Jenis lemak babi

Lard adalah makanan kegemaran di banyak negara. Ia sangat popular di kalangan penduduk negara-negara Timur, Eropah Tengah, Negara-negara Baltik, dll..

Lemak - apa itu

Secara tradisional, daging bacon (berasal dari German Speck, nama lain untuk bacon) adalah lemak babi, dipotong dari bahagian subkutan bangkai (sisi atau rabung). Dimakan dalam bentuk asin atau salai.

Lard dianggap sebagai lapisan lemak subkutan yang padat. Bergantung pada wilayah, resipi klasik untuk penyediaannya berbeza. Contohnya, versi Hungary melibatkan pra-masin, kemudian menambahkan sejumlah besar cili. Peringkat terakhir adalah merokok.

Produk ini mempunyai nilai pemakanan yang tinggi, ia diserap dengan sempurna oleh tubuh manusia (sebanyak 98%) dan tidak memerlukan penggunaan tenaga yang tinggi.

Apakah perbezaan antara lemak babi dan lemak babi

Lard digunakan sebagai istilah untuk nama dan penyimpanan lemak haiwan, dan makanan yang dibuat dari itu. Perkataan "lemak" mempunyai asal asing dan bermaksud hidangan siap - daging asin atau salai.

Salo adalah konsep yang lebih umum yang merangkumi antara lain lemak.

Terdapat juga klasifikasi antarabangsa yang mengatakan bahawa lemak babi adalah produk makanan dengan ketebalan tidak lebih dari 15 mm, lemak babi adalah produk yang lebih padat, ketebalannya melebihi penunjuk yang ditentukan.

Apakah jenis dan komposisi

Tradisi memasak adalah bahawa hanya lemak babi yang digunakan, jadi lemak babi tulen adalah khayalan. Istilah ini kadang-kadang dipanggil produk yang dimasak diselingi dengan daging lembu..

Tiga jenis lemak dianggap klasik:

  1. Sebelah. Lapisan dipotong dari bahagian sisi atau dada bangkai babi. Berbeza dengan kelembutan dan kelembutan rasa.
  2. Lemak belakang. Ia dicirikan oleh peningkatan refraktori dan struktur seperti biji-bijian..
  3. Orang Iberia. Diterima dari bahagian belakang bangkai babi baka khas - Iberian. Ia kelihatan seperti lapisan putih sepenuhnya (katakan warna merah jambu) tanpa kemasukan daging. Dianggap sebagai spesies yang paling berharga.

Lard adalah 92% lemak dan 1.5% protein. Di samping itu, ia mengandungi zat penting bagi manusia - asid arakidonik, yang mempunyai kesan positif terhadap aktiviti ginjal dan otak. Terdapat banyak vitamin A, D dan E - kumpulan dalam produk ini. Menurut para pakar, penggunaan beberapa keping lemak babi setiap hari mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan sistem imun manusia..

Di mana digunakan

Terdapat beratus-ratus resipi untuk menggunakan produk ini dalam memasak. Ia digunakan secara bebas dan sebagai ramuan untuk menyediakan hidangan lain..

Mereka ditambahkan ke sup, sayur rebus, sandwic dan pelbagai makanan ringan. Lard goreng digelar pecah-pecah, dan lemak babi cair. Kelezatan sebenar adalah daging asin atau salai yang biasa.

Lemak sosej digunakan sebagai bahan mentah dalam pengeluaran pelbagai produk daging. Contohnya, lateral - dalam pembuatan sosej kelas pertama dan kedua, produk daging cincang. Bahan penting tulang belakang dalam sosej salai mentah.

Jenis-jenis lemak babi

Pembeli selalu memilih daging, memperhatikan kandungan lemak dan ketangguhannya, kerana setiap bahagian bangkai digunakan dengan cara yang berbeza dalam memasak. Pecinta kebab mengambil leher gemuk, ham sesuai untuk panggang, dan bahagian cincang sangat sesuai untuk daging. Malangnya, hanya sedikit orang yang membeli lemak babi mengikut prinsip yang sama...

Pelbagai jenis lemak babi cukup besar: nipis dan tebal, lembut dan sukar, dengan atau tanpa lapisan daging. Bagaimana memilih lemak subkutan yang tepat untuk menjadikan hidangan itu menyelerakan, lembut dan enak? Mencuba sepotong atau menentukan kesegaran dan kualiti produk dengan penampilannya semudah mengupas pir. Malangnya, ham lazat dijual bukan podcherevka atau kryzhka, dan pipi yang keras dipotong separuh di sepanjang lapisan daging dan disajikan seperti tong. Tidak setiap pembeli meneka dari bahagian bangkai daging keping yang ditawarkan dikeluarkan...

Belakang

Lemak kekurangan lapisan daging, produknya lembut dan seragam secara konsisten, terutama di bahagian pinggang. Lebih dekat dengan bilah bahu, teksturnya lebih keras, sekepingnya sedikit menyempit di satu hujung, dan garis tipis kelihatan di bahagian bawah (berhampiran kulit). Terdapat ketebalan yang berbeza, bergantung pada ciri fisiologi atau keturunan babi.

Cara menyediakan lemak babi dari belakang?

  • bagus untuk pemotongan biasa atau carpaccio lemak babi;
  • dimakan mentah dengan lobak atau sawi;
  • buat penyebaran roti, putar dengan bawang putih dalam penggiling daging;
  • masin kering atau basah;
  • direbus dalam beg (filem berpaut) atau disimpan dalam air mendidih pedas selama kira-kira 5 minit;
  • disediakan oleh merokok sejuk atau panas;
  • keropok goreng dan dihidangkan dengan lempeng kentang, lauk pauk dan ladu;
  • kuali gris untuk penaik penkek;
  • kalengan untuk musim sejuk atau ditaburkan dengan garam dan bawang putih dan disimpan di dalam balang di tempat yang sejuk;
  • digunakan untuk memasukkan produk daging tanpa lemak (arnab, daging lembu) dan juga sayur-sayuran;
  • masukkan daging cincang untuk menjadikan hidangan berkhasiat dan berair.

Lard dari bahu digunakan untuk penyediaan sosej dan produk daging yang lain.

Tong

"Tong" mempunyai lapisan daging ringan yang tipis, yang terletak di bahagian atas (ditutup dengan lapisan kecil lemak heterogen). Produk ini digunakan sebagai "belakang" dan juga dipanggang di dalam ketuhar. Gosokkan dengan mustard, perasa dan biarkan selama 12 jam, kemudian bungkus dengan kerajang dan masak. Lard sangat bagus untuk asin, anda tidak dapat mengawal jumlah rempah, kerana lemak menyerap sedikit, dan daging terlalu asin praktis tidak dirasakan dan melengkapi produk dengan harmoni.

Potongan pipi

Di kedua sisi potongan terdapat kulit tebal, dan di dalam, di bawah lapisan daging yang besar dan keras, ada lapisan daging. Ia berbeza dengan "belakang" atau "tong" dalam konsistensi dan warna, berkilau indah di bawah sinar matahari. Produk boleh dipotong menjadi kepingan kecil atau terungkap sehingga bahagian kemerahan berada di atas. Pipi boleh dibakar, dihisap atau direbus. Mereka membuat kaldu yang sangat enak dan kaya. Penting untuk memilih pengasam dengan berhati-hati, kerana lapisan daging cukup besar dan mudah merosakkan hidangan dengan kemasinan yang berlebihan..

Bahagian leher

Produk daging babi dari lehernya keras dan berkulit tebal, tetapi sedikit lebih lembut daripada pipi. Potongan boleh mempunyai ketebalan yang berbeza dengan lapisan daging yang sedikit atau tidak, kadang-kadang dengan urat nipis. Teksturnya padat, lemaknya kurang tajam dengan pisau. Sesuai untuk memanggang dalam kerajang dan lengan, serta untuk menggoreng, rebus dalam sos atau dalam lemak babi anda sendiri, produk ini bagus untuk merokok. Lard sering direbus pada kulit bawang untuk memberikan pewarna yang cantik keemasan..

Kryzhok (bahagian lumbar) dan ham (bahagian belakang)

Lard dianggap paling lembut dan paling lembut, terutamanya lemak babi. Struktur ham berliang dan rapuh; meregangkan sedikit semasa makan. Mungkin terdapat beberapa lapisan daging, bahagian atas yang bengkak. Bagus untuk masin, tetapi disarankan untuk mengurangkan jumlah garam, memandangkan ketebalan serat daging. Produk dengan lapisan lemak yang luas digunakan untuk memanggang atau menggoreng.

Gulung disediakan dari daging nipis tanpa mengisi atau dengan sayur-sayuran dan daging cincang, menambah prun, cendawan, ramuan. Mereka direbus, dibakar dalam kerajang atau berlengan. Sekiranya lemak subkutan terlalu keras, lebih baik memotongnya menjadi kepingan kecil dan rebus dalam sos bersama dengan bawang goreng atau sayur-sayuran. Bagus untuk membuat rebusan.

Undercale (bahagian perut)

Lapisan kecil lemak dan lapisan lebar daging ringan dan merah gelap, yang dihubungkan oleh jalur lemak subkutan yang nipis dan sukar. Bahagian yang paling mahal (makanan istimewa), yang boleh digoreng dan ditambah dengan lauk kentang atau bubur, ladu, rebusan, boleh dijadikan hidangan bebas. Babi dan gulung yang dimasak, salai, dibakar dengan pelbagai perap dan sos di dalam ketuhar (atau periuk perlahan). Masukkan tomato gravies dan buat kentang goreng untuk sup dan lauk. Tidak bernilai menambahkan garam ke podcherevok untuk kegunaan masa depan, kerana daging yang keras menyerap semua garam serta mengental. Untuk penyediaan bacon, jenis babi Inggeris khas digunakan, yang diberi makan mengikut diet yang dikembangkan khas..

Lemak dalaman (sampah)

Sampah terletak di bahagian bawah bangkai, ia mempunyai konsistensi berminyak, bau tertentu. Ia paling sering dicairkan (lemak babi atau lemak babi diperoleh) dan ditambahkan ke pelbagai hidangan: kentang tumbuk, mengisi ladu, kubis rebus. Mereka digunakan untuk menggoreng daging, sayur-sayuran untuk rebusan atau panggang, membakar penkek tanpa gula, membuat biskut dan sos. Lard boleh diganti dengan spread, sayur, mentega. Lard sangat popular dalam masakan Ukraine, Transcarpathian dan Hungaria. Dalam perubatan rakyat, mereka digunakan sebagai salap, mereka merawat bronkitis, sendi, dan luka yang sukar disembuhkan. Tambahkan pada topeng untuk rambut, wajah, tangan dan bibir. Kompres untuk alis dan bulu mata disediakan. Selalunya engsel pintu gris lemak, pisau gergaji besi, membuat sabun, membuat gincu.

Pangkas lemak babi

Pasar sering menawarkan hiasan (tanpa kulit) - lemak babi ketiga yang dijual dengan harga murah. Potongan kecil dikeluarkan dari semua bahagian lemak subkutan untuk memberi persembahan kepada produk. Sebelum membeli lemak babi seperti itu, anda harus mencuba, memperhatikan kualitinya, kerana penjual dapat mengeluarkan lemak usang. Lebih menguntungkan untuk membeli hiasan untuk daging cincang, pemadat, anda boleh mencairkannya, walaupun hirisan tahan api.

Dengan memilih lemak babi untuk memanggang, merokok dan asin, anda boleh menyediakan makanan istimewa yang indah dan enak.

Apa itu bacon - varieti dan komposisi, gunakan dalam memasak dan memasak hidangan lazat dengan resipi

Sebilangan besar penduduk di planet ini mempunyai tradisi makan atau untuk tujuan perubatan lemak haiwan: daging babi, beruang, unta, angsa, dll. Bagi masyarakat Slavia, lemak subkutan babi telah menjadi tradisional (kecuali kumpulan agama seperti Muslim dan Yahudi). Lard adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari budaya kuliner bagi orang Slavia, dan kaedah asin atau merokok sukar untuk dihitung..

Apakah perbezaan antara lemak babi dan lemak babi

Sebenarnya, lemak subkutan babi, yang digunakan untuk satu tujuan atau yang lain, disebut lemak. Lemak (atau lemak) adalah lemak babi asin atau asin yang dipotong dari bahagian tertentu badan babi. Produk seperti itu digunakan untuk mengisi makanan yang enak, membuat pelbagai hidangan dan dalam bentuk tulennya sebagai pembuka selera atau tambahan pada lauk. Lard dalam bentuk tulennya tidak sesuai untuk semua orang kerana strukturnya yang spesifik, dan sebilangan besar pilihan untuk memasak bacon membolehkan mana-mana gourmet memilih hidangan secukupnya.

Varieti

Lemak mempunyai tiga jenis lemak asin atau asap, yang berbeza dari segi struktur, toleransi terhadap pemprosesan, dan tempat pemotongan:

  • Lemak yang dikeluarkan dari sisi bangkai babi mempunyai konsistensi yang longgar dan mudah meleleh apabila dipanaskan. Ia digunakan untuk bacon dalam sosis dari kelas pertama dan kedua, makanan ham.
  • Lemak sampingan adalah agen pengikat yang sangat baik yang diperlukan untuk pengeluaran daging cincang, produk separuh siap, produk sosej.
  • Lemak dari bangkai babi mempunyai corak ciri urat daging. Ia tidak memberi kesan yang baik kepada kesan haba, tidak merayap pada produk siap, dan mengekalkan penampilan yang menarik. Lemak belakang digunakan untuk penghasilan sosej, garam, merokok.
  • Secara berasingan, terdapat nilai tertinggi produk, yang dipanggil Iberian. Ia diperoleh dari keturunan babi dengan nama yang sama. Lemak dalam lemak seperti itu adalah putih atau merah jambu. Mereka menggunakannya dalam bentuk murni atau sebagai aspek perasa tambahan dalam sosej elit..

Komposisi

Spig adalah 90% lemak haiwan, tetapi protein hanya hingga 1.5% (kualiti hampir sempurna). Produk ini mengandungi sejumlah besar asid, vitamin, nutrien organik dan sangat berlemak. Penting untuk diingat bahawa dalam daging buatan sendiri, anda dapat mengawal elemen tambahan dalam komposisi, tetapi produk yang dibeli di kedai tidak dapat diperiksa kandungan unsur yang tidak diingini. Nilai tenaga 100 gram adalah kira-kira 841 kcal. Komposisi asas spig adalah seperti berikut:

  • lemak haiwan;
  • protein yang rosak (elastin dan kolagen);
  • oleic, linolenic, linoleic, palmitic, stearic, arachidonic dan asid lain (vitamin F);
  • vitamin A, D, E;
  • karotena.

Penggunaan ubat dalam terapi klasik berasal dari perubatan tradisional. Pada dasarnya, khasiatnya digunakan untuk merawat sakit sendi kerana banyaknya kolagen, yang menjana semula tisu tulang rawan. Dalam kuantiti yang sedikit, Spig membantu mencegah plak kolesterol, urat varikos, merangsang pengeluaran hormon, dan meningkatkan imuniti. Lard digunakan dalam rawatan selsema sebagai agen pemanasan..

Lemak atau lemak babi dianggap sebagai agen peremajaan yang kuat dengan kesan regenerasi. Kolagen dan sebilangan besar vitamin mencetuskan proses regenerasi pada kulit, merangsang fungsi normal saluran otak dan pelbagai sistem badan. Persediaan rakyat berdasarkan lemak mempunyai jangka hayat yang panjang (di dalam peti sejuk). Bahkan dibenarkan menggunakan perisa semula jadi dalam produk tersebut sekiranya orang tersebut tidak menyukai baunya.

Penggunaan lemak

Lard asin atau asin digunakan sebagai hidangan bebas, bahan tambahan untuk sosej, bahan untuk hidangan lain, sebagai pelincir lemak dalam rawatan panas produk. Purata penggunaan lemak di Rusia adalah sekitar 450 ribu tan setahun. Sebagai tambahan kepada Persekutuan Rusia dan secara tradisional Ukraine, lemak babi disiapkan di Republik Czech, Poland, Jerman dan negara-negara Eropah yang lain. Pengecualian adalah negara-negara Muslim dan Israel, di mana babi dianggap sebagai binatang yang tidak bersih, dan pantang larang agama melarang memakan mana-mana bahagiannya..

Dalam memasak

Sebagai tambahan kepada hidangan atau makanan ringan bebas, daging asap digunakan sebagai komponen pelbagai hidangan: ia direbus, direbus, masin. Lemak adalah ramuan dalam resipi rakyat dari pelbagai negara: Hungary, Poland, Rusia, Jerman, dll. Spig menjadi semacam aksen perasa atau nota utama dalam hidangan, bergantung pada kaedah penyediaan lemak babi, menggabungkan dengan produk dan rempah lain.

Dalam industri daging

Produk ini digunakan sebagai komponen untuk membuat semua jenis sosej dan produk daging:

  • Spinal digunakan untuk penghasilan produk bertingkat bertekstur, gabungan kerana ketahanan yang baik terhadap rawatan haba, ketumpatan dan corak tertentu.
  • Lateral sering berfungsi sebagai komponen tambahan untuk sosej untuk kelas kedua dan pertama, sosej, wieners, dll. Ia mencair dengan baik pada suhu tidak tertinggi, melembutkan jisim daging utama, menambah kandungan lemak dan perasa.
  • Cara merawat osteochondrosis tulang belakang serviks
  • Dari tahi lalat apa yang muncul - penyebab kejadian pada manusia. Mengapa tahi lalat muncul di badan, video
  • Cara mengeluarkan wang dari dompet Yandex

Kontraindikasi

Produk dengan kandungan lemak seperti lemak babi tidak berguna untuk semua orang. Penggunaannya dalam jumlah besar menyebabkan kegemukan pada orang yang rentan terhadapnya kerana kandungan kalori yang tinggi. Lard memprovokasi pengumpulan kolesterol jahat, yang membawa kepada perkembangan penyakit kardiovaskular. Norma harian adalah kira-kira 30-40 gram daging. Produk harus dikecualikan dari diet untuk pesakit dengan penyakit hati, pundi hempedu, saluran empedu, gangguan metabolisme kolesterol, intoleransi individu terhadap produk.

Cara memilih lemak babi

Sebaik-baiknya, lemak babi harus dibeli dari kedai khusus, tetapi mereka menjual produk siap. Sekiranya anda ingin memasak lemak babi sendiri, anda mesti pergi ke pasar. Adalah mustahak untuk memeriksa keberadaan cap doktoral perakuan daging, yang akan melindungi dari tahap tertentu dari helminthiasis dan penyakit lain. Produk harus ditaburkan secara merata dengan garam (jika produk ini khusus), struktur seragam, putih atau merah jambu pada potongan. Perbezaan antara bacon dan bacon adalah bahawa dalam kebanyakan kes, yang pertama harus disediakan tambahan.

Cara memasak bacon di rumah

Lebih senang memasak lemak babi di rumah dari sudut pandangan bahawa anda dapat mengawal resepnya, menukar set ramuan, dan pastikan bahawa teknologi telah dipatuhi sepenuhnya. Produk itu sendiri pada akhirnya menjadi lebih padat, mendapat aspek rasa yang berbeza (bergantung pada komponen yang digunakan), secara semula jadi, berubah warna ketika merokok atau menggunakan rempah yang berbeza. Yang paling biasa adalah daging panggang ala Hungaria dan rumah kerana resipi ringan dan rasanya yang enak..

Di rumah

Untuk mengasinkan bacon di rumah, anda tidak memerlukan sesuatu yang spesifik, yang tidak terdapat di dapur biasa. Satu liter air memerlukan 100 gram garam, daun salam, bawang putih (1 kepala), rempah dan lada hitam (secukup rasa). 1 kilogram daging dibasuh dan dikeringkan dengan teliti. Kulit mesti dikikis putih dengan pisau tajam. Bacon dimasukkan ke dalam perapan, didihkan, dimasak selama 10 minit. Kemudian mesti dikeluarkan dari panas dan dibiarkan dalam air garam selama 3-4 jam dari cahaya matahari. Sejukkan dalam cecair yang sama semalaman. Selepas itu, keluarkan daging, keringkan dan anda boleh menghidangkannya di atas meja..

Bahasa Hungary

Ranting Hungaria dianggap makanan ringan bebas yang sangat baik semasa kenduri. Ciri utama resipi ini adalah sebilangan besar paprika. Sepotong daging dibasuh, dikeringkan dan dibersihkan. Lubang dalam dibuat dalam jisim, di mana cengkih bawang putih dimasukkan. Seterusnya, campurkan garam, rambut palsu dan lada dalam nisbah 3/1/1. Lemak digosok dengan tebal dengan campuran, dibungkus dengan dua lapisan kerajang dan dihantar ke peti sejuk semalaman. Keesokan harinya, ia boleh dipindahkan ke pinggan dan dibiarkan dalam keadaan sejuk selama 2 hari atau dibakar pada suhu 50 darjah selama 2.5-3 jam.

Resipi dengan bacon

Untuk memasak, anda boleh menggunakan daging asin atau salai. Semuanya hanya bergantung pada citarasa citarasa tukang masak. Satu-satunya syarat adalah bahawa lemak babi mesti dimasak sepenuhnya, jika tidak, rasa menambahkannya hilang (hidangan yang dihasilkan hanya akan menjadi lebih gemuk tanpa variasi rasa). Perlu diingat bahawa diet makanan yang berterusan menyebabkan masalah kesihatan, jadi makanan tersebut harus diganti dengan makanan ringan dan sihat..

Potongan daging dengan zucchini dan wortel

  • Masa memasak: 90 minit.
  • Hidangan: 5 orang.
  • Kandungan kalori: 224 kkal per 100 g.
  • Tujuan: penambahan hidangan sampingan atau hidangan bebas.
  • Masakan: Rusia.
  • Kesukaran: kesukaran sederhana.

