Apa yang betul dianggap "perasa panjang umur" dalam masakan India?

Apa yang betul dianggap sebagai "perasa panjang umur" dalam masakan India? (5 huruf).

Terdapat banyak ramuan dan rempah dalam masakan India, jadi sukar untuk menamakannya. Kari ditambahkan ke banyak hidangan, bumbu ini sesuai dengan daging dan ikan, ditambahkan ke nasi dan warna perasa, bahkan beberapa minuman termasuk kari.

Di India, bumbu telah lama dikenal, dasarnya adalah kunyit, tetapi ini hanya asasnya, selain kunyit, terdapat banyak rempah dalam komposisi. Mengenai umur panjang, kemungkinan besar ini berlaku, misalnya, demensia pikun (penyakit Alzheimer), penduduk India sangat jarang menderita.

Selain itu, kari mencegah perkembangan sel tumor, walaupun tidak dengan semua jenis barah dapat dimakan, misalnya, dengan barah payudara, bumbu hanya dapat membahayakan.

Kari - jawapan untuk teka-teki silang kata.

Apa yang betul dianggap "perasa panjang umur" dalam masakan India

Apa yang dianggap sebagai "perasa panjang umur" dalam masakan India tidak dijual di kedai kami. Sebaliknya, ia dijual, tetapi bukan bahasa India, tetapi versi bahasa Inggeris. Pada umumnya, kari sebenar hanya ada di India. Masalahnya ialah komposisinya kadang-kadang merangkumi hingga empat puluh rempah..

Terdapat juga ciri khas rempah - ia disediakan tepat sebelum menambahkannya ke makanan. Dalam bentuk inilah kari yang dimasak dianggap sebagai "perasa panjang umur." Rempah-rempah ini biasa memakan banyak wang. Sekarang harganya lebih murah, tetapi sebilangan "India" tidak bermaksud bahawa ia dibawa dari negara ini. Jawapan: kari.

8 rempah India untuk kesihatan yang lebih baik

Rempah adalah kegemaran masakan India

Rempah dalam konsep perubatan tradisional India

8 rempah India yang paling popular

Resepi Serbuk Kari Rempah India

Resipi rebus sayur India

Tidak perlu membicarakan populariti rempah India hari ini, sejak dulu dan dengan tegas mereka menetap di dapur kami. "Makanan tanpa rempah bukanlah makanan sama sekali" - kata orang India sendiri, dan tidak ada yang akan berdebat dengan mereka. Kedai, gerai dan jabatan khas India di pasar raya, kedai dalam talian. Bekalan rempah yang diimport dari India semakin meningkat setiap hari, tetapi permintaannya tidak dapat dipenuhi. Dan ini dapat difahami: Rempah-rempah India tidak hanya membawa semangat pada makanan biasa, tetapi juga bertindak sebagai penyembuh semula jadi..

Pada zaman dahulu, rempah-rempah memainkan peranan ekonomi yang sama seperti minyak dan gas sekarang.

Rempah adalah kegemaran masakan India

Sebilangan besar tanaman dari mana rempah dihasilkan adalah rumah di Dataran Tinggi Deccan dan lereng selatan Himalaya. Asal India semata-mata untuk kayu manis Ceylon, kemangi, kapulaga, jintan hitam, daun salam India, lada hitam, daun kari, kunyit, halia dan lada panjang.

Dunia menggunakan lebih daripada 10 ribu tan lada setiap tahun

Penanaman rempah-rempah di India hari ini sama seperti pada zaman dahulu. Tumbuhan disemai di plot, kadang-kadang di tempat yang sukar diakses untuk mesin. Mereka tumbuh seperti ekosistem kecil, hampir bebas, sama seperti alam liar. Tuai dituai, yang kemudian akan berubah menjadi rempah India yang sangat baik, dengan cara lama - dengan tangan. Wanita menuai berpakaian sarung tradisional.

Perkebunan buah pelaga kelihatan sama seperti pada milenium yang lalu

Rempah selalu terdapat dalam masakan India. Dan manis, masin, dan pedas. Resipi tradisional tanpa rempah tidak ada! Terima kasih kepada mereka, makanan menjadi sangat enak, beraroma dan, tentu saja, indah. Dan juga sangat berguna.

Rempah ratus tinggi kalori, tetapi hanya terdapat 17-25 kkal dalam satu hidangan

Rempah dalam konsep perubatan tradisional India

Menurut Ayurveda (falsafah penyembuhan India), semua yang mengelilingi kita, seluruh Alam Semesta yang dimanifestasikan terbahagi kepada tiga guna - Sattva (Kebaikan), Rajas (Gairah) dan Tamas (Kejahilan). Termasuk apa yang kita makan. Produk herba yang kita gunakan setiap hari, menurut doktor India, juga dibahagikan kepada tiga jenis.

  1. Tamasik. Ini termasuk bahagian tanaman yang tumbuh di bawah tanah dan menyentuh tanah - akar, batang, daun. Makanan dari mereka sesuai untuk pekerja yang bekerja keras.
  2. Rajasic. Ini adalah daun, dahan, batang. Hidangan dari mereka paling baik dimakan oleh orang yang mempunyai aktiviti sederhana..
  3. Sattvic. Spesies ini merangkumi biji sahaja. Makanan sedemikian berguna untuk menjalani gaya hidup kontemplatif dan terukur. Semua orang yang ingin meningkatkan Sattva memilih rempah khas India - halia, kunyit, safron, kapulaga, kayu manis, ketumbar dan adas..
Beberapa rempah di Ayurveda mula digunakan sebelum masuk ke dalam pinggan.

8 rempah India yang paling popular

Adakah anda ingin mempelbagaikan makanan, menonjolkan kelebihan ramuan dan menambah rasa baru pada hidangan biasa anda? Kami telah mengumpulkan gourmet yang wajib dimiliki hanya untuk anda. 8 rempah-rempah dari India ini bukan sahaja merupakan tanda guru masakan. Pakar Ayurveda India telah menggunakannya dalam penyembuhan sejak beberapa ribu tahun yang lalu. Ini bermakna anda bukan sahaja dapat menikmati makan malam yang lazat dan mengejutkan para tetamu. Tetapi jaga kesihatan anda.

Rempah pertama kali disebut kira-kira lima ribu tahun yang lalu.

Kunyit. Di antara ubat rempah, kunyit adalah pemimpin yang diiktiraf. Rempah ini dianggap sebagai antibiotik semula jadi. Ia merawat masalah artritis dan gastrousus - sakit perut, pedih ulu hati, gangguan usus. Pakar India di Ayurveda menggunakannya untuk keradangan kulit dan penyembuhan luka. Tetapi yang pertama dan paling penting, kunyit adalah rempah India yang popular yang memberikan hidangan warna keemasan yang indah dan rasa canggih yang indah..
Campuran minyak dan rempah ini digunakan dalam urutan India.

Menurut Ayurveda, kunyit memberikan kesejahteraan, memberikan tenaga ilahi dan menyucikan chakra

Halia. Akar halia tanah mempunyai pelbagai kegunaan. Pertama sekali, rasanya dihargai. Dalam masakan India, rempah itu ditambahkan ke sup dan hidangan daging, produk doh dan minuman. Halia mendapat pengiktirafan lain dari penyembuh. Bagaimanapun, dia, sebenarnya, adalah penawar bagi banyak penyakit. Rempah menstabilkan fungsi perut dan usus, menurunkan kadar kolesterol, dan mempunyai kesan positif terhadap fungsi ginjal dan kelenjar tiroid. Akar halia digunakan segar dan kering.

Dipercayai bahawa penggunaan halia melegakan seseorang dari sifat watak negatif.

Ketumbar. Biji ketumbar digunakan hampir di mana-mana dalam masakan India. Mereka dihargai kerana rasa campuran (lemon dan lada). Digunakan oleh koki India dalam penyediaan sup, kacang, hidangan ikan dan daging, salad, kari. Rempah ini terkenal dengan khasiatnya yang menyeimbangkan badan dan minda. Ketumbar adalah agen koleretik yang sangat baik, meningkatkan selera makan dan mengurangkan penderitaan penghidap alergi.

Di China, mereka percaya bahawa ketumbar mempunyai sifat cinta yang ajaib

Caraway. Biji jintan pahit "tahu bagaimana" untuk meningkatkan rasa makanan, itulah sebabnya ia ditambahkan dalam jumlah kecil. Jintan adalah rempah India kedua paling popular di dunia. Yang pertama adalah lada hitam. Pakar Ayurveda percaya bahawa jintan mampu menyingkirkan toksin pencernaan dari badan. Penyakit saluran gastrointestinal dan hati surut dengan kemasukan rempah ini dalam makanan.

Herodotus menemui biji jintan ketika memeriksa mumi di piramid Mesir kuno

Jelingan. Pucuk kering kecil bersama rempah India lain - lada hitam - memberikan aroma dan rasa yang tajam pada hidangan dari sebarang jenis daging. Cengkih juga enak dalam gula-gula dan minuman. Rempah-rempah India ini adalah antiseptik semula jadi, menyelamatkan diri dari rasa mual semasa sakit bergerak, merangsang selera makan dan berkesan melawan selsema. Rempah sangat mengganggu bau dan mempunyai rasa pedas, oleh itu, hanya perlu digunakan dalam dos kecil..

Legionnair Rom mengunyah cengkeh untuk menyegarkan nafas

Lada merah dan hitam. Kedua rempah ini terdapat di setiap dapur, dan bukan sahaja di India. Jadi, lada hitam adalah rempah India yang paling popular di pasar rempah dunia. Dia mampu memperbaiki pencernaan dan membantu selsema. Aplikasi topikal lada hitam dapat menghentikan luka kecil dari pendarahan. Lada merah dapat mengatasi gangguan peredaran darah dan menguatkan kerangka. Ia "memacu" sistem pencernaan, sambil menyingkirkan toksin. Oleh kerana kandungan beta-cryptoxanthin, yang meneutralkan kesan tembakau, rempah sangat digalakkan untuk perokok.

Lada merah mengekalkan sifatnya dalam bentuk tanah lebih lama. Adalah disyorkan untuk membeli biji lada hitam dan mengisar mengikut keperluan

Buah pelaga. Kerana rasanya yang lembut dan ringan, buah pelaga sangat diperlukan dalam banyak resipi India. Ia ditambah ke dalam hidangan utama dan gula-gula dan teh tradisional India. Beberapa abad yang lalu, penyembuh percaya bahawa raja rempah, seperti kapulaga juga disebut, berkesan dalam merawat hampir semua penyakit. Saintis moden mendakwa bahawa rempah India ini mengurangkan risiko melanoma, merangsang jantung dan sistem pencernaan..

Cardamom tidak kehilangan rasa selama beberapa bulan, walaupun dalam bekas terbuka

Kayu manis. Mungkin rempah manis paling popular di planet ini. Kayu manis dibuat dari kulit pokok malar hijau. Terima kasih kepadanya, makanan panggang, gula-gula dan minuman menjadi lebih aromatik dan enak. Ramai orang menggunakan kayu manis sebagai pengganti gula. Rempah India ini mempunyai sifat antiseptik dan detoksifikasi. Digunakan dalam rawatan diabetes jenis 2. Juga, kayu manis berjaya digunakan untuk mengembalikan peredaran darah, dengan selesema dan selsema. By the way, kayu manis terbaik di dunia ditanam di pulau Sri Lanka..

Pada zaman dahulu, kayu manis dianggap sebagai hadiah yang layak untuk raja.

Resepi Serbuk Kari Rempah India

Sejak sekian lama, penduduk Pantai Malabar (negara moden Goa) makan terutama beras. Nasib baik bagi mereka, sawah dikelilingi oleh tanaman wangi tropika. Orang India kuno yang banyak mencampur kunyit dengan kapulaga dan halia, menambah lada hitam dan kelapa. Dan sekarang nasi yang agak membosankan, berkat rempah-rempah, lebih sedap dan lebih enak. Beginilah lahirnya bumbu kari terkenal di dunia..

"Kari" adalah rasa yang tidak biasa, warna terang, aroma yang enak dan kelebihan koleksi ubat

Terdapat banyak resepi kari moden. Terdapat hanya empat rempah asas dalam resipi India - kunyit, lada merah cayenne, ketumbar, fenugreek atau daun kari. Senarai ramuan tambahan lebih lama - 16 rempah. Ini juga merangkumi kemangi, pudina, kapulaga yang terkenal, dan juga ibu rumah tangga Eropah, akar lengkuas dan garcinia Kemboja..

Untuk rasa yang terbaik, koki India menyediakan perasa sebelum digunakan

Tidak perlu lama untuk membuat serbuk kari. Sekiranya, tentu saja, anda mempunyai semua rempah India. Bumbu mengikut resipi ini ternyata lembut, lembut. Sekiranya anda ingin menjadikannya lebih pedas, tingkatkan dos lada tanah merah. Jadi ramuannya:

  • biji ketumbar - 3 sudu besar l
  • biji jintan - 2 sudu kecil
  • biji fenugreek - 1 sudu kecil
  • biji adas - 1 sudu kecil
  • biji sawi kuning - 1 sudu kecil
  • lada putih - 2 sudu kecil
  • cengkih - 6 putik
  • kunyit - 2 sudu besar l
  • lada merah tanah - 2 sudu kecil
Kari tidak sesuai untuk hidangan Eropah

Penyediaan: Letakkan semua rempah, kecuali kunyit dan lada merah tanah, di dalam kuali. Kemudian goreng dengan api sederhana selama 10 minit. Campuran harus menjadi gelap. Sejukkan. Kemudian semuanya perlu digiling dalam kilang hingga keadaan serbuk. Masukkan lada merah dan kunyit. Kisar lagi dan tumis rempah melalui ayak.

Di kedai biasa, bukannya "Kari" anda boleh membeli campuran komposisi dan asal yang tidak diketahui

Resipi rebus sayur India

Untuk hidangan India yang lazat ini, anda memerlukan sayur-sayuran dan rempah India yang sebenar. Bahan memasak:

  • kentang - 2 keping
  • lobak merah - 2 keping
  • kembang kol - 1 kepala kubis kecil
  • lada loceng merah - 1 keping
  • bawang - 2 keping
  • bawang putih - 3 ulas
  • akar halia - 3 cm
  • kacang mete - 50 gr
  • pes tomato - 2 sudu besar
  • krim 20% lemak - 200 ml
  • ghee - 2 sudu besar
  • daun salam - sepasang
  • kunyit - 1 sudu teh
  • ketumbar - 0.5 sudu teh
  • sedikit garam
Rebusan sayur India adalah hidangan yang sangat baik untuk meja perayaan dan setiap hari

Memasak Rebus Sayuran India:

Bilas kubis dan bongkar ke dalam perbungaan. Basuh kentang dan wortel dan potong baji. Bawang - dalam setengah cincin, dan paprika - dalam kiub. Cincang bawang putih dan halia.

Tuangkan sayur dengan air panas. Rebus selama 7-8 minit. Panaskan minyak dalam kuali, di mana goreng daun bay dengan bawang dan kacang mete selama kira-kira 3 minit. Kemudian masukkan rempah di sana - bawang putih, kunyit, halia, garam. Goreng semuanya selama lebih kurang satu minit.

