Apa rasanya truffle - cendawan termahal di dunia

Gourmets kering di atasnya. Restaurateurs memburu dia. Dan dalam katering kami hampir tidak ada. Mari bercakap mengenai truffle.

Apa jenis cendawan ini, truffle anda

Truffle adalah cendawan termahal di dunia. Ia berlaku dalam warna hitam dan putih. Putih tidak makan, saya akan memberitahu anda tentang hitam.

Bulat, biasanya berukuran bola tenis. Di luar, benar-benar hitam, dengan kerak elastik, seperti reptilia. Bahagian dalamnya lembut, warna coklat susu. Truffle berlaku apabila sebuah karya tersembunyi di sebalik bahagian luar kelabu.

Rasa? Menghasilkan kulit pokok yang basah. Tetapi secara umum, ia tidak dapat dibandingkan dengan apa-apa. Pemula sering menghidu aromanya, tetapi patut dicuba... dan bam! Selamat datang ke Truffle Fan Club. Yang kedua tidak diberikan: sekarang anda juga adalah tawanannya dan mengenali rasa-aroma ajaib yang aneh dalam hidangan apa pun.

Cara makan truffle

Truffle suka solo. Potong ke dalam kepingan nipis dan letakkan di atas roti gandum yang dipanggang ringan.
Inilah cara Raja Perancis Francois Mitterrand secara diam-diam menikmati "berlian" wangi di dapurnya (dalam filem "The Cook for the President"). Cendawan yang enak dengan hidangan sederhana: kentang goreng, kentang tumbuk, risotto, pasta, telur dadar, telur hancur. Masukkan truffle ke ayam, daging. Terdapat soalan mengenai ikan.

Anggur dengan truffle dipilih mengikut prinsip lokaliti. Di mana cendawan tumbuh, pasti ada anggur dari sana. Lebih baik mono! Sebaiknya jangan campurkan anggur. Pakar menasihatkan mengambil Nebbiolo. Wain merah ini berasal dari Piedmont, wilayah Itali di mana penuaian truffle terbaik di negara ini. Memahami aroma jahat dan rasa truffle Sangiovese yang sudah tua, Burgundy pinot noir.

Seperti apa bau truffle? Maaf, tetapi pada bawang busuk. Ah, saya memberitahu anda bahawa berkaitan dengan truffle, perbandingan apa pun tidak dapat diterima. Dia genius dan unik dalam segala hal. Walaupun kesan pertama tidak hebat. Dan untuk bau yang paling pelik ini, para koki terkemuka memanggil truffle "minyak wangi terbaik dari hidangan".

Telur rebus dan truffle hiaskan dengan lemak angsa dengan chorizo ​​dan mousse kurma. Elena dan Juan Mari Arzak, restoran gourmet Restaurante Arzak (San Sebastian), di sini mereka memberitahu anda bagaimana membuat hidangan lazat ini.

Cara menanam truffle

Truffle berubah-ubah, seperti gadis cantik: tumbuh hanya di hutan lebat, hanya di bawah tanah, hanya melekat pada akar pokok.

Trifolau adalah pengumpul truffle. Dia pergi berburu dengan anjing terlatih, yang mengesan cendawan dengan bau tertentu.

Gali "intan dapur" dengan tangan menggunakan spatula kecil. Sekiranya anda memutuskan untuk memburu, datanglah pada musim gugur ke Doldony Perancis dan Lo.

Sekiranya anda ingin menanam truffle di rumah, bersabarlah. Penuaian pertama dalam 15 tahun.

Truffle putih adalah makanan yang paling mahal di dunia, kerana ia tidak sesuai dengan penanaman buatan dan jarang ditemui di alam semula jadi daripada saudara lelaki kulit hitam..

Cara makan truffle koki restoran terkenal di dunia Le bernardin Eric Ripert, baca dalam bahan ini.

Satu kilogram truffle hitam dijual dengan harga 1-3 ribu euro, putih - dari 3 ribu euro.

Kulat dalam balang seperti itu berharga kira-kira $ 10.

Mana rasa truffle

Di Brest, anda boleh mencuba truffle di kafe Venice: anda memerlukan focaccia dengan minyak truffle (5.5 rubel). Saya rasa tempat itu menggunakan truffle Perigord hitam.

Anda boleh mendapatkan lebih banyak ulasan mengenai pertubuhan Brest di sini, kafe dan restoran Grodno melalui pautan ini.

Truffle: cendawan eksklusif atau "berlian putih" masakan

Truffle adalah cendawan paling misteri dan paling sedap di dunia. Bab yang terpisah dikhaskan untuknya dalam buku "Fisiologi Rasa", yang ditulis oleh pakar masakan Perancis Jean-Anselm Brija-Savarin pada tahun 1825. Di dalamnya, pakar masakan menggambarkan eksperimen yang dilakukan dengan cendawan, yang disebutnya "berlian putih." Koki itu dapat membuktikan bahawa umbi mempunyai sifat yang merangsang keinginan seksual.

Apa ciri mereka

Truffle adalah badan ubi bawah tanah yang tergolong dalam genus cendawan marsupial. Mereka tumbuh dalam kumpulan kecil dari 3-7 buah dan dicirikan oleh struktur berdaging dan penampilan yang tidak sedap dipandang di mana rasa eksklusif tersembunyi. Dipercayai bahawa setelah merasakan truffle sekali, aromanya akan dicantumkan dalam ingatan seumur hidup..

Di mana tumbuh

Buat pertama kalinya, makanan istimewa itu terkenal di Mesir dan Rom Kuno. Pada abad ke-16, ia dibawa ke Perancis, di mana permintaannya belum pernah terjadi sebelumnya hingga ke hari ini. Cendawan ditanam di hutan konifer dan gugur:

  • Eropah;
  • Amerika Utara;
  • Asia;
  • Afrika Utara.

Yang terbaik adalah truffle putih dari bandar Itali Alba di Piedmont. Mereka dituai dari Oktober hingga Desember, itulah sebabnya wilayah pada masa ini menjadi pusat pelancongan, yang dapat dikunjungi oleh gourmets sejati..

Rasa apa

Cendawan mempunyai rasa yang berbeza yang dapat dibandingkan dengan biji bunga matahari panggang dan walnut. Untuk pemeliharaan rasa yang maksimum, makanan istimewa lebih disukai untuk dimakan mentah atau dengan mengurangkan proses pemprosesan termal produk ke tahap minimum. Banyak orang yang merasakannya bahawa badan buahnya mempunyai bau yang kuat, mengingatkan aroma ganggang..

Truffle dituai pada waktu malam, kerana peningkatan sifat aromatiknya di udara sejuk. Untuk memburu mereka, babi digunakan, yang mudah menangkap bau cendawan elit..

Apakah jenisnya

Terdapat dua jenis biasa:

  • truffle hitam (Tuber Melanosporum);
  • truffle putih (Tuber Magnatum).

Berkaitan dengan cendawan lain, makanan istimewa ini memerlukan syarat khas untuk penanaman - iklim subtropika dengan curah hujan yang banyak. Dia merasa selesa di hutan campuran, di mana pokok beech dan oak tumbuh, yang berumur lebih dari 15 tahun. Tanah untuk penanaman mestilah lembut dan kaya dengan mineral.

Mengapa begitu dihargai

Cendawan mengandungi banyak unsur bermanfaat:

  • antioksidan;
  • protein sayuran;
  • feromon;
  • vitamin;
  • serat makanan.

Bahan yang membentuk produk ini mempunyai sifat perubatan dan profilaksis:

  • vitamin C menguatkan sistem imun, mencegah perkembangan barah usus besar dan memastikan penyerapan zat besi dan kalsium sepenuhnya;
  • vitamin PP mengambil bahagian dalam proses metabolik, mengatur kadar kolesterol jahat dalam darah dan mencegah terjadinya penyakit kardiovaskular;
  • asid nikotinik meningkatkan jumlah estrogen dan testosteron dalam badan dan juga memperbaiki keadaan kulit.

Mauro Maccarone dari University of Rome Campus Bio-Medico mendapati bahawa truffle mengandungi anandamide, bahan yang mempengaruhi sistem saraf seperti ganja.

Apakah keunikan komposisi makanan

Truffle adalah produk rendah kalori dan jika tidak kerana eksklusivitasnya, ia dapat menjadi asas diet puasa bagi banyak orang yang menurunkan berat badan. Kandungan kalori per 100 g ialah 24 kcal.

Nilai pemakananKuantiti, g
Protein3.0
Lemak0.5
Karbohidrat2.0
Selulosa1.0
Abu1.0
Air90.0

Tidak seperti cendawan biasa, pulpa "intan putih" lebih mudah diserap oleh badan, memulihkan mikroflora usus dan menormalkan keasidan perut.

Komposisi kimia (setiap 100 g produk)Kuantiti, mg
Thiamin (vitamin B1)0.02
Riboflavin (vitamin B2)0,4
Asid nikotinik (vitamin B3)9.0
Asid askorbik (vitamin C)6.0

Tidak ada batasan pengambilan cendawan, sementara di restoran elit hidangan disajikan, yang tidak melebihi 10 g produk.

Keadaan simpanan

Oleh kerana truffle mudah rosak, disarankan untuk menggunakannya segera setelah dibeli. Segar mereka boleh disimpan tidak lebih dari tiga hari. Sebelum meletakkan cendawan di dalam peti sejuk, anda mesti membungkusnya dengan tuala kertas dan meletakkannya di dalam bekas tertutup rapat. Untuk memanjangkan jangka hayat makanan istimewa, pengeluar menggunakan makanan dalam tin, krim, sos dan mentega daripadanya..

Bagaimana truffle dimakan

Mereka dianggap sebagai tambahan kepada kursus utama, yang beratnya tidak melebihi 8 g setiap hidangan. Ini disebabkan oleh rasa dan aroma produk yang kaya. Umbi disapu dengan kepingan nipis menggunakan peralatan dapur. Ia berpasangan dengan:

  • daging ayam;
  • telur;
  • udang galah;
  • kentang;
  • nasi;
    champignon;
  • buah.

Cendawan ini banyak digunakan dalam masakan kebangsaan Itali dan Perancis. Ia disajikan dengan makanan laut, foie gras, pasta dan telur dadar.

Apa yang dihidangkan dengan

Restoran truffle elit menawarkan wain khas. Antara minuman yang disyorkan yang dapat memaksimumkan rasa cendawan:

  • Wain putih: Grand Cru, Meursault.
  • Wain merah: Bordeaux, Cahors.

Truffle hitam dengan sampanye dianggap sebagai hidangan asli. Minuman buih membolehkan anda mencapai aroma dan rasa zest yang diinginkan.

Kerang Parisienne

Anda boleh mencuba hidangan ini di kompleks hotel London Hotel Cafe Royal atau memasaknya di rumah.

Perkara yang perlu diambil untuk 1 hidangan:

  1. Kupas dan rebus kentang. Buat kentang tumbuk daripadanya.
  2. Campurkan kuning telur dan kentang tumbuk hingga rata.
  3. Pisahkan kerang dari cengkerang dan letakkan campuran di dalamnya. Bakar dalam ketuhar pada suhu 200 untilC hingga coklat keemasan.
  4. Kupas tomato dan potong menjadi kiub. Tumis dengan daun bawang dalam minyak zaitun.
  5. Letakkan sayur di atas kentang tumbuk.
  6. Rebus kerang dalam air masin mendidih tidak lebih dari 1 minit. Potong ke dalam kepingan nipis dan letakkan di atas bantal sayur.
  7. Sediakan sos: campurkan kaldu kerang dengan krim, garam dan lada yang dihangatkan.
  8. Tuangkan sos makanan laut dan letakkan di dalam ketuhar. Bakar pinggan hingga kekuningan.

Taburkan makanan pembuka yang sudah siap dengan pasli dan truffle parut sebelum dihidangkan.

Sandwic puffle puff

Anda boleh menyediakan makanan ringan hanya dalam 15 minit. Pembuka selera terasa enak berkat gabungan sempurna keju lembut dan cendawan Itali.

  1. Cairkan doh dan bahagikan kepada 3 keping. Gulung ke dalam kepingan nipis seperti lasagna.
  2. Buat puri cendawan dan krim.
  3. Griskan loyang dengan mentega dan pasangkan sandwic: letakkan lembaran doh pertama di atasnya dengan puri cendawan dan keju parut, kemudian tutup dengan helaian kedua dan teruskan operasi.
  4. Pukul telur dengan garpu dan sikat di atas kepingan doh.
  5. Potong sandwic menjadi 4 bahagian. Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan pada suhu 200˚C selama 20 minit.

Semasa menghidangkan, hidangan boleh dihiasi dengan ramuan cincang halus.

Berapakah harga untuk 1 kg di Rusia

Oleh kerana produk ini mempunyai jangka hayat yang pendek, anda boleh mencubanya segar hanya semasa musim menuai. Makanan ini tidak dapat dijumpai di pasar raya, tetapi dijual di kedai gourmet dan kedai makanan. Pasaran gastronomi membeli cendawan elit dalam kumpulan kecil masing-masing 100 g, yang dihantar dari tempat pertumbuhan dalam bekas khas.

NamaHarga, sapu.
Truffle hitam segar (Serbia), 1 kg55000
Truffle hitam beku segar (Rusia), 1 kg35000
Minyak truffle putih Urbani (Itali), 500 ml3,168
Krim Calugi champignons dengan truffle putih (Itali), 500 g2 147
Sos tartufi dengan cendawan dan truffle hitam (Itali), 180 g1,081

Mengembara di Itali pada akhir musim luruh, anda boleh mencuba makanan segar di restoran-restoran di Piedmont. Di sana, dengan harga kira-kira 180 euro, menu ditawarkan, hidangan yang memungkinkan untuk menghargai eksklusif cendawan sepenuhnya. Di samping itu, para pelancong ditawarkan program truffle, yang menyediakan malam untuk mencari makanan istimewa dengan peluang berikutnya untuk membelinya..

Fakta menarik mengenai truffle

Dalam artikel ini, kita akan melihat bagaimana truffle kelihatan, di mana ia tumbuh dan bagaimana ia dijumpai. Kami juga akan memberitahu anda secara terperinci mengenai jenis cendawan yang paling popular: truffle Perancis dan Itali, truffle musim sejuk dan musim panas, truffle Cina...

depositgambar.com

Truffle disebut cendawan dengan buah ubi bawah tanah, dengan kata lain, mereka adalah cendawan yang menyerupai ubi kentang biasa. Jenis truffle yang boleh dimakan dianggap makanan istimewa yang berharga, ia dipanggil truffle sebenar..

Cendawan lain dengan badan berbuih yang serupa sering disebut truffle. Di antara mereka terdapat juga spesies yang boleh dimakan, tetapi dalam memasak, nilainya jauh lebih rendah daripada truffle sebenar. Kadang-kadang mereka dipasarkan sebagai "makanan istimewa palsu".

Truffle mempunyai rasa cendawan dengan biji panggang dalam atau walnut dan aroma ciri yang kuat. Sekiranya truffle direndam dalam air dan dipegang, maka ia memperoleh rasa kicap.

Badan truffle berbuah terletak di bawah tanah pada kedalaman 10-30 cm, tetapi mereka juga dapat hidup pada kedalaman 30-50 cm di bawah tanah. Mereka berbentuk bulat atau tuberous dan dicirikan oleh konsistensi berdaging atau tulang rawan. Ukurannya berkisar dari kacang hazel hingga ubi kentang besar.

Truffle tumbuh di hutan lebat antara akar pokok. Oleh itu, truffle hitam dan truffle musim panas tumbuh di sebelah oak, beech, rasuk tanduk, hazel, dan truffle Piedmontese - dengan birch, poplar, elm, linden, rowan, hawthorn.

depositgambar.com

Fakta menarik mengenai mencari truffle

Bau cendawan yang kuat menarik babi liar, yang menggali badan berbuah dan mendorong penyebaran spora (seperti semua cendawan, truffle dihasilkan semula oleh spora).

Pemungutan cendawan biasanya dilakukan pada bulan-bulan pertama tahun ini, secara tradisional dengan bantuan babi terlatih, tetapi sejak haiwan ini menghancurkan tanah hutan, anjing mulai dilatih untuk tujuan ini..

Berasal dari abad ke-15, amalan ini tersebar luas di Perancis. Oleh itu, pencarian truffle yang tumbuh di hutan dilakukan dengan bantuan anjing dan babi pencarian yang terlatih, yang mempunyai aroma yang sangat halus: mereka dapat mencium bau truffle di bawah tanah pada jarak hingga 20 meter..

Di Itali, truffle putih dituai hanya dengan bantuan anjing terlatih; babi di negara ini tidak dibenarkan digunakan untuk mengumpulkan truffle..

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai mencari truffle di Itali dan Perancis menggunakan anjing dari video di akhir artikel ini..

Lagotto Romagnolo adalah satu-satunya jenis anjing yang dikenali di dunia yang, berkat naluri yang luar biasa, digunakan untuk mencari truffle (walaupun secara teorinya anjing lain dapat dilatih untuk tujuan ini).

Di sejumlah wilayah di Perancis, penduduk menggunakan apa yang disebut "fly hunt" ketika mencari truffle. Faktanya adalah bahawa beberapa lalat keluarga duri bertelur di tanah di sekitar truffle (larva lalat ini menggunakan truffle untuk makanan), sehingga serangga dewasa sering berkerumun di atas tanah di tempat ini. Fenomena ini digunakan untuk mencari truffle - kelezatan berharga dapat dijumpai di bawah dedaunan, setelah melihat bahagian tengah berkerumun di atas tanah..

Babi terlatih mencari truffle (Gignac commune, Perancis) | wikimedia.org
Anjing terlatih mencari truffle (Mont commune, Perancis) | wikimedia.org

Jenis utama truffle

Terdapat banyak jenis truffle di dunia, tetapi seperti yang anda ketahui, tidak semuanya boleh dimakan. Di antara truffle yang sebenarnya (boleh dimakan), hanya 5 spesies yang banyak masakan. Kami akan memberitahu anda lebih banyak mengenai jenis ini di bawah..

Yang paling dihargai oleh gourmets adalah Perigord, Piedmont dan truffle musim sejuk, yang tumbuh di kebun oak dan beech di selatan Perancis, Switzerland dan Itali utara, di mana mereka sangat penting industri..

Truffle hitam (atau truffle Perancis, truffle Perigord)

Nama itu berasal dari wilayah bersejarah Perigord di Perancis. Tumbuh di hutan lebat dengan tanah berkapur pada kedalaman beberapa sentimeter hingga setengah meter.

Paling biasa di Perancis, Itali tengah dan Sepanyol. Di Perancis, penemuan truffle hitam terkenal di semua wilayah, tetapi tempat pertumbuhan utama adalah di barat daya negara ini. Juga Diusahakan di China.

Truffle hitam mempunyai bentuk bulat atau tidak teratur dengan diameter 3 hingga 9 cm. Pulpa tegap, mulanya berwarna terang, kelabu atau merah jambu-coklat dengan corak marmar putih atau kemerahan pada potongan, gelap dengan usia dan menjadi dari coklat gelap hingga hitam-ungu, urat di disimpan. Mempunyai aroma ciri yang sangat kuat dan rasa yang menyenangkan dengan warna pahit.

Truffle hitam adalah makanan istimewa yang sangat berharga dan disebut "berlian hitam di atas meja". Cendawan yang paling bernilai tidak dikumpulkan di kawasan tumbuh "liar", tetapi ditanam dengan penanaman semula miselium ke pokok inang. Ia digunakan dimasak dan dalam jumlah kecil mentah, sebagai perasa yang sedap dan beraroma. Satu kilogram truffle hitam di pasaran berharga dari 1000 euro.

Truffle Hitam | depositgambar.com
Truffle Hitam | depositgambar.com
Truffle putih (atau truffle Itali, truffle Piedmont)

Nama itu berasal dari wilayah Piedmont di utara Itali. Ia tumbuh di hutan lebat dengan tanah berkapur longgar pada kedalaman yang berbeza-beza. Paling biasa di Itali barat laut (Piedmont) dan kawasan bersebelahan Perancis, terdapat di Itali Tengah, Perancis Tengah dan Selatan dan kawasan lain di Eropah selatan.

Penuaian truffle putih Piedmont secara rasmi bermula pada 21 September dan berakhir pada 31 Januari.

Truffle putih mempunyai bentuk buah yang tidak teratur, biasanya berukuran 2–12 cm dan beratnya 30–300 g. Kadang-kadang spesimen dengan berat 1 kg atau lebih banyak dijumpai. Permukaannya tidak rata, ditutup dengan kulit baldu nipis yang tidak terpisah dari pulpa, oker ringan atau berwarna kecoklatan.

Daging truffle putih padat, dari keputihan hingga kuning-kelabu, kadang-kadang dengan warna kemerahan, dengan corak marmar putih dan coklat berkrim. Rasa dan baunya menyenangkan, mengingatkan keju dengan bawang putih.

Truffle Itali, tidak seperti yang Perancis, cepat kehilangan rasa, jadi biasanya disajikan mentah, dipotong menjadi kepingan nipis di atas pinggan.

Truffle putih Itali dianggap sebagai cendawan termahal di dunia. Sebagai contoh, pada tahun 2001, truffle putih dijual dengan harga mulai dari $ 2,200 hingga $ 4,800 sekilogram, dan pada bulan Disember 2009 harga pasaran mereka adalah $ 14,203,5 per kilogram..

Harga rekod yang dibayar untuk satu truffle putih dicatat pada bulan Disember 2007, ketika di Macau, China, pemilik kasino Stanley Ho membayar $ 330,000 untuk truffle putih seberat 1.5 kilogram. Ia adalah salah satu truffle terbesar yang ditemui dalam beberapa dekad, ia ditemui berhampiran bandar Pisa (Itali) dan dijual di lelong yang diadakan serentak di Macau, Hong Kong dan Florence..

Rekod ini sekali lagi direkodkan pada 27 November 2010, ketika Ho kembali membayar $ 330,000 untuk sepasang truffle putih (salah satunya berat hampir satu kilogram).

Pada bulan Disember 2014, truffle putih dengan berat 1.89 kg ditemui di wilayah Umbria di Itali. Ia dijual di Sotheby's di New York. Walaupun ada yang berharap dapat dijual seharga $ 1 juta, ia dijual kepada pembeli Taiwan dengan harga $ 61,000..

Truffle putih | depositgambar.com
Truffle putih | wikimedia.org
Truffle musim sejuk

Diagihkan secara meluas di Perancis, Itali dan Switzerland, dan juga di Ukraine. Ia biasanya tumbuh di tanah tidak dalam, di permukaan berhampiran akar pokok seperti oak, walnut, pinus, linden. Bermula dari November hingga Februari-Mac.

Truffle musim sejuk boleh berbentuk bulat secara tidak teratur hingga hampir bulat, berdiameter 8 hingga 15 cm. Di luar, ia pertama berwarna ungu kemerahan, kemudian hitam sepenuhnya. Jisim cendawan dewasa boleh melebihi satu kilogram atau bahkan satu setengah.

Pulpa cendawan berwarna putih pada mulanya, kemudian kelabu atau kelabu-ungu dengan banyak urat marmar putih dan coklat kekuningan.

Aroma truffle musim sejuk kuat dan menyenangkan, mengingatkan pada kasturi, tetapi kurang jelas daripada aroma truffle hitam, dan oleh itu ia kurang dihargai.

Truffle Musim Sejuk | shutterstock.com
Truffle Musim Sejuk | pixabay.com
Truffle musim panas (atau truffle hitam Rusia, truffle burgundy)

Diagihkan di Eropah Tengah di selatan Scandinavia, di Rusia ia terkenal di pantai Laut Hitam Caucasus. Ia juga dijumpai di Ukraine (wilayah Cherkasy, Transcarpathia), di mana ia tersenarai dalam Buku Merah pada tahun 2009.

Tumbuh di hutan bercampur dan gugur di tanah berkapur, biasanya di bawah akar kayu oak, beech, hornbeam, birch. Cendawan biasanya dijumpai pada kedalaman cetek; cendawan lama kadang-kadang muncul di atas permukaan. Ia sangat jarang berlaku di hutan konifer. Musim masak: musim panas - awal musim luruh.

Bentuk cendawan mempunyai bentuk ubi atau bulat dengan diameter 2.5-10 cm Permukaannya dari coklat-hitam hingga hitam kebiruan, ditutup dengan kutil piramidal hitam.

Pulpa pada mulanya sangat padat, pada cendawan yang lebih tua lebih longgar, warnanya berubah dengan usia dari keputihan menjadi kekuningan-kuning dan kelabu-coklat dengan urat ringan membentuk corak marmar.

Rasa buburnya kacang, manis, baunya menyenangkan dan kuat, dibandingkan dengan bau alga.

Truffle musim panas dianggap sebagai makanan istimewa, tetapi kurang dihargai daripada truffle sejati yang lain.

Truffle Musim Panas | pixabay.com
Truffle Musim Panas | pixabay.com
Truffle Cina

Truffle Cina, walaupun namanya, pertama kali ditemui di India. Penemuan spesies ini berlaku di bahagian barat laut Himalaya pada tahun 1892. Satu abad kemudian, pada tahun 1989, jenis truffle ini ditemui di China, setelah itu ia mendapat nama sekarang..

Cendawan ini kini hanya dieksport dari China. Truffle Cina adalah salah satu truffle termurah.

Truffle Cina serupa dengan truffle hitam Perancis. Berbeza dengan mereka dengan aroma dan rasa yang kurang jelas.

Truffle Cina | shutterstock.com
Truffle Cina | wikimedia.org

Mengenai pengeluaran truffle dunia

Bertentangan dengan kepercayaan popular, truffle masih boleh ditanam. Terdapat percubaan yang berjaya pada tahun 1808. Telah diperhatikan bahawa truffle hanya tumbuh di antara akar beberapa pokok oak. Pada tahun 1808, Joseph Talon menanam biji-bijian dari pohon-pohon oak di mana terdapat truffle. Sepuluh tahun kemudian, ketika pokok-pokok tumbuh, truffle dijumpai di bawah akar sebahagian daripadanya. Oleh itu, dia menyedari bahawa ada simbiosis antara truffle dan oak. Joseph Talon dianggap sebagai bapa penternakan truffle moden.

Pada tahun 1847, Auguste Rousseau menanam sebidang biji seluas 7 hektar dan kemudian mengumpulkan hasil panen besar, yang mana dia mendapat hadiah pada Pameran Dunia 1855 di Paris.

Pada akhir abad ke-19, 750 kilometer persegi sudah ditanam dengan rerumputan truffle, dari mana hingga 1000 tan "berlian hitam dari kuliner" dikumpulkan. Namun, disebabkan penurunan pertanian di Perancis pada abad ke-20, banyak kebun truffle ditinggalkan. Tempoh berbuah rata-rata truffle oaks adalah sekitar 30 tahun, selepas itu hasilnya turun dengan mendadak. Hasilnya, walaupun 80% dari semua truffle yang dituai di Perancis berasal dari ladang oak khas, hasil panen tahunan menurun secara mendadak. Petani tempatan menentang perkebunan oak baru, kerana bimbang penurunan harga cendawan yang lazat ini.

Oleh itu, jumlah truffle yang dituai semakin berkurang dari tahun ke tahun. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, penuaian cendawan ini tidak melebihi 50 tan. Pada masa ini, truffle ditanam di Amerika Syarikat, Sepanyol, Sweden, New Zealand, Australia dan UK..

Pada awal abad ke-21, China menjadi pengeluar truffle terbesar di dunia. Ragam cendawan Cina tidak hanya lebih murah, tetapi juga lebih rendah daripada rasa sebenar dari rasanya. Pada tahun 2005, sekitar 70 tan truffle dieksport dari China, di mana 40 tan diimport ke Perancis.

Pakar Perancis berpendapat bahawa rasa truffle Cina sangat berbeza dari rakan Perancis mereka sehingga umumnya harus dianggap sebagai jenis cendawan yang berbeza, tetapi pembekal Cina membantahnya, dengan alasan bahawa "aroma truffle Cina memang sedikit lebih lemah, tetapi bentuk, rasa dan penampilannya sangat mirip dengan rakan Perancis, dan tidak ada yang dapat membezakan campuran cendawan ini dari truffle Perancis yang sebenar ".

Walaupun mengkritik kualiti truffle Cina, pengeluar Eropah tidak dapat menahan persaingan harga dengan mereka - Pembekal China membeli cendawan dari petani dengan harga 20 paun per paun cendawan dan setelah mencampurkan truffle Cina dengan yang Perancis (untuk meningkatkan kualiti) mereka menjual campuran seperti itu pada harga 250 hingga 340 paun per paun cendawan - jika itu adalah borong, dan menggandakannya lebih banyak - jika itu runcit.

Pakar Perancis menuntut untuk melarang percampuran truffle Eropah dan Cina, kerana ini akhirnya mempengaruhi reputasi produk Eropah yang campurannya dikeluarkan. Ini adalah peristiwa menarik di pasaran dunia yang berlaku dengan truffle..

Video mengenai truffle putih dan hitam

Fakta

  • Orang
  • Makanan
  • Kesihatan
  • Haiwan
  • Pelbagai

Undang-undang lucu dan bodoh (bahagian 15)

Makanan sihat untuk otak

6 makanan yang tidak boleh dihilangkan dari diet

Mengapa kita makan berlebihan?

Ujian: Adakah anak anda anak yang luar biasa?

Prototaip asal ion AIWAYS U6

Mengapa anda perlu melakukan senaman pada waktu pagi

Kesalahpahaman mengenai kuda nil

Adakah mungkin untuk memaksa anak?

INFINITI QX Inspirasi - crossover era elektrifikasi

Manfaat mencium yang tidak diragukan

Mitos mengenai keinginan seksual

© FactUm-Info.net, 2015–2020 | Semua hak terpelihara | Direka oleh Deviser

Semasa menggunakan bahan dari laman web, aktif
pautan terindeks ke bahan yang berkaitan di laman web FactUm-Info

Laman web ini menggunakan teknologi Aplikasi Progresif Web moden
Ini bermakna anda boleh menggunakannya sebagai aplikasi mudah alih.
Arahan untuk AndroidiOS

Truffle cendawan

Truffle, nampaknya tidak biasa, tetapi cendawan yang sangat didambakan, pertama kali diperhatikan di Perancis pada abad ke-4. Louis - Raja Matahari - XIV bahkan mengatur perjalanan kerajaan untuk mencari truffle - sesuatu yang serupa dengan perburuan kerajaan, tetapi untuk cendawan.

Truffle cendawan terkenal bukan hanya kerana aromanya yang khas dan sangat menarik, tetapi, seperti yang mereka katakan, kerana sifatnya yang lebih sedap. Ia dipercayai afrodisiak yang kuat untuk kekuatan lelaki.

Seperti apa bau truffle dan bagaimana rasanya

Rasa truffle seperti kentang matang, dalam struktur juga. Bau cendawan cendawan sangat luar biasa dan berbeza bagi setiap orang. Semuanya kerana kandungan androstenol dalam komposisinya (bahan yang aktif digunakan dalam minyak wangi). Bagi banyak orang, bau truffle sangat menyenangkan, bagi sesetengah orang, sebaliknya, ia menyerupai bau kaus kaki atau peluh yang dipakai, dan ada juga yang tidak merasakan bau sama sekali.

Truffle adalah salah satu cendawan termahal dari genus cendawan marsupial. Dan kerana "peredaran" yang sangat terhad, hampir semua orang percaya bahawa hidangan truffle bernilai wang mereka dengan satu sen. Sesiapa sahaja, pasti tidak akan menolak untuk mencuba truffle, dan walaupun cendawan tidak berasal dari Piedmont atau Alba dengan harga 4 ribu euro / kilo, tetapi dari hutan berhampiran Smolensk atau Vladimir, maka kami tidak akan kecewa, tetapi sebaliknya, kami akan berusaha mencari lebih banyak lagi di sana. Terdapat banyak lagi, anda hanya perlu mengetahui tempat-tempatnya.

Cara mencari truffle cendawan

Truffle datang pada musim panas dan musim sejuk, bergantung pada panjang pertumbuhannya. Musim sejuk mempunyai aroma yang lebih cerah, lebih besar, dicari pada musim panas, dan lebih baik lagi - pada musim luruh, sehingga menjadi lebih besar. Di Rusia, cendawan terbesar dianggap sebagai ukuran walnut, tetapi ini adalah fenomena yang paling jarang, biasanya ia lebih kecil di sini. Di samping itu, mereka berbeza warna - putih, hitam dan bahkan merah. Yang paling mahal di dunia - truffle Piedmont dan Perigord putih.

Terdapat 42 jenis cendawan ini di dunia, dan hanya selusin spesies yang dihargai dalam masakan haute. Anda juga boleh menemui truffle di Maghribi, di mana ia dijual di sepanjang jalan sebagai kacang atau buah berangan, dan di Maghreb mereka digoreng dengan mentega dan bawang seperti cendawan tiram. Iaitu, jenis truffle - laut, dan "mutiara" kuliner, sebagaimana mestinya, - beberapa.

Truffle lebih mudah tumbuh dan menyebar di kawasan beriklim panas. Tanah harus sentiasa lembap, dan akar pokok di mana ia biasanya tumbuh dalam dan kuat. Tanah asal cendawan itu adalah Itali dan Perancis, tetapi sekarang ia ditanam di Austria dan di China, dan yang paling penting, ia juga boleh dijumpai di Rusia tengah. Truffle musim sejuk berwarna putih itu dijumpai di wilayah Moscow, Smolensk, Tver, Orel, Vladimir dan Tula. Semakin panas dan ringan keadaan iklim di hutan, semakin besar kemungkinannya terdapat cendawan..

Mula-mula anda perlu menggunakan kaedah pengecualian - cendawan ini agak berubah-ubah dari segi memilih kawasan kejiranan, ia tumbuh berhampiran rimpang rasuk tanduk, bech, hazel, tetapi yang paling penting dia suka oak. Oleh itu, kebun oak adalah tempat di mana anda dengan yakin dapat mencarinya. Tetapi ia juga dapat dijumpai di bawah birch dan di bawah hawthorn - yang utama ialah hutan itu lebat, tanahnya adalah batu kapur, dan bumi di tempat ini tidak membeku terlalu dalam.

Pengumpulan truffle hitam (Rusia) dilakukan pada musim panas atau awal musim luruh. Biasanya tumbuh dekat dengan permukaan. Musim sejuk hitam, jarang di rantau kita, biasanya dituai pada awal musim bunga, ini adalah bulan Mac, April. Truffle putih, yang tidak begitu berharga dalam memasak, boleh didapati pada musim gugur awal dan sebelum musim sejuk..

Apa yang perlu dicari ketika mencari truffle

● Jika tidak ada benjolan, gali dengan hati-hati, kerana truffle tumbuh 10-15 cm di bawah tanah.
● Sekiranya anda menjumpai sekurang-kurangnya satu umbi kecil, jangan berhenti mencari - biasanya cendawan ini tumbuh dalam keluarga dan hampir tidak pernah - satu persatu.
● Selalunya, tempat "ikan" dibezakan oleh tumbuh-tumbuhan yang jarang, tanah yang longgar berwarna abu-abu.

Cara menanam cendawan truffle

Untuk menumbuhkan truffle, perlu mencari atau membuat tempat di mana suhu akan tetap berada pada tahap yang agak tetap sepanjang tahun. Ia boleh menjadi rumah hijau atau tempat yang hangat dengan hutan (tetapi pertimbangkan risiko babi hutan akan datang dan memakan segalanya).

Sekarang anda perlu membeli pokok yang akarnya dijangkiti miselium. Ia boleh menjadi anak pokok walnut, beech, oak. Harga purata ialah $ 10 hingga $ 20.

Seperti disebutkan sebelumnya, cendawan ini menyukai tanah berkapur. Anda perlu menambahkannya ke tanah sendiri atau membeli baja khas untuk truffle.

Anda tidak boleh menggunakan baja lain sebelum menanam, kerana miselium tidak akan berkembang..

Pokok ditanam pada awal musim bunga selepas embun beku, apabila tidak diharapkan perubahan suhu mendadak..
Tempat tidur taman di mana pokok itu ditanam mestilah 70-80 cm. Pertama, air dituangkan ke dalamnya, dan kemudian tanaman itu ditanam. Dengan akarnya, anda harus berhati-hati mungkin. Dari atas, pokok itu ditutup dengan filem rumah hijau.

Sekiranya semua syarat dipenuhi, penuaian cendawan pertama dapat dituai dalam 5 tahun.Dalam 10 tahun lagi hasilnya akan mencapai maksimum - dari 1000 m persegi. kumpulkan hingga 5 kg truffle. Memandangkan bahawa kos per 1 kilo truffle di Rusia adalah hingga 100 ribu rubel, adalah mungkin untuk mengira anggaran keuntungan - hingga 500 ribu rubel per tahun.

Truffle: makanan istimewa cendawan yang menakluki dunia

Truffle adalah cendawan, harganya luar biasa. Sebilangan jenisnya dianggap sebagai salah satu makanan yang paling mahal di dunia..

  1. Penerangan mengenai varieti
  2. Piedmontese
  3. Orang Himalaya
  4. Perigorsky
  5. Musim Sejuk
  6. Musim luruh (Burgundy)
  7. Musim panas
  8. Oregon
  9. Orang Afrika
  10. Merah
  11. Mac
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Kontraindikasi dan bahaya
  • Di mana mereka tumbuh dan ketika mereka dituai
  • Cara memilih di kedai
  • Tempoh dan peraturan penyimpanan
  • Aplikasi memasak
  • Aplikasi dalam bidang kosmetologi
  • Berkembang di rumah
  • Fakta menarik mengenai truffle
  • Truffle: makanan istimewa cendawan yang menakluki dunia

    Penerangan mengenai varieti

    Di antara semua jenis truffle, kira-kira 20 boleh dimakan, ada yang mempunyai nilai pemakanan yang tinggi dan dianggap makanan istimewa, sementara yang lain dianggap sebagai cendawan biasa untuk dimakan setiap hari..

    Biasanya cendawan kecil, tidak melebihi ukuran walnut besar di cangkangnya. Beberapa spesimen lebih besar dan lebih besar, itulah sebabnya harganya meningkat secara mendadak.

    Secara luaran, badan buahnya serupa dengan kentang, warnanya berbeza dari hitam hingga putih, coklat dan merah. Permukaannya boleh licin atau berkerut dengan banyak retakan, kadang-kadang dengan pertumbuhan khas.

    Dalam konteksnya, cendawan itu menyerupai marmar atau daging, jika kita berbicara tentang varieti merah. Pulpa dipotong dengan urat luaran dan dalaman warna gelap, di mana spora beg pelbagai bentuk terletak.

    Lihat di bawah untuk maklumat lebih lanjut mengenai spesies yang boleh dimakan.

    Piedmontese

    Piedmontese, aka Itali atau Tuscan truffle adalah jenis cendawan yang paling mahal di dunia. Ia disebut emas kerana sering dijual secara harfiah beratnya dalam emas..

    • Dalam truffle spesies ini, badan buah berbentuk bulat sudut, diratakan, dengan pangkal yang menonjol dan tertekan dari atas, yang dalam bentuknya menyerupai lobak. Di dalam, badannya longgar, spongy dengan urat halus. Pada spesimen muda, ia berwarna putih, kemudian menjadi kekuningan atau merah-coklat, kadang-kadang hampir merah jambu atau ruby-merah dengan bau bawang putih atau keju.
    • Berlaku walaupun di luar hutan di bawah willow dan poplar, dan kadang-kadang di ladang.
    • Kumpulkan hingga akhir musim luruh.

    Ia tumbuh terutamanya di hutan berhampiran Piedmont di Itali, tetapi juga di jabatan Rhone di Perancis. Semasa pematangannya, pameran dan pameran yang dikhaskan untuk makanan istimewa diadakan di negara ini. Pakar mengesyorkan untuk mengunjungi acara-acara ini pada bulan Disember dan Februari untuk mengetahui bagaimana bau truffle sebenar..

    Cendawan jarang melebihi ukuran 10 cm, tetapi kadang-kadang ada raksasa yang menjual di lelong dengan wang besar. Bentuk tuberous, dengan pertumbuhan yang besar. Warna cengkerang dari krim hingga coklat (bergantung pada usia), permukaannya sedikit halus. Pulpa semestinya ringan pada spesimen muda, dengan corak marmar.

    Aroma dan rasa truffle digambarkan sebagai individu, yang tidak dapat dijumpai di tempat lain. Sebilangan besar menyerupai keju parut dengan bawang putih segar, ada spesimen dengan nota tanah dan kasturi yang ringan.

    Orang Himalaya

    Juga dipanggil Cina. India dan Himalaya dianggap sebagai tanah airnya. Kini spesies ini ditanam secara artifisial, kerana sukar untuk mencari cendawan "nyata" di hutan kerana ukurannya yang kecil: yang terbesar hampir tidak mencapai berat 50 g.

    Secara luaran, badan buah menyerupai kerucut, kulitnya lebat, retak dan bersisik. Dagingnya berwarna coklat, uratnya berwarna krim atau kekuningan, sukar.

    Rasa tidak ekspresif, tanpa lemak. Bau lemah.

    Pulpa pada potongan mengambil warna gelap.

    Perigorsky

    Perigord truffle adalah yang paling berharga

    Ia mempunyai nilai tertinggi, bahkan disebut Black Diamond. Masa pengumpulan - Disember-Mac.

    Dalam keadaan buatan, cendawan tumbuh di mana-mana, termasuk di:

    • Krimea;
    • Australia;
    • Eropah;
    • New Zealand;
    • AFRIKA SELATAN;
    • China.

    Truffle hitam jenis ini meminjam namanya "Perigord" dari wilayah Perigord Perancis. Selain itu, terdapat di Switzerland dan Itali Utara dan sangat jarang di selatan Jerman (Baden-Württemberg).

    Bentuk badan buahnya bulat, tidak teratur, lebarnya hingga 9-10 cm. Permukaannya berkutil, hitam pada spesimen yang lebih tua, dan coklat kemerahan pada spesimen muda. Pulpa berwarna terang, merah jambu, gelap dengan usia hingga coklat atau hitam dengan warna ungu.

    Rasanya pedas dengan kepahitan, baunya menyerupai kacang dengan coklat dan campuran buah pala.

    Kulat sangat agresif terhadap tanaman lain. Di mana jamur berkembang, tidak ada benih yang berakar, hanya akar pokok symbiont dan tanah kosong. Menurut tempat botak seperti itu, pengumpul menentukan tempat pertumbuhan.

    Musim Sejuk

    Truffle musim sejuk hitam dituai di Ukraine, Perancis dan Itali, kadang-kadang di Switzerland. Mereka dituai dari bulan November hingga akhir Februari, cendawan ini tumbuh di bawah pokok linden di kawasan dengan kelembapan tanah yang tinggi.

    Tubuh buah tumbuh hingga 20 cm, beratnya 1-1,5 kilogram, bentuknya berbentuk bulat. Permukaannya berwarna merah, dengan warna ungu, ketuat. Pada spesimen yang lebih tua, berwarna hitam, dagingnya berubah menjadi kelabu dan mengambil warna ungu..

    Baunya menyenangkan, dengan nota kasturi yang cerah, namun, jika dibandingkan dengan perigord truffle, kurang aromatik dan oleh itu kurang dihargai.

    Musim luruh (Burgundy)

    Truffle musim luruh atau burgundy tergolong dalam kumpulan truffle hitam. Ia dituai dari bulan Julai hingga Oktober di England, Itali dan Perancis, walaupun varieti ini mempunyai nilai yang lebih rendah daripada yang lain..

    Bentuk cendawan berbentuk bulat biasa, permukaannya tumbuh hitam. Lebarnya hingga 8 cm, beratnya biasanya tidak melebihi 300-320 g. Pulpa menyerupai coklat susu berwarna dengan cahaya, kadang-kadang urat putih.

    Aromanya kuat, serupa dengan koko dan kacang hazel panggang. Rasanya lebih lembut, dengan kepahitan.

    Musim panas

    Spesies musim panas hitam kadang-kadang dipanggil Rusia untuk kawasan penyebarannya: ia tumbuh di wilayah Eropah Persekutuan Rusia, di Crimea, di Krasnodar, di Transcaucasus, di beberapa negara CIS dan di Eropah dari bulan Jun hingga sepertiga kedua Oktober. Lebih suka tempat yang berdekatan dengan oak, hazel dan pain.

    Cendawan ini tidak terlalu besar: lebarnya hingga 10 cm dan beratnya sekitar 350-400 g.

    Peridium ditutup dengan kutil besar, ketuat keras, sedikit berjalur warna hitam-coklat. Tubuh berwarna putih kekuningan di dalam; apabila dipanaskan, menjadi coklat muda atau coklat. Ia diserap dengan sebilangan besar urat kecoklatan dan keputihan yang padat yang membentuk corak marmar dan mengurangkan rasa cendawan yang halus..

    Dengan bertambahnya usia, ia mengubah warna pulpa dari nada berkrim ringan menjadi lebih gelap, hampir coklat, dengan warna kelabu. Konsistensinya padat pada mulanya, kemudian menjadi longgar.

    Rasanya manis, mengingatkan kacang. Bau sedikit bersahaja, kadang-kadang dibandingkan dengan alga.

    Oregon

    Nama lain ialah White American. Ditemui di bahagian barat Amerika Syarikat, lebih suka tumbuh di lapisan tanah paling atas. Kadang-kadang cendawan terletak berhampiran permukaan, hanya ditutup dengan jarum yang runtuh.

    Truffle Oregon tumbuh hingga 7 cm, berat maksimum - 250 g. Baunya berbunga, dengan rasa selepas herba.

    Mycelium kulat membentuk mikoriza dengan akar cemara Douglas.

    Orang Afrika

    Terdapat beberapa jenis truffle

    Nama lain ialah Steppe. Terdapat di wilayah berikut:

    • Laut Mediterranean;
    • Afrika Utara;
    • Perancis;
    • Berdekatan Timur;
    • Itali;
    • Azerbaijan;
    • Turkmenistan.

    Tingkah laku miselium dianggap sebagai ciri spesies: ia membentuk simbiosis bukan dengan akar pokok, tetapi dengan ramuan dari genus Cistus dan Sunflower.

    Ukuran purata cendawan adalah 5 cm, bentuknya memanjang. Badan buah boleh mencapai ukuran oren. Lapisan luar berwarna coklat, mungkin mempunyai warna kuning, dan halus ketika disentuh. Pulpa berwarna putih, sederhana, sedikit longgar. Apabila masak, pulpa menjadi lembut, lembap, dengan urat putih dan bintik-bintik bulat coklat. Cendawan muda mempunyai urat kuning coklat atau gelap.

    Spesies tersebut tidak dianggap berharga.

    Merah

    Kawasan pengedaran adalah negara Eropah. Ia adalah perkara biasa. Buah-buahan sepanjang musim luruh dan awal musim sejuk.

    Ia mendapat namanya dari warna merah lapisan atas. Pulpa berwarna kuning atau coklat, mengingatkan pada marmar. Badan buahnya kecil, beratnya hingga 75-80 g.

    Pada potongannya kelihatan seperti daging (daging asap atau daging babi rebus). Aroma dengan sentuhan ramuan segar dan kelapa. Beberapa gourmet mencatat rasa wain.

    Spesies ini bernilai rendah.

    Mac

    Diagihkan di wilayah selatan Eropah dan Crimea. Dituai sepanjang musim sejuk dan awal musim bunga. Varieti ini berjaya ditanam, walaupun tidak mempunyai nilai masakan yang tinggi..

    Tubuh berbuah berubah seiring bertambahnya usia: dari coklat muda menjadi coklat dengan warna merah. Pulpa tegas dan tegas.

    Truffle putih bulan Mac mempunyai aroma cendawan cerah dengan bawang putih. Spesimen yang terlalu banyak tidak dapat dimakan, kerana baunya menjadi terlalu tepu dan tidak menyenangkan, dan permukaannya ditutup dengan lendir dan retakan.

    Ciri-ciri yang bermanfaat

    Komposisi kimia truffle sangat pelbagai, jadi ia memberi kesan positif pada hampir seluruh badan..

    Manfaat penggunaan tidak dapat dinafikan:

    • cendawan gourmet mempunyai kesan pengukuhan dan perangsang umum, memberi tenaga, memperbaiki komposisi darah dan fungsi sistem pembiakan manusia;
    • mereka mampu menyebabkan pengampunan dan bahkan pemulihan sepenuhnya dari gout dan pelbagai penyakit mata;
    • kerana kandungan vitamin dan zat aromatik yang tinggi, aktiviti otak dirangsang, mood bertambah baik (menyumbang kepada pengeluaran serotonin).

    Truffle mempunyai kandungan kalori rendah: hanya ada 24 kcal per 100 g. Walau bagaimanapun, sebilangan kecil kalori tidak menjadikan produk ini selamat bagi mereka yang menurunkan berat badan, kerana mereka membangkitkan selera makan..

    Kontraindikasi dan bahaya

    Truffle tidak boleh dimakan oleh penghidap darah tinggi

    Walaupun truffle sangat sihat, ia boleh membahayakan tubuh. Mereka tidak disyorkan untuk digunakan apabila:

    • kecenderungan untuk sembelit;
    • reaksi alahan individu;
    • pankreatitis kronik;
    • masalah dengan saluran pencernaan;
    • darah tinggi.

    Kanak-kanak, hamil, menyusui dan orang tua harus makan truffle dengan berhati-hati, dalam bahagian kecil.

    Di mana mereka tumbuh dan ketika mereka dituai

    Kawasan pengedaran truffle bergantung pada spesies tertentu. Yang paling biasa adalah:

    • di Kaukasus;
    • di Crimea;
    • di Wilayah Krasnodar;
    • di Itali;
    • di Belarus;
    • di Switzerland;
    • di Croatia;
    • di Perancis.

    Cendawan lazat diusahakan di seluruh dunia. Anda tidak akan mengejutkan sesiapa sahaja dengan truffle Belarus, Moscow, Crimean atau Cina, yang semestinya tidak tumbuh di wilayah ini..

    Beberapa spesies tumbuh dengan baik walaupun di alam liar - di Siberia dan Primorsky Krai.

    Adalah cukup realistik untuk menuai di Moscow, wilayah Moscow dan wilayah Leningrad.

    Namun, pemetik cendawan memberi amaran: ketika berburu di tempat-tempat ini, ada baiknya mempelajari perbezaan antara truffle sebenar, kerana mereka mempunyai beberapa rakan beracun palsu..

    Tempoh pematangan berbeza-beza: pertumbuhan aktif yang paling sering diperhatikan dari akhir musim gugur hingga awal musim bunga, walaupun beberapa spesies juga matang pada musim panas.

    Cara memilih di kedai

    Sebaiknya beli truffle di pameran khas semasa musim menuai. Ini mengurangkan risiko terjadinya cendawan yang tidak sedap..

    Pada musim apabila buahnya tidak masak, anda boleh membeli kering dan bukannya segar.

    1. Secara luaran, truffle sangat tidak menarik, oleh itu pakar masakan menasihatkan untuk memilihnya secara "membabi buta", lebih bergantung pada deria bau.
    2. Cendawan diperah dengan lembut menggunakan jari anda, tanpa menggunakan kekuatan, agar tidak merosakkannya. Yang baik harus tahan lasak, lembut, tidak patah sentuhan. Dengan bertambahnya usia, badan buah menjadi kering, menjadi keras..
    3. Spesimen segar mengandungi sejumlah besar air, yang mempengaruhi berat badan mereka. Terlalu ringan kemungkinan besar akan tua.
    4. Lubang kecil di permukaan cendawan menunjukkan bahawa siput telah memilihnya untuk khasiatnya. Ini boleh menjadi tanda bahawa truffle segar dan enak..

    Hati-hati, cendawan ini tumbuh di bawah tanah dan penjual mungkin tidak dapat membersihkan tanah dengan cukup baik ketika menjual tanah, yang akan menambah berat badan. Kosnya dikira mengikut gram, jadi lebih baik jangan teragak-agak dan minta mengupas buah sebelum penimbangan terakhir.

    Cendawan lama terasa tidak sedap

    Sekiranya kita bercakap mengenai harganya, maka truffle hitam selalu jauh lebih murah daripada harga putih kerana kemungkinan penanamannya..

    Spesies yang paling mahal adalah Piedmont (dari $ 5,000 per 1 kg) dan Perigord (dari $ 300 hingga $ 500 per 1 kg). Cendawan besar selalu lebih mahal daripada yang kecil, kerana ia mempunyai rasa dan aroma yang lebih jelas..

    Tempoh dan peraturan penyimpanan

    Jumlah jangka hayat truffle yang digali di luar tanah adalah kira-kira sebulan. Sekiranya ia dibersihkan dari tanah, maka anda tidak boleh menyimpannya lebih dari 14 hari..

    Peraturan penyimpanan sangat mudah: cendawan dibungkus dengan kertas lembut dan dimasukkan ke dalam bekas, disarankan untuk memasukkannya ke dalam bekas yang terpisah, yang kemudian dimasukkan ke dalam peti sejuk.

    Menjelang awal minggu kedua, kualiti dapat menurun dengan ketara. Dianjurkan untuk memakan makanan enak dalam masa 5 hari.

    Aplikasi memasak

    Spesimen bernilai tinggi, seperti Perigord dan Piedmont, ditambahkan ke makanan sebagai bahan tambahan. Cukup 5-8 g setiap hidangan untuk menampakkan aroma cendawan segar.

    • Keluarkan semua tanah dari permukaan truffle dan basuh dengan bersih sebelum makan.
    • Perlu membersihkan cendawan dengan sempurna, kerana ia hanya perlu dipotong dengan tempurung.
    • Selepas ini, badan berbuah mesti dikeringkan dengan tuala kertas..
    • Untuk menghiris, yang disebut. alat pemotong truffle.
    • Hirisan tipis truffle atau serutannya, disarankan untuk membumbui pasta, soufflé, nasi, daging sapi muda, omelet, ikan atau ayam.

    Yang lebih murah dimasak, acar dan dikeringkan. Kaedah memasak adalah standard: menggoreng, mendidih, rebusan. Walau bagaimanapun, baunya sering hilang, sebab itulah koki lebih suka menghidangkan truffle mentah..

    Aplikasi dalam bidang kosmetologi

    Ekstrak truffle berharga dalam kosmetologi.

    Ini adalah alergen yang kuat, jadi profesional menasihatkan sebelum menggunakan ujian penandaan (anda boleh di kawasan siku) atau menghubungi ahli dermatologi.

    Ia ditambahkan pada topeng untuk kulit wajah dan badan. ia mempunyai kesan pengetatan. Ia juga membantu mengurangkan pigmentasi kulit dan memutihkannya.

    Kadang kala tudung terdapat dalam komposisi produk penjagaan kuku, kerana sifatnya dapat merangsang pertumbuhan plat kuku.

    Berkembang di rumah

    Pembiakan truffle adalah proses yang kompleks dan panjang. Adalah mustahil untuk menanam cendawan yang berubah-ubah ini di sebuah pangsapuri, oleh itu penanam cendawan secara khusus melengkapkan rumah hijau atau membuat ladang hutan. Cara terakhir adalah yang paling berkesan.

    Keperluan utama untuk tanah dianggap tahap Ph tetap 7.5-8, ketiadaan air bertakung dan pencucian lapisan atas oleh hujan, kesuburan.

    Iklim adalah sederhana, tanpa angin musim sejuk dan suhu hingga 23 ° C pada musim panas. Ladang tidak boleh berada berdekatan dengan pokok seperti chestnut, willow dan cemara.

    Teknologi ladang:

    1. Penyediaan tapak. Mereka memeriksa kepatuhan terhadap semua keperluan pertumbuhan, pagar dan pagar tegak. Perosak yang paling teruk adalah tikus dan babi.
    2. Tanah dibasmi kuman dengan amonium glufosinate (turunan dari produk metabolik salah satu kulat tanah hidup liar), digali dan disenyawakan 6-8 bulan sebelum penanaman pokok yang diharapkan dengan miselium pada akar. Tidak dibenarkan menggunakan racun herba untuk memelihara miselium pada masa akan datang.
    3. Akar anak benih dijangkiti miselium truffle. Sebaiknya pilih anak benih oak (di atas 20 cm), kerana dengan mereka cendawan mempunyai simbiosis terkuat dan paling berbuah. Sebelum dijangkiti, pokok muda diletakkan dalam keadaan steril selama 2-3 minggu. Selepas pengenalan miselium, oak segera ditanam di rumah hijau.
    4. Musim bunga dianggap sebagai masa yang sesuai untuk melakukan rooting oaks, setelah berakhirnya tempoh frosts kembali..
    5. Kedalaman lubang penanaman adalah 75-80 cm, corak penanamannya adalah 4x5 m. Pada 1 hektar tidak boleh lebih dari 500 pokok.
    6. Lapisan mulsa diletakkan dalam radius 50 cm dari batang oak untuk mewujudkan keadaan terbaik untuk perkembangan miselium.

    Penjagaan selanjutnya terdiri daripada penyiraman yang jarang berlaku, penyingkiran rumpai dan pemantauan keasidan tanah secara berterusan. Dengan penipisan tanah yang berlebihan, baja digunakan.

    Truffle dan jenisnya, rasa, harga, ciri koleksi

    Truffle adalah cendawan mitos dan misteri yang membangkitkan emosi dan rasa ingin tahu yang paling kuat. Lebih banyak orang telah mendengar penghargaan mengenainya daripada yang sebenarnya mereka lihat atau cuba. Malah mereka yang memakannya sukar untuk membandingkan rasa dengan kos dan kelangkaan yang tinggi. Artikel ini akan memberitahu anda tentang bagaimana truffle, mengenai jenisnya, kaedah pengumpulan dan bidang aplikasi..

    • Apa truffle seperti keseluruhan dan bahagian
    • Varieti truffle
    • Di mana dan bila anda boleh bertemu
    • Seperti apa baunya dan bagaimana rasanya
    • Berapa banyak truffle
    • Ciri-ciri pengumpulan truffle
    • Kawasan aplikasi truffle
    • Adakah mungkin menanam truffle secara buatan?

    Apa truffle seperti keseluruhan dan bahagian

    Truffles, walaupun penampilannya yang tidak menarik dan tidak menarik, adalah produk berharga dan gourmet yang disajikan di beberapa restoran terbaik di dunia. Tubuh mereka yang berbuah dan berdaging, berbentuk umbi, halus di luar atau ditutup rapat dengan pertumbuhan bergelombang, tumbuh di bawah tanah pada kedalaman 20-30 cm, yang merupakan hasil penyesuaian dengan keadaan persekitaran.

    Truffle adalah kulat bumi mikoriza, jadi miseliumnya biasanya mempunyai hubungan simbiosis yang erat dengan sistem akar pokok dan sangat penting dalam ekologi dan pertukaran nutrien, ciri biologi dan kimia tanah dan toleransi kemarau. Kulat mikorizal tidak dapat tumbuh di dalam tanah tanpa pohon inang, menerima karbohidrat yang diperlukan untuk pengembangan. Miselium biasanya terletak di lapisan atas tanah dan mengelilingi pokok yang diinginkan.

    Oleh kerana badan berbuah tumbuh di bawah tanah, spora seks tidak dapat dibawa oleh angin atau air. Penyebaran spora berlaku dengan bantuan haiwan yang memakan cendawan. Untuk penyebaran yang berjaya, spora ini mesti melalui saluran gastrointestinal, dan membran kitin yang keras melindunginya dari persekitaran yang agresif. Pembawa boleh berupa burung, rusa, babi hutan, tikus, vol, tupai, tupai, yang tertarik oleh cendawan masak dengan aroma yang kuat.

    Semua badan buah segar harus tegas pada sentuhan dan tidak longgar. Bentuk umbi biasanya berbentuk bulat, bujur, sedikit rata; namun, masing-masing kepingannya unik dalam konfigurasi dan ukurannya antara kacang hingga bola tenis atau bahkan limau gedang. Bergantung pada spesies, cendawan ini terdapat dalam pelbagai warna - dari hitam pekat hingga putih..

    Truffle hitam mestilah arang atau coklat gelap di bahagian luar dengan urat marmar putih di bahagian dalam (gliba) di potong. Kehitaman badan berbuah adalah tanda bahawa cendawan sudah matang sepenuhnya. Permukaan luar menyerupai kulit hidung taring. Berat purata cendawan hitam musim sejuk ialah 30-60 g.

    Truffle putih berwarna putih berkrim atau coklat kekuningan, kadang-kadang dengan warna kemerahan, dan mempunyai aroma yang lebih kaya daripada spesies hitam. Pakar kuliner yang menggambarkan truffle putih yang baru digali mendakwa bahawa aromanya dapat memenuhi seluruh ruangan, menyebar dan berbau di luar melalui tingkap terbuka..

    Varieti truffle

    Genus Tuber (truffle sejati) mempunyai kira-kira 185 spesies, yang dikelaskan mengikut genus biologi dan nilai gastronomi. Di samping itu, pada tahun 2010, saintis mengenal pasti 11 kumpulan, yang merangkumi semua keturunan dari satu nenek moyang yang sama..

    Spesies yang paling berharga adalah:

    • putih musim sejuk;
    • musim sejuk hitam.

    Truffle kuliner lain termasuk:

    • buah pala;
    • Bahasa Cina;
    • Himalaya;
    • musim panas;
    • musim luruh;
    • kala jengking;
    • oregon.

    Di mana dan bila anda boleh bertemu

    Truffle tumbuh di hutan lebat di tanah berkapur, lebih suka iklim yang hangat, bebas dari angin beku dan musim panas, terdapat di Eropah dan Asia. Setiap jenis pokok mempengaruhi penampilan dan rasa cendawan, yang tumbuh selama 6-8 bulan, dan selain penampilan hitam musim panas, mereka mulai muncul pada musim gugur dan hilang pada pertengahan musim sejuk. Produk berkualiti tinggi datang terutamanya dari Perancis, Sepanyol dan Itali. Pasaran sekunder merangkumi China, Turki, Croatia, Slovenia, Afrika Utara, Timur Tengah dan Amerika Syarikat.

    Varieti hitam atau perigord, varietas kedua yang paling menguntungkan, dinamakan sempena wilayah dengan nama yang sama di Perancis. Membentuk mikoriza dengan pohon-pohon yang gugur - oak, hazelnut, hornbeam, beech, pine, linden, aspen, chestnut, poplar. Buah berlangsung dari bulan Disember hingga akhir bulan Mac. Kawasan truffle utama Perancis terdapat di selatan di Perigord, Provence, Alps, Cote d'Azur, walaupun cendawan terdapat di kebanyakan Perancis.

    Wilayah Périgord adalah sumber truffle yang paling terkenal, dan semua contoh Perancis disebut Perigord walaupun berasal dari wilayah lain. Cendawan ini masih dianggap sebagai harta negara Perancis, dan penduduk negara ini menyebut makanan istimewa ini sebagai "berlian hitam".

    Cendawan musim panas atau burgundy dan burgundy terdapat di seluruh Eropah. Mereka memiliki pulpa wangi dengan warna yang lebih gelap dan dikaitkan dengan sel-sel akar pelbagai spesies pokok dan pokok renek - birch, poplar, elm, linden, abu gunung, willow, hawthorn, hazel. Musim spesies musim panas berlangsung dari Mei hingga Ogos, dan spesies Burgundy dituai dari September hingga November.

    Truffle putih adalah pelbagai kualiti terbaik. Orang Itali menyebutnya "truffle of the white madonna." Ia dijumpai terutamanya di kawasan Itali Langhe, Montferrat, Molise, di wilayah Piedmont di utara Itali di kawasan luar bandar di sekitar bandar Alba dan Asti. Musim untuk truffle putih segar biasanya dari Oktober hingga akhir Disember.

    Truffle keputihan terdapat di kawasan luar bandar lain di Itali - Tuscany, Abruzzo, Romagna, Umbria, Lazio, Marche dan Molise. Ia tidak begitu aromatik dari Piedmont, walaupun dari segi rasa. Beberapa jenis cendawan tumbuh di pantai barat laut Amerika Syarikat - Oregon berwarna hitam, coklat, musim bunga dan musim sejuk. Namun, bukan hanya di Eropah, tetapi juga di hemisfera selatan di wilayah New Zealand di Australia, makanan istimewa yang luar biasa ini berkembang, salinan pertama yang diperoleh pada tahun 1993.

    Di wilayah Rusia, cendawan berharga ini sangat jarang, tetapi tanah di zon Eropah Tengah, pantai Laut Hitam Caucasus, wilayah Volga Tengah, dan Ural Selatan mempunyai keadaan yang sesuai untuk pertumbuhannya. Malangnya, pembangunan tersembunyi tidak memungkinkan untuk mewujudkan kawasan pengedaran budaya ini, dan hanya lokasi pengesanan yang masuk ke dalam statistik. Kadang-kadang anda boleh menemui truffle secara bebas di bawah dedaunan busuk - midges berada di atasnya.

    Seperti apa baunya dan bagaimana rasanya

    Sukar untuk menggambarkan semua nuansa aroma yang kuat dan rasa bersahaja dari truffle - ia benar-benar perlu dialami. Orang-orang yang telah merasakan truffle segar dan asli akan memperhatikan aroma khasnya. Definisi "musky", "bawang putih", "sulphurous" dan "mengganggu dengan nota berkayu" sangat biasa. Sebilangan aroma khas dipercayai berasal dari sebatian organik androstenon, hormon yang dihasilkan oleh babi jantan yang menjadikan babi betina menjadi pemburu truffle yang sangat baik..

    Jenis cendawan yang berlainan mempunyai set molekul aromatik yang berbeza pada setiap peringkat perkembangannya. Terdapat kira-kira 35 bau yang berkisar dari gemuk dan berdebu hingga mentega dan berkrim.

    Sebagai contoh, dimetil sulfida berbau seperti sulfur - 85% spesies truffle memancarkannya. Kulat dapat menghasilkan bahan ini sendiri, tetapi juga dapat dihasilkan oleh bakteria yang secara intensif menjajah truffle. Bau aroma truffle biasa lain seperti coklat dan wiski, dan heksanal, yang berbau seperti rumput, juga boleh berasal dari aktiviti mikrob dan badan buah itu sendiri..

    Ketajaman aroma bukan untuk keseronokan gourmets. Sangat penting untuk truffle, kerana proses pembiakan bergantung pada bagaimana binatang berbau di bawah tanah, menggali dan memakan cendawan, menyebarkan spora di persekitaran..

    Chef di seluruh dunia meminati truffle, dengan bangga menonjolkannya di menu mereka untuk menarik minat para cendawan cendawan dan pencinta makanan mahal. Tetapi rasa makanan istimewa ini jauh lebih rendah daripada aromanya. Mendefinisikan dan menggeneralisasi rasa truffle bukanlah tugas yang mudah, tetapi mereka mempunyai rasa yang lembut, musky, pedas dari beberapa cendawan udara yang popular. Semasa menerangkan rasanya, sebilangan orang menggunakan istilah oak, kacang dan bersahaja, manis dan berair dengan nota pedas, seperti buah zaitun hitam..

    Selalunya aroma truffle segar lebih kuat daripada aroma ramuan lain dalam pinggan mangkuk, tetapi walaupun varieti hitam yang paling kuat tidak akan mengatasi rasa ekspresi dari ramuan lain.

    Banyak faktor boleh mempengaruhi rasa individu dari truffle:

    • akar pokok spesies yang ditanamnya semasa pertumbuhan;
    • ciri tanah;
    • masa pengumpulan;
    • wilayah berkembang.

    Walaupun biasanya diyakini bahawa semakin gelap truffle, semakin kuat rasanya, nuansa sangat kompleks dan bervariasi sehingga dapat dimengerti hanya dengan beberapa rasa sebagai bagian dari hidangan..

    Berapa banyak truffle

    Pada awal abad yang lalu, truffle digunakan secara meluas dalam kebanyakan kes kerana terdapat, dihasilkan dalam jumlah yang cukup, dan memenuhi permintaan. Hari ini mereka agak jarang dan dijadikan makanan istimewa dalam hidangan mahal atau pada majlis-majlis khas. Ini disebabkan oleh perindustrian yang semakin meningkat dan pengunduran kawasan truffle yang lebih jauh dari sektor pertanian..

    Sebab lain untuk truffle yang terlalu mahal adalah permintaan tinggi. Hari ini, tidak mungkin memperoleh cendawan dalam skala besar, yang berkaitan dengan kesulitan, spesifik penanaman dan jangka masa pulangan pelaburan, sehingga akses ke produk terbatas..

    Sukar untuk menentukan nilai pasaran cendawan yang objektif, kerana pada dasarnya keseluruhan koleksi dijual di lelong yang diadakan semasa penuaian besar-besaran dan festival khas, dan harga akhir produk bergantung pada jumlah tawaran. Harga dipengaruhi oleh ukuran badan buah, berat, spesies, musim dan jumlah panen..