Fruktosa

Musim panas. Saatnya cerah, ketika buah-buahan dan buah beri yang harum dan beraroma matang, lebah mengerumuni, mengumpulkan nektar dan debunga. Madu, epal, anggur, debunga bunga dan beberapa tanaman akar mengandung, selain banyak vitamin dan mineral, komponen pemakanan penting seperti fruktosa.

Makanan kaya fruktosa:

Menunjukkan kuantiti anggaran dalam 100 g produk

Ciri umum fruktosa

Fruktosa, atau gula buah, paling sering dijumpai pada tanaman dan makanan manis. Dari sudut pandang kimia, fruktosa adalah monosakarida yang merupakan sebahagian daripada sukrosa. Fruktosa adalah 1.5 kali lebih manis daripada gula dan 3 kali lebih manis daripada glukosa! Ia tergolong dalam kumpulan karbohidrat yang mudah dicerna, walaupun indeks glisemiknya (kadar penyerapan oleh badan) jauh lebih rendah daripada glukosa.

Fruktosa dihasilkan secara buatan dari bit gula dan jagung.

Pengeluarannya paling maju di Amerika Syarikat dan China. Ini digunakan sebagai pengganti gula dalam produk yang ditujukan untuk pesakit diabetes mellitus. Tidak disarankan bagi orang yang sihat untuk menggunakannya dalam bentuk pekat, kerana fruktosa mempunyai sejumlah ciri yang menyebabkan kewaspadaan pada pakar pemakanan.

Penyelidikan sedang dijalankan untuk mengkaji ciri-cirinya dan menguji kemampuannya untuk meningkatkan jumlah sel lemak di dalam badan..

Keperluan harian untuk fruktosa

Mengenai isu ini, doktor tidak sebulat suara. Angka dipanggil dari 30 hingga 50 gram sehari. Lebih-lebih lagi, 50 gram sehari biasanya diresepkan untuk pesakit diabetes, yang disarankan untuk membatasi atau menghilangkan gula sepenuhnya..

Keperluan untuk fruktosa meningkat:

Aktiviti mental dan fizikal yang aktif, yang berkaitan dengan kos tenaga yang tinggi, memerlukan pengisian semula tenaga. Dan fruktosa yang terkandung dalam madu dan produk tumbuhan dapat menghilangkan keletihan dan memberi kekuatan dan tenaga baru kepada tubuh..

Keperluan untuk fruktosa menurun:

  • berat badan berlebihan adalah kontraindikasi mutlak untuk ketagihan makanan manis;
  • aktiviti rekreasi dan tenaga rendah (kos rendah);
  • waktu petang dan malam.

Pencernaan fruktosa

Fruktosa diserap oleh tubuh menggunakan sel hati, yang mengubahnya menjadi asid lemak. Tidak seperti sukrosa dan glukosa, fruktosa diserap oleh tubuh tanpa bantuan insulin, oleh itu ia digunakan oleh pesakit diabetes dan disyorkan sebagai sebahagian daripada produk yang diperlukan untuk diet yang sihat..

Sifat fruktosa yang berguna dan kesannya pada badan

Fruktosa menguatkan badan, menyekat kerosakan gigi, memberikan tenaga dan merangsang aktiviti otak. Lebih-lebih lagi, ia diserap oleh badan lebih perlahan daripada glukosa dan tidak meningkatkan kadar gula dalam darah, yang mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan sistem endokrin..

Interaksi dengan elemen penting

Fruktosa larut dalam air. Ia juga berinteraksi dengan gula, lemak dan asid buah tertentu.

Tanda-tanda kekurangan fruktosa di dalam badan

Apatis, mudah marah, tertekan dan kehilangan tenaga tanpa sebab yang jelas dapat menjadi bukti kekurangan gula-gula dalam diet. Bentuk kekurangan fruktosa dan glukosa yang lebih teruk dalam badan - keletihan saraf.

Tanda-tanda berlebihan fruktosa di dalam badan

  • Berat berlebihan. Seperti disebutkan sebelumnya, lebih banyak fruktosa diproses oleh hati menjadi asam lemak, dan, oleh itu, dapat disimpan "dalam simpanan".
  • Selera makan meningkat. Fruktosa dianggap menekan hormon leptin, yang mengawal selera makan kita, dan otak tidak memberi isyarat kenyang.

Faktor-faktor yang mempengaruhi kandungan fruktosa badan

Fruktosa tidak dihasilkan oleh badan, dan memasukkannya dengan makanan. Selain fruktosa, yang berasal langsung dari produk semula jadi yang mengandunginya, ia dapat masuk ke dalam tubuh dengan bantuan sukrosa, yang, ketika diserap dalam tubuh, terurai menjadi fruktosa dan glukosa. Dan juga dalam bentuk halus sebagai bahagian sirap luar negeri (agave dan jagung), dalam pelbagai minuman, beberapa gula-gula, makanan bayi dan jus.

Fruktosa untuk kecantikan dan kesihatan

Pendapat doktor mengenai kegunaan fruktosa agak samar-samar. Sebilangan orang berpendapat bahawa fruktosa sangat berguna, kerana mencegah perkembangan kerosakan gigi dan plak, tidak memuat pankreas dan juga lebih manis daripada gula. Yang lain berpendapat bahawa ia menyumbang kepada kegemukan dan menyebabkan gout. Tetapi semua doktor sepakat dalam satu perkara: fruktosa, yang terkandung dalam pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran, dan dimakan dalam jumlah yang normal untuk seseorang, tidak dapat membawa apa-apa selain manfaat kepada tubuh. Pada dasarnya, perbincangan diadakan mengenai kesan pada badan fruktosa halus, yang terutama dibawa oleh beberapa negara maju..

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai fruktosa dalam ilustrasi ini dan kami akan berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial atau blog, dengan pautan ke halaman ini:

Fruktosa: faedah dan kemudaratan

Menggantikan gula biasa dengan fruktosa adalah trend yang biasa berlaku sekarang ini yang diamalkan oleh banyak orang moden. Mengenai karbohidrat, fruktosa adalah zat yang sangat manis yang dapat menjadi alternatif kepada gula, tetapi justifikasi dan kegunaan langkah tersebut memerlukan pertimbangan dan analisis yang lebih terperinci..

Badan memerlukan karbohidrat. Mereka sangat diperlukan untuk proses metabolik, sebatian yang paling mudah dicerna di antaranya adalah monosakarida. Bersama dengan fruktosa, glukosa, maltosa dan sakarida semula jadi yang lain, ada juga yang buatan, yaitu sukrosa.

Para saintis telah mengkaji dengan teliti kesan monosakarida pada tubuh manusia sejak saat ia ditemui. Baik kesan kompleks dan ciri positif dan negatif bahan ini dipertimbangkan..

Ciri khas fruktosa

Ciri utama bahan tersebut adalah kadar penyerapan oleh usus. Ia agak lambat, iaitu lebih rendah daripada glukosa. Walau bagaimanapun, pemisahan jauh lebih pantas..

Kandungan kalori juga berbeza. Lima puluh enam gram fruktosa mengandungi 224 kilokalori, tetapi rasa manisnya apabila memakan jumlah ini setanding dengan 100 gram gula yang mengandung 400 kilokalori..

Tidak hanya jumlah dan kandungan kalori fruktosa daripada gula yang diperlukan untuk merasakan rasa yang benar-benar manis, tetapi juga kesannya terhadap enamel. Ia lebih kurang merosakkan.

Fruktosa mempunyai sifat fizikal monosakarida enam atom dan merupakan isomer glukosa, yang bermaksud bahawa kedua-dua bahan ini mempunyai komposisi molekul yang serupa, tetapi struktur struktur yang berbeza. Ia terdapat dalam jumlah kecil dalam sukrosa.

Fungsi biologi fruktosa serupa dengan karbohidrat. Ia digunakan oleh badan terutamanya sebagai sumber tenaga. Apabila diserap, fruktosa disintesis menjadi lemak atau glukosa.

Perlu masa yang lama untuk mencari formula tepat untuk fruktosa. Bahan tersebut telah lulus banyak ujian dan hanya setelah diluluskan ia dibenarkan untuk digunakan. Fruktosa diciptakan sebahagian besarnya sebagai hasil kajian mendalam mengenai diabetes, khususnya, kajian mengenai persoalan bagaimana anda dapat "mendapatkan" tubuh untuk memproses gula tanpa penggunaan insulin. Inilah sebab utama para saintis mula mencari pengganti yang tidak memerlukan pemprosesan insulin..