Tuangkan campuran yang dihasilkan dengan pes tomato dan reneh selama beberapa minit, kacau sekali-sekala. Masukkan paprika ke dalam kuali. Goreng selama dua minit. Hanya kemudian masukkan sayur ke dalam sos dan gaul rata. Didihkan hingga masak.

Resipi vegetarian memukau dengan pelbagai pilihan

Sudah tentu, senarai rempah India yang popular masih belum lengkap. Saya ingin bercakap mengenai daun kari dan kemangi, mengenai asafoetida dan anise... Sekiranya anda berminat dengan topik rempah dari India, di mana-mana kedai "khas" anda akan dengan senang hati memberitahu anda dalam semua butiran mengenai masing-masing - hidangan mana yang akan ditambahkan, apa yang membantu, apa yang tidak sesuai... Percubaan! Dan selera makan!

TOP 14 Rempah India: nama dan perihalan rempah, komposisi campuran

Rempah dan bumbu India mula digunakan dalam masakan dari pelbagai negara. Mereka ditambah dengan makanan masin dan pedas, pencuci mulut. Rempah-rempah menampakkan rasa hidangan.

Komposisi rempah tradisional dari India

Rempah yang dibawa dari India telah lama dihargai untuk khasiatnya yang bermanfaat. Iklim negara sesuai untuk penanaman herba. Rempah-rempahnya aromatik, dengan rasa yang cerah. Mereka juga berjaya digunakan di Ayurveda. Oleh itu, India dianggap sebagai jenama perasa berkualiti..

Rempah panas digunakan dalam masakan India. Oleh kerana banyak rempah, hidangannya panas. Ini menyumbang kepada:

  • pemusnahan bakteria (mencegah keracunan makanan);
  • penghasilan enzim;
  • mempercepat metabolisme;
  • penghapusan genangan.

Sifat terakhir berguna untuk prostatitis, radang ovari, ARVI. Pencernaan dan kerja saluran pencernaan bertambah baik, penurunan berat badan lebih mudah. Terdapat banyak afrodisiak di antara rempah-rempah.

Koki India menasihatkan untuk membeli rempah asas:

  • kunyit;
  • jintan (jintan);
  • ketumbar;
  • Lada merah;
  • kayu manis;
  • buah pelaga;
  • Garam India.

Ia sesuai untuk semua makanan. Perbezaan rasa dicapai dengan mengubah bahagiannya, menambah rempah lain. Dianjurkan juga untuk membeli campuran kari dan / atau masala tradisional. Ia mengandungi perasa panas, manis dan masam, wangi dan neutral..

Penting: Rempah India panas. Perasa dikontraindikasikan untuk gastritis, bisul, radang usus..

TOP 14 rempah India yang paling popular

Banyak jenis rempah dengan nama yang rumit atau biasa di telinga. Mereka tidak lagi hanya boleh dibawa dari India, tetapi juga dibeli di pasar raya atau bumbu menjual gerai terdekat..

Rempah India biasa adalah:

  • zira, atau jintan (jintan putih);
  • jintan hitam (lebih tajam daripada jintan);
  • lada tanah (cili merah dan hijau, jawa, serbuk Paprica manis);
  • halia (akar bertanduk);
  • Bawang putih (bawang putih kering);
  • fenugreek, atau shambhala, fenugreek (biji, batang, daun tanaman methi);
  • biji sawi panggang;
  • Laurel India (aromanya lebih lemah jika dibandingkan dengan bentuk biasa);
  • Asafoetida (aroma gum dari akar Ferula Asafoetida, rasa bawang putih);
  • anise bintang (anise bintang);
  • pala atau bunga;
  • set rempah - "Garam Masala", Kitchen King Masala, "Kari".

14 rempah India popular. Ini adalah kunyit, safron, biji jintan, kapulaga, garam hitam, serai, ajwan, amchur, ketumbar, kayu manis, lada jawa, cengkih, campuran kari dan asam jawa..

Kunyit

Serbuk kuning atau oren dibuat dari akar kunyit panjang (tumbuhan dari genus Halia). Digunakan secara meluas dalam masakan India dan ubat Ayurveda.

  • pembakaran;
  • dengan sedikit halia;
  • aftertaste of musk, walnut.

Rempah itu mewarnai makanan. Lebih kerap dibumbui dengan sos, kuah, chapatis, khichari, makanan vegan, biryani, alu gobi.

Lihat ulasan rempah yang bermanfaat:

Saffron

Rempah itu adalah stigma tubular merah-oren kering dari bunga safron yang terdapat di Kashmir atau Himachal Pradesh.

Varieti safron India:

  • Shahi;
  • Lachha;
  • Mogra.

Ia mempunyai rasa bunga dengan sedikit vanila. Rempah berkualiti tinggi mewarnai makanan dan minuman dalam warna keemasan, aroma. Digunakan di Sajabi, milkshake, pilaf, khir India, jalebi.

Overdosis safron menyebabkan keracunan. Digunakan dalam dos minimum.

Untuk menonton program Elena Malysheva:

Biji jintan menunjukkan rasa makanan dan minuman. Digunakan di Ayurveda untuk merawat patologi sistem pencernaan.

Varieti rempah India:

  • kalindzhi, atau jintan hitam;
  • jintan manis (biji adas).

Rasa mereka tanpa kepahitan atau pahit. Aroma sentiasa menyegarkan. Digunakan dalam makanan bakar, minuman, pakor, hidangan sayur.

Lihat plot mengenai rempah:

Buah pelaga

Rempah dibuat dari biji kapulaga. Terdapat rempah hitam (kering) dan hijau. Yang pertama berbau seperti prun, yang kedua mempunyai aroma yang menyegarkan, mengingatkan pada anise.

  • tart;
  • berasap;
  • dengan nota halia, kayu putih, lemon.

Ini termasuk dalam teh tradisional India, ditambah dengan pencuci mulut, makanan masin, salad buah, dhansak, kopi, biriani.

Tonton video mengenai rempah:

Garam merah jambu

Garam merah jambu semula jadi (Himalaya) diwarnai dengan warna merah halus. Mengandungi hingga 90 nutrien. Terdapat bau belerang. Salad dan makanan diasinkan selepas rawatan panas, meniru rasa telur dalam hidangan.

Perasa merah jambu digunakan untuk membuat Kala Namak - garam India hitam. Produk Himalaya dipanaskan bersama dengan tanaman amla dan bahera. Komponen melengkapkan komposisi dengan sebatian berguna. Bau hidrogen sulfida kekal. Warnanya berubah menjadi coklat. Garam bertukar menjadi hitam apabila dibasahi.

Serai

Nama lain untuk rempah tersebut adalah Serai, Cymbopogon, Lemon India / Cochin / Herba Malabar. Rasanya adalah halia, dengan asam sitrus. Jual batang kering yang dicincang halus (serbuk kehilangan rasa dan aroma).

Digunakan sebagai laurel: ditambahkan semasa memasak, kemudian dikeluarkan. Diterapkan dalam hidangan pedas dan separa tajam, pencuci mulut. Sesuai untuk perapan barbeku, makanan laut, ikan, daging. Dari rempah ia digabungkan dengan lada, ketumbar, lengkuas, kayu manis, bawang putih.

Untuk melihat keterangan rempah:

Ajwan

Ajvan (atau ayovan wangi, azhgon) adalah biji saderi liar. Serbuk tidak perlu digoreng sebelum digunakan. Aromanya mempunyai sedikit thyme. Rasa pahit.

  • dengan lada hitam;
  • sawi hitam;
  • shambhala;
  • kalindzhi;
  • asafetida;
  • kunyit;
  • selasih.

