5 cara untuk meningkatkan produktiviti hipotalamus

Hipotalamus adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari otak manusia dan dianggap sebagai "pusat kawalan" bagi kebanyakan hormon. "Hubungan kerjanya" dengan kelenjar pituitari serta kelenjar adrenal mempengaruhi sistem saraf dan endokrin. Tetapi apa yang dilakukan oleh hipotalamus? Ini berperanan dalam pengambilan kalori, pengaturan berat badan dan suhu badan.

Apabila hipotalamus tidak berfungsi dengan baik, fungsi kelenjar pituitari juga terganggu. Tetapi kerana kelenjar pituitari mengawal kelenjar adrenal, ovari, testis, dan kelenjar tiroid, kesihatan manusia secara keseluruhan terganggu..

Kaedah semula jadi untuk meningkatkan fungsi hipotalamus:

1. Tingkatkan Penggunaan Chromium

Kromium adalah mineral yang diperlukan oleh tubuh dalam jumlah yang kecil untuk berfungsi dengan sihat. Kajian telah menunjukkan hubungan langsung antara kesihatan hipotalamus dan tahap kromium dalam badan. Chromium membantu menjaga hipotalamus aktif, mengatur selera makan pada orang tua, dan mencegah kesan negatif pada neuron otak yang disebabkan oleh penuaan.

1. Brokoli
2. Kentang
3. Bawang putih
4. Daging lembu
5. Jeruk
6. Kacang hijau
7. Epal
8. Pisang

Kromium paling baik diperoleh dari produk semula jadi.

2. Gunakan minyak pati

Minyak pati Frankincense dan myrrh bukan sahaja mempunyai sejarah penggunaan yang luar biasa pada zaman dahulu, tetapi sebenarnya meningkatkan kesihatan otak. Dua sebatian aktif yang disebut terpenes dan sesquiterpenes dalam minyak ini mempunyai kesan anti-radang dan antioksidan pada tubuh.

Sesquiterpenes mampu melintasi penghalang darah-otak dan merangsang sistem limbik otak dan kelenjar lain, membantu meningkatkan ingatan. Sesquiterpenes juga secara khusus mempengaruhi pusat emosi di hipotalamus, membantu menjaga ketenangan dan keseimbangan..

3. Makan lemak sihat

Ini adalah cara semula jadi untuk menyeimbangkan tahap hormon dan mencapai fungsi hipotalamus yang lebih baik. Normalisasi keseimbangan hormon mempunyai kesan positif langsung pada fungsi hipotalamus, serta kelenjar pituitari.

Kolesterol dan lemak lain memainkan peranan penting dalam pembentukan membran sel dan hormon. Jenis lemak tertentu, termasuk kolesterol, juga bertindak sebagai antioksidan.

Sumber Lemak yang Sihat: Minyak zaitun, minyak kelapa, alpukat, salmon liar.

4. Dapatkan tidur yang cukup dan kurangkan tekanan

Tidur adalah kunci untuk mengekalkan tahap hormon. Kurang tidur, penggunaan kortikosteroid yang berpanjangan, dan tekanan kronik adalah tiga penyumbang terbesar peningkatan kadar kortisol..

5. Bersenam secara berkala

Latihan sederhana secara berkala sangat bermanfaat untuk hipotalamus dan juga seluruh badan.

Satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2000 meneliti hubungan antara hipotalamus, senaman, dan tekanan darah tinggi pada haiwan. Dalam kajian ini, para penyelidik mendapati bahawa senaman secara berkala memberi kesan positif terhadap ekspresi gen dan aktiviti neuron pada hipotalamus. Tidak mengejutkan, mereka juga mendapati latihan untuk menurunkan tahap tekanan darah pada haiwan dengan hipertensi..

Latihan nampaknya bukan hanya meningkatkan kesihatan jantung, tetapi juga meningkatkan kesihatan hipotalamus, yang keduanya cenderung membantu menurunkan tekanan darah pada manusia dan juga haiwan..

Pemakanan untuk hipotalamus

Hipotalamus adalah bahagian otak yang bertanggungjawab terhadap mekanisme terjaga dan tidur, perubahan suhu badan dan proses metabolik dalam badan. Prestasi semua organ dan tisu badan bergantung kepadanya. Reaksi emosi manusia juga merupakan tanggungjawab hipotalamus. Di samping itu, hipotalamus mengawal kerja kelenjar endokrin, mengambil bahagian dalam proses pencernaan, dan juga dalam pemanjangan genus. Hipotalamus terletak di otak di bawah puncak bukit optik - thalamus. Oleh itu, hipotalamus, yang diterjemahkan dari bahasa Latin bermaksud "hipotalamus".

Ia menarik:

  • Hipotalamus berukuran sama dengan phalanx ibu jari.
  • Para saintis telah menemui pusat-pusat "syurga" dan "neraka" di hipotalamus. Bahagian otak ini bertanggungjawab untuk sensasi yang menyenangkan dan tidak menyenangkan di dalam badan..
  • Pembahagian orang menjadi "lark" dan "burung hantu" juga berada dalam kompetensi hipotalamus
  • Para saintis memanggil hipotalamus sebagai "sinar matahari dalam badan" dan percaya bahawa kajian lebih lanjut mengenai keupayaannya dapat menyebabkan peningkatan harapan hidup manusia, kemenangan terhadap banyak penyakit endokrin, dan juga penjelajahan lebih lanjut mengenai Cosmos, berkat tidur yang tidak bermaya yang terkawal, di mana angkasawan dapat tenggelam. merangkumi jarak puluhan dan ratusan tahun cahaya.

Makanan sihat untuk hipotalamus

  • Kismis, aprikot kering, madu - mengandungi glukosa, yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya hipotalamus.
  • Sayuran hijau dan berdaun. Sumber magnesium dan kalium yang sangat baik. Mereka adalah antioksidan yang sangat baik. Lindungi hipotalamus dari risiko pendarahan, strok.
  • Produk susu dan tenusu. Mengandungi vitamin B, yang penting untuk berfungsi dengan baik sistem saraf, serta kalsium dan nutrien lain.
  • Telur. Mengurangkan risiko strok kerana kandungan zat bermanfaat otak mereka.
  • Kopi, coklat gelap. Dalam jumlah yang sedikit, mereka menguatkan hipotalamus.
  • Pisang, tomato, oren. Bergembiralah. Memudahkan kerja bukan sahaja hipotalamus, tetapi juga semua struktur otak. Berguna untuk sistem saraf, aktiviti yang berkait rapat dengan kerja hipotalamus.
  • Walnut. Merangsang prestasi hipotalamus. Mereka menghalang proses penuaan otak. Kaya dengan lemak, vitamin dan mineral yang sihat.
  • Lobak. Melambatkan proses penuaan dalam badan, merangsang pembentukan sel-sel muda, mengambil bahagian dalam pengaliran impuls saraf.
  • Rumpai laut. Mengandungi zat-zat yang diperlukan untuk memberi oksigen kepada hipotalamus. Sebilangan besar yodium yang terkandung dalam rumput laut membantu melawan insomnia dan kerengsaan, keletihan dan kegembiraan berlebihan.
  • Ikan berlemak dan minyak sayuran. Mereka mengandungi asid lemak tak jenuh ganda, yang merupakan komponen penting dalam pemakanan hipotalamus. Mencegah pemendapan kolesterol, merangsang pengeluaran hormon.

Cadangan umum

Untuk berfungsi sepenuhnya hipotalamus, anda memerlukan:

  • Latihan fisioterapi dan berjalan-jalan setiap hari di udara segar (terutama pada waktu petang, sebelum tidur).
  • Makanan biasa dan berkhasiat. Diet tanaman tenusu lebih disukai. Doktor menasihatkan agar tidak makan berlebihan.
  • Mematuhi rutin harian membantu hipotalamus memasuki irama kerjanya yang biasa.
  • Menghilangkan minuman beralkohol dari minum dan menyingkirkan keinginan berbahaya untuk merokok, yang membahayakan sistem saraf, dengan aktiviti yang mana hipotalamus berkait rapat.
  • Tidak termasuk menonton TV dan bekerja di komputer sebelum tidur. Jika tidak, kerana pelanggaran rejim siang hari, gangguan dalam fungsi hipotalamus dan seluruh sistem saraf mungkin berlaku..
  • Untuk mengelakkan hipotalamus yang berlebihan, disarankan untuk memakai cermin mata hitam pada hari yang cerah..

Kaedah tradisional untuk memulihkan fungsi hipotalamus

Penyebab kerosakan fungsi hipotalamus adalah:

  1. 1 Penyakit berjangkit, mabuk badan.
  2. 2 Gangguan pada sistem saraf.
  3. 3 Kekebalan yang lemah.

Dalam kes pertama, ramuan anti-radang (chamomile, calendula, St. John's wort) boleh digunakan - atas cadangan doktor. Untuk mabuk, produk yang mengandungi yodium berguna - chokeberry, rumput laut, feijoa, walnut.

Dalam kes kedua, sekiranya berlaku gangguan kerja NS, agen tonik (chicory, kopi) digunakan, atau sebaliknya, melegakan - warna valerian, motherwort dan hawthorn, mandi konifer.

Dengan takikardia dan peningkatan tekanan yang tidak masuk akal yang berkaitan dengan kerosakan fungsi hipotalamus, prosedur air berguna: mandi air hangat diikuti dengan menggosok kulit yang kuat.

Dengan keadaan tertekan, rebusan St. John's wort sangat membantu, tentu saja, jika tidak ada kontraindikasi perubatan untuk digunakan!

Ketegangan mata dipercayai menyebabkan gangguan pada hipotalamus. Mandi mata yang hangat akan membantu menghilangkan tekanan yang tidak perlu dan mengembalikan fungsi otak.

Kes ketiga adalah kekebalan yang lemah, ia berjaya dirawat dengan warna ginseng, zamanihi, anggur magnolia Cina. Hasil yang baik untuk menguatkan sistem imun diperoleh dengan menggunakan royal jelly..

Tiroid: Latihan yang Merawat

Senaman ringkas yang memberi kesan yang baik terhadap kesihatan tiroid. Kelenjar terletak di bahagian depan leher dan mempunyai bentuk kupu-kupu, bertanggungjawab untuk penghasilan hormon yang mengawal proses seperti tidur dan metabolisme, mempengaruhi kesejahteraan dan kesihatan seluruh tubuh.

Latihan untuk rawatan kelenjar tiroid diambil dari latihan Qigong - sistem pengawalan dan penyembuhan tubuh kuno Cina. Perbezaan antara falsafah Timur dan falsafah Barat adalah bahawa di timur tubuh manusia dipandang secara keseluruhan. Pendekatan oriental untuk rawatan bertujuan untuk mengembalikan keseimbangan dalam tubuh, dan bukan untuk merawat penyakit individu dan gejalanya. Oleh itu, untuk rawatan kelenjar tiroid, misalnya, hanya satu latihan yang ditawarkan, tanpa mengira jenis penyakitnya..

Kelenjar tiroid: latihan untuk merawatnya

  • Latihan untuk memperbaiki kelenjar tiroid
  • Latihan untuk kelenjar pituitari dan hipotalamus dan sistem imun

Walaupun perubatan tradisional Barat berusaha memaksa kelenjar tiroid untuk menghasilkan kurang atau lebih banyak hormon dengan pil, atau memotong kepingan "berlebihan" dengan pisau bedah, ubat Timur berusaha untuk mengembalikan keseimbangan dalam badan, mengembalikan aliran tenaga yang terganggu, sehingga memungkinkan tubuh mengembalikan fungsi normal kelenjar pineal itu sendiri, kelenjar pituitari dan hipotalamus, sistem imun.

Latihan untuk memperbaiki kelenjar tiroid

Latihan ini berfungsi pada kelenjar tiroid serta ginjal dan kelenjar adrenal. Latihannya sederhana dan berpatutan. Ia tidak mempunyai kontraindikasi. Membantu menormalkan fungsi kelenjar tiroid baik dalam hipotiroidisme (penurunan pengeluaran hormon) dan pada hipertiroidisme (jumlah hormon yang berlebihan yang disintesis oleh kelenjar tiroid). Senaman membantu memulihkan kelenjar tiroid, menormalkan ukuran, dan mengurangkan gondok.

Latihan yang akan mengejutkan doktor anda disebut Golden Frog Swim..

Hanya 16 pergerakan sehari sudah cukup untuk memulakan kelenjar tiroid ketika aktivitinya mulai menurun.

Bagaimana melakukan latihan Golden Frog Swim untuk menyembuhkan, memperbaiki dan menghidupkan semula kelenjar tiroid anda:

1. Ambil kedudukan permulaan - berdiri tegak, kaki bersama-sama, lengan diturunkan di sepanjang badan (Gamb. 1).

2. Jongkok ke bawah (jangan jongkok dalam-dalam, seperti yang ditunjukkan pada Gambar 2), meregangkan leher ke hadapan. Panjangkan tangan anda pada masa yang sama.

3. Membuat bulatan dengan tangan anda menjauh dari anda, ambil posisi awal (Gbr. 3).

4. Ulangi bulatan yang jauh dari anda 8 kali.

5. Lakukan senaman yang sama dengan satu perubahan - lakukan bulatan dengan tangan ke arah anda, tidak jauh dari diri anda (Gambar 5 dan Gambar 6).

6. Ulangi bulatan kepada diri anda 8 kali.

Latihan untuk kelenjar pituitari dan hipotalamus dan sistem imun

Latihan ini menjadikan kawasan otak yang biasanya tidak aktif berfungsi. Latihan yang luar biasa ini mengimbangi semua sistem badan..

Inti dari latihan ini adalah untuk memaksa otak untuk mengarahkan perhatiannya ke dalam tubuh dan "memperbaiki", atau lebih tepatnya, untuk menyesuaikan kerja semua sistem. Tugas global seperti itu di luar kekuatan ubat apa pun, tetapi otak kita cukup "bergigi"..

Saya akan menerangkan secara ringkas bagaimana latihan harus dilakukan untuk kesan maksimum. DAN

Cara melakukan latihan "The Golden Rooster berdiri di sebelah kaki" untuk menormalkan kerja kelenjar pituitari, hipotalamus dan sistem kekebalan tubuh:

1. Tanggalkan kasut anda (anda boleh tinggal di kaus kaki anda jika lantai sejuk).

2. Tutup mata anda (ini penting!).

3. Angkat berat badan ke kaki kanan dan angkat perlahan ke kiri. Cuba simpan keseimbangan anda selama mungkin, menghitung detik anda sendiri..

4. Setelah kehilangan baki, cuba lagi. Terus mengira detik dari tempat anda berhenti. Contohnya, kali pertama anda mengira tiga. Kemudian mula mengira kali kedua dengan empat. Dan seterusnya sehingga anda menghitung hingga enam puluh.

5. Kemudian lakukan perkara yang sama dengan kaki yang lain. Perhatian! Jangan mulakan dengan kaki kedua sehingga anda selesai dengan yang pertama.

6. Tugas anda adalah berdiri di atas setiap kaki selama satu minit (bermula dengan). Jangan putus asa jika anda berjaya bertahan hanya beberapa saat! Cuba lagi. Dengan melakukan senaman secara berkala, anda akan dapat mengekalkan keseimbangan lebih lama. Dan pada masa yang sama anda akan melihat peningkatan kesejahteraan "di semua bidang".

Berapa lama masa yang diperlukan untuk berdiri di setiap kaki untuk rawatan dan pemulihan fungsi kelenjar pituitari, hipotalamus dan sistem imun yang mempengaruhi kelenjar tiroid yang berkesan?

Bawa masa berdiri dengan satu kaki (tanpa kehilangan keseimbangan) hingga 5 minit - ini sudah cukup. Tetapi anda akan merasakan hasil pertama rawatan setelah beberapa minggu menjalani latihan biasa. Tetapi hanya dengan syarat amalan harian! Sebaiknya lakukan pada waktu yang sama. Diterbitkan oleh econet.ru.

P.S. Dan ingat, hanya dengan mengubah kesedaran anda - bersama-sama kita mengubah dunia! © econet

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami:

Latihan untuk pengembangan pengawasan. Rangsangan kelenjar pituitari dan kelenjar pineal

Amalan ini membersihkan Mata Ketiga dari tenaga yang menyekatnya, yang mengganggu melihat tenaga halus, atau dengan kata lain, membuka kemampuan untuk melihat aura dan tenaga halus dalam warna. Ini dapat dibandingkan dengan teleskop yang boleh ditarik (tabung teleskop) dengan penutup pelindung pada lensa mata atau lensa. Dalam kes ini, tidak kira apa yang anda lakukan, anda tidak akan melihat apa-apa dengan Mata Ketiga. Sarung pelindung mesti dilepaskan tanpa gagal kelihatan.

