Vegetarianisme: kebaikan dan keburukan, kebaikan dan keburukan, yang boleh atau tidak boleh menolak makan daging dan patut dilakukan?

Vegetarian telah menjadi sebahagian daripada budaya manusia sejak zaman kuno. Pythagoras, Zarathustra, Aristotle dan Plato tidak makan daging. Fesyen vegetarian muncul di Eropah pada pertengahan abad ke-19.

Albert Einstein, Ilya Repin, Henry Ford dan banyak lagi yang berada di antara pengikut trend ini. Mohammed Ali, Nikolai Drozdov, Richard Gere, Madonna, dan lain-lain tidak memakan daging di antara mereka yang masih hidup. Walau bagaimanapun, kontroversi mengenai apakah vegetarian bermanfaat atau berbahaya tidak akan reda hingga sekarang..

Pemangsa manusia atau herbivor?

Mari mulakan perbincangan mengenai faedah vegetarian atau potensi bahaya dengan membincangkan bagaimana orang menyesuaikan diri dengan diet daging..

Seseorang mempunyai gigi seri tajam yang besar, gigi taring yang tidak dikembangkan dan geraham rata, yang menjadikan kita serupa dengan herbivora. Walau bagaimanapun, gigi kita ditutup dengan enamel di semua sisi dan berubah sepanjang hayat hanya sekali, yang tidak memungkinkan kita mengunyah makanan tumbuhan yang kasar untuk waktu yang lama dan kelihatan lebih seperti gigi pemangsa. Beruang omnivora mempunyai gigi yang serupa.

Air liur

Pada pemangsa, kelenjar air liur kurang berkembang, air liur berasid dan tidak mengandungi enzim. Di herbivora, air liur bersifat alkali dan termasuk enzim yang mencerna pati. Orang memilikinya seperti itu.

Perut

Pada pemangsa ia kecil, jus gastrik sangat berasid, pencernaan utama berlaku di sini. Di herbivora, perut besar, bertingkat, jus gastrik sedikit berasid, kerana di dalam perut tidak ada pencernaan, tetapi penapaian makanan. Seseorang mempunyai perut bersaiz sederhana, jus gastrik lebih lemah daripada pemangsa, tetapi lebih berasid daripada ramuan herbivor.

Usus

Daging yang tidak dicerna di dalam usus mengalami penguraian bakteria dengan pembebasan sisa toksik, jadi pemangsa memerlukan usus pendek untuk mengusir serpihan makanan dengan cepat dan, sebagai peraturan, panjangnya 2-3 badan. Sebaliknya, herbivora memerlukan usus panjang, yang melebihi pertumbuhan sebanyak 20-28 kali, kerana makanan tumbuhan dicerna dengan sangat perlahan. Pada manusia, usus melebihi pertumbuhan sebanyak 8 kali dan dapat mencerna makanan tumbuhan ringan (terutama buah-buahan) dan bahagian kecil daging dengan selesa.

Kesimpulan dari perkara di atas adalah sebagai berikut: Seseorang tidak dapat mencerna sejumlah besar makanan tumbuhan kasar, seperti ramuan, dan juga tidak boleh makan daging sahaja. Evolusi telah menjadikan kita omnivora, seseorang boleh menjadi vegetarian, tetapi daging dalam diet diperlukan untuk pertumbuhan normal tubuh dan menjaga kesihatan. Jadi, vegetarian: memberi manfaat dan keburukan kepada tubuh.

Hujah UNTUK Vegetarianisme

Hujah untuk mengelakkan makanan daging adalah seperti berikut:

  • Makanan vegetarian mengandungi lebih sedikit karsinogen. Fakta ini telah dibuktikan oleh banyak penyelidik. Kekasih daging, terutama daging goreng, lebih berisiko terkena barah perut, hati, dan usus (lihat Bagaimana tidak mati kerana barah).
  • Makanan vegetarian melindungi daripada penyakit kardiovaskular. Tuntutan ini didasarkan pada fakta bahawa dalam budaya yang didominasi daging seperti Eropah, kejadian serangan jantung, darah tinggi dan diabetes mellitus jauh lebih tinggi daripada di negara-negara dengan diet nabati, seperti China dan Jepun. Juga, vegetarian kurang rentan terhadap aterosklerosis kerana kadar kolesterol darah yang lebih rendah..
  • Diet vegetarian membolehkan kawalan berat badan lebih baik. Ini hanya sebahagian benar. Diet berasaskan tumbuhan kurang kalori dan menurunkan berat badan lebih mudah berbanding makan protein haiwan. Tetapi ahli gusti Sumo sama sekali tidak makan daging, jadi vegetarian dalam masalah penurunan berat badan bukanlah ubat mujarab..
  • Makanan tumbuhan mengandungi lebih banyak vitamin. Diet sayur-sayuran dan tenusu yang seimbang dan bervariasi dapat menyediakan seseorang dengan semua nutrien dan unsur surih yang diperlukan (lihat vitamin dalam tablet - kita menghilangkan mitos).

Sebilangan besar mereka yang berlatih yoga adalah vegetarian, kerana dalam latihan yoga, dianggap penolakan daging - diet yang tepat. Di samping itu, dalam semua gaya yoga terdapat istilah seperti "ahimsa" (tanpa kekerasan), iaitu. membantah pembunuhan haiwan. Oleh itu, jika seseorang terlibat dalam yoga, cepat atau lambat dia mencuba vegetarian dan memutuskan sendiri apakah cara hidup ini sesuai untuknya atau tidak..

Testimoni dari vegetarian melakukan yoga mengenai faedah menghindari daging:

  • kebanyakan menurunkan berat badan bahawa mereka berlebihan berat badan
  • kesejahteraan bertambah baik, orang itu menjadi lebih bertenaga
  • diperhatikan bahawa setelah memulakan yoga dan beralih ke vegetarian - seseorang kurang sakit demam
  • mood bertambah baik, orang itu menjadi kurang mudah marah.

Hujah - TERHADAP vegetarian

  • Pengaruh vegetarian terhadap jangka hayat hanya bersifat teori. Dianggap bahawa vegetarian kurang rentan terhadap penyakit kardiovaskular dan oleh itu hidup lebih lama. Tetapi orang-orang lama Kaukasus - orang Georgia, Ossetia, Armenia, dan lain-lain, yang memakan daging, lebih-lebih lagi, goreng, menyangkal anggapan ini. Sebilangan penduduk utara umumnya hanya makan daging dan hidup cukup lama.
  • Diet vegetarian kurang baik dalam beberapa vitamin dan mineral yang hanya terdapat dalam daging - terutamanya B12 dan zat besi. Kekasih makanan tumbuhan dalam 70% kes mengalami anemia dan kekurangan zat besi, serta masalah yang berkaitan - kuku rapuh dan rambut gugur, prestasi buruk, masalah dalam usus, ketidakteraturan haid pada wanita, dll..
  • Makanan tumbuhan kekurangan kalsium, yodium, dan vitamin D. Ini boleh menyebabkan masalah pada tulang, gigi dan kelenjar tiroid, yang sangat berbahaya, terutama pada usia tua..
  • Penyerapan protein terganggu - kelebihan serat tumbuhan dalam makanan menyebabkan penyerapan protein terganggu, yang seterusnya boleh menyebabkan kekurangan protein dalam badan. Oleh itu, distrofi otot, penurunan imuniti, risiko terkena tuberkulosis dan masalah lain.
  • Vegetarianisme berbahaya bagi wanita hamil dan menyusui yang tidak dapat memperoleh cukup protein dari makanan tumbuhan.
  • Vegetarian tidak dapat diterima untuk kanak-kanak di bawah umur 15 tahun - jika daging tidak dimasukkan tepat pada masanya ke dalam makanan pelengkap bayi, maka distrofi, anemia, gangguan pertumbuhan dan keterbelakangan mental pasti akan menantinya. Kanak-kanak di bawah 15 tahun tidak boleh menjadi vegetarian, dan pendapat para saintis dalam hal ini sangat kategoris.

Demi keadilan, harus dikatakan bahawa kebanyakan masalah yang dijelaskan tidak berkaitan dengan vegetarianisme, tetapi dengan arah radikalnya - veganisme. Atas sebab etika, vegan tidak hanya memakan daging haiwan, tetapi juga ikan, susu dan produk tenusu, serta telur.

Kekurangan vegetarian menurut ulasan:

  • Ketidakcukupan hidangan untuk vegetarian di banyak kafe dan hotel kecil adalah tolak terbesar dan paling ketara. Seorang vegetarian mesti selalu memikirkan apa dan kapan dia boleh dan harus makan, tetapi dalam perjalanan, kenaikan, perjalanan, di mana hanya terdapat kafe kecil atau hotel persendirian, dan di mana menu terhad kepada 2-3 hidangan (dan semuanya dengan daging) atau sekadar ketika mengunjungi pasar raya besar tidak tersedia - seorang vegetarian tetap lapar, atau keadaan memaksanya membawa makanan bersamanya, yang tidak sesuai.
  • Mahal - ini mungkin kelihatan aneh, kerana bijirin, sayur-sayuran, pada dasarnya, tidak lebih mahal daripada daging, tetapi untuk entah bagaimana mempelbagaikan menu mereka, seorang vegetarian terpaksa membeli produk mahal. Contohnya, membeli banyak buah atau menggantikan kekurangan protein dengan vegetarian (misalnya, cendawan porcini) agak.
  • Penghinaan dan nasihat daripada orang lain - mendengar nasihat daripada orang lain yang tidak berada dalam "topik" atau mempunyai sikap negatif terhadap vegetarian - jangan menambah positif.

Menjadi atau tidak menjadi vegetarian?

Artikel ini dengan sengaja memintas isu etika "makan tanpa daging". Sebenarnya, dari latar belakang etika mana pun, pemakan daging tanpa daging sememangnya hipokrit yang mengerikan, tetapi kami mempunyai laman web perubatan, dan masalah etika tidak sesuai dengan kemampuan kami.

Walau bagaimanapun, masalah etika yang membahagikan vegetarian menjadi trend tertentu:

  • Veganisme adalah pilihan yang paling radikal, semua produk "eksploitasi hidupan liar" ditolak, bahkan madu. Contoh radikalisme dan kekaburan. Vegan adalah orang yang mengalami sebahagian besar aspek negatif vegetarianisme..
  • Diet makanan mentah adalah sejenis veganisme, di mana makanan dimakan yang tidak perlu direbus, direbus dan dipanggang, ahli makanan mentah tidak mengenali rempah, dan mereka memakan bijirin yang tumbuh. Menurut para pakar, hanya orang yang sihat dengan kesihatan usus yang ideal yang mampu melakukannya..
  • Vegetarian Lacto-ovo adalah pilihan klasik, di mana, selain makanan tumbuhan, anda boleh makan susu dan telur.
  • Lacto-vegetarianism - susu dan makanan tumbuhan.
  • Flexitorianism adalah sejenis vegetarian di mana ia dibenarkan memakan daging dan makanan laut sebulan sekali. Sebilangan besar komuniti vegetarian (sekte) menganggap flexitorin murtad (bidaah).

Dietetik moden mengenai isu ini mengatakan perkara berikut. Sekiranya diet vegetarian cukup beragam dan merangkumi telur, susu dan produk tenusu, serta ikan dan makanan laut, maka makanan ini dianggap seimbang dan membolehkan anda hidup dan bekerja dengan normal selama beberapa dekad, sambil melakukan tanpa daging..

Keburukan dan faedah vegetarianisme

Maklumat am

Setiap tahun, jumlah orang di dunia yang secara sedar telah mula menjalankan vegetarian semakin meningkat. Penolakan dari makanan haiwan secara beransur-ansur membawa kepada kenyataan bahawa pandangan dunia dan gaya hidup seseorang berubah. Sebilangan besar vegetarian yang kuat berpendapat bahawa sistem pemakanan inilah yang paling sihat, bermanfaat dan praktikalnya tidak memberi kesan buruk kepada tubuh. Walau bagaimanapun, jika bahaya dan faedah vegetarian diketengahkan oleh saintis, pakar pemakanan dan pakar lain, maka mereka membincangkannya dengan lebih munasabah. Bagaimanapun, sebenarnya, terdapat kebaikan dan keburukan. Vegetarian adalah sistem pemakanan yang mempengaruhi tubuh dengan cara yang berbeza. Artikel ini akan membincangkan kelebihan tertentu yang dimiliki oleh diet vegetarian, dan kelemahan apa yang perlu diingat bagi mereka yang berhasrat mempraktikkannya..

Apa itu vegetarianisme?

Vegetarian adalah sistem pemakanan khas yang telah lama diamalkan oleh orang-orang selama beribu-ribu tahun. Inti dari sistem ini adalah penolakan sepenuhnya terhadap produk haiwan - daging, ikan, makanan laut. Sistem yang lebih parah adalah veganisme, yang memperuntukkan penggunaan makanan tumbuhan secara eksklusif - tanpa produk tenusu dan telur. Bahkan sekatan yang lebih ketat merangkumi diet makanan mentah, penganutnya hanya menggunakan makanan tumbuhan mentah tanpa rawatan panas. Dan masa kini, yang disebut fruitorianism, hanya melibatkan pengambilan buah beri, buah-buahan, kacang-kacangan dan sayur-sayuran buah..

Terdapat banyak hujah yang menentang amalan pemakanan seperti itu, dan bukti yang menyokong sistem yang disenaraikan..

Vegetarian: kebaikannya

Malah pakar pemakanan tidak keberatan bahawa diet vegetarian mempunyai banyak kelebihan bagi mereka yang mengamalkannya. Pakar menyedari vegetarianisme konvensional sebagai yang paling lembut dan sesuai untuk tubuh, dengan mengamalkannya, seseorang memakan susu dan telur.

Dalam kes ini, dietnya cukup bervariasi, dan seseorang mendapat pelbagai nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Jadi, apa faedah vegetarian??

