Ukraine - adat dan tradisi

Tradisi dan adat istiadat Ukraine berwarna-warni dan pelbagai. Mereka diturunkan dari generasi ke generasi, dan orang muda berusaha untuk tidak melupakannya. Beberapa upacara sangat menarik sehingga membingungkan khayalan. Para tetamu di negara ini sering dapat terjun ke dunia budaya Ukraine yang meriah dan mengambil bahagian dalam perayaan rakyat, mendengar lagu-lagu indah di majlis perkahwinan, menerima jimat atau tuala dengan sulaman yang unik sebagai hadiah, rasakan makanan ritual - kutya, kue Paskah atau lempeng. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengetahui lebih lanjut mengenai budaya asal Ukraine.

Tradisi dan percutian Ukraine

Tradisi di negara ini merangkumi semua bidang kehidupan. Adat perkahwinan, upacara perkahwinan dan pembaptisan anak sangat penting, yang diperhatikan dengan teliti. Sebelum perkahwinan, majlis perjodohan berlangsung. Pengantin lelaki menghantar penatua ke rumah pengantin perempuan, yang mesti meminta tangannya. Sekiranya mendapat persetujuan, gadis itu mengeluarkan tuala bersulam, dan jika tidak, labu. Juga, roti semestinya dibakar - roti ritual. Perayaan, perayaan dan lagu kadang-kadang berlangsung lebih dari satu hari.

Kelahiran anak adalah peristiwa penting dalam keluarga. Di sini, di antara adat, tanda dan takhayul dapat dibezakan. Contohnya, ibu yang tidak boleh dimarahi. Dia tidak dapat melihat pesakit, memotong rambutnya, melihat ular, atau membeli sesuatu untuk anak itu terlebih dahulu. Dan secara amnya, lebih baik orang yang mengetahui mengenai kehamilan. Upacara pembaptisan bayi sangat penting. Salah satu dosa terbesar dianggap sebagai penolakan untuk menjadi tuhan. Pembaptisan itu sendiri berlaku mengikut tradisi Orthodoksi.

Carol Krismas adalah tradisi yang sangat popular. Caroling adalah ketika anak-anak pergi dari pintu ke pintu, menyanyikan lagu Krismas dan mengucapkan selamat maju jaya, selamat sejahtera dan ketenangan kepada pemiliknya. Mereka membuang biji-bijian gandum atau barli di lantai, yang membawa kesejahteraan dan kebahagiaan rumah. Sebagai balasannya, pemilik memberi anak-anak pelbagai gula-gula dan wang untuk nasib baik..

Sebelum Great Lent, orang Ukraine merayakan Maslenitsa. Ini adalah percutian kafir ketika perpisahan musim sejuk dan pertemuan musim bunga berlangsung. Hidangan utama di atas meja adalah penkek. Mereka melambangkan matahari, yang mulai terbakar lebih cerah, sehingga memanjangkan hari. Selain lempeng yang enak, ladu dengan keju kotej juga disediakan. Pada hari Ahad, anda boleh bersantai di perayaan massa dan keseronokan.

Kemudian percutian terpenting di Orthodoxy dirayakan - Paskah. Pada hari ini, kebangkitan Kristus dirayakan dan hati orang dipenuhi dengan kegembiraan yang cerah. Pada Paskah, orang percaya tidak tidur, tetapi pergi ke gereja dan berdiri di kebaktian. Sebelum itu, semua orang membakar kek dan telur pewarna. Apabila perkhidmatan selesai dan makanan disucikan, anda boleh memakan sepotong kek yang dikuduskan. Orang Kristian Ortodoks menyambut semua orang dengan kata-kata: "Kristus Bangkit".

Takhayul dan pertanda yang menarik

Omens juga boleh dikaitkan dengan tradisi orang Ukraine. Ramai yang mempercayainya dan memerhatikan dengan hormat.

  • jika anda menaburkan garam, ini adalah air mata;
  • Semasa berpindah ke rumah baru, kucing mesti masuk terlebih dahulu. Ini adalah untuk kesejahteraan dan kehidupan yang tenang;
  • anda tidak boleh melewati sesuatu, ini adalah pertengkaran;
  • jika anda memakai baju atau benda lain dari luar, ini bermakna anda akan dipukul;
  • jika anda duduk di sudut meja - kesunyian bersinar.

Sebilangan besar adat istiadat diciptakan oleh nenek moyang pada masa lalu, tetapi banyak dari mereka masih diperhatikan. Warisan kebangsaan, keramahan orang Ukraine, keunikan tradisi akan menarik minat setiap tetamu negara ini..

Tradisi dan adat orang Ukraine

Seluruh kehidupan orang Ukraine, baik sehari-hari dan perayaan, dipenuhi dengan serangkaian adat menarik yang telah berlalu selama berabad-abad. Pemuda Ukraine, sebagai peraturan, dengan senang hati menerapkan tradisi ini, menjaga kesinambungan rohani dengan nenek moyang mereka. Pada saat yang sama, dalam semua adat istiadat, jalinan kepercayaan kafir dan kristiani jelas terlihat, yang menambah warna pada ritual.

Para tetamu di negara ini sering diberi peluang unik untuk terjun ke dunia budaya Ukraine, mengambil bahagian dalam perayaan Krismas, Maslyana, Paskah atau Ivan Kupala, mengagumi upacara perkahwinan misteri, mendengarkan lagu-lagu dan rumput kering, merasakan makanan ritual yang lazat seperti kutya, paska, dan bahkan sertai proses yang menyeronokkan untuk mewarnai telur Paskah.

Semasa cuti Krismas di Ukraine, tradisi caroling sangat popular, ketika anak-anak pergi dari rumah ke rumah, menyanyikan lagu-lagu Krismas dan mengucapkan selamat dan sejahtera kepada pemiliknya, "menyemai" lantai dengan biji-bijian gandum atau barli, yang membawa kesejahteraan dan kebahagiaan rumah. Sebagai ucapan terima kasih, pemilik menghadiahkan anak-anak dengan gula-gula dan syiling yang membawa tuah sepanjang tahun. Pada malam Krismas (Malam Suci) pada malam Krismas, tradisi menyajikan 12 hidangan tanpa daging diperhatikan dengan ketat - menurut jumlah rasul. Di atas meja, secara tradisional, kutia, uzvar, roti yang baru dibakar, ladu, di mana suri rumah menyembunyikan duit syiling. Sesiapa yang menjumpai duit syiling akan beruntung di tahun baru. Tempat kehormatan khusus di rumah ini diduduki oleh Didukh, dipelihara dengan hati-hati dari saat pemotongan rumput kering, di mana batang pelbagai bijirin dimasukkan, seperti gandum, rai, gandum, serta jerami bau lembut. Mereka menyanyikan lagu Krismas di meja, mengingat semua hal baik yang terjadi pada tahun lalu, dan saling mengharapkan kesihatan dan kebahagiaan.

Minggu sebelum Great Lent bertepatan dengan percutian kafir ketika melihat musim sejuk dan bertemu musim bunga, jadi perayaan Shrovetide selalu dibezakan dengan keseronokan istimewa, kerana terdapat 7 minggu lebih awal daripada sekatan makanan, pemikiran dan tindakan yang teruk. Pancake, atribut Shrovetide yang sangat diperlukan, mempunyai makna ritual: bulat, kemerahan, panas - mereka adalah simbol matahari, yang menyala lebih cerah dan terang, memanjangkan hari. Di Ukraine, bersama dengan penkek, ladu dengan keju kotej sangat digemari. Perayaan besar-besaran dan keseronokan diadakan pada hari Ahad. Selain itu, pada hari ini, adalah kebiasaan untuk meminta pengampunan dari semua saudara dan jiran untuk membersihkan diri dari semua pemikiran buruk..

Paskah adalah percutian Ortodoks utama. Pada hari ini, jiwa orang percaya dipenuhi dengan kegembiraan yang terang, ini difasilitasi oleh alam, yang telah melepaskan belenggu tidur musim sejuk dan, selaras dengan kegembiraan Universal, memenuhi kebangkitan Kristus. Tidak biasa tidur pada malam Paskah, pada waktu malam setiap orang pergi ke gereja untuk perkhidmatan sepanjang malam. Di dalam bakul yang indah, mereka membawa pelbagai makanan untuk penyucian, dan ketika kembali, mereka mula berbuka puasa. Apa sahaja jenis masakan di atas meja, anda harus memulakan makan malam perayaan anda dengan Pasca's Roti Paskah. Pada hari ini, setiap orang Kristian Ortodoks menyambut orang lain dengan kata-kata "Kristus Bangkit!" dan menerima sebagai tindak balas pengesahan kata-kata ini "Benar-benar Bangkit!".

Percutian Slavia kuno Ivan Kupala untuk menghormati matahari disambut pada hari matahari musim panas berdiri. Ia dipenuhi dengan ritual yang berkaitan dengan air, api dan ramuan. Pada hari ini, berani mati melompati api, dan pada tengah malam mereka mencari bunga pakis untuk mendapatkan kemampuan untuk melihat masa depan dan memperoleh kekayaan yang tidak terhitung. Penjaga keluarga keluarga dan karangan bunga menenun. Pada awal pagi gadis dan wanita pergi ke hutan atau ke ladang, berbicara rumput di sana untuk kesihatan orang yang mereka sayangi dan saudara-mara, melompat dengan rumput di atas api dan kemudian menenun karangan bunga rumput ini untuk suami dan mereka sendiri. Gadis-gadis yang belum berkahwin melemparkan karangan bunga mereka ke air: ke tebing mana dia akan bersarang - di sana gadis itu akan pergi dan berkahwin.

Keluarga untuk orang Ukraine sangat penting, itulah sebabnya tradisi perkahwinan, upacara perkahwinan dan pembaptisan diperhatikan dengan sangat berhati-hati. Upacara perkahwinan dimulakan dengan upacara perjodohan: pengantin lelaki menghantar orang tua, orang tua yang dihormati, yang meminta tangan pengantin perempuan. Sekiranya mendapat persetujuan, gadis itu mengeluarkan tuala bersulam, dan "garbuz" - sekiranya ditolak. Beberapa hari sebelum perkahwinan, roti ritual tradisional - sebuku roti - dipanggang. Pada hari perkahwinan, yang muda pergi ke yang muda, di mana wang tebusan diperlukan dari dia di halaman. Setelah upacara perkahwinan gereja, untuk merayakan, menurut tradisi, mereka pergi ke rumah orang muda, dan setelah makan malam perayaan, wanita muda itu membuka jalinan dan mengikat tudung, sebagai tanda bahawa dia sudah menjadi wanita yang sudah menikah. Perayaan, permainan dan lagu sering diteruskan pada keesokan harinya..

Tradisi, adat dan ritual Ukraine

Abstrak: Tahun Ukraine dalam adat rakyat

Kitaran musim sejuk (bermula dari Tahun Baru)

  • 1 Januari - Tahun Baru
  • 2 Januari - Hari Saint Gnat
  • 6 Januari - Petang suci
  • 7 Januari - Kelahiran Kristus
  • 13 Januari - Malanka, Petang murah hati, kutya yang murah hati
  • 14 Januari - Percutian Vasil, Tahun Baru yang lama
  • 18 Januari - Petang Suci Kedua, Kutya Lapar
  • 19 Januari - Epiphany
  • 20 Januari - Perayaan Yohanes Pembaptis
  • 15 Februari - Mesyuarat
  • 1 Mac (tentatif) - Maslenitsa
  • 14 Mac - "Evdokia"
  • 22 Mac - "Empat Puluh Orang Suci"
  • 19 April (tentatif) - Paskah
  • 7 April - Pengumuman. Perayaan Theotokos yang Maha Suci
  • 8 April - Perayaan Penginjil
  • 21 April - Ahad Palm
  • 22 Mei - Hari St. Nicholas the Wonderworker
  • 6 Jun (tentatif) - Kenaikan Tuhan.
  • 16 Jun (tentatif) - Trinity (Percutian Hijau, Pentakosta)
  • 7 Julai - Ivana Kupala
  • 12 Julai - Peter dan Paul
  • 2 Ogos - Hari Nabi Elia
  • 14 Ogos - Makoveya (Makoveya).
  • 19 Ogos - Penyelamat Besar
  • 28 Ogos - "Andaian"
  • 14 September - "Benih"
  • 21 September - "Yang Paling Murni Kedua"
  • 27 September - "Pemuliaan Salib Suci"
  • 14 Oktober - Perayaan Perlindungan Perawan Suci
  • 21 November - Hari St Michael

Kitaran musim sejuk (akhir tahun)

  • 4 Disember - Perayaan Pengenalan (Ketiga Paling Murni)
  • 13 Disember - Hari Andrew yang Dipanggil Pertama
  • 19 Disember - Hari St. Nicholas
  • 22 Disember - Hari St. Anne
  • 25 Disember - Cuti Solstis Spiridon

Selama berabad-abad, orang Ukraine telah mengumpulkan harta dan adat istiadat yang signifikan, memperkaya budaya mereka dan menyebarkannya dengan teliti dari generasi ke generasi, belajar memahami alam semula jadi, untuk menarik kekuatan, kecantikan dan kesihatan dari pangkuannya; dan mengarahkan semua kreativiti untuk memperkuat keluarga, membesarkan anak-anak.

