samar menyerupai fillet rebus masin dari ikan lautan putih. Cuma ia lebih elastik dari segi penampilan dan rasa yang halus.

Dalam bentuk mentahnya, daging kepiting adalah jisim seperti jeli, yang, apabila dipanaskan, bergulung seperti putih telur. Ini disebabkan oleh adanya sejumlah besar protein haiwan dalam jisim dagingnya..

Menurut kisah-kisah tentang kepiting yang berpengalaman, rasa produk ketam sangat bergantung pada bahagian haiwan mana asalnya dan bagaimana makanan istimewa disediakan. Bahagian kepiting yang paling enak dan lembut (lebur di mulut), para pakar menganggap "bahu", atau tempat artikulasi anggota badan dengan badan. Bahagian ini disebut "mawar", namanya terdapat di label beberapa produk ketam.

Rahsia memasak yang mempengaruhi rasa

Nuansa menarik harus diambil kira mengenai penyediaan daging krustasea..

  1. Sebagai contoh, disyorkan untuk merebus ketam Kamchatka hanya di air laut, dan tidak dalam air tawar. Penangkap ketam menjelaskan bahawa apabila direbus di dalam air laut, jumlah yodium dan unsur-unsur berguna lain yang disediakan oleh alam semula jadi disimpan dalam ketam, yang mana produk ini dihargai. Air tawar "menarik" semua komponen berguna ini dari daging haiwan laut.
  2. Amaran lain dari penangkap ketam adalah bahawa anda tidak boleh membekukan krustasea tanpa rawatan panas sebelumnya. Oleh kerana daging kepiting mentah memiliki struktur seperti jeli, ketika cepat membeku, jisim ini melekat dan menempel pada dinding cangkang..

Anggota badan ketam yang dimasak selepas pembekuan mentah mungkin kosong.

Daging simulasi

Produk simulasi dibuat berdasarkan ekstrak protein dari ikan cincang (surimi), oleh kerana itu hampir tidak berbeza rasa dari batang kepiting.

Menurut ulasan, kedua-dua batang daging dan ketam dengan kepiting asli dalam komposisi lebih lembut dan berair, tetapi para pakar percaya bahawa ini disebabkan oleh keunikan teknologi memasak.

Penambah perisa dan agen penahan kelembapan ditambahkan pada daging ketam dan kayu. Semakin berjaya gabungan bahan-bahan ini, semakin sedap produk akhir..

Apa yang berbeza dengan tongkat ketam

Perbandingan krustasea dan tongkat ketam sebenarnya tidak bagus untuk yang terakhir. Dalam produk semula jadi:

  • terdapat sebilangan besar zat yang berguna untuk tubuh;
  • dia mempunyai rasa yang sangat baik;
  • aroma "laut" yang menyenangkan, tidak mengganggu.

Daging krustasea simulasi dalam rasa dan kualitinya tidak jauh berbeza dengan tongkat, kerana ia juga terdiri dari surimi dan bahan tambahan makanan. Terdapat perbezaan tekstur - batang kepiting sepertinya digulung ke dalam gulungan, yang dapat dibongkar untuk memasukkan isian ke dalam, dan "phalanges" yang ditiru biasanya merupakan batang berserat, seperti anggota badan krustasea.

Di mana saya boleh membeli

Anda boleh membeli jisim ketam sebenar:

  • di pasar di kawasan pesisir negara kita;
  • di negara-negara di kawasan Lautan Pasifik;
  • kedai makanan laut khas.

Menurut anggaran Roskontrol, produk buatan Rusia benar-benar selamat, walaupun ia adalah tiruan dari surimi.

Tiada sampel makanan tambahan atau flora bakteria patogen yang dijumpai dalam sampel ujian dalam jumlah yang berbahaya bagi kesihatan.

Sebelum membeli makanan istimewa makanan laut, disarankan untuk memastikan kualitinya dengan membaca komposisi dengan teliti, dan, jika boleh, menilai penampilan dan baunya..

Kesimpulannya

Daging ketam semula jadi dibezakan oleh rasa lembut dan aroma yang menyenangkan, mudah dicerna dan komposisi nutrien yang kaya. Peniruan surimi lebih mengingatkan pada tongkat kepiting biasa, ia lebih rendah daripada produk sebenar dari segi rasa dan juga jumlah unsur mikro yang penting. Mereka tidak boleh berfungsi sebagai pengganti produk berguna seperti ketam laut, tetapi kerana relatif murah dan selamat, produk ini disarankan untuk dimakan..

Daging ketam mentah

Krustasea Decapod dengan perut yang dipendekkan adalah salah satu makanan laut kegemaran semasa kita. Penduduk tidak begitu memahami bagaimana menjaganya dan memakan ketam di khalayak ramai, tetapi pemikiran tentang makan malam restoran yang bergaya dengan makanan laut tertentu ini selalu muncul.

Daging ketam sangat lembut, lembut dan dianggap sebagai makanan istimewa. Proses pengambilan daging dari 5 pasang kaki dan cengkerang besar tidak begitu menggembirakan. Hanya beberapa minit manipulasi yang sukar dilakukan untuk mendekatkan pelanggan yang senang dengan rasa laut yang sangat menakjubkan itu.

Tetapi apa sebenarnya makanan laut, bagaimana memakannya dengan betul dan apa hidangan eksotik boleh membahayakan?

Ciri umum makanan laut

Ketam adalah infraorder krustasea decapod. Nama yang sah adalah udang karang ekor pendek. Ketam adalah salah satu makhluk tertua, fosil yang diketahui berasal dari zaman Jurassic. Jelas bahawa fosil-fosil ini adalah nenek moyang yang jauh dari krustasea moden, yang disebut ketam primitif..

  • Ciri umum makanan laut
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Komposisi kimia
  • Cara makan makanan laut dengan betul
  • Penggunaan ramuan dalam memasak
  • Kontraindikasi untuk digunakan

Kepala haiwan arthropod kecil dan rata. Perutnya pendek, simetri, melindungi rongga dalaman ketam dan melengkung di belakang dada rahang. Haiwan berbeza mengikut jantina. Kaki perut lelaki diubah menjadi organ penderitaan, dan betina - menjadi organ khas untuk melahirkan telur.

Ketam hidup di laut atau badan air tawar, dan di darat. Kini, kira-kira 4 ribu spesies arthropoda diketahui. Sebilangan besar daripadanya digunakan dalam industri makanan. Saiz haiwan bergantung pada spesies tertentu. Contohnya, di pantai Jepun, ketam raksasa Macrocheira kaempferi hidup, yang beratnya sekitar 20 kilogram, dan ukuran anggota badan mereka mencapai 4 meter..

Ketam merangkumi 20% daripada semua krustasea laut yang ditangkap, dibesarkan dan dijual. Kira-kira 1.5 juta tan arthropoda digunakan setiap tahun dalam industri makanan.

Semua ketam, kecuali air tawar, berkembang biak di dalam air. Perkembangan metamorfik haiwan kelihatan seperti ini: pembebasan larva pelagik dari telur (zoea), kemudian transformasi menjadi larva penuh (megaola), setelah itu transformasi menjadi makhluk arthropoda dewasa. Ketam air tawar melangkau tahap larva.

