Kaviar hitam

Kaviar hitam dituai terutama pada musim bunga, ketika ikan dari keluarga sturgeon (sturgeon, beluga, sturgeon stellate, sterlet, dll.) Dari laut Caspian dan Azov pergi ke sungai untuk membuang telur, dan sebahagiannya pada musim gugur, ketika ikan kembali ke sungai untuk berehat.

Menurut Grimm, jumlah telur dalam ikan mencapai 1 / 9-1 / 6 dari beratnya. Kaviar Beluga dianggap sebagai kaviar terbaik, sebagai kasar, oleh itu selalu disediakan secara berasingan, sementara varieti lain - sturgeon, sevruga dan duri hampir selalu dicampur bersama.

Pada masa ini, organisasi Greenpeace sedang melakukan kampanye untuk mempromosikan penolakan untuk memakan kaviar hitam, pengambilan kaviar hitam dilarang oleh undang-undang Rusia. Ini disebabkan oleh keadaan mengerikan dari segi jumlah ikan sturgeon. Banyak spesies hampir pupus.

Kandungan kalori kaviar hitam

Kandungan kalori kaviar hitam adalah 235 kcal per 100 g. Ia mengandungi peningkatan jumlah protein dan lemak, oleh itu ia adalah produk yang cukup berkhasiat. 100 g kaviar sturgeon berbutir - 203 kcal. Makan kaviar dalam jumlah besar boleh menyebabkan pound tambahan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
24.51846.547.5203 - 235

Ciri-ciri berguna kaviar hitam

Kaviar adalah salah satu makanan yang paling berkhasiat. Kaviar ikan sturgeon dan ikan salmon mengandungi sekitar 30% protein bernilai tinggi, yang jarang terdapat pada protein haiwan, dan 10-13% lemak mudah dicerna. Kaviar kaya dengan lesitin (dari 1,0 hingga 43%), vitamin A dan D yang larut dalam lemak, vitamin E dan kumpulan B. Daripada mineral dalam kaviar, kalsium, kalium, natrium, magnesium, fosfor, serta zat besi, mangan, yodium terdapat dalam jumlah yang banyak, silikon, zink. Lemak kaviar dicirikan oleh bilangan yodium yang lebih tinggi daripada lemak daging ikan yang sama.

Saya mesti mengatakan bahawa kaviar bukanlah ubat. Oleh itu, kami hanya mengesyorkannya sebagai tonik pencegahan dan umum. Yodium organik, fosforus dan kalsium yang terkandung dalam kaviar, serta sejumlah besar asid lemak tak jenuh ganda yang sangat berguna Omega-3 dan Omega-6 dalam proteinnya, membantu meningkatkan aktiviti otak, meningkatkan imuniti, dan mengurangkan kemungkinan penyakit kardiovaskular, kerana mengurangkan risiko trombosis dan meningkatkan peredaran darah di saluran darah kecil. Makan kaviar juga mengurangkan risiko jenis barah tertentu dan bermanfaat untuk penglihatan. Kaviar hitam disyorkan untuk makanan dengan kekurangan zat besi di dalam badan..

Kaviar dalam diet wanita hamil harus hadir sebagai produk protein yang mudah dicerna dan sumber semua jenis mineral dan vitamin yang diperlukan untuk ibu dan bayi yang belum lahir. Zat besi membantu meningkatkan hemoglobin, magnesium mencegah kekejangan otot betis, asid folik diperlukan untuk pengembangan semua organ dan tisu dan pembentukan darah. Tetapi anda tidak boleh menyalahgunakannya, tk. kaviar mengandungi garam. Sekiranya seorang wanita hamil cenderung mengalami edema, tekanan darah tinggi, protein muncul dalam air kencing, maka lebih baik mengeluarkan kaviar dari diet anda.

Kaviar tidak boleh dilakukan tanpa bahan pengawet! Memang betul. Tidak seperti stok makanan lain dalam tin, kaviar tidak mengalami pensterilan. Terlalu lembut, ia berubah menjadi bubur apabila dipanaskan. Satu-satunya cara untuk mengekalkan kaviar adalah dengan menambahkan bahan pengawet dan mengosongkannya. Adalah mungkin untuk membuat kaviar tanpa bahan pengawet, tetapi hanya akan disimpan selama 4 bulan, yang bermaksud bahawa ia tidak akan "tahan" dari ikan bertelur hingga Tahun Baru. Penambahan bahan pengawet membolehkan kaviar disimpan selama 12 bulan dan dibeli sepanjang tahun. Pengawet dalam kaviar bukan kehendak pengeluar, tetapi keperluan yang disebabkan oleh ciri-ciri produk.

Dengan semua ketakutan dan ketakutan pengguna, anda perlu menilai keadaan dengan tenang: kata "pengawet" tidak begitu menakutkan seperti bahan khusus yang ada di belakangnya. Garam dapur biasa dalam kaviar bertindak bukan sahaja sebagai agen perasa, tetapi juga sebagai pengawet. Anda juga boleh meracuni diri anda dengan garam: dos 30-45 g menyebabkan keracunan akut. Untuk memelihara kaviar, campuran dua pengawet digunakan: asid sorbik E200 dan urotropin E239. Kedua-duanya diluluskan untuk digunakan, kehadiran keduanya dalam kaviar dalam jumlah tertentu diperuntukkan dalam GOST 18173-2004 "Kaviar salmon kalengan".

Kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan katalog lengkap pengawet dan bahan tambahan makanan kami, serta senarai yang paling berbahaya..

Sifat berbahaya kaviar hitam

Tetapi masih harus diingat bahawa pengawet boleh menyebabkan alergi, sakit kepala, penyakit saluran gastrousus, memprovokasi terjadinya tumor ganas dan memberi kesan negatif terhadap sistem imun..

Untuk beberapa penyakit, seperti penyakit ginjal, urolithiasis, darah tinggi, penyakit jantung koronari, makanan yang mengandungi garam tidak termasuk dalam diet pesakit. Kandungan garam dalam kaviar adalah sebab utama mengapa pesakit harus mengehadkan atau mengecualikan penggunaannya dalam makanan..

Tidak digalakkan untuk kanak-kanak di bawah umur 3 tahun untuk makan kaviar. mereka belum sepenuhnya membentuk kerja saluran gastrousus.

Video tersebut akan memberitahu anda bagaimana membezakan kaviar hitam berkualiti tinggi dari perburuan liar, serta bahaya yang mengintai kaviar buruk.

Semua mengenai kaviar hitam

Kaviar hitam: semula jadi atau buatan?

Selalunya di kedai ikan anda dapat melihat balang kaviar hitam dengan harga yang berpatutan. Secara lahiriah, produk ini tidak dapat dibezakan dengan yang semula jadi, namun, setelah mengira rasanya, seseorang dapat dengan mudah memahami mengapa harganya beberapa kali lebih besar. Oleh itu, apa yang ditawarkan oleh syarikat perdagangan sebagai pengganti makanan elit yang murah:

  • Kaviar Amia. Nama keduanya ialah ikan lumpur. Spesies relik ini, yang berkembang di era Mesozoik, tinggal di timur Amerika Utara dan dianggap sebagai "fosil hidup". Walaupun daging ikan ini sukar dan tidak sedap, kaviarnya kelihatan seperti sturgeon.
  • Peniruan kaviar. Produk ini kelihatan seperti makanan istimewa yang mahal hanya dari luaran, tetapi rasanya tidak ada kaitan dengannya. Ia dibuat dari protein ayam, rumput laut, daging ikan dan minyak ikan dengan penambahan gelatin, rempah, garam, minyak sayuran, warna makanan dan pengawet.
  • Kaviar spesies ikan yang kurang berharga. Kadang kaviar capelin, cod atau halibut yang dicelup dengan pewarna makanan digunakan sebagai tiruan produk makanan istimewa. Semasa membeli produk yang tidak mahal, tidak berlebihan untuk mengkaji komposisinya pada pembungkusan.

Cara mengenal pasti palsu

Beli kaviar hitam semula jadi di kedai khusus yang bekerja secara langsung dengan ladang ikan atau bekerjasama dengannya. Oleh itu, anda boleh menghilangkan risiko memperoleh produk haram atau palsu. Perhatikan pembungkusan, cetakan kecil, jenama pengeluar dan tarikh pembuatan produk.

Sekiranya anda telah membeli sebotol makanan istimewa yang indah, tetapi anda mempunyai keraguan tentang keasliannya, maka anda boleh melakukan eksperimen kecil yang akan mengesahkan atau menolak ketakutan anda:

  • Masukkan sedikit telur ke dalam air panas. Sekiranya mereka menjadi lembut atau larut sama sekali, maka ini adalah tiruan kaviar, yang dibuat dari rumput laut atau gelatin..
  • Sekiranya air berwarna, anda akan menemui telur berwarna ikan yang kurang berharga. Bahkan boleh menjadi kaviar pike atau ikan lain yang mempunyai telur besar..
  • Kaviar hitam semula jadi di dalam air panas tidak larut, tidak kehilangan warna, tetapi sebaliknya, memperoleh konsistensi yang lebih padat.

Sekiranya anda menuangkan air mendidih ke atas telur selama 5 minit, kaviar sturgeon praktis akan masak, menjadi pekat dan mudah dipotong dengan pisau, membentuk potongan yang rata dan rata. Telur tiruan akan tetap cair dan pecah semasa anda cuba memotongnya.

Kaviar hitam semula jadi adalah produk yang mudah rosak yang tidak dapat disimpan lama setelah anda membuka bungkusan. Di dalam peti sejuk, anda perlu memilih tempat paling sejuk untuknya di sebelah peti sejuk beku. Lebih baik meletakkan balang kaviar terbuka ke dalam mangkuk dengan ais hancur. Pembeku tidak sesuai untuk menyimpan makanan istimewa ini, kerana pembekuan memberi kesan negatif terhadap kualitinya..

Kaviar mana yang lebih baik: perhatikan untuk pembeli

Sejak Rusia mendapat akses ke Laut Kaspia pada abad ke-16, kaviar sturgeon telah menjadi salah satu makanan ringan kegemaran bukan hanya tsar Rusia. Jumlah pengeluaran meningkat begitu banyak sehingga pada abad ke-17 Rusia mula mengeksport makanan istimewa dan mampu membekalkan kaviar hitam di hampir seluruh dunia. Hari ini, kaviar hitam adalah makanan istimewa yang indah, harganya sangat tinggi dan membuat kesalahan dalam pilihan bukan sahaja menghina, tetapi juga mahal.

Cara memilih kaviar hitam: ciri kualiti

Anda tidak perlu menjadi pakar untuk membeli kaviar sebenar. Cukup untuk mengetahui beberapa ciri utamanya dan ketika memilih untuk dipandu hanya oleh mereka, tanpa tergoda dengan harga yang rendah. Kami memutuskan untuk memudahkan pembeli berpotensi dan bersama-sama mereka mencari kaviar hitam mana yang terbaik.

Kaedah mendapatkan kaviar dari ikan

Hanya ada dua cara seperti itu. Yang pertama adalah downhole. Ini adalah kaedah lama yang digunakan untuk mengekstrak kaviar pada zaman Ivan the Terrible. Ikan yang ditangkap disembelih, dan perutnya terbuka untuk mendapatkan telur. Ini adalah kaedah ini, yang digunakan secara tidak terkawal, yang pada satu masa menyebabkan fakta bahawa populasi sturgeon di Laut Kaspia menurun hampir 40 kali [1]. Pemburu menggunakan kaedah biadab yang sama. Kaedah penyembelihan juga digunakan di banyak perikanan..

Kaedah seumur hidup dianggap lebih berperikemanusiaan, ikan tetap hidup, sementara ikan itu terus menghasilkan telur sekitar dua tahun sekali. Dengan kaedah ini, kaviar dapat diekstrak dengan dua cara. Yang pertama adalah "memerah susu" atau memerah, ketika telur secara harfiah diturunkan dari betina hidup. Prosesnya boleh memakan masa hingga 12 jam, kerana teknologinya cukup sukar dan banyak masa berlalu dari penyediaan sturgeon hingga selesai memerah susu. Kaviar yang diperoleh dengan cara ini disebut "memerah susu". Cara kedua untuk mendapatkan telur adalah dengan pembedahan caesar. Rongga perut ikan dibuka sebahagiannya, telur dikeluarkan, dan kemudian jahitan pembedahan digunakan pada perut betina. Ikan pulih agak cepat dan setelah beberapa ketika dapat menghasilkan telur lagi. Kaedah ini tidak praktikal untuk digunakan di industri besar. Dalam kaedah pemerahan, kaviar diekstrak pada tahap kematangan yang paling optimum, di mana ia dianggap lebih berguna. Dan untuk mengekalkan kualiti rasa yang tinggi, kemahiran khas pakar diperlukan semasa memproses bahan mentah.

Spesies ikan dari mana kaviar diperoleh

Beberapa jenis ikan tergolong dalam sturgeon. Di Rusia, secara tradisional, kaviar diperoleh dari tiga daripadanya, hari ini spesies lain telah ditambahkan ke dalamnya.

  1. Beluga. Kaviar Beluga berada di tempat pertama dari segi rasa dan nilai pemakanan. Ikan itu sendiri dapat menimbang hingga 400 kg, sementara kaviar menyumbang hingga 25% dari jumlah berat [2], tetapi pemijahan tidak terjadi setiap tahun. Telur beluga cukup besar, hingga 3.5 mm, hitam, perak, kelabu gelap atau bahkan berwarna platinum. Kaviar ini dibezakan oleh rasanya yang sangat indah dengan rasa yang sedap. Harga kaviar beluga di pasaran ialah 10,000-20,000 rubel per 100 g [3].
  2. Sturgeon. Sturgeon kaviar mempunyai telur yang lebih kecil, hingga 2 mm. Warna kaviar - kelabu, coklat atau sedikit kekuningan, gangsa gelap, hitam. Rasa kaviar lebih tajam daripada beluga, ini jelas menunjukkan sedikit tanda laut dan yodium, kadang-kadang ada juga rasa segar. Harga untuk 100 g kaviar sturgeon adalah kira-kira 5000 rubel, dan jika kaviar diambil dari orang dewasa yang berumur lebih dari 15 tahun, maka harganya mungkin melebihi 7000 rubel per 100 g [4].
  3. Stellate sturgeon. Ini adalah ikan sturgeon terkecil, masing-masing, dan telurnya lebih kecil, kira-kira 1 mm, tetapi lebih elastik daripada ikan sturgeon dan beluga. Warna telur berwarna hitam, kelabu gelap atau platinum. Kaviar Sevruga kaya akan lemak. Rasanya agak halus, tetapi beberapa gourmets merasa agak mengganggu. Harga - kira-kira 6000 setiap 100 g [5].
  4. Sterlet. Telur agak kecil, rata-rata 1 mm, berwarna kelabu gelap dengan ciri khas yang halus.

Beberapa ladang juga menerima kaviar dari kacukan sturgeon. Dari segi kualiti, sama sekali tidak kalah dengan jenis tradisional.

Zaman ikan

Sturgeon hidup lama, misalnya, beluga dapat hidup hingga 100 tahun [6]. Lebih-lebih lagi, semakin tua ikan, kaviarnya lebih berharga dan enak. Individu muda di bawah 20 tahun memberikan kaviar warna hitam pekat, setelah 45 tahun warna kaviar berubah, ia menjadi kelabu. Dan setelah 85 tahun, betina bertelur dengan naungan cahaya dengan warna keemasan. Oleh itu, harga kaviar dari ikan "matang" lebih tinggi daripada yang muda. Kaviar paling mahal adalah "emas", dari beluga berusia hampir satu abad. Ia dihasilkan secara eksklusif oleh syarikat Iran House Almas. Hanya 10 kg kaviar emas dihasilkan setiap tahun, ia dibungkus dalam balang emas, dan harganya bermula dari $ 2500 setiap 100 g [7].

Jenis masin

Rasa dan kualiti kaviar hitam banyak bergantung pada cara ia diproses. Terdapat tiga cara seperti itu, dan masing-masing mempunyai ciri tersendiri..

Hanya kaviar terbaik, terpilih dan matang yang digunakan untuk penyediaannya. Telur mestilah kuat, elastik, tanpa ubah bentuk, sama warna dan saiznya. Sejurus selepas menerima, kaviar mesti dibersihkan dari ostyk - beg tempurung di mana telur berada. Pengasinan dilakukan dengan cara kering, kandungan garamnya dari 2.5 hingga 5% [8]. Kaviar berbutir dibahagikan kepada tiga gred: unggul, pertama dan kedua. Pembahagiannya bergantung pada rasa, bau, ukuran butiran, konsistensi, keseragaman warna, tetapi tanpa mengira ragamnya, kaviar hitam berbutir adalah kualiti tertinggi dan paling enak. Dalam kaviar berbutir yang dimasak dengan betul, semua telur mudah dipisahkan antara satu sama lain.

Kaviar berbutir boleh dipasteurisasi atau dipasteurisasi. Untuk pasteurisasi, hanya kaviar dari nilai tertinggi dan pertama digunakan; pemanasan dilakukan di autoklaf khas atau mandi air pada suhu 50-60 ° C [9]. Kaviar berpasteurisasi mempunyai jangka hayat yang agak panjang, sehingga 2 tahun, tetapi rawatan haba mempengaruhi rasa kaviar, menjadikannya kurang cerah. Semasa pemprosesan, cangkang juga berubah, menjadi lebih ketat.

Ia diperoleh dari kaviar segar, yang kerana alasan teknologi dianggap tidak sesuai untuk pengeluaran bijirin. Kaviar diasinkan secara langsung di tiram menggunakan air garam - air garam khas, yang suhunya sekitar 40 ° C. Kandungan garam dalam kaviar tidak boleh melebihi 5% [11]. Setelah masin, kaviar dibentangkan di palung kecil, dikeringkan sedikit dan hanya selepas itu dibersihkan dari ovari. Peringkat akhir pengeluaran adalah menekan kaviar dalam bekas khas.

Kaviar jenis ini disediakan di USSR dari ovari lemak yang belum matang atau dari ovari, yang mempunyai biji-bijian yang sangat lemah. Pada masa yang sama, biji-bijian tidak dipisahkan dari yastiks, mereka asin dengan mereka. Semasa proses pengasinan, ovari dipotong menjadi ukuran 10-20 cm, dan kemudian diasinkan dalam larutan masin dengan suhu sekitar 50 ° С. Ladang ikan moden tidak menghasilkan telur roe, kerana kematangan telur ditentukan oleh ultrasound, iaitu. kaviar pasti akan dibenarkan masak. Ia dijual hanya di bawah kaunter. Kualiti produk sedemikian sesuai.

Kaedah pembungkusan

Hanya ada dua daripadanya. Kaviar tong dijual mengikut berat, dalam bekas. Dalam kebanyakan kes, ini adalah kaviar kraftangan, yang diperoleh dengan cara yang tidak sah. Kaviar seperti itu mungkin mempunyai kos yang terlalu rendah, tetapi ini hanya tanda kualiti yang buruk - pemprosesan yang tidak betul, ketidakpatuhan terhadap syarat penyimpanan, penambahan bahan pengawet berbahaya dan peningkatan jumlah garam. Membeli kaviar tong tidak digalakkan.

Kaviar yang dibungkus dibungkus dalam balang kaca atau timah. Biasanya kaviar dalam pembungkusan tersebut dihasilkan di ladang ikan sesuai dengan semua peraturan dan undang-undang.

Cara membezakan kaviar hitam dari palsu?

Penjualan kaviar hitam di negara kita adalah perniagaan yang menguntungkan sehingga sebilangan peniaga yang tidak jujur ​​tidak teragak-agak untuk menipu pembeli. Dengan kedok kaviar hitam, mereka menawarkan tiruan atau bahkan kaviar tiruan yang terbuat dari rumput laut dengan harga beluga atau sturgeon. Untuk peniruan, kaviar pike, cod, capelin atau halibut yang dicelup dengan pewarna makanan sering digunakan. Dan separuh masalahnya jika kaviar seperti itu dijual dengan harga yang sesuai, adalah lebih buruk lagi jika pembeli membayar palsu seperti kaviar sturgeon yang sebenarnya, sambil menerima produk yang jauh dari kualiti yang diharapkannya.

Adalah sangat berbahaya untuk membeli kaviar rebus. Sebagai perbandingan dengan produk ladang akuakultur, kaviar tersebut adalah produk yang tidak mesra alam. Faktanya adalah bahawa sturgeon milik ikan bawah, ia memakan di bahagian paling bawah, di mana sisa industri, racun dan bahan berbahaya lain dapat berkumpul. Sebagai tambahan, pemburu haram menambahkan bahan pengawet yang keras pada kaviar, misalnya asam borik, melanggar syarat pengangkutan dan keadaan penyimpanan suhu. Tidak lama dahulu, Internet dengan kuat membincangkan fakta yang keterlaluan: di lebuh raya Khabarovsk-Komsomolsk-on-Amur, pegawai polis trafik ditemui dalam... setengah tan kaviar hitam. Malangnya, kes seperti itu tidak jarang berlaku..

Untuk mengelakkan kesilapan semasa membeli, pakar mengesyorkan menilai beberapa perkara.

Penampilan kaviar. Kaviar sturgeon sebenar mempunyai warna dan saiz telur yang khas. Sekiranya kaviar berwarna hitam walaupun tanpa warna, mungkin kaviar buatan. Tanda lain kaviar tiruan adalah lapisan putih di permukaan..

Perhatikan kepadatan kaviar dalam bungkusan - apabila kaleng miring, tidak boleh meluncur ke bawah dinding atau berbaring di benjolan yang melekit.

Rasa dan bau. Kaviar sebenar hampir tidak mempunyai bau ikan, tetapi mempunyai aroma laut yang halus dan halus. Hanya sedikit orang yang dapat memahaminya. Sekiranya kaviar mempunyai bau amis yang jelas, kemungkinan besar ini palsu atau tanda bahawa kaviar itu rosak. Rasa kaviar sturgeon sangat lembut, dengan nota berkrim, kadang-kadang dengan sedikit kepahitan. Kehadiran kepahitan yang ketara tidak dapat diterima, ini mungkin menunjukkan bahawa bahan pengawet berbahaya telah ditambahkan ke dalam produk, dan kaviar tersebut tidak boleh dimakan sama sekali. Lebihan garam juga merupakan pertanda buruk, kemungkinan besar, "kelazatan" seperti itu disusun dengan melanggar teknologi atau dengan jangkaan penyimpanan yang sangat lama.

Pengilang. Parameter yang sangat penting. Di Rusia hari ini terdapat 10 ladang akuakultur yang sah, penangkapan ikan sturgeon di habitat semula jadi mereka dilarang di negara kita. Syarikat pembiakan ikan terbesar adalah RTF "Diana" (wilayah Vologda), syarikat pembiakan ikan "Beluga" (Astrakhan), LLC "Raskat" (Astrakhan), ladang ikan Karmanovsky (Republik Bashkortostan).

Bekas dan dokumen. Kaviar hitam yang sah dijual dalam timah dan balang kaca. Bekas kaca membolehkan anda menilai secara visual jenis kaviar, warna, dan ukuran butiran. Memeriksa kualiti kaviar dalam tin kaleng sedikit lebih sukar, tetapi kaedahnya masih rangkaian. Goncangkan balang - jika kaviar "menggantung" di dalamnya atau terasa seperti terlalu banyak cecair di dalam balang, lebih baik tidak membeli kaviar seperti itu.

Pastikan untuk memperhatikan komposisi yang ditunjukkan pada bungkusan: ia tidak boleh mengandungi apa-apa kecuali kaviar itu sendiri, garam dan pengawet ("Varex" atau "LIV-1"). Kaviar yang dipasteurisasi sama sekali tidak mengandungi garam dan kaviar. Minyak sayuran dan bahan tambahan lain (boraks, natrium benzoat) adalah tanda produk palsu atau berkualiti rendah.

Anda juga perlu memperhatikan dokumentasi yang berkaitan. Pengilang yang teliti selalu memberikan pernyataan pematuhan terhadap produk, ia boleh diperlukan di mana-mana tempat penjualan. Dokumen mesti menunjukkan bahawa kaviar dihasilkan secara sah di sebuah ladang akuakultur dan mempunyai izin CITES.

Titik pelaksanaan. Anda perlu membeli kaviar hitam hanya di kedai yang dipercayai. Ia boleh dijual di hampir semua rangkaian runcit utama. Tetapi barang dengan harga rendah dari pedagang swasta hampir pasti kaviar perburuan, diperoleh dengan kaedah penyembelihan biadab dan masin melanggar semua norma yang dapat dibayangkan. Selain itu, pembelian kaviar yang diperoleh secara haram adalah sokongan langsung untuk perburuan haram..

Harga. Kaviar sturgeon sebenar tidak boleh murah. Pengeluarannya adalah proses yang sangat mahal dan sukar. Sturgeon tumbuh dengan sangat perlahan, dan perlu melakukan banyak usaha untuk membesarkan individu dewasa yang sihat sebelum memperoleh telur. Kaviar murah hampir pasti merupakan produk palsu atau diperoleh secara haram. Kos purata sebotol kaviar hitam 50 gram ialah 3000–4000 rubel [12].

Tidak begitu sukar untuk membeli kaviar hitam sebenar, di Rusia terdapat banyak pengeluar yang berhati-hati yang memiliki ladang sturgeon mereka sendiri dan menghasilkan kaviar berkualiti tinggi. Sekiranya anda mengikuti peraturan pemilihan, anda hampir dapat melindungi diri anda daripada memperoleh palsu.

Di mana untuk membeli kaviar hitam sebenar?

Kami mengetahui perkara ini daripada wakil kumpulan syarikat Rumah Kaviar Rusia, pengeluar kaviar hitam terbesar di Rusia:

“Kaviar hitam adalah produk yang mahal, jadi membelanjakan jumlah yang serius dan tidak mendapat apa yang anda harapkan memalukan. Jangan beli kaviar dari kedai yang boleh dipersoalkan. Dengan tahap kebarangkalian yang tinggi, kita dapat mengatakan bahawa ia adalah kaviar tiruan atau tiruan.

Kaviar sebenar dijual dalam rantai runcit terkenal yang menghargai imej dan reputasi mereka, mereka selalu mempunyai dokumen untuk barang tersebut, jadi kemungkinan membeli kaviar palsu atau berkualiti rendah relatif kecil.

Tetapi saya akan mengesyorkan membeli kaviar sturgeon terus dari pengeluar. Oleh itu, "Russian Caviar House" mempunyai kedai dalam talian, yang menyajikan keseluruhan produk kami. Apa kelebihan pembelian sedemikian? Pertama, produk di kedai anda selalu segar. Di sini anda boleh membeli makanan istimewa tanpa bahan pengawet dengan jangka hayat minimum. Kedua, kami menghasilkan kaviar di ladang sturgeon kami sendiri dan menyediakan barang yang sesuai: semua produk diperakui, pembeli dapat pada bila-bila masa membiasakan dirinya dengan dokumen langsung di laman web kami. Ketiga, kerana kami adalah pengeluar, kami mampu bekerja dengan margin minimum - dari bulan September hingga Mac di kedai dalam talian kami, anda dapat melihat kaviar walaupun dengan potongan 20%.

Dan akhirnya, kami telah mengatur penghantaran kami sendiri: di Moscow dan wilayah Moscow, dan juga di St Petersburg, pembeli akan menerima pesanannya dalam masa 24 jam.

Pelanggan "Rumah Kaviar Rusia" adalah Pentadbiran Presiden, Duma Negeri Persekutuan Rusia, syarikat domestik besar seperti Roscosmos dan Sberbank ".

P.S. Syarikat "Russian Caviar House" telah berada di pasaran selama lebih dari 20 tahun dan merupakan pengeksport kaviar hitam domestik terbesar. Anda boleh memesan produk di laman web syarikat.

Rasa kaviar hitam banyak bergantung pada ragamnya..

Kaviar hitam mempunyai rasa yang tiada tandingannya dan kaya dengan pelbagai unsur makro dan mikro.

Kaviar hitam boleh dibeli di kedai rantai runcit besar, serta di kedai rasmi pengeluar dalam talian.

Sebelum membeli kaviar hitam, anda harus membaca dokumen dan sijil untuk produk dengan teliti..

Pembungkusan khas dapat menonjolkan status hadiah.

  • 1 https://ru.wikipedia.org/wiki/Chornaya_ikra
  • 2 https://foodandhealth.ru/delikatesy/chernaya-ikra/
  • 3,4,5 https://www.kp.ru/guide/skol-ko-stoit-1-kg-chernoi-ikry-v-moskve.html
  • 6 https://www.nat-geo.ru/nature/38202-vek-osetra/
  • 7 https://casp-news.ru/chrono/common/ne-chernaya-a-zolotaya-samaya-dorogaya-ikra-iransk
  • 8,9,11 https://www.russian-caviar-house.ru/ru/2010-04-09-06-23-15/41-sorta-chjornoj-ikry.html
  • 10 https://ribovodstvo.com/books/item/f00/s00/z0000014/st030.shtml
  • 12 https://osetr.com/catalog/black-caviar/

"Anda, imam, tidak akan mengejar murah" - garis cemerlang oleh A.S. Pushkin seolah-olah dicipta khas untuk pencinta kaviar hitam, kerana harga yang rendah yang mencurigakan adalah yang pertama dan hampir merupakan tanda utama produk palsu, palsu dan pemburuan haram. Secara definisi, ia tidak memenuhi piawaian SanPiN dan boleh membahayakan apabila digunakan, kerana pelanggaran peraturan kebersihan untuk pengeluaran dan penyimpanan tidak hanya menyebabkan penyimpangan rasa sebenarnya kaviar hitam, tetapi juga pembiakan mikroorganisma patogen di dalamnya.

Semua mengenai kaviar hitam

Populariti kaviar hitam bukan hanya terletak pada harganya yang tinggi (1 kg produk di pasaran berharga sehingga $ 5,000). Kos produk ditentukan bergantung pada usia wanita, yang bertelur. Di antara ikan yang paling beragam, kaviar sturgeon adalah permintaan khusus, jangka hayatnya boleh menjadi sekitar 80 tahun. Ternyata semuanya seperti wain - semakin tinggi usia wanita, semakin mahal kaviar yang dilemparkannya.

Produk wanita, yang usianya mencecah tujuh tahun, memasuki pengeluaran. Tetapi ladang ikan moden membiakkan ikan hibrid yang dapat bertelur pada usia 5 tahun.

Sekiranya kita membicarakan perbezaan varietas, maka kaviar paling hitam dicambuk oleh wanita yang usianya belum mencapai 25 tahun. Produk kelabu adalah keseronokan yang lebih mahal dan dibuang bersama ikan, yang berumur 45 tahun. Hidangan yang agak mahal mempunyai warna kekuningan-keemasan - usia ikan seperti itu mencapai sekitar 70-75 tahun.

Jenis produk yang paling mahal adalah makanan putih. Perindustriannya hanya mengekstrak albino sturgeon. Jenis produk ini dianggap sangat jarang berlaku dan harganya boleh mencecah 25 ribu dolar. Kos hidangan yang tinggi memainkan jenaka yang kejam terhadap ikan - banyak spesies ikan yang meletakkan kaviar hitam hampir pupus, yang secara aktif dipromosikan oleh pemburu haram.

Fakta paling menarik mengenai kaviar - TOP-10

Kaviar hitam adalah salah satu makanan yang paling unik dan sihat. Agar penggunaannya dalam makanan tidak menjadi yang biasa, pertimbangkan beberapa fakta yang menghiburkan mengenai makanan istimewa yang unik dan sangat sihat ini:

  • Sebutan pertama kaviar hitam muncul pada tahun 1240 yang jauh. Makanan ini disebut oleh penulis sejarah Golden Horde, yang menunjukkan bahawa produk ini disajikan di atas meja Khan Batu;
  • Produk ini dianggap sebagai salah satu afrodisiak yang paling kuat. Hidangan ini mengandungi sejumlah besar nutrien, vitamin dan sebatian mineral. Dengan pertolongan mereka, zat-zat dalam tubuh ditukar dengan lebih cepat, bekalan tenaga cepat pulih dan rangsangan seksual meningkat;
  • Ciri utama "emas laut hitam" adalah bahawa ia tidak harus berwarna hitam. Jadi, beluga caviar mempunyai warna abu-abu keperakan, baka sturgeon adalah makanan istimewa dari warna pirus gelap. Hanya kaviar yang dihasilkan oleh sturgeon stellate yang mempunyai warna hitam yang kaya;
  • Perjanjian persendirian terbesar untuk membeli makanan istimewa itu adalah dengan penyanyi George Benson, yang memesan beberapa tan kaviar untuk ulang tahunnya yang ke-50, yang berharga $ 3 juta kepadanya;
  • Produk ALMAS dihasilkan dari Beluga dan berharga sekitar 23-25 ​​ribu dolar di pasaran. Keanehannya ialah ia diperoleh daripada ikan yang berumur lebih dari 100 tahun. Pakar percaya bahawa semakin tua ikan, semakin lembut telur yang dibuangnya. Syarikat Iran membekalkan produk ini ke pasaran di bank emas, yang sudah banyak menyebutkan;
  • Charlie Chaplin adalah salah seorang pencinta emas ikan hitam yang paling terkenal. Suatu ketika, setelah menjalani penggambaran filem lain, produser membayar artis dengan produk kegemarannya, memberikan 4 kg "kegembiraan" dan bukannya wang;
  • Bukan tanpa "jejak kaviar" di pawagam domestik. Pada set komedi sensasi "Ivan Vasilyevich Mengubah Profesionnya", pengarah Leonid Gaidai memutuskan untuk menggunakan hanya makanan semula jadi untuk pesta tsar, tanpa alat peraga. Terutama untuk perniagaan ini, pengarah membeli kaviar hitam dengan jumlah 200 rubel Soviet, yang kemudiannya sepadan dengan gaji purata pekerja mahir;
  • Para penyelidik dapat membuktikan bahawa wanita hamil yang kerap memakan pelbagai jenis kaviar dalam proses melahirkan janin cenderung melahirkan bayi yang sihat. Bayi yang baru lahir "diberi makan" dengan kaviar cenderung untuk menderita riket dan tidak mudah diserang penyakit lain;
  • Kajian lain menunjukkan bahawa makanan istimewa ini memberi kesan positif kepada orang-orang yang menggunakan produk ini. Jadi, rata-rata, orang yang memakan makanan laut hidup 5-10 tahun lebih lama, kelihatan jauh lebih muda dan mengekalkan kejelasan fikiran mereka lebih lama;
  • Produk ini mempunyai kesan positif pada tisu otot, menghaluskan kulit wajah, menguatkan badan dan tulang. Dengan kerap makan kaviar, seseorang tidak terancam keruntuhan dan kegilaan - bahkan pada usia tua orang akan kelihatan muda dan ceria.

Kami hanya menyenaraikan 10 fakta menarik mengenai kaviar hitam, yang sebenarnya lebih banyak lagi. Banyak perkara menarik telah berlaku dan dihubungkan di dunia dengan produk unik, berkhasiat dan sihat ini..

Epilog atau produk berkualiti tinggi di atas meja

"Emas hitam" yang diekstrak dari ikan, setelah pengekstrakan, dibasuh dengan sempurna, disaring melalui ayak yang direka khas untuk tujuan tersebut - prosedur ini membolehkan anda menyingkirkan filem dan kepingan kecil lemak kuning yang merosakkan penampilan produk siap.

Sekiranya produk telah menyerap sejumlah besar air, maka sebelum mengawetkannya, ia dicampurkan dengan bahan pengawet dan penstabil yang membolehkan anda memelihara integriti biji-bijian. Pada peringkat akhir, telur diperah, dikemas dalam balang dan dihantar bersama penghantar untuk pengeringan primer. Setelah sebulan "menetap", kelezatan tersebut akan menjalani proses akhir.

Secara keseluruhan, beberapa jenis produk dibekalkan ke pasaran - kaviar berbutir dan terpilih, serta makanan istimewa dari kategori tertinggi yang tidak dirawat dengan panas. Sekiranya kita bercakap mengenai jenis produk yang dipasteurisasi, ia mempunyai jangka hayat yang panjang, tetapi jauh lebih rendah daripada makanan lazat yang direbus dalam larutan masin dan kemudian dikeringkan dan dibungkus dengan peralatan khas. Kaviar jenis ini sangat dihargai oleh para penikmat rasa unik - dipercayai bahawa produk seperti ini mempunyai aroma dan rasa yang lebih cerah dan lebih mendalam.

Kaviar hitam

Kaviar hitam adalah nama umum untuk kaviar sturgeon, termasuk ikan dayung. Sangat menarik bahawa ia berbeza dari segi saiz, warna, komposisi kimia, keanjalan kulit, dan rasa. Warna kaviar sturgeon sebenar tidak sepenuhnya hitam. Sebaliknya: semakin ringan produk, semakin tinggi nilainya.

Hari ini, perikanan sturgeon liar terhad dan diadili dengan ketat. Dalam keadaan pembiakan buatan (akuakultur), kaviar diwakili oleh spesies berikut: sterlet, beluga, bester, Russian, Siberia dan sturgeon putih. Menurut kaedah penyediaan, ia dibahagikan kepada tiga kumpulan: ditekan, dipasteurisasi dan berbutir. Mengikut jenis pembungkusan - longgar, dibungkus.

  • Pengelasan
  • Apa kegunaannya?
  • Kaviar mana yang lebih sihat: merah atau hitam?
  • Memudaratkan
  • Komposisi kimia
  • Cara makan kaviar?
  • Kriteria pilihan
  • Fakta menarik
  • Pengeluaran

Kandungan garam garam dalam semua jenis penyediaan kaviar hitam adalah 3 - 5%. Di samping itu, untuk meningkatkan jangka hayat, dibenarkan menggunakan bahan pengawet (E285 atau LIV-1 / LIV-2).

Pengelasan

Kaviar hitam adalah salah satu makanan yang paling mahal dan sihat. Oleh kerana harganya yang tinggi (dari $ 50 per 50 gram), produk ini selalu dianggap simbol kemakmuran dan kejayaan, yang dikaitkan dengan kehidupan yang mewah dan makmur.

Hari ini, tempat utama pengambilan kaviar hitam adalah Laut Kaspia (90% dari jumlah keseluruhan). Hasil tangkapan terhad di kawasan hilir Danube, wilayah Amur, wilayah Laut Hitam.

Kaviar akuakultur diperoleh dengan dua cara: yang biasa (ikan ditangkap, dibunuh, digerogoti) dan "tidak trauma" (sturgeon ditangkap, perut diikat terbuka, yasti "diperah", sayatan dijahit, binatang dilepaskan kembali).

Pertimbangkan parameter apa yang menentukan jenis kaviar hitam.

Dengan memproses dan tahap kematangan

  1. Kasar. Kaedah penyediaan: setelah menangkap ikan, kaviar mentah segera disapu pada ayakan (skrin). Terima kasih kepada prosedur ini, biji-bijian dibersihkan dari urat ovari, filem, tetap bersih dan utuh, dan mengekalkan bentuk bulatnya. Setelah menembusi skrin, produk ini sedikit masin sehingga apa yang disebut "tuluz" terbentuk.

Kaviar hitam berbutir yang betul dimasak disebut kering-kering, di mana biji-bijian mudah dipisahkan antara satu sama lain. Tidak terdedah dalam duta besar - tidak dapat diterima, terlalu terang - meluap.

Untuk meningkatkan jangka hayat, bahan antiseptik ditambahkan ke dalam produk - boraks dan asid borik.

Menariknya, telur yang lebih ringan dan lebih besar, semakin matang dan enak..

  1. Bilik tidur. Setelah ikan ditangkap, kaviar diasinkan tepat di tiram dalam air garam panas, setelah itu dibentangkan dalam serpihan, dikeringkan (lapuk). Tahap persiapan seterusnya adalah pelepasan dari filem, pembersihan lendir dan urat. Pada tahap akhir, biji-bijian kering (fermentasi) dan segar dihancurkan dengan penolak dalam tong, setelah itu menebal, menjadi rata, memperoleh rasa yang sedap.

Untuk mengubah kaviar yang ditekan menjadi jisim homogen, ia diasinkan dalam air garam yang hangat, ditekan dengan ringan.

  1. Dipasteurisasi. Masin dengan kaedah kering. Kaviar seperti itu dibungkus dalam balang kaca, yang tertutup rapat dan dipasteurisasi. Tujuan utama rawatan haba adalah untuk meningkatkan jangka hayat produk. Produk ini boleh disimpan sehingga 2 tahun tanpa kehilangan khasiat dan khasiatnya. Rawatan haba memberikan rasa kaviar hitam yang lebih kaya, menjadikan kulit biji-bijian menjadi kencang.

Kaviar hitam bijirin terbaik - beluga, ditekan - sevruga.

Mengikut jenis ikan sturgeon

  1. Beluga. Kedudukan pertama dalam nilai dan rasa pemakanan. Ikan itu adalah ikan terbesar dalam keluarga sturgeon, panjangnya mencapai 4 meter dan berat hingga 400 kilogram. Kaviar menyumbang lebih dari 25% dari jumlah berat badan. Menariknya, beluga betina mencapai kematangan seksual pada usia 25 tahun. Jangka hayat seseorang individu melebihi 100 tahun. Ikan tidak bertelur setiap tahun. Ovari berwarna keperakan atau kelabu gelap dan mempunyai rasa kacang halus..

Nilai pemakanan: lemak - 14.2 gram, protein - 27.2 gram, kalori - 237 kalori setiap 100 gram produk.

  1. Sturgeon. Telur lebih kecil dari beluga, berwarna kekuningan-coklat dengan naungan laut dan alga yang tajam. Sturgeon boleh mempunyai berat hingga 200 kilogram dan panjangnya mencapai 2 meter. Selalunya berat badan seorang dewasa tidak melebihi 80 kilogram. Ikan yang dibesarkan di perairan hangat mencapai kematangan seksual pada usia 9 tahun. Jangka hayat - 80 tahun.

100 gram produk mengandungi 9.7 gram lemak, 28 gram protein, 203 kalori.

Kos kaviar sturgeon lebih rendah daripada kaviar beluga.

  1. Sevryuzhya. Telurnya kecil, hitam, lebih elastik daripada beluga. Ini adalah ikan sturgeon terkecil. Berat badannya tidak melebihi 25 kilogram, dan panjang badannya ialah 1.5 meter. Betina Sevruga bertelur pada usia 8 tahun.

Kandungan kalori produk adalah 221 kalori per 100 gram, kandungan lemak 11.9 gram, dan kandungan protein 28.4 gram. Berat kaviar menyumbang 11% jisim ikan. Paling sedap pada individu yang telah menjangkau usia 20 tahun.

Dari segi diameter telur laurel, kejuaraan milik kaviar beluga (3,5 milimeter), kaviar sturgeon (2,5 milimeter) menempati kedudukan perantaraan dan melengkapkan tiga pemimpin sevruga (1 milimeter).

Mengikut jenis pembungkusan

  1. Timbang keluar (tong) Produk-produk ini buatan tangan dan diedarkan di pasaran di kalangan penjual yang meragukan. Kos yang diremehkan adalah disebabkan oleh pemprosesan yang tidak betul, tekstur kasar dan ketidakpatuhan keadaan penyimpanan kaviar hitam. Di samping itu, untuk pengawetan yang lebih baik, pengawet berbahaya diperkenalkan ke dalamnya, meningkatkan rasa.
  2. Kemas. Kaviar dibungkus dalam balang timah atau kaca. Produk ini mempunyai tekstur yang menyenangkan dan berkualiti tinggi. Sebaiknya pilih kaviar yang dibungkus dalam bekas kaca di mana anda boleh memeriksa produk secara visual.

Apa kegunaannya?

Kaviar hitam adalah produk unik yang mengandungi banyak vitamin (A, B1, B2, B6, B9, B12, C, E, D, kolin) dan mineral (zat besi, magnesium, kalsium, fosfor).

Komposisi kimia yang kaya menentukan sifat berguna produk:

  • menyokong sistem imun, ketajaman penglihatan;
  • menormalkan keadaan sistem saraf dan sendi;
  • meningkatkan dorongan seks;
  • melegakan anemia;
  • meningkatkan aktiviti mental, metabolisme gula;
  • menghilangkan sanga;
  • menjaga badan dalam keadaan baik;
  • merangsang kerja organ dalaman;
  • meneutralkan kesan berbahaya radikal bebas;
  • mempercepat pertumbuhan semula tisu;
  • menguatkan tulang;
  • memperbaiki keadaan pesakit yang menderita penyakit jantung koronari;
  • mencegah strok, infark miokard, anemia;
  • meningkatkan keupayaan mental;
  • memberikan keanjalan pada saluran darah;
  • mengaktifkan penghasilan kolagen oleh lapisan kulit.

Kaviar hitam mempunyai sifat tonik, anti-radang, anti-penuaan dan anti-alergi. Nilai pemakanan lebih sihat daripada daging.

Sangat menarik bahawa kosmetik elit berdasarkan "emas hitam" memanjangkan keremajaan kulit yang menua (selepas 35 tahun), mengekalkan kepadatan rambut, dan memberikan kilauan semula jadi pada rambut. Oleh kerana kos kosmetik yang tinggi berdasarkan produk protein, produk ini dihasilkan dalam jumlah terhad hanya oleh jenama dunia yang diperibadikan. Ini termasuk: "La Prairie" (Switzerland), "Ingrid Millet" (Perancis), "Penovia Botanica" (USA), "Diademin" (Jerman), "Mirra Lux" (Rusia).

Kaviar mana yang lebih sihat: merah atau hitam?

Pertama sekali, perlu diperhatikan bahawa kedua-dua produk ini dianggap sebagai makanan istimewa kerajaan dan merupakan gudang protein, asid omega-3, omega-6, vitamin dan mineral semula jadi. Adalah naif untuk mempercayai bahawa pelbagai jenis kaviar sturgeon (sturgeon, beluga, stellate sturgeon) dan salmon (salmon, chinook salmon, pink salmon, chum salmon, sockeye salmon) adalah sama. Warna, rasa, bentuk biji-bijian bergantung pada ikan dari mana ia diperoleh..

Terdapat salah tanggapan bahawa kaviar hitam lebih sihat daripada merah. Makanan ini mempunyai nilai pemakanan yang hampir sama. Kos kaviar hitam yang tinggi disebabkan oleh kelazatan yang jarang. Spesies ikan Sturgeon beranak keturunan pada usia "dewasa" (tidak lebih awal dari 10 - 15 tahun) hanya 1 - 2 kali seumur hidup (lebih dari 100 tahun). Menangkap kaviar hitam bukanlah tugas mudah yang hanya dapat dilakukan oleh pemancing yang mahir. Ia diperoleh dalam kuantiti yang jauh lebih kecil daripada merah, yang tidak sukar ditangkap jika anda mengetahui tempat-tempat "roti".

Individu keluarga salmon menjadi dewasa secara seksual pada usia 2 - 5 tahun. Mereka bertelur di perairan segar. Sebilangan besar salmon anadromous hanya tumbuh sekali dalam hidup mereka, selepas itu mereka mati serta-merta. Sebilangan individu (misalnya, salmon) bertelur hingga 4 kali dalam hidup mereka.

Oleh itu, kedua-dua produk ini sama-sama bermanfaat untuk kesihatan manusia dan disyorkan untuk digunakan oleh semua orang yang berumur lebih dari 3 tahun yang tidak alah terhadap produk tersebut..

Kelemahan utama kaviar hitam adalah kandungan garamnya yang tinggi, yang menyebabkan masalah dengan tekanan darah dan pembengkakan. Produk ini dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah usia 3 tahun, orang dengan kolesterol darah tinggi, aterosklerosis, masalah dengan sistem pencernaan, urolithiasis.

Kelemahan penting lain produk adalah keserasian bukan ekologi. Dalam beberapa tahun terakhir, populasi sturgeon telah menurun dengan cepat, yang mengancam keadaan kumpulan gen mereka. Dalam hal ini, makanan istimewa diperoleh di ladang ikan, di mana individu untuk industri makanan ditanam dalam keadaan buatan..

Dilarang keras menangkap sturgeon dalam jumlah yang tidak terhad di alam liar, kerana ini mengancam keanekaragaman hayati planet kita..

Komposisi kimia

100 gram "emas hitam" mengandungi 200 hingga 250 kalori.

Pada masa ini, ada pendapat bahawa produk sturgeon adalah musuh utama tokoh tersebut, kerana ia membawa kepada kegemukan. Sebenarnya, ini tidak berlaku. Kaviar adalah produk berkhasiat yang berharga, yang merangkumi asid amino penting, vitamin, unsur makro dan mikro, trigliserida tak jenuh ganda seperti omega-3, omega-6. Produknya adalah 50% air, 30% protein, 13% asid lemak, 5% bahan bukan organik, 2% nutrien.

Jadual No. 1 "Ciri perbandingan kaviar hitam mengikut spesies ikan sturgeon"
KomponenKandungan dalam 100 gram produk
Beluga, berbutirSturgeon, berbutirSevrugi, berbutir
Nilai tenaga237 kalori203 kalori221kalori
Air54.2 gram56.5 gram54.0 gram
Protein27.2 gram28.0 gram28.4 gram
Lemak14.2 gram9.7 gram11.9 gram
Abu4.4 gram5.2 gram5.4 gram
Asid lemak tepu2.5 gram1.7 gram2.1 gram
Karbohidrat0.8 gram0.6 gram0.7 gram
Kolesterol0.36 gram0.3 gram0.33 gram
Jadual No. 2 "Komposisi kimia kaviar hitam oleh spesies ikan sturgeon"
NamaKandungan nutrien dalam 100 gram produk, miligram
Beluga, berbutirSturgeon, berbutirSevrugi, berbutir
Vitamin
Tokoferol (E)4.03.23.5
Asid askorbik (C)1.81.72.0
Niacin (PP)0.91.51.5
Retinol (A)0.550.180.1
Pyridoxine (B6)0.460.290.26
Riboflavin (B2)0,40.360.37
Thiamin (B1)0.120.30.28
Asid folik (B9)0.0510.0240.024
Cholecalciferol (D)0.0080.008-
Makronutrien
Natrium163016201699
Fosforus465460470
Potasium807080
Kalsium554060
Magnesium373545
Unsur surih
Besi2.42.22.5

Kaviar hitam dianggap seimbang. Ia diresepkan untuk orang yang sakit parah untuk meningkatkan hemoglobin, mempercepat pemulihan, menguatkan imuniti dan daya hidup "kembali". Produk ini diperlukan untuk kanak-kanak dan remaja untuk perkembangan normal.

Untuk mengekalkan sifat bermanfaat kaviar hitam, semasa proses pengeluarannya dibumbui dengan sedikit garam, yang tidak boleh melebihi 5% berat komponen utama.

Biji-bijian Sturgeon sangat berubah-ubah. Supaya konsistensi telur tidak berubah, dan rasa tidak merosot, telur disimpan pada suhu 2 hingga 4 darjah di bawah sifar..

Cara makan kaviar?

Chef menekankan bahawa status produk memerlukan perlakuan istimewa, dan mengesyorkan mematuhi ritual klasik:

  1. Letakkan balang kaviar di atas ais, tunggu 20 minit. Ini akan sepenuhnya menzahirkan rasa makanan istimewa..
  2. Letakkan makanan istimewa di antara jari telunjuk dan ibu jari anda di bahagian belakang tangan anda. Secara amnya dipercayai bahawa produk ini harus dimakan dari kulit. Oleh itu, anda akan merasakan rasa berminyak, aroma dan rasa yang halus. Sekiranya pilihan ini tidak sesuai dengan keinginan anda, makanan istimewa dimakan secara eksklusif dengan bantuan alat makan perak..

Sudu logam mengubah rasa produk menjadi lebih teruk.

Kaviar hitam sesuai dengan tiram, putih telur, keju keras, sos berkrim, puff pastry, lemon, pancake. Kelezatannya tidak dapat digabungkan dengan buah-buahan, pastri.

Hidangan yang popular adalah gulungan dengan kaviar hitam dan salmon.

Kriteria pilihan

Kaviar hitam adalah produk mahal yang sering dipalsukan oleh pengeluar yang tidak bertanggungjawab. Sebagai asasnya, penipu menggunakan biji pike, yang sangat mirip rasanya dengan sturgeon dan beluga.

Dalam kelezatan palsu, semua telur mempunyai ukuran yang sama, satu dari yang lain. Dan pada masa sekarang - sebaliknya, mereka berbeza, kerana di alam semula jadi tidak ada bentuk yang ideal.

Biji-bijian dari produk yang berkualiti tinggi jelas, berkilau, mempunyai rasa mentega segar, di mana petunjuk air laut masin jelas dikesan.

Apa yang mesti dicari?

  1. Harga. Nilai saksama untuk 50 gram kaviar hitam berbeza dari $ 50 hingga $ 120 bergantung pada jenis dan jenis ikan sturgeon. Tempat tidur dibungkus dalam bungkusan yang ditutup khas atau balang besar, beratnya 120 gram. Harga produk ini bermula pada $ 120. Sekiranya produk berharga lebih rendah, anda pasti yakin bahawa ini adalah palsu..
  2. Pengilang. Selama bertahun-tahun, kaviar hitam ditambang hanya di Laut Kaspia. Selama 15 tahun, jumlah ikan sturgeon telah menurun 38.5 kali. Hari ini, untuk mengelakkan kepupusan spesies, mereka ditanam di ladang buatan - di perusahaan akuakultur. Dalam keadaan ini, berkat teknologi moden, telur diperoleh dengan cara yang lembut, setelah itu betina tidak mati, tetapi meneruskan kitaran hidupnya.

Menurut data pakar, pada tahun 2009, 20 ton kaviar sturgeon yang dapat dimakan dihasilkan dari akuakultur di negara-negara Eropah. Pada masa yang sama, posisi utama diduduki oleh: Moldova (300 kilogram), Romania (500 kilogram), Bulgaria (5 tan), Rusia (12 tan).

Perusahaan akuakultur besar: Beluga, Raskat (Astrakhan), pemprosesan makanan Caviar Court (Arab Saudi), Karat Kavyar (Israel), Aquatir (Moldova), Qinjiang, Shandong, Heilongjiang (China).

Pada masa ini, pengeluaran sisa buangan sturgeon secara meluas, yang membebankan ekosistem dunia. Menurut statistik dari agensi penguatkuasaan undang-undang Rusia, pasaran domestik negeri ini adalah 90% perburuan haram.

Menariknya, untuk memulihkan penduduk sturgeon, penangkapan ikan secara komersial di Caspian dilarang sehingga 2017.

  1. Bekas, dokumen yang disertakan. Kaviar hitam dibungkus dalam gelas dan tin. Dalam kes pertama, pembungkusan membolehkan pembeli memeriksa produk secara visual untuk warna, saiz butiran. Jangka hayat kaviar yang dipasteurisasi dalam balang kaca tidak melebihi 24 tahun, kaviar ditekan - 9 bulan.

Untuk memeriksa kualiti produk yang dibungkus dalam kaleng, goncangkan bekas: jika anda mendengar gurgle, ini bermaksud bahawa produk tersebut mengandungi sejumlah besar cecair, yang dapat mengurangkan graviti spesifik makanan. Enggan membeli produk sedemikian.

Ingat, produk berkualiti sentiasa diperakui. Pengilang yang amanah memberikan dokumen yang menyertainya, yang menyatakan bahawa kaviar itu diperoleh secara sah, memiliki izin CITES, dan diperoleh dari sturgeon yang ditanam dalam akuakultur.

  1. Penampilan. Bergantung pada kematangan kaviar, warnanya berkisar dari kelabu-coklat hingga perak-hitam, dan ukuran butirannya dari kecil hingga besar. Perhatikan juga kualiti produk. Biji-bijian tidak boleh berukuran sama, utuh, tidak bergoyang. Produk yang paling berharga adalah dengan telur yang ringan dan besar..
  2. Rasa dan bau. Kaviar hitam berkualiti tinggi memancarkan aroma laut samar yang hanya dapat ditangkap oleh orang yang mempunyai deria bau yang tinggi. Bau ikan yang kuat dan kuat adalah tanda makanan yang manja atau palsu.

Kaviar hitam sebenar mempunyai rasa halus dan sedikit masin dengan rasa kacang berkrim. Sekiranya setelah merasa anda merasa asid, kemasinan berlebihan atau kepahitan, anda harus menolak untuk menggunakan produk tersebut. Kemungkinan besar ia cacat. Ingat, garam mengekalkan kelembapan, yang akan meningkatkan berat makanan. Ini digunakan oleh penjual yang tidak bertanggungjawab. Produk seperti itu tidak menyerupai kaviar, melainkan jisim melekit dengan bau tertentu yang tajam.

Agar tidak merosakkan rasa makanan istimewa yang mulia ini, ia disajikan dalam gelas, pasu porselin atau mangkuk kaviar kecil yang diletakkan di dalam mangkuk berisi es hancur. Sudu perak, tulang atau ibu mutiara dihidangkan bersama pinggan, tidak termasuk bersentuhan dengan logam asas. Mereka merosakkan rasa kaviar.

Fakta menarik

  1. Pembelian kaviar hitam terbesar dalam sejarah umat manusia adalah milik penyanyi George Benson, yang, untuk menghormati ulang tahunnya yang ke-50, membeli 3 tan produk gourmet dengan harga $ 3 juta.
  2. Kaviar hitam adalah afrodisiak yang kuat. Ini mengandung sejumlah catatan sebatian mineral dan vitamin yang mempercepat pemulihan kekuatan, mengatur metabolisme, dan meningkatkan prestasi seksual.
  3. Charlie Chaplin pernah dibayar 4 kilogram kaviar hitam sebagai royalti filem.
  4. Kanak-kanak wanita yang menggunakan kaviar sekurang-kurangnya 2 kali seminggu 2 bulan sebelum pembuahan dan semasa kehamilan, cenderung untuk menderita riket, dan kurang sakit.
  5. Kaviar paling mahal di dunia adalah beluga "Almas". Warna biji berwarna putih, harganya sekilogram adalah $ 23,000. Ia diperoleh dari ikan yang berumur lebih dari 100 tahun. Syarikat Iran "House Almas" membungkus kaviar ke dalam tin yang terbuat dari emas tulen. Dipercayai bahawa konsistensi dan rasa produk bergantung pada usia beluga. Semakin tua ikan, kaviar lebih lembut.
  6. Wakil masyarakat yang sering memakan kaviar mempunyai jangka hayat yang lebih tinggi.
  7. Ia adalah produk awet muda. Nutrien yang membentuk "emas hitam" melambatkan penuaan, kegatalan kulit, dan mengaktifkan pengeluaran kolagen. Oleh itu, produk ini sering digunakan dalam bidang kosmetologi untuk menghalang proses yang menyebabkan dermis pudar..

Topeng anti-penuaan mengandungi kaviar hitam (10 gram), kuning telur (satu), jus aloe (20 mililiter). Komponen ini saling meningkatkan tindakan, mempunyai kesan anti-radang, meremajakan..

  1. Kaviar hitam mengandungi lebih banyak zat besi (2.5 miligram per 100 gram) daripada epal (2.1 miligram per 100 gram).

Pengeluaran

Kaviar hitam adalah makanan istimewa yang mencirikan kehidupan yang indah, taraf kesejahteraan dunia. Pada setiap masa, produk tersebut telah menjadi simbol kemewahan yang luar biasa. Sturgeon kaviar atau "emas hitam" menguatkan sistem ketahanan badan, memanjangkan umur, meningkatkan keinginan seksual, mengisi tenaga dan daya hidup. Ia kaya dengan lesitin, fosfor, zat besi, natrium, yodium, asid amino, termasuk aspartik dan glutamat, omega-3, omega-6, vitamin A, D, E, C. B.

Yang paling berharga adalah kaviar beluga besar, dengan diameter butir 3.5 mm, keperakan.

Pada masa lalu, "emas hitam" diberikan kepada orang yang keletihan dan sakit parah untuk mempercepat pemulihan..

Vodka dianggap sebagai minuman terbaik yang tidak menghilangkan rasa sedap dan digabungkan dengan kaviar..

Kaviar hitam disajikan dengan tiram, bawang, roti gandum putih panas, sebagai makanan ringan sampanye.

Menariknya, ikan keluarga sturgeon dibesarkan di ladang akuakultur untuk mengurangkan kemungkinan kepupusan spesies tersebut. Di alam liar, mangsanya dihalang oleh undang-undang..

Dianjurkan untuk memasukkan kaviar hitam dalam diet wanita hamil, remaja dan orang dengan peningkatan aktiviti mental, kerana mencegah kekejangan otot betis, meningkatkan hemoglobin, fungsi penghalang tubuh, menenangkan sistem saraf.

Dalam proses memilih makanan istimewa, pilih produk dalam bekas kaca, di mana biji-bijian sesuai dengan satu. Kaviar hitam berkualiti tinggi tidak boleh mengandungi lompang, cecair. Sekiranya semua biji-bijian mempunyai ukuran ideal yang sama, yakinlah di hadapan anda yang palsu. Kaviar semula jadi tidak wujud tanpa "mata embrio".

Produk yang dibungkus dalam besi mestilah mengandungi maklumat mengenai tarikh pembuatan pada penutup logam: nombor "dinaikkan" diperah dari dalam. Sekiranya mereka terkesan itu adalah tiruan dari produk semula jadi.

Beli makanan istimewa hanya dari pengeluar yang dipercayai.