Bolehkah siput hidup tanpa cengkerang?

Hari ini sudah menjadi kebiasaan untuk menjaga haiwan peliharaan eksotik di rumah, walaupun banyak pencinta hidupan liar tidak mempunyai pengetahuan yang cukup dalam banyak masalah. Bagi mereka yang mempunyai moluska di terarium rumah mereka, akan berguna untuk mengetahui apakah siput dapat hidup tanpa cangkang. Pengetahuan ini akan diperlukan jika sarang lebah itu jatuh dari "rumahnya" secara tidak sengaja, atau seseorang secara tidak sengaja menghancurkannya.

Menangani masalah seperti itu kepada doktor haiwan tidak mungkin memberikan hasil. Biasanya doktor menasihatkan membeli haiwan kesayangan baru agar tidak terlalu menyusahkan. Oleh itu, anda perlu membuat keputusan secara bebas mengenai cara menyelamatkan siput tanpa cengkerang. Mari kita bincangkan perkara ini.

Struktur badan siput

Moluska membina cengkerang sendiri. Baginya, ia adalah organ integral yang melekat pada badan dengan bantuan kumpulan otot tertentu. Begitu juga siput boleh hidup tanpa cengkerang?

Seperti yang anda ketahui, keadaan siput dan cangkangnya sangat berkait rapat. Sekiranya "rumah" moluska mulai retak dan terkelupas, itu bermaksud penghuninya mengalami masalah kesihatan. Dalam kes ini, "pembaikan kosmetik" cengkerang tidak mencukupi. Rawatan siput yang kompleks akan diperlukan.

Moluska gastropod tidak boleh meninggalkan cengkerang dengan sendirinya, kerana melekat pada tubuhnya. Ketika tumbuh, cangkang juga bertambah besar, dengan pertumbuhan setiap lapisan baru menjadi lebih tahan lama.

Sebahagian dari cengkerang siput terdiri dari jenis batu berkapur tertentu. Molusknya diekstrak dari air menggunakan kelenjar khas. Batu kapur disimpan di badannya dalam bentuk zarah mikroskopik. Zarah-zarah ini terkumpul secara bulat di bahagian atas moluska, mewujudkan lapisan demi lapisan kulit keras..

Itulah sebabnya setiap siput domestik mesti mempunyai akses berterusan ke air dan peningkatan tahap kelembapan di terarium. Tanpa ini, dia tidak akan dapat memperoleh bahan-bahan yang diperlukan, komponen untuk "membina rumah", yang akan menyebabkan penyakitnya dan kematian awal.

Mereka yang telah melihat kelahiran moluska tahu bahawa siput dilahirkan dengan cengkerang, walaupun mereka terlalu rapuh. Dalam proses pertumbuhannya, cangkang berwarna dengan warna tertentu. Pigmen pewarna dihasilkan oleh kelenjar karapas khas.

Sebilangan besar gastropod mempunyai karapas yang berpusing..

Fungsi sinki

Adakah siput akan bertahan tanpa cengkerang? Seperti yang anda ketahui, ia bukan hanya pertahanan terhadap pengaruh luaran dan pemangsa. Dengan kehilangan bahagian penting badan, moluska tidak akan dapat bergerak. Dia tidak akan dapat menahan berat bahagian badan yang berada di dalam cangkerang. Dalam kes ini, siput akan mengalami dehidrasi, yang akan menyebabkan kematian awal. Tetapi jika hanya sebahagian cangkang yang musnah, moluska mempunyai setiap peluang untuk bertahan hidup. Semuanya akan bergantung pada betapa seriusnya kerosakan tersebut.

Kehilangan cengkerang sepenuhnya mungkin mengakibatkan kematian. Sekiranya kita bercakap mengenai perwakilan moluska akuatik, mereka akan dimakan di sana, dan yang darat akan mati akibat dehidrasi lebih cepat daripada yang dimakan..

Oleh itu, persoalan apakah siput dapat hidup tanpa cangkang memiliki jawaban yang jelas: tidak, tidak, bahkan di terarium rumah. Sudah tentu mungkin untuk menyelamatkannya, tetapi anda tidak boleh bergantung pada umur panjang haiwan kesayangan anda.

Siput jatuh dari cengkerang

Telah dikatakan bahawa cangkang moluska adalah bahagian tubuhnya. Sekiranya terdapat masalah dengan cengkerang, ini pasti akan mempengaruhi keadaan umum moluska..

Keadaan yang paling serius adalah kehilangan keseluruhan atau sebahagian cengkerang oleh haiwan kesayangan. Semua pemilik gastropod domestik takut akan hal ini, kerana moluska tanpa cangkang benar-benar pemandangan yang mengerikan.

Terdapat pelbagai alasan untuk siput meninggalkan cengkerang. Ia:

  • keadaan tertekan kerana keadaan penahanan yang tidak betul,
  • gangguan perkembangan genetik,
  • hipotermia berpanjangan (radang dingin),
  • penyakit berjangkit, dll..

Rawatan

Siput Achatina raksasa tanpa cangkang, seperti moluska darat, tidak dapat hidup lama, walaupun ukurannya sangat mengagumkan. Sekiranya keadaan seperti itu berlaku, sangat sukar untuk memperbaikinya. Tetapi anda tidak harus segera menyerah. Sekiranya ada satu peluang keselamatan, mereka pasti harus diambil.

Sekiranya didapati bahawa siput telah "kehilangan rumah" sepenuhnya atau sebahagian, anda perlu:

  1. Letakkan dengan berhati-hati di dalam bekas yang berasingan. Di sana dia tidak akan menderita lebih dari tindakan saudara-mara..
  2. Kemudian anda harus mencuci tangan anda dengan teliti dan cuba mengembalikan moluska ke cangkangnya dengan gerakan yang berhati-hati..
  3. Sekiranya haiwan peliharaan "pulang" sekurang-kurangnya dua milimeter, ia akan menjadi baik. Selanjutnya, siput secara bebas dapat menarik dirinya ke dalam cangkang.

Untuk membasmi kuman moluska, dimasukkan ke dalam larutan mitronidazole (setengah tablet per 125 ml air, yang sudah direbus dan disejukkan ke keadaan suam). Dalam kes ini, berhati-hati bahawa gastropod tidak lemas semasa proses mandi. Selepas itu, dia ditanam di dalam bekas rendah, di bahagian bawahnya adalah tuala lembap. Ulitaria semacam itu mesti mempunyai suhu dan kelembapan yang diperlukan untuk moluska, tanpanya tubuhnya akan cepat kering.

Setelah semua ini selesai, yang tinggal hanyalah menunggu dan berharap agar siput dapat mengatasi masalah ini dan mulai pulih. Sekiranya ini berlaku, di masa depan tidak mungkin memungutnya dengan tempurung dan, lebih-lebih lagi, angkat dengan cengkerang. Otot yang menghubungkan cengkerang ke badan siput mungkin tidak dapat menahan beban.

Penting untuk menjaga keadaan normal di ulitaria setelah moluska pulih agar keadaan tidak berulang. Anda harus memastikan bahawa haiwan kesayangan anda mempunyai akses tetap ke bekas air dan memberinya makanan yang dikalsifikasi.

Kehilangan rumah kerang adalah kecederaan serius yang boleh berlaku kerana banyak sebab. Sekiranya ini berlaku, anda tidak boleh menyerah: jika anda tahu cara menyelamatkan siput tanpa cengkerang, sangat mungkin untuk memberikannya kehidupan baru. Sekarang anda pasti tahu jawapan kepada persoalan apakah siput dapat hidup tanpa cengkerang. Adakah anda pernah mengalami situasi yang dijelaskan dalam artikel, berkongsi komen?

Siput akuarium: kandungan, jenis, pembiakan, apa yang harus diberi makan

Siput akuarium memainkan peranan penting dalam pengembangan iklim mikro di takungan. Penyelenggaraan mereka tidak akan memberi anda banyak masalah, dan pada masa yang sama, akan ada pembersih di bank, mengambil apa yang belum dimakan setelah penduduk lain. Oleh itu, mereka jarang diberi makan, dan mungkin memikirkan pembiakan hanya untuk spesies yang sangat berharga..

Sekurang-kurangnya siput di akuarium sangat indah. Ini menghidupkan atmosfer dan membawa variasi ke kerajaan binatang dari balang. Kami akan memberitahu anda tentang cara menjaga makhluk ini, tentang pembiakannya yang menarik dan menunjukkan kepada anda spesies yang paling popular..

