Adakah mungkin untuk menggabungkan kehamilan dan vegetarian

Perbahasan hangat mengenai vegetarian dan kesannya yang sebenarnya pada tubuh wanita, terutamanya semasa kehamilan, tidak mereda sebentar. Para saintis terus membuktikan dan menafikan sesuatu, tetapi fakta menambah api - kisah nyata dari kehidupan bintang dan wanita biasa yang dapat melahirkan dan melahirkan bayi yang sihat dan kuat sehingga menjadi iri hati orang ramai. Bagaimana mereka dijelaskan dan masih mungkin untuk meninggalkan elemen asas dalam tempoh yang paling penting tanpa akibat? Jawapan untuk soalan ini dan lain-lain perlu dicari dalam penerbitan doktor dan pakar pemakanan..

Vegetarian dan kehamilan: kebaikan dan keburukan

Sukar untuk mempercayai, tetapi perubatan moden hanya mengesyorkan agar seorang wanita hamil mematuhi menu tradisional dengan memasukkan daging yang wajib dalam makanan seharian untuk menyediakan dirinya dan bayinya dengan asid amino penting yang terdapat dalam protein haiwan. Dia tidak boleh memaksa keputusannya. Hanya kerana kehamilan tidak hanya bergantung pada pemakanan, tetapi juga faktor-faktor lain, termasuk keadaan emosi wanita. Dengan kata lain, terlalu kuat dengan memakan daging yang lain, dan hidup pada masa yang sama dalam suasana tekanan yang berterusan juga berbahaya..

Namun, sebelum anda beralih sepenuhnya ke diet vegetarian, anda masih perlu menganalisis faedah dan keburukannya untuk memastikan atau meragui keputusan anda..

Mengapa vegetarian boleh membahayakan semasa mengandung

Di Tennessee, Amerika Syarikat, para saintis melakukan kajian yang disebut "The Farm" dengan wanita vegan hamil. Mereka didapati kekurangan asam folat, zat besi, zink, yodium, vitamin D dan B12. Tidak perlu dikatakan, semuanya terkandung dalam produk haiwan, yang ditolak oleh ibu hamil kerana kepercayaan mereka..

Selain itu, hasil penolakan tersebut dapat dilihat oleh mata kasar - wanita mengalami gejala anemia, atau anemia. Ini mengenai peningkatan keletihan dan pening yang kerap, hanya disebabkan oleh kekurangan zat besi dan sintesis sel darah merah yang tidak mencukupi. Tetapi keadaan seperti itu dipenuhi dengan tidak hanya penurunan imuniti, tetapi juga pendarahan, dan bahkan onkologi. Faktanya adalah bahawa kekurangan daging dan susu dalam makanan juga dapat mengakibatkan kekurangan asam linoleat, yang mencegah pengembangan sel-sel barah..

Pada masa yang sama, peningkatan kesejahteraan yang mungkin dialami vegan pada awalnya dijelaskan oleh para saintis sebagai sejenis pemunggahan badan, yang berlangsung tidak lebih dari 7 tahun. Selepas itu, seseorang pasti akan merasakan kekurangan unsur jejak penting, dari mana sistem kekebalannya mula-mula menderita, dan kemudian dia sendiri.

Semua data ini disokong oleh hasil kajian lain, yang melibatkan anak-anak wanita hamil yang selalu makan daging dalam diet mereka. Mereka mempunyai potensi intelektual yang luar biasa, dan mereka sendiri dianggap lebih sihat daripada anak-anak vegan..

Mengenai ini, kontroversi mungkin akan diselesaikan, jika tidak kerana kajian saintis lain yang mengesahkan faedah vegetarian semasa kehamilan.

Bagaimana vegetarian dapat bermanfaat

Menurut beberapa saintis Amerika, diet berasaskan tumbuhan yang seimbang menguatkan sistem imun dan memanjangkan umur. Di samping itu, lebih mudah untuk memindahkan kehamilan dan meminimumkan risiko komplikasi. Di samping itu, vegetarianisme:

  • melindungi wanita hamil dari hipovitaminosis, kerana sejumlah besar sayur-sayuran dan buah-buahan yang dimakannya memperkaya tubuh dengan semua vitamin dan unsur mikro yang diperlukan;
  • melindunginya dari penyakit kardiovaskular, kerana tidak ada kolesterol berbahaya dalam makanan tumbuhan, yang menyebabkan pembentukan plak kolesterol yang menyumbat saluran darah;
  • mencegah penampilan berat badan berlebihan, yang sebenarnya menyulitkan kehidupan bukan sahaja ibu hamil, tetapi juga bayinya. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa seorang vegetarian hamil tidak menggunakan produk haiwan berkalori tinggi;
  • menolong seorang ibu untuk melahirkan bayi yang kuat, kerana secara tidak sengaja dia memaksa dia makan kacang, biji, kekacang dan biji-bijian dalam jumlah yang mencukupi. Tetapi merekalah yang menyediakan tubuh dengan vitamin kumpulan B, E, zink, asid lemak tak jenuh ganda dan bahan berguna lain, yang pada praktiknya pemakan daging wanita dapat menerima lebih sedikit;
  • melindungi daripada toksikosis. Kajian menunjukkan bahawa wanita vegetarian mengalami mual sedikit atau tidak pada awal kehamilan. Dan sekali lagi, semuanya dijelaskan oleh ketiadaan makanan berlemak yang berlebihan dari makanan haiwan dalam makanan mereka;
  • melindungi kesihatan ibu dan bayi. Faktanya ialah antibiotik dan toksin lebih kerap dikesan dalam produk daging, yang boleh mendatangkan bahaya besar kepada kedua-duanya;
  • memastikan metabolisme normal dan meminimumkan risiko gangguan metabolik. Wanita vegetarian hamil tidak biasa dengan masalah pencernaan dan sembelit dan ini adalah salah satu kelebihan utama makanan tumbuhan..

Benar, anda hanya dapat merasakan semua faedah ini pada diri anda dengan menyusun diet anda dengan betul dan mengikut nasihat doktor dan pakar pemakanan. By the way, mereka mengembangkan sesuatu seperti peraturan untuk wanita vegetarian dalam kedudukan yang menarik..

Garis Panduan Vegetarian Sihat

  1. 1 Anda perlu beralih ke diet vegetarian sebelum pembuahan, kerana dalam keadaan apa pun ini adalah tekanan bagi tubuh, yang mungkin akan dirasakan oleh bayi masa depan. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, kehamilan paling mudah ditoleransi oleh wanita vegetarian dengan pengalaman sekurang-kurangnya 2-3 tahun..
  2. 2 Pantau berat badan anda. Sebaik-baiknya, seorang wanita harus menambah berat badan 1.2 - 2 kg pada trimester pertama kehamilan, dan kemudian 1.3 - 1.9 kg untuk setiap bulan berikutnya. Untuk melakukan ini, dia perlu memberikan pengambilan kalori setiap hari pada tahap 2300 - 2500 kkal. Lebih-lebih lagi, sangat penting untuk melakukan ini bukan dengan mengorbankan makanan dengan kalori kosong. Kami bercakap mengenai produk tepung, manis, dan juga separuh siap. Tidak ada daging di dalamnya, tetapi mereka juga mendatangkan bahaya kepada tubuh, dan menimbulkan kenaikan berat badan yang berlebihan. Adalah lebih bijak jika memilih makanan yang sihat dan sihat dan mengawal jumlah makanan yang dimakan..
  3. 3 Rancangkan menu anda dengan teliti untuk menyediakan tubuh dengan semua bahan yang diperlukan. Dalam kes ini, lebih baik anda mengunjungi pakar pemakanan sekali lagi daripada mengalami semua "kesenangan" kesilapan anda kemudian..