Pemanis pertama diciptakan berdasarkan sintetik, tetapi segera menjadi jelas bahawa ia menyebabkan lebih banyak bahaya pada tubuh daripada sukrosa biasa. Hasil dari banyak kajian dan merupakan turunan formula fruktosa, yang diakui sebagai yang paling optimum.

Fruktosa telah dihasilkan pada skala industri baru-baru ini..

Apakah faedah dan kemudaratan fruktosa?

Tidak seperti rakan sintetiknya, yang didapati berbahaya, fruktosa adalah bahan semula jadi yang berbeza dengan gula putih biasa, yang diperoleh dari pelbagai buah dan beri, serta madu..

Perbezaan berkenaan, pertama sekali, kandungan kalori. Untuk merasa kenyang dengan gula-gula, anda perlu makan gula dua kali lebih banyak daripada fruktosa. Ini memberi kesan buruk kepada tubuh dan memaksa seseorang untuk mengambil lebih banyak gula-gula..

Fruktosa diperlukan separuh lebih banyak, yang secara dramatik mengurangkan jumlah kalori, tetapi kawalan penting di sini. Orang yang terbiasa minum teh dengan dua sudu gula, sebagai peraturan, secara mekanikal memasukkan jumlah pengganti yang serupa ke dalam minuman, dan bukan satu sudu. Ini menjadi sebab ketepuan badan dengan kepekatan gula yang lebih besar..

Oleh itu, penggunaan fruktosa, walaupun dianggap sebagai produk sejagat, hanya diperlukan secara sederhana. Ini berlaku bukan hanya untuk mereka yang menderita penyakit diabetes, tetapi juga untuk orang yang sihat. Bukti ini adalah bahawa kegemukan di Amerika Syarikat terutama berkaitan dengan ketagihan fruktosa yang berlebihan..

Orang Amerika mengambil sekurang-kurangnya tujuh puluh kilogram pemanis setahun. Fruktosa ditambahkan ke soda, makanan bakar, coklat, dan produk makanan lain di Amerika Syarikat. Sebilangan besar pengganti gula, tentu saja, memberi kesan negatif terhadap keadaan badan..

Jangan tertipu dengan kandungan fruktosa yang rendah kalori. Ia mempunyai nilai pemakanan yang rendah, tetapi bukan makanan. Kelemahan pemanis adalah bahawa "momen ketepuan" dengan rasa manis terjadi setelah beberapa waktu, yang menimbulkan risiko penggunaan produk dengan fruktosa yang tidak terkawal, yang menyebabkan perut buncit.

Sekiranya fruktosa digunakan dengan betul, maka ia membolehkan anda menurunkan berat badan dengan cepat. Ini lebih manis daripada gula putih, yang menyumbang kepada pengambilan gula-gula yang kurang, dan, akibatnya, penurunan kandungan kalori dalam diet. Daripada dua sudu gula, masukkan satu teh sahaja ke dalam teh. Dalam kes ini, nilai tenaga minuman menjadi dua kali lebih sedikit..

Dengan makan fruktosa, seseorang tidak mengalami rasa lapar atau keletihan, melepaskan gula putih. Dia boleh terus menjalani gaya hidup biasa tanpa sekatan. Satu-satunya peringatan ialah anda perlu membiasakan diri dengan fruktosa dan menggunakannya dalam jumlah kecil. Sebagai tambahan kepada faedah untuk sosok, pemanis mengurangkan kemungkinan terjadinya kerosakan gigi sebanyak 40%.

Jus siap mengandungi kepekatan fruktosa yang tinggi. Terdapat kira-kira lima sudu setiap gelas. Dan jika anda minum minuman ini dengan kerap, risiko terkena barah rektum meningkat. Kelebihan pemanis mengancam diabetes, jadi tidak digalakkan minum lebih dari 150 mililiter jus buah komersial setiap hari..

Sebilangan sakarida yang berlebihan boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan dan bentuk seseorang. Ini berlaku bukan hanya untuk pengganti gula, tetapi juga buah-buahan. Mangga dan pisang yang mempunyai glisemik tinggi tidak boleh dimakan secara tidak terkawal. Buah-buahan ini harus terhad dalam diet anda. Sayuran, sebaliknya, boleh dimakan tiga atau empat hidangan setiap hari..

Fruktosa pada diabetes mellitus

Oleh kerana fruktosa mempunyai indeks glisemik rendah, dapat diterima bagi mereka yang menderita diabetes jenis 1 yang bergantung pada insulin. Pemprosesan fruktosa juga memerlukan insulin, tetapi kepekatannya lima kali lebih sedikit daripada pemecahan glukosa.

Fruktosa tidak membantu menurunkan kepekatan gula, iaitu, tidak mengatasi hipoglikemia. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semua produk yang mengandungi bahan ini tidak menyebabkan peningkatan dalam sakarida darah..

Penghidap diabetes jenis 2 cenderung gemuk dan tidak boleh mengambil lebih daripada 30 gram pengganti gula sehari. Melebihi norma ini penuh dengan masalah.

Glukosa dan fruktosa

Ini adalah dua pemanis paling popular. Belum ada bukti pasti mengenai pemanis mana yang lebih baik, jadi persoalannya tetap terbuka. Kedua-dua pengganti gula pasir adalah produk penguraian sukrosa. Satu-satunya perbezaan ialah fruktosa sedikit lebih manis..

Berdasarkan kadar penyerapan yang lebih rendah yang dimiliki fruktosa, banyak pakar menasihatkan agar lebih mengutamakan glukosa. Ini disebabkan oleh ketepuan gula darah. Semakin lambat ini berlaku, semakin sedikit insulin yang diperlukan. Dan sekiranya glukosa memerlukan kehadiran insulin, pemecahan fruktosa berlaku pada tahap enzimatik. Ini juga menghilangkan lonjakan hormon..

Fruktosa tidak dapat mengatasi kebuluran karbohidrat. Hanya glukosa yang dapat menghilangkan anggota badan yang gemetar, berpeluh, pening, kelemahan. Oleh itu, apabila mengalami serangan kelaparan karbohidrat, anda perlu makan rasa manis.

Satu keping coklat cukup untuk menstabilkan keadaan anda kerana kemasukan glukosa ke dalam darah. Sekiranya fruktosa terdapat dalam rasa manis, tidak ada peningkatan dramatik dalam kesejahteraan. Tanda-tanda kekurangan karbohidrat akan hilang hanya setelah beberapa waktu, iaitu ketika pemanis diserap ke dalam darah.

Ini, menurut pakar pemakanan Amerika, adalah kelemahan utama fruktosa. Kekurangan rasa kenyang setelah memakan pemanis ini mendorong seseorang untuk memakan sejumlah besar gula-gula. Dan agar peralihan dari gula ke fruktosa tidak mendatangkan bahaya, anda perlu mengawal penggunaan yang terakhir.

Kedua-dua fruktosa dan glukosa penting untuk tubuh. Yang pertama adalah pengganti gula terbaik, dan yang kedua membuang toksin.

Fruktosa: apakah itu dan mengapa ia tidak sihat

Bersama dengan glukosa, fruktosa adalah salah satu daripada dua komponen utama gula tambahan.

Sebilangan pakar kesihatan percaya bahawa fruktosa adalah yang paling berbahaya dari kedua gula ini, sekurang-kurangnya apabila dikonsumsi secara berlebihan..

Adakah ketakutan ini disokong oleh sains? Artikel ini melihat bukti.

Apa itu fruktosa?

Fruktosa adalah sejenis gula sederhana yang membentuk 50% gula meja (sukrosa).

Gula meja juga terdiri daripada glukosa, yang merupakan sumber tenaga utama sel anda..

Namun, sebelum fruktosa dapat digunakan oleh tubuh, ia mesti ditukar menjadi glukosa oleh hati..

Ia juga terdapat dalam pelbagai pemanis seperti sirap jagung fruktosa tinggi dan sirap agave. Sekiranya produk mengandungi gula tambahan sebagai salah satu ramuan utamanya, anda pasti yakin ia tinggi fruktosa.

Sebelum pengeluaran besar gula halus, orang jarang menghabiskan banyaknya. Walaupun sebilangan buah-buahan dan sayur-sayuran manis mengandungi fruktosa, buah-buahan tersebut memberikan jumlah yang agak kecil..

Sebilangan orang tidak memetabolismekan semua fruktosa yang mereka makan. Keadaan ini dikenali sebagai malabsorpsi fruktosa, yang dicirikan oleh pengeluaran gas yang berlebihan dan ketidakselesaan di saluran pencernaan (1).

