SEMUA MENGENAI CEREAL dan Bubur

Sebilangan makanan tumbuhan yang paling berkhasiat di meja kami adalah kekacang. Mereka kaya protein nabati, lemak sehat, serat, dan kaya dengan folat, kalium, zat besi dan magnesium. Sayangnya, mereka juga mengandungi gula yang tidak dicerna, yang menyebabkan pengeluaran gas. Tetapi ini boleh ditangani jika kacang dimasak dengan betul..

Untuk mengurangkan kesan sampingan kekacang tertentu, seperti kacang dan kacang polong, gunakan rendaman khas.

Ambil 0,5 kilogram kacang kering, atau kacang polong, dan tuangkan 2.5 liter air ke dalam periuk. Didihkan air, tuangkan kacang ke dalamnya, dan masak selama 2-3 minit. Kemudian tutup dan biarkan di dalam air semalaman. Keesokan harinya, toskan airnya, yang pada masa ini akan mengandung 70-90% dari semua gula yang tidak dicerna yang ada dalam produk, bilas kacang, isi dengan air baru, dan masak dengan api kecil..

Memasak dengan api kecil juga membantu penyerapan produk..

Sekiranya anda terlalu malas untuk berendam, anda boleh merendam kacang atau kacang polong selama 8-10 jam, dan kemudian mengalirkan airnya. Rendaman ini juga akan membantu menghilangkan gula yang tidak dicerna..

Selain menjadi makanan yang baik untuk kita, dan makanan ternakan yang sangat baik, kekacang juga baik untuk tanah. Kekacang adalah baja hijau yang indah, mereka dapat mengumpulkan nitrogen di dalam tanah, dan menjadikannya lebih subur.

Keluarga kekacang sangat besar - ia mempunyai kira-kira 23 ribu spesies, di antaranya tidak hanya tumbuh-tumbuhan yang digunakan sebagai makanan, tetapi juga bunga (mimosa), dan juga pokok (akasia dan pelbagai jenis dalbergia, di antaranya yang paling terkenal adalah pokok merah jambu dan kayu hitam).

Jenis kekacang

Untuk tujuan makanan, dan sebagai tanaman makanan, jenis kekacang berikut ditanam:

Kacang tanah adalah kacang yang sedap. Kacang tanah ditanam di Itali, Sepanyol, Perancis selatan dan Ukraine. Hasil purata adalah 40 kilogram per seratus meter persegi, dan tanaman tercatat terbesar ditanam di Israel - 70 kilogram per seratus meter persegi..
Buncis atau kacang polong - mirip dengan kacang kering biasa, hanya lebih berkerut. Popular di Timur Tengah. Lebih berkhasiat daripada kacang polong biasa, tetapi memakan masa lebih lama untuk dimasak.
Soy - baru-baru ini menjadi sangat popular kerana hasilnya yang tinggi, kegunaan dan nilai pemakanan. Kacang soya telah lama dikenali. Selain itu, kedelai digunakan sebagai pengganti daging dan susu, dan juga digunakan sebagai makanan ternakan..
China adalah tanaman makanan dan makanan yang berharga. Benih, jisim hijau dan rumput kering digunakan. Tanamannya sangat produktif, tahan kekeringan dengan baik, dan tahan penyakit.
Lentil - serta peringkat, bertolak ansur dengan kekeringan dengan baik. Masak lebih cepat daripada kacang polong dan rasanya lebih sedap.
Lupin - digunakan untuk makanan manusia dan juga untuk makanan haiwan. Rasa minyak Lupin hampir dengan minyak zaitun.
Alfalfa - digunakan sebagai makanan ternakan, sebagai jisim hijau dan rumput kering. Ia juga digunakan untuk membuat tepung jerami pakan..
Kacang - dibahagikan kepada kacang hijau dan asparagus (kacang hijau). Varieti pertama perlu dimasak sementara yang kedua dimakan mentah, seperti kacang hijau..
Kacang polong - boleh kering, yang mesti dimasak, dan hijau, yang dimakan mentah.
Clover - pergi untuk memberi makan ternakan, dan juga merupakan tanaman madu yang sangat baik.
Vika atau kacang polong - pergi untuk memberi makan ternakan, tetapi sesetengah orang suka memakannya mentah, belum masak.
Kacang kebun (biasa, Rusia, kuda) - budaya genus Vika. Ia ditanam untuk tujuan makanan dan makanan. Tumbuhan madu yang baik.
Cowpea atau cowpea adalah tanaman ternakan. Penduduk di selatan Amerika Syarikat memakan cowpea, dan secara tradisional menyediakan hidangan dari itu untuk Tahun Baru yang disebut Prancing John..
Bob mung atau mung banyak digunakan dalam masakan Cina. Dari klan Vigna. Mung dimakan mentah, dikupas, atau tumbuh. Mung mudah bercambah dalam masa 24 jam.
Bob urd diedarkan secara meluas di India dan Pakistan. Milik genus Vigna. Juga, seperti mung, ia digunakan mentah, rebus atau tumbuh. Nasi dengan nasi.
Kacang Adzuki atau goyangan sudut - mempunyai kacang kecil. Di Jepun, ia adalah kekacang kedua yang paling popular selepas kacang soya. Adzuki biasanya digunakan dalam makanan manis seperti minuman dan ais krim..

Bijirin

Bijirin dihancurkan atau biji-bijian dari pelbagai tanaman, terutama bijirin, yang merupakan sumber tenaga yang berharga dan vitamin berguna, unsur makro dan mikro. Sup dan bijirin dibuat dari mereka. Pengambilan makanan yang kerap dibuat dari biji-bijian (sekurang-kurangnya tiga kali seminggu) mengurangkan risiko mengembangkan patologi jantung sebanyak 20%.
Sifat bijirin yang berguna bergantung pada jenis kultur.
Pengelasan:
- bijirin (sorgum, rai, jagung, barli, gandum, beras, millet, chumiza);
- kekacang (lentil, kacang, kacang, kacang polong, kacang soya, kacang buncis);
- soba (soba);
- amaranth.
Pengaruh sebilangan bijirin pada tubuh manusia:
- soba, menjaga kesihatan organ penglihatan, meningkatkan metabolisme, membuang toksin;
- millet, menguatkan dinding saluran darah;
- jagung, mengawal tahap kolesterol;
- barli, membekalkan tubuh dengan gluten yang mengandung protein, mengaktifkan pengeluaran kolagen, melawan reaksi alahan;
- oatmeal, menormalkan fungsi hati, organ pencernaan;
- nasi, menurunkan tekanan darah.
Agar badan "mengeluarkan" bahan berguna dari bubur secara maksimum, pilih bijirin dengan berhati-hati. Perhatikan bentuk, warna kacang dan jangka hayat produk. Ia tidak boleh mengandungi kekotoran asing, tersekat gumpalan. Semasa membeli tanaman bijirin mengikut berat, bau mereka: bau kelembapan dan acuan menunjukkan kerosakan pada barang.
Ingat, "bubur adalah ibu kita"! Untuk sihat dan kuat, makan bijirin dengan buah-buahan, sayur-sayuran, herba setiap hari.

Rye adalah salah satu bijirin yang telah memainkan peranan penting dalam pembangunan umat manusia. Sukar untuk menilai kepentingannya, kerana selama berabad-abad rai merupakan tanaman biji-bijian utama dalam diet petani. Pada abad kedua puluh, jumlah penanamannya sedikit menurun, tetapi di kalangan pengikut gaya hidup sihat.

Bulgur

Bulgur adalah bijirin yang telah dibahas di negara-negara pasca Soviet baru-baru ini, sebelum itu praktikalnya tidak diketahui di wilayah ini. Satu paradoks - kerana Bulgur boleh mengaku sebagai salah satu kumpulan tertua di dunia. Terdapat banyak nama untuk bijirin ini: bulgor, burgul, gurgur, pliguri. DALAM.

Empingan jagung

Kekurangan masa yang akut adalah masalah utama yang dihadapi oleh penduduk kota besar pada masa kini. Secara semula jadi, mereka tidak memiliki kemampuan atau keinginan khusus untuk menghabiskan beberapa jam di dapur di dapur, menyiapkan sarapan, makan siang dan makan malam. Oleh itu, pengusaha inventif bergegas menawarkan alternatif - hidangan.

Serpih barli

Serpihan barli tidak hanya popular di kalangan pemakanan. Banyak penganut gaya hidup sihat juga lebih memilih mereka, menggantinya dengan bijirin lain yang begitu spesifik, di antaranya kombinasi gandum-barli juga terdapat pada pengguna mereka. Terdapat juga pembeli yang.

Triticale

Hanya beberapa dekad yang lalu, beberapa orang mendengar tentang bijirin triticale. Pembiakan Triticale mula menghasilkan buah pertamanya pada pertengahan 70-an abad ke-20, walaupun spesies bijirin ini dibiakkan pada akhir abad ke-19. Sejak itu, petani di banyak negara di dunia setiap tahunnya mengembangkan banyak jenis bijirin komersial, yang digunakan di.

Salah satu trend baru yang sihat adalah penggunaan teff. Ini adalah bijirin yang telah ditanam di bumi sejak zaman kuno, tetapi baru-baru ini mendapat populariti sebagai makanan super. Teff mula mengganti quinoa atau bulgur yang sebelumnya diminta. Produk ini adalah bijirin bebas gluten kecil, yang dipercayai menjadi tempat tinggal Ethiopia.

Sagu adalah bijirin berkanji khas yang hampir tidak diketahui oleh benua Eropah. Ia dilombong di negara-negara Asia dan Oceania dari batang pokok sawit. Jumlah pengeluaran bijirin adalah besar, tetapi hanya sebilangan kecil yang dieksport. Di seluruh dunia, pati jagung dan kentang lebih popular, rasa dan khasiatnya.

Basmati

Rak kedai dipenuhi puluhan jenis beras. Mereka berbeza dari segi bentuk, ukuran, warna dan, sesuai, struktur / rasa. Salah satu jenis beras aromatik ialah Basmati. Ia dibezakan oleh biji-bijian yang kecil dan panjang dan warna kekuningan. Basmati dihasilkan secara tradisional di negara-negara India.

Padi liar

Nama itu tidak menunjukkan ciri atau asal produk. "Padi liar" bukan liar, dan bukan beras sebenarnya. Ia adalah tumbuhan herba. Ia ditanam berhampiran Great Lakes, dan penduduk tempatan suka memanggil tanaman gandum "akuatik". Biji-bijian zitsania air digunakan sebagai hidangan bebas atau.

Gandum

Gandum adalah tanaman bijirin yang paling biasa di kebanyakan dunia. Banyak bijirin, tepung, roti, minuman beralkohol dan pasta kegemaran semua orang diperoleh daripadanya. Jenis / kualiti produk yang diperoleh bergantung pada tahap pengisaran dan pemprosesan biji-bijian. Tahap kesedaran masyarakat semakin meningkat setiap minit. Setiap saat.

Perbezaan utama antara bijirin kuno (amaranth, quinoa, teff) dan bijirin moden (beras, gandum, jagung) terletak pada ciri-ciri biji-bijian itu sendiri. Bijirin kuno tidak mengalami hibridisasi dan percubaan genetik, tetapi kami mendapatkannya dalam bentuk aslinya, yang masih dipelihara. Bijirin kuno ini boleh diberi peringkat.

Parut jagung

Telah lama diketahui bahawa mana-mana bijirin adalah sumber kekuatan, mengandungi vitamin dan mineral berguna yang membantu menjaga tubuh dalam keadaan baik. Tidak hairanlah pada masa kecil, ketika dia tidak dapat menangani tugas yang memerlukan aktiviti fizikal, orang dewasa sering berkata: "Saya makan sedikit bubur." Dan memang, bubur apa pun nampaknya penuh.

Sorghum

Sorghum, atau rumput Sudan, adalah bijirin kuno yang berasal dari Afrika yang dianggap sebagai alternatif yang lebih selamat, bebas gluten untuk gandum dan biji-bijian lain. Kajian makmal mengesahkan bahawa sorgum bebas gluten, yang menjadikannya selamat bagi penderita penyakit seliak. Di samping itu, biji-bijian mengandungi banyak berguna untuk manusia..

Barli

Barli adalah tanaman pertanian tertua dari keluarga Bijirin. Ia adalah ramuan tahunan, dwitahunan atau tahunan. Lidahnya pendek. Daun dilipat di tunas. Spikelet berbunga satu, sisiknya tipis, ovari berbulu di puncak. Barli ditanam di Timur Tengah semasa Revolusi Neolitik lebih dari 10.

Quinoa

Quinoa adalah tanaman tahunan yang lebih suka tumbuh di kawasan yang lebih panas di Amerika Selatan. Walaupun jangka hayatnya pendek, tanaman ini dapat mencapai ketinggian satu setengah atau bahkan 2 meter. Ia mempunyai batang tinggi dengan daun bulat dan hijau muda. Buah-buahan dikumpulkan dalam kelompok besar, dan biji-bijian.

Kisar barli

Bubur barli adalah wakil masakan tradisional Rusia yang enak. Mereka mengatakan bahawa dialah yang memberi kekuatan kepada para pahlawan pada zaman Rusia, dan kemudian - kepada tentera Rusia (terima kasih kepada Peter the Great, yang mengajar tentera ke bubur ini). Dialah yang dihidangkan kepada para tamu pada upacara penobatan Nicholas II. Jadi apa yang menjadikan produk ini begitu.

Oatmeal

Tidak ada yang menjadikan pagi anda lebih baik daripada sepinggan oat tepung wangi wangi. Walaupun pada amnya tidak menjadi masalah dalam bentuk apa oatmeal dimakan: dalam bentuk bubur susu, sebagai komponen koktel atau hidangan lain, ia tetap menjadi produk yang enak dan sarapan ideal yang tidak terkalahkan..

Barli mutiara

Bukan tanpa sebab bahawa barli, dari mana sebenarnya barli mutiara dibuat, adalah salah satu bahan utama di dapur nenek-nenek kita. Bubur ini adalah salah satu yang paling sihat dan mempunyai khasiat yang menguatkan badan. Kita sering melupakan produk berguna ini, menggantikannya dengan yang lain. Sementara itu, barli adalah salah satu yang paling kuno.

Dieja

Tumbuhan kuno ini dikenali dengan pelbagai nama. Seseorang memanggilnya emmer, seseorang farro, seseorang dieja atau dua biji gandum. Dan ahli biologi menyebut budaya ini dalam bahasa Latin Triticum dicoccum. Dan secara tidak sengaja, sebilangan orang keliru menyebut tumbuhan ini dieja (aka Triticcum spelta), tetapi sebenarnya mereka adalah dua budaya yang berbeza, walaupun dari satu.

Lentil

Kadang-kadang nampaknya banyak orang mengabaikan lentil, lebih suka kekacang lain seperti kacang polong, kacang, kacang. Dan ini kelihatan pelik, kerana lentil bukan sahaja merupakan produk yang berpatutan dan lazat, tetapi juga sangat berguna. Sebagai contoh, orang Czech tidak pernah melupakan perkara ini, yang dilambangkan oleh budaya ini.

Millet

Walaupun fakta bahawa millet dikaitkan secara eksklusif dengan makanan burung oleh banyak orang, sebenarnya butir ini juga berfungsi sebagai asas bagi bubur yang dikenali sebagai millet. Cucu nenek kami menyebutnya "bubur emas", walaupun sebenarnya biji-bijian ini berwarna kuning, putih, kelabu dan bahkan merah. Walaupun yang paling biasa adalah tetap.

Padi adalah salah satu tanaman tertua di planet ini. Para saintis percaya bahawa tanaman ini berusia sekurang-kurangnya 5.000 tahun, dan ia adalah makanan ruji bagi lebih daripada separuh populasi dunia. Pengguna utama beras adalah penduduk Asia Selatan dan Timur. Biji-bijian putih lebih banyak dimakan, tetapi berwarna coklat (tidak dipoles).

Semolina

Hari ini, mungkin, adalah mustahil untuk mencari orang yang tidak tahu rasa bubur ini. Ini adalah salah satu bijirin pertama yang diberikan kepada bayi. Dia adalah sarapan atau makanan ringan tradisional di semua tadika dan sekolah. Ini adalah hidangan kegemaran banyak orang dan juga dibenci oleh banyak orang. Pada zaman tsar, bubur ini hanya tersedia untuk golongan bangsawan - sebagai ilahi.

Soba

Buckwheat adalah bijirin yang diperoleh dari biji benih soba (bijirin tahunan keluarga Buckwheat). Tanah air tanaman ini adalah lereng gunung India, Burma, Nepal, dari mana ia tersebar di seluruh dunia. Bijirin "mendapat" ke negara-negara Eropah dari Yunani. Kandungan: Maklumat umum Komposisi kimia Sifat berguna Aplikasi dalam.

Amaranth

Tumbuhan ini tumbuh di banyak kebun sayur di seluruh dunia. Hari ini, kebanyakan orang mengetahuinya sebagai rumpai, dan beberapa ribu tahun yang lalu, amaranth digunakan sebagai alat untuk ritual suci dan makanan, yang nilai pemakanannya tidak kalah dengan nasi. Sifat yang paling unik dari tanaman ini adalah rangsangan pertumbuhan dan.

Pelbagai jenis dan jenis bijirin

Bijirin gandum. Gandum adalah tulang belakang tanaman bijirin. Gandum digunakan untuk menghasilkan semolina, Poltava, Artek, serpihan gandum. Semolina mempunyai nilai tenaga tinggi, cepat mendidih, tetapi kekurangan vitamin dan mineral.

Bergantung pada jenis gandum, semolina dibahagikan kepada gred: "T"; "M"; "MT".

Biji-bijian "T" dari gandum durum mempunyai zarah-zarah kekuningan, dengan tepi berkaca, lut sinar, ribbed; apabila dimasak, mengekalkan struktur kasar. Groats jenama "M" dihasilkan dari gandum lembut dan separa kaca berkaca lembut, mealy, legap, putih, cepat rebus. Groats "MT" diperoleh dari gandum lembut dengan campuran keras (20%). Ia legap, lembut, dengan butiran warna kuning berkrim.

Gandum gandum dihasilkan dari keras, lebih jarang dari gandum lembut dua jenis: Poltava dan Artek.

Biji poltava dibahagikan kepada empat nombor:

No. 1 - besar, memanjang, dengan hujung bulat;

No. 2 - biji-bijian berbentuk bujur sederhana;

No. 3, 4 - biji kecil, bulat.

Artek grot adalah biji gandum yang dihancurkan halus.

Semua jenis gandum gandum tidak dibahagikan kepada varieti. Bubur hancur disediakan dari groat Poltava, bijirin likat dibuat dari grat Artek..

Kepingan gandum diperoleh dari biji-bijian gandum yang digilap, direbus dalam sirap gula dengan penambahan garam, dikeringkan, diratakan pada roller dan digoreng. Serpihannya adalah kelopak nipis berwarna coklat muda dengan rasa yang menyenangkan. Mereka digunakan dengan teh, susu, kopi, dengan kaldu sebagai ganti crouton, dan juga dalam bentuk kering (ini adalah produk siap).

Gandum barli. Gandum barli, bergantung pada pemprosesan dan ukuran biji-bijian, dibahagikan kepada barli mutiara dan barli.

Semasa memproses barli mutiara, bijirin barli yang dikupas dihancurkan menjadi 2-3 bahagian. Bergantung pada ukuran biji-bijian, barli mutiara dihasilkan dalam lima nombor. Dalam biji-bijian No. 1, 2, biji-bijian memanjang, dengan hujung bulat; di No. 3, 4, 5 biji-biji tanah digiling ke bentuk bulat; warna dari putih hingga kekuningan, kadang-kadang dengan warna kehijauan. Barli mutiara dimasak selama 60-90 minit, meningkat dalam jumlah sebanyak 5-6 kali. Pati bijirin membengkak semasa memasak, mudah menyiram air, sehingga bubur pertama menjadi rapuh, dan ketika sejuk ia menjadi keras.

Barli disediakan dari barli yang dihancurkan tetapi tidak digilap. Groats terbahagi kepada tiga nombor. Groats No. 1 adalah yang terbesar. Barli groats adalah biji barli yang dihancurkan yang tidak dipoles dengan bentuk yang tidak tetap yang pelbagai. Tidak seperti barli mutiara, parut barli mengandungi lebih banyak serat dan mineral dan kurang diserap oleh badan. Gandum barli dimasak selama 40-50 minit, meningkat jumlahnya sekitar 5 kali.

Buckwheat dihasilkan dari bijirin soba. Bijirin ini berbeza jika dibandingkan dengan jenis bijirin lain dalam komposisi kimia yang paling baik, nilai pemakanan yang tinggi, sifat pengguna yang baik dan kandungan vitamin dan mineral tertinggi. Protein soba mengandungi semua asid amino penting. Kehadiran dalam komposisi bijirin mineral dan vitamin yang penting untuk tubuh mencirikannya sebagai produk untuk pemakanan makanan dan perubatan. Buckwheat digunakan untuk menghasilkan inti dan inti memasak cepat, dan melalui dan melalui memasak cepat.

Kernel adalah bijirin yang terdiri daripada keseluruhan biji soba yang tidak dicincang. Inti biji-bijian soba yang dimasak dengan cepat dikukus, kulit buahnya dikeluarkan, warnanya berwarna coklat. Kernel biasa dan cepat dicerna dibahagikan mengikut kualiti menjadi gred 1, 2, 3.

Prodel - kumpulan yang terdiri daripada kernel yang terkelupas. Saya tidak membahagikan kepada varieti.

Lantai bawah mempunyai kelebihan masakan yang terbaik. Prodel dibezakan oleh kecernaan yang lebih cepat, nilai pemakanan yang tinggi, tetapi dalam rasa dan konsistensi, bubur daripadanya ternyata sedikit lebih buruk daripada dari biji.

Bijirin beras. Nasi yang digilap, digilap dan dihancurkan dihasilkan.

Nasi digilap - biji-bijian dari mana cengkerang dan bahagian lapisan aleuron telah dikeluarkan; putih, dengan permukaan kasar. Nasi digilap dihasilkan Nilai tambahan, tertinggi, 1, 2, 3. Padi yang dicincang diperoleh sebagai produk sampingan dalam pengeluaran beras yang digilap. Padi hancur tidak terbahagi kepada pelbagai. Biji padi hancur 1.5 mm.

Groats beras dibezakan oleh kandungan pati dan karbohidrat lain yang mudah dicerna (86-89% rata-rata), sejumlah kecil protein, gula, dan serat. Ia mempunyai sifat pengguna dan masakan yang baik, mudah dicerna dan kandungan kalori, digunakan dalam pemakanan perubatan..

Puffed beras diperoleh dari biji beras sekam, dikukus di bawah tekanan kira-kira 15 atm hingga lembut. Dalam kes ini, biji-bijian meningkat dalam jumlah sebanyak 6-8 kali. Biji-bijian beras yang diletupkan berwarna terang, berliang, dan putih; digunakan sebagai bijirin sarapan pagi, menambah susu, krim, kefir, teh. Masa memasak untuk nasi adalah 20-30 minit, sementara ia meningkat sebanyak 5-6 kali. Groats beras banyak digunakan dalam makanan bayi dan makanan.

Biji millet. Millet digunakan untuk menghasilkan biji millet yang digilap, dibebaskan dari biji, buah, embrio, dan sebahagiannya dari lapisan aleurone. Permukaan biji millet ditutup dengan tepung, yang mengandungi lemak. Semasa penyimpanan, bijirin cepat tengik dan memperoleh rasa kepahitan.

Oleh itu, sebelum makan, bijirin mesti dibasuh dengan air suam. Warna millet dari cahaya hingga kuning terang. Millet kuning mempunyai inti vitreous dan mempunyai sifat pengguna dan masakan terbaik. Protein millet kekurangan asid amino penting, oleh itu disyorkan untuk menggunakannya dengan telur, susu, keju kotej, daging. Millet diseduh selama 25-30 minit dan jumlahnya meningkat sebanyak 4-7 kali. Bergantung pada kualiti, millet digilap dihasilkan dari kelas tertinggi, 1 dan 2.

Kandungan kelembapan millet yang digilap mestilah sekurang-kurangnya 14%. Kandungan kernel berkualiti tinggi dalam gred millet paling tinggi mestilah sekurang-kurangnya 99.2%; di kelas 1 - 98.7%; di kelas 2 - 98%. Millet digunakan untuk penyediaan bubur bubuk, puding, kaserol, daging cincang, sup, bijirin.

Gumpalan oat. Dari oat, bijirin dihasilkan: oat kukus yang tidak dikukus, oat yang digilap rata, serpihan oat, tambahan, serpihan kelopak dan oatmeal. Oatmeal dicirikan oleh kandungan pati yang rendah, kandungan zat lendir yang tinggi, ia mengandungi banyak protein dan lemak, yang memungkinkan penggunaan bijirin dalam pemakanan perubatan. Groats meningkat dalam jumlah sebanyak 4-5 kali, masak selama 60-80 minit (kecuali serpihan). Grat oat kukus adalah biji utuh tanpa filem bunga dan pubertas, embrio dan cengkerang buah dikeluarkan sebahagian daripadanya. Ia diseduh selama 40-60 minit, isipadu meningkat 3-4 kali. Ia dibahagikan kepada kelas tertinggi dan pertama. Grat oat rata yang digilap diperoleh dari groats yang tidak dihancurkan dengan kukus berulang, selepas itu dikeringkan dan diratakan menjadi kelopak beralun setebal 1-1.2 mm, bahagikan ke kelas 1 dan 2. Kacang direbus dalam 30-40 minit. Warna bubur berwarna kekuningan-kuning.

Kernel berkualiti tinggi dalam bijirin kelas paling tinggi mestilah sekurang-kurangnya 99%, pada gred pertama - 98.5%. Oatmeal mengandungi sejumlah besar lemak, oleh itu ia cepat tengik semasa penyimpanan. Oatmeal digunakan dalam pemakanan perubatan, kerana dicirikan oleh kandungan pati rendah dan kandungan zat lendir yang tinggi. Digunakan untuk membuat sup yang disucikan, bijirin lendir, kaserol, susu dan sup berlendir.

Serpihan Hercules dihasilkan dari oatmeal yang tidak digosok dan dikukus dengan gred tertinggi. Mereka direbus selama 20 minit. Tidak dibahagikan kepada varieti.

Kepingan ekstra hercules dibahagikan kepada 3 nombor: No. 1 - dari biji utuh, No. 2 - dari bijirin cincang, No. 3 - dari bijirin kecil.

Serpihan kelopak diperoleh dari oatmeal yang tidak digosok dan dikukus dengan gred tertinggi. Warna serpihan berwarna putih, dengan warna dari krim hingga kuning, direbus dalam 10 minit.

Secara lahiriah, daging lembu mengingatkan tepung; ia tidak memerlukan rawatan panas sebelum digunakan. Oat dihasilkan dari oat kukus tekanan, dikeringkan dan digiling. Krim ringan hingga warna krim, tekstur lembut.

Gandum jagung. Parut jagung yang digilap, popcorn, serpihan jagung dan batang jagung yang renyah diperdagangkan. Groats yang digilap mempunyai 5 ukuran nombor: No. 1, 2, 3, 4, 5. Biji-bijian mempunyai bentuk bujur atau bulat, warnanya putih, kuning muda atau kuning. Konsistensi buburnya sukar, memakan masa sekitar satu jam untuk mendidih, isipadu meningkat sebanyak 3-4 kali. Parut jagung meningkatkan imuniti, diserap dengan baik oleh badan, pengambilan secara berkala meningkatkan pencernaan, tidak menyebabkan reaksi alergi. Digunakan dalam makanan bayi. Kelemahan jagung jagung adalah kandungan protein yang rosak, memasak lama. Groats hancur mempunyai ukuran butiran sekurang-kurangnya 5 mm dan digunakan untuk pembuatan serpihan jagung. Kepingan jagung adalah kelopak nipis berwarna kuning keemasan. Selain serpihan jagung biasa, manis, masin, kaca dengan gula, dan lain-lain dihasilkan. Popcorn dihasilkan oleh "letupan" biji-bijian jagung dalam alat khas dan pemanggangan berikutnya. Dimakan tanpa rawatan haba dengan sup, susu, teh, kopi.

Bijirin kacang. Mengikut kaedah pemprosesan, kacang polong dibagi menjadi digilap keseluruhan yang digilap dan digilap. Kacang polong yang digilap - kotiledon tidak terbahagi, tanpa tunas dan lapisan biji, dengan permukaan kasar, kuning atau hijau. Masa memasak 30-60 minit. Kacang polong yang dibelah dua adalah kotiledon yang terbelah dengan permukaan kasar atau licin dengan tepi bulat. Kacang polong digunakan untuk menyediakan lauk untuk kursus kedua, sup. Kacang dipasarkan sebagai biji-bijian. Mengikut warna, kacang berwarna putih, berwarna, monokromatik, berwarna bervariasi. Kacang putih mendidih lebih cepat, digunakan untuk menyediakan kursus pertama, kacang berwarna - untuk menyediakan kursus kedua.

Pelbagai jenis bijirin dilengkapi dengan jenis bijirin baru. Ini termasuk bijirin Zdorov'e, Pionerskaya, Sportivnaya, dan juga bijirin gabungan - Yuzhnaya, Flotskaya, Strong. Bijirin ini mempunyai peningkatan nilai biologi. Mereka dihasilkan dari biji-bijian beras, soba, oatmeal yang dihancurkan, digiling menjadi tepung. Kemudian bijirin diperkaya dengan susu tepung skim, gula, tepung kedelai, dicampur, dikukus, dibentuk menjadi bijirin (dengan menggulung atau menekan), dikeringkan, dan dibungkus dalam kotak kadbod. Bijirin seperti itu baik dan cepat direbus, mudah dicerna, digunakan dalam makanan bayi dan makanan.