Teknik

  1. Letakkan telapak tangan kanan anda di badan telanjang di kawasan di antara alis (dahi), seperti berikut: pusat telapak tangan sesuai dengan kawasan di antara alis, jari-jari melebar dengan kipas, jari tengah diarahkan ke atas (terletak di kulit kepala dan melihat mahkota), jari kelingking menyentuh pelipis kiri dengan pad kecil, ibu jari menyentuh kuil kanan dengan pad kecil. Nampaknya anda memegang bola, jari-jari melebar.
  2. Pastikan telapak tangan terbuka di dahi bersentuhan dengan permukaannya dan tekan pada tulang depan dengan jari anda (seolah-olah cuba memerahnya, seolah-olah bukannya kepala - doh). Usaha harus dirasakan - anda berusaha menembusi bahagian tengah kepala dengan telapak tangan anda.
  3. Betulkan kedudukan telapak tangan anda dalam kedudukan ini dan, tanpa mengubah apa-apa lagi, pegang tangan anda seperti ini selama kira-kira satu minit.
  4. Dalam kira-kira satu minit, anda akan merasakan kesatuan tenaga tangan dengan tenaga badan pada titik kontak, serta penembusan tenaga dua kali tangan ke dalam badan - ini adalah kawasan dari alis ke pusat kepala. Pada masa ini, mulailah perlahan-lahan memerah telapak tangan terbuka anda dan pada masa yang sama berfikir-bagaimana tenaga anda dengan cara yang sama memerah tenaga yang ada dalam selang kepala yang saya tunjukkan dan yang menghalang penglihatan Mata Ketiga. Mereka. Anda sebenarnya membersihkan-mengeluarkan blok dari Mata Ketiga.
  5. Kelihatan seperti ini: jari, yang menutup kepala seperti bola, meluncur di sepanjang permukaan kepala dan bergerak ke arah alis, berkumpul di roti.
  6. Lakukan semua ini dengan perlahan, menangkap tenaga penyekat dengan baik (yang anda bayangkan, misalnya, dengan nada kotor, atau hanya bermaksud sekiranya visualisasi gagal). Selepas itu, perlahan-lahan tarik keluar dari badan anda - menggerakkan fizikal (semasa tangan tenaga melewati badan fizikal, tetapi dengan yakin memegang tenaga penyekat di penumbuk).
  7. Apabila, selepas itu, bantalan jari bersambung di kawasan Mata Ketiga dan dengan itu sebahagian daripada tenaga penyekat akan ditarik keluar - buat penumbuk dan lemparkannya dengan cepat ke pusat Bumi, mewakili pusat Bumi sebagai Api yang sangat kuat. Mereka. dengan tangan fizikal anda, buat gerakan melempar ke bawah dan buka penumbuk anda di bahagian paling bawah - seolah-olah anda sedang melemparkan batu ke bawah.

Bahagian pertama - urut langsung

Amalan ini sudah bermula dari siri membangkitkan Mata Ketiga dan dilakukan setelah latihan pertama, yang dijelaskan di atas. Ini serupa dalam pengertian dengan penghapusan statik di kawasan Mata Ketiga, iaitu ia membolehkan anda menjadikannya aktif, mudah alih, membawanya keluar dari keadaan tidak senang, di mana dia sudah lama kerana kekurangan permintaan.

Ambil kedudukan yang selesa. Contohnya, duduk di atas kerusi, di kerusi setengah duduk atau bahkan bersandar di sofa. Betapa senang. Tutup mata anda dan berehat.

Tekan dengan jari tangan kanan anda di kawasan di antara kening. Contohnya, paling senang menekan dengan jari tengah. Jaga jari anda lurus, tekan dengan bahagian atas pad jari ini. Oleh itu, letakkan jari anda di kawasan antara alis dan tunggu sekitar 5-7 saat, tanpa melemahkan tekanan ketara di dahi. Kemudian perlahan-lahan lepaskan tekanan dengan jari di dahi dan jauhkan jari anda dari dahi (ini hanya beberapa milimeter, iaitu jari masih menyentuh kulit dahi).

Tahan ini selama 5-7 saat dan kemudian perlahan-lahan meningkatkan tekanan di dahi, seperti yang ditulis di atas. Lakukan ini untuk jangka masa yang menyenangkan. Contohnya, 5-10 minit. Semasa melakukan senaman, rasakan seolah-olah kawasan silinder tenaga berada di kawasan Mata Ketiga, yang ditolak ke kepala, kemudian didorong keluar lagi (kerana mata air yang tidak kelihatan) mengikuti jari.

Bahagian kedua - rangsangan kelenjar pituitari dan pineal

Ini adalah teknik kuno yang mungkin merupakan urutan langsung dan rangsangan otak. Anda perlu menyentuh lelangit atas dengan bahagian bawah hujung lidah dan tekan di atasnya. Mereka. anda perlu membengkokkan lidah dan menekan kawasan di bawahnya.

Tekan lelangit seolah-olah lelangit adalah penutup keranda kuno dan anda ingin membukanya. Jangan tekan terlalu keras, jika tidak, lidah akan cepat letih, cukup buat tekanan statik pada lelangit atas dengan lidah anda dan tahan selama kira-kira 5 minit.

Anda juga dapat membayangkan bukan penutup keranda, tetapi bayangkan, semasa tekanan lidah di lelangit, bahawa lidah menembusi jauh ke dalam kepala, seperti minyak atau jeli dan menyentuh hujung Mata Ketiga (ajna chakra). Pilih mana sahaja pilihan yang anda suka, atau gunakan kedua-duanya. Latihan boleh dilakukan di mana-mana persekitaran, misalnya di trem, di dalam kereta, hanya pergi ke kedai, menonton TV, dll..

Bahagian Ketiga - Memperkukuhkan Kawasan Clairvoyant

Kening adalah kawasan terpenting di kepala manusia. Kawasan ini bukan di dunia fizikal, anda tidak melihatnya dengan mata fizikal, tetapi di kawasan ini, seolah-olah di TV, gambar spasial muncul.

Berlutut. Sejajarkan telapak tangan kiri dan kanan sehingga tapak tangan kiri diletakkan di sebelah kanan dan dijepit dari sisi. Pusat telapak tangan menyentuh. Pada gilirannya, telapak tangan kiri, yang berada di pelukan kanan, juga menekan tapak tangan kanan dari sisi (semacam kunci, tetapi tidak boleh dikelirukan dengan kunci dengan jari yang saling bersambung). Seterusnya, turunkan diri pada siku anda (sejenis busur, siku anda dipisahkan sekitar 70-90 darjah) dan turunkan kepala anda dengan dahi anda di telapak tangan anda.

Alis sesuai dengan kedudukan di tengah-tengah telapak tangan (iaitu, semua titik ini berada pada garis menegak yang hampir sama: titik pertama di bawah adalah pusat telapak tangan kanan, kemudian pusat telapak tangan kiri berada di atas dan di atas alis). Sekiranya anda mahu, anda boleh bersandar sedikit jika ini lebih sesuai untuk anda. Pejam mata kamu. Berehatlah dalam kedudukan ini.

Pastikan tumpuan anda pada kawasan di mana kedua-dua pusat tapak tangan bertemu. Perhatikan setiap gambar yang muncul sebelum pandangan dalaman anda. Kuatkan mereka. Cuba jangan memikirkan apa-apa. Lakukan senaman ini sekurang-kurangnya lima minit setiap hari selama kira-kira sebulan atau lebih..

Perkembangan dan pengukuhan hasil pandangan

Bahagian satu. Penyingkiran blok psikologi

Ada kalanya Mata Ketiga terbuka dan semuanya siap untuk dilihat oleh seseorang. Tetapi secara psikologi, dia terus berfikir dengan cara kuno, iaitu. di suatu tempat, di bawah sedar, dia tidak memberikan dirinya sendiri, tidak membenarkan melihat lebih banyak daripada yang dilihat oleh orang biasa. Blok ini juga perlu dikeluarkan untuk menghilangkan penghalang clairvoyance terakhir..

Pemasangan untuk program

Saya benar-benar mahu menjadi pengawal!
Saya dapat melihat semuanya dengan baik dan jelas.
Saya membiarkan diri saya melihat semuanya.
Saya tahu bagaimana menjadi pengawal.
Saya melakukan segala-galanya untuk menjadi pengawal.
Saya secara aktif menjadi pengawal!
Saya sudah berpandangan sepenuhnya.
Saya adalah "nama".

Ini adalah tetapan anggaran, anda boleh mengubahnya sedikit, tetapi maknanya harus tetap seperti itu. Lakukan setiap hari sekurang-kurangnya lima minit. Lebih baik pada waktu pagi dan petang.

Bahagian kedua. Menggunakan clairvoyance

Amalan ini akan sangat senang dilakukan oleh banyak orang sebelum tidur, langsung berbaring di tempat tidur dan tertidur.

Latihan ini dirancang untuk mengembangkan kemahiran melihat apa sahaja yang anda mahukan. Contohnya, anda berkata kepada diri sendiri "Saya ingin melihat apa yang sedang berlaku sekarang di kawasan piramid Mesir" dan dengan segera muncul penglihatan mengenai piramid Mesir, biasanya seolah-olah anda melayang di atasnya seperti burung, atau anda ditunjukkan panorama kawasan itu dari semua sisi, dll. Anda boleh melihat apa sahaja.

Contohnya, apakah orang yang anda gemari, yang sudah lama anda tidak jumpa dan rindukannya. Anda akan berkata "Saya ingin berjumpa dengan Nikolai, Sveta, Alexander Petrovich, dll. "Dan tepat sebelum pandangan batinmu akan muncul gambar dalam bentuk filem tentang apa yang sedang dilakukan oleh orang-orang ini sekarang.

Tetapi bukan itu sahaja. Anda juga boleh melakukan perjalanan tepat pada waktunya. Ke masa lalu atau masa depan. Ini agak lebih rumit, tetapi mungkin..

Contohnya, anda mungkin berkata, "Saya ingin melihat nombor mana yang memenangi loteri!" dan angka-angka ini akan muncul di depan pandangan dalaman anda, yang akan hilang pada masa akan datang. Anda juga boleh, misalnya, mengatakan "Saya ingin melihat Atlantis!" dan anda akan melihat Atlantis, penduduknya, bangunannya, teknologinya, dll..

Katakan "Saya ingin melihat bagaimana kehidupan dilahirkan di Bumi!" dan anda akan melihat ini... Terdapat banyak pilihan. Adakah anda berminat dengan ini? Kemudian gunakan latihan di bawah ini, dengan mana anda dapat mengembangkan semua kebolehan ini dengan mudah..

Jadi, anda tidur. Anda santai, anda merasa baik dan menyenangkan. Sekarang fikirkan apa yang ingin anda fikirkan. Ia boleh menjadi apa sahaja, asalkan menyenangkan bagi anda. Ia boleh menjadi peristiwa hari yang dilalui, beberapa tempat di tempat peranginan, beberapa perkara, seseorang. Apa sahaja. Tidak menjadi masalah, yang utama adalah anda merasa selesa memikirkannya, sehingga gambar itu muncul dengan sendirinya, tanpa ketegangan, sehingga ia dikehendaki.

Katakan bahawa ia akan menjadi pantai di mana anda pernah berada dan anda pasti senang mengingati masa-masa gembira ini. Sebaik sahaja anda memutuskan bahawa anda akan memikirkannya, maka katakan pada diri anda pemasangan diri ini "Saya ingin melihat tempat ini!" dan memikirkannya.

Kemudian berehat dan tertidur seperti biasa apabila anda memutuskan untuk tidur. Ia memerlukan sedikit masa sebelum tertidur. Mungkin sepuluh minit, seseorang lagi. Selama ini, perhatikan semua penglihatan dan gambar yang akan muncul di hadapan anda. Mereka pasti akan muncul. Dan mereka akan dikaitkan dengan tempat tertentu ini..

Pertimbangkan gambar-gambar ini dan jangan terikan. Terus tertidur (tertidur) dan menonton gambar-gambar ini. Yang mana, apabila anda tertidur, semakin jelas, jelas dan realistik. Lakukan ini setiap kali sebelum tidur. Tidak perlu melakukan ini hanya sebelum tidur - jika anda memutuskan untuk tidur siang pada waktu siang, maka lakukanlah juga pada waktu makan tengah hari..

Dengan setiap amalan baru, penglihatan anda akan menjadi semakin jelas dan jelas. Mereka akan kelihatan lebih pantas dan pantas. Dan selepas beberapa ketika, apabila semuanya akan menjadi baik untuk anda, semua penglihatan akan sesuai dengan keinginan anda..

Mereka. jika anda memberikan pemasangan untuk melihat apa yang berlaku sekarang di tempat ini, maka anda akan melihat dengan tepat apa yang berlaku sekarang. Sekiranya anda ingin melihat masa lalu atau masa depan, anda juga akan melihatnya. Dan bukan lagi hanya imaginasi anda - ia akan lebih sesuai dengan realiti semasa anda berlatih.

Setelah tahap ini dilalui, anda akan dapat melihat apa-apa penglihatan dalam kesedaran yang anda bangun, dengan hanya memberi pernyataan diri anda sendiri mengenai bentuk “Saya ingin melihat apa yang berlaku di sekitar Taj Mahal! Di manakah orang itu dan sekarang! Berapa nombor yang akan dimenangi dalam loteri seperti itu! " dan lain-lain.

Dengan penguasaan amalan ini dengan baik, anda akan dapat penglihatan yang diperlukan tanpa pemasangan sendiri pada masa akan datang, anda hanya perlu mengetahui sesuatu - dan ia akan muncul dalam bentuk gambar.

Thymus mengetuk dan 7 lagi latihan kelenjar anti-penuaan

Semua latihan yang dikumpulkan didasarkan pada fakta bahawa cara paling mudah dan langsung untuk memberi kesan yang baik pada kelenjar menggunakan teknik ini adalah mengetuk dan menepuk. Beberapa pengecualian dijelaskan di bawah. Kesihatan kelenjar sangat penting, namun sedikit perhatian diberikan kepadanya..

Rembesan kelenjar mempengaruhi setiap aspek fisiologi manusia, dalam semua peringkat kehidupan, dari lahir hingga mati. Sekiranya kita juga mengambil kira bahawa rembesan kelenjar kita adalah zat Yin, kita boleh mengatakan bahawa ia mempengaruhi kita dari saat pembuahan, atau bahkan lebih awal. Kawasan pengaruh merangkumi pertumbuhan, perkembangan, proses pembaharuan dan pertumbuhan semula sel (dengan kata lain, seberapa cepat dan seberapa baik kita menua), sistem pembiakan dan pembiakan, pemeliharaan imuniti, metabolisme, pengeluaran tenaga, penggunaan nutrien, keseimbangan emosi, persepsi mental, semua yang diatur oleh hormon, dan banyak yang pada pandangan pertama tidak bergantung pada hormon. Oleh itu, menjaga kesihatan kelenjar sangat penting..

1. Mengetuk kelenjar pineal

Kelenjar pineal adalah kelenjar seukuran kacang. Ia terletak berhampiran pusat otak, di antara kedua belahan otak. Ia mengubah isyarat saraf dari sistem simpatik menjadi hormon, mewujudkan hubungan antara sistem endokrin dan saraf. Antara lain, ia menghasilkan melatonin, yang mengatur irama tidur / bangun dan mempengaruhi perkembangan seksual..

Cara melakukan senaman

Dengan telunjuk dan / atau jari tengah anda, secara terpisah, serentak atau bergantian, mulailah mengetuk kawasan di antara alis pada titik yang lebih dikenali sebagai "mata ketiga".

Walaupun kelenjar pineal terletak di pusat otak, terdapat jalur tenaga yang menghubungkannya dengan "mata ketiga luar". Pada ketika ini, anda mungkin merasakan lekukan pada tulang, tetapi mungkin tidak ada satu pun. Ketukan harus lembut dan diukur, ia harus menimbulkan sensasi yang menyenangkan, mirip dengan sedikit menggelitik.

Ketik selama 1 atau 2 minit. Bilangan pengulangan tidak terhad. Ingat, anda perlu membuat peningkatan tambahan dari masa ke masa. Tidak mungkin untuk mencapainya pada satu masa dengan bantuan penorehan jangka panjang - lebih-lebih lagi, ia akan memberikan hasil yang sebaliknya. Sama ada anda mengikuti latihan bertenaga atau tidak, ini adalah kawasan di mana genangan Qi dapat terbentuk dengan mudah. Ini terutama ditunjukkan oleh sakit kepala yang dilokalisasi di kawasan ini. Ketegangan mental, kegelisahan, ketegangan mata, serta amalan tenaga yang bertujuan untuk meningkatkan tenaga badan, tetapi tidak memberikan peredaran terbalik sepenuhnya (yang mungkin disebabkan oleh kesilapan atau ketidakpengalaman pengamal), hanya beberapa sebab mengapa Qi dapat "Terjebak" di sana.

2. Mengetuk kelenjar pituitari dan hipotalamus

Kelenjar pituitari terletak di pangkal otak antara saraf optik, di hadapan saraf tunjang. Organ endokrin kecil ini sering disebut sebagai kelenjar induk kerana ia mengawal kelenjar endokrin selebihnya dengan menaikkan atau menurunkan kadar hormon yang mereka buat..

Salah satu hormon yang paling terkenal, hormon pertumbuhan manusia (HGH), mempengaruhi pertumbuhan dan pembaharuan sel, mengatur fungsi kelenjar lain dan, seperti yang banyak orang percaya, adalah "sumber muda" dalaman kita. Tahap HGH yang tinggi dalam darah dapat melambatkan dan bahkan membalikkan banyak tanda-tanda penuaan. Di samping itu, kelenjar pituitari mempengaruhi otot dan buah pinggang dan bahkan mengumpulkan sebahagian hormon yang dihasilkan oleh hipotalamus..

Terletak jauh di dalam otak, berhampiran pusat rongga kranial, hipotalamus terletak di bawah thalamus (pusat beralih untuk laluan deria dan motor di otak). Yang terakhir mempunyai hubungan struktural dan fungsional dengan hipotalamus, yang terletak di bawahnya dan dilampirkan dengan bantuan ikatan tipis serat saraf dan saluran darah.

Ia adalah pusat kawalan bagi banyak fungsi autonomi sistem saraf periferal. Oleh kerana hubungan antara struktur sistem endokrin dan saraf, hipotalamus memainkan peranan penting dalam menjaga homeostasis, mengatur suhu badan, tekanan darah dan degup jantung.

Ia mempengaruhi fungsi ovari dan testis, mood dan tingkah laku, kitaran tidur, tahap tenaga, dan metabolisme keseluruhan. Kadang-kadang disebut "otak otak": hampir semua fungsi hipotalamus berkaitan dengan kawalan otak dan kaitannya dengan tubuh, kerana ia sendiri adalah penghubung di antara mereka. Oleh kerana kelenjar pituitari dan hipotalamus dekat secara anatomi dan kerja mereka saling berkaitan, latihan ini menangani kelenjar pituitari dan hipotalamus pada masa yang sama..

Bagaimana caranya

Cara termudah untuk melakukan penyadapan ini adalah dengan pendekatan senapang, yang mengirimkan gelombang yang agak kuat ke kepala anda. Terdapat kaedah khusus yang lebih tepat, tetapi latihan ini sangat berkesan dan sesiapa sahaja boleh melakukannya..

Picit perlahan-lahan kepalan tangan anda dan mulailah mengetuk belakang kepala anda di pangkal tengkorak, di bawah tulang, dan berhampiran permukaan lateral vertebra serviks. Anda boleh menggunakan buku jari paling hujung dari empat jari (Gambar 9.1), atau, untuk tindakan yang lebih berarah, pangkal setiap penumbuk di sisi kelingking (Gambar 9.2).

Anda boleh meletakkan kepala anda lurus atau condong sedikit ke hadapan jika ini memudahkan anda mencapai pangkal tengkorak. Ganti tangan dengan pantas semasa anda mengetuk, dan arahkan kekuatan tangan kanan ke mata kiri dan kekuatan tangan kiri ke mata kanan. Oleh itu, gelombang akan bergerak melalui kelenjar pituitari dan hipotalamus.

Di samping itu, anda dapat merasakan bagaimana gelombang menyebar secara menyeluruh ke seluruh kepala atau hampir di seluruh kepala. Ini adalah perkara biasa dan mempunyai beberapa faedah sekunder. Sebagai faedah tambahan, ia akan melembutkan dan mengendurkan otot leher yang tegang, yang pada kebanyakan orang terletak di pangkal tengkorak dan di bahagian belakang leher..

Ketuk selama 1-2 minit. Bilangan pengulangan tidak terhad. Ingat, anda perlu membuat peningkatan tambahan dari masa ke masa. Tidak mungkin untuk mencapainya pada satu masa dengan bantuan ketukan jangka panjang; lebih-lebih lagi, ia akan memberikan hasil yang sebaliknya..

Gambar: 9.1. Mengetuk kelenjar pituitari dan hipotalamus

Gambar: 9.2. Mengetuk kelenjar pituitari dan hipotalamus

3. Urut tiroid

Kelenjar tiroid menyerupai kupu-kupu dalam bentuk dan terletak di pangkal permukaan depan leher, di bawah epal Adam, di sepanjang trakea. Ia membuat beberapa hormon tiroid. Hormon tiroid mempengaruhi seluruh tubuh, mempengaruhi metabolisme, pertumbuhan dan perkembangan, dan suhu badan. Mereka penting untuk perkembangan otak pada bayi dan kanak-kanak, dan pada orang dewasa, mereka menyumbang kepada fungsi sistem saraf, kardiovaskular dan pencernaan..

Di samping itu, urutan ini bermanfaat untuk kelenjar paratiroid, empat organ berukuran kacang yang terletak di belakang kelenjar tiroid. Mereka meningkatkan tahap kalsium dalam darah, membantu menjaga integritas tulang dan bekalan kalsium yang mencukupi, yang diperlukan untuk fungsi otot dan isyarat sel ke sel.

Bersemangat, terdapat banyak titik akupunktur di sepanjang bahagian depan leher yang melewati meridian Perut dan Usus Besar. Perut dan organnya yang berpasangan, Yin, Limpa, mempengaruhi fungsi otot sistem pencernaan; organ berpasangan usus besar adalah paru-paru.

Paru-paru dan limpa terlibat dalam metabolisme, yang mempengaruhi pengeluaran tenaga. Ini bertepatan dengan fungsi kelenjar tiroid yang serupa. Pangkal tekak juga merupakan lokasi chakra kelima, yang berkaitan dengan komunikasi, ekspresi diri dan kreativiti dalam bidang komunikasi dan ekspresi diri di dalamnya. Komunikasi dan ekspresi diri yang tulus dalam budaya kita sering kali tidak menggalakkan dan mengejutkan, di tempat kerja dan di rumah, jadi kerongkong adalah kawasan lain di mana genangan Qi sering terjadi..

Kerana bahagian depan leher lebih sensitif dan tidak terlindung dengan baik oleh otot atau tulang yang padat, latihan ini adalah urutan tiga langkah. Untuk latihan ini, definisi tangan kanan - tangan kiri adalah pilihan, anda boleh menukar tangan mengikut kesesuaian anda.

Bagaimana caranya

Letakkan ibu jari dan jari telunjuk tangan kiri anda di pangkal kerongkong anda, tepat di tulang selangka, di atas pertumbuhan tulang yang dapat anda rasakan. Pegang pada pangkal leher dan tulang selangka anda, berikan tekanan ringan pada bahagian bawah. Letakkan tangan kanan anda tepat di atas kiri anda, ibu jari kanan anda di atas jari telunjuk kiri anda, dan jari telunjuk kiri anda di atas ibu jari kiri anda.

Pegang sisi tekak dengan lembut tetapi kuat dan geserkan tangan kanan anda ke atas, meregangkan tekak sehingga jari anda menyentuh tepi luar rahang bawah (Gambar 9.3). Pada ketika ini, anda akan merasakan sisi pangkal lidah anda. Tekan perlahan-lahan selama beberapa saat. Ulangi regangan ini dan angkat tekak anda 2 kali lagi..