Ulasan dari Ayurveda:

Amchur

Amchur adalah tepung mangga (serbuk) dengan aroma buah tropika. Diperbuat daripada buah-buahan kering dari tanaman Mangifera indica. Rasanya manis dan masam, dengan nota sitrus. Termasuk dalam campuran rempah India. Selalunya digunakan dalam chutney, salad, puding, pencuci mulut. Tepung adalah pengental dengan perisa lemon.

Lengkapkan topik video:

Ketumbar

Biji ketumbar mempunyai rasa manis lemon-lada. Rempah itu membersihkan badan dari alergen. Sesuai untuk kekacang, sup, campuran kari, daging, ikan, salad, chutney pudina. Terdapat ketumbar hijau. Baunya sedikit seperti ketumbar..

Kayu manis

Kayu manis Malabar (atau kayu) adalah kulit kayu kering dari kayu manis Cinnamomum tamala Nees, yang tumbuh di India. Dijual dalam serbuk atau dalam pinggan setebal hingga 3 mm, dengan tongkat. Rempah dengan kepahitan, rempah tajam, rasa astringen. Ditambah dengan campuran "Masala ayam", daging cincang untuk potongan India, teh Masala.

Plot yang disyorkan untuk dilihat:

Lada Jawa

Rempah ini tergolong dalam subspesies lada panjang - Piper Retrofactum. Ia tumbuh di Indonesia di pulau Jawa. Rasanya lebih tajam daripada lada hitam, tetapi manis. Berjaya menggantikannya dalam piring, pengasam.

Jelingan

Rempah India adalah kuncup bunga kering dari pokok cengkih. Jangan sampai serbuk.

  • tart;
  • terbakar-tajam;
  • aftertaste pahit.

Sebagai persediaan, 1-2 keping digunakan: aromanya mengganggu bau rempah dan makanan lain. Untuk daging, gabungkan dengan lada hitam. Selalunya digunakan dalam minuman tonik, gula-gula.

Untuk menonton program Live It's Great mengenai rempah:

Asam jawa

Rempah India dengan aroma halus dibuat dari pulpa dari pokok asam jawa. Sekiranya digunakan tidak masak, maka rempah mempunyai rasa masam. Dalam bubur masak, ia berbuah dan manis dan masam. Sesuai untuk kari ikan, makanan laut, mi, nasi, salad, acar, makanan pembuka, sup dan daging.

Lihat plot mengenai perasa:

Adunan kari

Komposisi kuno itu termasuk halia, kapulaga, kunyit, lada hitam, kelapa. Mereka biasa menanam nasi. Kini terdapat kari sayur, ikan dan daging untuk tujuan tersebut..

Rempah asas untuk kari India:

  • ketumbar;
  • kunyit;
  • daun nim tumbuhan (kari-patta);
  • Lada merah.

Rempah-rempah yang paling sesuai untuk produk dimasukkan ke dalam campuran asas. Bahan tambahan dipilih dari 12 rempah. Ia:

  • Garcinia Kemboja;
  • lengkuas;
  • buah pelaga;
  • selasih;
  • laurel;
  • pudina;
  • jintan;
  • fenugreek;
  • adas;
  • lada putih;
  • sawi;
  • anyaman.

Rempah meningkatkan rasa makanan. Hampir semua rempah yang digunakan di India adalah antiseptik yang merangsang pencernaan dan metabolisme. Di Ayurveda, mereka merawat penyakit saluran gastrousus, organ pembiakan. Digunakan sebagai afrodisiak.

Adakah anda menggunakan rempah India? Komen, sebarkan artikel itu di kalangan rakan di rangkaian sosial. Semoga berjaya.

Perjalanan khas

Cara menikmati makanan India tanpa mati rempah

Sekiranya anda menganggap rempah sebagai makanan pilihan, dan anda telah mencuba kayu manis hanya dalam roti, fikirkanlah: jika bukan untuk rempah, Amerika tidak akan pernah terbuka. Lagipun, demi mereka, yang dihargai dengan berat emas, Christopher Columbus dilengkapi untuk mencari jalan laut baru ke India, dan sepanjang jalan dia secara tidak sengaja menemukan benua baru. "Lenta.ru" menguruskan perinciannya.

Sesiapa sahaja boleh melakukan perjalanan setia ke negara eksotik ini - tanpa mengunjungi Amerika secara tidak sengaja. Sudah tentu, bukan hanya untuk rempah ratus - terdapat banyak tarikan di negeri maharaj yang indah. Tetapi tetamu tidak dapat melepaskan kekayaan harumnya, kerana kesenangan gastronomi adalah komponen terpenting dalam pelayaran luar negeri. Oleh itu, lebih baik anda bersiap sedia.

Kari yang sama

India adalah rumah bagi kebanyakan rempah-rempah yang terkenal dan kurang terkenal, dan rempah-rempah itulah yang menjadi perkara utama dalam masakan India. Saya mengetahui perkara ini sebelum saya mengunjungi India, terima kasih kepada kenalan saya dengan pemilik sebuah restoran India di Moscow. Dari sisi bawah, saya selalu dapat meramalkan penampilannya dalam masa sekurang-kurangnya satu minit..

Adalah satu kesalahan besar untuk mencuba menilai seni kuliner tertua dari menu restoran bukan India. Apa yang disajikan di dalamnya disesuaikan dengan perut orang kulit putih yang halus. Dan ayam, yang dimasak dalam kuah kari yang dibeli di pasar raya berdekatan, tidak ada kaitan dengan masakan India, kecuali nama rempah India yang paling terkenal. Nama - tetapi bukan rasa.

Apa campuran ramuan, akar dan rempah yang digunakan untuk membuat kari oleh "pakar masakan yang tercerahkan"! Lebih dari sekali saya menemui contoh seni Pseudo-India yang sama sekali tidak mengandungi satu gram kari. Warna auburn yang diperlukan mudah dicapai dengan campuran licik lada kuning panggang dengan kunyit basi, lebih jarang dengan safron berharga.

Kari sebenar unik bukan hanya kerana ramuannya berasal dari India. Kari adalah campuran rempah segar dengan penyertaan wajib dari daun tanaman India dengan nama yang sama. Oleh kerana setiap koki mempunyai selera dan rahsia yang berbeza, satu kari tidak pernah keluar sama. Kari tidak disimpan dalam bentuk siap, kerana rempah yang bercampur antara satu sama lain dengan cepat kehilangan ketajaman dan aromanya.

Makanan tempatan harus diambil sebagaimana mestinya

Foto: Aijaz Rahi / AP

Sesiapa yang kebetulan berada di bazaar oriental pada waktu pagi mesti menyaksikan pemandangan lucu di kaunter rempah. Pembeli memeriksa dengan teliti ramuan dan biji benih, memilih akar dan ranting dengan kuku, mengendus jari mereka, dan yang paling temperamen kemudian menempelkan jari-jari ini di bawah hidung penjual, menyertai isyarat ini dengan tanda seru yang tidak disetujui. Ini bermaksud bahawa rempah itu basi, basi, kering atau, sebaliknya, lembap, dengan bau asing..

Jadi, untuk membuat kari, koki dan suri rumah India yang menghormati diri pergi ke pasar pada waktu pagi dan memilih rempah-rempah terbaik, dan mengisarnya di kilang tangan atau di mortar secara langsung semasa menyediakan hidangan..

Hingga beberapa lusin komponen dicampurkan dalam bahagian perhiasan: berikut adalah ketumbar, biji jintan, cengkeh, kapulaga, kayu manis, halia, kunyit dan safron, dan rempah eksotik seperti asafoetida, yang dikenali di Rusia sebagai ferula berbau (dalam buku rujukan lama mengenai fitologi ia juga disebut lebih tidak kompromi - "ferula berbau"). Walaupun namanya tidak dapat diwakili, tumbuhan ini bukan hanya mempunyai rasa dan aroma yang cerah, tetapi juga sifat penyembuhan. Bahkan Ibnu Sina yang hebat menetapkan campuran asafoetida untuk gangguan saraf, dan perubatan moden tidak menolaknya..

Apa yang betul dianggap "perasa panjang umur" dalam masakan India?

Suatu ketika dahulu, orang Eropah terus-menerus mencari jalan ke India tepatnya kerana rempah-rempah dari negara kaya ini. Dibawa ke Eropah, mereka bernilai emas dan dapat memperkaya pedagang yang berjaya. Walaupun sekarang, rempah India dianggap yang terbaik di dunia, dan salah satu rempah India yang paling popular dan meluas adalah CARRY. Rempah ini, yang sebenarnya terdiri dari sejumlah besar rempah-rempah yang berlainan, sangat berharga di Eropah, dan orang India menghormati kari sebagai sumber umur panjang dan kesihatan..

Sekarang tidak terlalu mahal untuk membeli sebungkus rempah ini, tetapi harus diingat bahawa kari sebenar, yang mana terdapat beberapa jenis, hanya dapat dirasakan di India..

Sekiranya kita bercakap tentang rempah, maka kari yang paling biasa di India dianggap bukan sekadar rempah, tetapi campuran rempah. Ia menikmati popularitinya kerana keserbagunaan dan keyakinan orang India bahawa ia mempromosikan umur panjang..

Perlu ditambah bahawa campuran ini disiapkan sebelum penyediaan makanan dan banyak komponen masuk ke dalamnya (boleh merangkumi sebanyak 30 - 40 rempah dan ramuan yang berbeza). Rasanya enak dan tidak ada parameter dan resipi yang tepat.

Yang kami jual di kedai bukan kari India, tetapi bahasa Inggeris, dan mereka hampir tidak mempunyai persamaan (kecuali warna dan penggunaan rempah India).

Jadi jawapan untuk soalan ini harus dipertimbangkan - Kari (5 huruf).

Bumbu kari adalah yang berkaitan dengan masakan India dan India. Perasa dibuat dari kunyit, safron, kayu manis, halia

India adalah negara yang berbeza. Hari ini, bersama dengan pencapaian dalam teknologi dan sains yang paling tepat, rakyat negara ini sangat beragama. Terdapat banyak agama dan pelbagai kepercayaan di negara ini. Salah satu kepercayaannya adalah sikap terhadap kari hidangan nasional, lebih tepatnya, ia adalah campuran pelbagai rempah, penggunaannya menyumbang kepada umur panjang. Mungkin ada sebutir rasional di sini, kerana di satu tempat India penduduk tempatan telah tinggal lebih dari seratus tahun.

Bahagian rujukan mengenai perasa ini mengatakan bahawa kari, bumbu ini adalah bahasa Inggeris dan asasnya adalah akar kunyit. Oleh itu, kari adalah perasa dan nama hidangan dengan perasa ini baik di England dan di India..

Dan untuk jawapan kami, kami menggunakan versi perasa dari India - CARRY.

makanan India

Untuk benar-benar mengenali mana-mana negara, pertama sekali anda perlu mempelajari masakannya secara terperinci. Masakan India terkenal dengan ketajamannya: rempah dan rempah-rempah tersisa di sana. Dan bukan hanya makanan itu, terima kasih kepada mereka, memperoleh rasa istimewa dan aroma yang tiada tandingannya. Rempah juga membasmi kuman makanan, yang penting memandangkan iklim negara ini..

Makanan tradisional yang terdapat di meja India setiap hari adalah nasi dan gandum, kacang, ayam, dan pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan. Bagi penganut agama Hindu, seekor lembu adalah binatang suci, sehingga dagingnya tidak dimakan..

Suri rumah India terutamanya menggunakan dua kaedah rawatan haba sayur-sayuran dan daging: baik menggoreng atau merebus produk dalam jangka masa yang lama dalam sejumlah besar minyak sayuran dan rempah-rempah, atau memanggangnya dalam ketuhar tanah liat yang disebut tandoori. Pilihan kedua dianggap meriah, bukan setiap hari..

Selalunya, orang Hindu menggunakan daun pisang sebagai ganti hidangan, tetapi pada waktu istimewa makanan disajikan dalam mangkuk logam (katori) pada dulang besar yang disebut thali..

Kata thali merujuk bukan sahaja pada dulang itu sendiri, tetapi juga pada keseluruhan set pinggan mangkuk yang dibawanya. Secara tradisinya, nasi, bubur kacang dan kari mesti ada. Komponen lain mungkin berbeza dari kawasan ke wilayah..

Hidangan tradisional India adalah masala. Ini adalah kepingan ayam yang digoreng dalam kari dan sos rempah.

Chapatis dibakar dan bukannya roti. Ini adalah tortilla, adunan yang terbuat dari tepung kasar.

Ghee yang disebut ghee adalah suci bagi orang India.

Pai Samasi di India biasanya dimakan dengan pelbagai sos panas. Pengisian mereka sangat berbeza..

Hidangan ayam lain yang sangat popular di India ialah ayam tandoori. Sebelum dibakar, daging diperap lama dalam yogurt dan rempah.

Hidangan yang dibuat dari keju lembut, bayam dan krim dipanggil palak paneer..

Analog dari shawarma yang biasa kita lakukan adalah masala dosa. Ini adalah pancake besar yang dibakar dengan pelbagai tampalan pedas. Ia juga disajikan dengan sos pedas.

Hidangan goreng lain ialah kofta melayu. Kentang dan paneer digoreng. Sudah menjadi kebiasaan untuk menyajikannya di atas meja dengan sos berkrim, ditaburkan dengan ramuan dan rempah panas..

Bola puri rangup dengan pelbagai dan, tentu saja, pengisian pedas dianggap sebagai makanan ringan yang mudah.

Ia juga menjadi kebiasaan untuk menambah rempah ke dalam minuman teh. Contohnya, teh masala tradisional mengandungi teh itu sendiri, pelbagai rempah dan susu..

Nimbu pani dengan jus limau terkenal di antara minuman ringan..

Salah satu gula-gula kegemaran rakyat India adalah jalebi. Ini adalah spiral yang terbuat dari tepung beras, ditaburkan dengan pelbagai sirap.

Ciri-ciri masakan India yang berguna

Masakan India, walaupun banyak makanan berlemak dan goreng, dianggap sihat. Rahsianya adalah bahawa setiap rempah itu, yang bahkan sebilangan manisannya sangat sedap, mempunyai kesan penyembuhan tersendiri. Contohnya, buah pelaga sangat baik untuk sistem pencernaan badan, dan kayu manis membantu menghilangkan batuk kering..

Ciri-ciri berbahaya dari masakan India

Bahaya utama yang dapat bersembunyi dalam masakan India, jika anda memutuskan untuk mencobanya di India, adalah pelbagai bakteria, yang membiak dengan cepat di iklim panas. Walau bagaimanapun, rempah yang banyak dapat mengurangkan risiko dijangkiti sebarang jangkitan. Juga, orang yang mempunyai masalah dengan perut dan saluran pencernaan harus berhati-hati dengan jumlah rempah yang digunakan untuk membumbui hidangan..

7 mitos mengenai makanan India yang dipercayai oleh orang ramai

Terima satu artikel yang paling banyak dibaca melalui surat sekali sehari. Sertailah kami di Facebook dan VKontakte.

