Vegetarianisme kanak-kanak: kebaikan dan keburukan

Setiap tahun pasukan vegetarian diisi dengan anggota baru. Tentunya, setiap pemakan daging dapat dengan mudah menemukan di persekitarannya orang yang telah mengubah pilihan gastronomi untuk makanan nabati. Mereka yang telah pergi ke bahagian "hijau" di bahagian depan yang tidak kelihatan mempunyai alasan untuk itu. Mereka diminta untuk mengambil langkah ini dengan cara hidup, agama, kesihatan atau kepercayaan peribadi..

Sebilangan besar penyokong diet vegetarian, memikirkan kelahiran semula, meletakkan diri mereka di hadapan pilihan diet yang sukar untuk anak-anak mereka. Seseorang percaya bahawa mereka tidak boleh menyimpang dari prinsip pemakanan mereka dalam soal pemakanan anak. Seseorang pasti bahawa sistem makanan bayi yang diguna pakai oleh pakar pediatrik adalah apa yang diperlukan oleh badan kecil. Siapa yang betul?

Wartawan Ekaterina, seorang vegetarian yang kini tinggal di Thailand, melakukan beberapa eksperimen makanan, di mana dia mengembangkan diet yang optimum untuk dirinya sendiri. Dia mengecualikan daging dari menu, meninggalkan ikan, makanan laut, susu. Ekaterina merancang untuk memberi makan anak-anaknya mengikut sistem yang sama. Catherine mempunyai kedudukan yang jelas dalam isu mencabut pilihan anak, menjadi atau tidak menjadi vegetarian sejak lahir.

"Saya rasa saya tidak boleh memilih anak-anak saya. Mengapa tidak ada yang menyangka bahawa pembentukan tabiat makan tertentu pada masa kanak-kanak membuat anak pilihannya? Anda juga boleh mengatakan bahawa dengan memasukkan daging dalam diet anak, saya melucutkan pilihannya. Nampaknya saya lebih menakutkan apabila melihat ibu membeli permen karet, permen karet, Coca-Cola atau kerepek untuk anak mereka. Adakah ini termasuk dalam "sistem pemakanan yang diguna pakai oleh pakar pediatrik"? Pejuang untuk konsep "vitamin B12 dan zat besi dalam daging, yang hanya diperlukan bagi seorang anak untuk pertumbuhan dan perkembangan normal" untuk beberapa alasan menyimpang dari prinsip mereka, sejak kecil mereka memanjakan anak-anak dengan gula-gula, roti, dan soda manis. Sayangnya, saya belum melihat satu keluarga pun menolak sistem vegetarian, yang akan berusaha untuk diet berkhasiat yang benar-benar sihat, "- kata Ekaterina.

Artis solekan dari Vladivostok Marlena, sebaliknya, pasti bahawa anak-anak tidak boleh dibatasi dalam daging.

“Ketika saya seorang vegetarian, saya agak tidak masuk akal mengenai kesihatan saya, walaupun pada waktu itu saya rasa tidak ada yang lebih pintar daripada saya. Saya percaya bahawa saya berjaya mengubah gaya hidup saya ke dalam kehidupan keluarga, dan anak-anak saya juga akan makan makanan tumbuhan, ”kata Marlena.

Gadis itu pasti bahawa dalam keluarga yang tidak boleh makan daging, ibu bapa membentuk tabiat makan anak, yang tidak diketahui bagaimana ia akan mempengaruhi kesihatannya di masa depan..

"Sekarang saya makan daging, kerana, sebagai vegetarian pada masa lalu, saya perhatikan bagaimana kesihatan saya semakin lemah, tenaga saya telah berkurang, imuniti saya telah gagal, hemoglobin menurun, dan tidak ada cukup zat besi di dalam badan saya. Tidak ada makanan tumbuhan yang dapat mengisi mikronutrien dan vitamin yang hilang. Oleh itu, anak-anak saya akan makan daging agar sihat dan kuat, ”kata Marlena.

Seperti yang mereka katakan, berapa banyak orang, begitu banyak pendapat. Tetapi sains tidak dapat ditipu, dan doktor mempunyai satu sudut pandang dalam hal vegetarian kanak-kanak..

"Adakah vegetarian dibenarkan dalam makanan bayi? Tidak, dan sekali lagi tidak, ”kata Nadezhda Intelegator, pakar pediatrik kategori tertinggi, seorang doktor di klinik Kumpulan Bayi. - Vitamin B yang terkenal itu memainkan peranan penting dalam perkembangan tubuh muda. Mereka terdapat dalam makanan tumbuhan dan haiwan. Tetapi komposisi vitamin ini berbeza. Contohnya, vitamin B12 dapat diperoleh terutamanya dari makanan yang berasal dari haiwan. Kekurangan vitamin ini dapat dikesan pada orang yang tidak mengambil produk daging. Kekurangan vitamin B12 dalam tubuh anak menyebabkan kelewatan perkembangan sistem saraf, otak, saluran gastrointestinal sangat menderita, anemia mungkin berkembang..

Doktor juga menyatakan bahawa kekurangan zat besi dalam tubuh, yang hanya terdapat pada makanan asal haiwan, juga menyebabkan perkembangan anemia..

“Penting untuk difahami bahawa kanak-kanak memerlukan lebih banyak vitamin dan unsur mikro untuk perkembangan fizikal dan mental yang normal daripada orang dewasa. Pemakanan yang mencukupi adalah salah satu bahan utama untuk kesihatan bayi anda. Vegetarian boleh dilakukan, tetapi hanya sebagai hari puasa dan hanya berdasarkan keterangan doktor, "kata Nadezhda Intelegator.

Kebaikan dan keburukan: Adakah vegetarian berbahaya bagi kanak-kanak?

Isu vegetarian adalah salah satu yang paling kontroversial dalam masyarakat dan sains. Dan sementara beberapa saintis memuji kekurangan daging dalam makanan, yang lain memberikan bukti bahawa ia memberi kesan negatif kepada kesihatan. Tetapi orang dewasa memutuskan sendiri apa itu dan apa yang tidak. Tetapi bagaimana dengan anak-anak yang masih tidak dapat membuat pilihan yang tepat?

Bagaimana vegetarian mempengaruhi perkembangan anak dan pendapat ibu bapa mengenainya, kami bertanya kepada pakar pemakanan, pakar pediatrik, keluarga vegetarian dan diet tradisional.

Apa itu vegetarian

Ovovegetarians - Benarkan Telur.

Lactovegetarians - boleh minum susu dan menambahkan produk tenusu ke dalam diet.

Ovolacto-vegetarian - makan telur, produk tenusu, dan juga madu.

Vegan - jangan makan daging, ayam, ikan, makanan laut, produk tenusu dan telur, madu dan gelatin, iaitu, semua makanan yang berasal dari haiwan tidak termasuk dalam diet. Ada juga yang menolak cendawan, kerana bukan tumbuhan atau binatang, tetapi kerajaan yang terpisah..

Pemakan makanan mentah - kebanyakannya memakan makanan tumbuhan mentah yang belum diproses.

Fructorians - makan buah mentah, beri, kacang, dan biji.

Walaupun anaknya masih kecil, dia tidak akan makan daging. Nanti saya akan beritahu dia dari mana asalnya, dan dia sendiri akan membuat kesimpulan dan memutuskan sama ada akan tetap menjadi vegetarian atau tidak..

Evgeniya Ziborova

Vegetarian, anak lelaki berumur 2 tahun

Saya dan suami telah menjadi vegetarian selama hampir sembilan tahun - kami tidak makan daging, ikan, ayam dan telur. Setelah sekian lama, bahkan pemikiran tidak timbul untuk beralih ke makanan haiwan. Sepanjang kehamilan, saya merasa hebat, ujiannya sangat baik, saya terbang ke India, tidak ada kelainan. Oleh itu, semasa kita mempunyai anak, pilihan makanan tidak tahan lama. Dia dilahirkan besar, dan pada usia 11 bulan di temu janji pakar pediatrik tidak sesuai dengan meter ketinggian, yang sangat mengejutkannya.

Saya suka memasak dan diet kami sangat bervariasi walaupun kekurangan daging. Pelbagai sup dan bijirin, kaserol, sayur - apa sahaja. Sudah tentu, saya memastikan menu seimbang. Saya sering membuat gula-gula dari buah kering dengan kacang, dan kami juga menggunakan spirulina. Sekarang musim bunga sekarang dan saya mahukan makanan yang lebih ringan, jadi untuk sarapan saya membuat bubur dari rami tumbuh dan soba hijau dengan buah-buahan dan buah beri. Anak itu makan semuanya dengan senang hati.

Sekarang dia baru berusia 2 tahun, jadi dia sendiri tidak banyak mengatakan tentang vegetarianisme. Selagi dia kecil, dia akan menjadi vegetarian. Nanti saya akan beritahu dia dari mana asalnya daging dan faedah diet berasaskan tumbuhan. Selepas itu, dia sendiri akan membuat kesimpulan dan membuat keputusan: sama ada kekal vegetarian untuknya atau tidak. Ini akan menjadi keputusan anak lelaki yang sedar. Sementara itu, kami memutuskan untuknya.

Saudara-mara positif mengenai pilihan kami. Tidak pernah ada kontroversi. Lebih-lebih lagi, ibu saya juga seorang vegetarian. Pediatrik tidak perlu mengetahui perkara ini. Bayi mempunyai analisis dan petunjuk yang sangat baik, dia jarang jatuh sakit. Untuk mengelakkan kontroversi mengenai topik ini, saya tidak memberitahu doktor mengenai vegetarianisme..

Apabila seorang gadis berusia tujuh tahun mati kelaparan, orang tidak mengendahkannya. Tetapi dongeng tentang atlet super vegan diteruskan dengan penuh semangat.

Maxim Zyuzikov

Penyokong makanan tradisional, dua anak perempuan berusia 3 dan 7 tahun

Ibu bapa, sebagai peraturan, adalah orang yang berminat dalam kelangsungan hidup dan perkembangan anak mereka yang harmoni seperti yang lain. Malangnya, banyak yang kecewa dengan maklumat. Dan, apa yang paling menyinggung, bukan kekurangan, tetapi terlalu banyak. Oleh itu, anda perlu berfikir secara kritis dan menganalisis, terutama dalam bidang kesihatan..

Ketika asid amino pertama ditemui dalam komposisi protein, dipercayai bahawa pemeliharaan sebilangan protein, lemak dan karbohidrat tertentu dalam makanan mencukupi untuk pertumbuhan dan kehidupan seterusnya. Tetapi kemudian ternyata bahawa set asam amino makanan haiwan hanya dapat dikompensasi sebagian oleh makanan tumbuhan, yaitu, tidak ada kacang dan kacang yang dapat menggantikan daging..

Vegetarianisme, terutama pada masa kanak-kanak, dan lebih-lebih lagi veganisme, adalah kelemahan tubuh yang disengaja dan sengaja. Sebarang bantahan terhadap topik ini tidak dinilai dengan mengambil kira "kesalahan yang terselamat" (apabila penyelidik mencari persamaan di antara "orang yang selamat" dan tidak mengambil kira bahawa data mengenai "mati" - Ed.). Apabila seorang gadis berusia tujuh tahun mati kerana keletihan, atau skandal muncul mengenai anak lain yang ingin mereka ambil dari keluarga, kerana pada usia lima tahun dia baru berusia 3 tahun - contoh seperti itu tidak dihiraukan oleh orang. Tetapi dongeng tentang seorang atlet super, vegan, pemakan buah dan umumnya orang yang baik dari negara panas mudah diteruskan.

Dalam keluarga kami, anak-anak bertanya tentang daging jika tidak ada: pada musim panas bercuti mereka makan buah-buahan, sayur-sayuran dan ikan, dan pada hari ketiga kedua-duanya mula meminta ayam dan daging sapi. Tidak ada yang mempunyai masalah kesihatan. Sekiranya Sonya atau Alice ingin menjadi vegetarian pada masa akan datang, saya akan menerima pilihan mereka. Tetapi hanya apabila mereka dapat mempertikaikan kedudukan mereka, menyokong bahan penyelidikan, dan bukan dengan contoh yang dihiasi individu.

Sekiranya kanak-kanak tidak diberi makan protein hewani sejak kecil, ia tidak akan diserap. Hanya ada rasa mual dan muntah, seperti halnya dengan saya, jika tiba-tiba saya tidak diberitahu bahawa sup itu ada dalam sup ayam, atau ada telur dalam salad.

Evgeny Bimakov

Vegetarian sejak lahir, 26

Saya dilahirkan dalam keluarga vegetarian dan ibu bapa saya membuat pilihan untuk saya. Sekiranya kanak-kanak tidak diberi makan protein hewani sejak kecil, maka ia tidak akan diserap dan dicerna di masa depan. Hanya akan ada mual dan muntah, seperti halnya dengan saya, jika tiba-tiba saya tidak diberitahu bahawa sup itu ada dalam sup ayam / ikan, atau ada telur di dalam salad.

Saya tidak pernah menghadapi masalah kesihatan. Selepas kelas 9 sekolah, saya mendaftar untuk bahagian pendakian. Saya pergi ke pertandingan semua-Rusia di bandar-bandar yang berbeza, di atas batu. Selesai 1 kategori dewasa. Semasa memasuki universiti, saya berhenti mendaki, tetapi mula membawa orang menaiki gunung, itulah yang saya lakukan ketika ini. Semua kenaikan kami adalah vegetarian.

Saya mempunyai seorang isteri, dia juga seorang vegetarian dengan pengalaman selama lapan tahun. Kami belum mempunyai anak, tetapi ketika mereka muncul, mereka juga akan menjadi vegetarian..

Agar semuanya mencukupi untuk pertumbuhan dan perkembangan dalam badan, pertama sekali, anda perlu memberi makan mikroflora usus dan merawatnya. Saya bercakap mengenai buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Mengikut jumlah, kami memasak 50% sesuatu yang panas - sup, bubur, sayur-sayuran panggang, dan salad 50%. Dan selama dua tahun kami membakar roti buatan sendiri dengan tepung masam, roti biasa bahkan tidak masuk ke dalam mulut anda.

Pilihan yang lebih baik untuk kesihatan kanak-kanak - jika keluarga bukan vegan, tetapi ovolakto-vegetarian atau sekurang-kurangnya lakto-vegetarian.

Irina Sidelnikova

Pakar Pemakanan, Pakar Pemakanan,
perunding penyusuan

Kanak-kanak berbeza dengan orang dewasa dalam pertumbuhan dan perkembangannya yang pesat. Apa yang diperlukan oleh badan kecil untuk menyediakan semua fungsi? Daging adalah sumber faktor pertumbuhan utama. Ini adalah protein berkualiti tinggi, zink, vitamin B dan lain-lain. Daging mengandungi kolesterol - komponen utama semua membran sel. Ia perlu untuk pertumbuhan kanak-kanak dan sintesis hormon steroid, termasuk hormon seks. Dari daging inilah zat besi yang paling mudah diserap, kekurangannya sering dijumpai pada kanak-kanak. Protein haiwan mengandungi asid amino yang tidak terdapat dalam protein tumbuhan, dan ia diperlukan untuk tubuh anak.

Di kalangan kanak-kanak vegetarian, kejadian anemia secara semula jadi lebih tinggi. Lebih-lebih lagi, ia berkembang kerana kekurangan zat besi dan vitamin B12. Juga riket dan pertumbuhan terbantut lebih kerap berlaku dalam kategori kanak-kanak ini. Semakin cepat anak berhenti makan daging, semakin kerap keadaan ini berlaku, jika diet tidak diperbetulkan.

Sebagai pakar pemakanan, saya tidak mengesyorkan vegetarian kepada kanak-kanak, wanita hamil atau menyusui. Walau bagaimanapun, hujah doktor sering tidak diterima oleh keluarga vegetarian. Tugas pakar adalah memberikan bantuan yang berkelayakan dalam menyusun diet, memperhatikan kewajaran dan kecukupan.

Diet vegetarian untuk kanak-kanak semestinya mengandungi jumlah protein yang mencukupi dan ditambah dengan pengambilan vitamin dan kompleks mineral atau makanan tambahan individu. Pilihan yang lebih baik untuk kesihatan kanak-kanak - jika keluarga bukan vegan, tetapi ovolakto-vegetarian atau sekurang-kurangnya lakto-vegetarian.

Ibu bapa kanak-kanak yang tidak makan daging harus mengira anggaran pengambilan vitamin B12 dan zat besi setiap hari dan, jika jumlahnya tidak mencukupi, tambahkannya dalam bentuk persediaan.

Tatiana Ogreb

Pediatrik klinik "Medline",
ketua kumpulan "Ibu sayang"

Adalah wajar bagi anak-anak untuk makan daging setiap hari, tetapi jika keluarga memutuskan untuk menolaknya, maka dengan pendekatan yang tepat, kesihatan anak tidak akan menderita.

Masalah utama diet bebas daging adalah mengurangkan jumlah zat besi yang mudah dicerna dalam makanan, namun ia terdapat dalam bijirin, kekacang, herba, dan beberapa sayur-sayuran. Ya, besi "sayur" diserap lebih teruk, tetapi dengan pengambilan makanan tertentu setiap hari, anak akan memenuhi semua keperluan yang diperlukan tanpa daging.

Di samping itu, makanan dan minuman harus dipantau dalam diet anak, yang boleh mengganggu penyerapan zat besi di saluran gastrointestinal. Produk ini merangkumi teh, susu, kefir, keju kotej, yogurt, keju. Dengan memperkayakan diet dengan asid askorbik (vitamin C), sebaliknya, kita dapat meningkatkan penyerapan zat besi.

Selain itu, diet bebas daging dapat menyebabkan perkembangan kekurangan vitamin B12, walaupun mereka yang telah meninggalkan produk haiwan sama sekali - vegan - berada pada kelompok risiko terbesar. Ibu bapa kanak-kanak yang tidak makan daging harus mengira anggaran pengambilan vitamin B12 sehari dan, jika jumlahnya tidak mencukupi, tambahkannya dalam bentuk persediaan.

Pediatrik berbeza pendapat mereka mengenai vegetarianisme untuk kanak-kanak, tetapi sikap yang sangat negatif sering dijumpai. Ini membawa kepada fakta bahawa ibu bapa menyembunyikan dari doktor diet sebenar anak. Sudah tentu, ini tidak begitu baik, kerana pakar pediatrik dapat mengawal pemakanan dan memberi cadangan untuk membetulkan menu..

Cara Membesarkan Anak Vegetarian yang Sihat

Itali sedang mempertimbangkan rang undang-undang denda bagi ibu bapa yang mengajar anak kecil menjadi vegan, sementara di India sekitar 42% penduduk (termasuk anak-anak) tidak makan daging. Makanan telah lama dianggap bukan sebagai keperluan fisiologi, melainkan sebagai cara hidup. Dan jika ahli keluarga memutuskan untuk menjadi vegetarian, itu adalah hak mereka. Tetapi di sini adalah penting untuk diingat bahawa diet seperti ini memerlukan perhatian khusus: pemakanan harus seimbang dan mencukupi, dan bagi kanak-kanak, anda juga perlu memantau perkembangan fizikal dan mental mereka..

Konsultasi Pakar Pemakanan

Tanya pakar pemakanan untuk membantu anda membuat makanan bebas daging yang seimbang. Sudah tentu, anda boleh dan bahkan perlu mengetahui masalahnya sendiri, tetapi lebih baik mempercayai pakar yang dapat menilai keadaan anak, gaya hidupnya dan memberikan cadangan yang diperlukan berdasarkan ubat berasaskan bukti dan penyelidikan yang relevan, dan bukan atas nasihat forum.

Pemantauan oleh pakar pediatrik

Pergi dengan anak anda secara berkala untuk berjumpa dengan pakar pediatrik dan menjalani ujian - ini akan membantu mendiagnosis keabnormalan pada waktunya, misalnya pada hemoglobin. Jangan menyembunyikan fakta bahawa anda adalah vegetarian. Maka tidak sukar untuk menaikkan petunjuk dengan menyesuaikan kompleks dan suplemen nutrien atau vitamin dan mineral. Sekiranya doktor memberi reaksi negatif terhadap gaya hidup anda dan tidak profesional, berjumpa dengan pakar pediatrik lain.

Makan tengah hari ke sekolah dan kebun

Sekiranya anak anda bersekolah di tadika atau sekolah, bawalah makan tengah hari untuknya di rumah. Sebagai peraturan, di institusi pendidikan Rusia, daging dimasukkan ke dalam makanan tanpa gagal, dan anda tidak mungkin dapat memperoleh makanan yang terpisah untuk anak vegetarian, kecuali jika dia alah terhadap produk daging. Beli kotak makan tengah hari yang indah yang akan disukai anak anda dan isikan dengan apa sahaja yang anda fikirkan sesuai.

Aplikasi pengurusan diet

Untuk mengikuti diet anda, anda boleh menggunakan aplikasi yang pakar dalam hal ini. Contohnya, "My Diet", Lifesum atau "Sandwich", yang akan membantu anda mengikuti pengambilan protein, lemak dan karbohidrat yang diperlukan, akan mengingatkan anda tentang makanan dan memberi cadangan mengenai pemakanan. Buat profil yang berasingan untuk kanak-kanak untuk menggambarkan dietnya secara kasar dan fahami apakah dia mempunyai semua yang dia perlukan.

Resipi vegetarian

Laman web dan aplikasi resipi vegetarian yang berguna adalah penolong penting juga. Di sana anda dapat belajar bagaimana mempelbagaikan diet, menemui makanan baru, mencari sayur-sayuran dan biji-bijian yang mengandung protein yang paling banyak, memberitahu anda apa yang harus dimakan untuk meningkatkan kadar hemoglobin atau mendapatkan vitamin B12. Mereka menulis banyak maklumat berguna mengenai The Challenger, dan dari aplikasi tersebut kami menasihati anda untuk memperhatikan Green Kitchen dan Vegourmet.

Kedai khas

Pelbagai pasar raya vegetarian biasanya sangat jarang. Tetapi di Voronezh terdapat "Pusat Pemakanan Sihat", "Kedai Daddy" dan "Kelab Gourmet". Ini bukan kedai vegetarian, tetapi ada banyak pilihan kacang, kekacang, madu, jem, bijirin, biji dan gula-gula, misalnya. Di samping itu, terdapat kedai dalam talian di bandar dengan produk yang boleh diterima untuk vegetarian - "Green Moose", "Eat Right" dan "Nava". Terdapat banyak pilihan vegan dan vegetarian yang lebih sihat - dari pengganti telur hingga sup ramen - tersedia di iHerb.

Semasa kanak-kanak itu vegetarian. Seorang pakar mengenai kebaikan dan keburukan diet ini

Mengenai apa itu vegetarian, bagaimana ia boleh bermanfaat atau berbahaya bagi tubuh, kata Antonina Starodubova, ketua pakar pemakanan Jabatan Kesihatan Moscow:

“Pada masa ini, pendapat para pakar tentang vegetarianisme bertentangan secara diametris. Di satu pihak, terdapat wilayah-wilayah besar di mana budaya vegetarianisme berkembang selama ribuan tahun. Kawasan-kawasan ini dicirikan oleh iklim yang hangat, berbagai sumber makanan tumbuhan, termasuk yang memiliki kandungan protein tinggi. Oleh itu, tradisi keluarga vegetarian dikembangkan, pelbagai jenis hidangan, resepnya diturunkan dari generasi ke generasi. Terdapat kajian saintifik yang berasingan yang menunjukkan perkaitan vegetarianisme klasik dengan penurunan risiko penyakit kardiovaskular.

Pakar percaya bahawa vegetarian boleh berbahaya pada masa kanak-kanak. Protein, lemak, karbohidrat, vitamin dan unsur surih sangat penting bagi anak untuk pertumbuhan dan perkembangan normal. “Semakin banyak sekatan, semakin sukar untuk menyediakan makanan berkhasiat, dan kekurangan zat makanan dikaitkan dengan bencana risiko kesihatan bagi anak sekarang dan di masa depan. Para pakar secara kategoris menentang vegetarian pada zaman kanak-kanak. Sejak usia dini, anak-anak perlu diajar untuk makan makanan yang sihat dan berkhasiat, makan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam jumlah yang cukup, tahu makanan apa yang harus dimakan setiap hari, dan mana yang harus dibatasi dan ajarkan mereka untuk membuat pilihan makanan yang tepat dari sudut pemakanan yang optimum. Diet anak mesti mengandungi produk - sumber protein lengkap, yang merangkumi produk susu dan susu masam, telur, daging, unggas, ikan, dll. ", - Starodubova pasti.

Keputusan untuk menjadi vegetarian mestilah tindakan orang dewasa yang seimbang dan sengaja. “Ini bukan hanya penolakan daging dan ikan, seperti yang sering dirasakan oleh masyarakat umum. Agar pilihan diet baru hanya memberi kesan positif kepada kesihatan, diet harus seimbang dan optimum, dikira secara profesional oleh pakar pemakanan untuk orang tertentu, dengan mempertimbangkan status kesihatannya, keperluan individu, gaya hidup, dan aktiviti fizikal, "pakar menyimpulkan..

Vegetarian dan kanak-kanak

Populariti yang sangat tinggi yang tumbuh dengan cepat oleh vegetarian tidak hanya menimbulkan mitos dan kontroversi di sekitarnya, tetapi juga persoalan. Dan jika jawapan kepada beberapa jawapannya cukup jelas dan mudah dijumpai dalam kesusasteraan dan sejarah yang relevan, yang lain kadang-kadang menimbulkan kekeliruan dan, tentu saja, memerlukan perundingan pakar secara menyeluruh. Salah satu daripadanya adalah persoalan mengenai kemungkinan peralihan kanak-kanak, terutama yang sangat muda, ke diet vegetarian..

Vegetarian dan kanak-kanak: kebaikan dan keburukan

Antara sebab yang mendorong orang dewasa beralih ke diet vegetarian, keinginan untuk menyelamatkan nyawa haiwan masih jauh dari yang terakhir. Semua hujah yang memihak kepada sistem kuasa ini sering kali berputar di sekelilingnya. Benar, mereka sering disokong oleh hasil penyelidikan saintifik yang muncul mengenai kelebihannya, fakta sejarah dan lain-lain.

Dengan anak-anak, semuanya berbeza. Mereka dapat menjadi vegetarian sesuka hati, ketika mereka benar-benar menolak makan daging sejak lahir atau kerana alasan yakin. Tidak perlu dikatakan, dalam kes terakhir, mereka diberi vaksin oleh ibu bapa mereka. Betulkah? Ya dan tidak.

Menurut doktor, ini masuk akal jika masalah merancang diet anak diambil dengan penuh tanggungjawab dan anak itu diberi produk dari mana dia akan menerima semua vitamin dan mineral yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan normal. Maka akan dapat menilai yang terakhir berdasarkan keadaan kesihatannya secara umum, serta oleh keadaan kulit, gigi atau rambutnya. Oleh itu, jika ternyata tidak memuaskan, itu berarti ada kecuaian atau ketidaktahuan mengenai asas-asas penyusunan diet vegetarian. Oleh itu, anda tidak boleh mematuhinya lebih jauh..

Walau bagaimanapun, jika semuanya berjalan lancar, faedah diet vegetarian untuk anak-anak pasti dapat dilihat:

  1. 1 Kanak-kanak vegetarian makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan daripada kanak-kanak pemakan daging, yang sering menolaknya;
  2. Mereka tidak mempunyai peningkatan kadar kolesterol darah dan, oleh itu, risiko terkena penyakit kardiovaskular;
  3. 3 mereka tidak berlebihan berat badan.

Cara merumuskan diet vegetarian dengan betul

Menu seimbang harus menjadi asas diet vegetarian. Menarik bahawa ia tidak hanya memenuhi tubuh dengan protein, lemak, karbohidrat, vitamin dan unsur mikro, tetapi juga memainkan peranan penting dalam proses kehidupannya. Dengan kata lain, ia memastikan fungsi normal saluran gastrointestinal, di mana imuniti bergantung dan disebabkan mana kegemukan dan banyak penyakit di masa depan dikecualikan.

Sudah tentu, paling mudah untuk merancang menu seperti ini bagi kanak-kanak yang memakan telur dan produk tenusu. Lebih-lebih lagi, dalam bentuk ini, diet vegetarian disokong oleh doktor..

Benar, semasa menyusunnya, mereka tetap mengesyorkan mengikuti petua mudah.

  • Anda harus selalu ingat peraturan piramid makanan. Daging dan ikan yang dikeluarkan dari diet mesti diganti dengan makanan lain yang tinggi protein. Ini boleh menjadi telur, kekacang, biji, kacang. Benar, mereka hanya boleh diberikan kepada anak-anak yang lebih tua. Bahkan kacang atau biji yang dihancurkan tidak akan berfungsi untuk bayi, sekurang-kurangnya sehingga mereka belajar mengunyah. Jika tidak, semuanya akan berakhir dengan bencana. By the way, pada mulanya lebih baik menawarkan kekacang dalam bentuk kentang tumbuk..
  • Anda mesti memilih susu atau formula anda dengan berhati-hati. Kekurangan vitamin D dianggap sebagai salah satu masalah utama kanak-kanak vegetarian. Oleh itu, jika boleh, anda perlu mengambil produk tenusu yang diperkaya dengannya. Bayi vegetarian juga dapat ditawarkan susu buatan kedelai beserta formula berdasarkan susu lembu, kerana sumber protein tambahan tidak akan membahayakannya.
  • Penting juga untuk memilih makanan besi yang mencukupi. Sudah tentu, ia terdapat dalam sayur-sayuran dan biji-bijian, tetapi tidak dalam kuantiti seperti daging. Untuk memperbaiki keadaan dan memperbaiki proses asimilasinya, anda perlu kerap (beberapa kali sehari) menawarkan produk anak anda dengan vitamin C - buah sitrus, jus, paprika, tomato.
  • Jangan berlebihan dengan bijirin penuh. Sudah tentu, ia sihat kerana kaya dengan serat. Tetapi hakikatnya ia mengisi perut dengannya sebelum anak merasa kenyang. Akibatnya, kembung, mual, dan juga kesakitan tidak dapat dielakkan. Di samping itu, jumlah serat yang tinggi mengganggu penyerapan tembaga, zink dan besi. Oleh itu, dalam separuh kes, pakar pemakanan menasihatkan untuk menggantinya dengan tepung premium yang diperkaya, pasta putih, nasi putih.
  • Sangat penting untuk memasukkan lemak dalam makanan, kerana organisma kecil mengalami kehilangan tenaga kolosal, jadi ia tidak dapat dilakukan tanpa hidangan dengan unsur makro ini dalam jumlah yang mencukupi. Ini boleh dilakukan dengan salad perasa dengan minyak sayuran atau menambahkannya ke dalam sos, makanan siap. Lebih-lebih lagi, lemak tidak hanya membawa manfaat, tetapi juga meningkatkan rasa makanan. Selain minyak sayuran, mentega atau marjerin sesuai..
  • Tidak diinginkan untuk mencampurkan protein dan karbohidrat dalam hidangan yang sama. Dalam kes ini, mereka kurang diserap, dan anak mungkin merasa kolik, gangguan pencernaan atau menderita dysbiosis..
  • Anda juga perlu ingat mengenai air. Tubuh kita terdiri daripadanya, ia mengambil bahagian dalam metabolisme dan proses pengeluaran tenaga. Agar semua ini dapat berfungsi tanpa gangguan, anda perlu memberikannya kepada anak-anak secara berkala. Minuman buah, kompot, teh atau jus boleh menggantikan air.
  • Akhirnya, sentiasa berusaha mempelbagaikan diet anda sebanyak mungkin. Monotoni bukan sahaja cepat bosan, tetapi juga membahayakan tubuh kecil yang tumbuh..

Makanan vegetarian untuk kanak-kanak dari pelbagai peringkat umur

Kita semua tahu bahawa kanak-kanak dari pelbagai usia memerlukan jumlah dan kualiti makanan yang berbeza. Ini dijelaskan oleh ciri fisiologi mereka, umur, gaya hidup dan lain-lain. Dan jika semuanya lebih kurang jelas dengan menu tradisional, sekali lagi boleh ada pertanyaan dengan menu vegetarian. Dalam kes seperti itu, cadangan pakar pemakanan membantu menyelamatkan penyediaan menu untuk kanak-kanak dari pelbagai peringkat usia..

Produk makanan utama untuk bayi sejak lahir hingga berumur satu tahun adalah susu ibu atau formula. Masalah utama yang mungkin mereka hadapi dalam tempoh ini adalah kekurangan vitamin D dan B12. Ia dapat dicegah dengan menambahkan kompleks vitamin dengan kandungannya ke dalam diet ibu vegetarian yang menyusui atau dengan memilih campuran yang sesuai. Tidak perlu dikatakan, pilihan mereka hanya boleh dibuat oleh doktor yang berkelayakan..

Nanti, sebagai makanan pelengkap, bolehlah memberi puri buah dan sayur serbuk dengan kacang, keju, yogurt, serta bijirin yang diperkaya dengan vitamin dan unsur surih dan, terutama, zat besi.