  • Pertama sekali, memberi kesan positif kepada kesejahteraan keseluruhan. Beberapa waktu setelah menyerah daging dan ikan, orang memperhatikan bahawa kesihatan mereka bertambah baik. Mereka memperhatikan peningkatan mood, penampilan semangat dan peningkatan nada umum. Makanan tumbuhan lebih mudah dicerna, dan tubuh menyerap zat-zat yang terkandung di dalamnya lebih cepat dan lebih aktif. Di samping itu, makanan tumbuhan mengandungi banyak serat, yang membantu membersihkan badan dari pelbagai toksin dan racun. Selalunya, setelah beralih ke diet vegetarian, seseorang setelah beberapa ketika menyatakan bahawa gejala penyakit kroniknya telah hilang.
  • Pengambilan makanan vegetarian tidak menyebabkan kenaikan berat badan - dan ini adalah satu lagi kelebihan sistem pemakanan ini. Sangat jarang bahawa vegetarian tidak hanya memiliki masalah dengan kelebihan berat badan, tetapi juga perkembangan diabetes mellitus, serta peningkatan kolesterol. Akibatnya, aterosklerosis berkembang di dalamnya lebih jarang. Penurunan berat badan diperoleh bukan hanya kerana ketiadaan makanan ringan dalam makanan, tetapi juga kerana perancangan pemakanan yang lebih jelas.
  • Perkara positif yang lain bagi lelaki dan wanita adalah kurang garam digunakan dalam penyediaan hidangan vegetarian daripada penyediaan hidangan daging dan ikan. Akibatnya, ia memberi kesan positif kepada kesihatan orang yang mengamalkan makanan tersebut. Mereka cenderung menghidap penyakit vaskular dan jantung, dan kemungkinan serangan strok dan jantung jauh lebih rendah daripada pemakan daging. Statistik mengesahkan fakta bahawa vegetarian cenderung tidak menderita penyakit kardiovaskular. Diingatkan bahawa di negara-negara di mana banyak daging dimakan, peningkatan jumlah serangan jantung dan penyakit jantung lain dicatat. Terdapat juga bukti bahawa makanan tumbuhan mempunyai sifat anti-tumor, yang mengurangkan risiko terkena barah.
  • Juga, statistik perubatan menunjukkan bahawa vegetarian cenderung untuk didiagnosis dengan penyakit organ penglihatan, sistem muskuloskeletal dan sistem kencing. Bagaimanapun, vegetarian, tidak seperti mereka yang makan daging, tidak menerima antibiotik dan hormon yang terdapat dalam daging, kerana ia digunakan dalam proses membesarkan ternakan dan unggas. Kandungan zat ini dalam susu dan telur jauh lebih rendah. Oleh itu, bahkan vegetarian yang tidak ketat akhirnya memakan makanan yang lebih sihat..
  • Pengagum sistem pemakanan seperti ini menerima karsinogen lebih kurang yang memprovokasi perkembangan barah. Sebilangan besar karsinogen terdapat dalam daging goreng, jadi pencinta makanan tumbuhan dilindungi dari ini..
  • Juga penting bahawa makanan tumbuhan kaya dengan pelbagai vitamin, yang mencegah kekurangan kebanyakan vitamin dan memberi kesan positif kepada kesihatan secara umum..
  • Dari segi positif, vegetarian mempunyai bau badan yang lebih menyenangkan daripada pemakan daging. Mereka yang memakan daging dan ikan dalam jumlah besar dan rendah serat, bau peluh lebih tajam dan lebih tidak menyenangkan, kerana tubuh menghasilkan racun yang dilepaskan semasa pencernaan. Vegetarian memakan banyak makanan kaya serat, dan ini bukan sahaja meningkatkan proses pencernaan secara umum, tetapi juga membolehkan anda membuang toksin secara berkesan.
  • Menjawab soalan sama ada vegetarianisme baik untuk tubuh dan apa sebenarnya, seseorang tidak boleh menyebut satu perkara yang lebih penting: memakan makanan tumbuhan, seseorang kelihatan lebih baik dan lebih muda. Ini mengesahkan kulit yang sihat dan keadaan kulit yang baik. Kesan bermanfaat ini adalah hasil pengambilan makanan tumbuhan. Tetapi bukan hanya dia, kerana pada umumnya kes vegetarian umumnya memiliki sikap yang benar terhadap kesihatan mereka, dan kebiasaan buruk dalam pemahaman mereka adalah kejahatan besar. Mereka bermain lebih banyak sukan dan sedar merancang rutin harian mereka..
  • Mereka yang beralih ke diet vegetarian terpaksa belajar memasak. Untuk mempelbagaikan menu vegetarian, anda mesti menguasai resipi dan kaedah memasak baru setiap masa. Hasilnya, ternyata bukan hanya untuk memperkayakan diet, tetapi juga belajar bagaimana membuat hidangan asli..
  • Terdapat bukti lebih lanjut yang menyokong vegetarian: tidak perlu membeli daging dan ikan membantu menjimatkan makanan. Walau bagaimanapun, pernyataan ini masih boleh diperdebatkan, kerana produk vegetarian tidak begitu murah, terutama jika anda berusaha membuat diet bervariasi dan asli.
  • Faktor moral. Banyak orang sengaja beralih ke makanan vegetarian, karena pada suatu saat dalam hidup mereka merasa perlunya berhenti membunuh binatang sebagai makanan. Tidak kira bagaimana perasaan orang moden mengenainya, bagi sebilangan mereka faktor ini sangat penting..
  • Bagi mereka yang membincangkan faedah vegetarian, gambar sebelum dan selepasnya juga boleh menjadi bukti kesan positif sistem pemakanan seperti ini pada tubuh. Sekiranya anda membandingkan foto sebelum dan sesudahnya, anda dapat melihat bukan hanya bagaimana orang menurunkan berat badan walaupun setelah sekian lama memakan makanan tumbuhan, tetapi juga perubahan positif pada keadaan kulit, rambut dan penampilan mereka secara umum. Banyak gambar yang mengesahkan ini boleh didapati di internet..

Vegetarian: memudaratkan kesihatan

Masih banyak mitos dan maklumat yang salah mengenai sama ada vegetarian berbahaya kepada kesihatan dan apa sebenarnya. Terdapat banyak pendapat mengenai perkara ini, dan berbeza secara radikal. Penyokong vegetarian menyatakan bahawa dengan pertolongannya banyak penyakit serius dapat disembuhkan - misalnya, psoriasis, dll..

Skeptis mengatakan bahawa vegetarian mengalami kekurangan zat makanan. Akibatnya, rambut menjadi kusam, keletihan dan kelemahan muncul, potensi lelaki bertambah buruk... Untuk mendapatkan jawapan yang lebih jelas untuk pertanyaan mengenai bahaya vegetarian, perlu jelaskan pengaruh negatif apa yang dimanifestasikan dengan sistem pemakanan seperti itu.

  • Pertama sekali, tubuh vegetarian mengalami kekurangan protein haiwan. Faktanya ialah protein haiwan mempunyai sejumlah kelebihan berbanding protein tumbuhan. Protein adalah bahan binaan untuk tisu dan sel, mereka secara langsung terlibat dalam penghasilan hormon, enzim.
  • Akibat negatif vegetarian dinyatakan dalam manifestasi kekurangan zat penting bagi tubuh - zat besi, vitamin B12. Seseorang mendapat bahan ini dari produk daging. Mereka yang mengonsumsi makanan tumbuhan secara eksklusif lebih cenderung menderita anemia kekurangan zat besi, yang seterusnya, menyebabkan keguguran rambut, kuku rapuh, keletihan teruk, dan masalah pencernaan. Pada wanita, dalam keadaan ini, kitaran haid mungkin hilang. Akibat serius lain dari kekurangan vitamin B12 adalah penyakit sistem saraf yang tidak dapat dipulihkan..
  • Makanan tumbuhan juga mengandungi kurang yodium, vitamin D dan kalsium. Oleh itu, kekurangan unsur-unsur ini juga dapat diperhatikan. Akibat kekurangan ini adalah masalah tiroid, masalah gigi, dan tulang yang lemah. Yang terakhir ini boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius pada orang yang berumur.
  • Bercakap tentang bahaya vegetarian, harus diperhatikan bahawa dengan terlalu banyak serat sayuran dalam makanan, proses asimilasi protein terganggu. Akibatnya, penyakit yang sangat tidak menyenangkan dapat berkembang - distrofi otot, disfungsi sistem imun, risiko terkena tuberkulosis meningkat.
  • Semasa membincangkan kebaikan dan keburukan sistem pemakanan seperti itu, harus diperhatikan bahawa penolakan ikan sepenuhnya boleh membahayakan kesihatan. Dalam kes ini, tubuh mengalami kekurangan asid poli tak jenuh omega-3. Ini boleh memprovokasi penyakit vaskular dan jantung, serta pengaburan lensa dan pengembangan katarak..
  • Kelemahan sistem ini ialah tidak semua orang dapat mempraktikkannya. Penting untuk mempertimbangkan kontraindikasi yang ada. Sekiranya orang-orang dengan sindrom asthenik, mereka yang pulih selepas pembedahan, harus mengamalkan vegetarian.
  • Menurut banyak doktor, wanita hamil dan ibu menyusu tidak boleh menjauhi produk haiwan. Bagaimanapun, pengambilan nutrien yang tidak mencukupi ke dalam tubuh wanita dapat tercermin buruk pada kesihatannya dan juga pada bayi masa depan. Di samping itu, bayi mungkin alah kepada beberapa makanan tumbuhan..
  • Vegetarianisme yang baik atau buruk mempengaruhi kesihatan kanak-kanak dan remaja di bawah 15 tahun juga merupakan persoalan terbuka. Kritikan terhadap sistem pemakanan ini dipenuhi dengan data bahawa anemia dan tanda-tanda distrofi lebih sering ditunjukkan pada anak-anak vegetarian. Perkembangan intelektual mereka melambatkan, gangguan pertumbuhan diperhatikan. Pediatrik memberi amaran kepada ibu bapa agar tidak menerapkan amalan vegetarian pada anak-anak, kerana kanak-kanak memerlukan protein untuk pertumbuhan dan perkembangan, serta sejumlah elemen penting yang terkandung dalam produk haiwan.
  • Kadang-kadang dalam ulasan mengapa menjadi vegetarian itu buruk, ia lebih banyak mengenai perkara "turun ke bumi". Khususnya, mereka yang membeli makanan tumbuhan harus membeli banyak produk mahal untuk mempelbagaikan diet mereka. Sukar bagi mereka untuk makan sepenuhnya di luar rumah, kerana tidak ada kafe vegetarian di perkampungan kecil, tidak mudah untuk mencari malah kedai yang sesuai di kedai. Oleh itu, tuntutan bahawa diet seperti itu dapat menjimatkan wang sangat kontroversial. Kit runcit vegetarian yang pelbagai tidak murah.
  • Terdapat pendapat bahawa vegetarianisme berbahaya bagi mereka yang terlibat secara aktif dalam sukan. Sudah tentu, ada pengecualian untuk peraturan ini, kerana ada vegetarian yang telah mencapai kejayaan dalam sukan. Namun demikian, fisiologi tubuh manusia sedemikian rupa sehingga sukar menahan latihan fizikal yang terlalu serius ketika memakan makanan tumbuhan. Untuk pertumbuhan otot aktif, protein dan karbohidrat diperlukan. Oleh itu, atlet vegetarian menghadapi banyak kesukaran dalam mengatur pemakanan..

kesimpulan

Oleh itu, setiap orang yang secara sedar beralih ke diet vegetarian mesti memahami dengan jelas apa bahaya dan faedah vegetarianisme. Sudah tentu, idealnya, anda harus menjalani pemeriksaan perubatan yang lengkap dan mendengar cadangan doktor, sama ada perlu beralih ke makanan tumbuhan. Tetapi ibu bapa yang ingin membesarkan anak-anak vegetarian harus sangat menyedari hal ini. Kesihatan mereka harus dipantau secara teratur, tidak hanya menanggapi gejala-gejala yang membimbangkan yang muncul, tetapi juga mengunjungi pakar dengan anak secara berkala untuk tujuan penyelidikan pencegahan.

Namun, sejak pertama kali beralih ke sistem makanan seperti itu, seseorang mula secara beransur-ansur memahami apakah makanan tersebut sesuai untuknya, dan seberapa baik perasaannya pada masa yang sama.

Penting untuk mengambil kira hakikat bahawa tubuh setiap orang adalah individu. Kedua-dua pemakan daging, yang menentang makanan tumbuhan, dan penganut vegetarian mungkin salah apabila mereka mengatakan bahawa anda perlu makan sama seperti yang mereka lakukan. Sebenarnya, seseorang itu omnivora, dan persepsi makanan tertentu dikaitkan dengan ciri-ciri individu organisma..

Bagi mereka yang secara sedar mengamalkan vegetarian, penting untuk mengatur menu yang betul dan bervariasi, serta mengambil makanan tambahan yang mengandungi vitamin B12, kalsium, asam lemak omega-3. Tetapi yang paling penting adalah mendengar isyarat tubuh, yang dapat digunakan untuk menentukan bagaimana diet vegetarian dirasakan..

Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa yang diberi nama M.I. Pirogov dan magang di pangkalannya.

Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan ketua kios farmasi. Dia dianugerahkan dengan sijil dan penghargaan selama bertahun-tahun kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.

Komen

Kedua, banyak doktor bercakap mengenai bahaya vegetarianisme secara langsung kepada tubuh. Banyak penganut sistem ini kekurangan zat besi, yang menyebabkan tahap hemoglobin dalam darah rendah, keguguran rambut, keletihan dan masalah lain..

Vegetarianisme, faedah dan keburukan bagi wanita dan lelaki, 5 mitos mengenai vegetarianisme

Vegetarianisme, sebagai cara makan, tidak muncul sama sekali semalam dan, mungkin, bukan dari awal. Walaupun pada zaman dahulu, topik ini relevan.

Tetapi dalam beberapa dekad terakhir, vegetarianisme ini, setelah melampaui batasnya, telah menjadi perniagaan penuh yang nyata, dengan semua sifatnya yang melekat..

Mari cuba melihat masalah ini secara objektif, tanpa perlu melampau dan memahami faedah dan kemudaratan vegetarianisme. Mari lihat 5 mitos utama mengenai cara makan ini. Saya rasa akan menarik, terutama bagi mereka yang ingin beralih kepada kaedah ini untuk memberi makan badan.

  1. Vegetarianisme. Jenis dan prinsip utama
  2. Dari mana timbulnya kontroversi. Atau jenis makanan apa yang boleh dimakan seseorang?
  3. 5 mitos mengenai vegetarianisme
  4. Manfaat dan kemudaratan vegetarian untuk lelaki, wanita dan kanak-kanak
  5. Menonton video berguna mengenai vegetarian
  6. Kesimpulannya

Vegetarianisme. Jenis dan prinsip utama

Apa itu vegetarianisme? Pada dasarnya, ini adalah perubahan dalam diet dengan dominasi makanan yang berasal dari tumbuhan dan penolakan daging dan ikan, serta produk yang disediakan berdasarkannya. Dan seringkali, dasar ideologi tertentu telah diletakkan di bawah posisi seperti itu, dengan konsep melindungi haiwan dan ikan dari pembunuhan sehingga mereka bukan makanan untuk orang.

Pada masa ini, jenis vegetarianisme dipraktikkan:

  • Klasik - daging dan ikan dikecualikan sepenuhnya dari makanan, dan semua yang disediakan berdasarkannya, tetapi secara berkala anda boleh menggunakan telur rebus (lebih baik direbus lembut), produk tenusu, dan madu;
  • Lacto-vegetarianism - pengikut aliran ini menggunakan produk haiwan hanya berdasarkan susu dan madu;
  • Ovo-vegetarianisme - di sini produk susu sudah hilang, tetapi telur dan madu tetap ada;
  • Veganisme adalah bentuk vegetarian yang melampau, beralih kepada makanan yang berasal dari tumbuhan sahaja, termasuk cendawan. Ke arah ini, makanan boleh dimasak;
  • Diet makanan mentah adalah bahagian lain dari koin, di mana semua makanan, yang kebanyakannya berasal dari tumbuhan, hanya dimakan dalam bentuk semula jadi. Tanpa pemanasan atau rawatan haba.

Di satu pihak, pemakanan seperti itu akan membersihkan tubuh, membebaskannya dari racun, bahkan mungkin menyembuhkan beberapa penyakit kronik, tetapi di sisi lain, ia juga boleh membawa kesan negatif bagi tubuh manusia. Seterusnya, pertimbangkan mengapa?

Dari mana timbulnya kontroversi. Atau jenis makanan apa yang boleh dimakan seseorang?

Untuk memahami mengapa masih ada perselisihan, dan dari mana idea untuk mengecualikan makanan haiwan dari makanan manusia berasal dan apakah itu sah, saya rasa, ada baiknya untuk mengetahui secara lebih khusus apa yang boleh dimakan seseorang secara umum, dan makanan apa yang dia sesuaikan. Mari kita buat perbandingan kecil dengan struktur sistem pencernaan di herbivora, karnivor, dan pada masa yang sama di omnivora.

Tetapi jangan lupa bahawa seseorang itu bukan haiwan secara menyeluruh. Terdapat mereka yang suka membandingkan sistem organ dan anatomi manusia dengan haiwan dan membuat kesimpulan yang jauh. Walaupun seseorang itu lebih rendah daripada binatang atau dia tidak mempunyai fungsi tertentu yang diperlukan, katakanlah, untuk kelangsungan hidup di alam, dia berjaya melengkapkannya dengan sesuatu yang tidak dimiliki sepenuhnya oleh adik-adik kita. Fikiran, akal, intuisi memberikan kemungkinan dan kemampuan yang sama sekali berbeza, tidak seperti haiwan..

Sekiranya kita bercakap tentang makanan, maka katakanlah mengapa dia harus merobek potongan daging yang sama jika dia dapat memotongnya dengan halus dengan pisau, dan tidak perlu taring khas.

