Air timun: minuman detoks yang paling popular

Air timun telah menjadi perkara biasa di pusat kesihatan dan spa. Manfaat kesihatan, rasa hebat dan penampilan irisan hijau yang cantik dalam sebotol air menawan. Dalam artikel kami, kami ingin membincangkan mengenai kebaikan dan faedah air timun dan, tentu saja, berkongsi beberapa resipi untuk air berasaskan timun dengan pelbagai bahan tambahan, tetapi juga berkhasiat..

1 Air timun - apa khabar?

Resipi asas untuk air timun (juga dikenali sebagai air yang disiram dengan irisan timun atau air detoks timun) sangat mudah dan merangkumi sebanyak dua bahan: timun dan air. Tetapi jangan biarkan kesederhanaan ini menipu anda. Bukan hanya enak, ia juga menghilangkan dahaga anda seperti yang lain di dunia. Untuk menjangkakan musim panas, sangat penting.

2 Sifat berguna dan faedah lain

  • Sebagai permulaan, air timun adalah kaedah terbaik untuk menghidrat badan kita tanpa terlalu banyak cecair. Anda tidak perlu mencambuk air setiap 10 minit untuk menghilangkan dahaga anda walaupun dalam keadaan panas terik..
  • Kedua, yang penting, air akan membersihkan badan dari toksin (terima kasih kepada silikon). Sebenarnya, itulah sebabnya ia berada di antara minuman detoks. Ia akan membantu membuang toksin dan juga mengatasi masalah mabuk.
  • Rakan dan penolong yang tidak dapat diganti dalam proses menurunkan berat badan: akan memuaskan rasa lapar, memacu metabolisme.
  • Vitamin E dengan sifat antioksidan yang kuat akan memasuki badan anda dengan air timun.
  • Vitamin A dan B, selain tugas utamanya, akan menjaga hati.
  • Vitamin C menyumbang kepada penghasilan kolagen, protein yang bertanggungjawab untuk memperbaiki sel-sel kulit.
  • Air timun akan membantu meningkatkan peredaran darah dan menurunkan tekanan darah.
  • Dan, pada akhirnya, irisan timun sesuai dengan buah-buahan sihat yang lain, jadi manfaat minuman itu hanya meningkat.!

3 Cara membuat air timun biasa

  1. Dibasuh dan dikupas (atau tidak dikupas - tidak ada perbezaan mendasar, ini adalah masalah rasa), potong timun menjadi kepingan berukuran − sentimeter.
  2. Tambahkan ke sebotol air dan tutup dengan ais. Mengapa tertidur? Kerana cecair dalam timun kira-kira 90% dan ia hanya akan terapung. Dan dengan ais di atas, ia akan bertahan selama beberapa saat di bawah, yang akan membolehkan anda menyusu air detoks dengan lebih baik.
  3. Biarkan air curam sekurang-kurangnya satu jam, lebih baik biarkan di dalam peti sejuk semalaman.

4 resipi air timun

Oleh kerana rasa dan baunya yang ringan, timun adalah teman dan sahabat yang baik untuk hampir semua buah, yang dapat dimasukkan ke dalam air dan menikmati hasilnya. Kombinasi yang paling popular adalah kawasan kepingan timun dan kepingan lemon atau limau. Tetapi kita tidak akan terhad kepada mereka sahaja..

1. Air detoks limau-limau

Air dengan lemon dan timun adalah seperti sandwic dengan mentega dan jem, kecuali sedikit manfaat kesihatan.

Untuk satu kendi, potong setengah lemon dan seperempat timun bersaiz sederhana ke dalam baji.

2. Air detoks limau nipis bersama pudina

Dan sekali lagi kita mengambil sebotol air, mencincang campuran sebiji limau nipis, seperempat timun dan 5 daun pudina - jangan potong yang terakhir, tetapi perlahan-lahan tumbuk, gosok, putar di atas jag dan buang ke dalamnya.

3. Air detoks timun-nanas yang sedap

Untuk lezat ini, di dalam kendi air, gabungkan setengah cincin nanas, potong menjadi kepingan halus (atau tambahkan kira-kira 35 ml jus nanas) dan setengah baji timun. Anda boleh menambah sebilangan daun pudina.

Berapakah peratusan air dalam timun

Sayuran baik untuk tubuh kerana kandungan serat, vitamin dan unsur surih yang tinggi. Pakar memilih timun di antara mereka, kerana kebanyakannya terdiri daripada air dan oleh itu memberikan keseimbangan air yang betul..

Dalam artikel itu kita akan mempertimbangkan berapa persen air yang terkandung dalam timun, serta bagaimana komposisinya mempengaruhi kesihatan manusia. Di samping itu, kami menyajikan resipi koktel paling popular yang mengandungi produk yang sihat..

Selepas membaca artikel itu, anda akan belajar:

Ciri-ciri berguna air timun

Sayuran hampir cair sepenuhnya. Kandungan kelembapan di dalamnya adalah sebanyak 95%. Tetapi, tidak seperti banyak produk lain, produk ini tersusun dan sangat mudah dicerna di sini. Oleh kerana itu, ia menepati sel dengan berkesan. Selebihnya 5% mengandungi nutrien yang meningkatkan kesihatan.

Air timun pelangsing mengatur keseimbangan air di dalam badan

Sayuran inilah yang dikurniakan oleh saintis dengan khasiat yang terbaik untuk mengekalkan keseimbangan air-garam. Ini disebabkan oleh fakta bahawa cecair yang terkandung di dalamnya diserap sepenuhnya. Ini menyumbang kepada pengaturan semula jadi suhu badan, pembersihan toksin dan racun. Berkat sifat-sifat ini, sistem kardiovaskular berfungsi lebih baik, dan seseorang mengalami lonjakan tenaga..

Walaupun begitu, setelah memakan produk tersebut, anda akan merasakan keinginan untuk minum lebih banyak. Cecair bersih akan diserap dengan lebih baik dan akan membantu mempercepat proses metabolik. Peningkatan pengambilan minuman akan membantu menurunkan berat badan dengan lebih cepat dan ingin makan lebih sedikit.

Pastikan makan sayur jika anda minum banyak kopi atau teh. Minuman ini boleh menyebabkan dehidrasi kerana kurang diserap dan tidak melembapkan tisu dengan jumlah kelembapan yang diperlukan. Pengambilan cecair berlebihan juga disarankan dengan peningkatan fizikal. Pastikan untuk mengembalikan keseimbangan air, jika tidak, anda berisiko menghadapi penyakit serius.

Sumber vitamin dan mineral tambahan

Hampir keseluruhan produk terdiri daripada air - 95%, tetapi selebihnya 5% menyumbang sebahagian besar nutrien. Komposisi ini merangkumi protein, karbohidrat, sejumlah besar serat, flavonoid, vitamin dan unsur surih. Oleh kerana asalnya semula jadi, komponennya diserap oleh badan lebih baik daripada mengambil kompleks vitamin buatan.

Komposisi merangkumi bahan berguna seperti:

  • magnesium;
  • potasium;
  • iodin;
  • fosforus;
  • vitamin B (1 dan 2), C.

Serat membantu membersihkan sistem pencernaan dengan lembut, yodium meningkatkan aktiviti sistem endokrin. Mikroelemen membantu menstabilkan fungsi buah pinggang, mencegah pembentukan batu. Komponen berguna membantu menormalkan kolesterol, memecah gula dengan lebih cepat, dan mempercepat proses metabolik di semua sistem. Penggunaan secara berkala membantu menyelesaikan masalah berikut:

  • berat badan berlebihan dikurangkan. Ini disebabkan oleh pembersihan tubuh dari racun dan percepatan proses metabolik. Di samping itu, penggunaan produk dalam kuantiti yang banyak dapat mengurangkan selera makan;
  • tekanan darah menurun, jadi timun ditunjukkan kepada orang yang menderita hipertensi. Ini difasilitasi oleh vitamin B, yang mempengaruhi aktiviti banyak sistem dalaman;
  • terdapat penyucian toksin dan slagging;
  • menguatkan sistem imun;
  • mengurangkan risiko tumor malignan.

Air timun mengatur tekanan darah

Anda pasti perlu memantau tahap tekanan. Ini sangat penting bagi orang yang berumur lebih dari 30 - 35 tahun. Semakin tua orang itu, semakin banyak risiko penyakit kardiovaskular meningkat. Untuk mengurangkan risiko serangan jantung atau strok, anda perlu mengukur tekanan darah anda secara berkala.

Sayur-sayuran mengandungi kalium, yang meningkatkan aktiviti otot jantung. Juga, berkat sejumlah besar cecair, anda dapat mengekalkan tahap tekanan normal. Kelebihannya ialah ketiadaan natrium dalam komposisi, yang mengganggu penyerapan banyak unsur.

Mengurangkan tahap selera makan

Koktel atau produk itu sendiri dapat mengurangkan selera makan anda. Memakannya tepat sebelum makan akan membantu anda makan lebih sedikit. Perut akan diisi sebahagian, dan proses pencernaan akan bermula di dalam badan.

Makan sayur-sayuran atau minum minuman antara makan tengah hari dan makan malam. Dengan cara ini anda tidak akan makan terlalu banyak dan anda tidak akan merasa lapar..

Timun menenangkan kulit

Air timun untuk wajah melembapkan sel dan menyuburkan kulit dengan zat bermanfaat. Hari ini, masalah umum adalah peningkatan kekeringan di bilik, terutama pada musim pemanasan. Kerana itu, kulit kelihatan kusam dan tidak menerima jumlah kelembapan yang diperlukan. Mencuci dengan jus timun akan melembapkan tisu dan memperbaiki keadaan dan penampilan kulit.

Membantu otot anda

Sekiranya anda aktif dalam sukan, anda perlu mengambil banyak cecair bersih. Kelembapan pada otot membantu anda pulih lebih cepat dan memberi anda kekuatan untuk senaman baru. Sekiranya tidak ada jumlah air yang diperlukan, bahan berguna dicuci keluar dari badan, menyebabkan sakit pada otot dan sendi.

Mempunyai sifat pembersih

Kesan pembersihan sayur-sayuran telah dikaji dengan baik. Komponen berguna dan sejumlah besar serat membantu membersihkan badan dari toksin dan racun dengan lembut. Lebihan dikeluarkan dari saluran gastrousus. Berkat pembersihan yang lembut dan berkualiti tinggi, fungsi perut dan usus bertambah baik, dan kulit memperoleh penampilan yang sihat.

Di luar negara, minuman timun telah lama digunakan sebagai alat untuk membersihkan badan. Mereka juga membantu mengekalkan kekuatan badan. Di kawasan metropolitan, di mana orang biasanya banyak bekerja, penting untuk sentiasa bertenaga. Anda boleh menggunakan ubat timun secara teratur, untuk mengelakkan pencemaran badan, atau dalam kursus.

Timun mempunyai sifat anti-barah

Produk ini membantu mengaktifkan simpanan dalaman badan. Sebilangan besar kelembapan dan nutrien membantu menguatkan sistem imun. Tisu menyerap komponen, dan sistem dalaman mula berfungsi dengan lebih baik. Ini menyumbang kepada fakta bahawa tubuh mendapat kekuatan untuk melawan banyak penyakit serius, termasuk barah..

Ini tidak bermaksud bahawa walaupun dengan pengambilan sayur-sayuran secara berkala, anda dapat mengelakkan neoplasma malignan. Walau bagaimanapun, risiko terkena barah akan jauh lebih rendah.

Resipi popular untuk membuat air timun

Air timun senang disediakan. Anda boleh menyediakan resipi sendiri dan membuat minuman di rumah yang mempunyai khasiat yang bermanfaat..

Resipi air timun pelangsing

Air timun pelangsing klasik disediakan mengikut resipi berikut:

  • anda memerlukan 1 gelas cecair jernih, 1 lemon, 2 sayur, sekumpulan pudina;
  • potong satu timun menjadi cincin, seperti lemon, dan kisar kedua dalam pengisar;
  • semua bahan dicampurkan dalam satu bekas dan dihantar untuk menyejukkan di dalam peti sejuk selama 15 minit.

Ubat ini digunakan 2 - 3 kali sehari untuk menghilangkan dahaga, di antara waktu makan atau sebelum makan.

Air timun dengan pudina dan lemon

Minuman ini akan menyegarkan dan membantu menurunkan berat badan. Ambil 2 liter cecair yang ditapis. Potong lemon dan sayur menjadi cincin dan hantar ke bekas yang sama. Masukkan sedikit daun pudina dan biarkan selama 8 jam. Makan sejuk.

Air timun dengan rosemary dan thyme

Apabila perasa ditambah, minuman akan diperkaya dengan nutrien tambahan. Rosemary dan thyme akan menambahkan bukan sahaja rasa pucat, tetapi juga menambahkan zat besi, kalsium, vitamin C. Untuk 2 liter cecair, anda memerlukan 1 timun, 1 lemon dan 1 tandan ramuan kering. Malah 1 gelas koktel yang menyegarkan akan memberi anda kekuatan dan tenaga sepanjang hari.

Air timun dengan strawberi

Beri akan memperkaya minuman dengan vitamin dan unsur mikro yang kekurangan timun. Ini akan meningkatkan kesan ubat dan menguatkan sistem imun. Untuk memasak, anda memerlukan bahan berikut:

  • 3 liter cecair;
  • 1 biji lemon;
  • 1 sayur;
  • beberapa buah beri besar;
  • 1 tandan pudina dan kemangi.

Campurkan semua bahan dalam mangkuk dan biarkan di dalam peti sejuk selama beberapa jam. Minum beberapa gelas sehari jika anda ingin menurunkan berat badan dan meningkatkan sistem ketahanan badan anda.

Minuman pembersih pelangsing

Untuk pembersihan terbaik, gunakan resipi terkenal berikut:

  • ambil 2 liter cecair;
  • masukkan juga sesudu akar halia parut, 1 lemon dan timun, sedikit daun pudina ke dalam bekas;
  • biarkan produk di dalam peti sejuk selama beberapa jam.

Untuk pembersihan, koktel ini diminum sepanjang hari. Selama ini, anda mesti minum semua 2 liter. Cuba elakkan makanan berat pada hari ini dan makan sayur-sayuran dan buah-buahan sahaja.