Kanak-kanak berumur 1 hingga 3 tahun

Ciri dari tempoh ini adalah penyapihan banyak anak dari payudara atau penolakan susu formula. Mengikutnya, risiko kekurangan nutrien, terutama protein, kalsium, zat besi, zink, vitamin kumpulan B, D, dapat meningkat, yang ditangguhkan dengan kelewatan perkembangan mental dan fizikal. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, bukan hanya perlu memberi bayi diet yang bervariasi, tetapi juga untuk berbincang dengan doktor tentang perlunya menggunakan kompleks vitamin khas.

Di samping itu, anda perlu bersedia untuk fakta bahawa pada bila-bila masa watak bayi boleh merumitkan keadaan. Lagipun, semua kanak-kanak pada usia ini pemilih dan menyukai beberapa produk, menolak yang lain. Selain itu, kanak-kanak vegetarian tidak terkecuali. Menambah bahagian yang dimakan tidak selalu membawa hasil, dan tidak selalu menjadi nyata. Namun, ini bukan penyebab kekecewaan. Untuk menolong ibu bapa dalam situasi seperti ini boleh menjadi khayalan dan idea asli untuk menghias pinggan mangkuk anak-anak.

Kanak-kanak berumur 3 tahun ke atas

Diet kanak-kanak pada usia ini secara praktikalnya tidak berbeza dengan diet orang dewasa, kecuali, mungkin, kandungan kalori dan jumlah nutrien yang diperlukan. Anda selalu boleh berjumpa dengan pakar pediatrik atau pakar pemakanan anda..

Perkara lain adalah keinginan lelaki kecil itu untuk menunjukkan kebebasan dan kedudukan hidupnya yang teguh. Dengan cara inilah, mereka mendorong anak-anak dalam keluarga pemakan daging untuk menolak daging secara kategoris setelah beberapa tahun penggunaannya, terutama pada masa remaja. Adakah baik atau buruk - masa akan memberitahu.

Dalam kes ini, doktor menasihati ibu bapa hanya untuk berusaha meyakinkan anak itu, dan sekiranya gagal, dukung dia dengan segala cara yang mungkin. Contohnya, menolong menu seimbang atau mengatur 1 hari vegetarian setiap minggu. Lebih-lebih lagi, sebenarnya, terdapat sebilangan besar hidangan lazat dari produk "dibenarkan"..

Masalah apa yang boleh timbul

Agar peralihan ke vegetarian dapat memberikan manfaat maksimum bagi kedua ibu bapa sendiri dan anak-anak mereka, perlu terlebih dahulu mempersiapkan diri untuk menghadapi kesulitan yang mungkin mereka hadapi.

Bagi bayi vegetarian, ini adalah tadika, atau lebih tepatnya, senarai hidangan yang ditawarkan di sana. Sudah tentu, mereka diet dan sangat sihat, tetapi ia direka untuk anak-anak yang makan daging. Oleh itu, sup kaldu, potongan daging, ikan dan bijirin dengan kuah daging tidak biasa di sini..

Mustahil untuk meninggalkannya sepenuhnya tanpa membiarkan anak lapar. Satu-satunya pengecualian adalah petunjuk perubatan. Kemudian bayi akan memasak makanan secara berasingan.

Kebun peribadi untuk vegetarian adalah perkara lain. Di sana, semua keinginan ibu bapa akan diambil kira, dan anak-anak itu sendiri akan menerima maksimum bahan berguna dari pelbagai hidangan, yang merupakan sebahagian daripada diet vegetarian yang seimbang. Benar, anda mesti membayar untuk ini. Dan kadangkala banyak wang.

Anak-anak sekolah vegetarian, boleh juga menghadapi situasi seperti itu. Tetapi dalam kes-kes yang melampau, mereka hanya dapat bergantung pada pilihan sekolah di rumah dan pengorbanan, oleh itu, masyarakat, peluang untuk belajar bagaimana berinteraksi dengan orang lain, untuk mendapatkan pengalaman hidup yang tidak ternilai.

Menyimpulkan semua perkara di atas, saya ingin menyatakan bahawa kanak-kanak dan vegetarian adalah konsep yang serasi sepenuhnya. Selain itu, terdapat banyak contoh yang membuktikannya dalam praktik, dan disokong oleh kata-kata pakar pediatrik terkenal. Anda boleh dan harus sama dengan mereka, tetapi hanya jika anak itu sendiri merasa hebat dengan sistem makanan baru dan tidak mengalami masalah kesihatan.

Oleh itu, pastikan anda mendengarnya dan gembira.!

Vegetarian untuk kanak-kanak: kebaikan dan keburukan

Penyunting portal Kirovchanka.ru memutuskan untuk mengumpulkan semua kebaikan dan keburukan dan secara teorinya cuba "membesarkan" sedikit vegetarian selama kira-kira lima tahun.

Sudah lama diketahui bahawa hari-hari "puasa" - hari tanpa makanan haiwan - baik untuk tubuh manusia. Tetapi beberapa orang memilih vegetarian untuk diri mereka sebagai makanan tetap yang mereka ikuti setiap hari..

Mari kita lihat apa diet vegetarian:

  • makanan mentah - tidak termasuk penggunaan makanan yang telah dimasak
  • fruitorianism - pengikutnya memakan bukan sahaja buah-buahan, seperti namanya, tetapi juga buah-buahan dari tanaman, kebanyakannya mentah
  • lacto-vegetarianism - selain makanan tumbuhan, ini menyiratkan penggunaan susu dan produk tenusu
  • ovegetarian - telur juga termasuk dalam diet
  • pescetarianism - anda boleh makan ikan dan pelbagai makanan laut. Makanan tumbuhan, produk tenusu, telur boleh dimakan di sini tanpa sekatan
  • Pollotarianism - membenarkan penggunaan daging unggas
  • flexitarianisme - pengikutnya berusaha untuk membatasi penggunaan daging, tetapi tidak menyerah
  • veganisme - hanya makan makanan berasaskan tumbuhan

Hari ini terdapat lebih banyak penyokong vegetarianisme. Ada yang beralih ke diet sayur-sayuran dengan alasan moral (menentang membunuh haiwan), yang lain untuk alasan agama, dan yang lain yakin bahawa vegetarian adalah jalan menuju kesihatan.

Tetapi paman dan ibu saudara dewasa adalah satu perkara, tetapi bagaimana dengan anak? Dia belum berkongsi kepercayaan orang tuanya, dia tidak akan menyatakan pendapatnya sendiri mengenai topik serius seperti itu, dan sejauh ini dia tidak tahu mengenai keperluan tubuhnya. Penyunting portal Kirovchanka.ru memutuskan untuk mengumpulkan semua kebaikan dan keburukan dan cuba secara teorinya "membesarkan" sedikit vegetarian selama kira-kira 5 tahun.

Produk yang diperlukan - protein

Secara semula jadi, soalan pertama akan mengenai kekurangan protein. Protein adalah blok bangunan utama untuk pertumbuhan sel, yang mengandungi asid amino dan vitamin penting. Tidak ada simpanan protein dalam tubuh manusia; inilah nutrien yang mesti masuk ke dalam tubuh dari luar, dengan makanan. Kesimpulan pertama: bayi mesti mendapat protein setiap hari.

Ramai orang tahu bahawa protein yang paling banyak terdapat dalam daging haiwan dan burung. Kenyataannya tidak dapat dipertikaikan, anda boleh menyemaknya dalam buku rujukan pada jadual kandungan asid amino dalam makanan. Ikan mengandungi sedikit protein, hampir sama dengan kacang soya, kacang dan keju tidak jauh dari mereka.

Elena Yurievna Kalinina
Pediatrik, doktor kategori tertinggi, ketua doktor Klinik Elena Kalinina

- Makanan daging diperlukan untuk tubuh yang tumbuh sebagai sumber protein dan asid amino penting. Oleh itu, ketiadaan daging sepenuhnya dalam makanan tidak diingini oleh kanak-kanak. Manfaat vegetarian adalah anak makan banyak sayur-sayuran, buah-buahan, kaya serat sayur-sayuran dan mendapat minyak sayuran, yang mengandungi asid amino tak jenuh ganda omega-3 dan omega-9. Bahaya: memakan kacang dan soya sebagai sumber protein pada kanak-kanak sering menyebabkan alahan.

Vegetarian kecil khayalan kita tidak akan dibiarkan tanpa protein penting seperti itu. Ikan, keju dan bubur adalah makanan yang baik untuk anak! Mungkin sejak 3 tahun, ya?

Apa yang kita dapat terutamanya dari daging?

Tahap nutrien dalam diet vegetarian secara umum sesuai dengan petunjuk semasa, tetapi diet vegan relatif rendah protein, zat besi dan vitamin B12.

Kami menulis mengenai mendapatkan protein di atas, tetapi bagaimana vegetarian kecil kami akan mendapatkan sisa bahan?

Sekiranya kita menanam vegetarian lacto- atau ovo-vegetarian, maka tidak akan ada masalah dengan vitamin B12: terdapat cukup dalam produk susu dan telur. Tetapi seorang vegan dan ahli makanan mentah akan mengalami kesukaran - dia pasti perlu dibawa ke doktor supaya dia menetapkan vitamin yang disintesis. Nah, apa yang harus dilakukan, mungkin pada masa ini, tidak ada orang yang tidak akan minum pil sekurang-kurangnya sekali?

Lebih mudah dengan besi - ia terkandung dalam produk tumbuhan, tetapi "non-heme". Secara sederhana, ia kurang berasimilasi daripada besi haiwan. Meningkatkan penghadaman semudah mengupas pir - anda perlu mengambil makanan yang mengandungi zat besi dengan makanan yang mengandungi banyak vitamin C.

Elena Olegovna Utenkova
Pakar jangkitan, doktor dari kategori tertinggi


- Sebagai doktor kanak-kanak dan pakar penyakit berjangkit, saya berpendapat bahawa vegetarian kanak-kanak tidak dapat diterima! Kekebalan kanak-kanak tidak sempurna. Untuk pengukuhan dan pembentukannya, protein sayuran diperlukan. Seorang kanak-kanak tidak dapat tumbuh dan berkembang secara normal tanpa daging, ikan, telur, susu. Makanan tumbuhan, terutama makanan yang ada di negara kita, tidak dapat memenuhi semua keperluan organisma yang sedang tumbuh..

Saya akan pergi dan memberikan vegetarian kecil segelas jus oren yang baru diperah dan memastikan dia minum vitamin tersebut.

Kimia dan bahaya lain

- Daging adalah perkara yang sangat berbahaya! Kandungan hormon dan antibiotik dalam produk haiwan perindustrian (daging, susu, telur) sangat kecil sekarang! Ini adalah bahan yang asing bagi tubuh, bagaimana anda dapat memberi makan anak dengan ini! - teriak vegetarian.

- Tetapi bagaimana dengan racun perosak dan nitrat dalam sayur-sayuran dan buah-buahan? - pemakan daging akan membantahnya, - Inilah momok abad kita! Mereka terkumpul dalam darah, dan logam berat? Tidak, daging tidak lebih berbahaya daripada sayur-sayuran!

Apa yang anda boleh membantah pernyataan keras ini? Saya akan menutup telinga bayi vegetarian yang diciptakan dan dengan menghela nafas lega, saya akan mengingati GOST dan pemeriksaan lain mengenai makanan yang dimakan oleh seseorang. Sekiranya anda membeli dari pembekal biasa yang tidak melanggar undang-undang, tidak ada perkara buruk yang akan berlaku..

Saya tidak mahu dan saya tidak akan!

Mari kita bayangkan sebuah bangku di taman permainan di mana ibu-ibu dari seluruh halaman berkumpul. Tiga wanita duduk dan bercakap sambil anak-anak kesayangan mereka bermain-main di sebelah mereka. Seorang wanita gemuk dan gemuk dengan sopan sopan mengadu bahawa bayinya telah berhenti makan daging.

- Mimpi ngeri, mimpi buruk! Vanechka saya (Ruslanchik / Sanechka) sama sekali tidak makan potongan dan sosej! Dia menolak walaupun ayam goreng yang enak. ia tidak normal!

- Dan Mashenka saya (Lyubochka / Anechka) tidak makan daging dan bahkan ikan sejak berusia 3 tahun, - berambut pirang langsing pucat dari keluarga vegan dari tingkat tiga mengangkat bahunya, - Dan semuanya hebat! Kami memberitahunya sejak kecil betapa buruknya makan lembu dan babi, mereka masih hidup.

- Tidak, saya membaca di Internet bahawa jika seorang kanak-kanak tidak makan daging, maka dia sakit! Lebih-lebih lagi, penyakit ini boleh menjadi pendam dan serius! Beberapa jenis kolitis atau sekata. - kemudian wanita yang berpenyakit melebar matanya dan beralih ke bisikan, - kolesistitis! Atau adakah dia demam.

- Ya, itu semua omong kosong! Cuma Vanechka anda adalah vegetarian semula jadi! Dia sendiri sengaja menolak daging, jadi tidak perlu memaksa anak makan apa yang tidak diinginkannya, bukan? - si berambut perang menoleh ke arah wanita ketiga.

Dia membetulkan cermin matanya dan mengangkat bahu. Anaknya juga tidak pernah makan ayam goreng sebelumnya, tetapi dia tahu bahawa kanak-kanak itu hanya bosan dengan resipi biasa, jadi dia berubah-ubah. Wanita ketiga itu melihat kembali buku masakan dan membalik halaman. Kalkun dan nanas untuk makan malam malam ini, anda perlu menyediakan dengan betul.

Berapa banyak orang - begitu banyak pendapat mengenai perkara ini. Terdapat beberapa yang negatif di antara mereka, tetapi pelawat ke portal Kirovchanka.ru, dengan nama panggilan Zhanna Vladimirovna, dengan tenang melihat vegetarian kanak-kanak:

- Anak saya berumur 8 tahun. Makan daging sangat jarang. Sekeping barbeku atau sosej kadang-kadang (kami membelinya tidak lebih dari sekali sebulan). Masih belum makan ikan. Tetapi dia minum banyak susu, makan keju kotej dengan baik. Inilah vegetarian yang hampir sama. Dan tidak ada: berkembang, berkembang. Berat dan tinggi badan adalah normal, di sekolah. Dan lautan tenaga! Oleh itu, jangan risau jika anak-anak anda tidak makan daging, tidak ada yang buruk berlaku..

Vegetarianisme sedar kanak-kanak

Secara semula jadi, kebanyakan kanak-kanak vegetarian tidak memakan daging atas desakan ibu bapa mereka. Sama ada ibu dan ayah yang belajar Zen atau hanya sebahagian daripada gerakan hijau, tidak menjadi masalah.

Tetapi tidak semua anak datang ke vegetarian melalui desakan ibu bapa mereka. Ramai kanak-kanak memilih gaya hidup ini secara sedar. Nenek seseorang membuat rebusan dari arnab kegemarannya. Seseorang mendengar "tangisan pertolongan" babi, yang dia makan dan menggaru di belakang telinga semalam. Kesan ini cukup bagi seorang kanak-kanak untuk memahami bahawa dia tidak mahu makan kawan dan saudara mereka..

Sudah tentu, ibu bapa akan memutuskan sendiri untuk menyokong pilihan anak mereka atau tidak. Seseorang akan memperlakukan dengan penuh pengertian dan rasa hormat, seseorang akan mendamaikan dan menyemak semula menu keluarga, dan ada yang menganggapnya sebagai keanak-anakan dan menolaknya. Sekali lagi, soal pilihan.

Elena Yurievna Kalinina:

- Anak itu sendiri boleh menolak daging jika dia menginginkannya. Maksudnya, kita bercakap mengenai kanak-kanak yang cukup dewasa. Anak kecil tidak boleh melepaskan daging. Ini mungkin merupakan keadaan sementara dalam tempoh tumbuh gigi atau berlatar belakang penyakit anak. Dalam tempoh ini, anda dapat menawarkan anak itu ikan atau selama beberapa hari "ikuti petunjuknya".

Saya secara mental membelai vegetarian kecil kami di kepala yang tidak ada: dia tidak makan sosej, yang bermaksud bahawa saya akan mendapat lebih banyak.

Kanak-kanak vegetarian lebih sihat dan lebih pintar?

Anak perempuan keluarga vegan dari tingkat 3 adalah seorang gadis yang pintar dan atletik. Dia seorang pelajar yang cemerlang, berlari pantas dan melakukan gimnastik. Ibu bapa benar-benar bangga dengan bayi mereka, mereka bahkan membeli kabinet khas untuk anugerah, yang kini menjadi kebanggaan di tengah-tengah ruang tamu.

Ibu dan Ayah adalah vegan dengan kejayaan bahawa prestasi dan kesihatan gadis mereka adalah hasil diet vegetarian. Dan dia juga yang paling baik - dia boleh berjalan melewati anak kucing itu tanpa memeluknya. Kulitnya bagus, dan jalinannya panjang, dan secara amnya, dia seperti boneka!

Tetapi adakah ibu bapa betul ketika mereka mengatakan bahawa makanan vegetarian harus berterima kasih? Saya tidak menjumpai pendapat yang jelas, seseorang mengatakan "untuk", dan seseorang - "menentang", saya harus bertanya kepada pakar.

Elena Yurievna Kalinina:

- Ini sama sekali tidak terbukti. Pemakan daging dan vegetarian menunjukkan hasil yang sangat baik dalam perkembangan fizikal dan mental..

Komarovsky, tuan rumah program popular mengenai kesihatan kanak-kanak, memikirkan perkara yang sama. Kesihatan dan daya tahan anak-anak vegetarian disebabkan oleh kenyataan bahawa ibu bapa dalam keluarga mereka sangat memperhatikan budaya fizikal, gaya hidup semula jadi, aktiviti fizikal, dan berada di udara segar. Dalam keadaan seperti itu, tentu saja anak itu mempunyai lebih banyak peluang untuk tetap sihat..

Sekiranya anda masih membuat keputusan

Saya mencurigakan vegan bayi kami, saya rasa saya masih terlepas sesuatu. Pasti! Setelah membaca banyak literatur yang berguna dan tidak begitu banyak, saya terlupa mengenai perkara yang paling penting - mengenai berjumpa doktor.

Elena Yurievna Kalinina:

- Sebelum memutuskan untuk memindahkan anak ke vegetarian, anda mesti berjumpa doktor secara individu. Sekiranya kanak-kanak mempunyai penyakit kronik, fungsi usus terganggu, terdapat kekurangan berat badan, anemia, maka vegetarian tidak diinginkan. Makanan vegetarian juga tidak sesuai untuk kanak-kanak prasekolah.

Sekiranya pakar berfikir begitu, tentu dengan usia anak khayalan, saya teruja, biarkan dia membesar sekurang-kurangnya beberapa tahun.

Elena Yurievna Kalinina:

- Perlu memantau kesihatan anak dengan teliti, mengawal berat badan, tinggi badan. Ujian darah dan air kencing diperlukan setahun sekali. Pada masa-masa tertentu, menjalani pemeriksaan pakar sempit.

Pada prinsipnya, tidak ada prosedur luar biasa yang diperlukan. tetapi kedengarannya menakutkan. Segera muncul klinik, barisan, ibu yang gugup dan batuk anak-anak, brr. Nampaknya dengan kanak-kanak, walaupun khayalan, saya sedikit terburu-buru. Anak itu mengangkat bahunya, melambaikan tangan ke arah kami dan hilang fikiran, jadi lebih baik, biarkan orang lain mencipta anda, lebih bertanggungjawab.

Seperti yang ditulis di atas - berapa banyak orang, begitu banyak pendapat, saya harap artikel ini membantu anda membuat pilihan atau mengesahkan apa yang anda tahu.

Perkara yang paling penting ialah setiap kanak-kanak (pemakan daging atau vegetarian - tidak mengapa!) Sihat dan sentiasa penuh tenaga!

Mengapa vegetarianisme pada kanak-kanak berbahaya??

Kini, pelbagai kaedah pemakanan alternatif (makanan mentah, makanan berasingan, vegetarian, veganisme) telah menjadi lebih popular daripada sebelumnya. Mereka memperoleh semakin banyak pengikut baru yang ingin meningkatkan kesihatan dan menormalkan berat badan mereka. Tetapi tidak semua sistem makanan ini selamat untuk kesihatan dan lengkap dari segi semua nutrien. Salah satu amalan pemakanan tertua adalah vegetarian. Hari ini banyak orang meminati perkara itu, termasuk ibu bapa muda. Mereka membiasakan anak-anak mereka dengan diet seperti itu, sementara para doktor membunyikan penggera pada waktu ini, memberi amaran akan akibat negatif. MedAboutMe menerangkan apa yang boleh membahayakan vegetarian untuk kanak-kanak.

Vegetarian - apa itu?

Vegetarian bukanlah perkara baru. Sebagai budaya makanan, telah dipraktikkan selama berabad-abad, bagaimanapun, kebanyakannya bukan sebagai penghormatan kepada fesyen, tetapi sebagai keperluan. Pada Zaman Pertengahan, daging adalah barang mewah, ia tersedia untuk beberapa segmen penduduk. Hari ini, di negara-negara termiskin di dunia, dengan alasan yang sama, banyak orang dewasa dan kanak-kanak terpaksa makan terutamanya makanan berasaskan tumbuhan kerana ketersediaan dan harganya yang lebih besar..

Vegetarianisme (sebagai petunjuk pemakanan) bermaksud penolakan untuk memakan makanan daging, serta susu dan telur yang memihak kepada makanan tumbuhan (buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, kacang-kacangan dan beri). Hari ini, sehingga 2% populasi dewasa di seluruh dunia mematuhi diet ini secara sedar (dan bukan kerana keadaan). Pada masa yang sama, pakar tidak mempunyai data yang tepat mengenai jumlah anak vegetarian..

Pada mulanya, sebelum munculnya istilah "vegetarianisme", diet ini disebut "Pythagorean" atau "Indian", di negara kita komuniti pertama penganut diet ini didaftarkan pada tahun 1901 di St. Petersburg.

Fisiologi atau tidak?

Pertikaian antara lawan dan penyokong gaya makanan ini mungkin tidak akan reda. Bahkan ada lelucon di rangkaian komputer global bahawa "vegetarian adalah perkataan India lama yang diterjemahkan sebagai pemburu yang sangat buruk." Tetapi para penyokong vegetarian menunjukkan bahawa ketika mereka melepaskan daging, mereka secara harfiah "mendapat sayap", betapa lebih baik mereka menjadi mental dan fizikal tanpa memakan "daging". Mari cuba sampai ke bahagian bawahnya.

Secara semula jadi, manusia diciptakan sebagai pemangsa, struktur tubuhnya, kemahiran dan ciri-ciri anatomi dan fisiologi ditetapkan sebagai perburuan, pemangsa, dan oleh itu pengambilan makanan haiwan adalah norma baginya. Inilah yang dikatakan oleh doktor gigi pediatrik klinik VolSMU Julia Sergeevna Lapushkina mengenai perkara ini:

"Makan vegetarian hanyalah trend fesyen, dan ada banyak bukti dan bukti untuk membuktikannya. Cukup untuk mempertimbangkan alat rahang, yang lebih sesuai untuk mengunyah makanan haiwan. Tugas utama gigi seri adalah memotong makanan dan serat otot, perlu merobek makanan dengan gigi taring, tetapi sekumpulan gigi mengunyah diperlukan untuk mengisarnya. Makanan sayur-sayuran, seperti, misalnya, dilakukan oleh lembu, cukup hanya untuk memetik dan mengisar, taring dan begitu banyak pemotong gigi tidak diperlukan untuk ini.

Di samping itu, kemasukan makanan haiwan dalam diet akan memastikan ketiadaan penyakit sistem rahang atas, bermula dari karies dan berakhir dengan ketiadaan patologi gigitan. Penggunaan makanan tumbuhan lembut menyebabkan masalah pada gigi dan rahang (kesesakan gigi, keluarnya dari gigi). Daging yang kuat meletakkan regangan yang betul pada gigi.

Namun, beban mengunyah sepenuhnya akan menjadi kunci pengeluaran air liur, yang merupakan sistem pelindung rongga mulut dari karies dan pembiakan mikroorganisma patologi. Mengunyah makanan kasar, dan inilah sebenarnya daging, mekanikal membersihkan gigi dari plak berlaku - ini adalah pencegahan karies. Ini terutama berlaku untuk anak-anak, yang alat dentoalveolarnya dapat berkembang sepenuhnya hanya dengan adanya beban penuh - kunyah yang berpanjangan ".

Vegetarianisme pada kanak-kanak

Sekiranya semuanya jelas berkaitan dengan orang dewasa, dia memilih gaya pemakanan untuk dirinya sendiri dan menyedari ukuran tanggungjawab sepenuhnya kerana kekurangan komponen makanan tertentu yang disengajakan, tetapi dengan anak-anak itu semakin sukar. Selalunya, ibu bapa yang mengamalkan jenis pemakanan ini menentukan segala-galanya untuk mereka, dan dengan itu mereka tidak memberi hak kepada anak untuk memilih kerana usianya. Sebilangan besar ibu bapa "membenarkan" taktik mereka dengan kenyataan bahawa usaha memperkenalkan makanan haiwan dalam bentuk makanan pelengkap oleh anak itu ditolak, dan keputusan mengenai vegetarian bayi itu seolah-olah dengan sendirinya. Namun, kita ingat bahawa anak-anak merasa khuatir tentang makanan baru, dan satu atau dua percubaan yang tidak berjaya tidak menjadikan anak itu sebagai "vegetarian kongenital" secara automatik.

Mitos vegetarian

Terdapat banyak mitos mengenai vegetarian di kalangan kanak-kanak, di mana penganutnya percaya, dan yang tidak tahan dengan kritikan dari saintis dan doktor. Sebagai contoh, anda sering dapat mendengar bahawa kanak-kanak vegetarian berkembang secara mental dan fizikal lebih cepat daripada pemakan daging. Sebenarnya, ini tidak berlaku. Secara semula jadi, kadar perkembangan kanak-kanak berbeza, individu, dan vegetarian bayi individu pada tahap tertentu mungkin menunjukkan kadar perkembangan yang tinggi. Tetapi, secara umum, keadaannya adalah sebaliknya. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, kerana kekurangan nutrien vitamin, asid amino dan protein yang diperlukan untuk anak itu, anak-anak yang diberi makanan vegetarian secara eksklusif lebih lemah dan kurus. Shabalov Nikolay Pavlovich, Ketua Jabatan Penyakit Kanak-kanak, Doktor Sains Perubatan menyatakan bahawa perkembangan kanak-kanak vegetarian diperlahankan, mereka memberikan hasil yang lebih buruk pada ujian psikomotor.

Bayi yang sedang membesar memerlukan protein lengkap (atau lebih tepatnya, asid amino) makanan, dari mana semua organ dan tisu dibina. Sepuluh jenis asid amino yang diperlukan sangat diperlukan oleh kanak-kanak, dan ia hanya boleh diperoleh dari makanan haiwan - susu, daging dan telur. Protein selebihnya juga dapat diperoleh dari makanan tumbuhan, tetapi ia diserap jauh lebih buruk daripada haiwan. Ini semestinya menjadi hujah yang kuat menentang vegetarianisme. Di samping itu, kerana produk haiwan, terdapat tambahan vitamin A dan D. Sudah tentu, anda boleh memasukkannya ke dalam badan dengan bantuan ubat-ubatan, tetapi yang semula jadi selalu lebih baik dan tidak ada risiko berlebihan.

Orang dewasa dan kanak-kanak

Anda sering dapat mendengar bahawa vegetarian tidak membahayakan orang dewasa dengan cara apa pun, yang bermaksud bahawa itu juga tidak akan membahayakan kanak-kanak. Tetapi pakar pediatrik tidak bersetuju dengan perkara ini. Pertama sekali, organisma orang dewasa dan kanak-kanak yang sedang berkembang adalah sistem biologi yang sama sekali berbeza. Sekiranya badan dewasa dapat, dengan mengorbankan rizab, dapat menampung kekurangan zat-zat tertentu untuk jangka masa yang panjang sehingga mencapai "titik didih", maka kanak-kanak tidak mempunyai sumber dan simpanan seperti itu, badan itu sentiasa memerlukan bahan binaan yang lengkap.

Di samping itu, semua bukti faedah vegetarian berdasarkan perasaan subyektif penganutnya. Tidak ada kajian besar dan fakta yang terbukti secara saintifik mengenai faedah pemakanan sedemikian pada kanak-kanak. Pelanggaran komposisi protein makanan, kekurangan vitamin dan komponen mineral kerana ketidakseimbangan dalam diet adalah jaminan pelbagai penyakit ketika bayi tumbuh dan berkembang.

Mungkin ada pilihan?

Semua haiwan boleh diganti dengan tumbuh-tumbuhan! Slogan ini dikemukakan oleh penganut vegetarianisme. Tetapi pakar pediatrik cenderung ragu-ragu mengenai "postulat" ini. Kita sudah bercakap mengenai protein; 100% mustahil untuk menggantikan protein haiwan dengan protein sayuran. Sebagai tambahan, protein bukanlah satu-satunya komponen makanan haiwan yang sangat diperlukan oleh kanak-kanak. Sama pentingnya adalah zat besi, yang lebih kurang dalam makanan tumbuhan, selain itu, ia diserap dari sana dengan susah payah. Oleh itu, besi epal dapat diserap oleh 1-2%, sementara besi - 23-26%. Zat besi diperlukan untuk sintesis hemoglobin, menguatkan sistem imun. Vitamin B2 dan B12 juga dapat diperoleh hanya dari produk haiwan, kekurangannya mengancam anak dengan anemia yang teruk, gangguan metabolik dalam tubuh lemak dan karbohidrat, gangguan pernafasan tisu, dan masalah penglihatan.

Zink juga merupakan salah satu unsur jejak penting yang kaya dengan produk haiwan, tetapi dalam makanan tumbuhan praktikalnya tidak ada. Pada kanak-kanak, kekurangan zink boleh menyebabkan disfungsi pertumbuhan kulit dan rambut, hematopoiesis, metabolisme karbohidrat, masalah penglihatan.

Juga, kanak-kanak sangat memerlukan kolesterol, tepat di mana mereka banyak bercakap dan menulis. Ia hanya berbahaya jika berlebihan, tetapi kepekatan normalnya adalah blok utama hormon seks dan banyak unsur sel. Tanpa kolesterol, tubuh akan menderita tidak kurang daripada ketika terlalu banyak..

Doktor menggesa anak-anak untuk makan makanan yang sihat dan seimbang pada usia dini. Ketika mereka tumbuh, di masa depan, ketika mereka dapat membuat pilihan secara sadar, mereka sendiri akan memutuskan apakah akan menjadi vegetarian atau pemakan daging..

Sikap perubatan rasmi terhadap pemupukan diet berasaskan tumbuhan di kalangan kanak-kanak

Perbincangan bertahun-tahun mengenai kesan negatif dan positif dari diet vegetarian, termasuk pada masa kanak-kanak, tidak mereda. Harus diingat bahawa majoriti pakar pediatrik Rusia tidak menganggap makanan tanpa nutrien asal haiwan boleh diterima oleh seorang kanak-kanak. Pengecualian adalah kes yang dinyatakan terutamanya apabila terdapat, misalnya, penyakit sistem saraf (multiple sclerosis, fibromyalgic syndrome, dan lain-lain). Perlu difahami bahawa walaupun dalam neuropediatrics, pendekatan vegetarian untuk membina diet harus dibenarkan dengan jelas, izin dari doktor yang hadir harus diperoleh, menu akan dipertimbangkan dan seimbang, dan sekiranya terdapat tanda-tanda keletihan atau malaise, kekurangan kenaikan berat badan yang mencukupi, jenis diet akan disesuaikan..

Dunia perubatan pada umumnya lebih menyokong vegetarianisme di kalangan kanak-kanak. Kementerian Kesihatan Switzerland memberi amaran untuk menentang veganisme pada awal kanak-kanak, tetapi membenarkan diet bebas haiwan yang dirancang dengan baik pada remaja. Saintis Institut Pemakanan UK sangat menentang diet ketat untuk kanak-kanak.

Perwakilan Persatuan Pemakanan Kanada, Amerika, Australia menganggap rejimen pemakanan berdasarkan penggunaan makanan tumbuhan sesuai dan bermanfaat untuk anak-anak. Perlu dijelaskan bahawa, sebagai contoh, kanak-kanak Amerika yang sudah pada usia dini terdedah kepada kegemukan tinggi, sering menderita gangguan metabolik, dan diet seperti ini hanya akan bermanfaat.

Masih ada yang menambahkan bahawa jika anda memutuskan untuk merancang diet anak-anak anda ke arah vegetarian, ikuti petunjuk kesejahteraan, aktiviti dan perkembangan mereka dengan doktor. Sekiranya anda menyedari bahawa kanak-kanak tersebut cenderung jatuh sakit dengan penyakit berjangkit, anemia (kekurangan hemoglobin) dan kolesterol rendah terdapat di dalam darah, jaga dia dan periksa semula menu yang sesuai dengan produk yang dianjurkan usia.