  1. Oleh itu mari kita mulakan dengan gigi. Seseorang mempunyai gigi palsu, gigi taring yang tajam, gigi geraham yang rata dan molar, yang membawa kita lebih dekat dengan herbivora. Tetapi enamel pada gigi seseorang dan ia berubah semasa kitaran hidup hanya sekali (tidak seperti herbivora yang sama, di mana kebanyakan gigi dapat tumbuh semula beberapa kali), yang tidak membenarkan seseorang makan dan sering makan makanan tumbuhan kasar. Dan gigi lebih mirip dengan pemangsa. Struktur sedemikian dekat dengan haiwan omnivora, misalnya, seperti beruang.
  2. Selepas gigi, air liur terlibat dalam proses mencerna makanan. Pada pemangsa, kebanyakannya berasid, tidak mengandungi enzim, dan kelenjar air liur kurang berkembang. Di herbivora, air liur kebanyakannya bersifat alkali dan mereka dapat mencerna pati berkat enzim khas. Pada manusia, air liur serupa dalam komposisi dengan herbivor..
  3. Organ seterusnya dalam pemprosesan bahan masuk adalah perut. Pada pemangsa, kecil, dalam kebanyakan kes ruang tunggal, jus di perut masam, dan oleh itu makanan yang ditelan dicerna di dalamnya. Di herbivora, perut besar, selalunya banyak ruang, jus di dalam perut sedikit berasid dan, oleh karenanya, ia tidak mencerna makanan, tetapi memanaskannya. Pada manusia, ukuran perutnya rata-rata, ruang itu sendiri dan jusnya tidak berasid seperti pada pemangsa, tetapi lebih berasid daripada pada herbivora.
  4. Selepas perut, makanan yang dicerna sebahagiannya memasuki usus. Haiwan pemangsa mempunyai usus pendek, kerana daging yang belum sempat dicerna diuraikan oleh bakteria, dan sampah dengan peningkatan toksisitas dilepaskan, yang harus segera dibuang. Oleh itu, usus seperti itu mempunyai ukuran 2-3 badan..

Berdasarkan kaedah mencerna makanan (fermentasi), herbivora mesti mempunyai ukuran usus yang panjang, yang melebihi ketinggian badan sebanyak 22-24 kali, kerana kaedah ini memerlukan waktu yang lama. Sebenarnya, begitulah keadaannya.

Bagi seseorang, usus hanya 6-8 kali lebih lama daripada badan, terletak di antara dua sistem pencernaan, dan, dengan demikian, akan dapat mencerna kedua-dua jenis makanan.

Dari analisis ringkas ini, kesimpulan berikut dapat diambil:

  • bagi seseorang, pengambilan sejumlah besar makanan tumbuhan kasar adalah kontraindikasi. Tetapi dia tidak bersedia untuk makan hanya satu daging;
  • kemahuan manusia adalah kad truf pentingnya dalam memelihara spesies di habitat di planet tempat dia harus hidup;
  • dalam sistem yang kompleks seperti badan biologi seseorang, hampir tidak ada organ atau fungsi yang tidak diperlukan;
  • Untuk mengekalkan homeostasis dalaman dan menghasilkan tahap tenaga yang mencukupi untuk fungsi normal tubuh, ia memerlukan pengambilan bahan awal sepenuhnya, untuk pemecahan dan transformasi yang dimaksudkan. Ini boleh dibandingkan dengan mesin di mana, bukannya petrol, anda terus-menerus menuangkan jus, misalnya. Sudah jelas bahawa anda tidak akan melangkah jauh;
  • jika kita menjalankan eksperimen kecil dan hanya memberikan rumput kepada pemangsa (misalnya, serigala) untuk beberapa waktu, dan memberi makan seekor domba jantan (yang akan dimakan oleh serigala ini tanpa pretensi khas) hanya daging, maka tidak lama lagi kita akan melihat bahawa untuk beberapa sebab badan tidak mahu menjalankan fungsinya dari makanan seperti itu, tetapi berhenti bekerja dan sangat cepat. Seseorang boleh makan daging dan buah-buahan, dan jika anda mengetahui ukurannya, hiduplah dalam jangka masa yang sangat lama (terdapat banyak contoh);
  • nampaknya, perselisihan dan keraguan mengenai pemakanan manusia hanya disebabkan oleh keperluan seseorang mengambil pelbagai makanan, dan juga kemungkinan mendapat keuntungan yang baik dari ini, sambil memperkenalkan idea-idea yang diperlukan ke dalam kesadaran.

5 mitos mengenai vegetarianisme

Dalam bab sebelumnya, disimpulkan bahawa manusia bersifat omnivora, dan untuk fungsi normal tubuh, seseorang perlu mengambil bahan makanan tersebut, untuk pemisahan dan pencernaan yang dirancangnya. Tetapi untuk menyokong arahan vegetarian (dan bahkan arus yang melampau seperti veganisme dan diet makanan mentah), hujah yang sama (seseorang mungkin mengatakan mitos) disebutkan secara berterusan, yang kemungkinan besar ditujukan untuk orang yang tidak benar-benar ingin memahami sesuatu, tetapi percaya dengan yakin. kata-kata dan contoh yang jelas, untuk tujuan apa sahaja yang disediakan.

Mari lihat 5 mitos utama (walaupun terdapat selusin dari mereka):

Mitos 1: Manusia bukan pemangsa dan memakan daging tidak wajar bagi lelaki. Kami membincangkan di atas bahawa manusia adalah omnivora. Kami mengulangi sekali lagi, jika badan kita tidak dapat memproses makanan daging, jangan ragu-ragu, ia akan dengan jelas dan cepat mengingatkan anda akan hal ini.

Mitos 2: Daging boleh membusuk di saluran gastrointestinal (saluran GI), meracuni seluruh tubuh manusia. Ini, secara sederhana, tidak sepenuhnya benar. Produk daging tentu saja dicerna lebih lama daripada buah-buahan dan sayur-sayuran yang sama, tetapi pada masa yang sama mereka hampir tidak mempunyai masa untuk membusuk di sana. Asid hidroklorik di dalam perut menghalang proses ini bermula. Sudah tentu, jika saluran pencernaan rosak, atau tidak berfungsi, ini boleh berlaku..

Sebabnya ialah berikut - contohnya, makan berlebihan, banyak daging goreng, tidak cukup serat di dalam badan, makanan yang terlalu monoton. Secara amnya, ketidakpatuhan dengan prinsip pemakanan sihat. Semuanya baik secara sederhana.

Mitos 3: Protein dari tumbuhan dapat menggantikan haiwan, dan terdapat lebih banyak mineral dan vitamin dalam makanan tumbuhan protein..

Bagi vegetarian, sumber protein utama berasal dari kekacang, lebih banyak daripada kacang soya. Mereka percaya bahawa protein soya paling sesuai dengan daging. Ia pasti sesuai, tetapi tidak sepenuhnya diganti. Jangan lupa bahawa soya tepu dengan estrogen, dan ia memberi kesan negatif terhadap kerja sistem hormon pada lelaki..

Terdapat juga kekurangan kekacang - organisma setiap orang berbeza (titik yang sangat penting!) Dan tidak semua orang siap memproses selongsong selulosa, yang menyebabkan pembentukan gas dan masalah dengan pembuangan sisa makanan. Penggunaan mereka dalam jumlah besar oleh kanak-kanak sangat negatif - sistem pencernaan yang tidak matang hanya akan bertindak balas dengan gangguan. Namun - jika semuanya sangat cantik, maka tubuh itu sendiri sudah lama menyerah bahan-bahan daging, dan hanya memerlukan kekacang!

Mitos 4: vegetarian kebanyakannya berumur panjang.

Tetapi ini pasti tidak masuk akal. Contohnya, ambil India yang sama - di mana, kemungkinan besar, penyebaran vegetarian bermula (terutama di Rusia), tetapi anda tidak boleh mengatakan bahawa mereka hidup lama. Menurut statistik, sekitar 62-64 tahun.

Tetapi penduduk negara-negara utara hidup lebih lama rata-rata, sekitar 75 tahun. Tetapi di sana buah-buahan dan sayur-sayuran tidak berbaring bebas di rak, seperti di negara-negara selatan, dan penduduk masih harus mengambil daging dalam jumlah yang lebih besar daripada di jalan tengah atau di selatan.

Contoh lain yang baik adalah negara-negara di wilayah Kaukasus. Di Georgia yang sama, Abkhazia, penduduk negara-negara ini sangat menyukai daging, terutama goreng. (Walaupun kita dapat banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. Terdapat banyak buah dan harganya murah :-)). Dan pada masa yang sama, terdapat juga banyak jangka panjang di negara-negara ini..

Mungkin semuanya sama untuk jangka hayat selain makanan, faktor lain memainkan peranan penting. Contohnya, bagaimana seseorang hidup, pandangan dunia, persekitaran tempat tinggal, kebersihan, dll..

Mitos 5: Lebih murah menjadi vegetarian. Sudah tentu, jika anda mempunyai kebun sayur yang besar, dan dengan bantuannya, anda dapat memenuhi keperluan anda untuk produk tanaman sepenuhnya, atau, misalnya, membelinya dengan harga murah dalam jumlah besar sepanjang tahun, maka mungkin lebih murah. Tetapi menurut saya ini tidak realistik. Untuk mengisi tubuh kita dengan unsur mikro yang diperlukan, yang kekurangannya, menyerahkan sepotong daging (bahkan unggas) atau ikan, perlu makan banyak makanan tumbuhan. Walaupun begitu, mereka tidak akan sepenuhnya menggantikan komponen haiwan yang diperlukan untuk fisiologi manusia. Dan berapa kos produk tanaman, terutama di luar musim dan ketersediaannya, ia sudah diketahui.

Manfaat dan kemudaratan vegetarian untuk lelaki, wanita dan kanak-kanak

Mari kita lihat betapa baiknya vegetarian, seperti sekarang. Sekiranya ia menjadi sangat popular, mungkin ada sebab untuk ini, dan kemungkinan besar sangat berat.

Oleh itu, apa faedah makanan jenis ini bagi kebanyakan orang, jika anda mengikuti diet sedemikian untuk waktu tertentu? (kanak-kanak di bawah 15 tahun tidak termasuk):

  • kesejahteraan meningkat, semangat muncul, nada umum meningkat, aktiviti dan daya tahan meningkat;
  • semua bahan yang tidak diperlukan dikeluarkan dari badan dengan lebih cepat, saluran pencernaan dan otak berfungsi dengan lebih baik;
  • berat badan secara beransur-ansur memudar, dan orang itu menjadi lebih langsing dan bergerak;
  • penampilan berubah, kulit menjadi semula jadi, licin dan anjal;
  • Makanan vegetarian menggunakan garam lebih sedikit daripada makanan yang merangkumi daging dan ikan. Ini mengurangkan kemungkinan penyakit vaskular dan jantung. Semua nampaknya baik, tetapi selalu ada sisi duit syiling yang lain.

Pertimbangkan faktor negatif yang boleh timbul ketika beralih ke diet vegetarian. Pada dasarnya, ini berlaku untuk bentuknya yang kaku, di mana produk susu, pelbagai keju dan telur tidak dimakan, atau keseimbangan pemakanan terganggu:

  • Nampaknya kelebihan yang jelas dari pemakanan sedemikian sehingga anda dapat hidup lebih lama ini dibantah oleh orang-orang yang memakan daging (hati panjang Kaukasus, orang-orang di utara...), dan hidup tidak kurang, atau bahkan lebih lama daripada rakan-rakan mereka yang hanya makan makanan tumbuhan. Ini bermaksud bahawa sesuatu yang lain diperlukan untuk kehidupan aktif yang panjang, selain makanan;
  • hanya daging yang mengandungi vitamin B12 dan unsur surih - zat besi. Mereka yang makan makanan tumbuhan terutamanya terdedah kepada anemia dan kekurangan zat besi, dan juga menderita akibat masalah ini - kecekapan rendah, kerja saluran gastrointestinal yang tidak stabil, keguguran rambut, kuku rapuh, ketidakteraturan haid pada wanita, dan lain-lain;
  • penyerapan protein disebabkan oleh lebihan serat tumbuhan dalam makanan, yang menyumbang kepada kekurangan protein dalam tubuh manusia. Ini menyumbang kepada kemunculan distrofi otot, penurunan imuniti, risiko dijangkiti tuberkulosis dan masalah lain;
  • produk sayur-sayuran kekurangan kalsium, vitamin D, yodium. Ini boleh menyebabkan masalah pada tulang badan, gigi, dan kelenjar tiroid, yang akan memberi kesan yang sangat negatif terhadap kesejahteraan, terutama selepas lima puluh;
  • diet vegetarian berbahaya bagi ibu hamil, dari mana mustahil untuk mendapatkan protein yang mencukupi. Sayuran dan buah-buahan segar tidak boleh menjadi asas pemakanan bagi ibu yang menyusu. Lebih-lebih lagi, banyak produk, walaupun selepas rawatan panas, tidak boleh dimakan oleh wanita semasa menyusui;
  • bagi lelaki, jika anda hanya makan makanan tumbuhan, maka kadar testosteron tidak akan meningkat. Pengeluaran hormon seks dilakukan dengan penyertaan kolesterol, yang tidak terdapat pada hijau;
  • doktor dan saintis sangat menentang diet vegetarian untuk kanak-kanak di bawah umur 15 tahun. Sekiranya makanan daging tidak terdapat dalam diet anak, maka dia mungkin mengalami distrofi, pertumbuhan badan yang terganggu, anemia, dan kelewatan dalam perkembangan mental sangat mungkin;
  • kekurangan makanan khusus untuk vegetarian, di kebanyakan tempat makanan dalam perjalanan dan perjalanan - juga dapat dikaitkan dengan kekurangan diet seperti itu. Mereka harus sentiasa memikirkan apa, di mana dan kapan hendak makan. Terutama dalam perjalanan pelancong, mendaki gunung atau perjalanan lain, di mana anda tidak mungkin dapat dengan cepat menemui kafe atau kantin khusus, atau tidak ada pasar raya besar di dekatnya. Anda harus membawa atau membawa produk yang diperlukan bersama anda, menambahkan berat badan yang lebih banyak pada barang anda, yang, menurut anda, sangat menyusahkan. Itulah sebabnya alam telah memungkinkan seseorang untuk makan sedikit daripada semuanya :); mengekalkan gaya hidup seperti itu bukanlah kesenangan yang murah, terutama ketika tidak ada musim, dan tidak ada produk murah yang diperlukan. Tetapi untuk entah bagaimana mempelbagaikan menu, seorang vegetarian terpaksa membeli produk mahal dan mereka mesti mempunyai banyak bekalan..
  • Akibatnya, kita dapat membuat kesimpulan bahawa akan lebih selamat dan lebih logik untuk hanya mematuhi pemakanan yang betul, yang menyediakan semua elemen yang diperlukan untuk tubuh bekerja. Mari kita lihat ketika masih sangat tidak diingini dan bahkan berbahaya untuk beralih ke gaya hidup seperti itu (kecuali wanita di semasa mengandung dan kanak-kanak):
    • orang selepas operasi;
    • dengan anemia;
    • dengan masalah penglihatan yang serius;
    • dengan osteoporosis;
    • untuk masalah dengan saluran gastrousus.

    Sekiranya, dalam kes ini, anda menolak daging dan menjadi vegetarian, anda boleh menyebabkan kemudaratan yang tidak dapat diperbaiki pada tubuh dan menyebabkan komplikasi..

    Pada satu masa, saya juga melakukan eksperimen dengan badan saya, mengenai peralihan ke makanan tumbuhan. Saya melakukan beberapa puasa pembersihan selama 3-7 hari (dalam salah satu puasa tersebut tubuh mula mengambil sel yang sihat). Dia secara beransur-ansur meninggalkan produk daging berat (daging lembu, daging babi, domba), menggantikannya dengan ikan dan daging unggas makanan. Untuk sementara waktu, saya hanya makan makanan tumbuhan (memang ada masalah tertentu).