Apa yang mesti dimasukkan dalam diet

Diet seimbang vegetarian hamil menyediakan jumlah yang mencukupi:

  • Protein. Banyak yang telah diperkatakan mengenai mereka. Benar, hanya sedikit yang tahu bahawa kekurangan mereka dirasakan bukan hanya oleh ibu, tetapi juga oleh janin itu sendiri. Kerana kekurangan protein hewani, dia mungkin kurang menerima kolesterol, zat yang menyebabkan penyumbatan vaskular. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, penting untuk memastikan pengambilan protein harian, walaupun sayur-sayuran, sekurang-kurangnya 30%. Anda boleh mendapatkannya dari produk tenusu, kecuali, tentu saja, anda juga harus menolaknya daripada biji-bijian, kekacang, biji-bijian, kacang-kacangan.
  • Kelenjar. Mengingat fakta bahawa pada trimester kedua tubuh wanita hamil sangat memerlukannya, doktor, sebagai peraturan, mengesyorkan untuk mengisi semula simpanannya bukan hanya dari makanan, tetapi juga dari kompleks vitamin, yang mereka sendiri mesti pilih berdasarkan kesihatan umum wanita tersebut. Sumber zat besi secara tradisional adalah: epal, soba, kekacang, sayur-sayuran berdaun hijau, bit, buah-buahan kering dan kacang-kacangan, terutama kacang hazel dan walnut, biji.
  • Vitamin B12. Ia memainkan peranan penting dalam proses metabolik, hematopoiesis, dalam kerja ginjal dan hati, yang dalam tempoh ini harus bekerja selama dua, dalam proses pembentukan sistem kerangka dan menstabilkan sel-sel saraf janin. Ngomong-ngomong, dialah yang mencegah perkembangan lesi sistem saraf pusat yang meluas, tetapi, sayangnya, tidak terkandung dalam makanan tumbuhan. Anda boleh mendapatkannya dengan memakan rumput laut dan alga lain yang boleh dimakan. Dalam kes yang teruk, setelah berjumpa doktor, anda boleh membeli kompleks vitamin khas dengan kandungannya.
  • Vitamin D. Ia mengambil bahagian dalam proses asimilasi unsur mikro, memastikan kesihatan gigi dan tulang ibu, dan juga menyumbang kepada pembentukan sistem rangka bayi yang belum lahir. Di samping itu, ia meningkatkan imuniti dan menguatkan dinding saluran darah, sehingga memberi kesan yang baik terhadap kesihatan sistem kardiovaskular ibu. Dan juga meminimumkan risiko terkena tumor dan diabetes pada dirinya. Oleh itu, dengan menolak produk tenusu, yang secara tradisional mengandungi vitamin ini, anda mesti bersedia menggantinya dengan sesuatu. Sesuai: produk soya, muesli, bijirin juga. berjalan di bawah sinar matahari. Di bawah pengaruh mereka, vitamin D dapat dihasilkan di dalam badan..
  • Kalsium. Dia juga bertanggungjawab untuk proses pembentukan sistem tulang bayi. Sekiranya terdapat terlalu sedikit dalam diet ibu, dia, tanpa ragu-ragu, akan mengambilnya dari simpanan dalaman tubuhnya. Dan siapa tahu apa yang akan berlaku untuknya dan gigi dan tulangnya sendiri. Untuk mengelakkan ini berlaku, anda perlu makan tauhu, sayur-sayuran berdaun hijau gelap, kubis, kekacang, biji bunga matahari, biji wijen, badam, bijirin.
  • Vitamin C. Beberapa fungsi diberikan kepadanya sekaligus. Di satu pihak, ia bertanggungjawab untuk kekebalan tubuh, dan di sisi lain, ia mengambil bahagian dalam proses penyerapan zat besi. Yang tanpa hemoglobin jatuh dan anemia berkembang. Anda dapat mengimbangi kekurangannya dengan menggunakan buah sitrus, pinggul mawar, kismis hitam atau tauge Brussels..
  • Lemak. Mereka memastikan perkembangan janin yang betul, serta memperkaya tubuh wanita dengan asid tak jenuh ganda dan menormalkan latar belakang hormonnya. Sumber lemak sayuran adalah jagung, bunga matahari, zaitun dan minyak lain.

Mereka mengatakan bahawa kehamilan adalah masa terbaik dalam kehidupan wanita mana pun. Tetapi agar pernyataan ini benar dalam kes vegetarian yang sebenar, anda perlu mengambil pendekatan yang bertanggungjawab untuk menyusun diet anda, mengikuti nasihat doktor anda, kerap melakukan ujian untuk mengawal tahap hemoglobin dan hanya menikmati hidup!

Kehamilan dan vegetarian. Nasihat praktikal

Dengan mengambil kira kepentingan masyarakat kita terhadap vegetarianisme dan fakta bahawa pakar obstetrik-ginekologi berkolaborasi dengan jurnal sering bertemu dalam praktik mereka dengan vegetarian yang tidak mahu melepaskan makanan mereka walaupun ketika membawa dan menyusui anak, kami menunjukkan dua artikel yang mempertahankan pandangan bertentangan mengenai masalah vegetarian semasa kehamilan. Kami tidak akan membahas secara terperinci dan membincangkan hujah-hujah dari satu pihak atau yang lain. Biarkan kami menarik perhatian anda hanya pada fakta bahawa secara biologi seseorang adalah makhluk omnivora (ini dibuktikan oleh ciri struktur dan fungsi saluran pencernaan, misalnya, struktur gigi - di antaranya terdapat taring yang jelas dimaksudkan untuk memproses makanan haiwan), serta fakta bahawa diet manusia di banyak ditentukan oleh habitatnya. Bandingkan iklim California (pengarang artikel pertama tinggal di sana - vegetarian yang ketat), di mana praktiknya tidak pernah sejuk, dengan iklim Rusia tengah, musim sejuknya yang keras, ketika anda memerlukan banyak tenaga (dan lebih mudah mendapatkannya dari makanan haiwan) untuk mengekalkan suhu badan.

Erin Pavlina
Presiden VegFamily.com, sumber dalam talian terbesar untuk ibu bapa vegetarian, Los Angeles, California, Amerika Syarikat

Permulaan hidup yang sihat

Pada tahun 1997, saya mengubah diet saya secara asasnya. Pada mulanya saya sepenuhnya melepaskan daging - saya menjadi vegetarian. Selepas 9 bulan, saya beralih ke kategori "vegan", iaitu, saya membuang semua produk haiwan dari diet saya, termasuk susu dan produk tenusu (keju, mentega, dll.), Telur dan madu. Sekarang diet saya terdiri daripada buah-buahan, sayur-sayuran, kacang-kacangan, biji-bijian dan kekacang. Mengapa saya memulakan semua ini? Kerana dia ingin menjadi sihat mungkin. Saya mengkaji isu ini, membaca banyak literatur mengenai topik ini dan menyedari bahawa terdapat berjuta-juta orang di dunia yang mengikuti diet vegetarian. Mereka sihat, hidup lebih lama daripada mereka yang memakan daging dan produk tenusu, dan anak-anak mereka adalah anak yang paling kuat dan sihat di planet ini. Vegan kurang berisiko mendapat barah, serangan jantung dan strok, dan jarang sekali menghidap penyakit seperti diabetes dan asma..

