Bahaya vegetarianisme

Bahaya vegetarian dibincangkan segera setelah kemunculannya. Pertama, penentang sistem pemakanan seperti itu, dan kemudian doktor dan saintis. Dan, walaupun sampai saat ini, penyelidikan di daerah ini masih berlangsung, sudah mungkin untuk mengenal pasti beberapa penyakit yang mungkin muncul sebagai akibat dari peralihan ke diet vegetarian. Mekanisme kejadian mereka dijelaskan dalam penerbitan pakar pemakanan..

Vegetarianisme: faedah atau keburukan?

Sikap terhadap vegetarianisme selalu tidak jelas. Terdapat banyak kontroversi mengenai masalah ini, tetapi bukan kerana diet vegetarian tidak sihat. Seperti yang lain, ia mempunyai kebaikan dan keburukan. Dan sesuai untuk sesetengah orang dan dikontraindikasikan untuk yang lain. Masalahnya bukan hanya pada genetik, tetapi juga iklim negara di mana seseorang tinggal, usianya, kehadiran atau ketiadaan penyakit kronik, dll..

Di samping itu, jenis diet vegetarian yang diikuti seseorang sangat penting. Doktor membahagikannya kepada:

  • Ketat - dia mengesyorkan menghilangkan semua produk haiwan dari diet anda.
  • Tidak tegas - apabila seseorang hanya menolak daging.

Dan setiap kali mereka mengingatkan bahawa "Semuanya baik secara sederhana." Terutama dalam soal diet.

Bahaya vegetarianisme yang ketat

Doktor menasihati penduduk negara kita untuk mematuhi diet vegetarian yang ketat hanya untuk waktu tertentu. Oleh itu, ia akan membersihkan badan secara berkesan tanpa menyebabkan masalah kesihatan yang berkaitan dengan kekurangan vitamin. Mungkin terdapat beberapa di antaranya: kemerosotan metabolisme, keadaan kulit dan selaput lendir, pelanggaran hematopoiesis dan kerja sistem saraf, pertumbuhan dan kelewatan perkembangan pada kanak-kanak, kemunculan anemia, riket, osteoporosis, dll..

Pakar mata mengatakan bahawa seorang vegetarian yang mengikuti diet ketat untuk waktu yang lama mudah dikenali oleh matanya. Faktanya adalah bahawa kekurangan protein dalam tubuhnya menyumbang kepada peredaran bebas toksin, yang, pertama sekali, mempengaruhi organ penglihatan, memprovokasi perkembangan katarak dan bukan sahaja.

Pada masa yang sama, hampir semua doktor menyokong diet vegetarian yang tidak ketat, mencatat kesannya yang baik pada tubuh..

Apa yang mungkin kekurangan vegan?

  • Protein terdapat dalam daging dan ikan. Kekurangannya menyebabkan arthritis, masalah jantung, atrofi otot, cholelithiasis, dan lain-lain. Dalam kes ini, seseorang mengalami penurunan berat badan yang tajam, edema, keguguran rambut, pucat pada kulit dan kemunculan ruam, kelemahan umum, sakit kepala dan insomnia. Dalam tempoh ini, mungkin ada penyembuhan luka yang lambat, kemunculan mudah marah dan depresi..
  • Asid lemak omega 3, yang terdapat dalam ikan. Kekurangan mereka membawa kepada perkembangan aterosklerosis, penampilan gangguan keperibadian dan kemurungan, masalah kulit, penyakit kardiovaskular dan autoimun, alergi, beberapa bentuk barah, sklerosis berganda.
  • Vitamin B12, yang terdapat dalam makanan yang berasal dari haiwan. Kekurangannya membawa kepada perkembangan kelemahan, keletihan, sembelit, kehilangan selera makan, anemia, kemurungan, demensia, masalah dengan ingatan dan keseimbangan air-alkali, penurunan berat badan secara tiba-tiba, gangguan pada sistem saraf, bengkak, mati rasa jari dan jari kaki.
  • Kalsium yang terdapat dalam produk tenusu. Dengan mengikat vitamin D, ia mempunyai banyak fungsi. Kekurangannya memberi kesan buruk bukan hanya pada tulang, tetapi juga otot, saluran darah, sistem saraf, sintesis hormon dan enzim.
  • Vitamin D, yang terdapat dalam produk ikan dan tenusu. Kekurangannya membawa kepada kemunculan penyakit kardiovaskular, perkembangan riket dan reaksi alergi, khususnya pada kanak-kanak, disfungsi ereksi pada lelaki, serta hipertensi, kemurungan, diabetes, osteoporosis, osteopenia, beberapa bentuk barah, penyakit radang dan karies.
  • Besi, khususnya hemo-besi, yang terdapat dalam produk haiwan. Faktanya ialah terdapat juga zat besi bukan hemo, yang terdapat dalam makanan tumbuhan. Yang terakhir kurang diserap oleh badan. Kekurangan unsur jejak ini membawa kepada perkembangan anemia, kelemahan, kemurungan dan keletihan. Pada waktu yang sama, beberapa vegetarian dengan perencanaan diet yang tidak betul mungkin memiliki kelebihan zat besi, akibatnya keracunan dapat dimulai..
  • Vitamin B2, yang terdapat dalam produk tenusu. Kekurangannya boleh mengakibatkan masalah dengan hematopoiesis, gangguan sistem pembiakan dan kelenjar tiroid, penampilan keletihan yang cepat, kemerosotan keadaan kulit dan membran mukus.
  • Iodin, yang berasal dari makanan laut dan bertanggungjawab untuk fungsi normal kelenjar tiroid.
  • Vitamin C. Cukup aneh, tetapi kekurangannya boleh timbul disebabkan oleh pengambilan bijirin terutamanya di dalam badan. Keadaan ini penuh dengan riket, anemia, pertumbuhan dan kelewatan perkembangan pada kanak-kanak..

Walaupun begitu, anda boleh mencegah perkembangan semua penyakit ini dengan mempertimbangkan diet anda dengan teliti dan memastikan bahawa tubuh menerima semua bahan yang diperlukan dalam jumlah yang mencukupi, walaupun dengan produk lain. Contohnya, protein boleh diambil dari kekacang, zat besi - dari kekacang, kacang dan cendawan, vitamin - dari sayur-sayuran dan buah-buahan. Dan vitamin D - dan bahkan dari cahaya matahari yang hangat.

Vegetarianisme adalah khayalan?

Beberapa saintis menegaskan bahawa vegetarianisme, ketat atau tidak ketat, hanyalah ilusi, kerana seseorang masih mendapat lemak haiwan dan asid amino pentingnya, yang terdapat dalam makanan asal haiwan, walaupun dengan cara yang sedikit berbeza..

Faktanya ialah seiring berjalannya waktu, tubuh vegan menyesuaikan diri dengan jenis diet mereka kerana munculnya bakteria saprofit di dalam usus mereka. Dengan mengambil bahagian langsung dalam proses pencernaan, mereka menghasilkan asid amino yang sangat penting. Dan semuanya akan baik-baik saja, hanya ini yang berlaku selagi mikroflora ini mengisi usus. Tetapi yang paling menarik adalah bahawa ia mati bukan hanya dari antibiotik, tetapi juga dari fitonutida - bahan yang terdapat dalam bawang, bawang putih dan bahkan wortel..

Di samping itu, dipercayai bahawa jumlah protein yang terlibat dalam metabolisme vegan dan pemakan daging adalah serupa. Dan ini dijelaskan oleh fakta bahawa proses metabolik tidak dapat beralih ke jenis diet vegetarian, walaupun orang itu sendiri beralih kepadanya. Bahan-bahan yang hilang (protein) diambil dari tisu dan organ organisma itu sendiri, kerana fungsi organ-organ penting dipertahankan. Dengan kata lain, vegetarianisme adalah khayalan. Sudah tentu, dari sudut pandang fisiologi.

Vegetarian dan kalori

Diet vegetarian berbeza dengan diet pemakan daging dengan kandungan kalori yang lebih rendah, bagaimanapun, seperti makanan tumbuhan itu sendiri berbeza dengan makanan asal haiwan. Sebagai tambahan, lemak sayuran secara praktikal tidak berasimilasi tanpa haiwan. Oleh itu, untuk mendapatkan 2000 kkal yang diperlukan, seorang vegan, menurut perhitungan, harus makan 2 - 8 kg makanan sehari. Tetapi, yang berasal dari tumbuhan, paling tidak, makanan ini akan menyebabkan peningkatan pengeluaran gas, dan paling buruk - kepada volvulus..

Sebenarnya, vegetarian makan lebih sedikit. Namun, kadang-kadang, disebabkan oleh diet yang tidak betul, badan mereka mungkin kurang kilokalori. Selalunya, bukannya 2000 - 2500 yang diperlukan, hanya 1200 - 1800 kkal yang dibekalkan. Tetapi, yang paling menarik adalah bahawa menurut hasil penyelidikan, proses metabolik dalam badan mereka masih berjalan dengan cara yang sama seolah-olah jumlah kalori yang diterima mencukupi.

Ini dijelaskan oleh adanya zat unik di dalam badan, dan berkat penggunaan tenaga yang diterima dengan makanan menjadi mungkin. Ini mengenai asid laktik, atau laktat. Yang sama dihasilkan pada otot semasa melakukan aktiviti fizikal yang kuat, dan kemudian memasuki aliran darah.

Namun, agar ia dapat dihasilkan dalam jumlah yang mencukupi, vegan perlu banyak bergerak. Gaya hidupnya membuktikan ini juga. Di antara penganut diet vegetarian, terdapat banyak atlet yang menunjukkan hasil tertinggi, atau orang yang tidak dapat membayangkan hidup mereka tanpa pergerakan. Dan mereka kerap melakukan perjalanan melalui gunung dan gurun, berjalan sejauh ratusan kilometer, dll..

Sudah tentu, dalam badan pemakan daging, laktat juga dihasilkan secara aktif. Tetapi kelebihannya, menurut J. Somero dan P. Hochachk, penyelidik dari Amerika Syarikat, digunakan "untuk meningkatkan fungsi otak, jantung, paru-paru dan otot rangka." Pernyataan ini membongkar mitos bahawa otak hanya memakan glukosa. By the way, ia dioksidasi hampir 10 kali lebih lambat daripada laktat, yang selalu disukai oleh sel-sel otak. Perlu diingat bahawa otak pemakan daging memakan sehingga 90% asid laktik. Sebaliknya, vegan tidak dapat "membanggakan" petunjuk seperti itu, kerana semua asid laktiknya, ketika memasuki aliran darah, segera masuk ke otot.

Fakta penting lain ialah oksigen. Pada orang biasa, dia mengambil bahagian aktif dalam pengoksidaan laktat di otak. Ini tidak berlaku dengan vegan. Akibatnya, keperluannya untuk oksigen berkurang, pernafasan perlahan pada mulanya, dan kemudian membina semula sedemikian rupa sehingga penggunaan laktat oleh otak menjadi mustahil. M. Ya. Zholondza menulis tentang ini secara terperinci dalam penerbitan "Vegetarianisme: teka-teki dan pelajaran, faedah dan bahaya".

Mereka mengatakan bahawa vegetarian tidak dapat menjalani gaya hidup yang tenang, kerana tubuh itu sendiri mendorong mereka untuk bergerak, memprovokasi ledakan kemarahan, yang disertai oleh ketegangan refleks semua kumpulan otot. Dan mereka memetik contoh vegetarian terkenal, yang tingkah laku mereka yang terus terang sering kali mengejutkan saksi mata. Ini adalah Isaac Newton, Leo Tolstoy, Adolf Hitler, dll..

Menyimpulkan semua perkara di atas, saya ingin perhatikan bahawa ini berlaku bukan hanya untuk vegetarian, tetapi juga bagi pemakan daging, jika jumlah kalori yang mereka makan tidak lebih dari 1200 kcal sehari. Pada masa yang sama, diet yang disusun dengan betul dengan jumlah nutrien yang tepat yang masuk ke dalam badan secara berterusan dapat menghilangkan semua masalah walaupun bagi penyokong diet vegetarian..

Bahaya Vegetarianisme untuk Wanita

Kajian oleh saintis AS menunjukkan bahawa vegetarianisme yang ketat menimbulkan gangguan hormon yang paling kuat pada wanita. Ini disebabkan oleh ketidakseimbangan keseimbangan hormon tiroid T3 dan T4, yang menyebabkan penurunan pengeluaran estradiol dan progesteron oleh ovari..

Akibatnya, ketidakteraturan haid, kerosakan fungsi kelenjar tiroid, atau hipotiroidisme, serta perlambatan proses metabolik dapat diperhatikan. Pada masa yang sama, wanita sering mengalami kegatalan dan kekeringan pada kulit, bengkak, penurunan denyut jantung, sembelit, pelanggaran termoregulasi (ketika seseorang tidak dapat menjadi panas).

Tetapi yang paling menarik ialah semuanya hilang segera setelah kemasukan protein haiwan dalam makanan - produk tenusu, ikan dan telur. Ngomong-ngomong, tidak wajar menggantinya dengan soya, kerana zat yang dikandungnya - isoflavon - dalam kuantiti yang banyak dapat menyebabkan kemandulan dan memprovokasi kenaikan berat badan berlebihan dengan latar belakang memperlambat kelenjar tiroid.

Seperti yang lain, diet vegetarian dengan diet yang dirumuskan secara tidak betul atau penolakan mutlak terhadap produk haiwan boleh membahayakan. Untuk mengelakkan ini berlaku, anda perlu mempelbagaikan menu anda sebanyak mungkin, pastikan untuk memasukkan semua hadiah alam di dalamnya. Juga, jangan lupa tentang kontraindikasi. Ia tidak diingini untuk kanak-kanak dan remaja, hamil dan menyusui.

Keburukan dan faedah vegetarianisme

Maklumat am

Setiap tahun, jumlah orang di dunia yang secara sedar telah mula menjalankan vegetarian semakin meningkat. Penolakan dari makanan haiwan secara beransur-ansur membawa kepada kenyataan bahawa pandangan dunia dan gaya hidup seseorang berubah. Sebilangan besar vegetarian yang kuat berpendapat bahawa sistem pemakanan inilah yang paling sihat, bermanfaat dan praktikalnya tidak memberi kesan buruk kepada tubuh. Walau bagaimanapun, jika bahaya dan faedah vegetarian diketengahkan oleh saintis, pakar pemakanan dan pakar lain, maka mereka membincangkannya dengan lebih munasabah. Bagaimanapun, sebenarnya, terdapat kebaikan dan keburukan. Vegetarian adalah sistem pemakanan yang mempengaruhi tubuh dengan cara yang berbeza. Artikel ini akan membincangkan kelebihan tertentu yang dimiliki oleh diet vegetarian, dan kelemahan apa yang perlu diingat bagi mereka yang berhasrat mempraktikkannya..

Apa itu vegetarianisme?

Vegetarian adalah sistem pemakanan khas yang telah lama diamalkan oleh orang-orang selama beribu-ribu tahun. Inti dari sistem ini adalah penolakan sepenuhnya terhadap produk haiwan - daging, ikan, makanan laut. Sistem yang lebih parah adalah veganisme, yang memperuntukkan penggunaan makanan tumbuhan secara eksklusif - tanpa produk tenusu dan telur. Bahkan sekatan yang lebih ketat merangkumi diet makanan mentah, penganutnya hanya menggunakan makanan tumbuhan mentah tanpa rawatan panas. Dan masa kini, yang disebut fruitorianism, hanya melibatkan pengambilan buah beri, buah-buahan, kacang-kacangan dan sayur-sayuran buah..

Terdapat banyak hujah yang menentang amalan pemakanan seperti itu, dan bukti yang menyokong sistem yang disenaraikan..

Vegetarian: kebaikannya

Malah pakar pemakanan tidak keberatan bahawa diet vegetarian mempunyai banyak kelebihan bagi mereka yang mengamalkannya. Pakar menyedari vegetarianisme konvensional sebagai yang paling lembut dan sesuai untuk tubuh, dengan mengamalkannya, seseorang memakan susu dan telur.

Dalam kes ini, dietnya cukup bervariasi, dan seseorang mendapat pelbagai nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Jadi, apa faedah vegetarian??

  • Pertama sekali, memberi kesan positif kepada kesejahteraan keseluruhan. Beberapa waktu setelah menyerah daging dan ikan, orang memperhatikan bahawa kesihatan mereka bertambah baik. Mereka memperhatikan peningkatan mood, penampilan semangat dan peningkatan nada umum. Makanan tumbuhan lebih mudah dicerna, dan tubuh menyerap zat-zat yang terkandung di dalamnya lebih cepat dan lebih aktif. Di samping itu, makanan tumbuhan mengandungi banyak serat, yang membantu membersihkan badan dari pelbagai toksin dan racun. Selalunya, setelah beralih ke diet vegetarian, seseorang setelah beberapa ketika menyatakan bahawa gejala penyakit kroniknya telah hilang.
  • Pengambilan makanan vegetarian tidak menyebabkan kenaikan berat badan - dan ini adalah satu lagi kelebihan sistem pemakanan ini. Sangat jarang bahawa vegetarian tidak hanya memiliki masalah dengan kelebihan berat badan, tetapi juga perkembangan diabetes mellitus, serta peningkatan kolesterol. Akibatnya, aterosklerosis berkembang di dalamnya lebih jarang. Penurunan berat badan diperoleh bukan hanya kerana ketiadaan makanan ringan dalam makanan, tetapi juga kerana perancangan pemakanan yang lebih jelas.
  • Perkara positif yang lain bagi lelaki dan wanita adalah kurang garam digunakan dalam penyediaan hidangan vegetarian daripada penyediaan hidangan daging dan ikan. Akibatnya, ia memberi kesan positif kepada kesihatan orang yang mengamalkan makanan tersebut. Mereka cenderung menghidap penyakit vaskular dan jantung, dan kemungkinan serangan strok dan jantung jauh lebih rendah daripada pemakan daging. Statistik mengesahkan fakta bahawa vegetarian cenderung tidak menderita penyakit kardiovaskular. Diingatkan bahawa di negara-negara di mana banyak daging dimakan, peningkatan jumlah serangan jantung dan penyakit jantung lain dicatat. Terdapat juga bukti bahawa makanan tumbuhan mempunyai sifat anti-tumor, yang mengurangkan risiko terkena barah.
  • Juga, statistik perubatan menunjukkan bahawa vegetarian cenderung untuk didiagnosis dengan penyakit organ penglihatan, sistem muskuloskeletal dan sistem kencing. Bagaimanapun, vegetarian, tidak seperti mereka yang makan daging, tidak menerima antibiotik dan hormon yang terdapat dalam daging, kerana ia digunakan dalam proses membesarkan ternakan dan unggas. Kandungan zat ini dalam susu dan telur jauh lebih rendah. Oleh itu, bahkan vegetarian yang tidak ketat akhirnya memakan makanan yang lebih sihat..
  • Pengagum sistem pemakanan seperti ini menerima karsinogen lebih kurang yang memprovokasi perkembangan barah. Sebilangan besar karsinogen terdapat dalam daging goreng, jadi pencinta makanan tumbuhan dilindungi dari ini..
  • Juga penting bahawa makanan tumbuhan kaya dengan pelbagai vitamin, yang mencegah kekurangan kebanyakan vitamin dan memberi kesan positif kepada kesihatan secara umum..
  • Dari segi positif, vegetarian mempunyai bau badan yang lebih menyenangkan daripada pemakan daging. Mereka yang memakan daging dan ikan dalam jumlah besar dan rendah serat, bau peluh lebih tajam dan lebih tidak menyenangkan, kerana tubuh menghasilkan racun yang dilepaskan semasa pencernaan. Vegetarian memakan banyak makanan kaya serat, dan ini bukan sahaja meningkatkan proses pencernaan secara umum, tetapi juga membolehkan anda membuang toksin secara berkesan.
  • Menjawab soalan sama ada vegetarianisme baik untuk tubuh dan apa sebenarnya, seseorang tidak boleh menyebut satu perkara yang lebih penting: memakan makanan tumbuhan, seseorang kelihatan lebih baik dan lebih muda. Ini mengesahkan kulit yang sihat dan keadaan kulit yang baik. Kesan bermanfaat ini adalah hasil pengambilan makanan tumbuhan. Tetapi bukan hanya dia, kerana pada umumnya kes vegetarian umumnya memiliki sikap yang benar terhadap kesihatan mereka, dan kebiasaan buruk dalam pemahaman mereka adalah kejahatan besar. Mereka bermain lebih banyak sukan dan sedar merancang rutin harian mereka..
  • Mereka yang beralih ke diet vegetarian terpaksa belajar memasak. Untuk mempelbagaikan menu vegetarian, anda mesti menguasai resipi dan kaedah memasak baru setiap masa. Hasilnya, ternyata bukan hanya untuk memperkayakan diet, tetapi juga belajar bagaimana membuat hidangan asli..
  • Terdapat bukti lebih lanjut yang menyokong vegetarian: tidak perlu membeli daging dan ikan membantu menjimatkan makanan. Walau bagaimanapun, pernyataan ini masih boleh diperdebatkan, kerana produk vegetarian tidak begitu murah, terutama jika anda berusaha membuat diet bervariasi dan asli.
  • Faktor moral. Banyak orang sengaja beralih ke makanan vegetarian, karena pada suatu saat dalam hidup mereka merasa perlunya berhenti membunuh binatang sebagai makanan. Tidak kira bagaimana perasaan orang moden mengenainya, bagi sebilangan mereka faktor ini sangat penting..
  • Bagi mereka yang membincangkan faedah vegetarian, gambar sebelum dan selepasnya juga boleh menjadi bukti kesan positif sistem pemakanan seperti ini pada tubuh. Sekiranya anda membandingkan foto sebelum dan sesudahnya, anda dapat melihat bukan hanya bagaimana orang menurunkan berat badan walaupun setelah sekian lama memakan makanan tumbuhan, tetapi juga perubahan positif pada keadaan kulit, rambut dan penampilan mereka secara umum. Banyak gambar yang mengesahkan ini boleh didapati di internet..

Vegetarian: memudaratkan kesihatan

Masih banyak mitos dan maklumat yang salah mengenai sama ada vegetarian berbahaya kepada kesihatan dan apa sebenarnya. Terdapat banyak pendapat mengenai perkara ini, dan berbeza secara radikal. Penyokong vegetarian menyatakan bahawa dengan pertolongannya banyak penyakit serius dapat disembuhkan - misalnya, psoriasis, dll..

Skeptis mengatakan bahawa vegetarian mengalami kekurangan zat makanan. Akibatnya, rambut menjadi kusam, keletihan dan kelemahan muncul, potensi lelaki bertambah buruk... Untuk mendapatkan jawapan yang lebih jelas untuk pertanyaan mengenai bahaya vegetarian, perlu jelaskan pengaruh negatif apa yang dimanifestasikan dengan sistem pemakanan seperti itu.

  • Pertama sekali, tubuh vegetarian mengalami kekurangan protein haiwan. Faktanya ialah protein haiwan mempunyai sejumlah kelebihan berbanding protein tumbuhan. Protein adalah bahan binaan untuk tisu dan sel, mereka secara langsung terlibat dalam penghasilan hormon, enzim.
  • Akibat negatif vegetarian dinyatakan dalam manifestasi kekurangan zat penting bagi tubuh - zat besi, vitamin B12. Seseorang mendapat bahan ini dari produk daging. Mereka yang mengonsumsi makanan tumbuhan secara eksklusif lebih cenderung menderita anemia kekurangan zat besi, yang seterusnya, menyebabkan keguguran rambut, kuku rapuh, keletihan teruk, dan masalah pencernaan. Pada wanita, dalam keadaan ini, kitaran haid mungkin hilang. Akibat serius lain dari kekurangan vitamin B12 adalah penyakit sistem saraf yang tidak dapat dipulihkan..
  • Makanan tumbuhan juga mengandungi kurang yodium, vitamin D dan kalsium. Oleh itu, kekurangan unsur-unsur ini juga dapat diperhatikan. Akibat kekurangan ini adalah masalah tiroid, masalah gigi, dan tulang yang lemah. Yang terakhir ini boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius pada orang yang berumur.
  • Bercakap tentang bahaya vegetarian, harus diperhatikan bahawa dengan terlalu banyak serat sayuran dalam makanan, proses asimilasi protein terganggu. Akibatnya, penyakit yang sangat tidak menyenangkan dapat berkembang - distrofi otot, disfungsi sistem imun, risiko terkena tuberkulosis meningkat.
  • Semasa membincangkan kebaikan dan keburukan sistem pemakanan seperti itu, harus diperhatikan bahawa penolakan ikan sepenuhnya boleh membahayakan kesihatan. Dalam kes ini, tubuh mengalami kekurangan asid poli tak jenuh omega-3. Ini boleh memprovokasi penyakit vaskular dan jantung, serta pengaburan lensa dan pengembangan katarak..
  • Kelemahan sistem ini ialah tidak semua orang dapat mempraktikkannya. Penting untuk mempertimbangkan kontraindikasi yang ada. Sekiranya orang-orang dengan sindrom asthenik, mereka yang pulih selepas pembedahan, harus mengamalkan vegetarian.
  • Menurut banyak doktor, wanita hamil dan ibu menyusu tidak boleh menjauhi produk haiwan. Bagaimanapun, pengambilan nutrien yang tidak mencukupi ke dalam tubuh wanita dapat tercermin buruk pada kesihatannya dan juga pada bayi masa depan. Di samping itu, bayi mungkin alah kepada beberapa makanan tumbuhan..
  • Vegetarianisme yang baik atau buruk mempengaruhi kesihatan kanak-kanak dan remaja di bawah 15 tahun juga merupakan persoalan terbuka. Kritikan terhadap sistem pemakanan ini dipenuhi dengan data bahawa anemia dan tanda-tanda distrofi lebih sering ditunjukkan pada anak-anak vegetarian. Perkembangan intelektual mereka melambatkan, gangguan pertumbuhan diperhatikan. Pediatrik memberi amaran kepada ibu bapa agar tidak menerapkan amalan vegetarian pada anak-anak, kerana kanak-kanak memerlukan protein untuk pertumbuhan dan perkembangan, serta sejumlah elemen penting yang terkandung dalam produk haiwan.
  • Kadang-kadang dalam ulasan mengapa menjadi vegetarian itu buruk, ia lebih banyak mengenai perkara "turun ke bumi". Khususnya, mereka yang membeli makanan tumbuhan harus membeli banyak produk mahal untuk mempelbagaikan diet mereka. Sukar bagi mereka untuk makan sepenuhnya di luar rumah, kerana tidak ada kafe vegetarian di perkampungan kecil, tidak mudah untuk mencari malah kedai yang sesuai di kedai. Oleh itu, tuntutan bahawa diet seperti itu dapat menjimatkan wang sangat kontroversial. Kit runcit vegetarian yang pelbagai tidak murah.
  • Terdapat pendapat bahawa vegetarianisme berbahaya bagi mereka yang terlibat secara aktif dalam sukan. Sudah tentu, ada pengecualian untuk peraturan ini, kerana ada vegetarian yang telah mencapai kejayaan dalam sukan. Namun demikian, fisiologi tubuh manusia sedemikian rupa sehingga sukar menahan latihan fizikal yang terlalu serius ketika memakan makanan tumbuhan. Untuk pertumbuhan otot aktif, protein dan karbohidrat diperlukan. Oleh itu, atlet vegetarian menghadapi banyak kesukaran dalam mengatur pemakanan..

kesimpulan

Oleh itu, setiap orang yang secara sedar beralih ke diet vegetarian mesti memahami dengan jelas apa bahaya dan faedah vegetarianisme. Sudah tentu, idealnya, anda harus menjalani pemeriksaan perubatan yang lengkap dan mendengar cadangan doktor, sama ada perlu beralih ke makanan tumbuhan. Tetapi ibu bapa yang ingin membesarkan anak-anak vegetarian harus sangat menyedari hal ini. Kesihatan mereka harus dipantau secara teratur, tidak hanya menanggapi gejala-gejala yang membimbangkan yang muncul, tetapi juga mengunjungi pakar dengan anak secara berkala untuk tujuan penyelidikan pencegahan.

Namun, sejak pertama kali beralih ke sistem makanan seperti itu, seseorang mula secara beransur-ansur memahami apakah makanan tersebut sesuai untuknya, dan seberapa baik perasaannya pada masa yang sama.

Penting untuk mengambil kira hakikat bahawa tubuh setiap orang adalah individu. Kedua-dua pemakan daging, yang menentang makanan tumbuhan, dan penganut vegetarian mungkin salah apabila mereka mengatakan bahawa anda perlu makan sama seperti yang mereka lakukan. Sebenarnya, seseorang itu omnivora, dan persepsi makanan tertentu dikaitkan dengan ciri-ciri individu organisma..

Bagi mereka yang secara sedar mengamalkan vegetarian, penting untuk mengatur menu yang betul dan bervariasi, serta mengambil makanan tambahan yang mengandungi vitamin B12, kalsium, asam lemak omega-3. Tetapi yang paling penting adalah mendengar isyarat tubuh, yang dapat digunakan untuk menentukan bagaimana diet vegetarian dirasakan..

Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa yang diberi nama M.I. Pirogov dan magang di pangkalannya.

Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan ketua kios farmasi. Dia dianugerahkan dengan sijil dan penghargaan selama bertahun-tahun kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.

Komen

Kedua, banyak doktor bercakap mengenai bahaya vegetarianisme secara langsung kepada tubuh. Banyak penganut sistem ini kekurangan zat besi, yang menyebabkan tahap hemoglobin dalam darah rendah, keguguran rambut, keletihan dan masalah lain..

Manfaat dan keburukan vegetarian

Kontroversi mengenai bahaya vegetarian terus berlanjutan. Ada yang mengatakan bahawa melepaskan daging membantu menyembuhkan penyakit, menurunkan berat badan dan memperbaiki kulit. Yang lain menjerit bahawa rambut mereka rontok dan gigi mereka hancur kerana diet vegetarian. Di mana kebenarannya?

Apa itu vegetarianisme

Mula-mula anda perlu mengetahui siapa yang boleh dipanggil vegetarian. Mereka adalah orang-orang yang telah meninggalkan makanan yang berasal dari haiwan, tetapi, bergantung pada jenis diet, mereka mungkin mempunyai telur atau susu dalam makanan mereka. Mereka tidak boleh keliru dengan vegan (yang sama sekali tidak makan makanan haiwan, termasuk produk tenusu dan telur), dan juga dengan ahli makanan mentah (yang hanya makan buah-buahan, sayur-sayuran, herba, dan kacang tanpa memasak). Terdapat satu lagi trend popular - pescetarianism, penganutnya tidak memakan daging, tetapi memasukkan ikan dalam makanan mereka. Omong-omong, menurut kajian, pescetarianism adalah jenis diet yang paling tepat, yang dapat mengurangkan risiko terkena barah..

Mengenai faedahnya

Terdapat banyak selebriti di kalangan peminat sistem makanan ini - bukan sahaja pelakon dan pemuzik, tetapi juga atlet! Sebagai contoh, pelakon dan pemain bola keranjang John Sully sejak lama menyerah daging, begitu juga bintang atletik Edwin Moses dan petinju terkenal Mike Tyson. Mike menjadi vegetarian pada tahun 2010, setelah itu dia kehilangan 45 kg dan menyatakan bahawa dia merasa jauh lebih baik. Contoh-contoh ilustrasi ini menyangkal anggapan bahawa mustahil untuk bertenaga dan bermain sukan tanpa protein haiwan..

Vegetarian: faedah dan keburukan, penyelidikan saintifik, pendapat doktor

Manfaat dan kemudaratan vegetarian mempengaruhi tubuh lelaki, wanita dan kanak-kanak dengan cara yang berbeza. Sebenarnya, vegetarianisme adalah skema pemakanan tertentu, yang mana perlu untuk berhenti makan daging dan beralih sepenuhnya ke makanan tumbuhan..

Era moden secara beransur-ansur menentukan syarat baru untuk vegetarian, yang mana perlu sepenuhnya meninggalkan makanan yang berasal dari haiwan. Hari ini, vegetarian menjadi bukan diet tertentu yang bermanfaat, tetapi gaya tertentu, cara hidup, akibatnya seseorang secara tidak sengaja dapat membahayakan kesihatan..

Vegetarian - apa itu

Hari ini, vegetarianisme adalah makanan yang bergaya, dan bagi berjuta-juta penduduk, ia adalah cara hidup. Banyak orang menganggap vegetarian sebagai ubat mujarab, menganggapnya sebagai pilihan terbaik untuk menyingkirkan banyak penyakit.

Inti utama vegetarian adalah pengecualian daging dan produk haiwan dari diet. Biasanya, vegetarian memakan buah-buahan, sayur-sayuran dan kacang-kacangan. Pada masa yang sama, terdapat sejumlah produk yang dimiliki oleh vegetarian dengan dua cara, termasuk susu, telur, madu.

Jenis vegetarianisme yang berbeza

Harus diingat bahawa vegetarianisme pada umumnya bukan jenis diet tertentu. Perkataan "vegetarianisme" menyatukan semua jenis dan kumpulan vegetarianisme yang ada. Orang yang memutuskan untuk beralih ke makanan nabati dan menjadi vegetarian pasti menghadapi beberapa kesukaran vegetarian dalam langkah pertama. Konsep yang tidak diketahui boleh menyebabkan banyak persoalan dan kebingungan di kalangan calon vegetarian. Penting untuk difahami bahawa konsep ini hanyalah nama jenis makanan tertentu untuk vegetarian..

Veganisme

Veganisme adalah salah satu diet paling ketat. Ramai orang tidak memahami dengan tepat apa perbezaan antara vegan dan vegetarian. Istilah "vegetarian" tidak tepat, ini menyiratkan pelbagai diet, sebaliknya, vegan memiliki menu tertentu. Veganisme - mengelakkan sepenuhnya semua produk haiwan, termasuk madu, telur dan susu.

Sebagai peraturan, mereka jarang beralih kepada veganisme, biasanya seseorang melalui semua kumpulan vegetarian dan hanya setelah itu beralih ke diet yang paling kaku.

Lactovegetarianism

Jenis ini diikuti oleh kebanyakan vegetarian. Menurut lacto-vegetarianism, perlu mengecualikan daging dan produk haiwan dari menu, sementara itu dibenarkan untuk menyimpan produk tenusu. Susu, kerana khasiatnya yang bermanfaat, vegetarian menggunakan sebagai sumber protein utama.

Lacto-vegetarianism dianggap sebagai jenis vegetarianisme yang paling dilindungi. Penentang diet ini tidak dapat membuktikan keburukannya, kerana menu tersebut mengandungi produk tenusu, yang mengandungi zat dan vitamin berguna yang diperlukan untuk tubuh.

Ovovegetarianisme

Penganut jenis vegetarian ini berpendapat bahawa perlu mengkonsumsi protein hewani, kerana produk yang berasal dari haiwan dikeluarkan sepenuhnya dari menu, kecuali telur.

Argumen utama adalah fakta bahawa susu dan telur bukan akibat penderitaan haiwan, mereka tidak menggunakan pembunuhan untuk mendapatkan produk ini..

Vegetarianisme Ovolact

Diet ini dianggap paling ringan dari semua jenis vegetarian yang disajikan. Vegetarian boleh memasukkan produk tenusu, telur dalam menu, tetapi penggunaan makanan laut, ikan dan daging tidak dibenarkan..

Sebagai peraturan, ketika memilih vegetarianisme jenis ini, penekanan utama adalah memakan buah-buahan, kacang-kacangan dan makanan tumbuhan lain dalam bentuk mentah mereka, tanpa pra-pemprosesan.

Penyelidikan Ilmiah mengenai Vegetarianisme

Terdapat sebilangan besar kajian ilmiah yang membuktikan dalam praktiknya manfaat dan keburukan vegetarian, tetapi mereka sangat bertentangan..

Sebagai contoh, menurut laporan dari University of Virginia, vegetarian cenderung untuk menghidap barah, mereka tidak menghadapi masalah dengan jantung dan saluran darah. Para penyelidik juga mengambil kira kenyataan bahawa diet vegetarian jauh lebih berbeza daripada menu penggemar makanan segera..

Peraturan untuk beralih ke vegetarian

Vegetarian masa depan perlu beralih ke diet nabati secara beransur-ansur. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa dengan peralihan tajam ke diet vegetarian, anda dapat mengejutkan badan dan menyebabkan kemudaratan yang tidak dapat diperbaiki. Sekiranya anda mematuhi semua cadangan, maka anda tidak boleh takut dengan gejala yang tidak menyenangkan dari vegetarian yang disebabkan oleh perubahan diet.

Algoritma untuk beralih ke diet vegetarian adalah seperti berikut:

  • perkara pertama yang perlu dilakukan ialah memilih masa yang tepat untuk beralih kepada vegetarian. Adalah paling optimum untuk melepaskan daging pada musim panas, kerana kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran tersedia pada musim panas;
  • vegetarian harus melepaskan makanan secara beransur-ansur. Sebagai contoh, pertama sekali anda harus benar-benar meninggalkan daging babi, kemudian daging lembu, ayam, makanan laut. Biasanya menjadi 2 hingga 3 bulan untuk menjadi vegetarian yang ketat;
  • makan makanan yang lazat dan pelbagai. Tidak hanya memasak dengan enak, tetapi juga membuat menu yang pelbagai mungkin;
  • pastikan menggunakan suplemen: vitamin B, zink, zat besi, kalsium.

Banyak pakar mengesyorkan agar beralih ke diet vegetarian yang betul di bawah pengawasan doktor: pakar pemakanan atau ahli endokrinologi. Pendekatan ini akan mencegah bahaya pada tubuh ketika beralih ke diet vegetarian..

Cadangan perubatan

Mengikut cadangan pakar pemakanan, sebelum mula beralih ke menu vegetarian, anda mesti:

  • menjalani pemeriksaan perubatan yang lengkap;
  • lawati pakar pemakanan dan bekerjasama dengannya untuk mengembangkan menu individu untuk vegetarian masa depan;
  • termasuk sebagai peraturan penggunaan telur, madu dan produk tenusu;
  • secara beransur-ansur melepaskan daging, mengembangkan strategi peralihan;
  • jangan percaya mitos yang mengatakan bahawa produk herba secara eksklusif akan membantu menyingkirkan banyak patologi.

Sekiranya anda mempunyai penyakit, anda harus berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat, hanya dengan usaha bersama anda tidak boleh membahayakan tubuh dan menjadi vegetarian tanpa akibat.

Apa yang dimakan oleh vegetarian

Adalah mungkin untuk membawa manfaat yang diinginkan kepada tubuh, bukan membahayakan, hanya jika anda makan dengan betul dan seimbang.

Diet vegetarian merangkumi:

  • kira-kira 25% sayur-sayuran lebat, dari mana, sebagai peraturan, salad disediakan;
  • 25% digunakan untuk sayur-sayuran akar dan hijau yang boleh dimasak di atas api;
  • 25% berbuah. Pada musim panas, anda boleh makan buah segar, pada musim sejuk buah kering yang direndam sesuai;
  • 10% diet termasuk protein. Ini termasuk kacang, kekacang, produk tenusu;
  • 10% karbohidrat - gula, bijirin, roti;
  • hanya lemak sayuran 5%, iaitu minyak sayuran dan marjerin.

Banyak yang cenderung menganggap bahawa makanan tumbuhan vegetarian adalah monoton, kehilangan rasa semasa proses memasak. Sebenarnya, banyak orang tidak tahu berapa banyak pilihan vegetarian yang lazat..

Akibat daripada mengelakkan daging

Sekiranya kita mempertimbangkan faedah dan bahaya menolak daging, maka perlu dipertimbangkan bahawa pada tahap pertama menolak daging, anda dapat merasakan ringan, peningkatan kekuatan dan tenaga, tetapi, sayangnya, fenomena ini bersifat sementara di kalangan vegetarian.

Akibat menolak daging termasuk:

  • protein yang terlibat dalam metabolisme berhenti memasuki badan vegetarian;
  • kekurangan vitamin B12 boleh menyebabkan vegetarian menjadi anemia;
  • hemoglobin menurun, yang dalam beberapa kes mematikan;
  • kekurangan vitamin D menyebabkan penipisan tulang;
  • kekurangan asid omega-3 melambatkan pertumbuhan dan perkembangan kerangka.

Apa yang boleh menggantikan daging

Daging adalah protein, dan protein adalah blok bangunan tubuh. Protein terdiri daripada asid amino, ketika memasuki tubuh dengan makanan, mereka dipecah dan mensintesis nutrien yang diperlukan.

Kajian menunjukkan bahawa produk haiwan mengandungi 20 asid amino yang penting untuk kehidupan normal. Dalam produk tumbuhan, mustahil untuk menemukan semua asid amino bersama-sama, sementara jumlahnya jauh lebih sedikit daripada yang diperlukan, tetapi kerana sifat khas dan penyerapannya yang cepat, faedahnya jauh lebih besar. Vegetarian boleh menggantikan asid amino penting yang terdapat dalam daging dengan lentil, kacang polong, kacang, susu, makanan laut.

Manfaat kesihatan vegetarian

Sekiranya kita mempertimbangkan faedah kesihatan vegetarian, maka perlu diperhatikan:

  • vegetarian cenderung untuk menderita penyakit pada umumnya;
  • lebih sedikit wang dibelanjakan untuk menu yang terdiri daripada bubur dan sayur-sayuran;
  • produk tumbuhan baik untuk saluran pencernaan;
  • kerja jantung dan saluran darah bertambah baik;
  • kerja buah pinggang dinormalisasi;
  • mengurangkan risiko diabetes mellitus.

Oleh kerana kandungan makanan tumbuhan rendah kalori, mudah untuk menurunkan berat badan jika seorang vegetarian memilikinya..

Untuk lelaki

Anda harus selalu mempertimbangkan faedah dan kemudaratan vegetarian untuk lelaki. Ramai penganut vegetarian menyatakan bahawa apabila anda menolak makanan yang berasal dari haiwan, pengeluaran testosteron akan meningkat. Sekiranya kita beralih kepada biokimia sistem hormon, maka kita dapat yakin akan sebaliknya.

Tidak kira bagaimana vegetarian berusaha meyakinkan orang lain bahawa sayur-sayuran dan ramuannya sihat, harus diingat bahawa jika anda makan makanan tumbuhan secara eksklusif, maka kadar testosteron tidak akan meningkat. Pengeluaran hormon seks dilakukan dengan penyertaan kolesterol, yang tidak terdapat pada hijau. Itulah sebabnya mengapa banyak vegetarian memasukkan telur dan keju kotej dalam makanan mereka..

Untuk para wanita

Terdapat pelbagai maklumat mengenai manfaat dan bahaya vegetarian bagi wanita. Sebagai contoh, terdapat bukti bahawa vegetarian mempunyai manfaat kesihatan pembiakan, tetapi tidak digalakkan bagi wanita hamil untuk menjadi vegan..

Ia juga perlu mengambil kira latar belakang hormon. Sebagai contoh, bagi wanita yang telah mencapai tahap ketipisan maksimum untuk ketinggian mereka, menyerah daging tidak akan disedari. Ada kemungkinan kitaran haid akan hilang. Ini dapat dielakkan hanya dengan diet seimbang dan bervariasi, dengan syarat menu termasuk susu, telur dan keju cottage..

Untuk kanak kanak

Apakah faedah dan kemudaratan vegetarian untuk kanak-kanak - perkara utama yang harus difikirkan oleh ibu bapa ketika memindahkan anak secara eksklusif ke makanan tanaman. Amalan menunjukkan bahawa vegetarian menjadi vegetarian pada masa dewasa kerana alasan perubatan atau untuk alasan peribadi..

Sebagai peraturan, doktor tidak mengesyorkan memindahkan anak-anak ke diet nabati pada usia dini, menjadikan mereka vegetarian. Ini disebabkan oleh fakta bahawa untuk pertumbuhan dan perkembangan penuh, tubuh anak memerlukan protein, mineral dan vitamin. Sebagai contoh, dengan kekurangan vitamin D, riket berkembang.

Dalam kes yang melampau, anda boleh mengecualikan daging dari menu anak, tetapi pada masa yang sama, susu, keju kotej, keju, telur mesti ditinggalkan. Dalam kes ini, perlu mengambil vitamin kompleks untuk menebus kekurangannya dalam badan. Perlu diingat bahawa bagaimanapun, lebih baik berjumpa dengan pakar pediatrik semasa memindahkan anak ke diet vegetarian..

Apabila vegetarian dikontraindikasikan

Beralih ke diet vegetarian dilarang dalam kes berikut:

  • dengan osteoporosis;
  • dengan anemia;
  • orang selepas operasi;
  • dengan masalah penglihatan yang ketara;
  • perempuan mengandung;
  • untuk masalah dengan saluran gastrousus.

Sekiranya dalam kes ini anda melepaskan daging dan menjadi vegetarian, anda boleh menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki pada badan dan menyebabkan komplikasi..

Vegetarian dan kehamilan

Ramai wanita berminat dengan soalan mengenai faedah dan bahaya vegetarian semasa kehamilan, dan bagaimana diet yang dipilih mempengaruhi tubuh anak yang belum lahir. Dalam kes ini, ada 2 sudut pandangan: seorang vegetarian dan profesional perubatan. Vegetarian yang bersemangat, yang menganggap pilihan mereka sebagai gaya hidup, yakin bahawa menyerah produk haiwan semasa kehamilan hanya akan memberi manfaat kepada tubuh ibu dan anak, tetapi tidak membahayakan. Mengenai skor ini, doktor mempunyai pendapat mereka sendiri..

Sekiranya anda mendekati pengembangan menu dengan betul dan bertanggungjawab, maka vegetarian semasa mengandung boleh bermanfaat. Pada masa yang sama, seorang wanita hamil mesti sentiasa memeriksa kesihatannya. Diet haruslah bervariasi, pada siang hari anda perlu mengonsumsi sekurang-kurangnya 2500 kkal. Adalah perlu untuk menderma darah untuk hemoglobin secara berkala. Dalam kes sedemikian, pakar pemakanan sangat mengesyorkan untuk mula makan makanan laut, produk tenusu, keju kotej, telur.

Menu utama

Pada waktu pagi anda perlu memasak bubur. Sekiranya perlu, anda boleh menambah buah kering, potongan buah segar, kacang, rempah. Anda boleh mengambil air, kedelai atau santan sebagai asas penyediaan bubur. Sarapan pagi yang sihat dapat membantu anda merasa bertenaga..

Untuk makan tengah hari, anda harus makan pinggan tebal, misalnya sup puri. Menu harus bervariasi, jadi jangan berhenti hanya pada satu resipi. Anda boleh mula beralih ke makanan yang tidak perlu anda makan sebelumnya.

Kentang rebus, pasta, nasi bagus untuk yang kedua. Anda boleh menambah sayur-sayuran sebagai lauk, menggunakan minyak semula jadi atau cuka untuk berpakaian.

Makan malam mesti sedap dan rendah kalori. Lentil, kacang, cendawan sangat sesuai. Yang anda perlukan hanyalah menggoreng makanan dan menambah rempah. Sebagai pencuci mulut untuk vegetarian, pai epal atau kuki sesuai.

Kesan terhadap perkembangan anak

Selalunya, jika ibu bapa adalah vegetarian, maka mereka memindahkan anak-anak ke diet yang serupa. Hampir semua doktor kanak-kanak mempunyai sikap negatif terhadap keputusan ini. Sekiranya orang dewasa merasa hebat tanpa daging, maka ini memberi kesan negatif pada tubuh anak; tidak digalakkan untuk kanak-kanak menjadi vegetarian.

Vitamin dan asid amino yang terdapat dalam produk daging meningkatkan daya tahan. Sekiranya terdapat kekurangan zat ini, maka anak menjadi lemah, ketinggalan dalam kenaikan berat badan.

Doktor gigi mengatakan bahawa jika anda mengecualikan daging dari diet anak, maka pembentukan rahang tidak betul. Oleh kerana makanan tumbuhan lembut, beban pada gigi dikurangkan, yang membahayakan struktur rahang.

Vegetarian dan sukan - keserasian

Sehingga baru-baru ini, sukar untuk membayangkan bagaimana sukan dan vegetarian dapat digabungkan. Perkara-perkara ini dianggap tidak sesuai. Sesungguhnya, mengikut menu makanan yang dimiliki oleh orang yang terlibat secara profesional dalam sukan, ia mesti merangkumi produk makanan haiwan yang kaya dengan protein dan asid amino..

Menurut penyelidikan semasa, unsur daging dan haiwan dapat diganti dengan mudah dengan makanan lain, sehingga ahli bina badan dan angkat berat sebagai vegetarian..

Untuk menggabungkan skema pemakanan dan sukan vegetarian yang dipilih, anda memerlukan:

  • fikirkan dengan teliti menu - ia mesti pelbagai dan termasuk kedelai, kekacang, produk tenusu, kacang;
  • gunakan sumber tambahan untuk tenaga, sebagai contoh, sebagai tambahan kepada protein dan protein, buah kering, smoothie, bijirin tidak akan mengganggu;
  • mempunyai keinginan untuk mencapai hasil tertentu. Hasil dapat dicapai walaupun atletnya adalah vegetarian.

Cadangan ini bagus untuk vegetarian yang secara berkala menggunakan produk tenusu dan telur; bagi vegetarian yang ketat, agak bermasalah untuk menggabungkan pemakanan yang betul dengan sukan.

Pendapat doktor mengenai faedah dan bahaya vegetarian

Hari ini tidak ada kata sepakat di kalangan doktor mengenai bahaya dan faedah vegetarianisme. Perubatan moden pada umumnya mempunyai sikap positif terhadap vegetarian. Di negara-negara Barat, diet ini diresepkan kepada pesakit untuk menormalkan berat badan, mengurangkan risiko pelbagai patologi, yang dicapai kerana sifat bermanfaat makanan tumbuhan.

Perubatan domestik menganggap vegetarianisme sebagai makanan istimewa dan sementara, berkat yang anda dapat mencapai tujuan anda dan mencapai hasil yang diperlukan. Walaupun penolakan daging sepenuhnya untuk jangka waktu tertentu bermanfaat untuk diabetes mellitus dan masalah gastrointestinal, profesional perubatan tidak menyetujui keinginan pesakit untuk beralih ke rejim vegetarian secara berterusan..

Ulasan wanita

Kesimpulannya

Manfaat dan keburukan vegetarian adalah perkara pertama yang perlu dipertimbangkan ketika saya merancang untuk beralih ke produk yang berasal dari tumbuhan. Pastikan anda menjalani pemeriksaan perubatan sepenuhnya sebelum menjadi vegetarian, bersama dengan pakar pemakanan untuk menyusun menu dan hanya kemudian secara beransur-ansur mulai menyerah daging. Hanya pendekatan ini yang akan menghilangkan kemudaratan kepada vegetarian masa depan.

Apakah bahaya vegetarian

Vegetarian melarang atau menyekat penggunaan produk haiwan. Dalam artikel ini, dari segi bukti saintifik, kami akan membantah semua hujah vegetarian mengenai faedah pemakanan nabati...

Foto makanan dibuat oleh freepik - www.freepik.com

Dengan vegetarian, kami bermaksud sistem makanan yang melarang atau menyekat penggunaan produk haiwan..

  • Dalam vegetarian tradisional, hanya daging dan ikan yang dilarang. Ia dibenarkan memakan telur, susu dan madu.
  • Dalam lakto-vegetarian, hanya susu dan madu yang dibenarkan.
  • Vegetarian Ovo membenarkan telur dan madu.
  • Bentuk vegetarian yang paling ketat adalah veganisme, di mana hanya makanan tumbuhan yang dibenarkan.
Foto latar belakang dibuat oleh freepik - www.freepik.com

Terdapat dua sebab utama untuk beralih kepada vegetarian. Yang pertama adalah moral dan etika dan yang kedua adalah kepercayaan bahawa diet berasaskan tumbuhan tanpa daging dan ikan lebih sihat dan mendorong umur panjang. Dan sesetengah orang tidak menyukai rasa daging..

Banyak vegetarian yakin bahawa tidak bermoral untuk membunuh memakan makhluk hidup..

Secara semula jadi, semuanya mempunyai kitaran hidup. Semua tumbuhan, kulat, bakteria dilahirkan, membiak dan mati. Dari sudut pandang ini, memotong timun ke dalam salad sama sekali tidak bermoral seperti membunuh haiwan..

Dengan logik yang sama, dilarang mencuci tangan atau mengambil antibiotik, kerana dengan melakukan tindakan ini kita membunuh berjuta-juta mikroorganisma.

Di alam liar, membunuh beberapa haiwan untuk memakan yang lain adalah fenomena semula jadi, tanpanya kelangsungan hidup spesies tidak mungkin berlaku. Rantai makanan, di mana organisma dari pautan seterusnya memakan organisma yang sebelumnya, sehingga melakukan pemindahan tenaga dan bahan, yang merupakan asas kitaran zat di alam.

shutterstock.com

Akhlak adalah ciptaan manusia. Istilah moral diperkenalkan untuk digunakan oleh Cicero untuk menunjukkan idea-idea yang diterima dalam masyarakat mengenai baik dan buruk, betul dan salah, mengenai kejahatan dan kebaikan..

Di dunia binatang tidak ada moral, tidak ada prasangka, tidak ada emosi. Emosi hanya ada pada orang. Serigala yang kelaparan tidak tertanya-tanya apakah etika baginya untuk memakan beberapa haiwan, tetapi menangkap dan memakan apa yang telah ditetapkan oleh alam semula jadi untuknya.

Simpanse yang dekat dengan manusia menikmati makan bukan hanya pisang, mereka tidak melepaskan peluang untuk mengisi simpanan protein mereka dengan memakan kadal dan serangga, dan juga menangkap monyet yang lebih kecil untuk makanan. Dan tidak ada yang menangis untuk mangsa yang tidak bersalah. Ini adalah undang-undang alam!

Seseorang, berdasarkan intipati biologinya, adalah haiwan yang sama, berbeza dengan seluruh dunia haiwan dengan adanya emosi.

Amigdala, yang terletak di otak, memainkan peranan penting dalam pembentukan emosi, termasuk ketakutan, kesenangan, dan empati (belas kasihan)..

Empati inilah yang menimbulkan halangan psikologi bagi orang untuk memakan makhluk hidup. Tetapi, bagaimanapun, sebagai makhluk hidup sendiri, seseorang wajib mematuhi hukum alam.

Kehadiran belas kasihan tidak dapat menggantikan nutrien, vitamin, unsur makro dan mikro yang diperlukan untuk fungsi tubuh sepenuhnya, dan mensintesis asid amino penting yang terdapat secara eksklusif dalam makanan haiwan.

Foto makanan dibuat oleh freepik - www.freepik.com

Manusia bukanlah makhluk pemangsa, tetapi juga bukan herbivora. Orang maha kuasa. Gigi manusia dan sistem pencernaan tidak seperti herbivor dan karnivor.

Tidak ada bukti saintifik bahawa vegetarianisme adalah makanan yang sihat. Penyelidikan tidak menyokong faedah menghindari daging dan ikan. Sebaliknya, terdapat banyak bukti saintifik bahawa memakan makanan vegetarian adalah berbahaya..

Sebagai bukti kes mereka, pencinta makanan tumbuhan memetik hujah beberapa saintis vegetarian. Kaedah bukti seperti itu, sebagai daya tarik kepada pihak berkuasa, tidak saintifik dan sama sekali tidak membuktikan apa-apa..

Protein yang berasal dari tumbuhan diserap lebih teruk daripada protein haiwan dan mempunyai komposisi asid amino yang lebih rendah.

Kerosakan utama vegetarian adalah kekurangan vitamin, mikro dan makroelemen dalam diet. Diet vegetarian seringkali kekurangan zat besi, kalsium, zink, kerana sukar diperoleh dalam jumlah yang diperlukan dari tanaman. Zat besi yang diperoleh dengan cara ini diserap 5 kali lebih teruk daripada produk haiwan.

Makanan vegetarian amat berbahaya bagi kanak-kanak. Kekurangan zat besi, kalsium dan vitamin B12 dapat menyebabkan mereka mengalami anemia dan pertumbuhan dan perkembangan stunt.

Dalam proses evolusi, manusia selalu maha kuasa. Makanan haiwan menyediakan seseorang dengan semua zat yang diperlukan untuk memastikan aktiviti penting dan fungsi normal organ utama - otak. Sebilangan penduduk utara, kerana lokasi geografis mereka, hidup secara eksklusif dengan memancing, memburu dan memelihara ternak dan hanya makan makanan haiwan.

Oleh itu, bahaya pertama dari vegetarian ialah memakan makanan tumbuhan menimbulkan kekurangan vitamin B12, yang tidak disintesis oleh tubuh dan hanya dapat diperoleh dari makanan yang berasal dari haiwan. B12 sangat penting untuk kesihatan otak dan sistem saraf. Kekurangan vitamin ini membawa kepada anemia, gangguan fungsi otak dan gangguan mental..

Satu-satunya sumber vitamin B12 adalah daging, unggas dan hati mereka, serta ikan dan telur. Vegan dan vegetarian, termasuk vegetarian lacto dan ovo, kekurangan B12.

Kekurangan B12 jangka panjang boleh menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan di otak, dan sebilangan kecil dapat menyebabkan gangguan ingatan, kemurungan dan keletihan.

shutterstock.com

Kerosakan kedua vegetarian adalah vegetarian kekurangan kreatin, yang membawa kepada kesan negatif pada fungsi otot dan otak. Creatine membantu mengekalkan jisim dan kekuatan otot.

Fungsi kreatin adalah bahawa ia membentuk simpanan tenaga yang mampu memproses ATP dalam sel dengan cepat..

ATP (adenosin trifosfat) adalah sumber tenaga sejagat untuk semua proses biokimia dalam sistem hidup, khususnya untuk pembentukan enzim. ATP sangat penting dalam metabolisme tenaga dan zat dalam organisma.

Creatine dalam badan disimpan terutamanya dalam otot rangka, tetapi sebahagiannya tertumpu di otak. Otak, seperti otot, memerlukan tenaga untuk menjalankan aktiviti mental.

Vegetarian kekurangan kreatin, yang boleh mempengaruhi fungsi otak secara negatif. Penyelidikan menunjukkan bahawa menambahkan kreatin ke dalam diet vegetarian mempunyai kesan positif yang signifikan dalam meningkatkan ingatan dan kecerdasan kerja.

Vegetarian juga mempunyai kurang kreatin pada otot rangka, jadi mereka mempunyai tahap potensi otot yang lebih rendah..

pexels.com

Kerosakan ketiga vegetarian adalah kekurangan vitamin D. Vitamin D dihasilkan dari kolesterol pada kulit di bawah pengaruh sinaran ultraviolet. Sebaliknya, kolesterol berasal dari produk haiwan.

Terdapat dua bentuk utama vitamin D:

  • vitamin D2 (ergocalciferol) - berasal dari tumbuhan
  • vitamin D3 (cholecalciferol) - asal haiwan

Penyelidikan menunjukkan D3 jauh lebih berkesan daripada bentuk herba.

Kekurangan vitamin D menyebabkan penyakit kardiovaskular, barah, dan pelbagai gangguan otak termasuk penyakit autoimun, kemurungan, dan gangguan kognitif.

depositgambar.com

Kerosakan vegetarianisme seterusnya ialah vegetarian tidak menerima carnosine dengan diet mereka - bahan yang melindungi tubuh dari pelbagai proses degeneratif. Carnosine adalah antioksidan yang menghalang glikasi protein dalam badan yang disebabkan oleh gula darah tinggi dan mencegah protein saling berkaitan.

Ramai saintis percaya bahawa produk haiwan, kerana kandungan karnosinnya yang tinggi, dapat melindungi otak dan tubuh manusia dari penuaan..

depositgambar.com

Kerosakan terakhir vegetarian adalah kekurangan asid docosahexaenoic (DHA), yang merupakan faktor terpenting dalam melindungi otak dari penuaan, dan jantung dari penyakit.

Asid lemak omega-3 sangat penting. Asid lemak tak jenuh ganda omega-3 yang paling penting ialah asid alpha-linolenic (ALA), eicosapentaenoic (EPA) dan docosahexaenoic (DHA).

Tubuh manusia dapat mensintesisnya, tetapi dalam jumlah yang sangat kecil, jadi yang paling berkesan adalah mendapatkan Omega-3 dari makanan.

DHA adalah yang paling banyak di otak. Sangat penting untuk berfungsi dengan baik. Kekurangan DHA boleh memberi kesan negatif terhadap pelbagai aspek fungsi kognitif dan kesihatan mental. Ikan Berlemak Adalah Sumber DHA Terbaik.

pixabay.com

Semua hujah vegetarian mengenai faedah diet nabati bertentangan dengan bukti saintifik dan tidak tahan untuk meneliti.

Vegetarianisme berdasarkan kepercayaan buta terhadap ajaran seseorang, bukan sains. Sekiranya bagi orang dewasa bahaya vegetarian dapat dikurangkan dengan pelbagai cara, maka bagi kanak-kanak dan wanita hamil tidak dapat diterima..

Orang dewasa boleh hidup tanpa makanan haiwan, tetapi kehidupan seperti itu tidak boleh disebut sihat dan memuaskan. Sekiranya atas sebab tertentu anda tidak membenarkan penggunaan daging dan ikan, anda sekurang-kurangnya perlu berhati-hati memasukkan makanan tambahan anda yang mengandungi semua zat yang diperlukan untuk berfungsi penuh tubuh..

Khayalan

  • Orang
  • Makanan
  • Kesihatan
  • Haiwan
  • Pelbagai

Skoda Vision iV konsep crossover coupe

6 prinsip relaksasi berkesan

Mitos buaya

9 cara untuk menghilangkan tekanan pagi

Ujian: Adakah anda mempunyai kualiti orang perniagaan?

Air terjun paling menakjubkan di lima benua

Sekiranya kita mempercayai mata kita?

Sel saraf tidak dipulihkan. Adakah begitu?

Cara menangani orang yang menjengkelkan dan mudah marah

Mengenai tupai, biji gandum dan kecurian

Betapa pentingnya ketawa bagi tubuh manusia?

Adakah berguna untuk minum air mineral secara berterusan?

© FactUm-Info.net, 2015–2020 | Semua hak terpelihara | Direka oleh Deviser

Semasa menggunakan bahan dari laman web, aktif
pautan terindeks ke bahan yang berkaitan di laman web FactUm-Info

Laman web ini menggunakan teknologi Aplikasi Progresif Web moden
Ini bermakna anda boleh menggunakannya sebagai aplikasi mudah alih.
Arahan untuk AndroidiOS