1. Semua masakan India tidak sihat

Ramai orang berpendapat bahawa makanan India sangat pedas atau berminyak, jadi orang tidak percaya bahawa ia mempunyai faedah kesihatan. Namun, seperti dalam masakan nasional, ada kebiasaan, pilihan dan beberapa kelebihan dan kekurangan mereka..

Beberapa makanan utama India adalah dhal, yaitu lentil, dan roti, yang merupakan roti yang terbuat dari tepung gandum. Makanan ini sedap dan berkhasiat. Lentil tinggi serat, vitamin, mineral dan protein. Pengambilan produk ini sangat baik untuk jantung. Roti rendah kalori, tetapi juga mengandungi serat, vitamin dan mineral. Banyak pilihan vegetarian yang sihat boleh didapati di kebanyakan menu restoran India. Oleh itu, secara umum, masakan India cukup enak, walaupun anda boleh menjumpai makanan ringan yang kaya minyak, pencuci mulut manis dan hidangan berkalori tinggi di dalamnya..

Fakta menarik dari Novate.ru: Hidangan India benar disediakan dari awal, iaitu dengan hanya menggunakan bahan-bahan yang diproses dan dicincang, dengan penambahan sebilangan besar perasa aromatik dan kaya. Resipi tradisional sering didasarkan pada prinsip asal: enam rasa mesti dirasakan dalam hidangan - pedas, masam, masin, pahit, manis dan zat. Dengan keputusan ini, semua hidangan India yang disediakan dengan betul dibezakan dengan rasa yang kompleks, mendalam dan unik, warna-warna cerah dan tekstur yang unik. Makanan India biasanya dimakan hanya dengan jari atau menggunakan tortilla sebagai hidangan.

2. Di bahagian India yang berbeza mereka memasak yang sama

Di bahagian utara India, daging, roti, dan kari dianggap makanan ruji. Hidangan inilah yang paling sering dijumpai di restoran di negara lain. Nasi dan lentil popular di India Selatan. Koki India Selatan tidak teragak-agak untuk menggunakan lada, asam jawa dan kelapa dalam hidangan mereka. Makanan di Rajasthan didominasi vegetarian, tetapi mengandung rempah yang paling banyak dibandingkan dengan daerah lain. Tamil Nadu mempunyai beberapa masakan pedas di negara ini. Di pantai Goa, masakan Malwani popular dengan banyak makanan laut dalam sos panas dan tebal.

3. Semua pencuci mulut India terlalu manis

Ramai pelancong mendapati pencuci mulut India sangat manis sehingga hampir mustahil untuk dimakan. Terdapat banyak gula dalam masakan India, tetapi beberapa pencuci mulut cukup popular di kalangan orang-orang dari seluruh dunia. Pencuci mulut yang paling terkenal di India ialah gulab jamun - sebiji doh berliang yang dicelup dalam sirap manis. Ia sangat manis, tetapi juga enak. Pencuci mulut yang lain, kulfi, adalah ais krim versi tebal, berkrim dan dibentuk yang dibuat dengan susu pekat manis tetapi ditambah dengan ramuan yang tidak biasa seperti pistachio dan safron. Pencuci mulut itu manis, tetapi secara sederhana. Makanan pencuci mulut India yang popular dan sangat manis adalah jalebi. Ini adalah doh goreng yang direndam dalam sirap gula safron. Tetapi di sebalik rasa manis pencuci mulut yang melampau, banyak orang memakannya dengan senang hati..

4. Semua makanan India panas dan pedas.

Makanan India cukup pedas kerana mengandungi banyak rempah. Walau bagaimanapun, di restoran, anda biasanya dapat memilih seberapa panas dan pedas hidangannya, kerana koki mula memasak dari awal, menjadikan setiap bahagiannya terpisah. Rempah-rempah utama kebanyakan hidangan bergantung pada penggunaan cabai, yang dapat ditambahkan sedikit atau dihilangkan sepenuhnya dari makanan..

5. Memasak makanan India di rumah terlalu sukar

Sebilangan wanita India menghabiskan sepanjang hari dan malam bekerja di dapur panas dan ketuhar tanah liat untuk menyediakan makanan untuk seisi keluarga. Namun, ia tidak memerlukan banyak usaha untuk menyediakan hidangan India yang enak di rumah. Untuk melakukan ini, anda perlu menyimpan beberapa rempah India yang paling biasa, seperti serbuk cili, ketumbar dan kunyit, dan separuh pekerjaan akan selesai. Kebab India sangat ringkas dan cepat disediakan. Mereka hanya akan mengambil masa 10 minit, selepas itu makanan ringan panas yang enak akan muncul di atas meja. Terdapat banyak resipi ringkas sebagai hidangan utama. Sebagai contoh, sebagai permulaan, anda harus mencuba rasanya seperti ayam dengan acar mentega atau daging domba Instant Pat.

6. Semua beras India sama

Nasi basmati adalah salah satu nasi yang paling popular di India, yang sering dimasak di restoran di negara lain untuk makanan India. Di samping itu, anda boleh mencuba nasi melati, yang sangat popular di Thailand. Ia serupa dengan basmati kerana ia juga dibezakan dengan aromanya dan biji-bijian panjang. Namun, nasi melati mempunyai aroma bunga yang halus namun berbeza. Di restoran India atau India di seluruh dunia, anda juga boleh menemui: beras perang pendek dan putih klasik, beras merah, yang baik untuk kawalan diabetes, beras hitam dengan banyak antioksidan.

7. Makanan India hanya kari

Kari adalah hidangan India yang mengandungi daging dan / atau sayur-sayuran dalam sos pedas. Banyak jenis kari boleh didapati di restoran India. Komponen dagingnya ialah daging lembu, kambing, unggas, ikan, atau bahkan kerang. Sosnya dibuat dari campuran rempah tanah, terutama ketumbar, kunyit, biji jintan dan cabai kering. Rempah lain kadang-kadang ditambahkan ke dalam campuran untuk membantu mengubah rasa dan rasa pedasnya. Namun, di bahagian lain dunia, "kari" dianggap sebagai satu set perasa khas India yang pedas. Ia dicipta oleh para koki untuk menambahkan sentuhan budaya India ke hidangan apa pun. Oleh itu, salah faham timbul semasa memesan dan mencuba hidangan India..

Tetapi yang paling mengagumkan adalah bahawa sebuah kuil Hindu yang besar sepenuhnya terpahat dari batu..

Adakah anda menyukai artikel itu? Kemudian sokong kami, tekan:

Hidangan India kebangsaan mesti terasa

Kemas kini terkini: 26 Ogos 2019

Sebenarnya, jika anda menyediakan bahan mengenai topik masakan India, anda akan mendapat edisi multivolume yang mengagumkan. Masakan tempatan sangat pelbagai dan bervariasi sehingga satu lawatan ke India hampir tidak dapat merasai sekurang-kurangnya sepersepuluh hidangan kebangsaan. Setiap negeri mempunyai banyak pilihan hidangan yang hanya dapat dirasakan di sini. Hanya pada pandangan pertama, nampaknya hidangan India terasa sama - hanya pedas, tetapi percayalah, dalam masakan kebangsaan terdapat banyak hidangan tanpa rempah, pencuci mulut dan minuman yang indah.

Maklumat umum mengenai masakan India

Ciri khas dan tradisi masakan India telah dilestarikan di negara ini - mereka mengutamakan sayur-sayuran, pelbagai rempah, pada masa yang sama anda tidak akan menjumpai daging lembu di menu. Vegetarian pasti akan merasa seperti syurga gastronomi sekali di India. Penduduk tempatan tidak memakan daging atau bahkan ikan.

Fakta menarik! Kira-kira 40% penduduk hanya makan makanan tumbuhan.

Pada masa lalu, pelbagai resipi diperkenalkan kepada masakan India oleh orang Mongol dan Muslim. Di samping itu, pandangan keagamaan penduduk mempengaruhi keunikan masakan kebangsaan masakan India - lebih daripada 80% penduduk tempatan menganut agama Hindu, yang tidak termasuk keganasan. Inti agama adalah bahawa setiap makhluk hidup adalah rohani, mengandungi zarah ilahi. Itulah sebabnya mengapa kebanyakan orang di India adalah vegetarian, tetapi pada masa yang sama hidangan kebangsaan India mempunyai rasa yang kaya, cerah, pedas, berminyak.

Oleh kerana kita membicarakan vegetarian dalam keadaan tertentu, pelbagai makanan dari bijirin, sayur-sayuran, dan kekacang telah muncul dalam masakan tempatan. Yang paling terkenal ialah sabji - rebusan sayur dengan lentil, dibumbui dengan pelbagai rempah. Ia dimakan bersama nasi, kuih roti.

Selamat mengetahui! Di India adalah kebiasaan menggunakan beras basmati gandum panjang. Adapun kekacang, terdapat lebih dari seratus jenis kacang polong di negara ini saja: kacang buncis, lentil, kacang hijau, dal.

Jilid tersendiri dalam ensiklopedia masakan tradisional India harus dikhaskan untuk perasa dan rempah. Yang paling popular adalah kari, omong-omong, bukan hanya rempah, tetapi juga nama hidangan India oren terang. Perasa inilah yang memberikan aroma yang tebal dan rasa yang unik.

Banyak perasa dicampurkan dalam kari, sangat sukar untuk menyenaraikan semuanya, mungkin, orang India sendiri tidak akan dapat menamakan resipi dengan tepat. Telah diketahui secara pasti bahawa komposisi tersebut mengandungi: kacang tanah, lada merah dan hitam, kapulaga, halia, ketumbar, paprika, cengkih, jintan, pala. Walaupun komposisi kari mungkin berbeza, kunyit selalu ada. Perlu diperhatikan bahawa keluarga India mempunyai resipi peribadi untuk membuat kari, ia diturunkan dari generasi ke generasi dengan teliti..

Membakar roti dalam bentuk di mana ia dibakar di Eropah tidak diterima di India. Hidangkan kek rata atau roti pita nipis. Hidangan tradisional India yang disebut chapatis, ia menyajikan setiap hidangan dari hidangan pertama hingga pencuci mulut..

Resipi memasaknya cukup mudah, setiap suri rumah boleh mengulanginya - campurkan tepung kasar, garam, air, goreng kuih tanpa minyak (jika memasak di luar rumah, gunakan api terbuka). Kek siap menyerupai bola, kerana ia membengkak, sayur-sayuran, kekacang ditambahkan di dalamnya, mereka hanya dimakan dengan sos.

Jenis lain yang dibakar di India ialah samosa - pai segitiga goreng dengan pelbagai isian. Selalunya mereka disiapkan untuk meja perayaan. Samos kebangsaan sebenar mempunyai adunan lembut, rangup, cair, pengisiannya mesti dipanaskan secara merata.

Fakta menarik! Sekiranya tidak ada gelembung pada adunan, pai disediakan mengikut resipi asal dan sesuai dengan teknologinya. Anda tidak perlu terlalu panas minyak.

Di India, banyak hidangan disediakan dari susu. Yogurt tidak terkecuali, buah-buahan dan buah beri ditambahkan ke dalamnya.

Selamat mengetahui! Sudah menjadi kebiasaan musim kursus pertama dengan yogurt semula jadi sebelum disajikan..

Di samping itu, yoghurt adalah asas minuman penyejuk dan pada masa yang sama pencuci mulut - lassi. Masukkan air, ais ke dalamnya, pukul hingga buih pekat. Hasilnya adalah minuman yang sangat menyegarkan dalam cuaca panas. Buah, ais krim atau krim juga ditambahkan ke dalam minuman..

Beberapa petua berguna:

  • hampir semua makanan di India sangat pedas, oleh itu, jika anda tidak menyukai hidangan pedas, beritahu para pelayan - tahu pedas, mereka masih akan menambah rempah-rempah untuk makanannya, tetapi lebih kurang;
  • di restoran, dan lebih-lebih lagi di pasar, mereka tidak selalu mematuhi peraturan kebersihan, oleh itu sangat digalakkan untuk tidak mencuba buah-buahan dan sayur-sayuran mentah sebelum membeli;
  • di India terdapat kekurangan air bersih dan minum yang teruk, dilarang sama sekali minum air paip, anda perlu membeli air botol;
  • lebih baik berhenti menggunakan ais, kerana dibuat dari air paip.

Makanan tradisional India

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, masakan India kebangsaan sangat pelbagai, dan hampir mustahil untuk menutup semua hidangan yang patut mendapat perhatian pelancong. Kami memutuskan untuk mempermudah tugas dan menyiapkan gambaran keseluruhan 15 hidangan India kebangsaan terbaik.

Terdapat bukti dokumentari bahawa kari, hidangan India, pertama kali disiapkan beberapa ribu tahun yang lalu. Ini adalah nama bukan sahaja perasa yang popular, tetapi juga hidangan kebangsaan. Ia disediakan dari kekacang, sayur-sayuran, kadang-kadang daging ditambahkan dan, tentu saja, sejumlah besar rempah. Hidangan siap boleh mengandungi hingga dua belas rempah. Hidangan siap dihidangkan bersama nasi.

Selamat mengetahui! Daun sirih dihidangkan bersama kari dan dimakan pada akhir makan. Biji sirih cincang dan sekumpulan rempah dibungkus di daun. Umumnya diterima bahawa set makanan sedemikian meningkatkan pencernaan..

Tidak ada satu resipi untuk membuat kari, teknologinya berbeza bergantung pada wilayah India, dan juga pilihan masakan dalam satu keluarga. Perlu diperhatikan bahawa kari adalah hidangan India, tetapi telah terkenal di banyak negara di seluruh dunia. Hari ini terdapat kari Thai dan Jepun, dan mereka juga disiapkan di Britain. Di India, hidangannya boleh menjadi pedas atau manis dan masam..

Contoh khas menggabungkan sayur-sayuran, kekacang (kacang polong), nasi, kari dalam satu hidangan India adalah dal. Sup adalah satu kemestian untuk makan tengah hari India, mengandungi kekacang atau kacang polong, dimakan dengan nasi, roti roti.

Sup India dipanggil bukan hanya hidangan kebangsaan, tetapi juga hidangan rakyat, kerana ia mesti disiapkan tanpa berlebihan dalam setiap keluarga. Kursus pertama disajikan panas dan sejuk. Penduduk tempatan mendakwa bahawa terdapat begitu banyak kaedah membuat sup sehingga mudah untuk menyediakannya sepanjang tahun tanpa berulang..

Bahan utama: bawang, bawang putih, tomato, satu set rempah, yogurt. Hidangan direbus, dibakar, direbus dan juga digoreng. Bergantung pada set produk, kaedah penyediaan, makanan disediakan untuk sarapan, makan tengah hari atau untuk pencuci mulut..

Hidangan India kebangsaan lain yang terkenal ialah bebola kecil kentang goreng dan keju paneer. Masukkan juga ramuan, rempah, kacang.

Nama bermaksud - bebola daging (jaket) dalam sos krim (melayu).

Selamat mengetahui! Paneer adalah keju lembut dan segar yang biasa digunakan dalam masakan India. Produk siap tidak mencair, mempunyai keasidan yang rendah. Asas keju adalah keju kotej yang terbuat dari susu, jus lemon dan asid makanan.