Potongan klasik mengikut resipi ini dicairkan dengan sayur-sayuran dan daging asap, yang menjadikannya berair, lembut, dengan rasa istimewa. Dari segi isipadu, ternyata terdapat hampir sama banyak wortel dan zucchini di dalam pinggan mangkuk yang sama seperti daging. Gabungan ini mengurangkan beban negatif pada tubuh, menambah hidangan dengan vitamin dan unsur mikro yang berguna, dan pelbagai jenis daging akan sentiasa berubah warna..

  • daging babi, daging lembu atau daging babi cincang dan daging lembu - 500 g;
  • zucchini - 200 g;
  • lobak merah - 100 g;
  • bawang - 50-60 g;
  • lemak babi - 50 g;
  • tepung oat kecil - 40 g;
  • serbuk roti atau tepung;
  • garam, campuran lada - secukup rasa;
  • minyak sayuran - 2-4 sudu besar. l.
  1. Kacau daging cincang dengan bawang cincang halus.
  2. Lumurkan 2-3 kali melalui penggiling daging atau kisar dalam pengisar.
  3. Zucchini yang dikupas tanpa biji dan parut wortel pada parutan halus, campurkan dengan oatmeal.
  4. Biarkan sayur-sayuran mendidih selama 10-15 minit.
  5. Campurkan daging cincang dan sayur-sayuran, masukkan perasa, garam.
  6. Kacau dengan tangan hingga rata, pukul di atas meja atau papan.
  7. Bentuk potongan daging, gulungkannya dalam tepung roti atau tepung.
  8. Goreng dalam minyak dalam kuali hingga dimasak mengambil masa kira-kira 2-3 minit di setiap sisi, bergantung pada ukuran roti.

Bubur soba dengan cendawan dan daging

  • Masa memasak: 60 minit.
  • Hidangan Setiap Bekas: 4 Orang.
  • Nilai kalori: 200 kcal per 100 g.
  • Tujuan: lauk, makan malam.
  • Masakan: Rusia.
  • Kerumitan: sederhana.

Bubur soba selalu menjadi yang paling popular di Rusia. Terdapat banyak pilihan resipi, tetapi yang paling mudah adalah satu - dengan cendawan dan daging (lemak babi). Hidangan ini ternyata tinggi kalori, sangat bertenaga, kaya dengan vitamin dan unsur mikro. Pada masa yang sama, sejumlah kecil lemak tidak menjadi halangan bagi pesakit yang mengalami masalah gastrousus. Potongan daging boleh dikeluarkan dari bubur, dan rasa dan aroma istimewa akan kekal.

  • Harbingers melahirkan dalam banyak
  • Penonjolan cakera tulang belakang serviks
  • Kek mastic DIY - resipi untuk pemula
  • soba - 1 gelas;
  • lemak bacon - 50 g;
  • cendawan kering - 70 g;
  • mentega - 30 g;
  • bawang - 1 keping;
  • minyak sayuran - 2 sudu besar. l.;
  • herba segar, garam, lada - secukup rasa.
  1. Urutkan kisar dan bilas hingga bersih.
  2. Rebus cendawan di dalam air, potong halus.
  3. Tuangkan bijirin ke dalam air masin mendidih, hampir siap.
  4. Cincang daging, bawang, dan goreng hingga kekuningan.
  5. Gris bahagian dalam periuk dengan mentega.
  6. Campurkan bacon, bawang, bubur, rempah dan pindahkan ke dalam periuk.
  7. Masukkan ke dalam ketuhar selama 10 minit pada suhu 180 darjah.
  8. Hiaskan bubur dengan ramuan segar sebelum dihidangkan.

Pancake dengan daging cincang

  • Masa memasak: 60 minit.
  • Hidangan: 5 orang.
  • Nilai kalori: 380 kkal per 100 g.
  • Tujuan: pembuka selera, makan tengah hari, makan malam.
  • Masakan: Rusia.
  • Kerumitan: sederhana.

Pancake dianggap salah satu hidangan paling popular dan sederhana. Terdapat juga sebilangan besar resipi yang menawarkan pilihan dari pancake sederhana hingga struktur kompleks yang diisi dengan kaviar, udang, yang dikumpulkan bukan dengan sampul surat sederhana, tetapi oleh struktur yang kompleks. Lempeng klasik dengan daging cincang dan bacon berair dan memuaskan. Pasti cuba!

  • susu - 1 liter;
  • telur ayam - 2 keping;
  • tepung - 300 g;
  • mentega - 150 g;
  • garam - 1 sudu besar. l.;
  • gula - 1 sudu besar. l.;
  • daging cincang - 200 g;
  • lemak bacon - 50 g;
  • bawang - 1 keping.
  1. Pecahkan telur ke dalam mangkuk, garam dan kacau hingga sebati.
  2. Masukkan gula, kacau lagi.
  3. Tuangkan dua pertiga susu, pukul.
  4. Masukkan tepung dalam tiga peringkat, campurkan campuran dengan kualiti tinggi sehingga tidak ada ketulan.
  5. Cairkan mentega.
  6. Tuangkan sisa susu ke dalam adunan, diikuti dengan mentega cair.
  7. Biarkan doh selama 15 minit..
  8. Potong bawang halus, goreng hingga keemasan.
  9. Masukkan daging cincang ke dalam bawang (garam, rempah secukupnya), goreng dengan api kecil hingga lembut.
  10. Pancake dibakar dalam kuali yang berasingan.
  11. Setelah memasak, masukkan satu sudu pengisian yang sudah selesai di atas pancake dan bungkus dalam bentuk apa pun.

Kubis Belanda

  • Masa memasak: 70-80 minit.
  • Hidangan: 5 orang.
  • Nilai kalori: 180 kcal per 100 g.
  • Tujuan: makan tengah hari, makan malam.
  • Masakan: Belanda.
  • Kerumitan: sukar.

Hidangannya adalah variasi pada tema kubis yang disumbat (komponennya serupa), tetapi rasanya sangat berbeza. Keseluruhan rahsia terletak pada teknologi memasak dan rempah. Resipi kelihatan rumit pada mulanya, tetapi setelah beberapa kali, bahkan waktu memasak akan dikurangkan menjadi satu jam, jika tidak kurang. Kubis boneka Belanda adalah tambahan yang tidak dijangka untuk makan malam gala atau makan malam keluarga..

  • daging cincang campuran - 200 g;
  • lemak bacon - 50 g;
  • kubis putih - roach setengah sederhana;
  • bawang - 1 kepala besar;
  • beras - 100 g;
  • tomato - 1-2 keping;
  • lobak merah - 300 g;
  • serbuk pala - ¼ sudu kecil;
  • garam, lada - secukup rasa.
  1. Bongkar kubis ke dalam daun yang terpisah, basuh, biarkan tunggul.
  2. Rebus daun dalam air mendidih masin selama 5 minit.
  3. Saring kubis, simpan kuahnya.
  4. Masak nasi sehingga hampir masak (ia harus agak keras).
  5. Cincang bawang dan wortel, tumis.
  6. Masukkan tomato, daging cincang halus, reneh selama 2-3 minit.
  7. Campurkan sayur-sayuran, nasi rebus, daging cincang mentah, tambah rempah, garam.
  8. Tuangkan sedikit minyak ke dalam kepingan yang dalam, masukkan tangkainya di tengah.
  9. Masukkan sedikit campuran daging cincang, nasi, sayur-sayuran di atasnya.
  10. Tekan ke bawah dengan daun kubis kecil.
  11. Ulangi poin 9-10 sehingga anda dapat melihat kepingan kubis asli.
  12. Tekan lapisan terakhir dengan ketat, tambahkan setengah gelas kaldu kubis.
  13. Taburkan struktur yang dihasilkan dengan minyak sayuran.
  14. Hantarkan loyang ke oven, panaskan hingga sekitar 150 darjah, selama 5 minit.
  15. Kurangkan api hingga minimum.
  16. Selepas 10 minit, tambahkan setengah gelas kaldu.
  17. Kubis dimasak selama setengah jam.
  18. Hidangkan panas.

Bigos daging lembu dan sauerkraut

  • Masa memasak: 40-50 minit.
  • Hidangan: 5 orang.
  • Nilai kalori: 273 kcal per 100 g.
  • Tujuan: makan tengah hari, makan malam.
  • Masakan: Poland.
  • Kerumitan: sederhana.

Sauerkraut dalam bentuknya yang tulen adalah hidangan yang enak dan enak, tetapi ia adalah asas untuk penambahan hidangan sampingan yang sangat baik dan juga makanan ringan bebas: bigusa (bigosu). Terdapat banyak pilihan untuk bahan tambahan: cendawan, daging, bawang, tomato, prun, anggur merah atau putih, pelbagai rempah. Bigos dengan daging dan bacon sangat bagus untuk makan tengah hari yang lengkap dengan set lengkap vitamin, unsur mikro dan makro.

  • svlo - 200 g;
  • sauerkraut (acar) - 3 cawan;
  • sup daging - 1 gelas;
  • daging goreng - 500 g;
  • tepung - ½ sudu besar. l.;
  • bawang - 1 pc.;
  • keju keras (parmesan) - 100 g;
  • serbuk roti - 30 g.
  1. Masukkan sebahagian daging, potong, kubis ke dalam kuali.
  2. Di atas, barisan lemak babi yang lain, potong menjadi kepingan nipis.
  3. Tuangkan dengan kuah, didihkan di dalam oven dengan api kecil.
  4. Potong daging sapi halus, masukkan lada secukup rasa, bawang cincang, tambahkan semuanya ke dalam periuk, kacau dan reneh sehingga sos mendidih sepenuhnya..
  5. Masukkan jisim yang dihasilkan dalam loyang yang dalam.
  6. Tuangkan mentega, taburkan serbuk roti, keju parut.
  7. Masukkan ke dalam ketuhar penyejuk selama setengah jam.

Kentang digoreng

  • Masa memasak: 30-40 minit.
  • Hidangan: 4 orang.
  • Nilai kalori: 140 kcal per 100 g.
  • Tujuan: sarapan, makan tengah hari, makan malam.
  • Masakan: Slavia.
  • Kerumitan: sederhana.

Drachena (kentang baba) adalah resipi popular dalam masakan Rusia, Belarus, Ukraine. Hidangannya ringkas, cepat, enak dan enak untuk sarapan, tetapi pada waktu lain ia akan disediakan. Terdapat pelbagai variasi resipi, tetapi kentang mentah parut selalu berasaskan, seperti pada penkek. Drachena disajikan secara tradisional dengan krim masam dan ramuan segar.

  • kentang - 6 biji.;
  • tepung - 2 sudu besar. l.;
  • lemak bacon - 30 g;
  • telur ayam - 1 pc.;
  • soda - ¼ sudu kecil;
  • krim masam - secukup rasa;
  • bawang - 2 biji.;
  • garam, rempah - secukup rasa.
  1. Kupas kentang, parut pada parut kasar.
  2. Lipat ke dalam periuk atau mangkuk.
  3. Masukkan telur, rempah, garam.
  4. Gaul hingga sebati.
  5. Cincang bawang dan daging, goreng hingga kekuningan ke dalam kuali.
  6. Masukkan ke jisim kentang dan kacau lagi.
  7. Griskan loyang dengan minyak sayuran, masukkan jisim, sebarkan secara merata ke atas isi padu.
  8. Masukkan ke dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 200-230 darjah.
  9. Drachena dianggap siap ketika kerak emas yang kuat terbentuk..

Ayam yang disumbat

  • Masa memasak: 120 minit.
  • Hidangan: 6 orang.
  • Nilai kalori: 240 kcal per 100 g.
  • Tujuan: Makan malam.
  • Masakan: Slavia.
  • Kerumitan: sukar.

Tradisi membuat hidangan dengan kejutan bermula dari Zaman Pertengahan: angsa yang diisi dengan puyuh, babi hutan dengan babi yang menyusu di dalamnya dan karya masakan lain yang diketahui oleh kami dari buku. Ayam yang diisi dengan lempeng dan telur akan menjadi tambahan yang bagus di meja untuk mengejutkan para tetamu. Resipi agak rumit, tetapi hasilnya tidak akan mengecewakan sesiapa pun dan akan menjadi kejutan yang menyenangkan..

  • ayam - 1 bangkai sederhana;
  • penkek - 8-10 pcs.;
  • telur - 6-8 pcs.;
  • mayonis - 2 sudu besar. l.;
  • lemak babi - 100 g;
  • garam, rempah - secukup rasa.
  1. Basuh dan keringkan ayam sehingga bersih.
  2. Tanggalkan seluruh kulit melalui tempat pengusiran, meninggalkan kaki dengan sayap.
  3. Garam dan lada kulitnya, ketepikan sebentar.
  4. Keluarkan daging dari tulang, putar dalam penggiling daging dengan bawang dan daging.
  5. Masukkan sebiji telur ke daging cincang dan campurkan.
  6. Rebus selebihnya telur, potong.
  7. Untuk setiap pancake, sebarkan satu sendok makan daging cincang, masukkan kepingan telur dalam satu baris, gulungkan pancake ke dalam tiub.
  8. Ayam diisi dengan deretan pancake, bergantian dengan baki daging cincang.
  9. Seterusnya, anda harus menjahit tapak usus, meluruskan kulit, dan mengikat sayap dan kaki dengan kuat ke bangkai.
  10. Lubricate ayam dengan mayonis, tusuk kulit di beberapa tempat dengan tusuk gigi.
  11. Hantar ke oven selama 1-1.5 jam pada suhu 180 darjah.
  12. Sebelum berkhidmat, lepaskan pusing yang mengetatkan anggota badan.

Sup Itali

  • Masa memasak: 60 minit.
  • Hidangan Setiap Bekas: 4 Orang.
  • Nilai kalori: 240 kcal per 100 g.
  • Tujuan: makan tengah hari.
  • Masakan: Eropah.
  • Kerumitan: sederhana.

Hidangan cair panas dianggap makanan lazat untuk Eropah moden, walaupun rebusan merupakan makanan utama makanan 100 tahun yang lalu. Sup Itali agak seperti borscht klasik, tetapi mempunyai kekhususan pedasnya sendiri. Dalam masakan domestik, salah satu resipi yang paling popular dapat disiapkan dengan cepat dan enak, walaupun tanpa banyak pengalaman masakan..

  • air - 1.5 liter;
  • lobak merah - 3 biji.;
  • akar pasli - 1 pc.;
  • lemak bacon - 200 g;
  • bawang - 1 pc.;
  • tomato - 4 biji.;
  • sosej - 300 g;
  • keju, biji jintan, lada, garam - secukup rasa.
  1. Potong daging, tumis dengan bawang cincang.
  2. Kupas wortel dan akar pasli, potong, masukkan ke dalam air panas.
  3. Apabila mendidih, masukkan lemak babi dengan bawang dan masak selama 4-5 minit lagi.
  4. Semasa menghidang, masukkan hirisan tomato segar dengan sosej yang dihangatkan dalam sup panas. Boleh ditaburkan dengan rempah, keju parut, atau dihiasi dengan perapan tomato.