Tetapi adakah selamat untuk kekal vegan semasa hamil? Adakah selamat menyusukan bayi saya dengan diet vegetarian yang ketat? Dan bolehkah anak dibesarkan sebagai vegan tanpa membahayakan kesihatan mereka? Ya. Semasa saya hamil (hampir tiga tahun lalu), ramai yang tertanya-tanya apakah saya berhasrat untuk terus menjadi vegan. Saya memulakan "siasatan saya sendiri" lagi. Saya membaca buku-buku mengenai wanita yang vegan semasa mengandung dan memberi makan bayi mereka pada makanan yang sama. Banyak yang tidak jelas bagi saya - dan saya juga yakin anda. Saya akan cuba menjawab soalan yang paling umum mengenai kehamilan, penyusuan susu ibu dan menyusukan anak mengikut diet vegetarian yang ketat..

Apa yang perlu dimakan semasa mengandung?

Semasa mengandung, sangat penting untuk memerhatikan diet yang betul - perkembangan janin yang betul bergantung kepadanya. Vegetarian hamil (vegan) mempunyai kelebihan besar: diet mereka sangat kaya dengan semua vitamin dan mineral yang diperlukan oleh anak. Sekiranya anda makan lima hidangan buah untuk sarapan dan lima hidangan sayur untuk makan tengah hari - cubalah TIDAK mendapatkan banyak vitamin! Adalah sangat penting untuk mempelbagaikan diet anda semasa kehamilan untuk memberi tubuh dan jumlah vitamin dan mineral yang mencukupi. Berikut adalah beberapa pilihan diet harian yang menyediakan semua nutrien yang diperlukan oleh seorang wanita hamil. Ngomong-ngomong, hidangan yang ditawarkan juga cukup sesuai untuk bukan vegetarian..

Sarapan pagi:

    • Pancake dengan tepung dedak berperisa dengan sirap maple
    • Buah puri
    • Bijirin dengan bubur dedak, susu kedelai
    • Oatmeal dengan epal dan kayu manis
    • Roti bakar dedak gandum dan jem buah
    • Tahu disebat dengan bawang dan lada merah dan hijau
    • Salad sayur dan selada dengan perapan minyak sayuran
    • Sandwic roti roti sayuran: alpukat, selada, tomato dan bawang
    • Kentang rebus dengan brokoli dan krim masam soya
    • Sandwic Falafel dengan tahini dan timun
    • Sup Kacang Tanah
    • Pasta dedak gandum dibumbui dengan sos marinara
    • Ubi keledek bakar
    • Pizza vegetarian tanpa keju
    • Nasi Coklat Vegetarian dan Tahu Goreng
    • Panggang kentang dan lentil
    • Kacang bakar dengan sos barbeku
    • Lasagna bayam

Makanan ringan:

    • Popcorn dengan ragi makanan
    • Buah kering
    • Buah gula-gula
    • Kacang

Protein

Sebarang makanan mengandungi protein. Sekiranya anda mengambil cukup kalori setiap hari dengan pelbagai makanan sihat, anda pasti yakin bahawa tubuh anda mendapat jumlah protein yang sesuai dengannya. Baiklah, bagi mereka yang masih meragukannya, kami boleh menasihati anda untuk makan lebih banyak kacang dan kekacang. Sekiranya anda mendapat protein hanya dari sumber tumbuhan, makanan anda bebas dari kolesterol, bahan yang menyebabkan penyumbatan saluran darah. Jangan kelaparan - dan diet anda akan mempunyai cukup protein untuk anda dan bayi anda..

Kalsium

Ramai orang, termasuk banyak doktor, percaya bahawa susu mesti diminum untuk memenuhi keperluan kalsium dalam badan. Ini tidak benar. Makanan vegetarian sangat tinggi kalsium. Banyak kalsium terdapat dalam sayur-sayuran berdaun seperti brokoli dan kangkung, banyak kacang, tahu, jus dengan suplemen kalsium dapat berfungsi sebagai sumber kalsium. Untuk memperkayakan diet dengan kalsium, berguna untuk menambahkan molase dengan rum dan biji bijan ke dalam makanan.

Ancaman anemia kekurangan zat besi

Satu lagi mitos yang meluas. Makanan vegetarian yang seimbang dan bervariasi pasti akan memberikan zat besi yang cukup untuk anda dan bayi anda yang sedang membesar. Sekiranya anda memasak dalam kuali besi tuang, makanan akan menyerap besi tambahan. Mengonsumsi buah sitrus dan makanan lain yang tinggi vitamin C bersama dengan makanan yang kaya dengan zat besi juga meningkatkan penyerapan zat besi. Sumber besi yang sangat baik - merebus prun, kacang, bayam, molase dengan rum, kacang polong, kismis, tauhu, kuman gandum, dedak gandum, strawberi, kentang dan oat.

Adakah saya perlu mengambil vitamin?

Sekiranya anda mempunyai diet yang terancang dan dapat membeli produk berkualiti tinggi, anda tidak memerlukan kompleks vitamin khas untuk wanita hamil. Satu-satunya vitamin yang tidak mencukupi dalam makanan vegetarian adalah B12. Kecuali anda membeli makanan khas yang diperkaya dengan vitamin B12, ia mesti dimakan dalam bentuk makanan tambahan vitamin. Secara peribadi, saya tidak mengambil vitamin tunggal semasa mengandung. Doktor saya secara berkala merujuk saya untuk menjalani ujian darah untuk memeriksa kandungan folat, vitamin B12 dan nutrien lain, dan nilai saya tidak pernah jatuh di bawah normal. Namun, jika anda tidak yakin bahawa keperluan vitamin harian anda mencukupi, tidak ada yang mengganggu anda untuk mengambil kompleks vitamin untuk wanita hamil..

Adakah mengikuti diet vegetarian membolehkan anda menambah berat badan semasa kehamilan??

Inti vegetarian bukan mengenai mengehadkan pengambilan kalori anda, tetapi tentang memilih makanan yang sihat. Pastikan anda mendapat cukup kalori, mempelbagaikan diet anda sebanyak mungkin, dan berat badan anda akan bertambah baik. Secara peribadi, semasa mengandung, berat badan saya sekitar 10 kg, dan saya makan dengan sederhana! Cuba jangan makan makanan yang kaya dengan kalori kosong seperti kek dan biskut. Makan sebanyak mungkin buah-buahan dan sayur-sayuran! Sekiranya anda boleh makan sepuluh kali sehari - baik untuk kesihatan anda!

Menyusu

Saya menyusukan anak perempuan saya sehingga berusia tujuh bulan. Selama ini, seperti semua ibu yang menyusui, saya makan sedikit lebih banyak daripada biasa, tetapi tidak mengubah diet biasa saya. Semasa kelahiran, anak perempuan saya mempunyai berat 3.250 kg, dan kemudian berat badan saya bertambah. Bukan hanya itu, saya tahu beberapa wanita vegetarian telah menyusui lebih lama daripada saya, dan bayi mereka juga bertambah baik. Susu ibu ibu vegetarian tidak mengandungi banyak racun dan racun perosak yang terdapat dalam susu wanita yang memakan daging. Ini memberi anak vegetarian kedudukan awal yang baik, memberikannya peluang kesihatan yang tinggi dalam waktu dekat dan lebih jauh..