Penduduk tempatan memanggil hidangan itu berubah-ubah kerana ia memerlukan pengendalian yang teliti. Sekiranya anda memasaknya tanpa rasa yang enak, jaket melayu akan menjadi tidak sedap. Ngomong-ngomong, walaupun di India ia tidak selalu berjaya disiapkan. Akibatnya, pelancong tidak memberi perhatian yang sewajarnya terhadap makanan. Sekiranya tuan benar memasak, anda akan terpikat dengan rasa halus sayur-sayuran dalam sos.

Senarai hidangan India yang paling terkenal termasuk sup bayam dan keju, rempah dan sayur-sayuran juga ditambah. Sebenarnya, dalam terjemahan palak bermaksud bayam, dan paneer adalah sejenis keju lembut yang serupa dengan Adyghe. Hidangan India lembut, dengan rasa berkrim yang menyenangkan. Dihidangkan dengan nasi, kuih roti.

Nasihat! Bagi pemula yang baru mengenal budaya India dan masakan kebangsaan, disarankan untuk memesan palak paneer dengan set rempah minimum untuk merasakan rasa hidangan yang sebenar dan berkrim..

Untuk menjadikannya lebih jelas, hidangan nasional siap boleh dipanggil pilaf India. Nama itu berasal dari perkataan Parsi yang bermaksud goreng. Ia disediakan mengikut teknologi ini - nasi basmati digoreng dengan penambahan minyak ghee, sayur-sayuran, perasa. Perlu diperhatikan bahawa setiap wilayah mempunyai komposisi rempah-rempah sendiri, algoritma memasak, safron, jintan, jintan, kapulaga, kayu manis, halia, cengkih paling sering digunakan.

Fakta menarik! Biriani tidak boleh disebut hidangan India, kerana pedagang Parsi membawa resepnya ke negara ini..

Nama hidangan jalanan India menggabungkan sayur-sayuran, keju dan daging yang digoreng dalam adunan. Dalam masakan Slavia, ada analognya, tetapi satu-satunya perbezaan adalah bahawa di India, bukannya tepung gandum, tepung kacang digunakan - mereka mengisar kacang buncis (kacang hummus). Akibatnya, keraknya lembut, garing, dan hidangan memperoleh nilai pemakanan tambahan, kerana kacang tinggi protein..

Pakora yang paling biasa dibuat dari sayur-sayuran; mereka menggunakan alas yang berbeza - labu, ubi jalar, terung, kembang kol, brokoli, wortel, kentang. Hidangan siap dihidangkan dengan perasa epal atau tomato.

Nasihat! Sekiranya anda ingin memasak pakora sendiri, perkara utama adalah memilih suhu yang sesuai dan mengekalkannya..

Diterjemahkan, nama hidangan India thali bermaksud dulang berisi makanan. Sebenarnya, ia - pinggan kecil dengan pelbagai hidangan diletakkan di atas pinggan besar. Pada mulanya, ia disajikan pada daun pisang, omong-omong, di beberapa kawasan masih disajikan seperti ini - dengan cara kuno.

Bahan wajib dalam thali adalah nasi, sayur rebus, papad (roti rata yang terbuat dari tepung lentil), chapatis (kuih roti), sos chutney, acar juga disajikan. Secara tradisional, 6 hidangan disediakan di rumah, sementara kafe atau restoran menyajikan maksimum 25 hidangan. Pemilihan makanan berbeza mengikut wilayah.

Mungkin kek roti yang paling terkenal di India adalah chapati. Hidangan disediakan dengan cepat, kerana memerlukan minimum produk - tepung gandum. Hidangan India menggunakan tepung khas yang disebut atta. Roti rata dibakar dalam kuali kering tanpa menambah minyak. Oleh itu, tortilla sangat bagus untuk mereka yang tidak mahu mendapatkan kalori tambahan..

Nasihat! Chapatis hanya boleh dimakan panas. Ramai pelancong tidak mengetahui perkara ini, dan di restoran mereka menggunakannya - mereka menghidangkan hidangan semalam. Dianjurkan untuk memesan tortilla mengikut keperluan sehingga hidangan yang baru dipanggang disajikan di meja.

Salah satu hidangan yang paling digemari di India ialah roti panggang naana. Yogurt dan minyak sayuran ditambahkan ke dalam adunan ragi biasa. Tortilla dibakar dalam ketuhar tandoori India.

Di India, terdapat banyak pilihan tortilla, pelancong berpengalaman mengesyorkan mencuba mentega naan (dengan mentega), naan chiiz (dengan keju), bawang putih naan (dengan bawang putih).

Naan boleh dinikmati di mana-mana kafe, restoran India, tortilla disajikan sebagai makanan sendiri atau diisi dengan daging, kentang atau keju.

Berada di India dan tidak mencuba ayam tandoori sama seperti tidak berada di negara eksotik ini. Jadi, tandoor adalah ketuhar tradisional India. Sebelum ini, ayam diperap dalam yogurt dan, tentu saja, rempah (set tradisional adalah lada cayenne dan lada panas lain). Setelah burung dipanggang di atas api yang tinggi.

Selamat mengetahui! Di India, rempah khas disediakan untuk mengasinkan ayam dan membuat ayam tandoori. Dalam versi aslinya, yang ditujukan untuk penduduk tempatan, hidangan itu ternyata terlalu pedas, dan bagi pelancong jumlah lada tanah dikurangkan. Hidangkan ayam dengan nasi dan kuih muih.

Komposisi hidangan kebangsaan India jelas dari nama - alu - kentang, dan gobi - kembang kol. Selain itu masukkan tomato, wortel, bawang, rempah. Dimakan dengan nasi, roti rata tradisional, dibasuh dengan teh masala India.

Mengapa hidangan itu menjadi kebangsaan dan popular? Produk untuk penyediaannya boleh dibeli di mana-mana pasaran, tidak kira musim..

Hidangannya adalah campuran sayur yang dimasak dalam krim dan sos kacang. Terdapat 9 ramuan tradisional dalam hidangan nasional, kerana namanya bermaksud sembilan permata, dan makanan bermaksud rebusan. Hidangkan hidangan dengan nasi dan kek tidak beragi.

Nasihat! Untuk sosnya, anda boleh menggunakan santan atau yogurt semula jadi dan bukannya krim..

Masakan kebangsaan India mempunyai banyak pilihan gula-gula dan pencuci mulut. Jalebi adalah pretzel berwarna oren kaya yang terkenal di setiap pelosok India. Hidangan disediakan dari adunan, dituangkan ke dalam minyak mendidih, dan kemudian direndam dalam sirap gula. Hidangan nasional renyah, berair, tetapi ternyata berlemak, manis, oleh itu, sangat tinggi kalori.

Tradisi dan adat masakan India berbeza terutamanya bergantung pada wilayahnya. Tetapi secara umum, beberapa ciri dapat diperhatikan - pedas, pedas, vegetarian.

Masakan India adalah salah satu yang paling berwarna di dunia dan jika anda ingin berkenalan dengan budaya negara, pastikan untuk memperhatikan aspek gastronomi.

Makanan jalanan di India:

Pengarang: Julia Matyukhina

  • 16 hidangan Thai kebangsaan yang paling lazat dengan penerangan terperinci

Dikemas kini: 17 Jan 2019 Masakan Thailand menawarkan sebilangan besar...

Dikemas kini: 6 Apr 2020 Masakan Georgia adalah sesuatu yang anda perlu mencuba lebih daripada satu...

Dikemas kini: 31 Okt 2018 Tuhan tidak memberikan air kepada Belanda. Semua…

Dikemas kini: 11 Mei 2018 Pada pandangan pertama, masakan Denmark tidak berbeza dengan...