Arthropod mampu mematahkan anggota badan mereka sendiri. Teknik serupa sering digunakan semasa mengejar ketam oleh pemangsa. Sebagai ganti anggota badan yang patah, organ baru yang benar-benar sihat tumbuh, yang dengan cepat mula berfungsi.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Daging arthropod mengandungi kepekatan tinggi bahan aktif yang berguna yang menjadikan tubuh lebih sihat dan orang itu sendiri lebih bahagia. Kandungan asid penting dalam ketam adalah beberapa kali lebih tinggi daripada kandungan ikan dan makanan laut yang lain. Ini adalah: 80% kelembapan, 1.4% lipid, 19% protein, 2% abu, 2% glikogen.

Ketam - pemegang rekod untuk kandungan natrium (Na).

Daging ketam dianggap sebagai produk makanan. Pakar pemakanan menasihatkan memasukkannya ke dalam makanan bagi mereka yang menurunkan berat badan dan mereka yang mengikut bentuk badan mereka. Tetapi jangan lupa tentang dos: makanan makanan laut tidak boleh muncul di menu lebih dari 3 kali seminggu..

Oleh kerana komposisi vitamin (taurin, tokoferol, asid askorbik) dan nutrien (asid lemak tak jenuh ganda, yodium, zink, kalsium), produk ini berguna untuk anemia, kemerosotan organ penglihatan dan patologi kardiovaskular.

Apa lagi daging ketam yang berguna untuk:

  • menguatkan otot jantung;
  • menurunkan tahap kolesterol dalam darah dan mengekalkannya tetap;
  • melindungi badan dari patologi jantung dan saluran darah (memainkan peranan sebagai sejenis pencegahan);
  • menormalkan tahap hormon tiroid dan meningkatkan fungsi sistem endokrin;
  • mempromosikan pertumbuhan produktiviti organ penglihatan, memerangi masalah mata kering;
  • meningkatkan sistem pencernaan, "mempercepat" metabolisme dan mendorong pencernaan makanan yang lebih baik;
  • melawan tekanan berlebihan psiko-emosi yang kuat, melindungi sistem saraf dari kemurungan dan kegelisahan;
  • bersorak dan memberi rasa damai;
  • mencegah penuaan pramatang semua sistem badan dan kulit;
  • bertindak sebagai afrodisiak dan meningkatkan libido pada kedua pasangan.

Komposisi kimia

Nilai pemakanan (berdasarkan 100 gram ketam Kamchatka mentah)
Kandungan kalori96 kkal
Protein18.2 g
Lemak1 g
Karbohidrat0 g
Serat makanan0 g
Air78.9 g
Abu1.9 g
Komposisi vitamin (dalam miligram setiap 100 gram ketam Kamchatka mentah)
Retinol (A)0.03
Tiamin (B1)0.05
Riboflavin (B2)0.08
Niacin (B3)2.5
Asid pantotenik (B5)0.6
Pyridoxine (B6)0.35
Asid folik (B9)0.02
Cobalamin (B12)0.001
Asid askorbik (C)1
Tokoferol (E)1.5
Asid nikotinik (PP)3
Imbangan unsur mikro dan makro (dalam miligram per 100 gram ketam Kamchatka mentah)
Kalium (K)310
Kalsium (Ca)seratus
Magnesium (Mg)50
Natrium (Na)250
Sulfur (S)182
Fosforus (P)260
Besi (Fe)4,3

Cara makan makanan laut dengan betul

Sekiranya makanan di rumah, baringkan di atas kertas tebal meja, alas meja lain, atau bahkan beberapa halaman surat khabar. Memotong kepiting akan membawa kekacauan ke rumah anda dalam bentuk kekacauan, jus dan kepingan daging krustasea. Jagalah diri anda lebih awal dan kurangkan masa pembersihan.

Restoran ikan menyajikan anda dengan tukul kepiting khas, penjepit untuk membelah penjepit, pisau tumpul dan alat bujur khas dengan titik tajam di hujungnya. Dalam makanan di rumah, semuanya akan dilakukan: pisau, garpu, dan juga alat untuk memecahkan kacang.

Sebaik sahaja perwakilan roti laut dari laut muncul di piring di hadapan anda, teruskan tindakan aktif. Dengan gerakan memutar, angkat kaki dan penjepit dari badan. Sekiranya anda tidak mahu merobek kaki dengan tangan (atau tidak mempunyai kekuatan yang cukup), maka gunakan pisau tumpul. Pisau dimasukkan di titik persimpangan cakar / pangkal kaki dan cengkerang krustasea. Tekan dengan ringan pada titik ini dan kaki akan jatuh dengan sendirinya. Gunakan alat yang memanjang dan runcing untuk mengeluarkan daging dari kaki. Cakar mesti dihancurkan, dibersihkan dan daging yang tersisa dikeluarkan dengan alat.

Balikkan ketam ke punggungnya, perut ke atas. Pisahkan payudara dari karapas (boleh dikeluarkan dengan mudah dari pangkal bangkai ketika cakar dan kaki dipisahkan). Ambil bahagian atas cangkang yang terbuka di tangan anda dan pecahkan menjadi dua. Keluarkan sebatian hijau / coklat yang tidak boleh dimakan dari daging dan nikmati makanan anda.

Apa yang perlu dicari semasa memotong makanan laut

  1. Tulang rawan. Setiap cakar mengandungi tulang rawan yang padat. Tidak perlu memakannya (dan itu tidak akan berfungsi), jadi potong cakar dengan teliti dan berhati-hati untuk mengelakkan unsur-unsur yang tidak dapat dimakan.
  2. Duri. Cangkang krustasea ditutup dengan duri kecil, yang, apabila ditekan keras, dapat menyebabkan rasa sakit. Berhati-hatilah untuk memanfaatkan sepenuhnya instrumen senjata anda.
  3. Unsur padat kecil. Tubuh ketam dipenuhi dengan tulang kecil, tulang rawan dan pelbagai sebatian yang tidak sesuai untuk dimakan oleh manusia. Mereka boleh merosakkan selaput lendir atau tersekat di kerongkongan. Hati-hati dan periksa semula daging yang anda ingin masukkan ke dalam mulut anda.

Penggunaan ramuan dalam memasak

Resipi Ravioli dengan ketam dan epal

  • minum yoghurt (berasaskan susu tanpa perasa dan pemanis) - 150 ml;
  • Yogurt Yunani - 10 ml;
  • agar-agar - 1 sachet / sekeping;
  • daging ketam - 50 g;
  • epal hijau (dengan rasa masam) - 40 g;
  • alpukat (pilih buah hijau gelap yang masak) - 1 pc;
  • krim (kandungan lemak) - 10 ml;
  • ketumbar (boleh diganti dengan ramuan kegemaran anda) - 5 g;
  • jus lemon atau limau - 3 ml.

Penyediaan

Sediakan gelatin mengikut arahan pada bungkusan (bergantung pada kekhususan gelatin). Campurkan gelatin siap pakai dengan minum yogurt, kacau bahan sehingga anda mendapat jisim cecair homogen. Sediakan loyang: sejajar dengan bungkusan makanan dan ratakan campuran yoghurt-agar-agar secara merata di atasnya. Letakkan loyang di tempat yang kering dan gelap sehingga campuran mengeras. Sebaik sahaja gelatin diambil dan yogurt mengeras, potong bulatan dari piring beku. Ukuran bulatan bergantung pada ukuran ravioli yang dikehendaki.

Campurkan separuh alpukat dalam pengisar, kemudian tuangkan krim. Hantar mousse yang dihasilkan ke peti sejuk. Potong separuh alpukat yang lain dan campurkan bersama daging ketam, herba dan epal cincang. Musim salad epal dan daging dengan jus lemon / limau dan yogurt Yunani.

Letakkan pengisian selesai di dalam bulatan yogurt dan gelatin, bentuk ravioli. Hidangkan dengan mousse alpukat sebaik sahaja memasak.

Resipi untuk gulungan California dengan daging ketam

Fakta Kulinari: "California" dicipta oleh Ichiro Masita Jepun khasnya untuk orang Amerika. Tetapi hidangan itu menjadi antarabangsa dan, dengan kehendak nasib, sangat digemari orang Slavia.

  • beras (disyorkan untuk menggunakan ceruk) - 150 g;
  • cuka untuk membuat sushi dan gulung - 2 sudu besar;
  • daging ketam - 200 g;
  • alpukat (pilih buah dengan struktur padat) - 100 g;
  • Mayonis Jepun - 40 ml;
  • tobiko (kaviar) - 100 g;
  • nori (rumput laut kering) - 5 biji;
  • wasabi dan acar halia secukupnya.

Penyediaan

Bilas nasi nishiki dengan air sejuk. Bilas sehingga air jernih. Anda tidak perlu mengisar beras atau mengupas setiap nasi secara intensif. Penting agar biji-bijian tidak pecah atau rosak. Nasi adalah ramuan utama dalam roti, jadi mesti dimasak hingga sempurna. Kacau beras perlahan di bawah air yang mengalir, kemudian pindahkan ke saringan, letakkan di dalam periuk besar dan toskan cecair berlebihan. Nasi mengambil masa 15-20 minit untuk menghilangkan kelembapan dan kering sepenuhnya.

Rebus nasi dalam periuk nasi khas atau ikuti arahan pada bungkusan. Setelah nasi siap, biarkan dalam bekas tertutup selama 15-20 minit lagi. Selama ini, bijirin akan menyejuk, menjadi lebih padat dan mudah mengambil bentuk yang diinginkan. Dalam nasi suam, masukkan cuka untuk gulung dan kacau sehingga cairan diserap sepenuhnya. Basahkan tuala dengan lembut, tutup periuk dengan nasi dan biarkan hingga 20 minit lagi.

Rebus ketam selama 20 minit dalam air yang disaring tanpa garam dan rempah, kemudian sejukkan. Keluarkan daging dari phalanx kedua (di sinilah paling enak dan berair) dan potong halus. Kupas alpukat dan potong baji sempit.

Bentuk gulungan mengikut urutan berikut: daun nori, beras, alpukat, mayonis Jepun, daging ketam. Gulung ke atas dan celupkan kaviar tobiko. Potong tepi gulung dengan teliti dan potongnya menjadi beberapa bahagian. Letakkan pinggan di atas pinggan, sajikan dengan halia, wasabi dan kicap segera setelah dimasak.

Kontraindikasi untuk digunakan

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Daging arthropod boleh menjadi bahaya yang serius. Apa itu? Dengan sifat rantai trofik mereka, kepiting harus puas dengan bangkai. Mayat haiwan lain tidak selalu berguna dan berkhasiat, oleh itu, setelah makan yang tidak berjaya, arthropod dapat dijangkiti dengan pelbagai jangkitan, mikroba dan mikroorganisma. Ketam yang dijangkiti mungkin berakhir di piring jika tidak lulus ujian label kualiti. Daging yang tidak berkualiti boleh menyebabkan keracunan toksik yang teruk, kehilangan pendengaran, penglihatan, disfungsi sistem saraf pusat / periferal.

Apa yang perlu dilakukan untuk melindungi kesihatan anda sendiri? Beli atau rasakan daging hanya dari pembekal yang dipercayai yang dapat mengesahkan kualiti produk bukan hanya dengan kata-kata, tetapi juga dengan memberikan dokumentasi. Jangan makan ikan dan makanan laut lebih daripada 2-3 kali seminggu. Ini adalah jumlah makanan yang optimum yang akan memenuhi tubuh dengan nutrien berguna dan melindungi tubuh daripada kemungkinan kesan berbahaya..

Daging ketam mentah

Manual

Maklumat tambahan

Untuk menyumbang

The Wowhead Client adalah perisian kecil yang kami gunakan untuk mengemas kini pangkalan data kami. Pengguna Wowhead Client mendapat akses ke alat tambahan di laman web ini.

Pelanggan Wowhead melakukan dua perkara:

Anda juga boleh menggunakan Wowhead Client untuk melihat resipi yang dipelajari, pencarian selesai, kumpulan dan pendamping yang dikumpulkan, dan peringkat yang diperoleh!

Cara membeli ketam, makanan ketam dalam tin, tongkat ketam dan tidak menyesal

Ketam Kamchatka adalah salah satu makanan utama Rusia. Ia sememangnya lazat dan semestinya mahal, tetapi anda mampu membelinya untuk Tahun Baru. Kami berbincang dengan Oleg Gugunava, pemilik Kedai Ikan Kapten Seledkin, bagaimana membeli ketam dengan betul, apa yang harus dicari ketika membeli dan bagaimana tidak membuang wang anda.

Ketam keseluruhan dijual secara langsung atau dimasak beku. Dijual juga terdapat cakar beku rebus, phalanges yang dikupas, salad daging beku rebus ditambah, tentu saja, makanan dalam tin dan tongkat ketam, yang tidak ada kaitan dengan kepiting (hanya namanya).

Cara membeli ketam hidup keseluruhan

kebaikan

Alive bermaksud segar - tidak ada keraguan mengenainya. Ketam hidup adalah berat bersih, tanpa ais dan tidak ada kejutan di dalamnya.

Kekurangan

Anda mesti mencari tempat di mana ketam hidup dijual. Sebagai tambahan, pembeli harus membunuh makhluk hidup, dan tidak semua orang mampu melakukannya. Dan tidak setiap rumah mempunyai periuk dengan ukuran yang tepat untuk merebus kepiting keseluruhan. Mengupas keseluruhan ketam menghasilkan peratusan sampah yang besar. Ketam hidup mesti dimasak seawal mungkin - hampir pada hari pembelian.

Hasil tangkapan bertuah - Ketam Kamchatka

Cara memilih

Ringkasnya, pilih ketam yang paling manis. Dan anda masih boleh menambah spesifik. Pilih ketam aktif dengan tempurung yang keras dan bersih tanpa kerosakan yang kelihatan, dan yang terbaik dari semua ukuran sederhana. Elakkan mengejar ketam besar, kerana dagingnya mungkin berserat dan tidak terlalu lembut. Dan dengan sedikit masalah daripada daging yang ditambang.

Terdapat pendapat bahawa lebih baik membeli ketam lelaki - mereka lebih sedap dan mereka mempunyai lebih banyak daging dengan saiz yang sama. Mereka dibezakan dari kanak-kanak perempuan dengan ekor kecil, terselip di bawah perut. Tetapi kanak-kanak perempuan mempunyai daging yang lebih gemuk dan mungkin kaviar.

