Apakah Perbezaan Antara Bacon dan Ham?

Mari kita lihat bagaimana kedua-dua produk ini berbeza, jika dalam kedua-dua kes itu disediakan dari daging babi.

Bacon adalah sayap babi. Bacon boleh merokok dan tidak merokok. Ham - kaki babi masin dan salai, bahu belakang atau depan.

Potongan daging yang ditawarkan di kedai, seperti bacon Denmark, dilapisi dari tulang salai. Di Amerika Syarikat dan Inggeris, daging asap adalah hidangan sampingan yang popular dan disajikan dengan telur goreng, sandwic, salad dengan tomato.

Kami menawarkan resipi salad kentang Jerman yang indah - salah satu hiasan masakan kebangsaan Jerman.

Bagaimana bacon berbeza dengan ham dan bacon?

Atau bacon, ham dan lemak babi hampir sama?

Sesuatu yang berbeza.

Bacon adalah lemak babi dengan lapisan daging, sangat popular di Eropah dan Amerika Syarikat.

Ham, sebaliknya, adalah daging dengan sedikit lemak..

Dan lemak babi hanya gemuk, walaupun ia berlaku. dan lemak babi dengan lapisan, tetapi ini lebih dekat dengan daging.

Daging babi baik dalam semua variasi!

Semua orang tahu bacon sebagai produk. Ia boleh dimakan secara bebas dengan roti, dan pelbagai hidangan panas dan makanan ringan boleh disediakan daripadanya..

Bacon disediakan dari sebelah babi yang disembelih. Bacon salai lebih biasa di kedai. Anda boleh beli dengan masin sahaja.

Ham adalah kaki babi asin dan salai, untuk ini menggunakan pisau bahu, belakang atau depan.

Lard adalah lemak babi, kadang-kadang boleh dengan lapisan. Lard boleh diasinkan dan dihisap. Dan juga dijual mentah.

Ketiga-tiga produk ini banyak digunakan dalam masakan. Kami menggoreng telur dengan mereka, membakar kentang, memasak daging dalam daging dan sayur-sayuran.

Prosciutto, jamon, bacon: apa yang perlu anda ketahui mengenai pembuka selera daging terbaik

Kaki babi masin dan salai, dipotong menjadi kepingan nipis, disebut ham. Tetapi para penikmat sejati tahu bahawa memikirkan setiap daging babi asin sebagai ham adalah kejahatan gastronomi yang mengerikan. Itulah sebabnya mengapa perlu diketahui apa jenis prosciutto, jamon, speck, bacon dan makanan ringan babi lain yang disukai di seluruh dunia. Sebenarnya, perbezaannya terletak pada bagaimana daging babi ini diasinkan, dihisap, dibakar, disimpan dan dimakan. Dan mencubanya sekali bernilai setiap jenisnya.

- Prosciutto -

Ham jenis Itali paling sering disebut prosciutto. Varieti yang paling popular ialah Prosciutto di Parma, atau Parma ham. Ia biasanya tidak digabungkan dengan makanan ringan lain dan dimakan rapi dalam kepingan nipis kertas. Babi berusia 1-2 tahun digunakan untuk membuat prosciutto. Makin lama haiwan itu, prosciutto akan semakin gelap dan harum, oleh itu, bukan pemuda yang dihargai di sini, tetapi "pengalaman". Ia berbeza dengan jenis ham prosciutto yang lain kerana ia kurang menggunakan garam dan lebih banyak gula..

- Jamon -

Penjelmaan ham Sepanyol yang terbaik dan paling popular adalah Iberico jamon. Secara umum, jamon mirip dengan prosciutto Itali, tetapi ia menggunakan jenis babi khas, yang disebut babi hitam. Daging jamon ini berwarna gelap dan mempunyai rasa yang lebih kompleks kerana diet khas babi hitam. Ciri khas Iberico adalah kuku hitam. Secara amnya, orang Sepanyol adalah yang paling menghormati penyediaan ham mereka. Mereka dengan hati-hati memantau bagaimana babi makan, dalam keadaan apa mereka hidup, dan juga proses selanjutnya perubahan mereka menjadi jamon.

