Ikan kod. Gaya hidup dan habitat ikan kod

Apa yang lebih baik bagi seorang nelayan daripada hasil tangkapan yang baik? Salah satu trofi memancing laut yang paling popular dan penting adalah ikan kod. Senang menangkapnya. Ia seperti pertandingan sukan.

Ikan terbesar adalah ikan kod di Norway. Setiap tahun di wilayah negara ini terdapat pertandingan dunia dalam sukan memancing ikan yang luar biasa ini. Di sinilah ikan kod pemegang rakaman ditangkap, yang beratnya hampir 100 kg dan panjangnya satu setengah meter.

Ia adalah salah satu anggota keluarga ikan kod yang paling biasa. Terdapat beberapa subspesies lagi. Pada zaman dahulu, ia disebut "labardan". Di dunia moden, ia disebut cod kerana dagingnya yang aneh, yang cenderung retak setelah kering..

Ini adalah versi pertama. Yang lain mengatakan bahawa ikan itu diberi nama seperti itu, kerana kawanannya yang besar, ketika bergerak ke bertelur, mengeluarkan semacam suara keretakan. Suara ini dihasilkan secara tidak sengaja di dalam ikan ini kerana pengecutan otot pundi renang..

Ciri dan habitat ikan kod

Pertumbuhan ikan kod tidak berhenti sepanjang hayatnya. Sebilangan besar ikan kod laut dalam tiga tahun mempunyai panjang 45-55 cm. Parameter orang dewasa bergantung sepenuhnya pada habitat dan gaya hidup mereka. Yang terbesar, seperti yang telah disebutkan, panjangnya 1,5-2 meter dengan berat 95 kg.

Melihat foto ikan kod, anda dapat melihat bahawa badan ikan itu berbentuk gelendong. Sepasang sirip dubur dan tiga sirip di bahagian belakang jelas kelihatan di atasnya. Kepala ikan besar dengan rahang yang tidak sama.

Rahang bawah kelihatan lebih kecil daripada bahagian atas. Ciri khas dari semua spesies ikan kod adalah sulur yang tumbuh di dagu. Timbangan ikan ini tidak besar dan bergerigi. Ini didominasi oleh warna hijau, kuning dan zaitun, dilengkapi dengan bintik-bintik coklat kecil. Lebih-lebih lagi, bahagian sisi selalu lebih ringan daripada belakang, dan perut berwarna putih atau kuning muda..

Dalam genus cod, terdapat empat jenisnya, di mana pollock diperkenalkan tidak lama dahulu:

- Ikan Atlantik dianggap yang terbesar dari semua ikan ini. Panjangnya boleh mencapai dua meter, dengan jisim 95 kg. Perutnya benar-benar putih dan belakang berwarna coklat atau zaitun, dengan beberapa warna hijau. Spesies ikan kod ini hidup terutamanya di Laut Baltik dan Greenland.

- Kod Pasifik sedikit lebih kecil daripada ikan kod Atlantik. Dia tumbuh hingga 120 cm, dengan berat 23 kg. Secara luaran, ia sangat menyerupai ikan kod Atlantik. Satu-satunya pengecualian adalah kepalanya, yang jauh lebih lebar dan lebih besar. Lautan Pasifik Utara, Laut Bering, Laut Okhotsk dan Laut Jepun - habitat spesies ikan kod ini.

- cod Greenland sangat mirip dengan cod Pasifik, hanya dengan ukuran yang lebih kecil. Panjangnya, ikan ini masing-masing mencapai 77 cm, dan beratnya agak kurang. Berdasarkan nama ikan, anda sering dapat menemuinya di wilayah Greenland..

- Pollock mempunyai badan yang lebih sempit. Panjang maksimumnya boleh mencapai 90 cm dan beratnya tidak lebih dari 4 kg. Secara luaran, pollock mempunyai persamaan dengan semua jenis cod. Pollock lebih suka perairan berais Pasifik dan Lautan Utara. Cod tahun pertama tidak begitu aktif. Dia mampu menahan suhu rendah. Cod hampir tidak pernah memasuki perairan laut selatan.

Dia memberi keutamaan kepada perairan dingin di laut utara, yang terletak secara eksklusif di hemisfera utara. Pelbagai jenis ikan ini terdapat di Atlantik Utara..

Tetapi dengan semua ini, suhu yang terlalu rendah juga tidak menyukai ikan kod. Ikan terasa paling selesa di dalam air dengan suhu 1-10 darjah celcius. Di tempat di mana air terlalu sejuk, ikan kod naik ke lapisan atasnya dan menghabiskan sebahagian besar masa di sana..

Ikan, yang mempunyai bentuk seperti itu, dapat dengan mudah bergerak dari lapisan di dasar ke ketebalan aliran air. Ciri ini membantu cod untuk menyesuaikan diri dengan persekitarannya. Tetapi bukan itu sahaja.

Cod lebih suka tinggal di sekolah, dapat mengubah kedalaman dengan mudah dan dengan itu beralih dari satu jenis makanan ke yang lain. Ikan yang sangat besar ini tumbuh dengan cepat dan merupakan salah satu ikan yang paling produktif di bumi..

Orang menganggapnya "hadiah dari Tuhan" kerana secara praktikal tidak ada yang dibuang dari hasil tangkapan. Hati ikan kod memenuhi perutnya. Selepas penyediaan khas, tulangnya juga sesuai untuk dimakan. Kepala dan semua inti lain setelah memasak adalah baja yang sangat baik..

Ikan komersial ini mempunyai banyak kualiti positif. Tetapi ada juga aspek negatif untuk cod. Kadang kala, walaupun tidak terlalu kerap, parasit dapat dijumpai pada ikan ini. Ia boleh mengandungi larva cacing pita yang berbahaya bagi tubuh manusia. Oleh itu, semasa memotong, anda harus memeriksa bahagian dalam ikan dan pinggangnya dengan lebih teliti..

Walaupun setelah diproses pada suhu tinggi, daging tersebut menimbulkan bahaya besar bagi manusia, kerana dapat menjangkiti mereka dengan cacing. Hati ikan kod juga boleh mengandungi nematoda helminths. Untuk melihatnya di hati, anda hanya perlu memotongnya menjadi kepingan kecil. Sebilangan besar kejutan ini terdapat pada daging kalengan dan hati ikan kod.

Ramai orang bertanya kepada diri mereka sendiri mengenai ikan cod atau ikan sungai. Tidak ada jawapan yang pasti. Kerana beberapa spesiesnya telah disesuaikan untuk hidup di air tawar..

Kod sungai praktikalnya tidak berbeza dengan saudara perempuannya, data luaran yang sama, gaya hidup yang sama dan tempohnya. Satu-satunya perbezaan mereka adalah bahawa ikan air tawar dapat matang sedikit lebih awal dan tidak berhijrah jarak jauh seperti ikan laut..

Sifat dan gaya hidup ikan kod

Kedua-dua watak dan gaya hidup ikan kod sepenuhnya sesuai dengan habitatnya. Kod Pasifik lebih suka tidak aktif. Selama musim, hanya dapat bermigrasi dalam jarak dekat. Pada waktu musim sejuk, mereka lebih suka berada pada kedalaman 30-55 meter. Dan dengan bermulanya kehangatan mereka berlayar lagi ke pantai.

Kod Atlantik bergantung sepenuhnya pada arus laut. Berhijrah untuk waktu yang lama adalah mengikut urutan perkara untuknya. Semasa berenang seperti itu, sekolah ikan menempuh jarak yang cukup jauh dari tanah pemijahan hingga penggemukan. Kadang-kadang mereka mencapai sejauh 1.5 ribu km.

Dalam foto Atlantic cod

Cod lebih suka berenang di perairan dalam. Tetapi, jika dia perlu menangkap mangsa, dia naik tanpa masalah. Pada dasarnya, ini bukan ikan sekolah. Tetapi anda dapat melihat kawanannya yang besar di tempat-tempat di mana terdapat banyak makanan..

