Dari telur hancur hingga sup: sarapan pagi paling popular di dunia

Konsep sarapan yang sihat ditentukan oleh selera peribadi, ketersediaan masa, dan... kewarganegaraan. Di pelbagai negara di dunia, konsep sarapan pagi yang betul dan sihat berbeza antara satu sama lain. Kami mempersembahkan sarapan tradisional dari 12 negara. Nikmati hidangan anda!

Inggeris

Sarapan tradisional Inggeris merangkumi beberapa sosis, bacon rangup goreng, tomato, cendawan, 2 telur goreng telur, roti bakar dengan mentega, kacang putih kalengan, kopi, jus oren atau teh susu. Tradisi memulakan hari dengan makanan yang serius bermula dengan pekerja Inggeris biasa yang harus bekerja seharian tanpa makan tengah hari atau rehat makanan ringan. Oleh itu, sarapan pagi mengandungi kalori yang tinggi sehingga seseorang merasa kenyang hingga ke petang..

Perancis

Sarapan pagi khas Perancis - di Paris atau kampung, di utara dan selatan negara ini, biasanya terdiri daripada secawan kopi atau jus oren dan roti yang baru dipanggang - baguette atau roti, croissant atau tartlet, berminyak dengan mentega. Sebagai tambahan kepada mereka, selai selalu disajikan - strawberi, aprikot, ceri.

Itali

Orang Itali nampaknya makan bila-bila masa, di mana sahaja. Dan dalam kuantiti yang banyak dan makanan yang semestinya cantik. Tetapi, tidak seperti makan tengah hari dan makan malam, yang kadang-kadang berubah menjadi pesta sebenar, sarapan Itali lebih daripada sekadar sederhana. Biasanya ia hanya terdiri daripada secawan kopi dengan susu, croissant atau roti, mungkin sekeping keju atau sosej..

Denmark

Orang Denmark yang bekerja biasanya memulakan pagi dengan "sarapan pagi". Ia terdiri daripada roti bakar, mentega, keju putih Denmark, jem dan kopi. Sarapan pagi yang lebih enak merangkumi telur rebus, ham, muesli dan roti. Juga di Denmark, produk susu fermentasi yang serupa dengan yogurt sangat popular. Makan dengan bijirin sarapan pagi dan bijirin.

Belarus

Orang Belarus, seperti banyak orang Slavia, biasanya memulakan hari mereka dengan telur orel atau bubur telur, bubur, sandwic, keju kotej, yogurt, penkek, kopi atau teh - begitulah rupa sarapan penduduk bandar secara tradisional.

Penduduk kampung, yang biasanya bekerja secara fizikal, makan lebih banyak makanan berkalori tinggi - pancake atau pancake yang sama, tetapi dengan machanka, yang biasanya termasuk keropok (bacon goreng), bawang, telur goreng dan krim masam. Pada masa yang sama, sebilangan penduduk kampung lebih suka susu segar untuk sarapan daripada teh dan kopi..

Mexico

Tortilla, cabai, kacang dan coklat adalah empat sifat sarapan pagi yang sangat diperlukan di negara ini, yang menggambarkan sifat tabiat penduduk tempatan. Tortilla digunakan oleh orang Mexico sebagai piring di mana hidangan utama disajikan. Sebilangan jenis lada cili tidak panas dan membolehkan anda menambahkan sayur ini ke salad sebagai perasa. Kacang adalah sumber protein dan karbohidrat pada masa yang sama. Mereka digoreng, direbus dan dibakar.

Coklat, yang telah dimakan dan diminum oleh orang Mexico selama bertahun-tahun, berfungsi sebagai sarapan pagi yang mesti dimiliki. Secara tradisional, ia dicairkan dalam air mendidih dan dibumbui dengan kayu manis, vanila, molase, kuning telur dan juga tepung jagung..

USA

Bubur, bijirin pelbagai bijirin, muesli dengan yogurt atau susu, telur goreng (dengan atau tanpa bacon, ham), omelet, sosej adalah beberapa makanan pagi yang paling tradisional di Amerika Syarikat. Lebih manis - roti bakar dengan jem atau madu, penkek (pancake) dengan segelas jus oren. Pada masa yang sama, orang Amerika dapat dengan senang hati memakan sisa makan malam semalam, seperti pizza sejuk, untuk sarapan. Dan, tentu saja, sarapan Amerika disertai dengan secawan kopi tanpa kafein..

China

Di China, sarapan menyeluruh. Biasanya makanan pagi termasuk nasi atau mi dengan semua jenis aditif: daging, sayur-sayuran, ayam, serta pai tepung beras yang menyerupai manti, kerana mereka tidak dipanggang, tetapi direbus, serta pelbagai kicap dan bumbu.

Turki

Sarapan tradisional Turki (tidak boleh dikelirukan dengan apa yang disajikan di hotel untuk pelancong) merangkumi produk sederhana dan sihat seperti keju kambing, tomato, zaitun, zaitun, telur rebus, dan roti bijirin. Unsur wajib sarapan adalah madu. Ia disebarkan pada roti, atau dimakan dengan teh yang kuat.

Israel

Sarapan tradisional di Israel memenuhi semua standard diet. Biasanya termasuk sayur-sayuran segar dan salad, keju, zaitun dan zaitun, ikan, hummus, dan hidangan telur (telur orak, telur goreng, telur rebus). Sebagai peraturan, sarapan pagi di Israel tidak berisi apa-apa. Sarapan termasuk roti bakar, roti gandum atau roti gandum. Sudah tentu sarapan tidak lengkap tanpa kopi.

Jepun

Sarapan tradisional Jepun adalah sup nasi miso berdasarkan kaldu ikan, serta nasi, sepotong ikan, sayur-sayuran dan telur, mentah atau rebus lembut. Orang Jepun percaya bahawa diet seperti itu membolehkan anda kenyang sepanjang hari, tidak sakit dan kekal aktif selama bertahun-tahun. Dan mereka mematuhi ketetapan yang telah ditetapkan untuk selamanya dengan ketekunan yang dicemburui. Ngomong-ngomong, orang Jepun tidak pernah makan sarapan pagi..

India

Sebarang sarapan India, walaupun di kalangan orang India yang miskin, mesti terdiri daripada beberapa hidangan: pastri dari adunan tidak beragi, nasi dengan rempah, kue rata. Rempah-rempah adalah wajib, untuk setiap musim mereka berbeza, kerana, menurut Ayurveda, rempah dan makanan dapat menghangatkan dan "menyejukkan" tubuh. Pada akhir sarapan, orang Hindu minum secawan teh atau kopi dengan susu, selalu dengan gula..

Masakan Belarus

Ini adalah sejarah yang kaya, rasa asli dan kadang-kadang luar biasa, dan, tentu saja, sejumlah besar kentang. Ini terdapat di hampir setiap hidangan kebangsaan. Rebus atau goreng, parut dan tegang atau tidak tegang, dengan daging, pelbagai sosej buatan sendiri, dengan semua jenis sos dan acar, ini menjadi asas masakan Belarus. Dan menjadikannya dikenali di hampir setiap pelosok dunia.

Sejarah masakan Belarus

Tidak ada yang tahu berapa banyak masakan Belarus yang sebenarnya ada. Didapati bahawa ia memperoleh kemerdekaan pada abad ke-19, setelah itu ia mulai mengembangkan caranya sendiri, sambil mempertahankan tradisi kulinernya. Ngomong-ngomong, ini tidak menghalangnya menyimpan resipi yang digunakan oleh suri rumah Belarus 500 tahun yang lalu..

Namun, menurut penerbitan Elena Mikulchik, seorang pakar dalam masakan Belarus, proses asalnya bermula pada zaman kafir. Pengesahan terbaik mengenai ini adalah makanan enak yang ada pada masa itu dan yang ada pada kita - roti jahe, kulaga, jeli oatmeal. Mungkin ada lebih banyak dari mereka, namun, kerana fakta bahawa masalah kuliner tidak dibangkitkan dalam catatan, tidak perlu membicarakan hal ini dengan pasti..

Telah diketahui bahawa masakan Belarus dibentuk oleh suku-suku Slavia yang tinggal di wilayah Belarus moden. Terlibat dalam peternakan, pengumpulan, perburuan, penangkapan ikan, pertanian dan peternakan lebah, mereka menentukan rangkaian produk utama, dari mana menu orang-orang ini kemudian dibentuk. Sejak zaman kuno, termasuk bijirin (rai, millet, rami, barli, kacang polong, gandum, rami), sayur-sayuran, buah-buahan, buah beri, jamur, beberapa tanaman yang dimakan, kekacang, daging binatang peliharaan dan liar, lemak babi, madu, ikan, termasuk dan diimport, laut.

Kemudian, pembentukan masakan Belarus dipengaruhi oleh tradisi kuliner masakan jiran dan bukan sahaja - Rusia, Yahudi, Ukraine, Poland, Lithuania, Perancis, Itali, Jerman, dll. Tetapi yang paling menarik ialah orang Belarus mengadopsi resipi untuk hidangan baru, dan kemudian menyesuaikannya dengan dapur anda.

Ia juga mempunyai semangat tersendiri - sesuatu yang membezakannya dari masakan orang-orang Slavia lain. Ini adalah ketiadaan gula-gula dan hidangan tenusu sepenuhnya. Di wilayah negara ini, mereka berjaya digantikan oleh minuman manis, seperti berry dan oat jeli, dan semua jenis barang bakar..

Ciri-ciri wilayah masakan Belarus

Pada mulanya, masakan timur dan barat Belarus berkembang secara bebas antara satu sama lain. Satu disambut oleh orang Belarus Ortodoks, yang merupakan orang biasa, yang lain - oleh orang Poland dan Lithuania - bangsawan dengan kepercayaan Katolik. Yang pertama memiliki banyak biji-bijian, sayur-sayuran dan buah-buahan di atas meja, yang kedua mempunyai banyak hidangan daging..

Dari awal abad ke-17, lapisan sosial baru mula muncul di wilayah negara ini - kaum borjuasi. Bekas pengrajin dan pegawai kecil dengan akar Yahudi, mereka membawa sesuatu sendiri ke masakan Belarus yang sedang berkembang.

Semua perubahan ini telah meninggalkan tanda pada dirinya. Hasilnya adalah hidangan yang sama, yang sejak itu disiapkan dengan cara yang berbeza di berbagai wilayah di negara ini..

Masakan Belarus moden

Anehnya, masakan Belarus secara praktikal tidak berubah semasa keberadaannya. Hari ini ia mempunyai lebih banyak produk daripada yang ada beberapa ratus tahun yang lalu, namun, ia tetap sama sederhana, memuaskan dan khas. Dan mungkin semula jadi. Seperti sebelumnya, mereka tidak menyukai rempah-rempah di sini, percaya bahawa mereka merosakkan rasa hidangan yang semula jadi. Walaupun ada yang masih berjaya mendapatkan meja nyonya rumah Belarus, seperti: ketumbar, biji jintan, cengkeh, kayu manis, lada hitam.

Ia juga mempunyai ciri khas - cendawan direbus, direbus dan dikeringkan di sini. Dalam kes terakhir, serbuk cendawan dibuat dari mereka, yang kemudian ditambahkan ke dalam hidangan sayur dan daging. Orang Belarus tidak suka menggoreng ikan, lebih suka memanggang keseluruhannya atau membuat daging cincang daripadanya untuk memasak hidangan lain. Dalam masakan mereka, keutamaan diberikan kepada jenis tepung gelap - oatmeal, rai, dan lain-lain. Selalunya ia dicampurkan satu sama lain, berkat hidangan tersebut memperoleh rasa yang tidak ada tandingannya.

Kaedah memasak asas:

Di antara pelbagai jenis hidangan kebangsaan Belarus, beberapa yang menonjol, yang merupakan "kad panggilan" negara ini, iaitu:

Draniki pada dasarnya adalah penkek kentang. Mereka disediakan dari kentang parut, yang disebut "bulba" di sini dan dianggap sebagai roti kedua. Tentukan sendiri: menurut statistik, seorang penduduk Belarus makan kira-kira 0,5 kg kentang setiap hari, iaitu lebih daripada 160 kg per tahun. Dan berkat kenyataan bahawa masakan negara ini mengetahui lebih daripada 20 resipi hidangan kentang, masing-masing mempunyai rasa yang unik..

Ladu. Sedikit orang tahu bahawa ladu biasa, yang dibuat dari adunan dan ditambahkan ke sup, adalah hidangan tradisional masakan Eropah. Di Belarus, mereka dibuat dari kentang dan daging cincang, dibentuk menjadi bola dan direbus. Hidangan seperti itu disajikan dengan krim masam.

Nenek kentang - hidangan yang dibuat dari kentang parut dan brisket yang dibakar di dalam ketuhar.

Bigos adalah hidangan yang dibuat dari sauerkraut dan daging. Popular bukan sahaja di Belarus, tetapi juga di Poland, Lithuania dan negara-negara lain.

Machanka - ia boleh menjadi susu dan daging. Yang pertama dibuat dari keju kotej, susu dan krim dan digunakan sebagai sejenis sos untuk mencelupkan lempeng kentang, penkek atau sayur rebus. Yang kedua adalah pelbagai potongan daging, yang dipanggang dan dijadikan hidangan bebas.

Sejuk - sup sayur sejuk dimasak dengan kefir.

Ahli sihir - ladu kecil, agak mengingatkan ladu Belarus.

Knysh - pai dengan keju kotej, jem atau keropok.

Sauerkraut dengan lobak merah.

Krambambula - infusi rempah dan madu.

Zeppelin - ladu kentang dengan daging atau cendawan.

Smazhnya - pai daging.

Zubrovka - tincture vodka.

Ciri-ciri berguna masakan Belarus

Hampir semua hidangan masakan Belarus seimbang dan sangat sihat. Mereka sering disiapkan oleh orang yang ingin menurunkan berat badan. Bagaimanapun, seorang gadis langsing telah lama dianggap ideal kecantikan wanita, berbeza dengan wanita muda Rusia dengan bentuk yang luar biasa. By the way, itulah sebabnya tepung di Belarus selalu dimakan hanya untuk sarapan pagi..

Masakan negara ini juga disokong oleh fakta bahawa jangka hayat purata orang Belarus adalah 72 tahun..

Sarapan pagi di Minsk

Perangkap satu: penkek

Fahami sekali-sekali: hanya penumpang transit yang dibenarkan bersarapan dengan pancake kentang, kekuatan nasib jahat terpaksa membataskan kenalan mereka dengan masakan Belarus dengan satu makanan ringan, atau Gargantua yang putus asa, yang mencadangkan untuk tetap berada di meja hingga larut malam.

Dalam semua kes lain, penkek kentang kemerah-merahan, penuh dengan panas, yang hanya krim masam paling tebal yang dapat menenangkan putih salji, adalah warna pagi pagi yang sempurna.

Sekiranya jiwa yang ingin tahu masih memerlukan hidangan kebangsaan, mohon pemilik untuk menyajikan zhur di atas meja. Benar, seseorang mesti bersiap sedia untuk fakta bahawa tidak semua orang Belarus yang berusia di bawah lima puluh tahun akan memahami sama sekali mengenai perkara ini. Sayangnya, hidangan yang akan memberi seratus titik awal oatmeal Britain yang terkenal dari segi rasa dan kesihatan telah lama hilang dari menu Belarus setiap hari. Nampaknya semuanya adalah urusan - jeli masam biasa dari oatmeal, dibumbui dengan bawang goreng, diputihkan dengan susu atau hanya ditaburkan dengan gula (omong-omong, zhur pagi, bertentangan dengan pernyataan William Pokhlebkin yang kami hormati, disajikan sejuk, dipotong kecil). Dan percayalah, ini hanya berlaku apabila sempadan antara kesederhanaan dan genius lebih tipis daripada dinding gelembung sabun.

Perangkap dua: machanka

Lempeng oat tebal (mereka disebut "blintsy" atau bahkan "aladki" dalam bahasa Belarus) adalah "makanan yang tidak boleh rosak" Belarus, yang, sayangnya, dapat dirasakan hanya di gerai makanan langka yang mengkhususkan diri dalam masakan tradisional negara. Sekarang pada kuali menggoreng Belarus pada hari cuti dan Ahad, lempeng rata "Eropah" dari tepung gandum kefir atau whey dituangkan. Biasanya mereka dimakan dengan krim masam atau jem, tetapi untuk tetamu yang dikasihi mereka dapat menyiapkan "piano di semak" - yang sangat machanka, yang setiap orang rata-rata yang gemuk harus menolak dengan sopan tetapi tegas pada waktu pagi. Tetapi untuk makan malam yang enak, sos tebal kalori yang sangat lazat dan tanpa malu-malu ini, di mana pancake, penkek atau hanya roti segar dicelupkan. Terutama pada musim luruh hujan atau musim salji salji. Diuji untuk menjaga kesihatan badan dan jiwa.

Mereka yang menganggap penkek tanpa machanka membuang makanan dan masa boleh ditawarkan untuk memulakan hari dengan kue keju yang meleleh di mulut mereka atau manna manis yang subur. Dari sudut pemakanan, ia hampir sempurna. Kemegahan ini dibasuh dengan kefir sejuk atau susu panggang yang ditapai. Lebih-lebih lagi, sebarang bungkusan boleh diambil dari rak di jabatan ibu kota yang sesuai - dan bukan hanya - pasar raya tanpa risiko nyawa dan kepercayaan terhadap kesungguhan pengeluar tempatan. Lihat sendiri - orang Belarus memasuki "perang susu" dengan senjata yang boleh dipercayai.

Perangkap tiga: gris

Adalah mungkin untuk tidak mempercayai feng shui dan tidak mengetahui geografi dengan sejarah, tetapi untuk menyangkal fakta bahawa lokasi Belarus tepat di pusat Eropah tidak mempengaruhi masakan tradisional dengan cara apa pun - jumlah yang jelas. Bagaimana lagi untuk menjelaskan jumlah pekerjaan masakan Belarus pada waktu pagi dengan telur dangkal? Satu-satunya sentuhan yang memberikan hidangan sederhana ini sebagai rasa nasional adalah keretakan. Perhatikan bahawa kita tidak membincangkan mengenai kepingan renyah separa kering, yang biasa dilakukan oleh orang Rusia (atau, katakanlah, orang Ukraine), tetapi mengenai potongan lemak babi dengan urat daging. Rupa-rupanya, kemampuan luar biasa untuk bekerja walaupun setelah sarapan yang berlimpah telah dikembangkan di Belarus selama berabad-abad. Oleh itu, jika anda tidak pasti walaupun setetes darah tempatan mengalir di urat anda, jangan mengambil risiko mencuba "yachnya sa shkvarkai" pada waktu pagi.

Tetapi belalang Belarus tidak dilarang untuk digunakan pada bila-bila masa sepanjang hari. Tidak seperti tradisional Ukraine, ia semestinya mengandungi lapisan daging yang padat, yang menyerap aroma rempah pedas dan memperoleh lebih banyak garam. Garisan bawah? Dalam duet dengan sepotong roti hitam yang harum - rasa sandwic yang luar biasa yang memberi anda kekuatan dan semangat yang lebih baik daripada bar asing atau minuman tenaga.

Sebenarnya, untuk meringkaskan semua perkara di atas mungkin sedikit terlambat - saya mengaku, bukan tanpa niat - terjemahan pepatah dalam tajuk: "dalam satu duduk dan makan sarapan dan makan malam." Tidak terdengar lebih melodi dalam yang asli? Menterjemahkan dari bahasa Belarus tidak terhingga seperti menulis mengenai masakan Belarus. Tidak percaya? Datang untuk melawat tempat saya! Jangan duduk di meja: pound tambahan di pinggang bukanlah kesan yang paling jelas bagi Belarus..

Apa yang hendak dibawa dari Belarus?

Roti - "Narochansky", "Traetsky" atau "Baltic"

Setelah merasakan sepotong, keju "Klinkovaya" adalah "jawapan" Belarusia untuk ricotta (sebenarnya, keju kotej kering, sedikit masin dan sedikit masam)

Kumpyachok, palendvitsa, kavalachak - "proshutto di Belarus"

GOURMET. Resipi hidangan tradisional Belarus untuk sarapan pagi dari tukang masak

Bagaimana bubur barli membantu memelihara belia, dan telur orak dengan lobak - kekuatan lelaki, wartawan agensi "Minsk-Novosti" tahu.

Sedap, memuaskan, anda menambah sesuatu! Ini adalah bagaimana anda dapat menerangkan sarapan yang disediakan mengikut semua peraturan seni masakan Belarus. Malangnya, kanun ini tidak diketahui oleh semua penduduk Sineoka. Sayang sekali! Hidangan tradisional membantu nenek moyang Belarus untuk menjaga kesihatan mereka selama bertahun-tahun, dan tidak kehilangan tenaga pada hari bekerja. Untuk menghidupkan semula resipi yang terlupakan dalam ingatan kami dan mengisi kembali gastronomi bank kami dengan bahan-bahan yang menarik, bersama dengan pakar masakan Belarus Elena Mikulchik, kami akan terjun ke aroma dan citarasa menu kebangsaan. Menurut tukang masak, sarapan pagi dari nenek moyang adalah makanan paling aktif pada masa itu..

- Kami biasanya tidak makan pagi. Sekiranya mereka berjaya memakan sesuatu setelah bangun dari tidur, maka makanan seperti itu disebut "intersepsi." Di kampung dan bandar, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah memeriksa ekonomi. Hanya selepas itu mereka berkumpul untuk sarapan. "Snidanak" ini adalah pesta yang paling serius. Untuk makan tengah hari, dia juga boleh berada di ladang. Mereka juga tidak makan terlalu banyak untuk makan malam, - jelas pembicara.

Apa yang dihidangkan ke meja pada waktu pagi? Dengan kedatangan kentang di kawasan setempat, hidangan dari sayur-sayuran akar ini telah menjadi makanan biasa bagi keluarga miskin dan kaya. Selain itu, beberapa resipi memasak dapat diintip dari jiran.

- Tradisi mencincang sayur tidak biasa bagi orang Belarus. Kami menerimanya dari penduduk Yahudi. Berkat ini, kami mendapat nenek kentang, - mendedahkan kad Elena Mikulchik.

Resipi lain juga boleh didapati. Ini mengenai penkek kentang. Sebutan sastera pertama dari mereka bermula pada tahun 1830. Dalam buku karya Jan Schitler, "Kuhar Good Known", makanan dijelaskan berdasarkan resipi Jerman, yang hari ini kita ketahui sebagai penkek dan tartuh.

- Pada dasarnya, kedua-dua hidangan ini serupa. Tetapi keistimewaan tartu adalah bahawa mereka dibuat dari kentang dalam ghee dengan penambahan wortel. Dahulu, makanan ringan adalah milik orang kaya, kerana teknologi memasak melibatkan pelaburan masa yang serius. Selain itu, bahan utama - ghee dan tepung gandum - agak mahal, - katanya..

Elena Mikulchik memberi jaminan: mereka yang makan tart atau pancake kentang pada separuh pertama hari ini tidak diancam dengan pound tambahan. Pada siang hari, kalori yang diterima dibelanjakan dengan selamat. Keadaannya serupa dengan telur goreng Belarus, yang dimasak dengan lobak. Ini adalah hidangan yang sama, apabila anda memakannya, anda memerlukan makanan tambahan..

“Dua atau tiga abad yang lalu, nenek moyang kita makan lobak sesering yang kita makan wortel hari ini. Dan mereka melakukan perkara yang betul. Ia membekalkan tubuh dengan serat, fitonutida, dan bahan berguna lain. Antara lain, lobak adalah afrodisiak yang sangat kuat, - kata pakar itu..

Walaupun begitu, bukan telur orak dengan lobak, tetapi grutza boleh menjadi hidangan kegemaran Minskers.

- Sekiranya anda benci barli, maka resipi ini sesuai untuk anda, - Elena Mikulchik ketawa. - Cuba buat grozza dengan madu, kacang dan krim disebat, maka anda akan faham apa itu.

Barli mutiara dari mana hidangan dibuat mendorong penghasilan kolagen. Sekiranya bijirin seperti itu dimakan secara berterusan, maka ini akan mempengaruhi penampilannya. Belia abadi? Kenapa tidak!

Telur hancur di Belarus

Telur - 6 biji., Brisket - 150 g, lobak segar - 50 g, Adyghe atau keju pisau - 50 g, ghee, garam secukup rasa, dill.

Dalam kuali, panaskan brisket cincang halus hingga lemak muncul, tambahkan sedikit ghee untuk perasa dan lobak parut pada parut kasar. Goreng rata. Kemudian pukul telur dan masak sehingga digoreng. Selepas itu, taburkan pinggan dengan keju cincang dan reneh sedikit lagi di atas api di bawah penutup tertutup. Apabila keju cair, anda boleh menghidangkannya dengan dill cincang.

Tartuhi

Kentang - 6 pcs., Lobak kecil - 1 pc., Bawang kecil - 1 pc., Telur - 1 pc., Tepung gandum - 2 sudu besar. sudu, ghee untuk menggoreng, garam dan lada secukup rasa.

Kentang parut dan wortel; bawang - halus. Masukkan bahan dengan telur dan tepung. Musim dengan garam dan lada. Bakar penkek dalam ghee.

Kek Keju

Keju kotej - 200 g, telur - 1 pc, Mentega - 20 g, gula - 50 g, tepung gandum - 70-80 g, semolina - 60 g, ghee untuk menggoreng, sedikit garam dan soda, vanila.

Campurkan keju kotej, telur, tepung, mentega, baking soda dan garam. Bentuk kek keju kecil, gulungkannya dalam semolina dan goreng dalam ghee.

Grozza dengan madu dan kacang

Barli mutiara - 300 g, susu - 2 l, krim berat - 200 g, madu, kacang.

Rendam barli mutiara di dalam air selama 12 jam. Kemudian toskan air, masukkan sedikit susu, panaskan hingga mendidih. Pindahkan periuk dengan bijirin ke periuk air yang lebih besar dan masak pada mandi wap selama 6 jam, sambil menambahkan susu panas yang tinggal. Bubur siap dihidangkan panas dan sejuk. Dalam kes terakhir, madu dan kacang boleh ditambahkan ke dalam grozza, dihiasi dengan krim disebat.

Koktel jeli oatmeal

Oatmeal - 500 g, air rebus panas, krim, madu, kayu manis, pudina, beri segar.

Tuangkan tepung oat ke dalam balang 3 liter, tuangkan air rebus panas (bukan air mendidih!) Dan masukkan ke tempat yang hangat selama satu atau dua hari (sehingga bau masam yang menyenangkan muncul). Kemudian tapis melalui ayak halus atau kain tipis. Kek boleh dibuang, dan cairan (disebut tsezha) dapat direbus dengan api kecil, terus dikacau, hingga pekat. Apabila oatmeal telah sejuk sedikit, tambahkan madu secukup rasa, krim dan kayu manis. Hiaskan minuman dengan pudina cincang dan beri segar. Hidangkan sejuk.

Dari oatmeal hingga sarapan Jerman yang enak. Apa yang anda dapat untuk sarapan pagi di "Golden Scallop" yang diperbaharui

Kebiasaan bersarapan di kota, dan bukan di dapur sendiri, akhirnya datang ke Minsk - untungnya, pelbagai terdapat di bandar. Kami pergi ke "Golden Scallop" yang telah diperbaharui - sekarang hanya ada menu sarapan yang lengkap.

"Sarapan di bandar adalah budaya keseluruhan: di Eropah, orang telah lama terbiasa bersarapan di kafe," kata Elena, pengurus kafe Golden Scallop. - Kami ingin menanam budaya ini di penduduk Minsk. Oleh itu, kami membuat menu sarapan yang lengkap, yang kami cuba buat sedemikian rupa sehingga orang mempunyai pilihan.

Semua pakar pemakanan yang telah kami temui mengatakan bahawa sarapan pagi adalah suatu keharusan. Anda pasti tidak akan mendapat cukup sarapan "kosong" seperti teh dengan biskut, dan tidak ada faedahnya, terutama jika anda bangun pagi dan akan bekerja keras sepanjang hari - pada waktu pagi anda perlu memberi banyak bahan berguna kepada tubuh anda.

Selain makanan itu sendiri, prosesnya sangat penting untuk budaya sarapan pagi. Kepantasan seseorang makan, di mana dia makan, bersendirian atau bersama syarikat - dan banyak faktor lain. Semua ini dapat memaksimumkan kenikmatan makanan dan membuat kita lebih bahagia. Kami menasihati anda untuk membuat tradisi baru untuk diri sendiri - untuk pergi bersama orang tersayang untuk sarapan dan mencuba sesuatu yang baru setiap masa. Contohnya, dalam "Golden Scallop" - terdapat banyak pilihan!


Cheesecakes dengan krim masam dan sejuk strawberi segar


Kami tidak tahu mengenai anda, tetapi kami suka mencuba kek keju di pelbagai kafe di bandar ini. Sarapan klasik ini berharga 8 rubel di Golden Scallop.


Ladu lazat dengan strawberi segar dan krim masam


Idea untuk menambahkan produk susu fermentasi, buah-buahan dan buah beri untuk sarapan datang kepada pakar pemakanan pada awal abad yang lalu. Dan selama beberapa generasi, orang Belarus telah makan ladu malas, yang disajikan dengan beri segar di kafe "Golden Scallop" selama 8 rubel.


Lempeng vanila dengan keju kotej, kranberi dan krim masam


Cooley adalah sos yang sangat manis yang diperbuat daripada buah beri atau sayur-sayuran yang mengekalkan rasa mereka sebanyak mungkin. Pancake dengan keju kotej dan sos ini berharga 8 rubel di Golden Scallop. Sekiranya anda mahukan pilihan lain, ketahui: dari 5 hingga 18 Februari Maslenitsa minggu diadakan di Kerang Emas, kerana akan ada 5 jenis penkek pada menu sekaligus: dengan daging lembu sous, brokoli dan tomato ceri (10 rubel), dengan salmon, telur puyuh dan salad campuran (12 rubel), dengan kaviar merah (15 rubel), manis dengan beri segar (7 rubel) atau coklat dengan dadih dan blueberry (10 rubel)


Roti bakar dengan telur benedict dan truffle


Doktor Inggeris Tobias Wenner yang menasihati sarapan dengan telur rebus dan roti (ini adalah pada separuh pertama abad ke-17) - orang Inggeris adalah orang pertama yang menyedari kegunaan sarapan pagi.

Untuk menjadikan sarapan ini enak, brioche dari BroBakery dibawa ke Golden Scallop setiap pagi - roti bakar inilah yang dibuat. Mereka meletakkan salmon asap di atas, dua telur rebus dan menuangkan semuanya dengan sos hollandaise, yang, omong-omong, disiapkan tepat di dapur kafe. Hidangan ini juga merangkumi truffle hitam - ternyata hanya sarapan mewah untuk 15 rubel.


Florentin dengan bayam dan keju grana padano


Untuk hidangan ini selama 10 rubel di "Golden Scallop" mereka juga menggunakan brioche, bayam direbus khas, telur rebus dituangkan dengan saus béchamel berkrim, dan pada akhirnya hidangan itu dibakar - ternyata sedikit lebih mudah daripada telur Benedict, tetapi juga sangat enak. Ini sebahagiannya adalah hidangan Itali - kerana keju Grana Padano, yang dibuat di utara Itali. Versi telur Florentin ini sesuai untuk vegetarian, kerana ham dari versi klasik digantikan oleh bayam..


Omelet dengan daging goreng dan daun bawang


Ini adalah sarapan Inggeris klasik - di Britain mereka mencipta untuk menambah daging, sayur-sayuran atau keju ke telur. Untuk telur dadar dua telur ini, daging bakar terlebih dahulu dipanggang dengan sengaja, dan kemudian dikeringkan secara langsung di atas perkamen agar enak, tetapi tidak terlalu berminyak.

Sarapan pagi ini berharga 9 rubel, tetapi jika anda tidak makan daging, menu Golden Scallop juga termasuk telur dadar dengan brokoli, lada, tomato dan sayur-sayuran lain dengan ramuan. Atau telur dadar dengan cendawan goreng dan krim boletus - kedua-duanya berharga 8 rubel.


Croque Madame dengan ham dan campurkan salad


Versi klasik hidangan ini - sandwic, tetapi tanpa telur - dipanggil Croque Monsieur. Dan telur adalah topi bersyarat, jadi variasi ini disebut "puan". Ini adalah sandwic Perancis yang paling terkenal, yang ditulis oleh Marcel Proust dengan penuh semangat. Sarapan Perancis klasik seperti di Golden Scallop berharga 9 rubel. Dan ia disajikan pada brioche yang sama dari BroBakery, yang menjadikan hidangannya sangat lembut.


Oatmeal


Setiap pagi para tukang masak datang ke restoran lebih awal daripada pengunjung pertama, membakar doh dengan nipis, membakar mangkuk khas dari dalamnya, di mana mereka meletakkan oatmeal. Hidangan ini berharga hanya 2 rubel. Untuk eksperimen, ada pilihan lain dengan prun, aprikot kering dan kacang (6 rubel) atau strawberi segar dan pisang (7 rubel).

Dan bagi mereka yang sangat berhati-hati dengan sosok itu, menu ditambahkan "Oatmeal malas dengan raspberi segar" - oatmeal disimpan dalam yogurt dan disajikan dalam gelas kaca, dilapisi dengan beri segar dan sos khas, juga untuk 7 rubel.


Roti bakar dengan brisket dan mozzarella


Sekiranya anda terbiasa makan sandwic untuk sarapan pagi, cubalah sandwic tempatan selama 9 rubel. Terdapat pilihan dengan brisket dan mozzarella, dan ada bebek, yang dipanggang lama sehingga lembut, dan kemudian dikeluarkan dari tulang dan merebak pada brioche. Sos khas dengan ramuan herba juga ditambah!


"Sarapan Itali"


Peraturan keemasan masakan Itali adalah bahawa makanan yang lebih sederhana, lebih baik. Orang Itali bergantung pada kualiti produk asas: hanya tomato segar, keju, ham, herba dan pastinya roti. Set "Itali" ringan ini disajikan di Golden Scallop selama 12 rubel. Ia mengandungi telur rebus, roti bakar brioche dengan mentega dan sos, ham dan tomato segar dengan ramuan.


"Sarapan Belarusia"


Menu sarapan "Golden Scallop" mempunyai beberapa set: set Belarus untuk 15 rubel merangkumi dua telur goreng dengan pancake dan bacon, krim masam dan acar yang disiapkan oleh koki restoran.


"Sarapan Jerman"

Sarapan ini mungkin kelihatan agak berat bagi anda, tetapi sebenarnya, ia hanya perlu jika anda merancang untuk bekerja keras sepanjang hari. 15 rubel - dan anda mempunyai 2 telur dan roti bakar brioche di pinggan anda, dua sosej, kacang merah, cendawan goreng, sos dan timun acar.

Selain itu, ada menu "sarapan Amerika" di menu: dengan burger, kentang goreng dan salad - juga untuk 15 rubel.


Siput pastri croissant dan puff klasik dengan strawberi sejuk


Untuk sarapan pagi penuh, anda boleh menikmati croissant, kopi, jus atau teh yang diisi. Dan siput dengan kuah strawberi - sebagai tambahan untuk sarapan pagi. By the way, dari croissant datang "keluarga" roti puff, termasuk siput.

Pastri segar di "Golden Scallop" disediakan tepat di dapur kafe: croissant dengan keju juga dibakar di sini, dan siput disajikan bukan hanya dengan sos strawberi, tetapi juga dengan coklat (semuanya untuk 2.5 rubel).

Croissant biasa (2 rubel) menjadi asas untuk sandwic di kafe: menu, misalnya, mempunyai croissant dengan gorgonzola dan bantal bawang merah, yang ditambahkan ramuan segar, dan croissant dengan mozzarella, pesto dan arugula - mana-mana daripadanya akan berharga 9 rubel.

Kafe bandar yang baru diubah suai "Golden Scallop" (Lenin St., 3) dibuka setiap hari dari jam 09:00 hingga 23:00. Sarapan disajikan di sini dari jam 09:00 hingga 12:00, dan pada hujung minggu hingga 14:00. Menu utama di kafe juga telah dikemas kini - anda boleh membaca lebih lanjut mengenainya di sini. Kakitangan bangunan ini fasih berbahasa Inggeris, jadi anda boleh membawa tetamu asing ke sini dengan selamat. Ngomong-ngomong, kopi di sini memang enak: ia disediakan pada kacang dari senarai Minsk Sorso.

Masakan Belarus

Masakan kebangsaan Belarus adalah simbiosis masakan Slavia, Baltik dan Yahudi. Lebih banyak mengenai masakan kebangsaan Belarus.

Belarus

Saya sudah lama ingin memasak tukang sihir, tetapi tidak digoreng. Dan hari ini impian itu menjadi kenyataan. Menyukainya, anda juga boleh menghidangkannya sebagai hidangan perayaan. Menyiapkannya mudah dan pantas.

Saya akan memberikan zrazy kentang kegemaran saya dengan cendawan untuk makan tengah hari. Ia mudah.

"Myadzvedz" (beruang) adalah hidangan kentang dan bawang Belarus sederhana. Hidangannya universal, ia boleh kurus atau dengan penambahan lemak babi, sosej, dll. Resipi ini digunakan untuk menyediakan "myadzvedz" Belarusia dengan sosej salai dan krim masam.

Adakah anda tahu bahawa penkek kentang klasik (atau penkek kentang) dibuat secara eksklusif dari kentang dan bawang, tanpa menambahkan telur dan tepung? Saya menawarkan resipi yang lazat dan sederhana untuk penkek kentang seperti itu..

Peti sejuk bit pada kefir adalah keselamatan sebenar dalam musim panas! Sup ini menyegarkan, menyejukkan, menyuburkan! Sedap dan sihat!

Kek keju Belarus yang terkenal dalam pengisian krim masam poppy.

Sekiranya anda suka penkek kentang, anda pasti akan menyukai hidangan seperti nenek kentang. Lagipun, ia juga dibuat dari kentang parut, tetapi tidak seperti penkek, tetapi dalam bentuk kaserol, dan bahkan dengan potongan ayam goreng sebagai bahan tambahan. Hidangan yang sangat lazat untuk makan tengah hari keluarga, sedap, asli dan berpatutan!

Polendvica adalah hidangan masakan Poland dan Belarus. Anda boleh membuat daging kering kering yang enak di rumah. Manjakan orang yang anda sayangi dengan makanan daging yang enak. Fill babi diambil untuk polandvitsa dan dikeringkan (dikeringkan) dengan rempah.

Enak, tidak sukar disediakan, potongan ayam Belarusia dengan nama puitis "paparats kvetka", iaitu "Bunga pakis". Balut keju dan mentega di tengah cutlet.

Pilihan yang menarik untuk memasak lempeng kentang adalah dengan daging cincang, bawang dan bawang putih. Lard menjadikan lempeng kentang berair dan berkhasiat, bawang - subur, dan bawang putih - beraroma. Lempeng kentang lembut dan berair di bahagian dalam dan sedikit garing di bahagian luar..

Salad Minsky akan membantu anda apabila anda hanya mempunyai produk sederhana, tetapi anda perlu menyediakan salad yang enak dan enak. Gabungan cendawan, kentang dan sauerkraut terbukti dan disukai oleh banyak orang, jadi salad buatan sendiri ini akan dihargai oleh seluruh keluarga.

Resipi pancake sedikit berbeza. Cara memasak penkek kentang atau penkek kentang - setiap orang mempunyai resipi mereka sendiri. Dalam keluarga kami, penkek kentang dibuat seperti ini:

Lempeng lenten akan mencerahkan hari yang cepat. Sedap, ringkas, memuaskan dan berpatutan untuk semua orang.

Tukang sihir - zrazy yang diperbuat daripada kentang mentah parut, hidangan Belarus. Pengisiannya sering dibuat dari daging atau cendawan. Hari ini saya memutuskan untuk memasak tukang sihir tanpa lemak dengan kacang. Ternyata sedap.

Draniki adalah hidangan kentang yang sangat popular di banyak negara. Cuba buat versi baru hidangan serba boleh ini - dengan pengisian keju kotej yang halus.

Potongan kentang selalu membantu saya, saya suka membuat makan tengah hari. Dan lauk dan daging :)

Saltison atau brawn, seperti yang disebut juga, adalah makanan ringan berkalori tinggi, yang dikenali sejak zaman kuno di Poland, Belarus dan Ukraine. Saya mencadangkan resipi untuk babi kepala babi dan fillet ayam.

Dalam resipi penkek tradisional, tidak ada telur dan tepung, hanya kentang, bawang, sedikit garam, lada tanah dan 20 minit lagi. Dan ketika itulah kejutan masakan sebenar akan muncul di meja anda..

Resipi untuk borscht sejuk dengan daging adalah sama dengan borscht sejuk tanpa lemak, tetapi pada kaldu daging yang sejuk dengan penambahan kaldu bit.

Resipi Polendvitsa pasti akan membantu anda mempelajari semua selok-belok penyediaan makanan istimewa daging. Memasak polandwich daging babi buatan sendiri.

Resipi yang tidak dijangka. ) Saya tidak mempercayainya sehingga saya memasaknya sendiri. ) Lebih cepat dan senang daripada penkek kentang biasa, dan kurang ribut.

Hidangan tradisional masakan Belarus. Gulbishnik curd mempunyai semua kelebihan masakan rakyat - hidangan yang enak, enak dan mudah disediakan.

Zutsy - hidangan Belarus, potongan dari cendawan hutan. Potongan cendawan yang sangat enak, beraroma dan lembut disediakan mengikut prinsip potongan daging biasa. Lard ditambah untuk kenyang.

Salad bit dan cendawan adalah hidangan masakan Belarus, yang mendapat namanya sebagai penghormatan kepada bandar Kossovo di Belarus. Menurut resipi ini, salad disiapkan dengan penambahan ikan rebus - sebagai varian salad Kossovsky.

Saya ingin menggembirakan diri saya dan anda dengan sesuatu yang cerah dan sedap. Contohnya, penkek.

Machanka di Belarus adalah hidangan yang sangat memuaskan, kerana ia mengandungi empat jenis produk daging: daging babi, sosej buatan sendiri, ham dan perut babi (daging dengan lapisan).

Resipi yang sangat menarik untuk meja ramping. Saya cadangkan potongan kentang dengan cendawan dan delima.

Lempeng kentang mentah atau lempeng - resipi untuk masakan Belarus.

Pada musim panas, bit akan menggantikan okroshka tradisional dan menyegarkan dalam keadaan panas. Kami menawarkan resipi untuk sup bit yang tidak biasa dengan bahagian atas bit dan kalkun goreng.

← Sebelumnya | Seterusnya →

Masakan Belarus kebanyakan mencerminkan masakan Slavia, tetapi mereka juga dipengaruhi oleh masakan Lithuania, serta masakan Poland, Yahudi dan Tatar. Resipi masakan Belarus terdapat dalam kentang, daging, cendawan. Bigus, zeppellins, tukang sihir, penkek kentang dan ladu - semua ini adalah masakan Belarus. Resipi daging kebanyakan menggunakan daging babi, tetapi ayam dan ikan juga dihargai. Jangan lupa banyak pai, serta tincture, jelly dan birch kvass, masakan Belarus juga tidak dapat difikirkan tanpa mereka. Resipi dengan gambar hidangan masakan Belarus akan membantu menyiapkan semua jenis masakan ini dengan betul, yang bermaksud lazat.

Sejarah dalam resipi. Tradisi masakan Belarus

History in Recipes adalah projek bersama baru portal Internet Belarus TUT.BY dan Central Scientific Library yang dinamai Yakub Kolas dari Akademi Sains Nasional Belarus. Sebagai sebahagian daripada projek ini, kami menjemput anda untuk melihat memasak melalui prisma masa. Membaca buku masakan dalam koleksi perpustakaan, dari zaman Peter the Great hingga masa lalu kita - zaman Soviet, kita akan memfokuskan pada resipi dan petua yang mencerminkan keunikan kehidupan seharian yang paling jelas mencirikan era dan cara hidup zaman mereka dan memberikan rasa dan ketara terhadap persepsi sejarah.

Jadi, mengenai tradisi masakan Belarus. Pandangan yang dangkal dapat memberi kesan bahawa masakan Belarus adalah salah satu cabang dari masakan umum Rusia. Walau bagaimanapun, ini jauh dari kes ini. Seni kuliner Belarus sejak sekian lama dipengaruhi, di satu pihak, oleh orang-orang Slavia di sekitarnya dari Belarus - Rusia, Ukraine, Poland, sebaliknya - oleh jiran mereka yang bukan Slavia: Lithuania, Latvia. Perbezaan nasional saling berkaitan dengan perbezaan agama dan kelas. Akibatnya, dasar masakan Belarus moden adalah masakan penduduk desa, yang dipengaruhi oleh tradisi kuliner Rusia dan Barat (Polandia, Lithuania), tetapi menerima pemprosesan Belarus.

Perkara utama dalam hidangan tradisional Belarus negara bukanlah komposisi khas produk, tetapi proses pemprosesannya. Dua kaedah yang berlainan diametrik digunakan: sama ada penggunaan jisim besar yang tidak dapat dipisahkan - memanggang seluruh kaki, keseluruhan ikan, dan lain-lain, atau sebaliknya, mengisar, mengisar produk, mengubahnya menjadi jisim homogen. Teknik terakhir dipinjam dari masakan Poland, dialah yang mendapat perkembangan paling hebat. Tradisi yang mantap dalam menyediakan satu hidangan biasa, yang mempunyai kualiti kedua dan pertama pada masa yang sama, telah meninggalkan kesan pada kaedah masakan panas kegemaran - memanggang, memasak lama, mengukus dan memudaratkan produk..

Rasa pinggan mangkuk yang direbus diiktiraf sebagai ideal; hidangan seperti bigos, mochanka, serta hidangan malt semi-sweet dan kulag mempunyai konsistensi separa cair-separa tradisional. Kaedah penebalan piring secara artifisial juga meluas, ketika tepung, tepung ditambahkan ke dalamnya - yang disebut ditikam.

Maklumat pertama mengenai pemakanan orang Belarus boleh didapati pada abad ke-16 dalam apa yang disebut. Inventori - perihalan harta tanah pemilik tanah yang menyenaraikan makanan yang disimpan di pantri. Pada abad ke-17 di Komanwel Poland-Lithuania, termasuk Belarus, buku-buku muncul dengan resipi masakan dalam bahasa Poland, misalnya, "Compendium ferculorum" Art. Chernetsky (1682). Abad ke-19 menjadi masa mempopularkan masakan kebangsaan Belarus. Penerbitan yang paling terkenal pada zaman ini adalah "Gospodyni litewska." Oleh G. Tyundzevitskaya (1848) dan "Kucharka litewska..." oleh V. Zavadska (1874). Dan walaupun mereka dicetak dalam bahasa Poland, buku "nyonya rumah Lithuania" dapat disebut "nyonya rumah Belarus", kerana ia mencerminkan pengalaman ekonomi dan kuliner penduduk wilayah Minsk. Buku ini dicetak berulang kali (1851, 1856, 1858, 1862, 1873), dalam terjemahan Belarus ia diterbitkan pada tahun 1993 ("Lithuanian Gaspadynya", Minsk, 1993).

Kami menawarkan resipi dari buku karya E. Zaikovsky dan G. Tychka "Masakan Belarus lama" (Minsk, 1995), yang disusun mengikut sumber abad ke-19-ke-20, termasuk buku "Lithuanian Gaspadynya" yang disebutkan di atas..

Terdapat dua jenis sup Belarus: sejuk dan panas. Yang paling panas adalah tepung, sayur-sayuran dan bijirin, dengan penggunaan daging babi atau lemak babi. Antaranya - krupenya, penyiraman, zhur. Sup pewarna, tusukan, volog yang digunakan secara meluas - produk yang ditambah untuk menebal. Sup sejuk - penyejuk - disediakan berdasarkan asam (kvass, whey).

Zhur

Cairkan setengah paun tepung oat dengan air dan letakkan di tempat yang hangat selama sehari atau lebih masam. Kemudian tapiskan ayak dan rebus hingga pekat. Goreng kepingan daging, masukkan bawang cincang, dan perasakan dengan zhur. Dimakan dengan kentang rebus.

Penggunaan utama oatmeal, rai, barli, tepung kacang dan ketidaktahuan ragi menyebabkan ketiadaan pancake dan pai tradisional dalam masakan Belarus. Sebilangan besar hidangan tepung disediakan dari "raschina" - larutan tepung dengan air, masam secara spontan. Antaranya - seorang pejuang, nenek, ladu. Sebilangan besar hidangan ini juga dibuat dengan kentang..

Kentang memasuki wilayah Belarus 75–90 tahun lebih awal daripada ke Rusia. Masakan kebangsaan tahu lebih daripada dua belas resipi untuk hidangan kentang. Selalunya ia disediakan dari kentang parut - mentah atau rebus - sentakan, koma, tukang sihir, lempeng kentang. Kentang utuh lebih kerap dikonsumsi daging rebus, minyak.

Koma

Kupas kentang, rebus dan hancurkan, tuangkan susu panas. Goreng bawang dalam lemak babi atau mentega dan musim dengan bubur kentang. Gulung ke dalam bola seukuran epal kecil, gulung tepung dan coklat ke dalam kuali dengan mentega. Makan koma dengan susu, timun, sauerkraut.

Kira ahli sihir Tyshkevich

Rebus cendawan kering, potong, masukkan bawang cincang halus, dua telur mentah, sedikit garam dan lada goreng dalam minyak. Potong sekeping daging asap lemak sekecil mungkin. Ambil sebanyak cendawan yang diambil. Sekiranya terdapat sedikit lemak, tambahkan lemak babi segar dan campurkan dengan cendawan. Buat doh menggunakan tiga gelas tepung, dua atau tiga telur, garam, air. Gulungkan doh dengan nipis dan potong bulatan kecil. Letakkan daging cincang di atas adunan, tutup dengan bulatan lain dan cubit tepinya. Celupkan ahli sihir ke dalam air mendidih dan masak sehingga ia naik. Terikan, sebelum dihidangkan, tuangkan mentega cair dan bawang goreng.

Hidangan daging, terutama daging babi dan lemak babi, menempati tempat yang penting dalam masakan Belarus. Dagingnya direbus dengan las (sayur, bijirin) dan ladu (rempah, cendawan). Potongan daging babi, domba, bangkai kelinci, ayam belanda, angsa terbaik dibakar dalam satu bahagian - dimasak dalam pai.

Kumpyak bakar

Rendam kumpyak (kumpyak adalah ham, paha bangkai, biasanya daging babi) semalaman, basuh dalam air mendidih, bilas, lap dan masukkan adunan roti. Tutup dengan doh di atas, tutup dengan teliti, taburkan dengan tepung dan bakar selama beberapa jam dalam oven yang dicairkan seperti roti. Setelah itu, kupas kerak roti, angkat kulitnya, sementara dagingnya hangat, taburkan dengan gula tepung dan kayu manis dan masukkan ke dalam ketuhar untuk membentuk kerak coklat keemasan. Kumpyak yang disediakan dengan cara ini berair dan mempunyai rasa yang lembut.

Babi digunakan untuk menyiapkan sosis buatan sendiri, daging kornet, vyandlin - ham salai ringan, yang digunakan untuk hidangan kebangsaan yang terkenal seperti mochanka.

Mochanka

Potong dan goreng setengah paun babi berkulit dan setengah paun sosej. Ambil daging kornet separuh lebih banyak dan goreng juga. Larutkan dua sudu tepung gandum dengan air sejuk dan tuangkan ke dalam periuk dengan air mendidih, kacau sepanjang masa. Masukkan garam, daun salam, lada, daging kornet goreng, bawang cincang halus dan sosis babi. Masukkan semuanya ke dalam ketuhar suam selama setengah jam.

Hampir tidak ada hidangan manis dalam masakan klasik Belarus. Peranan mereka dimainkan sebahagiannya oleh minuman (pelbagai buah kvass), sebahagiannya oleh buah beri dan adunan malt - malt, kulag.

Kulaga

Beri, viburnum dan abu gunung (tetapi bukan cranberry), boleh diletakkan dengan semangat ringan (di dalam ketuhar) dan apabila ditumpuk, tukul dengan tepung halus, kemudian masukkan kembali ke dalam ketuhar. Kulaga boleh dibumbui dengan madu. Makanlah suam dan sejuk. Boleh juga disebarkan pada roti.

Resipi yang dicadangkan nampaknya cukup difahami dan boleh dilaksanakan pada masa kini. Masak dan kongsi kesan anda dengan kami! Lain kali kami akan memperkenalkan kepada anda resipi dari buku laris masakan - buku karya E. Molokhovets "Hadiah untuk Suri Rumah Muda".

Maklumat itu disediakan oleh seorang penyelidik jabatan buku dan manuskrip langka dari Perpustakaan Ilmiah Pusat. Yakub Kolas National Academy of Sciences of Belarus Inna Murashova berdasarkan bahan dari dana perpustakaan.

10 hidangan Belarus yang mesti anda cuba

Datang ke negara ini untuk pertama kalinya, anda pasti mencuba masakan tempatan. Ini akan membolehkan anda dengan cepat mengenali tradisi dan pengalaman budaya masyarakat dengan lebih baik. Pelancongan gastronomi di Belarus sedang berkembang, dan banyak yang datang ke sini untuk menikmati hidangan yang masih belum diketahui. Oleh itu, kami memutuskan untuk memberitahu anda mengenai 10 hidangan masakan Belarus yang paling terkenal dan di mana anda boleh mencicipinya.

1. "Draniki"

Ini mungkin hidangan Belarus yang paling dikenali. Goreng yang dibuat dari kentang parut dengan penambahan bawang dan kadang-kadang telur, walaupun senang disiapkan, mempunyai rasa yang luar biasa. Terdapat banyak versi resipi ini di negara lain, tetapi orang Belarus adalah pengarangnya yang asli. Sebagai peraturan, penkek kentang dibakar dalam periuk tanah liat dan disajikan dengan krim masam atau mentega..

Tempat mencuba penkek:

Hidangan lain yang terkenal dengan masakan Belarus ialah ladu. Untuk penyediaannya, pada mulanya, bawang dan kentang digosok dengan tangan pada parutan terkecil (ya, orang Belarus adalah orang yang rajin bekerja). Kemudian campuran itu dilumurkan melalui kain tipis dan kemudian telur, garam dan sedikit tepung gandum ditambahkan ke dalamnya. Selanjutnya, bebola berdiameter sekitar 5-6 cm dibentuk dari adunan dan direbus dalam air masin. Di Belarus, ladu disajikan dengan krim masam dan ditaburkan dengan ramuan segar yang dicincang.

Di mana ladu dihidangkan:

  • Minsk: cafe-lounge "Chekhov", "Kuhmistr", "Litvin", "Westfalia";
  • Wilayah Minsk: "Dukorsky maentak";
  • Wilayah Vitebsk: "Lyamus";
  • Wilayah Brest: "Belovezhskaya Pushcha".

Penyejuk adalah kebanggaan masakan tradisional Belarus. Pada hari-hari musim panas, sup seperti itu benar-benar menyelamatkan orang Belarus daripada terlalu panas dan memberikan banyak tenaga untuk terus bekerja. Bahan asas dalam resipi klasik adalah bit rebus dan sejuk. Di dalamnya ditambahkan telur rebus cincang, serta dill, timun dan lobak cincang. Semua ini dituangkan dengan kuah bit yang dicampurkan dengan kvass dan disajikan dengan krim masam.

Tempat makan bit pada musim panas:

4. "Zhur"

Ini adalah resipi tertua untuk sup Belarus panas dengan rasa masam, yang disiapkan dengan tepung masam. Nama itu berasal dari kata "crane", yang bermaksud "cranberry", dan juga dari akar Jermanik lama "saur-" (yang bermaksud "masam"). Ia disediakan berdasarkan pelbagai tepung: rai, oatmeal, gandum dan juga soba - dengan kata lain, apa yang kaya dengan mereka digunakan. Pertama, tepung dicairkan dengan air dan dibiarkan di tempat yang hangat selama 1-3 hari. Kemudian campuran ditapis dan direbus hingga pekat. Kemudian mereka dibumbui dengan daging goreng dan bawang dan dihidangkan dengan sedikit kentang rebus atau panggang.

Tempat merasai majalah:

5. "Verashchak"

Hidangan ikonik masakan kebangsaan Belarus adalah seperti sos daging. Sebaliknya, ia adalah makanan perayaan yang biasanya didasarkan pada sosis buatan sendiri dan roti roti, dan disajikan dengan pancake atau lauk..

Tempat makan Verashchak:

6. "Roti hitam masam Belarusia"

Hampir setiap tetamu asing memuji roti Belarus. Pada zaman dahulu, ia dibakar dalam oven sebenar tanpa menggunakan ragi. Doh diperam pada "roshchyn" - sebahagian kecil doh dari penaik sebelumnya. Komposisi itu merangkumi tepung rai, garam dan air, dan secara harfiah diuli dengan penumbuk. Sebelum pergi ke ketuhar, salib selalu dilukis pada sekeping doh yang sudah siap. Sebiji roti dianggap dipanggang dengan sempurna apabila wap dari dalamnya terus naik. Roti seperti itu tidak dapat dirasakan di luar negara!

Tempat roti hitam masam dibakar:

7. "Krambambula"

Mereka yang tidak biasa dengan keunikan masakan Belarus kebangsaan teruja dengan nama ini. Tetapi sebenarnya, ini adalah nama minuman keras, yang berasaskan alkohol atau vodka dengan penambahan madu dan rempah seperti cengkeh, kayu manis, pala, lada hitam dan merah. Warna itu kuat, tetapi sangat aromatik. Kami mengesyorkan agar semua orang dewasa merasa!

Di mana mereka akan menawarkan krambabul:

8. "Nalistniki"

Sebilangan orang secara keliru menyebut ini penkek hidangan Belarus. Walau bagaimanapun, terdapat perincian khas yang penting: sementara penkek adalah hidangan bebas, gulungan dimaksudkan khusus untuk "pembungkusan", sebagai peraturan, pengisian dadih. Doh telur itu hambar dan tidak sedap, sementara pancake doh nipis, tidak berliang dan elastik. Dalam kes ini, pengisian diletakkan tepat di tengah dan kemudian ditutup rapat dengan tepi..

Di mana mereka akan dirawat pada tambalan:

Minuman Belarus yang terkenal boleh menjadi sejuk atau panas. Yang pertama disiapkan untuk menghilangkan dahaga pada musim panas yang panas dan selepas mandi, dan yang kedua - untuk tetap hangat pada musim sejuk, serta menghilangkan selesema. Dalam kedua kes, ia terdiri dari madu, air, lada panas, cengkeh, daun salam, dan pala..

Tempat sbiten disediakan:

10. "Kulaga"

Pencuci mulut masakan kebangsaan Belarus disediakan dari beri segar (blueberry, strawberi, lingonberry, viburnum atau abu gunung). Mereka direbus di atas api, madu dan tepung gandum yang dicairkan di dalam air ditambah. Dan kemudian direbus hingga konsisten agar-agar. Dihidangkan dengan penkek atau roti putih.

← Sebelumnya | Seterusnya →