- Bacon -

Ramai orang juga menganggap bacon sebagai sejenis ham, tetapi ini tidak sepenuhnya benar. Ham dibuat dari ham babi, sementara daging babi dibuat dari perut babi. Ia selalu mempunyai lebih banyak lemak di dalamnya. Daging asap juga dihisap dengan cara yang berbeza, dibiarkan selama beberapa hari di dalam ruangan yang penuh dengan asap, dan kemudian matang, memperoleh rasa yang kuat. Bacon selalunya tidak dimakan dalam bentuknya yang tulen, tetapi ditambah sebagai perasa tambahan untuk pelbagai hidangan.

- Shpek -

Spek adalah ham seperti prosciutto, tetapi dengan rasa yang lebih kaya dan rasa berasap yang lebih kuat. Sebenarnya, ini adalah daging yang diawet kering, untuk penyediaannya mereka mengambil ham dengan lapisan daging nipis. Rempah utama dalam resipi adalah juniper, bawang putih dan lada hitam. Hasilnya adalah sekeping daging yang berwarna gelap di bahagian luar dan merah tua pada potongannya. Bintik boleh dimakan dengan kemas atau ditambah ke panggang atau hidangan kompleks lain untuk rasa.

- Ham Country -

Ham country paling baik dimakan dengan madu. Ini adalah bagaimana dia akan mendedahkan semua sifat seleranya. Daging masin, salai dan kering dengan warna merah pekat disediakan untuk memanggang. Ham ini biasanya dipotong menjadi kepingan tebal, seperti sosej. Fakta ini membezakannya dengan pilihan yang lebih canggih seperti prosciutto dan jamon..

- Bandar Ham -

Dan ham Kota adalah jenis daging yang betul-betul dibungkus sosej atau ayam Bavaria. Rasanya agak manis dan tidak selalu merokok. Itulah sebabnya lebih baik anda membakarnya sebelum digunakan..

Bacon

Bacon adalah produk daging asin atau salai yang diperoleh hasil penggemukan dan pemeliharaan babi tertentu (pembiakan babi bacon). Ia mewakili sisi babi muda tanpa anggota bawah, tulang belakang, tulang pelvis dan sternum (sayap). Bacon salai diperbuat daripada daging asin. Ia dicirikan oleh daging tanpa lemak, berair, meresap dengan lapisan daging yang rata. Sekiranya anda suka daging dengan rasa manis, gunakan salai Kanada, dan jika daging dengan rasa yang kuat, pilih varieti Eropah, misalnya, pancetta Itali.

Sekiranya anda ingin membuat kaldu yang enak, ambil perapan daging dan tumis dengan banyak sayur-sayuran, kemudian gunakan kuahnya untuk sup sayur-sayuran akar yang lazat.

Memotong daging menjadi lebih kecil dilakukan dengan gunting dapur dan bukannya pisau..

Kalori Bacon

Bacon adalah makanan berlemak dan tinggi kalori yang mengandungi 500 kcal per 100 g. Pengambilan bacon yang kerap boleh menyebabkan kegemukan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
tiga puluh441.47.512.4500

Kebaikan daging

Bacon sering digunakan untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan: sup, makanan ringan, salad, sandwic, telur orak, hidangan utama, dll..

Bacon sering dijumpai di meja percutian dan sedap dan berkhasiat. Seronok dapat makannya :)

Tetapi fikirkan apa rawatan kimia dan haba yang dilaluinya dan berapa banyak yang menyerap bahan pengawet dan pewarna. Vedt sering berbaring di kaunter selama berbulan-bulan - tanpa mengubah warna dan bau.

Sifat berbahaya dari bacon

Tidak digalakkan memberi anak-anak bacon, ham dan daging asap lain untuk mengelakkan risiko terkena barah pada masa dewasa.

Yayasan Penyelidikan Kanser Dunia mengatakan bahawa ibu bapa harus bertindak dengan anak-anak mereka untuk mengurangkan atau menghentikan anak-anak mereka daripada makan daging asap, asin dan kalengan. Masalahnya ialah penggunaan jangka panjang makanan seperti itu meningkatkan risiko barah usus, jelas para saintis..

Pegawai dari Food Standards Agency di UK mengatakan daging salai boleh dimakan untuk sarapan pagi, tetapi dalam jumlah kecil dan tidak kerap. Hanya dalam beberapa tahun kebelakangan ini para penyelidik menemui kaitan antara pengambilan daging asap dan barah usus pada orang dewasa. Menurut para saintis, banyak kes penyakit ini dapat dielakkan jika penggunaan produk tersebut sejak kecil dibatasi hingga 70 gram. seminggu, laporan BBC

Adakah anda suka bacon rangup dan berair? Adakah anda tahu rahsia penyediaannya? Tidak? Kemudian tonton video ini!

Ham dan Canadian Bacon 2020

Ham berbanding daging Kanada

Ham dan bacon Kanada serupa rasa, tekstur, dan penampilannya. Walau bagaimanapun, daging ham dan daging Kanada mempunyai banyak perbezaan antara keduanya..

Bacon Kanada diperoleh dari pinggang, yang berjalan di sepanjang bahagian belakang babi, sementara ham diperoleh dari potongan utama, yang meliputi kaki, pantat dan batang. Ham memukul kiub, kepingan, dan bentuk keseluruhan. Sebaliknya, daging Kanada hanya dipotong.

Apabila ham mengandungi madu atau gula, bacon Kanada tidak mengandungi satupun dari mereka. Sekarang, melihat kandungan kalori, bacon Kanada lebih rendah kalori daripada ham. Lebih-lebih lagi, bacon Kanada lebih rendah karbohidrat dan kolesterol daripada ham. Bacon Kanada juga mempunyai lebih banyak protein daripada ham. Sementara itu, ham mengandungi lebih banyak sodium daripada bacon Kanada. Tidak seperti bacon Kanada, ham mengandungi lebih banyak vitamin C dan kalsium.

Semasa membandingkan kandungan lemak, hanya ada sedikit perbezaan antara daging dan ham Kanada. Bacon Kanada mengandungi lemak tepu sedikit lebih banyak daripada ham.

Ham biasanya dimakan pada waktu makan tengah hari atau makan malam, dan bacon Kanada dimakan ketika sarapan.

Lebih banyak membincangkan mengenai bacon Kanada, ia adalah daging masin dan sembuh, sama seperti daging tradisional di Amerika Syarikat, sementara dagingnya diawet dan diproses secara berbeza di Kanada dan UK. Bacon Kanada tidak disajikan dengan keras, tetapi hanya lembut dan berair. Sekiranya dibiarkan mengeras, daging bacon Kanada tidak akan terasa dan kering..

1. Bacon Kanada diperoleh dari tali pinggang yang berjalan di sepanjang bahagian belakang babi, sementara ham diperoleh dari potongan primer yang merangkumi kaki, pantat dan betis. 2. Ham biasanya dimakan pada waktu makan tengah hari atau makan malam, dan bacon Kanada dimakan ketika sarapan. 3. Bacon Kanada mengandungi sedikit lemak tepu daripada ham. 4. Ham jatuh ke dalam kiub, kepingan dan bentuk keseluruhan. Sebaliknya, daging Kanada hanya dipotong. 5. Bacon Kanada tidak disajikan dengan keras, tetapi hanya lembut dan berair. 6. Apabila ham mengandungi madu atau gula, bacon Kanada tidak mengandungi satupun dari mereka. 7. Bacon Kanada mengandungi lebih sedikit kalori daripada ham. 8. Bacon Kanada lebih rendah karbohidrat dan kolesterol daripada ham. Bacon Kanada juga mempunyai lebih banyak protein daripada ham. 9. Ham mengandungi lebih banyak natrium daripada bacon Kanada. Tidak seperti bacon Kanada, ham mengandungi lebih banyak vitamin C dan kalsium.

Bacon vs Ham - Perbezaan & Perbandingan

Akar lobak, sifat penyembuhannya Wawancara # 7

Isi kandungan:

  • jadual perbandingan
  • Kandungan: Bacon vs. Ham
  • gambaran keseluruhan
  • Jenis-Jenis
  • Kaedah makan

Bacon dan ham adalah potongan daging yang diambil dari babi (daging babi). Perbezaannya terletak pada bahagian babi mana yang dipotong dan bagaimana dagingnya dipelihara..

jadual perbandingan

Carta Perbandingan Bacon dan Ham
Baconham
  • penilaian semasa ialah 4.18 / 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • lima
(179 undi)
  • Peringkat semasa 3.39 / 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • lima
(131 penilaian)
Kaedah makanBoleh dimakan salai, rebus, goreng, goreng atau bakar.Sembuh atau dimasak segar.
Jenis-JenisJenis daging bergantung pada ketebalan dan dari mana bahagian daging babi berasal.Semua ham diambil dari paha atau punggung dan hanya berbeza semasa proses penyembuhan bergantung pada negara yang berbeza.
latihanSembuh dalam air garam atau kering yang dibalut tinggi garam, diasap, direbus, atau dikeringkan dengan udara sejuk.Boleh disediakan dan dihidangkan segar; kalengan basah atau kering, biasanya dengan madu atau gula
PeneranganBabi tersentak.Daging dari paha atau serpihan babi, dipotong dari paha babi atau babi hutan.

Kandungan: Bacon vs. Ham

  • 1 Gambaran Keseluruhan
  • 2 jenis
  • 3 cara makan
  • 4 Pautan

gambaran keseluruhan

Bacon adalah daging yang diambil dari belakang, pinggang atau perut babi. Bacon diawet kering di udara sejuk atau diasap atau diisi dengan banyak garam, atau disembuhkan basah ketika dicelupkan ke dalam air garam cair.

Ham adalah daging yang dipotong dari paha atau pantat babi. Ham boleh dimasak dan disajikan segar atau basah atau kering, biasanya dengan kurang garam dan lebih banyak gula.

Terdapat banyak jenis daging bergantung pada ketebalan dan bahagian babi mana yang dipotongnya. Daging belakang mempunyai lebih sedikit lemak dan lebih banyak daging, dan diambil dari pinggang babi dan kemudian disembuhkan. Bacon bergaris terbuat dari payudara babi - "jalur" bermaksud lemak yang melewati setiap potongan atau kepingan. Di Itali, kiub daging kering mentah dengan lapisan lemak disebut pancetta. Bacon kotej adalah bahu babi yang dihiris nipis menjadi bentuk bujur berdaging. Bacon goreng - pipi babi salai dan sembuh. Gammon, biasanya dimakan di Great Britain dan Ireland, berasal dari kaki belakang babi dan secara tradisional "disembuhkan dari Wiltshire" (ubat tradisional menggunakan acar yang berasal dari Wiltshire, England).

Jenis ham berbeza antara negara. Di Itali, ham kering atau rebus disebut Proscuitto; di Perancis, ham berlubang, kering dalam keadaan basah, disebut Jambon de Paris; Parma ham dari Itali menggunakan sedikit garam dan mengandungi gula dan garam bawang putih untuk menyembuhkannya, ditutup dengan lemak babi untuk menangguhkan pengeringan; di Sepanyol, ham Serrano berasal dari babi putih; ham dalam tin, biasa di Amerika Syarikat, adalah kepingan kecil daging yang dijual dalam balang jeli.

Kaedah makan

Bacon boleh digoreng, dipanggang, direbus, diasap, atau dibakar. Ini dapat dipotong menjadi kepingan daging asap dan digunakan sebagai pengisian untuk banyak hidangan, termasuk pizza dan salad. Bacon juga melilit daging lain seperti dada ayam untuk menambahkan lemak dan rasa. Bacon lard atau lemak digunakan untuk daging coklat. Bacon paling sering dimakan dalam kepingan atau kepingan dalam sandwic atau untuk sarapan pagi dengan telur dan roti bakar.

Ham biasanya digunakan sebagai irisan salad dan sandwic. Pada majlis-majlis khas seperti Krismas, ham Krismas, yang merupakan keseluruhan ham, ditaburkan dengan cengkih, ditutup dengan lapisan gula maple dan dibakar sebelum dihiris.

Veralline.com

Bandingkan dan bincangkan

  • Cari
  • Bahasa Inggeris
  • Untuk masuk
  • Daftar sekarang
  • Untuk masuk
  • Menarik
  • Baru
  • Dilihat
  • /
  • Buat tinjauan pendapat

Bacon atau ham, yang mana lebih baik?

  • Bacon 26%

Bacon atau ham?