    Hasilnya, saya dapati diet yang boleh diterima untuk badan saya. Tetapi semua ini tidak berlaku pada waktu yang mengejutkan, tetapi secara beransur-ansur. Sebagai contoh, penggantian makanan daging berlaku dalam kira-kira enam bulan atau lebih sedikit. Sekarang saya sangat mengalu-alukan diet yang berasingan, lebih banyak makanan tumbuhan, sejauh protein haiwan, bukan dari produk daging. Kadang-kadang, apabila badan memerlukannya, saya makan makanan laut dan ayam. Saya juga menyedari bahawa jika kita tidak mengambil beberapa bahan, badan akan berhenti menghasilkan jus dan enzim yang diperlukan untuk kerosakan dan pencernaannya. Tetapi saya ingin ambil perhatian bahawa di sini banyak momen sangat individual. Seseorang akan memerlukan ikan atau unggas setiap hari, tetapi bagi seseorang seminggu sekali sudah cukup. Adalah perlu untuk memilih diet.

    Dan jika anda mula memakannya secara tiba-tiba dan banyak, anda akan berada dalam keadaan buruk dan loya. Namun, dengan diet yang seimbang, anda memerlukan makanan yang sangat sedikit untuk memenuhi badan. Beralih ke sistem kuasa yang berbeza sangat berbaloi. Diet kejutan (misalnya, untuk menurunkan berat badan) tidak mungkin sangat berguna untuk badan kita.

    Dan tentu saja, jangan lupakan aktiviti fizikal dan relaksasi. Anda tidak akan bertahan lama dalam satu hidangan, ia telah diuji lebih dari sekali :).

    Menonton video berguna mengenai vegetarian

    Dan sekarang saya mencadangkan untuk menonton video kecil tetapi sangat berguna mengenai topik ini, dengan pendapat pakar.

    Kesimpulannya

    Setelah mempertimbangkan manfaat dan keburukan vegetarian, kita dapat menyimpulkan bahawa orang biasa yang berpeluang mengkonsumsi produk daging dan sayur-sayuran, tentu saja, memiliki jalan tengah yang baik. Sekiranya anda membuat berat sebelah dalam penggunaan produk daging, terutama goreng atau asap, tanpa menyeimbangkannya dengan makanan tumbuhan, maka seseorang akan menghadapi beberapa masalah kesihatan.

    Sekiranya anda beralih hanya kepada makanan tumbuhan, tanpa protein hewani (katakanlah, dalam bentuk produk tenusu, telur, atau daging pemakanan), maka anda boleh mendapat penyakit lain. Sudah tentu, setiap orang memutuskan untuk dirinya sendiri apa dan kapan hendak makan, tetapi ada baiknya melihat pengalaman orang lain dan kesimpulan pakar dalam bidang ini sebelum beralih ke diet vegetarian, dan pada masa yang sama berjumpa doktor.

    Faedah vegetarianisme

    Beberapa dekad yang lalu, vegetarian menjadi kerana alasan moral, etika atau agama. Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, semakin banyak penerbitan ilmiah yang membuktikan manfaat sebenar diet vegetarian, pendapat orang telah berubah. Ramai di antara mereka telah memutuskan untuk meninggalkan daging agar lebih sihat. Yang pertama menyedari bahaya lemak haiwan dan kolesterol di Barat, berkat propaganda ahli pemakanan Barat. Tetapi secara beransur-ansur aliran ini mencapai negara kita..

    Penyelidikan

    Vegetarian telah wujud selama beberapa milenium, terutama di negara-negara di mana agama-agama seperti Buddhisme dan Hinduisme diamalkan. Di samping itu, ia dipraktikkan oleh perwakilan dari beberapa sekolah falsafah, termasuk Pythagoras. Mereka juga memberi nama asli diet vegetarian "India", atau "Pythagorean".

    Istilah "vegetarian" diciptakan dengan penubuhan Persatuan Vegetarian Inggeris pada tahun 1842. Ia berasal dari kata "vegetus", yang bermaksud "ceria, bertenaga, utuh, segar, sihat" secara fizikal dan mental. Fesyen vegetarian pada masa itu mengilhami kebanyakan saintis untuk melakukan penyelidikan yang secara jelas menggambarkan bahaya daging kepada manusia. Yang paling terkenal hanya sebilangan kecil.

    Penyelidikan oleh Dr. T. Colin Campbell

    Dia adalah salah seorang penyelidik pertama yang mengkaji vegetarian. Ketika dia datang ke Filipina sebagai koordinator teknikal untuk meningkatkan pemakanan bayi, dia menarik perhatian terhadap tingginya kejadian barah hati pada anak-anak yang baik..

    Terdapat banyak kontroversi mengenai masalah ini, tetapi segera diketahui bahawa penyebabnya adalah aflatoksin, bahan yang dihasilkan oleh acuan yang hidup di kacang tanah. Ini adalah toksin yang memasuki badan anak bersama dengan kacang tanah..

    Jawapan untuk soalan "Mengapa anak-anak orang kaya mudah terkena barah hati?" Dr. Campbell telah menimbulkan ribut kemarahan di antara rakan-rakannya. Faktanya ialah dia menunjukkan kepada mereka penerbitan peneliti dari India. Dikatakan bahawa jika tikus eksperimen menjalani diet sekurang-kurangnya 20% protein, menambahkan aflatoksin ke makanan mereka, mereka semua akan menghidap barah. Sekiranya anda mengurangkan jumlah protein yang mereka makan hingga 5%, banyak haiwan ini akan tetap sihat. Secara sederhana, anak-anak orang kaya makan terlalu banyak daging, akibatnya mereka menderita.

    Rakan sekerja doktor yang meragui penemuan itu tidak membuatnya berubah fikiran. Dia kembali ke Amerika Syarikat dan menjalankan penyelidikannya, yang berlangsung sekitar 30 tahun. Selama ini, dia dapat mengetahui bahawa tahap protein yang tinggi dalam diet mempercepat pertumbuhan tumor peringkat awal. Lebih-lebih lagi, protein haiwan yang bertindak dengan cara yang serupa, sementara protein yang berasal dari tumbuhan (soya atau gandum) tidak mempengaruhi pertumbuhan tumor..

    Hipotesis bahawa lemak haiwan menyumbang kepada perkembangan barah sekali lagi diuji berkat kajian epidemiologi yang belum pernah terjadi sebelumnya..

    Kajian orang Cina

    Kira-kira 40 tahun yang lalu, Perdana Menteri China Zhou Enlai didiagnosis menghidap barah. Pada peringkat terakhir penyakit ini, dia memutuskan untuk melakukan kajian di seluruh negara untuk mengetahui berapa banyak orang Cina yang mati akibat penyakit ini setiap tahun dan bagaimana hal ini dapat dicegah. Hasilnya, dia memperoleh semacam peta yang menggambarkan kadar kematian dari pelbagai bentuk onkologi di daerah yang berlainan untuk tahun 1973-75. Didapati bahawa bagi setiap 100 ribu orang terdapat 70 hingga 1212 pesakit barah. Lebih-lebih lagi, ini jelas mengesan hubungan antara kawasan tertentu dan bentuk barah tertentu. Ini memberi alasan untuk mengaitkan diet dan kejadian penyakit..

    Hipotesis ini diuji oleh Profesor Campbell pada tahun 1980-an. bersama dengan penyelidik Kanada, Perancis dan Inggeris. Pada masa itu, sudah terbukti bahawa diet Barat yang tinggi lemak dan daging dan rendah serat makanan menyumbang kepada perkembangan barah usus dan payudara..

    Berkat kerja pakar yang membuahkan hasil, adalah mungkin untuk membuktikan bahawa di kawasan di mana daging jarang dimakan, penyakit onkologi praktikal tidak didiagnosis. Walau bagaimanapun, seperti kardiovaskular, juga diabetes, demensia pikun dan batu ginjal.

    Pada gilirannya, di daerah-daerah di mana penduduknya menghormati daging dan produk daging, terdapat peningkatan kejadian barah dan penyakit kronik yang lain. Menariknya, mereka semua secara konvensional disebut "penyakit berlebihan" dan merupakan hasil diet yang tidak betul.

