5 buah yang sebenarnya bukan buah

Para saintis sering membuat penyesuaian terhadap definisi buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia berlaku bahawa buah yang sama bergerak dari satu kategori ke kategori yang lain dan ke belakang..

Apa itu Buah

Buah-buahan dipercayai semua buah dari tanaman berbunga yang mempunyai biji. Beri adalah buah-buahan kecil dengan daging manis. Apa sahaja yang tidak termasuk dalam kategori ini adalah sayur-sayuran. Tetapi jika kita hanya mengambil kira definisi ini, ternyata timun, biji-bijian dan bahkan kacang harus digolongkan sebagai buah. Sebenarnya tidak semudah itu. Inilah 5 buah yang sama sekali bukan buah.

Tembikai

Banyak orang berpendapat bahawa ini adalah buah, tetapi pendapat ini dibentuk kerana ukurannya. Sebenarnya, tembikai adalah buah beri yang sangat besar. Dagingnya manis dan ada biji di dalamnya untuk dibiakkan.

Tomato

Sebilangan orang berpendapat bahawa tomato adalah sayur, yang lain menyebutnya buah. Kedua-duanya salah. Tomato tergolong dalam buah beri, pulpa kadang-kadang sangat manis, dan ada juga biji di dalamnya.

Alpukat

Buah ini sangat menarik. Di dalamnya ada satu biji, tetapi ukurannya agak besar, dan pulpa di bawah kulit yang lebat. Oleh itu, alpukat bukanlah buah, tetapi buah beri yang sebenar..

Pisang

Terdapat kepercayaan yang kuat bahawa pisang tumbuh di pohon palma, tetapi ini sama sekali tidak berlaku. Ini adalah tumbuhan raksasa yang mempunyai batang yang lebat dan berkayu. Saudara terdekat pisang adalah beri liar, tetapi berkat kerja penternak, praktis tidak ada biji dalam pisang.

Kiwi

Untuk sekian lama, kiwi, bersama dengan buah-buahan lain yang tumbuh di kawasan tropis (nanas, kelapa dan pisang), diklasifikasikan sebagai buah. Tetapi sekali lagi, kejutan, kiwi adalah buah beri. Ia mempunyai kulit nipis, daging manis di dalamnya, dan biji hitam kecil..

Pisang adalah buah, beri atau sayur?

Kebanyakan orang dapat mengetahui perbezaan antara buah-buahan, buah beri dan sayur-sayuran dengan mudah..

Walau bagaimanapun, perbezaan antara pelbagai jenis buah kurang jelas - dan anda mungkin tertanya-tanya bagaimana pisang dikelaskan..

Dalam artikel ini, anda akan mendapat jawapan kepada persoalan sama ada pisang adalah buah, beri atau sayur..

Apakah Perbezaan Antara Buah dan Beri?

Buah digunakan untuk menggambarkan struktur tanaman berbunga yang manis dan berdaging..

Buahnya adalah organ pembiakan tanaman seperti itu, dan fungsi utamanya adalah menyebarkan benih ke kawasan baru di mana tanaman itu dapat tumbuh. Buah boleh dibahagikan kepada dua kategori utama: berdaging atau kering (1).

Buah kering adalah makanan yang biasanya tidak kita anggap sebagai buah, seperti kacang, kekacang, dan kelapa..

Sebaliknya, kita terbiasa dengan buah berdaging - buah biasa seperti epal, ceri dan pisang.

Buah-buahan berdaging dapat dibahagikan lagi kepada buah-buahan sederhana, pelbagai buah dan buah majemuk. Beri adalah subkategori buah berdaging sederhana (1).

Oleh itu, semua buah beri adalah buah, tetapi tidak semua buah adalah buah beri..

Buah-buahan adalah organ pembiakan tumbuhan berbunga. Mereka boleh dibahagikan kepada beberapa subkategori, salah satunya adalah buah beri..

Pisang adalah buah beri secara botani

Anehnya, dari sudut pandang botani, pisang dianggap sebagai buah beri..

Kategori buah yang diturunkan ditentukan oleh bahagian tanaman yang berkembang menjadi buah. Sebagai contoh, beberapa buah tumbuh dari bunga yang mengandungi satu ovari, sementara yang lain tumbuh dari bunga yang mengandungi beberapa (1).

Lebih-lebih lagi, biji buah dikelilingi oleh tiga struktur utama:

  1. Exocarp: Bahagian kulit buah atau bahagian luar.
  2. Mesocarp: Bubur atau bahagian tengah buah.
  3. Endokarp: Bahagian dalam yang menutupi biji atau biji.

Ciri-ciri utama struktur ini juga menyumbang kepada pengelasan buah-buahan (1).

Sebagai contoh, untuk dianggap sebagai beri, buah mesti tumbuh dari ovari tunggal dan biasanya mempunyai exocarp lembut dan mesocarp berdaging. Endokarp juga mesti lembut dan mungkin mengandungi satu atau lebih biji (2).

Pisang memenuhi semua syarat ini. Mereka tumbuh dari bunga yang mengandungi satu ovari tunggal, memiliki kulit yang lembut dan tengah yang berdaging. Selain itu, pisang mengandungi beberapa biji, yang tidak disedari oleh banyak orang kerana kecil..

Pisang tumbuh dari bunga dengan ovari tunggal, mempunyai pusat lembut dan manis, dan mengandungi satu atau lebih biji. Oleh itu, mereka secara botani dipadankan dengan buah beri..

Pisang tidak dianggap sebagai buah beri

Ramai yang terkejut mengetahui bahawa pisang dikelaskan sebagai buah beri..

Kebanyakan orang menganggap buah beri sebagai buah kecil yang dapat dipetik dari tanaman seperti strawberi, raspberi, dan beri hitam. Walau bagaimanapun, secara botani, buah-buahan ini tidak dianggap sebagai buah beri..

Ini kerana mereka tidak tumbuh dari bunga dengan satu ovari, tetapi dari bunga dengan beberapa ovari. Inilah sebabnya mengapa ia sering dijumpai dalam kelompok dan diklasifikasikan sebagai infructescences (3).

Sebaliknya, pisang dan buah-buahan lain yang termasuk dalam klasifikasi beri jarang mengandungi perkataan "berry" pada nama mereka dan biasanya tidak dianggap sebagai buah beri..

Kekeliruan bermula ketika orang mula menyebut buah-buahan tertentu "beri" beribu-ribu tahun sebelum ahli botani membuat klasifikasi tepat mengenai pelbagai jenis buah.

Walaupun klasifikasi ini ada, kebanyakan orang tidak menyedarinya. Menambah lagi kekeliruan adalah kenyataan bahawa ahli botani kadang-kadang tidak bersetuju dengan klasifikasi tepat mengenai buah-buahan tertentu (1, 4).

Inilah sebabnya mengapa kata "buah" digunakan untuk mendefinisikan kebanyakan buah, termasuk pisang, dan bukan nama subkategori yang termasuk di dalamnya..

Banyak buah dikategorikan sebagai buah ribuan tahun sebelum ahli botani membuat klasifikasi rasmi. Inilah sebab utama mengapa pisang tidak mengandungi perkataan "berry" dan tidak dianggap seperti itu..

Buah-buahan luar biasa lain yang juga beri

Pisang bukan satu-satunya buah yang luar biasa untuk masuk ke dalam subkategori buah beri.

Buah-buahan dan sayur-sayuran lain yang tidak dijangka yang dianggap sebagai buah beri yang dianggap botani (2):

  • Tomato
  • Anggur
  • Kiwi
  • Alpukat
  • Lada
  • Terung
  • Jambu batu

Seperti pisang, semua buah-buahan dan sayur-sayuran di atas tumbuh dari bunga yang mengandungi satu ovari, mempunyai pusat yang berdaging, dan mengandungi satu atau lebih biji. Ini menjadikan mereka sebagai buah beri secara botani, walaupun pada hakikatnya mereka jarang dianggap seperti itu..

Tomato, anggur, kiwi, alpukat, lada, terung dan jambu biji adalah beberapa buah lain yang dianggap sebagai buah beri secara botani. Namun, seperti pisang, mereka jarang dianggap sebagai buah beri..

Ringkaskan

  • Beri adalah subkategori buah tanaman berbunga yang mempunyai struktur manis, berdaging, seperti biji.
  • Pisang tumbuh dari bunga ovari tunggal dan memiliki kulit lembut, tengah berdaging, dan biji kecil.
  • Oleh itu, mereka memenuhi semua keperluan botani dari beri dan boleh dianggap sebagai buah dan beri, tetapi bukan sayur-sayuran.

Adakah artikel ini membantu anda? Kongsikan kepada orang lain!

Pisang

Kandungan artikel:

Pisang adalah buah ramuan yang boleh tumbuh hingga 6-9 meter. Inilah sebabnya mengapa banyak orang percaya bahawa buah-buahan ini tumbuh di atas pokok palma. Pisang adalah buah memanjang yang menyerupai bulan sabit. Dari atas ditutup dengan kulit yang lebat, dan di dalamnya terdapat daging yang lembut dan elastik. Ia mempunyai tekstur berminyak. Dari segi warna, pulpa boleh berwarna putih-kuning atau mempunyai warna berkrim yang kaya..

Kisah asal pisang

Asia Tenggara, iaitu Kepulauan Melayu, dianggap sebagai tanah air pisang. Di tempat ini, tanaman itu muncul dari abad ke-11 SM. Buah-buahan itu dimakan, digunakan untuk membuat tepung dan membakar roti.

Pada masa yang sama, buahnya berbeza dengan penampilan moden. Mereka tidak menyerupai bulan sabit dan berisi tulang di dalamnya. Buah-buahan dieksport ke berbagai negara dan dijadikan sumber pendapatan utama orang.

Rumah pisang kedua adalah Amerika. Keturunan budaya ini dibawa ke sana oleh imam Thomas de Berlanga. California bahkan telah membuka muzium yang dikhaskan untuk pisang. Ia menempatkan lebih daripada 17,000 pameran. Buah-buahan di dalamnya terbuat dari plastik, seramik, logam. Muzium ini bahkan tersenarai dalam Guinness Book of Records untuk koleksi terkaya yang dikhaskan untuk satu buah..

Tumbuhan ini adalah ahli keluarga Pisang. Buah tumbuh di dahan panjang dalam beberapa bahagian. Banyak benih terdapat dalam pisang liar, sementara mereka tidak ada di tanaman yang ditanam..

Bahagian atas buah ditutup dengan kulit pekat. Warna, bau dan rasanya bergantung pada jenis buah. Ada buah-buahan yang sangat manis, ada pisang dengan masam. Ada juga buah-buahan yang tidak boleh dimakan segar..

Selain itu, buahnya berbeza dari segi bentuk. Ia boleh berbentuk silinder, lurus, bulat atau segitiga. Panjang buah boleh tumbuh hingga 3-40 cm. Diameternya tidak lebih dari 8 cm..

Ramai orang percaya bahawa pisang adalah buah. Tetapi saintis pasti bahawa ini adalah buah beri. Pisang adalah ramuan abadi. Ia tidak mempunyai bahagian berkayu dan dibezakan oleh batang berdaging, yang mati setelah penuaian.

Batangnya merangkumi banyak daun hijau yang melekat erat. Bunga-bunga mekar di atasnya, dan kemudian buahnya masak. Selama 1 tahun, hanya satu tanaman yang dapat diperoleh dari tanaman. Selepas itu, batangnya mati, dan batang baru muncul di tempatnya. Pisang tidak tumbuh di semak atau pokok dan oleh itu tidak boleh dikelaskan sebagai buah..

Bagaimana pisang tumbuh

Pisang tumbuh di ramuan dengan nama yang sama. Bersama dengan buluh, ia adalah ramuan tertinggi di dunia. Daun yang saling bertindih tumbuh dalam lingkaran. Akibatnya, batang palsu terbentuk dari mereka, yang mampu mencapai ketinggian 12 m.

Warna daunnya berbeza - semuanya bergantung pada ragam dan ragam tanaman. Mereka benar-benar hijau, dua warna, atau bercak dengan tompok coklat..

Ketika berkembang, pisang menumpahkan daunnya, dan pucuk baru terbentuk di dalam batang. Budaya berbunga bermula 8-10 bulan selepas penanaman. Peduncle tumbuh dari tanah melalui batang, yang membentuk perbungaan yang kompleks. Ia merangkumi 3 peringkat warna. Di atas terdapat perbungaan wanita yang membentuk buah, kemudian biseksual, dan paling bawah - lelaki.

Pisang diserbuki oleh kelawar, burung dan mamalia kecil. Beberapa ratus buah muncul dari 1 perbungaan. Warna, bentuk dan rasa mereka bergantung pada ragamnya..

Pisang tumbuh di kawasan tropika dan subtropik. Tumbuhan memerlukan kelembapan yang tinggi. Julat suhu optimum ialah 25-36 darjah. Tumbuhan ini berkembang dengan baik di tanah berasid, yang mengandungi banyak nitrogen, fosforus dan kalium.

Cara menyimpan pisang

Adalah disyorkan untuk menyimpan pisang masak pada suhu 7-10 darjah. Buah masak mesti disimpan pada suhu 12-14 darjah. Dalam kes ini, buah-buahan tidak boleh dimasukkan ke dalam peti sejuk. Di bawah pengaruh suhu rendah, kulitnya cepat gelap. Pada masa yang sama, ini tidak mempengaruhi rasa buah..

Juga, untuk menjaga buah selama mungkin dan tidak menjadi hitam, anda perlu membungkus bahagian atas pisang dalam beg atau filem.

Jenis pisang

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci jenis pisang utama, masing-masing mempunyai ciri-ciri tertentu:

  1. Pisang hiasan - dicerminkan oleh mekar yang indah. Bagaimanapun, buahnya tidak boleh dimakan..
  2. Pisang Teknikal - Batang tanaman digunakan untuk membuat rakit dan bantal tempat duduk. Di negara-negara Afrika, jaring ikan dibuat dari mereka..
  3. Pisang makanan - juga disebut pisang. Buah-buahan seperti itu memerlukan rawatan haba. Di dalamnya terdapat pulpa yang keras dan tanpa gula, yang mengandungi sejumlah besar pati. Oleh itu, pisang digunakan untuk membuat tepung. Di samping itu, kategori buah ini sering digunakan untuk makanan haiwan..
  4. Pisang buah - mereka dipanggil makanan pencuci mulut. Buah-buahan seperti itu tidak memerlukan rawatan panas. Mereka mempunyai bubur manis dan berair, sehingga dapat dimakan segar. Juga, beri ini dikeringkan atau dikeringkan.

Selain itu, terdapat banyak jenis pisang, masing-masing mempunyai beberapa ciri:

  1. Pisang Bayi: Buah ini mempunyai kulit kuning dan daging berkrim. Buah-buahan seperti itu tumbuh hingga panjang 7-8 cm. Mereka dicirikan oleh aroma dan rasa manis yang ketara..
  2. Pisang Biru Jawa: Pisang ini mempunyai kulit biru. Saiznya kecil dan dicirikan oleh rasa berkrim tertentu..
  3. Barro. Buah mempunyai bentuk asli - hampir persegi. Kulitnya mempunyai warna kuning yang kaya dan dagingnya lembut berkrim. Buahnya mempunyai aroma lemon yang tidak biasa.
  4. Cavendish. Ini adalah jenis yang paling popular, yang dicirikan oleh buah-buahan berukuran 15-25 cm. Di luar, pisang ditutup dengan kulit kuning.
  5. Manzano. Pelbagai ini dicirikan oleh buah-buahan pendek dan tebal. Apabila masak, kulit mereka menjadi coklat..

Komposisi pisang

Komposisi pisang adalah unik, kerana sangat berguna untuk tubuh manusia. Beri mengandungi sejumlah besar sukrosa, fruktosa, glukosa. Mereka juga mengandungi serat dan banyak vitamin dan unsur mikro yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya tubuh manusia. Pisang hampir bebas lemak.

100 gram pisang mengandungi:

  • protein: 1.5 g;
  • lemak: 0.5 g;
  • karbohidrat: 21 gr;
  • serat makanan: 1.7 g;
  • asid organik: 0.4 g;
  • air: 74 gr;
  • asid lemak tak jenuh: 0.2 g;
  • mono- dan disakarida: 19 g;
  • kanji: 2 gr;
  • abu: 0.9 g;
  • asid lemak tepu: 0.2 g.

Makronutrien:

  • kalsium: 8 mg;
  • magnesium: 42 mg;
  • natrium: 31 mg;
  • kalium: 348 mg;
  • fosforus: 28 mg.

Vitamin:

  • vitamin PP: 0.6 mg;
  • beta-karoten: 0.12 mg;
  • vitamin A (RE): 20 μg;
  • vitamin B1 (tiamin): 0.04 mg;
  • vitamin B2 (riboflavin): 0.05 mg;
  • Vitamin B5 (pantotenik): 0.3 mg
  • Vitamin B6 (pyridoxine): 0.4 mg
  • Vitamin B9 (asid folik): 10 mcg
  • Vitamin C: 10 mg
  • vitamin E (TE): 0.4 mg;
  • vitamin K (phylloquinone): 0.5 mcg;
  • vitamin PP (setara dengan niasin): 0,9 mg;
  • kolin: 9.8 mg.

Unsur surih:

  • besi: 0.6 mg;
  • zink: 0.15 mg;
  • mangan: 0.27 mg;
  • selenium: 1 mcg;
  • fluorida: 2.2 mcg.

Manfaat kesihatan pisang

Pisang berguna untuk komposisi yang harmoni dan seimbang.

Oleh itu, marilah kita mempertimbangkan dengan lebih terperinci khasiat pisang yang bermanfaat bagi tubuh manusia:

  1. Kerana kehadiran kalium dan magnesium, pisang memperbaiki keadaan jantung dan saluran darah, menjenuhkan sel otak dengan oksigen, dan mengembalikan keseimbangan air-garam.
  2. Penggunaan pisang secara aktif membantu berhenti merokok dengan cepat. Ketepuan dengan kalium dan magnesium membantu mengatasi ketagihan.
  3. Oleh kerana terdapatnya triptofan dan vitamin B dalam komposisi, buah-buahan membantu menghilangkan ketegangan saraf. Mereka dapat membantu menguruskan tekanan dan menekan kemarahan..
  4. Makan 1-2 pisang setiap hari membantu mendapatkan mood yang baik, kerana triptofan, yang terkandung dalam buah-buahan, diubah dalam tubuh manusia menjadi hormon kegembiraan serotonin.
  5. Kerana jumlah zat besi yang tinggi, pisang membantu meningkatkan tahap hemoglobin dalam darah..
  6. Serat, yang terdapat dalam buah-buahan, meningkatkan fungsi sistem pencernaan. Buah berguna dalam tempoh pemulihan selepas lesi membran mukus rongga mulut dan organ pencernaan.
  7. Oleh kerana terdapatnya gula semula jadi dalam komposisi, buah-buahan cepat tepu dengan tenaga. Oleh itu, mereka boleh dimakan dengan peningkatan keletihan dan tekanan fizikal atau mental yang sukar..
  8. Buah boleh digunakan untuk memerangi pelbagai jenis batuk.
  9. Buah-buahan membantu memperbaiki keadaan kulit. Bubur mereka sering digunakan untuk membuat topeng berkhasiat. Pisang pisang boleh digunakan pada kawasan kulit yang meradang. Ia membantu melegakan kegatalan dan kerengsaan.

Cara makan pisang

Pisang dimakan dengan betul segar. Mereka boleh menjadi makanan ringan atau makanan ringan petang. Buah-buahan juga ditambahkan ke keju kotej, muesli, yogurt.

Pisang sering digunakan untuk menyediakan makanan ringan. Membuat sandwic pencuci mulut adalah pilihan yang sangat baik. Buahnya juga sesuai untuk membuat kek dan pastri. Mereka membuat salad buah dan jeli yang enak..

Selain itu, pisang boleh digoreng, direbus, dikeringkan, dibakar. Mereka dimasukkan ke dalam adunan untuk membuat roti dan mufin. Buahnya juga bagus untuk membuat sirap dan marmalade..

Pisang kalori

Berapa banyak kalori dalam pisang bergantung kepada pelbagai jenisnya:

  • kandungan kalori 100 g buah pisang hijau adalah 89 Kcal;
  • 100 g pisang masak mengandungi 110-120 Kcal;
  • 100 g buah yang terlalu masak mengandungi 170-180 Kcal;
  • 100 g pisang kering mengandungi 320 Kcal.

Penggunaan pisang dalam dietetik

Pakar pemakanan menasihatkan memakan buah itu untuk keradangan selaput lendir perut, duodenum, dan rongga mulut. Mereka boleh dimasukkan dalam diet untuk luka pankreas. Kadang-kadang buah berguna untuk patologi buah pinggang dan hati..

Untuk dietetik, yang bertujuan untuk menurunkan berat badan, sikap terhadap penggunaan pisang sangat kontroversial. Sebilangan orang mengecualikan buah kalori tinggi dari makanan mereka. Yang lain berpendapat bahawa produk tersebut hampir tidak mengandungi lemak. Oleh itu, ia dapat dimakan secara sederhana pada diet..

Walau apa pun, pakar pemakanan mengesyorkan makan pisang yang belum masak, yang rendah gula. Indeks glisemik buah-buahan tersebut tidak melebihi 30 mata. Pada masa yang sama, dalam pisang matang harganya 50. Ini bermaksud bahawa produk diserap lebih lama dan tidak menyebabkan lonjakan gula darah yang tajam.

Bahaya pisang

Potensi bahaya pisang adalah seperti berikut:

  1. Buah-buahan mampu mengeluarkan cecair dari badan dan meningkatkan ketumpatan darah. Ini membawa kepada akibat negatif pada orang dengan vena varikos, iskemia, trombophlebitis dan disfungsi ereksi..
  2. Pisang kadangkala menyebabkan kembung. Oleh itu, mereka tidak digalakkan untuk digunakan dengan sindrom iritasi usus..
  3. Anda tidak boleh makan buah untuk orang yang berlebihan berat badan. Mereka tinggi kalori dan boleh menyebabkan kenaikan berat badan.
  4. Pematangan buah secara buatan menyebabkan peningkatan dalam indeks glisemik. Buah-buahan ini berbahaya bagi penghidap diabetes..

Pisang yang ditanam dalam kultur boleh mengandungi karsinogen berbahaya seperti thiabendazole dan kloramisol. Mereka adalah racun perosak yang digunakan untuk kawalan perosak.

Pisang adalah buah yang sihat yang mengandungi banyak bahan berharga. Agar buah-buahan dapat memberi manfaat maksimum kepada tubuh, mereka mesti dimakan dengan betul..

Buah radioaktif yang bukan buah. Yang Belum Anda Ketahui Mengenai Pisang

Pisang - siapa yang tidak mengenalinya! Sebilangan besar kita menyukai buah-buahan kuning yang indah ini. Hanya pisang yang bukan buah sama sekali, dan tidak selalu berwarna kuning. Secara amnya, mereka dikelilingi oleh banyak perkara yang tidak biasa dan menarik..

Buah itu? Beri? Rumput!

Tumbuhan pisang adalah tanaman berbunga herba terbesar yang tumbuh dari mentol. Ia (bergantung pada lokasi daun) diserbuki oleh burung dan mamalia kecil - tupai atau kelawar dan serangga. Secara rasmi, ia adalah ramuan yang berkait rapat dengan bunga bakung, anggrek dan telapak tangan..

Tanaman pisang biasanya tinggi dan cukup kuat, sehingga sering disalah anggap sebagai pokok, tetapi yang kelihatan seperti batang sebenarnya adalah "batang palsu" atau pseudostem. Daun tanaman disusun pada batang dalam lingkaran dan sama sekali berbeza dengan daun yang biasa kita gunakan..

Apabila tanaman matang, ia mula membentuk bunga atau perbungaan. Setiap tanaman pisang biasanya menghasilkan satu perbungaan - yang disebut "jantung pisang". Dari kerucut "gantung" besar "hati" ini terbentuk, yang terdiri daripada 3-20 peringkat pisang masa depan (sebenarnya - beri). Setiap peringkat hingga 20 "beri", yang masak tiga kali setahun.

Tanaman Pisang Berbunga (Gambar oleh Onkel Ramirez dari Pixabay)

Dan klasifikasi yang lebih pelik: di beberapa negara sekumpulan pisang disebut "tangan", dan satu pisang disebut "jari". Setiap tangan pisang boleh mempunyai 10 hingga 20 jari.

Dari mana asalnya, pisang

Pisang dipercayai berasal dari 10,000 tahun yang lalu, dan beberapa saintis menyebutnya buah pertama di dunia. Sebutan tertulis yang paling awal adalah abad ke-6 SM. Imej tumbuhan sering dijumpai dalam tulisan Mesir kuno..

Pisang pertama tumbuh di wilayah Indonesia moden, Filipina dan New Guinea. Dari sana, pedagang dan pelancong membawa mereka ke India, Afrika dan Polinesia..

Pisang Liar Tidak Sedap

Pada asalnya, pisang liar mengandungi banyak biji besar dan keras dan tidak terlalu enak. Pisang yang biasa kita kenali muncul di Afrika sekitar tahun 650 Masihi. Mereka ditemui di sana oleh Portugis di mana-mana, mula tumbuh di Kepulauan Canary, dan dari sana, berkat mubaligh Sepanyol, pisang datang ke Amerika pada abad ke-16. Sejak saat itu, "hari ini" mereka yang mulia.

Pisang yang baru dituai ke pasar (Gambar oleh Gunnar Mallon dari Pixabay)

Kini terdapat lebih dari 1000 jenis pisang yang tumbuh di dunia. Ini termasuk pisang merah jambu, pisang berjalur hijau dan putih dengan daging berwarna sherbet oren, dan pisang yang terasa seperti strawberi. Terdapat satu "tetapi": semua kemegahan pisang ini praktikal tidak tahan dengan pengangkutan, kerana kulit kebanyakan jenis eksotis tipis - kurang dari satu milimeter.

95% pisang yang dieksport berasal dari satu varieti yang ditanam, iaitu Cavendish. Sehingga tahun 1960, kultivar pilihan adalah Gros Michel, yang dikurangkan dengan ketara oleh jamur Panaman. Walaupun beberapa sumber mendakwa ini hanyalah strategi pemasaran yang bijak.

Ladang Pisang (Gambar oleh Reinout Dujardin dari Pixabay)

Terdapat juga budaya teknis - "pisang tekstil". Daunnya digunakan untuk membuat rami Manila untuk penghasilan tali dan kain teknikal. Dan syarikat Jepun D&T Farm telah memperkenalkan pelbagai jenis pisang baru dengan kulit yang boleh dimakan, teksturnya serupa dengan daun selada hijau. Buah itu sendiri lebih manis dan lebih aromatik daripada rakan-rakan klasiknya, tetapi, sayangnya, harganya terlalu mahal (setiap pisang bernilai $ 6), jadi mereka hanya boleh dibeli di kedai-kedai terpilih di negeri matahari terbit.

Pisang tidak selalu berwarna kuning

Pisang untuk dieksport dituai hijau dan mengembara ke dunia dengan trak sejuk pada suhu + 13-15 ° C. Setibanya di sana, mereka dihantar ke ruang pematangan khas. Mereka ditutup dan diisi dengan campuran nitrogen dan etilena (hormon tumbuhan) yang mempercepat pematangan. Jangan takut dengan etilena! Ia disintesis oleh semua tanaman, kecuali alga, serta kulat dan beberapa bakteria..

Jadi kuning terang yang biasanya dikaitkan dengan pisang pasar raya masak sebenarnya dimasak secara buatan. Ciri khas pisang yang belum matang (kecuali warna) adalah tepi membujur (tulang rusuk) yang jelas pada buah. Pisang masak berbeza dari yang belum masak dengan keratan yang hampir bulat, tanpa tepi yang jelas.

Pisang Hijau (Gambar oleh Manfred Richter dari Pixabay)

Sekiranya pisang yang dibeli masih belum cukup masak, pisang boleh dimasukkan ke dalam beg kertas kraf dengan sebiji epal atau tomato. Mereka adalah juara dalam kandungan etilena semula jadi.

Tetapi bagaimana dengan pisang yang terlalu masak (hitam / coklat). Menurut doktor China, mereka adalah yang paling berguna! Mereka mengandungi jumlah antioksidan maksimum. Pisang yang terlalu matang adalah yang paling mudah dicerna dibandingkan dengan sejenis hijau dan kuningnya, kerana polisakarida yang dikandungnya (seperti pati) telah berubah menjadi gula yang mudah dicerna. Mereka lebih mudah dicerna dan terbaik untuk mereka yang mengalami masalah perut. Para saintis juga menemui bintik hitam pada kulit pisang yang terlalu banyak sebatian khas biologi aktif - lektin, yang mereka ramalkan peranan ubat anti-HIV yang berpatutan yang mempunyai aktiviti imunomodulator dan antitumor.

Pisang yang terlalu banyak (Gambar oleh Alexas_Fotos dari Pixabay)

Apa kata pelekat pisang?

Kita semua telah melihat pelekat pisang. Pada zaman Soviet, kanak-kanak mengumpulkan pelekat ini. Tetapi hari ini mereka biasanya terkoyak tanpa melihat dan dibuang. Dan sia-sia! Mereka adalah sumber maklumat penting kerana mereka mempunyai kod PLU (kod carian harga), yang merupakan sekumpulan angka. Kod yang sama terdapat pada beberapa buah (terutama yang eksotik), alpukat, kacang dan herba, dan ia selalu terdapat dalam tiga jenis:

1) Kod PLU - empat digit, yang pertama adalah 3 atau 4. Produk ini ditanam dengan kaedah intensif (sekarang biasa), menggunakan baja dan racun perosak.

2) Kod PLU - lima digit, yang pertama - 9. Produk ini organik, dipetik dengan tangan dan ditanam tanpa baja kimia dan racun perosak. Pilihan terbaik mungkin.

3) PLU - lima digit, yang pertama - 8. Produk - diubahsuai secara genetik. Pada masa yang sama, Persekutuan Piawaian Produk Antarabangsa (IFPS), yang mengembangkan standard ini, pada bulan Julai 2015 berusaha untuk menolak G8 yang tidak bernasib baik. Syarikat itu dalam satu kenyataan mengatakan bahawa "awalan '8' (83000-84999) pernah ditujukan untuk produk yang dibuat dari GM, tetapi tidak pernah digunakan oleh pengeluar untuk produk runcit." Bukan pernyataan yang sangat jelas, jadi tentukan sendiri apa yang harus dilakukan dengan pisang jika anda melihat 8 di pelekat. Sama ada membeli atau tidak adalah pilihan anda.

Pisang ditanam di Ecuador secara intensif. Ini ditunjukkan oleh kod PLU empat digit, yang pertama adalah 4

Pisang di Rusia: mana dan di mana

"Pisang tropika digantung dengan jumbai pood yang besar," kata Vladimir Gilyarovsky mengenai bahagian barang gastronomi kolonial di kedai Eliseev, yang dibuka di Moscow di Tverskaya pada tahun 1901. Eksotisme ini tidak dikenali dan tidak dapat diakses oleh sebahagian besar penduduk, walaupun Kerajaan Rusia pada awal abad kedua puluh mengimport banyak buah - kira-kira 100 ribu tan setiap tahun.

Di USSR, pembelian pisang secara pukal bermula pada pertengahan tahun 1950-an. Pembekal utama adalah komunis Vietnam dan China. Untuk pisang dan pembayaran tidak diperlukan - itu adalah pampasan untuk pinjaman dan bantuan ketenteraan dari Soviet Union. Pada awal 70-an, pisang, atas arahan Leonid Ilyich Brezhnev, mulai berasal dari "republik pisang" Amerika Latin (Ekuador dan Guinea). Pisang dipercayai buah kelima yang paling banyak dimakan setelah epal, pir, jeruk keprok dan jeruk..

Sekarang pisang mempunyai GOST R 51603-2000. Ia membincangkan tiga jenis: tambahan, pertama dan kedua. Untuk kelas tambahan dan pertama diameternya hendaklah 3-4 cm, untuk kelas kedua - dari 2,7 hingga 4,1 cm. Panjang pisang tambahan lebih dari 20 cm, gred pertama - 19 cm, dan yang kedua - 14 cm.

Impian Kanak-kanak - Pisang Pisang dengan Ais Krim dan Kepingan Jagung (Pisang Panggang)

Pisang radioaktif yang selamat

Pisang mengandungi kira-kira 358 mg kalium per 100 g produk. Hanya kiwi yang dapat dibandingkan dengannya (522 mg kalium). Di satu pihak, ini bagus, tetapi jika ada kalium, ada isotop berdekatan (dalam kes ini, kalium 40), yang bermaksud bahawa produk itu sendiri (kerana komposisi kimianya) bersifat radioaktif. Jangan panik! Radioaktiviti pisang kecil dan tidak berbahaya bagi manusia, kecuali jika mereka tinggal di ladang pisang atau di gudang pisang selama bertahun-tahun. Bahkan ada unit tidak rasmi yang mencirikan kesan radioaktif. Ia dinamakan Dosis Setara Pisang (BED).

Apa yang baik mengenai kulit pisang

Pisang terapung di dalam air seperti epal dan tembikai. Tetapi bukan sahaja mereka sendiri berenang, tetapi juga membantu kapal-kapal menavigasi. Semua orang tahu gurauan dengan lelaki yang memakai kulit pisang. Mengapa tidak tangerin atau epal? Ternyata (terima kasih kepada orang Jepun - mereka mengetahui masalah ini), di kulit pisang terdapat "gel" (campuran polisakarida dan protein). Gel ini juga mengurangkan geseran antara kasut dan lantai, tetapi jeruk keprok dan epal tidak memilikinya. Oleh itu, mengetahui hal ini, orang Amerika menggunakan kulit pisang, yang lebih murah daripada pelincir mana pun, semasa Perang Dunia Kedua untuk melancarkan kapal. Serius!

Pada kulit pisang semua aroma buah beri pekat, dan ini kira-kira 50 sebatian kimia. Oleh itu, jika boleh, bertindak seperti orang Asia - bakar makanan dalam kulit pisang. Contohnya, daging atau nasi. Inilah kaedah termudah untuk menikmati keindahan memanggang dalam kulit pisang: potong kulitnya hingga ke bawah dan ambil sebilangan pulpa pisang. Letakkan di dalam kepingan coklat, buah kering, kacang, atau hanya marshmallow. Balut pisang dalam kerajang dan bakar di atas arang atau oven. Hidangkan suam.

Pencuci mulut dengan pisang bakar dan marshmallow

Mengendalikan pisang dengan betul. Mereka menyukainya

  1. Sekiranya anda menempelkan bahagian atas sekumpulan pisang (tangkai) dengan pita, jangka hayatnya dapat diperpanjang hingga 3-5 hari.
  2. Sekiranya anda meletakkan pisang di dalam peti sejuk, kulit akan menjadi coklat tua atau bahkan hitam, tetapi ini tidak akan mempengaruhi daging di dalamnya..
  3. Memusingkan pisang terbalik dan memegang batangnya seperti tongkat es loli menjadikan serat yang melekit pada kulit lebih mudah dikupas daripada melekat pada daging pisang. Tetapi mengapa membuangnya ?! Serat ini adalah sumber serat makanan yang sangat baik.

Pisang dalam jumlah

17,000 item bertema terdapat di Muzium Pisang Antarabangsa California. Ia disenaraikan dalam Guinness Book of Records sebagai pemegang rekod dunia dalam kategori "koleksi terbesar di dunia yang didedikasikan untuk satu buah." Di pintu masuk mereka diperlakukan seperti pisang dan mereka mengatakan bahawa untuk pertama kalinya orang Amerika moden melihat pisang serentak dengan telefon bimbit Alexander Bell di Pameran Dunia Philadelphia pada tahun 1876.

Pameran di Muzium Pisang Antarabangsa, mulai dari pisang palsu hingga lagu pisang (Gambar oleh Andreas Lischka dari Pixabay)

India menghasilkan 28% tanaman pisang dunia. China menduduki tempat kedua dengan 10%.

48 pisang dipaksa memakan pencuri di balai polis Indian Mumbai sehingga rantai emas yang ditelannya akhirnya meninggalkan tubuhnya.

Pada tahun 2016, perkhidmatan penstriman Cina melarang orang membuat filem dengan memakan pisang, mengaitkannya dengan "godaan."

Sebanyak 75% berat pisang adalah air.

Kira-kira 60% gen manusia mempunyai analog dalam genom pisang.

Manfaat pisang yang ketara

Pisang mengandungi serat makanan, vitamin A, C dan B6, kalium, zat besi, mangan, magnesium, folat, protein, dan antioksidan. Dan juga triptofan asid amino. Bersama dengan vitamin B6, ia membantu tubuh menghasilkan serotonin, bahan semula jadi yang dapat menghilangkan kemurungan..

Pisang mengubati gangguan usus dan sembelit, dan membantu melawan penyakit disentri, anemia, artritis, gout dan penyakit buah pinggang. Mereka juga membantu menurunkan tekanan darah, melindungi kesihatan jantung, meningkatkan metabolisme dan imuniti, mengurangkan keparahan ulser, meningkatkan kesihatan mata, menguatkan tulang yang kuat, dan menyahtoksin badan..

Dalam 100 g, kandungan kalori adalah 89 kcal. Nilai pemakanan: protein - 1,09 g, lemak - 0,33 g, karbohidrat - 22,84 g.

Apa itu pisang, adakah buah atau buah beri

Pisang telah lama tidak lagi menjadi produk eksotik, sekarang dianggap oleh banyak orang sebagai sesuatu yang biasa dan biasa, yang tidak menghairankan, kerana anda boleh membelinya pada bila-bila masa sepanjang tahun, di hampir mana-mana kedai, dengan membayar sedikit wang.

Buah tropika

Walaupun begitu, produk dengan pulpa wangi berair adalah buah tropika yang dibekalkan ke kedai kami dari India, Filipina, Ecuador atau Brazil yang jauh - negara di mana iklim yang hangat dan lembap berlaku..

Makan pulpa wangi, ada yang hanya mendapat kesenangan gastronomi, yang lain memakannya, berusaha untuk memberi manfaat kepada tubuh, tetapi yang lain merenung dan selari tertanya-tanya kategori produk mana: sayur-sayuran, buah-buahan atau buah beri.

Pisang adalah sayur, buah atau beri

Oleh kerana produk ini mempunyai rasa manis dan bubur aromatik, banyak yang menganggapnya buah..

Selain rasa, ada juga kriteria yang membolehkan anda menentukan tanaman benih wangi untuk kategori ini: mereka masak di semak yang cukup tinggi, ketinggian beberapa spesimen mencapai 9 meter.

Untuk ukuran atipikalnya, semak disebut pohon, dan buah-buahan yang masak di atasnya, buah.

Semuanya nampak jelas, bagaimanapun, pohon pisang tidak ada di alam, tetapi buah benih tumbuh dan matang pada batang yang muncul dari roset berumput.

Batangnya tidak ditutup dengan kulit kayu, seperti di kebanyakan pohon, dan setiap tahun roset rumput dan batangnya mati, dan pucuk kecil meninggalkan akar, membentuk batang baru kira-kira satu setengah meter dari yang lama, iaitu, tanaman bergerak secara bebas. Pada beberapa jenis tanaman, batangnya dapat mencapai ketinggian 10 m dan lilitan 30-40 cm.

Bunga tumbuhan menyerupai tunas ungu gelap, setelah kering, infra-formasi terbentuk, yang dapat memuat hingga 300 pisang kecil, yang tumbuh dan matang ke keadaan yang diinginkan dalam waktu sekitar satu tahun, oleh itu, tanaman dari setiap batang dipanen sekali setahun.

Fakta ini bermaksud hanya satu perkara - tanaman itu tidak boleh disebut pohon, ia adalah rumput, tinggi, kuat, tetapi masih rumput. Dan buah-buahan tidak tumbuh di rumput, yang bermaksud buah ini pasti tidak termasuk dalam kategori ini.

Di negara-negara selatan, daging keemasan disajikan rebus atau digoreng, digunakan sebagai lauk.

Bagaimana ia kelihatan seperti sayur-sayuran

Pada dasarnya, pisang boleh dipanggil sayur kerana ia adalah buah yang boleh dimakan dari tumbuhan herba.

Selain itu, di Rusia Kuno, semua bahagian tanaman yang boleh dimakan disebut "sayur" (dari Old Russian - buah), sehingga mereka memanggil bit, bawang, dan semangka dan segala yang boleh dimakan yang tumbuh di rumput, di tanah atau di atas pokok.

Konsep buah tidak wujud seperti itu, dan hanya dari pertengahan hingga abad ke-18 muncul pembahagian mereka yang jelas. Jadi mengapa tidak boleh dipanggil sayur? Ya, kerana ia mempunyai rasa manis, yang pada dasarnya tidak dapat diterima untuk sayur-sayuran.

Jadi mungkin pisang masih beri?

Beri adalah buah-buahan berair kecil atau berdaging yang tumbuh di rumput, semak dan semak kerdil..

Botani moden memberi buah beri keterangan berikut: ini adalah buah-buahan yang ditutup dengan kulit tipis, memiliki bubur berair dan inti dengan biji yang tidak perlu dipotong atau digigit, iaitu, mereka dimakan utuh.

Buah ini hampir sepenuhnya sesuai dengan keterangan ini, buah-buahan di alam liar mempunyai kulit nipis, bubur berair dan mempunyai biji, ia tumbuh di rumput, tetapi anda perlu menggigitnya, dan oleh itu lebih tepat untuk memanggil pisang sebagai beri palsu, seperti semangka atau tomato.

Dan 10 lagi fakta menarik mengenai beri palsu

  1. Pisang yang diterjemahkan secara harfiah dari bahasa Arab bermaksud jari, jadi sekumpulan pisang lebih tepat disebut berus, bukan sekumpulan.
  2. Produk ini mengandungi sejumlah besar piridoksin (vitamin B6), yang mempunyai kesan yang sangat positif pada sistem saraf dan kardiovaskular.
  3. Berry, apabila dimakan pada waktu petang, menyelamatkan diri dari insomnia.
  4. Batang yang belum masak digunakan sebagai tanaman sayur, tetapi masak sebagai buah.
  5. Terdapat lebih daripada 40 jenis buah biji. Selain pisang biasa, pisang boleh berbentuk silinder atau hampir bulat..
  6. Bubur aromatik digunakan bukan sahaja dalam masakan, tetapi juga dalam perubatan alternatif, dan dalam bidang kosmetologi, dan pembuatan anggur..
  7. Sebilangan besar produk yang dieksport ditanam di Greenland, penduduk tempatan telah belajar menanamnya di rumah hijau.
  8. Bagi kebanyakan orang biasa, batang hijau atau hijau muda sudah biasa, tetapi di tanah air anda boleh menemui produk warna kuning, merah dan juga perak..
  9. Buah wangi adalah antara lima tanaman yang paling banyak ditanam, kedua setelah gandum, padi dan jagung.
  10. Terdapat lebih daripada 1000 jenis buah pisang di dunia, tetapi hanya 5 (menurut sumber lain, 6) yang sesuai untuk dimakan oleh manusia, dan separuh daripadanya manis, digunakan sebagai pencuci mulut, dan separuh lagi tidak beragi, digunakan untuk menyediakan hidangan utama.

Ini adalah tanaman yang luar biasa. Apa yang anda fikir buah atau beri? Mungkin anda mempunyai pendapat anda sendiri. Tulis di komen.

Di mana, bagaimana dan pada apa pisang tumbuh, jenis dan varieti

Rasa manis dan tekstur halus menjadikan pisang sebagai salah satu buah pencuci mulut terbaik untuk tumbuh di seluruh planet ini. Ia digunakan baik segar dan sebagai makanan siap saji. Tetapi sebilangan kecil orang memikirkan bagaimana pisang tumbuh di alam semula jadi. Sementara itu, ini adalah proses yang cukup menarik..

  1. Dari mana pisang itu muncul
  2. Tempat pisang tumbuh
  3. Huraian pisang, struktur, ciri
  4. Kumpulan tanaman apa pisang: pokok, pokok renek, tumbuhan
  5. Batang dan akar
  6. Daun pisang
  7. Bagaimana pisang mekar
  8. Buah pisang
  9. Jenis dan jenis pisang
  10. Pisang hiasan
  11. Platano pisang
  12. Pisang pencuci mulut
  13. Cara membezakan pisang makanan
  14. Bagaimana pisang dituai
  15. Bagaimana pisang dibawa ke Rusia

Dari mana pisang itu muncul

Bagaimana pisang tumbuh di alam pertama kali dilihat di Malaysia oleh pelancong India. Ini berlaku lebih awal dari abad ke-6 SM, dan sejak itu buahnya sering dijumpai dalam kitab suci Buddha. Segala-galanya menunjukkan bahawa pada masa ini buah ini mulai tumbuh secara "budaya" di India..

Pada tahun 327 SM. penakluk agung Alexander the Great merasakan dan menghargai rasa luar biasa mereka. Dipercayai bahawa dialah yang membawa pisang dari Asia dan menawarkan untuk menanamnya di Eropah. Dan pada abad ke-2 SM. orang Cina mula mengusahakan penanaman pisang, walaupun hingga abad ke-20, buah-buahan ini terus dianggap eksotik.

Afrika berkenalan dengan pisang dalam tempoh sulit perdagangan hamba aktif dan penaklukan Islam (abad ke-7). Dan setelah 700 tahun lagi, tempat-tempat di mana buah-buahan manis tumbuh ditemui oleh orang Portugis, yang terkenal dengan minat mereka untuk melakukan perjalanan. Menjelang abad ke-18, pisang sudah tidak lagi jarang berlaku di banyak dunia..

Saya mesti mengatakan bahawa pisang liar asli, berbeza dengan yang sekarang tumbuh di negara-negara untuk dieksport. Ukurannya tidak lebih dari jari manusia (maka namanya, yang bermaksud "jari" dalam bahasa Arab).

Tempat pisang tumbuh

Mari kita beralih ke persoalan di negara mana pisang tumbuh. Kilang ini lebih suka tumbuh di iklim tropika yang hangat, jadi negara pengeluar utama terletak di:

  • Afrika;
  • Lembangan Pasifik;
  • Caribbean;
  • Amerika Latin.

Dari jumlah tersebut, hanya Amerika Latin yang aktif dalam eksport, selebihnya menjaga ladang pisang untuk makanan domestik. Oleh itu, lebih daripada 80% buah yang memasuki CIS tumbuh di Brazil, Argentina dan negeri-negeri lain yang berdekatan..

Filipina, India dan China memimpin dalam jumlah pengeluaran dan penggunaan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pertanian lebih maju di sana daripada pengeluaran industri. Tetapi jawapan kepada persoalan adakah pisang tumbuh di Rusia hanya positif. Terdapat beberapa ladang di bahagian paling selatan negeri ini, di luar kota Sochi dan di Crimea. Walau bagaimanapun, spesies khas tumbuh di sana, buahnya berwarna merah..

Huraian pisang, struktur, ciri

Pada pandangan pertama, tanaman itu dikaitkan dengan pokok, tetapi sebenarnya tumbuh seperti rumput dengan sistem akar yang kuat, batang pendek pendek dan hingga dua lusin daun besar. Ia menduduki tempat kedua di dunia dari segi ketinggian di antara rumput (di antara pemimpinnya adalah buluh, yang tumbuh hingga 40 m). Secara tidak rasmi, tanaman ini disebut "pisang sawit". Buah itu sendiri secara rasmi diiktiraf sebagai buah beri..

Kumpulan tanaman apa pisang: pokok, pokok renek, tumbuhan

Para saintis telah berdebat mengenai spesies pisang sejak sekian lama, dan baru-baru ini terdapat penyebut yang sama. Untuk ini, perlu menggabungkan dan menganalisis sejumlah fakta pertumbuhan buah:

  1. Pisang tergolong dalam kumpulan tumbuhan herba.
  2. Ia tumbuh seperti abadi. Akar tumbuh terus di tanah dan setiap musim menghasilkan kehijauan daratan yang disebut batang palsu (kerana dari sudut pandang botani sama sekali bukan batang).
  3. Bergantung pada varieti, buah boleh dianggap sebagai tanaman pakan atau buah. Kedua-duanya adalah kumpulan penggunaan kuliner, bukan istilah botani.
  4. Tumbuhan ini monokotelon, iaitu, benihnya hanya mempunyai satu kotiledon.
  5. Pisang tergolong dalam kelompok angiosperma dan berbunga, kerana bunga tumbuh di atasnya untuk menyebarkan benihnya, dan daripadanya buah-buahan terbentuk.
  6. Mengikut pelbagai buah, ia adalah buah beri.

Oleh itu, para saintis sampai pada kesimpulan bahawa pokok pisang adalah tumbuhan herba monokotilon abadi, yang, dari segi penggunaannya, termasuk buah dan makanan. Di dunia, tanaman ini tumbuh di tempat keempat dari segi kelaziman setelah padi, gandum dan jagung.

Batang dan akar

Seperti yang dijangkakan, budaya tumbuh dari sistem akar. Rimpang adalah batang yang benar, dari mana akar yang lebih nipis tumbuh, mengumpulkan air dan nutrien dari tanah. Rimpang pisang tumbuh secara mendatar di bawah tanah dan membentuk simpul, memotongnya, yang kemudiannya, anda boleh memindahkan tanaman (jawapan kepada soalan "bagaimana pisang membiak" - dengan pembahagian dan pucuk).

Apa yang tumbuh di atas tanah dan kelihatan seperti batang sebenarnya adalah batang palsu. Ia mempunyai struktur yang penuh dengan kelembapan. Pseudostem terbentuk dari daun yang dipintal dengan erat, yang secara beransur-ansur bersantai ketika tumbuh. Apabila semua daun terurai, pseudostem berhenti tumbuh..

Daun pisang

Organ tumbuh terutamanya untuk fotosintesis. Setiap daun tumbuh dari tengah batang palsu, asalnya silinder berpintal. Permukaan bawahnya kasar, oleh itu ia disebut kasar. Atas - adaxial.

Daun pertama yang keluar dari pengisap yang tumbuh disebut daun berengsel. Yang matang hanya disebut daun dan tumbuh, membentuk struktur bilah, cengkerang, tengah dan tangkai daun. Daun pisang baru tumbuh sepenuhnya dalam seminggu dalam keadaan yang baik, tetapi dalam keadaan buruk, prosesnya memakan masa hingga tiga minggu. Daun segar kelihatan ringan dan tumbuh dengan gulung rapat, terasa rapuh apabila disentuh.

Di tanah air pisang, di Asia Tenggara, daun aktif digunakan sebagai pembungkus makanan.

Bagaimana pisang mekar

Pokok itu terus tumbuh selama sepuluh bulan, kemudian mula berbunga. Pembungaan pisang kelihatan menarik: batang perbungaan pisang tumbuh panjang hingga keseluruhan ketinggian pseudostem, dan ketika keluar, ia membentuk bunga kompleks berwarna hijau atau ungu.

Bunga terletak di dasar perbungaan yang kompleks, kemudian buah terbentuk dari mereka. Bunganya disusun secara bertingkat, dan susunan susunannya selalu khusus - jantan tumbuh di bahagian bawah, biseksual di tengah, betina di bahagian atas. Bunga tidak berbeza dari segi struktur, semuanya terdiri daripada tiga sepal dan tiga kelopak tubular. Di luar, bahagian bunga tanaman ditutup dengan daun ungu gelap, di dalamnya warnanya merah, kelopak biasanya berwarna putih.

Burung dan mamalia kecil terlibat dalam pendebungaan pisang. Contohnya, kelawar terbang ke arah mereka pada waktu malam..

Buah pisang

Buah-buahan kecil tumbuh di batang perbungaan dalam jumlah 200 hingga 300 keping. Sekumpulan pisang yang dijual di sebuah kedai adalah sekumpulan buah-buahan yang digabungkan, tetapi cabang pisang di alam liar terdiri daripada puluhan kelompok seperti itu yang duduk berdekatan satu sama lain di batang.

Pada mulanya, pisang di alam tumbuh dalam arah mendatar, tetapi kemudian graviti mengambil tol, dan cabang buah mulai melengkung dari atas ke bawah.

Jenis dan jenis pisang

Walaupun terdapat beberapa jenis buah ini yang menghina di kaunter Rusia, jumlahnya di dunia diukur dalam puluhan. Buah-buahan berbeza dari segi bentuk, warna, ukuran, rasa, kandungan kalori. Jenis tertentu mengandungi minyak yang digunakan secara aktif untuk tujuan kosmetik.

Terdapat subkategori yang mana buah pisang dibahagikan kepada kumpulan yang lebih sempit..

Pisang hiasan

Pisang yang tidak boleh dimakan boleh tumbuh di apartmen, bertindak sebagai tanaman hiasan. Penampilannya luar biasa - ia adalah pohon yang tinggi dan rimbun dengan jisim daun hijau, setinggi 2 meter. Ia berbuah, tetapi buahnya berwarna hijau dan tahan lasak. Jenis pisang hiasan yang paling biasa adalah lavender, merah terang, dan baldu..

Platano pisang

Plantane adalah apa yang disebut "pisang sayur". Dalam banyak aspek, varietasnya serupa dengan buah pencuci mulut biasa, tetapi ia tumbuh dan digunakan dengan cara lain. Plantane dibiakkan secara artifisial sebagai makanan berkarbohidrat tinggi yang murah untuk golongan miskin di dunia.

Pokok tumbuh lebih besar dan lebih tahan, kurang responsif terhadap kemarau. Pada masa yang sama, tanaman ini tumbuh dengan baik dan berbuah dalam iklim yang lembap dan tanah maju yang kaya..

Pisang pencuci mulut

Buah pencuci mulut tumbuh kuning dan digunakan dalam makanan tanpa rawatan haba awal. Di samping itu, mereka boleh disediakan dalam bentuk kering atau kering. Yang paling popular dari jenis ini adalah pisang syurga. Kilang ini mencapai ketinggian sembilan meter. Panjang daunnya hingga dua meter, daun tumbuh hijau terang dengan bintik-bintik coklat yang diserlahkan.

Buah itu sendiri biasanya berdiameter lima sentimeter dan panjangnya hingga dua puluh. Pulpa lembut, padat, hampir putih, tanpa biji. Hingga 300 unit buah tumbuh di satu batang. Ini adalah buah yang kita lihat di kedai. Semuanya tumbuh dengan pilihan buatan..

Cara membezakan pisang makanan

Di Rusia, pisang tersebut disebut sebagai satu-satunya jenis makanan. Nama selalu tertera di kotak. Sekiranya bungkusan tidak kelihatan, buah-buahan makanan dapat dibezakan mengikut ukuran (panjang, besar, diameter sekurang-kurangnya 4 cm) dan oleh "tulang rusuk" membujur.

Spesies ini dituai dan dihantar untuk dijual tidak matang kerana berubah menjadi hitam ketika dewasa. Buah Plantan lebih berkanji, oleh itu, kandungan kalori meningkat..

Bagaimana pisang dituai

Dalam kebanyakan kes, buah pisang dituai sementara masih belum matang untuk masak semasa pengangkutan. Buah-buahan tidak selalu mempunyai masa untuk masak, jadi di pasar raya masih ada buah-buahan kehijauan yang, setelah dibeli, mencapai keadaan yang sudah ada di rumah.

Pertimbangkan proses menuai buah menggunakan contoh ladang pisang di Kosta Rika:

  1. Sebaik sahaja ovari mula tumbuh di tandan, mereka segera memakai penutup plastik - perlindungan dari kerosakan luaran, akibatnya buah akan merosot bahkan sebelum dipotong. Pada penutup, ovari berkembang lebih dari 11 minggu. Ini bukan pematangan pisang yang lengkap, tetapi cukup untuk pengambilan dan pengangkutan. Buah-buahan dipotong dan digantung di kereta kabel khas, di mana ia dihantar ke tempat pembungkusan.
  2. Kerja mengumpul pisang tidak sukar, hanya dua orang yang dapat mengatasinya. Yang pertama memotong sekumpulan buah dengan pisau yang diikat pada tongkat panjang, yang kedua meletakkan tandan di bahunya.
  3. Tumbuhan dari mana buah dikumpulkan ditebang - ia akan tumbuh dan tidak berbuah lagi. Di tempat yang sama, tunas segar segera ditanam, yang tumbuh sehingga penuaian berikutnya.
  4. Di stesen pembungkusan, tandan dibentangkan selama 20 minit di dalam tangki dengan air mengalir sehingga jus dari kepingan tidak lagi menonjol - jika tidak, persembahan akan merosot.
  5. Di stesen pembungkusan, buah-buahan menjalani kawalan khas, dan biasanya tidak lebih dari 6% pengeluaran disaring. "Brak" tidak dibuang, tetapi dimasukkan ke dalam pengeluaran - untuk makanan bayi atau membakar roti pisang.
  6. Buah-buahan dibasuh dengan bersih. Wanita melakukannya.
  7. Setelah dikeluarkan dari air, tandan dikeringkan, dibungkus dengan bungkus plastik, diletakkan di dalam kotak berjenama dan dikirim untuk dijual. Pengangkutan paling kerap dilakukan melalui laut - ini lebih mudah dan lebih murah.

Dari Kosta Rika, barang perjalanan 10 hari ke Amerika Syarikat, 20 hari ke Eropah. Oleh itu, mereka memasukkan lebih banyak pisang ke dalam kotak "Eropah", kerana buahnya akan sedikit kering sepanjang perjalanan. Bergantung pada negara pengeksport, baik Afrika, Ecuador atau Kepulauan Canary, syarat penghantaran dan syaratnya mungkin berbeza.

Bagaimana pisang dibawa ke Rusia

Walaupun pisang telah dikenal di Afrika selama berabad-abad, buahnya tidak diketahui di Rusia hingga tahun 1938. Pada masa itulah perindustrian di negara ini memberikan hasil yang luar biasa sehingga hasilnya cukup untuk membeli barang eksotik. Kurang dari dua tahun kemudian, pisang berada di rak semua kedai runcit di Moscow..

Penghantaran buah-buahan secara besar-besaran bermula sekitar tahun 1950, ketika ekonomi Soviet pulih sedikit setelah perang. Vietnam dan China adalah pembekal utama pada masa itu, tetapi kemudian mereka digantikan oleh negara-negara Amerika Latin. Setelah 20 tahun, perdagangan dengan Ekuador terjalin sedemikian rupa sehingga negara itu membekalkan 9,000 tan barang kepada Union setiap tahun..

Kini pembekal utama masih Ekuador, tetapi jumlahnya meningkat menjadi 1 juta tan setiap tahun. Ecuador mempunyai iklim yang sesuai untuk menanam tanaman pisang sepanjang tahun. Orang Rusia yang giat telah membeli sebahagian ladang dari penduduk tempatan.

Buah-buahan dibawa ke Persekutuan Rusia hijau, kemudian pisang diudara - prosedur pematangan terkawal. Pisang Ecuador mempunyai harga yang berpatutan kerana kos dan keadaannya yang sangat rendah. Ia juga dipraktikkan untuk mengangkut pisang dari Turki dan China, di mana terdapat wilayah dengan iklim tropis di mana pisang tumbuh dengan baik..

Orang-orang yang mementingkan kesihatan keluarganya terutamanya tertarik dengan persoalan bagaimana pisang diproses. Semasa proses pengudaraan, buah-buahan terdedah kepada "gas pisang" khas - campuran etilena dan nitrogen. Etilena, yang hanya terdapat 5% dalam campuran, mulai masak. Semua ini berlaku di ruang dari mana oksigen dipam keluar. Buah disimpan di dalam bilik selama sehari, dan kemudian, sebelum dihantar secara runcit, mereka berbaring selama 3-7 hari dalam keadaan biasa.

Campuran nitrogen dan etilena dalam bentuk ini tidak membahayakan kesihatan.