Pakaian wanita tradisional Ukraine

Tradisi Ukraine Barat - Perkahwinan

Upacara perkahwinan memainkan peranan penting dalam mewujudkan keluarga Ukraine yang kuat, di mana cinta, rasa hormat, kebahagiaan dan kemakmuran berkuasa.

Di majlis perkahwinan inilah asas-asas kesejahteraan keluarga baru dan kesihatan anak-anak masa depan diletakkan melalui tindakan ritual. Itu adalah nazar, yang disertai dengan ritual, lagu, tarian dan keinginan. Baca lebih lanjut dalam artikel "Perkahwinan Ukraine - ritual dan tradisi"

1 Januari - Tahun Baru. Bagaimana Cossack membahagikan tanah dan sungai pada Tahun Baru

Pada Malam Tahun Baru, Cossack Ukraina berkumpul (kozak Ukraina; kozak Polandia), setiap orang yang tinggal di dekat sungai, memancing dan memburu di tempat-tempat terdekat, bangun setelah gelap dan mula berpakaian dengan pakaian perayaan.

Hari ini adalah salah satu yang paling penting dalam tahun ini dan semua Cossack, berubah, bergegas ke gereja matin. Setelah berakhirnya pujian dan kesyukuran kepada Tuhan, Zaporozhye Cossack bersurai ke "kurens", di mana, setelah berdoa "di hadapan gambar," mereka saling berlegar (mengucapkan selamat). Kemudian, untuk sementara waktu, menanggalkan pakaian luar mereka, mereka duduk di meja, yang disebut meja keju, meninggalkan tempat di sudut di bawah gambar "kuren ataman". Dari jalan pada saat itu terdengar suara timpani melodi, yang memanggil Zaporozhye Cossack ke dewan.

Terdapat banyak perkara yang perlu dilakukan, perlu mengagihkan semua harta tanah untuk tahun yang akan datang dan siapa yang bertanggungjawab untuk apa. Ini adalah bagaimana wilayah Zaporozhians dibahagikan di sepanjang sungai dari Dnieper, di mana terdapat jeram, ke mulut Bug dan dari muara Samara ke hulu Konka. Gurt membuat keputusan sama ada mereka akan meninggalkan ketua atau sudah waktunya untuk memilih mandor baru, yang akan dilantik sebagai hakim, esaul, kerani.

6 Januari - Petang suci

Persiapan untuk Krismas bermula sebaik sahaja Tahun Baru. Wanita menjadikan rumah itu cantik, mencuci pakaian, lelaki mengumpulkan kayu bakar dan membaiki kenderaan kuda. Lelaki berkumpul secara berasingan berkongsi peranan untuk adegan kelahiran, dan gadis-gadis itu membuat hiasan rumah: didukhs, landak, labah-labah.

Labah-labah telah lama dianggap sebagai tetamu selamat datang di rumah, kerana mereka "mendirikan dunia". Juga, menurut legenda, nyonya rumah tidak boleh mengusir labah-labah dari rumah sebelum makan tengah hari, atau dia akan kehilangan sensasi seleranya dan dia tidak akan dapat memasak makanan. Mereka membuat "labah-labah" biasanya di Gnat - 2 Januari. Gadis-gadis itu memotong jerami dari batang rai terpilih dengan pelbagai saiz. Tangan giris yang mahir membentuk kotak dan rhombus dengan meregangkan benang di dalam jerami. Tokoh terbesar diletakkan di tengah-tengah "labah-labah". Dari sisi, yang lebih kecil diperkenalkan kepadanya. Pada malam Krismas "labah-labah" digantung pada rambut panjang yang kuat dari ekor kuda ke langit-langit di tengah rumah.

Walau bagaimanapun, simbolisme tradisional Ukraine yang paling popular untuk cuti Krismas adalah Didukh. Ia dibuat dari kuli atau lembaran zhinkovy pertama (yang terakhir kadang-kadang disebut syurga-syurga). Bahagian atas karangan bunga menyerupai selubung berbentuk kerucut dengan banyak telinga. Ranting-ranting, dan di belakangnya bundel berkumpul, dilicinkan dari atas, dilapisi dengan pita berwarna, kertas atau bunga kering sesuai selera anda. Di kamar Didukh atau Sheaf-Paradise, mereka memakai malam Kuti yang Kaya dan dia memenuhi perannya sepanjang cuti Krismas dan sama sekali tidak kalah dengan pohon Krismas moden. Malangnya, hari ini tradisi ini hampir hilang. Pada malam Kuti yang Pemurah (13-14 Januari), Didukh dibawa keluar dari rumah. Kadang-kadang dibakar di halaman, dalam kes lain pokok buah diikat untuk penuaian yang baik.

7 Januari - tradisi orang Ukraine untuk Krismas

Itu akan tiba sebelum anda bertiga dalam satu lawatan, Oh, hari perayaan pertama adalah Krismas Suci, dan hari perayaan lain ialah Saint Basil,
Dan percutian ketiga - Air Suci.

Carols Ukraine

Carols adalah lagu ritual yang telah dipersembahkan di Ukraine sejak zaman kuno. Nama itu dikaitkan dengan Dewa kafir yang disebut "Kolyada" - Dewa Matahari. Pagan "Kolyada" (Kolo Ukraine, roda, Matahari) - melambangkan pembaharuan dunia, kebaikan, kesucian dan kesucian. Dahulu waktu (sebelum kelahiran Kristus) Kolyada seharusnya memulakan lingkaran baru Matahari (Svarog) - iaitu Tahun Baru. Setelah penerimaan agama Kristian di Ukraine, "Kolyada" mulai bermaksud cuti kedatangan Krismas.

Proses caroling itu sendiri terdiri daripada para peserta dari rumah ke rumah, menyanyikan puji-pujian kepada Tuhan dan menyebarkan ucapan selamat untuk Tahun Baru kepada jiran-jiran. Sebagai balasan, setelah lagu-lagu itu, mereka menerima "rasa terima kasih" dalam beg dan membahagikannya kepada semua penyanyi..

Langit dan bumi adalah kemenangan. Malaikat dan orang senang meraikannya. Kristus dilahirkan, Tuhan menjelma, Malaikat tidur, raja menang, Poklin viddaut, penggembala gembala, "Keajaiban, keajaiban!" - lihat.

13-14 Januari - petang Malanka dan Vasiliev

Pada awal abad ke-18, mereka memutuskan untuk menangguhkan perayaan Tahun Baru hingga 14 Januari. Pada malam percutian besar ini, adalah kebiasaan bagi orang Ukraine untuk menghormati "Malanka", bahawa pada suatu malam yang murah hati dia akan datang bersama Vasil, memberitahu tuan rumah mengenai acara yang akan datang dan tinggal sebentar..

Malam kenabian disebut "petang Vasilyev", ketika gadis-gadis itu bertanya-tanya tentang masa depan dan pertunangan mereka. Malam itu istimewa, semua jiran yang datang untuk berdamai di tempat sampah, dan para pemuda yang menerima labu dari gadis kesayangan mereka, pergi berharap pada malam itu menyentuh dan mengubah keputusan pengantin perempuan. Mereka percaya bahawa pada malam 13-14 Januari, "rahsia surga terungkap" dan ada kemungkinan untuk bertanya kepada Tuhan tentang apa saja.

Shchedrivki

Menurut tradisi, lelaki-lelaki itu pergi dari rumah ke rumah dan menyanyi kepada tuan rumah. Shchedrivki adalah lagu-lagu ritual yang menyanyikan pujian pemilik rumah, keluarganya dan menginginkan hasil panen pada tahun yang akan datang. Kemurahan hati disertai dengan muzik dan tarian, jenaka, pantomim.

Oh, kelabu dan zozulenka.
Petang yang murah hati, selamat petang,
Mari buat orang sihat!

6-7 Julai - Ivana Kupala. sejarah percutian

Pada malam dari 6 hingga 7 (mengikut kalendar baru), orang-orang Ukraine mengadakan perayaan di Ivan Kupala. Mereka percaya bahawa pada malam yang ajaib ini, roh-roh jahat yang gelap di dalam hutan hidup semula dan oleh itu adalah penting untuk berjaga-jaga. Anda tidak boleh tidur malam ini - menurut kepercayaan nenek moyang kita, semua kekuatan gelap hidup - manusia serigala, duyung dan penyihir. Sekiranya anda tidak berenang di takungan, kerana duyung, putri duyung dapat menyeret seseorang ke dalam air. Dan anda tidak boleh menjual, memberi, meminjam - ini adalah kemiskinan.

Baru pada malam istimewa ini, kochedyzhnik - bunga kebahagiaan - mekar di semak pakis. Mereka percaya bahawa orang yang menjumpai dan memetik bunga yang indah ini akan dengan mudah menerima semua pengetahuan, kekayaan, perlindungan dari kekuatan gelap, dapat menawan mana-mana gadis, lelaki, selalu mendapat hasil panen terbaik dan mempunyai kekuatan ajaib untuk melakukan apa sahaja dengan tangan yang memilih bunga pakis. Gadis-gadis itu harus mengumpulkan dua belas jenis tumbuhan dan tumbuh-tumbuhan, menenun karangan bunga dan menurunkannya ke dalam air. Sekiranya karangan bunga itu tenggelam, ini bermakna gadis itu tidak akan berkahwin tahun ini; dan jika karangan bunga itu berlayar dari pantai, maka pengantin lelaki sangat dekat.

Pada waktu matahari terbenam, orang muda yang belum berkahwin membuat api besar dan pasangan, berpegangan tangan, melompat ke atas api. Mereka percaya bahawa lelaki dan gadis itu akan bersama sekiranya mereka melompati api tanpa membuka tangan. Lelaki yang sudah berkahwin dilarang mengambil bahagian kerana lelaki dan perempuan pada malam itu saling berpandangan dan mula bertemu.

Hari ini tradisi rakyat Ukraine kembali hidup. Datang ke Ukraine dan pastikan anda melihat sendiri!

20 adat dan tradisi Ukraine kuno yang mengejutkan

Seks pranikah, menari dengan si mati, ramuan sihir. Ini adalah tradisi orang Ukraine yang tidak diketahui oleh semua orang. Di beberapa tempat, orang saleh kita melakukan ritual sedemikian sehingga sukar untuk tidak terkejut.
Saluran 24 telah mengumpulkan 24 tradisi Ukraine untuk anda, yang sungguh mengagumkan!

Gadis mengaku lelaki

Sehingga abad ke-17, gadis-gadis Ukraine boleh menjadi yang pertama mengaku lelaki. Jurutera dan kartografer Perancis Guillaume Levasseur de Beauplan mengingatkan tentang tradisi "liar" dalam "Penerangan Ukraine".
Gadis itu pulang ke rumah lelaki yang dengannya dia jatuh cinta, dan di hadapan semua kerabatnya menawarkan diri untuk berkahwin. Untuk menolak seorang gadis dianggap pertanda buruk. Oleh itu, mereka terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada kehidupan bujang yang bahagia..

Antara pelukan dan seks

Pada perhimpunan tersebut, tradisi dibentuk yang membolehkan orang muda berkomunikasi "lebih dekat".

Anak lelaki dan perempuan bujang berkumpul untuk pesta malam (kebanyakannya di rumah janda, yang sepatutnya menjaga mereka). Di sini mereka makan, minum, bermain permainan, dan kemudian terlibat dalam "pritula".

Pasangan yang terbentuk pergi tidur bersama dan melakukan "separuh seks", iaitu untuk menjaga keselamatan gadis itu. Namun, ini tidak selalu berlaku, selalunya gadis-gadis itu hamil dan tidak memahami bagaimana ia berlaku. Terdapat bukti bahawa 45.6% gadis yang pergi ke pesta malam kehilangan keperawanan mereka sebelum berkahwin.

Malam di Kupala dibenarkan

Ivana-Kupala adalah percutian penyatuan manusia dengan alam semula jadi. Dan, seperti yang mereka katakan, adalah wajar - tidak memalukan, oleh itu, pada hari ini, lelaki dan perempuan membiarkan diri mereka melanggar undang-undang, tetapi sangat semula jadi.
Gadis-gadis itu menganyam karangan bunga dan membuangnya ke dalam air atau api, jika lelaki itu mengeluarkan karangan bunga itu, gadis itu terpaksa menciumnya. Di samping itu, gadis itu harus menghabiskan sepanjang malam dengan lelaki berpasangan. Dan anda tidak pernah tahu apa yang boleh berlaku antara orang muda di tengah malam di hutan ketika mencari bunga pakis tanpa pengawasan orang dewasa yang ketat...
Kupala dirayakan di Ukraine hingga sekarang: dengan karangan bunga, lagu dan tarian telanjang di sekitar api.

Gelas keperawanan

Adat Hutsul kuno, yang memecah lebih dari satu kehidupan seorang wanita muda, digambarkan oleh penulis Maria Matios.
Sehari selepas malam perkahwinan pertama, di hadapan semua tetamu, pemuda itu membuat ucapan terima kasih kepada ayah pengantin perempuan. Si ayah menghampiri meja tempat pemuda itu duduk. Pemuda itu mengambil gelas kayu dengan tangan kanannya, menutup bahagian bawah dengan jari telunjuknya, berkata roti bakar "Saya minum kepada anda, ayah" dan minum tanpa melepaskan bahagian bawah.
Selepas itu, alkohol dituangkan untuk ayah pengantin perempuan. Sekiranya pengantin perempuan itu suci, gelas itu tidak mempunyai lubang di bahagian bawah. Sekiranya keperawanan pengantin perempuan dilanggar sebelum perkahwinan, pengantin lelaki memberikan ayahnya gelas dengan lubang dan ayah menuangkan sendiri minuman di hadapan semua tetamu.

Persahabatan menolong pengantin lelaki pada malam perkahwinannya

Malam perkahwinan pertama pengantin baru adalah hiburan untuk semua tetamu. Semasa pasangan itu melakukan hubungan seks untuk pertama kalinya, para tetamu berdiri di pintu dan menyanyikan lagu-lagu tidak senonoh. Pengantin baru tidak lebih dari setengah jam untuk membelai.
Sudah tentu, ini tidak menjadikan semua lelaki berada dalam mood yang tepat. Oleh itu, jika pengantin lelaki tidak dapat mengatasi, persahabatan penatua membantu dia. Lebih-lebih lagi, ia sering menjadi saudara terdekat pengantin lelaki, dan dalam beberapa kes, bapa pengantin lelaki menolong. Sekiranya mereka tidak melakukan ini, pengantin perempuan dilucutkan keperawanannya oleh jodoh... dengan jarinya!

Keperawanan dipamerkan

Selimut atau baju berlumuran darah setelah hubungan seks pertama pengantin perempuan dibawa keluar untuk dilihat oleh semua orang. Sekiranya pengantin perempuan sudah "dimulakan" dia akan mendapat cap seumur hidup.

Wanita dan darah

Orang Ukraine menganggap darah haid tidak bersih. Pada masa ini, wanita terpaksa tinggal di rumah. Mereka tidak diizinkan mengurus rumah tangga, tidak melahirkan, atau bahkan untuk pengebumian..

Oleh kerana tidak ada seluar dalam, darah hanya menetes ke bawah kaki dan mencemari baju..
Darah yang keluar semasa kelahiran anak dianggap tidak bersih. Seorang wanita setelah melahirkan selama 40 hari tidak keluar berjumpa orang.

Faraj adalah saluran ke dunia lain

Darah semasa haid dianggap berbahaya bagi lelaki. Faraj, dari mana darah mengalir, dianggap sebagai saluran ke dunia lain, yang dapat menarik dan menggigit.

Susahkan suami dengan darah

Walaupun nenek moyang kita menganggap darah semasa haid kotor - ia digunakan untuk mantra cinta! Adalah dipercayai bahawa jika anda mencampurkan darah seorang lelaki sebelum minum, maka anda boleh menyihirnya seumur hidup.

Tangkai darah

Memburu di pergunungan selalu berbeza dengan memburu di kawasan lain. Penduduk gunung telah lama menghormati binatang itu. Pemburu masih mematuhi beberapa adat yang pelik..
Ketika haiwan itu dibunuh, pemburu melintasi dirinya sendiri, melepaskan topinya dan berlutut di hadapannya.
Sekiranya perburuan terjadi di hutan oak, maka ranting oak dilapisi dengan darah binatang yang dibunuh dan dimasukkan ke dalam topi pemburu.

Pintu bumbung

Pada Andrey, para lelaki berhak membuat kerugian, tanpa hukuman. Sebelum ini, lelaki yang berada di dekat rumah kanak-kanak perempuan menjalar jalan dengan benang, meletakkan haiwan yang disumbat. Dan paling sering (tradisi ini bertahan hingga hari ini) mereka membuang pintu pagar dan menyembunyikannya di dekatnya, misalnya, melemparkannya ke atas bumbung.

Telur yang akan mencari harta karun

Pada malam Paskah, orang Ukraine berusaha untuk tidak tidur. Dipercayai siapa yang tertidur malam itu - sepanjang tahun akan mengantuk.
Oleh itu, semasa kami tidak tidur, kami bersenang-senang dengan yang terbaik. Nenek moyang kita percaya bahawa pada malam Paskah telur merah akan membantu mencari... harta karun! Dipercayai bahawa telur, pemanasan di tangan, menunjukkan harta karun. Namun, upacara ini disebut berbahaya.

Brownie dipakai di bawah lengan

Kehidupan Hutsuls selalu dikaitkan dengan kepercayaan pada roh, kekuatan dunia lain, penyihir, dan sejenisnya. Tetapi perwakilan etnos gunung ini tidak hanya mempercayai dan melindungi diri mereka dari kekuatan misteri, tetapi juga mengangkat mereka sendiri.!
The Hutsuls percaya bahawa gazdivnik (brownie) boleh dikeluarkan dari telur nota kaki dari ayam hitam. Mereka membawa telur seperti itu di bawah ketiak mereka selama 9 hari. Sifat sehari-hari ini disebut "khovanets", "antipka," hamba.

Lingkaran dari roh jahat

Di Transcarpathia, ramuan ajaib sedang dikumpulkan di Yuri. Pada waktu petang, setiap ramuan mesti disentuh dengan tongkat supaya para penyihir tidak membahayakannya.

Mereka tidur betul-betul di sebelah ramuan. Untuk sebab tertentu, mustahil untuk menyalakan api, tetapi anda perlu mengelilingi diri anda untuk melindungi diri anda dari kekuatan najis. Dan pada waktu pagi mereka mula mengumpulkan ramuan dan di depan semua orang mereka berkata: "Saya mengambil ramuan yang saya tidak tahu", sehingga ia tidak disukai ". Pulang dengan ramuan, anda mesti mengelakkan semua jenis perjumpaan.

Baju bersulam "disegel"

Vyshyvanka adalah identiti orang Ukraine. Ia dipakai pada hari kerja dan hari cuti. Tetapi ketika nenek moyang kita adalah takhayul, sulaman itu "dimeteraikan" dari roh-roh jahat. Untuk ini, simetri patah pada sulaman. Nenek moyang kita percaya bahawa ia dapat menolong mereka.

Makan dari satu pinggan

Pada malam Krismas, ada tradisi ketika semua ahli keluarga makan pinggan dari pinggan yang sama. Dalam beberapa keluarga tradisi ini telah dipelihara..

Kapak dan ketakutan

Pada malam Krismas, dan kadang-kadang pada Tahun Baru, pemilik rumah menakutkan pokok itu. Untuk melakukan ini, dia mengambil kapak dan mengayunkannya pada pohon yang melahirkan dengan teruk. Tetapi dia tidak menusuknya, tetapi hanya menakutkannya. Salah seorang ahli keluarga terpaksa berdiri untuk pokok itu dan mengikatnya dengan tali jerami.
Di beberapa kawasan, pokok-pokok digoncang dan ditutup dengan adunan. Ini semestinya membantu menghasilkan.

Hay di lantai

Untuk Krismas, rumput kering atau jerami diletakkan di lantai rumah. Oleh itu, mereka berjalan sepanjang hari ketiga Krismas atau subuh pada Tahun Baru. Selepas itu, rumput kering itu dibakar dan dibakar di jalan, di pintu pagar atau di kebun. Kadang-kadang mereka melompat ke atas api ini.

Permainan pengebumian

Hutsuls adalah orang yang istimewa, jadi pengebumian mereka juga tidak seperti kumpulan etnik lain.
Almarhum disimpan di sini selama dua hari, pada hari ketiga mereka dikebumikan. Pada waktu malam, kerabat dan jiran berkumpul di sekitar si mati, petugas membaca mazmur, dan setelah semua orang diperlakukan... vodka.
Yang terdapat dalam tradisi pemakaman Hutsul adalah apa yang disebut "pir". Ini adalah permainan yang dimainkan oleh orang muda semasa pengkebumian, serupa dengan permainan yang dimainkan semasa perayaan musim bunga dan perkahwinan..

Kambing dengan si mati

Dalam kehidupan penduduk Carpathian dan wilayah Carpathian, ada juga tradisi untuk bermain permainan dengan orang mati. Untuk ini, khususnya, model kepala kambing digunakan, yang dipakai pada tiang, mirip dengan yang dipakai di Melanka.
Mereka juga menyanyi dan menari, melihat orang mati dalam kehidupan lain.

Si mati yang minum air

Penduduk dataran tinggi di depan rumah tempat si mati berbaring, menyalakan api dan meletupkan trembita.
Mereka tidak minum air di rumah, kerana dipercayai bahawa jiwanya dapat minum. Sekiranya seseorang ingin duduk di bangku, dia meletupkannya agar tidak menghancurkan jiwa si mati.

Kelirukan jalan dengan sekelip mata

Pendaki gunung yang sama membawa keranda keluar dari rumah untuk mengelakkan si mati menemui jalan pulang. Almarhum diusung dengan kaki pertama melalui pintu belakang. Kemudian mereka mengetuk keranda tiga kali di ambang rumah sehingga si mati mengucapkan selamat tinggal kepada nenek moyang mereka dan tidak pernah kembali.
Ketika keranda dibawa keluar dari rumah, periuk baru pecah di tempat dia berdiri. Dan jalan di mana si mati dibawa dengan ditaburkan dengan rai dan barli sehingga tidak ada orang lain yang meninggal di rumah..

Berkelah kubur

Walaupun agama Kristian dan gereja meminta untuk tidak melakukan ini, ada tradisi "berkelah" di tanah perkuburan. Pada pelbagai hari cuti, makanan dan juga alkohol dibawa ke kubur. Semua ini diatur dan diserahkan kepada si mati. Di samping itu, saudara mara minum di atas kubur.

Apa yang dinyanyikan oleh shedrik eksklusif

  • Facebook
  • Twitter

Orang Ukraine adalah kumpulan etnik ketiga terbesar di Rusia. Secara keseluruhan, kira-kira lima juta wakil kewarganegaraan ini tinggal di negara kita..

Walaupun dalam beberapa tahun kebelakangan ini muncul beberapa versi asal orang yang agak eksotik, sejarawan dan etnografer yang diakui sebulat suara: Rusia, Ukraine dan Belarus mempunyai nenek moyang yang sama - orang Slavia Timur. Sejumlah sumber juga menyebutnya Rusyns ("The Kale of Bygone Years") dan Rusichs ("The Lay of Igor's Regiment"). Akar Slavia biasa, persamaan budaya, sejarah kejiranan yang berabad-abad lamanya dalam kerangka satu negara besar - semua ini dari segi tradisi membawa orang Rusia dan Ukraine lebih dekat seperti tidak ada wakil lain dari pelbagai bangsa. Di kalangan akademik, dipercayai bahawa nama kewarganegaraan itu berasal dari kata Rusia Lama "oukraina": ini adalah bagaimana tanah perbatasan disebut di Rusia, dan penduduknya, masing-masing, disebut Oukrain, dan kemudian - Ukraine.

Bahasa Ukraine berada di tempat ketujuh dari segi kelazimannya di wilayah Persekutuan Rusia, Perpustakaan Sastera Ukraine beroperasi di Moscow.

Pada masa yang sama, di Rusia tidak ada sedikitpun diaspora Ukraina yang terpencil atau, lebih-lebih lagi, kawasan kantong: Ukraine dan Rusia hidup dalam keadaan baik. Terutama terdapat banyak wakil negara ini di wilayah selatan dan timur jauh negara ini..

Budaya dan tradisi orang Ukraine

Budaya rakyat Ukraine sangat berkaitan dengan ritual dan tradisi keagamaan. Banyak adat dan takhayul dikaitkan dengan fenomena alam, kalendar pertanian. Untuk meyakini hal ini, sudah cukup untuk membaca semula karya awal Nikolai Vasilyevich Gogol, yang dilahirkan dan dibesarkan di wilayah Poltava Empayar Rusia. Lagu-lagu musim sejuk dan rusuhan pemuda yang menggembirakan pada malam Ivan Kupala bergantian dalam kisah-kisahnya mengenai kitaran "Petang di Ladang dekat Dikanka" dengan motif mistik dan dongeng kepercayaan rakyat.

Ritual keluarga adalah bahagian penting dari tradisi dan adat rakyat Ukraine. Perayaan yang paling disayangi dan dihormati adalah perkahwinan. Suatu ketika dahulu, kanak-kanak perempuan bersedia untuk acara penting ini sejak usia dini. Pada masa yang sama, pengantin masa depan mula mengimpikan pertunangan mereka dan membayangkan "bagaimana keadaannya".

"Kitaran" perkahwinan dimulakan dengan perjodohan tradisional: pengantin lelaki dan saudara lelakinya pergi untuk berkenalan dengan saudara-mara isteri masa depan lebih awal. Mereka membawa sepotong roti bersama mereka, yang, sesuai, akan dipotong oleh pengantin perempuan. Sekiranya dia menolak, saudara-mara isteri mengeluarkan labu untuk jodoh..

Pertunangan Ukraine juga berlaku mengikut ritual orang-orang tertentu: tangan pengantin baru diikat di atas gandum yang dituai atau roti yang baru dibuat. Roti itu melambangkan kesejahteraan dalam keluarga masa depan. Dan agar keluarga muda itu pasti tidak mengetahui kesedihan, pembuatan roti perkahwinan hanya boleh dipercayai oleh wanita yang sudah berkahwin dengan senang hati..

Pengantin baru mengundang tetamu ke perayaan itu secara peribadi, dan dengan cara yang agak rumit: pengantin perempuan pergi ke rumah rakan-rakannya dan memberi mereka biskut. Dan mereka segera menebak - ia akan melangsungkan perkahwinan. Teman wanita juga tidak keluar bekerja: mereka menenun karangan bunga yang dipersembahkan kepada pengantin lelaki.

Banyak tradisi dan tanda-tanda Ukraine dikaitkan dengan kelahiran anak-anak. Contohnya, gadis hamil tidak boleh melihat ular dan berjumpa dengan orang sakit, menjahit atau membeli pakaian untuk anak yang belum lahir terlebih dahulu. Sememangnya, dari masa ke masa, peraturan yang sekali mengikat telah melembutkan. Dan ada yang hilang sepenuhnya. Jadi, sekali 40 hari pertama selepas kelahiran, dilarang menunjukkan bayi itu kepada lelaki, termasuk ayahnya..

Cuti rakyat Ukraine

Seperti orang-orang Slavia lain, paganisme dan Ortodoksi terjalin dalam tradisi perayaan orang-orang Ukraine.

Salah satu cuti pagan utama - hari Ivan Kupala yang berkaitan dengan hari solstis - disambut pada malam 7 Julai. Gadis-gadis melemparkan karangan bunga di air sungai dan takungan dan menari di sekitar api malam yang besar, yang pada saat puncak percutian, seluruh syarikat yang jujur ​​melompat.

Cuti musim sejuk orang Ukraine bermula pada bulan Disember: 19.12 dirayakan pada hari St Nicholas, penghormatan yang berasal dari tradisi Empayar Rom. Lama kelamaan, di Eropah Barat, Saint Nicholas "dilahirkan semula" menjadi Santa Claus, yang memberikan hadiah pada malam Krismas.

Pada masa Krismas, sudah lama menjadi kebiasaan untuk menebak, merujuk pada kekuatan alam di luar kendali manusia. Ingatan seorang suci Kristian kuno yang lain dikaitkan dengan tarikh yang jatuh pada Tahun Baru Lama yang moden. Pada 13 Januari, Ukraine menghormati Melania the Younger (Rom). Pada hari ini, kanak-kanak dan remaja pulang ke rumah dan "melankise": mereka menyanyikan lagu, menari, menggambarkan adegan lucu, menerima gula-gula atau hadiah kecil dari orang dewasa sebagai balasan.

Fakta menarik mengenai orang Ukraine

Bahasa Ukraine dianggap sebagai bahasa yang paling indah dan menyenangkan. Pada pertandingan bahasa, yang diadakan pada tahun 1934 di Perancis, ia menduduki tempat kedua, setelah bahasa Itali, menurut kriteria melodi dan tempat ketiga, setelah bahasa Perancis dan Parsi, dalam struktur leksik-fonetik dan leksikal..

Lagu Krismas rakyat Ukraine "Shchedryk", yang dikenal dalam versi bahasa Inggeris sebagai "Carol of the Bells", mendapat populariti di seluruh dunia dalam susunan muzik komposer Nikolai Leontovich. Lagu ini masih mendapat permintaan ramai di pawagam. Anda boleh mendengarnya, misalnya, dalam filem "Harry Potter and the Prisoner of Azkaban", "Die Hard - 2", "Home Alone" dan "Home Alone - 2", dan tafsiran lucu muncul dalam siri animasi Amerika yang popular: "South Park", Lelaki Keluarga, The Simpsons.

Menurut Guinness Book of Records, instrumen angin tangan terpanjang adalah trompet trembita Ukraine. Panjangnya boleh mencapai 3 meter, berat purata 1.5 kilogram.

Tugu untuk penyair Ukraine Taras Shevchenko dipasang di 1200 bandar di seluruh dunia.

Rata-rata, seorang warga Ukraine makan 18 kg daging babi setiap tahun.

Selalunya, perkataan dalam bahasa Ukraine bermula dengan huruf "п", lebih jarang - dengan "ф" dan "г '".

Adat dan tradisi Ukraine

Tradisi di Ukraine menarik dan asli, tetapi pada masa yang sama pelbagai dan meluas! Tradisi Ukraine telah terbentuk selama berabad-abad. Oleh itu, di sebalik "kebudayaan" budaya dan sejarah negara yang agak muda, kita dapat mengekalkan kesinambungan rohani, dan kita mengetahui undang-undang, adat dan tradisi Ukraine yang tidak bertulis..

Adat dan tradisi Ukraine

"Kebiasaan" dan "kebiasaan" dalam bahasa Ukraine adalah perkataan yang sama. Mereka adalah komponen utama dalam kehidupan seharian kita, yang kita serap dengan susu ibu, dengan nyanyian nenek kesayangan kita atau dengan legenda yang sangat kaya dengan tanah kita. Dan kami dengan senang hati berkongsi dengan para tetamu kebiasaan Ukraine yang ceria di negara ini, menjemput mereka ke perayaan kebangsaan di Maslenitsa atau Ivan Kupala, mempersembahkan lagu-lagu perkahwinan yang sangat indah, jimat atau tuala bersulam, mengangkat setumpuk roti atau memperlakukan mereka dengan makanan ritual yang lazat - pancake, kutya, Paskah Kek Paskah.

Tradisi di Ukraine berkait rapat dengan kehidupan seharian, kalendar dan keagamaan. Dan ini cukup semula jadi. Bagaimanapun, banyak tradisi dan peristiwa Ukraine, seperti tradisi banyak orang, dikaitkan dengan kalendar pertanian. Lagu-lagu musim sejuk atau lagu-lagu sambutan musim bunga yang menggembirakan telah lama menemani karya bermusim. Tidak mungkin membayangkan kerja keras tanpa ritual sihir rumah tangga, dan berehat tanpa penyamaran, hiburan atau ucapan selamat dan pusingan. Keramahan dan keceriaan semula jadi diturunkan dari generasi ke generasi dengan tepat melalui adat kebiasaan Ukraine ini..

Keluarga sangat penting bagi orang Ukraine. Dan tentu saja, asal usul dan keberadaannya disertai dengan banyak ritual dan upacara Ukraine, adat dan tradisi Ukraine. Menghantar jodoh dan pertunangan, pujukan dan penutup (peralihan dari kehidupan gadis ke kehidupan berkahwin), pesta bujang atau kereta api perkahwinan, jemputan dan perjalanan perkahwinan dengan banyak tebusan pengantin - hampir semua komponen ceria ini dinikmati oleh sezaman kita. Ngomong-ngomong, gadis-gadis kita sangat, seperti yang mereka katakan sekarang, bertoleransi: jika mereka tidak menyukai bakal suami mereka, maka, menurut kebiasaan Ukraine, mereka akan membawa labu ke jodoh. Dan orang muda sangat menghormati ibu bapa mereka sehingga mereka tunduk kepada mereka tiga kali setelah memberikan roti dengan garam. Dengan kata lain, kita hanya menyebut upacara perkahwinan "menyeronokkan": ia sangat menyeronokkan!

Adat Ukraine

Adat-istiadat Ukraine yang berkaitan dengan kelahiran seorang anak dipenuhi dengan ritual menggunakan azimat. Dan juga - dengan tanda dan takhayul, yang kita ada banyak. Contohnya, wanita hamil tidak boleh berjumpa dengan orang sakit, melihat ular atau memotong rambut, menjahit atau memotong, membeli sesuatu untuk anak mereka yang belum lahir. Secara amnya, semakin sedikit orang mengetahui tentang kehamilan, semakin baik. Lelaki, dan bukan semua wanita, tidak boleh mengunjungi bayi yang baru lahir selama 40 hari pertama. Upacara pembaptisan Ukraine sangat penting. Hingga hari ini, mayoritas menganggap dosa untuk melepaskan nepotisme (iaitu dari status bapa baptis). Tanaman tradisional Ukraine - memotong rambut di salib - dilakukan pada ulang tahun kelahiran. Dan, tentu saja, dalam tindakan ritual ini, orang-orang Ukraine sering bersinggungan dengan Ortodoks.

Tradisi di Ukraine tidak diragukan lagi dikaitkan dengan sifat kafir lama Ukraine. Sebagai contoh, percutian Ivan Kupala yang muda, dan masih nakal, puitis dan sangat lama (pada malam 7 Julai), seperti banyak orang Slavia, pernah dikaitkan dengan Hari Solstis. Anda kini dapat melihat dengan mata anda sendiri bagaimana gadis memimpin tarian bulat dan melemparkan karangan bunga ke dalam air, dan lelaki melompat ke atas api dan mencari pakis yang mekar.

Satu lagi tradisi lama Ukraine yang berkaitan dengan perubahan matahari adalah 7 Januari (sekarang ini Krismas). Suatu ketika dahulu di musim sejuk ini adalah kebiasaan untuk menebak masa depan, dan oleh itu sekarang kebiasaan Krismas Ukraina adalah peramal dan daya tarik bagi kekuatan alam. Pada malam Tahun Baru Lama (13 Januari), kanak-kanak dan remaja masih murah hati dan "melank" (untuk menghormati Pendeta Melania). Dan jika anda tahu bagaimana menyanyi atau ingin mengucapkan tahniah kepada seseorang, anda berpeluang memperoleh beberapa Hryvnia atau gula-gula Ukraine. Ngomong-ngomong, kenaikan seperti itu pada kanak-kanak agak mengingatkan pada Halloween Amerika. Tradisi Ukraine yang lain adalah memberkati air untuk Epiphany dan mempercayai sifat penyembuhannya yang indah pada malam sebelumnya. Dari pagi kami membersihkan pangsapuri kami pada hari Khamis Maundy (pada malam Paskah). Pastikan untuk melukis telur dan membakar roti Paskah untuk Paskah. Kami mengingati orang mati pada hari peringatan. Kami melihat musim sejuk dan bertemu musim bunga di Shrovetide. Menguduskan ladang dan menghias rumah dengan bunga dan rumput di Trinity.

Pertanda dan takhayul Ukraine

Nah, dan perkara terakhir: sedikit orang Ukraine juga akan mengambil takhayul:
1. Memakai baju atau pakaian dari luar dianggap sebagai pertanda dipukul..
2. Jangan melewati apa-apa di ambang pintu, agar tidak bertengkar: lebih baik memijaknya, dan lebih baik lagi - masuk ke dalam rumah.
3. Sekiranya anda mahu calon suami anda berambut merah - jangan menghabiskan makanan anda (bagaimanapun, hampir mustahil untuk melakukan ini - mereka sangat lazat).
4. Sekiranya anda mahu rumah baru makmur - mulakan kucing di sana terlebih dahulu.
5. Sekiranya tujuan anda adalah kesunyian, maka duduklah di sudut meja, dan kemudian, menurut tanda-tanda Ukraine, perkahwinan tidak akan bersinar bagi anda.
6. Sekiranya anda ingin memberi bunga, selalu berikan karangan bunga dengan jumlah bunga yang ganjil, kerana kebiasaan membawa nombor genap hanya untuk pengebumian.

Di bandar dan kampung, di setiap keluarga, di tadika dan sekolah, di majlis perkahwinan, pembaptisan dan ulang tahun, anda pasti akan melihat: tradisi di Ukraine adalah harta negara yang sebenar!

Ciri-ciri tradisi dan adat kebangsaan Ukraine

Jawapan

  • Komen
  • Pelanggaran bendera

Jawapan

Jawapan: Tradisi dan adat orang Ukraine

Seluruh kehidupan orang Ukraine, baik sehari-hari dan perayaan, dipenuhi dengan serangkaian adat menarik yang telah berlalu selama berabad-abad. Pemuda Ukraine, sebagai peraturan, dengan senang hati menerapkan tradisi ini, menjaga kesinambungan rohani dengan nenek moyang mereka. Pada saat yang sama, dalam semua adat istiadat, jalinan kepercayaan kafir dan kristiani jelas terlihat, yang menambah warna pada ritual.

Para tetamu di negara ini sering diberi peluang unik untuk terjun ke dunia budaya Ukraine, mengambil bahagian dalam perayaan Krismas, Maslyana, Paskah atau Ivan Kupala, mengagumi upacara perkahwinan misteri, mendengarkan lagu-lagu dan rumput kering, merasakan makanan ritual yang lazat seperti kutya, paska, dan bahkan sertai proses yang menyeronokkan untuk mewarnai telur Paskah.

Semasa cuti Krismas di Ukraine, tradisi caroling sangat popular, ketika anak-anak pergi dari rumah ke rumah, menyanyikan lagu-lagu Krismas dan mengucapkan selamat dan sejahtera kepada pemiliknya, "menyemai" lantai dengan biji-bijian gandum atau barli, yang membawa kesejahteraan dan kebahagiaan rumah. Sebagai ucapan terima kasih, pemilik menghadiahkan anak-anak dengan gula-gula dan syiling yang membawa tuah sepanjang tahun. Pada malam Krismas (Malam Suci) pada malam Krismas, tradisi menyajikan 12 hidangan tanpa daging diperhatikan dengan ketat - menurut jumlah rasul. Di atas meja, secara tradisional, kutia, uzvar, roti yang baru dibakar, ladu, di mana suri rumah menyembunyikan duit syiling. Sesiapa yang menjumpai duit syiling akan beruntung di tahun baru. Tempat kehormatan khusus di rumah ini diduduki oleh Didukh, dipelihara dengan hati-hati dari saat pemotongan rumput kering, di mana batang pelbagai bijirin dimasukkan, seperti gandum, rai, gandum, serta jerami bau lembut. Mereka menyanyikan lagu Krismas di meja, mengingat semua hal baik yang terjadi pada tahun lalu, dan saling mengharapkan kesihatan dan kebahagiaan.

Minggu sebelum Great Lent bertepatan dengan percutian kafir ketika melihat musim sejuk dan bertemu musim bunga, jadi perayaan Shrovetide selalu dibezakan dengan keseronokan istimewa, kerana terdapat 7 minggu lebih awal daripada sekatan makanan, pemikiran dan tindakan yang teruk. Pancake, atribut Shrovetide yang sangat diperlukan, mempunyai makna ritual: bulat, kemerahan, panas - mereka adalah simbol matahari, yang menyala lebih cerah dan terang, memanjangkan hari. Di Ukraine, bersama dengan penkek, ladu dengan keju kotej sangat digemari. Perayaan besar-besaran dan keseronokan diadakan pada hari Ahad. Selain itu, pada hari ini, adalah kebiasaan untuk meminta pengampunan dari semua saudara dan jiran untuk membersihkan diri dari semua pemikiran buruk..

Paskah adalah percutian Ortodoks utama. Pada hari ini, jiwa orang percaya dipenuhi dengan kegembiraan yang terang, ini difasilitasi oleh alam, yang telah melepaskan belenggu tidur musim sejuk dan, selaras dengan kegembiraan Universal, memenuhi kebangkitan Kristus. Tidak biasa tidur pada malam Paskah, pada waktu malam setiap orang pergi ke gereja untuk perkhidmatan sepanjang malam. Di dalam bakul yang indah, mereka membawa pelbagai makanan untuk penyucian, dan ketika kembali, mereka mula berbuka puasa. Apa sahaja jenis masakan di atas meja, anda harus memulakan makan malam perayaan anda dengan Pasca's Roti Paskah. Pada hari ini, setiap orang Kristian Ortodoks menyambut orang lain dengan kata-kata "Kristus Bangkit!" dan menerima sebagai tindak balas pengesahan kata-kata ini "Benar-benar Bangkit!".

Percutian Slavia kuno Ivan Kupala untuk menghormati matahari disambut pada hari matahari musim panas berdiri. Ia dipenuhi dengan ritual yang berkaitan dengan air, api dan ramuan. Pada hari ini, berani mati melompati api, dan pada tengah malam mereka mencari bunga pakis untuk mendapatkan kemampuan untuk melihat masa depan dan memperoleh kekayaan yang tidak terhitung. Penjaga keluarga keluarga dan karangan bunga menenun. Pada awal pagi gadis dan wanita pergi ke hutan atau ke ladang, berbicara rumput di sana untuk kesihatan orang yang mereka sayangi dan saudara-mara, melompat dengan rumput di atas api dan kemudian menenun karangan bunga rumput ini untuk suami dan mereka sendiri. Gadis-gadis yang belum berkahwin melemparkan karangan bunga mereka ke air: ke tebing mana dia akan bersarang - di sana gadis itu akan pergi dan berkahwin.

Keluarga untuk orang Ukraine sangat penting, itulah sebabnya tradisi perkahwinan, upacara perkahwinan dan pembaptisan diperhatikan dengan sangat berhati-hati. Upacara perkahwinan dimulakan dengan upacara perjodohan: pengantin lelaki menghantar orang tua, orang tua yang dihormati, yang meminta tangan pengantin perempuan. Sekiranya mendapat persetujuan, gadis itu mengeluarkan tuala bersulam, dan "garbuz" - sekiranya ditolak. Beberapa hari sebelum perkahwinan, roti ritual tradisional - sebuku roti - dipanggang. Pada hari perkahwinan, yang muda pergi ke yang muda, di mana wang tebusan diperlukan dari dia di halaman. Setelah upacara perkahwinan gereja, untuk merayakan, menurut tradisi, mereka pergi ke rumah orang muda, dan setelah makan malam perayaan, wanita muda itu membuka jalinan dan mengikat tudung, sebagai tanda bahawa dia sudah menjadi wanita yang sudah menikah. Perayaan, permainan dan lagu sering diteruskan pada keesokan harinya..

Topik Etnopedagogi: "Orang Ukraine, tradisi dan adat istiadat mereka"

Kementerian Pendidikan dan Sains Republik Kazakhstan

Kolej Pedagogi Kemanusiaan Negeri Almaty No. 2

Jabatan Pendidikan Bandar Almaty

Kerja kredit

mengikut disiplin: Etnopedagogi

Topik: "Orang Ukraine, tradisi dan adat istiadat mereka"

Bentuk kajian: surat-menyurat

Pendidikan dan latihan prasekolah

Dilengkapkan oleh: Myrko O. P.

Disemak oleh: Rengulova N.P...

1. Sejarah asal orang Ukraine

- lokasi geografi (peta dilampirkan)

- apa yang anda buat (pekerjaan)

- ciri-ciri asuhan dan pendidikan generasi muda

2. Bilangannya mengikut banci penduduk.

3. Pakaian kebangsaan.

4. Tradisi kebangsaan.

5. Kreativiti nasional.

6. Masakan kebangsaan.

7. Ciri-ciri kebangsaan generasi muda.

8. Pepatah nasional, peribahasa.

9. Mainan nasional.

10. Sastera kebangsaan (dongeng, kisah, mitos, puisi)

11. Permainan kebangsaan

12. Orang yang cemerlang.

13. Ciri-ciri pendidikan dan pendidikan negara pada masa kini.

Budaya (dari Lat.cultura - penanaman, asuhan, pendidikan, pengembangan, penghormatan), tahap perkembangan masyarakat yang ditentukan secara historis, kekuatan kreatif dan kemampuan seseorang, dinyatakan dalam jenis dan bentuk organisasi kehidupan dan kegiatan orang, dalam hubungan mereka, dan juga yang diciptakan oleh mereka nilai kebendaan dan kerohanian. Konsep "budaya" digunakan untuk mencirikan era sejarah tertentu (budaya kuno), masyarakat, bangsa dan negara tertentu (budaya Maya), serta bidang aktiviti atau kehidupan tertentu (budaya kerja, budaya politik, budaya seni); dalam erti kata yang lebih sempit - bidang kehidupan rohani orang.

Manusia moden berjumlah ribuan orang, hampir 200 negeri, lebih daripada 5 bilion penduduk. Di antara keseluruhan orang, tidak ada dua yang serupa. Masing-masing mempunyai ciri tersendiri. Selain perbezaan individu, terdapat juga perbezaan kumpulan: keluarga, jantina, umur, profesional, kebangsaan, dll. Mana-mana negara, kumpulan sosial menerima dari sistem nilai-nilai kemanusiaan budaya umum hanya yang sesuai dengan suasana spiritual tahap perkembangan mereka, tahap pengembangan peluang. Budaya serantau dan nasional saling berkaitan. Mereka saling mempengaruhi, saling hubungan antara negara dan bangsa yang berlainan semakin meningkat. Di samping itu, terdapat kecenderungan kuat untuk mengekalkan identiti budaya kebangsaan mereka sendiri..

Perkataan Nation (dari Lat. Natio - suku, orang) biasanya dianggap sebagai komuniti bersejarah orang, terbentuk dalam proses membentuk sebuah komuniti wilayah mereka, ikatan ekonomi, bahasa sastera, ciri etnik budaya dan watak. Terdiri daripada pelbagai suku dan bangsa. Sejumlah saintis moden mengaitkan sebuah negara dengan orang-orang tertentu, termasuk dalam jumlah prinsip-prinsip utamanya sebuah komuniti yang mempunyai kesedaran diri dan struktur sosial; yang lain melihat bangsa sebagai komuniti milik negara tertentu.

Bercakap mengenai budaya nasional, istilah "peradaban" digunakan. Istilah ini sering digunakan sebagai sinonim untuk budaya atau sebagai tahap, tahap perkembangan sosial, budaya material dan spiritual (peradaban kuno, peradaban moden).

Setiap bangsa, setiap orang, bahkan setiap kelompok sosial mempunyai adat tersendiri, berkembang selama berabad-abad dan dikuduskan selama berabad-abad.

Tetapi adat istiadat bukanlah fenomena yang terpisah dalam kehidupan masyarakat, mereka terkandung dalam pergerakan dan tindakan sikap, persepsi dunia dan hubungan antara individu. Dan sikap dan persepsi ini secara langsung mempengaruhi budaya spiritual bangsa tertentu, yang seterusnya mempengaruhi proses kemunculan seni rakyat. Itulah sebabnya seni rakyat tidak dapat dipisahkan dengan adat istiadat masyarakat..

Adat istiadat masyarakat adalah tanda-tanda di mana masyarakat dikenali bukan hanya pada masa sekarang, tetapi juga pada masa lalu sejarahnya..

Adat istiadat adalah undang-undang yang tidak tertulis yang memandu urusan harian terkecil dan kebangsaan. Adat, bahasa adalah unsur kukuh yang menyatukan individu menjadi satu orang, menjadi satu bangsa. Adat, seperti bahasa, dikembangkan sepanjang umur panjang dan perkembangan setiap orang..

Semua orang di dunia mempunyai kepercayaan bahawa mereka yang telah melupakan adat istiadat ibu bapa mereka dihukum oleh orang dan Tuhan. Dia mengembara dunia seperti anak yang hilang, dan di mana-mana dia tidak dapat mencari perlindungan dan perlindungan, kerana dia tersesat kepada bangsanya.

Adat kuno adalah harta rakyat dan budaya Ukraine. Walaupun semua gerakan, ritual dan kata-kata ini yang membentuk adat istiadat rakyat, pada pandangan pertama, tidak memiliki makna dalam kehidupan seseorang, tetapi mereka bernafas di hati kita masing-masing dengan pesona unsur asli dan merupakan balsem yang dapat menghidupkan jiwa, yang mengisinya dengan kekuatan yang kuat.

1. Sejarah asal orang Ukraine

Menurut versi utama, yang meluas dalam lingkungan akademik (termasuk Ukraine itu sendiri), nama etnik Ukraine dan nama Ukraine berkaitan secara etimologi dengan kata kuno Rusia oukraina ("perbatasan", "tanah tepi"). Sehingga abad ke-18 konsep ini dan turunannya "Ukraine" tidak mempunyai kepentingan etnik di Rusia dan diterapkan dalam hubungannya dengan tanah perbatasan dan orang-orang yang tinggal atau melayani mereka..

Pada masa awal fungsinya (dari pertengahan XIV hingga pertengahan abad XV), dalam bahasa perniagaan pejabat Grand Dukes Lithuania - bahasa bertulis Rusia Barat - kata "Ukraine" digunakan untuk menunjuk tanah yang bersempadan dengan Steppe, dan penduduk tempatan disebut "Ukraine", atau "orang Ukraine ". Pada masa itu, konsep "Ukraine" dapat diperluas ke selatan Grand Duchy Lithuania secara keseluruhan. Dalam surat bertarikh 1500 kepada Crimea Khan Mengli-Gerey, Grand Duke of Lithuania menyebut tanah Kiev, Volyn dan Podolsk "kami Ukraine", dalam hak istimewa 1539 untuk pembinaan istana di Kiev Polesie (jauh dari sempadan dengan "Wild Field") didorong oleh penggunaan istana seperti itu "di Ukraine".

Di wilayah Rzeczpospolita, nama ini ditetapkan sebagai nama yang tepat untuk sempadan tenggara negara (lihat Rusia Barat Daya), bersempadan di selatan dengan dunia nomad (Wild Field). Istilah "Ukrainian" yang berkaitan dengan Ukraine moden pada awalnya hanya menunjukkan penduduk di timur wilayah ini, kemudian menyebar ke "seluruh wilayah yang sebelumnya disebut Little Russian." Pada abad ke-16 hingga ke-17, kata "Ukrainians" (ukraińcy) digunakan oleh Poles dalam arti spesifiknya - ini adalah bagaimana orang-orang Poland dan bollard dari wilayah perbatasan timur ditetapkan. Sebutan bertulis pertama mengenai istilah "Ukraine" bermula pada tahun 1596 sehubungan dengan pemberontakan Nalyvayko. Ini digunakan oleh mahkota mahkota Stanislav Zolkiewski sebagai nama bollard Poland yang membantai Cossack dan keluarga mereka setelah pertempuran Solonitsky. Seperti yang ditulis oleh sejarawan Rusia Fyodor Gaida, orang Poland tidak pernah memperpanjang istilah ini kepada penduduk Ukraine (Slavia Timur) di Ukraine, kecuali dalam nama panggilan peribadi, dan sejak pertengahan abad ke-17 istilah "Ukrainian" telah hilang dari dokumen Poland. Pada tahun 1657, dalam surat kepada Ivan Vyhovsky dari Volyn, istilah "Ukraine" pertama kali digunakan sebagai nama panggilan; penggunaan kata seperti itu ditubuhkan pada tahun 1670-an, tetapi pada awal abad ke-18 ia memperoleh watak daerah, biasanya menunjukkan penduduk di Left Bank.

Di Rusia Timur Laut, dan kemudian di seluruh kerajaan Rusia, nama "Ukraine" digunakan untuk wilayah perbatasan yang paling beragam ("Oka Ukraine", "Pskov Ukraine", "Siberia Ukraine", "Slobodskaya Ukraine"). Sejak separuh kedua abad ke-17, subjek Moscow juga kadang-kadang mula menggunakan kata "Ukraine" berkaitan dengan Cossack Rusia Kecil (khususnya, inilah yang dilakukan Yuri Krizhanich).

Sebagai etnonim, istilah sempadan "Ukraine" muncul dalam sastera Rusia pada separuh pertama abad ke-19 (misalnya, dalam karya Kondraty Ryleev, Izmail Sreznevsky), tetapi masih sama sekali tidak ada dalam karya-karya Taras Shevchenko. Diagihkan dan dipopularkan sejak separuh kedua abad ke-19. Dalam kerangka ideologi Soviet awal dan dasar peribumi, istilah "Little Russian" dinyatakan "chauvinis" dan dihapuskan.

Beberapa ahli bahasa dan sejarawan Ukraine (misalnya, Vitaly Sklyarenko, Hryhoriy Pivtorak, Fyodor Shevchenko mengemukakan versi alternatif asal nama negara dan, oleh itu, orang-orang. Penulis ini percaya bahawa nama Ukraine pada awalnya hanya bermaksud "negara" (yang sama, pinggir, tanah Ukraine), serta "pewarisan", "kerajaan bebas", "tanah yang dihuni oleh bangsanya sendiri", dan pada masa yang sama istilah "ukraine" dan "pinggiran" selalu berbeza makna.

Pada abad kesembilan belas. dan hampir hingga pertengahan abad XX. Wilayah etnik Ukraine melangkaui wilayah moden Ukraine, merangkumi beberapa wilayah wilayah moden negara Belarus, Persekutuan Rusia, Moldavia, Romania, Slovakia dan Poland. Wilayah etnik Ukraine pada masa penciptaan Republik Rakyat Ukraine (1917) dan perjuangan berikutnya untuk kemerdekaannya, menurut salah seorang pengasas geografi Ukraine S. Rudnitsky, berkisar antara 905 ribu km² hingga 1056 ribu km² dengan populasi 51 orang, 2-53.9 juta penduduk dan bahagian etnik Ukraine 71.3-71.7%. Seorang lagi ahli geografi Ukraine, V. Kubievich (Kubiyovich), menganggarkan kawasan wilayah etnik Ukraine pada tahun 1933 (tidak termasuk akibat kebuluran besar-besaran pada tahun 1932-1933) pada 932 ribu km2, termasuk 728,5 ribu km2 adalah etnik Ukraine yang berterusan wilayah, 203.6 - bercampur.

Ukraine adalah negara Eropah Tengah dan Timur. Ia meliputi kawasan barat daya di Dataran Eropah Vorrrrnno-Timur, bahagian Carpathians dan Crimean Mountains. Di selatan, Ukraine dihanyutkan oleh perairan Laut Azov dan Laut Hitam. Sebahagian besar Ukraine terletak di lembah Sungai Dnieper, membahagikannya ke Tebing Kanan dan Tebing Kiri.

Kawasan wilayah Ukraine ialah 603,700 km 2. Menurut penunjuk ini, ia berada di kedudukan ke-41 di dunia..

Dari utara ke selatan negara kita membentang sejauh 893 km, dari barat ke timur - 1316 km.

Ukraine mempunyai sempadan darat dan laut, dengan panjang keseluruhan 7590 kilometer. Sempadan darat negara membentang sejauh 5631 km dan terdiri dari tiga bahagian - barat, utara dan timur. Panjang sempadan laut ialah 1959 km.

Di darat, Ukraine bersempadan dengan:

Persekutuan Rusia (1962 km)

Republik Moldova (1202 km)

Republik Belarus (1084 km)

Republik Slovak (98 km)

Hungary (135 km)

Romania (608 km)

Akses ke negara-negara Eropah Tengah dan Barat disediakan oleh bahagian sempadan 2590 km. Jarak ke ibukota bersyarat Eropah - Strasbourg - tidak melebihi 2000 km.

Akses ke Laut Hitam dan Laut Azov sangat penting bagi negara ini, di pesisirnya terdapat pelabuhan besar yang menghubungkan Ukraine dengan hampir semua negara pesisir dunia.

Kedudukan fizikal dan geografi Ukraine dapat dinilai baik untuk pengembangan kegiatan ekonomi penduduk dan ekonomi negara secara keseluruhan. Ukuran Ukraine yang besar menentukan kepelbagaian keadaan dan sumber semula jadi. Wilayah Ukraine terletak di Eropah Timur dalam zon iklim sederhana, yang menyediakan bekalan panas matahari yang mencukupi dan pembentukan iklim yang selesa untuk kehidupan dan pekerjaan orang. Keunggulan relief rata menyumbang kepada pengembangan konstruksi, penempatan jalan transportasi, dan penempatan orang. Bahagian rata negara ini terletak dalam tiga zon semula jadi, berturut-turut berubah ke arah latitudinal: hutan campuran, hutan stepa dan padang rumput.

Dikenali di wilayah Dari Ukraine Sejak zaman kuno, pemprosesan rami, rami dan bulu untuk pembuatan kain telah menjadi bagian penting dari kraf rumah tangga keluarga petani. Rami diambil dalam dua langkah: semasa tempoh berbunga - tikar "rata di musim luruh". Dan kanvas terbaik diperoleh dari flat. Katirka; seperti rata, mereka direndam di sungai atau kolam. Rami juga direndam, menyebarkannya di padang rumput ("embun embun"), dan kemudian disisir dan dihancurkan di papan atau di lantai. Berputar dengan gelendong buatan sendiri, dan dari separuh kedua abad ke-19. - dengan roda berputar sendiri. Dicat dengan cat sayur buatan sendiri.

Bulu domba dicuci, disusun dan disisir di papan dengan kuku yang disumbat ("berderak"), dan kemudian dipintal. Benang wol, linen dan rami dililit dan ditenun, dirobohkan dan diikat dengan kain stupa.

Di Ukraine, terdapat alat tenun mendatar, yang menegak digunakan terutamanya untuk pembuatan permaidani.Di wilayah Ukraine, sejak zaman Kievan Rus, jenis tenunan seperti permaidani tenun dikembangkan. Permaidani ("kilimi", "kotsi") adalah elemen penting dari bahagian dalam pondok Ukraine. Permaidani satu sisi dan dua sisi yang terkenal, licin dan lentur; mereka ditenun pada alat tenun mendatar dan menegak.Pemrosesan kulit dilakukan dengan pelbagai cara menggunakan roti kvass, kapur, abu, kulit kayu oak, tanah liat, dll. Pemprosesan kulit dibezakan menjadi empat kraf bebas: "qui-nirstvo" - membuat kulit domba, "chinbarstvo" - membuat kulit, "shevstvo" - kasut jahit, dan "limarstvo" - memanfaatkan tali.

Perdagangan pertukangan kayu dikembangkan di kawasan hutan dan padang rumput hutan sebagai salah satu jenis pekerjaan tambahan atau bahkan pekerjaan utama petani..

Gerabak, kereta luncur, kapal, bangku, rak untuk mangkuk - "misniks", alat tenun, peti ("screensaver"), baldi, tong, palung ("malam"), tong untuk sudu bacon (pantat), mangkuk, baldi, penyodok, lengan goyang, gatal-gatal. Berdasarkan penggunaan bahan kayu, kepakaran seperti pemutar kayu, tukang kayu, tukang kayu, rekan kerja, "stelmashstvo" (membuat troli), dan lain-lain dikembangkan. Para pengrajin mempunyai sekumpulan alat pertukangan yang kaya: pahat, gerudi, mesin bubut, pesawat, pemotong untuk memotong mangkuk dan sudu, dll..

Tukang kayu membuat produk yang sangat artistik. Perincian kayu bangunan seni bina dihiasi dengan ukiran: matytsa ("svolok"), pediments dan hujungnya, pendakap yang menyokong overhang atap, tiang galeri, pintu penetapan jenis, tingkap, dll. ), roda berputar, mangkuk untuk bijirin ("zasipanki").

Produk pengukir kayu terkenal dengan bentuk aslinya dan pelbagai hiasan, dan hiasan itu bukan sahaja dipotong, tetapi juga dibakar.

Membuat pelbagai produk kayu, tuannya mengambil kira tujuan mereka. Untuk tujuan ini, misalnya, baldi dibuat dari berbagai jenis kayu: bahagian bawahnya terbuat dari kayu oak, dan keling terbuat dari pinus. Produk asli tukang kayu tersembunyi. Mereka terbuat dari dua jenis, mirip dada dengan hiasan yang dicat - "layar" dan tab mandi berlubang dengan penutup - "bodni". Skryny boleh menggunakan kaki, roda dan bilah. Lukisan dan ukiran ("digitalisasi") banyak digunakan dalam hiasan. Skryns di perkampungan Ukraine dilukis dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh orang-orang Slavia Timur dan penduduk jiran yang lain. Dalam kehidupan seharian orang Ukraine, tempat tersembunyi menduduki tempat penting. Ia diletakkan di tempat yang terkenal; di kalangan orang miskin, ia sering menggantikan meja. Tempat istimewa disembunyikan bersama dengan kandungannya di majlis perkahwinan tradisional.

Untuk memelihara bijirin, kadubis dilubangi atau dibakar dari seluruh blok kayu, dan "z makhlukto" digunakan untuk mencuci pakaian. Gatal-gatal, palung, stupa, dll juga dicengkam..

Salah satu cabang terpenting industri pembuatan kayu adalah "siluman" - pembuatan kereta, roda, kereta luncur. Untuk pembuatan bahagian-bahagian kayu yang bengkok, digunakan "lelaki" - sebuah gali dengan dinding berganda, di mana pasir dituangkan.

Seramik Ukraine adalah cabang budaya material orang yang lama dan khas. Seluruh keluarga terlibat dalam tembikar, menyampaikan pengalaman dari generasi ke generasi.

Periuk dapur (borshchivniki), "kashniki", "kembar-kembar", "makіtri", "krynki") dibuat, sebagai peraturan, tanpa penyiraman dan dihiasi dengan hemat. Tong pinggan mangkuk ("mangkuk", barang pecah tanah "glechiks") ditutup dengan sayu dan dihiasi dengan corak bunga atau geometri.

Pada abad X V SH-XIX. mainan seramik untuk kanak-kanak terkenal di Ukraine - sejenis seni rupa Ukraine.

Ciri-ciri pendidikan - sistem nilai yang memastikan identiti negara, perkembangan progresif dan identiti diri budaya dan menyumbang kepada pembentukan hubungan antara etnik dan antara negara. Ia didasarkan pada nilai-nilai universal dan merangkumi sifat-sifat yang sesuai dengan kerohanian dan adat istiadat umat. Ia bergantung pada sistem negara, pandangan dunia, agama dan moral, pada tahap perkembangan budaya, ciri-ciri kebangsaan rakyat. Tujuan pendidikan, menentukan sistem pendidikan dan asuhan, kandungan, kaedah, bentuknya.

Asuhan nasional generasi muda Ukraine memenuhi matlamat umum pembangunan negara, cara bertamadun untuk mewujudkan masyarakat demokratik sivil. Matlamat utama pendidikan peribadi

adalah persiapannya untuk pelaksanaan sekumpulan peranan yang diperlukan untuk

kehidupan awam: warganegara, pekerja, tokoh masyarakat,

2. Penduduk Ukraine pada 1 Oktober 2017, menurut Perkhidmatan Statistik Negeri Ukraine, adalah 42,265,130 penduduk tetap dan 42,434,767 orang dari jumlah penduduk sekarang.

3. Kostum kebangsaan Ukraine - kostum orang Ukraine, yang digunakan dari zaman kuno hingga sekarang. Mempunyai ciri-ciri yang ketara bergantung pada wilayah tertentu, terutama di Carpathians. Dibahagikan mengikut jantina (lelaki dan wanita), usia (bayi, anak, remaja, pra-perkahwinan, dewasa dan pikun) dan kesopanan (santai, pintar, untuk pesta besar dan perkahwinan).

Kostum rakyat Ukraine, lelaki dan wanita, sangat pelbagai. Ciri khasnya yang umum adalah kesederhanaan bentuk, siluet langsing, kekayaan hiasan, warna yang kaya..

Pakaian tradisional lelaki Ukraine sangat mirip dengan Slavia Timur lain - Rusia dan Belarus. Asas pakaian lelaki terdiri dari kemeja, dijahit dari rami atau linen, dan seluar wol (wol). Baju yang dipakai di badan sering berfungsi sebagai pakaian luar.

Pakaian tradisional wanita Ukraine mempunyai banyak pilihan tempatan. Ciri etnografi dari kawasan sejarah dan budaya Ukraine dalam pakaian ditunjukkan dalam bayangan, potongan, bahagian pakaian individu, cara memakainya, hiasan warna, hiasan. Elemen pakaian kuno paling banyak dipelihara di Polesie; pakaian di wilayah Middle Dnieper dianggap Ukraine klasik; di wilayah selatan Ukraine, terdapat pengaruh bersama pakaian tradisional dari pelbagai bangsa; dalam kostum penduduk Podillya, interaksi etno-budaya orang Ukraine dengan orang-orang Moldova dapat dilihat, dan di bahagian barat laut - dengan Poland; pakaian di dataran tinggi Ukraine juga dicirikan oleh keunikan mereka sendiri. Wanita memakai rok panjang, kemeja dan karangan bunga.

Asas kostum wanita Ukraine adalah baju - koshul, kemeja. Ia lebih panjang daripada lelaki dan terdiri daripada dua bahagian - bahagian bawah ( ukr . pidtichka) dijahit dari kain yang lebih kasar. Baju-baju dari boyland highlanders Ukraine dan Lemko dipotong dua bahagian dan dipakai secara terpisah. Orang Ukraine juga mempunyai baju sehelai ( ukr . dodilny) - mereka dianggap elegan dan meriah di kalangan wanita.

4. Tradisi kebangsaan.

Seluruh kehidupan orang Ukraine, baik sehari-hari dan perayaan, dipenuhi dengan serangkaian adat menarik yang telah berlalu selama berabad-abad. Pemuda Ukraine, sebagai peraturan, dengan senang hati menerapkan tradisi ini, menjaga kesinambungan rohani dengan nenek moyang mereka. Pada saat yang sama, dalam semua adat istiadat, jalinan kepercayaan pagan dan Kristian jelas terlihat, yang menambah warna pada ritual. Para tetamu di negara ini sering diberi peluang unik untuk terjun ke dunia budaya Ukraine, mengambil bahagian dalam perayaan Krismas, Maslyana, Paskah atau Ivan Kupala, mengagumi upacara perkahwinan misteri, mendengarkan lagu-lagu dan rumput kering, merasakan makanan ritual yang lazat seperti kutya, paska, dan bahkan sertai proses yang menyeronokkan untuk mewarnai telur Paskah.

Semasa cuti Krismas di Ukraine, tradisi caroling sangat popular, ketika anak-anak pergi dari rumah ke rumah, menyanyikan lagu-lagu Krismas dan mengucapkan selamat dan sejahtera kepada pemiliknya, "menyemai" lantai dengan biji-bijian gandum atau barli, yang membawa kesejahteraan dan kebahagiaan rumah. Sebagai ucapan terima kasih, pemilik menghadiahkan anak-anak dengan gula-gula dan syiling yang membawa tuah sepanjang tahun. Pada malam Krismas (Malam Suci) pada malam Krismas, tradisi menyajikan 12 hidangan tanpa daging diperhatikan dengan ketat - menurut jumlah rasul. Di atas meja, secara tradisional, kutia, uzvar, roti yang baru dibakar, ladu, di mana suri rumah menyembunyikan duit syiling. Sesiapa yang menjumpai duit syiling akan beruntung di tahun baru. Tempat kehormatan khusus di rumah ini diduduki oleh Didukh, dipelihara dengan hati-hati dari saat pemotongan rumput kering, di mana batang pelbagai bijirin dimasukkan, seperti gandum, rai, gandum, serta jerami bau lembut. Mereka menyanyikan lagu Krismas di meja, mengingat semua hal baik yang terjadi pada tahun lalu, dan saling mengharapkan kesihatan dan kebahagiaan.

Minggu sebelum Great Lent bertepatan dengan percutian kafir ketika melihat musim sejuk dan bertemu musim bunga, jadi perayaan Shrovetide selalu dibezakan dengan keseronokan istimewa, kerana terdapat 7 minggu lebih awal daripada sekatan makanan, pemikiran dan tindakan yang teruk. Pancake, atribut Shrovetide yang sangat diperlukan, mempunyai makna ritual: bulat, kemerahan, panas - mereka adalah simbol matahari, yang menyala lebih cerah dan terang, memanjangkan hari. Di Ukraine, bersama dengan penkek, ladu dengan keju kotej sangat digemari. Perayaan besar-besaran dan keseronokan diadakan pada hari Ahad. Selain itu, pada hari ini, adalah kebiasaan untuk meminta pengampunan dari semua saudara dan jiran untuk membersihkan diri dari semua pemikiran buruk..

Paskah adalah percutian Ortodoks utama. Pada hari ini, jiwa orang percaya dipenuhi dengan kegembiraan yang terang, ini difasilitasi oleh alam, yang telah melepaskan belenggu tidur musim sejuk dan, selaras dengan kegembiraan Universal, memenuhi kebangkitan Kristus. Tidak biasa tidur pada malam Paskah, pada waktu malam setiap orang pergi ke gereja untuk perkhidmatan sepanjang malam. Di dalam bakul yang indah, mereka membawa pelbagai makanan untuk penyucian, dan ketika kembali, mereka mula berbuka puasa. Apa sahaja jenis masakan di atas meja, anda harus memulakan makan malam perayaan anda dengan Pasca's Roti Paskah. Pada hari ini, setiap orang Kristian Ortodoks menyambut orang lain dengan kata-kata "Kristus Bangkit!" dan menerima sebagai tindak balas pengesahan kata-kata ini "Benar-benar Bangkit!".

Ivana Kupala

Percutian Slavia kuno Ivan Kupala untuk menghormati matahari disambut pada hari matahari musim panas berdiri. Ia dipenuhi dengan ritual yang berkaitan dengan air, api dan ramuan. Pada hari ini, berani mati melompati api, dan pada tengah malam mereka mencari bunga pakis untuk mendapatkan kemampuan untuk melihat masa depan dan memperoleh kekayaan yang tidak terhitung. Penjaga keluarga keluarga dan karangan bunga menenun. Pada awal pagi gadis dan wanita pergi ke hutan atau ke ladang, berbicara rumput di sana untuk kesihatan orang yang mereka sayangi dan saudara-mara, melompat dengan rumput di atas api dan kemudian menenun karangan bunga rumput ini untuk suami dan mereka sendiri. Gadis-gadis yang belum berkahwin melemparkan karangan bunga mereka ke air: ke tebing mana dia akan bersarang - di sana gadis itu akan pergi dan berkahwin.

Tradisi perkahwinan

Keluarga untuk orang Ukraine sangat penting, itulah sebabnya tradisi perkahwinan, upacara perkahwinan dan pembaptisan diperhatikan dengan sangat berhati-hati. Upacara perkahwinan dimulakan dengan upacara perjodohan: pengantin lelaki menghantar orang tua, orang tua yang dihormati, yang meminta tangan pengantin perempuan. Sekiranya mendapat persetujuan, gadis itu mengeluarkan tuala bersulam, dan "garbuz" - sekiranya ditolak. Beberapa hari sebelum perkahwinan, roti ritual tradisional - sebuku roti - dipanggang. Pada hari perkahwinan, yang muda pergi

muda, di mana wang tebusan diperlukan dari dia di halaman. Setelah upacara perkahwinan gereja, untuk merayakan, menurut tradisi, mereka pergi ke rumah orang muda, dan setelah makan malam perayaan, wanita muda itu membuka jalinan dan mengikat tudung, sebagai tanda bahawa dia sudah menjadi wanita yang sudah menikah. Perayaan, permainan dan lagu sering diteruskan pada keesokan harinya..

Pakaian perkahwinan di wilayah Kiev.

5. Kreativiti nasional. Massa masyarakat yang luas - petani, Cossack, pengrajin - terus menjadi pencipta dan pembawa budaya sejati. Dalam jangka masa yang panjang dalam sejarahnya, budaya Ukraine berkembang sebagai budaya rakyat. Cerita rakyat dan tradisi rakyat menempati tempat yang besar di dalamnya, yang memberikan daya tarikan dan rasa istimewa. Ini jelas ditunjukkan dalam seni - pemikiran, lagu, tarian, seni dan kraf orang. Berkat pemeliharaan dan kelangsungan tradisi, yang akarnya berasal dari budaya Kievan Rus, kebangkitan budaya Ukraine menjadi mungkin pada abad ke-16-17, dan kebangkitan budaya pada abad ke-19.

6. Masakan kebangsaan.

Masakan Ukraine adalah gaya khas memasak, amalan dan tradisi yang berkaitan dengan budaya Ukraine. Masakan Ukraine telah berkembang selama berabad-abad. Di seluruh wilayah Ukraine moden, ia tetap seragam baik dari segi set produk yang digunakan dan kaedah pemprosesannya. Sebilangan hidangannya menjadi meluas di kalangan orang lain, terutama orang Slavia, di timur dan barat.

7. Ciri-ciri kebesaran generasi muda.

Dalam konteks pembaharuan sistem pendidikan kebangsaan Ukraine, ada keperluan khusus untuk menghidupkan semula tradisi pendidikan keluarga keluarga Ukraine sebagai sumber perkembangan rohani dan moral individu, cara yang berkesan untuk membentuk kesedaran nasional, yang menyokong norma-norma nilai mentaliti Ukraine..

Pendidikan keluarga adalah teras proses pendidikan. Pendidikan keluarga tradisional Ukraine didirikan secara historis, digilap oleh penggunaan idea-idea pedagogi, cita-cita yang bertujuan untuk mengembangkan keperibadian yang bertenaga, memastikan pengembangan kesatuan rohani, kesinambungan, keturunan generasi di persekitaran Ukraine selama berabad-abad.

8. Pepatah nasional, peribahasa.

Bodoh dalam terang Ukraine lain, bodoh di Dnipro lain

Tanpa willow dan kalini, tidak ada Ukraine.

Jangan masuk depan ayah ke neraka.

Pondok saya ada di tepi, saya tidak tahu apa-apa.

Bukan wanita kecil yang perlu diganggu - membeli babi.

Jangan katakan "gop" tanpa melompat ke atas dermaga.

9. Mainan nasional.

Mainan pertama dibuat dari tanah liat, pokok anggur, kayu. Mereka adalah sebahagian daripada kraf rakyat. Pengrajin membuat barang-barang untuk keperluan sehari-hari, dan dari sisa - apa yang memberi kebahagiaan kepada anak-anak: kuda, kereta, perabot mainan. Wisel dan tokoh kecil manusia dan haiwan diukir dari tanah liat. Sebagai peraturan, para isteri dan anak-anak tukang tembikar terlibat dalam pertengkaran seperti itu. Secara kebetulan, ia dipercayai,

bahawa tokoh-tokoh tersebut bukan sahaja memberi kegembiraan kepada anak-anak, tetapi juga melindungi mereka dari penyakit. Nenek moyang kita percaya bahawa cukup untuk meniup wisel atau paip kayu, untuk mengatakan alasan sederhana dari mata jahat - dan semua musibah akan dihapuskan sekaligus..
Nenek moyang kita menenun anak patung dari pokok anggur dan jerami. Dan sekarang, di pameran barang-barang kraf rakyat, di kedai-kedai cenderamata, anda dapat menjumpai sosok jerami eksentrik dengan pinggang dan lengan panjang yang dibalut - ini adalah daya tarikan yang, menurut legenda, membawa kebahagiaan dan kesejahteraan rumah. Ngomong-ngomong, anak patung itu dapat menemani gadis itu sebelum menikah: dia diberikan sebagai mahar, kemudian dia dapat berpindah dari ibu ke anak perempuan. Dalam cerita rakyat, terdapat kisah dongeng di mana anak patung yang baik menolong seorang gadis dalam situasi yang sukar dan kelihatan putus asa. Anak patung Motanka Sebutan khas harus dibuat dari tradisional untuk boneka reeled Ukraine. Pada mulanya, mereka tidak mempunyai lengan atau kaki. Ini adalah boneka tanpa wajah, yang digantikan dengan salib suci bersulam: jalur menegak melambangkan prinsip lelaki, dan yang mendatar - wanita. Jika tidak - langit dan bumi. Rambut dibuat dari benang, dan pakaian dibuat dari potongan kain. Terdapat penjelasan lain mengapa anak patung ini tidak mempunyai wajah. Sekiranya kanak-kanak itu sakit, penyakit secara simbolik "dijahit" ke boneka seperti itu dan kemudian dibakar. Oleh itu, mustahil untuk membuatnya kelihatan seperti jenis orang, supaya tidak membahayakannya secara beransur-ansur. Dengan orang asing yang misteri tanpa wajah, kita akan mula berkenalan dengan mainan Ukraine.

Boneka simpul, atau motanka, dibuat menggunakan teknik penggulungan, kain dan benang penggulungan adalah salah satu mainan Ukraine yang paling kuno. Sejarahnya berakar pada masa lalu selama beberapa milenium, ke budaya Tripoli. Boneka seperti itu dianggap jimat, pembawa klan dan simbol komunikasi antara generasi..
Motanka autentik mempunyai banyak variasi, kerana proses pembuatannya adalah kreativiti, dan setiap wanita memasukkan pandangannya ke dalamnya. Selain itu, terdapat berbagai tradisi di wilayah tersebut. Sejarawan membezakan tiga jenis utama: boneka permainan, rumah tangga dan ritual. Anak patung-puteri (atau pengantin perempuan), "wanita muda" dan "nenki" menemani gadis itu sehingga berkahwin dan mempersiapkannya untuk berkahwin. Tokoh pengantin lelaki juga terkenal. Dan untuk berkahwin, gadis itu menerima boneka jimat, yang seharusnya menjaga rumah dan keluarga barunya.

Pada Krismas, mereka biasanya memberikan boneka krupenichka, dalam pembuatan bijirin yang digunakan: ia melambangkan kemakmuran. Ahli herba dengan pudina yang dijahit, balsem lemon, motherwort, chamomile juga terkenal. Ini memberi pemilik tidur nyenyak..

10. Sastera kebangsaan (dongeng, kisah, mitos, puisi)

Fenomena khas sastera abad pertengahan adalah karya polemik Ivan Vishensky, Melety Smotrytsky, Feofan Prokopovich dan lain-lain.Puncak sastera kuno Ukraine pada zaman Baroque adalah karya penyair dan ahli falsafah Grigory Skovoroda (1722-1794). "Russian Socrates" mengembara ke seluruh negara Ukraine dan Eropah Tengah untuk mengenali orang dengan lebih baik. Pemotongan silang bagi falsafah Grigory Skovoroda adalah masalah kebahagiaan, yang menurutnya melalui pengungkapan hakikat ilahi manusia, penyataan bakat yang ada di dalamnya oleh Tuhan, menyediakan pekerjaan sesuai dengan panggilan. Kata-kata ahli falsafah "Dunia menangkap saya, tetapi tidak menangkap saya", yang dia wariskan untuk dicetak di kuburnya, menjadi bukti lain pengabdian Grigory Skovoroda kepada kehidupan rohani sebelum kesombongan dan kesia-siaan duniawi..

Pada akhir abad ke-18, puisi burlesque-travesty Ivan Kotlyarevsky "Aeneid" menandakan kemunculan bahasa Ukraine sastera terbaru dan permulaan kesusasteraan Ukraine moden. Karya ini telah menyerap mutiara humor Ukraine, yang mencerminkan cara hidup orang-orang yang cerah. Nada humor dan sindiran karya Kotlyarevsky dipetik oleh penulis lain, terutamanya anggota lingkaran Kharkov yang disebut (Pyotr Gulak-Artemovsky, Yevgeny Grebyonka). Grigory Kvitka-Osnovyanenko, pengasas prosa seni Ukraine, yang mengganggu tradisi penggunaan bahasa Ukraine hanya dalam genre komik, juga tergolong dalam lingkaran Kharkov..

Abad ke-19 adalah era pembentukan identiti nasional. Koleksi puisi "Kobzar" oleh Taras Shevchenko, yang keluar pada tahun 1840, menurut pendapat Yuriy Lutsky sebenarnya menjadi proklamasi kemerdekaan sastera dan intelektual orang Ukraine. Karya Taras Shevchenko menentukan perkembangan selanjutnya sastera Ukraine selama beberapa dekad yang akan datang - bukan hanya puisi, tetapi juga prosa dan drama. Puisi Shevchenko menjadi pentas penting dalam pengembangan bahasa sastera Ukraine. Shevchenko meneruskan proses pembentukannya, yang dimulakan oleh pendahulunya (Kotlyarevsky, Kvitka-Osnovyanenko, penyair romantis, dan lain-lain), setelah menjalankan sintesisnya dengan bahasa rakyat yang hidup dan memperkaya kemungkinan bergambar dari kata seni Ukraine. Nama Taras Shevchenko telah menjadi simbol budaya Ukraine di dunia.

Proses sastera pada separuh kedua abad ke-19 dibentuk di bawah pengaruh karya galaksi penulis-penulis berbakat - Ivan Nechui-Levitsky, Marko Vovchok, Panas Mirny, Mikhail Kotsyubinsky, Ivan Franko, Olga Kobylyanskaya, Boris Grinchenko, dan lain-lain. Sastera pada masa itu ditandai dengan pelbagai tren artistik gaya penulisan, penggunaan pelbagai genre - dari novel epik dan cerita hingga cerpen, feuilletons, cerita, dan lain-lain. Sebahagian besar penulis era ini aktif dalam aktiviti politik dan pendidikan.

Contoh keperibadian sejagat dalam sejarah bukan sahaja orang Ukraine, tetapi juga budaya dunia adalah tokoh Ivan Franko, seorang penyair, penulis prosa, penulis drama, wartawan, pengkritik sastera, ahli teori dan penterjemah. Potensi kreatif Ivan Franko sangat menyerlah (lebih daripada 50 jilid). Penulis adalah orang pertama yang mula menerjemahkan karya sastera dunia ke dalam bahasa Ukraine (Goethe, Heinrich Heine, Byron).

Dengan munculnya generasi pengarang baru pada awal abad ini, sastera Ukraine berada di bawah pengaruh modenisme Eropah. Pendekatan ini paling jelas mempengaruhi karya dua tokoh sastera terkemuka pada zaman ini - penyair Lesya Ukrainka dan penulis prosa Mykhailo Kotsyubinsky.

Lesya Ukrainka telah memperkaya sastera Ukraine dengan gambar sastera dunia dan cerita dari sejarah, mitologi zaman yang berbeza dan orang-orang yang berlainan di dunia. Bersama kreativiti puitisnya sendiri Lesya Ukrainka terlibat dalam terjemahan. Dia memiliki terjemahan indah dari karya Homer, Heinrich Heine, Shakespeare, Byron, Victor Hugo, lagu rakyat Mesir dan Itali, epik India.

Mikhail Kotsyubinsky adalah pengarang kisah terkenal di dunia "Shadows of Forgotten Ancestors", di mana realisme dalam perihal kehidupan petani digabungkan dengan persepsi puitis tentang kehidupan.

11. Permainan kebangsaan

Bola getah kecil dan kawasan terbuka diperlukan untuk bermain. Di tanah, di satu baris, tidak jauh dari satu sama lain, mereka menggali serangkaian lubang - kompor (jika tanahnya lembut, maka lubang-lubang itu dapat diperas dengan tumit atau bola). Kompor dibuat cetek sehingga bola dapat menggulungnya. Jumlah kompor sepadan dengan jumlah pemain.

Pemain berdiri di kedua-dua barisan tungku, masing-masing berhampiran dengan dapur sendiri. Pemain akhir saling berhadapan, dan mereka memulakan permainan..

Pemain akhir menggulung bola ke atas tungku. Sekiranya bola tidak kekal di salah satu lubang, maka pemain ekstrim kedua menggulungnya kembali. Apabila bola tersangkut di kompor seseorang, semua peserta dalam permainan dengan cepat berselerak ke arah yang berbeza, dan yang di mana kompor bola, melemparkannya ke salah satu peserta permainan, yang tersingkir menangkap bola dan, pada gilirannya, memukul pemain lain dengannya. Dalam kes ini, anda harus membuang dari tempat bola mengatasi pemain. Ini berterusan sehingga seseorang terlepas. Kemudian semua orang kembali ke dapur mereka. Orang yang ketinggalan, bertukar tungku dengan salah satu pemain yang melampau dan memulakan permainan dari awal.

Untuk slip kedua, garis dilukis di dekat dapur "mazun", dan untuk slip ketiga mereka membuat sarang dan menanam batang pena. Untuk setiap rindu yang lebih jauh, sebatang tongkat dilekatkan di dekat dapur. Apabila seseorang mempunyai lima ekor ayam, mereka disembunyikan, dan pemilik kvochka mesti menjumpainya dan mengedarkannya kepada pemain lain, iaitu menangkap dan menyentuh tongkat. Semua pemain lain lari dari kuota. Permainan dimulakan.

Peraturan permainan. Jumlah pemain adalah dari lima hingga tujuh orang. Masing-masing mempunyai dapur sendiri, di mana terdapat kesilapan. Adalah perlu untuk menjentikkan bola dari tempat dan hanya ke kaki. Pada akhir permainan, pemilik kvochka melepaskan tembakan sehingga dia tidak mempunyai tongkat lagi.

12. Orang yang cemerlang.

Puteri Olga (sekitar 920-969) Ahli politik, ketua negara Rusia Lama. Setelah kematian suaminya, Putera Igor, Olga menjadi wanita pertama yang memerintah negara Rusia Lama.

Yaroslav Vladimirovich (Bijaksana)

ketua negara Rusia Lama

Pangeran yang bijaksana menjadi terkenal di kalangan masyarakat kerana dia mengangkat budaya dan pendidikan ke peringkat dunia. Semasa pemerintahannya, sekolah lukisan, pembinaan batu dan sejarah muncul, institusi pendidikan dibuka. Perpustakaan yang luas dikumpulkan di Katedral St. Sophia di Kiev.

Bohdan Khmelnytsky

Ahli politik, hetman

Bohdan Khmelnytsky memimpin pemberontakan Cossack pertama yang berjaya, yang tujuannya adalah kemerdekaan tanah Ukraine. Dia adalah hetman pertama dari negara Ukraine yang berpisah dengan Komanwel Poland-Lithuania.

Nikolay Gogol

Nikolai Gogol menggariskan tema utama sastera berbahasa Rusia selama dua abad ke depan - rasuah dalam kekuasaan, pemikiran pegawai yang lemah, dan kesempitan masyarakat di wilayah itu. Orang asli Sorochintsev di wilayah Poltava, Gogol memperkenalkan cerita rakyat romantis Ukraine, terutama demonologi, ke dalam budaya dunia dengan menerbitkan koleksi cerita pendek Petang di sebuah ladang berhampiran Dykanka.

Taras Shevchenko

Penyair, penulis prosa, artis

Nama Taras Shevchenko telah menjadi simbol kebebasan bagi banyak generasi orang Ukraine, falsafahnya - idea nasional, dan karya-karyanya - bahagian wajib dalam pendidikan kemanusiaan. Dari segi kepentingan bagi rakan senegara, koleksi puisinya Kobzar disamakan oleh pengkritik sastera dengan Injil.

Mikhail Dragomanov

Ahli sejarah, ahli cerita rakyat, tokoh masyarakat

Mikhail Dragomanov adalah saintis Ukraine pertama yang mengumumkan kepada masyarakat dunia mengenai penindasan terhadap bahasa dan budaya Ukraine di Empayar Rusia. Inilah subjek laporannya di Kongres Sastera Paris pada tahun 1878. Dua tahun sebelumnya, Maharaja Alexander II menandatangani perintah Emsky yang disebut, yang dilarang mengimport ke Empayar Rusia dan menerbitkan buku dalam bahasa Ukraine, pentas teater Ukraine, mencetak nota dengan teks Ukraine dan mengajar dalam bahasa Ukraine..

Mikhail Hrushevsky

Ahli sejarah, ahli politik

Mikhail Hrushevsky terkenal sebagai pencipta penyelidikan asas pertama mengenai sejarah negara - Sejarah Ukraine-Rus. Karya ini memakan masa selama tiga dekad Hrushevsky, dan masa penciptaan Republik Bebas Ukraine, ketika saintis itu adalah ketua parlimen nasional pertama, Central Rada, jatuh pada tahun-tahun ini..

13. Ciri-ciri pendidikan dan pendidikan negara pada masa kini.

Idea pendidikan kebangsaan selalu relevan untuk elit pedagogi Ukraine. Tokoh-tokoh terkenal Ukraine seperti itu, K. Ushinsky, G. Vashchenko, S. Rusova, I. Ogienko, A. Savchenko, A. Dukhnovich dan A. Voloshin) dan banyak lagi yang lain, memberi perhatian dalam karya mereka mengenai kepentingan khas pembentukan kesedaran nasional mengenai keperibadian yang semakin meningkat.

Dalam salah satu perintah pengasas sistem pendidikan kebangsaan Ushinsky, diperhatikan bahawa pendidikan dan asuhan tanpa isi dan watak humanistik, jika tidak bersifat nasional. Pendidikan kebangsaan, menurut Ushinsky, adalah pendidikan semula jadi, iaitu penguasaan anak terhadap bahasa ibu, tradisi, pengetahuan tentang tempat suci bangsanya, sejarah dan budaya orang asalnya. Dan asas yang kukuh untuk pembentukan keperibadian adalah sifat keturunan yang diturunkan dari ibu bapa kepada anak-anak; ini adalah landasan semula jadi yang subur untuk pembentukan psikologi nasional, watak nasional dan pandangan nasional. Keaslian psikologi nasional, watak nasional disebabkan oleh keadaan material, budaya dan kehidupan seharian. Dalam proses pendidikan kebangsaan pemuda pelajar, tempat utama tergolong dalam komponen pendidikan, yang ditambah dan diperluas oleh pendidikan dengan semangat kewarganegaraan.

Keistimewaan sistem pendidikan kebangsaan moden disebabkan oleh kebangkitan semula akar masa lalu negara: sejarah, tradisi negara, kerohanian. "Lebih dalam sejarah asal rakyat kita, dengan mengatasi kealpaan sejarah, kita akan dapat mengembalikan dan memperbaharui martabat nasional setiap warganegara kita, untuk membentuk perasaan dan keyakinan patriotik dalam dirinya.".

Matlamat utama pendidikan kebangsaan pada tahap perkembangan masyarakat sekarang adalah untuk mentransfer kepada generasi muda pengalaman sosial, kekayaan budaya rohani rakyat, mentaliti nasionalnya, keaslian pandangan dunia dan, atas dasar ini, pembentukan sifat peribadi warga Ukraine, yang merangkumi kesadaran nasional, kerohanian yang berkembang, moral, seni -budaya estetik, sah, buruh, fizikal, ekologi. Pengasuhan warganegara harus ditujukan terutamanya pada pengembangan patriotisme - cinta kepada seseorang, terhadap Ukraine. Kualiti patriotisme Ukraine yang penting mestilah mementingkan kesejahteraan rakyat, bantuan untuk pembentukan dan penubuhan Ukraine sebagai negara yang sah, demokratik, kesediaan untuk mempertahankan kemerdekaan Tanah Air..