    Vegetarianisme dan umur panjang

    Cara hidup beberapa suku vegetarian telah dipelajari pada berbagai masa. Akibatnya, ada kemungkinan untuk menjumpai sejumlah besar centenarian, yang usianya 110 tahun atau lebih. Lebih-lebih lagi, bagi orang-orang ini, dia dianggap benar-benar normal, dan mereka sendiri ternyata jauh lebih kuat dan lebih tahan daripada rakan-rakan mereka. Pada usia 100 tahun, mereka menunjukkan aktiviti mental dan fizikal. Peratusan barah atau penyakit kardiovaskular mereka sangat rendah. Mereka secara praktikal tidak menyakitkan.

    Mengenai vegetarianisme yang ketat dan tidak ketat

    Terdapat beberapa jenis vegetarian, sementara itu, doktor membezakan 2 jenis utama dengan syarat:

    • Ketat. Ini menyediakan penolakan bukan hanya daging, tetapi juga ikan, telur, tenusu dan produk haiwan lain. Adalah berguna untuk mematuhinya hanya dalam waktu yang singkat (kira-kira 2-3 minggu). Ini akan membersihkan badan anda daripada toksin, meningkatkan metabolisme, menurunkan berat badan dan menguatkan badan secara keseluruhan. Pematuhan jangka panjang terhadap diet seperti itu tidak praktikal di negara kita, di mana terdapat iklim yang keras, ekologi yang buruk dan, akhirnya, kekurangan pelbagai jenis makanan tumbuhan di beberapa wilayah..
    • Lax, yang memperuntukkan penolakan hanya daging. Ia berguna untuk orang-orang dari semua peringkat umur, termasuk kanak-kanak dan orang tua, dan wanita yang menyusu dan hamil. Ia juga menjadikan seseorang lebih sihat dan lebih tahan..

    Apakah bahaya daging

    Baru-baru ini, sejumlah besar orang telah muncul yang mulai mengikuti diet vegetarian, setelah membiasakan diri dengan pendapat para saintis dan doktor..

    Dan mereka mengatakan bahawa setelah muncul dalam makanan kita, daging tidak menambah kesihatan atau umur panjang kita. Sebaliknya, ini mendorong peningkatan perkembangan "penyakit peradaban" yang disebabkan oleh penggunaan lemak daging dan protein.

    1. 1 Selain kolesterol, daging mengandung amina biogenik toksik, yang mempunyai kesan negatif pada saluran darah dan jantung dan meningkatkan tekanan darah. Ia juga mengandungi asid purik, yang menyumbang kepada perkembangan gout. Secara jujur, ia terdapat dalam kekacang dan susu, tetapi dalam jumlah yang berbeza (30-40 kali kurang).
    2. 2 Bahan ekstraktif dengan tindakan seperti kafein juga diasingkan di dalamnya. Sebagai jenis doping, mereka membangkitkan sistem saraf. Oleh itu perasaan kepuasan dan euforia setelah memakan daging. Tetapi keseluruhan kengerian keadaannya adalah bahawa doping seperti itu menguras tubuh, yang sudah menghabiskan banyak tenaga untuk mencerna makanan seperti itu.
    3. 3 Dan, akhirnya, perkara terburuk yang ditulis oleh pakar pemakanan, yang menegaskan perlunya beralih ke diet vegetarian, adalah bahan berbahaya yang masuk ke dalam tubuh haiwan semasa penyembelihan mereka. Mereka mengalami tekanan dan ketakutan, mengakibatkan perubahan biokimia yang meracuni daging mereka dengan racun. Sebilangan besar hormon, termasuk adrenalin, dilepaskan ke aliran darah, yang termasuk dalam metabolisme dan menyebabkan kemunculan keagresifan dan hipertensi pada seseorang yang memakannya. Doktor dan saintis terkenal V. Kaminsky menulis bahawa makanan daging yang terbuat dari tisu mati mengandungi sejumlah besar racun dan sebatian protein lain yang mencemarkan badan kita.

    Terdapat pendapat bahawa seseorang itu adalah herbivor, pada hakikatnya. Ini berdasarkan banyak kajian yang menunjukkan bahawa dietnya harus mengandungi produk yang secara genetik jauh dari dirinya. Dan berdasarkan fakta bahawa manusia dan mamalia secara genetik 90% serupa, tidak dianjurkan untuk mengkonsumsi protein dan lemak haiwan. Susu dan telur adalah perkara lain. Haiwan memberikannya tanpa membahayakan diri mereka sendiri. Anda juga boleh makan ikan.

    Adakah mungkin untuk menggantikan daging?

    Daging adalah protein, dan protein adalah penyusun utama badan kita. Sementara itu, protein terdiri daripada asid amino. Lebih-lebih lagi, memasuki tubuh dengan makanan, ia dibahagikan kepada asid amino, dari mana protein yang diperlukan disintesis.

    Sintesis memerlukan 20 asid amino, 12 daripadanya dapat diasingkan dari karbon, fosforus, oksigen, nitrogen dan bahan lain. Dan 8 lagi dianggap "tidak tergantikan", kerana mereka tidak dapat diperoleh dengan cara lain, kecuali dengan makanan.

    Terdapat semua 20 asid amino dalam produk haiwan. Pada gilirannya, dalam produk tumbuhan, semua asid amino sangat jarang sekali, dan jika ada, maka dalam jumlah yang lebih kecil daripada pada daging. Tetapi pada masa yang sama mereka diserap jauh lebih baik daripada protein haiwan dan, oleh itu, memberi lebih banyak faedah kepada tubuh..

    Semua asid amino ini terdapat dalam kekacang: lentil, kacang polong, kacang soya, kacang, susu, dan makanan laut. Yang terakhir, antara lain, terdapat unsur surih 40 - 70 kali lebih banyak daripada daging.

    Manfaat kesihatan vegetarian

    Kajian oleh saintis Amerika dan Britain menunjukkan bahawa vegetarian hidup 8-14 tahun lebih lama daripada mereka yang memakan daging.

    Makanan berasaskan tumbuhan memberi manfaat kepada usus melalui adanya serat makanan, atau serat, dalam komposisi mereka. Keunikannya terletak pada pengawalan usus. Ia membantu mencegah sembelit dan mempunyai sifat mengikat bahan berbahaya dan mengeluarkannya dari badan. Dan usus yang bersih bermaksud kekebalan yang baik, kulit yang bersih dan kesihatan yang sangat baik.!

    Makanan tumbuhan, jika perlu, juga mempunyai kesan terapeutik kerana adanya sebatian semula jadi khas yang tidak terdapat dalam tisu haiwan. Ia menurunkan kolesterol, mencegah perkembangan penyakit kardiovaskular, meningkatkan imuniti dan melambatkan perkembangan tumor.

    Pada wanita yang mengikuti diet vegetarian, jumlah haid menurun, dan pada wanita yang lebih tua berhenti sama sekali. Mengaitkan keadaan ini dengan menopaus awal, mereka masih berjaya hamil pada akhirnya, yang sangat mengejutkan..

    Dan di sini semuanya jelas: makanan tumbuhan membersihkan tubuh wanita dengan berkesan, jadi tidak perlu mengeluarkan rembesan yang banyak. Pada wanita yang memakan daging, produk sistem limfa dikeluarkan secara kerap di luar. Pertama melalui usus besar, dan setelah itu tersumbat dengan terak akibat kekurangan zat makanan, melalui selaput lendir alat kelamin (dalam bentuk haid) dan melalui kulit (dalam bentuk pelbagai ruam). Dalam kes lanjut - melalui bronkus dan paru-paru.

    Amenorea, atau ketiadaan haid pada wanita yang sihat dianggap sebagai penyakit dan paling sering diperhatikan dalam kes kelaparan protein atau penolakan makanan protein sepenuhnya.

    Diet vegetarian memberikan banyak manfaat kepada tubuh kita, kerana penyelidikan baru terus membuktikan. Tetapi hanya apabila ia pelbagai dan seimbang. Jika tidak, bukannya kesihatan dan umur panjang, seseorang berisiko mendapat penyakit lain dan menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki pada dirinya sendiri..

    Berhati-hati dengan diet anda. Rancang dengan teliti! Dan sihat!