Sosej dalam bahasa Perancis

  • Masa memasak: 8-10 hari.
  • Hidangan: 8-10 orang.
  • Nilai kalori: 350 kkal per 100 g.
  • Tujuan: makanan ringan.
  • Masakan: Eropah.
  • Kesukaran: sederhana.

Sosej anda sendiri lebih mahal daripada kebanyakan produk kedai. Kelebihan produk daging merokok sendiri ialah pemiliknya sendiri memilih resipi, rempah dan kayu untuk merokok. Sosej Perancis mempunyai rasa cognac, aroma khas diberikan oleh pala dan daging asap dalam sosej. Daging itu sendiri disiapkan dengan cepat - hanya 8-10 hari dan roti, yang boleh disediakan untuk kegunaan masa depan, sudah siap.

  • daging lembu - 500 g;
  • daging babi - 500 g;
  • lemak bacon - 250 g;
  • usus semula jadi 45-50 cm - 400 g;
  • saltpeter - 1.5-2 g;
  • alkohol atau cognac - 25 g;
  • allspice - 20 g;
  • pala - 3 g;
  • daun salam - 3 biji.;
  • gula - 2 g;
  • garam - 35-40 g.
  1. Kupas daging, bilas, potong 25-30 g.
  2. Tuangkan 20 g garam, campurkan, masukkan ke dalam tempat gelap yang sejuk selama 2 hari.
  3. Setelah mendapatkannya, langkau 2-3 kali melalui penggiling daging dengan daging cincang.
  4. Masukkan bahan yang tinggal, uli hingga pekat.
  5. Sebarkan jisim secara merata pada loyang setebal 10-12 cm.
  6. Simpan di dalam bilik yang gelap dan sejuk selama 2-3 hari.
  7. Isi dengan sebilangan besar usus, perbaiki hujungnya dengan tourniquet.
  8. Gantung di dalam bilik sejuk gelap yang berventilasi baik selama 2-3 hari.
  9. Setelah merokok dalam asap sejuk untuk mengurangkan jumlah karsinogen sehingga cengkerang ditutup dengan kerutan.

Pate hati angsa

  • Masa memasak: 60 hari.
  • Hidangan: 5 orang.
  • Nilai kalori: 330 kcal per 100 g.
  • Tujuan: makanan ringan.
  • Masakan: Eropah.
  • Kerumitan: sederhana.

Pelbagai jenis pate adalah kaedah terbaik untuk menambahkan pelbagai jenis makanan tradisional yang lazat, dan teh atau kopi. Resipi ini berlaku untuk banyak masakan di dunia, bukan hanya bahasa Perancis seperti yang mungkin kelihatan. Pate hati angsa di bawah disebut Wings of the Sovieti. Ia dikembangkan oleh Mikoyan sendiri pada 30-an abad kedua puluh.

  • hati angsa - 300 g;
  • lemak bacon - 30 g;
  • beras - 30 g;
  • bawang - 50 g;
  • lobak merah - 30 g;
  • mentega - 30 g;
  • garam, lada, rempah, bawang putih - secukup rasa.
  1. Bilas hati, masukkan pinggan mangkuk atau pinggan mangkuk.
  2. Masukkan beras yang telah dibasuh, bawang cincang dan bahan-bahan lain.
  3. Tutup dan kukus.
  4. Lepaskan jisim yang disejukkan melalui penggiling daging dua kali.
  5. Rebus jisim dalam mentega selama kira-kira 10 minit.
  6. Pate sejuk disajikan dengan lemon, herba, zaitun, kubis rebus.

Video

Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya, tekan Ctrl + Enter dan kami akan memperbaiki semuanya!

Lard - memberi faedah dan bahaya kepada tubuh manusia

Produk yang sangat popular di Ukraine - lard - telah menemui peminatnya di negara lain. Kini bukan hanya makanan ringan, tetapi juga bahan penting untuk membakar dan menggoreng. Walaupun terdapat semua pengetahuan mengenai bahaya produk ini, ia juga boleh membawa faedah yang nyata! Tetapi anda perlu mengetahui beberapa nuansa sebelum menggunakannya..

Jenis produk. Komposisi lemak, kandungan kalori dan khasiatnya yang bermanfaat

Pelbagai jenis lemak babi ada di pasaran. Ia dibeli secara aktif sepanjang tahun. Setiap spesies sesuai untuk pemprosesan tertentu, ia mempunyai nuansa penyimpanan dan penggunaannya sendiri, dan, tentu saja, penampilan, kaedah penyediaan, komposisi dan aroma. Dan yang paling penting: dari bahagian bangkai mana lemak itu sendiri?

  1. Bahagian dari belakang agak "bersih": tidak ada lapisan daging di dalamnya, warnanya seragam, agak lembut dan mempunyai bentuk yang tidak rata. Lebih dekat dengan bilah bahu, bahagiannya menjadi kaku, ketebalannya bergantung pada gondok itu sendiri. Lard seperti itu juga sesuai untuk dimakan mentah, kadang-kadang bawang putih ditambahkan, dihisap dengan pelbagai cara, masin dan ditambahkan ke jenis daging lain;
  2. Bahagian itu mempunyai lapisan kecil daging ringan di bahagian sisi. Ia tepu dengan rempah dan garam, prinsip penyediaannya serupa dengan bahagian belakang;
  3. Pipi babi biasanya digunakan untuk memasak atau memanggang. Ia dicirikan oleh limpahannya di bawah sinar matahari dan mempunyai lemak badan yang cukup luas. Di sini anda perlu berhati-hati dengan rempah-rempah agar tidak terlalu berlebihan daging;
  4. Podcherevok dianggap makanan istimewa; ia boleh disajikan sebagai hidangan yang berasingan. Dari situlah daging babi rebus, gulungan lazat dibuat. Ia dicirikan oleh lapisan daging dan lemak babi yang luas. Terdapat bahagian lain dari bangkai babi yang tidak begitu popular dan agak sukar. Mereka sering dicairkan menjadi lemak babi atau digunakan sebagai pengganti minyak sayuran..

Kandungan kalori produk mencapai rata-rata 800 kcal / 100 g. Ini jelas bukan produk diet: kandungan protein adalah 2.4 g, sama sekali tidak ada karbohidrat, lemak - 89 g. Ini mengandungi (kandungannya mungkin berbeza bergantung pada penyediaan dan komposisi daging) : kalsium, magnesium, natrium, selenium, vitamin B, fosfor, vitamin D dan PP, kalium, vitamin A dan E, asid lemak.

Kandungan nutrien agak tidak signifikan. Tetapi masih membolehkan anda mencapai kejayaan dalam mempengaruhi tubuh:

  • lemak meningkatkan fungsi otak, jantung dan buah pinggang;
  • menghilangkan kolesterol dan memperbaiki komposisi darah;
  • menguatkan saluran darah dan menjadikannya lebih anjal;
  • meningkatkan fungsi saluran pencernaan;
  • meningkatkan aliran hempedu dan membersihkan badan.

Semua ini hanya berfungsi dengan dos tertentu dari produk ekologi tulen: tidak lebih daripada 12 g sehari. Sebaiknya makan gigitan pada waktu pagi untuk membantu tubuh mengembalikan tenaga - ini disebabkan kandungan kalori yang tinggi..

Produk yang unik. Khasiat lemak untuk badan

Lemak diperlukan untuk tubuh, dan terdapat banyak lemak. Jenis lemak babi yang paling "sihat" adalah pilihan acar dan masin. Lard salai, bakar atau goreng akan lebih baik. By the way, daging berfungsi paling baik dalam kombinasi dengan bawang putih. Bersama-sama mereka adalah ubat yang baik untuk melawan kuman, sisa dan toksin..

Untuk kesan positif pada badan, lebih baik mengambil bahagian punggung, di mana tidak ada urat daging. Ini betul-betul lemak subkutan, bukan lemak intramuskular. Perbezaan ini sangat mempengaruhi kelebihan produk. Sebagai contoh, daging yang sama jauh dari yang terbaik untuk badan, terutama ketika digoreng..

Terdapat diet berasaskan lemak babi. Ini membantu menghilangkan mitos bahawa produk ini dengan cepat menambah berat badan. Keistimewaan utama pemakanan seperti ini adalah penggunaan potongan lemak babi dalam dos tertentu setiap hari selama seminggu atau lebih. Akibatnya, ada janji untuk kehilangan beberapa pound..

Diet seperti ini benar-benar berfungsi, tetapi dengan satu keanehan: selepas itu, jumlah lemak dalam badan akan melebihi jisim otot, dan ini tidak sihat. Sebagai tambahan, daripada kilogram yang dijanjikan, hanya beberapa ratus gram akan menjadi minus.

Mitos lain mengatakan bahawa produk ini adalah makanan berat. Sebenarnya, lemak tulen pada orang yang sihat diserap dengan cepat dan mudah. Asid lemak menyokong badan dengan baik semasa musim sejuk dan mempunyai kesan positif terhadap hormon. Stereotaip bahawa lemak mendapat lemak mudah dibebaskan: mereka mendapat lemak bukan dari produk itu sendiri, tetapi dari kuantitinya! Dos kecil tidak mempengaruhi berat badan.

Makanan ringan alkohol adalah pilihan yang baik kerana tubuh tidak mabuk terlalu cepat. Penyerapan alkohol berlaku secara beransur-ansur. Bacon yang paling enak diperoleh hanya ketika memberi makan babi dengan biji-bijian: ia elastik, padat. Walau bagaimanapun, produk seperti ini hampir mustahil untuk dicari..

Dalam perubatan rakyat, penggunaan salmon disyorkan secara dalaman dan luaran. Potongan produk diletakkan di atas luka agar cepat sembuh. Membantu sakit sendi, melegakan keradangan, mengurangkan sakit gigi. Kaedah ini berfungsi secara murni secara individu, bukan mengikut kesan plasebo, namun kadang kala kaedah tersebut membawa hasil positifnya..

Oleh itu, lemak babi membawa pelbagai faedah untuk seluruh badan. Tetapi hanya dengan pendekatan dan penggunaan yang munasabah. Produk harus segar, semula jadi, dimakan dalam bahagian kecil dan dengan senang hati.!

Bahaya Lard

Sudah tentu, lemak babi mempunyai senarai bahaya dan kontraindikasi yang cukup besar. Produk ini memerlukan pendekatan khas. Contohnya, apabila digoreng, ia membentuk karsinogen yang menyumbang kepada perkembangan barah. Apabila segar, kemungkinan besar mengandungi helminths. Produk ini dikontraindikasikan untuk:

  • penyakit hati dan pundi hempedu, saluran empedu;
  • pelanggaran metabolisme kolesterol;
  • berat badan berlebihan;
  • masalah serius sistem pencernaan.

Jangan mempercayai semua sifat positif produk. Ia boleh dimakan hanya dalam dos yang sangat kecil, kerana boleh menyebabkan bahaya besar. Ini sahaja yang membimbangkan. Dan tidak ada yang tahu apa yang diberi makan babi, berapa lama produk itu berada di kaunter, sama ada mengandungi parasit, dll. Anda harus sangat berhati-hati dalam hal ini. Wanita hamil dan anak-anak lebih baik meninggalkan garam sepenuhnya..

Aplikasi memasak

Lard sering dimakan sebagai makanan ringan bebas. Bawang putih atau bawang hijau boleh ditambahkan ke dalamnya, dibumbui sedikit. Ia dihidangkan segar, salai, asin, goreng dan dibakar. Makan dengan roti, selalunya rai.

Produk ini digunakan secara aktif di negara-negara Baltik, Jerman, Hungary dan, tentu saja, di Ukraine dan Rusia. Pada sekeping daging, banyak suri rumah membakar penkek. Ia ditambahkan ke dalam daging dan sup jeli untuk kuah terbaik. Mereka diisi dengan jenis daging dan kentang lain untuk mendapatkan hidangan berair.

Lard dengan lapisan daging, daging yang sama, digunakan untuk sarapan pagi di negara-negara berbahasa Inggeris. Tradisi ini telah berakar di negara kita. Suri rumah menggoreng kek dan pai pada lemak babi, selalunya nisbah 1: 1 dengan minyak bunga matahari diambil. Kadang-kadang kepingan kecil daging goreng digoreng dan dijadikan sebagai tambahan kepada ladu, pasta, kentang goreng atau telur hancur.

Fakta menarik

Produk khas setiap tahun memperoleh mitos baru mengenai faedah dan keburukan, tetapi ada beberapa fakta yang sangat sukar untuk dibahaskan:

  1. Lard dalam coklat adalah produk yang popular. Sesiapa sahaja boleh membeli gula-gula di wilayah Ukraine. Walau bagaimanapun, mereka sama sekali tidak popular di Ukraine, tetapi pelancong memuja mereka;
  2. Sekeping bacon yang ideal setebal 4 cm;
  3. Hari Lard disambut di Ukraine pada 27 Ogos. Di bandar Lviv, terdapat restoran asli dengan nama yang sama, di mana anda dapat melihat karya seni dari produk ini;
  4. Pada tahun 2011 di kota Lutsk, Ukraine, bola sepak besar yang terbuat dari daging asap telah dibuat. Diperlukan 600 kg produk, separuh daripadanya dicelup dengan rempah dalam warna gelap;
  5. Lard yang terkenal dan elit dibuat di perkampungan Itali Lardo di Colonnata. Keunikannya adalah bahawa produk ini disediakan mengikut resipi rahsia dan berumur di mandi marmar, di gua gunung;
  6. Pada Zaman Pertengahan, para bhikkhu membuat lilin dari daging. Mereka tidak berkualiti tinggi, tetapi mereka masih disimpan untuk malam musim sejuk. Dan dijaga dari tikus. Kemudian mereka memakan lilin ini sendiri;
  7. Sepanjang tempoh USSR, catuan anggota parti termasuk 50 g lemak babi;
  8. Sebelum semua pelapis ski khas, satu-satunya cara menggosoknya adalah gemuk;
  9. Umat ​​Islam, Yahudi dan penganut agama lain dilarang memakan daging babi;
  10. Anak-anak peliharaan dihidangkan lemak babi bersama dengan nanas dan buah-buahan lain, dan pada mulanya mereka diberi makan kepada plebeian..

Lard adalah produk yang agak berat untuk badan kita. Dan jika anda tidak dapat menolak makanan, anda pasti harus ingat langkah yang boleh diterima. Beban besar pada badan kerana produk ini boleh memakan masa bertahun-tahun! Lebih baik memanjangkan keseronokan menjadi beberapa gram dan pastikan menjaga kesihatan anda.

Cara memilih lemak babi: Tidak semua suri rumah mengetahui muslihat ini!

Babi babi adalah produk yang enak dan sihat; ia dibakar, diasap, diasinkan, digoreng dan ditambah ke dalam pelbagai hidangan. Perubatan rasmi moden telah mengiktiraf manfaat lemak babi untuk orang dari semua peringkat umur.

Lebih-lebih lagi, pakar pemakanan yakin bahawa lemak babi mempunyai lebih banyak faedah daripada daging, dan lebih mudah dicerna. Oleh itu, ramai yang berminat untuk belajar bagaimana memilih lemak babi yang betul, apa yang harus dicari dan apakah petunjuk kualiti lemak babi.

Cara memilih lemak babi

Lard tergolong dalam produk yang lebih baik untuk dipilih di pasaran, kerana di sanalah anda dapat berjalan melalui barisan dan membeli lemak babi segar yang terbaik dan paling sedap. Untuk memilih lemak babi yang baik, anda harus memperhatikan beberapa ciri.

    Tempat pilihan dan asal produk
    Lebih baik membeli lemak babi di pasar. Hanya dalam kes ini anda boleh mencubanya, bercakap mengenai sejarah produk.

Lebih baik membeli dari pemilik langsung babi, dan bukan dari penjual semula. Sekiranya anda cukup bernasib baik untuk mendapatkannya, anda boleh bertanya kepadanya tentang apa yang dimakan oleh haiwan itu.

Gourmets mengatakan bahawa lemak babi menjadi lebih lembut jika kentang rebus dan susu selalu ditambahkan ke makanan babi, dan jika epal dalam makanannya, maka lemak babi itu muncul lapisan daging yang enak. Tanyakan kepada penjual dokumen untuk produk tersebut dan lihat apakah ada cap perkhidmatan veterinar pada lemak.

Babi atau babi?
Lebih baik memberi keutamaan pada babi daripada babi hutan, kerana tidak mempunyai bau yang tidak menyenangkan, lebih lembut dan lebih enak.

Anda boleh memeriksa lemak babi yang anda boleh, bukan hanya menciumnya, tetapi juga sedikit membakarnya. Sekiranya bau urea keluar, maka itu adalah lemak babi. Produk yang bagus mempunyai aroma yang lembut dan halus dengan nota susu manis.

Jenis daging apa yang lebih baik untuk dipilih
Kepingan yang paling lazat akan menjadi lemak babi dari sebelah atau belakang babi atau babi. Lard seperti itu akan lembut, dengan kulit tipis, sesuai untuk dimakan mentah dan asin, dan rebus, dan asap..

Lemak dari pipi dan leher haiwan akan menjadi lebih keras, dan kulitnya akan lebih tebal. Penyelesaian masakan yang sangat baik untuk produk seperti membakar atau merokok.

Perbualan yang berasingan mengenai podcherevka (brisket) - lemak dari bahagian perut babi Kulitnya biasanya nipis, dan lapisan lemak bergantian dengan lapisan daging.

Mentah dan masin, mungkin sedikit kasar, tetapi digoreng, dibakar atau diasap, cacing paya akan menjadi makanan istimewa bagi para penikmat sejati produk ini yang tidak dapat dibandingkan.

Pemeriksaan visual
Lemak mestilah berwarna putih atau sedikit merah jambu. Sekiranya gemuk dengan campuran merah yang ketara, maka babi itu diletakkan di bawah pisau selama tempoh "perkahwinan" nya.

Warna lemak kemerahan juga menunjukkan bahawa babi tidak dapat ditikam untuk waktu yang lama, kerana zarah-zarah darah babi masuk ke dalam lemak.

Dalam kedua-dua kes, rasa lemak babi jauh dari ideal. Ketahui juga bahawa lemak babi segar tidak boleh berwarna kekuningan atau kekuningan..

Lard boleh mengandungi lapisan daging. Adalah baik untuk membeli lemak babi seperti itu untuk memanggang, menggoreng, tetapi lebih baik tidak menggunakannya mentah atau asin, kerana di lapisan daging inilah bakteria dan parasit dapat dijumpai (mereka tidak bertahan dalam lemak sebaceous sederhana).

Ketebalan lemak optimum adalah dari tiga hingga enam sentimeter. Rasa lemak babi, kedua-duanya lebih kecil dan lebih besar, akan sama sekali berbeza.

Kulit lemak harus bebas dari bulu dan dikikis dengan bersih. Sekiranya rambut masih kelihatan di kulit, lemak babi seperti itu tidak layak dibeli: jika pemilik babi telah mengolah kulitnya dengan cuai, itu bermakna dia juga dapat merawat pemotongan, penyimpanan dan pengangkutan bangkai babi.

Warna kulit tidak penting, ia boleh menjadi putih atau kekuningan. Sekiranya bangkai itu dirawat dengan api dengan penambahan jerami, maka warna kulit akan menjadi kecoklatan, dan aromanya benar-benar tidak dapat dibandingkan...

Mengenai ketebalan kulit, ada peraturan yang berfungsi hampir selalu: kulit lemak yang lebih nipis, lebih lembut dan lembut. Lard dengan kulit yang tebal akan menjadi keras dan keras.

Periksa dengan sentuhan
Dengan pisau, garpu, atau sekurang-kurangnya sepadan, cubalah menembus sepotong daging. Sekiranya lemak mudah dicucuk dengan sedikit daya tahan, maka produk tersebut perlu dikaji lebih lanjut..

Dengan cara yang sama, periksa kulit bacon dengan mancis: ia harus sedikit padat, elastik, tetapi pada masa yang sama menusuk tanpa masalah.

Rasa gemuk - semestinya terasa berminyak, tetapi tidak melekit, lembab tetapi tidak licin. Ambil sudut dengan hujung jari anda. Lapisan atas sedikit akan mencair dari kepanasan jari, dan jika lemaknya keras, dengan urat keras, anda pasti akan merasakannya apabila disentuh.

Jalankan bahagian belakang kuku anda di sepanjang kepingan daging. Sekiranya lemak telah mengikis sedikit, ini bermakna ia keras dan anda tidak boleh menghentikan pilihan anda..

Ujian rasa
Sebilangan besar penjual menawarkan untuk merasakan lemak babi. Jangan berputus asa dan cuba. Satu-satunya perkara yang harus anda perhatikan adalah pisau, dengan mana penjual memotong sekeping bacon untuk sampel, sekurang-kurangnya secara visual harus bersih.

Sepotong daging mudah dikunyah dan meleleh di mulut anda, lembut secara konsisten dan tidak mempunyai rasa selepas ini? Tahniah! Anda telah memilih lemak babi yang paling segar, paling lembut, paling lembut dan sedap!

Perubatan tradisional menunjukkan penggunaan lemak babi untuk mengubati banyak penyakit: sakit sendi, meningkatkan mobiliti mereka sekiranya cedera, eksim menangis, sakit gigi dan mastitis, rawatan tumit tumit dan juga mabuk badan. By the way, gabungan lemak babi masin dengan sayur-sayuran adalah makanan yang berkesan..

Dengan mengetahui cara memilih lemak babi di pasaran, anda selalu dapat membeli lemak babi berkualiti tinggi dan segar dengan rasa yang sangat baik.

Sekiranya anda mahukan daging asap, tetapi anda tidak mempunyai keinginan untuk merokok, ada satu rahsia: kami memasak daging asap pada kulit bawang dengan prun! Lard ternyata benar-benar merokok, tanpa bahan kimia, hanya bahan semula jadi.