Keperluan untuk kualiti bijirin. Kualiti bijirin ditentukan oleh penampilan, warna, rasa dan baunya. Yang sangat penting untuk kualiti bijirin adalah penunjuk fizikal dan kimia seperti jumlah biji yang berkualiti, ukuran serpihan, kehadiran kotoran asing, dan serangan dengan perosak gudang. Warna bijirin mesti sesuai dengan jenis ini. Perubahan warna bijirin menunjukkan kemerosotan kualitinya dan permulaan kerosakan. Rasa bijirin segar dan jinak sedikit manis, masam, dan rasa selepasnya yang tengik menunjukkan kehebatan bijirin. Kepahitan rendah hanya dibenarkan dalam oatmeal. Bau bijirin mesti sesuai dengan jenis ini. Bubur basi mempunyai bau apak, apak. Kandungan kelembapan bijirin mestilah 10-15% (kecuali kekacang - 15-20%). Mengikut kandungan kernel jinak dan kehadiran kekotoran, millet, beras, soba, oatmeal dibahagikan kepada varieti. Kekotoran sampah dan mineral dalam bijirin diseragamkan mengikut piawaian untuk setiap jenis bijirin. Pencemaran bijirin oleh perosak bangsal (kutu, kumbang, rama-rama, kumbang) tidak dibenarkan. Bijirin dibungkus dalam beg kering dan kering dengan berat tidak lebih dari 50 kg. Ditandai dengan label yang menunjukkan nama bijirin, jenisnya, gred, berat bersih, pengeluar, alamatnya, tarikh pengeluaran, nombor standard. Groats disimpan di bilik yang berventilasi baik, bersih dan kering, pada suhu tetap tidak melebihi 18 ° C dan kelembapan relatif 60-70%. Semasa penyimpanan, ketegangan lemak dan jamur pada bijirin terjadi, ia dapat memperoleh rasa pahit, apak, bau busuk, dan rusak oleh perosak gudang.

Dengan penyimpanan yang betul, bijirin dapat disimpan selama lebih dari satu tahun, kecuali oatmeal, yang disimpan selama 4 bulan

Jenis bijirin utama: senarai, kandungan kalori dan ciri

Bijirin, bijirin yang dibuat daripadanya dan pelbagai produk pemprosesannya adalah sebahagian daripada kehidupan seharian setiap orang. Tetapi tidak semua orang tahu bijirin apa yang mereka makan, bagaimana ia dihasilkan dan bagaimana ia mesti disimpan. Mari kita fahami bersama dalam banyak nama, bentuk dan warna pelbagai bijirin.

Apa itu bijirin

Sebarang bijirin tidak lebih daripada bijirin yang diproses khas. Bergantung pada biji-bijian dari mana bijirin diproses, mereka dibahagikan kepada jenis:

  • bijirin - gandum, gandum, rai, jagung, millet, beras, sorgum;
  • soba - soba;
  • kekacang - kacang polong, kacang, kacang soya, lentil.

Budaya terpenting

Tanaman bijirin yang paling penting dan penting boleh dipanggil gandum dengan selamat. Sahamnya dianggap sebagai yang utama di negara ini. Dengan mengisar bijirinnya, industri khusus menghasilkan tepung roti pelbagai kualiti, beberapa jenis bijirin. Pengeluaran sekunder menerima pelbagai jenis produk roti, serta semua jenis pasta. Berjuta-juta orang memerlukan produk ini setiap hari. Tetapi semuanya bermula dengan sebutir kecil yang tumbuh di telinga.

Varieti gandum berbeza dalam kekerasan bijirin yang berbeza - lembut atau keras.

Terdapat jenis musim sejuk dan musim bunga. Yang pertama ditaburkan pada musim sejuk dan menuai pada musim panas, tetapi varieti ini terdedah kepada cuaca musim sejuk dan fros yang teruk. Untuk mengelakkan biji-bijian dimakan oleh perosak pada bulan-bulan yang sejuk, mereka dirawat dengan baik. Ini tidak mempengaruhi kualiti tanaman..

Varieti gandum musim bunga ditaburkan pada awal musim bunga dan dituai pada musim luruh.

Komposisi biji-bijian bijirin

Sebarang bijirin adalah karbohidrat hampir tulen - dari 70-80%. Ia bergantung pada bahagian bijirin yang berkanji. Bijirin terkaya untuk bahan ini adalah beras, gandum dan jagung. Tepung penaik terbaik dihasilkan dari mereka, roti dan pelbagai kek dibuat. Di banyak negara, ini adalah sebahagian daripada masakan kebangsaan..

Pengeluaran

Pengeluaran bijirin bermula dengan penuaian tanaman bijirin - ini adalah kerja mesin berat. Kemudian mesin penghantar memulakan bahagiannya, yang menghilangkan semua kekotoran.

Langkah seterusnya adalah menyusun semua biji-bijian (dari tanaman bijirin tertentu) mengikut ukuran. Kemudian mereka mengeluarkan cengkerang dari biji-bijian dan mengisar.

Untuk beberapa jenis produk roti dan roti, bijirin dibekalkan tidak dikupas sepenuhnya atau hanya cengkerang mereka.

Ciri-ciri pelbagai bijirin

Sebelum kita mula mencirikan jenis bijirin tertentu, kita akan menganalisis bijirin mana yang dibuat dari jenis tanaman bijirin mana.

Oat menghasilkan:

  • oatmeal, atau "Hercules";
  • oatmeal.

Bijirin gandum - jenis (nama):

  • semolina;
  • gandum;
  • serpihan.

Barli menghasilkan:

  • barli mutiara;
  • parut barli.

Kekacang juga merupakan sebahagian daripada tanaman bijirin. Mari beri contoh yang paling popular - kacang polong:

  • kacang polong;
  • terkelupas.

Tumbuhan lain yang dikelaskan sebagai bijirin:

  • nasi;
  • millet;
  • jagung.

Kandungan kalori bijirin utama kering dan rebus

Jadual kalori bijirin rebus akan memberitahu anda nilai tenaga produk ini. Bilangannya berbeza dengan hasil biji-bijian kering. Ini disebabkan oleh kerugian peratusan semasa rawatan haba - prosesnya adalah normal bagi setiap produk..

Bijirin kering mengandungi banyak bahan berguna, pelbagai vitamin, unsur mikro dan makro. Terdapat lebih banyak daripada mereka dalam bijirin yang tidak dimurnikan. Tetapi ini hanya mengenai bijirin yang direbus di dalam air.

Nilai pemakanan dan tenaga pelbagai jenis bijirin
NamakeadaanProtein, gLemak, gKarbohidrat, gKandungan kalori, kcal
Milletkering11.53.369.3348.0
direbus10.82.963.0316.8
Sobakering13.03.068.0350.0
direbus12.22.661.8314.9
Oatkering11.06.051.0310.0
direbus10.35.246.4273.6
Nasikering7.01.071.4330.0
direbus6.50.864.9288.7
Gandumkering7.51,341.4198.0
direbus7.01.137.6185.6
Semolinakering10.31.067.4328.0
direbus9.60.861.3286.7
Barli mutiarakering9.31.173,7320.0
direbus8.70.967.0306.5
Jagungkering8.31,275.0337.0
direbus7.81.068.2308.6
Kacang polongkering23.01.062.0350.0
direbus21.60.856.4314.7

Kandungan kalori dari bijirin kering dan rebus akan jauh berbeza jika produk tambahan ditambahkan semasa memasak. Nombor pemakanan akan berubah ke atas.

Produk Pelengkap

Apa yang boleh ditambahkan pada bubur ketika memasaknya untuk meningkatkan nilai pemakanan hidangan? Ia bergantung pada resipi tertentu. Adakah hidangan anda akan menjadi pencuci mulut, hidangan kedua atau pertama yang panas.

Dan sekarang dengan lebih terperinci

Anda sudah mengetahui beberapa jenis bijirin dari jadual. Sekarang mari kita mengenali mereka dengan lebih terperinci.

Bijirin gandum

Jenis bijirin gandum:

  • semolina - diperoleh dari biji-bijian dengan mengisar sebahagiannya ke dalam tepung gandum dengan pelbagai ukuran bijirin, ia kelihatan putih (atau berwarna kekuningan) dan sedikit berwarna: cepat mendidih, ia mempunyai sedikit nutrien, tetapi banyak karbohidrat sayuran;
  • gandum gandum adalah semolina yang sama, tetapi dengan biji-bijian dengan diameter lebih besar, setelah memasak biji-bijian tidak kehilangan bentuknya dan tetap sedikit elastik, kimpalan gandum gandum dari jisim awal adalah 4-5 kali.

Perlu juga diperhatikan bahawa terdapat pelbagai jenis semolina - dari jenis gandum lembut, dari keras atau dari campuran lembut dan keras. Sesuai dengan ini, semolina diberi tanda pada bungkusan - T, M atau TM. Semasa membeli, perhatikan perkara ini.

Semolina yang paling berguna dianggap bijirin dengan "T" pada bungkusan. Ini menjadikan bijirin utuh dalam keadaan mendidih. Bubur sedap dilihat dan dirasakan.

Semolina, terbuat dari gandum lembut, dapat merebus sepenuhnya, berubah menjadi jisim berkanji.

Soba

Buckwheat digunakan untuk menghasilkan bijirin yang disebut tanpa tanah. Ini adalah bijirin penuh, dikupas dari cengkerang. Tidak dikukus.

Groat kaya dengan vitamin dan mineral. Kandungan zat besi sangat tinggi. Oleh kerana itu tidak digalakkan menggunakannya secara kerap untuk orang yang mengalami pembekuan darah tinggi. Warna bijirin - dari coklat muda hingga coklat gelap.

Bergantung pada tahap pembersihan dari cangkang, biji-bijian soba dibahagikan kepada tiga gred mengikut kualiti.

Prodel - bijirin soba yang dihancurkan.

Smolensk groats - tanah (hampir menjadi serbuk) bijirin soba.

Bijirin yang tidak dihancurkan dimasak selama kira-kira 15-20 minit, memberikan rasa kenyang yang panjang.

Gumpalan oat

Jenis gandum oat - oatmeal dan oatmeal.

Di rak-rak kedai anda boleh menemui serpihan oat "Hercules", kelopak dan "Ekstra". Mereka hanya berbeza pada tahap butiran asli. Dua yang pertama dibuat hanya dari oatmeal kelas tertinggi. Tetapi produk "Extra" dihasilkan dengan cara mengukus, meratakan dan mengeringkan bahan mentah khas dengan kualiti yang lebih rendah.

Untuk mendapatkan tepung oat, biji-bijian sayur-sayuran kering melalui beberapa operasi penghantar:

  • mengisar bijirin menjadi bijirin;
  • rendam;
  • mengukus;
  • mengeringkan.

Serat tidak dikenakan rawatan haba tambahan sebelum digunakan untuk makanan. Ia dibenarkan untuk menambahkannya ke dalam susu dan goncang dan minuman susu masam. Susu hanya diminum panas, dan dengan kefir atau susu panggang yang diperam, oatmeal disarankan dalam keadaan sejuk. Dan kemudian mereka menambahkan bahan perasa dan aromatik mengikut resipi minuman asli.

Jenis bijirin barli

Barli mutiara mengikut tahap pemprosesan bijirin dibahagikan kepada pelbagai jenis:

  • bijirin memanjang, digilap dengan baik, hujungnya bulat - dibezakan dengan rasa dan kelajuan memasak yang terbaik (bijirin benar-benar direbus dan siap dalam satu jam);
  • butir sfera - memerlukan 1.5 jam untuk memasak sebiji.

Warna pada kedua-dua spesies itu dari putih hingga kuning. Kehadiran warna kehijauan adalah mungkin.

Dengan kesediaan masakan sepenuhnya setelah memasak, biji-bijian barli mutiara mendidih dengan baik, strukturnya lembut. Dalam keadaan sejuk, mereka membeku dan menjadi sukar. Apabila dipanaskan semula, rasa dan tekstur kembali.

Gandum barli - bijirin barli yang dihancurkan, ia tidak digosok sebelum digiling. Kerana itu, serpihan kurang dicerna dan diserap oleh badan. Tetapi sebahagian dari kulit semula jadi menyediakan kandungan mineral dan vitamin yang tinggi. Berbanding dengan barli - beberapa kali.

Semasa mendidih, barli mutiara meningkat dalam jumlah 6 kali ganda, dan barli - 5 kali.

Padi adalah satu-satunya tanaman yang tumbuh dengan baik di persekitaran air. Oleh itu tanaman itu tepu dengan kelembapan sepenuhnya, dengan mudah menyingkirkan rumpai dan meningkatkan produktiviti..

Untuk menanam padi di mana terdapat sedikit hujan, sebidang tanah dibagi menjadi kotak dan digali dengan kanal khas (juga disebut parit pengairan). Air dibiarkan melalui saluran pengairan, menyediakan tanaman bijirin dengan habitat yang baik. Air sering diambil dari sungai atau tasik dengan anak sungai.

Industri ini, bergantung pada kaedah pemprosesan, menghasilkan beras yang dihancurkan dan digilap.

Nasi digilap mempunyai permukaan kasar, butiran putih berwarna. Diterima dalam kumpulan kandungan biji-bijian dari warna lain - kelabu, coklat.

Apabila beras digilap dihasilkan, biji-bijian hancur diperoleh, mereka disusun dan dikemas seperti beras hancur.

Terdapat beberapa jenis beras yang lain. Salah satunya dikukus. Semua biji-bijian dikukus dalam keadaan pengeluaran yang sama pada suhu tinggi, kemudian dikeringkan. Dipercayai bahawa jenis beras beras ini sangat sesuai untuk pilaf yang hancur. Biji-bijian tidak melekat dan mengekalkan bentuknya.

Ada satu rahsia yang membolehkan anda memasak pilaf hancur dari nasi, di mana bijirin tidak melekat bersama bubur! Buangkan bijirin yang belum dibasuh ke dalam kuah dengan daging rebus dan jangan kacau pinggan sehingga dimasak sepenuhnya.

Nasi liar yang belum dipoles juga dijual, biji-bijiannya mempunyai warna gelap - ini adalah warna cengkerang. Ini menjadi meluas sehubungan dengan mempopulerkan gaya hidup sihat dan pemakanan diet..

Millet

Millet adalah tanaman pendek dengan biji-bijian dengan warna yang berbeza (putih, kuning, merah atau coklat). Cangkang biji-bijian bulat kecil dicat dengan warna sedemikian..

Tumbuhan itu tidak tumbuh di alam liar. Ia disiram dengan kerap dan banyak untuk memastikan hasil yang baik..

Groats melalui seluruh kitaran pengeluaran membersihkan dan menyusun penghantar khas. Hasilnya, kami mendapat bijirin yang disebut millet..

Menarik! Selongsong gelap, yang masih tersisa dari pengelupasan millet, digunakan untuk memberi makan ayam, terutama yang lemah..

Pakar pemakanan menganggap hidangan millet sebagai makanan berat. Memang bijirin ini kurang dicerna. Sudah menjadi kebiasaan untuk menambahkan sedikit nasi bulat ke bijirin millet untuk meningkatkan pencernaan dan mengurangkan beban pada saluran gastrointestinal..

Millet rebus ditambahkan ke pengisian untuk pai, manti vegetarian atau ladu.

Jagung

Jagung adalah tanaman bijirin yang sering digunakan untuk memberi makan ternakan, terutama telinga kecil atau sedikit manja.

Pengetinan jagung segar industri telah meluas. Tetapi, walaupun dalam bentuk kering, ia boleh didapati di rak kedai..

Ia dihasilkan dalam dua jenis - tanah dan dihancurkan. Bentuk biji-bijian digilap dan dihancurkan adalah berbeza, di dalam beg dengan bijirin terdapat sedikit serbuk kuning. Warna bijirin - dari putih hingga kuning.

Apabila direbus, biji-bijian tetap keras, ini normal untuk jagung.

Hancur pergi ke pengeluaran serpihan jagung manis.

Kacang kekacang - kacang polong

Kacang polong adalah kekacang yang paling popular. Kami terbiasa membeli kacang polong (mereka digilap dalam keadaan pengeluaran) atau kacang polong. Warna kacang polong boleh berwarna kuning atau hijau.

Apabila direbus, kacang polong memberikan jisim homogen yang kelihatan seperti kentang tumbuk.

Walau bagaimanapun, dalam bentuk tulennya, kentang tumbuk seperti itu tidak digalakkan digunakan oleh ahli gastroenterologi dan pakar pemakanan. Lebih baik mencampurkan kacang polong rebus dengan sayur-sayuran tumis dalam minyak sayuran, mungkin dengan produk daging rebus.

Keperluan kualiti

Semua bijirin, jenis dan nama yang telah kami pertimbangkan, ditentukan secara kualitatif, berdasarkan rasa, warna, peratusan kekotoran dan beberapa petunjuk lain. Walaupun sejumlah kecil kekotoran masih dibolehkan, ia dikawal ketat oleh peraturan tertentu..

Kemunculan rasa yang luar biasa (pahit) atau bau (masam, berjamur, basah) menunjukkan kemerosotan keseluruhan kumpulan bijirin.

Tempat simpanan rumah

Di rumah, bijirin mesti disimpan dalam beg kertas di bilik kering, tanpa kelembapan udara berlebihan dan suhu udara tidak lebih tinggi daripada 18 darjah. Dibolehkan mengambil bekas plastik dengan penutup skru untuk disimpan.

Dalam keadaan lain, kuah tumbuh berkulat dan dijangkiti perosak..

Jangka hayat adalah 4 bulan. Tetapi apabila bijirin disimpan dalam keadaan lumbung, tertakluk kepada semua peraturan yang diperlukan, jangka hayat meningkat hingga setahun. Pembungkusan dalam kes seperti itu - beg kertas 50 kg.

Sebagai tambahan kepada semua bijirin ini, ada yang tidak dijelaskan di sini. Ini adalah tanaman bijirin yang tumbuh di negara lain. Ia memerlukan sedikit masa lagi untuk mengkaji semua bijirin dengan jenis dan nama mengikut urutan abjad..

Panggang

15 bijirin yang paling sihat

Groot telah menjadi asas pemakanan manusia sejak zaman berzaman. Hari ini anda boleh menemui pelbagai jenis bijirin, kekacang dan bijirin di rak kedai. Agar anda tidak bingung dengan mereka, kami telah mengumpulkan panduan terperinci untuk spesies yang paling terkenal dan meminta pakar pemakanan untuk memberitahu anda tentang faedah masing-masing..

Groot telah menjadi asas pemakanan manusia sejak zaman berzaman. Hari ini anda boleh menemui pelbagai jenis bijirin, kekacang dan bijirin di rak kedai. Agar anda tidak bingung dengan mereka, kami telah mengumpulkan panduan terperinci untuk spesies yang paling terkenal dan meminta pakar pemakanan untuk memberitahu anda tentang faedah masing-masing.

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan

- Bijirin terutamanya merupakan sumber karbohidrat dan protein sayur-sayuran yang mudah dicerna, semua unsur surih (terutamanya mereka kaya dengan kalium, magnesium, fosforus, kalsium, selenium, dan soba - zat besi, dan banyak lagi yang lain) dan vitamin - terutamanya kumpulan B dan E. Dan tidak komponen bijirin yang kurang penting adalah serat tumbuhan makanan yang meningkatkan fungsi sistem pencernaan, membersihkan usus, mengisinya dengan mikroflora bermanfaat, melambatkan penyerapan gula dan mengurangkan indeks glisemik makanan. Keutamaan harus selalu diberikan kepada bijirin yang tidak dikupas dengan cengkerang yang diawetkan, di mana biji-bijian ada, dengan jumlah protein sayuran maksimum.

Bijirin gandum

Gandum adalah tanaman utama yang ditanam di darat. Ia boleh terdiri dari pelbagai jenis dan jenis, dan beberapa jenis bijirin dibuat dari itu sekaligus. Perlu diingat bahawa semua bijirin gandum mengandungi gluten..

Gandum gandum

Ini adalah sebiji gandum durum yang digilap kasar. Warna bijirin boleh berwarna kuning (dari gandum musim bunga) atau kelabu (dari gandum musim sejuk). Sifat bermanfaat dari gandum gandum sangat beragam: mengandungi serat, pelbagai gula, kanji dan mineral seperti magnesium, zink, yodium, kalium, perak, boron, kalsium, silikon, fosforus dan molibdenum. Oleh kerana sejumlah besar vitamin, gandum gandum menguatkan badan, mengurangkan tekanan darah, membuang logam berat dan memperbaiki pencernaan.

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Lebih baik memberi keutamaan kepada varieti gandum durum, yang merangkumi varieti musim bunga dan putar, misalnya, kalkun putih, krasnoturka, kubanka, garnovka dan lain-lain. Terdapat sebilangan besar jenis gandum. Sangat mudah untuk menentukan jenis gandum durum: jika bijirin hancur dan hancur semasa menghancurkan, itu adalah bijirin lembut, jika mempunyai penampilan berkaca dan dibahagikan kepada beberapa kepingan padat padat ketika dihancurkan, itu adalah butir durum. Biji-bijian durum mempunyai indeks glisemik yang lebih rendah dan meningkatkan kadar glukosa darah dengan lebih perlahan.

Semolina

Ini adalah gandum gandum yang sama, hanya dengan tahap pemurnian yang lebih tinggi. Bubur semolina terkenal kepada kami sejak dari tadika. Semolina yang paling berguna adalah dari gandum durum, tetapi di Rusia, semolina terutama terdapat dari varieti lembut. Semolina mengandungi sejumlah besar pati dan hampir tidak ada serat di dalamnya. Semolina mengandungi sejumlah besar protein, kalium, vitamin E dan B1, sementara ia cepat disiapkan, yang membolehkan anda memelihara maksimum vitamin.

Natalia Fadeeva

Sepupu


Couscous adalah hidangan kebangsaan negara-negara Afrika Utara. Groat dibuat dari bijirin gandum yang diproses dan ditapis yang sama, dan mereka mempunyai semua sifat gandum gandum. Couscous adalah masakan segera dan sesuai untuk makan siang atau makanan ringan yang cepat dan sihat.

Bulgur

Untuk mendapatkan bulgur, biji gandum dikukus, dikeringkan, dijenamakan dan dihancurkan. Berkat pemprosesan ini, bulgur dimasak dengan cepat. Ia mengandungi vitamin seperti B1, B2, B3, B4, B5, B6, B9 dan beta-karoten. Bulgur menormalkan metabolisme, meningkatkan fungsi sistem saraf dan usus. Berguna di bawah tekanan tinggi, kerana mudah diserap oleh badan.

Dieja


Ini adalah jenis gandum liar yang ditanam di darat pada zaman dahulu. Ejaan tidak ditanam secara komersial, tetapi boleh didapati di rak-rak kedai makanan kesihatan. Oleh kerana ejaan tidak boleh dipilih, kami dengan yakin dapat membicarakan faedahnya dan tidak adanya pengubahsuaian genetik (tidak seperti gandum biasa). Ejaan mengandungi banyak protein (27-37%), mengandungi 18 asid amino penting. Terdapat lebih banyak zat besi dan vitamin B dalam ejaan daripada kebanyakan jenis gandum moden, tetapi sebaliknya, gluten kurang..


Terdapat tiga jenis beras: biji-bijian panjang (indica), biji-bijian sederhana dan biji-bijian bulat (terkecil). Ini juga bervariasi dalam tahap pemrosesan: beras gandum (coklat), giling (putih) dan parboiled. Beras utuh mempertahankan semua sifat bermanfaat dari kulit biji-bijian: serat, vitamin B, zink, yodium, fosforus dan tembaga, jadi beras perang jauh lebih sihat daripada beras putih. Nasi putih masak lebih cepat dan mengandungi lebih banyak kanji. Parboiled mempunyai warna keemasan dan diperoleh dengan mengukus dan mengeringkan biji padi. Varieti padi yang paling terkenal adalah melati, basmati dan arborio. Jenis padi lain, liar, sebenarnya, bukan: ia adalah tumbuhan akuatik herba, saudara terdekat padi.

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Dari semua jenis beras, pilih bijirin penuh dan parboiled. Nasi yang digilap dikupas, mengandungi serat dan magnesium yang kurang berguna, dan meningkatkan glukosa darah dengan lebih cepat. Bagi orang yang menghidap obesiti dan diabetes, lebih baik mengganti beras putih dengan beras perang atau liar, yang mempunyai indeks glisemik yang lebih rendah..

Biji gandum

Buckwheat adalah salah satu bijirin kegemaran kami. Ia sihat, sedap, cepat disiapkan dan murah. Buckwheat adalah sebilangan besar soba dengan sebilangan besar sifat berguna. Ia mengandungi lapan belas asid amino penting, besi, kalium, kalsium, fosforus, tembaga, yodium, zink, fluorin, kobalt, serta vitamin B1, B2, B9 (asid folik), vitamin E. Dari segi kandungan lisin dan metionin, protein soba melebihi semua bijirin budaya; mereka dicirikan oleh pencernaan yang tinggi - hingga 80%. Buckwheat tidak takut kepada rumpai, oleh itu, tidak ada racun perosak yang digunakan dalam penanamannya..

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Dari semua bijirin, soba mengandung zat besi dan vitamin rutin yang paling banyak, yang bersama dengan vitamin C menguatkan dinding pembuluh darah. Ia berguna untuk anemia, urat varikos. Di samping itu, soba mengandungi sejumlah besar protein sayuran (hampir semua bijirin) dan tidak meningkatkan gula darah. Ia berguna untuk mendapatkan jisim otot, kegemukan dan diabetes.

Quinoa


Quinoa adalah bijirin paling bergaya dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Sebenarnya, ini adalah tanaman bijirin kuno yang diusahakan oleh orang India di Andes beberapa ribu tahun yang lalu. Quinoa cepat dimasak, memiliki rasa kacang yang menyenangkan, dan mengandungi lebih dari 20% protein, semua asid amino penting dan asid fitik, yang mengurangkan kolesterol dan melawan barah. Di Sepanyol, paella disiapkan dengan quinoa dan bukannya nasi, di Itali disajikan dengan minyak zaitun dan tomato kering matahari, dan di Yunani salad dengan sayur-sayuran dan rempah disediakan. Salah satu sifat penting quinoa adalah ketiadaan gluten sepenuhnya, yang mana ia sangat dihargai oleh orang-orang dengan intoleransi gluten..

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Quinoa mengandungi banyak protein tumbuhan, sebanding dengan soba atau amaranth, sementara protein quinoa berbeza dalam komposisi asid amino mereka. Sebarang protein sayuran dari bijirin adalah protein - sumber asid amino, fungsi utamanya adalah pertumbuhan, pembinaan badan, penggantian elemen protein yang sudah usang secara berkala, kerja sistem imun, endokrin, saraf, muskuloskeletal dan lain-lain. Oleh itu, memasukkan quinoa dalam makanan anda akan memberi kesan positif kepada kesihatan anda..

Grat gandum


Oat digunakan untuk menghasilkan serpihan oat, oatmeal oat dan grat oat. Tidak seperti serpihan, bijirin kurang diproses dan mengekalkan lebih banyak khasiat oat yang bermanfaat. Dan terdapat banyak di antaranya: gandum mengandungi sejumlah besar antioksidan semula jadi - bahan yang meningkatkan daya tahan tubuh terhadap pelbagai jangkitan dan pengaruh persekitaran (radionuklida, garam logam berat, tekanan). Oat kaya dengan asid amino metionin dan magnesium yang penting, yang penting untuk fungsi normal sistem saraf pusat. Kandungan protein dan serat yang tinggi meningkatkan semua proses metabolik, mendorong pertumbuhan dan perkembangan tisu otot. Semangkuk oatmeal mengandungi seperempat dari nilai harian serat larut. Dan beta-glukan - serat gandum diet - apabila larut, berubah menjadi jisim likat dan mengikat kolesterol berlebihan.

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Biji gandum utuh lebih disukai untuk orang yang sihat. Serpihan oat biasanya menjalani rawatan panas dan menekan, yang sedikit mengurangkan nilai pemakanannya. Tetapi serpihan lebih sesuai untuk orang dengan penyakit kronik saluran pencernaan, dalam tempoh selepas operasi, kerana lembut pada membran mukus. Kepingan gula lebih berbahaya bagi semua orang.

Parut jagung


Biji jagung dihancurkan dan digiling biji jagung. Bijirin ini mempunyai warna kuning cerah dan rasa kacang. Mudah dicerna, mengandung serat tumbuhan yang meningkatkan motilitas usus, serta antioksidan yang mempercepat otak..

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Parut jagung - sumber karbohidrat perlahan, protein sayuran, vitamin B, E, kalium, serat sayur-sayuran. Kelebihan utamanya ialah bijirin ini adalah pilihan yang baik untuk penghidap penyakit seliak (intoleransi gluten).

Millet


Millet adalah sebutir millet yang diproses secara minimum semasa pengeluaran. Ia dianggap sebagai bijirin yang paling tidak alergen, jadi patut dicuba untuk orang yang mempunyai tubuh yang sensitif. Millet menghalang pengumpulan lemak di dalam badan dan meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular. Zat besi, fluorida, magnesium dan kalsium yang terkandung dalam millet menguatkan badan.

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
Millet juga merupakan salah satu bijirin yang berguna untuk penyakit seliak (intoleransi gluten) atau reaksi alergi terhadap protein ini. Millet mengandungi, tidak seperti bijirin lain, jumlah lemak yang lebih besar - 2.5-3.7%, oleh itu ia jenuh dengan baik, mempunyai banyak fosforus. Tetapi kerana sejumlah besar serat tanaman makanan, dapat dicerna dengan buruk pada penyakit radang kronik sistem pencernaan..

Gandum barli

Kisar barli


Barli groats adalah biji barli yang tidak dipoles. Di antara unsur-unsur mikro yang membentuk biji-bijian, fosfor sangat berharga - ia terdapat dalam groats grley dua kali lebih banyak daripada bijirin lain. Fosfor sangat penting untuk metabolisme yang betul dalam tubuh dan pemeliharaan aktiviti otak. Karbohidrat barli perlahan-lahan diserap dan tepu untuk waktu yang lama, dan serat menormalkan pencernaan.

Barli mutiara


Barli mutiara diperoleh dengan memproses barli dan mengeluarkan kulit biji-bijian. Ia unik kerana ia dapat mengurangkan manifestasi alahan badan. Lisin asid amino, yang terdapat dalam barli mutiara, bertanggungjawab untuk penghasilan kolagen. Seperti barli, barli mengandungi gluten..

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Gandum barli mengandungi lebih banyak serat daripada barli, ini melambatkan penyerapan karbohidrat dan lemak lebih banyak. Barli mengandungi kurang serat, tetapi tidak kurang berguna. Kedua-dua bijirin mempunyai indeks glisemik rendah, yang memungkinkan mereka direkomendasikan untuk orang yang mengalami obesiti dan diabetes. Selain itu, barli mutiara memberikan tenaga untuk jangka waktu yang sangat lama, itulah sebabnya ia digunakan dalam tentera..

Amaranth mencengkam

Amaranth groats dibuat dari amaranth, biji pseudo berkhasiat dengan rasa kacang. Amaranth groats mengandungi sejumlah besar protein dan serat yang mudah dicerna. Bubur amaranth kaya dengan kalsium, magnesium, fosforus, vitamin C dan PP, serta bahan aktif biologi squalene. Ini mengatur proses metabolik dalam tubuh, menormalkan kadar kolesterol, melindungi sel dari toksin dan mempunyai kesan imunomodulator..