Bacon dan ham, dua produk daging yang diperbuat daripada daging babi. Walaupun ham boleh dibuat dari hampir semua daging, lebih banyak lagi di bawah ini:
Bacon
Bacon adalah produk daging asin yang diperoleh hasil dari pemakanan dan pemeliharaan babi tertentu. Ini adalah sisi babi muda tanpa anggota bawah, tulang belakang, tulang pelvis dan sternum (sayap). Bacon salai diperbuat daripada daging asin. Secara visual, ia dapat dikenali dengan penampilannya, sebagai peraturan, daging dicirikan oleh daging berair tanpa lemak, ditembusi dengan lapisan daging yang rata.


Ham
Ham adalah kaki babi masin dan salai, belakang atau, lebih jarang, bahu depan; bahagian lain juga dihisap, misalnya tulang rusuk; terdapat juga ham yang diperbuat daripada rusa, ayam belanda, dll..
Mereka tahu cara memasak ham yang sudah ada di Rom kuno. Di rumah, ham disiapkan menggunakan alat yang disebut pembuat ham. Ia adalah silinder logam berongga dengan alat penghancur daging cincang dengan pegas.
Terdapat juga definisi rasmi, menurut GOST R 52427-2005 "Ham adalah produk yang terbuat dari kepingan daging tanpa tulang, diasinkan menggunakan urut, masak dan memasak untuk mewujudkan struktur monolitik dan konsistensi elastik dalam produk siap".

Perbezaan antara daging asap dan ham:

  • Bacon adalah bock, ham biasanya ham.
  • Dagingnya lebih gemuk, dengan lapisan lemak babi.
  • Ham boleh dimasak di bahagian bawah daging apa pun, tetapi daging asap selalu daging babi.

Bacon: khasiat yang bermanfaat dan membahayakan tubuh. Apa yang lebih?

Lemak subkutan babi dianggap sebagai produk yang berguna: ia tidak memerlukan rawatan haba, lemak masin mengekalkan khasiatnya yang lama untuk masa yang lama..

Pencinta Lard memanggil produk bacon, mengikut tradisi Anglo-Saxon. Sebenarnya, lemak babi dengan lapisan daging dan daging adalah produk yang berbeza. Kami akan membincangkan kelebihan produk berkualiti tinggi yang "nyata".

Apa itu "benar" daging asap

Bacon - penggantian sekeping daging dan lemak babi - diperoleh dari babi besar Inggeris dan Denmark dengan punggung yang panjang. Ternakan dipelihara untuk penggemukan selama lebih dari enam bulan. Haiwan tersebut diberi makan mengikut teknologi "penggantian": ransum protein-butir: susu skim dan campuran bijirin, tepung. Petani mengawasi berat ternakan, mencegah kegemukan dan kurus. Lapisan lemak dalam daging berkualiti tinggi ditentukan oleh bingkai: 3 hingga 10 sentimeter.

Mengasin daging yang dihasilkan memerlukan seni. Teknologi ini menyediakan pengisian sekeping seragam dengan larutan garam bersih mengikut formula Bome. Pengilang menggunakan kaedah pengeringan kering dan pengasinan basah dalam air garam. Nilai produk siap bergantung pada kualiti pengasinan, kaedah merokok makanan istimewa.

Tanda-tanda bacon yang berkualiti

Pengguna mendapat makanan istimewa dari tiga jenis berdasarkan penampilan, rasa, bau..

  1. Bacon berkualiti - merah-merah jambu tanpa bintik gelap.
  2. Serat lemak dan daging - padat, tidak luas.
  3. Tidak ada bau yang luar biasa, termasuk bau garam.
  4. Rasa - sedikit masin, halus, tanpa "aftertaste".

Pelabelan produk premium yang diterima umum adalah berjenama penuh. Gred kedua disebut "separuh berjenama". Gred ketiga ditetapkan sebagai "pemotongan jenama atau pemotongan" - "pemotongan tanpa tanda". Varieti ini masuk ke dalam potongan, yang kami beli dari rangkaian perdagangan. Dua jenis pertama dibekalkan kepada pengguna dalam bentuk kepingan, "dimeteraikan" dalam filem pelekat. Produk kelas atas dijual dengan harga "menggigit", dibungkus di gingham, tersedia untuk gourmets.

Ini menarik: Tumbuhan pembungkus daging Rusia "memberikan" brisket salai mentah untuk daging asap. Bacon "sebenar" disediakan dari bahagian belakang haiwan yang bersih. Anda boleh mendapatkan "daging ayam belanda" di kedai - potongan dari paha burung pemakanan tidak termasuk makanan tradisional lemak babi dengan lapisan berkadar.

Penerangan Produk

Pengguna membeli daging asin atau salai - tenderloin dari bahagian belakang babi yang diberi makan menggunakan teknologi khas. Potongan pada potongan itu kelihatan seperti penggantian potongan daging dan daging seragam hingga selebar 1.5 sentimeter. Beginilah rupa daging tradisional, yang dipanggil Inggeris. Produk "nasional" lain dikenali:

  1. Bacon Kanada dibuat dari pinggang bangkai. Merupakan ham tanpa lemak, mahal. Dijual di Rusia hanya di kedai premium.
  2. Pancetta bacon Itali - perut babi berlemak dengan ramuan dan rempah.
  3. Bacon Denmark - terdapat lebih banyak lapisan daging daripada lemak. Dieksport ke Rusia, Eropah. Mendapat kemasyhuran di seluruh dunia, seperti Kopenhagen, diiktiraf sebagai ibu kota gastronomi dunia.
  4. Bacon daging Ireland - lemak babi mendominasi lapisan. Ia jarang berlaku di negara kita.
  5. "Bacon ala Rusia" - masin, salai, brisket kering dan daging asap dengan daging. Ia dijual di mana-mana dengan harga yang boleh diterima oleh kebanyakan pengguna, dalam kepingan dan kepingan.

Sifat dan komposisi berguna

Apa pun "etnik" dagingnya, asasnya adalah lemak babi subkutan. Telah terbukti bahawa bahan aktif yang berguna secara biologi dipelihara dalam lemak babi. Yang terdiri daripada:

  • vitamin A, D, E, B - bertanggungjawab untuk kerja otot jantung, keanjalan kulit, ketajaman penglihatan;
  • protein - bahan binaan korset otot, penting untuk tokoh sukan;
  • asid amino tak jenuh mengatur fungsi hati, otak, buah pinggang;

Nilai utama lemak: vitamin F - asid tak jenuh arakidonik. Ia terdapat dalam kacang tanah dan minyak zaitun, tetapi lemak mengandungi 10 kali lebih banyak asid amino tak jenuh. Ia bergabung dengan kolesterol, yang diterjemahkan ke dalam kategori "baik": mencegah pembentukan plak kolesterik di dinding saluran darah. Bacon menghalang perkembangan aterosklerosis. Titik lebur daging dekat dengan suhu tubuh manusia, parameter ini berdasarkan kegunaan produk, berbeza dengan minyak sawit, yang tidak mencair dan "mengendap" di dinding esofagus dan perut. Bacon memberi manfaat kepada orang yang lemah, atlet yang ingin menambah berat badan dengan cepat, dan wanita hamil.

Nilai pemakanan

Kandungan kalori 100 gram makanan istimewa dianggarkan bergantung kepada kandungan lemak: 300 - 500 kcal.

  1. Lemak adalah 35-45 gram dan "memberi" hingga 400 kcal. Ini mewakili sepersepuluh dari pengambilan lemak tepu dan tak jenuh harian..
  2. Protein: 20 hingga 25 gram. Nilai Harian Suku Akhir untuk atlet yang berotot tinggi. Separuh daripada pengambilan gimnastik rapuh setiap hari.
  3. Kolesterol - 60 - 70 mg: 20 peratus DV.
  4. Karbohidrat 1-2 gram: 8 kcal.
  5. Natrium 10 14 gram: separuh daripada keperluan harian.

Bilangan nutrien:

  • selenium - 35%;
  • fosforus - 25%;
  • zink - 9.3%;
  • magnesium - 4.5%;
  • besi - 3.8%;
  • vitamin B 1 - 50%;
  • B 3 - 30%;
  • B 6 - 20%.

Dalam pemakanan sukan

Mengetahui komposisi makanan istimewa, kandungan kalori, atlet memasukkan produk dalam diet hari-hari "sukar": senaman intensif, pertandingan, maraton. Sebilangan kecil daging dimakan beberapa kali pada hari-hari seperti itu. Hidangan yang enak dibuat dari dada ayam tanpa lemak yang dibungkus dengan potongan daging. Makanan berguna ketika badan perlu "membuang" protein. Pada hari-hari lain, daging dimakan dengan rempah, sayur-sayuran yang mengandungi serat kasar. Makanan ini meringankan beban di hati, meningkatkan sifat bermanfaat bacon. 100 gram daging asin ringan dengan salad sayuran berperisa dengan minyak sayuran akan memenuhi keperluan lemak dan protein semasa latihan selama 2 jam.

Hidangan berasaskan bacon menguatkan daya hidup, menguatkan kerangka, mengimbangkan hormon. Selenium, magnesium, zink dalam komposisi produk menstabilkan potensi.

Keburukan makanan istimewa

Bacon adalah produk masin dan salai. Dari sinilah bahaya untuk pengambilan berlebihan. Natrium mengekalkan air di dalam badan, mengganggu keseimbangan air-garam. Untuk penyakit buah pinggang, hadkan makanan hingga makanan istimewa: 100 gram dua kali seminggu. Pesakit hipertensi harus mematuhi rejimen yang sama. Dalam kuantiti yang banyak, ia menyebabkan gangguan pada saluran gastrousus, bahkan pada orang yang sihat.

Makan produk salai dalam kuantiti yang lebih kecil - merokok menyebabkan risiko barah usus. Belajar mengikut warna untuk mengenal pasti habuk papan merokok semula jadi dari penggunaan "asap cair". Dalam kes pertama, warna bacon berwarna coklat muda. Dicipta secara buatan - warna serat yang terang dan kaya.

Bacon yang dibuat dengan pelanggaran teknologi klasik berbahaya. Produk berperisa "E" pengeluar yang tidak bertanggungjawab - bahan tambahan, ammonium nitrat, perasa. Produk dengan pengisian sedemikian membahayakan tubuh, menyebabkan mabuk.

Para saintis memanggil ham dan daging karsinogenik

25 Mac - Glas.ru. Daging tertentu mengandungi nitrit, yang digunakan untuk mengawet makanan dan membunuh bakteria dan menjadikan makanan berwarna merah jambu.

Laporan baru-baru ini dari British Butcher Association mengatakan bahawa langkah-langkah tersebut tidak mempengaruhi bakteria botulisme. Para pakar menyatakan bahawa nitrit yang digunakan untuk memproses ham dan bacon menyebabkan beberapa jenis barah, tetapi tidak berpengaruh pada memerangi bakteria, tulis The Daily Mail.

Para saintis mengatakan bahan kimia yang digunakan dalam ham dan daging boleh menyebabkan barah. Menurut pakar, banyak jenis daging yang terdapat di rak pasar raya mengandungi nitrit, yang semestinya membunuh patogen botulisme, tetapi tidak memenuhi tugas mereka..

Sebilangan pengeluar mengeluarkan produk menggunakan proses tradisional tanpa menggunakan bahan kimia. Tetapi ada kebimbangan bahawa syarikat makanan lain menggunakan nitrit untuk mengekalkan warna merah jambu daging untuk meningkatkan daya tariknya..

Kajian pada tahun 2015 yang ditaja oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia mendapati hubungan pertama antara nitrit dalam daging yang diproses dan beberapa barah..

Bacon

Bacon adalah salah satu makanan masakan yang paling popular yang diperbuat daripada daging babi domestik masin. Berbeza dengan pulpa berair, meresap dengan lapisan lemak yang sekata. Ia dimakan, biasanya dimasak, digunakan dalam penyediaan pelbagai jenis hidangan, mulai dari makanan ringan hingga sup.

Jenis

Terdapat dua jenis daging - kering (kering) dan basah (basah). Mereka berbeza dalam teknologi pengasinan. Bacon kering dibuat dari daging yang disapu dengan garam dan rempah, sementara bacon basah dibuat dengan air garam. Di samping itu, ada daging asap, yang berbeza dari yang biasa dalam rasa dan aroma yang lebih kuat, serta tekstur yang lebih padat..

Pembuatan

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, daging asap dibuat dari daging babi masin. Sebagai peraturan, untuk tujuan ini, daging digunakan, diambil dari bahagian-bahagian bangkai binatang yang mengandung sejumlah besar lemak dan minimum otot kasar dan tisu penghubung. Sebagai peraturan, ini adalah bahagian skapular dan pinggul, serta peritoneum, termasuk brisket, hypochondrium dan flank.

Kandungan kalori

100 gram bacon mengandungi kira-kira 417 kcal.

Komposisi

Komposisi kimia bacon dicirikan oleh kandungan protein, lemak, asid lemak tepu, kolesterol, vitamin (B3, B9, B12, C, E) dan mineral (selenium, tembaga, zink, besi, fosforus, kalium, natrium, magnesium, kalsium) yang tinggi.

Bagaimana hendak masak

Tidak seperti kebanyakan daging deli, daging asap kebanyakan dimakan setelah dimasak. Sebagai peraturan, ini adalah menggoreng. Pada masa yang sama, mereka sering menggunakan bukan saja penggorengan biasa, tetapi juga panggangan. Tahap kesediaan bergantung pada pilihan anda sendiri. Bagaimanapun, perlu diingat bahawa rawatan haba yang berpanjangan menjadikan daging kering dan, oleh itu, lebih sukar. Dalam kebanyakan kes, hanya beberapa minit menggoreng di kedua-dua belah pihak cukup untuk makanan daging ini untuk memperoleh ciri-ciri organoleptiknya yang khas, terutamanya, rasa dan aroma yang kuat..

Inilah yang menentukan penggunaan bacon dalam memasak, di mana ia digunakan untuk menyiapkan pelbagai jenis hidangan. Selalunya ini adalah telur orak, sup, saus, rebusan, kaserol, beberapa jenis pizza, salad, dan juga semua jenis makanan ringan.

Cara memilih

Semasa memilih daging asap, anda harus fokus pada penampilan makanan daging ini. Kualiti gastronomi yang paling menarik adalah daging asap, yang dibezakan oleh dagingnya yang berwarna merah jambu dan lapisan lemaknya yang berkrim, hampir putih. Kehadiran tanda-tanda ini menunjukkan bahawa untuk pembuatan produk makanan ini digunakan daging binatang muda, yang mempunyai konsistensi yang lebih halus dan rasa yang menarik. Anda juga harus memilih daging dengan kulit yang paling nipis dan anjal. Faktor pilihan lain adalah bau, yang tidak boleh menunjukkan tanda-tanda apak atau busuk..

Penyimpanan

Simpan bacon di dalam peti sejuk, terpisah dari makanan lain. Masa penyimpanan bergantung pada beberapa faktor. Walau apa pun, anda mesti fokus pada tarikh yang tertera pada bungkusan. Semasa anda membukanya, bacon yang tidak digunakan hendaklah diletakkan di dalam bekas plastik atau beg plastik yang ditutup. Dalam bentuk ini, produk daging ini boleh disimpan selama 2-4 hari. Anda boleh memperpanjang jangka hayat dengan meletakkan dagingnya dalam kertas perkamen - sehingga 14 hari untuk daging asap dan hingga 7 hari untuk rakan sejawatnya. Jangka hayat terpanjang (sehingga 2 bulan) adalah ciri daging beku dalam pembungkusan vakum.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Komposisi kimia khusus bacon menjadikannya bermanfaat hanya jika dimakan secara sederhana. Pada masa yang sama, makanan daging ini mempunyai nilai pemakanan yang signifikan dan kandungan yang tinggi dari pelbagai jenis bahan aktif biologi yang mempunyai kesan positif pada tubuh manusia, yang menentukan kehadiran sejumlah sifat berguna di dalamnya. Khususnya, penggunaan bacon merangsang aktiviti hormon, proses metabolik dan pembentukan tisu tulang dan otot, menormalkan fungsi hati, mendorong penghapusan toksin dan radionuklid dari badan dengan lebih cepat, mempunyai kesan imunostimulasi, tonik, koleretik.

Sekatan penggunaan

Intoleransi individu, berat badan berlebihan, penyakit sistem kardiovaskular dan pencernaan, tahap kolesterol tinggi.