Walau apa pun, kepiting harus berat untuk ukurannya dan jika anda mengetuk cengkerang, suaranya akan membosankan..

Cara membeli ketam beku keseluruhan

kebaikan

Sekiranya terma dan syarat suhu penyimpanan diperhatikan dengan betul, selepas pembelian anda akan menerima produk siap - daging ketam segar dan berair. Biasanya, ketam direbus di atas kapal, disejukkan di dalam bekas dengan air laut, dan kemudian dibekukan. Lapisan ais atau tidak, atau tidak penting, yang disebut "teknikal". Produk itu sendiri kelihatan sangat menarik dan mempunyai kos per kilogram berat badan yang agak rendah..

Kekurangan

Ini adalah produk yang bergerak perlahan, jadi tarikh luputnya mungkin tidak dipenuhi. Dengan penyimpanan yang berpanjangan, pembekuan berlaku, kehilangan kelembapan yang besar, yang bermaksud bahawa dagingnya mungkin kering, tidak berair. Kehadiran polifosfat dalam daging adalah mungkin. Pembungkus hadiah sering termasuk dalam harga produk.

Petua: Lumurkan ketam secara menyeluruh (sama ada makanan laut utuh atau sebahagian). Ketam hanya boleh dicairkan di dalam peti sejuk. Tiada muslihat gelombang mikro dan air panas akan berfungsi untuknya. Pencairan yang tidak betul boleh merosakkan daging ketam! Diperlukan waktu 6-8 jam untuk mencairkan keseluruhan ketam.

Falanx ketam yang siap dihidangkan penuh dengan daging

Cara memilih

Untuk ketam beku yang sudah lama disimpan, warna cengkerang kehilangan kecerahannya. Ketam seperti itu tidak ringan kerana kehilangan kelembapan. Sekiranya ketam dicairkan dan "dipam" dengan air untuk menjadikannya lebih berat, ia akan menjadi jelas hanya apabila rumah tersebut dicairkan semula. Minta penjual memotong phalanx - pengisian daging mesti lengkap.

Cara membeli anggota ketam sejuk beku

kebaikan

Sebilangan kecil sampah berbanding dengan keseluruhan ketam. Keupayaan untuk menilai kualiti daging secara visual.

Kekurangan

Sukar untuk menentukan peratusan pengisian daging pada phalanges. Kekosongan boleh diisi dengan ais. Oleh kerana anggota badan agak panjang, produk seperti ini tidak selesa untuk disimpan dan diangkut..

Anggota ketam segar berkualiti tinggi

Cara memilih

Di tempat anggota badan dilekatkan pada cephalothorax, daging harus ringan. Pada ketam yang sudah lama disimpan, berwarna abu-abu dan serat kering mungkin kelihatan. Pada masa yang sama, cangkang chitinous kehilangan kecerahannya, dan kerana kehilangan kelembapan, penurunan berat badan.

Lapisan ais pada anggota badan beku yang direbus mestilah minimum dan tidak boleh ketinggalan daripada mengetuk cahaya. Berat produk itu pasti mengejutkan.

Minta penjual melepaskan cakar dari phalanx dan mencairkannya di tangan anda, mengepalkannya dengan penumbuk. Dagingnya mesti berair, dengan bau yang menyenangkan. Cakar kering - phalanges kering.

Cara membeli phalanges yang dikupas dan dibekukan

kebaikan

Peratusan sampah yang rendah. Keupayaan untuk menentukan kualiti daging secara visual mengikut warna dan isipadu. Dan kelebihan yang tidak diragukan lagi: dengan pembekuan unit, anda boleh membeli jumlah daging kepiting yang diperlukan.

Phalanges menyelerakan, menarik dalam penampilan dan anda tidak boleh pintar dengan mereka, tetapi hanya berfungsi sebagai hidangan bebas dengan sos yang sesuai. Paling ringkas dan hebat: campuran mentega cair dan beberapa tetes sos Tabasco. Atau anda hanya boleh taburkan ketam dengan jus lemon, tetapi ini bukan untuk semua orang..

Kekurangan

Kos produk yang tinggi. Dengan pembekuan unit, sejumlah besar lapisan ais biasanya berlaku (dalam beberapa kes hingga 50%). Dengan pembekuan sekatan, anda perlu membeli satu kilogram atau lebih makanan ringan yang mahal sekaligus.

Menghidangkan phalanges ketam di restoran

Cara memilih

Perhatikan kepatuhan rejim suhu (tanpa kelebihan kaca), jangka hayat dan ketepuan warna (ideal - merah atau merah jambu tua). Ukuran juga penting, kerana sering kali phalanx kedua yang lebih murah diturunkan sebagai yang pertama.

Cara membeli daging ketam beku rebus untuk salad

kebaikan

Sisa sisa produk yang tidak memerlukan pengendalian yang berhati-hati. Peluang penggunaan separa yang hebat: Bongkah daging kepiting beku dapat dipotong-potong dan digunakan sesuai keperluan. Produk ini senang disimpan dan diangkut.

Kekurangan

Adalah mustahil untuk menentukan kualiti produk dan nisbah daging dan cecair secara visual dalam blok beku. Rasa juga mereda - menjadi kurang jelas.

Cara memilih

Walaupun beku, daging ketam semestinya berbau seperti ketam - sedap dan sedikit manis. Untuk memeriksa kualiti makanan sebelum pencairan sepenuhnya, lepaskan serutan nipis dari pinggir briket dengan pengupas sayur. Panaskan di antara jari anda dan cubalah. Ia mesti ketam yang sama.

Cara membeli daging ketam dalam tin

kebaikan

Jumlah minimum produk buangan, siap sepenuhnya untuk digunakan. Tarikh luput juga jelas. Pembungkusannya berbeza-beza dan anda boleh memilih berat produk yang diinginkan.

Kekurangan

Produk tidak dapat disimpan lama setelah membuka tin. Ia sangat mahal: semakin besar phalanx, semakin besar isi kaleng. Semasa membeli ketam kalengan dalam besi, bukan kaca, balang, pembeli memainkan permainan meneka dengan kedai. Lebih baik membeli produk dalam gelas dan hanya dari pengeluar yang dipercayai yang anda percayai.

Cara memilih

Terdapat GOST R 51488-99 yang sah untuk makanan ketam kalengan semula jadi. Ia mengatakan bahawa tanda pelbagai mesti ditunjukkan di tebing - kepiting itu tidak boleh dikenali dengan namanya. Tanda 430 (dengan huruf E - dalam versi eksport) menunjukkan kepiting "tambahan" semula jadi, F - kepiting premium semula jadi (mewah), A - kepingan kelas semula jadi (a-grade) dan 557 - ketam salji semula jadi ("mi" ).

Varieti "Extra" adalah daging phalanx pertama dari cakar kepiting. Daging anggota badan ketam, tidak dibahagikan kepada segmen (bahagian) atau dibahagikan kepada segmen (daging tebal dan nipis, lutut, leher, cakar kanan dan roset) digunakan untuk jenis "Tinggi". Daging dari semua jenis kaki kepiting, dibahagikan kepada segmen, utuh dan pecah, khas dari jenis "Pertama" (makanan dalam tin seperti itu paling baik digunakan untuk membuat salad, julienne atau daging cincang).

Perhatikan pengilang: semakin dekat dia dengan tempat tangkapan ketam, semakin baik. Ketam harus diproses dan diawetkan tidak lebih dari 4 jam setelah dikeluarkan dari perangkap. Selepas itu, ketam mula merosot, yang memberi kesan negatif pada rasa dan penyimpanan lebih lanjut. Oleh itu, cari produk yang dikeluarkan di pantai Timur Jauh. Lebih baik di Laut Okhotsk, Bering atau Laut Jepun di kilang terapung khas.

Setelah meneliti isinya, goncangkan balang - phalanges tidak boleh hancur, dan air garamnya mestilah telus.

Perhatikan bahawa biasanya setelah dibuka, kekosongan dijumpai di tengah tin. Ini bukan muslihat berat. Pengilang secara khusus meletakkan phalanx sedemikian rupa sehingga dapat meningkatkan jumlah daging kepiting di dalam balang secara visual..

Sekiranya lebih dari 3 minggu berlalu sejak pengeluaran makanan dalam tin, kristal struvite putih paling kerap muncul di dalam balang - ini adalah garam fosfat ganda magnesium dan ammonium. Kristal lutsinar terbentuk dalam ikan kalengan semula jadi dan tidak berbahaya bagi manusia.

Cara membeli tongkat ketam

kebaikan

Harga produk rendah, ketersediaan dan banyak pilihan pengeluar. Tongkat kepiting tidak mempunyai lapisan gula, yang bermaksud ia dicirikan oleh sisa buangan. Mereka selalu mempunyai tarikh luput yang jelas. Produk ini sangat digemari oleh orang ramai dan digunakan secara aktif untuk membuat salad..

Kekurangan

Ini bukan ketam. Semasa membeli, perhatikan tulisan: "tiruan daging ketam".

Cara memilih

Tongkat ketam sejuk dan dibekukan. Semasa membeli, anda harus memperhatikan lokasi rak dengan barang di kedai: yang sejuk mestilah di dalam kotak paparan sejuk, yang dibekukan - di kabinet sejuk.

Roskontrol memberitahu bahawa maklumat terperinci mengenai pengeluar, komposisi, tempat dan tarikh pembuatan, jangka hayat dan keadaan penyimpanan mesti dicetak pada pembungkusan tongkat ketam. Sekiranya tongkat itu dijual tanpa bungkusan, beratnya, lebih baik menolak membeli.

Sekiranya surimi atau fillet ikan berada di tempat pertama dalam komposisi, maka ikan di dalamnya membentuk sebahagian besar isipadu. Jika tidak, kemungkinan besar protein soya digunakan dalam penyediaan tongkat ketam..

Tongkat ketam harus sama rata, berair dan tegas. Mereka boleh dicat hanya di satu sisi, warnanya - dari merah jambu muda hingga merah terang. Bahagian utama tongkat berwarna putih. Warna abu-abu menunjukkan bahawa sejumlah besar tepung telah digunakan dalam pengeluaran atau kayu dibuat dari spesies ikan bernilai rendah. Warna yang terlalu terang menunjukkan terlalu banyak pewarna.

Tongkat ketam adalah ciptaan Jepun yang berusia lebih dari 900 tahun. Orang Jepun pertama kali muncul dengan idea mengisar daging ikan kod samudera menjadi daging cincang, dan kemudian mencucinya dengan banyak air untuk membebaskannya dari lemak, darah dan enzim. Hasilnya adalah apa yang disebut oleh Jepun sebagai "surimi"; terjemahan anggaran perkataan ini dari Jepun - "ikan tanah yang dibasuh".

Surimi mempunyai rasa dan bau yang neutral. Produk ini dapat digabungkan dengan mudah dengan bahan-bahan lain untuk membuat pelbagai hidangan seperti makanan laut. Jadi, dari daging ikan cod tiruan daging ketam, udang, cincin sotong diperolehi. Orang Jepun memanggil hidangan ini "kamaboko".

Mengapa daging ketam berguna?

Daging ketam adalah makanan laut yang diperoleh dari perut, cakar dan kaki kepiting. Manfaat dan keburukan daging kepiting sering diremehkan, jadi penting untuk mengetahui cara memilih dan menyediakan produk agar tidak merosakkan sifat bermanfaatnya dan tidak membahayakan diri sendiri.

Apa itu daging ketam

Produk semula jadi diekstrak dari perut, cakar dan anggota badan kepiting dan sedap, mudah diserap oleh badan dan mempunyai manfaat kesihatan yang besar.

Penting untuk membezakan daging dari batang surimi, yang terdiri daripada ikan cincang halus dan mampat atau soya. Mereka tidak mempunyai sifat khas yang bermanfaat, dan bahan tambahan yang tidak semula jadi bahkan boleh membahayakan tubuh..

Daging ketam diperoleh dari ketam laut dan air tawar. Haiwan laut lebih sedap, mengandungi lebih banyak nutrien dan bermanfaat bagi manusia..

Komposisi kimia dan kandungan kalori daging ketam

Daging ketam sangat tinggi protein dan rendah lemak dan karbohidrat, nilai pemakanan per 100 g:

  • protein - 18 g;
  • lemak - 1.8 g;
  • karbohidrat - 0.4 g.

Makanan laut mengandungi vitamin B1, B9, B6, B2, B5, B3, A dan unsur-unsur makro dan mikro: kalium, selenium, magnesium, kalsium, zink, fosfor, natrium, yodium, besi, mangan, tembaga.

Kelebihan daging ketam

Sebilangan besar sifat berguna daging kepiting disebabkan oleh komposisi kimianya yang kaya.

Daging ketam adalah produk makanan tinggi protein, sangat sesuai untuk atlet dan akan berguna untuk menurunkan berat badan.

Vitamin B3, yang terdapat dalam daging, menstabilkan kadar kolesterol dan menormalkan metabolisme. Vitamin B5 mempunyai kesan positif terhadap aktiviti otak dan membantu tubuh menyerap nutrien lain. Vitamin B6 menyumbang kepada fungsi normal sistem saraf dan melambatkan penuaan kulit. Vitamin A dan Taurine menyokong penglihatan yang baik dan merupakan antioksidan yang kuat.

Zink bermanfaat dalam menjaga fungsi otak dan kesihatan tulang yang normal. Kalium mempunyai kesan positif terhadap fungsi sistem muskuloskeletal, otak dan sistem peredaran darah. Iodin baik untuk kelenjar tiroid. Mineral lain dalam komposisi mengekalkan keseimbangan garam-air di dalam badan dan bermanfaat untuk pencernaan.

Satu lagi khasiat daging kepiting adalah faedahnya untuk lelaki: sebagai afrodisiak, makanan laut meningkatkan potensi dan merupakan pencegahan penyakit lelaki yang sangat baik.

Cara memotong daging dan mengupas ketam

Semua anggota badan dikeluarkan dari individu yang direbus. Dengan menggunakan gunting khas, potong cengkerang di perut sepanjang garis semula jadi, seperti yang ditunjukkan dalam gambar. Organ dalaman (usus dan insang) dikeluarkan dan dibuang, daging harus dikeluarkan.

