Kenapa siput benci garam?

Siput dan siput mempunyai peratusan yang sangat tinggi kerana berat badannya terdiri daripada air, berbanding dengan haiwan lain. Selain itu, kulit mereka lebih telap terhadap kehilangan air serta ion dan molekul kecil yang lain, jadi kulit mereka mesti lembap..

Apabila garam bersentuhan dengan kulit, siput atau siput, osmosis menyeret air ke sel-sel yang melapisi kulit kerana kepekatan kristal garam tulen yang tinggi secara tiba-tiba di permukaan kulitnya. Sebilangan spesies dapat mengatasi kristal garam kecil dengan mengeluarkan sejumlah besar lendir di kawasan itu, mengurangkan kontak dan kehilangan air.

Namun, apabila muatan garam terlalu banyak, sejumlah besar air dikeluarkan secara osmotik oleh siput dan menyebabkan dehidrasi teruk. Siput akan kehilangan jumlah kerana kehilangan air dan tidak lagi dapat menjalankan fungsi sel asasnya.

Pendekatan moden dan kaedah nenek bagaimana membuang siput di kebun

Salam. Hari ini saya akan memberitahu anda tentang kaedah moden dan kaedah nenek: bagaimana membuang siput di kebun selama-lamanya. Saya akan berkongsi dengan anda kaedah rakyat, mekanikal dan biologi. Lagipun, taman tanpa perosak akan menggembirakan anda dengan semak yang sihat dan hasil panen yang banyak.

Mengapa saya membuang siput di kebun

Siput tidak menyenangkan, tetapi sangat tidak menyenangkan tetamu ke laman web ini. Mereka tidak dapat dilihat pada hari yang baik - mereka bersembunyi di tempat terpencil dan lembap dari cahaya matahari dan panas tengah hari. Mereka merangkak "dalam perniagaan" hanya pada waktu senja, ketika cuaca hujan yang berpanjangan.

Siput adalah gastropod. Mereka dibezakan dari siput yang biasa terdapat di kebun kami dengan adanya tempurung bawah tanah. Hidangan kegemaran adalah tanaman segar, muda, lembut dan tidak kaku. Pada tahun lapar, mereka tidak menghina dedaunan yang jatuh, tahun lalu. Di kebun kami, dua jenis perosak paling kerap dijumpai - siput bajak dan siput anggur.

Moluska seperti itu adalah hermafrodit: satu individu dapat menghasilkan semula sperma dan telur, sebab itulah ia tidak memerlukan pasangan untuk pembiakan. Atas sebab ini, gastropoda berkembang biak dalam jumlah besar - satu moluska menghasilkan hingga 6 gumpalan telur setiap tahun. Setiap siput, bergantung pada spesies, menjadi dewasa secara seksual pada 3-6 bulan. Ciri lain dari perosak adalah kesahihan yang luar biasa: mereka boleh hidup tanpa makanan sehingga 3 bulan.

Terdapat pelbagai jenis kebun, tanaman luar bandar, enak untuk siput:

  • strawberi, victoria, strawberi liar;
  • bahagian atas bit, selada, kubis, kentang.
  • buah tomato dan timun;
  • ubi kentang;
  • pucuk gandum muda, biji bijirin.

Aktiviti siput berkurang semasa musim sejuk atau panas. Mereka paling aktif pada musim bunga, di musim hujan yang sejuk..

Saya mengetahui bahawa siput telah tinggal di kebun saya oleh lesi khas pada daun kubis dan selada - gastropoda menyerang bahagian atas yang paling berair dan lembut, meninggalkan lubang kecil bentuk yang tidak teratur di atasnya. Mereka tidak menyentuh batang, urat besar, dedaunan kasar - secara fizikal mereka tidak dapat menggigit. Selepas siput dan siput, jejak lain yang dapat dikenali tetap - "jalan" lendir dan feses berkilat.

Setelah menemui tetamu gastropod yang tidak diundang, saya bergegas mengambil langkah kecemasan untuk menghapusnya. Dan saya menasihatkan anda untuk tidak teragak-agak kerana alasan berikut:

  1. Lebih daripada 150 jenis penanaman budaya adalah makanan kegemaran. Dengan memakan dedaunan, perosak mengurangkan kawasan untuk fotosintesis, yang sangat penting untuk tanaman. Memanjakan bunga - mengurangkan jumlah ovari yang produktif. Menggores akar - menjadikannya tidak sesuai untuk penyimpanan jangka panjang.
  2. Segala kerosakan pada daun, batang, ovari, buah adalah "pintu terbuka" bagi virus, bakteria, jamur ke dalam badan tumbuhan.
  3. Siput dan siput adalah pembawa helminthiases. Mereka boleh menjangkiti haiwan kesayangan yang anda bawa ke dacha dengan mudah - yang perlu mereka lakukan hanyalah menghidu, menjilat jalan yang ditinggalkan oleh kerang, atau memakannya. Lebih-lebih lagi, anda sendiri, anak-anak anda, boleh dijangkiti - jika anda makan sayur-sayuran yang tidak dicuci, epal, buah beri yang tinggal di dalamnya.
  4. Lendir yang ditinggalkan oleh siput menyumbang kepada kerosakan buah yang cepat, bahkan sebelum mencapai kematangan teknikal.

Terdapat sedikit keuntungan dari kehadiran gastropoda di kebun - secara semula jadi mereka adalah pesanan, makan dan memproses bahagian tanaman mati. Tetapi di sebalik maruah ini, saya masih memilih untuk membiakkan siput.

Cara memusnahkan siput di kebun

Limau siput dan siput dari laman web ini boleh dilakukan dengan pelbagai cara. Saya memulakan pergaduhan dengan kaedah lama, nenek, mengumpulkan perosak secara manual, beralih kepada penentangan ekologi (biologi). Dan hanya apabila kaedah selamat ini tidak memberikan kesan yang diingini, saya menggunakan bahan kimia.

Kaedah mekanikal

Mengumpulkan siput dengan tangan atau dengan bantuan alat improvisasi adalah kaedah mekanikal pengendalian perosak. Tetapi saya telah menjelaskan bahawa siput pada siang hari tidak mudah dijumpai - seperti haiwan pada waktu malam, mereka bersembunyi dengan baik.

Oleh itu, saya mencari muslihat - saya membina perangkap:

  1. Saya menyediakan kain yang tidak perlu, beg yang bocor - saya melembapkannya dengan bir, kvass, jus buah atau beri, minuman buah, kompot, jem yang dicairkan atau diawetkan.
  2. Saya mengumpulkan papan basah, kepingan bahan bumbung, polietilena padat, lamina.
  3. Saya mengambil daun burdock atau kubis yang besar.

Semua perkara ini saya letakkan di dekat katil, terkena kerang. Pada waktu malam, pada waktu pagi, hama, setelah kembali dari berburu, akan menyukai tempat perlindungan yang menarik ini. Pada siang hari, yang tinggal hanyalah memeriksa perangkap - untuk mengumpulkan perosak, memakai sarung tangan. Saya menggunakan pinset biasa - lebih mudah dan pantas untuk mengambil siput kecil yang licin.

Kaedah biologi

Kaedah ekologi untuk membasmi gastropoda adalah dengan menarik musuh semula jadi mereka ke laman web ini:

  1. Landak. Haiwan itu suka tempat perlindungan dari ranting, dahan lama, di mana tidak ada yang akan menganggu ia. Anda tidak boleh memberi makan pemangsa, jika tidak, laman web ini hanya akan dikunjungi untuk mendapatkan makanan, dan bukan untuk menangkap siput.
  2. Ladybugs. Serangga pemangsa ini sering memburu siput..
ladybugs musuh siput dan siput

Saya tidak melupakan tumbuh-tumbuhan yang tidak disukai moluska - saya menanam di sepanjang perimeter taman, yang dipilih oleh perosak dari rabung "pengawal":

  • bawang putih;
  • pasli;
  • laurel;
  • thyme;
  • bijak;
  • rosemary.

Kaedah lain yang berkesan untuk "perang biologi" adalah jelatang muda yang baru dipotong, yang tersebar di lorong. Tukang kebun berkongsi bahawa moluska dengan sebab tertentu sangat tidak menyukai tanaman dengan daun merah, tangkai, bunga atau perbungaan. Perosak itu ketakutan oleh "Scarlet" pelbagai daun bit, amaranth dengan daun raspberry dan perbungaan merah terang.

Namun, pekebun mengeluh tentang tanaman yang menarik siput. Selalunya - untuk burdock dan menyebarkan jelatang. Rumpai ini adalah "rumah" dan makanan yang sangat baik untuk gastropod. Selain itu, siput juga tertarik dengan penanaman budaya tertentu - bunga raya, dahlias. Oleh itu, pencinta katil bunga harus menggantinya dengan pansies, snapdragon, phloxes, dll..

Kaedah kimia

Penggunaan bahan kimia adalah sangat melampau, yang saya gunakan hanya apabila kaedah lain tidak berdaya. Di pusat kebun bertanda "dari siput dan siput", yang paling berkesan adalah yang mempunyai logamdehid dalam komposisi mereka. Contohnya, "Ribut Petir", "Bioslimax" atau "Meta". Mereka harus digunakan dalam cuaca kering, dan setelah hujan lebat, perbaharui perlindungan kimia.

Kaedah tradisional menangani siput

Saya akan memberitahu anda tentang kaedah terbukti nenek saya untuk menangani musuh gastropod:

  1. Perangkap garam dan sabun. Berhampiran permatang dengan budaya yang disukai oleh siput, saya menggali bekas dengan leher lebar - balang, mangkuk, cawan, pinggan, mangkuk. Saya meletakkannya sehingga tepi bekas rata dengan tanah. Saya tuangkan larutan garam atau sabun yang kuat ke dalam bekas, tutupnya dengan kain, terpal. Hanya tinggal dari semasa ke semasa untuk memperbaharui cecair penyejat, untuk mengumpulkan perosak yang terperangkap.
  2. Umpan dengan tepung jagung. Ia cukup untuk mengacau 1-2 sudu besar. sudu tepung dalam segelas air, tuangkan emulsi ke dalam balang, dan kemudian gali ke dalam tanah. Setelah merasakan makanan seperti itu, kerang itu segera mati.
  3. Kerikil, kulit telur yang hancur, kerang yang hancur, pasir kasar, tanah kopi yang sedang tidur, jarum pinus, dan cangkang kacang yang tajam. Semua gastropoda dibezakan oleh badan lembut yang lembut - mereka bertindak balas dengan teruk terhadap sebarang kerosakan. Ini dapat digunakan dengan meletakkan "tali pinggang pelindung" di sekitar rabung dari bahan yang dicadangkan.
  4. Mustard, lada merah, serbuk kopi. Untuk menyediakan penyelesaian pembilang, saya mencairkan 2 sudu teh mana-mana produk dalam 200 ml air mendidih, menyejukkan cecair, dan kemudian memproses tanaman dengannya - pada hari yang mendung, pada awal pagi atau setelah matahari terbenam. Pilihan lain adalah dengan menyeduh kopi bijirin yang kuat, mengairi penanaman dengannya..
  5. Amonia. Saya mencairkan ubat dengan air dalam nisbah 1: 6, menuangkan larutan ke dalam botol semburan, botol semburan, merawat tanaman yang rosak oleh siput. Kepekatan produk yang lemah tidak membakar tanaman, dan bau ammonia menakutkan gastropoda dari kawasan tebing untuk masa yang lama.
  6. Garam. Saya menggunakan kaedah ini dengan berhati-hati - anda dapat mencapai kemasinan tanah, yang tidak kurang berbahaya bagi tanaman daripada siput. Saya taburkan garam kasar hanya di timbunan kompos, batu, jalan bata - di mana tidak ada ancaman bahawa ia akan diserap ke dalam substrat. Garam merosakkan siput - ia benar-benar larut, memakan tubuh mereka.
  7. Abu. Kaedah lain untuk menyelamatkan penanaman dari gastropoda adalah dengan bantuan abu. Ia tersebar di atas katil, menjadikan lingkaran perlindungan tertutup. Siput dan siput tidak dapat melalui halangan seperti itu - ia membakar badan mereka yang halus.
  8. Halangan air. Air adalah penghalang yang tidak dapat diatasi untuk siput dan siput. Oleh itu, saya membuat parit dangkal, meletakkan selokan di dalamnya dari bahagian kaleng timah yang diikat, paip plastik lama. Kemudian dia mengisi struktur dengan air - rintangan sudah siap. Anda hanya perlu mengisi air menguap dari semasa ke semasa.
  9. Superfosfat, kapur. Saya membuat 2-3 jalur rintangan dari bahan-bahan ini pada jarak 10-15 cm. Bahan seperti itu cepat menyerap kelembapan, termasuk lendir yang dihasilkan oleh siput. Tanpa rembesan berlendir ini, hama secara praktikal tidak dapat bergerak, yang bermain di tangan tukang kebun. Tetapi "kursus rintangan" seperti itu hanya baik untuk rumah hijau - dalam keadaan terbuka mereka cepat dihanyutkan oleh hujan. Rahsia kecil yang lain ialah taburkan lada panas (merah) ke atas kapur, superfosfat.

Dalam kebanyakan kes (terutamanya pada peringkat awal penyebaran moluska), kaedah mudah ini cukup untuk menghilangkan siput sepenuhnya..

Pencegahan siput di kebun

Kemunculan mereka di taman tidak begitu sukar untuk dicegah - untuk ini anda hanya perlu mewujudkan persekitaran yang tidak selesa untuk mereka tinggal:

  1. Saya mengeluarkan semua dari kebun yang dapat menarik siput sebagai tempat berlindung - papan, terpal, batu, timbunan rumpai.
  2. Potong tepat pada masanya, memotong rumput, memantau keadaan trek.
  3. Jangan biarkan kawasan yang lembap dan paya muncul di taman.
  4. Jangan gunakan kaedah penanaman yang terlalu padat dan kerap.
  5. Keluarkan daun bawah secara berkala - selada dan kubis.
  6. Sekiranya perlu, saya melonggarkan rabung - siput sering bersembunyi di celah-celah kerak tanah.
  7. Pada musim luruh, saya mengumpulkan dan memusnahkan semua sisa tanaman dengan berhati-hati - tindakan sedemikian akan menghilangkan gastropod tempat perlindungan dan makanan musim sejuk, yang tidak termasuk bertemu dengan mereka pada musim baru.
  8. Saya memerhatikan timbunan kompos - tempat yang hangat dan lembap ini menarik siput seperti magnet. Mereka bahkan tidak perlu keluar mencari makanan - kita sudah meletakkan semua yang kita perlukan dalam timbunan. Oleh itu, untuk tujuan pencegahan, saya menutup permukaan kompos dengan garam kasar. Saya akan memberi amaran kepada anda bahawa kaedah ini hanya baik untuk timbunan - penggunaannya di tempat tidur, katil bunga membawa kepada pengasinan substrat.

Kecil dan nampaknya tidak berbahaya - musuh tukang kebun yang serius. Selain fakta bahawa mereka memusnahkan penanaman muda, merosakkan buah dan akar, gastropoda adalah pembawa telur cacing, membuat penanaman rentan terhadap patogen. Oleh itu, jika anda melihat tanda-tanda tetamu yang tidak diundang di laman web anda, jangan menangguhkan pergaduhan dengan mereka sehingga kemudian - pada mulanya, perosak ini mudah disenyawakan dengan kaedah sederhana, selamat dan ekonomi, kaedah mekanikal dan biologi..

Siput dan kemasinan air

Siput air tawar berfungsi sebagai hiasan akuarium dan cukup popular. Mereka memberikan faedah nyata dengan membersihkan kolam rumah dari alga dan sisa makanan. Sementara itu, menyedari betapa pentingnya moluska dalam ekosistem kawasan tempat tinggal, para pencinta alam dalam kebanyakan kes hanya memperhatikan ikan dan tumbuhan yang tinggal di sana, dan mereka mengurus hampir semua keperluan siput, dan mereka mendapati diri mereka bukan habitat terbaik untuk diri mereka sendiri.

Nasib baik, alam telah memberikan haiwan ini dengan mekanisme penyesuaian yang sangat baik ke persekitaran mereka. Tetapi apa hadnya dan bagaimana fungsi adaptif berfungsi? Ini adalah soalan yang sangat menarik, pada pendapat saya. Objek pemerhatian itu sendiri sangat senang - mereka tidak bersembunyi, mereka tidak tergesa-gesa ke mana sahaja. Oleh itu, untuk menyertai pertandingan penyelidikan bandar seterusnya, saya memilih topik pengaruh kemasinan air pada tingkah laku siput air tawar. Saya rasa hasil dari beberapa eksperimen yang telah saya jalankan sebagai sebahagian daripada karya ini akan menarik dan berguna bagi para aquarists..

Mengapa kemasinan dikaji sebagai faktor persekitaran? Kerana beberapa sebab. Sebagai permulaan, eksperimen sedemikian mudah dilakukan dan tidak mahal. Tetapi lebih mustahak bahawa aspek ini adalah kepentingan praktikal. Cukup untuk menyebutkan bahawa petani ikan lama masih menggunakan larutan masin sebagai langkah pencegahan dan bahkan untuk merawat haiwan kesayangan mereka (misalnya, membersihkannya dari parasit luaran). Selain itu, diketahui bahawa sebahagian penduduk takungan domestik merasa lebih baik bukan di air tawar, tetapi di air masin. Ini, khususnya, banyak ikan viviparous, gobies, argus dan ikan eksotik lain yang mendiami badan air di alam, hingga satu tahap atau yang lain, bergantung kepada pengaruh air laut. Oleh itu, akan berguna untuk mengetahui seberapa selamat "mandi" garam untuk moluska dan apakah mungkin mereka ada di akuarium yang sama dengan ikan yang hidup di muara sungai dan sungai yang mengalir ke lautan.

Haiwan mempunyai mekanisme tindak balas yang berbeza terhadap faktor persekitaran yang tidak baik: perubahan gaya hidup, aktiviti, peningkatan rembesan lendir, dll. Ini juga wujud dalam moluska. Tetapi mereka juga memiliki satu mekanisme yang unik dan unik - selempang yang membolehkan mereka terkunci dengan ketat di rumah mereka dan menunggu bahaya. Juga diasumsikan bahawa siput mempunyai kemampuan osmoregulatory yang mengekalkan kepekatan zat aktif osmotik dalam cairan tubuh yang relatif tetap, yang memberi peluang kepada gastropoda untuk bertahan hidup di perairan yang mempunyai salinitas yang berbeza-beza..

Sebagai subjek, saya memutuskan untuk menggunakan ampullia (Pomacea bridgesii, sinonim - Ampullaria australis, foto 1) dan kili (Planorbis corneus var.rubra, foto 2), yang tersebar luas dalam ternakan ikan amatur dan popular di kalangan akuarium..

Dalam kajian ini, dua eksperimen dilakukan dengan tujuan untuk mengenal pasti kesan pada siput:

1) kemasinan air yang tinggi;

2) kepekatan garam terapeutik.

Untuk percubaan pertama, saya menyediakan 150 ml larutan tepu natrium klorida (36 g NaCl per 100 ml air), dan siput (lima ampulari emas dan sepuluh gegelung merah) diletakkan di dalam tiga balang bernombor, di mana masing-masing saya menuangkan 1 liter air tawar.

Saya tidak menambah larutan garam ke balang No. 1 (kawalan). Saya menuangkan 50 ml ke dalam balang No. 2, dan baki 100 ml larutan garam tepu di No. 3.
Segera setelah menambahkan larutan garam, semua siput ditutup, cuba masuk lebih dalam ke sink dan menutup mulutnya sekuat mungkin dengan topi tanduk yang melekat pada kaki (foto 3).
Selepas 30 minit di balang # 3, terdapat tanda-tanda kesakitan pada tiga gegelung (pendarahan, foto 4). Setelah dipindahkan ke air tawar, siput kembali normal..

Selepas 5.5 jam, di dalam balang # 2, tanda-tanda kesakitan yang serupa muncul dalam tiga gegelung, dan ampulla praktikal berhenti bergerak. Setelah kembali ke air tawar, daya hidup ampul pulih, tetapi gegelung merah tidak terbuka. Selepas 29 jam dan 30 minit selepas permulaan eksperimen, dua ampula disuntik di dalam bekas ini, dan selepas 5.5 hari (137 jam) satu lagi. Keadaan yang tidak baik dicatat dalam empat gegelung.
Di bank No. 3, tanda-tanda kesakitan muncul selepas 5.5 hari (137 jam) - dalam dua ampullae dan sembilan gegelung merah.

Tukang kebun diberitahu betapa mudahnya membuang siput dan siput di lokasi tersebut

Masalah sebenarnya bagi tukang kebun dan tukang kebun telah menjadi siput dan siput, yang telah bercerai di plot dacha orang Rusia setelah hujan yang berpanjangan. Invertebrata ini mampu memusnahkan sebilangan besar tanaman dengan cepat. Irina Mashkina, seorang tukang kebun, memberitahu Rosbalt bagaimana menangani perosak..

Menurut Mashkina, ada beberapa cara untuk mengatasi siput di kebun. Oleh itu, anda boleh menggunakan "perangkap bir": di tempat-tempat yang dipilih oleh slug, bekas yang cukup dalam digali dalam satu sentimeter di bawah permukaan bumi, yang diisi dengan bir sebanyak sepertiga. Siput merangkak ke bau bir dan jatuh ke dalam perangkap dari mana mereka tidak dapat keluar.

Anda juga boleh membuat "tempat perlindungan" untuk mereka di tempat yang lembap dan berlindung - contohnya, dari papan, di mana umpan sayur-sayuran dari tanaman yang digemari oleh perosak (kubis atau selada) diletakkan. Siput yang terkadang terkumpul di bahagian dalam papan perlu dikumpulkan. Ia juga berguna pada hari yang mendung dan basah untuk berjalan-jalan di sekitar laman web ini dan mengumpulkan perosak yang terdapat di dalam baldi, dan kemudian menjauhkannya dari laman web..

Penting untuk diingat bahawa beberapa tumbuhan tidak boleh bertoleransi dengan invertebrata ini. Bawang putih, bawang, mustard, sage dan marjoram yang ditanam di tempat tidur akan menjadi perlindungan dari perosak..

"Anda juga dapat membuat semacam penghalang di sekitar tanaman yang paling disukai oleh siput yang tidak dapat diatasi oleh invertebrata - dari habuk papan, kerikil kecil atau kulit telur yang dihancurkan. Namun, ia perlu diperbaharui dengan kerap, ”jelas Irina Mashkina.

Mengapa siput takut dengan garam?

Sangat senang dan menarik untuk berkomunikasi di sini. Sertailah!

Tanggalkan kulit anda dan anda akan berasa takut. Ringkasnya, mereka tidak mempunyai epidermis, normal.

Tuangkan garam ke dalam hidung anda, anda akan segera faham. Siput adalah membran mukus padat yang sama))

Menurut undang-undang kimia, garam menyebabkan dehidrasi (dehidrasi) badan dan kematian.

Siput. Anda belum melihat apa yang garam lakukan pada logam! Garam baskunchak dieksport dalam kereta gondola, jangka hayat kereta ini beberapa kali lebih sedikit daripada yang lain. Dan rel? ! Di stesen pembentukan kereta api dengan garam, semua trek, seolah-olah berminyak dari karat.

ia menjauhkan mereka. seperti slug.

mereka mengatakan ia menjauhkan mereka. seperti kita asam. Fu.

Kupas kulit anda dan taburkan garam di kawasan tersebut. Soalan bodoh akan hilang dengan serta-merta.

Siput air tawar berfungsi sebagai hiasan akuarium dan cukup popular. Mereka memberikan faedah nyata dengan membersihkan kolam rumah dari alga dan sisa makanan. Sementara itu, menyedari betapa pentingnya moluska dalam ekosistem kawasan tempat tinggal, para pencinta alam dalam kebanyakan kes hanya memperhatikan ikan dan tumbuhan yang tinggal di sana, dan mereka mengurus hampir semua keperluan siput, dan mereka mendapati diri mereka bukan habitat terbaik untuk diri mereka sendiri.

Nasib baik, alam telah memberikan haiwan ini dengan mekanisme yang sangat baik untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran mereka. Tetapi apa hadnya dan bagaimana fungsi adaptif berfungsi? Pada pendapat saya, ini adalah soalan yang sangat menarik. Objek pemerhatian itu sendiri sangat senang - mereka tidak bersembunyi, mereka tidak tergesa-gesa ke mana sahaja. Oleh itu, untuk menyertai pertandingan penyelidikan bandar seterusnya, saya memilih topik pengaruh kemasinan air pada tingkah laku siput air tawar. Saya rasa hasil dari beberapa eksperimen yang telah saya jalankan sebagai sebahagian daripada karya ini akan menarik dan berguna bagi para aquarists..

Mengapa kemasinan dikaji sebagai faktor persekitaran? Kerana beberapa sebab. Sebagai permulaan, eksperimen seperti itu mudah dilakukan dan murah. Tetapi lebih mustahak bahawa aspek ini adalah kepentingan praktikal. Cukup untuk menyebutkan bahawa petani ikan lama masih menggunakan larutan garam sebagai langkah pencegahan dan bahkan untuk merawat haiwan kesayangan mereka (misalnya, membersihkannya dari parasit luaran). Selain itu, diketahui bahawa sebahagian penduduk takungan domestik merasa lebih baik bukan di air tawar, tetapi di air masin. Ini, khususnya, banyak ikan viviparous, gobies, argus dan ikan eksotik lain yang mendiami badan air di alam, hingga satu tahap atau yang lain, bergantung kepada pengaruh air laut. Oleh itu, akan berguna untuk mengetahui seberapa selamat "mandi" garam untuk moluska dan apakah mungkin mereka ada di akuarium yang sama dengan ikan yang hidup di muara sungai dan sungai yang mengalir ke lautan.

Haiwan mempunyai mekanisme tindak balas yang berbeza terhadap faktor persekitaran yang tidak baik: perubahan gaya hidup, aktiviti, peningkatan rembesan lendir, dll. Ini juga wujud dalam moluska. Tetapi mereka juga memiliki satu mekanisme yang unik dan unik - selempang yang membolehkan mereka terkunci dengan ketat di rumah mereka dan menunggu bahaya. Juga diasumsikan bahawa siput mempunyai kemampuan osmoregulatory yang mengekalkan kepekatan zat aktif osmotik dalam cairan tubuh yang relatif tetap, yang memberi peluang kepada gastropoda untuk bertahan hidup di perairan yang mempunyai salinitas yang berbeza-beza..

Sebagai subjek, saya memutuskan untuk menggunakan ampullia (Pomacea bridgesii, sinonim - Ampullaria australis, foto 1) dan kili (Planorbis corneus var.rubra, foto 2), yang tersebar luas dalam ternakan ikan amatur dan popular di kalangan akuarium..

Dalam kajian ini, dua eksperimen dilakukan dengan tujuan untuk mengenal pasti kesan pada siput:

1) kemasinan air yang tinggi;

2) kepekatan garam terapeutik.

Untuk percubaan pertama, saya menyediakan 150 ml larutan tepu natrium klorida (36 g NaCl per 100 ml air), dan siput (lima ampulari emas dan sepuluh gegelung merah) diletakkan di dalam tiga balang bernombor, di mana masing-masing saya menuangkan 1 liter air tawar.

Saya tidak menambah larutan garam ke balang No. 1 (kawalan). Saya menuangkan 50 ml ke dalam balang No. 2, dan baki 100 ml larutan garam tepu di No. 3.
Segera setelah menambahkan larutan garam, semua siput ditutup, cuba masuk lebih dalam ke sink dan menutup mulutnya sekuat mungkin dengan topi tanduk yang melekat pada kaki (foto 3).
Selepas 30 minit di balang # 3, terdapat tanda-tanda kesakitan pada tiga gegelung (pendarahan, foto 4). Setelah dipindahkan ke air tawar, siput kembali normal..

Selepas 5.5 jam, di dalam balang # 2, tanda-tanda kesakitan yang serupa muncul dalam tiga gegelung, dan ampulla praktikal berhenti bergerak. Setelah kembali ke air tawar, daya hidup ampul pulih, tetapi gegelung merah tidak terbuka. Selepas 29 jam dan 30 minit selepas permulaan eksperimen, dua ampula disuntik di dalam bekas ini, dan selepas 5.5 hari (137 jam) satu lagi. Keadaan yang tidak baik dicatat dalam empat gegelung.
Di bank No. 3, tanda-tanda kesakitan muncul selepas 5.5 hari (137 jam) - dalam dua ampullae dan sembilan gegelung merah.

Sebaik sahaja musim berkebun telah tiba, dan semua anak benih ditanam, perosak menargetkan tanaman. Sebilangan perosak terburuk adalah siput yang memakan tanaman dan buah yang masak, jadi kawalan siput adalah suatu keharusan. Siput bukan sahaja merosakkan tumbuh-tumbuhan, tetapi juga membawa pelbagai penyakit berjangkit dan parasit terkecil.

Memerangi Siput: Peraturan Emas.

Untuk mengurangkan bilangan siput, dan lebih baik lagi - untuk menjadikan taman tidak menarik bagi mereka, anda perlu mengelakkan penanaman yang kerap dan jangan tinggalkan rumput liar di kebun dan di sempadan, anda juga perlu mengeluarkan daun, buah-buahan yang gugur dan busuk.

Tanah di bawah penanaman perlu sering dilonggarkan dan ditaburkan dengan abu, membersihkan tanah dengan tepung jagung juga banyak membantu. Kesan yang baik juga diberikan dengan meletakkan jelatang yang dipotong di bawah penanaman sayur-sayuran. Sungguh mengejutkan, tetapi kerang berbahaya takut pada tanaman ini dan tidak menyentuh sayur-sayuran di dekat jelatang..

Sebagai peraturan, siput adalah yang pertama memakan kubis, lada dan timun. Penjagaan mesti diambil untuk memastikan daun tanaman tidak menyentuh tanah.

Di kebun di mana pertanian semula jadi lebih disukai, mereka biasanya memperhatikan pembentukan kompos, tetapi dia hanya tempat pembiakan siput, mereka tidak peduli dengan sisa-sisa yang membusuk. Untuk menyingkirkan siput dalam kompos, anda perlu taburkan kompos dengan garam pada waktu petang, setelah hujan turun, ia akan membahayakan siput..

Adalah baik untuk menanam di sebelah sayur-sayuran dan tanaman yang menghalau hama, ini adalah rosemary, lavender dan bawang putih. Tumbuhan ini akan menakutkan siput daripada menanam kubis, strawberi, tanaman hijau dan semak beri..

Perjuangan melawan siput juga terdiri dalam penyediaan umpan. Sebagai persediaan yang sudah siap, dia menyebarkan ubat seperti "Badai Petir" di tempat tidur, ini adalah racun untuk siput dengan bau yang menarik.

Perangkap dengan bir juga disediakan: cairan hop dituangkan ke dalam bekas yang luas dan disiram dengan tanah, umpan mesti diperbaharui secara berkala.

Sekiranya siput sangat mengganggu di kebun, maka kerikil dituangkan di sekitar perimeter dan di antara tempat tidur, di mana siput tidak dapat sampai ke tanaman yang enak di kebun.

Perjuangan melawan siput adalah menyemburkan tanaman dengan ekstrak abu, penyerapan bawang putih, serta persiapan khas untuk melawan hama.

Untuk takut akan perosak dan tar, ia digunakan pada sisi tempat tidur dan ambang rumah hijau dilumurkan untuk mencegah penembusan siput ke penanaman.

Memerangi siput juga disebut buruh manual, ketika pada waktu pagi dan malam, hama dikumpulkan dengan tangan, dimasukkan ke dalam bekas, dan kemudian dihancurkan.

Mereka tidak bertolak ansur dengan siput dan kopi, alasan yang tersisa setelah minum minuman wangi dimasukkan ke dalam tanah di sekitar tanaman, perosak tidak menyentuh penanaman seperti itu.

Ternyata perangkap siput khas telah diciptakan, dibuat dalam bentuk rumah kecil dengan bumbung lebar, di mana bir atau cecair buah aromatik dituangkan, dan perosak tenggelam, dari semasa ke semasa anda perlu menyingkirkan siput mati. Kehadiran bumbung di perangkap membolehkan anda memikat siput walaupun semasa hujan.

Serpihan papan plastik atau separa busuk digunakan sebagai perangkap dari alat yang ada, mereka dibentangkan di tempat yang lembap di antara penanaman, perosak berkumpul di bawahnya, kemudian mereka dipilih dan dimusnahkan.

Anda juga boleh memikat perosak dengan kulit limau gedang. Ternyata, siput tidak acuh tak acuh dengan makanan istimewa ini. Kulit buahnya dilekatkan pada batang rendah dan tersangkut di tengah kebun, siput berkumpul untuk aroma dan menghancurkannya keesokan harinya. Anda perlu melihat umpan setiap hari.

Perjuangan melawan siput dapat dinobatkan dengan kejayaan jika anda memberikan kekuatan dan perhatian yang cukup, dan yang paling penting - mulakan setelah siput pertama muncul di kebun.

Cara menghilangkan siput di kebun selama-lamanya

Siput disebut gastropoda dan siput yang kehilangan cengkerang. Mereka semua adalah tetamu yang tidak diingini di mana-mana laman web. Dengan kedatangan hujan, kemungkinan kejadiannya meningkat dengan ketara. Dalam keadaan yang baik untuk diri mereka sendiri, mereka secara aktif membiak. Mereka memakan moluska pada daun, bunga, sayur-sayuran dan buah beri. Mereka meninggalkan jejak lendir yang tidak menyenangkan, yang mana mereka mendapat nama mereka. Dalam masa yang singkat, serangga perosak menyebabkan kerosakan yang besar pada penanaman. Mari kita fikirkan cara menghilangkan siput di kebun selama-lamanya.

Menghilangkan slug selamanya

Cara mengatasi slug di kebun dengan kaedah mekanikal

Sekiranya anda tidak mahu menggunakan kimia toksik dengan segera, mulailah dengan kaedah perjuangan yang mudah. Walaupun kesederhanaan, mereka memberikan hasil yang baik..

1. Pengumpulan manual

Terutamanya berkesan pada waktu pagi. Semua tempat kediaman perosak kegemaran diperiksa, individu dikumpulkan dengan tangan. Selalunya mereka tinggal di sudut yang lembap dan gelap, di permukaan logam atau kayu. Ini adalah bahagian bawah sayap, selang dan paip untuk pengairan, tin atau baldi penyiraman keluli. Siput suka berkumpul di bawah naungan tanaman: di dalam roset strawberi, di bawah daun kubis. Gastropod yang terkumpul musnah.

2. Gewang dan perangkap buatan sendiri

Mengumpul dengan tangan membosankan dan memakan masa. Untuk mempercepatnya, mereka memasang perangkap dan meletakkan umpan. Oleh itu, adalah mungkin untuk mengumpulkan beberapa individu di satu tempat sekaligus. Kami menawarkan beberapa pilihan perangkap yang akan membantu menghilangkan siput.

  • Gastropod suka bau bir. Ia secara beransur-ansur dituangkan ke dalam botol plastik dengan leher. Pinggan digali ke tanah, membiarkan bahagiannya bebas. Anda boleh meletakkan botol ini di sebelah tanah. Dalam kedua kes tersebut, siput akan naik ke dalam, mereka tidak akan dapat keluar..
  • Tanah di bawah perangkap masa depan harus tetap kering selama 4-5 hari. Pada waktu malam, daun kadbod, papan, batu tulis, kain buruk atau kubis yang direndam dalam air diletakkan di atasnya. Daripada air, anda boleh minum bir atau kefir. Naikkan perangkap pada waktu pagi dan kumpulkan perosak.
  • Umpan dengan jagung berfungsi dengan baik. Sedikit bijirin atau tepung dari budaya ini dituangkan ke dalam balang dan digali ke dalam tanah, atau diletakkan di sisinya.
  • Perosak menyukai semua tanaman sitrus dan tembikai. Kerak mereka membuat perangkap yang baik. Lubang dipotong di kerak yang dikeluarkan dari separuh buah. Letakkannya di atas tanah. Selepas beberapa ketika, gastropoda dinaikkan dan dikumpulkan.

Semua perangkap ini berfungsi dengan baik. Mereka digunakan bukan hanya di kebun atau kebun, tetapi juga untuk melawan siput di rumah hijau..

3. Penghalang pelindung

Teknik sederhana yang menghalang siput memasuki wilayah. Jalur pelindung dipasang di sekitar kebun sayur atau kebun. Untuk pembuatannya, mereka mengambil bahan kasar atau tajam sehingga tidak senang untuk merayap moluska. Terdapat banyak pilihan: kerang yang dihancurkan, pasir kasar, kulit yang dihancurkan, kapur yang dihiris atau abu kayu. Biji kopi kering, serbuk mustard dan bantuan superfosfat.

Sebaiknya sebarkan produk bukan dalam satu jalur, tetapi pada beberapa jalur. Jarak di antara mereka hendaklah 150-200 mm. Pokok kebun atau pokok renek melindungi sama jika tumbuh pada jarak yang jauh antara satu sama lain. Sekatan pelindung dibina di sekitar mereka. Tukang kebun perhatikan bahawa tembaga dan sebarang bahan yang mengandunginya sering membantu. Apabila perut slug bersentuhan dengan lapisan yang mengandung tembaga, reaksi kimia berlaku yang memecah lendir. Perosak tidak menyukai aroma yang keras dan pedas. Oleh itu, tanaman dengan bau ini dapat digunakan sebagai penghalang penghalang untuk rumah hijau, bilik bawah tanah, timbunan kompos. Mereka digunakan untuk memadatkan tanaman sayur-sayuran atau menyemai sepanjang perimeter rabung. Ini adalah bawang putih, pasli, laurel, marigold, rosemary dan bijak..

Apakah kaedah penggunaan yang popular

Banyak ubat-ubatan rakyat digunakan untuk menghilangkan siput. Kami menawarkan beberapa kaedah berkesan untuk menghilangkan siput dan siput.

1. Penanaman habuk

Campuran untuk habuk adalah berbeza. Limau nipis atau superfosfat memberikan hasil yang baik. Mereka diambil pada 30 g per meter persegi. Campuran kapur dengan habuk tembakau atau tembakau dan abu kayu. Dalam kedua-dua kes, bahan dicampur dalam bahagian yang sama. Ambil 40 g campuran 1 sq. meter. Pemprosesan dilakukan pada waktu petang atau malam.

2. Lada panas

Lada panas dikeringkan dan kemudian digiling menjadi serbuk. Untuk menyediakan penyelesaian untuk 500 g bahan mentah kering, diperlukan 10 liter air sejuk. Kacau, biarkan selama dua hari. Kemudian campuran direbus dan dibiarkan tidak disentuh lagi selama dua hari. Penanaman disembur dengan kuah yang sudah siap. Penyelesaian pemprosesan disediakan seperti berikut. Ambil 0,5 cawan sabun dan 0,5 liter kaldu di atas baldi air. Kaldu disimpan untuk masa yang lama, jadi ia disediakan untuk kegunaan masa depan. Lada kering disyorkan untuk ditambahkan ke mulsa..

3. Garam kalium

Membantu membuang siput dengan cepat, kerana ia adalah racun bagi mereka. Satu kilogram serbuk dilarutkan dalam 10 liter air. Penyelesaian yang dihasilkan dirawat dengan penanaman. Lebih baik melakukan ini dua atau tiga kali sehari. Gastropoda ditutup dengan lendir, yang melindunginya. Mereka hanya membuang racun yang menimpanya dengannya. Oleh itu, pelbagai rawatan diperlukan.

Bagaimana saya memasak siput anggur

Pada suatu pagi yang baik, belum sepenuhnya terjaga, tetapi sudah tergesa-gesa dalam hal-hal mendesak, saya melangkah sekali lagi di rumah rapuh yang sedang merayap. Saya mendengar celah-celah, melukis gambar tempat yang basah, berlendir dan tekun untuk semuanya. Jisim yang tidak menyenangkan memakan telapak kasut yang baru dibasuh, meninggalkan noda berminyak di jubin jalan kebun yang disapu pada waktu petang. Dan pada waktu petang tempat ini akan meningkat. Saya bosan marah dengan penipu kecil yang kotor kerana tidak mematuhi peraturan lalu lintas dan pembersihan, pengikisan, pencucian! Saya mengumpulkannya pada waktu petang, saya mengumpulkannya pada waktu pagi - saya mencuba sebelum memijaknya sepuluh kali.

Hujung Mei ternyata hujan dan sejuk - siput menjadi hodoh. Hari ini saya mengumpul 50 keping dalam 15 minit! Sayang sekali membuang kebaikan itu, walaupun tahun lalu saya berjanji pada diri saya untuk tidak membodohi diri sendiri dengan siput dan tidak memasaknya. Pengalaman pertama saya tidak berjaya - saya tidak mempunyai keinginan tertentu, dan oleh itu maklumat yang diperlukan.

Betapa salahnya saya!

Siput boleh disediakan dengan sederhana. Rasanya sangat sedap. Hidangan hebat untuk merawat dan menunjuk-nunjuk. Mereka mengatakan ia berguna. Dan betapa murahnya jika dari siput anda!

Jangan tarik kucing dengan ekor. - Siput mesti dikumpulkan dan diletakkan di dalam kotak kayu dengan lubang kecil. Saya memasukkannya ke dalam kotak plastik dengan lubang kecil, dan meletakkan parut kayu di bawah. Kotak itu berada di bilik bawah tanah, ditutup dengan kain goni kasar dan penutup yang terbuat dari papan.

Siput perlu disimpan selama 7-10 hari tanpa makanan - untuk pembersihan. Di sini, lebih baik penyayang menolak untuk menerima maklumat lebih lanjut. Namun, ada diet lain - untuk meletakkan dedak pada siput, dan kemudian dill. Tetapi, saya memutuskan untuk tidak mandi wap - saya membiarkan mereka kelaparan.

Setelah tamat tempoh, siput mesti dikumpulkan, dibilas beberapa kali dengan air sejuk. Saya bekerja dengan sarung tangan getah - lendir sangat menghakis.

Tiriskan air dan taburkan siput dengan garam laut kasar. Adalah disyorkan untuk menyimpannya dalam garam selama 2 jam. Saya telah mengurangkan peristiwa tidak berperikemanusiaan ini kepada 15 minit.

Siput, berserakan dengan kristal agresif, jelas menderita. Mereka terengah-engah, berpusing-pusing mencari keselamatan, melemparkan busa epilepsi - dari mana pun asalnya. Saya tidak tahan dengan perenungan seperti itu dan bersegera untuk memendekkan masa pemisahan lendir - sudah cukup dipisahkan sehingga akan tersisa dari siput?

Dari garam siput, anda perlu membilas, membuangnya ke dalam air mendidih, di mana memasak selama 5 minit. Angkat, bilas dengan air sejuk, letakkan di atas tuala hingga kering.

Terdapat banyak penerangan tentang bagaimana untuk terus maju. Saya meneruskan dengan sangat sederhana dan, ternyata, berjaya. Semua orang menyukai siput saya, termasuk saya.

Jadi. Saya mengambil 20-30 g mentega dan mencampurkannya dengan secubit garam, lada hitam dan 1.5 sudu besar. l. dill cincang (saya ada di sana dan beberapa ketumbar, tepatnya).

Saya mengambil penutup dari panci tahan api dan mula menyebarkan siput yang disumbat ke atasnya dengan lubang ke atas.

Bermula bukanlah masalah besar. Saya mengambil siput di tangan kiri saya, dan dengan tangan kanan, dengan bantuan sudu kopi, saya "memegang" hujungnya, meraup campuran, kira-kira kacang, dan memasukkannya ke dalam lubang di cangkang di bawah kaki siput.

Panaskan ketuhar pada suhu 220 darjah C dan letakkan siput di atas penutupnya.

Anda perlu memanggang siput selama 7 minit, sehingga minyak mendidih dan baunya sedap.

Siput mesti dikeluarkan dan disajikan segera untuk mencicipi dan dengan anggur merah.

Kami memakannya, mengeluarkannya dengan tusuk kayu - kita perlu memasukkan titik ke badan kaki (di bawah kaki) dan perlahan-lahan menarik, mengeluarkan isinya. Jus yang tinggal di sinki boleh dicurahkan ke roti dan "yum - yum". Saya makan tanpa roti, dan meneteskan jusnya ke siput berikutnya, dibasuh dengan anggur. Secara lurus, saya menginginkannya lagi, tetapi pada bulan Mei depan, sekurang-kurangnya dalam keluarga saya. Mereka yang berminat boleh membeli makanan istimewa ini di kedai yang serius.

Siput dan garam

Bilangan siput yang berlebihan adalah salah satu masalah yang paling biasa dihadapi di akuarium alga. Adalah normal bagi slug untuk hidup di dalam tangki dengan tumbuhan hidup. Mereka membantu melawan kehijauan. Masalah timbul apabila terdapat terlalu banyak siput. Pertempuran melawan mereka berlaku dengan bantuan pemangsa dan kaedah penyingkiran dari takungan. Tetapi lebihan makhluk ini dapat dielakkan dengan mudah melalui pencegahan sederhana..

Cara menghilangkan siput akuarium - Kaedah nombor 1. Pembuangan telur mekanikal

Kaedah yang paling popular untuk mengurangkan populasi adalah mengeluarkan siput dan telurnya dari permukaan ruang hijau sebelum menanam alga baru. Terdapat beberapa "resipi" berbeza dari aquarists yang berjaya. Ada baiknya apabila semuanya berjalan dengan sempurna, tetapi penanaman halus yang kerap rosak semasa proses pengumpulan serangga perosak.

Memilih salah satu kaedah, anda boleh mencuba kaedah yang dipilih pada satu tanaman, dan kemudian menggunakannya pada semua penanaman. Pembersihan harus dilakukan dalam bekas bertebat, jangan sekali-kali di akuarium.!

Cara menghilangkan siput akuarium - Kaedah nombor 2. Garam untuk takungan buatan

Garam berbahaya bagi siput dan siput di tanah dan mengeringkan siput di akuarium. Dan ya, walaupun di bawah air, anda boleh mengeringkan badan! Gunakan garam akuarium untuk tujuan ini. Untuk penyelesaiannya, ambil satu cawan 4.5 liter air. Jangan gunakan garam meja atau garam beryodium kerana adanya bahan kimia dan bahan pengawet lain.

Mereka berbahaya untuk akuarium dan tumbuhan. Setelah melarutkan semua garam, bilas tanaman di dalam air selama kira-kira 15-20 saat, biarkan akar di atas air. Setelah membilas, bilas alga dengan air tawar sebelum menanam di akuarium..

Cara menghilangkan siput akuarium - Kaedah nombor 3. Sedap

Alum (aluminium sulfat) boleh didapati di kebanyakan kedai runcit di bahagian rempah. Cairkan 1-3 sudu besar bahan per liter air suam. Letakkan tanaman selama 2-3 hingga 24 jam atau lebih dalam larutan. Kaedah ini berkesan untuk mengeluarkan siput, tetapi kurang berkesan untuk mengeluarkan telur. Bilas alga dalam air yang tidak diklorinasi sebelum menanam di akuarium.

Cara menghilangkan siput akuarium - Kaedah nombor 4. Pemutih

Bukan serbuk atau gel, tetapi kloramin biasa harus digunakan ketika menyingkirkan siput. Ini adalah ubat "pilihan terakhir". Tetapi boleh menjadi sangat efektif jika digunakan dengan hati-hati, kerana pemutih boleh membahayakan bukan hanya pada tanaman tetapi juga pada kulit. Sarung tangan harus dipakai semasa mengendalikan kloramin.

Penyelesaiannya tidak boleh lebih kuat daripada peluntur 5% (1 bahagian produk dalam 19 bahagian air, atau sedikit lebih daripada 3/4 cawan dalam 4,5 liter air). Letakkan tanaman sensitif dalam larutan kurang dari 2 minit, tanaman tahan lasak selama 3 minit. Kemudian bilas dengan bersih dalam air yang tidak diklorinasi. Sekiranya alga berbau peluntur setelah dibilas, rendam di dalam air dengan deklorinator, dan kemudian bilas lagi dengan cecair yang tidak diklorinasi..

Cara menghilangkan siput akuarium - Kaedah nombor 5. Permanganat kalium

Kalium permanganat (garam kalium asid mangan) digunakan untuk melawan parasit dan jangkitan bakteria. Kalium permanganat dijual di kedai dan pasar haiwan kesayangan. Di ladang, oksidan kuat ini digunakan untuk menghilangkan besi dan melembutkan air. Bahan tersebut bertindak balas terhadap sebatian organik, termasuk kulit.

Pakai sarung tangan dan pakaian kerja untuk melindungi daripada noda. Jangan gunakan kalium permanganat dengan hidrogen peroksida, formalin, atau bahan lain dengan formaldehid atau alkohol. Mereka boleh bertindak balas dan menghasilkan gas beracun..

Campurkan permanganat kalium secukupnya dengan air suam untuk membentuk larutan merah jambu / ungu. Oleh kerana kepekatan kalium permanganat berbeza-beza bergantung pada bahan mentah dan tujuan yang ditunjukkan pada bungkusan (untuk akuarium atau keperluan isi rumah), tidak mungkin untuk memberikan resipi yang tepat.

Untuk menghilangkan siput, anda memerlukan lebih kurang 2 kali lebih banyak kalium permanganat daripada yang ditunjukkan dalam cadangan pengeluar. Letakkan tanaman dalam larutan selama 10-20 minit. Kemudian basuh bahan yang tinggal di dalam air yang tidak diklorinasi. Deklorinator meneutralkan permanganat kalium. Tumbuhan yang dibasuh dengan baik boleh diletakkan di dalam akuarium dengan selamat.

Cara menghilangkan siput di negara ini dengan cara yang mudah

Orang-orang jahil menganggap siput sebagai binatang comel yang biasa dengan buku dan kartun kanak-kanak, menyeret rumahnya ke mana-mana dengannya, tetapi dalam kehidupan semuanya berbeza. Cepat atau lambat, setiap tukang kebun harus memikirkan bagaimana menyingkirkan siput di negara ini dengan cara yang mudah - pemangsa gastropod sangat rakus dan dapat memusnahkan hampir semua tanaman.

Di banyak forum dan laman web khusus, anda boleh mendapatkan petua dan resipi paling kontroversial untuk menangani gastropod. Oleh itu, ada baiknya mengenali perosak ini dengan lebih baik dan mengetahui cara menangkalnya dengan berkesan..

Hama yang disembunyikan oleh tabir malam

Pada pagi musim panas, keluar ke pondok musim panas, anda dapat menjumpai lubang bujur di daun yang muncul pada waktu malam, kemurungan dan bisul pada buah beri dan buah-buahan. Tidak ada yang dapat dilihat di sekitar, satu-satunya perkara yang dapat menuju ke jalan adalah sisa-sisa lendir kering dari keperakan. Sekiranya anda melihat ke sudut yang berlorek dan lembap, lihat di bawah papan, anda dapat melihat penyebab kerosakan - siput dan siput.

Moluska ini dibezakan oleh kegemilangan dan kesuburannya. Kelewatan dalam memerangi mereka mengancam akan ditinggalkan tanpa tanaman. Pertimbangkan kaedah utama menangani siput.

The Shell Enemy: Siapa yang Kami Tangani

Gastropod adalah malam hari, kadang-kadang mereka boleh "pergi berburu" pada hari berkabus yang mendung. Tidak seperti siput, badan siput dilindungi oleh cangkang tiga lapisan - kapur bertanduk, sederhana dan tidak menyenangkan. Oleh itu, siput menyukai tanah batu kapur. Moluska bernafas melalui lubang di sebelah kanan cangkang. Terdapat dua pasang tentakel di kepalanya..

"Tanduk" panjang adalah organ penglihatan, yang hanya dapat membezakan intensiti cahaya, yang pendek adalah organ sentuhan dan bau. Berkat deria bau yang sensitif, gastropoda dapat mencium bau mangsa pada jarak hingga 2 m. Ton (radula), di mana lebih dari 15 ribu gigi tajam berada, moluska, seperti parutan, mengikis makanan.

Lendir yang dirembeskan oleh tubuh siput melindungi kaki dari kerosakan, membantunya bergerak, dan mengatasi halangan. Lebih daripada 200 spesies gastropoda dapat dijumpai di kebun dan di negara ini, tetapi berikut adalah ancaman terbesar bagi tanaman..

Siput anggur

Ini adalah ukuran yang paling rakus dan terbesar dari perosak gastropod cangkang - diameter cangkang mencapai 6 cm, panjang kaki - dari 5 hingga 9 cm. Habitatnya besar - dari wilayah Leningrad hingga Kaukasus. Hidup rata-rata 7-8 tahun. Untuk musim sejuk, ia terkubur di tanah atau daun, selama musim kemarau melekat pada permukaan pagar, ke dinding rumah, ke batang pohon, dll. Mulut cengkerang ditutup oleh moluska dengan plag kapur dan jatuh ke dalam animasi yang digantung (hingga lima bulan). Boleh bertelur hingga 300 biji telur setiap musim.

Helicella

Meraih tempat kedua dalam kegilaan, ribut petir rumah hijau. Ukurannya lebih rendah daripada anggur (2.5-3 cm), tetapi lebih banyak dan tahan sejuk, di wilayah selatan Persekutuan Rusia dan Ukraine, anabiosis musim sejuk minimum.

Siput kebun

Ia menduduki tempat ketiga dalam bahaya. Cangkangnya berbentuk bulat, berdiameter 2 cm. Menyukai pokok renek dan rumput tinggi. Ia bertolak ansur dengan fros. Kawasan pengedaran adalah bahagian Eropah dari Rusia, negara-negara Baltik, Belarus, Ukraine. Ia memakan bahagian hijau tanaman.

Arianta

Ia adalah spesies berkayu yang lebih suka tinggal di kebun, di kawasan kesesakan pokok. Diameter cangkang hingga 3 cm. Aritha dibezakan oleh beberapa ketelusan cangkang, susunan bintik-bintik yang kacau dan pukulan di atasnya.

Kaedah kawalan siput

Perlu diingat bahawa hampir mustahil untuk membuang siput di tapak dengan cepat dan kekal tanpa merosakkan tanaman di tempat tidur. Sebelum memilih kaedah perjuangan, perlu menimbang kebaikan dan keburukan: bagaimana sukar, berkesan, mahal, tidak berbahaya, dll..

Kaedah mekanikal membuang siput

Kaedah paling mudah dan berkesan, yang tidak memerlukan kos tambahan, adalah pengumpulan kerang secara manual. Pada waktu siang, perosak ini merangkak ke pelbagai sudut terpencil - di bawah daun di rerumputan rumput dan di dasar pokok, di bawah selang, kepingan batu tulis dan papan, di bawah bangsal dan rumah, ke timbunan sampah, dll..

Untuk memerangi siput di negara ini dengan cara ini, anda tidak perlu mempunyai ketangkasan khas atau kepantasan tindak balas - gastropod tidak mempunyai tempat untuk bersembunyi. Tugas utama adalah untuk mengesan perosak, dan kemudian adalah masalah teknik dan rasa. Anda hanya boleh menghancurkan perosak (kerosakan pada cangkang siput adalah maut - gastropod tidak dapat memulihkannya), atau anda boleh mengumpulkannya di dalam bekas dan kemudian memilih:

  • keluar dari laman web;
  • bunuh dalam larutan garam atau abu;
  • memberi makan kepada unggas. Kerang kaya dengan protein, jadi ayam, itik, ayam belanda dengan senang hati memakannya.

Sekiranya anda menjumpai siput anggur yang besar, anda boleh menggabungkan balas dendam dengan makan tengah hari dan menggembirakan diri dengan hidangan Perancis. Sangat mudah untuk menyediakannya. Anda boleh merendam gastropoda selama beberapa hari dalam tepung, bilas secara berkala dengan air mengalir untuk meningkatkan rasa. Anda boleh menggunakan kaedah ekspres - bilas, rendam dalam air mendidih masin selama 3-5 minit, kemudian keluarkan kerang dari cengkerang, pisahkan kaki dari usus dan bakar dalam bentuk barbeku di panggangan atau rebus dengan sayur-sayuran.

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai cara memasak hidangan perosak gastropod yang lazat di pondok musim panas:

Anda boleh mempermudah pencarian dan pengumpulan perosak dengan membuat perangkap khas:

  • letakkan kanopi di tanah basah - sekeping papan lapis, polietilena legap, kain buruk, sedikit mengangkat satu tepi;
  • gali ke dalam bekas bekas kecil dengan bir, kompot masam atau jus, dll..

Pada waktu pagi, pastikan untuk memeriksa perangkap dan mengumpulkan siput dan siput yang terkumpul.

Cara lain untuk melindungi tumbuh-tumbuhan adalah menjauhkan moluska. Keberkesanannya bergantung pada seberapa baik biologi gastropod diambil kira. Lendir melindungi kerang, sehingga kulit telur yang tersebar, kawat berduri, pagar plastik, dan kaca pecah tidak akan menghentikan perosak atau menggaru perutnya.

Video ini akan membantu menghilangkan salah tanggapan bahawa kerang sangat lembut:

Halangan yang boleh dipercayai ialah:

  • selokan yang dipenuhi dengan abu kering, abu atau air - moluska tidak akan dapat mengatasinya;
  • pita penyerap air - merasakan bahawa kehilangan kelembapan, siput berundur;
  • kerajang tembaga / wayar - apabila bersentuhan dengan mereka, moluska akan menerima kejutan elektrik yang lemah tetapi tidak menyenangkan.

Semasa embun, kabut, hujan, penggunaan penghalang penyerap kelembapan adalah mustahil.

Cara semula jadi untuk melawan

Musuh gastropod semula jadi boleh membantu tukang kebun - landak, burung, kodok, katak, kumbang tanah, dll. memotong rumpai untuk kumbang tanah (siput itu sendiri juga rela memakan tanaman yang layu dan kurang tumbuh, dan mereka mungkin tidak mempunyai cukup masa untuk tunas muda).

Sekiranya berlaku pencerobohan moluska, anda boleh menggunakan nematoda - menjangkiti perosak dengannya.

Langkah-langkah semula jadi termasuk kekurangan gastropoda untuk keadaan hidup yang baik:

  • menuai mulsa dari jerami, serpihan kayu, jerami, dan juga filem yang mendorong moluska menyerang tanaman;
  • pembajak tanah yang mendalam pada musim bunga / musim luruh;
  • membersihkan papan, batu tulis dan sisa lain yang terbaring di tanah;
  • saliran tanah lembap;
  • penyiangan dan penyingkiran penanaman yang menebal.

Kaedah pemusnahan kimia

Beberapa tukang kebun pemula berpendapat bahawa yang terbaik adalah menyingkirkan siput di negara ini dengan cara yang mudah, dengan menggunakan bahan kimia. Mengumpulkan serangga perosak dengan tangan membosankan, dan kedai-kedai juga mempunyai pelbagai jenis anti-siput dan siput (Thunder, Meta, Ulicid, dll.). Sebilangan besar daripadanya berdasarkan logamdehid. Bahan ini mengeringkan badan moluska.

Kelemahan besar penggunaan produk tersebut adalah bahawa logamdehid sangat toksik bagi manusia dan haiwan berdarah panas (terutama anjing). Selain itu, dalam cuaca hujan, tindakan ubat tersebut tidak akan berkesan, kerana moluska memiliki kemampuan untuk mengisi kelembapan yang hilang. Adakah wajar mempertaruhkan kesihatan orang yang disayangi dan mencabut makanan dari kebun dan kebun selama beberapa minggu untuk mengalahkan beberapa lusin siput, itu bergantung kepada penduduk musim panas untuk memutuskan.

Ubat rakyat untuk memerangi siput

Analisis pelbagai forum di mana persoalan bagaimana membiakkan gastropod dibincangkan memungkinkan kita untuk memilih ubat-ubatan rakyat yang paling popular. Mari tunjukkan data mengenai mereka dalam bentuk jadual:

Kaedah kawalanTahap kecekapan (0 hingga 5)Kesan dan kekurangan sampingan
1. Menyembur tanaman dan perosak
Merebus bawang putih2-
Penyelesaian cuka2-
Kopi yang diseduh atau segera4-
Penyelesaian amonia berair (1: 6)3-
2. Taburkan tanaman dan tanah di antara katil
Abu dan abu4Mengurangkan keasidan tanah
Limau purut4Mengurangkan keasidan tanah. Sekiranya anda berlebihan, anda boleh membakar tanaman dan akarnya.
Serbuk mustard, tembakau, lada tanah3Mahal
Minum kopi3-
GaramlimaMengarah ke kemasinan tanah
Pasir kasar, kerang, kerang laut0-
3. Menakutkan
Tumbuhan aromatik (lobak, bawang putih, bawang, sage, pasli, lavender, dll.)0-1Banyak kerang seperti bawang putih, pasli, daun lobak.
Tumbuhan dengan daun merah0-
Cincin bulu kapas, dilapisi dengan tar, diletakkan di sekitar batang tanaman3-

Dari segi kerosakan yang dilakukan, siput lebih rendah daripada saudara mereka - siput, tetapi mereka masih boleh menimbulkan banyak masalah. Tidak ada cara sejagat untuk memerangi gastropod. Dari semua kaedah, kaedah yang paling selamat dan berkesan, tetapi bukan kaedah yang paling mudah, adalah menuai kerang dengan tangan. Adapun cara lain (tanpa mempertimbangkan kimia), dalam satu kes mereka dapat menunjukkan hasil yang baik, dan dalam satu kes lain, mereka mungkin tidak berguna. Oleh itu, anda perlu mencari dan tidak takut untuk bereksperimen. Dianjurkan untuk melakukan kerja kebersihan dan pencegahan secara berkala di kebun atau di lokasi untuk mencegah pembiakan perosak..

Video

Dari video yang disajikan, anda boleh mendapatkan maklumat visual tentang apa siput itu, dan belajar tentang penggunaan pelbagai ubat rakyat untuk memerangi mereka:

Tukang kebun yang gemar, penjaga lebah dan tukang kebun, sebahagian daripada anjing dan kucing dan haiwan peliharaan lain. Dia menghabiskan musim bunga, musim panas dan musim luruh di negara ini dan bereksperimen di tempat tidur. Suka berkomunikasi dengan penduduk musim panas yang "maju" dan mencari sesuatu yang baru dan berguna untuk dirinya sendiri. Mengumpulkan kaedah terbaik untuk menyediakan makanan dan resipi dari produk buatan sendiri. Saya dengan senang hati berkongsi penemuan dan rahsia saya dengan pembaca.

Menjumpai pepijat? Pilih teks dengan tetikus dan klik:

Di Australia, saintis telah memulakan eksperimen untuk mengklon beberapa jenis anggur yang tumbuh di kawasan sejuk. Pemanasan iklim, yang diramalkan selama 50 tahun akan datang, akan menyebabkan mereka hilang. Varieti Australia mempunyai ciri-ciri yang sangat baik untuk membuat anggur dan tidak mudah diserang penyakit yang biasa berlaku di Eropah dan Amerika.

Petani Oklahoma Karl Burns telah mengembangkan pelbagai jagung berwarna yang tidak biasa yang disebut Rainbow Corn ("pelangi"). Biji-bijian di setiap telinga mempunyai warna dan warna yang berbeza: coklat, merah jambu, ungu, biru, hijau, dan lain-lain. Hasil ini dicapai melalui pemilihan bertahun-tahun dari varietas umum yang paling berwarna dan persilangan mereka.

Humus - kotoran busuk atau kotoran burung. Ia disiapkan seperti ini: kotoran ditumpuk atau ditumpuk, dilapisi dengan serbuk gergaji, gambut dan tanah kebun. Kolar ditutup dengan filem untuk menstabilkan suhu dan kelembapan (ini diperlukan untuk meningkatkan aktiviti mikroorganisma). Baja "matang" dalam 2-5 tahun - bergantung kepada keadaan luaran dan komposisi bahan makanan. Hasilnya adalah jisim homogen yang longgar dengan bau bumi segar yang menyenangkan.

Tomato tidak mempunyai perlindungan semula jadi terhadap penyakit akhir. Sekiranya serangan larut malam, tomat (dan juga kentang) mati, tidak kira apa yang dinyatakan dalam perihalan varietas ("varietas yang tahan terhadap penyakit akhir" hanyalah tipuan pemasaran).

Kompos - sisa organik reput dari pelbagai asal. Bagaimana hendak melakukannya? Semuanya ditumpuk di timbunan, lubang atau kotak besar: sisa dapur, puncak tanaman kebun, rumpai yang dipotong sebelum berbunga, ranting tipis. Semua ini disatukan dengan batu fosfat, kadang-kadang dengan jerami, tanah atau gambut. (Sebilangan penduduk musim panas menambah pemecut kompos khas.) Tutup dengan kerajang. Dalam proses pemanasan semula, timbunan secara berkala disambungkan atau dicucuk untuk aliran udara segar. Biasanya kompos "matang" selama 2 tahun, tetapi dengan bahan tambahan moden ia boleh siap dalam satu musim musim panas.

Dipercayai bahawa beberapa sayur-sayuran dan buah-buahan (timun, seledri tangkai, semua jenis kubis, lada, epal) mempunyai "kandungan kalori negatif", iaitu mencerna lebih banyak kalori daripada yang dikandungnya. Sebenarnya, proses pencernaan hanya menggunakan 10-20% kalori dari makanan..

Kedua-dua humus dan kompos adalah asas pertanian organik. Kehadiran mereka di dalam tanah secara signifikan meningkatkan hasil dan meningkatkan rasa sayur-sayuran dan buah-buahan. Mereka sangat serupa dengan sifat dan penampilan, tetapi mereka tidak boleh keliru. Humus - kotoran busuk atau kotoran burung. Kompos - sisa organik busuk dari pelbagai asal (makanan rosak dari dapur, bahagian atas, rumpai, ranting nipis). Humus dianggap sebagai baja yang lebih baik, kompos lebih mudah didapati.

Anda perlu mengumpulkan bunga dan perbungaan pada awal masa berbunga, apabila kandungan nutrien di dalamnya setinggi mungkin. Bunga semestinya dipetik dengan tangan, mematahkan becak kasar. Bunga dan herba yang dikumpulkan dikeringkan, tersebar di lapisan nipis, di dalam bilik yang sejuk pada suhu semula jadi tanpa akses kepada cahaya matahari langsung.

Salah satu kaedah yang paling mudah untuk menyediakan tanaman sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri adalah pembekuan. Sebilangan orang percaya bahawa pembekuan menyebabkan kehilangan khasiat dan khasiat makanan tumbuhan. Hasil daripada penyelidikan tersebut, para saintis mendapati bahawa praktiknya tidak ada penurunan nilai pemakanan ketika dibekukan..