Pada mereka yang kekurangan penyerapan fruktosa, fruktosa bertindak sebagai karbohidrat yang dapat ditapai dan diklasifikasikan sebagai FODMAP (2).

Tidak seperti glukosa, fruktosa tidak menyebabkan lonjakan kadar gula darah yang ketara. Oleh itu, sebilangan doktor mengesyorkan fruktosa sebagai pemanis "selamat" bagi penghidap diabetes jenis 2 (3).

Walau bagaimanapun, yang lain bimbang bahawa penggunaan fruktosa yang berlebihan dapat menyebabkan beberapa gangguan metabolik. Isu-isu ini dibincangkan dalam bab seterusnya..

Fruktosa adalah sejenis gula yang membentuk kira-kira 50% gula meja dan sirap jagung fruktosa tinggi. Para saintis bimbang bahawa pengambilan berlebihan boleh menyebabkan gangguan metabolik.

Mengapa fruktosa tidak baik untuk badan anda?

Glukosa dan fruktosa dimetabolisme secara berbeza oleh badan.

Walaupun glukosa dapat digunakan oleh setiap sel di dalam tubuh, hati adalah satu-satunya organ yang dapat memetabolisme fruktosa dalam jumlah yang banyak..

Apabila diet orang tinggi kalori dan fruktosa tinggi, hati menjadi berlebihan dan mula mengubahnya menjadi lemak..

Ramai saintis percaya bahawa pengambilan fruktosa yang berlebihan mungkin merupakan faktor risiko utama bagi banyak penyakit yang paling serius pada masa ini. Ini termasuk kegemukan, diabetes jenis 2, penyakit jantung, dan juga barah..

Walau bagaimanapun, lebih banyak penyelidikan pada manusia diperlukan. Penyelidik membahaskan bagaimana fruktosa menyumbang kepada penyakit ini (4).

Ramai profesional penjagaan kesihatan mendakwa bahawa pengambilan fruktosa yang berlebihan adalah penyebab utama gangguan metabolik.

Kesan Berbahaya dari Pengambilan Fruktosa yang berlebihan

Walaupun jumlah fruktosa yang berlebihan pastinya tidak sihat, kesan kesihatannya kontroversial..

Namun, terdapat banyak bukti untuk membenarkan ketakutan itu.

Mengambil fruktosa dalam jumlah tinggi dalam bentuk gula tambahan boleh:

  • Ganggu komposisi darah anda. Fruktosa dapat meningkatkan kolesterol VLDL, menyebabkan pengumpulan lemak di sekitar organ dan kemungkinan penyakit kardiovaskular (5, 6).
  • Menyebabkan peningkatan tahap asid urik dalam darah. Ini membawa kepada gout dan tekanan darah tinggi (7).
  • Menginduksi pemendapan lemak di hati. Ia boleh menyebabkan penyakit hati berlemak tanpa alkohol (8, 9).
  • Tingkatkan daya tahan insulin. Ia boleh menyebabkan diabetes dan diabetes jenis 2 (10).
  • Fruktosa tidak menekan selera makan seperti glukosa. Akibatnya, ia dapat menyumbang kepada makan berlebihan (11).
  • Mengarah kepada kegemukan. Pengambilan fruktosa yang berlebihan boleh menyebabkan ketahanan terhadap leptin, merosakkan peraturan lemak badan, dan menyumbang kepada kegemukan (12, 13).

Perhatikan bahawa tidak semua ini terbukti dalam kajian terkawal. Walau bagaimanapun, bukti masih ada, dan penyelidikan lebih lanjut akan memberikan gambaran yang lebih jelas dalam beberapa tahun dan dekad akan datang..

Banyak kajian menunjukkan bahawa pengambilan fruktosa yang tinggi boleh menyebabkan penyakit kronik pada manusia.

Fruktosa dari gula tambahan tidak baik untuk anda, buahnya tidak

Penting untuk memahami bahawa semua ini mengenai bahaya fruktosa tidak berlaku untuk buah-buahan utuh..

Buah-buahan bukan sekadar beg fruktosa berair, tetapi juga makanan semula jadi dengan kepadatan kalori rendah dan jumlah serat yang tinggi.

Mereka sukar makan berlebihan dan perlu makan dalam jumlah yang banyak untuk mencapai tahap fruktosa berbahaya. Secara keseluruhan, buah-buahan adalah sumber kecil fruktosa dalam diet jika dibandingkan dengan gula tambahan..

Kesan berbahaya fruktosa merangkumi diet moden, yang tinggi kalori dan gula tambahan. Ini tidak berlaku untuk gula semula jadi yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran..

Adakah artikel ini membantu anda? Kongsikan kepada orang lain!

Fruktosa

Fruktosa adalah monosakarida yang terdapat dalam bentuk bebas dalam buah-buahan manis, sayur-sayuran, madu.

Kompaun ini pertama kali disintesis pada tahun 1861 oleh ahli kimia Rusia A.M. Butler dengan pemeluwapan asid formik di bawah tindakan pemangkin: barium hidroksida dan kalsium.

Apa itu fruktosa?

Ia adalah serbuk kristal putih, mudah larut dalam air, dua kali lebih manis daripada glukosa dan lima kali lebih banyak daripada laktosa..

  • Apa itu fruktosa?
  • Kadar harian
  • Manfaat dan keburukan
  • Sumber fruktosa semula jadi
  • Siapa yang menang: glukosa atau fruktosa?
  • Soalan Lazim
  • Pengeluaran

Formula kimia sebatian tersebut ialah C6H12O6.

Monosakarida menguatkan sistem imun, melegakan keletihan, menstabilkan kadar gula dalam darah, mencegah karies dan diatesis, memberi kekuatan dan tenaga kepada tubuh.

Kadar harian

Fruktosa dipercayai lebih rendah kalori daripada karbohidrat lain. 100 gram monosakarida mengandungi 390 kalori.

Elaun harian yang disyorkan untuk fruktosa ialah 40 gram.

Tanda-tanda kekurangan zat dalam badan:

  • sujud;
  • mudah marah;
  • kemurungan;
  • sikap tidak peduli;
  • keletihan saraf.
  • peningkatan selera makan;
  • berat badan berlebihan.

Ingat, jika terdapat terlalu banyak fruktosa di dalam tubuh manusia, ia diubah menjadi lemak dan memasuki aliran darah dalam bentuk trigliserida. Akibatnya, risiko terkena penyakit jantung meningkat..

Keperluan untuk fruktosa meningkat dengan aktiviti mental, fizikal yang aktif, yang berkaitan dengan penggunaan tenaga yang ketara, dan penurunan pada waktu malam / malam, ketika berehat, dengan berat badan berlebihan. Nisbah B: W: Y dalam monosakarida ialah 0%: 0%: 100%.

Namun, jangan tergesa-gesa untuk mengklasifikasikan bahan tersebut sebagai produk yang selamat, kerana terdapat penyakit genetik keturunan - fruktosemia. Ia menunjukkan kekurangan enzim (fruktosa - 1 - fosfataldolase, fruktokinase) pada tubuh manusia yang memecah sebatian. Akibatnya, intoleransi fruktosa berkembang..

Fruktosemia dikesan pada masa kanak-kanak, sejak jus buah dan sayur, kentang tumbuk diperkenalkan ke dalam makanan anak.

  • mengantuk;
  • muntah;
  • cirit-birit;
  • pucat kulit;
  • hipofosfatemia;
  • penghindaran terhadap makanan manis;
  • kelesuan;
  • peningkatan berpeluh;
  • pembesaran hati dalam ukuran;
  • hipoglikemia;
  • sakit perut;
  • hipotrofi;
  • askites;
  • tanda-tanda gout;
  • penyakit kuning.

Bentuk fruktosemia bergantung pada tahap kekurangan enzim (enzim) dalam badan. Membezakan antara ringan dan berat, dalam kes pertama, seseorang boleh menggunakan monosakarida dalam jumlah yang terhad, pada yang kedua - tidak, kerana ketika memasuki tubuh, ia menyebabkan hipoglikemia akut dan menimbulkan bahaya bagi kehidupan.

Manfaat dan keburukan

Dalam bentuk semula jadi, dalam buah-buahan, sayur-sayuran dan buah beri, fruktosa mempunyai kesan yang baik pada tubuh: mengurangkan keradangan di rongga mulut dan kemungkinan perkembangan karies sebanyak 35%. Sebagai tambahan, monosakarida bertindak sebagai antioksidan semula jadi, memanjangkan jangka hayat produk, menjadikannya segar..

Fruktosa tidak menyebabkan alahan, diserap dengan baik oleh badan, mencegah pengumpulan karbohidrat berlebihan dalam tisu, mengurangkan kandungan kalori makanan dan mempercepat pemulihan setelah tekanan mental dan fizikal. Kompaun ini menunjukkan sifat tonik, oleh itu disyorkan untuk orang yang mempunyai gaya hidup aktif, atlet.

Fruktosa digunakan dalam memasak sebagai pengganti gula, pengawet dan penambah rasa beri dalam produk berikut:

  • produk tenusu;
  • minuman manis;
  • penaik;
  • jem;
  • pencuci mulut rendah kalori;
  • salad beri;
  • ais krim;
  • sayur-sayuran dalam tin, buah-buahan;
  • jus;
  • jem;
  • gula-gula untuk pesakit kencing manis (coklat, kue, gula-gula).

Siapa yang harus berhenti mengambil fruktosa?

Pertama sekali, orang yang menderita kegemukan harus mengecualikan monosakarida dari menu. Gula buah menekan pengeluaran hormon "kenyang" - peptin, akibatnya, otak tidak menerima isyarat rasa kenyang, seseorang mula makan berlebihan, bertambah berat badan.

Sebagai tambahan, sebatian ini dianjurkan untuk digunakan dengan hati-hati oleh mereka yang ingin menurunkan berat badan, pasien dengan fruktosemia, diabetes mellitus. Walaupun indeks glisemik fruktosa rendah (20 GI), 25% daripadanya diubah menjadi glukosa (100 GI), yang memerlukan pembebasan insulin dengan cepat. Selebihnya diserap oleh penyebaran melalui dinding usus. Metabolisme fruktosa berakhir di hati, di mana ia berubah menjadi lemak dan, apabila dipecah, mengambil bahagian dalam glukoneogenesis, glikolisis.

Oleh itu, bahaya dan faedah monosakarida adalah jelas. Keadaan utama adalah memerhatikan kesederhanaan dalam penggunaan..

Sumber fruktosa semula jadi

Untuk mengelakkan jenuh badan yang berlebihan dengan monosakarida manis, pertimbangkan makanan apa yang mengandunginya dalam jumlah maksimum.

Jadual nombor 1 "Sumber fruktosa"
NamaJumlah monosakarida dalam 100 gram produk, gram
Sirap jagung90
Gula rafin50
Agave kering42
Lebah sayang40.5
Buah kurma31.5
Kismis28
Rajah24
Coklat15
Aprikot kering13
Cendawansepuluh
Nangka9.19
Blueberrysembilan
Anggur "Kishmish"8.1
Pir6.23
Epal5.9
Persimmon5.56
Pisang5.5
Ceri manis5.37
Ceri5.15
Mangga4.68
Kiwi4.35
Persik4
Anggur "Muscat"3.92
Betik3.73
Kismis merah dan putih3.53
Plum (ceri plum)3.07
Tembikai3.00
Feijoa2.95
Jeruk2.56
Tangerine2.40
Raspberry2.35
Strawberi2.13
Jagung1.94
Nanas1.94
Tembikai1.87
Kubis putih1.45
Zucchini (zucchini)1.38
Lada manis (Bulgaria)1.12
Kembang kol0.97
Aprikot0.94
Timun0.87
Keledek0.70
Brokoli0.68
Kranberi0.63
Kentang0.5

Sumber fruktosa "berbahaya" adalah karbohidrat sederhana: roti halia, jeli, gula-gula, muffin, jem, halva wijen, wafel. Sebagai peraturan, pengeluar menggunakan monosakarida untuk membuat produk manis untuk penderita diabetes, tetapi dapat dikonsumsi secara sederhana oleh orang yang sihat dan bukannya gula..

Siapa yang menang: glukosa atau fruktosa?

Glukosa adalah monosakarida yang disintesis oleh tubuh manusia daripada lemak, protein, karbohidrat untuk menyokong fungsi penting sel. Ia adalah sumber tenaga sejagat untuk semua organ dan sistem dalaman..

Fruktosa adalah gula yang terdapat secara semula jadi yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran.

Setelah memasuki badan, karbohidrat makanan di bawah pengaruh amilase pankreas dan kelenjar air liur dipecah menjadi glukosa dan diserap dalam usus sebagai monosakarida. Kemudian gula diubah menjadi tenaga, dan sisa-sisa mereka disimpan "dalam simpanan" dalam bentuk glikogen dalam tisu otot dan hati untuk penggunaan harian..

Galaktosa, glukosa, fruktosa - heksosa. Mereka mempunyai formula molekul yang sama dan hanya berbeza dalam nisbah ikatan dengan atom oksigen. Glukosa - tergolong dalam kategori aldosis atau gula mengurangkan, dan fruktosa - ketosis. Setelah berinteraksi, karbohidrat membentuk sukrosa disakarida.

Perbezaan utama antara fruktosa dan glukosa adalah cara penyerapannya. Untuk penyerapan monosakarida pertama, enzim fruktokinase diperlukan, untuk kedua, glukokinase atau heksokinase.

Metabolisme fruktosa berlaku di hati, tidak ada sel lain yang dapat menggunakannya. Monosakarida mengubah sebatian menjadi asid lemak tanpa menghasilkan rembesan leptin dan insulin.

Menariknya, fruktosa membebaskan tenaga dengan lebih perlahan daripada glukosa, yang, ketika tertelan, cepat diserap ke dalam aliran darah. Kepekatan karbohidrat sederhana diatur oleh adrenalin, glukagon, insulin. Selain itu, polisakarida yang memasuki tubuh manusia dengan makanan, ubat-ubatan, semasa pencernaan, diubah menjadi glukosa di usus kecil..

Mana lebih baik daripada fruktosa atau gula?

Tidak ada jawapan pasti untuk soalan ini. Dalam kepekatan berlebihan, kedua-dua karbohidrat memberi kesan negatif kepada tubuh manusia. Pada masa yang sama, pakar pemakanan bersetuju: untuk menjaga kesihatan, lebih baik memilih buah-buahan segar dan beri daripada pemanis sintesis dan menyimpan jus.

Soalan Lazim

Bolehkah fruktosa kristal diberikan kepada kanak-kanak di bawah umur satu tahun?

Tidak, kerana monosakarida dapat menyebabkan dermatitis atopik pada bayi. Oleh itu, adalah tidak wajar untuk memberikan gula sintetik (fruktosa, glukosa) kepada bayi. Gantikan gulung, gula-gula, kue dengan buah-buahan semula jadi, buah-buahan kering.

Bolehkah wanita hamil dan menyusui makan fruktosa??

Dalam tempoh membawa anak, ibu hamil memasuki zon risiko kerana melanggar metabolisme karbohidrat. Masalah ini menjadi serius sekiranya seorang wanita mempunyai berat badan berlebihan sebelum kehamilan. Akibatnya, fruktosa akan menyumbang kepada kenaikan berat badan lebih lanjut, dan oleh itu menimbulkan masalah dengan melahirkan bayi, melahirkan dan meningkatkan risiko menghidap diabetes kehamilan. Kerana kegemukan, janin boleh menjadi besar, yang akan menyulitkan perjalanan bayi melalui saluran kelahiran.

Di samping itu, ada pendapat bahawa jika seorang wanita mengambil banyak karbohidrat cepat semasa kehamilan, ini menyebabkan sel-sel lemak lebih banyak pada bayi daripada biasanya, yang pada masa dewasa menyebabkan kecenderungan kegemukan.

Semasa menyusu, lebih baik menahan diri daripada mengambil fruktosa kristal, kerana sebahagiannya masih berubah menjadi glukosa, yang merosakkan kesihatan ibu..

Apa yang diperbuat daripada gula?

Ini adalah disakarida yang terbentuk dari A - glukosa dan B - fruktosa, yang dihubungkan bersama. Untuk mengasimilasikan gula, tubuh manusia menghabiskan kalsium, yang menyebabkan pencucian unsur bangunan dari tisu tulang. Di samping itu, ulasan pakar menunjukkan bahawa disakarida merosakkan enamel gigi, menyebabkan pemendapan lemak dan mempercepat penuaan. Ia membentuk perasaan lapar yang salah, menghabiskan simpanan tenaga, "menangkap" dan membuang vitamin B. Oleh itu, gula dianggap sebagai "racun manis" yang perlahan-lahan membunuh tubuh.

Adakah mungkin makan fruktosa dengan diabetes?

Secara sederhana. Dua belas gram monosakarida mengandungi satu unit roti.

Fruktosa adalah karbohidrat dengan indeks glisemik rendah (20) dan muatan glisemik 6,6 gram; apabila dimakan, ia tidak menimbulkan turun naik gula darah dan lonjakan insulin secara tiba-tiba, seperti gula. Oleh kerana sifat ini, monosakarida sangat bernilai bagi orang yang bergantung kepada insulin..

Bagi kanak-kanak yang didiagnosis menghidap diabetes mellitus, pengambilan karbohidrat harian yang dibenarkan dikira berdasarkan nisbah 0.5 gram sebatian per kilogram berat badan, untuk orang dewasa angka ini meningkat kepada 0.75.

Apakah faedah dan bahaya fruktosa bagi pesakit diabetes?

Setelah tertelan, monosakarida mencapai metabolisme intraselular tanpa campur tangan insulin dan dikeluarkan dengan cepat dari darah. Tidak seperti glukosa, fruktosa tidak melepaskan hormon usus yang merangsang rembesan insulin. Walaupun demikian, sebilangan sebatian itu tetap berubah menjadi gula. Kesannya, kadar glukosa darah meningkat dengan lancar..

Kadar kenaikan gula dipengaruhi oleh jumlah fruktosa yang diambil: semakin banyak anda makan, semakin cepat dan tinggi akan mencapai tahap kritikal.

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Pengeluaran

Fruktosa adalah monosakarida yang membekalkan tenaga kepada seseorang.

Secara sederhana, bahan tersebut adalah pengganti gula halus yang baik, kerana ia mempunyai indeks glisemik rendah dan secara bertahap meningkatkan kadar glukosa darah. Ia mempunyai kesan tonik, mendorong pemulihan badan dengan cepat selepas latihan yang sengit, tidak menyebabkan karies. Selain itu, fruktosa mempercepat pemecahan alkohol dalam darah, yang menyumbang kepada penghapusannya yang cepat. Kesannya, kesan mabuk pada badan berkurang. Dalam memasak, monosakarida digunakan dalam membakar produk roti, membuat pengawet, jem.

Ingat, pengambilan fruktosa kristal yang berlebihan, melebihi 40 gram sehari, boleh memudaratkan kesihatan dan menyebabkan kenaikan berat badan, perkembangan patologi jantung, alergi, dan penuaan pramatang. Oleh itu, penggunaan monosakarida buatan disyorkan untuk dibatasi, dan yang semula jadi, dalam bentuk buah-buahan, sayur-sayuran, buah-buahan kering, beri - untuk meningkat.

Fruktosa: bahaya dan faedah

Suatu ketika, di salah satu rangkaian sosial Zozhnik, perdebatan sengit meletus, di mana salah seorang peserta dengan tegas menjuluki fruktosa sebagai kejahatan mutlak, dengan alasan bahawa jenis gula sederhana ini pasti menyimpan lemak dan umumnya hanya membahayakan tubuh. Pengarang bersama "Zozhnik's Book", pakar pemakanan Alexander Maksimenko telah mengumpulkan data saintifik mengenai bahaya fruktosa.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kesan fruktosa terhadap kesihatan dan berat badan kita telah diteliti dan dibincangkan secara aktif. Beberapa pakar malah menasihatkan agar berhati-hati dengan buah-buahan, agar tidak membahayakan kesihatan dan penampilan. Mari kita menggunakan sains untuk mengetahui sama ada fruktosa dimarahi.

Makanan apa yang mengandungi paling banyak fruktosa?

Fruktosa adalah gula "sederhana", atau monosakarida. Dalam bentuk semula jadi, kebanyakan monosakarida ini terdapat pada buah-buahan, terutama buah-buahan kering, dan juga pada madu. sebilangan fruktosa terdapat dalam kekacang, sayur-sayuran, kacang-kacangan dan juga biji-bijian.

Selain soda bergula, gula-gula (yang sering mengandungi fruktosa lucah sebagai pemanis) dan jus, kebanyakan fruktosa terdapat dalam:

  • Madu - 40 gram setiap 100 g (dalam satu sudu - 8,5 g fruktosa),
  • Kismis - 30 g,
  • Ara Kering - 23 g,
  • Tarikh Deglet Nur - 19.5 g,
  • Aprikot kering - 12.5 g,
  • Anggur - 8 g.

Madu adalah juara dalam kandungan fruktosa per 100 g. Oleh itu, makanlah secara sederhana. 50-60 g madu sudah mengandungi setengah dos gula sederhana harian bagi orang biasa..

Dalam pir, kesemek, epal, ceri, blueberry, pisang, mangga - jumlah purata fruktosa adalah sekitar 5-6 g setiap 100 g produk.

Dalam kiwi, kismis, betik, ceri, tembikai, plum dan tembikai kurang - 3-4 g per 100 g.

Paling sedikit fruktosa (hingga 3 g per 100 g produk) - dalam strawberi, blueberry, jeruk keprok, jeruk, raspberi, nanas, limau gedang, pic, nectarine dan aprikot.

Memudaratkan fruktosa

Sebagai permulaan, ia harus segera diperhatikan: pada beberapa orang, gula buah kurang diserap dalam usus kecil, itulah sebabnya ia masuk ke dalam usus besar dalam jumlah besar dan bakteria mula memfermentasinya, atau dengan cara yang mudah, fruktosa mulai berfermentasi. Hasil fenomena ini adalah perut kembung, ketidakselesaan dan gejala lain dari saluran gastrousus. Atas sebab ini, orang yang tidak bertolak ansur dengan fruktosa disarankan untuk memakan buah dengan kepekatan fruktosa terendah, dan juga sangat mengehadkan diri mereka untuk gula-gula, gula meja dan minuman bergula, termasuk jus..

Dipercayai bahawa lokasi utama metabolisme fruktosa adalah hati kita, yang mampu menghasilkan glukosa dari fruktosa. Tetapi beberapa karya ilmiah mengatakan bahawa organ utama metabolisme fruktosa adalah usus kecil, dari mana sebahagian besar fruktosa memasuki hati dalam bentuk glukosa, dan hanya dengan kelebihan fruktosa yang kuat, sebahagian besarnya memasuki hati tidak berubah.

Sebelum menyalahkan fruktosa untuk semua dosa yang mematikan, ada 4 faktor utama yang akan kita pertimbangkan secara bergantian..

Faktor # 1: Diet Kalori

Ada kemungkinan bahawa dengan diet tinggi kalori, ketika seseorang umumnya makan berlebihan, kelebihan fruktosa lebih baik disimpan dalam lemak daripada glukosa berlebihan. Rongga perut (pengumpulan lemak viseral), termasuk hati, terutama dapat menderita.

Keupayaan fruktosa untuk disimpan dalam lemak secara lebih efisien dijelaskan oleh peningkatan aktiviti protein yang merangsang lipogenesis (sintesis tisu adiposa). Lebihan kronik fruktosa boleh bertindak sebagai pencetus untuk meningkatkan lipogenesis. Tetapi harus diingat bahawa lemak hanya disimpan jika berlaku makan berlebihan - lebihan kalori dalam makanan. Maksudnya, berat badan meningkat dengan penggunaan produk yang berlebihan. Jadi mungkin fruktosa itu sendiri tidak boleh disalahkan, tetapi makan berlebihan?

Ungkapan utamanya adalah fruktosa berlebihan, yang merupakan sebahagian daripada diet hiperkalsorik. Tidak berlebihan - kemungkinan besar tidak akan ada masalah.

Telah lama diketahui bahawa pengumpulan berat badan berlebihan merosakkan profil lipid dan kesihatan metabolik, termasuk tahap lipoprotein berketumpatan rendah dan tinggi, trigliserida, tahap glukosa darah, dan sebagainya. Atas sebab ini, bahkan para saintis sukar untuk menentukan sama ada fruktosa adalah faktor penting yang mempengaruhi petunjuk ini. Makan berlebihan dangkal kemungkinan besar disalahkan, yang menyebabkan pengumpulan berat badan berlebihan dan masalah kesihatan yang berkaitan..

Analisis meta-analisis tahun 2018 menunjukkan bahawa jika makanan tinggi fruktosa (yang bermaksud fruktosa tambahan) memberikan lebih banyak kalori, mereka dapat meningkatkan kadar insulin puasa dan dengan demikian mencetuskan ketahanan terhadap insulin. Artinya, semuanya bergantung pada pengambilan fruktosa / kalori yang berlebihan. Sekiranya diet hipokalori (apabila seseorang tidak selesai makan), jauh dari fakta bahawa fruktosa akan menyebabkan masalah kesihatan yang serius.

Faktor # 2: Sumber Fruktosa

Terdapat banyak kajian yang mengaitkan penggunaan fruktosa dengan peningkatan risiko sindrom metabolik dan diabetes jenis 2. Sumber gula buah sangat penting. Tidak semestinya dalam hampir semua tinjauan atau kajian saintifik, saintis memarahi minuman berkarbonat bergula, dan mereka tidak mengatakan apa-apa yang buruk mengenai buah-buahan..

Pada masa ini, para pakar telah membuktikan bahawa penggunaan soda bergula dapat menyebabkan perkembangan diabetes jenis 2. Tetapi makan buah menunjukkan sebaliknya - iaitu, buah dapat mengurangkan risiko terkena penyakit serius ini..

Pemanis utama dalam cola "biasa" adalah sirap jagung, yang kaya dengan fruktosa. Botol 330 ml mengandungi kira-kira 30 g gula sederhana, yang lebih daripada separuh nilai harian gula sederhana.

Intinya adalah bahawa soda bergula berbahaya, dan semakin banyak dalam diet anda, semakin buruk untuk kesihatan anda. Untuk gula-gula, yang terbaik adalah memakan buah-buahan yang kaya dengan nutrien selain fruktosa, termasuk air, serat, vitamin dan mineral, serta antioksidan dan sebatian bermanfaat lain..

Faktor # 3: Jumlah fruktosa

Dalam kebanyakan eksperimen, subjek diberi dosis supraphysiologis fruktosa, jadi tidak menghairankan bahawa kelebihannya dikaitkan dengan perkembangan ketahanan insulin di hati dan gangguan metabolisme lemak. Nilailah sendiri, dalam eksperimen tersebut subjek menggunakan fruktosa 2-5 kali lebih banyak daripada diet biasa. Lebih-lebih lagi, walaupun pada dos tersebut, kesan negatif hanya dapat dilihat dalam kes pengambilan kalori yang berlebihan. Dan sekali lagi, soda bergula jatuh ke tangan saintis. Tidak ada keraguan bahawa semakin banyak soda, semakin buruk untuk kesihatan..

Faktor # 4: Kualiti penyelidikan, atau percubaan yang dijalankan

Sejujurnya, kualiti penyelidikan yang dilakukan sehingga kini adalah buruk. Para saintis sendiri mengakui bahawa mereka tidak memahami sepenuhnya mekanisme di mana fruktosa boleh menjejaskan kesihatan manusia, misalnya, menyebabkan ketahanan terhadap insulin..

Sebilangan besar eksperimen dilakukan pada tikus dan haiwan lain, yang metabolisme mereka berbeza jauh dengan manusia. Pada masa yang sama, haiwan miskin diberi makan fruktosa. Tidak menghairankan, fruktosa berlebihan menyebabkan mereka mengalami kelainan lipid, ketahanan insulin, dan masalah lain..

Lebih-lebih lagi, dalam eksperimen, subjek hanya diberi fruktosa, yang dalam keadaan sebenar sangat jarang digunakan secara terpisah - tanpa glukosa. Oleh itu, hanya kajian di mana fruktosa dan glukosa dikonsumsi bersama dapat memberikan gambaran mengenai nasib metabolik kedua gula tersebut..

Fakta lain yang menarik - tikus dapat bertoleransi dengan diet dengan jumlah fruktosa, yang melebihi 60% daripada jumlah kandungan kalori dalam diet mereka. Pada manusia, walaupun fruktosa dikonsumsi pada kadar 10% atau lebih dari jumlah kandungan kalori, gangguan pencernaan dapat terjadi jika tidak ada glukosa. Oleh itu, secara fizikal, kita tidak akan memakan sejumlah besar fruktosa yang dapat ditangani oleh saluran gastrointestinal..

Berapa banyak fruktosa yang boleh anda makan tanpa membahayakan kesihatan?

Jurnal Nutrition & Metabolism menyatakan bahawa makan hingga 50 gram fruktosa (atau kira-kira 10% daripada kalori harian) setiap hari tidak mempunyai kesan negatif terhadap kesihatan. Ngomong-ngomong, 50 g sehari adalah pengambilan maksimum harian yang disyorkan untuk gula biasa pada umumnya bagi orang biasa, menurut WHO..

Untuk pemahaman anda yang lebih baik, jumlah fruktosa ini boleh didapati dari:

  • 600 g anggur,
  • 850 g epal,
  • 1 kg blueberry,
  • 1 kg pisang,
  • Lebih dari 2 kg jeruk,
  • Lebih dari 3 kg buah persik,
  • 750 ml-1 L soda manis.

Seperti yang anda sendiri fahami, jika anda tidak makan sebiji kurma, anggur dan makanan lain dengan kandungan fruktosa tinggi, maka tidak begitu mudah untuk mendapatkan 50 g yang sama dari diet sahaja, tetapi dengan minuman berkarbonat bergula adalah kisah yang sama sekali berbeza, kerana hanya 350 ml minuman mengandungi hingga 22 g fruktosa - hampir separuh daripada maksimum yang disyorkan.

Bahaya fruktosa: kesimpulan

Kesimpulannya, terdapat beberapa perkara penting:

  • Fruktosa berbahaya apabila dikonsumsi secara berlebihan,
  • Fruktosa berbahaya apabila terdapat lebihan kalori dalam makanan,
  • Fruktosa, yang terdapat dalam buah-buahan dan fruktosa, yang terdapat dalam minuman bergula atau gula-gula, mempengaruhi kesihatan kita dengan pelbagai cara.
  • Para saintis masih berdebat dan secara aktif meneliti kesan fruktosa terhadap kesihatan kita. Lebih banyak penyelidikan jangka panjang diperlukan pada manusia dan bukannya tikus atau anjing.
  • Sekiranya anda tidak makan buah-buahan kering, madu, gula, gula-gula dan tidak ketagihan minuman bergula, anda tidak perlu takut dengan fruktosa.
  • Tiga hingga empat hidangan buah yang berbeza, 100 g setiap hari, adalah pilihan terbaik untuk kesihatan dan mood yang baik.

Tetapi jika anda penggemar gula-gula dan terutama minuman manis, anda harus mengehadkan penggunaannya. Oleh itu, anda akan membunuh dua burung dengan satu batu - selamatkan kesihatan anda dan kurangkan jumlah kalori yang anda makan..

Garis panduan pemakanan semasa mengesyorkan agar gula percuma dikurangkan menjadi 5-10% daripada jumlah pengambilan kalori. Dan penekanan khas diberikan pada fruktosa, yang terdapat dalam minuman bergula. Oleh itu, mengehadkan soda dan sumber gula tambahan lain adalah langkah bijak..

Jadilah sihat dan jangan takut buah-buahan dalam jumlah yang berpatutan!

Pengarang: Alexander Maksimenko

Sumber ilmiah terpakai:

1. Cholsoon Jang, Sheng Hui, Wenyun Lu, Gregory J. Tesz, Morris J. Birnbaum,
Joshua D. Rabinowitz. Usus Kecil Menukar Fruktosa Diet menjadi Glukosa dan Asid Organik. 2018, Metabolisme Sel.

2. Maren R. Laughlin. Peranan Normal untuk Diet Fruktosa dalam Metabolisme Karbohidrat. Nutrien. 2014.

3. John S. Putih. Mencabar Hipotesis Fruktosa: Perspektif Baru mengenai Penggunaan dan Metabolisme Fruktosa. Adv Nutr. 2013.

4. Stanhope KL, Medici V, Bremer AA. Kajian tindak balas dos pengambilan minuman manis sirap jagung fruktosa tinggi pada lipid / lipoprotein faktor risiko penyakit kardiovaskular pada orang dewasa muda. Am J Clin Nutr. 2015.

5. Kimber Stanhope, Jean-Marc Schwarz, Nancy L Keim, Steven C Griffen. Mengkonsumsi fruktosa-manis, bukan glukosa-manis, minuman meningkatkan kelebihan lemak dan lipid dan menurunkan kepekaan insulin pada manusia yang berlebihan berat badan / gemuk. Jurnal penyelidikan klinikal 119 (5): 1322-34 Mei 2009.

6. Sumber makanan gula yang mengandungi fruktosa dan kawalan glisemik: tinjauan sistematik dan meta-analisis kajian intervensi terkawal. BMJ 2018; 363 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.k4644 (Diterbitkan 21 November 2018).

7. Kelimpahan fruktosa tidak baik untuk hati, jantung. Sekolah Perubatan Harvard. Diterbitkan: September, 2011

8. George A Bray. Seberapa teruk fruktosa? The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 86, Edisi 4, Oktober 2007.

9. Luc Tappy. Metabolisme fruktosa dan penyakit tidak berjangkit: penemuan baru dan baru
perspektif penyelidikan. https://repopub.unil.ch.

10. Sarah A. Hannou, Danielle E. Haslam, Nicola M. McKeown, dan Mark A. Herman. Metabolisme fruktosa dan penyakit metabolik. Jurnal Penyiasatan Klinikal. 2018.

11. Peter Mirtschink, Cholsoon Jang, Zoltan Arany, Wilhelm Krek. Metabolisme fruktosa, risiko kardiometabolik, dan wabak penyakit arteri koronari. Jurnal Jantung Eropah, Jilid 39, Edisi 26, 07 Julai 2018.

12. Laura Gabriela Sánchez-Lozada, MyPhuong Le, Mark Segal, Richard J Johnson. Seberapa selamatkah fruktosa bagi orang yang menghidap atau tanpa diabetes? The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 88, Edisi 5, November 2008.

13. Salwa W Rizkalla. Implikasi kesihatan penggunaan fruktosa: Kajian data terkini. Nutrisi & Metabolisme jilid 7, Nombor artikel: 82 (2010).

Fruktosa: bahaya dan faedah

Fruktosa. Sifat berbahaya dan berguna. Penggunaan fruktosa dalam kehidupan seharian, pengetinan untuk musim sejuk. Perbandingan dengan pengganti gula lain.

  1. kediaman
  2. Majalah masakan
  3. Makan dengan sihat
  4. Bahaya dan faedah fruktosa

Penerangan

Fruktosa adalah pengganti gula semula jadi yang terdapat dalam buah-buahan, buah beri, sayur-sayuran dan madu. Fruktosa mula dihasilkan pada skala industri hanya beberapa dekad yang lalu. Pada masa ini, pemanis ini digunakan secara aktif dalam industri makanan dan termasuk dalam banyak produk makanan. Untuk masa yang lama fruktosa dianggap sebagai alternatif yang baik untuk gula biasa, tetapi baru-baru ini terdapat banyak perbincangan dan kontroversi mengenai pemanis ini..

Ciri-ciri fruktosa

Tubuh kita memerlukan tenaga dari karbohidrat yang kita dapat dari makanan. Sebarang karbohidrat dalam proses metabolisme dipecah menjadi glukosa, yang merupakan sumber tenaga utama dalam badan. Molekul glukosa yang berlebihan mengikat glikogen. Ini adalah bentuk penjimatan tenaga khas dalam tubuh kita, dan pada dasarnya intinya adalah rantai beratus molekul glukosa.

Glikogen terutamanya disimpan di otot dan hati. Yang pertama memberikan tenaga terus ke sel ketika diperlukan, misalnya, semasa melakukan aktiviti fizikal. Glikogen, yang terkumpul di hati, digunakan untuk mengekalkan tahap glukosa darah yang diperlukan untuk kehidupan normal..

Apabila dimakan, fruktosa masuk terus ke hati. Oleh kerana fruktosa adalah karbohidrat, ia juga dipecah menjadi glukosa, dari mana glikogen terbentuk. Tetapi hanya jika badan memerlukannya. Contohnya, jika anda menjalani diet rendah kalori atau bersenam dengan kuat.

Dalam kehidupan sebenar, perkara biasanya berbeza. Orang cenderung makan berlebihan, dan pada masa yang sama depot glikogen dipenuhi dengan kapasiti dan fruktosa berlebihan berubah menjadi lemak. Ini membawa kepada penyakit hati berlemak, obesiti, diabetes jenis 2, dan penyakit metabolik lain.

Selalunya, orang yang ingin menurunkan berat badan menggantikan gula-gula konvensional dalam makanan mereka dengan produk diet berasaskan fruktosa. Fruktosa sama sekali tidak berbahaya jika anda tidak melebihi peruntukan harian yang disyorkan sebanyak 50 gram. Kenyataannya adalah sangat mudah untuk mengatasinya, kerana walaupun gula biasa adalah 50% fruktosa, dan, sebagai contoh, madu dan sirap jagung - 55%. Ingat, pengeluar menambah gula (dan fruktosa tulen) ke banyak makanan yang paling biasa kita makan setiap hari. Lebih-lebih lagi, produk ini mungkin tidak terasa manis, misalnya roti, kacang hijau, sosej atau pelbagai sos. Kesannya, kadar harian melebihi beberapa kali! Terutama ketika makan berlebihan.

Oleh itu, anda tidak boleh makan fruktosa dalam bentuk serbuk atau tablet. Kami sudah mendapat cukup zat ini dari buah-buahan, sayur-sayuran, buah beri dan produk makanan industri..

Sifat fruktosa

Fruktosa hampir dua kali lebih manis daripada gula, mempunyai semua khasiatnya, tetapi pada masa yang sama ia mempunyai separuh indeks glisemik. Di samping itu, penyerapan fruktosa berlaku tanpa penyertaan insulin. Oleh kerana sifat ini, zat ini sering digunakan sebagai pengganti gula dalam produk untuk pesakit diabetes dan orang yang menjalani gaya hidup sihat..

Pemanis adalah serbuk tanpa warna dengan rasa manis yang jelas, rasa yang baik dan aroma yang menyenangkan. Fruktosa larut dengan baik di dalam air dan mempunyai jangka hayat yang panjang. Ia tahan pada suhu tinggi dan boleh digunakan dalam pelbagai hidangan. Secara komersial, pengganti gula ini boleh didapati dalam bentuk serbuk, kiub, tablet, dan sirap. Fruktosa adalah komponen campuran penggantian gula yang popular. Anda boleh membeli penyelesaian fruktosa untuk infusi di farmasi.

Pemanis ini disajikan di pasaran dengan nama: "Fruktosa", Fruktosa.

Penggunaan fruktosa

Fruktosa digunakan secara meluas sebagai pengganti gula dalam makanan kesihatan dan pemanis dalam farmasi:

  • produk gula-gula dengan fruktosa dalam komposisi diposisikan sebagai makanan dan sihat
  • bahan tersebut digunakan untuk pengeluaran gula-gula yang bertujuan untuk pesakit kencing manis
  • fruktosa sesuai untuk dimasukkan ke dalam diet rendah karbohidrat kerana, walaupun ia adalah karbohidrat, ia tidak terkumpul di dalam badan
  • pemanis ini dapat dengan cepat mengembalikan kekuatan semasa melakukan senaman fizikal, oleh itu ia disyorkan untuk atlet dan orang yang menjalani gaya hidup aktif
  • fruktosa adalah pengganti gula buatan sendiri yang popular. Ini digunakan dalam makanan panggang, pencuci mulut, dan ketika mengawet makanan untuk musim dingin.
  • bahan tersebut ditambahkan ke dalam pelbagai ubat untuk memberi mereka rasa manis
  • fruktosa digunakan dalam perubatan: untuk keadaan kejutan, mabuk alkohol, dehidrasi, peningkatan tekanan intrakranial, untuk pemakanan parenteral dalam pelbagai keadaan dan dalam tempoh sebelum operasi dan selepas operasi

Fruktosa dalam makanan

Di mana-mana kedai, antara makanan, terdapat produk dengan fruktosa. Sebagai pengganti gula, bahan ini termasuk dalam:

  • coklat dan gula-gula
  • biskut, wafel, roti halia
  • kek dan pastri
  • marshmallow, kozinakov, halva
  • penaik
  • menjaga, jem dan marmalade
  • minuman berkarbonat, jus dan nektar
  • produk tenusu
  • ais krim
  • sirap jagung
  • gula-gula getah dan gula-gula keras

Dalam penampilan dan rasa, produk dengan fruktosa tidak berbeza dengan produk yang mengandungi gula dalam komposisinya. Mereka sama manis dan lebih beraroma kerana pengganti gula ini meningkatkan aroma dan rasa buah-buahan dan buah beri.

Pemanis secara semula jadi terdapat pada buah-buahan manis, buah beri, beberapa sayur-sayuran, dan madu. Kandungan fruktosa tertinggi dalam produk sedemikian:

Buah-buahan dan buah beri, 100 gFruktosa, gSayur-sayuran, 100 gFruktosa, g
Anggur7,7Kubis putih1.6
Epal5.5Tomato1,2
Pir5.2Timun1.1
Ceri4.5Lobak1.0
Ceri manis4.5Labu0.9
Tembikai4,3Beet0.1
Anggur hitam4.2Kentang0.1

Kebaikan fruktosa

Ciri-ciri berguna fruktosa:

  • dapat digunakan sebagai bagian dari diet untuk menurunkan berat badan, kerana dengan kandungan kalori yang sama fruktosa hampir dua kali lebih manis daripada gula. Ini bermaksud semasa menyediakan hidangan, anda memerlukan lebih sedikit fruktosa dan kalori akan lebih rendah.
  • indeks glisemik fruktosa adalah 50, sementara gula adalah 100. Dalam kes ini, fruktosa tidak mempengaruhi pengeluaran insulin, dan gula darah meningkat dengan sangat perlahan. Oleh kerana sifat ini, fruktosa termasuk dalam produk untuk pesakit diabetes.
  • meningkatkan aroma dan rasa beri dan buah-buahan dalam pengawet, jem, jeli, pencuci mulut dan minuman
  • adalah pengawet semula jadi dan boleh digunakan semasa menyediakan makanan untuk musim sejuk
  • mempunyai sifat mengekalkan kelembapan, agar makanan tetap segar lebih lama
  • berbanding gula, fruktosa tidak begitu berbahaya bagi gigi, kerana kurang diserap oleh mikroorganisma patogen
  • mengembalikan kekuatan semasa latihan fizikal yang tinggi, tekanan mental
  • mempromosikan pemecahan alkohol yang cepat dalam darah dan digunakan untuk keracunan
  • tidak menjejaskan fungsi pankreas dan boleh digunakan untuk pankreatitis

Arahan untuk penggunaan fruktosa

Dengan sifatnya, fruktosa mirip dengan gula, sehingga digunakan secara aktif untuk pembuatan makanan pada skala industri. Fruktosa sering digunakan di rumah, misalnya, dalam pelbagai persiapan, makanan panggang dan pencuci mulut. Fruktosa, seperti gula, boleh karamel. Fruktosa sesuai untuk rawatan haba, tetapi dengan pendedahan yang berpanjangan pada suhu tinggi, ia kehilangan khasiatnya.

Pengetinan makanan untuk musim sejuk dengan fruktosa

Persediaan fruktosa buatan sendiri adalah alternatif yang sedikit lebih sihat daripada rawatan bergula. Tetapi perlu diingat bahawa tempat kosong dengan pemanis ini hanya boleh disimpan di tempat yang sejuk dan gelap, sesuai di dalam peti sejuk. Tidak perlu menyimpan sediaan dengan fruktosa selama lebih dari enam bulan..

Jumlah fruktosa untuk ditambahkan ke makanan dalam tin bergantung pada rasa manis dan keasidan bahan makanan. Sekiranya buah-buahan atau buah beri berasid, lebih banyak fruktosa perlu ditambah. Atau kurang jika buahnya manis. Lebih baik dipandu oleh rasa anda - sirap dengan fruktosa dalam kemanisan harus sesuai dengan sirap gula.

Semasa menyediakan pelbagai kekosongan, fruktosa ditambah setiap 1 kg produk dalam jumlah berikut:

  • dalam jem - 550-700 g
  • jem - 350-450 g
  • jem - 70 g

Apabila ditambahkan pada kompot, fruktosa digunakan dalam perkadaran berikut:

KompotAir, lBuah atau buah beri, gFruktosa, g
Ceri1700125
Plum berlubang180095
Plum diadu1650110
epal170060
Bilberry0.540050

Jem sejagat dengan fruktosa

Untuk membuat jem dengan fruktosa, anda boleh memilih buah beri dan buah-buahan. Bahan-bahannya diambil dalam bahagian berikut:

  1. 1 kg buah beri atau buah-buahan
  2. 600 g fruktosa
  3. 500 ml air

Air dan fruktosa dicampurkan sehingga kristal larut sepenuhnya, kemudian didihkan dan sirap disimpan pada api kecil selama lima minit. Buah beri atau buah yang telah disusun dan dicuci hendaklah dimasukkan ke dalam sirap dan dimasak bersama selama lima minit lagi. Buah-buahan besar mesti dipotong kecil-kecil.

Lama kelamaan, jem tersebut dituangkan ke dalam balang bersih, ditutup dengan penutup dan dihantar untuk disterilkan. Masa bergantung pada jumlah tin: tin setengah liter disterilkan selama sepuluh minit, tin liter - lima belas minit.

Penggunaan fruktosa dalam diabetes mellitus

Dos fruktosa yang disyorkan untuk pesakit kencing manis setiap hari:

untuk kanak-kanak - tidak lebih daripada 0.5 g per kg berat badan

untuk orang dewasa - tidak lebih daripada 0.75 g per kg berat badan

Walaupun fruktosa sering digunakan untuk penyakit ini dan rak kedai penuh dengan makanan, ada baiknya berjumpa doktor. Dia mungkin mencari alternatif yang lebih baik untuk gula..

Kesan sampingan dan kontraindikasi

Walaupun penggunaan fruktosa yang meluas dalam industri dan kehidupan seharian, ia menyebabkan banyak kesan sampingan:

  • mengganggu hati
  • mengurangkan pengeluaran leptin, mengubah tingkah laku makan menjadi lebih teruk. Dengan kekurangan hormon ini, rasa kenyang tidak berlaku. Ini membawa kepada makan berlebihan dan kenaikan berat badan.
  • boleh menyumbang kepada kegemukan, kerana mengandungi jumlah kalori yang cukup tinggi
  • meningkatkan kadar glukosa darah dan insulin, walaupun pada kadar yang lebih perlahan daripada gula
  • meningkatkan kadar lemak dan kolesterol
  • boleh menyebabkan diabetes jenis 2 dan gangguan metabolik lain
  • meningkatkan pengeluaran asid urik, yang boleh menyebabkan gout
  • menyebabkan sindrom iritasi usus
  • meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular
  • boleh menyebabkan reaksi alahan

Kontraindikasi penggunaan fruktosa termasuk:

  • intoleransi fruktosa
  • kegemukan

Pemanis ini mesti diambil dengan berhati-hati:

  • dengan diabetes mellitus
  • semasa mengandung dan menyusu
  • pada zaman kanak-kanak

Ingat bahawa ada pengganti gula yang lebih baik dan lebih selamat di pasaran sekarang. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai mereka di laman web kami.

Fruktosa atau stevia

Kedua-dua fruktosa dan stevia adalah pemanis semula jadi. Fruktosa adalah gula sederhana yang terdapat dalam buah-buahan manis dan madu. Stevia adalah tumbuhan yang daunnya 15-30 kali lebih manis daripada gula.

HartanahFruktosaStevia
Pekali kemanisan1.7300
Kandungan kalori setiap 100 g4000
Indeks glisemik500
Rawatan habamungkinmungkin
Kesan negatif pada gigiYatidak

Seperti yang anda lihat dari jadual, pengganti gula sangat berbeza, dan stevia memegang kedudukan utama.

  • tinggi kalori
  • GI jauh lebih tinggi
  • sedap rasanya
  • mempengaruhi hati, mengganggu kerjanya
  • menyebabkan rasa lapar yang berterusan
  • memberi kesan negatif kepada enamel gigi, walaupun kurang daripada gula
  • mempunyai kesan sampingan
  • tidak merosakkan gigi
  • sifar kalori
  • indeks glisemik juga sifar
  • mempunyai rasa tertentu

Fruktosa atau sorbitol?

Kedua-dua bahan tersebut merupakan pengganti gula yang popular dan banyak digunakan dalam industri makanan. Lebih-lebih lagi, fruktosa dan sorbitol digunakan untuk menghasilkan bukan sahaja produk makanan, tetapi juga produk umum..

Fruktosa adalah monosakarida. Sorbitol tergolong dalam alkohol polihidrat. Kedua-dua bahan tersebut dianggap sebagai pengganti gula semula jadi dan terdapat pada buah-buahan. Sorbitol juga dihasilkan oleh tubuh manusia semasa metabolisme..

HartanahFruktosaSorbitol
Pekali kemanisan1.70.6
Kandungan kalori setiap 100 g400260
Indeks glisemik504
Rawatan habamungkinmungkin
Kesan negatif pada gigiYatidak
  • pekali kemanisan yang lebih tinggi
  • indeks glisemik tinggi
  • mengandungi lebih banyak kalori
  • tiada kesan pencahar
  • kesan negatif pada enamel gigi
  • mempunyai rasa yang lebih menyenangkan
  • indeks glisemik rendah
  • kesan pencahar
  • kurang manis
  • kesan yang baik terhadap pencernaan
  • tidak merosakkan gigi

Sebagai pemanis, sorbitol mempunyai kelebihan berbanding fruktosa. Ia tidak menyebabkan turun naik gula dalam darah dan sesuai untuk pemakanan bagi penghidap diabetes. Tetapi perlu diingat bahawa kedua-dua zat itu tinggi kalori. Ini bermaksud bahawa mereka tidak sesuai untuk melawan berat badan berlebihan..