Selepas pengulangan ketiga, dengan meletakkan tangan kanan anda di bawah rahang bawah, angkat tangan kiri anda untuk bergerak ke bahagian seterusnya dari latihan ini. Tambahkan jari tengah dan jari manis untuk memudahkan memegang tekak anda. Bermula tepat di bawah rahang, gerakkan tekak anda dari sisi ke sisi untuk merasakannya bergerak berulang kali beberapa kali..

Seharusnya tidak ada rasa sakit, anda seharusnya tidak merasakan bahawa anda mencekik diri sendiri. Kemudian gerakkan tangan anda ke bawah sedikit dan ulangi langkahnya. Bergantung pada ukuran tangan anda dan panjang leher anda, anda mungkin dapat membelah tekak anda menjadi tiga, empat, atau lima bahagian apabila anda menggerakkan salah satu dari satu sisi ke sisi pada satu masa. Anda mungkin merasakan atau mendengar keretakan ketika tulang dilepaskan. Anda mungkin merasa sedikit menggelitik di tekak anda, menyebabkan batuk.

Kedua-dua reaksi ini adalah perkara biasa. Satu set biasanya cukup, tetapi jika anda mahu mengulang 2 atau 3 kali lagi, tidak mengapa juga..

Gambar: 9.3. Urut tiroid

Bahagian terakhir latihan ini adalah akupresur langsung. Sebilangan besar titik ini bukan titik akupunktur standard, kerana jarum diarahkan ke tapak meridian yang berada di otot dan bukan di kerongkong. Di sini anda akan menggunakan jari telunjuk dan ibu jari anda seperti pinset, mengarahkan kekuatan ke sisi tekak dan, sejauh mungkin, ke belakang..

Dalam dua latihan sebelumnya, anda merasakan alur kecil di sisi kerongkong anda. Anda perlu menekan dengan kuat sehingga tisu bergerak secara fizikal di bawah jari anda. Apabila anda berjaya, mulailah melakukan gerakan bulat kecil dengan jari anda, 10 kali dalam satu arah dan 10 pada arah yang bertentangan. Kemudian luncurkan jari anda ke bahagian seterusnya di antara alur dan ulangi. Terus turun ke leher sehingga anda mencapai pangkal tekak anda..

Perhatian: pada lelaki dan wanita, ketika menyentuh tulang rawan tiroid, di mana epal Adam yang menonjol terletak pada lelaki, sensasi pada palpasi akan sangat mirip dengan mencari tulang. Sebenarnya, ada tulang di atas tulang rawan tiroid yang disebut hyoid, yang rapuh, jadi berhati-hatilah di mana sahaja ia berada..

Kadang-kadang sedikit kecondongan kepala membuka leher sehingga anda dapat merasakan lekukan antara lekukan dan di sana, tetapi anda mungkin perlu melangkau kawasan ini sepenuhnya. Jangan tekan struktur tulang yang anda rasakan secara langsung.

4. Mengetuk timus

Timus adalah kelenjar tisu limfa yang terletak di bahagian atas dada, di belakang sternum (sternum), di tengah-tengah antara puncak jantung dan lekukan jugular sternum di pangkal kerongkong. Ia paling aktif semasa kecil dan tumbuh hingga akil baligh, selepas itu ia mula mengalami atrofi.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, telah diketahui bahawa timus memainkan peranan penting pada masa dewasa. Ia adalah sebahagian daripada sistem imun, mengubah limfosit, sel darah putih yang dihasilkan oleh sumsum tulang, menjadi sel T, yang berkembang di timus.

Sel-sel ini dibawa ke pelbagai kelenjar getah bening, di mana mereka memainkan peranan penting dalam memerangi jangkitan dan penyakit. Selain itu, timus menghasilkan hormon yang mengatur pematangan sel T. Mengetuk timus merangsang kelenjar, membantu mengekalkan aktiviti fungsinya di kemudian hari.

Bagaimana caranya

Picit perlahan-lahan satu tangan di kedua-dua tangan dan mula mengetuk tepi atas tulang rusuk di atas sternum, di bawah takik di bawah tekak, dan di atas jantung. Tukar irama, kelajuan dan kekuatan rentak sehingga anda merasa tidak selesa. Tubuh dapat menyesuaikan diri dengan rangsangan berulang dan akhirnya mengabaikannya. Perubahan dalam kelajuan, irama dan kekuatan rentak menjadikan ini mustahil. Lakukan senaman ini selama 1-2 minit setiap hari..

5. Mengetuk buah pinggang / kelenjar adrenal

Kelenjar adrenal adalah kelenjar berpasangan berbentuk segitiga, berukuran 2,5-5 cm, yang terletak di belakang kedua buah pinggang. Mereka menghasilkan lebih daripada 36 hormon yang masuk terus ke aliran darah. Fungsi lapisan luar diatur oleh hormon dari kelenjar pituitari yang disebut hormon adrenokortikotropik, dan ia menghasilkan hormon steroid seperti kortison dan testosteron, yang memainkan peranan penting dalam penyimpanan dan penggunaan tenaga, mempengaruhi fungsi seksual dan banyak aspek kimia darah.

Lapisan dalaman yang lebih kecil adalah sebahagian daripada sistem saraf simpatik dan bertindak balas terhadap tekanan fizikal dan emosi. Sebagai tindak balas kepada ketakutan, kemarahan, atau keadaan darurat, ia melepaskan epinefrin dan norepinefrin (adrenalin dan norepinefrin), kadang-kadang disebut sebagai hormon pertarungan atau penerbangan.

Ginjal adalah organ berbentuk kacang berbentuk kepalan yang terletak di punggung bawah di kedua-dua bahagian tulang belakang. Mereka menyaring bahan toksik dari darah dan mengeluarkannya dalam air kencing. Di samping itu, mereka mengeluarkan zat normal dari darah yang berada dalam kepekatan tinggi di dalamnya (yang disebut pemeliharaan homeostasis). Ginjal itu sendiri adalah kelenjar endokrin yang menghasilkan hormon eritropoietin, yang terlibat dalam pembentukan sel darah merah, dan kortisol, bentuk aktif vitamin D.

Penyebab utama kerosakan buah pinggang adalah diabetes dan darah tinggi, dua penyakit yang paling biasa pada masa ini. Latihan ini tidak akan memperbaiki kerosakan yang telah dilakukan, tetapi dapat mencegah terjadinya kerosakan, dan juga dapat membantu kesihatan ginjal dan adrenal secara keseluruhan..

Bagaimana caranya

Latihan ini boleh dilakukan semasa berdiri, tetapi duduk di lantai, di kerusi, atau di kerusi jauh lebih selesa. Picit kedua telapak tangan ke tangan yang lemah dan kedua-dua bahagian ibu jari dan jari telunjuk (Gambar 9.4), atau dengan pangkal kepalan tangan anda (Gamb.9.5) ketuk punggung bawah dari tulang rusuk bawah ke pelvis atas.

Gambar: 9.4. Mengetuk buah pinggang / adrenal

Ramai orang mengalami ketegangan punggung, ketidakselesaan atau kesakitan, dan ketukan ini membantu melegakannya. Seratus hantaman ke setiap buah pinggang akan memakan masa sekitar satu minit, dan ini adalah minimum harian untuk latihan ini. Anda boleh mengetuk selama beberapa minit lebih lama jika anda mahu. Ginjal adalah organ sensitif, oleh itu, ketika mengubah irama dan kecepatan mengetuk, pastikan pukulan tidak terlalu kuat.

Gambar: 9.5. Mengetuk buah pinggang / adrenal

6. Urut buah pinggang

"Penyadapan Ginjal / Adrenal" yang dijelaskan di atas menghilangkan Qi yang tersekat dan, untuk banyak sebab, harus dilakukan sebelum Urut Ginjal. Urut buah pinggang mempunyai kesan menenangkan, berkhasiat dan menghangatkan, menenangkan Qi, dan mengumpulkan Qi yang sihat untuk menenangkan dan menyembuhkan ginjal..

Dalam perubatan Cina, dipercayai bahawa buah pinggang mempengaruhi kesihatan dan kehidupan dengan pengertian sebilangan besar hubungan yang kompleks daripada yang diambil kira dalam perubatan Barat.

Ini termasuk, misalnya, pertumbuhan dan perkembangan masa kanak-kanak, kesihatan seksual dan reproduktif (testis sering disebut sebagai "buah pinggang luaran"), kesihatan gigi (sebagai lanjutan kesihatan tulang), rambut, umur panjang / penuaan yang sihat, ketajaman pendengaran, ingatan dan tumpuan..

Seiring dengan ini, menurut perubatan Barat, ginjal terlibat dalam metabolisme cecair dan penghapusan sisa. Menjaga kesihatan buah pinggang adalah salah satu kunci utama untuk kehidupan yang panjang dan sihat..

Bagaimana caranya

Urut buah pinggang boleh dilakukan dengan salah satu daripada dua cara. Sekiranya boleh, lebih baik bertindak pada buah pinggang secara langsung dengan tapak tangan. Dengan menggunakan kaedah ini, gosokkan tangan anda selama 1-2 minit untuk memanaskannya, mengarahkan lebih banyak darah dan Chi ke dalamnya. Kemudian letakkan telapak tangan anda di punggung bawah - tangan kanan di ginjal kanan, dan tangan kiri di ginjal kiri (Gamb.9.6).

Selama 1-2 minit, urut dengan gerakan bulat kecil, pertama dalam satu arah, dan jumlah yang sama dengan yang lain. Cuba gunakan otot-otot tempatan anda sebanyak mungkin supaya anda tidak hanya meregangkan kulit, tetapi juga menggerakkan otot. Rasakan kehangatan tangan anda yang merebak di buah pinggang anda. Tidak ada had masa untuk latihan ini, jadi jika anda mahu, anda boleh melakukannya hingga beberapa minit..

Gambar: 9.6. Urut buah pinggang

Sebilangan orang tidak mempunyai kelenturan di bahu mereka, sehingga mereka tidak dapat meletakkan telapak tangan mereka secara langsung di punggung bawah. Dalam kes ini, ada alternatif yang baik untuk kaedah ini, tersedia untuk hampir semua orang. Tutup tangan anda dengan lembut dengan ibu jari di jari telunjuk anda. Letakkan sisi kepalan tangan anda di punggung bawah sehingga sendi ibu jari dan jari telunjuk menyentuh punggung anda tepat di atas buah pinggang anda..

Anda boleh melakukan gerakan bulat seperti yang dijelaskan di atas, atau hanya menggerakkan penumbuk ke atas dan ke bawah. Seperti sebelumnya, cubalah menggunakan kekuatan yang cukup untuk menggerakkan otot di bawah kulit, bukan kulit itu sendiri. Dengan latihan, anda akan dapat merasakan bagaimana pergerakan tangan anda menggeser buah pinggang..

7. Untuk lelaki sahaja: urut prostat

Prostat adalah kelenjar berukuran walnut yang terletak di antara pundi kencing dan zakar, di hadapan rektum. Uretra mengalir melalui pusat prostat, dari pundi kencing ke zakar, yang membolehkan air kencing keluar dari badan.

Bersama dengan vesikel mani yang berdekatan, prostat menghasilkan cecair yang sedikit beralkali yang menyuburkan dan melindungi sperma. Semasa ejakulasi, cairan ini dikeluarkan ke dalam uretra dan keluar dengan air mani sebagai air mani. Persekitaran alkali air mani membantu meneutralkan persekitaran asid pada faraj, yang meningkatkan jangka hayat sperma.

Walaupun senaman ini boleh memalukan atau tidak selesa bagi sesetengah lelaki, urut prostat sangat penting untuk kesihatan lelaki dan seksual secara keseluruhan. Tanpa mengira aktiviti seksual, kelenjar prostat biasanya membesar seiring bertambahnya usia, darah, prostat dan cecair badan lain terkumpul di dalamnya.

Ini mewujudkan prasyarat untuk hiperplasia prostat jinak (BPH), tumor prostat jinak yang boleh menyebabkan ketidakselesaan, sensasi terbakar ketika membuang air kecil, kerap mendesak dan ketidakupayaan menahan air kencing ketika keinginan berlaku, kencing kerap pada waktu malam, dan, antara lain, peningkatan kemungkinan jangkitan kencing cara-cara.

Walaupun tidak ada hubungan yang jelas antara BPH dan barah prostat menurut perubatan Barat, dari perspektif perubatan Cina, faktor-faktor yang menyebabkan BPH dan penyumbatan sekunder prostat yang membesar dapat menjadi pendahulu kanser. Urut prostat dapat mencegah atau membalikkan beberapa faktor penyaman dan akan meningkatkan kesihatan prostat dalam apa jua keadaan..

Prinsip urut prostat sudah biasa bagi kebanyakan lelaki, kerana hampir sama dengan pemeriksaan rektum digital, yang digunakan doktor untuk memeriksa prostat semasa pemeriksaan rutin..

Perbezaan utama terletak pada kedudukan badan, kerana anda akan melakukan urutan sendiri dan postur anda harus dipilih berdasarkan ini, dan jumlah kekuatan yang digunakan dalam latihan ini. Ramai doktor menggerakkan jari mereka terlalu tajam dan kuat semasa pemeriksaan rektum digital, yang boleh menjadi sangat tidak menyenangkan dan bahkan menyakitkan. Walaupun kebanyakan lelaki tidak pernah mengalami keseronokan urut prostat, ini bukanlah pengalaman yang tidak menyenangkan secara fizikal..

Bagaimana caranya

Sebelum memulakan, dapatkan sarung tangan lateks, yang boleh didapati di mana-mana kedai ubat, dan beberapa pelincir. Anda boleh menggunakan pelincir larut dalam air seperti K-Y Jelly atau minyak sayuran semula jadi seperti minyak zaitun. Sekiranya anda mempunyai lutut yang lemah atau sakit, atau jika anda tidak cukup lentur, lakukan urutan ini semasa duduk di tandas. Sekiranya anda mempunyai kelenturan yang baik dan boleh berjongkok tanpa masalah, dalam posisi ini anda boleh memasukkan jari anda dengan mudah dan merasakan prostat.

Letakkan sarung tangan di mana-mana tangan yang selesa untuk anda. Peras sedikit minyak ke jari tengah anda. Jari tengahnya lebih panjang daripada yang lain, dan anda boleh mencari prostat anda dengan mudah. Dengan latihan, anda boleh menggunakan jari telunjuk jika anda mahu. Kemudian duduk di tempat duduk atau tandas anda. Geser tangan anda di antara kaki anda, di belakang skrotum anda, dan masukkan jari anda yang sudah berminyak ke dalam rektum sedalam mungkin (Gambar 9.7). Pad jari telunjuk anda akan dipusingkan ke arah depan badan anda. Tekan ke hadapan dan sedikit ke atas ke arah pangkal zakar.

Gambar: 9.7. Untuk lelaki sahaja: urut prostat

Rasa tonjolan berukuran walnut atau lebam pada dinding otot. Ini adalah prostat anda. Sekiranya anda pernah menjalani ujian prostat, ini akan menjadi biasa. Prostat yang sihat tegap dan anjal, tetapi tidak tegas, mengingatkan pada bisep tegang. Anda boleh menolaknya dengan mudah.

Sapukan dengan tegas, sekata, tanpa menusuk atau menyentak, ke seluruh permukaan prostat yang dapat anda rasakan. Apabila anda memberi tekanan pada prostat, sebilangan cecair prostat mungkin keluar dari zakar. Seperti mengurut mana-mana bahagian badan, ini akan meningkatkan aliran darah dan nutrien yang sihat ke tisu prostat dan otot-otot sekitarnya, membantu menghilangkan gumpalan toksik dari prostat, dan melepaskan cairan prostat..

Bagi lelaki yang sihat di bawah usia 40 tahun, satu atau dua urutan sebulan akan mencukupi. Bagi mereka yang lebih tua, disyorkan untuk melakukannya sekali seminggu, dan bagi mereka yang mengalami kencing yang menyakitkan, kerap atau sukar (jika tidak ada penyakit yang didiagnosis yang memerlukan rawatan) - 2 kali seminggu atau lebih, dengan kekerapan yang akan membantu menghilangkan tanda-tanda ketidakselesaan. Setelah hilang, urut boleh dilakukan lebih jarang..

8. Untuk wanita sahaja: urut payudara

Versi urut ini direka khas untuk meningkatkan kesihatan umum dan seksual wanita..

Sistem hormon wanita lebih kompleks daripada lelaki, jumlah hubungan dan interaksi hormon jauh lebih tinggi. Kelenjar susu dan saluran pada payudara bertanggungjawab untuk pengeluaran dan penghantaran susu semasa menyusui..

Payudara juga bertindak balas terhadap hormon seks estrogen dan progesteron, yang dihasilkan oleh ovari; antara lain, ia mempengaruhi perubahan saiz payudara dan kelembutan semasa kitaran haid.

Oxytocin, hormon yang biasanya dihasilkan oleh hipotalamus sebagai tindak balas terhadap rangsangan puting susu (sebagai bahagian payudara), bertanggungjawab terutamanya untuk gairah seksual, kehamilan dan induksi buruh, permulaan dan pemeliharaan penyusuan, dan rasa kesejahteraan emosi dan psikologi dan tekanan. Di samping itu, secara tidak langsung ia berkaitan dengan kemampuan belajar dan ingatan..

Dari sudut pandang orang Cina, semua hormon adalah jenis Jing, zat yang menyuburkan dan meremajakan badan. Dalam pengertian ini, hormon seks sangat berkesan. Di samping itu, beberapa meridian akupunktur melintas di dada, memberikan hubungan energetik yang istimewa.

Sebilangan besar meridian ini bermula di kaki dan berakhir di kepala, menunjukkan hubungan antara dada dengan seluruh badan dan kesannya terhadap kesejahteraan mental dan emosi. The Kidney Meridian berjalan melalui alat kelamin dan mempunyai banyak kaitan dengan kesihatan dan fungsi seksual. Di kawasan dada, ia terletak di tengah, lebih dekat dengan sternum.

The Meridian Hati bergerak di sekitar alat kelamin dan berjalan hampir ke pusat payudara, tetapi titik akupunktur terakhir di atasnya tepat di bawah payudara. Sebilangan besar gangguan haid dan banyak penyakit ginekologi yang lain dirawat melalui Hati.

Bahagian luar, yang digunakan untuk akupunktur, bahagian meridian Perikardial, atau kantung jantung, bermula tepat di belakang pinggir luar puting. Hubungan antara perikardium dan hati menjelaskan hubungannya dengan cinta dan emosi manusia yang lain. Meridian Spleen berjalan tepat di belakang puting, di belakang meridian Pericardium, dan meridian Perut berjalan tepat melalui puting dan garis tengah payudara.

Limpa dan perut tergolong dalam organ Yin dan Yang yang berpasangan, fungsinya saling berkaitan. Limpa, misalnya, terlibat dalam pengeluaran darah, jadi hubungannya dengan haid jelas dan mudah diserang oleh hati, yang sangat ketara apabila gangguan emosi menyebabkan hilangnya selera makan dan gangguan pencernaan..

Bagaimana caranya

Latihan ini boleh dilakukan dengan atau tanpa baju ringan. Anda juga boleh memakai bra sukan ringan tanpa wayar, namun coli itu akan mengekang dan tidak sensitif, jadi ia tidak diingini. Sekiranya boleh, duduklah di atas lantai dengan tumit di pintu masuk faraj, menyentuh kelentit dengan ringan, dan panjangkan atau bengkokkan kaki yang lain di hadapan anda.

Sekiranya anda tidak dapat menerima kedudukan ini, duduklah di kerusi dengan bola tenis, kaus kaki bergulung, atau beberapa benda lain tetapi tidak terlalu kaku di dekat bukaan faraj anda. Sentuhan ringan merangsang titik-titik akupunktur di lokasi tersebut dan dapat meningkatkan pengeluaran hormon dengan lebih jauh, meningkatkan kesan yang baik dari latihan ini. Gosokkan kedua telapak tangan anda hingga hangat, menunjukkan darah yang deras dan Chi ke telapak tangan. Letakkan telapak tangan anda di kedua payudara dan rasakan kehangatan tangan anda menembusi tisu payudara.

Bagi kebanyakan wanita dan kebanyakan tugas perubatan, gerakan melingkar dengan lengan ke atas sepanjang sternum (Gambar 9.8A), keluar ke sisi, melintasi bahagian atas payudara, di bahagian bawah payudara (Gambar 9.8B), dan berpusat ke arah sternum di bawah buah dada. Lakukan 36 bulatan. Ini merangsang laluan Chi melalui semua meridian yang disebutkan di atas dan merupakan teknik hamburan yang menghilangkan semua Chi yang tersekat di kawasan dada..

Adalah sangat penting untuk menghilangkan Chi yang tersekat di dada, kerana hampir semua perubahan fisiologi didahului oleh perubahan tenaga. Beberapa perubahan fisiologi agak tidak berbahaya, seperti pembesaran payudara dan kelembutan sebelum haid.

Teknik penyerakan dapat menghilangkan rasa sakit ini. Walaupun teknik ini paling berkesan apabila dilakukan setiap hari, ia harus dimulakan sekurang-kurangnya beberapa hari sebelum peningkatan kepekaan bulanan yang diharapkan. Dalam kes ini, disarankan untuk melakukan 100 gerakan bulat 2 kali sehari. Bagi wanita yang menyusui, penyebaran adalah kontraindikasi, walaupun mereka mempunyai kelembutan payudara. Teknik ini tidak digalakkan untuk ibu menyusu kerana dapat mengurangkan penyusuan. Anda boleh kembali kepadanya ketika wanita itu berhenti menyusu..

Gambar: 9.8A. Untuk wanita sahaja: urut payudara

Dalam kes lain, genangan Qi di dada boleh menyebabkan fibroid, kista, dan juga barah. Qi terkumpul di bahagian dada kerana tekanan atau kecederaan fizikal jangka panjang..

Gambar: 9.8B. Untuk wanita sahaja: urut payudara

Terdapat kes ketika atlet mengalami masalah walaupun berjoging, kerana tangan mereka selalu menggosok atau memukul bahagian dada, atau kerana sokongan dada yang lemah, mereka melompat ke atas, yang menyebabkan microtraumas tisu.

Cara kedua untuk melakukan senaman kelenjar 8

Wanita muda dengan payudara kecil yang ingin membesarkannya dan mereka yang sedang menyusui yang mempunyai masalah penyusuan perlu mengumpul dan bukannya berselerak. Pengumpulan dilakukan dengan cara yang sama seperti penyerakan, hanya pergerakan bulat yang harus diarahkan ke arah yang bertentangan. Ini akan memberikan lebih banyak Qi ke dada..

Wanita dengan payudara yang sangat kecil mungkin mengalami ketidakseimbangan atau kekurangan hormon tertentu. (Namun, untuk kesimpulan seperti itu, tidak cukup hanya mempertimbangkan ukuran payudara. Untuk mengenal pasti faktor lain, anda mesti berjumpa doktor.) Dalam kes ini, aliran tambahan Chi ke payudara tidak akan membahayakan wanita muda, kerana amalan ini akan membantu menyembuhkan ketidakseimbangan.

Oleh kerana dalam situasi ini, praktik ini dilakukan bukan untuk promosi kesehatan umum, tetapi untuk tujuan tertentu, juga disarankan untuk melakukan 100 gerakan melingkar 2 kali sehari. Sekiranya selepas 6 atau paling lama 9 bulan payudara sama sekali tidak meningkat, ini bermakna bahawa dalam kes ini amalan ini tidak akan membantu lagi, dan anda perlu mula melakukan penyerakan untuk peningkatan kesihatan umum..

Oleh kerana tujuan latihan ini adalah peningkatan tisu bukan otot tempatan, 9 bulan adalah tempoh menunggu yang munasabah untuk hasilnya. Setelah dada mencapai ukuran yang diingini, latihan mengumpul harus dikurangkan menjadi 36 pergerakan bulat sekali sehari dan diganti beberapa kali seminggu dengan "berselerak" untuk mengelakkan genangan Qi..

Untuk rawatan penyusuan yang tidak mencukupi, juga disarankan untuk melakukan 100 pergerakan pekeliling 2 kali sehari. Sebaik sahaja wanita berhenti menyusu, perlu menyebar semula penyebaran untuk manfaat kesihatan umum. diterbitkan oleh econet.ru

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami: