Varieti kembang kol

Kembang kol agak jarang berlaku di kawasan kebun domestik. Sebabnya adalah penjagaan yang agak sukar yang diperlukan oleh budaya. Sementara itu, sayur ini melebihi jenis kubis putih biasa bukan hanya dalam jumlah vitamin dan nutrien, tetapi juga dari segi penampilan. Kembang kol diwakili oleh sebilangan besar varietas, masing-masing berbeza dalam warna, struktur dan tekstur daun, dan juga menunjukkan ciri tumbuh sendiri, yang harus dipertimbangkan ketika membeli benih untuk menyemai.

Penerangan tentang kembang kol

Kembang kol mempunyai sejarah yang agak kaya. Syria dianggap sebagai tempat kelahiran budaya. Di negara ini, terdapat sebutan sayur-sayuran bertulis pertama dari abad ke-11. Di negeri-negeri Eropah, di mana ia dibawa oleh orang-orang Arab, budaya mula muncul satu abad kemudian..

Seiring waktu, berdasarkan varietas yang diimport dari Syria, jenis kembang kol baru dikembangkan, disesuaikan dengan iklim Eropah. Hari ini jumlah mereka terus bertambah.

Secara luaran, semak kembang kol adalah batang menegak, panjangnya bervariasi dari 15 hingga 70 cm. Daun besar memanjang dari batang pada sudut tepat, tangkai daun yang pada beberapa varietas mencapai panjang 40 cm.

Tetapi daun itu sendiri tidak dimakan. Mereka memakan formasi khas di bahagian atas batang, yang terbentuk pada awal masa berbunga tanaman dan merupakan peduncle yang kurang berkembang. Bahagian semak ini mempunyai salah satu warna berikut:

  • putih;
  • merah jambu;
  • Jingga;
  • krim;
  • Violet;
  • hijau.

Warna kubis yang bervariasi menyebabkan fakta bahawa ia sering ditanam bukan hanya sebagai produk makanan, tetapi juga sebagai hiasan tempat tidur bunga di halaman..

Mengikut jangka masa musim yang semakin meningkat, spesies salib ini tergolong dalam tahun tahunan. Sekiranya kepala tidak dikumpulkan, maka bunga kuning muncul daripadanya. Selanjutnya, setelah pendebungaan, mereka berubah menjadi buah yang dipenuhi biji.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Di mana sahaja negara kembang kol ditanam, ia dihargai di mana sahaja kerana sifat perubatannya yang tinggi. Bahkan doktor terkenal Avicenna bercakap dengan saksama mengenai manfaat sayur ini untuk tubuh, dengan menyatakan bahawa tumbuhan itu menguatkan daya tahan tubuh dan sistem lain..

Banyak khasiat sayur-sayuran ditentukan oleh komposisinya, termasuk:

  • rizab vitamin C yang besar, yang terdapat pada kembang kol hampir 3 kali ganda daripada kubis putih;
  • kepekatan riboflavin yang tinggi, yang mendorong pertumbuhan badan dan mengekalkan warna kulit, kuku, rambut;
  • asid folik, yang terlibat dalam hematopoiesis;
  • karotena, yang melambatkan proses penuaan;
  • peningkatan jumlah protein;
  • sejumlah unsur surih penting, yang paling banyak adalah fosfor, mangan dan zink.

Perlu juga diingat bahawa serat dalam kembang kol jauh lebih lembut dan lebih lembut daripada makanan tumbuhan lain. Ini bermakna ia lebih sesuai untuk mereka yang menjalani diet terapi. Potensi pemakanan produk yang tinggi juga ditunjukkan dalam kandungan kalori rendahnya. Setiap 100 g kubis mengambil kira-kira 30 kkal. Oleh itu, sayur sangat diperlukan bagi mereka yang berusaha menurunkan berat badan..

Hidangan kembang kol

Dalam kajian terbaru, terungkap bahawa kembang kol juga membawa manfaat tertentu dalam memerangi neoplasma ganas. Bahan-bahan yang terdapat dalam tisu tumbuhannya mengganggu pembahagian sel-sel pembentukan dan dengan itu melambatkan pertumbuhannya.

Aplikasi memasak

Produk ini banyak digunakan dalam masakan. Ini difasilitasi bukan hanya oleh khasiat sayur-sayuran yang bermanfaat, tetapi juga dengan teksturnya yang tinggi rasa, halus dan renyah..

Dari segi masakan, budaya ini cukup serba boleh. Tetapi sebelum menggunakannya dalam sebarang hidangan, ia disediakan dengan cara khas:

  1. Masukkan periuk air di atas api sederhana dan biarkan mendidih.
  2. Secara selari, semua perbungaan dipotong dari kepala kubis biasa, dan tunggul dibuang.
  3. Perbungaan dibasuh dengan sempurna dari kotoran di bawah air yang mengalir dan dicelupkan ke dalam air mendidih.
  4. Jus lemon ditambahkan di sana dan kubis direbus selama beberapa minit.

Rujukan. Selepas rawatan ini, tisu perbungaan menjadi lebih lembut. Kemudian produk tersebut boleh direbus, dipanggang, digoreng, direbus, ditambah ke pelbagai salad. Pada masa yang sama, rasa sayuran yang neutral membolehkan anda menggabungkannya dengan produk lain tanpa sekatan.

Pelbagai jenis kembang kol dengan foto

Banyak jenis lain telah dikembangkan dari varieti bunga kembang kol yang asli dalam jangka masa yang panjang. Mereka berbeza antara satu sama lain dengan keunikan penanaman, warna dan bentuk kepala kubis, waktu pematangan. Berdasarkan ciri terakhir, semua jenis kembang kol dibahagikan kepada:

  1. Awal.
  2. Pertengahan musim.
  3. Lewat.

Varieti awal

Spesies awal dibezakan dengan tempoh pematangan kepala terpendek. Di samping itu, enaknya sayur-sayuran tersebut jauh lebih tinggi daripada varietas masak pertengahan dan akhir. Kelemahan kategori ini adalah jangka hayat yang sangat pendek..

Beberapa jenis awal yang lebih popular termasuk:

  • Pemangku Raja.
  • Bola salji.
  • Jaminan.
  • Alpha.
  • Bola salji.
  • Movir 74.

Kubis Bupati dapat dipungut dari tempat tidur sudah 110 hari setelah anak benih dipetik. Dalam bentuk matang, garpu beratnya sekitar 500 g. Ia mempunyai warna putih dan tuberosity sederhana. Dari atas, kepala ditutup dengan daun elips berwarna hijau gelap.

Bupati pelbagai kubis

Bupati sesuai untuk penanaman anak benih dan bukan anak benih. Dalam keadaan yang baik, dari 0,9 hingga 3,9 kg kubis dituai dari setiap meter persegi.

Sebagai tambahan kepada rasa perbungaan yang baik, spesies ini mempunyai kelebihan lain. Tumbuhan ini tahan terhadap sejumlah penyakit yang biasa terjadi pada kubis. Di samping itu, ia dapat menahan musim kemarau dan kenaikan suhu secara mendadak tanpa akibat..

Kepelbagaian Snowball memerlukan masa pematangan yang lebih pendek untuk kepala. Kematangan teknikal mereka berlaku 90-95 hari selepas kemunculan tunas. Hasil tanaman bervariasi dalam kisaran 3.2–4.2 kg / sq. m.

Kepala kubis kubis berwarna putih, padat. Permukaan mereka halus, dan beratnya 0,5-2 kg. Dari atas, setiap garpu ditutup dengan daun kebiruan yang besar dan memanjang.

Pelbagai ini dibiakkan di Perancis. Ia menahan cuaca sejuk, dalam memasaknya digunakan segar dan diperam.

Setelah menanam benih, garpu terbentuk sepenuhnya dalam 80-100 hari. Setiap kepala dibulatkan dan berwarna putih. Daun tanaman tumbuh dengan baik dan menutup kepala hampir sepenuhnya. Berat purata kubis berbeza antara 0,6-0,9 kg.

Kelebihan pelbagai merangkumi perkara berikut:

  • rasa sedap;
  • ketumpatan tinggi;
  • pematangan serentak keseluruhan tanaman;
  • ketahanan penyakit.

Di samping itu, jaminan sesuai untuk pengangkutan jarak jauh.

Varieti buatan Rusia, dibesarkan oleh Poisk, disesuaikan sepenuhnya dengan iklim domestik. Alpha disyorkan untuk ditanam di wilayah tengah dan utara negara ini..

Hasil panen kira-kira 85-90 hari setelah munculnya tunas. Garpu tebal, sederhana kental dan berat kira-kira 1.5 kg. Warna kepalanya benar-benar putih. Hasil sayur rata-rata ialah 3.5 kg / sq. m.

Dari segi penggunaan, kubis serba boleh dan, selain dimakan mentah, juga sesuai untuk diproses.

Cabbage Snow Globe ditanam oleh anak benih atau disemai secara langsung di atas katil. Dalam kes kedua, 95-110 hari berlalu dari kemunculan pucuk hingga kematangan penuh garpu. Budaya ini dibezakan dengan daya tahan tinggi terhadap penyakit dan bersifat universal.

Kepala tanaman dari segi penampilan sesuai dengan namanya. Mereka dibezakan dengan warna putih salji dan kehadiran lebam kecil di permukaan. Berat kepala tidak melebihi 0.9 kg.

Mengatakan, kubis Snow Globe berakar dengan baik walaupun dalam keadaan cuaca yang sukar. Tetapi hasilnya adalah 3 kg / persegi. m hanya boleh didapati di tanah yang kaya dan di iklim yang ringan.

Dunia Salji Kubis

Pelbagai ini dibiakkan oleh penternak domestik. Rata-rata, kepala terbentuk sepenuhnya 70-90 hari selepas pucuk pertama muncul. Spesies ini responsif terhadap keadaan tumbuh yang baik. Sekiranya semuanya diperhatikan, maka penduduk musim panas akan menerima sehingga 4 kg sayur-sayuran dari setiap dataran di kawasan ini. Selain itu, di wilayah selatan, tanaman dituai dua kali setahun..

Warna varieti ini benar-benar putih atau dengan warna kuning. Berat mencapai 1.3 kg. Garpu mempunyai struktur yang padat dan ditutup di atasnya dengan daun yang panjang dan memanjang.

Kubis Movir 74 tahan terhadap benturan sejuk dan kekeringan berlebihan. Penuaian budaya mudah bertolak ansur dengan pengangkutan yang panjang.

Varieti dan kacukan pertengahan musim

Garpu kubis kategori ini memerlukan masa lebih lama untuk matang. Selain itu, semua jenis pertengahan musim termofilik dan berkembang dengan baik hanya pada suhu hampir 20 darjah. Oleh itu, mereka ditanam terutamanya di selatan negara ini..

Tempoh pematangan spesies yang panjang dikompensasi oleh jangka hayat garpu yang lebih lama.

Beberapa jenis kembang kol masak sederhana termasuk:

  • Ungu.
  • Kepala putih.
  • Kecantikan putih.
  • Bola ungu.
  • Flora Blanca.

Kubis ungu juga merupakan jenis domestik. Ia dibezakan oleh ketahanan sejuk dan ketahanan terhadap penyakit salib. Sayuran masak dalam 110-120 hari dari saat anak benih pertama menetas di kebun.

Kepala kubis spesies ini padat, bulat, ditutup dengan tubercles kecil. Setiap kepala mempunyai berat hingga 1.5 kg. Ciri khas dari formasi tersebut adalah warna ungu-ungu yang jelas. Hasilnya ialah 4 kg per meter persegi.

Seperti varietas sebelumnya, kepala Putih matang dalam 110-120 hari. Pada masa yang sama, hasil varieti bervariasi antara 3,5-4,5 kg / sq. m.

Kepala kubis berwarna putih dan berbentuk bulat, sedikit rata. Berat garpu purata ialah 1.1 kg. Dari atas, ia ditutup dengan daun hanya sebahagian.

Kubis seperti ini mempunyai ketahanan sejuk yang baik, disimpan dalam jangka masa yang lama dan sesuai untuk pengangkutan. Selain itu, bubur sayur mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral, yang menjadikannya popular bukan sahaja dalam masakan, tetapi juga dalam perubatan..

Keindahan putihnya ditanam pada anak benih, tetapi disarankan menanam anak benih di tanah terbuka, dan bukan di rumah hijau. Dalam hal ini, dalam 65-70 hari setelah penanaman, tanaman siap untuk dituai..

Pelbagai disajikan dengan kepala putih padat, beratnya mencapai 1-1.2 kg. Garpu seperti itu disimpan dengan baik, mempunyai rasa yang jelas, dan sesuai untuk pengangkutan. Tetapi semasa penanaman, tanaman mesti dilindungi dengan teliti dari perosak..

Varieti ini dibiakkan beberapa tahun yang lalu oleh syarikat terkenal "Aelita". Untuk pematangan penuh anak benih, sebagai peraturan, diperlukan 120 hari. Produktiviti spesies adalah 3-3.5 kg dari setiap petak.

Penampilan garpu agak eksotik. Mereka dicat ungu. Kepala kubis strukturnya padat, ditutup dengan lebam kecil. Berat kepala ialah 0.7-0.9 kg. Daun luarnya kecil dan hanya separuh menutup garpu. Selain warnanya yang cerah, sayur ini mempunyai rasa yang sama cerah..

Bola kubis pelbagai Lilac

Kubis Flora Blanca yang dibiakkan di Belanda tumbuh di tempat tidur kebun dalam 110-120 hari. Ia menganggap ketahanan terhadap kesejukan dan fleksibiliti dari segi penggunaan. Hasil purata ialah 2.5 kg / sq. m.

Sayuran seperti itu diwakili oleh garpu tebal kecil. Warna mereka berwarna putih dengan warna kuning. Berat, sebagai peraturan, tidak melebihi tanda 1.2 kg. Daun penutup budaya kecil, bulat.

Flora Blanca sentiasa sihat. Di samping itu, tanaman ini tahan terhadap bakteriosis..

Jenis dan jenis lewat

Semua varietas kembang kol lewat mempunyai tempoh pematangan lebih dari 4 bulan. Selain itu, di tanah terbuka, mereka hanya dapat masak di wilayah selatan Rusia. Untuk penanaman di utara negara ini, rumah hijau semestinya diperlukan. Tetapi kubis seperti itu mengimbangi musim tumbuh lama dengan garpu besar dan jangka hayat yang panjang..

Varieti lewat yang popular termasuk:

  • Asterix.
  • Cortez.
  • Amerigo.

Asterix adalah salah satu daripada kacukan, dan nama pada biji ditambah dengan tanda F1. Spesies ini sangat tahan terhadap cendawan tepung. Sayuran masak dalam 130-135 hari.

Kepala kultur ini berwarna putih, bulat, berat 700-900 g. Daun hijau gelap menutupi kepala kubis. Bubur tanaman mempunyai rasa yang baik dan tekstur yang padat. Hasil Asterix ialah 2.5 kg / sq. m.

Cortez adalah jenis hibrida Belanda yang lain. Pembersihan dilakukan dalam 70 hari dari saat pemindahan anak benih ke tempat tidur terbuka. Tanaman disimpan dengan baik dan sesuai untuk diproses.

Kepala kubis spesies ini agak besar. Berat badan mereka sering melebihi 2 kg. Pada masa yang sama, kepala kubis putih mengandungi sejumlah besar cecair. Hasil purata ialah 4-4.5 kg kubis per meter persegi.

Hibrid Cortez mudah bertolak ansur dengan cuaca sejuk. Tetapi ketika menanam tanaman, perlu diingat bahawa tanpa baja yang sesuai, hasilnya tidak akan signifikan..

Spesies ini membuat permintaan tinggi di tanah tapak di mana ia dirancang untuk tumbuh. Dalam keadaan yang baik, setelah menanam anak benih, kematangan teknikal kepala kubis berlaku dalam 60-65 hari. Pada masa yang sama, hasil tanaman adalah 7.5 kg per persegi.

Ketua pelbagai Amerigo

Kepala varietas Amerigo bulat dan lebat. Berat setiap kepala kubis berbeza antara 2-2,5 kg. Garpu berwarna putih. Dari atas, setiap kepala kubis ditutup sepenuhnya dengan daun hijau gelap yang besar.

Pelbagai jenis kembang kol yang tidak biasa - Romanesco

Secara berasingan, perlu diperhatikan pelbagai jenis kembang kol, seperti Romanesco. Ia dibezakan dari varieti standard dengan struktur khas kepala kubis. Perbungaan tanaman mempunyai bentuk kerucut spiral. Lebih-lebih lagi, mereka dikumpulkan dalam kumpulan yang padat (sejenis bintang) dan tumbuh di hujung batang, yang panjangnya dapat mencapai satu meter..

Kepala kubis dicat kuning atau hijau muda. Setiap garpu mempunyai berat hingga 0.5 kg. Perbungaan ini tidak dimakan mentah. Sebelum digunakan dalam memasak, mereka diawetkan..

Kembang kol cukup popular di Eropah dan Asia. Produk ini mempunyai rasa yang unik dan pelbagai khasiat perubatan. Hari ini, budaya seperti ini diwakili oleh sebilangan besar varieti dan kacukan yang berbeza. Oleh itu, sebelum membeli benih, anda harus membiasakan diri secara terperinci dengan masing-masing..

Sifat dan pelbagai jenis kembang kol

Kembang kol adalah sayur yang diusahakan yang dianggap sebagai salah satu yang paling sihat. Ia tidak dijumpai di alam liar, dan wilayah Mediterranean dianggap sebagai tanah airnya. Perlu dipertimbangkan jenis kembang kol apa, apa faedahnya dan syarat apa yang perlu dipatuhi semasa menanam tanaman.

Penerangan botani

Mengikut ciri botani, ia adalah salah satu jenis kubis biasa dari keluarga Salib. Tumbuhan tahunan disemai pada musim bunga atau musim sejuk. Bahagian bawah tanah terletak berhampiran dengan permukaan tanah dan diwakili oleh banyak akar yang suka bertualang, di antaranya yang utama.

Pada batang utama, yang tingginya hingga 70 cm, daun spiral atau bercabang diarahkan lurus atau ke atas. Mereka berbentuk tunggal atau dalam bentuk dua risalah dengan tepi licin tanpa gigi, mempunyai bentuk lansolat memanjang - iaitu, puncaknya jauh lebih lebar daripada bahagian bawah dan lateral. Warna daunnya berkisar dari hijau muda hingga merah dan ungu dengan berbagai tahap mekar berlilin. Penampilan dan warnanya bergantung pada ragam kembang kol.

Tidak semua orang tahu bagaimana kubis mekar dan mengapa ia dipanggil kembang kol. Dalam banyak spesies, perbungaan yang diubah suai digunakan untuk makanan. Oleh itu, sayur itu mendapat nama sedemikian..

Kembang kol mekar seperti kubis putih. Bunga-bunga tumbuhan dikumpulkan dalam berus, ia terdapat dalam pelbagai warna - dari putih hingga kuning. Kelopak berkerut atau berkerut gelembung.

Ia menarik! Kembang kol datang ke Rusia dari Eropah semasa pemerintahan Catherine the Great. Sayuran itu hanya ditanam di kebun bangsawan yang mulia.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Kembang kol mempunyai komposisi kimia yang kaya, berkat ia mempunyai sifat bermanfaat berikut:

  • kandungan protein yang tinggi (berbanding kubis putih) untuk perkembangan badan yang betul;
  • vitamin A menguatkan sistem imun, baik untuk penglihatan, kulit, rambut dan kuku, mempercepat metabolisme;
  • asid askorbik terlibat dalam reaksi redoks, mempunyai sifat antioksidan, meningkatkan daya tahan terhadap jangkitan, meningkatkan penyerapan zat besi;
  • asid nikotinik terlibat dalam proses hematopoiesis, mempunyai kesan positif pada saluran darah dan sistem saraf pusat, mencegah risiko pembekuan darah, bertanggungjawab untuk penghasilan hormon, menormalkan saluran gastrointestinal, mempunyai kesan anti-radang;
  • Vitamin B menguatkan sistem saraf, meningkatkan fungsi usus, memberi kesan yang baik pada kulit, menguatkan sistem imun.

Kerana kembang kol mengandungi serat kasar yang lebih sedikit (berbanding kubis putih), ia dicerna dengan baik tanpa merengsakan perut dan usus. Sayur-sayuran mempromosikan pemisahan hempedu, oleh itu disyorkan untuk cholelithiasis. Tetapi kerana adanya turunan purin dalam komposisi, produk mesti digunakan dengan berhati-hati sekiranya terjadi gout..

Nota! Kembang kol adalah hypoallergenic dan tidak mengganggu fungsi usus, oleh itu disyorkan oleh pakar pediatrik sebagai makanan pelengkap pertama untuk bayi.

Peraturan pendaratan

Dianjurkan untuk menanam kembang kol di tanah terbuka dengan anak benih, tetapi memerlukan syarat dan peraturan penjagaan yang semakin meningkat. Apa yang perlu anda ketahui:

  • untuk penanaman, anda perlu memilih tanah yang subur dengan pH neutral atau sedikit berasid;
  • kilang ini sensitif terhadap kekurangan molibdenum, boron dan tembaga;
  • suhu optimum untuk pertumbuhan normal adalah 15-18 ℃ di atas sifar, sekiranya panas, kepala akan kecil dan longgar;
  • semak perlu ditanam di bahagian yang cerah dan dilindungi dari draf.

Sekiranya anak benih tumbuh sendiri, langkah-langkah yang betul mesti diambil untuk mendapatkan hasil kembang kol yang baik. Peringkat utama:

  1. Penyediaan tanah. Biasanya, sebarang jenis gambut dicampurkan dengan baja dan habuk papan busuk. Baja nitrogen ditambahkan ke dalam campuran siap, dan abu kayu ditambahkan untuk meningkatkan kandungan nutrien.
  2. Persampelan dan kaedah rawatan benih. Lebih baik mengambil biji besar. Mereka direndam dalam air panas selama 20 minit untuk membunuh jangkitan. Kemudian mereka dimasukkan ke dalam air sejuk dan dikeringkan sepenuhnya. Pada waktu malam, biji ditinggalkan dalam komposisi mineral, dan ketika anak panah muncul, mereka ditempatkan di tempat yang sejuk. Anda memerlukan penggantian suhu - sehari dalam keadaan sejuk, kemudian suam dan sejuk lagi. Ini akan membantu menanam anak benih yang kuat yang tahan terhadap keadaan buruk..
  3. Menanam benih. Gelas sekali pakai yang mudah digunakan. Tanah yang disiapkan dipanaskan. Bahan saliran dibentangkan di lapisan pertama, dan kemudian tanah. 2-3 biji diletakkan di lubang kecil dan ditutup dengan tanah. Untuk melindungi tanaman dan memperbaiki sifat tanah, disarankan untuk menaburkannya dengan pasir. Tutup anak benih dengan kerajang.

Suhu optimum untuk tumbuh ialah 16-20 ℃ di atas sifar. Selepas pucuk pertama muncul, anda boleh mengeluarkan filemnya, meletakkan anak benih lebih dekat dengan cahaya dan menurunkan suhunya. Seminggu kemudian, rejim diubah lagi: pada waktu siang hingga 18 ℃, pada waktu malam hingga +10 ℃.

Kembang kol tidak bertolak ansur dengan kelembapan yang tinggi, tetapi kekeringan tidak boleh dibiarkan. Dianjurkan untuk menyiram tanaman setiap 5-7 hari. Melonggarkan dan menyelam dilarang kerana sistem akar cetek yang lemah. Beberapa hari sebelum menanam di kebun, mereka mengambil anak benih di luar selama beberapa jam.

Selepas 40-50 hari, pucuknya siap ditanam di lokasi. Ini biasanya berlaku pada bulan Mei, ketika kemungkinan penurunan suhu malam. Oleh itu, mereka menyediakan sesuatu seperti rumah hijau untuk anak benih, dan menggunakan bahan bukan tenunan untuk tempat perlindungan yang membolehkan udara melewati..

Tanah boleh dicampurkan dengan humus, abu kayu, baja fosforus. Gali bumi dan pecahkan gumpalan. Buat lubang dengan jarak 30-40 cm dan letakkan anak benih di dalamnya, memperdalamnya ke daun pertama. Gerimis pada kadar 1 liter air per telaga.

Maklumat tambahan! Sebelum menanam di tanah terbuka, disarankan untuk menyuburkan tunas dengan fosforus dan kalium untuk meningkatkan daya tahan terhadap sejuk.

Ciri penjagaan

Merawat kembang kol bermaksud memenuhi syarat berikut:

  • anak benih disiram dengan air suam dua kali seminggu, dan tanaman dewasa - 7 hari sekali;
  • pengeringan tanah atas tidak boleh dibenarkan, dan kelembapan berlebihan akan memberi kesan negatif terhadap operasi sistem akar;
  • mustahil untuk melonggarkan tanah agar tidak merosakkan rimpang, dan lebih baik membuang rumpai dengan tangan;
  • penanaman dilakukan untuk pengembangan akar yang lebih baik;
  • disyorkan untuk menggunakan mulsa untuk mengekalkan kelembapan dan melindungi tanaman dari penyakit;
  • perbungaan mesti dilindungi dari cahaya matahari langsung, jika tidak, bintik-bintik gelap muncul di atasnya;
  • semasa tempoh pertumbuhan, perlu dilakukan sekurang-kurangnya 3 pembajaan dengan baja kompleks;
  • setelah mengikat kepala, anda tidak boleh menggunakan bahan nitrogen untuk mengelakkan pengumpulan nitrat.

Sekiranya syarat tidak dipatuhi, kilang itu boleh jatuh sakit. Penyakit yang paling biasa:

  • Titik coklat. Kulat tumbuh dengan kelembapan yang tinggi dalam keadaan panas dan muncul sebagai bintik-bintik gelap pada daun. Untuk mengatasinya, sediaan kimia dengan tembaga digunakan..
  • Keela. Pseudo-fungus berbahaya dengan lesi rimpang. Punca kejadiannya adalah pH tanah yang tinggi dan kelembapan yang tinggi. Untuk meneutralkan tanah, buat penyelesaian untuk aplikasi akar: segelas tepung dolomit di atas baldi air.
  • Tempat cincin. Penyakit kulat berkembang dalam cuaca sejuk dan hujan. Titik-titik hitam terbentuk di pinggan daun, dan tepinya bertukar menjadi kuning dan kering. Ubat antijamur digunakan untuk melawan penyakit..
  • Reput bakteria basah. Risiko pembangunan adalah tinggi dalam cuaca hujan dan kerosakan tanaman. Lesi menjadi gelap dan mula membusuk. Kawasan yang sakit dikeluarkan sepenuhnya, dan untuk pencegahan, mereka dirawat dengan sulfur koloid.
  • Bakteriosis vaskular. Penyakit ini disebabkan oleh sebilangan bakteria yang membiak secara aktif dalam kelembapan tinggi. Tumbuhan tumbuh klorosis daun, ia kering, dan perbungaan membusuk. Untuk pencegahan, anda perlu membasmi kuman benih dan tanah sebelum menanam, dan racun kulat biologi dan kimia digunakan untuk melawan penyakit ini..
  • Fusarium. Kulat mula-mula mempengaruhi daun, yang mulai berubah menjadi kuning, dan akhirnya jatuh. Perbungaan kehilangan penampilan mereka. Muncul dalam cuaca panas dengan kelembapan yang tinggi. Untuk pencegahan kulat, disarankan untuk menyiram kembang kol dengan air dengan Fitosporin. Sekiranya jangkitan telah berlaku, ubat antibakteria spektrum luas digunakan..
  • Cendawan Downy. Ia muncul sebagai bunga keputihan di bahagian dalam daun, setelah itu mereka kering dan jatuh. Ia berkembang pada musim hujan, serta penyiraman yang berlebihan. Untuk menghilangkan kulat, produk biologi dan racun kulat kimia digunakan.
  • Virus mosaik. Pertama, jalur kuning terbentuk di antara urat pada helaian, maka anda dapat melihat bintik-bintik gelap, serupa dengan mozek. Budaya mula membusuk. Penyakit ini disebabkan oleh rumpai dan aphid, oleh itu, untuk pencegahan, penting untuk mencegah munculnya perosak dan membuang rumpai pada waktunya. Sekiranya jangkitan berlaku, semak yang sakit mesti dipotong.

Cabaran lain yang boleh anda hadapi ketika tumbuh kembang kol adalah perosak serangga. Lalat, ulat, aphid sangat berbahaya. Dan kutu salib boleh membahayakan anak benih. Racun serangga digunakan untuk menyingkirkan serangga berbahaya.

Nota! Untuk melindungi tanaman dari serangga dan mendapatkan perbungaan yang indah, abu atau serbuk mustard dituangkan di antara tempat tidur.

Jenis-jenis budaya

Varieti budaya ditentukan mengikut parameter yang berbeza: warna dan tempoh pematangan. Jenis kubis berwarna:

  • Hybrid Amethyst - kubis ungu terang, hampir berwarna ungu, digunakan dalam salad dan campuran sayur-sayuran.
  • Hibrida Alabaster, Alrani, Altamira, Alpha, Arfak, White Castle, Frontina (bertanda F1) - perbungaan varieti ini berwarna putih salji.
  • Elena the Beautiful, Mallorca F1, Malimba F1, Marvel 4, Regent MC, Undine mempunyai kepala berwarna krim.
  • Varieti kubis oren dengan kandungan beta-karoten tinggi - kacukan Yarik dan Cheddar.
  • Spesies Maserata, Universal dan Vitaverde F1 terlihat seperti kembang kol hijau, rasanya seperti brokoli, mengandungi antioksidan.
  • Varieti kubis ungu penting untuk pencegahan penyakit jantung dan vaskular: Bola ungu, Karang Clara, Sicily Ungu, Ratu Ungu.

Maklumat menarik! Mengapa kembang kol bertukar menjadi merah jambu semasa memasak? Ini berlaku selepas mandi wap. Untuk mengelakkan sayur berubah warna, taburkannya dengan lemon.

Pengelasan pematangan diperlukan untuk menentukan masa penanaman. Jenis varieti utama:

  • Awal - benih untuk anak benih disemai sepanjang bulan Mac, dan dipindahkan ke kebun dari akhir April hingga pertengahan Mei.
  • Sedang lewat - benih ditanam pada bulan April, anak benih dipindahkan ke tempat tetap dari separuh kedua Mei hingga pertengahan Jun.
  • Penanaman lewat bermula dari akhir Mei hingga 10 Jun, penanaman di tanah terbuka - pada awal Julai.

Kepala masak paling cepat dalam varieti awal. Pada spesies kembang kol akhir, perbungaan siap dimakan tidak lebih awal dari 4 bulan kemudian..

Spesies yang dikenali

Kubis jenis kebun yang paling biasa dan terkenal:

  • Brokoli. Prekursor genetik untuk kembang kol. Pucuk dengan tunas kecil dikumpulkan di kepala, yang digunakan untuk makanan. Mereka dipotong sebelum tempoh berbunga. Kaya dengan asid askorbik dan vitamin K.
  • Kubis Savoy. Lihat dengan kepala kubis besar dan kepingan beralun nipis. Berbanding dengan kubis putih, lebih mudah dicerna, rasanya lebih manis. Ia mengandungi turunan asid askorbik yang memperlambat pertumbuhan sel barah.
  • Pucuk Brussels. Nenek moyangnya adalah jenis Calais. Kepala kubis kecil dengan daun hijau atau kelabu digunakan untuk makanan. Ia pertama kali ditanam di Belgia, dari mana ia mendapat namanya. Jenis ini berguna untuk diabetes mellitus, membantu memulihkan fungsi pankreas.
  • Kohlrabi. Bahagian yang boleh dimakan adalah batang yang kelihatan seperti lobak bersaiz sederhana. Rasanya seperti tunggul kubis, tetapi lebih berair dan manis. Kohlrabi adalah sumber kalium dan magnesium, yang penting untuk sistem kardiovaskular.
  • Cina (Beijing). Selada mempunyai kepala berbentuk silinder dengan daun hijau atau kekuningan. Kaya dengan serat, vitamin A, C dan K. Ia mengandungi asid sitrik antioksidan yang jarang melambatkan proses penuaan.
  • Kale (kerinting). Mempunyai daun hijau atau ungu yang tidak membentuk kepala kubis. Ia kaya dengan mineral dan vitamin, dan mengandungi lebih banyak kalsium daripada susu. Ia diserap dengan baik, meningkatkan tahap hemoglobin, meningkatkan imuniti. Indole-3-carbinol, bahan yang memperlambat pertumbuhan sel barah, dijumpai di Kale..
  • Kubis Romanesco. Pandangan yang paling luar biasa mencolok dari bentuknya. Ia terdiri daripada bahagian yang serupa dan menyerupai bentuk fraktal geometri. Romanesco mempunyai struktur yang halus dan rasa kacang berkrim. Kaya dengan vitamin C dan K serta serat dan karotenoid.

Nota! Varieti kubis diwakili oleh banyak jenis dan kacukan. Kesemuanya boleh dimakan: rebus, bakar, acar.

Kembang kol adalah tanaman yang berubah-ubah, itulah sebabnya penting untuk mempertimbangkan semua keperluan penanaman dan pemeliharaan. Anda boleh menyimpan sayur-sayuran dari kebun di bilik bawah tanah sehingga 3 bulan. Rasa kualiti dan sifat berguna - imbuhan yang baik untuk bekerja.

Apakah jenis kubis

Budaya sayur-sayuran genus Kubis terkenal di seluruh dunia. Terdapat kira-kira 50 spesies tumbuhan ini. Antaranya, 10 yang utama dapat dibezakan, yang berbeza dalam parameter tertentu (bentuk, warna, rasa, sifat berguna, musim tanam, dll.). Mereka termasuk dalam makanan pokok di banyak negara dan ditanam hampir di mana-mana..

Berkepala putih

Di antara semua jenis kubis, kubis putih adalah salah satu tanaman yang paling kuno dan meluas di dunia. Dia dikenali walaupun di Mesir Purba dan Yunani Kuno. Selain itu, menurut salah satu legenda, ahli matematik dan ahli falsafah Pythagoras sendiri terlibat dalam pembiakan. Pada masa itu, tidak ada lebih daripada 10 jenis tanaman ini. Hari ini, berkat kerja penternak, terdapat beratus-ratus jenis kubis putih yang disesuaikan untuk penanaman di pelbagai wilayah..

Berkepala putih adalah tanaman dwitahunan, yang dalam kebanyakan kes ditanam sebagai tahunan. Pada tahun pertama, ia membentuk kepala kubis rosette basal, yang terdiri daripada daun yang berdekatan dengan satu sama lain. Pada tahun kedua, peduncles dengan berus berbunga terbentuk. Nilai pemakanan ditanggung oleh biji roset dari kubis tahun pertama pematangan, yang boleh dimakan segar, serta rebus, rebus, goreng dan masam..

Memerlukan cahaya berkepala putih, lebih suka tanah yang subur, tahan fros dan mempunyai hasil yang tinggi. Lebih baik menanamnya dengan kaedah pembenihan (kecuali varieti akhir, yang di wilayah selatan ditanam langsung ke tanah). Bergantung pada musim tanam, jenis berikut dibezakan:

  • awal (50-70 hari) - terutamanya digunakan untuk makanan segar;
  • pertengahan musim (80-120 hari) - buah digunakan untuk menyediakan semua jenis hidangan, termasuk penapaian;
  • lewat (hingga 180 hari) - kepala kubis untuk penggunaan sejagat, disesuaikan untuk penyimpanan jangka panjang pada musim sejuk.

Berkepala putih mengandungi banyak zat berguna, termasuk vitamin C dan kumpulan B. Jusnya sangat berguna untuk saluran pencernaan, oleh itu, sayur-sayuran segar sering dimasukkan ke dalam diet pesakit dengan bisul perut dan ulser duodenum.

Berambut merah

Saudara dekat kubis putih. Walau bagaimanapun, ia berbeza dari segi warna dan kepekatan nutrien. Kubis merah lebih baik disimpan dan mengandungi unsur mikro dan makro yang lebih berguna. Kandungan vitamin C dan A di dalamnya jauh lebih tinggi. Ini juga mengandung unsur anthocyanin (pigmen yang memberi daun rona cerah), yang meningkatkan keanjalan dinding kapilari. Oleh itu, sayur-sayuran dianjurkan untuk dimakan segar untuk orang yang mempunyai penyakit vaskular..

Tanaman ini juga disebut kubis berdaun burgundy atau ungu. Ia diketahui kerana warnanya boleh berubah bergantung pada komposisi tanah. Di tanah berasid, daun memperoleh warna merah gelap yang jelas, dan di tanah neutral ia menjadi ungu. Dalam kes ini, tanah beralkali dapat menjadikan kepala kubis berwarna hijau kehijauan. Dan dalam proses memasak semasa rawatan panas, daunnya menjadi biru.

Bergantung pada musim yang semakin meningkat, kepala merah dibahagikan kepada awal (80-90 hari), sederhana (120-140) dan lewat (hingga 180 hari). Di wilayah utara, ia harus ditanam di benih sehingga buahnya mempunyai masa untuk matang pada akhir musim. Di wilayah selatan, penaburan dapat dilakukan terus ke tanah.

Kubis merah adalah tanaman tahan sejuk. Benihnya mula bercambah walaupun pada suhu t = + 2... + 3 C, dan buah dewasa dapat menahan penurunan suhu di bawah 0 C. Walau bagaimanapun, untuk perkembangan yang optimum, perlu mematuhi + 15... + 20 C. Sekiranya suhu persekitaran mulai melebihi +25 C, maka risiko keretakan kepala meningkat.

Berbentuk kerucut

Jenis kubis lain. Ini mendapat nama "berbentuk kerucut" (juga runcing atau berbentuk kerucut) kerana bentuknya yang khas, kerana kepala kubis menyerupai kerucut hijau dalam bentuk. Tumbuhan ini terkenal dengan jenis pematangan awal, kerana buah-buahan yang enak berair dapat diperoleh tidak lebih dari 70 hari selepas munculnya pucuk pertama..

Bentuk kerucut dicirikan oleh daun halus yang tidak sesuai bersama-sama. Kilang itu lebih menyerupai selada daripada tanaman Salib tradisional. Rasanya juga agak berbeza dari yang biasa: daunnya lebih lembut dengan rasa manis dan aroma halus. Oleh itu, kepala kubis sering digunakan segar, sebagai contoh, untuk penyediaan salad sayur-sayuran..

Buah-buahan mungkin berbeza warna bergantung pada varieti. Mereka datang dalam warna hijau tua, hijau-kuning, dan ungu. Mereka mengambil sedikit ruang di kebun, mereka biasanya mengalami cuaca yang tidak menentu dan tidak kehilangan persembahan semasa pengangkutan. Walau bagaimanapun, ia tidak banyak digunakan untuk penyimpanan jangka panjang. Sekiranya semua syarat dipenuhi, buah biasanya disimpan tidak lebih dari dua bulan..

Berwarna

Budaya ini adalah subspesies dari Kubis. Perbezaan ciri adalah ciri struktur janin. "Kepala" terbentuk bukan dari daun, tetapi dari perbungaan bercabang bunga yang tidak lengkap, yang saling terkait satu sama lain. Bergantung pada varietas, buahnya mungkin berbeza warnanya (ada jenis putih, hijau, kuning dan ungu), dan juga bentuknya. Kepala kubis biasanya berbentuk bulat atau bulat rata, tetapi juga dapat menyerupai piramid yang dihiasi dengan lebam. Kembang kol herringbone ini disebut Romanesco..

Tanaman dapat berjaya ditanam di rumah hijau dan di ladang terbuka. Namun, jika dibandingkan dengan tanaman lain dalam keluarga Salib, ia lebih memerlukan perawatan. Dalam proses pembentukan perbungaan, perlu mewujudkan keadaan pertumbuhan yang optimum, yang meliputi keadaan suhu (+ 16... + 20 С), tahap kelembapan (70-80%), penyiraman dan pembuahan biasa.

Brokoli

Brokoli adalah kubis hijau yang tumbuh dalam perbungaan. Kerabat dekat kembang kol. Semenanjung Apennine dianggap sebagai tempat kelahiran budaya, oleh kerana itu namanya berasal dari Itali: "brokoli" diterjemahkan dari bahasa Itali bermaksud "batang berbunga".

Kepala brokoli membentuk banyak tunas hijau, yang terletak di peduncle tebal dan sangat berdekatan satu sama lain. Dalam kematangan teknikal, "kepala" menjadi hijau tua dan mencapai diameter 10-18 cm. Buah dianggap boleh dimakan sebelum tunas mekar dan berubah menjadi kuning. Lebih-lebih lagi, apabila dipotong dari batang, "kepala" baru dapat mulai terbentuk dari tunas lateral. Oleh itu, budaya ini dinilai tidak hanya untuk kualiti pemakanannya, tetapi juga untuk buah yang berpanjangan..

Brokoli boleh ditanam di luar rumah atau dilindungi. Selalunya, penanaman dilakukan pada anak benih. Benih disemai pada awal bulan Mac, dan anak benih dipindahkan ke tempat tinggal tetap pada pertengahan Mei. Sekiranya wilayah penanaman dicirikan oleh frosts malam yang berulang, maka pucuk muda mesti dilindungi. Mereka mungkin tidak mengalami penurunan suhu hingga -2 C. Rejim suhu optimum untuk perkembangan brokoli normal mestilah dalam + 17... + 23 C. Pada masa yang sama, perlu menyediakan penyiraman sederhana sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Brussels

Kubis hijau yang sangat tidak biasa telah diketahui oleh dunia oleh penternak Belgia. Ia tidak berlaku di alam liar dan diperoleh dari jenis tanaman Cruciferous yang berdaun. Ini adalah tanaman dwitahunan, buahnya terbentuk pada tahun pertama tumbuh-tumbuhan pada batang tebal yang samar-samar menyerupai pokok palma. Kepala kubis tumbuh kecil (sekitar 4-5 cm tinggi), sementara mereka mengandungi banyak nutrien.

Tempoh pematangan buah adalah 130-150 hari, bergantung kepada pelbagai dan keadaan persekitaran. Tumbuhan ini sangat menyukai kelembapan dan memerlukan banyak cahaya untuk perkembangan normal. Walaupun demikian, ia tahan sejuk dan dapat terus tumbuh pada suhu + 5... + 7 C, dan tidak mati pada suhu beku -5... -9 C. Juga, ia tahan dengan kekeringan kerana sistem akarnya yang kuat.

Tempoh penyimpanan buah segar agak singkat - 2-3 bulan. Pada masa yang sama, saya tidak mengeluarkan kepala kubis dari batang, jika tidak, mereka akan cepat layu. Sekiranya perlu untuk memperpanjang jangka hayat tanaman pada akhir musim luruh, batangnya digali bersama-sama dengan akar dan dipindahkan ke ruang bawah tanah atau rumah hijau, di mana ia dipindahkan ke dalam bak tanah atau pasir dan penyiraman terus berlanjut. Atau kepala kubis segar dibekukan dan disimpan di dalam peti sejuk beku.

Beijing

Kubis Cina "panjang" (atau petsai) merujuk kepada spesies lobak dari keluarga Salib. Kilang ini dwitahunan tetapi ditanam secara tahunan. Ini membentuk kepala kubis yang longgar, yang terdiri daripada daun lembut yang berair, berdekatan dengan satu sama lain. Secara luaran, buahnya kelihatan seperti salad Romaine..

Budaya ini dianggap awal matang dan dapat ditanam di kawasan terbuka dan di rumah hijau. Varieti awal siap dituai dalam 40-50 hari selepas pucuk pertama muncul, dan yang kemudian matang dalam 60-80 hari. Kubis peking biasanya ditanam pada anak benih. Anda juga dapat menyemai secara langsung ke tanah, dan bahkan menanam tanaman di kebun rumah anda di ambang tingkap.

Petsay bertolak ansur dengan sejuk. Benih dapat tumbuh pada t = +5 C, namun, untuk pertumbuhan normal, rejim suhu optimum adalah + 16... + 23 C. Pada suhu yang lebih tinggi, tanaman dengan cepat mulai mekar.

Kohlrabi

Kubis yang serupa dengan lobak disebut kohlrabi. Tanah airnya dianggap sebagai Rom Kuno, di mana dia membuat makanan, sebagian besar, bagi orang miskin dan budak. Pada abad ke-16, sayur itu datang ke Jerman, di mana ia dihargai oleh penduduk tempatan. Sejak itu, dengan cepat mendapat populariti di negara-negara Eropah yang lain..

Ia adalah tanaman dwitahunan. Pada tahun pertama, batang buah bulat seberat 200 g hingga 6 kg (bergantung pada varietas) terbentuk, yang sesuai untuk makanan. Tanaman batang varieti awal berkembang dalam 60-80 hari, dan tanaman akhir - pada 130-150. Pada tahun kedua, tangkai bunga tumbuh dengan munculnya buah-buahan dengan biji.

Kohlrabi menyukai kawasan yang terang dengan tanah yang ringan dengan keasidan neutral. Kerana tanaman yang cepat matang, ia dapat ditanam beberapa kali dalam satu musim. Ia adalah tanaman tahan lasak. Pucuk muda akan tahan frosts jangka pendek, tetapi apabila suhu turun untuk waktu yang lama, mereka berhenti berkembang. Oleh itu, penanaman tanaman pertama sebaiknya dilakukan pada anak benih..

Savoy

Seperti kubis putih, kubis Savoy membentuk kepala bulat daun bersebelahan. Walau bagaimanapun, di Savoy, daunnya bersambung longgar dan mempunyai struktur bergelombang. Oleh itu, kepala kubis longgar. Dari segi rasa dan kualiti pemakanan, Savoyard pantas menduduki kedudukan terkemuka. Sayurannya lembut dan manis, dan askorbigen yang terkandung di dalamnya dapat memperlambat pertumbuhan sel barah. Walau bagaimanapun, di Rusia budaya ini tidak begitu popular kerana beberapa sebab:

  • musim yang panjang (varieti awal matang dalam 100-120 hari, dan yang lebih baru - lebih daripada 150);
  • tanaman ini lebih sesuai untuk penggunaan segar semasa menyediakan salad (sup dan hidangan utama disediakan daripadanya, tetapi sebahagian besar nutrien hilang semasa rawatan panas);
  • kekurangan hasil (berbanding kubis putih);
  • pemeliharaan berterusan dari keadaan tertentu untuk penyimpanan tanaman jangka panjang (suhu, kelembapan, rawatan bilik dengan antiseptik, penyediaan awal buah-buahan untuk penyimpanan, dll.).

Helaian

Daun (atau kerinting, atau kangkung) merujuk kepada jenis Kubis. Dengan keterangan botani, ia paling dekat dengan bentuk liar dari keluarga Salib. Budaya tidak membentuk kepala kubis, tetapi tumbuh dalam bentuk semak dengan daun kerinting besar, yang digunakan untuk makanan. Kale mengandungi banyak nutrien, terutama kalium dan kalsium. Dan dari segi kandungan protein, ia boleh menjadi alternatif kepada daging.

Di samping itu, tanaman kelihatan sangat mengagumkan di laman web ini. Belukar boleh berkembang menjadi roset yang subur, dan daunnya berwarna hijau atau ungu. Oleh itu, tanaman itu dicirikan bukan sahaja oleh gastronomi, tetapi juga oleh nilai hiasan..

Tumbuh kembang kol

Untuk memilih yang lebih sesuai di antara pelbagai jenis budaya seperti kembang kol, seseorang mesti lebih mengutamakan hibrida tempatan. Kilang itu mesti tahan terhadap perubahan cuaca yang melampau. Penanaman akan berkesan sekiranya pelbagai spesies disemai.

  1. Ciri tumbuhan
  2. Penerangan mengenai kepala
  3. Kegunaan sayur
  • Aplikasi sayur-sayuran
  • Dalam memasak
  • Untuk tujuan perubatan
  • Varieti
  • Pandangan yang tidak biasa
  • Berkembang
  • Anak benih
  • Mendarat
  • Penjagaan
  • Menyiram dan melonggarkan
  • Pembayang
  • Berpakaian atas
  • Penyakit dan perosak
  • Kesimpulannya
  • Tumbuh kembang kol

    Ciri tumbuhan

    Wakil keluarga kubis, kembang kol hari ini menduduki tempat kedua setelah kubis putih dari segi penanaman. Ia ditanam di seluruh Eropah, Amerika, China, Jepun..

    Kembang kol adalah tanaman musim bunga atau musim sejuk tahunan. Dalam satu tahun, ia membentuk kepala dan buah dengan biji. Kembang kol mempunyai sistem akar yang kurang berkembang. Ia berserat, terletak berhampiran dengan permukaan tanah.

    Tanaman dituai 90-170 hari selepas percambahan, benih masak dalam 200-240 hari. Tempoh memasuki tahap kematangan teknikal dilanjutkan.

    Batangnya berbentuk silinder. Ketinggian rata-rata mencapai 0.15-0.7 m, bergantung pada ragamnya. Arah daunnya melintang, lurus atau serong ke atas. Mereka sering kelihatan seperti lingkaran melengkung. Warnanya dapat dari hijau muda hingga biru-hijau dengan lapisan berlilin dengan intensiti yang berbeza-beza. Panjang plat daun adalah 15-90 cm, lebarnya sempit. Elips, bujur, ovoid.

    Penerangan mengenai kepala

    Organ kembang kol yang digunakan dalam kultivar primitif adalah tunas berbunga tunggal. Spesies lain membentuk kepala, yang diikat disebabkan oleh putaran pucuk apikal yang kuat bercabang dengan asas perbungaan. Kepala diikat dalam fasa daun 9-12. Bentuknya bulat atau bulat rata. Warnanya hijau, ungu, kuning, putih. Warna boleh berbeza.

    Kepala kembang kol, apabila matang sepenuhnya, membentuk tunas, bunga dan biji yang mengandung buah. Mereka muncul dari beberapa tumbuh di bahagian pinggir pucuk. Warna bunga berwarna putih atau kuning. Ukuran selalunya kecil dan sederhana. Buahnya adalah buah. Terdapat banyak biji di dalamnya. Percambahan mereka berterusan selama 3 tahun.

    Kembang kol segar manis dan berair. Pada suhu 0 ° C, pengawetan adalah 7-10 hari tanpa kehilangan kualiti,

    Penerangan mengenai penampilan buah:

    • kepala kubis berat dan kuat;
    • di sekelilingnya terdapat daun hijau;
    • tiada bintik gelap.

    Warna bukanlah petunjuk kesegaran. Ini boleh berbeza, bergantung pada pencahayaan kawasan di mana penanaman dijalankan..

    Kegunaan sayur

    Kembang kol adalah wakil terbaik keluarga. Rasanya sangat sedap.

    Komposisi kimia setiap 100 g hasil segar adalah seperti berikut:

    • 8-11.7% bahan kering;
    • 1.7-4.2% gula;
    • 0,5% pati;
    • 0.6-1.1% serat;
    • 1.6-2.5% protein mentah, yang 2 kali lebih tinggi daripada jumlahnya pada spesies berkepala putih.

    Khasiat kembang kol adalah tinggi Ia mengandungi banyak vitamin, termasuk vitamin C, A, PP, B, dll. Kubis mengandungi kalium, kalsium, natrium, besi, pektin dan asid organik.

    Aplikasi sayur-sayuran

    Penggunaan kembang kol adalah pelbagai arah, kerana ia mempunyai banyak kualiti positif..

    Dalam memasak

    Kubis sesuai untuk makanan diet

    Terdapat konsep indeks glisemik (GI). Ini adalah petunjuk kesan makanan pada kadar glukosa darah. GI kembang kol rebus hanya 15 unit, jadi ada baiknya memasukkannya ke dalam makanan.

    Kubis baik untuk orang yang berlebihan berat badan kerana mengandungi asam tantalic. Ia menghalang karbohidrat ditukar menjadi lemak dan sangat bagus untuk memperkenalkan makanan pelengkap kepada bayi. Untuk tujuan ini, kentang tumbuk dibuat dari kembang kol. Terdapat banyak jenis makanan bayi di pasaran di mana kandungan sayur ditunjukkan pada label.

    Kembang kol memasak memerlukan pengetahuan mengenai selok-belok proses ini:

    • sehingga semasa rawatan panas kembang kol mengekalkan warna putihnya, 1 sudu kecil ditambahkan semasa memasak. Sahara;
    • anda boleh meningkatkan rasa dengan merebus dalam air mineral.

    Pelbagai hidangan disediakan dari kembang kol, ia dimakan mentah dalam salad, digunakan untuk hiasan. Lempeng kembang kol yang sangat enak dan beraroma, serta kaldu berdasarkan perbungaan muda. Mereka dibakar di dalam ketuhar. Sayuran juga disediakan dengan bit. Ramai orang suka kembang kol bayam - makanan rendah kalori dan sihat.

    Hidangan yang disebut tempura yang diperbuat daripada sayur-sayuran sangat sesuai untuk makan malam. Kubis mengekalkan kualitinya walaupun mendapat rawatan panas. Sayuran yang dimasak dengan betul renyah di bahagian atas tetapi sangat lembut di bahagian dalam. Untuk memasak, ambil hanya kubis segar, bahagikan kepada perbungaan, tumis selama 3-5 minit, goreng selama 3-6 minit di setiap sisi dalam adunan:

    • tepung - 70 g;
    • telur - 1 pc.;
    • air - 120 g;
    • kanji - 70 g;
    • rempah (garam, lada, pala).

    Mereka juga membuat kaserol kembang kol mengikut resipi Jamie Oliver, yang anda perlukan:

    • susu - 0,5 l;
    • tepung - 50 g;
    • mentega - 50 g;
    • brokoli - 0,5 kg;
    • kembang kol - 1 kg;
    • bawang putih - 2 ulas;
    • roti basi - 2 keping;
    • Keju Cheder (matang) - 75 g;
    • sebilangan thyme segar;
    • kelopak badam - 75 g;
    • minyak zaitun.

    Potong bawang, masukkan ke dalam periuk, masukkan minyak, cair. Masukkan 1 sudu besar. l. tepung, goreng selama 1 minit, tuangkan susu, kacau sepanjang masa. Brokoli, dibongkar menjadi perbungaan, rebus dalam sos ini selama 20 minit sehingga lembut. Separuh keju parut dimasukkan ke dalam pengisian. Perbungaan kembang kol diletakkan di dalam kapal, dituangkan dengan sos. Taburkan di atas dengan baki keju dan serbuk (roti cincang dengan rempah dan minyak zaitun), bakar dalam ketuhar pada suhu 180 ° C selama 1 jam. Kesediaan ditentukan oleh kerenyahan.

    Banyak orang membuat flan dari kembang kol. Untuk hidangan anda memerlukan ramuan berikut:

    • kembang kol - 800 g;
    • mentega - 6 sudu besar. l.
    • telur - 3 biji.;
    • susu - 230 ml;
    • tepung - 3 sudu besar. l.;
    • krim masam pekat - 100 ml;
    • bawang - 1 kepala;
    • dill;
    • lada hitam tanah;
    • garam.

    Tepung digoreng dalam minyak, susu dituangkan dan direbus selama setengah jam, kacau sepanjang masa. Perbungaan direbus dalam mandi air selama 40-50 minit. Telur yang dipukul dicampurkan dengan bawang cincang dan krim masam, dituangkan ke dalam sos yang disediakan, rempah-rempah ditambahkan. Sediakan kembang kol dalam periuk berasingan, yang disapu dengan minyak, tambah sos, taburkan dengan dill, bakar dalam oven selama 25 minit pada suhu 180 ° C.

    Kubis serba boleh dalam memasak

    Bunga dan daun kembang kol juga dimasak. Mereka digoreng dalam adunan, dalam serbuk roti, sediakan hidangan pertama, lauk untuk yang kedua, tambah salad.

    Kembang kol diperam, acar, dibekukan. Buat kerja rumah. Resipi Royal Luxury memang sedap. Bahan-bahan berikut digunakan:

    • kembang kol - 2 kg;
    • bit - 1 pc.;
    • lobak merah - 1 pc.;
    • biji lada - 6 biji.;
    • kacang polong - 3 biji.;
    • bawang putih - 2 ulas;
    • gula - 100 g;
    • garam - 100 g;
    • air - 1.5 l.

    Kisar bit dan wortel. Perbungaan dan sayur parut diletakkan di dalam balang, rempah ditambah, bawang putih utuh. Didihkan air dengan gula dan garam sehingga mendidih. Air garam dituangkan panas ke dalam balang, dibiarkan suam selama 3-4 hari. Selepas waktu ini, tutup dengan penutup nilon, simpan di tempat yang sejuk.

    Untuk tujuan perubatan

    Kembang kol telah mendapat tempat dalam praktik perubatan kerana sifat berikut:

    • menggalakkan pertumbuhan semula tisu;
    • memberi kesan positif kepada kerja saluran pencernaan: mudah dicerna dan diserap, tidak merengsakan membran mukus;
    • menguatkan sistem imun;
    • mencegah keradangan pada kulit;
    • mencegah berlakunya keadaan kemurungan, keletihan kronik;
    • meningkatkan fungsi jantung;
    • menghilangkan kolesterol dari badan;
    • menguatkan dinding saluran darah.

    Sekiranya rembesan jus gastrik tidak mencukupi, disyorkan diet kembang kol. Untuk tujuan ini, ia digunakan direbus. Sayur-sayuran sering dimakan untuk pencegahan penyakit onkologi wanita. Bahan indole-3-karbinol yang terkandung di dalamnya terlibat dalam proses metabolisme estrogen. Mereka dikontraindikasikan pada gout..

    Jus disediakan dari kembang kol. Ia digunakan untuk gastritis, diabetes, bronkitis, gangguan buah pinggang, penyakit hati, penyakit gusi.

    Kembang kol mesti ada di setiap rumah. Dia pasti akan mendapat manfaat.

    Varieti

    Kembang kol mempunyai banyak jenis, yang berbeza dalam bentuk daun dan ukuran kepala. Klasifikasi varietas popular dengan masa masak (dari penampilan pucuk pertama) ditunjukkan dalam jadual