Timun dan Minuman Selasih

Basil mampu memperkaya koktel dengan antioksidan semula jadi. Mereka mempengaruhi bukan sahaja organ dalaman, tetapi juga keadaan kulit, kuku, rambut. Gunakan produk jika anda ingin memanjangkan usia muda. Bahan-bahannya merangkumi 2 hingga 3 liter cecair, 1 kapur, 1 sayur, sebiji selasih, dan pudina (secukup rasa). Mereka dicampurkan dalam satu bekas dan dibancuh semalaman..

Untuk tujuan apa pun anda menggunakan koktel timun, mereka akan membantu mencapai beberapa tujuan sekaligus. Anda akan membersihkan badan dari toksin, menurunkan berat badan, dan meningkatkan aktiviti saluran gastrousus. Ia juga menguatkan sistem imun dan memperbaiki penampilan. Penting untuk tidak hanya mengambil sayur-sayuran, tetapi juga melakukannya secara berkala untuk memaksimumkan kesannya. Selain itu, anda boleh menggunakan timun untuk mencuci muka dan topeng untuk memperbaiki keadaan kulit.

Air timun dan kekuatan penyembuhannya

Air timun adalah alternatif yang enak untuk minuman berkarbonat bergula yang akan menghilangkan dahaga anda tanpa merosakkan sosok anda. Cecair yang sihat ini bagus untuk menyegarkan dan mempunyai banyak khasiat penyembuhan..

Hanya satu gelas minuman dengan kepingan hijau terang akan memberi tenaga dan membantu mengatasi keletihan. Ini akan menggembirakan anda dengan rasa yang menyenangkan dan penampilan yang positif. Ia mudah dibuat seperti minuman detoks pelangsing lain.

Pada musim timun, anda tidak boleh menafikan kesenangan diri anda. Air seperti itu adalah produk sihat yang tepu dengan mineral. Bahan semula jadi yang larut di dalamnya mudah diasimilasi. Nectar vitamin yang diperbuat daripada sayur-sayuran segar akan membantu anda menikmati rasa yang halus.

Khasiat air timun

Penyerapan timun adalah minuman kegemaran mereka yang mematuhi prinsip diet yang sihat dan tetap cergas. Ia adalah gudang bahan berguna dengan pelbagai khasiat. Minuman disajikan di banyak kafe, bar kecergasan, pusat kecergasan, spa.

Untuk menjaga kesihatan, anda mesti minum cukup cecair. Ini sangat penting dalam panas musim panas, apabila risiko dehidrasi paling besar. Air timun mengatasi tugas ini dengan kuat. Di samping itu, dengan penggunaan sistematik dalam badan, perkara-perkara penting berlaku:

  • Kerja jantung bertambah baik. Kalium dan magnesium, yang dipindahkan ke air dari sayur-sayuran cincang, membantu mengekalkan tekanan darah normal, melindungi dari penyakit jantung. Mengekalkan keseimbangan air menormalkan kelikatan darah, mencegah penebalan darah.
  • Bekalan nutrien diisi semula. Timun adalah sumber asid askorbik, vitamin B, biotin, serta vitamin A dan K. Mereka mengandungi banyak fosfor, yodium, besi, kalsium, tetapi nilai utamanya adalah dalam silikon. Elemen ini berguna kerana dapat merangsang pengeluaran kolagen, memanjangkan keremajaan kulit, saluran darah, sendi.
  • Tulang dan otot dikuatkan. Tinggi vitamin K dan kalsium, minuman itu membantu mengekalkan tulang yang sihat. Mangan dengan Silikon menyuburkan tisu otot dan menyokong sintesis protein.
  • Risiko menghidap penyakit kronik dikurangkan. Vitamin melindungi tubuh daripada kesan buruk daripada faktor buruk.

Satu minuman tidak mencukupi untuk kesejahteraan. Makanan seimbang dan aktiviti fizikal sangat penting. Sekiranya anda mempunyai masalah kesihatan, anda harus membuat temu janji dengan doktor.

Cecair vitamin mengurangkan selera makan, membantu menurunkan berat badan. Pada masa yang sama, kerja hati untuk membersihkan darah bertambah baik, proses keradangan dihilangkan, kolesterol kembali normal.

Cara membuat air timun?

Terdapat puluhan resipi, tetapi komposisi utamanya merangkumi dua komponen:

  • air minuman;
  • timun atau jus timun, faedahnya tidak dapat diragukan lagi.

Gabungan itu bukan sahaja menghilangkan dahaga, tetapi juga melembapkan badan dengan zat berharga. Bahan tambahan menambah rasa baru dan manfaat kesihatan untuk rasa. Minuman lazat selaras dengan banyak buah, dan juga ramuan.

Air timun: resipi

Semua minuman detoks di rumah dibuat mengikut prinsip yang sama, tidak ada yang rumit di sini. Air timun tidak terkecuali:

  • Ambil timun segar dan basuh.
  • Sama ada mengupas atau tidak adalah soal selera. Sayuran muda yang ditanam dalam keadaan mesra alam dapat dibiarkan dengan kulitnya, kerana di dalamnya zat paling aktif terkonsentrasi. Sekiranya anda masih mahu mengeluarkannya, lebih baik mengambil pisau tajam atau pengupas sayur. Anda boleh mengehadkan diri anda untuk membuang bahagian individu.
  • Langkah seterusnya ialah memotong menjadi kepingan. Ini boleh berupa kubus dengan tepi 1 cm, baji atau jerami. Lebih baik tidak membuang biji jika tidak terlalu keras..
  • Irisan siap diletakkan di dalam gelas atau piring enamel, dituangkan dengan air rebusan sejuk, bersikeras di tempat sejuk sekurang-kurangnya 5-6 jam.

Semasa menghidangkan, gelas dihiasi dengan potongan kapur, tangkai pudina, thyme atau kemangi, ketulan ais ditambah. Lebih baik tidak memasukkan gula agar tidak meningkatkan kandungan kalori..

Lebih baik membuat ais untuk kiub dari air rebus atau botol. Sebagai alternatif, anda boleh mengambil air mineral meja.

Air lemon timun

Dalam periuk dengan ukuran yang sesuai, didihkan 2 liter air, yang ditambahkan 2 sudu teh lemon lemon, ditambah jumlah gula yang sama. Apabila cecair sejuk, potongan timun yang disiapkan dicurahkan ke dalamnya dan biarkan ia dibancuh.

Air limau nipis, resepnya tidak sukar walaupun untuk ibu rumah tangga baru, dicairkan sebelum disajikan dengan air mineral berkarbonat. Sekiranya dikehendaki, tambahkan kepingan ais buah ke dalamnya.

Minuman detoks pelangsingan buatan sendiri yang lain dengan timun

Minuman detoks berasaskan timun dan strawberi kelihatan cantik. Untuk satu liter air, ambil segelas beri yang dicuci dengan baik, kisar dengan pengisar, tambahkan hirisan sayur dan biarkan hingga mendidih.

Pilihan lain ialah minuman nanas. Ia disediakan dengan cara yang sama, hanya dengan strawberi, mereka meletakkan buah-buahan segar atau kalengan wangi.

Air timun: permohonan

Ia digunakan bukan hanya untuk menghilangkan dahaga, tetapi juga untuk keperluan kosmetik. Ia dapat digunakan untuk membuat pembersih yang dapat menenangkan keradangan, menghilangkan kelebihan minyak, atau membuat losyen wajah di rumah. Walau apa pun, ia akan memberi manfaat kepada penampilan dan kesihatan, serta menyenangkan dengan aroma segar..

Air timun untuk diminum

Timun adalah salah satu sayuran yang paling mudah didapati, dan air adalah elemen penting dari tubuh manusia. Sekiranya anda menggabungkannya, anda akan mendapat minuman yang sempurna: ringkas, enak, sihat. Itulah sebabnya ia semakin popular. Mudah disediakan dan senang diminum.

Air timun pelangsing

Sekiranya anda menggantikan nektar yang dibeli di kedai dengan cecair penyembuh, anda boleh mengurangkan kandungan kalori makanan setiap hari. Minuman diserap lebih perlahan dan dikeluarkan lebih cepat daripada air biasa. Ia meningkatkan pencernaan, mengaktifkan usus. Ini membawa kepada pembersihan badan dan kehilangan berat badan tambahan..

Air timun membantu mengatasi rasa lapar, serta menghilangkan produk metabolik yang terkumpul. Akibatnya, beg di bawah mata diharapkan hilang, kulit akan lebih sihat, dan ukuran pinggang akan berkurang..

Losyen timun buatan sendiri

Cecair pekat membuat losyen muka buatan sendiri yang baik. Untuk menyediakannya, ambil segelas jerami timun, segelas air tulen dan jumlah vodka yang sama. Campuran dibancuh selama 10 hari. Sudah tentu, cahaya matahari tidak boleh jatuh pada "ramuan". Selepas itu, tapis semuanya dan simpan di dalam peti sejuk..

Air timun untuk wajah

Sekiranya sayur-sayuran dikupas, jangan buang kulit hijau. Ia akan menjadikan cecair berguna untuk mencuci. Ia dihancurkan dalam pengisar, dituangkan dengan air mineral sejuk, dibiarkan semalaman dan ditapis melalui kain lap yang dilipat empat.

Penyelesaiannya menyegarkan dengan baik, menaikkan nada, menghilangkan kilauan berminyak. Ia boleh menggantikan air misel yang dibeli di kedai.

Air timun, ulasannya hanya positif, adalah minuman pembersih yang kuat. Ia mengandungi hampir tidak ada kalori. Sangat mudah untuk membuat diri anda. Ini tidak memerlukan banyak masa, dan hasilnya akan menggembirakan dan meningkatkan kesejahteraan..

Sokolov S.Ya., Zamotaev I.P. Buku Panduan Tumbuhan Ubat. - Chelyabinsk: Metalurgi, 1991, 512 p..

Komposisi kimia makanan: Jadual rujukan kandungan nutrien asas dan nilai tenaga makanan. Tempah. Saya: / Ed. I. M. Skurikhin dan M. N. Volgarev. - Edisi ke-2, Rev. dan tambah. - M.: Agropromizdat, 1987.-- 224 p..

V. Dadykin, - Festival Timun. - Sains dan Kehidupan No. 7, 2006.

Kandungan air timun: fakta menarik mengenai sayur-sayuran biasa

Tidak ada kebun sayur yang lengkap tanpa sayur ini. Skeptis tidak bosan untuk membicarakan tentang kegunaannya dan peningkatan "kandungan air", yang sebelumnya dianggap sebagai tolak, maka hanya fakta, tetapi sekarang mereka bersikeras akan kegunaan super. Jadi, apakah kandungan air dalam timun, jika perbualan seperti itu tidak mereda dengan cara apa pun?

Tentukan berapa peratus air dalam timun

Kandungan air dalam timun memecah semua rekod antara "kongener" lain - 95-98%. Perlu diperhatikan bahawa peratusan air dalam timun secara langsung bergantung kepada beberapa faktor:

• pelbagai sayur-sayuran;
• tempat penanaman;
• tahap penyiraman.

Sekiranya anda membayangkan timun biasa, maka 95-98 gram 100 gram produk hanya air. Selebihnya gram diperuntukkan untuk asid amino, vitamin, karbohidrat dan mineral. Sekiranya semuanya jelas dengan bahan di atas, mengapa air timun sangat berguna? Kandungan air dalam timun menjadikannya produk yang unik bagi mereka yang ingin memiliki bukan sahaja sosok yang cantik, tetapi juga kesihatan yang sangat baik.!

Orang yang menerima jumlah air yang mereka perlukan setiap hari mengekalkan kesihatan dan awet muda mereka untuk masa yang lama. Harus diingat bahawa air datang bukan hanya disebabkan oleh fakta bahawa kita minum (kompot, teh, jus), tetapi juga dengan makanan padat yang kita makan. Oleh itu, perlu diketahui sekurang-kurangnya kira-kira mengenai "kekeringan" dan "kelembapan" produk tertentu.

Berapa banyak air dalam timun dan apa kegunaannya?

Oleh kerana strukturnya, air timun mampu memperbaharui semua sistem badan, sehingga "memaksa" mereka berfungsi dengan betul. Cecair dari sayur-sayuran mendorong penyingkiran bahan-bahan yang tidak menguntungkan manusia, membersihkan badan dari dalam.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai faedah sayur-sayuran, dan bukan hanya seberapa banyak air dalam timun, anda boleh melihat video YouTube:

Adakah anda menyukai artikel itu? Baca juga artikel lain di portal Petua Saya, misalnya, berapa banyak sayur-sayuran yang sebenarnya harus anda makan!

Timun mengandungi 95% air dan 5% zat ajaib. Yang mana?

Timun biasa dari keluarga labu dilahirkan di India kuno, di mana anda masih dapat menemukan belukar sayur liar ini, seperti lianas, yang merangkumi pokok hutan. Kemudian dia sampai ke Mesir, Yunani, Rom dan memulakan perjalanannya yang berjaya di seluruh dunia. Sejarah mengetahui hakikat bahawa ketika sultan Turki yang kejam dan tamak Mohammed II memerintahkan tujuh orang istananya membuka perut untuk mengetahui siapa yang memakan salah satu timun yang dihantar kepadanya sebagai hadiah, yang pada waktu itu sangat jarang berlaku. Nasib baik, sekarang sayur-sayuran hijau kekurangan bekalan dan terdapat di menu hampir semua negara di dunia (mungkin kecuali Afrika Tengah dan Selatan). Walau bagaimanapun, hampir tidak ada yang dapat membandingkan dengan cinta orang Rusia terhadap timun! Nenek moyang kita mula membesar mereka pada abad ke-9, dan pelancong Barat sering terkejut dengan betapa banyaknya jumlah yang selalu dibiakkan dan dimakan di Rusia. selama bertahun-tahun cinta kita terhadap timun tidak kering (seperti rutabagas, lobak atau lobak), dan kita masih memakannya dengan senang hati.

Dengan perak dan tanpa nitrat!

Ramai orang menganggap timun sebagai makanan berair yang tidak berguna. Dan sia-sia! Sebenarnya terdapat banyak air dalam timun - hingga 95%, namun, kerana 5% pepejal yang dilarutkan di dalamnya, menjadi benar-benar ajaib. Tentukan sendiri: anda menghilangkan dahaga anda dengan sayur-sayuran berair, dan cecair di dalam badan tidak berkumpul, tetapi, sebaliknya, dikeluarkan kerana jumlah kalium yang banyak dalam buah-buahan. Ia sangat baik untuk sosok anda, dan juga fungsi jantung, ginjal dan hati. Selain itu, timun mengurangkan keasidan jus gastrik dan mempunyai kesan yang baik pada saluran pencernaan, mereka mempunyai perak anti-penuaan dan enzim yang membantu menyerap lemak dengan protein. By the way, atas cadangan Kementerian Kesihatan dan Pembangunan Sosial, setiap orang harus makan sekurang-kurangnya 13 kg timun segar sepanjang tahun..

Halus atau berjerawat?

Terdapat timun yang halus dan panjang, dan ada yang kecil dengan jerawat (yang selatan biasanya mempunyai duri hitam, dan yang utara berwarna putih). Penampilan yang begitu berbeza disebabkan oleh cara pembiakan. Timun halus adalah tanaman pendebungaan sendiri (panthenocarpics), dan lebah bekerja pada tanaman berjerawat. Dipercayai bahawa untuk salad lebih baik memilih yang pertama (mereka disebut salad), dan untuk pengasinan dan pengasam - yang kedua. Walau bagaimanapun, ini adalah masalah rasa, yang utama ialah timunnya kuat, berair, enak dan beraroma. Amat buruk ketika jerawat dirobohkan, kulitnya rusak, dan buahnya bengkok, mengandungi rongga dan jambatan. Kulit mentimun yang baik harus lembut, dan bijinya harus kurang berkembang dan lembut. Sekiranya sayur-sayuran mempunyai masa untuk masak, ia akan terasa pahit, kerana bahan khas cucurpitacin dirembeskan pada buah-buahan lama. Ngomong-ngomong, ia boleh muncul walaupun pertumbuhan timun terganggu - contohnya, setelah cuaca panas, hujan dan sejuk. Secara amnya, semakin muda dan lebih enak buahnya, semakin baik. Untuk pengasinan, acar dan gherkin dengan panjang 3-7 cm dianggap ideal, dan untuk makanan - bahkan sayur-sayuran yang belum melintasi garis 12 cm.

Kupas dan potong!

Sekiranya anda tidak menanam timun di kebun anda sendiri, tetapi membeli di kedai atau di pasar, perhatikan warnanya. Bahaya utama yang menanti penduduk bandar adalah sayur-sayuran nitrat. Timun dalam hal ini, tentu saja, bukan pemimpin dalam pengumpulan bahan berbahaya (mereka adalah hijau, selada dan kubis putih), tetapi kewaspadaan masih perlu ditunjukkan. Sebagai contoh, jika sayur-sayuran tidak mempunyai warna herba klasik, tetapi kulit berwarna hijau gelap, ini bermaksud bahawa ia pasti dipenuhi dengan nitrat. Baja memasuki buah melalui tangkai, akibatnya, jumlah terbesar terkumpul di sebelahnya. Oleh itu, sebelum memasak, tanpa hemat, potong "tutup" gelap dan buang kulitnya. Sekiranya anda sendiri menanam timun dan yakin akan keselamatannya, anda tidak perlu melakukan yang terakhir, kerana pada kulit vitamin C, klorofil, karotena dan xanthofil maksimum pekat..

Menu timun

Timun terasa sangat netral sehingga sesuai dengan apa sahaja produk - ikan, daging, makanan laut dan ayam. Ia tidak boleh digabungkan kecuali dengan susu, kerana pasangan ini dapat menyebabkan penapaian kuat di perut. Tetapi timun wujud bersama minuman susu yang ditapai dengan baik!

Sup yang menyegarkan

Di banyak negara, sup musim panas yang sejuk dibuat dari timun segar dan minuman susu yang ditapai. Di Iran, sayur yang dipotong kecil dituangkan dengan kefir tempatan, dibumbui dengan garam, lada dan banyak sayur - ketumbar, pasli, dill dan pudina dan disajikan pada hari-hari panas dengan kue rata yang baru dibakar.

Di Sepanyol dan Itali, di musim panas, mereka juga menyelamatkan diri dengan timun dan membuat gazpacho hijau berdasarkan asasnya. Ini adalah salah satu jenis sup tomato tradisional. Untuk menyiapkannya, anda perlu mengisar timun yang dikupas, paprika, dill dan serbuk roti putih dalam pengisar. Kemudian masukkan sedikit jus lemon, minyak zaitun, krim masam rendah lemak, garam dan lada ke sup. Gazpacho hijau sejuk sangat sesuai dengan udang, jadi anda boleh mencurahkannya ke dalam pinggan dan di atasnya dengan makanan laut goreng.

Wira bufet dan jamuan

Timun bukan sahaja dapat menjadi sebahagian daripada salad sayur-sayuran segar, tetapi juga asas yang sangat baik untuk makanan ringan jamuan. Contohnya, potong menjadi kepingan dengan pengupas sayur, tambahkan sebarang keju krim dengan rempah, gulung gulungan dan selamatkan dengan lidi..

Pilihan lain ialah tong timun mini. Untuk melakukan ini, anda perlu memotong "rami" dan mengeluarkan biji inti dari mereka. Sebelum ini, kulit timun dapat dikeluarkan sepenuhnya atau alur dapat dibuat di sepanjang buah dengan pengupas sayur - maka makanan ringan akan menyerupai gigi. Gunakan udang, ketam, atau salad ayam sebagai pengisiannya. By the way, jika anda membuat tong timun acar, anda boleh mencurahkan vodka ke dalam "timbunan" yang dihasilkan - tetamu akan minum alkohol dan segera makan makanan ringan.

Timun goreng?!

Tidak lazim menggoreng, merebus atau memanggang timun yang halus dan berair, namun, hidangan panas dari sayur ini terdapat dalam masakan dunia. Contohnya, anda boleh memotong buahnya menjadi separuh, mengeluarkan intinya dan mengisinya dengan daging cincang - setelah dibakar, anda mendapat timun yang disumbat. Sayuran juga digunakan sebagai pengisian dada ayam atau ditambahkan ke dalam tumis sayur. Walau bagaimanapun, lebih kerap sos pedas dibuat dari timun untuk hidangan panas daging dan ikan. Sebagai contoh, salsa sangat popular di Mexico, di mana anda hanya perlu mengupas dan menanam buahnya, mengisarnya dalam pengisar, menambah cili panas, lada hitam dan garam baru. Sekiranya dikehendaki, tambahkan pulpa alpukat dan yogurt tanpa gula ke dalam sos. Salsa ini sangat sesuai dengan stik, ayam goreng, salmon dan kebab dari sebarang jenis daging..

Air timun - sifat bermanfaat

Air timun adalah minuman yang sihat dan sihat. Ia digunakan dalam tata rias, membantu memerangi berat badan berlebihan, alternatif yang baik untuk jus berkalori tinggi dan minuman berkarbonat. Cepat menghilangkan dahaga, menyegarkan dengan baik.