Makan cod

Ia adalah ikan pemangsa. Dan intipati predatornya sudah terserlah pada usia tiga tahun. Sehingga tiga tahun, ikan kod memakan plankton dan krustasea kecil. Bagi orang dewasa, makanan kegemaran adalah capelin, saury, herring, Arctic cod, sprat dan smelt. Kanibalisme boleh diterima di kalangan ikan spesies ini. Oleh itu, selalunya ikan besar boleh makan kecil.

Kod Pasifik memakan pollock, navaga, cacing, dan kerang. Selain ikan, ikan kod dapat memakan invertebrata kecil, yang lebih dari cukup di dasar laut.

Pembiakan dan jangka masa cod

Cod mencapai kematangan seksual pada usia sembilan tahun. Di pollock, semua ini berlaku lebih awal, pada usia 3-4 tahun mereka sudah bersedia untuk melahirkan anak. Pada masa inilah ikan pertama kali pergi ke tempat bertelur..

Pada awal musim bunga, peristiwa penting ini berlaku pada cod. Betina mula bertelur pada kedalaman sekitar 100 m. Proses ini memakan masa beberapa minggu. Betina membuang telur dalam bahagian. Selama ini, jantan berada berdekatan dan menyuburkan telur. Ini adalah beberapa ikan yang paling produktif. Seorang betina dapat bertelur dari 500 hingga 6 juta telur.

Telur ikan kod Pasifik menetap di dasar laut dan melekat pada tanaman dasar. Ayam ikan kod Atlantik dibawa jauh ke utara oleh arus dan goreng dihasilkan lebih dekat dengan garis lintang utara. Cod hidup rata-rata sehingga 25 tahun.

Memancing ikan kod

Menangkap ikan ini selalu menarik. Paling baik, ia menggigit cacing hidup, dan terutama cacing pasir. Kaedah menangkapnya yang paling relevan adalah "mencongkel". Pada masa yang sama, cangkuk dengan umpan dilemparkan jauh ke dalam air, kemudian ditarik tajam dan tangkapan tidak memakan waktu lama.

Dalam foto, varian hidangan ikan kod yang dimasak

Cara memasak cod

Hidangan yang indah boleh disediakan dengan ikan ini. Cod roe yang sangat lazat dan sihat. Cod dalam tin, acar, goreng, rebus, rebus, masin. Cod sedap di dalam ketuhar.

Untuk melakukan ini, basuh ikan kod dengan baik, garam dan lada, letakkan di atas loyang. Secara berasingan, campurkan bahagian mayonis dan krim masam yang sama. Masukkan jus lemon dan sedikit mustard ke dalam sos ini.

Tuangkan isi ikan dengan isi ini dan letakkan di dalam ketuhar panas selama setengah jam. Hidangannya ternyata enak dan menyihatkan. Mereka bukan sahaja dapat mempelbagaikan menu mereka, tetapi juga menyuburkan tubuh dengan banyak unsur mikro berguna dan zat yang kaya dengan ikan ini..

Cod - penampilan, ciri, varieti, pemakanan dan penghijrahan + 96 foto

Ikan cod tergolong dalam keluarga ikan cod. Pada zaman dahulu disebut "labardan". Ikan itu mendapat nama "cod" kerana sekolahnya, ketika dipindahkan, menghasilkan bunyi khas yang mengingatkan pada retakan.

Sebab bunyi ini adalah pengecutan otot-otot pundi kencing..

Panjang cod meningkat sepanjang hayatnya. Parameter ikan banyak bergantung pada habitat.

Panjang rata-rata ikan laut adalah 50 cm. Individu besar boleh mencapai panjang dua meter.

  • Penampilan ikan
  • Ciri khas cod
  • Jenis ikan
  • Apa yang perlu dicari semasa menyembelih bangkai ikan kod?
  • Penghijrahan kod
  • Pemakanan ikan
  • Bagaimana pembiakan ikan?
  • Foto ikan kod

Penampilan ikan

Foto ikan kod dengan jelas menunjukkan bahawa tubuhnya mirip dengan gelendong. Ikan itu mempunyai tiga sirip di belakangnya dan dua sirip dubur..

Rahang atas ikan jauh lebih besar daripada yang bawah. Tendil kecil tumbuh di dagu ikan kod.

Ikan mempunyai sisik bergerigi.

Warna ikan kod boleh berwarna kuning atau zaitun, bintik-bintik coklat kecil sering muncul di sisik, terlihat pada foto ikan cod.

Ciri khas cod

Ikan itu hidup terutamanya di laut utara. Tetapi suhu yang sangat rendah menakutkan cod. Dia merasa paling senang di dalam air, suhunya tidak melebihi sepuluh darjah..

Ikan tahu bagaimana menyesuaikan diri dengan habitatnya: mereka boleh bercampur dari dasar laut ke lapisan atasnya.

Cod mampu beralih dari satu jenis makanan ke jenis yang lain. Ikan bertambah dengan cepat, ia dianggap cukup subur.

Jenis ikan

Kod Atlantik adalah ikan besar. Berat badannya boleh mencapai 95 kg. Perut ikan biasanya berwarna putih, dan punggungnya berwarna coklat atau kehijauan..

Jenis ikan kod ini terdapat di perairan Laut Baltik, Greenland. Kod Pasifik lebih kecil daripada ikan kod Atlantik. Berat badannya tidak melebihi 23 kilogram, dan panjang badannya lebih kurang 120 cm.

Secara luaran, ia sangat serupa dengan cod Atlantik. Habitat spesies ikan kod ini adalah Lautan Pasifik dan Laut Okhotsk. Kod Greenland tinggal di perairan Greenland. Panjang tubuhnya mencapai kira-kira 75 cm.

Kod

Cod, atau ikan Atlantik - ikan dari keluarga cod.

Panjangnya mencapai hingga 1.8 m; perikanan dikuasai oleh ikan sepanjang 40-80 cm, berumur 3-10 tahun.

Terdapat 3 sirip punggung, 2 sirip dubur, dan antena berdaging kecil di dagu. Warna belakang berwarna dari zaitun kehijauan hingga coklat dengan bintik coklat kecil, perutnya berwarna putih.

Habitat ikan kod meliputi wilayah beriklim Lautan Atlantik, membentuk beberapa subspesies geografi: Artik, Laut Putih, Baltik, dll..

Dalam dua tahun pertama kehidupan, ikan kod remaja tidak aktif, bertolak ansur dengan suhu 1 ° C dan ke bawah, secara aktif memberi makan krustasea kecil pada masa ini. Dari usia tiga tahun, ikan kod mulai melakukan migrasi yang ketara pada musim panas sepanjang arus ke utara dan timur, pada musim sejuk berbanding arus ke selatan dan barat. Kanak-kanak berumur tiga tahun 300-350 g, anak berusia empat tahun 600-700 g, dan ikan berusia lima tahun 1000-1200 g.

Sifat cod yang berguna

Cod mengandungi sejumlah besar vitamin B12, dan ia juga merupakan ikan yang sesuai bagi mereka yang mengira kalori, kerana yang terakhir, dan juga lemak cod, sangat kecil. Pada masa yang sama, ia mengandungi sedikit vitamin D dan lemak omega-3 yang sihat. Tetapi di sisi lain, dalam kaviar cod terdapat banyak vitamin A, B, dan C, dan bahan berguna seperti kalsium, natrium, zink, fosforus, kalium dan yodium.

Nah, hati ikan kod sangat popular, baik kerana rasanya dan terima kasih kepada kualiti yang sangat berharga untuk orang. Sebagai contoh, saintis menasihatkan wanita hamil untuk mengambil minyak ikan kod sejak awal trimester kedua. Sekiranya anda mengambilnya secara berkala sehingga melahirkan, dan juga selepas mereka, sepanjang tempoh memberi susu kepada bayi, maka bayi akan mengembangkan kecerdasan yang tinggi di masa depan..

Daging ikan kod putih pekat mengandungi 18-19% protein; mengandung sedikit lemak (0,3-0,4%), hampir tidak ada kolesterol, dan mengandung fosfolipid. Oleh itu, ikan kod dianggap sebagai produk makanan. Daging saury dan whiting biru dekat dengan daging ikan kod dalam nilai dan rasa pemakanan.

Pakar pemakanan mengesyorkan pengambilan daging ikan dan hati ikan secara berkala untuk orang dewasa dan kanak-kanak dari usia tiga tahun. Untuk kanak-kanak yang lebih muda, susu ikan rebus disarankan sebagai sumber kalsium dan vitamin semula jadi.

Sebagai tambahan, minyak hati ikan kod mengurangkan kemungkinan timbulnya kemurungan postpartum dan menurunkan tekanan darah. Dan juga pemakanan dengan hati ikan kod adalah pencegahan penyakit kardiovaskular yang sangat baik. Juga, hati ikan kod adalah "makanan untuk otak" yang indah, dan walaupun ada masalah dengan saraf, produk ini dapat membantu.

Cod kaya, yang mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme, sistem saraf, menguatkan sistem imun, meningkatkan daya tahan tubuh terhadap selsema dan penyakit berjangkit.

Saintis Britain telah mengetahui mekanisme tindakan komponen minyak hati ikan kod pada tahap tisu artikular dan tulang rawan. Kesan penyembuhan didasarkan pada penekanan proses keradangan, yang merupakan dasar artritis, penurunan konsentrasi penanda keradangan dalam darah. Di samping itu, asid lemak omega-3 menghalang aktiviti enzim yang memusnahkan tisu tulang rawan dan menyekat pengaliran impuls kesakitan ke otak..

Di makmal biokimia, telah terbukti bahawa komponen aktif minyak hati ikan cod dapat mematikan tindakan enzim yang memusnahkan tulang rawan dan menghentikan proses keradangan pada siang hari..

Pemerhatian sedemikian memungkinkan para saintis untuk mengesyorkan kepada orang tua penggunaan hati ikan kod sebagai langkah pencegahan penyakit sendi..

Ciri berbahaya cod

Walaupun terdapat manfaat yang dibawa oleh daging ikan kod, penggunaan ikan ini harus terhad kepada mereka yang menderita batu empedu atau urolithiasis. Sekiranya anda kerap makan ikan ini, keadaan pesakit seperti itu mungkin bertambah buruk..

Tidak disarankan untuk memasukkan ikan kod dalam makanan bagi mereka yang telah memperhatikan intoleransi individu. Ikan masin, termasuk hati dan kaviar, tidak diingini dalam diet anak-anak, wanita hamil dan orang yang menderita tekanan darah tinggi.

Kod boleh mengumpul logam berat seperti arsenik dan merkuri. Mereka mempunyai kesan toksik pada badan. Ikan yang ditangkap di lepas pantai Alaska dianggap selamat.

Juga tidak diinginkan untuk makan hati dan kaviar bagi mereka yang menderita lebihan kalsium dan vitamin D.

Perlu diingat bahawa yang terbaik adalah tidak menggabungkan ikan ini dengan keju. Memakannya pada masa yang sama boleh menyebabkan gangguan pencernaan.

Kod goreng dengan kentang dan salad - makan tengah hari yang sedap dan enak. Ketahui cara memasaknya dari video yang dicadangkan.

Cod - laut atau air tawar?

Terdapat beberapa versi mengapa ikan kod disebut. Yang pertama ialah pada musim sejuk ia dibawa dari ais krim Arkhangelsk, dan ketika ikan itu dikeluarkan dari kereta, ia retak. Tetapi ini hanyalah legenda.

Kisah kedua, lebih dipercayai, berkaitan dengan fakta bahawa pundi kencingnya berkontrak, mengeluarkan suara. Oleh itu, dari sekolah-sekolah yang melintas di dalam air, terdengar sesuatu seperti guruh atau keretakan.

Apa jenis ikan kod dan di mana ia tinggal

Penerangan

Semua ikan kod mempunyai ciri luaran yang serupa yang membezakannya dengan hidupan laut yang lain. Mereka mempunyai badan berbentuk gelendong klasik, hampir selalu mempunyai 2-3 sirip di punggung mereka, dua insang dan sirip dubur dalam jumlah dua.

Ikan cod tidak mempunyai tulang yang tajam dan berduri di siripnya. Antena panjang atau pendek yang tidak berpasangan tumbuh di dagu hampir semua spesimen. Timbangan ikan bulat, kecil, mudah dibersihkan, sehingga badan mereka ditutup dengan lendir pelindung.

Ciri

Ikan ikan kod memerlukan air ais yang cukup dari 1 hingga 10 ° Celsius, sehingga anggota keluarga dapat dijumpai di hampir semua perairan laut di utara Lautan Dunia. Walau bagaimanapun, untuk burbot, sungai dan tasik Eropah Utara, Asia dan Amerika Utara lebih disukai.

Beberapa spesies keluarga ini juga terdapat di pesisir Afrika Selatan, Amerika Selatan, dan New Zealand..

Pemangsa atau tidak

Ikan kod adalah karnivor atau karnivor. Tetapi mereka menjadi seperti itu hanya pada masa dewasa, iaitu pada 3-4 tahun. Sehingga masa ini, anak muda berenang di ruang bawah dan makan mikroplankton dan krustasea kecil.

Sama seperti kerang adalah sumber makanan untuk ikan kod, begitu juga ikan kod muda adalah sumber makanan untuk kerang.

Apa yang dimakan ikan kod

Apa yang dimakan ikan kod? Hidangan kegemarannya adalah ikan hidup. Dia memilih makanan bergantung pada musim. Jadi, pada musim sejuk, ikan hering kecil diberi makan, pada musim bunga - Arctic cod, capelin, dan pada musim panas, banyak krustasea dan moluska insang lamellar ditambahkan ke dalam makanannya pada waktu ini sepanjang tahun..

Cod ais, kapur biru, cod Arctic hanya dimakan oleh zooplankton.

Ikan cod sering mempunyai kes antropophagy - memakan ikan yang lebih kecil daripada spesies mereka sendiri atau yang lain.

Perwatakan dan gaya hidup

Biasanya ikan cod bergerak di sekolah-sekolah padat. Burbot tunggal air tawar adalah satu-satunya pengecualian dari jenisnya.

Habitat secara langsung mempengaruhi gaya hidup ikan kod. Oleh itu, ikan kod Pasifik hampir tidak berkeliaran, dan spesies Atlantik (ikan kod terbesar) dalam satu musim bergerak jarak hingga satu setengah kilometer bolak-balik untuk bertelur.

Cod melayang di perairan yang dalam dan sejuk, tetapi semasa mengejar mangsa, ia naik ke lapisan atas air. Pada dasarnya tidak menjadi ikan sekolah, ia masuk ke sekolah besar semasa bertelur atau di tempat-tempat di mana sejumlah besar makanan terkumpul.

Pembiakan dan jangka hayat

Telah terbukti bahawa beberapa spesies ikan kod makan di satu tempat dan bertelur di tempat lain. Spesies lain berkembang biak di badan air yang disalinasi.

Anggota keluarga yang berbeza membawa telur dengan cara yang berbeza. Spesies ikan kod Atlantik bertelur di Kepulauan Lofoten Norway hanya dari usia 8-9 tahun. Wakil ikan kod Pasifik membiak dari umur 5-6 tahun. Arctic, cod Kildin berkembang biak pada usia 4 hingga 5 tahun, dan pollock siap bertelur hingga 3-4 tahun.

Seekor betina dewasa melahirkan sekitar 8 hingga 10 juta telur dalam satu musim kawin. Tempoh pemijahan mereka bermula pada awal musim bunga. Lelaki dan wanita dewasa berkumpul pada masa ini bersama-sama. Kaviar bertelur pada kedalaman sekitar 100 meter dalam dosis, bahkan untuk waktu yang lama hingga bulan Juni. Pada masa yang sama, ikan kod jantan berenang berdekatan dan membasmi telur yang baru muncul. Kaviar tenggelam ke dalam dan menempel pada tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di bahagian bawah.

Setelah bertelur, ikan juga berlari kembali ke tempat makan, pada hari kedua puluh goreng muncul dari telur, yang dibawa oleh arus ke seluruh lautan. 2-3 tahun pertama kehidupan, habitat mereka adalah yang paling bawah, di mana mereka memakan krustasea kecil dan plankton.

Jangka hayat ikan kod adalah dari 30 hingga 35 tahun, dan selama ini panjangnya hampir 2 meter (tumbuh hampir sepanjang hayatnya). Dalam perikanan perindustrian, ikan berusia lima tahun hingga 80 cm dan berat hingga 5 kg ditangkap.

Ikan ikan kod dikumpulkan menjadi 4 subfamili:

  • burbot laut,
  • urofitsis - hic ficin;
  • Hidroparin:
  • burbot laut (gidropsarus);
  • Ciliata,
  • Enchelyopus,
  • Lotinae:
  • Menek - Menek,
  • Burbot - Nalim.
  • Birkelang,
  • Rama-rama bermata besar,
  • Molva.
  • Pikat,
  • Saida.
  • Kod Atlantik,
  • Kildinskaya,
  • Baltik,
  • Belomorskaya, di luar negeri adalah serupa dengan cod Greenland,
  • Kod Pasifik,
  • Cod Greenland,
  • Pollock.
  • Navaga Timur Jauh,
  • Navaga utara (navaga).

8. Kod Artik:

  • Kod Siberia Timur,
  • Kod Artik (ais).
  • Pollock Timur Jauh,
  • Pollock Atlantik.
  • Whiting biru,
  • Whiting biru selatan.
  • Kod tom Pasifik,
  • Kod tom Atlantik.

13. Gadiculi: Gadikul Laut Dalam):

  • Gadikul utara,
  • Gadikul selatan.
  • Pendeta Mediterranean,
  • Tresochka Esmark,
  • Cod Perancis,
  • Pendeta biasa.

Gadikul

Cod atau gadicul bermata besar adalah yang terdalam (mendiami hingga 1 km, lebih sering pada kedalaman 200 hingga 600 m) dan merupakan ikan kod terkecil: panjang ikan dewasa hanya 9-13 sentimeter, sangat jarang 15 sentimeter. Ia mempunyai mata yang sangat besar. Tiada misai berdaging.

Habitat adalah Laut Adriatik, Laut Mediterranean timur ke Kepulauan Faroe Kerajaan Denmark dan ke Norway Utara. Oleh itu, terdapat 2 jenis - gadikul utara dan gadikul selatan.

Ikan itu disusun di sekolah-sekolah besar yang melayang dekat dasar, memakan krill kecil dan cacing.

Memancing

Whiting kelihatan seperti haddock, sebab itulah mereka selalu keliru. Timbangan ikan berwarna coklat kecoklatan, keperakan di sisi, keputihan di bahagian perut. Terdapat tiga sirip punggung, yang terakhir menjadi kotak ekor yang tidak terbahagi.

Panjang kod mencapai 45 cm.

Merlang tinggal di sepanjang pesisir pantai, dari Portugal hingga Iceland dan di Laut Barents. Tetapi ia juga terdapat di laut benua: Hitam, Adriatik, Aegean.

Ikan pemangsa, menu - ikan kecil, sotong, sotong, moluska bivalve - kerang, tiram, udang, ketam, cacing.

Pollock

Pollock mempunyai mata yang lebih besar daripada ikan kod lain dan antena yang sangat pendek dan hampir tidak kelihatan di dagu. Sirip dada terletak di belakang pelvis.

Ikan-ikan ini suka sejuk dan oleh itu hidup pada kedalaman 200 atau 300 meter, tetapi bergerak lebih jauh ke kedalaman 500 hingga 700 meter untuk mangsa. Betina genus bertelur walaupun pada suhu air di bawah sifar. Tinggal di laut utara Laut Pasifik, dan Atlock pollock - spesies yang berdekatan - di Laut Barents.

Pollock dewasa menangkap capelin, cumi-cumi, mencium, menggelepar, dan juga memakan larva dan goreng mereka sendiri dan orang lain.

Molva

Pike laut (molva, ling) adalah ikan terbesar dalam keluarga ini. Panjangnya boleh mencapai 2 m dan berat hingga 40 kg. Dan itu dinamakan pike kerana kepalanya yang panjang, mirip dengan kepala pike air tawar. Mempunyai sirip punggung dan dubur yang panjang.

Ikan pike adalah pemangsa yang sengit, ia memakan ikan haring hidup, ikan kod lain, pemukul, moluska, udang karang yang lebih tinggi dan bintang laut.

Navaga Timur Jauh

Navaga Pasifik atau vahnya, serta navaga Timur Jauh - semua ini adalah nama salah satu wakil genus navaga.

Ia dijumpai di laut utara Lautan Pasifik (laut Chukchi, Bering, Okhotsk, dan Jepun), seperti berbau, ia ditangkap oleh nelayan amatur Wilayah Primorsky Rusia di atas es musim sejuk. Secara praktiknya tidak berenang di perairan terbuka, kerana ia adalah ikan pesisir. Pada musim luruh-musim sejuk, kawanan vahni memasuki air tawar.

Panjang navaga rata-rata sekitar 30 sentimeter, beratnya 250 gram, tetapi ada juga spesimen yang panjangnya hingga 50 sentimeter dan berat hingga 1 kilogram.

Navaga tergolong dalam pemangsa, seperti kebanyakan ikan kod. Ia memakan larva dan juvana ikan lain, udang karang yang lebih tinggi (ketam, kutu kayu, amphipod), cacing.

Navaga Utara

Navaga ini juga suka sejuk dan terdapat di lautan Artik (Pechora, laut Putih, Teluk Ob). Ia pesisir dan hidup di kedalaman cetek, tetapi selama musim pemijahan, ia hilang di beting besar dan bergerak dengan pasang surut ke sungai dan tasik.

Panjang navaga mencapai 30-35 cm, spesimen panjang 40-42 cm ditangkap di Laut Kara, dan ukuran navaga Laut Putih adalah dari 15 hingga 23 cm. Makanan utama pemangsa adalah amphipod, cacing, mysids, ikan muda.

Burbot

Burbot, biasa atau kurang, tidak menyimpang kawanan, adalah penyendiri dan satu-satunya penghuni perairan segar dari keluarga.

Tubuh burbot panjang, ditutup dengan lendir dan sisik kecil, dan kepalanya diratakan seperti katak, dan oleh itu ia tidak dapat dikelirukan dengan ikan lain.

Burbot, seperti saudara marinnya, adalah ikan pemangsa. Ia memakan pertumbuhan ikan, larva, cacing, udang karang dan katak yang lain..

Ia terdapat di mana-mana badan air di mana terdapat air mengalir dan dasar berbatu atau tanah liat.

Di sungai Siberia utara, anda dapat menangkap burbot dengan berat hingga 32 kilogram dan ukuran hingga 2 meter. Spesimen yang terdapat di lebih banyak sungai di selatan berukuran lebih kecil..

Haddock

Habitat Haddock - perairan sejuk laut yang asin milik lautan Atlantik dan Artik: laut Norway, laut Barents, pantai Iceland.

Ia adalah ikan kod besar yang panjangnya lebih dari setengah meter dan beratnya kira-kira 3 kilogram. Jarang terdapat individu yang lebih besar panjangnya lebih dari 1 meter dan berat sekitar 15 kilogram. Badan haddock diratakan di sisi, siripnya berwarna hitam.

Whiting biru utara dan selatan

Whiting biru utara biasa terjadi di bahagian timur laut dan barat laut Lautan Atlantik: Svalbard, Iceland, barat Laut Barents, Nova Scotia, Great Bank of Newfoundland, Greenland selatan.

Selatan dijumpai di barat daya Atlantik di rak Patagonian yang meluas, di Lautan Pasifik di tenggara New Zealand.

Whiting biru utara tumbuh dari 18 hingga 30 cm, lebih jarang hingga 47 cm. Ini adalah ikan sekolah yang agak kecil, mereka hidup pada kedalaman 30 hingga 800 m. Whiting biru selatan jauh lebih besar dan boleh tumbuh hingga 60 cm dan hingga 1.5 kg.

Diet kedua-dua spesies kapur biru ini berdasarkan pada plankton, anak muda ikan teri bercahaya, ikan kod, ikan haring dan lain-lain. Sebagai gantinya, memancing adalah makanan untuk ikan kod dan mamalia lain (menggiling ikan paus, lumba-lumba).

Saida

Kod ini bukan ikan bawah.

Panjang maksimum cod adalah hingga 130 cm, berat hingga 32 kg. Di badan, jalur cahaya jelas kelihatan, berjalan dari kepala ke ekor selari dengan belakang.

Ia dijumpai hampir pada kedalaman 250 m dan di pantai seluruh Lautan Atlantik utara, di laut Utara dan Baltik.

Ikan pollock muda makan terutamanya krustasea dan larva ikan, orang dewasa - ikan sekolah kecil (herring, sprats).

Atlantik

Penerangan

Kehidupan ikan kod ini berkait rapat dengan arus Atlantik Utara dan lautan Artik. Perlumbaan (kawanan) ikan setiap tahun melayang pada jarak hingga 1.5 ribu kilometer dari tempat bertelur ke tempat makan dan belakang.

Perlumbaan ikan diberi nama untuk tempat bertelur dan memberi makan. Kawanan Laut Norwegia-Barents membesarkan keturunan di pesisir Norway dan memberi makan di Laut Barents. Kawanan Labrador / Newfoundland bertelur di pantai Labrador dan kemudian berenang ke Newfoundland untuk memberi makan.

Ciri

Tahun-tahun pertama kehidupan, ikan hanya terdapat di bahagian bawah. Makanan mereka terdiri daripada pelbagai jenis ikan kecil, dan juga memakan anak mereka sendiri tidak asing dengan ikan kod ini. Zooplankton dan moluska bivalve ditambahkan ke dalam diet pada musim panas.

Kod terbesar ini panjangnya mencapai 2 meter..

Kildinskaya

Kodin cod disenaraikan dalam Buku Merah. Ini adalah subspesies spesies Atlantik yang sangat jarang berlaku. Keanehan pembiakannya secara langsung berkaitan dengan kehadirannya di Danau Mogilnoye (daerah Kola di wilayah Murmansk). Oleh kerana air di tasik itu masin (kecuali permukaannya), subspesies ini tidak boleh dianggap air tawar.

Kaviarnya kecil dan beratnya sedikit, sehingga tidak jatuh ke dasar tasik, tetapi juga tidak melayang ke permukaan. Larva tumbuh di lapisan tengah yang sesuai, dan ketika mereka tumbuh, mereka naik ke puncak, di mana terdapat lebih banyak oksigen. Goreng menetas dan kemudian tenggelam kembali ke kedalaman takungan, yang menguntungkan seumur hidup..

Kodin cod memakan udang udang kecil, wakil dari udang karang, kutu kayu, polychaetes, nyamuk bel, smelt kecil dan susu butter.

Pasifik

Ikan Pasifik tidak melayang jauh ke lautan, migrasinya bergantung pada waktu tahun dan mengalir jauh ke perairan dari pantai pada musim sejuk, dan dengan bermulanya kehangatan mereka kembali ke pantai ke tempat makan kegemaran mereka. Kawasan tempat tinggalnya adalah Pasifik Utara.

Larva ikan kod Pasifik menetas dari telur yang tumbuh melekat pada fauna bentik.

Kelihatan seperti ikan kod Atlantik, tetapi berukuran 120 cm dan berat 22 kg.

Ikan Pasifik di laut adalah ikan pemangsa, ia memakan jenis ikan lain, ikan kod lain, gurita, udang, ketam, cacing.

Memancing komersil untuk ikan kod

Cod adalah ikan yang penting di dunia dan merupakan makanan istimewa di sebilangan besar negara Eropah. Kehormatannya terletak pada hati, yang kaya dengan asid lemak Omega-3, yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia sendiri. Ikan keli mempunyai daging putih tanpa lemak, berair dan enak.

Ikan ikan kod adalah sumber protein dan banyak vitamin terbaik; oleh itu, penangkapan ikan secara komersial genus ini telah berlangsung selama beberapa abad. Cod ditelusuri di laut, ditangkap dengan penternak snur, longline, jaring dan venters.

China, Amerika Syarikat, Indonesia, Rusia memegang kepemimpinan dunia dalam bidang pengambilan sumber bioresource.

Pasifik pollock, bersama dengan kapur biru, sebelumnya tidak dianggap sebagai sumber makanan yang berharga. Namun, sehingga kini, ia menjadi peneraju dari segi jumlah pengeluaran di antara semua ikan cod. Pollock ditangkap dengan pukat, dan jaring juga diletakkan di atasnya. Di zon Rusia, ukuran minimum pollock komersial adalah dari 20 sentimeter.

Whiting mula ditangkap dalam skala industri pada tahun 70-an abad yang lalu. Tetapi penggunaannya dalam industri perikanan di negara-negara Eropah utara dan Rusia telah meningkat tajam dalam dekad terakhir. Setiap tahun, sehingga 250 ribu tan kapur biru dituai di Laut Norwegia, dan jumlah tangkapannya melebihi 500 ribu tan. Ini meletakkannya di tempat ke-5 di antara semua ikan dari segi hasil tangkapan komersial..

Spesies Atlantik ditangkap di kapal pukat sepanjang tahun. Fillet dibuat dari ikan ini secara langsung di kapal, dibersihkan dari tulang, kepala dan inti..
Namun, menurut para saintis, populasi ikan kod akibat penangkapan ikan secara komersil menurun tajam berbanding dengan stok asal. Menyedari akibat buruk, pemerintah telah memperkenalkan kuota tangkapan ikan kod untuk menghidupkan semula spesies tersebut. Tetapi dia tidak pulih sepenuhnya. Dan menurut Pertubuhan Makanan PBB, umat manusia telah menangkap 90% rizab laut.

Menurut ramalan, dalam 30-40 tahun, sambil mempertahankan kadar tangkapan ikan di laut, mungkin tidak ada lagi.

Kesimpulannya

Cod telah wujud selama lebih dari seratus ribu tahun, dan ia memainkan peranan penting dalam kehidupan orang-orang kuno. Dalam bentuk kering dan kering itulah perang Viking dan Rom kuno digunakan untuk makanan semasa peralihan ketenteraan yang panjang.

Makan ikan kod adalah pengeluaran bebas sampah. Kaviarnya asin, asap atau dimakan segar. Hati di dalam tin atau digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan dan sosej yang lazat. Dari kepala, lidah dan pipi, telinga kaya diperoleh, dan daging ikan kod putih diasinkan, diasap, digoreng, direbus.

Ikan itu adalah ikan yang penting dan berharga, penggunaannya secara berkala dalam makanan memberi kesan positif terhadap kemampuan mental manusia..

Kod

Kandungan bahan

Penerangan

Cod adalah keluarga ikan yang tersebar luas di dunia perairan. Ikan besar ini mempunyai daging berlapis putih yang akan menggembirakan setiap orang yang mencubanya sekurang-kurangnya sekali..

penerangan ringkas mengenai

Cod tergolong dalam keluarga ikan Cod. Menurut satu versi, ia mendapat namanya kerana suara keretakan yang tidak biasa yang dikeluarkan oleh kawanan ikan ini ketika mereka bertelur..

Bagaimana rupanya?

Kemunculan ikan kod cukup berkesan: badan berbentuk gelendong memanjang dengan kepala besar dan antena tunggal yang terletak di dagu. Tubuh ditutup dengan sisik bergerigi halus. Di bahagian belakang, ia mempunyai warna hijau-zaitun, sedikit kuning atau coklat dengan bintik-bintik coklat kecil yang membezakan ikan kod dari spesies ikan lain. Bahagian lateral badan lebih ringan, kerana ditutup dengan sisik berwarna putih keputihan. Cod mempunyai sepasang sirip dubur dan 3 punggung.

Kod segar dan beku kelihatan sama.

Dimensi dan berat

Cod tumbuh sepanjang hayatnya. Rata-rata, menjelang tahun ke-3, panjangnya mencapai 40-50 cm, dan ukuran maksimum cod yang diketahui hari ini ialah 1.8-2 m.

Berat ikan bergantung kepada spesies. Jenis ikan kod kecil, seperti pollock, beratnya rata-rata 3-4 kg, sementara varietas besar (ikan kod Atlantik) dapat menambah 90 kg.

Adakah ikan laut atau sungai?

Soalan yang menarik ialah jenis takungan di mana ikan kod dijumpai. Adalah mustahil untuk menjawab dengan tegas persoalan sama ada ikan laut atau sungai. Sebilangan besar spesies ikan kod dijumpai di air laut (Lautan Atlantik dan Pasifik, Laut Bering), tetapi beberapa subspesies, misalnya, burbot, hanya terdapat di air tawar.

Tempat tinggal?

Habitat ikan kod bergantung pada jenis ikan. © https://ydoo.info/product/treska.html Kod Atlantik boleh didapati di Teluk Biscay, Laut Barents. Pasifik ditangkap di bahagian utara Laut Pasifik, laut Jepun, Bering dan Okhotsk. Greenland cod, seperti namanya, tinggal di perairan Greenland. Pollock boleh didapati di perairan es di Laut Utara dan Pasifik.

Kod tulang dan berminyak?

Cod adalah salah satu ikan halus dengan sedikit tulang. Ia hanya mempunyai tulang rabung dan tulang rusuk, yang, apabila dimasak dengan betul, melembutkan dan dapat dengan mudah dikeluarkan..

Bagi kandungan lemak, ikan kod tergolong dalam kategori ikan rendah lemak, kerana jumlah peratusan lemak dalam filletnya tidak melebihi 4%.

Rasa ikan kod terasa kuat. Dagingnya mempunyai rasa amis yang enak, lembut dan kurus.

Bau

Cod, sama ada mentah atau beku atau dimasak, mempunyai bau amis yang kaya.

Varieti cod

Terdapat 4 jenis ikan kod yang diketahui:

Walaupun ikan yang disenaraikan tergolong dalam spesies yang sama, terdapat perbezaan yang signifikan di antara mereka. Sebagai contoh, ikan Atlantik dianggap terbesar, kerana panjangnya dapat mencapai 2 m dan berat 90 kg, dan ikan Pasifik tumbuh hingga 1.2 m, tetapi berat badannya tidak melebihi 20-23 kg. Kedua-dua spesies itu serupa, walaupun ikan kod Pasifik mempunyai kepalanya yang lebih besar dan lebih lebar..

Ikan Greenland bahkan lebih kecil - panjangnya tidak lebih dari 77 cm, tetapi pollock dengan panjang maksimum 90 cm beratnya tidak lebih dari 4 kg.

Sub-spesies lain - ikan kod merah - dianggap sebagai spesies ikan yang berharga. Ukurannya agak lebih kecil: panjang maksimum 80 cm dan berat 600 g. Seperti ikan kod putih, ia terdapat di perairan Lautan Pasifik dan Atlantik, Selat Bering dan Teluk Biscay..

Beberapa kekeliruan mengenai jenis ikan dan perbezaannya timbul dari pelbagai nama spesies yang sama. Jadi, cod Pasifik mempunyai nama kedua "Timur Jauh", dan Atlantik - "Murmansk".

Apa yang membezakannya dengan ikan lain?

Kerana pelbagai jenis ikan, sukar untuk membezakan ikan kod dengan yang lain. Tanda-tanda apa yang akan membantu dalam hal ini?

Dari pollock

Pollock tergolong dalam keluarga cod. Tidak seperti ikan yang lebih besar dari keluarga ini, pollock mempunyai badan yang sempit, ditutupi dengan sisik hitam, dan sisi ikan berwarna putih kekuningan.

Membezakan cod dari pollock adalah mudah. Ini boleh dilakukan dengan:

saiz badan (untuk pollock lebih kecil);

sisik (warna lebih ringan dalam cod);

bintik-bintik pada badan (dinyatakan dalam cod).

Dari navaga

Navaga adalah wakil lain dari keluarga ikan kod besar. Tidak seperti ikan kod, yang mempunyai badan berbentuk spindle yang besar, navaga mempunyai badan bersaiz sederhana memanjang yang meruncing dari kepala ke ekor. Ikan mempunyai warna yang serupa: perut ringan, punggung gelap dan bintik-bintik gelap yang serupa di badan. Tetapi, navaga adalah ikan yang lebih kecil. Panjangnya tidak melebihi 50 cm, dan berat maksimum mungkin ialah 1 kg.

Dari haddock

Perbezaan utama antara cod dan haddock adalah:

ikan kod ditutup dengan timbangan kecil yang mudah terlepas dari badan, dan di haddock besar dan melekat erat pada badan;

sisik pada sisi cod berwarna terang, dan haddock mempunyai sisik berwarna gelap, hampir hitam;

bintik-bintik gelap dapat dilihat di dekat sirip dada haddock, yang tidak terdapat pada ikan kod.

Dari saury

Untuk membezakan ikan kod dari saury, anda perlu mengingati penampilannya. Mereka mempunyai bilangan sirip yang sama dan kedua-duanya mempunyai sulur pada dagu mereka. Walau bagaimanapun, dalam cod ia besar, dan dalam saury pendek dan hampir tidak dapat dilihat. Di samping itu, pada sirip ekor saury, anda dapat melihat takik yang dalam, yang tidak dimiliki ikan kod..

Dari pike hinggap

Ciri khas cod dan pike hinggap adalah warna sisik cod dapat bervariasi dari zaitun ringan dengan warna kekuningan hingga coklat. Sedangkan untuk pike-hinggap, ia juga dicirikan oleh badan kelabu-hijau yang memanjang, tetapi perutnya lebih ringan. Beberapa jalur menegak dapat dilihat pada badan pike perch itu sendiri - ini adalah ciri khas yang tidak terdapat pada cod.

Dari hake

Anda dapat dengan cepat membezakan hake dari cod oleh antena: hake tidak memilikinya. Anda juga dapat memastikan bahawa anda betul dengan warna badan. Walaupun ikan kod memiliki warna zaitun gelap yang kaya dengan bintik-bintik di seluruh badan, hake ditutup dengan sisik abu-abu yang menjadi gelap di bahagian belakang..

Cara memilih yang betul?

Bagaimana saya memilih produk segar? Untuk melakukan ini, anda perlu menilai:

Kulit dan sisik ikan (mereka mesti utuh, berkilat, tanpa kerosakan atau kecacatan).

Bau ikan kod (semestinya amis, semula jadi dan bebas dari aroma asing). Anda dapat memahami bahawa ikan kod telah merosot oleh bau, yang akan menjadi tidak menyenangkan, busuk.

Ketelusan mata (faktor ini menunjukkan kesegaran ikan).

Kekurangan plak, ais mendung di permukaan ikan kod.

Sekiranya produk itu dibungkus, pembungkusan mestilah lengkap dan mengandungi cap pengeluaran.

Cara menyimpan?

Kod yang baru dibeli yang tidak boleh dimasak dengan segera mesti disimpan dengan betul.

Syarat

Simpan ikan kod yang dibeli di dalam peti sejuk. Lebih baik memasukkan ikan segar ke dalam mangkuk dan tutup dengan penutup, sementara ikan yang dibungkus boleh dibiarkan dalam bungkusan vakum.

Untuk simpanan lebih lama, cod dihantar ke peti sejuk. Tetapi penting untuk diingat bahawa anda tidak boleh membekukan dan mencairkannya lebih dari sekali..

Di dalam peti sejuk, ikan kod atau bangkai yang dipotong boleh disimpan sehingga 2-3 hari. Tetapi dalam peti sejuk, tempoh ini dilanjutkan hingga 7-10 bulan.

Bagaimana untuk menyediakan?

Penyediaan awal cod terdiri dari membersihkannya dari timbangan dan memotongnya menjadi fillet atau kepingan.

Cara membersihkan?

Pastikan membersihkan ikan kod sebelum memasak. Sangat mudah untuk melakukan ini di rumah: sisik ikan kecil dan tidak sesuai dengan badan. Anda boleh memisahkan timbangan dengan mudah dengan sudu atau pisau biasa, bergerak dengan timbangan ke arah dari kepala ke ekor.

Cara memotong fillet tanpa tulang?

Langkah terakhir dalam menyediakan ikan adalah memotongnya. Untuk memotong ikan kod dengan betul, anda memerlukan:

Letakkan ikan di sisinya, potong ekor dan semua sirip.

Buat sayatan yang mendalam di sepanjang jurang, sampai sejauh mungkin ke tulang belakang.

Bergerak selari dengan meja, potong daging dari tulang belakang sepanjang keseluruhan badan.

Balikkan ikan ke seberang dan ulangi langkah sebelumnya.

Potong tulang rusuk dari 2 fillet ikan kod yang terbentuk.

Kulit boleh ditanggalkan jika mahu. Untuk melakukan ini, ikan diletakkan dengan daging ke bawah, cabut kulit dengan pisau dan tarik ke arah yang bertentangan, dengan berhati-hati mengeluarkannya dari seluruh fillet.

Cara pencairan?

Ikan beku dicairkan sebelum dimasak. Ini tidak boleh dilakukan pada suhu bilik. Suhu optimum untuk proses ini ialah -3... -5 ° C. Oleh itu, fillet cod dibentangkan dalam mangkuk dalam, ditutup dengan penutup dan diletakkan di rak bawah peti sejuk..

Terdapat cara lain untuk mencairkan cod dengan cepat. Oleh kerana hanya membiarkan ikan di dapur dan menunggu ia mencair adalah salah, anda boleh menggunakan microwave. Perkakas dapur ini biasanya mempunyai mod Defrost standard yang akan berfungsi dengan baik..

Untuk mencairkan ikan, kepingan fillet dipisahkan antara satu sama lain, diletakkan di dalam piring yang dalam dan diletakkan di dalam ketuhar gelombang mikro selama 3-5 minit. Selepas itu, ikan dibawa keluar. Sekiranya dicairkan secara tidak sekata, potongan cod dibalikkan dan dihantar lagi ke gelombang mikro untuk masa yang ditentukan..

Cara pengambilan acar?

Untuk memasak ikan aromatik dengan rasa yang sedap, cod mesti diasinkan terlebih dahulu.

Untuk penaik

Pengasam terbaik untuk memanggang di dalam ketuhar adalah sos mustard. Ia menyediakan seperti ini:

3 sudu kecil mustard dijon dicampurkan dengan 1.5 sudu besar. l. Sahara;

tambah 4 sudu besar ke dalam campuran mustard dan gula. l. minyak zaitun dan 1.5 sudu besar. l. cuka wain putih;

semua bahan dicampur dengan teliti, dan kemudian tuangkan sos ikan kod (stik atau keseluruhan) selama 30-59 minit.

Untuk menggoreng

Biasanya ikan digoreng tanpa perap. Tetapi telah lama diketahui bahawa acar cod akan terasa lebih berair setelah digoreng. Untuk pengasam, kefir, larutan cuka atau acar timun yang lemah sering digunakan:

kepingan ikan mas dimasukkan ke dalam beg plastik yang padat;

tuangkan ke dalam mana-mana produk di atas;

biarkan selama 60 minit di dalam peti sejuk;

toskan pengasam, keringkan ikan dan mulakan memasak.

Untuk memanggang

Anda boleh mengasinkan ikan kod untuk panggangan seperti ini. Dalam mangkuk yang dalam, satukan cengkih bawang putih yang dihancurkan, jus 1 lemon, sedikit garam dan lada. Ikan dicelupkan ke dalam mangkuk ini selama 15-20 minit, selepas itu mereka mula memanggangnya..

Kaedah memasak cod

Terdapat banyak cara dan rahsia memasak cod. Ia dibakar, digoreng, dipanggang atau di dalam periuk perlahan. Dan agar ikan kod semasa memasak tidak sukar dan mengeluarkan bau yang menyenangkan, ia diasinkan dengan sos.

Cara bakar di dalam ketuhar?

Kod bakar oven dianggap hidangan wangi dan sangat lazat. Terdapat banyak resipi untuk penyediaan ikan. Ikan ini boleh dibakar keseluruhan atau stik.

Stik

Permulaan memasak cod bergantung pada bentuk di mana ia dibeli. Seluruh ikan mesti dibersihkan terlebih dahulu, semua inti dikeluarkan dan bangkai dipotong menjadi stik. Sekiranya di kedai anda cukup bernasib baik untuk membeli ikan cincang, anda boleh mula memasak.

Pertama sekali, stik ikan dibasuh di bawah air yang mengalir, dan kemudian dikeringkan dengan serbet. Siapkan kerajang secara berasingan untuk dibakar: kepingan dipotong-potong dalam jumlah yang sama dengan jumlah stik.

Langkah seterusnya adalah menyebarkan stik di tengah setiap lembaran foil, di mana rempah dituangkan di atas: halia, garam, lada, ketumbar. Bawang putih melalui penekan, beberapa tetes jus lemon dan sepotong mentega juga ditambahkan di sana..

Kerajang dibungkus rapat dan dibiarkan selama 30 minit, membiarkan daging mengasin. Cod dibakar di dalam ketuhar pada suhu 200 ° C, proses ini tidak lebih dari 20 minit..

Sepenuhnya

Kaedah untuk membakar ikan kod di dalam ketuhar sama dengan resipi sebelumnya. Pertama, ikan diperap dalam sawi atau sos lain, selepas itu mereka mula memasak.

Sebarkan ikan kod pada sehelai kerajang, taburkan dengan garam, lada dan rempah kegemaran anda. Kisar bawang putih secara berasingan, yang ditaburkan pada ikan. Langkah terakhir adalah taburkan ikan kod dengan jus lemon dan satu sudu teh anggur kering. Sekiranya dikehendaki, anda boleh menambah zaitun, kentang, tomato atau paprika ke ikan, yang akan dibakar dengannya.

Kerajang dibungkus sehingga udara tidak dapat masuk ke dalam. Selepas itu, ikan dihantar ke oven yang dipanaskan hingga 200 ° C selama 20 minit..

Anda mesti tahu! Agar tidak menderita dengan penyingkiran semua tulang, cukup untuk membuat potongan dangkal sepanjang keseluruhan ikan. Ini akan melembutkan tulang semasa memasak..

Dan cara memasak fillet ikan kod di dalam ketuhar, anda boleh menonton videonya.

Cara menggoreng dalam kuali?

Sangat senang menggoreng ikan kod dalam kuali dengan sedap. 2 pilihan yang paling popular adalah ikan kod, roti dan bukan.

Sebelum memasak, ikan dibersihkan dan dipotong kecil, dan ikan beku dicairkan terlebih dahulu. Kemudian anda boleh mengasinkannya atau mula memasak tanpa pengasam..

Resipi bagaimana menggoreng ikan kod dalam kuali tanpa tepung roti seperti ini:

campurkan dalam 1 sudu kecil. pelbagai rempah (garam, lada, marjoram, halia);

panaskan kuali dengan sedikit minyak sayuran;

gulung setiap kepingan ikan dengan rempah di kedua-dua belah pihak;

goreng dengan api sederhana selama 3-4 minit di 2 sisi.

Apabila menggoreng ikan dengan cara ini, ikan kod kadang-kadang berantakan. Ini mungkin disebabkan oleh banyaknya kelembapan pada ikan. Untuk mengelakkan masalah ini, anda boleh menggunakan resipi memasak cod dalam adunan:

campurkan 1 telur, 1 sudu besar. l. tepung dan rempah;

gulung fillet cod dalam adunan;

goreng dalam kuali selama 3-4 minit di kedua-dua belah pihak.

Cara meletakkan dalam periuk perlahan?

Memasukkan ikan kod dalam periuk perlahan adalah cara terbaik untuk memasak ikan untuk makan malam. Untuk melakukan ini, sediakan terlebih dahulu campuran rempah, campurkan satu sudu teh garam, lada, ketumbar, halia, bijan dan jus limau. Cod stik digulung dengan rempah dan dibiarkan diperap selama 20-30 minit.

Semasa mula memasak, isi mangkuk multicooker dengan sedikit mentega. Kemudian, kepingan ikan dibentangkan di bahagian bawah mangkuk, tutup multicooker dengan penutup dan tetapkan mod "Stew", memasak cod selama 20 minit. Setelah isyarat dari alat dapur mengenai akhir memasak, modnya diubah menjadi "Goreng" dan memasak diteruskan: selama 10 minit pertama mereka menggoreng ikan kod di satu sisi, dan kemudian membalikkannya dan tunggu 10 minit lagi. Hidangan sudah siap, anda boleh menghidangkannya ke meja.

Cara kukus?

Kod kukus dianggap sebagai makanan pemakanan. Di samping itu, ia disediakan dengan sederhana dan cepat, tetapi ternyata sedap:

Bahagikan ikan kod ke dalam stik, bilas dan keringkan dengan serbet;

sikat setiap bahagian dengan garam, jus lemon, minyak zaitun dan, jika dikehendaki, rempah;

letakkan ikan di bahagian bawah mangkuk pengukus atau mangkuk multicooker khas untuk dikukus.

Tanpa mengira peranti (sama ada pengukus atau multicooker dengan mod yang sesuai) kukus kukus dimasak selama 20-30 minit.

Cara memasak dalam periuk?

Pilihan lain untuk menyediakan ikan pemakanan adalah merebus ikan kod dalam periuk. Untuk ini:

ikan beku dicairkan, dan ikan segar segera dibersihkan, intinya dikeluarkan dan bangkai dipotong menjadi kepingan bersaiz sederhana;

air dituangkan ke dalam periuk dan masin sedikit;

cairan itu didihkan, dan kemudian ikan dimasukkan ke dalam air.

Cod direbus selama 15-20 minit: kepingan kecil akan memakan masa 12-15 minit, dan kepingan yang lebih besar harus dimasak sekurang-kurangnya 20.

Untuk memberi ikan kod rebus rasa istimewa, tambahkan satu sudu minyak zaitun atau minyak sayuran lain ke dalam air.

Cara memasak di dalam ketuhar gelombang mikro?

Memasak ikan kod dalam ketuhar gelombang mikro tidak lebih dari 20 minit. Mula-mula, ikan dibersihkan, dihancurkan, dicuci dan dikeringkan dengan serbet. Kemudian, menurut resepnya, ikan kod dipotong menjadi beberapa bahagian, masing-masing ditaburkan dengan jus lemon, dan dimasukkan ke dalam mangkuk microwave.

Pada masa yang sama, kupas bawang sederhana, potong cincin dan letakkan di atas stik ikan. Sedikit air ditambahkan ke dalam pinggan, ditutup dengan penutup dan dihantar ke gelombang mikro selama 8 minit, menghidupkan sepenuhnya.

Semasa ikan sedang disiapkan, saus dibuat: segelas krim masam (boleh diganti dengan susu, krim atau pasta tomat) dicampur dengan garam, lada dan bumbu kegemaran anda. Selepas 8 minit, hidangan dibawa keluar, ikan dituangkan dengan sos yang disediakan dan sekali lagi dihantar ke periuk perlahan selama 10 minit.

Cara membuat dalam kapal terbang?

Untuk membuat ikan kod di kapal terbang, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah memotong ikan menjadi beberapa bahagian, basuh dan keringkan. Sikat setiap bahagian dengan jus lemon dan rempah (seperti ramuan Itali) dan biarkan selama 5-10 minit.

Sebelum anda mula memasak, griskan stik dengan minyak sayuran, kemudian sebarkan ikan kod pada panggangan alat dapur. Tuangkan air ke dalam kuali, tetapkan suhu hingga 250 ° C dan masak selama 20-25 minit (sehingga kerak emas terbentuk).

Pilihan alternatif untuk memasak ikan kod di kapal terbang dapat dilihat dalam video.

Cara garam?

Anda juga boleh garam ikan kod di rumah. Ini memerlukan ikan beku ringan, yang akan lebih mudah dipotong menjadi kepingan nipis. Oleh itu, lebih baik menghantar ikan segar ke dalam peti sejuk beku, dan beku, sebaliknya, sedikit beku.

Resipi untuk masin fillet cod:

Potong ikan menjadi kepingan nipis, bergerak di sepanjang jurang.

Campurkan dill kering dan daun salam parut menjadi jisim homogen.

Lapisi dalam bekas plastik, balang kaca atau bekas lain: isi ikan kod, garam dengan lada dan campuran ramuan. Bilangan lapisan akan bergantung pada jumlah ikan.

Tuangkan minyak sayuran ke atas setiap lapisan.

Letakkan penekan di atas pinggan dan biarkan selama 12 jam pada suhu bilik.

Selepas masa yang ditentukan, tutup balang atau bekas dengan penutup dan hantar ke peti sejuk selama 24 jam.

Cara merokok?

Anda boleh menikmati ikan salai yang enak dengan menyediakannya sendiri.

Cara panas

Kod panas senang dimasak. Pertama, ikan tersebut dicairkan, dikupas dan dicerna. Selepas itu, mereka dibasuh, dikeringkan dan dimasak:

Cod dipotong kecil-kecil, disapu dengan garam kasar, lada, herba dan dibiarkan selama 3-5 jam di dalam peti sejuk untuk acar.

Smokehouse disediakan: kerepek dibentangkan di bahagian bawah (alder atau campurannya dengan serbuk gergaji buah sangat sesuai), dibasahi dengan air, dan kuali untuk lemak dipasang di atas, yang akan mengalir dari ikan.

Parut dilumurkan dengan minyak sayuran dan kepingan ikan kod diletakkan di atas.

Tutup perokok dan masak ikan dengan api sederhana selama kira-kira 10 minit.

Apabila asap putih muncul, lepaskan penutupnya dan teruskan merokok cod selama 20 minit lagi.

Cara sejuk

Sekurang-kurangnya seminggu memerlukan memasak ikan kod dengan merokok sejuk. Pertama, ikan disiapkan (sisiknya dikeluarkan, perut dihiris) dan barulah masin bermula. Untuk yang terakhir, penyelesaian disediakan 100 g garam yang dicairkan dalam satu liter air (anda juga boleh menambah rempah kegemaran anda di sana). Ikan dicelupkan ke dalam larutan dan dibiarkan selama 4 hari di dalam peti sejuk.

Tahap seterusnya dalam penyediaan ikan adalah rendaman. Untuk melakukan ini, ikan kod diletakkan di dalam air sejuk bersih selama 12 jam, tidak lupa menukar cecair dari semasa ke semasa. Kemudian ikan diikat dengan benang dan digantung di tempat yang berventilasi baik selama 8 jam.

Selepas langkah-langkah di atas, anda boleh terus merokok. Cod dimasukkan ke dalam smokehouse sekurang-kurangnya 2 hari. Dalam kes ini, suhu harus dijaga dalam lingkungan 28-30 ° C. Selepas dua hari, ikan dikeluarkan dari tempat merokok dan diletakkan di dalam bilik kering yang gelap selama 12 jam untuk pengeringan terakhir.

Cara memasak di panggangan?

Cod juga boleh dimasak di luar rumah. Kod barbeku di panggangan ternyata sangat enak.

Resipi untuk memasak ikan di rak dawai:

Potong cod ke dalam kepingan 2-3 cm, basuh dan keringkan setiap bahagian.

Gosokkan stik di kedua sisi dengan garam laut, lada hitam, taburkan dengan sedikit jus lemon.

Mereka mengambil kepingan kerajang, mengolesnya dengan minyak sayuran dan meletakkan lapisan paprika, kentang dan tomato. Potongan ikan diletakkan di atas, di atasnya diletakkan bawang yang dipotong menjadi setengah cincin.

Kerajang dibungkus dan dihantar ke panggangan.

Cod masak di atas arang selama 15 minit di setiap sisi.

Rempah dan perasa apa yang sesuai untuk ikan kod?

Hampir semua rempah yang diketahui sesuai untuk ikan kod, dan juga ikan lain. Tidak kira bagaimana ikan disediakan: di dalam ketuhar, di dalam kuali atau di panggangan. Rempah dalam kes ini bersifat universal.