Adakah anak akan membesar dengan sihat dan aktif??

Tanpa sebarang keraguan. Anak-anak yang dibesarkan dengan diet vegetarian lebih banyak memakan buah-buahan dan sayur-sayuran daripada rakan mereka. Lebih kurang kanak-kanak vegetarian cenderung jatuh sakit dan mengalami alahan makanan. Pada permulaan makanan pelengkap, puri buah dan sayur harus dimasukkan ke dalam diet anak. Semasa bayi membesar, dia boleh mula memberi makanan dari meja vegetarian "dewasa". Berikut adalah beberapa hidangan yang pasti dinikmati oleh anak anda semasa mereka dewasa:

  • selai kacang dan sandwic jeli;
  • buah-buahan dan koktel buah-buahan;
  • oatmeal dengan epal dan kayu manis;
  • spageti dengan sos tomato;
  • sos epal;
  • kismis;
  • brokoli kukus;
  • kentang bakar;
  • nasi;
  • potongan kacang soya dengan sebarang lauk;
  • wafel, penkek dan roti bakar Perancis dengan sirap maple;
  • penkek dengan blueberry; … dan banyak lagi!

Akhirnya

Membesarkan anak vegetarian - sama seperti kanak-kanak lain - sungguh menarik, bermanfaat dan kerja keras. Tetapi diet vegetarian akan memberinya permulaan yang baik dalam hidup. Saya tidak menyesal dengan keputusan saya sebentar. Anak perempuan saya sihat dan bahagia... tetapi bukankah ini merupakan keinginan yang paling dihargai oleh setiap ibu?

Vegetarian dan kehamilan

Menjadi hamil tidak bermaksud seorang wanita harus makan dua kali lebih banyak. Ini menunjukkan bahawa seorang wanita harus makan dua kali lebih banyak. Vegetarian semasa mengandung akan menjadi pilihan diet paling bijak dan tepat.

Vegetarian dan kehamilan. Pendapat doktor

Kepercayaan bahawa wanita hamil semestinya perlu memakan daging untuk mengekalkan tahap hemoglobin dan perkembangan normal bayi tidak lebih daripada anakronisme, yang dibantah oleh banyak pakar yang munasabah. Menurut doktor, vegetarian dan kehamilan lebih sesuai. Kata-kata pakar perbidanan-ginekologi Tatyana Malysheva mengenai pengaruh vegetarian pada kehamilan sangat menarik: “Saya telah bekerja dengan wanita hamil selama bertahun-tahun, dan tidak pernah melihat vegetarian dengan kekurangan protein dan zat besi. Tetapi saya melihat lebih banyak pemakan daging dengan kekurangan mereka. Orang-orang bukan vegetarian mempunyai badan yang lebih banyak daripada mereka yang sama sekali tidak makan daging. Sekiranya badan sangat sakit, ini adalah tanda pertama bahawa ia telah diracun oleh bahan toksik, dan perlu berhenti memakan daging sejak awal, kerana daging adalah pembekal utama racun kepada tubuh "1.

Kekurangan protein, vitamin B12 dan zat lain hanya kerana ketiadaan daging, ikan dan telur dalam diet seorang wanita hamil benar-benar mitos. Contoh masalah seperti itu pada wanita bukan vegetarian diperhatikan tidak kurang kerap, dan bahkan lebih kerap. Organisma yang tercemar protein yang tidak dicerna adalah sakit dan tidak selesa lebih kerap daripada organisma yang terbiasa dengan makanan ringan dan cepat dicerna. Bahkan ada kes apabila vegetarian, yang berencana untuk mengandung, di bawah aturan prasangka, mulai memakan daging. Bagaimanapun, mereka yakin bahawa mereka masih perlu makan daging semasa mengandung. Pengalaman menunjukkan bahawa ibu dan bayi yang sedang berkembang tidak mendapat keputusan sedemikian. Masalah hemoglobin tetap sama, tetapi organ dalaman mengalami keparahan yang serupa.

Secara umum, "orang-orangan sawah" yang paling biasa untuk wanita hamil adalah anemia, atau kekurangan zat besi, dinyatakan dalam tahap hemoglobin yang rendah. Namun, kita tidak boleh membiarkan beberapa doktor memanfaatkan buta huruf kita. Harus diingat bahawa penurunan hemoglobin semasa melahirkan anak adalah ciri hampir semua wanita, tanpa mengira diet mereka. Zat besi tidak dapat diserap dengan baik dari sebarang bahan makanan. Oleh itu, peningkatan penggunaan hati daging sapi (di mana, di samping itu, semua sisa haiwan yang terkumpul pada hormon dan antibiotik terkumpul), seperti yang ditunjukkan oleh statistik, hasilnya hampir tidak ada. Penurunan kadar hemoglobin pada wanita hamil adalah perkara biasa. Fenomena ini disebut "anemia fisiologi". Dengan cara ini, tubuh melindungi dirinya daripada risiko pendarahan. Ini adalah mekanisme semula jadi untuk mengekalkan kehamilan. Adalah sangat tidak logik dan tidak masuk akal untuk menerapkan norma-norma indeks hemoglobin untuk wanita yang tidak hamil pada tubuh wanita yang kembali hamil. Malangnya, banyak pakar sakit puan mengabaikan perbezaan yang jelas ini dan, sebagai akibatnya, menimbulkan kegelisahan yang tidak perlu pada seorang wanita, yang mempunyai kesan yang jauh lebih signifikan terhadap kesihatan ibu dan bayi..

Perkara utama adalah bahawa tanda tidak jatuh di bawah 90. Situasi yang membimbangkan boleh disebut keadaan di mana hemoglobin dalam darah wanita hamil sama sekali tidak jatuh. Kemudian terdapat beberapa risiko pembukaan pendarahan. Tugas kita dengan tahap hemoglobin yang rendah adalah mengekalkannya agar tidak jatuh di bawah tahap tertentu (90). Produk berasaskan tumbuhan melakukan kerja yang sangat baik dalam hal ini..

Di samping itu, bahkan doktor sendiri hari ini mengesyorkan agar wanita meminimumkan atau mengecualikan protein haiwan dari diet pada trimester ketiga kehamilan. Ini membolehkan badan membersihkan diri sebelum melahirkan, mengurangkan risiko masalah seperti penuaan plasenta pramatang, dan juga menyiapkan tisu lembut pelvis untuk melahirkan anak - semakin elastik ligamen, otot dan tisu badan wanita, semakin besar kemungkinan kelahiran lebih mudah, cepat dan tanpa rehat.

Vegetarian semasa mengandung: apa yang harus dimakan?

Soalan lain yang sering ditanyakan oleh pemakan daging kepada vegetarian adalah mengenai sumber protein dan vitamin B12. Protein terdapat dalam banyak makanan yang jauh lebih sihat daripada makanan haiwan. Tubuh manusia, setelah mendapat protein dari daging, mesti mengeluarkan banyak tenaga untuk memecahnya dan melepaskan asid amino yang diperlukan dari sana. Bagaimanapun, sisa "sampah" harus diproses oleh hati, pankreas, dan usus, yang secara semula jadi tidak disesuaikan untuk memproses sisa tersebut. Di bawah keadaan tekanan tambahan pada tubuh semasa kehamilan, dengan pengambilan daging secara teratur oleh seorang wanita, semua organ dalaman menerima beban dan tekanan yang tidak wajar.