Khasiat air timun

Minuman ini sering dimakan oleh orang yang mematuhi prinsip pemakanan yang baik. Air timun disajikan di bar kecergasan, salun spa. Pengambilan minuman secara berkala menyumbang kepada:

  1. Menguatkan tulang kerana kandungan kalsium dan vitamin K di dalamnya (untuk maklumat lebih lanjut - https://www.budem-zdorovymy.ru/zdorovye/vitamin-k.html), dan silikon dan mangan menyuburkan otot, menyokong pengeluaran protein.
  2. Meningkatkan fungsi jantung. Minuman itu mengandungi magnesium dan kalium, yang membantu mengekalkan tekanan darah normal. Ia melindungi daripada patologi jantung, mengembalikan keseimbangan air, mengekalkan kelikatan darah yang normal.
  3. Risiko patologi kronik dikurangkan. Minuman timun tepu dengan vitamin yang melindungi tubuh daripada selesema dan faktor lain yang tidak menguntungkan.
  4. Tisu tepu dengan bahan berguna - asid askorbik, biotin, vitamin (K, A, B). Minuman itu mengandungi iodin, kalsium, fosforus, zat besi, silikon. Unsur terakhir membantu menghasilkan kolagen, memperbaiki keadaan saluran darah, sendi, kulit.
  5. Mengurangkan selera makan, yang menyumbang kepada proses menurunkan berat badan.
  6. Meningkatkan fungsi hati, membantu membersihkan darah, menenangkan tisu yang meradang, membantu menghilangkan kolesterol "buruk".
  7. Menormalkan tekanan darah. Ia membantu mencegah penglihatan kabur, strok, serangan jantung, penyakit buah pinggang.

Ketepuan minuman juga berlaku kerana komponen tambahan. Cecair yang diperkaya melindungi daripada pengaruh sinaran ultraviolet, dan kerana vitamin C tahap kolagen dipulihkan.

Resipi untuk dimakan

Terdapat banyak resipi untuk membuat air timun. Ia tidak hanya menghilangkan dahaga, tetapi juga tepu dengan zat berharga yang diperlukan oleh tubuh. Sekiranya anda menambahkan komponen tambahan, ini bukan sahaja memberi rasa baru, tetapi juga menjadikan minuman lebih berkhasiat. Ini selaras dengan baik bukan sahaja dengan sayur-sayuran, buah-buahan lain, tetapi juga dengan ramuan herba. Resipi air timun:

  1. Basuh timun segar dan kupas dari kulit (atau kawasannya yang berasingan). Tetapi jika anda mengambilnya sendiri, maka kulitnya boleh dibiarkan. Ia memusatkan jumlah maksimum bahan aktif.
  2. Potong timun menjadi baji kecil, kiub atau jerami. Sekiranya biji tidak sukar, maka ia boleh dibiarkan.
  3. Sayuran cincang dituangkan ke dalam piring enamel atau gelas dan diisi dengan air sejuk rebus.
  4. Disuntik selama 5-6 jam di tempat yang sejuk.

Ais ditambahkan ke dalam minuman, dihiasi dengan irisan limau nipis, tangkai thyme, kemangi atau pudina. Gula tidak ditambah supaya tidak meningkatkan kandungan kalori. Ais boleh disediakan terlebih dahulu dari air mineral ruang makan.

Air timun dengan bahan tambahan

Minuman dengan lemon ternyata lebih menarik. Untuk melakukan ini, gosokkan zest dan 2 sudu kecil. (ditambah jumlah gula pasir yang sama) dituangkan dengan dua liter air mendidih. Minuman mesti sejuk.

Kemudian timun cincang dimasukkan ke dalamnya. Disuntik selama 5-6 jam. Sekiranya limun sedang disiapkan, maka semua komponen yang disenaraikan diisi dengan soda. Anda juga boleh menambah ketulan ais secukupnya.

Cecair vitamin dengan strawberi ternyata lazat. Segelas beri dicincang dalam pengisar diambil, diisi dengan satu liter air sejuk dan potongan timun ditambahkan di sana. Minuman dengan nanas juga sedang disediakan (lihat https://www.budem-zdorovymy.ru/zdorovye/ananas-dlya-zhenskoj-krasoty.html). Ia digunakan sebagai ganti strawberi. Nanas tidak boleh berubah menjadi bubur, tetapi dipotong kecil, ambil segar, kalengan.

Air timun: aplikasi dalam kosmetologi

Air timun juga digunakan dalam kosmetologi. Dia membeku dan menggosok wajahnya dengan kiub. Ia membantu melegakan keradangan, melegakan kulit berminyak berlebihan. Apabila cecair digunakan untuk mencuci, maka sebelum itu disaring melalui kain kasa.

Minuman ini digunakan sebagai losyen pelembap dan pembersih. Untuknya, ambil segelas air, vodka, jerami timun. Campuran dimasukkan selama sepuluh hari di tempat yang gelap. Kemudian ditapis dan disimpan di dalam peti sejuk.

Minum air timun sahaja tidak akan menyebabkan penurunan berat badan. Selain itu, aktiviti fizikal dan pemakanan yang betul diperlukan. Minuman disyorkan untuk diminum selepas latihan. Ia tidak akan menyembuhkan penyakit, hanya digunakan sebagai bahan tambahan.

Pakar pemakanan, gaya hidup sihat Elena Bogdanova

"Air timun"

Adakah ia menjadi panas dan tersumbat di apartmen anda yang sesak? Tidak perlu lari ke kedai untuk mendapatkan minuman !! Buat minuman anda sendiri untuk gourmet sebenar. Air, pudina, lemon, timun, ais! Semua. Dan tidak ada masalah)))

Bahan untuk "Air Timun":

  • Timun (segar) - 2 keping.
  • Ais (kiub) - 3-10 keping
  • Air (boleh berkarbonat dan ng.) - 1 botol.
  • Pudina (gosokkan dengan penggulung sehingga baunya terasa.) - 2 pcs
  • Jus lemon (secukup rasa)

Masa memasak: 5 minit

Nilai pemakanan dan tenaga:

Makanan siap
kcal
9.4 kkal
protein
0.6 g
lemak
0 g
karbohidrat
1.6 g
Hidangan 100 g
kcal
11.8 kkal
protein
0.8 g
lemak
0 g
karbohidrat
2 g

Resipi "Air timun":

Langgan kumpulan Povaryonka di VKontakte dan dapatkan sepuluh resipi baru setiap hari!

Sertailah kumpulan kami di Odnoklassniki dan dapatkan resipi baru setiap hari!

Kongsi resipi dengan rakan anda:

Saya suka resipi kami?
Kod benam BB:
Kod BB yang digunakan di forum
Kod HTML untuk dibenamkan:
Kod HTML digunakan dalam blog seperti LiveJournal
Bagaimana ia akan kelihatan?

Resipi serupa

Minuman kemangi dengan lemon

  • 139
  • 1476
  • 19125

Lemon limau

  • 111
  • 142
  • 7820

Minuman penyejuk "Gelembung di hidung"

  • 60
  • 95
  • 5462

Lemonade dengan delima (berdasarkan J. Oliver)

  • 13
  • 152
  • 8203

Jus Kumbang

  • 53
  • 73
  • 15375

Air limau hitam

  • 63
  • 445
  • 34538

Lemonade

  • 153
  • 938
  • 29111

Minuman vitamin yang diperbuat daripada lemon

  • 58
  • seratus
  • 19851

Limau Brazil

  • 15
  • 65
  • 3026

Komen dan Maklum Balas

  • Semua
  • Soalan preskripsi
  • Ulasan

3 September 2012 air lemon

10 Ogos 2010 Elvyrka #

10 Ogos 2010 Lisska # (pengarang resipi)

8 Ogos 2010 E-va #

7 Ogos 2010 Udacha memadam #

7 Ogos 2010 Lisska # (pengarang resipi)

9 Ogos 2010 Puan Kasya #

7 Ogos 2010 irina66 #

7 Ogos 2010 Serena #

• Pudina (gosokkan dengan penggulung sehingga baunya terasa.) - 2 pcs.

7 Ogos 2010 Lisska # (pengarang resipi)

1 botol air adalah berapa - 0.5 liter atau 1.5 liter

7 Ogos 2010 Lisska # (pengarang resipi)

8 Ogos 2010 lilina #

Sepertinya saya dalam memperjuangkan penyusunan resipi yang betul, fanatisme dapat ditolak. Saya rasa seseorang tidak akan menghancurkan dua daun pudina dan menuangkan 5 liter air ke atasnya.

pada pendapat saya idea minuman itu bagus, ditambah dengan saya.

Tinggalkan komen atau ulasan mengenai resipi

Daftar, atau log masuk jika anda sudah mendaftar.

Anda boleh log masuk ke laman web tanpa mendaftar dan memasukkan kata laluan menggunakan akaun anda di laman web berikut:

Air timun untuk menurunkan berat badan: membuat minuman

Sebilangan besar diet mengatakan bahawa ketika menurunkan berat badan, penting untuk mengambil sekurang-kurangnya 2 liter air sehari. Pada masa yang sama, diet tidak boleh mengandungi kopi atau teh, tetapi minuman yang sihat. Air sassi, koktel berdasarkan timun, dapat memenuhi tubuh dengan vitamin.

Kelebihan air timun

Koktel itu mendapat namanya sebagai penghormatan kepada penciptanya - Cynthia Sass. Seorang pakar pemakanan telah mengembangkan gegaran ini dan telah menulis banyak buku mengenai memerangi kelebihan berat badan dan lemak di bahagian pinggang. Sassi adalah campuran timun, halia, lemon dan pudina yang disiram air. Terdapat juga resipi dengan penambahan pelbagai ramuan, beri dan komponen lain..

Air timun sangat bagus untuk menurunkan berat badan. Ia mempunyai kesan yang baik pada tubuh secara keseluruhan. Ini dijelaskan oleh sifat berguna komponen utama:

  • Timun mempunyai kesan anti-radang, menenangkan dan menyegarkan. Mereka mengandungi banyak kalium, jadi sayur itu adalah diuretik yang sangat baik yang mengatur keseimbangan air di dalam badan. Ia membantu menyingkirkan toksin, membersihkan hati.
  • Lemon adalah bahan penting untuk menyahtoksin air. Ia mengandungi asid askorbik, yang membantu meningkatkan pencernaan. Lemon mengandungi banyak vitamin C, yang diperlukan untuk menguatkan sistem imun.
  • Halia adalah antioksidan kuat berkat gingerolnya. Rempah menghangatkan, kerana bahan berbahaya cepat dikeluarkan dari badan. Rempah mempunyai kesan analgesik, melawan pengeluaran gas, membantu menormalkan pencernaan.
  • Pudina menyegarkan, dapat mencegah gangguan pencernaan, melegakan kekejangan perut. Tumbuhan menormalkan pencernaan, merangsang pengeluaran hempedu. Terima kasih kepada sifat antimikrobial pudina, anda dapat menghilangkan bau mulut.

Cara menyediakan air Sassi

Minumannya lebih baik untuk menegaskan air yang disucikan. Untuk 2 liter cecair, anda memerlukan:

  • akar halia (parut) - 1 sudu besar. l.;
  • timun - 1 pc.;
  • pudina - 2-3 cawangan;
  • lemon - 1 keping.

Proses memasak terdiri daripada beberapa peringkat:

  1. Basuh semua komponen dengan baik.
  2. Kupas sayur, potong menjadi kepingan nipis.
  3. Potong lemon ke dalam kepingan dengan kupas.
  4. Koyakkan pudina dengan tangan anda.
  5. Secara pilihan, tambahkan spirulina, kemangi, beri, herba.
  6. Masukkan produk yang sudah siap ke dalam balang (lebih baik buram), hantar halia parut ke sana.
  7. Isi komponen dengan air, biarkan di dalam peti sejuk selama 12 jam.

Air timun dengan herba

Resipi Air Pelangsing Sassi boleh ditambah dengan thyme dan rosemary. Dengan bantuan ramuan herba ini, koktel akan menjadi lebih beraroma, kaya dengan vitamin dan mineral. Rosemary adalah sumber kalium, kalsium, zat besi. Thyme akan memenuhkan tubuh dengan jumlah vitamin C yang diperlukan sepanjang hari. Untuk menyediakan minuman timun yang diperkaya, anda perlu mengambil 1 biji rosemary dan thyme.

Minuman yang disiram oleh spirulina

Alga biru-hijau digunakan dalam banyak makanan tambahan. Ia membantu tubuh membakar kalori dengan mengurangkan selera makan dan menormalkan metabolisme. Spirulina mengandungi yodium, jadi berguna untuk meminumnya untuk mengatasi kelenjar tiroid pada hipotiroidisme. Penyakit ini adalah salah satu daripada banyak penyebab berat badan berlebihan..

Minum koktel pelangsing timun dengan penambahan spirulina (2 sudu teh untuk 2 gelas air) adalah yang terbaik pada waktu pagi semasa perut kosong atau sebelum tidur selama 4 minggu.
Sebelum menggunakan infus timun untuk menurunkan berat badan dengan spirulina, penting untuk membiasakan diri dengan kontraindikasi:

  • penyakit buah pinggang yang kronik;
  • darah tinggi;
  • penyakit autoimun;
  • mengambil ubat;
  • makan makanan yang mengurangkan pembekuan darah sekaligus spirulina (kunyit, ginseng, bawang putih).

Dengan buah beri

Air Sassi melangsingkan dengan baik dengan strawberi - campurannya ternyata harum, lebih-lebih lagi, ia mempunyai kesan yang baik terhadap sistem imun. Pudina dan kemangi boleh ditambah untuk meningkatkan rasa. Stroberi (8 buah beri / 1 liter air) dan lemon tepu koktail timun dengan vitamin C, yang akan membantu tubuh menyingkirkan toksin terkumpul.

Daripada strawberi, anda boleh mengambil buah beri lain: kismis hitam, beri hitam, raspberi, dan lain-lain - semuanya akan memenuhi minuman dengan vitamin dan membantu meningkatkan rasanya. Contohnya, strawberi dan blueberry kaya dengan antioksidan. Anda boleh menggunakan buah beri segar dan beku untuk koktel.

Dengan selasih

Sekumpulan selasih akan mengubah rasa resipi klasik biasa. Air timun dan kemangi membantu sistem ketahanan badan dan bahkan digunakan sebagai agen anti-barah. Minuman ajaib seperti itu dianggap berkat kemangi - tumbuhan dengan sejumlah besar vitamin A. Retinol meneutralkan radikal bebas, mencegah penuaan, dan mempunyai kesan yang baik pada kulit.

Air timun untuk perut rata

Bagaimana cara menghilangkan kembung, membuang lemak berlebihan di kawasan ini? Membawa pinggang ke ukuran yang diingini tidak selalu mudah. Banyak mesin latihan dan latihan yang melelahkan. Di samping semua usaha anda, masukkan air timun dalam makanan anda, tambah jahe, lemon, pudina ke dalamnya. Minuman ini menghilangkan dahaga, mempromosikan pembersihan, dan mempercepat pemecahan lemak. Akibatnya - perut rata, kulit bersih, fungsi usus normal.

Air jenis ini tidak boleh dibeli di kedai. Tetapi sangat mudah membuatnya di rumah..

Mengapa air timun baik untuk anda

Air timun boleh menjadi alternatif yang baik untuk soda bergula. Di samping itu, ia sangat sihat..

Menghilangkan rasa dahaga dengan sempurna pada hari yang panas dan selepas bersenam di gim, membantu membakar lemak;

Menghalang pembentukan kembung dan gas;

Membasuh natrium berlebihan, yang membawa kepada edema;

Membersihkan saluran pencernaan dari racun dan toksin;

Melegakan keradangan di usus;

Memperbaiki kerosakan makanan;

Mengurangkan keinginan untuk gula-gula;

Membersihkan hati dan darah;

Memperbaiki keadaan dan warna kulit.

Setiap ramuan rendah kalori dan mempunyai kualiti tersendiri..

Air. Tidak ada kehidupan tanpa air, sama seperti tanpa oksigen. Dehidrasi melambatkan proses pembakaran lemak. Ia membantu mengawal selera makan.

Timun. Mereka terdiri hampir keseluruhan dari air. Ia memerlukan 95 peratus berat buah. Rendah kalori, tetapi tinggi serat makanan. Serat diperlukan untuk menurunkan berat badan. Dialah yang menahan makan berlebihan, cepat memuaskan rasa lapar.

Di samping itu, mereka mengandungi banyak nutrien lain, termasuk vitamin dan mineral. Sangat penting untuk mengalokasikan kalium, yang mengatur jumlah sel. Kalsium diperlukan untuk sistem rangka, magnesium berguna untuk fungsi normal sistem saraf, jantung.

Lemon. Mereka tinggi vitamin C atau asid askorbik. Vitamin ini bertanggungjawab untuk imuniti, mengambil bahagian dalam penghasilan eritrosit, kolagen - tisu penghubung utama.

Ia mengandungi pektin, serat. Mereka membersihkan usus dari bahan berbahaya terkumpul, mengikatnya dan mengeluarkannya dari badan.

Ia menormalkan pH dan membantu melegakan masalah kulit.

Halia. Halia menyelamatkan anda dari selsema dan selesema. Ia berguna untuk menurunkan berat badan, mempercepat pemecahan dan pembakaran lemak, mengurangkan selera makan.

Flavonoid, sebatian polifenolik mengurangkan kerengsaan pada usus, termasuk kembung, melawan kesan toksik radikal bebas.

Ini melambatkan pengeluaran kortisol, yang boleh menyebabkan berat badan berlebihan dan lemak badan berlebihan..

Pudina. Daun pudina hijau bukan sahaja menghiasi minuman dan memberikan rasa yang menyenangkan. mereka membantu mengurangkan selera makan, mengurangkan keinginan untuk gula-gula. Ia berguna untuk pencernaan dan secara amnya untuk keseluruhan saluran gastrousus..

Daun Basil. Basil mempunyai beta-karoten. Sebagai antioksidan, mengurangi keradangan, diperlukan untuk menjaga penglihatan normal, dan meneutralkan radikal bebas.

Cara membuat air timun

Terdapat banyak resipi untuk membuat air detoks timun. Anda hanya boleh memotong beberapa keping timun, 2-3 cawan lemon dan tuangkan di atasnya dengan air. Biarkan selama satu jam hingga empat dan minum.

Ternyata lebih enak dan lebih sihat jika anda menambahkan ramuan lain ke dalamnya. Ia boleh menjadi:

Rempah dan herba.

Selalunya ia disediakan dengan lemon, halia, pudina. Minuman sedemikian menyumbang kepada penurunan berat badan..

Air dengan timun, pudina, halia dan lemon

1 sudu besar akar halia parut

6 gelas air yang disucikan

Beberapa tangkai pudina

Masukkan semua bahan di atas ke dalam balang. Boleh diganti dengan serbuk halia.

Biarkan semalaman di dalam peti sejuk.

Timun dan Air Selasih

Satu sudu teh garam

Sediakan semua bahan dan masukkan ke dalam balang. Tuangkan dalam 1 liter air bersih. masukkan garam dan kacau. Masukkan balang ke dalam peti sejuk semalaman..

Air timun dengan halia

Sepotong halia sepanjang 2-2.5 cm

Potong timun dan halia. Lipat ke dalam balang dan isi dengan air. halia boleh parut.

Tegaskan 3-4 jam dan minum.

Air timun dengan epal

Minuman yang sangat menyenangkan yang dapat menghilangkan dahaga anda, meningkatkan metabolisme, dan membantu anda menurunkan berat badan berlebihan.

1 keping kecil halia

4 keping timun

4-6 keping epal

Letakkan bahan yang telah disediakan di dalam balang dan isi dengan air.

Berkeras selama satu jam.

Kesan sampingan yang mungkin

Mereka minum air timun dengan halia untuk membersihkan badan dari racun dan racun. Pemasa pertama mungkin mengalami kesan sampingan yang boleh berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam.

Berikut adalah lima kemungkinan kesan sampingan dari minum air ini.

Sakit kepala

Pembersihan boleh menyebabkan sakit kepala. Ia dapat mewujudkan dirinya sebagai migrain.

Keletihan dan kelemahan

Dengan pembersihan jangka panjang yang intensif selama lebih dari 10 hari, mungkin ada kelemahan, keletihan.

Semasa pembersihan, tubuh kekurangan nutrien penting, yang membawa kepada kesan sampingan. Kekurangan protein dalam diet menjadikan otot lemah.

Kerap membuang air kecil

Proses pembersihan secara langsung mempengaruhi saluran pencernaan. Air detoks bertindak sebagai diuretik, jadi anda mungkin sering membuang air kecil. Toksin dilepaskan bersama dengan air kencing. Ini amat dirasakan dalam dua atau tiga hari pertama. Kemudian, sebagai peraturan, semuanya dinormalisasi. Di samping itu, mungkin terdapat sedikit gangguan usus.

Peningkatan pengeluaran gas

Walaupun kembung dan pembentukan gas hilang setelah pembersihan, sebaliknya, anda dapat mengalami peningkatannya pada hari-hari pertama. Mereka juga lulus dalam 1-3 hari pertama..

Nafas berbau

Kepekatan asid di saluran pencernaan boleh menyebabkan bau mulut. Lapisan berwarna kuning, berkrim, coklat mungkin muncul di lidah, yang menyebabkan bakteria terkumpul di lidah, menyebabkan bau. Gunakan penyegar oral pada hari-hari awal.

Berapa kerap anda boleh minum air timun?

Air detoks dengan timun bukanlah formula ajaib yang dapat menyelesaikan semua masalah anda dalam sekelip mata. Hasil terbaik dapat diperoleh dengan diet dan senaman.

Berapa kerap anda boleh meminumnya? Ini umumnya minuman yang selamat dan sihat. Tetapi anda tidak harus bersemangat. Minum air kosong di antara minum.

Sekiranya anda menjalani rawatan atau mengalami keadaan perubatan kronik, berjumpa dengan doktor anda sebelum minum air detoks.