  • 1. Siput akuarium: penyelenggaraan dan penjagaan
  • 2. Cara memberi makan siput akuarium
  • 3. Bagaimana siput akuarium membiak
  • 4. Cara menghilangkan siput akuarium
  • 5. Varieti siput akuarium

Siput akuarium: penyelenggaraan dan penjagaan

Siput tergolong dalam genus gastropoda. Terdapat spesies daratan, tetapi kami berminat dengan spesies akuarium. Sebenarnya, kadang-kadang moluska tidak perlu dimulakan dengan sengaja. Sekiranya anda membeli rumput laut untuk akuarium anda di pasar atau di kedai, maka dengan kebarangkalian hampir seratus peratus anda akan "membawa" siput dengan tanaman anda. Ini satu perkara - gastropod besar yang indah, dan yang lain - gegelung biasa, yang berlipat ganda tanpa kawalan, dapat mengisi keseluruhan balang dan mengganggu keseimbangan bio. Tetapi anda akan membaca mengenai penyelesaian masalah ini di bawah..

Kedua-dua kecantikan dan faedah

Banyak orang menyimpan siput bukan hanya untuk kecantikan, tetapi juga untuk membersihkan akuarium. Gastropoda memakan alga, dan, sambil membuat pelayaran santai di atas kaca, memakan mekar hijau dengan sempurna.

Pembersihan kaca adalah aktiviti biasa

Newbie aquarists sering bimbang dengan soalan berikut:

Berapa lama siput tumbuh dan hidup? Moluska bukan sahaja mendapat ukuran terutama dengan cepat pada bulan pertama kehidupan, tetapi moluska terus meningkat secara perlahan hingga mati, yang berlaku secara berbeza untuk setiap spesies. Rata-rata, mereka hidup dari 1 hingga 10 tahun..

Tetapi bagaimana untuk memahami bahawa siput akuarium telah mati? Biasanya kita melihat haiwan berjalan di atas kaca, batu, alga. Sekiranya anda melihat bahawa cangkang itu ada, tetapi badannya tidak ada, maka periksa apakah cengkerang ditutup. Sekiranya "palam" tidak ditekan ke pintu keluar, maka, kemungkinan besar, makhluk itu pergi ke pelangi. Fakta ini dapat dibuktikan dengan bau, tetapi kaedahnya sesuai untuk yang asli.

Bolehkah siput akuarium hidup tanpa air? Beberapa jenis, misalnya, ampullia, melakukannya dengan baik selama 40 jam. Dan beberapa siput cenderung merangkak keluar dari balang (ada yang bertelur seperti itu), jadi anda memerlukan penutup untuk menjaga spesies tersebut.

Pelarian perlu dikembalikan ke air secepat mungkin.

Walaupun moluska tidak bersahaja, mereka mempunyai beberapa titik lemah. Masalah terbesar ialah siput akuarium memerlukan air yang agak keras. Persekitaran yang kaya dengan kalsium membolehkan gastropoda membentuk cengkerang yang kuat dan cantik. Dengan kekurangan kalsium, gegelung shell terbentuk dengan buruk, dan yang ada menjadi lebih nipis.

Kerang siput rosak kerana kekurangan kalsium

Pernahkah anda melihat siput jatuh ke bawah? Tidak ada yang mengerikan akan berlaku dengan sinki biasa, tetapi jika kekuatannya tidak mencukupi, penyok dan kerepek akan terbentuk, yang akan mencacatkan permukaan "rumah". Sekiranya keadaan tidak berubah, siput itu akan ditakdirkan.

PH optimum untuk semua gastropoda adalah 7-8.

Siput tropis juga tidak bertolak ansur dengan penurunan suhu. Mereka akan bertahan dengan penurunan pendek hingga 18 darjah, tetapi tidak lebih. Selain itu, penglihatan semua pemilik kerang tidak berguna dan mereka tetap seperti tangki pada prinsip "Saya melihat sasaran - saya tidak melihat halangan." Kadang-kadang mereka boleh keluar dari akuarium, jatuh, merosakkan sink, atau kering sepenuhnya jika anda tidak mengembalikannya tepat pada waktunya. Kejadian seperti itu berlaku terutamanya pada waktu malam dan akuarium berpengalaman mengetahui dengan baik apa yang dimaksudkan dengan ciri "memukul" di lantai. Oleh itu, jangan sampai bahaya, tutup aqua dengan penutup.

Cara memberi makan siput akuarium

Hampir semua gastropod adalah herbivora, kecuali helena, yang memakan jenisnya sendiri. Selain itu, gastropod tidak menghina sisa makanan dari ikan lain, dan bahkan merosakkan. Detritus adalah bahan organik mati yang pasti akan muncul di bank anda. Dan bukan Tuhan itu, tetapi siput akuarium memakannya.

Makanan siput terbaik adalah mikroalga

Namun diet utamanya adalah mikroalga dan tanaman yang lebih tinggi. Dan di sini, bergantung pada nisbah komponen, siput akan tidur dengan tenang di alga, atau akan menjadi perantara jahat dari semua yang ada waktunya untuk dijangkau, bahkan ikan goreng mungkin dalam bahaya.

Sekiranya anda memperhatikan lelucon seperti itu, maka pelbagaikan makanan siput anda. Ini boleh menjadi daun selada segar, dari mana tidak ada yang tersisa pada waktu pagi. Mereka dengan senang hati menggerogoti potongan zucchini atau timun rebus, serta daun kubis muda.

Bagaimana siput akuarium membiak

Kedua-dua siput akuarium kecil dan besar boleh menjadi dioecious dan hermaphrodites. Dengan kes pertama, semuanya jelas. Biasanya siput diperoleh dengan segera dalam kumpulan, dan pembiakan lebih lanjut tidak menjadi masalah. Spesies kedua dapat dilahirkan semula sekiranya keseimbangan lantai di akuarium terganggu. Lebih-lebih lagi, siput boleh membawa telur secara berterusan, setelah disenyawakan.

Telur (telur) siput sangat kecil sehingga menyatu dengan latar belakang sekitarnya dan kadang-kadang tidak mudah untuk memerhatikan tentera yang hebat di masa depan. Gastropoda berlipat ganda, dan suatu hari anda akan mendapati moluska telah menjadi perlumbaan yang dominan di akuarium..

Kaviar siput di kaca akuarium

Melakukan siput boleh mengakibatkan akibat yang tidak diingini:

  • Pencemaran air. Cecair perlahan, walaupun mereka membersihkan balang, mencemarkannya sendiri. Urea mereka mempunyai kesan buruk kepada ikan dan juga mereka. Akibatnya, siput mati, dan dari ini semakin banyak masalah..
  • Situasi kecemasan. Ya, ini adalah siput yang boleh memusnahkan penapis mahal anda. Dalam mencari makanan, makanan boleh dibawa dengan mudah ke tempat yang salah. Mereka juga dapat melihat tanaman yang telah anda tanam dengan kasih sayang..
Metropolis siput

Jelas bahawa situasi kecemasan mesti ditangani. Bagaimana? Teruskan membaca.

Cara menghilangkan siput akuarium

Dalam dos kecil, siput akuarium comel dan manis, membantu membersihkan balang dan mengekalkan keseimbangan bio. Tetapi tidak ada yang dapat mengawal kadar kelahiran gastropod tanpa muslihat. Beberapa muslihat yang terbukti selama bertahun-tahun akan berjaya:

  • Tangkap musuh dengan tangan anda. Ini adalah kaedah paling mudah dan sesuai untuk spesies besar yang tidak membiak dengan cepat. Sebagai contoh, ia sama sekali tidak berguna terhadap gegelung...
  • Buat perangkap. Kaedah ini berfungsi dengan baik untuk gegelung. Anda hanya perlu melekatkan daun selada ke pancing dan menurunkannya ke akuarium pada waktu petang. Pada waktu malam, nyalakan lampu dan anda akan melihat bahawa siput di akuarium anda seperti bintang di galaksi. Lembaran perlu ditarik keluar dan dilakukan dengan tangkapan sesuka hati. Sudah tentu, anda tidak akan menyingkirkan semua gastropod, tetapi jika anda kerap mengulang operasi ini, maka dengan cara ini anda dapat mengatur bilangannya. Perangkap siput dapat dibuat dengan tangan dan dalam bentuk botol plastik, kaca, dll., Diisi dengan makanan siput.

Video: cara membuat perangkap siput

  • Mulakan semula akuarium. Perniagaan ini menyusahkan, tetapi kadang-kadang berguna. Ikan bergerak, tanah direbus, gelas dicuci, tanaman berubah (tetapi ini bukan jaminan, seperti yang anda ingat).
  • Nahimichit. Hampir semua jenis siput mati apabila sediaan yang mengandungi tembaga ditambahkan ke dalam air. Tetapi ini adalah langkah yang sangat berisiko, kerana bukan hanya penduduk lain yang mati, anda juga tidak dapat melepaskan semua cengkerang dengan kandungan yang membusuk sepenuhnya..
  • Lancarkan kanibal. Saya tidak bergurau. Terdapat satu spesies - helena - yang memakan kerabatnya. Dan ini adalah jalan keluar yang sebenar, kerana pada tahap pembiakan yang rendah, helena tanpa lelah menghisap mangsa dari cangkang dengan probosisnya. Satu-satunya perkara ialah Helens tidak boleh sarapan dengan siput yang lebih besar daripada mereka sendiri, tetapi anda sendiri boleh mendapatkannya dari aqua. Dengan kekurangan mangsa semula jadi, helena dengan mudah beralih ke jenis makanan lain: mereka memakan ikan mati dan makanan ikan. Anda juga boleh dengan sengaja melempar gegelung - Helens hanya akan mengucapkan terima kasih. Terdapat juga ikan akuarium yang memakan siput. Ini adalah pertempuran, tetradon, makropod dan cichlid. Tetapi siput boleh membahayakan axolotls.
Perangkap siput DIY keserasian siput

Semasa melancarkan siput ke dalam akuarium, pastikan ia tidak jatuh dengan penutup, jika tidak, mereka tidak akan dapat mengambil kedudukan yang betul dan hanya akan mati kelaparan.

Varieti siput akuarium

Terdapat pelbagai jenis siput, dan anda selalu boleh memilih satu, atau bahkan beberapa, hanya untuk akuarium anda..

Video Mitos Siput

Ampullia akuarium siput. Spesies yang agak besar berasal dari Amerika Selatan. Mereka cukup termofilik dan sensitif terhadap kandungan oksigen di dalam air. Apabila ada sedikit, mereka naik ke permukaan. Individu dioecious, dan telur diletakkan di atas air. Agar siput berkembang biak, permukaan air tidak boleh mencapai tepi 15 cm. Siput akuarium kuning hidup hingga tiga tahun.

Gegelung siput akuarium. Ini adalah gastropod yang paling mudah dan terkenal. Kekili dapat dibezakan oleh cangkangnya, yang dipintal dalam satah menegak. Kerang mempunyai warna dari coklat hingga coklat kemerahan. Mereka membiak secara aktif, yang menyebabkan penduduk berlebihan. Walau bagaimanapun, ternakan diatur dengan sempurna dengan bantuan Helen..

Siput akuarium Fiza. Kerang gelap dengan cangkang nipis berasal dari Amerika. Fizik, seperti gegelung, membiak dengan cepat. Namun, tidak seperti yang terakhir, mereka juga memusnahkan tanaman. Tetapi di sini kawan lama Helena akan membantu.

Siput akuarium marize. Cangkangnya serupa dengan gegelung, tetapi terdapat jalur gelap sepanjang keseluruhannya. Siput cukup besar dan rakus. Dalam kes ini, tanaman berisiko. Gastrofoid harus diberi makan secara berkala. Siput akuarium berjalur, seks berpisah, suka air suam dan kerap menembak.

Siput akuarium Melania. Ini sudah menjadi tetamu Afrika-Asia, tinggal di tanah dan mengganggu. Sebenarnya, ini adalah spesies yang sangat berguna, kerana pencucian tanah (pasir, tanah liat) mempunyai kesan yang baik terhadap kehidupan tanaman. Selain itu, melania tidak menyentuh flora atau fauna. Dan mereka tidak akan memerlukan syarat khas penahanan daripada anda. Dengan kekurangan oksigen, gastropod hanya akan merangkak ke darat. Penduduk juga diatur oleh penyelamat Helena.

Siput akuarium Helena. Dan inilah penyelamat Asia kita.. Ini adalah siput kecil, dan ketika merangkak di atas gelas, anda dapat melihat sesuatu seperti proboscis, yang menonjol di depannya dan membalikkannya ke arah yang berbeza. Mangsa dihisap oleh selang ini. Siput dioecious, hidup hingga 2 tahun. Helens memerlukan tanah berpasir untuk digali selepas makanan ringan..

Hercules siput akuarium (aka brotia, aka pagoda). Pemandangan yang sangat indah yang berasal dari Myanmar. Duri di cangkang memberikan siput menyerupai pagoda, dan untuk ukurannya yang luar biasa disebut hercules. Damai, subur, keuskupan. Mereka suka kehangatan dan aliran, tetapi mereka tidak akan makan. Makanan utama mereka adalah mikroalga. Broty perlu diberi makan, dan kemudian mereka tidak akan menyentuh tanaman yang lebih tinggi.

Neretina. Hanya siput cantik yang datang kepada kami dari kawasan tropika. Penampilan yang cantik lebih daripada diganti oleh "kekurangan":

  • Penyayang panas
  • Membiakkan hanya dalam air garam
  • Mereka suka air tawar

Dengan kata lain, anda tidak boleh memasukkannya ke dalam akuarium sederhana. Neretin mempunyai banyak subspesies dan semuanya mempunyai warna terang. Siput akuarium merah sangat digemari oleh kami..

Duri siput akuarium syaitan. Penampilan yang agak baru di negara kita. Ia memiliki cengkerang gelap yang indah hingga 9 cm dan hanya menghasilkan air laut, kerana ia berasal dari Filipina. Secara semula jadi termofilik. Mereka mengatakan bahawa namanya berasal dari kenyataan bahawa setelah kematian itu memancarkan aroma yang benar-benar jahat..

Helmet siput akuarium (topi keras). Nama lain ialah neretina hitam. Dia mempunyai semua tabiat dan syarat penahanan spesies ini.

Siput

Siput - mana-mana moluska dari kelas gastropod, mempunyai cangkang luaran.

Gastropod dengan cangkang dasar atau hilang sepenuhnya disebut siput. Oleh kerana kebanyakan gastropod mempunyai cengkerang, semua anggota kelas sering dipanggil siput..

Di badan siput, kepala, kaki dan kantung dalaman diasingkan, dari mana lipatan mantel berlepas.

Siput bergerak di permukaan bawah kaki (telapak kaki), mendorong panjang gelombang pengecutan otot sepanjang panjangnya. Di samping itu, epitelium kaki memisahkan sejumlah besar lendir, yang memudahkan meluncur lebih baik di permukaan substrat. Siput kecil dapat bergerak kerana pemukul silia.

Kantung dalaman ditutup dalam cangkang kapur yang dirembeskan oleh mantel, dipintal menjadi spiral atau berbentuk seperti topi.

Siput hidup dalam kumpulan kecil. Pada waktu malam, ketika menjadi sejuk, mereka merangkak keluar untuk memberi makan. Hampir semuanya memakan: daun, cacing, larva kecil penduduk hutan yang lain. Dan mereka mencari makanan dengan sentuhan, dengan tanduk tentakel. Siput tidak dapat dilihat dengan baik, mata kecilnya hanya dapat membezakan siang dan malam. Tetapi deria penciuman mereka sangat baik. Contohnya, siput - siput tanpa cengkerang - menghidu makanan, sejauh dua meter daripadanya.

Di antara siput itu benar-benar ada serpihan, berukuran 2-3 milimeter, dan ada raksasa: rumah mereka berukuran tiga kotak korek api, yang saling bertumpuk di antara satu sama lain. Merekalah yang paling menyusahkan orang..

Pada malam musim bunga yang hangat, siput mencari jenis mereka sendiri untuk mengawan. Setelah saling bertemu, bakal ibu bapa merancang perkahwinan. Mereka melingkar, saling menyentuh dengan tentakel. Kadang-kadang memerlukan beberapa jam. Setelah selesai berpacaran, siput memeluk erat satu sama lain dan mengelilingi diri mereka dengan lendir agar tidak terkena semasa mengawan. Pada masa ini, sudah ada 10-12 embrio di setiap siput. Anehnya, kebanyakan siput tidak mempunyai jantan atau betina. Setiap daripada mereka, semasa mengawan, adalah bapa masa depan dan bakal ibu. Setelah siput dilekatkan dengan ketat, masing-masing memasukkan proses putih nipis ke yang lain. Sperma menembusinya. Sperma, seperti embrio, boleh berada di setiap siput kawin.

Satu atau dua minggu selepas mengawan, siput menggali lubang cetek - tiga sentimeter - dan bertelur di dalamnya. Kemudian mereka menutup batu dengan tanah.

Dengan berjuta-juta mereka menyerang hijau. Dan kadang-kadang siput menjadi bencana yang nyata bagi orang. Contohnya, siput anggur boleh memusnahkan kebun anggur yang besar dalam beberapa hari - terdapat banyak daripadanya. Di Hawaii, lebih dari tiga kilogram glutton kecil pernah dikeluarkan dari satu meter persegi kebun.

Hanya dua ratus tahun yang lalu, siput perosak besar hanya tinggal di Afrika. Dan sekarang mereka memusnahkan kehijauan di separuh dunia. Siput "datang" oleh penumpang "percuma" yang menaiki kapal ke negara lain dan tanpa malu-malu merompaknya.

Orang Yunani tahu bahawa siput boleh dimakan, enak dan berkhasiat sejak zaman kuno. Mereka menghiasi meja percutian mereka dengan mereka. Orang Rom kuno menyimpan siput di kebun siput khas dan memberi makan siput yang diambil dari alam dengan ramuan aromatik, terutama thyme, yang memberikan aroma dan rasa istimewa pada daging siput. Siput, yang digemukkan sebelum disembelih dengan tepung dan anggur, disajikan di meja kekaisaran untuk mengembangkan pelbagai hidangan daging. Yang tidak kalah pentingnya, dimainkan oleh fakta bahawa selain rasanya yang enak, daging siput Grape juga merupakan afrodisiak yang agak kuat..

Ciri-ciri berguna siput

Siput disediakan dengan cara yang sangat luar biasa. Mereka dituai di kebun anggur, mereka dibersihkan (kelaparan), dibasuh dengan ringan di dalam air dan dipindahkan ke bekas berisi garam kasar, di mana mereka dibiarkan selama dua jam untuk melepaskan lendir. Setelah itu, siput direbus ringan, dan kemudian direbus dalam anggur anggur selama kira-kira satu jam dengan minyak, bawang, tomato dan rempah, sebagai pilihan. Semasa proses memasak, daging siput menyerap semua aroma rempah. Kandungan vitamin B6 yang tinggi menyumbang kepada penyerapan daging protein mereka dengan mudah.

Daging siput anggur mengandungi 70% protein dan 30% asid amino.

Lendir siput mengandungi sejumlah besar bahan aktif secara biologi. Antaranya ialah asam amino, vitamin, allantoin, elastin, kolagen, antibiotik semula jadi dalam bentuk semula jadi, yang digunakan oleh siput untuk memperbaiki badannya yang rosak, serta rumah batu kapurnya.

Di Sepanyol, Perancis dan Itali, siput anggur dimakan, dan dipercayai bahawa rasanya lebih tinggi daripada siput yang boleh dimakan. Siput besar biasanya disajikan di cengkerang sendiri, dibumbui dengan mentega, bawang putih, bawang dan pasli.

Sos atau rebusan paling kerap disediakan dari yang kecil, ditambah dengan sup, ini sudah menjadi seni masakan orang Perancis.

Daging siput mengandungi sejumlah besar protein berharga, hampir satu setengah kali lebih tinggi daripada kandungannya dalam telur ayam. Kandungannya rendah lemak, sangat berkhasiat. Ia juga mengandungi kompleks asid amino penting, yang memberikannya hak untuk berjaya digunakan sebagai produk diet..

Sejak zaman kuno, siput telah dikreditkan dengan kemampuan untuk menyembuhkan pelbagai penyakit. Bukan tanpa alasan bahawa siput dianggap sebagai simbol kekekalan di Babel dan Mesir. Untuk beberapa waktu, lendir siput, sebagai ubat, telah dilupakan. Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, para saintis memberikan banyak perhatian terhadap kajian lendir siput..

Kekayaan lendir siput untuk merekatkan sel-sel bakteria telah ditemukan dalam pengobatan penyakit sistem pernafasan, seperti bronkitis, batuk rejan dan silikosis. Pada masa lalu, penyembuh tradisional meletakkan siput pada sepotong gula dan, setelah ditutup dengan lendir, memberikan batuk rejan yang sakit.

Dengan menggunakan lendirnya sendiri, siput dapat membina kembali cengkerang sepenuhnya. Berkat sifat pertumbuhan semula yang kuat, lendir siput telah banyak digunakan dalam bidang kosmetologi. Lendir siput kebun biasa termasuk dalam banyak kosmetik moden, kerana mempunyai sifat antioksidan dan antibakteria yang kuat. Di samping itu, lendir siput mempunyai sifat unik untuk membuat filem pelindung yang tidak membenarkan kelembapan masuk, tetapi pada masa yang sama dengan sempurna membenarkan udara melaluinya..

Lendir siput juga mempunyai kesan regeneratif yang kuat. Buat pertama kalinya, ini diperhatikan di kilang-kilang moluska. Pekerja yang terlibat dalam pembiakannya, kulit tangan menyerupai kulit bayi. Lebih-lebih lagi, lecet dan calar pada tangan penternak sembuh lebih cepat daripada mereka yang tidak bersentuhan dengan moluska. Sifat pertumbuhan semula lendir siput disebabkan oleh kandungan allantoin, asid glikolik, kolagen dan elastin di dalamnya. Balsem dan krim berdasarkan lendir siput berkesan melawan stretch mark, parut dan jerawat.

Lendir siput kebun tidak menghasilkan reaksi alergi. Ia berkesan dalam merawat ketuat, luka bakar dan bintik-bintik usia.

Sifat berbahaya siput

Siput, apabila disiapkan dengan betul, tidak mempunyai kontraindikasi, kecuali, tentu saja, intoleransi individu diambil kira. Sekiranya ia dijumpai, maka lebih baik mengecualikan produk ini dari diet anda..

Video akan memperkenalkan anda kepada resipi klasik untuk membuat siput anggur.

Bolehkah siput bertahan tanpa cengkerang?

Pada masa ini, anda tidak akan mengejutkan sesiapa yang mempunyai siput sebagai haiwan kesayangan. Walau bagaimanapun, ini masih eksotik, yang memerlukan pengetahuan dan kemahiran khas..

Apa yang perlu dilakukan dengan siput tanpa cengkerang? Anda tidak akan pergi ke klinik veterinar dengan masalah seperti ini - kebanyakan doktor hanya akan menasihati anda untuk membeli individu baru dan tidak menyeksa diri sendiri. Tetapi bagi mereka yang menjaga siput setiap hari, pilihan ini sama sekali tidak boleh diterima! Oleh itu, lebih baik mengetahui terlebih dahulu cara merawat cengkerang..

Nilai cengkerang siput

Sebarang retakan, celah atau serpihan tidak boleh diabaikan Pembaikan kosmetik tidak akan mencukupi di sini. Adalah perlu untuk mengetahui alasan perubahan tersebut dan, jika memungkinkan, menghapuskannya, kerana ketika ditanya apakah siput dapat bertahan tanpa cangkang, jawabannya tidak tegas: tidak.

Amat mengerikan apabila rumah anda tiba-tiba runtuh seperti ini...

Moluska tidak boleh wujud tanpa cangkang. Walaupun membiarkannya dalam waktu yang singkat adalah tekanan besar bagi gastropod. Siput air akan dimakan di sana, dan siput darat akan mati akibat dehidrasi. Haiwan peliharaan tidak akan dapat bergerak, kerana akan kehilangan keupayaan untuk memegang badannya.

Dalam proses pematangan, cengkerang tumbuh, menjadi lebih kuat dan lebih kuat. Ia mengandungi batu kapur, yang mana siput menyerap melalui kelenjar dari cecair dan menyimpannya dalam zarah mikro.

Carapace adalah pertahanan semula jadi terhadap kerosakan mekanikal dan serangan pemangsa. Ia juga menyokong badan moluska yang tidak stabil dan menghalangnya kering. Sebilangan besar spesies mempunyai cangkang berbentuk spiral.

Punca dan rawatan siput jatuh dari cengkerang

Di persekitaran semula jadi, siput tanpa cengkerang sudah ditakdirkan, tetapi ada baiknya menyelamatkannya di rumah - walaupun ia tidak akan bertahan lama. Sekiranya sekeping kecil pecah, maka dengan baik, siput akan baik-baik saja..

Sebab-sebab kehilangan moluska dari cengkerang:

  • pelanggaran syarat penahanan;
  • kelainan genetik;
  • tekanan;
  • radang dingin;
  • jangkitan;
  • pencemaran bakteria.

Sekiranya siput jatuh dari cangkangnya, maka anda perlu menanamnya dengan hati-hati di akuarium yang berasingan sehingga kerabatnya tidak boleh membahayakannya. Dengan tangan yang bersih, cubalah mengembalikannya ke rumah, jika anda berjaya melakukannya sekurang-kurangnya beberapa milimeter, ini sudah bagus, maka moluska akan dapat menarik diri.

Setelah mandi, moluska harus diletakkan di bilik utiliti dengan dinding rendah, dan bukannya pengisi, letakkan tuala lembap di bahagian bawah. Sekiranya anda bernasib baik, maka dengan berhati-hati, moluska dapat diselamatkan.

Anda dapat mengelakkan haiwan peliharaan jatuh dari cengkerang dengan tidak merebak binatang peliharaan di cangkang - ini boleh menjejaskan integriti otot yang menghubungkan badan ke cangkang. Di samping itu, anda perlu menjaga keadaan normal di akuarium: kelembapan dan suhu - serta menyediakan akses ke air sehingga moluska dapat minum dan berenang..

Adakah siput akan bertahan tanpa cengkerang?

Faktanya adalah bahawa cangkang di mana siput bersembunyi dari musuh bukan hanya rumah perlindungan yang dibina oleh siput, tetapi itu adalah bahagian dari siput itu sendiri. Mereka yang berpeluang melihat kelahiran siput melihat bahawa siput kecil dilahirkan dengan cengkerang..

Dalam proses hidup, siput mengekstrak unsur kimia yang diperlukan dari air, yang membantu, ketika badan siput lembut tumbuh, untuk meningkatkan ukuran cengkerang. Oleh itu, orang yang menyimpan eksotik dalam bentuk siput anggur di rumah mereka tidak boleh melupakan keperluan untuk menyediakan siput dengan takungan miniatur..

Sekiranya siput jatuh dari cangkang, maka keadaan darurat telah terjadi: sama ada ia menerima tekanan, atau membeku, atau virus patogen memasuki cangkang. Kemungkinan besar, siput seperti itu akan mati. Tetapi, jika anda cuba memasukkan badan siput ke dalam cangkangnya, yang tidak begitu mudah, dan kemudian memandikannya dalam air rebus hangat, di mana setengah tablet mitronidazole dilarutkan, maka ada kemungkinan mikroba akan mati, dan siput akan bergabung kembali ke cangkangnya. tanpanya dia tidak boleh hidup.

Achatina tanpa cengkerang

Bolehkah siput hidup tanpa cengkerang?

Hari ini sudah menjadi kebiasaan untuk menjaga haiwan peliharaan eksotik di rumah, walaupun banyak pencinta hidupan liar tidak mempunyai pengetahuan yang cukup dalam banyak masalah. Bagi mereka yang mempunyai moluska di terarium rumah mereka, akan berguna untuk mengetahui apakah siput dapat hidup tanpa cangkang. Pengetahuan ini akan diperlukan jika sarang lebah itu jatuh dari "rumahnya" secara tidak sengaja, atau seseorang secara tidak sengaja menghancurkannya.

Menangani masalah seperti itu kepada doktor haiwan tidak mungkin memberikan hasil. Biasanya doktor menasihatkan membeli haiwan kesayangan baru agar tidak terlalu menyusahkan. Oleh itu, anda perlu membuat keputusan secara bebas mengenai cara menyelamatkan siput tanpa cengkerang. Mari kita bincangkan perkara ini.

Struktur badan siput

Moluska membina cengkerang sendiri. Baginya, ia adalah organ integral yang melekat pada badan dengan bantuan kumpulan otot tertentu. Begitu juga siput boleh hidup tanpa cengkerang?

Seperti yang anda ketahui, keadaan siput dan cangkangnya sangat berkait rapat. Sekiranya "rumah" moluska mulai retak dan terkelupas, itu bermaksud penghuninya mengalami masalah kesihatan. Dalam kes ini, "pembaikan kosmetik" cengkerang tidak mencukupi. Rawatan siput yang kompleks akan diperlukan.

Moluska gastropod tidak boleh meninggalkan cengkerang dengan sendirinya, kerana melekat pada tubuhnya. Ketika tumbuh, cangkang juga bertambah besar, dengan pertumbuhan setiap lapisan baru menjadi lebih tahan lama.

Sebahagian dari cengkerang siput terdiri dari jenis batu berkapur tertentu. Molusknya diekstrak dari air menggunakan kelenjar khas. Batu kapur disimpan di badannya dalam bentuk zarah mikroskopik. Zarah-zarah ini terkumpul secara bulat di bahagian atas moluska, mewujudkan lapisan demi lapisan kulit keras..

Itulah sebabnya setiap siput domestik mesti mempunyai akses berterusan ke air dan peningkatan tahap kelembapan di terarium. Tanpa ini, dia tidak akan dapat memperoleh bahan-bahan yang diperlukan, komponen untuk "membina rumah", yang akan menyebabkan penyakitnya dan kematian awal.

Mereka yang telah melihat kelahiran moluska tahu bahawa siput dilahirkan dengan cengkerang, walaupun mereka terlalu rapuh. Dalam proses pertumbuhannya, cangkang berwarna dengan warna tertentu. Pigmen pewarna dihasilkan oleh kelenjar karapas khas.

Sebilangan besar gastropod mempunyai karapas yang berpusing..

Fungsi sinki

Adakah siput akan bertahan tanpa cengkerang? Seperti yang anda ketahui, ia bukan hanya pertahanan terhadap pengaruh luaran dan pemangsa. Dengan kehilangan bahagian penting badan, moluska tidak akan dapat bergerak. Dia tidak akan dapat menahan berat bahagian badan yang berada di dalam cangkerang. Dalam kes ini, siput akan mengalami dehidrasi, yang akan menyebabkan kematian awal. Tetapi jika hanya sebahagian cangkang yang musnah, moluska mempunyai setiap peluang untuk bertahan hidup. Semuanya akan bergantung pada betapa seriusnya kerosakan tersebut.

Kehilangan cengkerang sepenuhnya mungkin mengakibatkan kematian. Sekiranya kita bercakap mengenai perwakilan moluska akuatik, mereka akan dimakan di sana, dan yang darat akan mati akibat dehidrasi lebih cepat daripada yang dimakan..

Oleh itu, persoalan apakah siput dapat hidup tanpa cangkang memiliki jawaban yang jelas: tidak, tidak, bahkan di terarium rumah. Sudah tentu mungkin untuk menyelamatkannya, tetapi anda tidak boleh bergantung pada umur panjang haiwan kesayangan anda.

Siput jatuh dari cengkerang

Telah dikatakan bahawa cangkang moluska adalah bahagian tubuhnya. Sekiranya terdapat masalah dengan cengkerang, ini pasti akan mempengaruhi keadaan umum moluska..

Keadaan yang paling serius adalah kehilangan keseluruhan atau sebahagian cengkerang oleh haiwan kesayangan. Semua pemilik gastropod domestik takut akan hal ini, kerana moluska tanpa cangkang benar-benar pemandangan yang mengerikan.

Terdapat pelbagai alasan untuk siput meninggalkan cengkerang. Ia:

  • keadaan tertekan kerana keadaan penahanan yang tidak betul,
  • gangguan perkembangan genetik,
  • hipotermia berpanjangan (radang dingin),
  • penyakit berjangkit, dll..

Rawatan

Siput Achatina raksasa tanpa cangkang, seperti moluska darat, tidak dapat hidup lama, walaupun ukurannya sangat mengagumkan. Sekiranya keadaan seperti itu berlaku, sangat sukar untuk memperbaikinya. Tetapi anda tidak harus segera menyerah. Sekiranya ada satu peluang keselamatan, mereka pasti harus diambil.

Sekiranya didapati bahawa siput telah "kehilangan rumah" sepenuhnya atau sebahagian, anda perlu:

  1. Letakkan dengan berhati-hati di dalam bekas yang berasingan. Di sana dia tidak akan menderita lebih dari tindakan saudara-mara..
  2. Kemudian anda harus mencuci tangan anda dengan teliti dan cuba mengembalikan moluska ke cangkangnya dengan gerakan yang berhati-hati..
  3. Sekiranya haiwan peliharaan "pulang" sekurang-kurangnya dua milimeter, ia akan menjadi baik. Selanjutnya, siput secara bebas dapat menarik dirinya ke dalam cangkang.

Untuk membasmi kuman moluska, dimasukkan ke dalam larutan mitronidazole (setengah tablet per 125 ml air, yang sudah direbus dan disejukkan ke keadaan suam). Dalam kes ini, berhati-hati bahawa gastropod tidak lemas semasa proses mandi. Selepas itu, dia ditanam di dalam bekas rendah, di bahagian bawahnya adalah tuala lembap. Ulitaria semacam itu mesti mempunyai suhu dan kelembapan yang diperlukan untuk moluska, tanpanya tubuhnya akan cepat kering.

Setelah semua ini selesai, yang tinggal hanyalah menunggu dan berharap agar siput dapat mengatasi masalah ini dan mulai pulih. Sekiranya ini berlaku, di masa depan tidak mungkin memungutnya dengan tempurung dan, lebih-lebih lagi, angkat dengan cengkerang. Otot yang menghubungkan cengkerang ke badan siput mungkin tidak dapat menahan beban.

Penting untuk menjaga keadaan normal di ulitaria setelah moluska pulih agar keadaan tidak berulang. Anda harus memastikan bahawa haiwan kesayangan anda mempunyai akses tetap ke bekas air dan memberinya makanan yang dikalsifikasi.

Kehilangan rumah kerang adalah kecederaan serius yang boleh berlaku kerana banyak sebab. Sekiranya ini berlaku, anda tidak boleh menyerah: jika anda tahu cara menyelamatkan siput tanpa cengkerang, sangat mungkin untuk memberikannya kehidupan baru. Sekarang anda pasti tahu jawapan kepada persoalan apakah siput dapat hidup tanpa cengkerang. Adakah anda pernah mengalami situasi yang dijelaskan dalam artikel, berkongsi komen?

Bolehkah siput hidup tanpa cengkerang?

Siput adalah haiwan peliharaan yang tidak biasa

Hari ini, banyak pencinta haiwan mempunyai siput raksasa di rumah mereka - Achatina, anggur... Bagi garis lintang kita, ini adalah haiwan peliharaan yang benar-benar eksotik, oleh itu, tidak banyak maklumat mengenai pemeliharaannya yang betul, mengenai merawat siput. Dan jika anda pergi ke klinik veterinar dengan masalah (cangkang moluska retak atau siput tidak makan dengan baik), kemungkinan besar anda akan ditertawakan. Beli diri anda yang lain dan jangan menipu kepala anda. Walau bagaimanapun, apabila anda merawat siput setiap hari - pemikiran bahawa sesuatu yang mengerikan boleh terjadi tidaklah menyenangkan. Oleh itu, kami memutuskan dalam penerbitan kami hari ini untuk memperhatikan siput dan cengkerang, cengkerang mereka. Bagaimanapun, tanpanya siput tidak dapat hidup...

Makna cengkerang untuk siput

Struktur badan siput

Seperti jenis moluska lain, siput membina cengkerang sendiri. Lebih-lebih lagi, bagi mereka cangkang itu adalah bahagian kerangka, bagian dari siput itu sendiri, yang melekat pada tubuhnya dengan bantuan otot khas. Keadaan cengkerang dan keadaan siput adalah, anda dapat meneka, saling berkaitan. Sekiranya Achatina mempunyai masalah dengan wastafel - ia retak, terkelupas, atau mula mengelupas - bukan hanya rumahnya yang memerlukan pembaikan kosmetik, sebenarnya itu adalah masalah kesihatan siput anda. Lebih lanjut mengenai penyakit siput.

Sebagai peraturan, siput tidak dapat meninggalkan cangkangnya, karena mereka tidak boleh ada tanpanya Ketika moluska tumbuh, kulit siput juga tumbuh, ia menjadi kuat dan kuat. Ngomong-ngomong, tempurung siput mengandungi sejenis batu kapur tertentu. Dari mana siput itu diperoleh? Dia mengasimilasikannya dengan bantuan kelenjar khas dari air, dan menyimpannya dalam zarah mikroskopik secara bulat dan ke atas. Itulah sebabnya, sangat penting bahawa di rumah siput - di ulitaria, ada tahap kelembapan yang sesuai, siput berenang dan memiliki akses ke air. Tanpa dia, dia tidak boleh tumbuh dan akan mati.

By the way, mereka yang cukup bernasib baik untuk menyaksikan kelahiran siput kecil (baca lebih lanjut mengenai pembiakan siput di sini) akan mengesahkan bahawa siput dilahirkan bersama-sama dengan cengkerang. Dan, terima kasih kepada kelenjar karapas, yang mengandungi pewarna, karapasnya menjadi berwarna ketika tumbuh, garis-garis atau bintik-bintik muncul di atasnya.

Di kebanyakan siput, cangkang memiliki struktur lingkaran, sementara, menurut para pakar, jika cengkerang siput dipintal dalam lingkaran kiri, ia memiliki peluang hidup yang lebih baik di alam liar, dan ini meningkatkan peluangnya untuk hidup panjang dan bahagia, tentu saja, dengan syarat bahawa dia terserempak dengan pemandu siput yang baik dan berpengalaman, dan seorang ulitarian yang selesa.
kembali ke kandungan ↑

Siput jatuh dari cengkerang

Seperti yang kami tulis di atas, cangkang itu adalah bagian dari siput, dan masalah dengannya pasti mempengaruhi kesihatan dan keadaan haiwan kesayangan anda yang tidak biasa. Dan sekarang kita akan mempertimbangkan yang paling serius..
kembali ke kandungan ↑

Penyebab siput jatuh dari cengkerang

Kehilangan siput yang lengkap atau sebahagian dari cengkerang adalah mimpi buruk sebenar bagi pemilik kerang. Sangat menakutkan apabila mendapati siput anda meninggalkan cengkerang pada suatu hari. Ini boleh berlaku kerana ketidakpatuhan keadaan yang betul untuk menjaga haiwan peliharaan (tentang menjaga Achatina di rumah), disebabkan tekanan yang diterima oleh siput, kerana kecenderungan genetik terhadap anomali seperti itu, akibat radang dingin dan pendedahan yang berpanjangan pada suhu rendah, dan akibat bakteria atau jangkitan.
kembali ke kandungan ↑

Rawatan kehilangan siput dari cengkerang

Ia kelihatan seperti kehilangan siput dari cengkerang

Malangnya, pelanggaran seperti itu sangat serius, sehingga boleh diabaikan, dan tidak mudah untuk memperbaikinya. Namun, anda tidak harus menyerah terlebih dahulu dan mengucapkan selamat tinggal kepada siput anda. Anda harus memperjuangkannya - siapa tahu, anda mungkin berjaya. Perkara utama adalah mengikut arahan kami.

Oleh itu, jika siput anda keluar dari rumahnya sebahagian atau keseluruhannya, pindahkan dengan berhati-hati ke ulitarium yang berasingan. Kini kerabatnya boleh mencederakannya dengan mudah, tetapi dia tidak akan dapat menyembunyikannya dari cangkangnya. Dengan tangan yang bersih, cubalah memasukkan siput ke dalam cangkangnya dengan lembut - memandangkan struktur lingkaran cengkerang, ini tidak begitu mudah dilakukan, tetapi anda boleh mencubanya. Setelah anda berjaya sekurang-kurangnya memasukkan siput ke dalam tempurung (setiap milimeter adalah penting - mungkin usaha anda akan mendorong siput itu dan kemudian akan menarik siput itu sendiri), cairkan ½ tablet mitronidazole (125 miligram) dalam segelas air rebus dan perlahan-lahan mandi siput dalam larutan ini, pastikan kerang tidak tersedak.

Selepas prosedur air yang menyelamatkan nyawa - ia harus membunuh bakteria dan jangkitan di permukaan badan siput, meletakkan haiwan peliharaan yang sakit di ulitarium dengan dinding rendah, tetapi bukannya tanah biasa sebagai pengisi, letakkan tuala atau kain bersih yang lembap (bebas serat). Seterusnya, anda perlu memberikan petunjuk suhu yang diperlukan dan tahap kelembapan optimum di ulitarium mini - yang terakhir sangat penting, kerana pengeringan badan siput akan menyebabkan kematiannya. Sekarang anda hanya perlu berharap siput anda dapat mengatasi dan menjadi lebih baik..

Dalam sejarah menjaga Achatina dan siput anggur di rumah, ada kes yang berakhir dengan gembira, ketika siput berjaya pulih walaupun setelah diagnosis yang sangat mematikan seperti siput yang jatuh..

Sekiranya haiwan kesayangan anda bernasib baik, cubalah untuk tidak membawanya ke cengkerang di masa depan, dan lebih-lebih lagi jangan mengangkat siput dengan cengkerang, agar tidak melanggar integriti otot yang menghubungkan badan siput dengan cengkerang.

Video mengenai siput di persekitaran rumah

Hari ini kita telah mempertimbangkan topik yang sangat serius bagi penternak siput - kemungkinan nyawa siput tanpa cengkerang, dan ambulans untuk siput yang kehilangan sebagian atau seluruh cangkangnya. Kami berharap perkara ini tidak berlaku pada haiwan kesayangan anda, tetapi sekiranya keadaan itu berlaku, anda tidak akan keliru dan anda akan tahu bagaimana menolong siput anda.

Sangat menarik bagi kami untuk mengetahui kisah anda tentang merawat dan menyelamatkan siput anda, dan, tentu saja, jangan lupa memuat naik foto haiwan kesayangan anda di halaman kumpulan Vkontakte kami..

Kami menunggu maklum balas dan komen anda, sertai kumpulan VKontakte kami!

Haiwan peliharaan anda adalah siput

Di antara semua kepelbagaian ini, gastropoda darat telah menggantikannya. Selain siput Afrika raksasa yang kini terkenal, Achatina, terarium sering mengandungi limikolaria miniatur, karacolus, dan siput anggur..

Alexandra LUPANOVA, pakar jabatan pendidikan Zoo Leningrad (St. Petersburg), menceritakan tentang kehidupan moluska di rumah.

Siput darat dijumpai di mana-mana sahaja, kecuali kawasan Eurasia dan Amerika Utara yang sangat keras, dan juga Antartika. Walau bagaimanapun, kebanyakan spesies tersebut disebarkan di negara-negara dengan iklim tropika. Di lorong tengah, siput aktif hanya pada musim panas, pada musim sejuk mereka berhibernasi. Walaupun haiwan ini termofilik, mereka lebih suka berada di tempat teduh, di antara daun tumbuhan atau lumut. Mereka berusaha untuk menghindari cahaya matahari langsung, kerana pendedahan sinar matahari yang berpanjangan menyebabkan dehidrasi yang teruk. Sepanjang masa yang tidak sibuk mencari makanan, siput menghabiskan terkubur di tanah. Di tempat yang sama, di bawah tanah, mereka bertelur.

Siput adalah makhluk yang luar biasa. Tubuh mereka, tertutup cangkang, terdiri dari kepala dan kaki. Kaki adalah otot yang kuat yang memberikan luncuran. Di kepala terdapat deria - tanduk dan mulut.

Tidak ada haiwan peliharaan lain yang mampu melakukan perubahan seperti siput darat. Lipatan badan lembut yang lembut pertama kali muncul dari cengkerang, yang dilicinkan dan seolah-olah diisi dengan udara. Segera kepala berkerut mulai muncul, siput merebahkan kakinya, melekat ke permukaan dan mulai memeriksanya. Pada masa ini, tanduk ditarik keluar dari kepala, seperti antena gelongsor. Di kebanyakan siput, kepala dilengkapi dengan dua pasang tanduk: yang atas, panjang dan bergerak, mempunyai mata, yang lebih rendah melakukan fungsi organ taktil dan membantu siput menentukan tekstur dan bentuk objek di sekitarnya.

Siput darat bernafas dengan bantuan paru-paru, yang membuka ke persekitaran luaran dengan bukaan khas - spiral. Sekiranya anda melihat dengan teliti, ia dapat dilihat di sebelah kanan siput di mulut cengkerang. Walaupun badan siput dilengkapi dengan kaki yang kuat, haiwan ini bergerak perlahan, jaraknya tidak lebih dari 6-10 sentimeter per minit. Ngomong-ngomong, siput merangkak di permukaan mendatar dan menegak.

Seperti haiwan lain, siput tidak hanya memerlukan perhatian dan perawatan, tetapi juga keadaan hidup yang selesa. Hari ini, kedai haiwan peliharaan menawarkan pelbagai terarium kaca dan plastik. Untuk siput, bekas isi rumah plastik dengan kunci penutup paling kerap dibeli. Walaupun mempunyai gaya hidup darat, siput darat menyukai kelembapan udara yang tinggi (70-90%) dan menggunakan sejumlah kecil oksigen. Itulah sebabnya bekas yang dibeli dari kedai haiwan peliharaan memerlukan sedikit pemodenan: dua atau tiga lubang dengan diameter 5 mm per siput mesti dibuat di dinding untuk pengudaraan. Kerang ini pasti terasa.

Ukuran terarium itu penting. Walaupun siput adalah haiwan yang tidak aktif, ia tidak suka berkerumun. Untuk Achatina dewasa, diperlukan terarium mendatar dengan ketinggian 18-20 sentimeter dan isipadu sekurang-kurangnya 10 liter. Limikolaria dan karacolus kecil lebih suka menghabiskan masa di dinding terarium atau keretakan, jadi terarium menegak dengan isipadu 2 liter per penghuni cukup sesuai untuk mereka. Dipercayai bahawa lebih baik menyimpan siput besar satu per satu, dan siput pohon (limikolaria dan karakolus) - oleh "syarikat". Semasa membeli siput kecil, jangan terus masuk ke terarium yang luas, di mana sukar bagi mereka untuk mencari makanan. Dimensi bekas kerang bergantung pada ukuran tempurung. Dengan mengukur haiwan kesayangan anda dengan kaliper dan mengalikan nombor yang dihasilkan dengan 0.5, anda mendapat ukuran minimum isi bekas. Sebagai contoh, kerang yang panjangnya 2 sentimeter harus berada dalam bekas sekurang-kurangnya satu liter..

Di dalam bilik, terarium diletakkan di permukaan yang stabil, di mana tidak ada draf dan sinar matahari langsung, dan suhu tidak turun di bawah 20 ° С.

Bahagian bawah terarium ditutup dengan tanah. Tanah semula jadi yang diambil dari kebun atau hutan memerlukan penyepuhlindapan untuk menghilangkan parasit dan serangga kecil. Substrat kelapa dianggap sebagai tanah yang paling berjaya. Di kedai perkakasan zoologi dan bahkan, ia dijual dalam bentuk briket. Proses penyediaan tanah dari briket cukup mudah: dituangkan dengan jumlah air panas yang mencukupi, dan ia membengkak kerana menyerap kelembapan. Kelapa kukus harus disuntik selama beberapa hari, kemudian ditayangkan dan hanya kemudian digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan..

Di bahagian bawah terarium, substrat kelapa dituangkan setebal 7-10 sentimeter. Untuk mengekalkan tahap kelembapan, ia, serta dinding dan penutup terarium, disembur dengan air yang disaring sekali sehari. Lumut boleh diletakkan di atas substrat kelapa, ia mengekalkan kelembapan dengan baik, dan siput akan bersembunyi di dalamnya dari semasa ke semasa.

Sebagai tempat perlindungan siput tambahan, tempurung kelapa sangat sesuai. Anda tidak boleh meletakkan hiasan dan rumah seramik dan kaca di terarium. Sekiranya jatuh dari dinding atau penutup terarium, moluska dapat merosakkan cangkang, dan cangkang itu bukan hanya "rumah" siput, tetapi kerangka itu.

Cangkang siput yang berbentuk spiral sangat tahan lama. Sebagai tambahan kepada fungsi pelindung yang jelas, ia adalah sokongan untuk semua organ dalaman haiwan, yang terletak di sepanjang keriting. Cengkerang mula tumbuh di dalam telur dan tumbuh dengan siput. Bahagian cangkang itu, dari mana siput dilahirkan, kekal seumur hidupnya, membentuk puncak, atau puncak. Mengikut bentuk dan warna puncak, spesies siput Achatina raksasa dibezakan.

Siput darat adalah haiwan herbivor. Makanan mereka berdasarkan sayur-sayuran, buah-buahan, daun dan bunga tumbuhan liar, lumut dan lumut. Dari sayur-sayuran dan buah-buahan, disarankan memberi alpukat, semangka, terung, lada bel, pir, zucchini, selada, wortel, timun, pic, tomat, labu, kesemek, epal. Siput memakan daun pokok buah-buahan, dandelion, pisang, raspberry, semanggi dengan baik. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang dikupas dipotong menjadi kepingan, diletakkan di dalam mangkuk plastik dengan sisi rendah, dan ditaburkan dengan campuran kalsium dan bijirin. Campuran bijirin boleh merangkumi biji kacang polong, soba, jagung, gandum, gandum, beras, biji labu dan biji bunga matahari.

Untuk pertumbuhan dan perkembangan, siput juga memerlukan makanan yang berasal dari haiwan, misalnya, daphnia kering atau gammarus tanah, yang dapat ditaburkan pada makanan siput, dan untuk kekuatan tempurung khas, bahan tambahan mineral diperlukan, lebih disukai sepia, atau cangkang sotong (piring sepia harus selalu ada di terarium)... Selain sepia, siput dengan senang hati memakan campuran kulit telur, kapur yang dapat dimakan dan biji-bijian..

Semua produk mesti segar dan bersih. Anda tidak boleh menawarkan makanan siput dari meja anda, kerana paling sering diproses secara termal, mengandungi rempah dan garam, dan garam adalah racun untuk siput darat. Buah sitrus dan kacang merah juga termasuk dalam senarai makanan terlarang kerana kandungan asid yang menyekat penyerapan kalsium, yang boleh menyebabkan kerang menjadi lemah..

Mangkuk tidak diperlukan di terarium, anda boleh menyebarkan makanan dan campuran terus ke tanah, tetapi menggunakan mangkuk jauh lebih mudah untuk menjaga kebersihan.

Sangat menarik untuk melihat bagaimana siput memakan makanan. Moluska merangkak ke kepingan makanan dan mengikis dagingnya dengan organ khas - radula. Radula terletak di kerongkong di kepala siput dan mengandungi gigi chitinous, jumlahnya mencapai 70 ribu! Beberapa pemilik siput mengatakan bahawa haiwan kesayangan mereka kadang-kadang menggigit tangan mereka ketika dilihat. Sebenarnya, ini adalah siput yang mencuba pencari nafkah "di gigi" menggunakan radula, yang merupakan "parut" yang baik.

Setelah siput telah menghantar sebahagian makanan ke dalam faring, makanan memasuki perut dan melewati usus, yang terbuka ke arah sebelah spiral. Metabolisme siput cukup cepat, dan tidak lama selepas makan siang, kotoran muncul di terarium..

Moluska adalah makhluk biseksual, setiap individu boleh bertindak sebagai lelaki dan perempuan. Dalam proses kawin, mereka saling menyuburkan antara satu sama lain. Setelah mengawan, setiap siput membuat kopling. Organ (pori genital) di mana mereka bertelur berada di sebelah kanan kepala, di belakang tanduk. Sekiranya anda tidak dapat melihatnya, kemungkinan siput anda masih muda dan belum matang secara seksual..

Sebilangan besar siput darat bertelur (kecuali spesies viviparous); bilangan telur, saiz dan bentuknya bergantung pada jenis siput. Arkhahatin bertelur besar, hingga 1 sentimeter, telur putih. Terdapat 6-10 daripadanya dalam satu klac. Telur Achatina kecil, 5-7 milimeter, tetapi jumlahnya dalam satu klac boleh mencapai dua ratus! Telur Achatina dan Arkhahatin, serta limikolaria, mengenakan cangkang keras. Setelah menetas, siput memakan cengkerang mereka untuk menambah bekalan kalsium mereka. Telur siput pokok caracolus lembut dan mudah rosak. Satu klac caracolus biasanya mengandungi 15-17 telur.

Sekiranya terdapat segumpal telur dari terarium, lebih baik membuangnya ke dalam kapal lain dengan jumlah yang kecil, kerana semasa pembersihan mereka mudah rosak atau ibu bapa sendiri boleh menekan atau bahkan memakannya.

Menjaga kebersihan adalah bahagian penting dalam menjaga siput tanah anda. Selain mengeluarkan najis, perlu membersihkan tanah dari lendir. Slug ini dibentuk oleh kelenjar khas yang dikembangkan dengan baik yang terletak di bahagian depan kaki. Semasa bergerak, lendir tidak hanya membantu siput meluncur di atas substrat, tetapi juga melindunginya dari kerosakan mekanikal.

Dinding terarium dan semua elemen hiasan dilap dengan span lembap tanpa menambahkan agen pembersih. Lumut, lumut dan daun tanaman boleh dicuci dengan air suam. Buang makanan yang tidak dimakan. Membersihkan terarium dan menyemburkan tanah sebaiknya dilakukan setiap hari..

Sekiranya tercemar terarium, lalat Drosophila muncul, yang hanya dapat dihilangkan dengan penggantian tanah sepenuhnya dan membersihkan seluruh terarium. Kesan yang lebih tidak menyenangkan dari keadaan tidak sihat adalah cacing: nematoda dan trematod. Gastropoda adalah tuan rumah helminths pertengahan, dan tuan rumah terakhir mungkin adalah tuan rumah siput. Sekiranya cacing putih kecil (5-9 mm) dijumpai di tanah, di kotoran atau di dinding terarium, perlu mengubah substrat, mencuci dan mengelap dinding terarium dan hiasan dengan larutan kalium permanganat atau alkohol.

Jangka hayat siput adalah dari 3 hingga 8-10 tahun, bergantung pada spesiesnya. Siput, seperti haiwan peliharaan lain, memerlukan pengawasan yang berterusan. Anda tidak boleh meninggalkan mereka sendirian semasa percutian dua minggu. Sekiranya tidak ada makanan, dengan penurunan kelembapan dan penurunan suhu, moluska jatuh ke keadaan yang disebut animasi yang ditangguhkan, mereka bersembunyi di cangkang, menutup mulut dengan filem keras - epifragma. Pada masa yang sama, semua proses hidup menjadi perlahan, termasuk pertumbuhan..

Siput yang sihat dan aktif akan menjadi haiwan peliharaan yang tidak biasa dan kegemaran sejagat, yang menarik untuk ditonton bukan hanya untuk kanak-kanak, tetapi juga untuk orang dewasa. Tetapi semasa menetap binatang kecil seperti itu di rumah anda, penting untuk memahami bahawa keluarga anda akan mempunyai sekurang-kurangnya satu anggota lagi, yang mana anda harus bertanggungjawab.

Foto oleh Mikhail Soldatenkov (Zoo Leningrad).

Bolehkah siput bertahan tanpa cengkerang?

Pada masa ini, anda tidak akan mengejutkan sesiapa yang mempunyai siput sebagai haiwan kesayangan. Walau bagaimanapun, ini masih eksotik, yang memerlukan pengetahuan dan kemahiran khas..

Apa yang perlu dilakukan dengan siput tanpa cengkerang? Anda tidak akan pergi ke klinik veterinar dengan masalah seperti ini - kebanyakan doktor hanya akan menasihati anda untuk membeli individu baru dan tidak menyeksa diri sendiri. Tetapi bagi mereka yang menjaga siput setiap hari, pilihan ini sama sekali tidak boleh diterima! Oleh itu, lebih baik mengetahui terlebih dahulu cara merawat cengkerang..

Nilai cengkerang siput

Sebarang retakan, celah atau serpihan tidak boleh diabaikan Pembaikan kosmetik tidak akan mencukupi di sini. Adalah perlu untuk mengetahui alasan perubahan tersebut dan, jika memungkinkan, menghapuskannya, kerana ketika ditanya apakah siput dapat bertahan tanpa cangkang, jawabannya tidak tegas: tidak.

Amat mengerikan apabila rumah anda tiba-tiba runtuh seperti ini...

Moluska tidak boleh wujud tanpa cangkang. Walaupun membiarkannya dalam waktu yang singkat adalah tekanan besar bagi gastropod. Siput air akan dimakan di sana, dan siput darat akan mati akibat dehidrasi. Haiwan peliharaan tidak akan dapat bergerak, kerana akan kehilangan keupayaan untuk memegang badannya.

Dalam proses pematangan, cengkerang tumbuh, menjadi lebih kuat dan lebih kuat. Ia mengandungi batu kapur, yang mana siput menyerap melalui kelenjar dari cecair dan menyimpannya dalam zarah mikro.

Carapace adalah pertahanan semula jadi terhadap kerosakan mekanikal dan serangan pemangsa. Ia juga menyokong badan moluska yang tidak stabil dan menghalangnya kering. Sebilangan besar spesies mempunyai cangkang berbentuk spiral.

Punca dan rawatan siput jatuh dari cengkerang

Di persekitaran semula jadi, siput tanpa cengkerang sudah ditakdirkan, tetapi ada baiknya menyelamatkannya di rumah - walaupun ia tidak akan bertahan lama. Sekiranya sekeping kecil pecah, maka dengan baik, siput akan baik-baik saja..

Sebab-sebab kehilangan moluska dari cengkerang:

  • pelanggaran syarat penahanan;
  • kelainan genetik;
  • tekanan;
  • radang dingin;
  • jangkitan;
  • pencemaran bakteria.

Sekiranya siput jatuh dari cangkangnya, maka anda perlu menanamnya dengan hati-hati di akuarium yang berasingan sehingga kerabatnya tidak boleh membahayakannya. Dengan tangan yang bersih, cubalah mengembalikannya ke rumah, jika anda berjaya melakukannya sekurang-kurangnya beberapa milimeter, ini sudah bagus, maka moluska akan dapat menarik diri.

Setelah mandi, moluska harus diletakkan di bilik utiliti dengan dinding rendah, dan bukannya pengisi, letakkan tuala lembap di bahagian bawah. Sekiranya anda bernasib baik, maka dengan berhati-hati, moluska dapat diselamatkan.

Anda dapat mengelakkan haiwan peliharaan jatuh dari cengkerang dengan tidak merebak binatang peliharaan di cangkang - ini boleh menjejaskan integriti otot yang menghubungkan badan ke cangkang. Di samping itu, anda perlu menjaga keadaan normal di akuarium: kelembapan dan suhu - serta menyediakan akses ke air sehingga moluska dapat minum dan berenang..