50 hidangan paling sedap dari seluruh dunia

Apa yang tidak boleh anda terlepas ketika mengunjungi negara lain? Sudah tentu, hidangan kebangsaan! Masakan pelbagai bangsa di dunia adalah sejenis perjalanan perjalanan. Dalam episod ini, kami telah mengumpulkan beberapa makanan terbaik dari seluruh dunia - sekiranya anda menjadi gila dan memulakan lawatan makanan anda sendiri.

Australia: Terapung pai

Hidangan ini sering disebut sebagai penawar mabuk yang sempurna. Ini adalah pai daging gaya Australia yang "dicelupkan" ke dalam atau "melayang" di atas sup kacang. Kadang kala sos tomato, cuka, garam dan lada diletakkan di atas..

Argentina: asado

Ini adalah hidangan daging panggang yang popular. Ringkasnya, stik Argentina. Sekiranya anda menjumpai asador yang sangat baik (yang membuat asado), maka anda akan selalu mengingati rasa daging panggang yang sebenarnya.

Austria: wiener schnitzel

Wiener Schnitzel identik dengan Austria. Ini adalah tenderloin daging sapi yang sangat nipis, dilapisi roti, dan digoreng. Biasanya disajikan dengan lemon dan pasli, kentang atau nasi dijadikan lauk.

Belgium: bebas mul

Sudah tentu, kerang dan kentang goreng dapat dimakan di negara lain juga, tetapi kombinasi pedas dan enak seperti itu pertama kali muncul di Belgium. Kerang dimasak dengan pelbagai cara (dengan wain, mentega dan rempah-rempah, atau bahkan sup tomato) dan disajikan dengan kentang goreng masin. Semua ini dicuci dengan bir Belgia yang menyegarkan.

Brazil: feijoada

Brazil adalah negara besar dengan masakan yang pelbagai, jadi sukar untuk memilih hanya satu hidangan. Walau bagaimanapun, hidangan Brazil yang paling ikonik mungkin adalah feijoada - hidangan yang dibuat dari kacang dan daging lembu atau daging babi salai. Biasanya disajikan dengan nasi, sayur collard, farofa (tepung ubi kayu goreng), sos panas dan baji oren untuk membantu pencernaan.

Kanada: Putin (loghat pada "i")

Putin pertama kali muncul di Quebec, hidangan kalori tinggi yang enak ini yang akan menghangatkan anda dari dalam: kentang goreng dan kepingan keju dalam kuah panas.

China: ladu shanghai

Sukar untuk memilih hanya satu hidangan terbaik di negara besar seperti China, tetapi mungkin ladu Shanghai (xiao long bao) layak mendapat gelaran ini. Hidangan ini muncul di Shanghai dan ladu dengan isi daging, yang dikukus dalam kaldu dalam bakul buluh..

Colombia: arepa

Arepa adalah tortilla yang terbuat dari jagung atau tepung yang dipanggang, dibakar, atau digoreng hingga menjadi tekstur yang enak dan lapang. Mereka biasanya dimakan untuk sarapan atau sebagai makanan ringan pada waktu makan tengah hari. Selalunya, mentega, keju, telur, susu, chorizo ​​atau hogao (sos bawang) diletakkan di atas..

Costa Rica: Tamale

Sekiranya anda berada di Kosta Rika pada bulan Disember, anda pasti akan melihat tamale di setiap sudut, kerana tortilla ini dibuat terutamanya pada hari Krismas. Tamale hadir dalam berbagai jenis tambalan, termasuk daging babi, nasi, telur, kismis, zaitun, wortel, dan lada. Mereka dibungkus dengan daun pisang firdaus dan dimasak di dalam oven dengan api kayu.

Croatia: keju paz

Keju Paz adalah keju Kroasia yang keras yang terbuat dari susu kambing. Ia disediakan di pulau Pag dan sangat terkenal sehingga dieksport ke seluruh dunia..

Denmark: olebrod

Ini adalah roti rai tradisional Denmark yang direndam dalam bir dan diseduh ke bubur. Dihidangkan dengan krim disebat, yang menjadikannya seperti pencuci mulut. Berkhasiat dan manis, tetapi dengan rasa roti rai.

Mesir: Moloch

Hidangan ini disajikan di seluruh Afrika Utara, tetapi ia sangat popular di Mesir, di mana ia pertama kali muncul. Versi masakan Mesir ini menggunakan daun molokea (sejenis sayur pahit) - batangnya dikeluarkan, kemudian dicincang halus dan dimasak dengan ketumbar, bawang putih dan kaldu. Biasanya disajikan dengan ayam atau arnab, kadang kala domba atau ikan.

England: daging lembu panggang dan puding yorkshire

Hidangan ini dianggap kebangsaan di England. Campurkan rasa daging lembu dalam kuah dengan roti panas.

Perancis: potofeu

Hidangan kebangsaan Perancis - potofeux - adalah produk masakan luar bandar - kaldu dengan daging, sayur-sayuran akar dan rempah. Secara tradisinya, tukang masak menyaring kuahnya melalui penyaring dan disajikan dengan daging..

Georgia: khachapuri

Tortilla pedas dengan keju atau telur.

Jerman: currywurst

Hidangan makanan segera yang popular ini terdiri daripada sosis bratwurst goreng (disajikan keseluruhan atau dipotong kecil) dibumbui dengan saus kari. Kentang goreng disajikan sebagai lauk. Pakar mengatakan lebih baik mencuba sosej Nuremberg.

Yunani: gyros

Gyros dibuat dari daging (daging lembu, daging sapi muda, daging babi atau ayam) yang dimasak pada ludah menegak dan disajikan dengan tomato, bawang dan pelbagai sos. Mereka mengatakan bahawa gyros terbaik dan terbesar dapat dirasakan di utara negara ini. Selain itu, di selatan mereka sering disajikan dengan jajik, dan di utara dengan mustard dan saus tomat..

Holland: herring acar

Ini adalah fillet herring mentah yang diasinkan dalam campuran sari, anggur, gula, rempah dan / atau rempah. Hidangan ini paling sesuai dimakan pada roti goreng segar dengan bawang cincang.

Hungary: goulash

Hidangan Hungary yang popular - gulai - adalah persilangan antara sup dan rebus dan mempunyai konsistensi yang sangat tebal. Terdapat banyak pilihan untuk menyediakan hidangan ini, tetapi resipi tradisional termasuk daging lembu, bawang, paprika, tomato, lada hijau, kentang dan kadang-kadang mi..

India: ayam tandoori

Di India, masakan sangat berbeza dari satu kawasan ke wilayah yang lain, jadi hampir mustahil untuk memilih satu hidangan untuk menggambarkan keseluruhan negara. Di utara, hidangan lebih "gemuk", dengan kari dan roti aromatik. Di selatan, mereka lebih vegetarian dan pedas. Nah, jika saya harus memilih, mungkin ayam tandoori boleh mendapat gelaran hidangan terbaik di India. Ini terdiri daripada ayam sebenar, yang diasinkan dalam masala tandoori dan digoreng dalam oven tandoori khas. Dihidangkan dengan sayur-sayuran, sos yogurt dan nasi.

Indonesia: martabak

Martabak adalah pai Indonesia yang manis. Di atas dan di bawahnya pada dasarnya adalah kek berliang, dan di tengahnya terdapat pelbagai gula-gula - dari coklat chip hingga keju parut dan kacang, dan kadang-kadang pisang! Dijual di seluruh Indonesia tepat di jalanan.

Itali: pizza

Setuju, tidak mungkin ada yang lain. Pizza muncul di Itali - di Naples, tepatnya. Pizza Neapolitan sangat padat dengan kerak rangup dan bahan berkualiti tinggi seperti tomato segar, mozzarella, kemangi dan daging. Di negara ini, pizza adalah seni dan koki pizza adalah seniman.

Jepun: katsudon

Sudah tentu, sushi kelihatan seperti calon yang paling jelas untuk gelaran hidangan Jepun yang ikonik, tetapi banyak orang Jepun berpendapat bahawa katsudon sama popularnya. Ini adalah potongan daging babi yang renyah dan digoreng dengan telur dan rempah. Sudah tentu disajikan dengan nasi.

Kazakhstan: beshbarmak

Dalam terjemahan, ini bermaksud "lima jari", kerana hidangan ini pada mulanya dimakan dengan tangan. Daging rebus (kambing atau daging lembu) dicincang dan dicampurkan dengan mi rebus dan kemudian dibumbui dengan sos bawang. Dihidangkan dalam pinggan bulat besar dengan kuah domba sebagai lauk.

Malaysia: nasi lemak

Ia dianggap sebagai hidangan kebangsaan Malaysia yang tidak rasmi; terdiri daripada nasi yang dimasak dalam santan dan daun pandan. Secara tradisional, ia disajikan dengan dibungkus dengan daun pisang, dan cili, ikan bilis, kacang tanah dan telur rebus sering disajikan sebagai lauk. Ramai yang mendakwa bahawa hidangan ini dapat menyembuhkan mabuk anda..

Mexico: tahi lalat

Sos tahi lalat adalah salah satu yang paling kompleks dan enak di dunia kerana menggunakan lebih dari seratus ramuan. Sos ini terdapat di wilayah Pueblo dan Oaxaca, tetapi anda boleh menjumpainya hampir di seluruh negara..

Indonesia: riistafel

Diterjemahkan dari bahasa Belanda, perkataan ini bermaksud "meja beras". Ini adalah menu set dengan selusin lauk kecil seperti sate, sambal, gulung telur, buah-buahan dan sayur-sayuran. Walaupun semua hidangan ini berasal dari Indonesia, hidangan itu sendiri berasal dari zaman penjajahan Belanda..

Nigeria: sup egusi dan kentang tumbuk

Kentang tumbuk dapat dibuat dengan mengaduk tepung kentang dalam air panas atau kanji, menggunakan ubi putih rebus dan pukul hingga lembut. Sup Egusi diperbuat daripada biji labu yang kaya dengan protein, tembikai; Sayuran berdaun, daging kambing, dan perasa seperti cili biasanya ditambah. Terdapat banyak versi masakan ini..

Norway: rakfisk

Ini adalah ikan bilis masin yang telah diperap selama beberapa bulan. Ia dimakan mentah, dengan bawang dan krim masam. Sejak sekian lama Norway adalah negara miskin di pinggir peluang pertanian. Kerana musim sejuk yang panjang, orang Norwegia terbiasa menuai dan memelihara tanaman terlebih dahulu. Oleh itu, hidangan tradisional Norway sering diawetkan, dihisap atau di dalam tin. Dan rakfisk adalah salah satunya.

Filipina: adobo

Di negara lain, adobo adalah sos yang popular, tetapi di Filipina ini adalah hidangan lengkap dengan daging (daging babi atau ayam) yang dimasak dalam cuka, kicap, bawang putih, dan minyak sayuran. Sebelum menggoreng, daging diperap dalam sos ini. Hidangan ini sangat popular sehingga dinamakan hidangan nasional tidak rasmi Filipina..

Poland: ur

Zhur adalah alas sup yang terdiri daripada tepung rai yang diperam dalam air hingga lima hari. Sayuran cincang ditambahkan ke dalam kaldu - wortel, parsnips, saderi akar, daun bawang, kentang, bawang putih, dan biasanya telur dan sosej.

Portugal: francesinha

Ini adalah sandwic Portugis yang terbuat dari roti, ham, linguica (sosis babi salai) dan stik. Semua ini dicurahkan dengan keju cair dan sos tomato. Paling sedap dimakan dengan kentang goreng dan bir sejuk.

Romania: sarmale

Daun kubis diisi dengan nasi dan daging. Ini adalah hidangan yang sangat popular di Romania, dimakan pada musim sejuk..

Ukraine: borsch

Mana-mana orang asing di Ukraine hanya diwajibkan untuk mencuba borscht. Biasanya dihidangkan sejuk dan dengan krim masam. Minuman beralkohol terbaik? Sudah tentu vodka.

Arab Saudi: Cuba

Hidangan nasi aromatik dengan banyak rempah seperti cengkeh, kapulaga, safron, kayu manis, lada, pala dan daun salam. Biasanya semua ini dicampurkan dengan daging dan sayur-sayuran. Hidangan ini boleh didapati di seluruh Timur Tengah, tetapi ia sangat popular di Arab Saudi..

Scotland: salmon salai pada roti hitam

Salmon salai mesti dimiliki dalam masakan Scotland. Scots memerah lemon segar ke salmon dan makan ikan hanya dengan meletakkannya di atas kepingan roti hitam, hanya menambah mentega atau keju krim.

Slovakia: ladu bryndza

Ini adalah ladu kentang kecil dengan keju kambing lembut (keju feta) dan daging asap.

Slovenia: Sosej Kranjska

Ini adalah sosej Slovenia yang terbuat dari daging babi (20% daripadanya adalah daging asap), garam, lada, air dan bawang putih. Dan semua.

Afrika Selatan: Biltong

Sejenis daging dalam tin dari Afrika Selatan. Ini boleh menjadi daging lembu atau daging permainan seperti burung unta. Daging lembu versi Afrika Selatan tersentak, tetapi lebih sedap. Kepingan daging dibumbui dengan garam dan rempah, kering dan benar-benar enak.

Korea Selatan: Panchang

Makan tengah hari tradisional Korea Selatan terdiri daripada banyak lauk kecil, dari mana hampir mustahil untuk memilihnya. Oleh itu, orang Korea suka panchang, satu set hidangan kecil yang disajikan dengan nasi dan dimakan bersama. Ini boleh menjadi kimchi, sup, gochujang, kalbi, dll..

Sepanyol: jamon

Ham acar pedas dihiris dari kaki belakang babi. Ini adalah hidangan Sepanyol ikonik yang disajikan dengan segelas wain, roti renyah dan zaitun.

Switzerland: rösti

Kentang parut nipis, yang digoreng dalam kuali hingga kekuningan. Pada mulanya sarapan pagi petani di kanton Bern, tetapi rasa hidangan ini menjadikannya popular di seluruh negara..

Taiwan: keranda roti

Ini adalah kepingan roti putih yang sangat tebal diisi dengan pelbagai hidangan lazat seperti daging sapi ayam atau lada.

Thailand: phat thai

Hidangan ini dicipta di Thailand pada tahun 1930-an dan terus menjadi ikon di seluruh negara sejak itu. Nasi nasi nipis digoreng dengan tauhu dan udang dan dibumbui dengan gula, asam jawa, cuka, cili dan sos ikan. Ternyata sangat pedas dan sedap.

UAE: shawarma

Salah satu hidangan paling berpatutan di UAE yang mahal. Inilah sebabnya mengapa ia tetap menjadi salah satu yang paling popular di negara ini. Ini adalah sandwic pita yang diisi dengan daging goreng (biasanya campuran daging domba, ayam, ayam belanda, atau daging lembu) dan sayur-sayuran. Biasanya dibumbui dengan sos panas atau tahini.

Rusia: soba dan daging lembu stroganoff

Daging gaya Stroganov, daging lembu cincang halus, ditutup dengan sos krim masam panas, sesuai dengan lauk tradisional Rusia - soba.

Amerika Syarikat: hamburger

Terdapat banyak hidangan yang berbeza di Amerika Syarikat dan agak sukar untuk memilih satu sahaja. Tetapi, anda lihat, hamburger mungkin adalah "wajah" Amerika. Terutama di syarikat kentang goreng dan milkshake.

Venezuela: Pabellon Criollo

Hidangan ini terdiri daripada nasi putih dengan kacang hitam dan rebusan daging. Selalunya dihidangkan dengan telur hancur dan pisang goreng.

Vietnam: pho

Hidangan ini popular di seluruh negara - sup mi. Terdapat banyak versi mengenai jenis daging yang digunakan, tetapi masing-masing mestilah mengandungi mie beras dan kaldu, dibumbui dengan bawang merah, sos ikan, halia, garam dan rempah-rempah seperti kapulaga, anise bintang dan cengkih. Beberapa versi juga termasuk bawang, ketumbar, dan lada hitam.

Wales: Clark's Pie

Pai daging pedas yang berasal dari Cardiff, Wales. Mereka dibuat mengikut resipi rahsia, tetapi anda akan menjumpai daging, sayur-sayuran dan kuah di dalamnya..

Apa yang mereka makan di pelbagai negara di dunia?

Perjalanan kuliner: apa yang dimakan di seluruh dunia?

Perancis

Mereka mengatakan bahawa orang Perancis sukar makan sarapan pagi. Maksimum yang boleh dimakan oleh penduduk Paris atau Provence adalah croissant dengan secawan kopi. Tetapi makan tengah hari dan makan malam bukan sekadar makan, tetapi alasan untuk berkumpul dengan keluarga, rakan, rakan sekerja.
Sup makan malam yang paling popular adalah sup bawang, banyak bawang goreng dalam mentega, kaldu lemak, crouton, keju. Berkhasiat, berkalori tinggi, enak. Walaupun sup boleh diganti dengan salad seperti Nicoise, ramuan utamanya adalah tuna, kacang hijau, tomato, dan sebiji telur. Salad ini mudah untuk anda juga, ingatlah untuk menambah Bonduelle Steamed Green Beans.
Hidangan utama biasanya ialah daging dan lauk. Daging burgundy popular: potongan daging sapi rebus dengan kentang, pasta atau kembang kol. Dan, tentu saja, tidak ada makanan Perancis yang lengkap tanpa wain yang baik..

Amerika

Pagi orang Amerika bermula dengan bijirin dan daging asap dan telur. Mereka juga makan roti bakar dengan jem atau selai kacang (Amerika suka mentega kacang!)
Makan tengah hari cukup cepat di restoran yang berdekatan dengan tempat kerja. Rehat makan tengah hari di Amerika berlangsung sekitar 30 minit, jadi tidak ada masa untuk bercakap dan menunggu makan - jadi hampir semua orang berpuas hati dengan burger atau sandwic yang enak.
Tetapi mereka menyiapkan makan malam dengan teliti: mereka meletakkan sup, dan panas, serta lauk, dan beberapa sos, dan pencuci mulut di atas meja. Tradisional dan kegemaran - ayam bakar dalam serbuk roti dan jagung rebus dengan mentega. Ingin mencubanya sendiri? Pastikan menggunakan Bonduelle Young Corn.

Brazil

Brazil suka daging! Sudah tentu, sarapan lengkap tanpa itu, tetapi makan tengah hari dan makan malam tidak pernah. Hidangan yang paling popular adalah Feijoada. Resipi klasik termasuk: kaki babi, potongan daging, sosej salai, kacang hitam. Secara tradisinya, hidangan dimasak lebih dari sehari, kerana anda perlu mengasinkan daging dengan baik dan rendam kacang terlebih dahulu.
Bukanlah fakta bahawa anda berani memasak makanan istimewa Brazil di rumah, tetapi anda boleh mencuba mengganti kacang hitam dengan kacang merah. Dan jangan ganti rempah, bawang putih, lada panas dan ramuan dimasukkan ke dalam Feijoada.

India

Tradisi masakan India sangat pelbagai, jadi hampir mustahil untuk membicarakan satu masakan India. Namun, apa yang dapat dikatakan dengan pasti, tidak seperti orang Brazil, kebanyakan penduduk India adalah vegetarian. Asas dietnya adalah sayur-sayuran, nasi, kekacang dan pelbagai tortilla. Ditambah campuran rempah masala, yang ditambahkan ke hampir semua hidangan.
Thali adalah hidangan tradisional yang disediakan di kafe dan di rumah. Dalam bahasa Hindi, ini diterjemahkan menjadi "pinggan besar" atau "dulang". Dulang bulat besar ditutup dengan timbunan beras, dan cawan kecil diletakkan di sekelilingnya dengan pelbagai makanan ringan, lauk, rempah dan sos. Pada hari cuti, jumlah "aditif" tersebut boleh mencecah 25 orang!
Ngomong-ngomong, jika anda akan makan malam ala India di rumah, salah satu makanan pembuka boleh jadi kacang putih dalam sos tomato Piquant.

Australia

Sarapan khas Australia serupa dengan sarapan orang Eropah - ia adalah muesli, sandwic, telur orak, buah-buahan. Dan kemudian keseronokan bermula, misalnya, untuk makan tengah hari orang Australia boleh makan rebusan dengan daging kanggaru. Daging seperti itu tidak dianggap makanan istimewa, anda boleh membelinya di pasar raya biasa..
Untuk makan malam, ikan bakar disajikan di sini - barracuda, schleper atau whitebait (ikan tempatan kecil). Ia digoreng dengan cara yang tidak biasa: lapisan rumput diletakkan di atas bara, dan ikan diletakkan di atasnya, kemudian rumput lagi, dan kemudian ditutup dengan arang. Walau bagaimanapun, ciri khas masakan Australia adalah pai daging. Ini adalah pai kecil (tidak lebih besar dari telapak tangan) yang terbuat dari pastri puff yang diisi dengan daging cincang, dibumbui dengan sos tomato. Dipercayai bahawa rata-rata orang Australia makan 12 pai daging setahun. Apabila anda memutuskan untuk membuat pai seperti ini, Bonduelle Tomatoes di Tomato Flesh sesuai untuk asas sos..

Kami bergerak ke benua Afrika. Masakan kebangsaan Afrika Selatan adalah sintesis masakan Timur, Eropah, Asia dan Afrika yang luar biasa. Sejarah kompleks negara ini tercermin dalam masakan tempatan. Untuk sarapan pagi, orang Afrika Selatan lebih suka makan sosej daging lembu "burevos" atau bubur dari bubur jagung putih "myeliepap".
Hidangan yang tidak dimakan di mana sahaja di dunia kecuali Afrika Selatan adalah "waterblommete". Cuba sebutkan! Ini adalah rebusan daging dengan tunas lily Afrika Selatan. Ia dihidangkan ke meja hanya sekali setahun - Julai-Ogos, ketika bunga bakung langka ini mekar.
Adakah mungkin untuk memasak sesuatu Afrika di rumah, di Rusia? Anda boleh, misalnya, "umngkusho" - rebusan kegemaran Nelson Mandela. Anda memerlukan: biji jagung hancur, bawang, kacang manis, kentang, lada merah, lemon, dan mentega. Kacang manis mudah diganti dengan kacang merah kukus.

Rusia

Sebanyak yang kita mahukan bahawa orang berfikir tentang Rusia dalam stereotaip, kita sendiri mengesahkan stereotaip ini. Untuk sarapan pagi, kami makan lempeng oatmeal atau keju kotej, dan untuk makan tengah hari kami makan borscht dan cutlet dengan soba. Untuk makan malam, kami suka ayam dan kentang yang dibakar di dalam ketuhar, atau pasta dengan daging cincang.
Bukti pilihan khas Rusia adalah penyelidikan oleh Yandex, hasil yang diterbitkan oleh syarikat itu pada tahun 2017. Enjin carian telah menganalisis berjuta-juta pertanyaan makanan Rusia. Ternyata pada musim gugur semua orang memilih cendawan dan menggorengnya, dan pada musim bunga mereka membakar pancake untuk Maslenitsa. Mayonis disukai di mana-mana daripada saus tomat, dan salad kegemaran kami adalah salad Caesar dan salad dengan tongkat kepiting. Oh, ada yang mahu makan salad dengan tongkat ketam. Anda perlu melihat apakah jagung Bonduelle ditinggalkan di rumah, kerana tanpanya salad seperti itu tidak akan berfungsi;)

20 hidangan terbaik dari seluruh dunia - sekarang anda juga tahu tentangnya

Panduan perjalanan popular Lonely Planet telah mengeluarkan edisi pertama dari Ultimate Eatlist, di mana para editor dan pembuat berita telah mengumpulkan 500 hidangan yang tidak dapat dilupakan dari seluruh dunia, dan juga dinamakan yang terbaik dari yang terbaik. Kami menawarkan 20 makanan asli yang paling lazat.

Senarai itu disusun setelah menemu ramah para koki dan tokoh budaya, khususnya penulis. Sebagai tambahan kepada nama dan foto hidangan dunia terbaik, penerbitan (320 halaman) menerbitkan maklumat terperinci mengenai setiap hidangan tersebut dengan merujuk kepada tempat di mana hidangan paling enak, ditambah maklumat sejarah dan pendapat orang tentang apa yang menjadikan makanan ini atau makanan itu begitu istimewa dan unik..

Tempat pertama - pintxos Sepanyol dari San Sebastian

Pengarang panduan mencadangkan agar anda membuka pintxos dengan berjalan-jalan di bar di San Sebastian selepas pesta atau perjalanan ke pantai. Pada umumnya, makanan ringan kecil pada tusuk sate dari Negara Basque adalah tapas yang sama, hanya dengan masalah wilayah. Panduan mengesyorkan memilih pintxos dengan asparagus, ikan bilis atau cendawan rebus dalam sos bawang putih.

Pinchos di San Sebastian

Tempat ke-2 - sup laksa kari dari Kuala Lampur

Pelancong dinasihatkan untuk memilih khemah jalan / kios dengan barisan terpanjang, mencari kerusi plastik percuma, duduk dengan selesa di atasnya dan mula makan - dengan rakus, menghirup dan menghirup. Laksa pasta adalah pusat hidangan, lahir dari campuran masakan Cina dan Malaysia dan dibuat dari mi dan kaldu. Pesnya terdiri daripada lada cili kering, bawang putih, pes udang, serai dan kunyit. Menurut penduduk tempatan, jisim pedas oren ini agak pedas dan mereka juga mengesyorkan untuk meningkatkan keparahan karipap. Hati-hati - apa yang hanya pedas untuk penduduk tempatan mungkin berapi dan pedas bagi pelancong!

Sup Kari Laxa dari Kuala Lampur

Tempat ke-3 - Tokyo sushi

Lupakan sushi Rusia, mereka sangat sedikit persamaan dengan sushi Tokyo - kecuali namanya. Kesegaran ikan dan makanan laut, kualiti nasi yang dimasak, keahlian dalam perhimpunan, keharmonian antara ramuan - semuanya mempunyai beberapa tahap yang lebih tinggi. Di Tokyo, pelancong digalakkan untuk tidak terburu-buru, tidak mengambil sushi dengan sumpit dan memasukkannya terus ke mulut untuk memuaskan rasa lapar mereka. Di ibu negara Jepun, anda mesti terlebih dahulu bercakap dengan koki dan mempelajari semua selok-belok seni kuliner kuno dan etika yang berkaitan dengan hidangan dan makan.

Tempat ke-4 - brisket daging lembu dari Texas

Brisket adalah potongan brisket, atau lebih tepatnya potongan daging lembu, yang terdiri dari pectoralis major dan minor, yang dikeluarkan dari tulang rusuk. Semuanya diserap dengan kolagen (tisu penghubung), yang, setelah lama menjalani rawatan panas di perokok, menjadikan potongan daging lembu ini sangat berair dan lembut. Brisket secara harfiah dipecah menjadi serat.

Baju kurung daging lembu dari Texas

Tempat ke-5 - salad som tam dari Bangkok

Salad Papaya Hijau Tradisional adalah gabungan empat rasa. Untuk manis, gula aren dan betik sendiri bertanggungjawab, asam limau, sos ikan masin, dan semua ini mustahil tanpa lada cili panas. Kadang-kadang terung tempatan ditambahkan ke dalam salad, menganggapnya sebagai penambah rasa pahit.

Salad Som Tam dari Bangkok

Tempat ke-6 - smorrebrods dari Copenhagen

Makanan kegemaran Danes dan banyak orang Skandinavia yang lain adalah sandwic terbuka, yang paling sering di atas roti rai dengan pengisian yang kaya dan banyak. Klasik: salmon dan krim keju, herring dan bit, daging lembu panggang. Smorrebrods dimakan di Copenhagen untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam.

Smorrebrods dari Copenhagen

Tempat ke-7 - udang karang dari Kaikora

Di Majori, kata "kai" bermaksud makanan, "koura" diterjemahkan sebagai "udang karang", jadi bukan suatu kebetulan bahawa kota Selandia Baru, yang menggabungkan kedua kata ini dalam namanya, adalah tempat yang paling popular untuk makan udang karang laut. Dan sebenarnya, apa yang lebih baik: anda duduk di pantai Pasifik dan perlahan-lahan, dengan kemalasan, anda membersihkan udang karang, baru ditangkap dan dimasak dengan bawang putih dan mentega.

Udang karang dari Caikora

Tempat ke-8 - bibimbap Seoul

Sekiranya anda menggabungkan nasi dengan sayur-sayuran bermusim, telur dan daging dalam satu pinggan, anda akan mendapat hidangan Korea Selatan yang paling popular - hampir pereka, yang dibuat oleh setiap restoran Seoul mengikut budi bicaranya. Nama hidangan itu diterjemahkan dari bahasa Korea sebagai "nasi campur". Bibimbap boleh dihidangkan panas atau sejuk. Dan walaupun selatan Korea, kota Jeonju, dianggap sebagai tanah airnya, ada juga pertubuhan di Seoul yang memasaknya dengan sempurna.

Bibimbap dari Seoul

Tempat ke-9 - pizza margarita dari Naples

Pizza Margarita menjadi simbol Itali, dan Itali memberi warna warnanya kepada pizza: merah mewakili sos tomat dan tomato, hijau mewakili kemangi dan putih mewakili mozzarella. Tidak perlu bercakap mengenai pizza ini, anda hanya perlu memakannya! Sebaiknya di Naples.

Pizza margarita dari Naples

Tempat ke-10 - jumlah redup dari Hong Kong

Nenek moyang ladu - dim sum disediakan di banyak negara Asia. Dim sum Hong Kong dianggap oleh banyak pihak sebagai yang terbaik di dunia. Walaupun pada awalnya pelbagai makanan ringan Cina disajikan dengan teh hijau atau pu-erh.

Dim Sum dari Hong Kong

Selanjutnya, di 20 teratas, tempat diedarkan seperti berikut: tempat ke-11 - ceviche Peru dari Lima, tempat ke-12 - kuih pastel de nata yang diperbuat daripada pastri puff dengan kastard dari Lisbon, tempat ke-13 - tiram Tasmania, tempat ke-14 - keju Perancis (aneh tidak sebutan pelbagai jenis atau sekurang-kurangnya wilayah), tempat ke-15 - ayam Jamaika goreng, tempat ke-16 - domba dari Marrakech, tempat ke-17 - ketam cabai Singapura, tempat ke-18 - multifrit dari kerang dan kentang goreng dari Brussels, tempat ke-19 - Bebek Peking dan Tempat ke-20 layak mendapat sup pho Vietnam, atau lebih tepatnya variasinya, yang diterjemahkan sebagai "Pho, yang disiapkan di sepanjang Sungai Hau".

Malangnya, kita tidak tahu sama ada di antara 480 item yang tersisa terdapat hidangan Rusia atau makanan istimewa dari salah satu bekas republik Soviet. Dan hidangan apa dari Ibu Negara multinasional yang akan anda tambahkan ke senarai ini dan mengapa?

Resepi masakan negara 884 resipi

Masakan dunia - masakan kebangsaan dan masakan negara, ini adalah tradisi lama berabad-abad yang dihargai oleh setiap orang, menyimpan semua rahsia dan menyebarkannya dari generasi ke generasi. Ini adalah resipi untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan. Semua ini bukan sahaja pelbagai resipi, tetapi juga peluang untuk melakukan perjalanan yang tidak hadir di seluruh dunia.

Sekiranya anda belum dapat mencicipi ayam jantan dengan anggur dengan ratatouille di Perancis, cubalah berlutut di Prague, kemudian dengan menjelajah laman web kami, di mana banyak masakan nasional di dunia disajikan, anda boleh mulai berkenalan dengan mana-mana bahagian dunia yang anda sukai dan masak, bahkan untuk sekarang tidak rumit, tetapi hidangan lazat di rantau ini.

Masakan dunia - resipi

  • Untuk ujian:
  • Tepung
  • Garam
  • Mentega sejuk
  • Air ais
  • Mengisi:
  • Nektarin (aprikot atau plum)
  • Gula
  • Tepung jagung
  • Selain itu:
  • Kuning telur
  • Susu atau krim
  • Gula
  • Tepung
  • Gula
  • Serbuk koko
  • Serbuk penaik
  • Soda
  • Garam
  • Air mendidih
  • Kopi segera
  • Minyak sayuran
  • Titisan coklat
  • Tepung
  • Telur
  • Gula
  • Serbuk penaik
  • Mentega
  • Susu
  • Garam
  • Kayu manis
  • Ceri
  • Tepung jagung
  • Doh:
  • Tepung
  • Telur (C0)
  • Minyak sayur, diperhalusi
  • Air, suhu bilik
  • Cuka atau jus lemon
  • Garam
  • Mengisi:
  • Epal
  • Jus lemon
  • Mentega
  • Serbuk Roti
  • Gula
  • Kismis
  • Rum atau cognac
  • Serbuk kayu manis
  • Selain itu:
  • Mentega, cair
  • Gula serbuk
  • Fillet Halibut
  • Lada manis
  • Potongan nanas dalam tin
  • Bawang besar
  • Bawang putih
  • Halia
  • Untuk sos
  • Cuka balsamic
  • Air
  • Jus Nenas
  • Sos soya
  • Sos cili pedas
  • Gula secukup rasa
  • Kanji
  • Untuk adunan
  • Telur
  • Tepung
  • Kanji
  • 3-4 sudu susu
  • Tambahan tepung
  • Air
  • Yis kering
  • Garam
  • Gula
  • Minyak zaitun
  • Halia (serbuk)
  • Bawang putih
  • Lada cili (serbuk)
  • Limau purut
  • Pes tomato
  • Sos ikan
  • Sos soya
  • Seekor ayam betina
  • Minyak
  • Santan
  • Aprikot
  • Pancake
  • Telur ayam
  • Susu
  • Air
  • Tepung
  • Gula
  • Garam
  • Minyak sayuran
  • Mengisi
  • Fillet ayam
  • Keju
  • Krim
  • Tepung
  • Bawang putih
  • Mentega
  • Lada garam
  • Doh:
  • Tepung
  • Susu
  • Air
  • Ragi kering cepat kering
  • Gula
  • Garam
  • Minyak sayuran
  • Mengisi:
  • Keju Sulguni
  • Keju Imeretian
  • Mentega
  • Putih telur
  • Tepung
  • Susu
  • Selain itu:
  • Kuning telur
  • Mentega
  • Mengisi
  • Daging cincang (daging babi, daging lembu)
  • Bawang, potong
  • Air sejuk
  • Lada garam
  • Doh
  • 1. Campuran kastard:
  • Tepung
  • Air panas (air mendidih)
  • Minyak sayuran
  • Garam
  • 2. Adunan ragi:
  • Tepung
  • Air (suhu bilik)
  • Ragi kering cepat kering
  • Kuning telur
  • Gula
  • Susu
  • Gula
  • Yis kering
  • Tepung
  • Gula vanila
  • Kuning
  • Mentega pada suhu bilik
  • Mengisi:
  • Rhubarb
  • Gula
  • Kuki roti pendek
  • Krim masam 15-20%
  • Telur
  • Gula vanila
  • Untuk dasar pasir
  • Gula serbuk
  • Minyak sejuk
  • Tepung
  • Telur
  • Untuk pengisian lemon
  • Kuning telur
  • Serai lemon
  • Jus lemon
  • Gula
  • Tepung
  • Tepung jagung
  • Air
  • Mentega cair
  • Untuk lapisan keju
  • Keju dadih berkrim
  • Gula serbuk
  • Untuk lapisan berkrim
  • Krim berat (33%).

Masakan kebangsaan orang-orang di dunia: 5221 resipi lazat buatan sendiri

Untuk mempelbagaikan makan malam buatan sendiri atau mengejutkan tetamu semasa bercuti, anda boleh menjauhkan diri dari resipi membosankan tradisional dan beralih ke masakan kebangsaan negara lain. Teruskan membaca...

  1. kediaman
  2. Pilihan terbaik
  3. Masakan kebangsaan
  • Telur ayam
  • Pai di dalam ketuhar
  • Kentang dengan daging
  • Tomato di dalam ketuhar
  • Bawang hijau
  • Tomato dengan keju di dalam ketuhar
  • Yis kering
  • Terung dengan bawang putih
  • Bijan
  • Ayam dengan sayur-sayuran
  • Untuk makan malam
  • Sup telur
  • Rebus
  • Bawang mentol
  • Diisi pai
  • Kubis dengan daging
  • Masakan Georgia
  • Nasi dengan sayur-sayuran
  • Sup sayur-sayuran (vegetarian)
  • Rebus daging lembu

Masakan kebangsaan bangsa-bangsa di dunia

Semua resipi masakan kebangsaan orang-orang di dunia unik, mempunyai ciri dan perbezaan tersendiri. Setiap dapur khas, berbeza dari yang lain dan mudah dikenali. Perhatikan bahawa anda tidak perlu pergi ke Itali untuk mencuba pasta, pizza atau Lasagna Itali yang sebenar. Anda boleh menyediakan sendiri dan banyak hidangan lain. Dengan melihat perkadaran dan teknologi, anda dapat memperoleh karya masakan sebenar dengan rasa unik tradisionalnya..

Di antara banyak kaedah, anda boleh menemui idea yang asli untuk memasak ikan laut dan sungai, makanan laut, cendawan, sayur-sayuran, kombinasi buah-buahan dan produk daging yang tidak biasa, dan, tentu saja, pencuci mulut untuk setiap selera. Dari semua kekayaan masakan dunia, ada hidangan yang sangat disukai dan akan selalu muncul di menu rumah..

Resipi dari seluruh dunia

Resipi dari seluruh dunia disematkan

Penghantaran di St Petersburg ke kawasan metro Ozerki, prospek Prosveshcheniya adalah percuma. Akademik, prospek Grazhdansky - 200r.

Ladu Siberia buatan rumah terbaik, resipi memasak telah diturunkan dari generasi ke generasi. Ladu kami hanya dibuat dari produk semula jadi.
Tunjukkan lagi...
Daging cincang: daging babi segar, daging lembu segar, bawang, bawang putih, garam, lada tanah.
Uji: tepung gandum, susu, telur, garam.
Kami tidak menggunakan bahan tambahan, perisa atau pengawet tiruan dalam memasak..
Kos 1 kg ladu 600 rubel.
Kami melakukan penghantaran dari 1 kilogram.
+7 (911) 156-50-75 Yuri
dari jam 10.00 hingga 21.00
# penghantaran # ladu # kuarantin

15+ hidangan dari seluruh dunia yang patut dicuba sekurang-kurangnya sekali dalam hidup anda

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Perjalanan gastronomi semakin popular: semakin ramai orang pergi ke Itali untuk tidak melihat Menara Miring Pisa, tetapi untuk menikmati gelato, sementara di Poland beratur untuk mendapatkan bagel Krakow yang istimewa. Dalam artikel itu, anda akan belajar tentang pemandangan menarik yang lain yang patut untuk merancang perjalanan ke tanah air bersejarah mereka..

50 hidangan paling sedap dari seluruh dunia

Croatia: keju paz

England: daging lembu panggang dan puding yorkshire

Holland: herring acar

India: ayam tandoori

Malaysia: nasi lemak

Nigeria: sup egusi dan kentang tumbuk

Arab Saudi: Cuba

Scotland: salmon salai pada roti hitam

Slovakia: ladu bryndza

Slovenia: Sosej Kranjska

Afrika Selatan: Biltong

Korea Selatan: Panchang

Taiwan: keranda roti

Thailand: phat thai

Rusia: soba dan daging lembu stroganoff

Venezuela: Pabellon Criollo

Wales: Clark's Pie

Suka? Ingin mengikuti perkembangan terkini? Langgan Twitter, laman Facebook atau saluran Telegram kami.

9 hidangan paling menarik di dunia anda pasti ingin mencuba

Cuba ia. dan masak di rumah! Terdapat banyak hidangan yang sangat enak di dunia yang mewakili masakan kebangsaan rakyat mereka dan menjadi ciri khasnya. Anda mesti mencubanya

Untuk merasakan apa yang dibanggakan oleh pakar masakan di seluruh dunia, anda tidak perlu menempah tiket ke seberang dunia - anda boleh memasak semua ini sendiri di rumah. Sebagai peraturan, hidangan seperti itu dianggap "rakyat" dan tidak sukar untuk membuatnya..

Falafel

Hidangan kebangsaan Timur Tengah dan Israel khususnya, di mana ia sangat popular sehingga McDonald's memasukkannya ke dalam menu mereka.

Apa yang anda perlukan:

  • Kekacang 250 g
  • Kepala bawang 1
  • Bawang putih 4 ulas
  • Jus lemon 4 sudu besar
  • Pasli cincang 1 sudu besar
  • Cilantro (ketumbar), cincang 2 sudu besar
  • Satu sudu besar lada cili merah
  • Jintan tanah (jintan putih) 2 sudu teh
  • Ketumbar tanah 1 sudu teh
  • Tepung beras 2 sudu besar
  • Minyak sayur 2 sudu besar
  • Soda setengah sudu teh
  • Biji wijen 2 sudu besar
  • Yogurt semula jadi 200 ml
  • Tahini 50 ml
  • Hijau secukup rasa
  • Garam secukup rasa

Bagaimana hendak masak:

  • Rendam kacang bendi selama 8-10 jam, kemudian buang dalam saringan. Luangkan masa anda dan biarkan air mengalir sepenuhnya. Pada masa ini, kisar bawang, bawang putih dan ramuan dalam pengisar, tambahkan sedikit jus lemon, kemudian masukkan tepung dan rempah, sedikit air dan uli adunan. Lebih baik jika anda membiarkannya selama setengah jam di dalam peti sejuk..
  • Sudah tiba masanya untuk memulakan sos: campurkan yogurt dengan tahini, bawang putih cincang halus, garam dan tambahkan sedikit jus lemon - anda harus mendapatkan campuran likat dan likat. Anda boleh membuat tahini sendiri dengan mengisar biji bijan dengan minyak zaitun.
  • Hebat, adunan sudah mereda, sekarang kami memahat bola seukuran walnut dengan tangan basah dan memasukkannya ke dalam minyak panas. Masa memasak - secara harfiah beberapa minit, sehingga kerak berwarna coklat kemerahan. Boleh dihidangkan dalam roti rata dengan sayur-sayuran atau sebagai hidangan berasingan.

Suvlaki

Ini adalah hidangan Yunani dengan banyak pilihan hidangan dan hanya satu resipi sebenar. Oleh kerana fakta bahawa ini adalah makanan jalanan, souvlaki dengan cepat mendapat pengagumnya di seluruh dunia, dan bahkan di Rusia, anda dapat menjumpai tempat yang menyajikan kuih-muih yang menggemaskan dengan daging dan sayur-sayuran..

Apa yang anda perlukan:

  • Roti rata nipis - 65 gr
  • Fillet ayam - 100 gr
  • Tomato manis - 80 gr
  • Lada manis - 30 gr
  • Terung - 40 gr
  • Kentang segar - 80 gr
  • Zaitun dan zaitun hitam, diadu - 10 gr
  • Bawang hijau dan dill - 5 g
  • Sos Dzaziki - 50 gr

Untuk sos:

  • Timun - 100 gr
  • Keju fetaki - 50 gr
  • Yogurt semula jadi - 250 gr
  • Dill - 20 gr
  • Bawang putih - 2 gr
  • Minyak zaitun - 10 gr
  • Jus lemon - 5 gr
  • Garam secukup rasa

Bagaimana hendak masak:

  • Mari mulakan dengan sos. Cincang halus timun dan sayur-sayuran yang dikupas, campurkan dengan bawang putih yang diperah, masukkan minyak zaitun, feta dan yogurt, garam, dan pukul dalam pengisar sehingga rata.
  • Sekarang anda boleh melakukan sayur-sayuran: potong terung menjadi cincin, paprika - dalam separuh, cili panas - dalam kepingan kecil. Tomato dan kentang - dihiris bersama kulit, dan bawang - dalam cincin separuh nipis. Resipi tradisional menaburkan sayur-sayuran dengan minyak zaitun dan memanggang di atas api, tetapi di rumah anda boleh membakarnya di dalam ketuhar, terutama jika ada pengaturan panggangan. Setelah dibakar, masih tinggal memotong lada belang menjadi kepingan yang lebih kecil - dan lauknya sudah siap.
  • Daging boleh diasinkan dalam paprika kering dengan bawang merah dan minyak zaitun, atau anda boleh menambahkan semua ini semasa menggoreng. Anda boleh memilih mana-mana daging, tetapi ayam adalah pilihan terbaik untuk rasa berair dan lembut. Lebih baik garam dan lada sebaik sahaja memasukkan daging ke dalam kuali yang panas. Tetapi pilihan klasik adalah dengan memasukkan daging pada tusuk sate dan memasak dengan api terbuka.
  • Dari adunan kita membuat kek seukuran pancake dan meletakkannya secara berlapis: pertama sayur-sayuran, kemudian sos, kemudian daging dan hias dengan zaitun. Salah satu pilihan untuk disajikan adalah daging pada lidi, dan tortilla dan lauknya terpisah. Semuanya bergantung pada kemampuan anda.

Rebusan Ireland

Hidangan dengan rasa yang sangat terang dan kaya, terutama jika ia tidak disediakan mengikut resipi Harris dari "Three in a boat, not count a dog", tetapi menggunakan bahasa Ireland tradisional, sejak lebih dari seratus tahun. Tetapi tidak dilarang menambahkan nota anda sendiri ke dalam pinggan - pada mulanya rebusan itu disediakan mengikut prinsip "memasak semua yang tidak lama lagi akan menjadi buruk" - anda bahkan mungkin dapat menjadikan rasanya lebih enak.

Apa yang anda perlukan:

  • daging lembu - 1.5 kg
  • bawang putih - 6 ulas
  • bir gelap - 400 ml
  • kuah - 3 gelas
  • tomato dalam tin - 300 g
  • akar saderi - 100 g
  • gula - 1 sudu besar. sudu itu
  • thyme - 2 sudu besar. sudu
  • sos Worcestershire
  • daun salam - 2 pcs
  • mentega - 2 sudu besar. sudu
  • minyak zaitun - 50 g
  • kentang - 1.5 kg
  • lobak merah - 2 keping
  • bawang - 2 keping
  • lada garam
  • pasli - 2 sudu besar. sudu

Bagaimana hendak masak:

  • Garam daging dan goreng dalam bahagian kecil dalam kuali yang telah dipanaskan. Tumis bawang, wortel dan akar saderi. Setelah sayur-sayuran lembut, masukkan tomato, bawang putih, thyme, dan sos Worcestershire. Masukkan daging panggang dan tuangkan kuah panas dan bir panas. Musim dengan garam, lada dan masukkan gula, daun salam dan lada sulah.
  • Kemudian rebusan boleh direbus dengan api kecil di atas dapur, atau di dalam oven yang dipanaskan hingga 160 darjah selama 3 jam. Masukkan kentang goreng.

Itik Peking

Salah satu hidangan Cina yang paling terkenal di dunia terkenal bukan hanya kerana rasanya yang menakjubkan, tetapi juga kerana penyesuaiannya yang baik dengan keunikan masakan Eropah, di mana dunia hidangan oriental yang unik tidak selalu disambut. Resipi penyediaannya sudah berusia kira-kira 700 tahun, dan jika anda memesannya di restoran, maka anda akan mendapat usaha masakan yang menarik. Tetapi anda boleh memasak seekor burung di rumah, cukup bersabar - keseluruhan proses akan memakan masa sekurang-kurangnya sehari, dan beberapa nuansa masih tidak dapat diakses - contohnya, di rumah hampir mustahil untuk mengembang seekor itik sehingga kulitnya tertinggal di belakang daging.

Apa yang anda perlukan:

  • 1 itik besar (2.5-3 kg)
  • 1/4 cawan sherry kering atau wain beras
  • garam laut
  • 4 sudu besar l. sayang
  • 1 sudu besar l. minyak bijan
  • 5 sudu besar l. sos soya
  • 1 sudu besar l. serbuk halia
  • 1 sudu besar l. lada hitam yang baru digiling
  • 1 cawan air

Untuk ujian:

  • 1 biji telur
  • 1 cawan tepung
  • 200 ml susu
  • 200 ml air
  • 2 sudu besar l. minyak sayuran
  • tin sos hoi-sin
  • 1 timun besar
  • 2 tandan bawang hijau

Bagaimana hendak masak:

  • Sekiranya anda adalah pemilik bebek beku, maka waktu penyediaannya meningkat pada hari yang lain - pertama anda perlu menyimpan burung di dalam peti sejuk sehingga daging menjadi lembut, kemudian mengeluarkannya dan biarkan di atas meja sehingga suhunya sama dengan suhu bilik. Keluarkan lebihan lemak dari leher dan ekor dari itik dan potong phalanx sayap terakhir - tidak ada daging di sana dan mereka pasti akan terbakar semasa memasak. Kemudian gantung bangkai dan bilas dengan air mendidih beberapa kali sehingga kulit menjadi putih. Tunggu air mengalir, keringkan burung dengan tuala kertas dan gosokkannya dengan sherry atau beras beras di dalam dan luar. Biarkan selama 20 minit dan rendam. Kemudian, dengan cara yang sama, anda perlu menggosoknya dengan garam kasar, selepas itu anda boleh memasukkannya ke dalam peti sejuk selama 12 jam. Sekiranya boleh, letakkan bebek itu tegak, letakkan di atas sebotol air, dan letakkan piring - jusnya akan mengalir dari burung.
  • Adakah anda masih mempunyai kekuatan dan kesabaran? Kami mengeluarkan itik dan melapisi dengan madu, memastikan bahawa ia diedarkan secara merata. Masukkan itik ke dalam peti sejuk lagi selama 12 jam.
  • Sekarang final: panaskan oven hingga 190 darjah, keluarkan burung dan letakkan di rak dawai, dan letakkan loyang dalam dengan beberapa gelas air di bawah rak dawai. Balut semuanya dengan kerajang bersama bebek dan loyang dan letakkan di dalam oven selama satu jam.
  • Walaupun semuanya sudah masak, kami membuat sos: campurkan jahe dengan minyak bijan, lada dan kicap dalam jumlah sedemikian untuk mendapatkan sos pekat. Sejam kemudian, kami mengeluarkan itik, mengeluarkan kerajang dan loyang, melapisi bebek itu dengan sos, dan kemudian meletakkannya kembali, tetapi pada suhu 250-260 darjah. Penting di sini agar tidak ada yang terbakar - bungkus kaki burung dengan papillote atau foil. Masak selama 25 minit, selepas itu itik mesti dikeluarkan lagi dan minyak dengan madu, dan kemudian dengan sos. Masukkan itik ke dalam ketuhar selama 10 minit dalam mod "panggangan" untuk membentuk kerak sedap yang terkenal, selepas itu akhirnya anda dapat mengeluarkan burung itu dan memotongnya menjadi kepingan kecil.
  • Sementara semuanya digoreng, buat pancake dan sediakan lauk: potong timun memanjang menjadi jalur nipis, dan lapis pancake dengan sos hoi-sin. Atas pancake dengan timun, bawang dan kemudian itik.

Lutut babi

Seperti yang anda sangka dari namanya, ini adalah hidangan Czech, tetapi ia dihargai di banyak negara Eropah kerana rasa, juiciness, dan kos yang tidak berperikemanusiaan. Mungkin setiap pelancong di Republik Czech mencuba hidangan ini, dan saya tidak tahu siapa yang akan kecewa di dalamnya..

Apa yang anda perlukan:

  • buku jari babi
  • 1.5-2 l. bir ringan
  • 4 ulas bawang putih
  • 15 kacang polong
  • 10 biji lada hitam
  • akar halia
  • buah pala separuh
  • sepasang daun salam
  • 2 biji epal masam
  • 100 g madu
  • garam
  • Kicap 50 ml
  • ketumbar
  • pasli
  • saderi

Bagaimana hendak masak:

  • Mula-mula anda perlu menyiapkan buku jari babi: basuh, potong kawasan yang tidak sedap dipandang dan potongan kulit yang longgar di potong, kemudian potong bawang putih menjadi kepingan nipis dan potong kulitnya, letakkan di seluruh perimeter kaki. Selepas itu, anda boleh menumis lada dan garam - lebih baik menggunakan garam kasar, dan lada segar.
  • Dalam periuk besar, letakkan ramuan yang dibasuh, bumbu, akar halia cincang halus, dan batang di atasnya. Kemudian potong pulpa epal tanpa kulit dan biji di sana dan tuangkan bir. Perlu diingat bahawa selepas itu, buku jari perlu dimasukkan ke dalam pengasam selama sehari di tempat yang sejuk, jadi rencanakan memasak sekurang-kurangnya 30 jam sebelum makan malam. Apabila hari sudah habis, anda boleh memasak pengasam ini selama satu jam bersama dengan batang di atas api yang rendah, atau anda boleh mendapatkan tangkai dan menghantarnya ke ketuhar yang dipanaskan hingga 180 darjah. Diperlukan waktu sekitar 2 jam untuk kaki bersaiz sederhana, tetapi lebih baik melihat mengikut keadaan, dan jangan lupa untuk membalikkannya dan menyiramnya dari semasa ke semasa. Hidangan biasanya disajikan dengan rebus atau sauerkraut, kentang panggang dan sayur-sayuran..

Bacon dan Pai Telur

Anehnya, pai yang agak senang dibuat ini adalah hidangan kebangsaan New Zealand, yang dipilih sendiri oleh penduduk dalam tinjauan baru-baru ini. Sebenarnya, bukan hanya pengisian ini yang popular di negara ini - pai boleh menjadi hampir apa sahaja, dan ukurannya berbeza dari muffin kecil hingga kek keluarga seberat 2 kilogram, jadi berikut adalah versi klasik dari mana anda boleh masuk semula kedua-dua belah pihak.

Kita perlu:

  • Pastri puff segar - 500 g
  • Bacon - 200 g
  • Keju keras - 200 g
  • Telur rebus - 4 pcs.
  • Lada hitam
  • Herba segar
  • Bijan

Bagaimana hendak masak:

  • Kami melancarkan pasta puff dan menutup bahagian bawah borang, jangan lupa untuk meletakkannya di sisi juga, anda tidak perlu menghidupkannya di atas. Gunakan garpu untuk menembusi bahagian bawah adunan di beberapa tempat. Potong daging dan telur menjadi kepingan kecil, tiga keju pada parut kasar dan campurkan dengan ramuan cincang. Mula-mula kami menyebarkan daging, kemudian telur dan tutup semuanya dengan keju dan ramuan di atasnya. Masukkan ke dalam ketuhar selama 20 minit pada suhu 180 darjah.
  • Anda juga boleh membentuk tartlet kecil dan mengisinya dengan isi yang sama - maka akan senang untuk memberikannya kepada para tetamu..

Feijoada

Apa yang anda perlukan:

  • 450-460 g kacang hitam kering
  • 2 l air
  • 100 g prosciutto atau daging lembu lain
  • 300 daging babi salai
  • 350 g sosej memburu atau sosej separuh salai
  • 200 g daging asap
  • 1 bawang (besar)
  • 6 ulas bawang putih
  • 1 sudu teh jintan
  • setengah sudu ketumbar
  • 1 daun bay
  • lada cayenne - 1-2 secubit
  • garam, lada tanah
  • 1.5-2 cawan beras (350-450 g)

Untuk memfailkan:

  • 1/2 cawan serbuk roti
  • 2 sudu teh kulit oren parut
  • 2-3 tangkai pasli
  • 1 sudu besar sudu minyak zaitun

Kaedah memasak

  • Isi kacang dengan banyak air dan biarkan semalaman, mereka memerlukan purata 12 jam. Tiriskan cecair dan masukkan kacang ke dalam periuk dengan 2 liter air.
  • Biarkan dengan api sederhana hingga mendidih dan segera nyalakan api, biarkan kacang mendidih selama kira-kira 2 jam, dan jangan lupa kacau secara berkala dan tambah air mendidih sehingga berada di atas paras kacang.
  • Hiris daging lembu dan hantar ke kuali bersama daun salam. Semua ini direbus selama 2 jam lagi, dan kami mengacau dan memastikan bahawa terdapat cukup air.
  • Potong daging ke dalam kotak kecil, goreng sehingga lemak cair dan kecoklatan - kira-kira 10 minit, api sederhana atau kurang.
  • Masukkan sosis pemburu yang dipotong menjadi bulatan tebal, goreng, putar, selama kira-kira 10 minit. Mengeluarkan dari kuali.
  • Goreng bawang cincang selama 5 minit dalam baki lemak, hingga menjadi lut dan lembut, sambil serap semua yang tinggal di bahagian bawah loyang. Musim dengan jintan putih, ketumbar, kacang tanah dan lada hitam, garam, separuh (kira-kira 1 sudu besar) pasli cincang, teruskan api selama beberapa minit.
  • Masukkan semuanya ke dalam periuk dengan kacang. Masukkan daging goreng, sosej dan ham dadu. Isi dengan air, yang harus menutupi kacang dan produk daging.
  • Dengan meningkatkan panas, tunggu mendidih, tetapkan pengatur api ke tahap di bawah rata-rata, feijoada direbus selama kira-kira satu jam lebih, sehingga kacang menjadi lembut. Jangan lupa kacau secara berkala. Dan perhatikan paras air.
  • Sudah tiba masanya untuk memasak nasi dengan mana kami akan menghidangkan feijoada.
  • Panaskan 1 sudu besar dalam kuali. sesudu minyak, goreng serbuk roti hingga keperangan, tambahkan kulit oren parut halus dan pasli cincang - beberapa sudu besar sudah cukup.
  • Kami meletakkan Feijoado dalam pinggan, masukkan nasi yang telah dimasak, di atas keropok yang telah dimasak.

Silesian Bigus

Tanah air Bigus adalah Poland, walaupun ada yang berpendapat bahawa hidangan itu dibawa dari Lithuania oleh pemburu, yang penting makanan itu tidak hilang selera semasa banyak kitaran pemanasan-penyejukan. Bigus berjaya dalam hal ini dan, seperti borscht, ia akan menjadi lebih baik pada hari ketiga. Mungkin begitu, hampir tidak ada orang yang mempunyai makanan yang enak sejak sekian lama.

Anda perlu:

  • Dua jenis kubis - kubis masam dan putih - dalam nisbah 2: 1.
  • Beberapa jenis daging - daging babi, daging sapi, daging asap - dalam nisbah 2: 1: 1
  • Cendawan: segar, kering atau kalengan (yang anda dapati - semuanya bergantung pada masa tahun) 100 gr
  • 2 biji bawang besar
  • Rempah (daun salam, lada hitam, jintan)
  • Prun dan kismis (masing-masing 100 g)
  • Epal masam
  • Wain merah (200 ml)

Bagaimana hendak masak:

  • Goreng bawang cincang kasar. Masukkan potongan daging babi dan reneh hingga lembut. Kemudian anda perlu memotongnya menjadi kiub. Kami memerlukan kepingan besar untuk menyimpan jus dalam daging semasa memasak..
  • Pada masa yang sama, dalam periuk besar, masukkan kubis putih yang dicincang menjadi jalur nipis untuk dimasak. Apabila menjadi telus, letakkan daging lembu di atasnya dan biarkan mendidih di bawah penutupnya..
  • Sekiranya masih ada ruang di atas kompor, kemudian letakkan periuk dengan api kecil, di mana anda meletakkan serai dan cendawan bersama-sama..
  • Selepas satu jam, masukkan semua makanan dalam periuk dalam. Masukkan sosej salai (atau daging asap), potong kiub, rempah. Kacau dan masak dengan api kecil hingga daging empuk. Lebihan cecair mesti disejat. Kemudian angkat dari api, tuangkan wain dan kacau lagi.
  • Kemudian masukkan prun dan kismis dan rebus daun besar selama lebih kurang 2 jam. Masukkan air jika perlu. Boleh disejukkan dan dihidangkan dalam roti yang suam.

Kebbe

Apa yang anda perlukan:

  • Tenderloin daging lembu atau domba - 500 g
  • Bawang - 1 keping
  • Minyak sayur - 3 sudu besar.
  • Zucchini - 200 g
  • Lobak - 100 g
  • Daun - 100 g
  • Garam, lada tanah baru
  • Bulgur 200 g

Bagaimana hendak masak:

  • Rendam bulgur selama satu jam, kemudian toskan dan peras. Perahkan daging dan bawang melalui penggiling daging parut, dan kemudian garam dan lada. Campurkan dengan bulgur yang dicincang dalam pengisar. Hantar semuanya ke dalam peti sejuk sehingga daging cincang membeku sedikit, tetapi tetap plastik.
  • Goreng sayur-sayuran selebihnya dan juga melalui penggiling daging atau potong halus.
  • Sekiranya ada alat tambahan untuk penggiling daging, gunakan untuk membentuk sediaan daging untuk kebbe, dan kemudian isi dengan sayur-sayuran dan tutup tepi terbuka dengan memerah daging cincang. Lebih sukar untuk melakukan ini tanpa muncung, tetapi masih mungkin - orang Libya entah bagaimana berjaya selama beratus-ratus tahun tanpanya: buat bola dan tolak pusat dengan jari anda, buat kemurungan sebesar mungkin, letakkan pengisian dan tutup di atasnya, kemudian berikan bentuk yang panjang.
  • Goreng dalam minyak panas di kedua-dua belah selama 4-5 minit, dan lebih baik digoreng. Lebih baik menentukan sendiri tahap kesediaan - dengan kerak coklat keemasan di atas

Nikmati hidangan anda!

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik