Buah tembikai - buah, beri atau sayur-sayuran, bagaimana ia tumbuh dan apa faedah dan kemudaratan tumbuhan ini untuk tubuh manusia?

Melon adalah salah satu tanaman penanaman yang paling berharga, yang terkenal dengan rasa dan khasiat perubatannya. Tanah airnya adalah negara-negara selatan. Ia mempunyai bau yang menyenangkan dan mengandungi banyak vitamin, unsur mikro dan makro, sebatian organik. Pertimbangkan bagaimana buah itu berguna untuk manusia, bagaimana menerapkannya dan takson miliknya - buah, sayur atau buah.

Buah, beri atau sayur?

Tidak cukup bagi banyak orang bahawa buahnya enak dan menyihatkan, mereka berminat dengan pertanyaan itu, adalah buah tembikai atau buah. Atau mungkin sayur? Namun, mustahil untuk menjawab soalan itu dengan jelas terdapat beberapa pendapat yang sama bernas.

Kebanyakan orang berpendapat bahawa tembikai adalah buah. Ini masuk akal kerana sangat manis dan sering digunakan dalam pencuci mulut, jus segar atau smoothie. Walau bagaimanapun, buah dianggap buah yang tumbuh di pokok atau pokok renek. Melon, seperti tembikai, tumbuh pada tembikai.

Melon adalah buah beri kerana ia tumbuh di tanah. Juga, strukturnya adalah hujah yang menyokong hipotesis ini. Ia mempunyai banyak biji, kulit tipis dan daging. Dalam botani, tembikai dan labu boleh disebut beri, nama terpisah diciptakan untuk mereka - beri palsu atau labu.

Soalannya masih terbuka sejak itu orang tidak boleh mencapai kata sepakat. Namun, adakah sangat penting apa yang anda makan - sayur-sayuran, buah atau beri - jika buahnya enak dan sihat?

Di mana dan bagaimana tembikai tumbuh?

Melon adalah rumah bagi negara-negara hangat: Asia, India atau Afrika - tidak ada kata sepakat mengenai perkara ini. Ia hanya tumbuh dalam kehangatan dengan banyak cahaya. Untuk tanaman, kekeringan dan panas lebih baik daripada iklim lembap. Kelembapan maksimum yang dibenarkan 70%. Sistem akar tanaman sangat besar, ia dapat mengeluarkan kelembapan jauh di bawah tanah, yang menjelaskan ketahanan kemarau. Dia juga memerlukan banyak ruang..

Tempat yang sesuai untuk penanaman adalah di bukit di mana kelembapan tidak berkumpul. Bahagian yang cerah harus dipilih - bayangannya merosakkan. Suhu optimum untuk percambahan biji mestilah melebihi +15 darjah, untuk perkembangan normal tanaman memerlukan lebih dari +30 darjah.

Kerana tanaman ini adalah anggota keluarga labu, ia tumbuh di tembikai dan masak pada akhir musim panas, awal September. Masa penuaian yang tepat bergantung pada iklim tempat ia tumbuh. Kriteria lain adalah pelbagai ("Torpedo", "Kolkhoznitsa", "Parsi", dll.), Yang bergantung pada masa pematangan. Juga, kualiti penjagaan tanaman mempengaruhi masa pengumpulan - penyiraman, pemberian makanan dan faktor lain.

Kerak buah matang lembut, yang dapat ditentukan oleh tekanan jari. Baunya manis, berbunga. Warna kulit - kuning pekat.

Komposisi dan khasiat berguna tumbuhan untuk tubuh

Melon mengandungi vitamin dan bahan berguna lain:

  • asid askorbik, folik, nikotinik;
  • retinol;
  • tokoferol;
  • tiamin;
  • riboflavin;
  • beta-karoten pigmen;
  • kobalt, natrium, kalsium, fosforus, zat besi, yodium, dan lain-lain;
  • sukrosa;
  • serat makanan;
  • pektin.

Persoalan sama ada tembikai baik untuk kesihatan akan hilang setelah mengkaji senarai petunjuk penggunaannya:

  1. Gangguan najis dan kegemukan. Oleh kerana kandungan serat, kerja saluran gastrousus dirangsang. Ia juga mendorong pemecahan lemak dan penghapusan metabolit dari badan..
  2. Penyakit sistem kardiovaskular dan peredaran darah. Bahan kimia menguatkan saluran darah, dan sebatian lain membantu menghilangkan plak dan menurunkan tekanan darah. Kolesterol dikeluarkan dari badan.
  3. Penyakit sistem kencing. Walau bagaimanapun, tanaman mempunyai kesan diuretik, yang boleh menyebabkan dehidrasi. Juga, sekiranya terdapat batu besar, penggunaan tembikai tidak digalakkan..
  4. Patologi sistem pembiakan. Bagi lelaki, tulang adalah afrodisiak.
  5. Gangguan sistem saraf. Vitamin B menyumbang kepada pengeluaran serotonin, yang menghilangkan insomnia, membantu mengatasi tekanan.
  6. Penyakit sistem pernafasan.
  7. Melemahkan imuniti. Buah mempunyai kesan imunomodulator, membantu tubuh melawan jangkitan. Kesan anti-alahan diperhatikan.

Buah segar, tembikai kering dan kegunaan produk yang lain

Buah tembikai berguna dalam apa jua bentuk. Mereka digunakan kering, dijemur, acar dan segar. Walau bagaimanapun, ini bukan semua - pengawet dan jem dibuat dari kilang. Biji tembikai dan jus digunakan secara berasingan, yang juga mempunyai sifat bermanfaat..

Setiap penggunaan memerlukan pelbagai jenis tembikai untuk dipilih. Jadi, tembikai torpedo tidak sesuai untuk pengeringan, dalam bentuk ini ia akan membawa lebih sedikit faedah daripada petani kolektif. Foto menunjukkan "Torpedo".

Resipi rakyat

Untuk menghilangkan batu ginjal, anda memerlukan biji. Mereka dihancurkan dan dituangkan dengan air mendidih, kacau. Campuran ditapis dan diambil sebelum makan selama 1/2 sudu besar. beberapa kali sehari.

Benih juga digunakan untuk gonorea. 1 sudu kecil biji dituangkan dengan 300 ml air mendidih, disimpan di dalam air mandi selama 20 minit. Kemudian mereka dikeluarkan, biji ditapis. Kaldu diambil sekali sehari selama 20 hari.

Makan sepotong tembikai setiap hari mengurangkan risiko penyakit sistem peredaran darah, pencernaan dan kencing. Janin diperlukan untuk digunakan oleh wanita hamil, kerana vitamin yang terkandung di dalamnya menyumbang kepada pembentukan plasenta yang betul.

Jus menormalkan aktiviti sistem kencing, digunakan dalam memerangi penyakit kulit. Sebaiknya meminumnya tidak lebih dari segelas sehari..

Sebelum menggunakan resipi ubat tradisional, diperlukan perundingan pakar. Jika tidak, penyakit ini boleh bertambah buruk..

Aplikasi dalam bidang kosmetologi

  1. Topeng tangan. Benih (1 sudu besar) dituangkan dengan air mendidih, rebus selama 3 minit dengan api kecil. Kaldu disejukkan, ditapis. Mereka meletakkan tangan di dalamnya selama 20-30 minit. Selepas itu, kulit menjadi lembut dan menyenangkan apabila disentuh, kuku dikuatkan dengan ketara.
  2. Scrub muka. 1 sudu besar pulpa buah dan oatmeal cincang, 1 sudu kecil. madu dicampurkan bersama. Campuran yang dihasilkan disapu pada wajah selama 5 minit, kemudian dibasuh dengan gerakan mengurut. Sebaiknya gunakan ubat ini 4-5 kali sebulan..
  3. Penyegar wajah pelembap. Parut pulpa pada parutan halus atau potong dalam pengisar, perah jusnya. Mereka dirawat dengan kulit pada waktu pagi dan sebelum tidur. Jus lemon boleh ditambah untuk mendapatkan kesan meringankan dan menghilangkan jeragat.
  4. Topeng untuk wajah. 4 sudu besar pulpa cincang, 1 sudu kecil. madu dan 1 sudu besar. krim digaul hingga sebati. Campuran disapu pada kulit wajah dan leher selama 15 minit. Sekiranya anda memakai topeng seminggu sekali, anda dapat merasakan kelembutan dan keanjalan yang ketara..
  5. Losyen rambut. 50 gram jus, 1 sudu kecil. madu, 1 sudu besar. krim masam, 2 sudu besar. kefir dicampurkan dan disapu pada rambut setelah mencuci dengan syampu. Losyen dibiarkan selama 10 minit dan kemudian dibasuh dengan air sejuk. Rambut menjadi lebih kuat.

Kandungan kalori buah-buahan dan makanan diet

Perkara utama untuk memberi perhatian kepada mereka yang ingin menurunkan berat badan adalah kandungan kalori makanan. Kandungan kalori tembikai segar adalah 35 kcal per 100 g. Jumlah ini adalah optimum untuk semua penurunan berat badan, kerana jauh lebih rendah daripada produk lain. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa tembikai, dan terutama "Torpedo" yang manis, menyumbang kepada penampilan kelaparan yang cepat.

Dianjurkan untuk menggunakan tembikai kering dengan berhati-hati, kerana kandungan kalori jauh lebih tinggi - 340 kkal per 100 gram. Buah kering mengandungi kepekatan nutrien yang tinggi kerana penyingkiran air, namun kandungan kalori tembikai seperti itu lebih besar - ia tidak akan menyumbang kepada penurunan berat badan jika dimakan dalam jumlah besar.

Terdapat diet berasaskan tembikai. Hanya tembikai segar yang dibenarkan sepanjang hari. Sayuran atau buah-buahan lain boleh ditambah dalam pelbagai bahagian. Satu-satunya perkara yang harus diberi perhatian khusus kepada wanita adalah tempoh mono-diet tersebut. Tidak boleh melebihi 3 hari.

Yang terbaik adalah mengikuti diet yang sihat, menggunakan buah, biji, atau jus segar atau kering sebagai makanan ringan. Ia lebih berguna.

Penggunaan memasak

Melon sering digunakan dalam salad, sering digabungkan dengan keju. Juga, pencuci mulut disediakan daripadanya - jem, jem, marmalade. Kompot sering dibuat dari tembikai kering, jus diperah dari yang segar, yang digunakan dalam koktel.

Pencuci mulut dengan keju kotej dan tembikai. Anda memerlukan sepotong tembikai, 1 sudu besar. keju kotej, 1 lobak merah, 3 sudu besar. krim masam, 1 sudu besar. sudu madu. Kisar keju kotej, campurkan dengan krim masam hingga rata. Parut wortel halus, tambah pada jisim yang dihasilkan bersama dengan madu. Campurkan semuanya dengan tembikai cincang halus atau kering.

Sebaiknya gunakan tembikai segar sendiri di antara waktu makan. Ia mestilah pada suhu bilik. Perkara yang sama berlaku untuk tembikai kering, yang paling bermanfaat apabila dimakan dalam bahagian kecil..

Kontraindikasi dan bahaya

Sebagai tambahan kepada manfaatnya, janin boleh mendatangkan bahaya kepada tubuh, dan kedua-dua kesannya disebabkan oleh sebilangan besar sebatian aktif secara biologi. Kontraindikasi berikut dibezakan:

  • penyakit sistem pencernaan, terutamanya yang disertai dengan proses keradangan;
  • penyakit sistem endokrin, saluran empedu, sistem kencing;
  • tempoh penyusuan pada wanita;
  • diabetes mellitus atau kecenderungan untuknya.

Tidak digalakkan makan tembikai semasa perut kosong dan selepas makan berat. Lebih baik memakannya setelah beberapa jam tanpa meminumnya dengan air, susu atau alkohol, sebagai hidangan bebas.

Semua mengenai tembikai

Melon adalah tumbuhan dari keluarga Labu, spesies genus Cucumber, kultur tembikai, beri palsu.

Tanah air tembikai adalah Afrika dan Hindia Timur. Melon adalah tanaman yang hangat dan suka cahaya, tahan terhadap kemasinan tanah dan kekeringan, tidak tahan kelembapan yang tinggi. Pada satu tanaman, bergantung pada ragam dan tempat penanaman, dari dua hingga lapan buah, seberat 1,5 hingga 10 kg, dapat terbentuk. Buah tembikai berbentuk bulat atau silinder, berwarna hijau, kuning, coklat atau putih, biasanya dengan jalur hijau. Tempoh masak dari dua hingga enam bulan.

Maklumat terawal mengenai tembikai kembali ke zaman kuno (Semenanjung Arab, Mesir Purba), pada Zaman Pertengahan di negara-negara dunia Islam (Asia Tengah dan Barat) ia merupakan produk makanan yang paling popular, terutama dalam tempoh puasa yang panjang sebelum cuti Ramadan, ketika Al-Quran hanya menetapkan makanan tumbuhan. Sudah pada abad XII-XIII. tembikai dikenali di Rusia.

Tembikai kalori

Kandungan kalori tembikai mentah hanya 35 kkal per 100 g produk, sehingga ditunjukkan kepada semua orang, termasuk orang yang gemuk. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa ia merangsang selera makan. Juga, jangan terbawa dengan tembikai kering, 100 gnya mengandungi 341 kkal. Pengambilannya secara berlebihan boleh menyebabkan berat badan berlebihan..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
0.60.37.50.69035

Manfaat kesihatan tembikai

Komposisi kimia tembikai sangat bergantung pada varieti. Bubur buah mengandungi gula (hingga 16-18 dan bahkan 20%), karotena, vitamin B9, C, P, provitamin A, sejumlah besar asid folik dan zat besi (yang banyak menentukan sifat perubatan melon), zat pektin, lemak, garam mineral.

Bubur dan biji tembikai mengandungi hingga 30% minyak lemak, yang cukup sesuai digunakan dalam makanan. Selain itu, tembikai mempunyai kesan yang baik terhadap proses pencernaan, dan asid folik terlibat dalam hematopoiesis. Melon sangat berguna untuk aterosklerosis, anemia, penyakit kardiovaskular.

Sebagai ubat, tembikai telah lama digunakan dan sangat meluas. "Ahli herba" Rusia kuno mengesyorkan buburnya untuk penyakit perut, pelbagai gangguan mental (dalam keadaan tertekan), untuk tuberkulosis, rematik, kudis, gout, sebagai agen anti-radang, antitussive dan anthelmintik. Merebus biji tembikai dalam susu diresepkan dan diresepkan oleh penyembuh rakyat untuk pengekalan kencing, batu pundi kencing, dan jus tembikai untuk sembelit dan buasir. Penyiraman benih air, yang terkenal sebagai diuretik dan pencahar ringan yang berkesan, sangat berguna untuk penyakit ginjal, hati dan pundi kencing.

Seperti yang anda ketahui, tembikai menghilangkan dahaga dengan baik, menenangkan sistem saraf. Pakar pemakanan menetapkannya sebagai makanan terapeutik untuk anemia, penyakit kardiovaskular, aterosklerosis, penyakit ginjal dan hati (sifat penyembuhan dijelaskan oleh kandungan vitamin B9 dan C yang tinggi, garam zat besi dan kalium).

Ciri penyembuhan melon bergantung pada kematangannya. Contohnya, buah yang tidak masak tidak digalakkan untuk pesakit dengan ulser perut dan gastritis akut. Tidak digalakkan makan tembikai semasa perut kosong - dianggap paling selamat untuk memakan tembikai di antara waktu makan sehingga boleh bercampur dengan makanan lain yang dimakan.

Dalam perubatan rakyat, tembikai telah lama diresepkan kepada pesakit yang kurus, terutama setelah menderita penyakit hati, setelah operasi. Melon umumnya terkenal dengan kemampuannya untuk menyembuhkan penyakit yang tidak diterima untuk diiklankan..

Suatu ketika dahulu, rebusan biji digunakan untuk merawat gonore, dan rebusan kulit dan akar digunakan untuk membersihkan perut..

Hari ini pakar pemakanan mengesyorkan jus tembikai atau buburnya untuk meningkatkan pencernaan. Di samping itu, ia adalah ubat yang sangat baik untuk cacing - terutamanya untuk kanak-kanak..

Masker berkhasiat dan toning juga disediakan dari pulpa tembikai. Sekiranya topeng tembikai (bubur hancur) digunakan secara teratur selama sebulan, maksimum satu setengah bulan, kulit menjadi anjal, berwarna putih kemerahan dengan warna matte.

Ciri-ciri berbahaya tembikai

Melon tidak digalakkan dimakan semasa perut kosong..

Melon dikontraindikasikan untuk ibu menyusu (ia boleh menyebabkan gejala dyspeptik yang teruk pada bayi), dengan diabetes mellitus, ulser gastrik dan 12 ulser duodenum, dengan gangguan usus, terutama disentri.

Selepas tembikai, anda tidak boleh minum air sejuk dan terutama susu masam, kefir dan yogurt - ini menyebabkan pencernaan. Hasil yang serupa berlaku setelah menggabungkan tembikai dengan minuman beralkohol..

Jangan makan buah tembikai yang rosak (retak) kerana boleh menyebabkan penyakit seperti botulisme dan salmonellosis.

Adakah anda tahu bagaimana tembikai berguna dan berbahaya untuk kesihatan? Video ini akan menghilangkan semua mitos mengenai budaya melon ini.

Semua mengenai tembikai

Di negara-negara Mediterranean, tembikai dapat dilihat di kebanyakan hidangan restoran. Penduduk di wilayah ini menambahkannya ke hampir semua hidangan. Di wilayah kita, tembikai biasanya dimakan hanya sebagai pencuci mulut. Tetapi mereka memuja buah ini tidak kurang dari penduduk Mediterania yang cerah. Jadi apa yang menjadikan tembikai begitu popular?

ciri umum

  • ciri umum
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Nilai pemakanan
  • Kebaikan dan keburukan pada badan
  • Kemungkinan bahaya
  • Melon dalam masakan
  • Melon: spesies yang paling popular
  • Cara memilih tembikai yang betul
  • Fakta menarik

Melon adalah buah yang boleh dimakan berbentuk bujur dari keluarga labu. Hari ini ia tumbuh hampir di seluruh dunia, tetapi berasal dari garis lintang sederhana. Melon sangat baik untuk mengurangkan dahaga dan hampir bebas kalori. Bahagian yang boleh dimakan adalah serpihan dari mana biji dikeluarkan. Dengan cara ini, dia menyerupai semangka. Tetapi sementara semangka adalah buah beri yang besar, tembikai adalah sayur-sayuran secara biologi..

Tembikai sudah dikenali pada zaman kuno. Penemuan sejarah menunjukkan bahawa buah ini ditanam oleh orang Mesir kuno di tebing Sungai Nil. Di Rusia, mereka belajar tentang budaya ini pada abad ke-15 dan segera memberi buah tembikai kepada gula-gula kegemaran mereka..

Dan pada masa itu, para doktor menggunakannya untuk merawat rematik dan penyakit ginjal, juga terhadap cacing dan tuberkulosis..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Melon ringan dalam rasa dan kalori, manis dan menyegarkan, dan mempunyai banyak manfaat kesihatan. Ia berguna bukan hanya dalam keadaan panas sebagai produk menghilangkan dahaga, serbuknya mengandungi banyak nutrien yang bermanfaat untuk kesihatan.

Ciri-ciri tembikai telah lama digunakan dalam perubatan tradisional. Ini adalah sayuran yang sangat diperlukan untuk orang yang berlebihan berat badan, kerana ia berfungsi di dalam badan sebagai pencahar ringan dan diuretik. Atas sebab yang sama, tembikai digunakan untuk penyakit buah pinggang dan saluran kencing. Ia juga disyorkan untuk melegakan kesakitan reumatik dan disfungsi hati..

Ada sebab untuk menganggap sayur ini sebagai makanan perubatan bagi orang yang mengalami masalah jantung, kerana ia memberi kesan positif pada keadaan arteri dan jantung. Kehadiran beta-karoten dan antioksidan lain melambatkan proses penuaan sel, memperkuat keupayaan untuk menentang radikal bebas. Atas sebab ini, tembikai disenaraikan sebagai makanan anti-barah. Menariknya, di beberapa negara mereka digunakan untuk merawat selesema, batuk dan sakit tekak..

Seperti kebanyakan tembikai dan labu lain, mengandung zat-zat yang membantu melawan tekanan, memberi kesan positif pada jiwa dan, oleh itu, fungsi seluruh organisma. Pengambilan buah ini secara berkala dapat menguatkan badan.

Melon adalah sayur-sayuran dengan khasiat bermanfaat yang akan dihargai oleh orang yang mengalami tekanan darah tinggi dan aterosklerosis. Telah diketahui bahawa kultur tembikai ini mencegah pengumpulan plak, mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan mata, dan juga membolehkan anda menjaga kulit yang cantik untuk kulit lebih lama..

Tetapi tembikai pahit dianjurkan untuk penderita diabetes jenis 2, kerana ia secara efektif menurunkan kadar glukosa dan trigliserida dalam darah..

Ringkasnya, senarai faedah melon teratas akan kelihatan seperti ini:

  • sumber vitamin A dan C terkaya;
  • mengawal tekanan darah;
  • mencegah aterosklerosis;
  • meningkatkan penglihatan;
  • baik untuk kulit;
  • menguatkan rambut dan kuku;
  • diuretik;
  • mempromosikan detoksifikasi;
  • membuang cecair berlebihan;
  • berguna untuk melawan selulit;
  • mengurangkan risiko menghidap barah;
  • mencegah kemurungan;
  • melindungi daripada tekanan;
  • meningkatkan daya ingatan dan tumpuan.

Nilai pemakanan

Melon hampir 90 peratus air. Tetapi, selain komponen ini, ia mengandungi banyak karbohidrat (terutamanya dalam bentuk gula sederhana), oleh sebab itu tidak digalakkan untuk penghidap diabetes.

Vitamin E dan beta-karoten juga terdapat dalam tembikai dan labu, yang sebenarnya menentukan sifat antioksidan buah. Di samping itu, buahnya kaya dengan vitamin berharga lain seperti A, C, D, bioflavonoid dan vitamin B (B1, B2, B6). Juga, janin ini mengandungi simpanan asid folik (vitamin B9) yang sangat penting, yang sangat penting untuk perkembangan intrauterin anak yang belum lahir. Dan jika perlu, untuk jenuh badan dengan magnesium, kalium, zat besi, kalsium, fosforus dan yodium, tembikai juga paling sesuai.

Nilai pemakanan tembikai setiap 100 g produk
Kandungan kalori28-34 kkal
Protein0.85 g
Lemak0.20 g
Karbohidrat8.15 g
Selulosa1 g
Vitamin C36.5 mg
Tiamin0.02 mg
Riboflavin0.02 mg
Asid nikotinik0.72 mg
Asid pantotenik0.13 mg
Vitamin B60.07 mg
Asid folik8.19 μg
Kolin7.4 mg
Vitamin A50 IU
Vitamin E0.04 mg
Vitamin K2.3 μg
Kalsium7 mg
Besi0.20 mg
Magnesium12 mg
Fosforus14 mg
Potasium267 mg
Natrium15 mg
Zink0.16 mg
Tembaga0.01 mg
Mangan0.03 mg
Selenium0.7 μg

Kebaikan dan keburukan pada badan

Kesihatan sistem saraf

Melon adalah sumber vitamin B yang sangat baik, yang bertanggungjawab untuk berfungsi dengan baik sistem saraf. Selain itu, makan tembikai dapat meningkatkan mood, meningkatkan konsentrasi, dan melegakan insomnia. Baru-baru ini, para penyelidik baru-baru ini menemui enzim superoxide dismutase dalam tembikai, yang telah dijuluki sebagai ubat utama untuk mengatasi tekanan..

Melangsingkan badan

Seperti yang dinyatakan, buah rendah kalori ini hampir keseluruhannya berisi air. Tetapi di samping itu, komposisi tembikai termasuk asam amino citrulline, yang bertanggungjawab untuk pengeluaran hormon pertumbuhan dan mempercepat penurunan berat badan. Atas sebab ini, tembikai tidak tergantikan dalam diet orang yang melawan kegemukan..

Dengan darah tinggi

Kalium, yang terdapat dalam tembikai, adalah salah satu elemen penting dalam mengawal tekanan darah. Menurut penyelidikan, ia dapat mencegah perkembangan hipertensi, dan juga membantu mengawal tahap tekanan darah pada orang yang terdedah kepada hipertensi. Doktor mengesyorkan sekitar 4,700 mg kalium setiap hari. Dan tembikai adalah sumber mineral yang baik: 100 g serbuk mengandungi kira-kira 267 mg kalium.

Faedah dalam kosmetologi

Ekstrak tembikai adalah komponen banyak kosmetik. Tidak kurang juga dengan fungsi pelembab dan penjanaan semula. Selain itu, tembikai dipercayai dapat membantu melicinkan kedutan dan mencegah pembentukan yang baru. Dan ini tidak pelik jika anda ingat berapa banyak antioksidan yang terdapat dalam budaya tembikai ini. Vitamin C dan E yang terdapat dalam tembikai terkenal dengan kemampuannya untuk melambatkan proses penuaan serta menjadikan kulit sihat dan bercahaya..

Kemungkinan bahaya

Melon, sebagai buah yang agak manis dengan indeks glisemik tinggi (60 unit), tidak sesuai untuk pesakit diabetes.

Selain itu, ia termasuk makanan penyebab alergi. Selalunya, orang yang mempunyai alergi terhadap rumput, debunga, tembikai atau jeruk, yang tergolong dalam kumpulan alergen yang sama, bertindak balas terhadap buah ini..

Melon dalam masakan

Bubur berair dan beraroma buah ini adalah ramuan yang sangat baik dalam salad buah. Tetapi pada masa yang sama, tembikai kuning cocok dengan ham, tembikai hijau dengan makanan laut, dan melon madu paling baik digunakan untuk membuat pencuci mulut dan ais krim..

Salad Mediterranean

Untuk menyediakan salad musim panas yang menyegarkan ini, anda memerlukan:

  • tembikai;
  • timun;
  • Tomato ceri;
  • beberapa bola mozzarella;
  • oren;
  • daun Basil;
  • minyak zaitun;
  • jus lemon;
  • garam;
  • lada;
  • gula.

Potong bola dari bubur tembikai dengan sudu, potong timun, tomato ceri dan mozzarella ke dalam kepingan, dan kupas oren. Campurkan semua bahan. Musim salad dengan minyak zaitun, jus lemon, gula dan rempah. Hiaskan hidangan siap dengan daun selasih.

Melon dengan ham

Letakkan daun bayam atau salad hijau di bahagian bawah pinggan. Di atas sayur - tembikai yang telah dikupas dan dihiris. Lapisan seterusnya adalah kepingan batang. Taburkan segalanya di atas dengan lada segar. Satukan cuka balsamic, minyak zaitun dan garam dalam mangkuk yang berasingan. Tuangkan campuran ini ke atas pinggan siap.

Melon: spesies yang paling popular

Pelbagai jenis tembikai dibezakan bergantung pada warna kulit, rasa, ukuran dan bentuk buahnya..

Cantaloupe

Bubur dari pelbagai ini sangat enak dan mengandungi banyak nutrien. Anda dapat mengenali varieti ini dengan bentuk sfera buah dan pulpa oren. Kupas buah-buahan seperti ini biasanya berwarna riben, kelabu-coklat. Melon sederhana beratnya sekitar 1 kg, walaupun sebilangannya dapat mencapai 5 kilogram. Porsi bubur 100 gram mengandungi kira-kira 34 kilokalori, serta rizab kaya magnesium, kalium, tembaga, asid folik, vitamin B.

Galia

Pelbagai tembikai manis yang popular ini dibiakkan di Israel. Ia dicirikan oleh bubur terang, kerak kuning-coklat, seolah-olah ditutup dengan kerajang. Bentuk buahnya bujur. Ia adalah sumber vitamin C dan A, pektin dan antioksidan yang sangat baik. Sepotong 100 gram manis ini mengandungi kira-kira 38 kalori.

Kassaba (Melon Musim Sejuk)

Buah dari varieti ini dapat dikenali dengan bentuk bulat dan kulit kuning halus, kadang-kadang ditutup dengan corak mesh. Bubur buah masak berwarna putih dan manis, sementara itu, mengandungi sedikit kalori (28 kkal per 100 g produk). Melon ini tidak menyimpan rekod vitamin C atau A, tetapi merupakan sumber vitamin B6, magnesium, kalium dan tembaga yang sangat baik. Tidak seperti jenis lain, tembikai jenis ini kurang aromatik dan rangup..

Gula

Daging manis dan aromatik, buah berbentuk bujur dengan kulit kekuningan hingga kehijauan halus adalah tembikai gula. Daging buahnya berwarna krim atau hijau pucat. Berat purata - dari 1.8 hingga 3.6 kg. Kandungan kalori - kira-kira 36 kkal per 100 g buah. Pelbagai jenis tembikai ini lebih manis daripada yang lain dan kerana itulah banyak orang merasa lebih enak. Tetapi dari segi komponen yang berguna, ia lebih rendah daripada varietas lain, walaupun masih termasuk sumber vitamin dan mineral yang baik, terutama berkaitan dengan kalium, vitamin B6 dan asid folik.

Cara memilih tembikai yang betul

Sebaik sahaja tembikai pertama muncul di pasar, keinginan untuk membeli buah berair dan manis segera timbul. Tetapi untuk tidak membuat kesilapan dengan pilihan, perlu diingat beberapa peraturan.

  1. Perhatikan cengkerang buahnya; jangan ada tanda-tanda jamur, bintik-bintik gelap atau retakan. Tompok putih kecil pada sayur kuning juga menjadi alasan untuk memilih buah yang berbeza..
  2. Buah masak dan berair selalu sedikit lebih berat daripada yang disangka.
  3. Melon masak di kawasan batang harus mempunyai aroma buah khas. Sekiranya buahnya dipotong hijau, aroma manisnya tidak akan ada. Walaupun intensiti dan kemanisan aroma juga bergantung pada ragam tembikai.
  4. Tekan pad jari anda pada tembikai. Sekiranya buahnya belum matang, ini akan menjadi tugas yang sukar. Daging tembikai manis akan mudah bengkok di bawah jari, dan kemudian kembali ke penampilan semula.
  1. Anda tidak boleh membeli tembikai yang terlalu masak - rasanya tidak sedap. Anda dapat mengenali buah yang terlalu matang oleh tepi gelap di sekitar batang..
  2. Melon yang belum masak boleh masak sendiri dalam 1-5 hari di tempat yang hangat (contohnya, di ambang tingkap di dapur).
  3. Melon paling baik disimpan pada suhu 10 darjah, tetapi rasanya lebih baik pada suhu bilik.

Fakta menarik

  1. Nama tembikai melon berasal dari nama istana berhampiran Rom, di mana sayur ini dibiakkan. Dan nama Yunani untuk melon melon diterjemahkan sebagai "soft apple".
  2. Melon sebenarnya adalah sayuran (sejenis timun) dan tergolong dalam keluarga labu.
  3. Terdapat banyak jenis tanaman ini di dunia, dan spesies barunya diperoleh dengan menyeberang.
  4. Ukuran buah dari beberapa jenis tembikai tidak melebihi buah walnut, dan yang terbesar melebihi labu besar dalam parameter.
  5. Warna pulpa dari pelbagai jenis berkisar dari putih hingga hijau atau oren dalam.

Melon adalah buah yang hebat. Ia sedap, menghilangkan dahaga dan, sebagai tambahan, banyak sumber nutrien penting bagi manusia. Rasanya ditentukan oleh pelbagai, tetapi khasiatnya serupa untuk semua orang. Budaya tembikai ini sama baiknya dengan pencuci mulut dan ramuan dalam hidangan utama..

Bagaimana tembikai berguna untuk tubuh

Melon wangi adalah makanan istimewa yang dihargai oleh orang dewasa dan kanak-kanak. Tetapi selain rasanya yang sangat baik, buah ini mempunyai banyak manfaat kesihatan. Kami akan mengetahui apa faedah dan bahaya melon, bagaimana dan dalam jumlah berapa ia boleh dimakan, serta untuk penyakit apa yang disarankan untuk menggunakan dana berdasarkannya.

Melon adalah buah beri atau buah

Soalan pertama yang patut dijawab ialah tembikai adalah buah, beri atau, secara umum, sayur. Lebih biasa menyebutnya buah - harum, berair dan manis, sesuai untuk salad buah. Tetapi buahnya tidak tumbuh di pohon seperti buah biasa, tetapi di tanah seperti buah beri. Sama seperti beri, tembikai mempunyai biji tengah dan keras yang berair..

Tetapi dari sudut pandang biologi, tembikai adalah sayur. Ini adalah buah yang boleh dimakan dari tumbuhan herba, yang merupakan ciri khas sayur-sayuran. Ini memiliki sistem akar yang serupa dengan timun, serta daun yang serupa bentuk, warna dan tekstur..

Komposisi tembikai dan kandungan kalori

Soalan menarik seterusnya ialah berapa banyak kalori dalam tembikai. Kandungan kalori sebiji tembikai per 100 gram hanya 33 kcal. Ia mengandungi 0.6 g protein, 0.3 g lemak dan 7.4 g karbohidrat. Ia mengandungi mineral berikut:

  • magnesium;
  • potasium;
  • kalsium;
  • zink;
  • mangan;
  • tembaga;
  • besi;
  • iodin;
  • fluorin;
  • fosforus;
  • natrium.

Buah ini juga mengandungi sejumlah besar serat makanan, yang khas untuk buah-buahan dan sayur-sayuran..

Vitamin apa yang ada dalam tembikai

Manfaat tembikai untuk tubuh sebahagian besarnya disebabkan oleh kehadiran vitamin di dalamnya. Walaupun sebilangan besar berat buahnya adalah air, kaya akan vitamin A, kumpulan B, C, E, H, PP.

Manfaat kesihatan tembikai

Sekarang mari kita lihat apa manfaat kesihatan yang dimiliki produk:

  1. Keupayaan untuk tepu, bertenaga, menaikkan mood dan meningkatkan kesejahteraan emosi.
  2. Membersihkan kulit, menguatkan rambut, dinding saluran darah dan serat saraf - semua ini berkat silikon.
  3. Meningkatkan fungsi usus dan pencernaan secara umum kerana jumlah serat yang banyak.
  4. Normalisasi proses tenaga dalam badan, yang disediakan oleh vitamin PP dan asid folik.
  5. Memperbaiki penampilan kulit, yang bertanggungjawab untuk vitamin B.
  6. Kesan diuretik ringan jus tembikai.
  7. Menguatkan sistem saraf dengan vitamin B, kalium dan silikon.
  8. Kesan yang baik untuk jantung, kualiti darah, yang disediakan oleh vitamin B1 dan B2.
  9. Menyokong sistem imun dengan vitamin A dan C.

Kita juga harus membincangkan khasiat yang bermanfaat untuk kesihatan lelaki dan wanita..

Betapa tembikai berguna untuk lelaki

Lelaki boleh menggunakan produk tembikai untuk mengatasi masalah prostat. Janin juga mengandungi zink, yang meningkatkan kualiti sperma..

Manfaat tembikai untuk wanita

Asid folik dalam komposisi mengurangkan kesukaran kehamilan dan menopaus. Terima kasih kepada silikon, keadaan kulit bertambah baik: ruam dan kerengsaan hilang, kedutan dilancarkan. Baik untuk kulit dan antioksidan A - ia meningkatkan keanjalan dan mencegah kesan regangan.

Melon untuk penurunan berat badan

Buah ini sesuai sebagai komponen pemakanan kerana kandungan kalori yang rendah. Kesan diuretik juga berguna, melegakan edema, dan juga keupayaan membuang toksin..

Buahnya terdiri daripada 90% air, jadi ia jenuh dengan baik, tanpa membebani badan dengan kalori tambahan.

Pada usia berapa anda boleh memberikan tembikai kepada anak

Pada musim panas, ibu bapa mungkin prihatin dengan persoalan sama ada anak-anak boleh melon. Pediatrik tidak mengesyorkan memberikannya kepada bayi di bawah satu tahun. Ini boleh membahayakan sistem pencernaan bayi. Kanak-kanak yang berumur satu tahun akan mendapati produk ini berguna: asid folik mempunyai kesan yang baik terhadap pembentukan sel darah, dan vitamin A akan meningkatkan penglihatan dan menyokong proses pertumbuhan.

Adakah mungkin melon semasa kehamilan

Sayur jenis ini berguna untuk tubuh ibu dan anak mengandung kerana sifat berikut:

  1. Hemoglobin meningkat, yang bertanggungjawab untuk mengangkut dan membekalkan oksigen ke janin.
  2. Meningkatkan motilitas usus, yang membantu menghilangkan toksin dan melawan sembelit.
  3. Mengeluarkan cecair dari badan, sehingga mengurangkan bengkak.

Walau bagaimanapun, penggunaan produk tidak digalakkan pada trimester 1 dan 3 kehamilan kerana kemungkinan bahaya. Peristalsis usus yang meningkat boleh menyebabkan peningkatan nada myometrium. Oleh itu, terdapat kemungkinan keguguran jangka pendek atau kelahiran pramatang pada trimester ke-3..

Penyusuan tembikai

Seorang ibu yang menyusu boleh makan tembikai, dengan syarat tertentu:

  1. Bahagian pertama harus dimakan pada waktu pagi dan dalam jumlah kecil untuk memeriksa reaksi anak.
  2. Buah harus dimakan secara berasingan dari makanan lain, sebagai makanan yang berasingan..
  3. Penting untuk tidak makan berlebihan - malah makanan yang paling tidak berbahaya dalam jumlah besar boleh membahayakan.
  4. Sebaiknya makan tembikai semasa musim masak. Adalah mustahak untuk menolak penggunaan buah-buahan yang diimport, sebagai ganti menerima faedah tembikai gula-gula.

Tubuh setiap wanita dan kanak-kanak adalah individu, oleh itu, dalam kes tertentu, penting untuk mengambil kira cadangan doktor.

Melon untuk diabetes

Buahnya tidak mengumpulkan glukosa, jadi selamat bagi pesakit diabetes untuk menggunakannya. Walaupun begitu, komposisi ini mengandungi sukrosa, kesan negatif yang bahkan tidak dapat dihilangkan oleh vitamin. Ternyata tembikai harus dimakan dengan produk lain, tetapi tidak banyak produk yang dapat digabungkan dengannya. Oleh itu, sebelum menggunakannya untuk diabetes mellitus, penting untuk berjumpa doktor yang akan menetapkan norma yang dapat diterima untuk pesakit..

Adakah tembikai berbahaya untuk pankreatitis?

Dengan penyakit ini, makan buah tidak dibenarkan, dan ada beberapa sebab untuk ini:

  1. Produk ini meningkatkan jumlah jus gastrik, yang merosakkan pankreas.
  2. Serat dan gula menyebabkan penapaian, yang boleh menyebabkan pergerakan usus besar, gas dan ketidakselesaan.
  3. Karbohidrat, yang sebahagian besarnya terdiri daripada janin, memuat struktur endokrin pankreas.

Pada peringkat remisi, produk boleh dimakan dalam bentuk jeli atau mousse. Sekiranya tidak ada kesan negatif, maka buah-buahan kecil dapat dimakan segar, tetapi tidak lebih awal dari seminggu setelah eksaserbasi.

Kebaikan dan keburukan tembikai kering

Melon kering tidak kurang berguna daripada tembikai segar: semua komponen berharga disimpan di dalamnya. Terima kasih kepada mereka bahawa produk ini mempunyai sifat berguna:

  1. Buah-buahan kering ini akan memberi kesan yang baik terhadap keadaan tulang, rambut, jantung dan saluran darah..
  2. Produk ini mengandungi sejumlah besar serat makanan yang membersihkan usus produk reput.
  3. Enzim khas dalam komposisi buah kering membantu mengatasi tekanan, insomnia, memulihkan kekuatan.

Namun, kerana jumlah gula yang tinggi, pesakit diabetes harus berhati-hati dengan buah kering. Buah kering, seperti yang segar, boleh menyebabkan gangguan makan kerana keserasian yang tidak baik dengan makanan lain.

Sifat bermanfaat jus tembikai

Jus tembikai adalah minuman sihat dan berkhasiat yang menghilangkan dahaga dengan baik dan memberi kesan positif kepada tubuh:

  • meningkatkan fungsi buah pinggang;
  • membersihkan badan produk kemoterapi;
  • mempunyai kesan diuretik;
  • melegakan sakit sendi.

Jus sangat berguna untuk orang tua. Komponennya menghalang ingatan dan penurunan konsentrasi, dan meremajakan badan. Jus disediakan bukan sahaja dari pulpa buah, tetapi juga dari kulitnya - minuman ini mempunyai kesan anti-stres berkat minyak pati.

Biji tembikai: faedah dan resipi ubat tradisional

Manfaat biji tembikai adalah kerana jumlah kalium, natrium dan magnesium yang tinggi. Mereka juga mengandungi vitamin B, yang menyumbang kepada pembaikan tisu. Benih juga mempunyai sifat bermanfaat lain:

  • membuang logam berat dan racun perosak dari badan;
  • menormalkan tahap kolesterol;
  • meningkatkan potensi;
  • mencegah adenoma prostat;
  • meningkatkan kesan ubat-ubatan;
  • mempunyai kesan positif terhadap metabolisme.

Ciri positif ini menjadikan biji buah menjadi ubat tradisional yang berkesan..

Menentang kolesistitis

Untuk mengatasi penyakit ini, penyediaan benih disediakan. 1 sudu kecil biji, dihancurkan menjadi serbuk, dituangkan dengan susu rebus dan juga direbus selama 4 minit. Anda perlu mengambil produk tersebut 2 kali sehari..

Menentang urolithiasis

Untuk mengeluarkan batu dari buah pinggang, 1 kg biji mesti direbus dalam 5 liter air. Apabila kira-kira 3 liter air tinggal di dalam kuali, kaldu harus disejukkan, dibotolkan dan disejukkan. Alat itu mesti diminum setengah gelas tiga kali sehari sebelum makan..

Aplikasi dalam bidang kosmetologi

Masker pulpa buah meremajakan dan melembapkan kulit, melegakan kegatalan, dan menjadikan rambut cantik dan sihat..

Topeng muka

Untuk pemakanan kulit 2 sudu besar. l. bubur puri hendaklah dicampurkan dengan 1 sudu kecil. madu dan sapukan pada kulit wajah. Simpan topeng selama kira-kira 30 minit.

Untuk menghilangkan kerengsaan, anda perlu mencampurkan pulpa buah tumbuk dengan 1 sudu besar. l. keju krim dan 1 sudu kecil. minyak labu. Produk disimpan di wajah selama 15 minit dan dikeluarkan dengan kapas yang dicelupkan ke dalam susu.

Melon untuk rambut

Untuk melembutkan dan melembapkan rambut, anda perlu mencampurkan beberapa keping tembikai, 100 g cognac dan 150 g kopi hitam pekat. Topeng digunakan untuk membersihkan rambut dan sedikit lembap, menggosoknya ke akar. Anda boleh mencuci produk selepas 40 minit.

Untuk menguatkan rambut, anda boleh membuat topeng berdasarkan jus tembikai, minyak dan krim masam. Setengah gelas jus dicampurkan dengan 1 sudu besar. l. minyak zaitun dan 1 sudu besar. l. krim masam. Produk disapu pada rambut dan dibiarkan selama 40 minit.

Cara makan tembikai

Buahnya boleh dibahagi dua dan dipotong menjadi kepingan panjang, setelah mengeluarkan biji. Dalam kes ini, ia dimakan dengan cara yang sama seperti tembikai. Melon, potong dengan kulit, boleh dimakan dengan sudu. Potongan yang dihidangkan tanpa kerak dimakan dengan garpu dan pisau.

Penggunaan tembikai dalam masakan

Selalunya, produk ini dimakan segar, sebagai hidangan bebas. Di samping itu, anda boleh membuat jem, jem, jem dari tembikai. Kompot juga dimasak dari pulpa buah, dan buah manisan disiapkan dari kulitnya. Melon marmalade juga sedap..

Produk ini tidak digalakkan dimakan ketika perut kosong, tetapi tidak diingini memakan makanan segera setelah makan. Lebih baik makan buah itu beberapa jam selepas makan dan beberapa waktu sebelum makan berikutnya.

Cara memilih tembikai

Untuk memilih buah yang enak dan sihat, penting untuk mempertimbangkan cadangan berikut:

  1. Kulit mestilah bebas dari penyok dan noda.
  2. Aroma buah masak itu menyenangkan dan manis, tidak berbau seperti rumput.
  3. Sekiranya boleh, disarankan untuk melihat warna pulpa - semakin kaya, semakin masak buah dan lebih sihat.
  4. Buah berkualiti tinggi mengeluarkan suara yang kusam dan padat jika anda menepuk permukaannya dengan ringan.
  5. Tangkai dan tempat lampirannya mesti kering.

Kupas buah di sisi yang bertentangan dengan peduncle harus mudah ditekan. Ini menunjukkan bahawa tembikai sudah masak pada tembikai, dan belum dikeluarkan hijau. Sebaiknya beli produk pada bulan Ogos-September di tempat yang dipercayai.

Bahaya dan kontraindikasi tembikai

Selain faedahnya, produk ini juga boleh membahayakan tubuh:

  1. Sebilangan besar produk membebankan pencernaan, menyebabkan gangguan pencernaan.
  2. Buah boleh menyebabkan penapaian, menyebabkan perut kembung, kembung.
  3. Produk ini dikontraindikasikan pada pesakit dengan penyakit berjangkit saluran gastrousus..
  4. Pengambilan janin yang berlebihan boleh menyebabkan hipervitaminosis, yang boleh merosakkan usus dan jantung.

Secara amnya, buah yang sedap ini lebih berguna daripada yang berbahaya. Perkara utama adalah memerhatikan ukuran dan mengambil kira kemungkinan kontraindikasi.

Kesimpulannya

Manfaat dan bahaya melon banyak bergantung pada keadaan kesihatan dan cara pengambilannya. Sekiranya anda memakannya dalam jumlah kecil sebagai makanan bebas, maka manfaat untuk tubuh akan jelas. Ciri-ciri perubatan melon memungkinkan untuk menggunakannya dalam perubatan rakyat, dan rasa dan aromanya yang menyenangkan menjadikan kelezatannya sangat popular pada musim panas..

"Melon - apa yang berguna dan kapan ia berbahaya? Semua mengenai sifat tembikai dan pilihan yang tepat! "

3 komen

Ketika datang ke tembikai, julukan "manis seperti madu" segera dikenang. Rasanya yang tiada tandingannya dan aroma yang indah tidak akan meninggalkan siapa pun acuh tak acuh. "Saudara" terdekat tanaman ini adalah tembikai, timun, loofah dan labu, dan Tengah dan Asia Kecil dianggap sebagai tanah airnya..

Di negara-negara Asia Tengah, tembikai menempati tempat yang istimewa di antara semua tanaman tembikai. "Ratu tembikai" telah menjadi simbol ketekunan petani dan keterampilan penternak, dan secara praktikal dinaikkan ke peringkat harta karun nasional. Setiap tahun varieti popular pada masa lalu menghidupkan semula dan varieti baru muncul..

Di negara-negara di rantau ini, percutian bahkan dikhaskan untuk buah ajaib ini. Setiap tahun di Turkmenistan, Cuti Melon Turkmen disambut pada bulan Ogos, yang muncul dalam kalendar kebangsaan dengan tarikh penting pada tahun 1994. Budaya ini dikhaskan untuk persidangan ilmiah, pameran, pameran, penerbitan bercetak, acara ilmiah, pendidikan dan budaya..

Melon adalah sayur atau buah?

Melon adalah tanaman tembikai tahunan. Ia tergolong dalam keluarga labu dan genus timun. Sebelumnya, buahnya, seperti buah semangka, disebut beri palsu. Namun, baru-baru ini, nama "labu" semakin biasa, yang digunakan oleh kebanyakan pakar moden..

Labu berbentuk bulat atau memanjang. Kupas buahnya kasar, semua warna coklat, kuning atau hijau. Dalam beberapa jenis, ia licin, padat atau berjalur, yang lain kasar, dengan corak retak yang rumit. Buburnya harum, manis, dalam pelbagai jenis ia boleh menjadi berair atau rangup, dan palet warnanya sangat menarik.

Melon yang ditanam di Asia Tengah berbeza dengan yang ditanam di kawasan lain. Tanah yang lembap dan iklim yang kering dan panas adalah keadaan yang sesuai untuk pertumbuhan tanaman yang luar biasa ini, yang dibezakan oleh rasa, jus dan kandungan gula yang luar biasa hingga 18%..

Pengembara, orientalis dan ahli bahasa terkenal dari negara, Arminius Vambery melakukan perjalanan panjang melintasi Asia Tengah pada pertengahan abad ke-19, yang berlangsung selama beberapa tahun. Dalam bukunya A Journey to Central Asia, dia berbicara tentang buah-buahan dan buah-buahan yang telah dia rasakan, dan mencatat "tembikai yang lazat, yang terkenal hingga ke Beijing.".

Manfaat kesihatan tembikai

Melon untuk tubuh manusia adalah sumber zat berguna dan penting. Buburnya yang manis, berair dan beraroma mengandungi protein, karbohidrat, serat, kanji, lemak, gula yang dapat dicerna, serat makanan dan banyak unsur berharga:

  • Asam lemon. Antiseptik astringen dan ringan.
  • Asid oksalik. Penting untuk peristalsis usus.
  • Asid epal. Menguatkan dinding saluran darah dan otot jantung.
  • Asid folik (vitamin B9). Penting untuk pengembangan sistem imun dan peredaran darah.
  • Vitamin A. Berguna untuk perkembangan umum badan, pertumbuhan dan penglihatan.
  • Vitamin C. Sangat penting untuk meningkatkan imuniti, menguatkan gusi, gigi dan dinding saluran darah.
  • Vitamin E. Melindungi sel-sel badan dari kesan kerosakan akibat radikal bebas.
  • Vitamin B1. Mempunyai kesan positif pada sel saraf dan membantu menormalkan metabolisme.
  • Vitamin B6. Meningkatkan kesejahteraan dan keadaan umum badan.
  • Asid nikotinik (vitamin PP). Baik untuk pertumbuhan rambut, menormalkan metabolisme lemak.
  • Vitamin B2. Menyokong kesihatan sel saraf dan jantung.
  • Tembaga. Perlu dalam proses hematopoiesis dan untuk mengekalkan imuniti.
  • Besi. Menggalakkan pengeluaran hemoglobin dalam sel darah.
  • Silikon. Mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit dan rambut.
  • Mangan. Memberi metabolisme yang betul dan menormalkan aktiviti saraf.
  • Magnesium. Menguatkan sistem saraf, melegakan kegatalan dan apatis.

Penyembuh kuno mengesyorkan pulpa buah untuk pencegahan dan rawatan penyakit sistem pencernaan, pundi kencing, ginjal dan aterosklerosis. Penyelidikan moden mengesahkan manfaat tembikai bagi seseorang yang menderita anemia, kesannya yang baik terhadap sistem kardiovaskular dan menguatkan sistem imun..

Kebaikan dan keburukan tembikai

Kandungan zat besi, vitamin PP dan asid folik yang tinggi menjadikan tembikai sebagai produk yang sangat berguna untuk tubuh wanita. Penggunaan buahnya, ditanam dalam keadaan mesra alam, memberi kesejahteraan kepada wanita, kulit yang sihat, rambut yang cantik dan berkilat, kuku yang kuat dan warna yang sangat baik..

Bolehkah tembikai dimakan semasa mengandung? Pulpa mengandungi banyak zat berharga yang berguna untuk wanita hamil, terutama dengan sembelit. Kesan diuretik melon adalah pencegahan edema, tetapi menimbulkan beberapa kesulitan. Oleh itu, sebelum menggunakannya, disarankan untuk berjumpa doktor dan mematuhi ukuran kira-kira 200 gram sehari..

Melon mengandungi banyak enzim yang meningkatkan mood, itulah sebabnya ia mendapat kemasyhuran sebagai produk antidepresan. Juga, buah-buahan ini kaya dengan zat pektin yang membantu menurunkan kadar kolesterol darah, meningkatkan pencernaan dan membuang toksin dari badan..

Melon kering: faedah dan keburukan

Sejak sekian lama, tembikai kering menjadi makanan istimewa di negara-negara Asia Tengah. Untuk penyediaannya, buah-buahan dengan pulpa keras dan kandungan air rendah digunakan. Mereka dikupas, dipotong menjadi kepingan nipis panjang dan dikeringkan di bawah sinar matahari selama 10-14 hari. Produk ini boleh disimpan selama beberapa bulan, mengekalkan ciri rasa manis dan rasa tembikai..

Buah kering atau dijemur mengekalkan semua sifat yang ada di dalamnya segar, bahkan manfaat kesihatan dan kemudaratan tembikai kering dan segar hampir sama. Tetapi nilai tenaga buah kering adalah 10 kali lebih tinggi daripada segar.

Kandungan kalori tembikai segar adalah 34 kkal per 100 gram, maka untuk tembikai kering angka ini adalah 341 kkal per 100 gram produk.

Buah-buahan segar boleh dikaitkan dengan pemakanan makanan dan dimakan oleh mereka yang mengikut acuan mereka. Dan orang yang ingin menurunkan berat badan harus menahan diri dari makanan aromatik kering..

Cara memilih tembikai yang baik?

Untuk memilih tembikai yang masak, berair dan beraroma, anda boleh mengikuti panduan berikut:

  1. Melon dengan cepat dapat menyerap bahan berbahaya dari alam sekitar walaupun melalui kulit, sehingga tidak boleh dibeli dari tanah atau dari gerai di sepanjang jalan dan jalan raya yang sibuk..
  2. Buahnya mesti utuh, dengan kulit tanpa penyok atau kerosakan lain.
  3. Warna kulit mestilah seragam dan bebas dari bintik-bintik. Hanya sedikit pemutihan yang dibenarkan pada bahagian labu yang terletak di atas tembikai.
  4. Melon perlu dihidu: walaupun sebiji buah yang masak dan manis akan mengeluarkan aroma yang indah. Sekiranya buahnya sama sekali tidak berbau, atau baunya menyerupai rumput, kemungkinan besar buburnya juga akan terasa sama..
  5. Ekor tembikai mesti kering. Sekiranya masih hijau, maka ia tidak masak dan mungkin keras dan gurih..
  6. Buahnya harus elastik pada sentuhan, dan kulitnya harus kenyal. Sekiranya tembikai lembut, sidik jari tetap berada di kerak bumi ketika ditekan, atau ada area lembut di tempatnya, itu bermaksud bahawa ia terlalu matang atau dipukul.
  7. Mengetuk kulit tembikai tidak akan memberi maklumat, kerana sifat suaranya tidak bergantung pada tahap kematangan, tetapi pada variasi.
  8. Jangan beli separuh buahnya. Daging yang manis dan berair adalah tempat pembiakan bakteria yang sangat baik, dan pada masa anda membawanya pulang, akan ada banyak. Lebih baik membeli sebiji buah utuh dan memotongnya di rumah, setelah dibasuh dengan sempurna di bawah air yang mengalir..

Bahaya dan kontraindikasi tembikai

Bukan tanpa alasan bahawa tembikai dianggap sebagai penyerap bahan kimia yang dapat menyerapnya baik dari tanah dan dari udara. Sekiranya nitrat atau sebatian kimia lain terdapat di dalam tanah, maka ia pasti akan terkumpul di kulit dan di pulpa buah..

Melon tidak boleh dimakan sebaik sahaja makan. Ia tidak bercampur dengan makanan lain dan menyebabkan penapaian, perut kembung, kembung dan sensasi yang tidak menyenangkan. Ini boleh menyebabkan perut buncit dan senak. Oleh itu, lebih baik menggunakannya sebagai makanan berasingan dan tidak dicampurkan dengan makanan lain..

Keistimewaan tembikai ialah ia mengandungi terlalu banyak karbohidrat dengan kandungan kalori rendah. Oleh itu, orang yang menghidap diabetes harus menahan diri untuk tidak menggunakannya, atau makan dalam jumlah yang terhad setelah berjumpa doktor..

Produk ini boleh menyebabkan komplikasi sekiranya terdapat gastritis, ulser perut dan ulser duodenum. Melon tidak boleh dimakan ketika menyusu kerana boleh menyebabkan gangguan pencernaan pada bayi. Tidak digalakkan untuk kanak-kanak di bawah umur 5 tahun.

Apa yang boleh dibuat dari tembikai?

Melon enak terutamanya sebagai pencuci mulut yang lengkap. Oleh kerana ia tidak digabungkan dengan baik dengan produk lain, ia jarang dimasukkan ke dalam makanan. Walau bagaimanapun, terdapat banyak resipi untuk pencinta sensasi gastronomi yang luar biasa dan eksperimen masakan..

Salad, hidangan pertama dan kedua, pencuci mulut dan pastri, termasuk buah berair dan aromatik ini, sangat tidak biasa. Melon dengan udang, keju atau daging tanpa lemak, sup tembikai, salad dan makanan ringan - setiap hidangan ini akan mempunyai rasa yang unik.

Salad tembikai dan alpukat

Salad melon dan alpukat akan mengejutkan anda dengan kombinasi yang tidak biasa. Untuk menyediakannya, anda perlu mengambil 1 tembikai dan 2 buah alpukat, mencuci, mengupas buah dan memotongnya menjadi kepingan nipis. Potong 50 gram kacang (hazelnut atau kacang tanah) ke dalam kepingan nipis dan goreng dalam kuali.

Sediakan salad dressing menggunakan bahan-bahan berikut: ½ zest oren (parut), jus dari setengah oren, 2 sudu minyak zaitun, daun pudina cincang halus, garam dan lada secukup rasa. Campurkan tembikai dan alpukat, tuangkan ke atas sos yang dihasilkan, tambah kacang dan kacau dengan lembut. Salad siap!

Melon tin (jem)

Melon dituai pada musim panas dan tidak dapat disimpan terlalu lama. Oleh itu, bagi mereka yang ingin menikmati produk kegemaran mereka pada musim sejuk, ada peluang untuk mengekalkan pulpa tembikai dalam bentuk jem, jem, buah manisan atau jem.

Untuk membuat jem melon, anda memerlukan ramuan dalam perkadaran berikut: 1 kg pulpa, 700 gram gula, 1 lemon dan 1 beg gula vanila. Tembikai harus dicuci, dikupas dari biji dan kulit, potong kecil, diletakkan di dalam bekas di mana jem akan direbus, dan ditutup dengan gula. Kemudian pinggan mesti ditutup dengan penutup dan dibiarkan selama 5-6 jam agar tembikai membiarkan jusnya keluar..

Langkah seterusnya adalah memerah jus dari lemon dan menambahkannya ke tembikai dengan gula. Bekas hendaklah diletakkan di atas api, masak sehingga jem mendidih dan masak dengan api kecil selama 5 minit, kacau.

Selepas itu, jem hendaklah sejuk dan tahan selama 10 jam, dan kemudian mesti didihkan semula, dimasak selama 10 minit dan sisihkan selama 8 jam. Kali ketiga mesti didihkan, masukkan gula vanila dan masak selama 15 minit. Produk siap harus diedarkan dalam balang steril, dan pada musim sejuk anda dapat menikmati makanan istimewa wangi ini.