Dari produk tumbuhan, bukan protein yang masuk ke dalam tubuh, tetapi asid amino penting dalam bentuk tulennya. Oleh itu, dia tidak perlu memecah protein hewani, yang dianggap oleh tubuh kita sama dengan protein yang terkandung dalam daging manusia, dan, oleh itu, tidak dimaksudkan untuk pencernaan. Tubuh membina asid amino ke dalam rantai yang diperlukan, tanpa mengisi dengan bahan berbahaya yang dimasukkan ke dalam organisma haiwan.

Bagi vitamin B12, tubuh manusia dapat menghasilkannya sendiri (disintesis dalam usus). Tetapi hanya organisma yang tidak tersumbat dengan racun, racun dan nanah dari percubaan untuk mencerna makanan yang bukan ciri khas kita. Oleh itu, dalam badan yang disucikan oleh vegetarian, vitamin ini akan disintesis sendiri. Oleh itu, vegetarian semasa mengandung adalah alternatif pemakanan yang sihat dan sihat untuk ibu dan bayi..

Kesihatan ibu dan bayi semasa mengandung vegetarian tidak lagi bergantung pada penggunaan atau pengambilan produk haiwan, tetapi pada pemakanan wanita yang seimbang. Makanan tumbuhan sangat kaya dengan nutrien. Sebagai contoh:

Protein sayur terdapat dalam kekacang, soba, kacang-kacangan, produk soya dan alga. 10 gram alga spirulina unik mengandungi lebih banyak protein daripada 1 kilogram daging lembu. Penggunaannya secara berkala akan membantu menentukan di mana mendapatkan jumlah protein yang diperlukan semasa kehamilan dengan diet vegetarian. Juga, biji rami sangat dekat dengan protein "ideal" (putih telur ayam).

Besi boleh dijumpai dalam sayur-sayuran (terutama bayam), epal hijau, delima, pic, buah-buahan kering (aprikot kering), lagi dalam soba. Buah sitrus, brokoli, paprika, tomato, beri masam (segar atau beku, terutama buckthorn laut) akan membantu menambah makanan yang mengandung zat besi dengan vitamin C.

Untuk mendapatkan cukup kalsium semasa kehamilan, anda tidak perlu makan 200 gram keju kotej setiap hari, seperti yang disyorkan sebelumnya. Banyak kalsium terdapat dalam sayur-sayuran, kacang-kacangan, serta lobak, kubis, aprikot, jeruk, ceri dan currant, bijan dan biji poppy.

Asid lemak omega-3 yang akan anda dapatkan dari minyak sayuran (zaitun, biji rami, labu, bijan), biji (bunga matahari, labu) dan kacang-kacangan.

Kesan vegetarian terhadap kehamilan

Ramai wanita yang mematuhi vegetarian melaporkan kesihatan yang baik, kekuatan tambahan, dan kemudahan baik sebelum hamil dan semasa kehamilan. Di samping itu, wanita vegetarian dalam kehamilan 9 bulan biasanya hanya memperoleh berat badan yang diperlukan (dan ia tidak sebesar yang mereka katakan dalam buku), yang membolehkan tubuh berfungsi dengan baik. Dan selepas melahirkan anak, cukup mudah bagi mereka untuk menghilangkan kilogram yang diperoleh dan mengembalikan keanjalan pada tisu dan kulit..

Terserah anda untuk memberitahu doktor bahawa anda vegetarian. Perkara utama adalah ingat bahawa doktor moden sebahagian besarnya adalah produk sistem dan bekerja mengikut arahan khusus. Sangat sedikit dari mereka yang mendekati masalah ini atau masalah tubuh manusia. Walaupun begitu, setiap tahun terdapat lebih banyak profesional seperti itu. Oleh itu, berita bahawa anda tidak memakan daging tidak akan menyebabkan pakar sakit puan anda panik..

Pilihan terbaik di sini adalah kewarasan. Pertama, dengarlah diri anda dan badan anda. Sekiranya anda pernah terlibat dalam amalan peningkatan diri sebelumnya, anda akan dapat merasakan proses yang berlaku pada anda secara fizikal. Kedua, jangan bergantung pada pendapat seorang doktor yang memberi jaminan bahawa daging diperlukan untuk wanita hamil dan menyusui, dan lebih-lebih lagi untuk tubuh anak yang sedang berkembang. Lawati beberapa dan cetak pendapat rata-rata. Kami sangat berharap anda akan beruntung kerana berjumpa dengan pakar yang cekap yang, untuk mempermudah kerjanya, tidak mengabaikan fakta dan pengalaman sebenar banyak orang..

Vegetarian semasa mengandung: manfaat atau keburukan?

Perkara yang paling penting untuk diingat ketika mempertahankan kedudukan kita mengenai kehamilan mengenai vegetarian adalah jika kita membuat pilihan untuk hidup, anak-anak kita, baik yang sekarang maupun yang akan datang, tidak boleh menjadi buruk dari ini.!

Dalam Dharani Sutra Buddha mengenai umur panjang, penebusan kesalahan dan melindungi anak-anak, Buddha Shakyamuni dan Raja Penyembuhan Bodhisattva secara langsung berbicara tentang bahaya besar bagi seorang anak jika ibu bapanya sendiri memakan makanan pembunuh dan mendorong orang lain untuk memakannya. Penting agar mereka menunjukkan kemungkinan penebusan karma buruk itu melalui latihan rohani:

"... Pada waktu ini, Raja Penyembuhan Bodhisattva datang ke hadapan Buddha dan berkata:" Yang Terhormat Dunia! Saya dikenali sebagai Raja Besar Perubatan dan saya dapat menyembuhkan semua penyakit. Anak kecil boleh dijangkiti dengan sembilan jenis penyakit yang boleh menyebabkan kematian awal mereka..

... Yang kedua adalah tempat tempat anak dilahirkan ke dunia ini berlumuran darah.

... Yang kelima adalah bahawa haiwan dibunuh untuk rakan dan kenalan untuk menyiapkan percutian semasa kelahiran anak.

... Yang ketujuh ialah ketika anak sakit, dia memakan semua jenis daging.

… Buddha berbicara kepada Bodhisattva Manjushri: “… Selain itu, Manjushri! Setelah saya pergi, di dunia jahat yang penuh dengan kekeruhan, semua wanita hamil yang membunuh dan memakan daging makhluk hidup atau memakan telur untuk menguatkan badan mereka, maka wanita seperti itu tidak memiliki kebaikan dan belas kasihan, dan mereka mendapat pahala hidup yang singkat pada masa sekarang... Mereka akan mengalami kelahiran yang sukar, dan mereka mungkin mati akibatnya. Walaupun mereka melahirkan anak dengan selamat, dia sebenarnya akan menjadi pemungut hutang atau musuh yang datang untuk memungut hutang. Dia tidak boleh menjadi kawan baik, berguna untuk keluarga. Tetapi, jika seorang wanita dapat bernazar baik sebelum menulis ulang Sutra ini, menerima, menyimpan, membaca dan membacanya, maka dia tidak akan mengalami kelahiran yang sukar. Dia akan selamat melahirkan anak tanpa halangan. Ibu dan anak akan bahagia. Dia akan menerima, sesuai dengan nazarnya, seorang anak lelaki atau anak perempuannya "2.

Kami dengan tulus berharap anda mempunyai peluang untuk bersikap penuh perhatian dan kewarasan dalam tempoh melahirkan bayi yang indah.!

Vegetarian dan kehamilan: kesan pada janin, pendapat doktor

Adalah dipercayai bahawa vegetarian dan kehamilan adalah konsep yang tidak sesuai. Makanan haiwan mengandungi banyak nutrien yang unik. Kekurangan mereka agak sukar untuk mengimbangi karunia alam..

Doktor masih belum memutuskan kemungkinan bahaya pada janin kerana penolakan daging dan ikan. Oleh itu, tetaplah membina pendapat anda, hanya bergantung pada fakta..

  1. Mengapa vegetarianisme bermanfaat
  2. Mengapa vegetarian berbahaya
  3. Cara menormalkan diet anda
  4. Bagaimana kehamilan pada vegetarian?
  5. Kesimpulannya

Mengapa vegetarianisme baik untuk anda?

Amalan menolak makanan haiwan dengan berkesan membantu mengembalikan kesihatan yang goyah, menurunkan berat badan dan menormalkan kerja badan.

Terdapat 6 jenis vegetarian, jika kita mempertimbangkan ciri-ciri diet:

  1. Veganisme. Pilihan yang paling ketat. Penolakan sepenuhnya terhadap semua produk haiwan diamalkan.
  2. Ovovegetarianisme. Diet berdasarkan makanan tumbuhan, tetapi telur juga dapat dimakan.
  3. Lacto-vegetarianisme. Daging, ikan dan telur dilarang. Tetapi menu merangkumi semua jenis produk tenusu..
  4. Ovolaktovegetarianisme. Anda boleh makan susu dan telur.
  5. Pollotarianisme. Ini adalah diet vegetarian yang membenarkan penggunaan daging. Tetapi hanya burung.
  6. Pescetarianisme. Daripada daging, anda boleh makan ikan dan kerang.

Dipercayai bahawa mengikuti peraturan vegetarian membantu mengurangkan beban pada sistem organ, terutama pencernaan dan perkumuhan.

Proses pembersihan dari toksin terkumpul dimulakan. Ini adalah pencegahan diabetes, obesiti, penyakit sistem kardiovaskular.

Di samping itu, sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin adalah sumber utama kebanyakan vitamin dan mineral.

Pendapat doktor tidak begitu jelas. Selalunya di klinik antenatal, para pakar mengesyorkan meneruskan pemakanan haiwan. Hujah utama adalah bahawa penurunan diet memberi kesan negatif terhadap perkembangan janin..

Mengapa vegetarianisme berbahaya

Seorang wanita yang membawa anak terpaksa memakan makanan yang jauh lebih banyak, kerana ini adalah "bahan binaan" untuk tubuh bayi. Sekiranya tidak mencukupi, maka pelbagai masalah dan kesihatan mungkin berlaku bukan sahaja untuk anak, tetapi juga untuk ibu..

Antara kelemahan vegetarian semasa kehamilan, kekurangan utama dipertimbangkan:

  1. Protein. Makanan haiwan mengandungi sejumlah protein yang secara praktikalnya tidak terdapat pada tumbuhan. Kekurangan mereka melambatkan perkembangan janin, bermula dari trimester kehamilan ke-2. Sistem saraf terjejas terutamanya. Benar, tidak ada satu kajian yang mengesahkan bahawa keterbelakangan mental dapat berkembang kerana vegetarianisme..
  2. Lemak. Jumlah berlebihan daripadanya berbahaya. Tetapi secara amnya, komponen diet ini membolehkan anda mengangkut vitamin dan bahan aktif lain, dan juga memberi tubuh tenaga yang paling banyak, yang sangat penting di negara-negara dengan iklim sejuk..
  3. Kalsium. Ia adalah blok bangunan utama tulang. Sumbernya yang paling terkenal adalah susu, telur dan ikan, yang tidak dimakan oleh semua vegetarian. Dalam kes ini, anak menghisap kalsium dari ibu, kerana gigi dan rambut wanita itu rontok, kuku menjadi rapuh..
  4. Kelenjar. Komponen lain yang terdapat dalam makanan haiwan dalam jumlah besar, seperti daging lembu dan hati. Kekurangan dalam diet vegetarian menyebabkan pengguguran spontan, anemia dan kekurangan plasenta.
  5. Vitamin B12. Dia bertanggungjawab untuk perkembangan sistem hematopoietik dan saraf anak. Paling Terkandung dalam Daging Sapi, Telur, Ikan Merah, dan Kerang.

Harus diingat bahawa tidak ada statistik rasmi mengenai "bahaya vegetarianisme". Anak-anak wanita yang tidak dapat makan daging semasa mengandung dilahirkan dengan sihat. Masalah kekurangan nutrien dalam diet dapat diselesaikan, terutama mempertimbangkan semua peluang yang diberikan oleh farmakologi moden..

Cara menormalkan diet anda

Bagi vegetarian hamil, cara termudah untuk mengimbangi kekurangan nutrien adalah melalui farmasi biasa. Tetapi kompleks multivitamin tidak menyelesaikan masalah sepenuhnya. Untuk memastikan bahawa tidak ada kesan sampingan kerana ciri-ciri diet, sangat penting untuk memasukkan pelbagai produk dalam menu:

  1. Mematuhi peraturan veganisme semasa kehamilan, soya adalah kaedah terbaik untuk mengisi kekurangan protein dan lemak. Ia tidak hanya mengandungi bahan yang diperlukan, tetapi juga lebih mudah dicerna daripada "pengganti" lain: kacang, kekacang, bijirin dan biji.
  2. Salad rumput laut membantu mengembalikan kedai asid lemak yodium dan tak jenuh ganda (Omega-3).
  3. Lacto-vegetarian bukan satu-satunya yang dapat menjaga kesihatan gigi. Lebih daripada susu, kalsium terdapat dalam kacang almond dan bijan, kubis dan roti hitam. Tetapi untuk asimilasi mineral yang lebih baik, anda juga harus minum persediaan farmasi dengan vitamin D dan banyak berjalan di bawah sinar matahari. Terdapat sangat sedikit dalam makanan tumbuhan..
  4. Sumber zat besi yang penting untuk mengekalkan tahap hemoglobin yang tinggi dalam vegetarian tidak hanya epal, tetapi juga kacang, herba, bijirin, cendawan, terutama chanterelles kering. Juga, wanita hamil mesti minum koko secara berkala untuk memerangi anemia. Dan agar zat besi diserap dengan lebih baik, perlu memastikan bahawa jumlah vitamin C yang mencukupi dibekalkan dengan makanan..

Vitamin B12 dan sebilangan komponen lain lebih mudah diperoleh dari makanan yang diperkaya secara buatan: muesli, bar bijirin dan makanan sihat lain. Oleh itu, tidak ada keperluan yang ketat untuk memasukkan daging ke dalam makanan. Terutama jika wanita itu sama sekali tidak merasa memakannya.

Tetapi ada satu lagi perkara penting. Adalah mustahil untuk meramalkan secara pasti apa yang akan berlaku sekiranya seorang wanita hamil tidak memakan daging atau, sebaliknya, memakannya dalam jumlah besar.

Oleh itu, anda tidak harus secara khusus melepaskan produk haiwan untuk tempoh melahirkan anak. Lebih baik melacak apa yang diperlukan badan dan memenuhi "pesanan" nya. Ini adalah kaedah termudah untuk menyediakan nutrien maksimum kepada anak anda untuk perkembangannya..

Bagaimana kehamilan pada vegetarian?

Walaupun terdapat kemungkinan akibat diet berkurang, vegetarianisme di kalangan wanita hamil semakin popular. Sebab fenomena ini bukan hanya fesyen untuk gaya hidup sihat..

  1. Anak yang sihat dilahirkan. Tidak ada kes yang didokumentasikan di mana penolakan makan daging menyebabkan pengguguran atau patologi perkembangan anak. Juga, penyelidikan rasmi oleh saintis di seluruh dunia tidak mendedahkan akibat negatif dari ketiadaan makanan haiwan dalam makanan, dengan syarat ini dikompensasi oleh menu yang dirancang dengan baik..
  2. Kehamilan lebih mudah. Sekiranya anda mempercayai ulasannya, wanita akan berasa lebih bertenaga dan aktif jika tidak memakan daging semasa membawa bayi. Juga, ibu-vegetarian yang jarang hamil diseksa oleh toksikosis, gestosis dan masalah usus.
  3. Keindahannya terpelihara. Oleh kerana pengurangan beban pada sistem perkumuhan dan endokrin, tubuh lebih mudah menahan "ribut" hormon setelah pembuahan dan pulih jauh lebih cepat selepas melahirkan..

Tetapi ada juga tolak. Selalunya, vegetarian menderita anemia, bermula pada bulan-bulan pertama kehamilan.

Dianjurkan untuk mendaftar pada trimester pertama, supaya pakar klinik antenatal dapat membantu memantau keadaan semua organ dalaman dan mencegah kemungkinan masalah.

Juga sangat penting untuk memantau diet anda sendiri dengan teliti. Sebilangan besar faedah menghindari daging berasal dari pelbagai menu yang menakjubkan. Menurut statistik, rata-rata, vegetarian memakan sekitar 300 makanan tumbuhan yang berbeza setiap bulan..

Ini bukan sahaja sayur-sayuran dan buah-buahan, tetapi juga kacang, biji, cendawan. Hanya diet lengkap seperti ini yang akan membantu memberi ibu dan anak pelbagai nutrien..

Pemakanan harus dipantau dengan cermat setelah melahirkan. Vegetarian juga mempengaruhi penyusuan. Susu biasanya menjadi kurang berlemak, tetapi ini dikompensasi oleh jumlah kandungan mikro dan makro yang tinggi dan kaya.

Kekurangan daging tidak dapat mengelakkan bayi daripada menggeliat, tetapi untuk mengurangkan pembentukan gas dan mencegah reaksi alergi, anda harus berhati-hati mengawal makanan yang menjadi asas diet.

Terutama pada bulan-bulan awal ketika kekacang, kacang dan buah sitrus dilarang.

Kesimpulannya

Tidak ada alasan untuk mengubah prinsip anda dan melepaskan vegetarian semasa mengandung. Sebaiknya beralih ke ovolakto-vegetarian dengan menambahkan produk tenusu dan telur ke dalam diet.

Sekiranya anda benar-benar mahu, anda boleh membiarkan daging atau ikan yang lazat dan ramping. Lagipun, perkara utama bukanlah idea yang diikuti oleh ibu, tetapi kesihatan anak. Bagaimanapun, dia baru mula berkembang, jadi semuanya mesti dilakukan yang akan membantu bayi dilahirkan dengan sihat.

Adakah mungkin bagi wanita hamil... Vegetarian: faedah dan keburukan

Kehamilan tanpa daging: apa yang kurang dalam makanan tumbuhan untuk membawa bayi?

Perbahasan mengenai kemungkinan faedah atau bahaya vegetarian telah berlangsung selama beberapa dekad, tanpa akhir. Kami akan mempertimbangkan soalan praktikal: adakah patut mengikuti diet vegetarian semasa mengandung??

Vegetarianisme adalah cara hidup

Dalam pemahaman moden, vegetarian adalah cara hidup, yang bermaksud terutamanya pemakanan, tidak termasuk penggunaan daging haiwan. Banyak orang terkenal menganut vegetarian, tetapi jika Leo Tolstoy menjadi seperti dia mengasihani haiwan, maka Adolf Hitler ingin hidup hingga berusia seratus tahun.

Vegetarianisme telah terkenal sejak zaman Yunani kuno. Vegetarian yang paling terkenal pada masa itu adalah Pythagoras, Diogenes, Plato dan Plutarch. Mereka percaya bahawa haiwan mempunyai jiwa, seperti manusia, dan kemudian haiwan itu dapat dilahirkan semula dalam diri seseorang. Ini menggemari idea penjelmaan semula dalam agama Hindu. Penyebaran agama Kristian di Eropah pada Abad Pertengahan menyumbang kepada penolakan diet Pythagoras, kerana dalam agama ini diyakini bahawa haiwan itu diciptakan tepat untuk memenuhi keperluan manusia.

Jenis vegetarianisme

Kebangkitan semula vegetarianisme berlaku ketika idea-idea humanistik mengalami kebangkitan semula. Pada masa ini, terdapat beratus-ratus jenis diet vegetarian yang dapat dikelompokkan secara kasar menjadi beberapa kumpulan umum..

Veganisme adalah vegetarian mutlak, yang bermaksud pengecualian makanan penyembelihan. Vegan berlatih menghindari makanan haiwan, termasuk ikan, makanan laut, telur dan produk tenusu. Ada juga yang enggan makan madu, menganggapnya "produk eksploitasi lebah." Juga, vegan boleh menolak untuk menggunakan produk dari haiwan dalam kehidupan seharian (bulu dan kulit) dan penggunaan produk yang telah diuji pada haiwan..

Ovovegetarianism membenarkan telur tetapi tidak membenarkan produk tenusu.

Lacto-vegetarianism - penggunaan produk tenusu sebagai tambahan kepada makanan tumbuhan.

Lacto-Vegetarianism Membolehkan Telur dan Produk Tenusu.

Fruitarianism adalah makanan yang menggunakan buah-buahan, kacang-kacangan, biji-bijian, dan makanan tumbuhan lain, tetapi hanya dengan syarat tidak membahayakan tanaman.

Terdapat jenis diet lain dengan larangan satu atau lain produk haiwan, seperti vegetarian tujuh - diet yang tidak termasuk penggunaan daging merah, tetapi memungkinkan daging unggas dan daging putih, fleksibelisme, di mana pengambilan daging, ikan dan unggas jarang berlaku, serta jenis diet semi-vegetarian yang lain.

Seseorang dari sudut pandangan biologi

Dari sudut pandang biologi, manusia tidak boleh digolongkan sebagai herbivora atau karnivor - mereka adalah omnivora. Struktur sistem pencernaan sedemikian rupa sehingga kita dapat mengatasi makanan tumbuhan dan makanan asal haiwan yang sama. Gigi kita tidak mempunyai taring tajam, seperti seekor harimau, untuk merobek daging mangsa, tetapi gigi tersebut tidak disesuaikan untuk memakan sejumlah besar makanan tumbuhan (pada seekor sapi, gigi mengunyah memiliki permukaan rata, tidak ditutup dengan enamel dan terus tumbuh kembali). Struktur perut dan usus juga berbeza dari pemangsa dan herbivor, menempati kedudukan perantaraan tertentu.

Jadi adakah vegetarian berbahaya atau bermanfaat bagi manusia? Ringkasnya, anda boleh menjawab seperti berikut: untuk diet vegetarian penuh, tidak cukup hanya dengan mengecualikan daging dan produk haiwan lain, perlu menggantinya dengan nilai pemakanan yang serupa dan merancang diet dengan betul.

Kelebihan dan Kekurangan Vegetarianisme

Analisis hasil lima kajian terbesar yang meneliti kadar kematian 76,000 vegetarian dan non-vegetarian dengan gaya hidup serupa menunjukkan penurunan kadar kematian 24% akibat penyakit jantung koronari pada vegetarian. Hipertensi arteri kurang biasa pada vegetarian daripada bukan vegetarian. Indeks jisim badan lebih rendah pada vegetarian yang ketat, sementara tidak berbeza dengan yang makan ikan.

Hampir separuh risiko menghidap diabetes mellitus jenis diperhatikan pada vegan dan vegetarian dibandingkan dengan bukan vegetarian.

Kajian EPIC-Oxford (lebih daripada 63.5 ribu orang) mendapati bahawa di kalangan vegetarian, kejadian barah (semua jenis secara keseluruhan) jarang berlaku, sementara kes barah usus besar, sebaliknya, lebih kerap didiagnosis di kalangan vegetarian..

Namun, dengan diet vegetarian yang tidak seimbang, vegetarian mungkin mengalami kekurangan protein, zat besi, kalsium, asid lemak omega-3, vitamin D, B12 dan zink.

Cadangan perubatan

Menurut kedudukan Persatuan Dietetik Amerika 2009, Kedudukan Bersama Persatuan Dietetik dan Ahli Diet Amerika 2003, kedudukan Persatuan Dietetik 2000 New Zealand, dan Kertas Rujukan Institut Pemakanan British 2005, diet vegetarian yang terancang, termasuk diet vegan, sihat, lengkap dan boleh Manfaat dalam pencegahan dan rawatan penyakit tertentu, sangat sesuai untuk orang-orang dari semua peringkat usia, untuk wanita hamil dan menyusui, untuk anak-anak dan remaja, dan juga untuk atlet. Pada masa yang sama, Persatuan Pemakanan Jerman menganggap diet vegetarian sesuai sebagai makanan tetap, tetapi tidak mengesyorkan vegetarianisme yang ketat, terutama untuk anak-anak..

Vegetarian semasa mengandung

Semasa mengandung, keperluan nutrien dan mikronutrien meningkat. Adakah makanan vegetarian dapat mengimbangi kemungkinan kekurangan kekurangan makro dan mikronutrien tertentu? Adakah etika anda untuk makan daging semasa kehamilan menjadi halangan kepada kesihatan dan kesejahteraan anda? Kami dapat dengan tegas mengatakan perkara berikut: ketika kehamilan berlaku, anda tidak boleh mengubah diet anda secara drastik, peralihan kepada vegetarian semasa kehamilan boleh memakan masa yang cukup lama. Adalah perkara lain sekiranya seorang wanita telah menjadi penyokong makanan tumbuhan selama lebih dari satu tahun. Terdapat beberapa bahan penting yang perlu diperhatikan..

Oleh itu, pengambilan kalsium oleh lactovegetarians sebanding dengan itu dan bahkan kadang-kadang lebih tinggi daripada yang bukan vegetarian, sementara pada vegetarian yang ketat lebih rendah daripada nilai yang disyorkan. Sebaiknya anda memasukkan sekurang-kurangnya empat hidangan makanan kaya kalsium setiap hari dalam makanan anda. Ini adalah makanan seperti bijan, kacang almond, biji bunga matahari, kacang, buah ara, kangkung, brokoli, tauhu, susu kedelai yang diperkaya kalsium.

Zat besi terdapat dalam makanan tumbuhan, walaupun dalam kepekatannya jauh lebih rendah dibandingkan dengan haiwan. Masalah kedua ialah elemen ini terdapat dalam bentuk bukan heme, yang lebih sensitif terhadap bahan (fitat) yang menghalang penyerapannya. Sebaliknya, jumlah vitamin C dan asid organik yang tinggi dalam buah-buahan dan sayur-sayuran membantu penyerapan zat besi bukan heme. Merendam dan menanam (dan fermentasi) kekacang, biji-bijian dan biji-bijian mengurangkan kandungan fitatnya dan meningkatkan penyerapan zat besi. Namun, pada separuh kedua kehamilan, keperluan zat besi dapat meningkat secara mendadak, tanpa mengira jenis dietnya, dan wanita hamil mungkin memerlukan suplemen zat besi untuk makanannya..

Penyerapan zink juga lebih rendah pada vegetarian. Ini juga dapat diperkuat dengan merendam dan menanam kekacang, biji-bijian dan biji-bijian, dan juga roti masam..

Sumber utama sintesis vitamin D adalah kulit yang terdedah kepada sinar UV; sejumlah unsur terdapat dalam susu dan produknya serta telur. Dengan ini, vegetarian harus dinasihatkan untuk menggunakan makanan tambahan khas pada musim sejuk..

Diet vegetarian, biasanya mengandungi asid lemak omega-6, tidak mengandungi asid lemak omega-3 yang mencukupi. Asid docosahexaenoic (DHA) dan asid eicosapentaenoic (EPA) adalah antara yang paling berharga bagi manusia. Mereka bukan sahaja mencegah pengumpulan lemak di dalam badan, tetapi juga sangat penting untuk pembentukan otak dan penglihatan anak, dan berguna untuk peredaran otak. Vegetarian semestinya memasukkan minyak biji rami dan biji rami, walnut, rapeseed, rami dan minyak kedelai.

Kajian klinikal menunjukkan bahawa tahap vitamin B dalam tubuh vegetarian berkurang12, kerana ia tidak terdapat dalam makanan tumbuhan dalam bentuk yang sesuai untuk manusia. Mungkin ini satu-satunya persoalan di mana "herbivora" dan "karnivor" tidak mempunyai kontroversi: vegetarian mesti mengambil vitamin B tanpa gagal12 atau makanan yang diperkaya.

Makanan tumbuhan, sebagai peraturan, kekurangan komposisi asid amino yang berkualiti dan tidak mengandungi asid amino penting. Di sini protein soya membantu menyelamatkan vegan, yang benar-benar lengkap dalam komposisi asid amino dan dapat, apabila diminum setiap hari selama kehamilan, untuk mengimbangi peningkatan keperluan protein..

Bagaimana dan apa yang harus dimakan, setiap orang memutuskan untuk dirinya sendiri. Makanan tumbuhan dan haiwan mempunyai kebaikan dan keburukan. Saya ingin menegaskan bahawa doktor tidak membuktikan bahaya memakan daging secara umum, tetapi hanya penyerapan hariannya yang berlebihan. Dan juga tidak banyak daging seperti lemak haiwan. Mungkin diet vegetarian yang paling masuk akal untuk wanita hamil adalah makanan ringan, dengan penggunaan produk tenusu dan telur. Ibu mengandung mesti memberitahu pakar sakit puan mengenai vegetariannya, dan dia, bersama dengan pakar pemakanan, akan membantu menyusun diet yang betul untuk semua sembilan bulan kehamilan.

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu