Penerangan tentang pelbagai Dill Dill, cadangan penanaman dan perawatan

Dill dianggap salah satu jenis yang paling produktif dari segi pembentukan jisim hijau. Kelebihan tanaman dianggap sebagai kemampuan menahan fros dan kemampuan mendapatkan produk dengan kandungan nutrien yang kaya dalam masa yang singkat. Untuk mendapatkan pulangan yang sewajarnya dari tanaman, disarankan agar anda membiasakan diri dengan ciri budaya kebun dan cadangan asas untuk menanam.

Penerangan mengenai pelbagai

Tumbuhan Belanda ditanam di seluruh dunia hari ini. Gambaran varietas merujuk kepada kumpulan tanaman tahunan yang membentuk payung lewat, oleh itu tanaman ini dapat membentuk jisim hijau untuk waktu yang lama. Oleh kerana ciri ini, ragamnya sering digunakan segar, sebagai perasa untuk salad, kursus pertama dan kedua..

Daunnya mempunyai warna hijau yang kaya, persembahan yang tepat dan aroma hijau segar yang harum. Tanaman ini dianggap sebagai sumber vitamin dan garam mineral yang kaya, oleh itu ia sering digunakan untuk mencegah kekurangannya, jika perlu, untuk menyokong tubuh semasa tempoh pemulihan dan untuk merangsang kerja sistem imun manusia..

Keistimewaan varietas adalah kemampuan untuk mentolerir suhu rendah dengan baik. Kualiti tahan fros membolehkan tanaman menahan suhu serendah -4 C.

Dill semak dianggap terbantut, tetapi daunnya merebak. Ketinggian semak rata-rata mencapai 150 cm. Rata-rata, 1 bulan berlalu dari menabur hingga menuai. Tempoh berbunga bermula lewat dan rata-rata, sehingga 2 kilogram tanaman hijau dikeluarkan dari 1 m 2. Untuk tujuan perasa, ramuan boleh dituai selama 80 hingga 85 hari..

Berkembang

Penanaman dilakukan dengan menyemai benih di tanah. Penanaman dijalankan dari bulan April hingga Mei. Dianjurkan untuk menyiapkan tanah pada musim luruh; untuk ini, tanah digali dan baja mineral digunakan. Dalam kebanyakan kes, nutrien mencukupi dan semasa musim tanam tidak diperlukan pembajaan tambahan untuk dill..

Kawasan yang tumbuh mesti cerah. Budaya ini menyukai tanah subur yang longgar dengan tahap keasidan neutral. Di tanah yang berasid dan dengan air yang bertakung, tanaman tidak berasa sihat. Tanaman kebun berikut dianggap pendahulu yang baik untuk dill:

  • tomato;
  • timun;
  • tomato;
  • kekacang;
  • kentang.

Untuk meningkatkan kualiti percambahan, disarankan untuk melakukan penyediaan benih pra-penanaman. Untuk melakukan ini, mereka direndam dalam air suam selama 1 atau 2 hari, sambil menukar cecair secara berkala. Dibolehkan membilas biji di bawah air mengalir pada suhu 60 C, kerana ini mereka diletakkan di dalam beg kain.

Sebelum menanam, tanah dibasahi dengan baik dan alur kecil terbentuk dengan kedalaman 1 hingga 2 cm. 15 cm ditinggalkan di antara baris. Dengan jarak yang lebih kecil, penanaman menebal dan dill mulai tumbuh dengan buruk.

Setelah mengisi benih dengan lapisan bumi yang kecil, penyiraman tidak diperlukan, kerana ketika dibasahi setelah disemai, benih dapat mendalam, dan percambahannya akan sukar.

Ciri penjagaan

Dill tergolong dalam kumpulan tumbuhan yang tidak perlu dijaga. Untuk hasil tanaman yang baik, perlu dilakukan penyiraman dan penyingkiran rumpai tepat pada masanya. Sekiranya kerak yang padat terbentuk di permukaan tempat tidur, disyorkan untuk melonggarkan.

Sekiranya penebalan penebalan berlebihan, disarankan untuk menipiskan semak dill. Untuk melakukan ini, tanah dibasahi, dan lebihan tanaman dicabut. Untuk mendapatkan ramuan segar, biji dill disemai secara berkala setiap 2 atau 3 minggu..

Dill dianggap sebagai tanaman tahan kekeringan, tetapi untuk mendapatkan hasil yang tinggi, disarankan untuk mengairi, menghindari kekeringan tanah yang berlebihan. Dill memiliki cukup nutrisi dari persenyawaan tanah musim gugur, tetapi dengan kualiti pertumbuhan yang buruk, dill dapat disenyawakan 2 kali selama musim tanam. Untuk melakukan ini, gunakan larutan, dalam penyediaan 25 gram garam kalium dan saltpeter dicairkan setiap 10 liter air. Dill mempunyai kualiti mengumpulkan nitrat, sehingga tanaman tidak dapat diolah dengan baja nitrogen, tidak disarankan untuk menerapkan kotoran ke tanah.

Kelebihan dan kekurangan

Bersama dengan indikator hasil yang baik, ulasan para pekebun mencatat kualiti yang kuat seperti ketahanan terhadap penyakit dan batang yang lambat. Kilang ini dibezakan oleh penjagaan yang tidak bersahaja dan tidak memerlukan pematuhan dengan peraturan teknologi pertanian yang kompleks. Dill Dill mampu menahan suhu sejuk dan keadaan tumbuh yang sukar.

Ciri-ciri kelebihan pelbagai:

  • kaya dengan mineral dan vitamin;
  • keupayaan untuk mengisi semula kekurangan tenaga dalam badan dengan cepat;
  • keupayaan untuk meningkatkan proses bekalan darah;
  • kesan amal pada organ kencing;
  • kesan yang baik terhadap sistem jantung;
  • keupayaan untuk menurunkan tekanan darah;
  • kesan menenangkan pada sistem saraf.

Dill kini aktif digunakan dalam resipi perubatan tradisional untuk pencegahan dan rawatan pelbagai penyakit. Produk ini digunakan untuk pembuatan topeng kosmetik, sabun, krim. Arahan utama ketika menanam di plot peribadi adalah penggunaan dill segar, sebagai perasa bebas dan bahan untuk menyediakan campuran aromatik.

Dill digunakan dalam resipi untuk salad, sup, lauk, keju; ia ditambahkan semasa pengetinan untuk menambah rasa pada persiapan musim sejuk..

Perosak dan penyakit

Dill tergolong dalam pelbagai jenis tanaman yang tahan terhadap pelbagai jenis penyakit dan perosak. Bahaya utama dikaitkan dengan jangkitan penanaman dengan cendawan tepung. Untuk mencegah jenis bahaya ini, tidak dianjurkan untuk menanam penanaman di sebelah wortel dan saderi.

Untuk pencegahan penyakit, cukup untuk membuang sisa tanaman dari kawasan tumbuh pada musim gugur dan mematuhi peraturan penggiliran tanaman, yang mana dill tidak dapat ditanam di tempat yang sama selama beberapa tahun.

Penuaian dan penyimpanan

Waktu pengumpulan dianggap sebagai tempoh dari bulan Julai hingga September. Bulan penuaian tertentu bergantung pada kapan benih ditanam. Dill boleh digunakan untuk tujuan berikut:

  • segar;
  • untuk membuat perasa;
  • sebagai komponen campuran wangi.

Untuk mengekalkan sifat hijau yang bermanfaat untuk musim sejuk, gunakan kaedah pembekuan, pengasinan dan pengeringan dill. Kualiti produk beku secara praktikalnya tidak kalah dengan tanaman segar, yang memungkinkan untuk memperoleh sumber vitamin dan mineral yang berharga pada musim sejuk. Sebelum membeku, bahan mentah yang dikumpulkan disusun dengan teliti, memilih daun yang rosak dengan tanda reput. Seterusnya, semak dibasuh dalam saringan di bawah air yang mengalir. Anda hanya boleh membekukan hijau kering sepenuhnya; untuk ini, gunakan beg plastik atau bekas plastik khas.

Untuk penggunaan dalam kursus pertama dan kedua, dill boleh diasinkan. Untuk melakukan ini, ambil bekas kaca lutsinar, di mana hijau dan garam disusun secara berurutan dengan lapisan tebal 1-2 cm. Lebih baik menggunakan garam kasar.

Untuk menyiapkan bumbu kering, diperlukan untuk menyebarkan dill yang telah dicuci pada lapisan nipis di permukaan rata di dalam ruangan yang hangat dan terang. Semasa tanaman kering, dill dicampur secara berkala untuk memastikan proses yang seragam. Setelah pengeringan lengkap, produk diletakkan di dalam bekas simpanan.

Penerangan dan peraturan untuk menanam varietas dill Dill

Hijau memang popular di kalangan tukang kebun kerana kemudahan tumbuh dan banyak khasiatnya yang berguna. Terdapat banyak jenis dill, tetapi selalunya penduduk musim panas lebih suka Dill dill. Pelbagai ini tidak bersahaja, ia datang ke negara kita dari Belanda. Tetapi, walaupun senang merawatnya, perlu membiasakan diri dengan ciri-cirinya dan petua untuk meningkatkan hasil..

  • 1 Ciri tumbuhan
    • 1.1 Produktiviti
    • 1.2 Kestabilan
  • 2 kebaikan dan keburukan
  • 3 Pendaratan spesifik
  • 4 Membesar dan menjaga
  • 5 Penyakit dan perosak: rawatan dan pencegahan

Ciri tumbuhan

Pelbagai Belanda, tumbuh di seluruh dunia. Merujuk kepada tanaman tahunan. Ia berbunga lewat, tetapi memberikan kehijauan untuk waktu yang lama. Ketinggiannya mencapai satu setengah meter.

Warna dill kaya, aromanya halus dan menyenangkan. Rasanya ringan, tidak pedas. Kilang itu kelihatan sangat cantik. Pelbagai ini terkenal kerana kandungan vitamin dan mineralnya yang tinggi..

Hasil

Ia mengambil masa kira-kira sebulan dari saat menyemai hingga munculnya hijau. Kilang ini mempunyai corollas yang indah. Kira-kira dua kilogram hijau dituai dari satu meter persegi..

Biasanya pelbagai ini dimakan mentah. Untuk pengambilan dan penyimpanan, herba dituai setelah lapan puluh hari.

Kelestarian

Kilang ini tahan fros. Dill dapat menahan fros yang teruk hingga minus empat.

Kebaikan dan keburukan

Kelebihan utama kilang adalah kesahihannya. Berkembang tidak memerlukan banyak tenaga dan perhatian. Juga, salah satu kelebihannya adalah banyaknya vitamin yang terdapat pada sayur-sayuran. Penampilan dill cukup menarik. Aroma halus dan rasa yang menyenangkan menjadikannya menyelerakan.

Dill Dill digunakan dalam masakan, serta dalam perubatan untuk rawatan penyakit seperti:

  1. Hipertensi arteri.
  2. Gangguan saraf.
  3. Kelemahan saluran darah.
  4. Penyakit urolithiasis.
  5. Avitaminosis.
  6. Pyelonephritis kronik.
  7. Cholelithiasis.

Ia digunakan dalam tata rias: topeng muka dibuat dari hijau. Dill juga pandai membuat pengetinan. Ia memberikan rasa dan aroma yang halus kepada orang-orang.

Daripada kekurangan - hanya pematangan hijau yang lewat.

Spesifikasi pendaratan

Menanam tanaman terdiri daripada menyemai benih di tanah terbuka. Anda boleh menanamnya mulai bulan April. Pada musim luruh, disarankan untuk menyiapkan tanah dengan menambahkan baja.

Tapak penanaman Dill harus diterangi cahaya matahari. Sebaiknya tanam benih di tanah subur dengan keasidan neutral.

Pendahulu yang baik adalah:

  • tomato;
  • kekacang;
  • timun;
  • kentang.

Sebelum menanam, disarankan untuk merendam biji dalam air suam selama satu atau dua hari. Tukar air setiap hari. Anda juga boleh memasukkannya ke dalam beg kain dan bilas di bawah air panas..

Dill harus ditanam di tanah lembap. Sebelum menanam, buat alur pra-sedalam satu sentimeter. Jarak di antara mereka hendaklah 15 sentimeter. Jika tidak, dill akan memberikan hasil panen yang buruk..

Tidak perlu menyiram dill segera setelah menanam, jika tidak, benih akan masuk jauh ke bawah tanah.

Berkembang dan menjaga

Dill tidak bersahaja dan tidak memerlukan penjagaan khas. Tanaman hanya perlu disiram tepat pada masanya dan membuang rumpai. Anda boleh melonggarkan tanah di mana dill tumbuh.

Sekiranya kepadatan tanaman berlebihan, disarankan untuk menipiskan semak. Untuk melakukan ini, tanah disiram, dan tanaman yang tidak diperlukan dikeluarkan..

Anda juga boleh menyemai semula benih untuk meningkatkan hasil. Biasanya, persenyawaan tanah musim luruh cukup untuk dill. Tetapi sekiranya panen yang buruk, disarankan memberi makan. Untuk melakukan ini, 25 g garam garam dan kalium dicairkan dalam sepuluh liter air..

Dill mampu mengumpulkan nitrat, jadi baja dan baja nitrogen tidak dapat ditambahkan ke dalam tanah..

Penyakit dan perosak: rawatan dan pencegahan

Tumbuhan ini tahan terhadap perosak. Namun, ada kemungkinan jangkitan dengan cendawan tepung, jadi varieti ini tidak boleh ditanam di sebelah seledri dan wortel..

Pada musim gugur, anda mesti menuai keseluruhan tanaman dengan berhati-hati. Tidak digalakkan menanam varieti ini di tanah yang sama selama beberapa tahun. Dianjurkan untuk menukar budaya di tempat-tempat.

Penuaian boleh dilakukan antara bulan Julai dan September. Dill boleh dimakan segar, kering atau beku. Untuk melakukan ini, hijau dilipat ke dalam beg plastik dan diletakkan di dalam peti sejuk beku..

Dill "Dill" kuning

Biji Dill. Pelbagai yang unik dan sederhana, menjanjikan untuk kawasan terbuka dan terlindung. Ini membentuk semak berdaun yang kuat hingga ketinggian 130 cm. Daunnya mempunyai aroma yang hebat. Varieti ini dibezakan oleh penundaan perbungaan berbentuk payung dan tergolong dalam dill "menguning", yang membolehkan anda menjadi hijau yang kaya dengan vitamin sepanjang musim. Disyorkan untuk penggunaan segar, pengeringan, pengasinan, pembekuan. Nilai kepelbagaian: perbungaan perlahan dan jangka masa penggunaan hijau; jenis tidak menguning; hasil yang tinggi.

Penerangan tentang pelbagai Dill Dill, cadangan penanaman dan perawatan

Dill dianggap salah satu jenis yang paling produktif dari segi pembentukan jisim hijau. Kelebihan tanaman dianggap sebagai kemampuan menahan fros dan kemampuan mendapatkan produk dengan kandungan nutrien yang kaya dalam masa yang singkat. Untuk mendapatkan pulangan yang sewajarnya dari tanaman, disarankan agar anda membiasakan diri dengan ciri budaya kebun dan cadangan asas untuk menanam.

Penerangan mengenai pelbagai

Tumbuhan Belanda ditanam di seluruh dunia hari ini. Gambaran varietas merujuk kepada kumpulan tanaman tahunan yang membentuk payung lewat, oleh itu tanaman ini dapat membentuk jisim hijau untuk waktu yang lama. Oleh kerana ciri ini, ragamnya sering digunakan segar, sebagai perasa untuk salad, kursus pertama dan kedua..

Daunnya mempunyai warna hijau yang kaya, persembahan yang tepat dan aroma hijau segar yang harum. Tanaman ini dianggap sebagai sumber vitamin dan garam mineral yang kaya, oleh itu ia sering digunakan untuk mencegah kekurangannya, jika perlu, untuk menyokong tubuh semasa tempoh pemulihan dan untuk merangsang kerja sistem imun manusia..

Keistimewaan varietas adalah kemampuan untuk mentolerir suhu rendah dengan baik. Kualiti tahan fros membolehkan tanaman menahan suhu serendah -4 C.

Dill semak dianggap terbantut, tetapi daunnya merebak. Ketinggian semak rata-rata mencapai 150 cm. Rata-rata, 1 bulan berlalu dari menabur hingga menuai. Tempoh berbunga bermula lewat dan rata-rata, sehingga 2 kilogram tanaman hijau dikeluarkan dari 1 m 2. Untuk tujuan perasa, ramuan boleh dituai selama 80 hingga 85 hari..

Berkembang

Penanaman dilakukan dengan menyemai benih di tanah. Penanaman dijalankan dari bulan April hingga Mei. Dianjurkan untuk menyiapkan tanah pada musim luruh; untuk ini, tanah digali dan baja mineral digunakan. Dalam kebanyakan kes, nutrien mencukupi dan semasa musim tanam tidak diperlukan pembajaan tambahan untuk dill..

Kawasan yang tumbuh mesti cerah. Budaya ini menyukai tanah subur yang longgar dengan tahap keasidan neutral. Di tanah yang berasid dan dengan air yang bertakung, tanaman tidak berasa sihat. Tanaman kebun berikut dianggap pendahulu yang baik untuk dill:

  • tomato;
  • timun;
  • tomato;
  • kekacang;
  • kentang.

Untuk meningkatkan kualiti percambahan, disarankan untuk melakukan penyediaan benih pra-penanaman. Untuk melakukan ini, mereka direndam dalam air suam selama 1 atau 2 hari, sambil menukar cecair secara berkala. Dibolehkan membilas biji di bawah air mengalir pada suhu 60 C, kerana ini mereka diletakkan di dalam beg kain.

Sebelum menanam, tanah dibasahi dengan baik dan alur kecil terbentuk dengan kedalaman 1 hingga 2 cm. 15 cm ditinggalkan di antara baris. Dengan jarak yang lebih kecil, penanaman menebal dan dill mulai tumbuh dengan buruk.

Setelah mengisi benih dengan lapisan bumi yang kecil, penyiraman tidak diperlukan, kerana ketika dibasahi setelah disemai, benih dapat mendalam, dan percambahannya akan sukar.

Ciri penjagaan

Dill tergolong dalam kumpulan tumbuhan yang tidak perlu dijaga. Untuk hasil tanaman yang baik, perlu dilakukan penyiraman dan penyingkiran rumpai tepat pada masanya. Sekiranya kerak yang padat terbentuk di permukaan tempat tidur, disyorkan untuk melonggarkan.

Sekiranya penebalan penebalan berlebihan, disarankan untuk menipiskan semak dill. Untuk melakukan ini, tanah dibasahi, dan lebihan tanaman dicabut. Untuk mendapatkan ramuan segar, biji dill disemai secara berkala setiap 2 atau 3 minggu..

Dill dianggap sebagai tanaman tahan kekeringan, tetapi untuk mendapatkan hasil yang tinggi, disarankan untuk mengairi, menghindari kekeringan tanah yang berlebihan. Dill memiliki cukup nutrisi dari persenyawaan tanah musim gugur, tetapi dengan kualiti pertumbuhan yang buruk, dill dapat disenyawakan 2 kali selama musim tanam. Untuk melakukan ini, gunakan larutan, dalam penyediaan 25 gram garam kalium dan saltpeter dicairkan setiap 10 liter air. Dill mempunyai kualiti mengumpulkan nitrat, sehingga tanaman tidak dapat diolah dengan baja nitrogen, tidak disarankan untuk menerapkan kotoran ke tanah.

Kelebihan dan kekurangan

Bersama dengan indikator hasil yang baik, ulasan para pekebun mencatat kualiti yang kuat seperti ketahanan terhadap penyakit dan batang yang lambat. Kilang ini dibezakan oleh penjagaan yang tidak bersahaja dan tidak memerlukan pematuhan dengan peraturan teknologi pertanian yang kompleks. Dill Dill mampu menahan suhu sejuk dan keadaan tumbuh yang sukar.

Ciri-ciri kelebihan pelbagai:

  • kaya dengan mineral dan vitamin;
  • keupayaan untuk mengisi semula kekurangan tenaga dalam badan dengan cepat;
  • keupayaan untuk meningkatkan proses bekalan darah;
  • kesan amal pada organ kencing;
  • kesan yang baik terhadap sistem jantung;
  • keupayaan untuk menurunkan tekanan darah;
  • kesan menenangkan pada sistem saraf.

Dill kini aktif digunakan dalam resipi perubatan tradisional untuk pencegahan dan rawatan pelbagai penyakit. Produk ini digunakan untuk pembuatan topeng kosmetik, sabun, krim. Arahan utama ketika menanam di plot peribadi adalah penggunaan dill segar, sebagai perasa bebas dan bahan untuk menyediakan campuran aromatik.

Dill digunakan dalam resipi untuk salad, sup, lauk, keju; ia ditambahkan semasa pengetinan untuk menambah rasa pada persiapan musim sejuk..

Perosak dan penyakit

Dill tergolong dalam pelbagai jenis tanaman yang tahan terhadap pelbagai jenis penyakit dan perosak. Bahaya utama dikaitkan dengan jangkitan penanaman dengan cendawan tepung. Untuk mencegah jenis bahaya ini, tidak dianjurkan untuk menanam penanaman di sebelah wortel dan saderi.

Untuk pencegahan penyakit, cukup untuk membuang sisa tanaman dari kawasan tumbuh pada musim gugur dan mematuhi peraturan penggiliran tanaman, yang mana dill tidak dapat ditanam di tempat yang sama selama beberapa tahun.

Penuaian dan penyimpanan

Waktu pengumpulan dianggap sebagai tempoh dari bulan Julai hingga September. Bulan penuaian tertentu bergantung pada kapan benih ditanam. Dill boleh digunakan untuk tujuan berikut:

  • segar;
  • untuk membuat perasa;
  • sebagai komponen campuran wangi.

Untuk mengekalkan sifat hijau yang bermanfaat untuk musim sejuk, gunakan kaedah pembekuan, pengasinan dan pengeringan dill. Kualiti produk beku secara praktikalnya tidak kalah dengan tanaman segar, yang memungkinkan untuk memperoleh sumber vitamin dan mineral yang berharga pada musim sejuk. Sebelum membeku, bahan mentah yang dikumpulkan disusun dengan teliti, memilih daun yang rosak dengan tanda reput. Seterusnya, semak dibasuh dalam saringan di bawah air yang mengalir. Anda hanya boleh membekukan hijau kering sepenuhnya; untuk ini, gunakan beg plastik atau bekas plastik khas.

Untuk penggunaan dalam kursus pertama dan kedua, dill boleh diasinkan. Untuk melakukan ini, ambil bekas kaca lutsinar, di mana hijau dan garam disusun secara berurutan dengan lapisan tebal 1-2 cm. Lebih baik menggunakan garam kasar.

Untuk menyiapkan bumbu kering, diperlukan untuk menyebarkan dill yang telah dicuci pada lapisan nipis di permukaan rata di dalam ruangan yang hangat dan terang. Semasa tanaman kering, dill dicampur secara berkala untuk memastikan proses yang seragam. Setelah pengeringan lengkap, produk diletakkan di dalam bekas simpanan.

Dill dill - contoh rasa

Dill Dill adalah jenis dill awal yang mendapat kemasyhuran yang sangat baik di Rusia

Subkumpulan: Dill seed

Harga semasa memesan dari 20 keping: 23 rubel.

Kaedah menerima barang

Dengan kurier di bandar Moscow - 280 rubel.

Tarikh penghantaran terdekat: 11 Jun

Perkhidmatan kurier - Grastin dari 1 hari.

Dengan perkhidmatan kurier - Boxberry dari

Dengan perkhidmatan kurier - Hermes dari

Melalui pos di Rusia - dari 9%

  • Penerangan
  • Ketersediaan di kedai
  • Ulasan
  • Perbandingan
  • Borong
  • Berat biji: 2g

Penghantaran kurier boleh dilakukan: di Moscow, di St Petersburg, di Khabarovsk

Dill Dill - Ciri Utama

  • Dill semak sebenar.
  • Pelbagai masak awal.
  • Membentuk sayur-sayuran kaya dengan kandungan minyak pati yang tinggi.
  • Lewat membuang payung dengan aroma yang meningkat.
  • Dill Dill direka untuk sayur-sayuran awal dan pengetinan.

Selebihnya barang 'Dill Dill - kilang matang awal' di kedai runcit di wilayah Moscow

Keupayaan untuk membeli barang tanpa membuat pesanan terlebih dahulu di laman web ini

Baki - SEBENARNYA, dikemas kini dalam masa nyata!

MarkahKetersediaan
Beli-belah "Perovo"13
Beli-belah "Nakhimovsky"2
Kedai "Universiti"3
Tukang Kebun pada jarak 92 kmAtas pesanan
Beli-belah "Skhodnenskaya"6
Beli-belah "Boulevard of Admiral Ushakov"lima
Beli-belah "Tekstilshchiki"lima
Simpan "TC Filevsky"3
Beli "TC Izumrud"Atas pesanan
Beli-belah "Kolomenskaya"lima
Beli-belah "Konkovo"3
Beli-belah "Zhulebino"lima
Beli-belah "Ozernaya"lima
Beli-belah "Sokolniki"3
NamaPembuatanHargaBerat pakej, gr
Dill Goldkron ELITE (1 g)Rusia373
Dill DillRusia282
Dill MoravanRusia262
Dill Khanak (2 g)Rusia262
Buaya Dill (2 g)Rusia28

Anda boleh membeli 'Dill Dill - kilang masak awal' secara pukal di syarikat kami, kami menawarkan ekstrak dari senarai harga borong:

NamaBorong dari 10,000 rubelBorong dari 50,000 rubelBorong dari 100,000 rubelBorong dari 200,000 rubel
Dill dill - contoh rasa222120Sembilan belas

Pergi ke bahagian Pemborong!

Muat turun fail ke Dill Dill - Taste Sample

Kajian semula jenis dill terbaik: penerangan, penanaman dan hasilnya

Dill sesuai dengan sebarang hidangan. Varietasnya berbeza dalam nuansa rasa, hasil, masa pematangan, warna dan ukuran daun. Setiap orang boleh memilih pelbagai - satu atau beberapa, mengikut citarasa mereka.

Awal masak

Varieti dill awal mengembangkan payung dengan sangat cepat, sehingga tidak sesuai untuk menanam jisim hijau secara besar-besaran. Varieti matang awal ditanam terutamanya untuk batang dan payung yang digunakan dalam penyediaan masakan. Dan yang paling penting, dill awal membolehkan anda mendapatkan sayur-sayuran pertama sebelum musim panas..

Grenadier

Ini adalah salah satu varieti matang awal yang paling terkenal. Dari pucuk pertama hingga pucuk hijau pertama, siap dipotong - kira-kira sebulan. Payung dengan biji matang dalam tiga bulan. Menyemai benih - pada bulan April.

Dill membentuk roset pucuk mencapai ketinggian 30 cm. Di Grenadier, jisim hijau, biji dan pucuk digunakan hampir sepanjang masa semasa dill tumbuh. Jisim hijau zamrud, dengan aroma harum yang halus. Daunnya besar, jenis yang dibedah. Boleh ditanam di luar rumah, di bawah penutup, tepat di rumah - di balkoni, di ambang tingkap.

  • hasil tinggi - hingga 3.5 kg setiap 1 sq. m;
  • tidak bersahaja;
  • bahan mentah yang baik untuk diproses;
  • tahan terhadap virus;
  • tidak bersandar ke tanah;
  • rasa yang menyenangkan dengan aroma dill yang cerah.

Gribovsky

Pelbagai jenis yang terkenal untuk tukang kebun. Ia menghasilkan jisim hijau yang banyak. Hasil tinggi dalam keadaan tumbuh yang berbeza. Warna - hijau tua, mekar - kebiruan. Sehingga siap - 33-38 hari. Menyemai benih - dari April hingga Julai. Untuk memastikan ramuan segar sentiasa ada di atas meja, benih disemai setiap 3 minggu. Dedaun siap dikoyakkan setelah 1.5 bulan dari saat menyemai, untuk rempah - setelah 2 bulan. Perbungaan besar, berdiameter - hingga 30 m. Tinggi tanaman - hingga 32 cm. Tuai dari 1 m persegi. m - 1.3-2 kg.

  • aroma gustatory yang kuat;
  • secara praktikal tidak jatuh sakit;
  • perbungaan wangi dan bahagian lain digunakan untuk pengetinan;
  • menghasilkan tinggi dalam semua keadaan cuaca.

Lebih jauh

Pelbagai pematangan awal - sesuai untuk sayur-sayuran, untuk pengeringan, pembekuan, ia juga masin, acar. Hasilnya tinggi - 2-2,5 kg / sq. m. Dari saat menyemai benih hingga panen pertama, 38-40 hari berlalu, pada masa itu terbentuknya roset semi-tinggi dengan ketinggian 0,25 m. Daun berwarna kehijauan, lilin.

  • tahan terhadap penginapan;
  • tahan terhadap perosak dan penyakit;
  • selepas pencairan, rasa asli tetap ada.

Keraguan

Satu semak dill "Redoubt" memberikan 40 g ramuan herba. Dalam roset separa mengangkat, daun hijau bersaiz sederhana dikumpulkan. Tempoh pematangan adalah 40 hari, dikira dari saat menyemai. Tumbuhan ini tidak luas, dengan batang pendek, terdapat mekar lilin. Daunnya memanjang, sedikit dibedah. Produktiviti untuk sayur - 1.2 kg / persegi. m, rempah - hingga 2.9 kg / persegi. m.

  • aroma pucuk yang indah;
  • hasil herba dan rempah yang tinggi.

Payung

Varieti pertengahan awal ini diciptakan untuk menghasilkan jisim hijau yang banyak. Daun berwarna hijau terang dikumpulkan dalam roset kecil. Ia matang dalam masa kira-kira 40 hari. Tinggi - hingga 1 m. Tumbuhan ini memberikan 13 g ramuan, rempah - hingga 75 g.

  • produktiviti yang baik;
  • pelbagai sangat aromatik.

Jangkar

Belukar padat. Ketinggian roset adalah 22 cm. Daun hijau dengan diseksi sederhana. Jisim satu belukar ialah 35-40 g, dipotong untuk rempah - 54-64 g. Keluaran jisim hijau dari 1 persegi M. m - 1.3 kg, rempah - 3-3.2 kg. Pembersihan - dari Mei hingga September. Tumbuh di tanah terbuka dan tertutup.

  • ciri rasa yang sangat baik;
  • sesuai untuk pelbagai tujuan - pengeringan, pembekuan, pengasinan, dll..

Pertengahan musim

Ini adalah jenis dill yang paling berjaya untuk herba. Nama kedua adalah pertengahan lewat. Batang 8-10 hari kemudian daripada varieti awal. Varieti sederhana mempunyai masa untuk memberi perbungaan dengan biji.

Lesnogorodsky

Pertengahan musim, pelbagai tinggi dengan daun besar. Ketinggian Dill - 1-1,3 m. Payung berbentuk cembung, d - 20-28 cm. Penuaian - 1.4-2 kg / persegi. m. Ragamnya bagus untuk tujuan masakan..

  • dedaunan meningkat;
  • kesegaran jangka panjang;
  • ketahanan penyakit.

Amazon

Tanaman yang tidak memerlukan dengan jisim hijau yang subur. Dari percambahan hingga penuaian - 45 hari. Beberapa minggu selepas memotong, dill mula mekar. Sekiranya pucuk tidak dipotong, tetapi dipotong sedikit demi sedikit, payung yang kuat akan segera muncul. Hasil tanaman hijau - 1.5-4 kg / persegi. m, rempah 2.9-6.7 kg / m2. Kilang tumbuh hingga 1.6 m.

  • fleksibiliti - sesuai untuk pengeringan, pembekuan, pengasinan, perasa memasak;
  • sayuran hijau terbentuk bersama.

Richelieu

Sedikit terkena perosak. Kilang ini mempunyai daun yang diukir, dan ketinggian semak hingga 1.3 m. Tanaman diulang berkali-kali - dari April hingga Agustus. Dari percambahan hingga penuaian jisim hijau - 40 hari. Hasil jisim hijau ialah 1.1-1.6 kg / sq. m, rempah - 3,6 kg / persegi. m. Roset itu dibesarkan separuh, dengan pucuk besar.

  • hasil yang stabil;
  • banyak pucuk semasa berbunga.

Varieti semak - Salut, Kibray dan Buyan, tumbuh lama sebelum munculnya payung. Bush dill membolehkan anda menuai sayur dalam jumlah yang banyak untuk masa yang lama.

Corak

Memberi hijau - dari 1.1 hingga 3.4 kg / persegi. m, untuk rempah - hingga 4,5 kg / persegi. m. Memasak sekitar 50 hari, rempah - dalam 80-90 hari. Daunnya berair, hijau, sangat dibedah. Tinggi - 1,2-1,4 m.

  • aroma tinggi;
  • dedaunan yang kuat;
  • tidak takut dengan cercospora.

Merupakan varieti belukar. Ketinggian roset separuh bangkit ialah 47-55 cm. Daunnya besar, berwarna hijau gelap. Satu kilang, setelah mencapai kesesuaian ekonomi, beratnya 230-245 g. Produktiviti 4,9-5,5 kg / persegi. m. Dari kecambah hingga kesediaan - 60-66 hari. Berbuah - dari Mei hingga September.

  • jangka masa sah ekonomi;
  • disimpan untuk masa yang lama, menjaga kualiti pengguna.

Pelbagai pertengahan musim dengan aroma sederhana. Memasak dalam 45 hari. Produktiviti - 1.6 kg / persegi. m. Massa semak hijau - hingga 45 g, untuk rempah - 60-70 g.

  • bukan kilang penyebaran;
  • tidak memerlukan teknologi pertanian.

Berlimpah

Tanaman ini matang dalam masa kira-kira 40 hari. Panjang pucuk adalah 1.3 m. Belukar kuat, dengan dedaunan yang kuat. Hasil tanaman hijau - 1.5-3 kg / persegi. m, rempah - 3-5.5 kg / persegi. m.

  • kilang itu tidak memulakan payung untuk masa yang lama;
  • boleh dikeringkan, dibekukan, dalam tin;
  • mengekalkan kebolehpasaran untuk jangka masa yang panjang.

Berang

Hijau siap dalam 39-42 hari. Selepas 80 hari, dill dipotong untuk rempah. Tinggi - 1.5-1.8 m. Daun sedang dibedah. Produktiviti - 3-3.4 kg / persegi. m.

  • banyak kehijauan;
  • mengekalkan kesegaran untuk jangka masa panjang.

Hercules

Ini adalah antara jenis pertengahan musim yang paling popular. Varieti ini dihargai kerana banyaknya pucuk hijau - ia adalah pilihan yang sesuai untuk tumbuh dijual. Ia terkenal di antara varieti lain kerana pertumbuhan dan perkembangannya yang lebih cepat. Hasil tanaman hijau - hingga 2 kg per 1 persegi. m, rempah - 3.8 kg.

  • tuaian yang lumayan;
  • pertumbuhan semula pesat selepas penuaian;
  • mekar lewat.

Bunga api

Belukar mempunyai 3 atau 4 batang. Diperlukan 30-45 hari dari hari percambahan hingga penuaian sayur-sayuran, setelah 55 hari - pelepasan payung, setelah 110 hari anda dapat mula mengumpulkan biji. Mengumpulkan hijau - hingga 2.3 kg per 1 persegi. m. Tanaman semak untuk pemuliharaan.

  • ragamnya bagus untuk dijual - tandan cantik;
  • aroma yang menyenangkan.

Pematangan lewat

Ini adalah jenis berdaun yang baik - roset mengandungi lebih dari 10 daun, dan berbuah. Dari percambahan hingga tangkapan - 65-75 hari.

Borey

Ketinggian roset adalah 34-36 cm, ia mempunyai 8-10 daun hijau kebiruan besar. Pada fasa berbunga, tingginya mencapai - 1, 35 cm. Tempoh pematangan sayur-sayuran adalah 40-65 hari, untuk rempah - 65-95 hari. Hasil jisim hijau - hingga 4 kg / persegi. m, untuk rempah - hingga 5 kg / persegi. m.

  • banyak biji;
  • dedaunan yang sangat baik;
  • kelewatan mengejar.

Berbunga, semak tumbuh hingga 1.5-1.6 m. Kesediaan - dalam 65 hari. Produktiviti 1.7 kg / persegi. m - untuk kehijauan, 2.8 kg / persegi. m - untuk rempah. Tumbuhan itu berat, potong sayur - 30-40 g, untuk rempah - 60 g.

  • dedaunan yang kuat;
  • aroma kuat.

Kutuzovsky

Memberi banyak kehijauan. Tujuan - pemotongan sekali sahaja. Hasil yang boleh dipasarkan: untuk sayur - 16 kg / persegi. m, untuk rempah - 1.8 kg / persegi. m. Semasa berbunga, tanaman mencapai ketinggian 1 m. Hijau dituai selama 45-50 hari.

  • dedaunan yang kuat;
  • persembahan yang sangat baik;
  • aroma tinggi.

Varieti Belanda yang sangat tinggi. Agak pendek. Ketinggian semak adalah 1.5 cm. Dari penaburan hingga penuaian - 30 hari. Dari 1 kaki persegi menuai kira-kira 2 kg jisim hijau.

    mudah bertolak ansur dengan fros - hingga -4 ° C;

Semua bahagian dill penuh dengan minyak pati - inilah yang memberikan aroma tumbuhan. Ia mengandungi karoten - sumber umur panjang, fitonutida dan faedah lain. Sangat menarik bahawa dill kering jauh lebih tinggi daripada dill segar dari segi nilai tenaga..

Merak

Pelbagai pematangan lewat. Ia disyorkan untuk penanaman rumah dan penanaman secara besar-besaran. Daun muda mempunyai antosianin yang kuat. Apabila mekar, tumbuh hingga 1,8 m. Satu semak, dituai untuk tanaman hijau, beratnya 150-200 g. Kehijauan dipotong - hingga 6 kg per 1 m persegi. m.

  • dedaunan meningkat;
  • jangka hayat yang panjang;
  • kemanisan.

Varieti lain

Nakal. Tumbuhannya tinggi, hingga 1.3 m. Bush dengan daun berbentuk berlian. Pucuk dengan mekar kebiruan. Kebaikan - produktiviti dan tidak menuntut.

Penyamaran. Kilangnya lebih awal, padat dan tinggi. Daunnya memanjang, hijau gelap, segitiga. Batang berwarna hijau tua, berlilin. Hijau dari belukar - 35 g, rempah - 60 g. Pelbagai mempunyai aroma yang kuat dan bersahaja. Hasil tanaman hijau - 3-3.5 kg / persegi. m.

Anna. Ia tumbuh dari Kaukasus ke Timur Jauh. Hijau siap sehingga 52 hari, untuk rempah - 95 hari. Dengan penanaman secara besar-besaran, hasil sayur per hektar adalah 122 sen, rempah - 450 sen. Varietas pertengahan musim ini mempunyai ciri rasa yang sangat baik, mengekalkan kualiti komersialnya untuk jangka masa yang lama, penuaian secara mekanikal dapat digunakan.

Ataman. Dill pertengahan musim. Baik segar dan kering. Memasak - 55 hari. Dari satu tanaman - hingga 25 g hijau. Hasil tanaman hijau - hingga 3.6 kg / persegi. m, rempah - 4.4 kg / persegi. m. Aroma.

Kesatria. Dill lewat sederhana. Tujuan - mendapatkan kehijauan. Aroma yang kuat. Daun berwarna hijau kebiruan. Apabila payung dikeluarkan, ia tumbuh hingga 1 m.

Penjaga. Gred lewat. Belukar merebak, tinggi, di pangkal batang - roset basal. Batang berwarna hijau, dengan warna kebiruan dan mekar lilin. Belukar memberikan 30 g ramuan dan 90 g rempah. Tuai sayur per meter persegi - hingga 1.5 kg, rempah - hingga 5.7 kg.

Carousel. Varieti awal yang mencapai penyajiannya setelah 39-45 hari dari percambahan. Ini untuk sayur-sayuran, dan rempah dituai setelah 55-60 hari. Panjang daun - 21-22 cm. Tuai tanaman hijau dari 1 sq. m - 1,1 kg, rempah - 3,4 kg.

Musim panas melanda. Kategori pertengahan musim. Memasak - 45 hari. Apabila dituai untuk sayur-sayuran, seberat seberat 35 g, maksimum - 110 g. Hasil hijau - hingga 3,8 kg / persegi. m, rempah - 5 kg / persegi. pertumbuhan semula pesat setelah memotong tanaman hijau. Aroma cerah.

Centaur. Dalam roset separuh tinggi terdapat 8-10 daun. Tinggi - hingga 29 cm. Satu dill bush berat hingga 57 g. Semasa berbunga, ia tumbuh setinggi 1.1 m. Daunnya kuat. Payung besar. Aroma yang kuat. Hasil hijau per meter persegi adalah hingga 2 kg, rempah - hingga 3,5 kg. Sangat pilih-pilih mengenai tanah. Tahan terhadap layu fusarium. Daunnya berwarna kelabu-hijau, dengan pemotongan yang kuat.

Kibray. Pelbagai hasil tinggi dengan dedaunan yang baik. Kesediaan - 30-40 hari lebih awal - untuk ramuan, 60-70 hari - untuk rempah. Berat tanaman yang siap dipotong adalah 10-20 g, untuk rempah - 30-45 g. Hasil tanaman hijau adalah 1,4-3 kg / persegi. m, rempah - hingga 6 kg / persegi. m.

Khanak. Gred awal sederhana. Apabila mekar, tumbuh hingga 0,9-1 m. Produktiviti untuk penanaman berskala besar adalah 134 centre hijau dari 1 hektar, dan 135 cent rempah dari 1 hektar.

Buaya. Memberi beberapa penuaian setiap musim. Tumbuhan ini mempunyai daun hijau kebiruan. Ketinggian tanaman - hingga 1.6 cm. Berat sayuran dari satu tanaman hingga 20 g. Ia masak dalam 45 hari, untuk rempah - hingga 120 hari.

Pedas. Dill awal. Berat tanaman - hingga 20 g apabila dituai untuk ramuan, jika dipotong untuk rempah - hingga 40 g. Aroma intens. Mengumpulkan hijau dari 1 sq. m - hingga 1.4 kg, rempah - hingga 5 kg.

Simfoni. Milik kategori pertengahan musim. Belukar berbunga tumbuh hingga 1.4 m. Tumbuhan yang sangat berdaun. Dill semak, potong sayur, beratnya hingga 30 g. Sifat aromatik yang sangat baik. Hasil sehingga 3.5 kg hijau dari 1 sq. m, rempah - hingga 4.8 kg.

Permata. Gred awal. Hiasan. Hijau siap dalam 40 hari selepas percambahan, rempah dalam 60-75 hari. Satu semak kehijauan berat 15-20 g. Mengumpulkan hijau hingga 2 kg dari 1 sq. m, untuk rempah - hingga 3,6 kg.

Beri salam. Tahan tangkai. Ketinggian semak adalah 55 cm. Roset terdiri daripada 20-30 pucuk. Berat jisim hijau dari semak adalah 70-80 g. Kesediaan datang dalam 66 hari. Dari 1 kaki persegi m mengumpulkan hingga 4.9 kg jisim hijau.

Shmaragd. Milik kategori pertengahan awal. Terutamanya ditanam untuk sayur-sayuran. Belukar adalah padat, dengan jisim daun yang berkembang dengan baik. Daun dengan mekar berlilin, hijau tua. Berbeza dengan ketahanan kemarau, mengekalkan penampilan dan sifat komersial yang menarik untuk masa yang lama. Hasil tanaman hijau - hingga 1.2 kg / persegi. m, rempah - 2.4 kg / persegi. m.

Dill adalah ramuan serba boleh yang boleh ditanam dari awal musim bunga hingga akhir musim gugur. Untuk melakukan ini, cukup memilih varieti dengan tempoh pematangan yang berbeza, dan perhatikan agroteknologi dill yang tumbuh.

Benih Dill Dill (Klausa / Tutup)

Harga atas permintaan

Versi pelbagai klasik yang lebih baik.

Kultivar yang berpatutan, stabil, mapan.

Kematangan (kematangan awal): Pertengahan lewat

Kaedah penanaman tanah: Untuk tanah terbuka dan rumah hijau

Tujuan: Untuk pasaran dan pemprosesan segar

Berat buah: Semasa menuai ramuan 13-17 gr, untuk rempah 48 gr

Bentuk buah: Jenis daun jarum

Warna buah: Daun hijau gelap.

Saiz buah: Daun sederhana

Varieti (kacukan) nama: Dill

Daftar Negeri Pencapaian Pembiakan Persekutuan Rusia: Varietas ini termasuk dalam Daftar Negeri untuk penanaman di kawasan rumah persendirian. Pertengahan musim. Daun roset separuh mengangkat. Daun panjang sederhana, hijau gelap, medium dibedah dengan mekar berlilin. Tumbuhan dalam fasa berbunga, setinggi 110-150 cm, menyebar, berdaun sederhana. Payung berukuran sederhana, cembung, rasuk sederhana. Berat satu tanaman apabila dituai untuk sayur-sayuran adalah 13-17 g, untuk rempah - 48 g. Aromanya bagus. Hasil yang boleh dipasarkan untuk sayur-sayuran ialah 0,9-2,4 kg / sq.m, untuk rempah - 3,9-4,0 kg / sq.m. Maklumat yang diambil dari laman web rasmi Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan "Suruhanjaya Negeri Persekutuan Rusia untuk Ujian dan Perlindungan Pencapaian Pembiakan" (Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan "Suruhanjaya Pembiakan Negeri", http://reestr.gossortrf.ru/)

Tumbuhan: Roset daun, separuh dibangkitkan. Tumbuhan dalam fasa berbunga, setinggi 110-150 cm, menyebar, berdaun sederhana. Payung bersaiz sederhana, cembung, rasuk sederhana.

Pesanan biji: Pelanggan yang terhormat, beli biji Dill dalam paket profesional 500 gr. (Klausa | Tutup) dengan penghantaran ke seluruh Rusia, anda boleh membuat kedai benih dalam talian kami dengan membuat pesanan. Anda juga boleh memesan biji dill profesional Dill secara borong dan runcit dari pengeluar dengan menghubungi nombor yang dinyatakan di kedai dalam talian benih syarikat kami AGROOPT.

Varieti Dill - bagaimana memilih yang terbaik untuk diri sendiri

Kehijauan yang tumbuh mesti didekati dengan maklumat. Varieti Dill berbeza dari segi pematangan, kelimpahan daun, ketepuan aroma. Memilih budaya yang paling sesuai dengan keperluan peribadi anda memerlukan perbandingan beberapa pilihan.

Pengelasan varieti dill

Bumbu aroma wangi, biasa atau kebun yang popular dengan bau pedas. Hijau ditanam di setiap pondok musim panas, di rumah hijau dan di ambang tingkap. Kilang ini berumur pendek. Batangnya lurus, ribbed, dengan pelbagai tahap bercabang. Tingginya 50-150 cm. Daunnya sangat kuat, lobus berbentuk linear. Yang lebih rendah adalah petiolar, yang atas adalah sessile. Perbungaan adalah payung ganda, berukuran hingga 15 cm. Tumbuhan wangi digunakan dalam memasak dan memulihara, ia digunakan segar dan kering..

Maklumat. Ramuan pedas ini ditanam di semua benua, terdapat di kawasan liar di Asia dan Afrika Utara.

Budaya ini tidak memerlukan perhatian, tahan sejuk, cepat memperoleh kualiti pengguna. Dill dibahagikan kepada tiga kumpulan mengikut tempoh matang:

  • Awal - 30-40 hari berlalu sebelum menguntit, berbunga berlaku selepas 2 minggu. Benih masak dalam 85-105 hari. Hijau boleh dipotong ketika mencapai ketinggian 10-15 cm. Tumbuhan hanya 5-6 daun. Varieti matang awal disyorkan untuk pengumpulan dan pemeliharaan benih..
  • Pertengahan musim - batang tumbuh hingga boleh dipasarkan 40-50 hari selepas percambahan. Jisim hijau kelihatan lebih besar daripada varietas awal. Budaya ini digunakan untuk mengumpulkan ramuan dan bunga umbellate untuk rempah. Pemotongan tanaman muda bermula pada bulan Mei-Jun. Daun hijau diikat dalam tandan. Masa terbaik untuk bekerja adalah sebelum tengah hari, tetapi setelah embun kering.
  • Lewat - pematangan budaya lambat, prosesnya memakan masa 45-57 hari. Perbungaan terbentuk walaupun kemudian. Kelebihan dill yang matang adalah kemampuan memotong sayur untuk jangka masa yang lama. Agar aliran herba tidak terganggu, disarankan untuk menyemai benih di tanah setiap 2-3 minggu.

Sebagai tambahan kepada masa pematangan, tanaman berbeza dalam penampilan:

  • saiz soket;
  • warna daun;
  • tahap pemotongan plat lembaran;
  • intensiti aroma dan rasa.

Varieti popular

"Melimpah"

Budaya ini tergolong dalam pertengahan musim, semak yang kuat terbentuk semasa musim tumbuh. Ia dicirikan oleh dedaunan berukuran sederhana, sangat dibedah. Hijau berair, lembut, ada lapisan lilin. Waktu penanaman di kawasan terbuka adalah April - Mei. Dill tidak menghasilkan tangkai bunga untuk masa yang lama. Batang tumbuh hingga 130 cm. Produktiviti 2.9-3.5 kg.

"Kibray"

Perkembangan pertama saintis Rusia untuk membiakkan bentuk dill bush. Ia matang, kematangan teknikal berlaku selepas 40 hari. Varieti ini sangat digemari oleh tukang kebun kerana dedaunannya yang banyak. Warnanya hijau muda, terdapat warna kekuningan semula jadi dan lapisan lilin ringan. Rosetnya besar, tingginya 30-40 cm, tumbuh hingga 12 daun pada batang lezat. Aromanya kuat, kehijauannya lembut, dengan rasa yang menyenangkan. Pada fasa berbunga, payung tengah cembung dengan banyak sinar muncul.

Menyemai dilakukan secara berterusan, 25 g biji diambil setiap 1 m 2. Penanaman disyorkan dari April hingga Julai. Kedalaman penanaman 1-2 cm Penuaian berlaku pada bulan Mei-September. Hingga 3 kg hijau diperoleh dari 1 m 2 petak, dan berat semak untuk rempah adalah 2.8-6.3 kg.

"Gribovsky"

Budaya ini telah lama diketahui oleh tukang kebun. Awal matang, tahan terhadap cuaca sejuk, kekeringan, penyakit dan perosak biasa. Spesifikasi:

  • soket berdiri, ketinggian - 14-25 cm;
  • warna - hijau gelap;
  • berat tumbuhan - 25-30 g;
  • kematangan teknikal - 40-50 hari;
  • saiz kepingan - 12-20 cm;
  • diameter perbungaan - 18-28 cm;
  • hasil - 1.5-2 kg / m 2.

Tanaman ini disyorkan untuk ditanam di ladang dan ladang peribadi.

"Berlian"

Budaya ini dicirikan oleh tempoh pematangan yang panjang, hingga pengumpulan rempah 120-140 hari. Ia memperoleh kualiti komersial dalam 42 hari. Spesifikasi:

  • roset - 26-29 cm;
  • bilangan daun - 21;
  • berat hijau dari 1 belukar ialah 30-150 g;
  • panjang daun - 18-25 cm.

Hijau dengan warna kebiruan, daunnya besar, sangat dibedah. Aroma yang menyenangkan.

Pelbagai pertengahan musim dengan aroma yang sangat baik. Perbungaan dibiarkan lewat, hijau boleh dipotong untuk jangka masa panjang. Manfaat tambahan adalah dedaunan yang banyak, hasil yang tinggi. Ciri-ciri:

  • pengumpulan dalam 25-30 hari;
  • daun bersaiz sederhana, tangkai daun pendek;
  • warna - hijau gelap;
  • hasil - 2-2.5 kg / m 2;
  • berat - 10-14 g.

Kilang ini digunakan untuk memasak dan mengawet.

"Aurora"

Dill awal kaya dengan vitamin dan minyak pati. Hijau wangi, lembut. Kilang ini merebak, tidak berukuran. Daunnya berwarna kelabu-hijau. Kematangan teknikal berlaku dalam 25-35 hari. Varietasnya tahan terhadap cendawan tepung, dapat ditanam dalam naungan separa.

"Goldcron"

Pelbagai jenis Belanda dengan roset yang besar. Belukar yang kuat akan tumbuh hingga 150 cm. Warnanya hijau tua. Daunnya dibedah tipis, dengan lapisan lilin. Tanaman ini tahan terhadap penembakan, dapat ditanam di rumah hijau dan di ladang terbuka.

"Borey"

Agraria sangat menghargai dedaunan yang lebat, aromatik dan batang tanaman yang perlahan. Ragamnya matang akhir. Digunakan untuk pemprosesan hijau dan teknikal. Keratan bermula dalam 39-55 hari. Ciri-ciri:

  • bilangan daun - 8-11;
  • ketinggian soket - 28-36 cm;
  • ketinggian batang - 120-130 cm;
  • warna - hijau dengan warna kebiruan, terdapat mekar berlilin;
  • diameter payung - 18-22 cm.

Ragamnya tahan terhadap penyakit, hasil bergantung pada perawatan, petunjuk - 0,7-4,2 kg / m2.

Pelbagai jenis dill belukar yang produktif dari penternak Jerman tergolong dalam pertengahan musim. Memerlukan masa 40 hari untuk kematangan teknikal. Belukar tidak tinggi, tetapi roset dinaikkan. Daunnya besar, dibedah kuat. Segmen mereka pendek dan lebar. Warnanya hijau tua. Satu belukar mempunyai berat hingga 150 g. Kelebihan pelbagai: hasil yang stabil, aroma yang kuat, musim yang panjang.

"Mamoth"

Pelbagai pertengahan musim. Selama tempoh berbunga, tanaman mencapai ukuran yang mengagumkan, tingginya 150-160 cm. Belukarnya padat. Pucuk tumbuh di axil daun bawah, menurut prinsip mencubit tomato. Soket diangkat. Daun besar warna kelabu-hijau ditutup dengan lapisan lilin. Budaya ini menghasilkan ramuan dan rempah aromatik yang tinggi. Dill dimaksudkan untuk tumbuh di tanah terbuka dan tertutup.

"Gergasi Rusia"

Belukar mempunyai dedaunan yang besar dan roset yang padat. Pembentukan perbungaan yang tertunda membolehkan penggunaan hijau halus untuk jangka masa yang panjang tanpa penaburan tambahan. Roset itu diangkat, daunnya tidak bersentuhan dengan tanah. Ini membantu mereka tetap bersih dan mencegah penyebaran penyakit kulat. Tukang kebun mengumpulkan 150 g hijau dari satu belukar, dan berat keseluruhan rempah adalah 220 g. Budaya ini pertengahan musim, dituai 35-45 hari selepas percambahan.

Pelbagai jenis serbaguna yang sesuai untuk penanaman dan penanaman industri di kebun. Disyorkan untuk tanah yang dilindungi dan terbuka. Di daerah dengan iklim sedang, metode penanaman benih digunakan.

"Hercules"

Varieti pertengahan musim dengan roset yang tersebar. Penuaian pertama dilakukan 35-45 hari selepas bercambah. Pemotongan bermula dari roset akar, kemudian giliran daun dari peringkat bawah datang. Spesifikasi:

  • ketinggian soket - 18-25 cm;
  • masa menyemai - April, Mei;
  • warna - hijau gelap;
  • permohonan - memasak, pemuliharaan;
  • berat - 30-60 g.

Tanaman ini disarankan untuk tumbuh pada tanaman hijau, tahan terhadap tempat tinggal dan penyakit.

"Grenadier"

Tumbuhan matang awal dicirikan oleh sayur-sayuran berair dengan aroma yang kuat. Ciri khas dari variasi ini adalah ketahanan penginapan. Dedaunan lembut, hijau muda. "Grenadier" merujuk kepada bentuk dill. Budaya awal memungkinkan untuk mengumpulkan sayur-sayuran untuk meja dalam 30-35 hari. Roset itu dinaikkan, tingginya 20-25 cm. Ia tumbuh hingga 10 daun sepanjang 15 cm. Dill boleh ditanam di tanah terbuka dan di rumah hijau. Dalam keadaan terlindung, batangnya mencapai 3 m. Kualiti aromatik dan rasa sangat baik. Berat semak adalah 30-40 g, hasil keseluruhan ialah 1.8 kg / m 2.

Maklumat. Dill adalah kilang umbellate tahunan, jika penjual menawarkan pelbagai jenis, ia adalah curang.

Dill "Buaya"

Pelbagai ini disukai oleh banyak tukang kebun. Ini tergolong dalam pematangan akhir, tempoh dari munculnya pucuk hingga pengumpulan hijau adalah 40-45 hari. Batang dengan payung muncul selepas 115 hari. Budaya ini tersebar luas di kawasan dengan iklim sederhana. Tanaman ini tidak memberikan kepala benih untuk waktu yang lama, sehingga ditebang beberapa kali setiap musim..

Ciri-ciri dan keterangan pelbagai:

  • ketinggian soket - 30-40 cm;
  • berat belukar - 30-55 g;
  • warna daun - hijau dengan warna kebiruan;
  • aroma sangat kuat;
  • ketinggian batang semasa berbunga - 120-150 cm;
  • hasil - tinggi 14-42 t / ha.

Kilang ini boleh ditanam di mana-mana kawasan, tidak memerlukan pencahayaan. Hijau tahan sejuk ditanam pada awal musim bunga atau musim luruh, lebih dekat dengan fros. Dill responsif terhadap baja organik yang diperkenalkan ke dalam tanah pada musim gugur. Semasa pergi, anda perlu melonggarkan, menyiangi tanah dan menyiram.

  • permulaan berbunga lewat;
  • keupayaan untuk memotong sayur berkali-kali;
  • penentangan terhadap cuaca buruk dan penyakit;
  • roset yang dibangkitkan menghilangkan pencemaran daun selepas hujan dan pengairan;
  • aroma berterusan dan rasa yang menyenangkan.

Budaya tidak memerlukan penanaman, disarankan untuk tukang kebun baru.

Maklumat. Dengan teknologi pertanian yang kompeten, berat semak mencapai 100-150 g. Produktiviti 1.5-2.8 kg / sq. m.

Bush dill

Penemuan sebenar bagi petani ialah penciptaan tanaman yang mampu membentuk daun baru di batang daun utama. Ciri khas dari varietas baru adalah kelewatan penampilan perbungaan. Sekarang mungkin untuk menghilangkan sayur-sayuran 2-3 kali sepanjang musim panas. Budaya pertama mempunyai tempat yang rentan - kekebalan yang lemah. Tumbuhan mudah diserang oleh reput akar dan kaki hitam. Daunnya nipis dan panjang.

Maklumat. Varieti semak pertama adalah "Kibray", ia didaftarkan pada tahun 90-an abad yang lalu.

Generasi baru jenis belukar telah dibebaskan dari masalah lama. Tumbuhan telah menjadi sihat dan tahan terhadap banyak penyakit tanaman payung. Dill dengan pematangan yang lama berjaya mengumpulkan sejumlah besar minyak pati dalam daun dan batang. Ciri ini menjadikan sayur lebih aromatik dan memberikan rasa yang kaya dan tart. Pada fasa berbunga, semak di tanah terbuka tumbuh hingga 1.5 m, dan di rumah hijau lebih tinggi - 2.5-3 m.

Mendarat

Produktiviti dan rasa hijau yang lebat bergantung pada kepatuhan terhadap peraturan teknologi pertanian. Tumbuhan memerlukan tanah yang longgar dengan lapisan subur 40-50 cm. Untuk menyediakannya makanan, humus dan baja mineral diperkenalkan ke dalam tanah. Kedalaman penyemaian adalah 1-2 cm. Jarak 30 cm dibuat di antara baris. Skema sedemikian akan memberikan keadaan yang optimum untuk pengembangan tanaman hijau. Pada penanaman terkurung, pucuk sisi tidak terbentuk di semak belukar.

Sebelum menanam, benih direndam untuk mempercepat percambahan. Disemai pada bulan April, kemudian setelah 2-3 minggu, lot seterusnya disemai. Mengikut syarat-syarat penggiliran tanaman, pendahulu yang baik untuk tanaman hijau semak adalah tomato, kubis, timun. Pucuk pertama muncul dalam 1-2 minggu. Mereka ditipis, meninggalkan jarak 5-7 cm di antara tanaman. Dua prosedur lagi dilakukan untuk menjadikan jurang 15-20 cm.

Ciri penjagaan

Aktiviti penjagaan - penyiangan dan penyiraman. Pengairan perlu dilakukan secara berkala. Penyiangan sangat penting pada peringkat awal perkembangan, rumput tidak membahayakan semak dewasa. Selepas hujan, jarak barisan dilonggarkan. Di tanah yang subur, di mana semua baja yang diperlukan telah diperkenalkan, tanaman tumbuh dengan baik tanpa tambahan makanan.

Dill mempunyai banyak perosak: kutu daun, kumbang wortel, ngengat payung, lalat wortel. Untuk menyelamatkan kehijauan, gunakan ubat Fitoverm, infus tembakau, lada panas, bawang. Bunga - marigold, calendula nasturtium akan membantu menakutkan serangga dari kebun. Sekiranya berlaku pelanggaran teknologi pertanian (penyiraman berlebihan, penanaman lebat), tanaman ini terancam oleh penyakit jamur.

Kelebihan semak belukar adalah ketiadaan panah yang lama. Di kawasan sejuk, ciri ini tidak membenarkan biji masak. Agraria tidak dapat mengumpulkan bahan penanaman dari laman web mereka. Penyelesaiannya ialah menanam sayur pada anak benih. Benih disemai dalam bekas pada bulan Mac-April. Menjelang Mei, anak benih yang ditanam dipindahkan ke tanah terbuka.

Majlis. Menyemai podwinter memberikan hasil yang baik. Benih ditanam dengan bermulanya fros, mencegah percambahannya. Menyisipkan kedalaman 3-4 cm. Permukaan tempat tidur disadur dengan gambut atau jerami.

Varieti semak terbaik

"Amazon"

Tanaman masak sederhana sesuai untuk pemotongan dan pengeluaran rempah. Koleksi hijau pertama mungkin selepas 40-45 hari. Roset berdiri, daunnya besar, hijau dengan sedikit kebiruan. Petani menyedari kelebihan pelbagai jenis:

  • rasa dan aroma yang sangat baik;
  • produktiviti tinggi;
  • penampilan anak panah yang lewat;
  • universaliti aplikasi.

Ketinggian roset adalah 30-40 cm, semak mencapai berat 100 g.

Budaya pertengahan musim akan meningkatkan rasa salad, kursus pertama dan kedua, pemeliharaan. Kematangan teknikal dill berlaku 58-65 hari selepas percambahan. Spesifikasi:

  • panjang soket - 35-40 cm;
  • warna - hijau gelap;
  • bilangan daun - 24-32;
  • berat belukar - 230-245 g;
  • hasil - 5-5.5 kg / m.

Benih dikebumikan 1 cm, waktu menyemai adalah April-Mei. Varieti disarankan untuk ditanam melalui anak benih. Dill "Buyan" mempunyai kandungan minyak pati yang tinggi.

Richelieu

Tumbuhan ini tergolong dalam varieti pertengahan musim, sayur-sayuran mula dituai setelah 40-42 hari. Ciri khas dari varietas ini adalah daun berenda dengan cuping nipis dan panjang. Mereka berwarna hijau dengan warna kebiruan. Semasa musim tumbuh, jisim hijau akan tumbuh dengan banyak. Ia mempunyai aroma tart yang kuat. Budaya ini digunakan segar, beku, kering. Pembungaan berlaku pada bulan Ogos. Jumlah hasil ialah 3.7-4 kg / m 2. Tumbuhan ini mempunyai imuniti yang kuat terhadap cendawan serbuk dan kebanyakan jangkitan kulat..

Varieti Dill untuk sayur-sayuran

Dill tidak wujud tanpa payung, perbungaan diperlukan agar tanaman dapat membiak. Selepas fasa berbunga, benih masak di dalamnya. Varieti awal membentuk payung pada bulan Jun, jadi koleksi sayur-sayuran sangat terhad dalam jangka masa. Penternak telah mencipta tanaman dengan musim tanam yang panjang. Varieti matang memerlukan lebih banyak penyelenggaraan. Pertumbuhan mereka berlaku pada bulan-bulan musim panas, jadi penyiraman diperlukan 2-3 kali seminggu. Pengairan mesti seimbang, kekurangan kelembapan mengganggu kelembapan dan menyebabkan kekuningan daun. Air berlebihan menimbulkan penyakit kulat.

Dill apa yang lebih baik ditanam pada sayur? Varieti berikut telah dikenali oleh petani:

"Salut"

Pelbagai pilihan Rusia yang sudah matang disarankan untuk ditanam di seluruh negara. Tukang kebun telah mengenalinya sejak tahun 1996. Tanaman memberikan hasil panen yang baik di tanah terbuka dan rumah hijau. Jamu pemotong tumbuh hingga 47-55 cm, pada fasa berbunga tanaman 120-150 cm. Lebih dari 20 daun terbentuk di roset. Daunnya besar, rata, hijau dengan warna kebiruan. Panjang petioles adalah 16 cm. Batangnya kuat, lebih ringan daripada warna dedaunan yang lebat.

  • pertumbuhan semula yang cepat selepas memotong;
  • daun wangi;
  • penyakit dan tahan kekeringan;
  • hasil tinggi 4.5-4.7 kg / m 2.

Semasa tempoh berbunga, payung besar berukuran 30 cm terbentuk, mengandungi 40-55 sinar. Biji benih berbentuk elips, rata, coklat gelap ketika masak.

"Kutuzovsky"

Dill sangat bagus untuk ditanam di atas sayur. Ini adalah varietas yang menghasilkan tinggi, mirip dengan kualiti dengan Borey dan Kibray. Ia dipotong selama 40-50 hari. Anak panah dilepaskan 10 hari kemudian daripada varieti awal. Pematangan agak lewat, roset dinaikkan, jumlah daunnya ialah 12 helai. Mereka sangat aromatik, dengan rasa halus. Warnanya hijau muda, berat satu semak adalah 20-30 g. Dalam penanaman industri, ia dituai pada potongan pertama sepenuhnya dengan akar. Tumbuhan sesuai untuk pengeringan dan pembekuan, popular dalam pemuliharaan.

"Nakal"

Kilang ini menghasilkan roset daun semi hijau yang menyebar dan berwarna hijau muda. Terdapat lapisan berlilin di permukaan. Variasinya agak lewat, perbungaan tidak terbentuk dalam jangka masa yang lama. Daun tumbuh dengan banyak, biji tumbuh bersama. "Mischievous" dianjurkan untuk tumbuh tidak hanya di kebun, tetapi di rumah, di ambang jendela. Semasa menuai, belukar seberat 25-30 g. Hasil keseluruhan dalam 1 m 2 adalah 1.6 kg.

"Tatran"

Budaya pemilihan Czech dibezakan oleh tempoh awal kematangan teknikal (35-40 hari) dan peningkatan daya tahan terhadap pembentukan anak panah. Hijau mempunyai aroma pedas yang kuat. Daunnya berwarna hijau tua. Ketinggian batang adalah 90-115 cm. Dianjurkan untuk menyemai secara berterusan, jarak antara baris adalah 35 cm. Dill digunakan segar, kering, beku..

Senarai Daftar Negeri merangkumi 70 jenis dill. Bagi tukang kebun dan pengusaha, tanaman lebat dengan pembentukan anak panah sangat bernilai. Menanam pelbagai jenis pada masa pematangan yang berbeza akan memberikan perasa dari musim bunga hingga akhir musim panas.