Cakar dan kaki haiwan dibelah dengan pegangan pisau berat, penjepit atau pin penggelek, daging dikeluarkan dari mereka.

Kaki boleh dikeluarkan dengan garpu kecil.

Sekiranya anda perlu memotong spesies besar (Kamchatka, misalnya), anda perlu menggunakan gunting dapur atau gunting pemangkasan. Sayatan membujur dibuat pada setiap kaki, dan setiap phalanx dipotong secara berasingan. Untuk melakukan ini, lebih baik memisahkan falang dengan memutarnya ke arah yang berbeza..

Selepas itu, daging dikeluarkan dari falang kaki dan helai chitinous dikeluarkan dengan pinset.

Cara memasak dan merebus ketam

Bangkai direbus keseluruhan atau dipotong, dalam kes terakhir, cepat mencapai keadaan.

Jumlah air dikira seperti berikut: 2.5 l per 500 g produk. Selepas air mendidih, lebih baik jangan menambahkan air dan mengira jumlahnya terlebih dahulu.

Untuk memasak, air laut sangat sesuai. Sekiranya tidak mungkin menggunakan air seperti itu, air tawar dengan garam laut dan bukannya biasa adalah pengganti yang baik..

Anda perlu memasukkan garam dan rempah ke dalam air (ini boleh menjadi jus lemon, lada, bawang putih, cengkeh, daun salam secukup rasa) setelah mendidih. Kemudian anda perlu menunggu mendidih seterusnya dan kemudian membuang bangkai itu sendiri ke dalam kuali.

Bergantung pada ukuran kepiting, memasak berlangsung selama 15-40 minit.

  1. Ketam seberat hingga 1.5 kg direbus selama 20-25 minit.
  2. Berat lebih dari 1.5 kg direbus selama 30-40 minit.

Kesediaan dibuktikan dengan warna merah cengkerang dan aroma ciri yang kuat..

Bangkai yang sudah siap hendaklah disejukkan dengan meletakkannya di bahagian belakang, ini akan mengekalkan rasa enak dan rasa..

Bangkai juga boleh dimasak dalam double boiler, pressure cooker, multicooker atau microwave. Terdapat juga cara mengukus ketam menggunakan periuk dan saringan. Kelebihan kaedah ini ialah apabila menggunakannya, makanan laut cepat mencapai tahap kesediaan dan mempunyai sifat rasa tinggi..

Tuangkan air ke dalam loyang sehingga hampir tidak menyentuh colander yang diletakkan di atasnya. Bangkai dibentangkan dalam saringan, rempah-rempah ditambahkan ke dalam air. Saringan dimasukkan ke dalam periuk, air didihkan. Makanan laut dimasak hingga lembut.

Semasa memasak di dalam ketuhar gelombang mikro, bangkai mesti dibungkus dengan tuala basah dan diperah beberapa kali sehingga permukaan ketam dibasahi dengan baik dan wap dilepaskan semasa memasak. Sebelum memasukkan makanan ke dalam ketuhar gelombang mikro, setiap bahagian harus dibungkus dalam bungkus plastik. Ini untuk mengelakkan letupan, yang sering berlaku pada keseluruhan bangkai kepiting ketika dipanaskan tanpa air. Ketuhar gelombang mikro dihidupkan selama 2-3 minit. Sekiranya, setelah tamat kerja, aroma yang ketara tidak dirasakan, anda perlu mengulangi prosesnya.

Apa yang boleh dibuat dari daging ketam.

Anda boleh memasak banyak hidangan dari daging kepiting: salad yang terkenal, sandwic dengan pasta ketam, gulung, sup, phalanges ketam dalam kuali, tartlets dan bruschetta dengan daging kepiting.

Bahaya daging ketam dan kontraindikasi

Daging ketam hanya mempunyai satu kontraindikasi: intoleransi individu yang kuat.

Cara memilih dan menyimpan daging ketam

Ketam boleh dibeli beku, hidup, sejuk, atau dimasak. Dari tiga pilihan pertama, yang paling optimum adalah membeli hidupan laut atau penduduk air tawar.

Di antara ketam hidup, anda harus memilih yang muda dan aktif, sementara mereka tidak boleh kecil. Haiwan muda mudah dikenali oleh kulitnya yang lebat. Lebih baik memberi keutamaan kepada lelaki, mereka berbeza dengan wanita dengan ekor yang lebih pendek dan melengkung di bawah perut.

Tidak boleh ada kerosakan pada tubuh individu. Mereka mengumpulkan bakteria berbahaya yang boleh membahayakan manusia. Di samping itu, daging haiwan seperti itu akan menjadi kurang enak..

Sekiranya spesimen besar dan aktif, tetapi cengkerang tidak terlalu kuat, ia juga sesuai untuk memasak. Haiwan itu mungkin telah ditangkap pada saat penggantian cengkerang, ini tidak akan membahayakan atau mempengaruhi rasa daging jadi.

Ketam laut dangkal dan dalam tidak mempunyai perbezaan harga dan rasa.

Ketam disimpan dalam keadaan beku sehingga setahun. Spesimen hidup disimpan dalam peti sejuk di bahagian sayur. Lebih baik jangan menangguhkan masa penyediaan dan melakukannya selewat-lewatnya beberapa jam selepas pembelian.

Kesimpulannya

Manfaat dan bahaya daging ketam bergantung pada pengetahuan dan penjagaan tukang masak. Penting untuk mendekati proses memasak dengan berhati-hati dan bertanggungjawab, dan produk akan mengekalkan faedah dan sifat rasa tinggi..

Ketam - gambaran keseluruhan makanan istimewa gourmet

Daging ketam adalah salah satu makanan istimewa yang sangat enak, rasanya yang dapat difahami dan menyenangkan bagi para penggemar dan penggemar masakan rumah. Kami akan mengetahui tentang ciri-ciri makan daging ketam, bagaimana ia dimasak dan apa yang dimakan dengannya.

  1. Ciri perisa
  2. Ciri-ciri rasa daging ketam
  3. Bahagian ketam mana yang lebih sedap?
  4. Manfaat dan keburukan kesihatan
  5. Memancing ketam
  6. Di mana kebanyakan ketam hidup di alam semula jadi?
  7. Di mana ladang ketam di Rusia?
  8. Cara memberitahu ketam sebenar dari palsu?
  9. Budaya makan daging ketam di Rusia
  10. Kajian semula hidangan daging ketam
  11. Ketam jenis apa yang disajikan di restoran Rusia?
  12. Resipi makanan istimewa ketam yang popular

Ciri perisa

Bukan kerana apa-apa bahawa daging kepiting dianggap sebagai makanan istimewa. Arthropoda ini menyediakan makanan berkhasiat berharga yang rasanya enak..

Ciri-ciri rasa daging ketam

Gourmets memastikan bahawa daging kepiting dalam rasanya sama sekali tidak kalah dengan udang dan udang galah..

Daging ketam berbeza:

  • juiciness;
  • rasa manis;
  • tekstur halus;
  • rasa halus dan indah yang bertahan walaupun dalam tin.

Daging ketam mempunyai rasa manis tertentu kerana glikogen - karbohidrat khas yang terkandung dalam produk ini dalam kuantiti yang banyak.

Bahagian ketam mana yang lebih sedap?

Mengingat ketam itu, banyak orang, yang tidak berpengalaman dalam makanan enak, bertanya-tanya di mana arthropoda ini, tersembunyi di cangkangnya, menyembunyikan dagingnya?

Ketam mempunyai 4 pasang cakar, dan pasangan pertama berfungsi sebagai "tangan" - pasangan depan, dengan mana ia merebut mangsa. Ketam bergerak dengan bantuan cakar belakangnya. Karbida - sering dikelirukan dengan ketam, 5 pasang cakar.

Mengingat seberapa sedikit daging yang anda dapat dari satu kepiting, mudah untuk meneka bahawa produk ini tidak terdapat dalam "tongkat kepiting" yang dijual dengan harga yang berpatutan di setiap kedai runcit..

Daging ketam terdapat di:

  • cakar;
  • kaki (phalanges);
  • di bahagian perut.

Gourmets percaya bahawa daging ketam yang paling enak terletak di sendi anggota badan dengan badan..

Manfaat dan keburukan kesihatan

Ketam bukan sahaja enak, tetapi juga menyihatkan - mereka adalah produk makanan berharga yang mengandungi sejumlah besar nutrien.

Nilai pemakanan 100 g daging ketam:

  • kandungan kalori - 96.4 kcal;
  • protein - 16 g;
  • lemak - 3.6 g.

Daging ketam mengandungi banyak vitamin - A, PP, C dan kumpulan B; ia mengandungi iodin, glikogen, asid amino dan mineral. Kerana khasiatnya yang tinggi, daging ketam mempunyai kesan positif pada tubuh dan kesihatan..

Pakar pemakanan menasihatkan makan daging ketam apabila:

  • Penyakit jantung. Ketam mengandungi asid lemak omega-3 dan omega-6, yang menormalkan tahap kolesterol darah.
  • Obesiti. Daging ketam tinggi protein dan rendah lemak, jadi ini adalah sebahagian daripada banyak diet.
  • Gangguan saluran pencernaan. Produk dicerna lebih mudah dan cepat daripada daging babi dan daging lembu.
  • Penyakit kelenjar tiroid. Terdapat banyak yodium dalam daging kepiting, oleh itu disarankan untuk masalah dengan kelenjar tiroid.
  • Dengan penurunan libido lelaki. Produk ini merangsang pengeluaran testosteron.

Semasa memakan daging ketam, anda perlu ingat perkara berikut:

  • Ketam hidup di bahagian bawah, memakan bangkai dan segala sesuatu yang terdapat di seberang. Oleh itu, daging mereka boleh dicemari bakteria. Lebih-lebih lagi, ia boleh menjadi radioaktif. Oleh itu, anda perlu membeli produk hanya dari pengeluar yang boleh dipercayai..
  • Daging ketam adalah produk yang mudah rosak. Anda boleh menyimpannya walaupun dalam ais krim tidak lebih dari dua hari..
  • Untuk melindungi diri dari jangkitan, daging ketam dimasak.

Memancing ketam

Terdapat banyak jenis ketam komersial, yang paling popular adalah:

  • Kamchatka;
  • biru;
  • Tangan curang Cina;
  • air tawar maltese.

Hasil tangkapan ketam secara komersial dilakukan di laut Jepun, Okhotsk dan Bering. Spesies komersial terbaik adalah ketam Kamchatka. Hidup pada kedalaman 400-500 m.

Ketam batu yang tinggal di Laut Hitam dan Laut Tengah disenaraikan dalam Buku Merah.

Di mana kebanyakan ketam hidup di alam semula jadi?

Secara semula jadi, terdapat kira-kira 400 spesies ketam. Mereka tinggal di lautan, laut dan perairan lain. Hampir semua ketam hidup di dalam air dan bernafas dengan insang, seperti ikan. Sebilangan ketam dapat berenang di laut, yang lain merangkak di dasar, yang lain tinggal di batu di pesisir.

Ketam, bergantung pada spesiesnya, boleh hidup:

  • di dalam air tawar;
  • dalam air garam;
  • di atas tanah.

Di mana ladang ketam di Rusia?

Penternakan ketam adalah perniagaan berorientasikan eksport yang menguntungkan. 95% daging ketam yang dihasilkan di Rusia dieksport. Keadaan yang baik untuk pembiakan ketam ada di Timur Jauh dan Crimea.

Ketam ditanam secara buatan di Timur Jauh. Sebagai contoh, di kilang untuk pengeluaran timun laut Timur Jauh "Biont-K" membiakkan Kamchatka dan ketam biru.

Ketam muda dibesarkan di laut, di kandang khas. Di kilang, ketam dipilih untuk makanan, keadaan optimum diciptakan, yang mempercepat pertumbuhan arthropoda.

Cara memberitahu ketam sebenar dari palsu?

Cara paling selamat untuk membeli produk sebenar adalah dengan membeli ketam hidup. Tidak boleh lesu, jika tidak, anda mungkin mengesyaki penyimpanan atau penyakit jangka panjang.

Daging ketam adalah:

  • Dalam tin. Diperbuat dari daging semula jadi. Makanan dalam tin mengandungi air dan garam. Pewarna dan pengawet biasanya tidak dimasukkan ke dalam produk seperti itu, kerana ia memberi kesan negatif terhadap rasa dan kualiti daging kepiting..
  • Palsu. Ia biasanya dibuat dari ikan haring cincang, ikan tenggiri, pollock dan ikan laut yang lain. Sukar bagi orang biasa, bukan gourmet atau pakar, untuk membezakan yang palsu dari produk semula jadi dengan rasanya..

Peraturan untuk memilih daging ketam:

  • Daging ketam dipalsukan, baik segar maupun dalam tin. Sangat mustahak untuk membaca komposisi pada bungkusan. Sekiranya komposisi mengandungi fillet ikan putih, produknya adalah tiruan.
  • Daging ketam semulajadi biasanya dijual secara keseluruhan. Produk yang dihancurkan pasti diragukan.

Budaya makan daging ketam di Rusia

Pada suatu masa dahulu, daging kepiting sangat terkenal di USSR, harganya murah dan dijual di hampir setiap kedai. Pemerintah menebus kekurangan daging dengan makanan laut.

Hari ini ketam dieksport, dan orang Rusia kebanyakannya makan makanan palsu. Penggunaan ketam sangat bergantung pada wilayahnya, penduduk Timur Jauh memiliki lebih banyak peluang untuk merasakan daging kepiting asli daripada penduduknya di beberapa tempat terpencil di Wilayah Bumi Bukan Hitam.

Kajian semula hidangan daging ketam

Pencinta makanan enak dan sihat, gourmet, serta orang yang tahu banyak tentang daging ketam menyediakan pelbagai hidangan daripadanya:

  • Salad. Mereka telah menjadi tradisi hampir di meja perayaan. Benar, kebanyakan orang Rusia menggunakan tongkat ketam dan bukannya ketam. Ketam segar, sebelum memasukkannya ke dalam salad, mesti direbus, dan kepiting dalam tin siap dimakan - anda tidak perlu melakukan apa-apa dengannya.
    Terdapat beberapa dozen resipi salad dengan daging ketam. Selalunya mereka menggunakan nasi, bawang dan telur. Tetapi mungkin ada ramuan lain juga - keju, timun, daging, alpukat, bawang hijau, selada, lemon, dan banyak lagi..
  • Sup. Mereka kurang popular daripada salad dan biasanya disajikan di restoran. Atas dasar daging ketam, sup cair dan sup tumbuk dimasak. Hidangan ini dihargai kerana rasa, ringan dan kenyang. Daging ketam dalam sup sesuai dengan ramuan, bawang putih, bawang, tomato, rempah. Daging ketam dimasak dengan cepat - 15 minit sudah cukup.
  • Tampal. Ini adalah hidangan restoran, tetapi anda boleh menyediakannya dengan mudah. Untuk melakukan ini, anda memerlukan sebungkus pasta dan bahan tradisional untuk hidangan ini - ceri, bawang putih, kemangi. Daging ketam rebus digabungkan dengan pasta al dente rebus, sos pedas dan minyak zaitun.
  • Gulung. Di Rusia, baru-baru ini terdapat permintaan untuk masakan Jepun yang belum pernah terjadi sebelumnya. Daging ketam adalah salah satu bahan utama dalam banyak jenis gulungan dan sushi. Potongan daging ketam sesuai dengan nasi, nori, kaviar dan bahan-bahan lain yang digunakan dalam gulungan. Anda boleh menggunakan daging segar dan dalam tin untuk memasak.
  • Daging dalam adunan. Pembuka selera asli ini sering disajikan di restoran, tetapi tidak sukar untuk menyiapkannya di rumah. Hidangan ini dimakan dengan senang bukan sahaja oleh orang dewasa, tetapi juga oleh kanak-kanak. Hidangan ini disediakan dengan cara yang sama seperti daging lain - gulung kepingan dalam adunan yang terbuat dari telur, susu, keju dan tepung.
  • Cutlets. Daging ketam adalah asas yang sangat baik untuk potongan daging. Hidangan ini sesuai untuk keluarga dan meja perayaan. Daging cincang disediakan dari daging segar atau beku. Dalam kes terakhir, produk tidak dicairkan, tetapi parut. Selebihnya, potongan daging kepiting tidak berbeza dengan yang biasa - daging cincang dicampurkan dengan telur, bawang putih, keju.
  • Tartlet. Daging ketam digunakan sebagai pengisian untuk tartlets. Ia boleh digabungkan dengan pelbagai bahan - timun acar, krim keju, ramuan. Tartlet yang diisi dengan keju lembut dan kiub daging ketam adalah makanan ringan gourmet untuk mana-mana meja.

Ketam jenis apa yang disajikan di restoran Rusia?

Terdapat sebilangan besar jenis kepiting, tetapi restoran hanya menyajikan 5-7 jenis - yang paling lazat dan popular:

  1. Kamchatsky. Kepiting nombor satu adalah spesies yang paling popular, ia juga disebut ketam raja. Rupa dan rasa bergantung pada habitat dan musim. Daging serat padat dan tebal, dengan rasa manis. Berat 3-7 kg. Satu ketam berharga kira-kira 10 ribu rubel. Kaviar berwarna besar, ungu muda, boleh ditangkap secara tidak sengaja. Ketam dituai di laut Jepun, Okhotsk dan Bering.
  2. Berduri. Carapace ditutup dengan duri. Berukuran kepiting Kamchatka, ia mempunyai jumlah daging yang hampir sama - sama berair dan manis, tetapi seratnya lebih nipis. Berat - 0,8-1,8 kg. Harga - 6 ribu rubel untuk 1 keping. Ia dilombong di laut yang sama dengan Kamchatka.
  3. Berambut. Mereka mendapatkannya di Sakhalin. Serat daging sangat nipis. Berat - 0,9-2 kg. Harga - 400 rubel untuk 100 g. Hati cacing berbulu sangat dihargai.
  4. Biru. Ia ditangkap di pantai Amerika, Baltik, di Laut Mediterranean. Ia mempunyai serat lembut dan daging lembut. Berat - 0,4-0,5 kg. Harga - 300 rubel setiap 100 g.
  5. Bersalji. Dilombong di Murmansk. Biasanya phalanx disajikan di restoran, panjangnya hingga 30 cm. Dagingnya manis. Berat - 0.2-0.4 kg. Harga - 300 rubel setiap 100 g.
  6. Katak. Ketam ini mempunyai sedikit daging, hanya di bahagian belakang. Rasanya daging seperti bass laut dan dorado. Tempat pengeluaran adalah Lautan Hindi. Berat - 0.2-0.4 kg. Harga - 200 rubel setiap 100 g.

Kepiting Murmansk adalah spesies Kamchatka yang diperkenalkan ke Laut Barents pada abad ke-20. Baru-baru ini, ketam ini telah tumbuh dengan luar biasa, memakan segalanya dan menekan fauna tempatan..

Restoran yang menghidangkan ketam (Moscow):

  • "Restoran di Bolotny". Ikan liar, makanan laut dan ketam. Metro Kropotkinskaya.
  • "Vladivostok". Restoran masakan Timur Jauh. Metro Rizhskaya.
  • Ikan impian. Restoran ikan. Metro Novokuznetskaya.
  • "Gipsy". Restoran dan bar disko. Metro Kropotkinskaya.

Resipi makanan istimewa ketam yang popular

Selalunya, daging ketam digunakan dalam pelbagai salad. Kami menawarkan resipi untuk salad sederhana tetapi lazat dengan daging kepiting. Hidangan seperti itu boleh diletakkan dengan selamat di meja perayaan, ia berkhasiat dan enak, anda boleh memakannya tanpa lauk.

Untuk menyediakan tiga hidangan salad, anda memerlukan:

  • daging ketam semula jadi - 250 g;
  • telur - 4 biji.;
  • beras - 4 sudu besar. l.;
  • cendawan - 250 g;
  • bawang - 2 biji.;
  • lobak merah - 2 biji.;
  • mayonis - 100 ml;
  • minyak zaitun secukup rasa.
  • bilas dan rebus beras dalam air masin;
  • lipat beras ke atas ayak untuk mengalirkan air;
  • campurkan beras dengan minyak zaitun - ini akan menjadi lapisan bawah salad;
  • bongkar daging ketam menjadi serat dan letakkan di atas lapisan beras;
  • sikat lapisan daging ketam dengan mayonis;
  • potong telur rebus dan letakkan di atas mayonis;
  • potong bawang menjadi kiub kecil;
  • potong wortel menjadi jalur;
  • kupas cendawan dan kemudian potong menjadi kepingan nipis;
  • goreng bawang, wortel dan cendawan secara berasingan;
  • kacau sayur goreng dalam mangkuk dan letakkan lapisan seterusnya di atas telur;
  • gris lapisan atas dengan mayonis dan hias dengan ramuan herba;
  • masukkan salad ke dalam peti sejuk - 2 jam atau semalaman.

Untuk maklumat mengenai cara memilih dan memasak ketam, lihat video berikut:

Daging ketam bukan hanya makanan istimewa yang indah, tetapi juga produk yang sihat yang dapat melengkapkan diet dengan sempurna. Sekiranya anda mengetahui peraturan untuk membeli dan menyiapkan daging ketam, meja anda boleh diisi semula dengan hidangan baru yang bukan sahaja akan membawa anda rasa nikmat, tetapi juga membawa manfaat yang besar bagi tubuh..